6We roken niet en we gaan op tijd naar bed' oetry International ondergaat voorzichtige verandering DE STEM Zwakke uitvoering kunstzinnige centra 'Het Vluchtverhaal' asielzoeker in de ambtelijke molen Zingende Kelly Family wil serieus genomen worden Gids MAANDAG 12 JUNI 1995 Etten-Leur - De Nobelaer. 'Go gentle into that good night' aoor Sint Frans (Etten-Leur), De Nieuwe Veste (Breda), Ge mengde Muziekschool (Roos endaal), Hl 9 (Oosterhout). Ge zien op 9 juni 1995. Nog te zien op 17 juni in Roosendaal en 24 juni in Oosterhout Door Kees van Meel Het idee is zeer aantrekkelijk. Zet centra voor kunstzinnige vormgeving vanuit de regio bij elkaar om tot een integra tiestuk te komen. Zorg verder voor professionele begelei ding en het resultaat zal er zijn. H19, Centrum voor Kunst en Cultuur uit Ooster hout, heeft het initiatief geno men voor deze happening. Het thema is 'de nacht' in al zijn facetten, dat als het ware als een lappendeken aan het pu bliek getoond zal worden. Het spektakel begint met drie bluesnummers, aardig gespeeld, maar als opwarmertje veel te lang. Bovendien verstoren hin derlijk vals licht, allerlei bijge luiden het optreden. In ieder ge val is dit de slechtst mogelijke aanzet tot het veroveren van het publiek. Hierna start de show echt. In een aaneenschakeling van muzikale stijlen en dansen krijgt het thema 'de nacht' dan enige gestalte. Verleidelijk dansende vrouwen, zwart-wit uitgewerkte kleding en slow-motion bewegingen, beel den de verlokkingen van de nacht uit. Een van de vrienden sluit zich aan bij de nachtdieren, de ander verzet zich. Op dit moment is er iets van dramatiek en span ning voelbaar. Het enthousiasme en de energie stralen van de deelnemers af. De strijd tussen goed en kwaad, het geheimzinnige en het dagelijkse krijgt een tijdje gestalte. De beel den zijn de moeite waard en het publiek is geboeid. De kracht van deze produktie moet gezocht worden in een aan tal bijzonder aardige individuele optredens en in de muzikaal goed ondersteunde dans-acts. De lap pendeken blijft te veel een lap pendeken om echt interessant te zijn als geheel. Pas in een duide lijk uitgewerkt kader heeft zo'n opzet zin. Het slot, aangekondigd als zeer verrassend, blijkt een lange medley van vooral zeventi ger jaren liedjes te zijn. Dit einde is best aardig om de aanwezige kwaliteiten nog eens te demon streren, maar met de theaterpro- duktie heeft het niet veel te ma ken. Het is onbegrijpelijk dat er zoveel technische zaken misgaan. Het is onbegrijpelijk dat de verbinding slijnen tussen de onderdelen zo zwak uitgewerkt zijn. Het is on begrijpelijk dat veel teksten, zo wel gesproken als gezongen, on verstaanbaar zijn. Als dit de slechte generale is geweest, dan kan het publiek in Roosendaal op een beter optreden rekenen. Het is jammer dat zo'n groep en thousiaste jongeren niet beter be geleid is door al die professionele krachten. Op muzikaal terrein was bijna alles dik in orde, maar de samenballing van de leuke los se ideeen liet te veel te wensen over. Deze groep verdient beter en regisseur Peet van Tilburg zal de komende tijd hard nodig heb ben om van dit alles een eenheid en te smeden en de produktie als geheel acceptabel te maken. Het idee is namelijk te goed en de mo gelijkheden van de deelnemers zijn te duidelijk aanwezig om zo slordig in de afwerking te zijn. Door Anja van den Akker De discussie over asielzoekers is al lang niet zuiver meer. Allochtonen, illegalen, asielzoekers en profiteurs worden in de volksmond vaak op één hoop gegooid. De overheid tracht op haar beurt de stroom vreemdelingen in te dam men door een strenger toelatingsbeleid. Met succes. Het aantal van 55.000 asielzoekers in 1994 wordt dit jaar ver moedelijk gehalveerd. Eén op de drie mag voorlopig blij ven. Maar de hamvraag blijft: hoe bepaal je of iemand de waarheid spreekt? Uc ben niet bang voor het zwarte gat "na het voetballeven. Daar ben ik te slim voor." John de Wolf, voetballer -IVicner Stadthalle kan 12.000 Ven bevatten. Zoveel zijn er de kassa's geschuifeld op j zaterdagavond in het voor- ar, terwijl de beveiligingsdienst %een fouilleert en elke tas aan -i inspectie onderwerpt. Dit is -t tweede concert van The Kelly niily in Wenen. Opnieuw ver hipt het bordje uitverkocht, -neden in de catacomben van de 'mtische arena komt Patricia !t de kleedkamer, met in haar 'elzog Kathy, Barby, Jimmy, hn) Joey, het dikkerdje Maite, 1 kleine Angelo en Paddy, de -veling van hunkerende tiener- ■iten. Is ze samen het podium beklim- en. breekt ogenschijnlijk de hel In de hal wordt gegild, ge reeuwd, geklapt en tot in alle -:ken op de vloer gestampt. De he zou het geluid van een rtende straaljager overstem- a. 'aa is het muisstil. Bij de eerste -en van First Time, een roman- ballade die Patricia met jd gevoel uit haar keel perst, n gelijk duizenden aanstekers mi. Af en toe vliegt er een pluche uffeldier naar de bühne. Het plaus is opnieuw oorverdo- ■overs q voortdurend zal het gekrijs 'ch herhalen, als betrof het een treden van The Beatles in de jen zestig. De liedjes zijn zeker eenvoudig. Bovendien heeft Kelly Family bij lange na ;et genoeg stof om overtuigend 1 door te komen. Dus eelt de groep ook nummers van dere artiesten: covers, die het d doen, zoals Let it be. erwijl de berg knuffeldieren eeit - elke week gaat er weer in lading naar een ander kin dehuis - begeeft Paddy zich ssen het publiek. Dat wil zeg- :n: omringd door bodyguards 'jiielt hij zingend naar de Janplaatsen in het voorste vak, .aar de meisjes elkaar verdrin- ca achter een ijzeren hek. „Wil li jullie al naar huis?" vraagt hij vwiekst in het Duits, als het ap- jaus wegsterft. „Nee!!!" brult jte. „Oké. We zijn im- pas begonnen!" ~tenrijk geeft zich over. Uit- rukt zijn gehoor op rich- podium. Een meisje be lt. Per brancard wordt ze af- -»'oerd. De fans raken volkomen fsterisch. Meer meisjes vallen J-W en worden weggedragen. ziekenbroeders kunnen het -traan maar amper bijbenen. In "tsland staat het record op 250 chtoffers tijdens één concert, aten in de frisse lucht komen ze "oonboot e Kelly Family: vier Verslaggever/cameraman Ge orge Mustert maakte voor de NCRV een uitzonderlijke vier delige reeks, getiteld Het Vluchtverhaal. Een indringend verslag van de ambtelijke mo len waarin de buitenlander te rechtkomt, maar ook een inte ger beeld van dat ambtelijk ap paraat zelf. Wat gaat er door je heen als je zojuist iemand hebt afgewezen? Het ministerie van Justitie liet voor het eerst een camera toe bij de vertrouwelij ke gesprekken tussen ambtena ren en asielzoekers. Musterts verhaal begint in Moskou. Een veelgebruikte tussenstop waar maffiabazen zich verrijken aan valse pas poorten en andere dubieuze vreemdelingenhulp. De verslaggever praat met een mensenhandelaar uit Georgië, kijkt rond in een studentenhuis waar veel illegale buitenlan ders verblijven en ontmoet la ter drie Ethiopiërs in de trein van Moskou naar Frankfurt. Zij beweren student te zijn. Via Berlijn willen ze even terug naar huis, om vakantie te vie ren. Mustert gelooft het niet erg. Volgens hem zoeken ze gewoon een land waar ze kunnen blij ven. Nederland bijvoorbeeld. Als kijker volg je die redenatie moeiteloos. „Ze verzinnen maar wat", komt al snel in je op. Als één van de Ethiopiërs bij de Nederlandse grens door de marechaussee uit de trein wordt geplukt zonder visum, lijkt dat einde verhaal. Toch begint het dan pas. De camera volgt de gang van de Ethiopiër, die nu toegeeft asiel te willen aanvragen. Eerst naar de politiecel, dan richting aanmeldingscentrum te Zeven aar. Daar moet binnen 24 uur duidelijk worden of de man, die zegt in zijn eigen land ver volgd te worden, de waarheid spreekt. De Ethiopiër lijkt aanvankelijk kansloos. Toch blijkt zijn vluchtverhaal veel verifieerba re elementen te bevatten. Hij heeft tijdens het marxistisch regime van de in 1991 afgezette Mengistu als luitenant in het leger gediend en dat wordt hem door het huidige bewind niet in dank afgenomen. Toen hij nog in Ethiopië woonde, moest hij zich drie maal per dag melden bij de politie. Kans op een baan of onderwijs heeft hij nauwe lijks. Maar, is dat voldoende reden de man asiel in Neder land te verlenen? De beslissing sambtenaar komt er niet zo snel uit. Dat betekent dat de Ethiopiër nog even mag blij ven. Musterts film toont aan dat veel vluchtverhalen ingewik kelder zijn dan zo op het eerste gezicht lijkt. Dat uit angst of onzekerheid eerst vaak smoes jes worden opgehangen, wat niet wil zeggen dat ook het uit eindelijke verhaal verzonnen is. Een asielaanvraag staat of valt met het vluchtverhaal, zo blijkt. Vandaar ook de titel van deze documentaire. Er zijn personen die via smok kelaars valse papieren kochten en precies weten wat ze tegen de ambtenaren moeten zeggen. Anderen daarentegen hebben bergen geld betaald, weten van niets en staan binnen een paar uur alweer buiten. „Het wordt tegenwoordig wel erg stoer ge bracht", vat een medewerker van het Buro voor Rechtshulp de nieuwe regels samen. Mustert: „Het bijzondere aan mijn positie is dat ik in een paar gevallen bij een reeks stappen aanwezig kon zijn. Steeds is er een andere ambte naar die een volgende stap zet, maar ik ben samen met de asielzoeker de enige die al die stadia heeft meegemaakt. Dat geeft mij en de kijker informa tie die een ambtenaar niet krijgt. Ook dat is meestal al leen gevoelsmatig. Als iemand de kluit belazert, zal hij dat ook mij niet vertellen", aldus de verslaggever die nog nooit op zoveel achterdocht is gestuit als tijdens deze klus. 'Het vluchtverhaal', Nederland 1, 22.49 uur )f Erik Vink aos die krijsen, meisjes die juwvallen of in huilen uit een: bijna overal leiden in optredens tot hysterische ferelen. Maar in Nederland A ze eigenlijk nooit voor vol -neezien. Intussen is hun tawste cd Over the hump -k bij ons goed voor goud. idaag komen ze voor een malig concert naar het trechtse muziekcentrum edenburg: Angelo, Barby, niny, Joey, John, Kathy, 'aite. Paddy en Patricia van je Kelly Family. een hoop energie in onze show. Dat zijn we ons publiek ver plicht. Daarom leven we gezond. We eten geen junkfood, we roken niet, we trainen regelmatig en gaan op tijd naar bed. En zolang we het leuk vinden, gaan we door." Waarbij ze aantekent dat iemand die zich niet aan de huis regels houdt, de groep maar beter kan verlaten. Een van haar broers - de familie telt twaalf kinderen - is trouwens al voor zichzelf begonnen als straatmu zikant. Ze rilt van een vergelijking met het fameuze Oostenrijkse muzi kantengezin Von Trapp. „Alsje blieft, zeg. We willen serieus ge nomen worden. Wij zijn geen fa milie die toevallig een beetje mu ziek maakt. Muziek is echt ons le ven." Vandaar ook de bijlessen door gitarist Carlos Itoiz en slag werker Nippi Noya, de eindeloze sessies in de studio, de vele con certen, desnoods gratis in de open lucht, en een nieuwe poging om Nederland te veroveren. Tegen tienen brengt een busje haar met de anderen, inclusief Kathy's baby, terug naar het vijf sterrenhotel. Wachtende tieners hebben de regen getrotseerd om nog een glimp van hun idolen op te vangen. Ze hollen mee de straat op als het busje snelheid maakt en verdwijnt uit het zicht over de natte klinkers van We nen. „Es war so schön", snikt een hees meisje. „So schön." En ze laat haar tranen de vrije loop. The Kelly Family in muziekcen trum Vredenburg, vanavond om 20.00 uur. J. Bèrnlef foto anp grammaboek kan geen regelrech te verwijzing naar het thema van de 26e Poetry worden genoemd. De keuze van dat thema is op zich al een toevalligheid. Martin Mooij zegt ervan dat de organisa tie zich min of meer heeft laten leiden door het gegeven dat Karei Appel bereid was de door hem gemaakte decordoeken in bruik leen te geven van de opera Noach. Mooij: „Ze waren alleen te groot voor De Doelen. Maar het thema had zich intussen vastgezet in on ze geesten. Noach komt voor in alle culturen, dus is het thema bruikbaar genoeg." De dichter K. Michel voelt zich meer aangesproken door 'het on wetende' dan door het 'te ver wachten'. „Noach en de zijnen hoefden maar af te wachten tot onze lieve heer de zondvloed zou geven", zegt de dichter, die uitge nodigd is een avond te organise ren en daarvoor als thema Nova Zembla heeft gekozen. „In de tocht naar Nova Zembla lag eigenlijk niets vast. Dat on wetende vind ik belangrijk. Het is meer passend bij deze tijd." K. Michel vult dat thema samen in met onder anderen Predag Do- jcinovic, Russell Edson, Esther Jansma, Thomas Tidholm en de popgroep De Kift. Het is de be doeling dat op de Nova Zembla- avond korte en lange gedichten en statements te horen zijn, waardoor er volgens K. Michel 'meer ritme in de avond komt'. „Het is een commentaar op Poe try International. We willen laten zien hoe het anders zou kunnen." Of andere dichters zich op het 26e Petry International door dat voorbeeld geïnspireerd zullen voelen valt af te wachten. Het vaste publiek kan in ieder geval weer rekenen op de komst van Jules Deelder, J. Bernlef, Christi ne D'haen, Rutger Kopland, Remco Campert, Oskar Pastior (Roemenië/Duitsland), Rendra (Indonesië) en Yehuda Amichai (Israël) om maar een greep te doen. Dit jaar zal Poetry on the Road ontbreken om volgend jaar in volle glorie terug te komen in Enschede, Antwerpen, (en nieuw in) Maastricht en Berlijn. Abon nees van Internet kunnen achter hun computer blijven zitten om kennis te nemen van de activitei ten tijdens het 26e Poetry Inter national. Studium Generale van de Universiteit van Eindhoven en M.C.G.V. Stack zullen Internet voorzien van gedichten, foto's van dichters en korte filmpjes die kunnen worden opgevraagd. De Internet-gebruikers kunnen er mee alleen niet de specifieke sfeer van het internationale dich- tersfestival mee in huis halen. Martin Mooij foto anp vijf broers, de jongste net 13. Ze lijken weggelopen uit Ierland, het land van hun voorvaderen, maar ze komen uit de Verenigde Staten en ze groeiden op in Spanje. Sa men met hun ouders gingen de oudste kinderen twintig jaar ge leden muziek maken. Het zou hun leven voorgoed veranderen. Ze toerden door Europa, traden op in Rome, Parijs en ook in Am sterdam, waar ze enkele jaren op een woonboot bivakkeerden. Stuk voor stuk dragen ze nog al tijd lange haren, wat het onder scheid tussen de jongens en de meisjes enigszins doet verbleken. Verder houden ze nog steeds van wollen truien, gebreide mutsen, dikke sokken en fleurige kleding uit de tijd van de f lower-power. Met haar 33 jaar is Kathy de oud ste. Zij heeft de moederrol op zich ge nomen toen Barbara-Ann Kelly in 1981 overleed. Vader Daniel Kelly (65), getroffen door een be roerte, houdt zich tegenwoordig op de achtergrond. De muzikale familie die sinds kort in Keulen woont, scoorde in ons land wel eens een hit (Danny Boy, David's Song, No Lies) maar is hier eigenlijk nooit voor vol aangezien. Daarvoor vindt de ge neratie van Madonna, Prince en Nirvana haar muziek te zeer mid dle of the road, te simpel en te lief. Niettemin is de nieuwste cd, toepasselijk Over the hump geti teld, in Nederland dankzij 50.000 verkochte exemplaren intussen goed voor goud. En dat is dan nog maar een frac tie van de 1,8 miljoen albums van Over the hump die tot dusver in Duitsland over de toonbank gin gen. Daar weet alleen Phil Collins dit succes te overtreffen. In Duits land vindt men The Kelly Family einfach super. De uitstraling van deze brave familie - een aura dat bij ons al gauw associaties op roept met de Evangelische Om roep - zuigt de jeugd naar pla tenzaken en concerten, vaak ver gezeld van vader of moeder, al lang blij dat house en heavy me tal nog even buiten beeld blijven. Zo ontstaat een publiek van 8 tot 80 jaar. Bestelbonnen Het legt The Kelly Family geen windeieren. Bij iedere cd zitten bestelbonnen voor T-shirts, pet jes, posters, buttons, stickers, boekjes, kalenders en foto's. Elke bestelling bedraagt minstens 20 keiharde Duitse Marken en al dat geld komt rechtstreeks in het laa tje van de familie, die in 1992 haar eigen platenmaatschappij heeft opgericht en vanuit Keulen als de firma Kel-Life GmbH ope reert. Want al collecteren de Kel ly's bij elk concert goedmoedig voor de strijd tegen aids, ze zijn niet gek. Vol vuur roert Barby de trom. Bij elk slag veert ze een halve meter omhoog, haar benen gespreid als een ballerina. Maite slooft zich zo mogelijk nog harder uit en zal straks wel weer een paar pondjes kwijt zijn. Joey bespringt al rock end een dreunende luidspreker box, duikt er vanaf en maakt tot drie keer toe een koprol, de mi crofoon in zijn hand. Het publiek krijgt waar voor zijn geld. Wat er gebeurt heeft niet zozeer met de muziek te maken, als wel met de goed geoliede show die zonder mankementen over het toneel da vert. Onderaan de trap wacht Angelo tot het zijn beurt is. Op de eerste maten van An Angel danst hij omhoog, totdat de spot hem vangt en hij, bijgevallen door de Wiener Stadthalle, met heldere stem inzet. Hij zingt over de engel waarvan hij droomde - zijn moe der in de hemel, wellicht. Valse sentimenten? Niemand maalt er om. Het applaus is wild enthou siast. The Kelly Family gooit er vervolgens weer een stukje rock tegenaan: Why why why. En dan vertolkt Maite Roses of red, een eenvoudig nummer met hitpoten tie. Iedereen neuriet het na. Gezond „Wij schrijven en zingen de mu ziek die we mooi vinden", vertelt Patricia na afloop. „Daar is toch niks mis mee? En ja, we stoppen donderdag 15 juni - tot de slot- avond in De Doelen op zaterdag 24 juni en de kleine reprise in de Twentse Schouwburg in Ensche de. AI die verrassingen liggen be sloten in het thema Noach en zijn foto hans derer ™riannyKok ptteidam - Directeur 'rtj? Mooij van de •"ting Poetry Inter- tiotial wil nog niet :ve" gaan door te zeg- j" aat in de komende van het interna- -nale dichtersfestival betten worden gege- 1 voor verandering, vast staat dat de foetry Internatio- ,'m de Rotterdamse "d® nieuwe trekken J vertonen. Het ande- r oetry 2a[ je zien en teen zijn op de V0„,e 'nternationale ™op dmsdag 20 ju- ediin0rtenen ien en state- éerwt Waardoor er Oötl ln de avond •2 ii>' donderdag 'J®1- °an krijgt de in de voor echt Vo^e aan~ Win ^doende verrassingen 4ival-me Jerder vertrouwde "national °pmaat in de in" erpse r ®sav°nd in de Ant- 1,56 Bourlaschouwbug op Jules Deelder Ark. De onlangs overle den Annie M.G. Schmidt krijgt een eigen plaats in het Poetry-programma in Poetry at Noon op donderdag 22 juni en ook haar ei gen ark: de Grote Ark van Annie. Kinderen uit het hele land kunnen ter nagedachtenis aan de schrijfster meewerken aan de vorming van de ark met de dieren uit de verhalen en gedich ten van Annie M.G. Schmidt. Kinderen kunnen ook mee doen aan het ver taalproject onder leiding van de Brit se dichteres Maura Dooley. Het officiële ver taalproject van Poetry Internatio- foto dijkstra nal is dit jaar ge wijd aan het werk van Hugo Claus. Dat werk is ook te zien op een kleine tentoonstel ling in De Doelen en op de affi ches en het programmaboek van het dichtersfestival. De zittende figuur op de affiche en het pro- The Kelly Family compleet. Vader Kelly houdt zich na een beroerte op de achtergrond.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 11