Cao-akkoord bij Arbeidsvoorziening Autosupermarkt in België snoept dealers klanten af iorgdrager maakt leasen van huis of kantoor aantrekkelijker Pauze 'Nog geen dwang bij registratie allochtonen' EVO tekent beroep aan tegen 'spoorwegkartel' A8 IdBSTEM ECONOMIE A9 t iteindelijke verkoopprijs pand mag voortaan tussentijds worden aangepast Verlies van 2300 arbeidsplaatsen wordt voorkomen door onder meer korter werken kJ»ii^n,grote winkelkar" Sparen of spenderen ECONOMIE KORT Export Japanse auto's gedaald Vier prijzen voor huis-aan-huisbladen Tulipfilialen in Polen en Hongarije Geregistreerd ziekteverzuim in bouwsector sterk gedaald RDAG 10 JUNI 1995 ZATERDAG 10 JUNI 1995 ,50 ,00 ,00 ),00A 5,90 f 9,00 5,20 5,50 9,40 6,00 A 0,00 0,50 d B,T0 e 7,70 6,80 7,70 9,60 13,80 51,30 3,10 Wall Street allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp asarco ine. baan company bethl steel boeing co can.pacific chevron cbiquita chrysler Citicorp cons.edison digit.equipm. dupont nemours dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. int. tel. tel. kim airlines mcdonnell merckco. mobil oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck sfe-south.pac. texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp woolworth 08/06 09/06 40% (J 39» 39» 5014 soy, 68 6!» 28 28V, 29V. 2914 15» is, 62'/. 62» i6y, isy, 48 41 13)4 13jj 44)4 44V 52» 52 29 29'/, 4214 42» 67'/, 66» 7iy, Ji 60 60 m 70», 30 29», 57 56» 47 46)4 42)4 41» 69 69 m 89» 110 KW, 31 30» 72)4 71» 48» 47» 99 98» 26 25"/, 40» 40» 125» 125 57'/. 56» 24 23V, 68» 68 42 41» 77» 77 15» 15» 18» 18 15» 15» Goud Goud onbewerkt 19,180-19,780 bewerkt 21,380 laten Zilver zilver onbewerkt 230-300 bewerkt 340 laten vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan /bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k r gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 42,50 418 1,50 1,80 60,00 296 1,90 1,70 60,00 1444 2,50 2,30 52,50 1727 9,00 8,60 60,00 935 0,60 0,60 60,00 1360 - 2,00 2,10 b 70,00 270 11,80 a 12,50 18,00 517 2,40 a 2,20 425,00 396 10,70 8,30 a 430,00 910 6,40 3,90 435,00 1265 2,80 b 1,40 440,00 519 0,90 0,40 420,00 503 18,50 16,00 a 425,00 535 14,80 12,50 a 430,00 692 10,70 9,00 435,00 339 7,50 6,00 a 420,00 305 0,30 0,30 425,00 784 0,50 0,60 430,00 855 1.10 1,70 435,00 749 2,50 3,80 420,00 628 1,70 a 1,80 425,00 438 2,30 2,70 b 430,00 777 3,60 4,10 b 60,00 729 1,80 2,40 60,00 725 4,20 4,30 65,00 528 2,30 2,60 70,00 373 1,30 1,30 70,00 484 2,50 2,60 55,00 420 0,90 0,80 60,00 432 3,10 2,50 60,00 686 4,50 4,00 85,00 299 2,70 2,30 50,00 425 0,50 0,30 a 50,00 908 1,40 0,80 50,00 391 2,10 1,60 50,00 408 3,20 2,50 47,50 442 0,70 a 1,30 6,30 100,00 335 4,90 95,00 317 1,80 1,50 2,70 b 100,00 787 3,50 95,00 513 3,00 2,90 180,00 450 22,00 a 20,00 a 175,00 576 1,30 a 0,90 65,00 372 1,30 1,10 2,30 65,00 393 1,90 780,00 581 6,80 3,00 790,00 318 2,40 1.10 2,80 770,00 350 1,50 145,00 600 57,50 59,10 210,00 276 3,40 b 3,20 l/an onze verslaggever Ten Haag - Het wordt burgers en be- Lven binnenkort aantrekkelijker takt om via huurkoop (lease) een inning of bedrijfspand aan te schaf- L Mensen die te weinig eigen geld lebben om een huis te kopen, kun- Ln door lease toch in aanmerking |0II1en voor een eigen woning. Lister Sorgdrager van Justitie heeft L wetsvoorstel ingediend waardoor het Eiukopen van onroerend goed aantrek- ser wordt. De tijdelijke wet huur koop onroerende zaken uit 1973, die een aantal belemmeringen opwierp voor de ze financieringsconstructie, zal verdwij nen en plaats maken voor een nieuwe re geling in het Burgerlijk Wetboek. Die tijdelijke wet was in begin jaren ze ventig een antwoord op vele misstanden op het gebied van huurkoop. Vooral in het westen van het land was de woning nood erg groot en waren er nauwelijks huizen beschikbaar met betaalbare hu ren. De groep die daarvoor in aanmer king wilde komen, was doorgaans ook niet in staat een hypotheek af te sluiten voor een koopwoning. Huizenhandelaren speelden handig op deze schaarste in door, vaak slecht on derhouden, panden via een huurkoop contract aan te bieden. De uiteindelijke aankoopprijs lag bij dit soort contracten veel hoger dan de feitelijke marktwaar de. Ook zat in de huurkooptermijnen die maandelijks betaald moesten worden maar zo'n klein aflossingsdeel, dat de huurkoper feitelijk geen reëel uitzicht had op het eigendom van de woning. Bo vendien waren zijn rechten bijzonder zwak indien de verkopende partij failliet ging. De tijdelijke wet gaf hierop een krachtig antwoord, maar de bescher mende maatregelen pakten zo stevig uit, dat huurkoop van onroerend goed een buitengewoon onaantrekkelijke optie werd; tussen 1973 en 1989 werden nog maar 700 huurkoop-overeenkomsten - verplicht - ingeschreven in de openba re registers. Voor het bedrijfsleven even wel is het leasen van een bedrijfspand nog steeds erg aantrekkelijk omdat, in tegenstelling tot bij een hypotheek, het complete aankoopbedrag kan worden gefinancierd met vreemd vermogen en het eigen kapitaal van de onderneming besteed kan worden aan andere zaken. Op aandrang van de Raad voor Onroe rend Goed en het Verbond van Neder landse Ondernemingen heeft Sorgdrager daarom gewerkt aan nieuwe maatrege len die de positie van de huurkoper nog steeds beschermen, maar het voor de verkopende partij aantrekkelijker ma ken een lease-contract aan te bieden. Zo mag in het vervolg de uiteindelijke verkoopprijs van het object tussentijds aangepast worden wanneer de inflatie daar aanleiding toe geeft. Volgens het ministerie genieten huurkopers nu zo veel veel extra bescherming via andere maatregelen, dat de tijdelijke wet uit 1973 in de kast kan. j Haag (anp) - De geza menlijke vakbonden en de di- ectie van de Arbeidsvoorzie- je» hebben donderdagavond Lfeen principe-akkoord be- 1 over een nieuwe cao voor ongeveer 8600 werkne mers. Met het cao-akkoord is Lens een oplossing gevon den voor de gevolgen van de niinigingen van 1,6 miljard rilden die de overheid de ar beidsbureaus de komende vier faarheeft opgelegd. Bet dreigende verlies van 2300 libeidsplaatsen bij de arbeidsbu- Ljs is definitief van de' baan. Hermindering van werkgele- nheid kan geheel worden ge- i door korter werken en [itarlijk verloop. De werkweek jjt van 38 naar 36 uur en er l een experiment met een laagse werkweek van vier taal negen uur. In ruil hiervoor i de werknemers de komende he jaar af van loonsverhogin- p likomen flexibele arbeidstijden, (raarbinnen maximaal twee kan worden gewerkt. Bien'oor zijn toeslagen overeen- jekomen. Ook biedt de cao de «gelijkheid om adv-dagen op te ten voor een lang verlof of om ie dagen te verkopen, ie bonden zijn na de uiterst loeizame onderhandelingen - de Itdenvan de AbvaKabo dreigden lel acties voor volgende week - fitengewoon tevreden met het inllaat. Zij zullen het principe- 1 met een positief advies iade leden voorleggen, pilde directie van Arbeidsvoor- zijn ook uitgebreide af- n gemaakt over om- her- b bijscholing van de ongeveer |i werknemers die als gevolg a reorganisaties de komende tel een andere functie krijgen. Bouwvakkers in Singapore gebruiken hun lunchpauze om op een dak een uiltje te knappen. foto epa I Minister Melkert vindt het te vroeg om te spreken over negeren van wet kingssystemen en -produkten. 41825 KSL Kuttler Engineering, Sperwerpaoj 9,4273 XC Hank. Handelsonderneming vo J de printed circuit en aanverwante mousy trieën- cm Hl 41833 Robechama B.V., Kievit 14, 511 m Baarle-Nassau. Belegging van vermog in effecten, registergoed, vordering iw spaar- en depositogelden. R1«L 41834 De Kievit Holding B.V., Kievit 12,3" HD Baarle-Nassau. Belegigng van verrn^y gen in effecten, registergoed, vordering y spaar-en depositogelden.. .«L 41835 Brenders Participaties B.V. i-j Hoofdstraat 54a, 5109 AD js Oprichten van-, deelnemen in-, voere directie over andere ondernemingen, krijging, bezit, beheer van verm09en'i;-htir ren van pensioen- en lijfrenteverP' gen, verstrekken van management zen- O 1/ |0J 41836 Brenders Participaties B.v. J Hoofdstraat 54a, 5109 AD s ^ravfrtirjDe. Oprichten van-, expoliteren van-, pa ren in-, voeren van beheer en direc financieren van, samengaan en sam J ken met andere ondernemingen, schappen en rechtspersonen. .ne0. 41837 Tri-Chem Instrukties, Sch.mmelp^ ninckstraat 21, 5121 HM Rijen. H 9 J van tri-chem hobbycursussen, n J nen van service en het verkopen 1 uit voortvloeiende benodigde mate j 41838 Brenders Adviesbureau bx-j Hoofdstraat 54a, 5109 AD s*G^HmjnjStra: Exploitatie van een assurantie-, ad tie- en fiscaal adviesbureau. |t 41841 Lintam Europa CO., Oranje 5121 BD Rijen. Bemiddelen m verkoop van landbouwgronden e ver ven en het exploiteren daarvat p»fend<^ strekken van geldleningen aan b bedrijven. t cunpofl 41846 MSS Midrange Systems DJ Gerrit Achterbergstraat IV |t-inf Raamsdonksveer. Dienstverlening frastructuren. norardus M 41848 Sam Techno Trading, beraru jellastraat 68, 5101 BH Dong ^gndg^ export alsmede groothanaei gn ve(j reedschap, tevens groothandel j huur van machines ten beno a|j bouwnijverheid en montage mede de handel in grondstone 41849 VNV Advies Automatiser seigneur Nolenslaan 98, 5'04 ^0 Adviezen, bemiddeling, °P,0SS Lt gebie de levering van goederen atjSerinJ van bedrijfs-organisatie en 3U 120, 41852 Jude Lonne, Schoutenlaan va RS Geertruidenberg. 'm?° njpr(jelen.k[e nieuwe en gebruikte auto-on j a|s ding, etenswaren, bruin- en co0p v3 mede de bemiddeling bij voornoemde goederen. Hi:i, 44, w 41853 Alfa Natuursteen, Bana I rterei MG Werkendam. Groothandeu p va exporteren alsmede het V esVyoofds< natuursteen in de ruimste z uStraat 41856 Goodstream B.V.. Nassau», 4931 XE Geertruidenberg. w transport. y MelWe' 41857 Multi V Trading B.V., 1 Haag (anp) - Minister fert (Sociale Zaken en I Werkgelegenheid) wil be- I kijven nog niet dwingen te I registreren hoeveel allochto- I ®n ze in dienst hebben. minister schrijft aan de rweede Kamer dat het 'voorals- '8 in de rede ligt drang boven ®g te plaatsen, omdat ver- ®üag van het draagvlak voor schakeling van allochtonen |Worop dient te staan'. 'Mleiding voor zijn brief vormt ongerustheid in de Kamer If® het massaal negeren door I "Kijven en overheid van de re- I "hotieplicht. Die plicht is ge- lWd in de wet bevordering ledige arbeidskansen al- htonen (wbeaa). Uit de jong- Sgevens van de Kamers van ophandel (KvK's), waar de I "gistratie moet plaatsvinden, blijkt dat nog geen 740 werkgevers (ongeveer 2 procent) hun verplichting zijn nageko men. Melkert meldt de Kamer dat bij de rijks overheid van negeren in elk geval geen sprake is. Bij alle departe menten wordt 'met de nodige in zet gewerkt aan de uitvoering van de wet'. De ministeries van Binnenlandse zaken, Land bouw, Natuurbeheer en Visserij en Sociale Zaken hebben hun i rapportages inmiddels bij de KvK's ingediend. Op 15 juni zal minstens de helft van de rijks overheid dat hebben gedaan, verwacht Melkert. Wat het bedrijfsleven betreft vindt de be windsman het nog te vroeg 'nu reeds te spreken van het op zettelijk massaal ne geren van de wet'. Wel constateert hij aanloopproblemen bij de werkgevers. Melkert meent niet- Minister Melkert temin dat allochto- foto de stem/johan van gurp nen sinds de invoe ring van de wet 'veel meer en makkelijker binnenkomen bij de werkgevers. Een zekere bewust wording lijkt toch op gang te komen'. Niettemin bezint de mi nister zich op stappen als blijkt dat er van de registratie te wei nig terecht komt. Hij wil dan op korte termijn de 'maatschappe lijke motivatie' vergroten. Aan de gemeente Capelle aan den IJssel, die had aangekon digd de wet niet te zullen uit voeren, heeft de minister laten weten dat zij dit 'onverkort' wel dient te doen. De wbeaa is tot stand gekomen op initiatief van de kamerfrac ties van WD, D66 en Groen- Links. De wet heeft tot doel meer allochtonen aan een baan te helpen. De verplichting om de etnische samenstelling van het personeelsbestand openbaar te maken moet de werkgevers er toe aanzetten meer leden van minderheidsgroepen in dienst te nemen. De werkgeversorganisa tie VNO-NCW meent echter dat de wet niet werkt. Zij laakt het 'bureaucratische karakter' er van. Volgende week donderdag overlegt de Kamer met Melkert over de situatie rond de wbeaa. Den Haag (anp) - De verla dersorganisatie EVO heeft bij de Europese Commissie be zwaar aangetekend tegen voorgenomen samenwerking sovereenkomsten van Europe se spoorwegbedrijven, waar onder NS Cargo. De verladers vrezen dat door de overneenkomsten de concurren tie wordt uitgeschakeld, wat tot prijsafspraken kan leiden. De ko per van spoorwegcapaciteit komt hierdoor in een zwakke positie. Technische samenwerking mag wel van EVO, waarbij 37.000 be drijven zijn aangesloten. De samenwerkingsovereenkomst is door alle spoorwegmaatschap pijen van de EU, minus de Deut sche Bundesbahn opgezet. DB trok zich terug nadat het was veroordeeld 'voor activiteiten die het kartel juist voorstelt'. DB is tegen deze veroordeling in beroep gegaan. Er is een aanvraag tot ontheffing van het Europese mededingings recht in Brussel gedeponeerd op twee punten: onderlinge samen werking en die tussen de samen werkingspartners en klanten. Het kartel denkt een kans te maken, omdat er alternatieven zijn als weg- en watervoer. EVO daaren tegen denkt dat die concurrentie er niet altijd is. De vervoerders hebben moeite met beperking van de speelruimte bij tariefon derhandelingen, maar ook met de bepalingen dat spoorwegen ver voer kunnen weigeren als het om 'zeldzame' verbindingen gaat. EVO vindt dat de vorming van een machtsblok de vrijmaking van het railvervoer in de weg staan. Nederland moet juist een nieuwe impuls geven aan deze li beralisering, door andere, com merciële spoorwegmaatschappij en toe te laten. pBert Schampers i - Vijf zijn er in- h» tS ^aanderen, maar L van België volgt spoe- autosupermarkten ïJ a Cardoen zijn een aand succes. Net zoals /f1 warenhuis kan de klant t uit tientallen merken Iwï'S' s^herp gePriJsd L 1 geleverd. De officiële SerT hebben het ramen van de enorme iff.® langs de Ai2 autoweg IE Cardoen noemt ieelS en'te'e weken dan ook ai aafo-supermarkt, de aar je even binnenloopt, tactmaalrt en met het koop- Et°P 2ak weer buiten t'd, Xlmaal zes dagen later tel!0 SeP°etst klaar. Het teari lkooPt aheen auto's uit §,g, bestelien tem niet. I uuen-concept is in 1992 ontstaan in Wilrijk bij Antwer- pen, aanvankelijk met jonge tweedehands, maar geleidelijk aan is die markt afgebouwd. In middels zijn er vijf autowinkels en zal uiteindelijk in elke regio in België het fenomeen zijn intrede doen. Een nieuwe manier van au to's kopen. Het succes valt uit de cijfers af te lezen. Ondanks de voorzichtige ople ving van de economie lag in de eerste vijf maanden van dit jaar de autoverkoop in België 14 pro cent lager dan in dezelfde periode van 1994. De supermarkten van Cardoen daarentegen verkochten in de periode tot juni 22 procent méér wagens aan particulieren. Het geheim van dit succes zit 'm in parallele import. Cardoen voert zijn auto's in vanuit de lan den waar ze, bijvoorbeeld door munt-devaluaties, het goed koopst zijn. De meeste nieuwe auto's komen derhalve uit Zuid- Europa. Het prijsvoordeel voor de consument schommelt rond de 20 procent ten opzichte van de officiële catalogusprijs in België. Wat een Europese richtlijn ver hindert, namelijk dat een officië le dealer meerdere merken nieu we auto's verkoopt onder één dak, mag Cardoen blijkbaar wel. Hij is immers geen concessiehou der, maar handelaar in nieuwe en voor een klein deel bijna-nieuwe auto's. Of de dealers in België daar zo blij mee moeten zijn? Sommigen zijn uiterst tevreden met de be scherming die de Europese richt lijn hen biedt, anderen zijn van oordeel dat zij door dit soort af spraken en de druk van impor teurs met de rug tegen de muur zijn komen te staan. Brussel zal de huidige Europese richtlijn voor het verkoopsysteem van auto's, waarbij dealers ex clusief zijn gebonden aan bepaal de merken, binnenkort nog eens met met zeven jaar verlengen. Met name de autoproducenten hebben daar op aangedrongen. Zij zijn van oordeel dat selectieve distributie de beste garantie is voor kwaliteit en onderhoud. De autoverkopers en monteurs zijn doorgaans goed opgeleid en wor den regelmatig bijgeschoold. Directeur Karei Cardoen van de Antwerpse autosupermarkt be strijdt dat laatste niet, maar hij vindt de volgens hem overdreven bescherming van de autobranche wel achterhaald in een open en vrije Europese markt. Cardoen zelf maakt optimaal ge bruik van de open grenzen. Hij is er van overtuigd dat de consu ment het systeem van één merk, gekoppeld aan onderhoud in de zelfde garage, op den duur zal af straffen. Een belangrijk verschil met de gewone merkengarage, afgezien van het feit dat Cardoen tiental len merken nieuwe auto's ver koopt, is dat de autosupermark ten geen onderhoudsafdeling hebben. De klanten moeten daarvoor met hun Euro-fabrieksgarantie van een jaar bij de officiële dealers aankloppen. Die waren aanvan kelijk terughoudend om in de ga rantieperiode service te verlenen aan klanten die hun auto bij Car doen hadden gekocht. Inmiddels heeft de keten van autosuper markten een overeenkomst geslo ten met een verzekeraar, waar de garagehouders hun kosten in het garantiejaar kunnen declareren. In de showroom langs de drukke A12, het uitstalraam bij uitstek van de gezamenlijke Antwerpse detailhandel, bestuderen kopers nieuwsgierig de prijzen. Schoon maaksters poetsen het stof en de pluisjes van de auto's. Geen ver kopers die zich opdringen, maar voor wie meer wil dan alleen maar kijken, is er altijd wel een in de buurt. „De consument wil vergelijken, net zoals in een warenhuis," zegt Cardoen. De prijzen op de auto's in zijn showroom zijn nettoprij- zen. Onderhandelen over korting gebeurt niet. „Wij geven de cata logusprijs en onze prijs. Het ver schil tussen die twee moet de klant overtuigen." Zijn concept werkt kostenverla gend, beweert Cardoen. „Ga maar na, we hebben hier één gro te showroom, inplaats van tien tallen kleine. We adverteren met ons bedrijf, dat is een stuk goed koper dan de doorgaans dure ad vertenties voor de merken." Hij noemt het voorbeeld van de BMW-dealers in Antwerpen. „De verkopers daar lopen het grootste deel van de dag uit hun neus te eten. Maar ondertussen hebben ze hoge overheadkosten. Onze verkopers daarentegen zijn voortdurend in de weer." In de toekomst, verwacht Car doen, zullen er alleen specialisten overblijven, zoals nu al voor ban den en uitlaten. „Wij trekken aan de kar om verkoop en onderhoud los te koppelen. Dat is goedkoper voor iedereen," is zijn overtui ging- De ambitie om de grens over te gaan naar Nederland, heeft Car doen niet. „Er is wel belangstel ling, maar we hebben voorlopig hier in België de handen vol." Misschien helpt va derdag de Neder landse consument ten langen leste af van zijn be stedingsfobie. Gepassioneerde spaarders die het geld weer eens lekker laten rollen, welke winkelier heeft daar géén visi oenen van. Want in weerwil van de - voor de jaren negentig - ongekende economische groei wil het met de consumptieve bestedingen maar niet vlotten. Het CBS meldde deze week een toena me van het volume van deze uitgaven over het eerste kwar taal van 1995 van 1,9 procent ten opzichte van de eerste drie maanden van vorig jaar. Daar mee blijft dit gegeven ver ach ter bij de economische groei cijfers: 3,4 procent in dezelfde periode. Het CBS waagt zich niet aan speculaties over de oorzaken van deze aarzelende houding. Het is min of meer normaal dat de particuliere be stedingen met vertraging rea geren als de economie uit een dal komt. Maar de consument blijft deze keer wel erg lang de hand op de knip houden. Eén van de verklaringen kan zijn dat de nieuwe welvaart nog nauwelijks is doorgedron gen tot de huishoudbudgetten. Met de bedrijven gaat het wel iswaar weer veel beter, maar in veel gevallen komt dat door bezuinigingen op de loonkos ten. Dat tast uiteraard de koopkracht aan. Tegelijk ijlt de saneringsdrang in het be drijfsleven in de voorbije ma gere jaren nog lang na en dat levert niet de krantekoppen op die de burger moed geven. Het CBS leverde deze week tegelijk met de kwartaalcijfers over de bestedingen, gegevens die ook een deel van de ver klaring kunnen vormen voor de achterblijvende winkelom- zetten. In de eerste drie maan den van 1995 zijn ruim drie honderdduizend nieuwe parti culiere levensverzekeringen afgesloten, ongeveer dertig procent meer dan in het eerste kwart van vorig jaar. Vooral de populariteit van (aanvullende) pensioen- en lijfrenteverzekeringen is ver antwoordelijk voor deze haus se in zekerheid. Er zijn, heeft het CBS berekend, 120.000 po lissen verkocht die een totaal verzekerd kapitaal vertegen woordigen van 9,3 miljard gul den. Dat is uitgestelde con sumptie waaraan een winke lier geen boodschap heeft. Waarom de verzekeraars zul ke goede zaken doen, laat zich raden. Aan de ene kant is het afsluiten van lijfrenteverzeke ringen inmiddels een beproef de manier om de 60-procents- schijf van de inkomstenbelas ting te mijden. Ook na de be perkingen die de belastingwet gever enkele jaren geleden heeft aangebracht, is er een gestaag groeiende afzet van zulke polissen. Anderzijds is er blijkbaar een grote behoefte om de gaten die de niet meer zo zorgzame overheid laat vallen vervol gens op de vrije markt voor re paratie aan te bieden. De be spiegelingen over de straks misschien wel onbetaalbare aow stimuleren de vraag naar extra appeltjes-voor-de-dorst. Terwijl daar toch al een voor raadje van ligt ter waarde van vele honderden miljarden. De gezamenlijke portefeuille van de institutionele beleggers in dit land (verzekeraars en pen sioenfondsen samen) is op dit moment goed voor 727 miljard gulden. Tegelijk heeft de spaarzin een fiscale zet gekregen door de ruimere mogelijkheden voor belastingvriendelijk bedrijfs- sparen en winstdelen. Ook de ze (eind 1994 al 4,7 miljard) guldens rollen voorlopig niet, omdat het tegoed een aantal jaren geblokkeerd moet wor den. Dat potje is overigens nog maar kleingeld op het totale particuliere spaartegoed: 217 miljard eind 1994. Toch zijn er wel aanwijzingen dat spaarders weer gaan spen deren: de uitgaven aan duurza me goederen (wasmachines, meubels, videorecorders) zijn in de eerste drie maanden van 1995 met 1,4 procent gestegen en dat is ruim boven de toena me (tweetiende procent slechts) in heel 1994. Er is dus nog hoop dat, voor dat de economische bloei al weer voorbij is, de beurzen open gaan. Economen van de Rabobank menen dat het groeitempo later dit jaar gaat afzwakken maar tegen die draad in, denken zij, zal de consumptie juist wat aantrek ken. Zij baseren dat op de meevallende ontwikkeling van de koopkracht. De harde gul den mag dan een plaag zijn voor de export, hij maakt de aanschaf van veel buitenland se produkten (en grondstof fen) juist goedkoper. Daar door wordt de inflatie ge dempt en dat is uiteraard goed nieuws voor de koopkracht. De vraag is nu waaraan die meevaller wordt besteed: nieu we gordijnen of toch nog maar een polisje voor de oude dag. Tokyo - De export van auto's uit Japan is in 1994 opnieuw ge daald met 6 procent tot 4,3 miljoen voertuigen. De verkoop in ei gen land steeg wel, zodat de Japanse industrie de produktie met 2 procent opvoerde tot 10,7 miljoen auto's. Alleen bij Nissan, Hon da en Mazda daalde de produktie. Voor dit jaar en 1996 wordt een verdere daling van de export uit Japan verwacht. De hoge koers van de Japanse munt is daar debet aan, maar ook het feit dat de Japanners op grote schaal auto's produceren in Europa en Amerika. Bussum - De Aalsmeerder Courant, de Sleutel, Het op Zondag en De Brug zijn de beste huis-aan-huisbladen van Nederland. De prijzen daarvoor zijn vrijdag in Bussum uitgereikt. Aalsmeerder Courant (uitgever Weekmedia) eindigde als eerste in de klasse tot 25.000 exemplaren, De Sleutel (Brabant Pers Weekbladen) tot 50.000, Het op Zondag (Leiden) en De Brug (Gelderlander Week bladpers) boven 100.000. Het is de vierde keer dat de verkiezing is georganiseerd. Er was aan ruim 650 huis-aan-huisbladen gevraagd mee te doen aan de verkiezing. De jury bestond onder andere uit Hans Velu, voormalig voorzitter van het Genootschap voor Reclame, en Peter Noordland, voorzitter van de Sectiehuis-aan-huisbladen van de Nederlandse Vereniging van Journalisten. Den Bosch - De Bossche computerfabrikant Tulip heeft deze week in zowel Hongarije als Polen een verkoopkantoor geopend. Met het binnenkort te openen verkoopkantoor in Oostenrijk komt Tulip op 18 vestigingen in Europa. Volgens een woordvoerster zijn de openingen onderdeel van het Europese expansieprogramma. In februari van dit jaar opende Tulip een filiaal in Turkije, in april volgde een vestiging in Tsje chië. Tulip was in al die landen al aanwezig, maar hoopt door de nieu we kantoren het distributienet verder uit te breiden. Den Haag (anp) - Het geregistreerde ziekteverzuim in de bouw is vorig jaar sterk afgenomen vergeleken met 1993. Het ver zuimpercentage daalde van 10 in 1993 naar 5 in 1994. Het aan tal ziektegevallen daalde van bijna 300.000 naar 52.000 in 1994. Deze scherpe daling wordt vooral veroorzaakt door het feit dat veel bedrijven sinds de invoering van de wet terugdringing ziekteverzuim de kort durende ziektegevallen lang niet allemaal doorgeven aan de bedrijfsvereniging. Deze voorlopige cijfers staan in een notitie van het Economisch Insti tuut voor de Bouwnijverheid (EIB). Ondanks de onderregistratie in 1994 is er volgens het EIB ook sprake van een werkelijke daling van het ziekteverzuim in de bouw. Dat leidt het instituut onder meer af uit het feit dat de daling zich ook heeft voorgedaan bij de meer langduri ge ziektegevallen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 9