Cao-akkoord bij Arbeidsvoorziening
Autosupermarkt in België snoept dealers klanten af
iorgdrager maakt leasen van huis of kantoor aantrekkelijker
Pauze
'Nog geen dwang bij registratie allochtonen'
EVO tekent beroep aan
tegen 'spoorwegkartel'
A8 IdBSTEM
ECONOMIE
A9
t iteindelijke verkoopprijs pand mag voortaan tussentijds worden aangepast
Verlies van 2300 arbeidsplaatsen wordt voorkomen door onder meer korter werken
kJ»ii^n,grote winkelkar"
Sparen of
spenderen
ECONOMIE KORT
Export Japanse auto's gedaald
Vier prijzen voor huis-aan-huisbladen
Tulipfilialen in Polen en Hongarije
Geregistreerd ziekteverzuim
in bouwsector sterk gedaald
RDAG 10 JUNI 1995
ZATERDAG 10 JUNI 1995
,50
,00
,00
),00A
5,90 f
9,00
5,20
5,50
9,40
6,00 A
0,00
0,50 d
B,T0 e
7,70
6,80
7,70
9,60
13,80
51,30
3,10
Wall Street
allied signal
amer.brands
amer.tel.tel
amoco corp
asarco ine.
baan company
bethl steel
boeing co
can.pacific
chevron
cbiquita
chrysler
Citicorp
cons.edison
digit.equipm.
dupont nemours
dow chemical
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int. bus.mach.
int. tel. tel.
kim airlines
mcdonnell
merckco.
mobil oil
omega financ.
philips
royal dutch
sears roebuck
sfe-south.pac.
texaco inc.
travelers
united techn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
08/06 09/06
40% (J
39» 39»
5014 soy,
68 6!»
28 28V,
29V. 2914
15» is,
62'/. 62»
i6y, isy,
48 41
13)4 13jj
44)4 44V
52» 52
29 29'/,
4214 42»
67'/, 66»
7iy, Ji
60 60
m 70»,
30 29»,
57 56»
47 46)4
42)4 41»
69 69
m 89»
110 KW,
31 30»
72)4 71»
48» 47»
99 98»
26 25"/,
40» 40»
125» 125
57'/. 56»
24 23V,
68» 68
42 41»
77» 77
15» 15»
18» 18
15» 15»
Goud
Goud onbewerkt 19,180-19,780
bewerkt 21,380 laten
Zilver
zilver onbewerkt 230-300
bewerkt 340 laten
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan /bieden
d ex dividend
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k r gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
42,50
418
1,50
1,80
60,00
296
1,90
1,70
60,00
1444
2,50
2,30
52,50
1727
9,00
8,60
60,00
935
0,60
0,60
60,00
1360
- 2,00
2,10 b
70,00
270
11,80 a
12,50
18,00
517
2,40 a
2,20
425,00
396
10,70
8,30 a
430,00
910
6,40
3,90
435,00
1265
2,80 b
1,40
440,00
519
0,90
0,40
420,00
503
18,50
16,00 a
425,00
535
14,80
12,50 a
430,00
692
10,70
9,00
435,00
339
7,50
6,00 a
420,00
305
0,30
0,30
425,00
784
0,50
0,60
430,00
855
1.10
1,70
435,00
749
2,50
3,80
420,00
628
1,70 a
1,80
425,00
438
2,30
2,70 b
430,00
777
3,60
4,10 b
60,00
729
1,80
2,40
60,00
725
4,20
4,30
65,00
528
2,30
2,60
70,00
373
1,30
1,30
70,00
484
2,50
2,60
55,00
420
0,90
0,80
60,00
432
3,10
2,50
60,00
686
4,50
4,00
85,00
299
2,70
2,30
50,00
425
0,50
0,30 a
50,00
908
1,40
0,80
50,00
391
2,10
1,60
50,00
408
3,20
2,50
47,50
442
0,70 a
1,30
6,30
100,00
335
4,90
95,00
317
1,80
1,50
2,70 b
100,00
787
3,50
95,00
513
3,00
2,90
180,00
450
22,00 a
20,00 a
175,00
576
1,30 a
0,90
65,00
372
1,30
1,10
2,30
65,00
393
1,90
780,00
581
6,80
3,00
790,00
318
2,40
1.10
2,80
770,00
350
1,50
145,00
600
57,50
59,10
210,00
276
3,40 b
3,20
l/an onze verslaggever
Ten Haag - Het wordt burgers en be-
Lven binnenkort aantrekkelijker
takt om via huurkoop (lease) een
inning of bedrijfspand aan te schaf-
L Mensen die te weinig eigen geld
lebben om een huis te kopen, kun-
Ln door lease toch in aanmerking
|0II1en voor een eigen woning.
Lister Sorgdrager van Justitie heeft
L wetsvoorstel ingediend waardoor het
Eiukopen van onroerend goed aantrek-
ser wordt. De tijdelijke wet huur
koop onroerende zaken uit 1973, die een
aantal belemmeringen opwierp voor de
ze financieringsconstructie, zal verdwij
nen en plaats maken voor een nieuwe re
geling in het Burgerlijk Wetboek.
Die tijdelijke wet was in begin jaren ze
ventig een antwoord op vele misstanden
op het gebied van huurkoop. Vooral in
het westen van het land was de woning
nood erg groot en waren er nauwelijks
huizen beschikbaar met betaalbare hu
ren. De groep die daarvoor in aanmer
king wilde komen, was doorgaans ook
niet in staat een hypotheek af te sluiten
voor een koopwoning.
Huizenhandelaren speelden handig op
deze schaarste in door, vaak slecht on
derhouden, panden via een huurkoop
contract aan te bieden. De uiteindelijke
aankoopprijs lag bij dit soort contracten
veel hoger dan de feitelijke marktwaar
de. Ook zat in de huurkooptermijnen die
maandelijks betaald moesten worden
maar zo'n klein aflossingsdeel, dat de
huurkoper feitelijk geen reëel uitzicht
had op het eigendom van de woning. Bo
vendien waren zijn rechten bijzonder
zwak indien de verkopende partij failliet
ging. De tijdelijke wet gaf hierop een
krachtig antwoord, maar de bescher
mende maatregelen pakten zo stevig uit,
dat huurkoop van onroerend goed een
buitengewoon onaantrekkelijke optie
werd; tussen 1973 en 1989 werden nog
maar 700 huurkoop-overeenkomsten -
verplicht - ingeschreven in de openba
re registers. Voor het bedrijfsleven even
wel is het leasen van een bedrijfspand
nog steeds erg aantrekkelijk omdat, in
tegenstelling tot bij een hypotheek, het
complete aankoopbedrag kan worden
gefinancierd met vreemd vermogen en
het eigen kapitaal van de onderneming
besteed kan worden aan andere zaken.
Op aandrang van de Raad voor Onroe
rend Goed en het Verbond van Neder
landse Ondernemingen heeft Sorgdrager
daarom gewerkt aan nieuwe maatrege
len die de positie van de huurkoper nog
steeds beschermen, maar het voor de
verkopende partij aantrekkelijker ma
ken een lease-contract aan te bieden.
Zo mag in het vervolg de uiteindelijke
verkoopprijs van het object tussentijds
aangepast worden wanneer de inflatie
daar aanleiding toe geeft. Volgens het
ministerie genieten huurkopers nu zo
veel veel extra bescherming via andere
maatregelen, dat de tijdelijke wet uit
1973 in de kast kan.
j Haag (anp) - De geza
menlijke vakbonden en de di-
ectie van de Arbeidsvoorzie-
je» hebben donderdagavond
Lfeen principe-akkoord be-
1 over een nieuwe cao voor
ongeveer 8600 werkne
mers. Met het cao-akkoord is
Lens een oplossing gevon
den voor de gevolgen van de
niinigingen van 1,6 miljard
rilden die de overheid de ar
beidsbureaus de komende vier
faarheeft opgelegd.
Bet dreigende verlies van 2300
libeidsplaatsen bij de arbeidsbu-
Ljs is definitief van de' baan.
Hermindering van werkgele-
nheid kan geheel worden ge-
i door korter werken en
[itarlijk verloop. De werkweek
jjt van 38 naar 36 uur en er
l een experiment met een
laagse werkweek van vier
taal negen uur. In ruil hiervoor
i de werknemers de komende
he jaar af van loonsverhogin-
p
likomen flexibele arbeidstijden,
(raarbinnen maximaal twee
kan worden gewerkt.
Bien'oor zijn toeslagen overeen-
jekomen. Ook biedt de cao de
«gelijkheid om adv-dagen op te
ten voor een lang verlof of om
ie dagen te verkopen,
ie bonden zijn na de uiterst
loeizame onderhandelingen - de
Itdenvan de AbvaKabo dreigden
lel acties voor volgende week -
fitengewoon tevreden met het
inllaat. Zij zullen het principe-
1 met een positief advies
iade leden voorleggen,
pilde directie van Arbeidsvoor-
zijn ook uitgebreide af-
n gemaakt over om- her-
b bijscholing van de ongeveer
|i werknemers die als gevolg
a reorganisaties de komende
tel een andere functie krijgen.
Bouwvakkers in Singapore gebruiken hun lunchpauze om op een dak een uiltje te knappen.
foto epa
I Minister Melkert vindt het te vroeg om te spreken over negeren van wet
kingssystemen en -produkten.
41825 KSL Kuttler Engineering, Sperwerpaoj
9,4273 XC Hank. Handelsonderneming vo J
de printed circuit en aanverwante mousy
trieën- cm Hl
41833 Robechama B.V., Kievit 14, 511 m
Baarle-Nassau. Belegging van vermog
in effecten, registergoed, vordering iw
spaar- en depositogelden. R1«L
41834 De Kievit Holding B.V., Kievit 12,3"
HD Baarle-Nassau. Belegigng van verrn^y
gen in effecten, registergoed, vordering y
spaar-en depositogelden.. .«L
41835 Brenders Participaties B.V. i-j
Hoofdstraat 54a, 5109 AD js
Oprichten van-, deelnemen in-, voere
directie over andere ondernemingen,
krijging, bezit, beheer van verm09en'i;-htir
ren van pensioen- en lijfrenteverP'
gen, verstrekken van management
zen- O 1/ |0J
41836 Brenders Participaties B.v. J
Hoofdstraat 54a, 5109 AD s ^ravfrtirjDe.
Oprichten van-, expoliteren van-, pa
ren in-, voeren van beheer en direc
financieren van, samengaan en sam J
ken met andere ondernemingen,
schappen en rechtspersonen. .ne0.
41837 Tri-Chem Instrukties, Sch.mmelp^
ninckstraat 21, 5121 HM Rijen. H 9 J
van tri-chem hobbycursussen, n J
nen van service en het verkopen 1
uit voortvloeiende benodigde mate j
41838 Brenders Adviesbureau bx-j
Hoofdstraat 54a, 5109 AD s*G^HmjnjStra:
Exploitatie van een assurantie-, ad
tie- en fiscaal adviesbureau. |t
41841 Lintam Europa CO., Oranje
5121 BD Rijen. Bemiddelen m
verkoop van landbouwgronden e ver
ven en het exploiteren daarvat p»fend<^
strekken van geldleningen aan b
bedrijven. t cunpofl
41846 MSS Midrange Systems DJ
Gerrit Achterbergstraat IV |t-inf
Raamsdonksveer. Dienstverlening
frastructuren. norardus M
41848 Sam Techno Trading, beraru
jellastraat 68, 5101 BH Dong ^gndg^
export alsmede groothanaei gn ve(j
reedschap, tevens groothandel j
huur van machines ten beno a|j
bouwnijverheid en montage
mede de handel in grondstone
41849 VNV Advies Automatiser
seigneur Nolenslaan 98, 5'04 ^0
Adviezen, bemiddeling, °P,0SS Lt gebie
de levering van goederen atjSerinJ
van bedrijfs-organisatie en 3U 120,
41852 Jude Lonne, Schoutenlaan va
RS Geertruidenberg. 'm?° njpr(jelen.k[e
nieuwe en gebruikte auto-on j a|s
ding, etenswaren, bruin- en co0p v3
mede de bemiddeling bij
voornoemde goederen. Hi:i, 44, w
41853 Alfa Natuursteen, Bana I rterei
MG Werkendam. Groothandeu p va
exporteren alsmede het V esVyoofds<
natuursteen in de ruimste z uStraat
41856 Goodstream B.V.. Nassau»,
4931 XE Geertruidenberg. w
transport. y MelWe'
41857 Multi V Trading B.V.,
1 Haag (anp) - Minister
fert (Sociale Zaken en
I Werkgelegenheid) wil be-
I kijven nog niet dwingen te
I registreren hoeveel allochto-
I ®n ze in dienst hebben.
minister schrijft aan de
rweede Kamer dat het 'voorals-
'8 in de rede ligt drang boven
®g te plaatsen, omdat ver-
®üag van het draagvlak voor
schakeling van allochtonen
|Worop dient te staan'.
'Mleiding voor zijn brief vormt
ongerustheid in de Kamer
If® het massaal negeren door
I "Kijven en overheid van de re-
I "hotieplicht. Die plicht is ge-
lWd in de wet bevordering
ledige arbeidskansen al-
htonen (wbeaa). Uit de jong-
Sgevens van de Kamers van
ophandel (KvK's), waar de
I "gistratie moet plaatsvinden,
blijkt dat nog
geen 740
werkgevers
(ongeveer 2
procent) hun
verplichting
zijn nageko
men.
Melkert meldt
de Kamer dat
bij de rijks
overheid van
negeren in elk
geval geen
sprake is. Bij
alle departe
menten wordt 'met de nodige in
zet gewerkt aan de uitvoering
van de wet'. De ministeries van
Binnenlandse zaken, Land
bouw, Natuurbeheer en Visserij
en Sociale Zaken hebben hun
i rapportages inmiddels bij de
KvK's ingediend. Op 15 juni zal
minstens de helft van de rijks
overheid dat hebben
gedaan, verwacht
Melkert.
Wat het bedrijfsleven
betreft vindt de be
windsman het nog te
vroeg 'nu reeds te
spreken van het op
zettelijk massaal ne
geren van de wet'.
Wel constateert hij
aanloopproblemen
bij de werkgevers.
Melkert meent niet-
Minister Melkert temin dat allochto-
foto de stem/johan van gurp nen sinds de invoe
ring van de wet 'veel meer en
makkelijker binnenkomen bij de
werkgevers. Een zekere bewust
wording lijkt toch op gang te
komen'. Niettemin bezint de mi
nister zich op stappen als blijkt
dat er van de registratie te wei
nig terecht komt. Hij wil dan op
korte termijn de 'maatschappe
lijke motivatie' vergroten.
Aan de gemeente Capelle aan
den IJssel, die had aangekon
digd de wet niet te zullen uit
voeren, heeft de minister laten
weten dat zij dit 'onverkort' wel
dient te doen.
De wbeaa is tot stand gekomen
op initiatief van de kamerfrac
ties van WD, D66 en Groen-
Links. De wet heeft tot doel
meer allochtonen aan een baan
te helpen. De verplichting om de
etnische samenstelling van het
personeelsbestand openbaar te
maken moet de werkgevers er
toe aanzetten meer leden van
minderheidsgroepen in dienst te
nemen. De werkgeversorganisa
tie VNO-NCW meent echter dat
de wet niet werkt. Zij laakt het
'bureaucratische karakter' er
van. Volgende week donderdag
overlegt de Kamer met Melkert
over de situatie rond de wbeaa.
Den Haag (anp) - De verla
dersorganisatie EVO heeft bij
de Europese Commissie be
zwaar aangetekend tegen
voorgenomen samenwerking
sovereenkomsten van Europe
se spoorwegbedrijven, waar
onder NS Cargo.
De verladers vrezen dat door de
overneenkomsten de concurren
tie wordt uitgeschakeld, wat tot
prijsafspraken kan leiden. De ko
per van spoorwegcapaciteit komt
hierdoor in een zwakke positie.
Technische samenwerking mag
wel van EVO, waarbij 37.000 be
drijven zijn aangesloten.
De samenwerkingsovereenkomst
is door alle spoorwegmaatschap
pijen van de EU, minus de Deut
sche Bundesbahn opgezet. DB
trok zich terug nadat het was
veroordeeld 'voor activiteiten die
het kartel juist voorstelt'. DB is
tegen deze veroordeling in beroep
gegaan.
Er is een aanvraag tot ontheffing
van het Europese mededingings
recht in Brussel gedeponeerd op
twee punten: onderlinge samen
werking en die tussen de samen
werkingspartners en klanten. Het
kartel denkt een kans te maken,
omdat er alternatieven zijn als
weg- en watervoer. EVO daaren
tegen denkt dat die concurrentie
er niet altijd is. De vervoerders
hebben moeite met beperking
van de speelruimte bij tariefon
derhandelingen, maar ook met de
bepalingen dat spoorwegen ver
voer kunnen weigeren als het om
'zeldzame' verbindingen gaat.
EVO vindt dat de vorming van
een machtsblok de vrijmaking
van het railvervoer in de weg
staan. Nederland moet juist een
nieuwe impuls geven aan deze li
beralisering, door andere, com
merciële spoorwegmaatschappij
en toe te laten.
pBert Schampers
i - Vijf zijn er in-
h» tS ^aanderen, maar
L van België volgt spoe-
autosupermarkten
ïJ a Cardoen zijn een
aand succes. Net zoals
/f1 warenhuis kan de klant
t uit tientallen merken
Iwï'S' s^herp gePriJsd
L 1 geleverd. De officiële
SerT hebben het
ramen van de enorme
iff.® langs de Ai2 autoweg
IE Cardoen noemt
ieelS en'te'e weken dan ook
ai aafo-supermarkt, de
aar je even binnenloopt,
tactmaalrt en met het koop-
Et°P 2ak weer buiten
t'd, Xlmaal zes dagen later
tel!0 SeP°etst klaar. Het
teari lkooPt aheen auto's uit
§,g, bestelien tem niet.
I uuen-concept is in 1992
ontstaan in Wilrijk bij Antwer-
pen, aanvankelijk met jonge
tweedehands, maar geleidelijk
aan is die markt afgebouwd. In
middels zijn er vijf autowinkels
en zal uiteindelijk in elke regio in
België het fenomeen zijn intrede
doen. Een nieuwe manier van au
to's kopen. Het succes valt uit de
cijfers af te lezen.
Ondanks de voorzichtige ople
ving van de economie lag in de
eerste vijf maanden van dit jaar
de autoverkoop in België 14 pro
cent lager dan in dezelfde periode
van 1994. De supermarkten van
Cardoen daarentegen verkochten
in de periode tot juni 22 procent
méér wagens aan particulieren.
Het geheim van dit succes zit 'm
in parallele import. Cardoen
voert zijn auto's in vanuit de lan
den waar ze, bijvoorbeeld door
munt-devaluaties, het goed
koopst zijn. De meeste nieuwe
auto's komen derhalve uit Zuid-
Europa. Het prijsvoordeel voor
de consument schommelt rond de
20 procent ten opzichte van de
officiële catalogusprijs in België.
Wat een Europese richtlijn ver
hindert, namelijk dat een officië
le dealer meerdere merken nieu
we auto's verkoopt onder één
dak, mag Cardoen blijkbaar wel.
Hij is immers geen concessiehou
der, maar handelaar in nieuwe en
voor een klein deel bijna-nieuwe
auto's.
Of de dealers in België daar zo
blij mee moeten zijn? Sommigen
zijn uiterst tevreden met de be
scherming die de Europese richt
lijn hen biedt, anderen zijn van
oordeel dat zij door dit soort af
spraken en de druk van impor
teurs met de rug tegen de muur
zijn komen te staan.
Brussel zal de huidige Europese
richtlijn voor het verkoopsysteem
van auto's, waarbij dealers ex
clusief zijn gebonden aan bepaal
de merken, binnenkort nog eens
met met zeven jaar verlengen.
Met name de autoproducenten
hebben daar op aangedrongen.
Zij zijn van oordeel dat selectieve
distributie de beste garantie is
voor kwaliteit en onderhoud. De
autoverkopers en monteurs zijn
doorgaans goed opgeleid en wor
den regelmatig bijgeschoold.
Directeur Karei Cardoen van de
Antwerpse autosupermarkt be
strijdt dat laatste niet, maar hij
vindt de volgens hem overdreven
bescherming van de autobranche
wel achterhaald in een open en
vrije Europese markt.
Cardoen zelf maakt optimaal ge
bruik van de open grenzen. Hij is
er van overtuigd dat de consu
ment het systeem van één merk,
gekoppeld aan onderhoud in de
zelfde garage, op den duur zal af
straffen.
Een belangrijk verschil met de
gewone merkengarage, afgezien
van het feit dat Cardoen tiental
len merken nieuwe auto's ver
koopt, is dat de autosupermark
ten geen onderhoudsafdeling
hebben.
De klanten moeten daarvoor met
hun Euro-fabrieksgarantie van
een jaar bij de officiële dealers
aankloppen. Die waren aanvan
kelijk terughoudend om in de ga
rantieperiode service te verlenen
aan klanten die hun auto bij Car
doen hadden gekocht. Inmiddels
heeft de keten van autosuper
markten een overeenkomst geslo
ten met een verzekeraar, waar de
garagehouders hun kosten in het
garantiejaar kunnen declareren.
In de showroom langs de drukke
A12, het uitstalraam bij uitstek
van de gezamenlijke Antwerpse
detailhandel, bestuderen kopers
nieuwsgierig de prijzen. Schoon
maaksters poetsen het stof en de
pluisjes van de auto's. Geen ver
kopers die zich opdringen, maar
voor wie meer wil dan alleen
maar kijken, is er altijd wel een
in de buurt.
„De consument wil vergelijken,
net zoals in een warenhuis," zegt
Cardoen. De prijzen op de auto's
in zijn showroom zijn nettoprij-
zen. Onderhandelen over korting
gebeurt niet. „Wij geven de cata
logusprijs en onze prijs. Het ver
schil tussen die twee moet de
klant overtuigen."
Zijn concept werkt kostenverla
gend, beweert Cardoen. „Ga
maar na, we hebben hier één gro
te showroom, inplaats van tien
tallen kleine. We adverteren met
ons bedrijf, dat is een stuk goed
koper dan de doorgaans dure ad
vertenties voor de merken."
Hij noemt het voorbeeld van de
BMW-dealers in Antwerpen. „De
verkopers daar lopen het grootste
deel van de dag uit hun neus te
eten. Maar ondertussen hebben
ze hoge overheadkosten. Onze
verkopers daarentegen zijn
voortdurend in de weer."
In de toekomst, verwacht Car
doen, zullen er alleen specialisten
overblijven, zoals nu al voor ban
den en uitlaten. „Wij trekken aan
de kar om verkoop en onderhoud
los te koppelen. Dat is goedkoper
voor iedereen," is zijn overtui
ging-
De ambitie om de grens over te
gaan naar Nederland, heeft Car
doen niet. „Er is wel belangstel
ling, maar we hebben voorlopig
hier in België de handen vol."
Misschien helpt va
derdag de Neder
landse consument
ten langen leste af van zijn be
stedingsfobie. Gepassioneerde
spaarders die het geld weer
eens lekker laten rollen, welke
winkelier heeft daar géén visi
oenen van.
Want in weerwil van de - voor
de jaren negentig - ongekende
economische groei wil het met
de consumptieve bestedingen
maar niet vlotten. Het CBS
meldde deze week een toena
me van het volume van deze
uitgaven over het eerste kwar
taal van 1995 van 1,9 procent
ten opzichte van de eerste drie
maanden van vorig jaar. Daar
mee blijft dit gegeven ver ach
ter bij de economische groei
cijfers: 3,4 procent in dezelfde
periode. Het CBS waagt zich
niet aan speculaties over de
oorzaken van deze aarzelende
houding. Het is min of meer
normaal dat de particuliere be
stedingen met vertraging rea
geren als de economie uit een
dal komt. Maar de consument
blijft deze keer wel erg lang de
hand op de knip houden.
Eén van de verklaringen kan
zijn dat de nieuwe welvaart
nog nauwelijks is doorgedron
gen tot de huishoudbudgetten.
Met de bedrijven gaat het wel
iswaar weer veel beter, maar
in veel gevallen komt dat door
bezuinigingen op de loonkos
ten. Dat tast uiteraard de
koopkracht aan. Tegelijk ijlt
de saneringsdrang in het be
drijfsleven in de voorbije ma
gere jaren nog lang na en dat
levert niet de krantekoppen op
die de burger moed geven.
Het CBS leverde deze week
tegelijk met de kwartaalcijfers
over de bestedingen, gegevens
die ook een deel van de ver
klaring kunnen vormen voor
de achterblijvende winkelom-
zetten. In de eerste drie maan
den van 1995 zijn ruim drie
honderdduizend nieuwe parti
culiere levensverzekeringen
afgesloten, ongeveer dertig
procent meer dan in het eerste
kwart van vorig jaar.
Vooral de populariteit van
(aanvullende) pensioen- en
lijfrenteverzekeringen is ver
antwoordelijk voor deze haus
se in zekerheid. Er zijn, heeft
het CBS berekend, 120.000 po
lissen verkocht die een totaal
verzekerd kapitaal vertegen
woordigen van 9,3 miljard gul
den. Dat is uitgestelde con
sumptie waaraan een winke
lier geen boodschap heeft.
Waarom de verzekeraars zul
ke goede zaken doen, laat zich
raden. Aan de ene kant is het
afsluiten van lijfrenteverzeke
ringen inmiddels een beproef
de manier om de 60-procents-
schijf van de inkomstenbelas
ting te mijden. Ook na de be
perkingen die de belastingwet
gever enkele jaren geleden
heeft aangebracht, is er een
gestaag groeiende afzet van
zulke polissen.
Anderzijds is er blijkbaar een
grote behoefte om de gaten
die de niet meer zo zorgzame
overheid laat vallen vervol
gens op de vrije markt voor re
paratie aan te bieden. De be
spiegelingen over de straks
misschien wel onbetaalbare
aow stimuleren de vraag naar
extra appeltjes-voor-de-dorst.
Terwijl daar toch al een voor
raadje van ligt ter waarde van
vele honderden miljarden. De
gezamenlijke portefeuille van
de institutionele beleggers in
dit land (verzekeraars en pen
sioenfondsen samen) is op dit
moment goed voor 727 miljard
gulden.
Tegelijk heeft de spaarzin een
fiscale zet gekregen door de
ruimere mogelijkheden voor
belastingvriendelijk bedrijfs-
sparen en winstdelen. Ook de
ze (eind 1994 al 4,7 miljard)
guldens rollen voorlopig niet,
omdat het tegoed een aantal
jaren geblokkeerd moet wor
den. Dat potje is overigens nog
maar kleingeld op het totale
particuliere spaartegoed:
217 miljard eind 1994.
Toch zijn er wel aanwijzingen
dat spaarders weer gaan spen
deren: de uitgaven aan duurza
me goederen (wasmachines,
meubels, videorecorders) zijn
in de eerste drie maanden van
1995 met 1,4 procent gestegen
en dat is ruim boven de toena
me (tweetiende procent
slechts) in heel 1994.
Er is dus nog hoop dat, voor
dat de economische bloei al
weer voorbij is, de beurzen
open gaan. Economen van de
Rabobank menen dat het
groeitempo later dit jaar gaat
afzwakken maar tegen die
draad in, denken zij, zal de
consumptie juist wat aantrek
ken. Zij baseren dat op de
meevallende ontwikkeling van
de koopkracht. De harde gul
den mag dan een plaag zijn
voor de export, hij maakt de
aanschaf van veel buitenland
se produkten (en grondstof
fen) juist goedkoper. Daar
door wordt de inflatie ge
dempt en dat is uiteraard goed
nieuws voor de koopkracht.
De vraag is nu waaraan die
meevaller wordt besteed: nieu
we gordijnen of toch nog maar
een polisje voor de oude dag.
Tokyo - De export van auto's uit Japan is in 1994 opnieuw ge
daald met 6 procent tot 4,3 miljoen voertuigen. De verkoop in ei
gen land steeg wel, zodat de Japanse industrie de produktie met 2
procent opvoerde tot 10,7 miljoen auto's. Alleen bij Nissan, Hon
da en Mazda daalde de produktie.
Voor dit jaar en 1996 wordt een verdere daling van de export uit
Japan verwacht. De hoge koers van de Japanse munt is daar debet
aan, maar ook het feit dat de Japanners op grote schaal auto's
produceren in Europa en Amerika.
Bussum - De Aalsmeerder Courant, de Sleutel, Het op Zondag en
De Brug zijn de beste huis-aan-huisbladen van Nederland. De
prijzen daarvoor zijn vrijdag in Bussum uitgereikt. Aalsmeerder
Courant (uitgever Weekmedia) eindigde als eerste in de klasse tot
25.000 exemplaren, De Sleutel (Brabant Pers Weekbladen) tot
50.000, Het op Zondag (Leiden) en De Brug (Gelderlander Week
bladpers) boven 100.000. Het is de vierde keer dat de verkiezing is
georganiseerd.
Er was aan ruim 650 huis-aan-huisbladen gevraagd mee te doen
aan de verkiezing. De jury bestond onder andere uit Hans Velu,
voormalig voorzitter van het Genootschap voor Reclame, en Peter
Noordland, voorzitter van de Sectiehuis-aan-huisbladen van de
Nederlandse Vereniging van Journalisten.
Den Bosch - De Bossche computerfabrikant Tulip heeft deze
week in zowel Hongarije als Polen een verkoopkantoor geopend.
Met het binnenkort te openen verkoopkantoor in Oostenrijk komt
Tulip op 18 vestigingen in Europa.
Volgens een woordvoerster zijn de openingen onderdeel van het
Europese expansieprogramma. In februari van dit jaar opende
Tulip een filiaal in Turkije, in april volgde een vestiging in Tsje
chië.
Tulip was in al die landen al aanwezig, maar hoopt door de nieu
we kantoren het distributienet verder uit te breiden.
Den Haag (anp) - Het geregistreerde ziekteverzuim in de bouw
is vorig jaar sterk afgenomen vergeleken met 1993. Het ver
zuimpercentage daalde van 10 in 1993 naar 5 in 1994. Het aan
tal ziektegevallen daalde van bijna 300.000 naar 52.000 in
1994.
Deze scherpe daling wordt vooral veroorzaakt door het feit dat veel
bedrijven sinds de invoering van de wet terugdringing ziekteverzuim
de kort durende ziektegevallen lang niet allemaal doorgeven aan de
bedrijfsvereniging.
Deze voorlopige cijfers staan in een notitie van het Economisch Insti
tuut voor de Bouwnijverheid (EIB). Ondanks de onderregistratie in
1994 is er volgens het EIB ook sprake van een werkelijke daling van
het ziekteverzuim in de bouw. Dat leidt het instituut onder meer af uit
het feit dat de daling zich ook heeft voorgedaan bij de meer langduri
ge ziektegevallen.