OV-kaart scholieren blijft nog 'Verbod Schiphol belooft invoering Schengenverdrag te versnellen Referenda zadelen politiek op met gordiaanse knoop Politici op examen Vanaf maandag expositie Indië op het Binnenhof Kok stelt kamerdebat over stadsprovincie uit Chronisch zieken houdfl vergoeding fysiotherapifj ke&nnRacif.renFascis- DE STEM BINNENLAND DE STEM Uitstel kost Ritzen 90 miljoen PvdA wil harde grens voor groei Schiphol DE STEM COMMENT/ Naam BINNENLAND KOI Britse kotter zinkt op Noordzee 'Kwaliteit keuze burgemeester in gevaar'| Kosten gezondheidszorg stijgen minder Maaskades Limburg kosten 155 miljoen I Onrust in Wijchen door grote brand I kleine m. kwamen slechts opdanen ?ePen rechts-radicalen bnkse tol, 6 j6n een veelvoud aan ^nthfndemonstranten. ZATERDAG 10 JUNI 1995 Van onze redactie binnenland Den Haag - De directie van luchtha ven Schiphol heeft het kabinet toege zegd dat zij de bouw van de nieuwe wisselpier, die op 1 januari 1997 klaar moet zijn, zo veel mogelijk zal vervroegen. Dat betekent dat dan ook het Schengenverdrag (eindelijk) uitgevoerd kan gaan worden. Volgens Schiphol gaat het om een ver snelling met enkele maanden. Dit blijkt uit een brief van de staatssecretarissen Patijn (Buitenlandse Zaken) en Schmitz (Justitie) en minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) aan de Tweede Kamer. In de brief legt het drietal uit hoe het zo mis heeft kunnen lopen met de de uitvoe ring van het Schengenverdrag, dat de aangesloten landen (Benelux, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Portugal) verplicht reizigers uit die landen niet meer te con troleren. Het pasjessysteem dat de passagiers scheiding op Schiphol vanaf 26 maart voorlopig moest regelen, bleek echter niet te werken. De passagiers lopen in de centrale hal van de luchthaven door el kaar heen en kunnen de pasjes aan el kaar doorgeven. Ook na 15 december, als Schiphol het pasjessysteem vervangt door een schei- dingwand in de hal, kan Nederland haar verdragsverplichtingen nog niet nako men. Op twee pieren waar transitvluch- ten aankomen, kunnen de passagiers niet gescheiden worden. De luchthavendirectie heeft minister Jorritsma nu toegezegd dat zij vaart zal zetten achter de bouw van de D-pier, waar bij voorbeeld vliegtuigen uit Mos kou aankomen, die doorvliegen naar Pa rijs. Frankrijk moet er in dit voorbeeld straks van opaan kunnen dat Nederland de passagiers die het Schengen-gebied bin nenkomen controleert. Als de nieuwe D- pier klaar is wordt 97 procent van de Schiphol-passagiers gecontroleerd. Voor het feit dat de luchthaven niet op tijd klaar is met 'Schengen' bestaat bij het kabinet begrip. „Er was geruime tijd onzekerheid over de invoering van het vrije personenverkeer," schrijven de be windslieden. Opmerkelijk is dat alle problemen wel door Schiphol werden aangekaart, maar dat de ministeries daar niets mee deden. Op 11 januari schreef staatssecretaris Patijn zelfs een brief waaruit bleek dat een strikte naleving van de internationa le regelgeving wat hem betreft niet zo hoefde. Dat de Tweede Kamer nu geen miskleu nen meer zal accepteren is blijkens de brief goed tot de bewindslieden doorge drongen. Zij stellen een ambtelijke stuurgroep aan die Schiphol moet gaan begeleiden bij internationale verplich tingen die Nederland is aangegaan. Staatssecretaris Schmitz van Justitie blijft intussen bij haar eerdere plan om veertig van de 102 extra marechaussees voor de controle op Schiphol ten laste te brengen van de 'vliegende brigades', die bijvoorbeeld bij grenspost Hazeldonk de binnenkomst van illegalen proberen te gen te gaan. De brigades kunnen daar door minder snel uitbreiden. De maatregel geldt tot 15 december. WD en CDA hebben er moeite mee. Zij vroegen Schmitz eerder, de marechaus sees elders weg te halen. Schmitz zegt nu dat er geen andere mogelijkheden zijn. 31 It bn Van onze Haagse redactie Den Haag - Zo'n 65.000 scholieren van 18 jaar en ouder kunnen een jaar langer profiteren van de OV-studentenkaart. Dat kost minister Ritzen van Onderwijs eenmalig 90 miljoen gulden. -9^3 9f j(T -T - -9QJ 299' ieK .1199 1BG.' Vanaf 1 januari 1997 krijgen scholieren geen studiebeurs meer. Daarmee vervalt automa tisch ook het recht op een OV- kaart. Het kabinet wil de studiefinan ciering voor scholieren vervan gen door een tegemoetkoming in de studiekosten. Deze tegemoet koming geldt nu al voor alle an dere scholieren in het voortgezet Den Haag (anp) - De PvdA-frac- tie in de Tweede Kamer wil maandag tijdens het debat over de uitbreiding van Schiphol har de garanties van het kabinet dat de groei van luchthaven eindigt bij ongeveer 40 miljoen passa giers per jaar. Volgens woordvoerder Van Gijzel bieden de huidige plannen nog te veel ruimte voor een verdere groei. Maar met planologische wijzigingen moet het mogelijk zijn te kiezen voor de door mi lieukringen verfoeide parallelle vijfde baan, denkt hij. Het kabi net heeft daar eerder al voor ge kozen. Bovendien stelde het ka binet dat 40 miljoen passagiers in 2015 (een verdubbeling) de bo vengrens moet zijn. Schiphol en de KLM hebben la ten weten dat die bovengrens al eerder zal zijn bereikt. Zij menen dat zo lang de vastgestelde ge- luidseisen maar niet worden overschreden, verdere groei mo gelijk moet zijn. Dat is voor de PvdA niet acceptabel. onderwijs. Aanvankelijk wilde minister Ritzen de wijziging voor 18-plussers al op 1 januari 1996 in laten gaan. Maar gisteren be sloot het kabinet definitief om de maatregel een jaar uit te stellen. Dit uitstel bleek nodig om de In formatie Beheer Groep (IBG), die de studietoelagen uitkeert, meer voorbereidingstijd te geven. De studiebeurzen voor 18-plus- sers worden vervangen door een vaste, jaarlijkse basistoelage van 2115 voor thuiswonenden en 4931 voor uitwonenden. Ouders met lagere inkomens kunnen re kenen op een extra toelage, af hankelijk van de hoogte van het inkomen. Voor de nieuwe rege ling, die 4 miljoen gulden duur der uitpakt dan de oude, heeft Ritzen jaarlijks 217 miljoen gul den beschikbaar. Het schrappen van de OV-kaart voor deze groep levert vanaf 1997 jaarlijks een bezuiniging van 90 miljoen gul den op. Het kabinet houdt vast aan het voornemen om de kinderbijslag voor 18-plussers af te schaffen. Deze maatregel treft grofweg 30.000 studenten aan particuliere scholen of buitenlandse onder wijsinstellingen. Het voorstel om de kinderbijslag te schrappen was gekoppeld aan de prestatie beurs. De Eerste Kamer stemde deze week tegen de prestatie beurs, en daarmee ook tegen het schrappen van de kinderbijslag. Minister Ritzen is nu van plan op korte termijn het voorstel om de kinderbijslag af te schaffen, te koppelen aan een ander wets voorstel. De maatregel moet in gaan op 1 oktober 1995 en levert een besparing van 115 miljoen gulden per jaar op. Politici konden gisteren in het Museon in Den Haag tijdens het 'Nationaal Afrika-examen' laten zien hoeveel zij weten van Afrika, en wat hun mening is over ontwikkelingshulp. Het 'examen' wordt jaarlijks georganiseerd door de ontwikkelingsorganisatie INZET. Wat de politici er precies van terecht gebracht hebben, was giste ren nog niet bekend. Voor het examen Afrikaanse dans zijn ze in elk geval niet geslaagd; die lieten ze, vrolijk zwaaiend, over aan dames die daar meer bedreven in zijn. foto anp Den Haag (anp) - Prinses Margriet opent maandag op het Bin nenhof de tentoonstelling 'De Japanse aanval en de onderdruk king van Nederlands-Indië'. Voor de organisator, de Stichting Herdenking 15 Augustus 1945, zijn de tentoonstelling, de prinses, de plek én de subsidie een welkome er kenning van het Indisch verleden en lijden in oorlogstijd. Toch wil zij er ook vooral de jeugd mee bereiken. De gratis toegankelijke expositie heeft plaats in de Kelderzaal.Voor- zitter R. Boekholt van de Stichting Herdenking 15 Augustus 1945: „De plek is heel uniek. Het Binnenhof, wat wil je nou nog meer. We willen Nederland confronteren met het nationale verleden in de Pacific." Ex-premier Lubbers stelde de zaal bij hoge uitzondering ter beschik king en het ministerie van Welzijn betaalt de kosten. De expositie blijft vanwege de hoge kosten maar tien dagen. De tentoonstelling gaat over de periode 1930-1950, van de Japanse ex pansie tot en met de Indonesische vrijheidsstrijd. Boekholt belooft een 'evenwichtige weergave van de gebeurtenissen'. „We willen absoluut niet aan politiek doen." Het kabinet legt daarmee de wens van de Tweede Kamer naast zich neer. De fracties in de Twee de Kamer gaven donderdag te kennen eind deze maand toch te willen beginnen met de behande ling van de wetsvoorstellen, maar definitieve besluitvorming uit te stellen tot na de zomer. Kok zei dat het kabinet op korte termijn alleen bereid is tot een 'gedach- tenwisseling'. Komende vrijdag zal het kabinet met een standpunt komen over de uitslag van het Rotterdamse refe rendum. Kok verklaarde gisteren dat hij 'veel waarde hecht' aan de uitspraak van de Rotterdamse bevolking. „De Rotterdammers hebben nee gezegd tegen een be paald type herindeling. Maar ze begrijpen ook dat de stad een -bi Jsri qei: nab A nai tno; net' -no- -ob eb iioi THORBECKE, de liberale grondlegger van ons staatsbe stel, vond dat parlementariërs geen boodschappenjongens van de kiesgerechtigden mochten worden. Kamerleden moesten in volstrekte onafhankelijkheid standpunten kunnen innemen. Deze opvatting van Thorbecke kan zonder al te veel omhaal ge makkelijk misbruikt worden door wie tegen het referendum, in welke vorm dan ook, is. Maar iemand die zich de moeite zou geven driekwart eeuw verder te lezen zou een nazaat van Thor becke tegenkomen, die nu juist wel voor een vorm van referen dum pleitte. Hij heette Oud en was lid van de Vrijzinnig-Democratische frac tie in de Tweede Kamer. Deze Oud, die na de oorlog een van de oprichters van de WD werd, stelde bij de behandeling van de grondwetsherziening van 1922 voor een facultatief referendum over door het parlement aange nomen wetsvoorstellen in te voe ren. Zijn idee haalde het niet, maar Oud bleef het gedurende zijn lange parlementaire carrière verdedigen. Dat deed hij ook in zijn in 1948 verschenen boek Het jongste verleden, standaardwerk over de parlementaire geschiedenis. Daarin schrijft Oud: „In het al gemeen moet men ervan uitgaan, dat de volksvertegenwoordiging de wil van de meerderheid der kiezers weergeeft, doch er kun nen zich omstandigheden voor doen, waarbij dit niet het geval is. Dan moet de mogelijkheid bestaan, indien daarvoor uit het kiezerskorps een voldoende aan drang komt, de eindbeslissing in Prof. mr. P.J. Oud...vóór refe renda... foto's archief de stem handen van dat korps te leggen." Waarom Thorbecke en Oud op dit punt even uit de vergetelheid naar voren gehaald? Omdat het referendum in enigerlei vorm opnieuw in het brandpunt van de belangstelling staat. Niet al leen praat het kabinet op het moment waarop deze beschou wing wordt geschreven opnieuw over een vorm van referendum, maar ook hebben de burgers van Rotterdam, in navolging van die van Amsterdam, bij de volks raadplegingen hun lokale be stuurders en politiek Den Haag opgezadeld met een gordiaanse knoop. Het kabinet probeert al enige weken tot overeenstemming te komen over de invoering van een correctief wetgevend referen dum op zowel centraal als regio naal en lokaal niveau. De rege ringspartijen hebben zich bij het regeerakkoord gebonden aan de invoering van een beslissende volksstemming op initiatief van de kiezers over door het parle ment aangenomen wetten en door Provinciale Staten of ge meenteraden genomen besluiten. Daaraan is ook de WD gebon den, hoewel de wenselijkheid van zo'n referendum uit het ont- werp-verkiezingsprogramma van deze partij werd geschrapt. Maar die binding betekent nog niet dat daarmee de problemen uit de weg zijn. Want zowel in het kabinet als daarbuiten pro beert de WD de toepassing van zo'n referendum zoveel mogelijk te beperken, terwijl D66 zo min mogelijk beperkingen wil. In te genstelling tot D66 voelt de WD er bijvoorbeeld niet voor beslui ten over de aanleg van grote in frastructurele werken - zoals de Betuwelijn, de uitbreiding van Schiphol, de aanleg van de hoge snelheidslijn - 'referendabel' te maken. Komt het kabinet tot een com promis, dan lijkt de discussie toch nog niet ten einde. Want dan zal zowel WD als D66 in het kamerdebat proberen het voorstel naar hun inzichten aan- of uit te kleden. Op die discussie zal dan ook on getwijfeld de last van de Rotter damse en Amsterdamse referen da drukken. Voor- en tegenstan ders van volksraadplegingen hebben het resultaat van de bei de lokale referenda aangegrepen om hun gelijk te halen. Maar beide groepen gingen er voor het gemak maar aan voorbij dat in beide gevallen sprake was van een een hoogst ondoorzichtige raadpleging van de kiezers. Het percentage tegenstemmers J.R. Thorbecke...tegen refe renda... bedroeg in Rotterdam 86,39 pro cent. Maar waar zijn die kiezers nu tegen? Tegen de opdeling van Rotterdam in elf kleinere ge meenten? Tegen de vorming van een stadsprovincie Rotterdam? Niemand die het exact weet en kan weten. Want de kiezer kon slechts antwoord geven op één, gecombineerde vraag: Bent u voor of tegen de vorming van een stadsprovincie Rotterdam en de vervanging van Rotterdam door een aantal nieuwe gemeenten Nog een paar andere onduide lijkheden. Bij voorbaat waren de politieke partijen in Rotterdam verdeeld over de vraag of zij de uitslag van het referendum, hoe die ook zou luiden, zouden res pecteren of niet. WD en CDA waren zelfs tegen het houden van een referendum en gaven zich daarom in de campagne die aan de volksuitspraak vooraf ging, nauwelijks moeite om voor- of tegenstanders te over tuigen. Neelie Kroes (WD), levenspart ner van de in de campagne afwe zige burgemeester Peper, ging zelfs zo ver de voorstanders van de opdeling op te roepen niet naar de stembus te gaan. Kenne lijk in de verwachting dat dan het vereiste opkomstpercentage niet zou worden gehaald. Ze was niet de enige die zich ver keek op de emoties van de Rot terdammers. Maar Peper zelf sloeg alles met zijn commentaar op de uitslag: „Zo'n plan is moeilijk over te dragen omdat het iets heel nieuws is." Met zo'n redenering kun je vrijwel elk re ferendum bij voorbaat afschie ten. Had Peper dat maar eerder bedacht en gezegd. Dan waren er misschien meer tot het inzicht gekomen dat voor de oplossing van een bestuurlijke problema tiek als die in de Rotterdamse re gio een referendum niet het geëi gende middel is. In elk geval niet zo lang beslis sende referenda in ons staatsbe stel niet zijn toegestaan. Maar zelfs wanneer dat verandert, zijn het nog steeds niet de gemeenten die bevoegd zijn tot indeling. In Rotterdam is wel de indruk ge wekt als zou de uitslag van het referendum de facto beslissend zijn en 'wetgevend' voor politiek Den Haag. Er zijn best argumen ten denkbaar om gemeentelijke herindelingen over te laten aan Provinciale Staten. Zo lang dat niet het geval is, is herindeling de uitsluitende be voegdheid van kabinet en parle ment. Die hebben dat echter te genover Rotterdam en Amster dam onvoldoende krachtig dui delijk gemaakt. Daardoor kre gen deze referenda meer gewicht dan behoort. Met als gevolg dat de gordiaanse knoop nog moei lijker is te ontwarren. Houden kabinet en parlement geen rekening met de volksuit spraken, dan dragen ze bij tot vergroting van wantrouwen in de politiek. Laten ze hun oren naar Rotterdam en Amsterdam hangen, dan dreigen ze de rand gemeenten - waarvan de ge meenteraden voor de stadspro vincies en de opsplitsing zijn maar waar de bevolking niets werd gevraagd - te schofferen. Dat is trouwens nog een slechte kant van deze referenda. Alleen de Amsterdammers en Rotter dammers de kans geven om zich uit te spreken, versterkt in de randgemeenten de indruk dat al leen naar de grote broers wordt geluisterd. Precies dat Calimero-gevoel maakt het al decennia onmoge lijk om tot werkbare regionale bestuursmodellen te komen. De referenda hebben de oplossing geen stap dichterbij gebracht. Daardoor dreigen ze helaas ko ren te worden op de molen van hun tegenstanders. DE EUROPESE UNIE klampt zich momenteel net zovastj, vorming van een monetaire unie als een drenkeling aan eer dingboei. Dat blijkt opnieuw uit de woorden van de voorzit»,i de Europese Commissie, Jacques Santer. De Luxemburger/ de Europese regeringsleiders tijdens de top in Cannes een kiezen voor een gemeenschappelijke Europese munt, Vo Santer zou dat een belangrijk politiek signaal zijn. De stellingname van Santer is alleszins verklaarbaar. De te koming van een monetaire unie is een van de weinige coa punten uit het akkoord van Maastricht. Het streven naar een] tieke unie namelijk is diep weggeborgen in de diplomaten^ van de verantwoordelijke politici. Aan het het nut van een gemeenschappelijke Europese munit nauwelijks te worden getwijfeld. Momenteel lijden bijvoorbe tuinders uit de noordelijke landen onder de inflatie waarr zuidelijke lidstaten te kampen hebben. Het gevolg is dat dep» ten uit landen als Spanje, Italië en Portugal aanzienlijk goe/ zijn dan groente van eigen bodem. Wanneer de koersvers worden opgeheven, is dat probleem de wereld uit. Maar ook de vorming van een Europese munteenheid kam,* leen in rationele zin benaderd worden. Ook hier spelen nati' sentimenten een belangrijke rol. Tijdens de laatstgehoude van de ministers van Financiën en Economie in Versailles, zeer emotioneel gereageerd op de komende verdwijning van: gen munteenheid. Toen ook werd duidelijk dat de naam ecu bijzonder slechtligtL lidstaten van de Europese Unie. Er wordt nu naarstig gezodïj een acceptabeler naam. Het zijn massage-oefeningen, bedoel tenminste acht landen (het minimum) zo ver te krijgen datze-1 ze aan de criteria voldoen - toetreden tot de Europese Mos Unie. De streefdatum is 1 januari 1999, twee jaar later dan aanvai was gepland. Die vertraging geeft aan hoe moeizaam verloopt. De lidstaten onderhandelen echter in het be vorming van de monetaire unie niet mag mislukken. Wanne operatie niet lukt, is de bodem onder de Europese gen. Van onze Haagse redactie Den Haag - Het kabinet wil de behandeling van de wetsvoor stellen voor de vorming van de stadsprovincie Rotterdam uit stellen tot na de zomer, nu de Rotterdamse bevolking de plan nen in een referendum heeft afgewezen. Dat heeft premier Kok gisteren bekendgemaakt. goede bestuurlijke jas moet krij gen om goed te kunnen functio neren en de eerste haven van de wereld te blijven." Een hoge pet heeft Kok niet op van de referenda in Rotterdam en Amsterdam: 'Vlees noch vis'. Vol gens Kok heeft Rotterdam woensdag geen 'nee' gezegd tegen het totaalvoorstel voor de schaal vergroting van Rotterdam (stads provincie én opsplitsing van de stad in deelgemeenten). „De Rot terdammers hebben alleen de op deling afgewezen." Het kabinet gaat daarom bekij ken of voor een 'minder kwetsba re opdelingsformule' voor de stad moet worden gekozen. „We zul len met krachtige argumenten het belang van de schaalvergro ting benadrukken." IJmuiden - De Britse vissersboot Christine H. is gistermorgeJ westen van IJmuiden gezonken nadat het schip eerder door» slaande golven een groot deel van de stuurhut had verloren, k vankelijk leek het erop dat de vijf opvarenden het schip I storm van donderdag en donderdagnacht met pompen drijsi konden houden. Later ging het alsnog fout. De vijf visserszM red. De Duitse kustvaarder Heinz Suhr, die donderdag «1 problemen kwam, wordt naar Den Helder gesleept. De vijf opi renden waren eerder al overgestapt op het Nederlandse oifsho schip Ingeborg en zijn al in Den Helder. Haarlem - Het kabinetsplan om gemeenteraden het recht tegi zelf personen te benaderen voor een burgemeestersvacature,!] tot kwaliteitsverlies leiden. Die waarschuwing hebben dei missarissen van de koningin gisteren aan het kabinet gegeven J regering wil gemeenteraden de mogelijkheid bieden omi een kandidaat aan te bevelen wanneer er een vacature voorj burgemeesterspost is. Nu geven de provincies advies. Decoi sarissen verwachten dat namen van kandidaten op straat km te liggen als gemeentelijke vertrouwenscommissies i in de volledige lijst van sollicitanten. Den Haag - Aan gezondheidszorg is in 1994 53,7 miljard g uitgegeven. Dat is weliswaar 2,9 procent meer dan in de stijging is minder groot. In '93 bedroeg de stijging nog4,4p| cent. Het aandeel van de kosten van gezondheidszorg ïnhetï) to Binnenlands Produkt is daardoor gedaald, Dit blijkt uiltij lopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dtij ten van de ziekenhuizen zijn in '94 echter met 2,3 procentto^ nomen, vooral door een stijging van de personeelskosten. Maastricht - De aanleg van kades langs de Maas in Limburg^ tenminste 155 miljoen gulden kosten. Dat heeft een i kening aangetoond. Een afwijking naar boven of naart van twintig procent is evenwel nog mogelijk, zo heeft de lil burgse gedeputeerde Schrijen (WD) gisteren meegedeeld. Eerder hadden de waterschappen in Limburg de kosten vul kades begroot op 200 miljoen gulden. De rijksoverheid heeftur overstromingen van de Maas begin dit jaar slechts honderd ij joen gulden toegezegd. Alle Limburgse statenfracties sis echter op dat het Rijk de volledige kosten voor de kades verg Volgende week gaat een delegatie in Den Haag overleggen. Wijchen - Een deel van de inwoners van Wijchen heeft g aan het eind van de middag enkele uren ramen en deuren mij! sluiten nadat brand was uitgebroken in een bedrijfshal waara misattracties opgeslagen stonden. Het dak van het pand bleeil golfplaten van asbestcement te bestaan, wat gevaar voorj volksgezondheid kon opleveren. Daardoor ontstond ongerusij onder de bewoners. Gisteravond bleek na onderzoek dat er J asbestdeeltjes in de lucht zijn gekomen. De eigenaar vanMJ was bezig met laswerkzaamheden aan een auto, die pM vlam vatte. In de bedrijfshal stonden naast kermisattracties1! scheidene caravans en een boot. De schade is zeergroot, Den Haag (anp) - Chronisch zieken houden ook in de tot- recht op een vergoeding voor fysiotherapie en oefentherr patiënten door huisartso'1 list moeten zijn doorëf De maatregel geldt in1 voor ziekenfondsveö Borst heeft de zorg gevraagd dezelfde op te nemen in de po" particulier verzekerden, ben dat toegezegd. Minister Borst wil van de maatregel in .1 volgend jaar kritisch Dat zou kunnen lelde" passing van de lijst ffl- ningen, die wordt gew® beoordelen of mens® nisch ziek kunnen v merkt en dus 1 nodig hebben. De leden van de 1 Vrijgevestigde hebben gisteren l voeren tegen de Voorlopig willen de peuten de politiek be patiënten ondervinde SJ der. De WF meent m rapie voor de laagste groepen onbetaalba worden. Bovendien werkgelegenheid vo rapeuten op de toch Andere patiënten krijgen vanaf 1 januari 1996 maximaal negen be zoeken vergoed, daarna moeten ze zelf de portemonnee trekken. Het kabinet is gisteren akkoord gegaan met dit voorstel van mi nister Borst van Volksgezond heid. De fysiotherapeuten heb ben aangekondigd in actie te ko men. Het kabinet wil 200 miljoen be zuinigen op de fysiotherapie. Eerder was Borst van plan vier verschillende categorieën patiën ten te onderscheiden en voor hen aparte regelingen te treffen. In principe zouden patiënten dan de helft van de eerste twaalf bezoe ken zelf moeten betalen. Dat plan heeft ze laten varen omdat het te ingewikkeld werd. Het onder scheid in twee groepen (mensen met en zonder een chronische aandoening) bleek wel haalbaar. In het gewijzigde voorstel komen mensen die geen chronische ziek te hebben en de oefentherapieën Mensendieck en Cesar volgen, na de eerste negen behandelingen in aanmerking voor een vergoeding voor nog eens negen behandelin gen. In alle gevallen geldt wel dat Dinsdag begint hij, met twintig jaar ervaring als lid van de Tweede Kamer en drie jaar als staatsse cretaris, aan een nieuw I hoofdstuk van zijn leven I in de politiek. Dick Dees, in hart en nieren parle- mentariër en liberaal, verhuist naar de Eerste Kamer. Voor een volks vertegenwoordiger een I trapje lager. Waarom de- I ze overstap? Behoefte om het rustiger aan te gaan doen? Of wil-ie toch nog burgemeester van Breda worden? poor Max de Bok Kans om de eerste vraag te stel len, geeft hij je niet. Nog voordat I de interviewer pen en blocnote bij de hand heeft, begint Dick Dees vol enthousiasme over zijn grote liefdes te vertellen: sport en volksgezondheid. Ondanks zijn grote en veelzijdige ervaring heeft Dees altijd iets van de verlegenheid van de jong-libe- raal- het voorzitterschap van de JOVD vormde zijn opstap naar de grote politiek - gehouden. En thousiaste uiteenzettingen over waar hij mee bezig was en is, re lativeert hij met tussenzinnetjes als 'dat was niet alleen mijn ver dienste' of 'zonder me nu op de borst te kloppen'. Laat niemand denken dat hij het type politicus is dat vooral zich zelf op de voorgrond wil schui ven. „Mijn profiel is niet al te scherp. Dat komt omdat ik in al les een consensus-man ben. Nog steeds een echte JOVD'er." I In 1973 hield de jonge Dees uit Breda zijn maidenspeech. Over i de rechten van de patiënt. „Ik ken nog de beginzin van mijn be toog: 'De patiënt is in letterlijke en figuurlijke zin lijdend voor werp'. Ik betoogde dat het recht I van de patiënt op privacy, infor matie en zeggenschap wettelijk verankerd diende te worden." Zijn motie haalde het, maar het heeft tot begin jaren negentig moeten duren voordat zijn opvol ger als staatssecretaris, Hans Si mons, het wetsvoorstel door de Kamers wist te loodsen. Dat on danks het feit dat Dees, toen hij van juli '86 tot november '89 staatssecretaris van Volksge zondheid was in het tweede kabi- net-Lubbers, er zelf ook nog aan getrokken heeft. „Maar ja, die eindeloze adviesprocedures. Een wetsvoorstel dat echt structuren verandert - daarin ben ik altijd geïnteresseerd geweest, dat raakt me emotioneel, ik ben nooit een politicus voor de voorpagina van OoorJohan Groeneveld en Godfried Heiwig (anp) Utrecht - Burgemeesters moe- ;en demonstraties van ex- reem-rechts in principe niet leden. Hun huiver voor ™*?tonng van de openbare ls m veel gevallen over geven. Bovendien zijn de- ™onstratieverboden koren op e m°len van ultra-rechts. i wn.ff1 ho°gleraar prof. U. Ro- j van het universitair Cri- sonderzoeksteam (COT). Het rann Publiceerde donderdag een I Dnbh °Ver bet -fel bekritiseerde Utrecht°h-reAen °P 4 maart 111 strati* 3 verboden demon- UtrPpF,tIan en het Komitee de j e P°htie arresteer- vermo j aan de lopende band ti ende linkse demonstran- iaiia™] er nauwelijks CP- !ÖfeISlndestadoPdoken. i staan .nftenissen in de Domstad den pn, op zichzelf. De maan- monstrat°r waren verboden de- vancP'RR68 en bijeenkomsten aar> Lissp Rr ondfr meer Zeven- 'ook aaT,i' beswijk en Rotterdam ■agenten ei?n§ hele batterijen i alle gevallen t6 brengen- [voor een j'ndt dei boog tijd |nen toch nf+r beleid- "We bun- toet ie vnf eeuwig doorgaan toet eens aei}3achten Hij is het toenliike n? de nieuwe geza- ters di„ Jn van de burgemees- be 25 knmPuIdicborps beheren. (tolangs /^beheerders spraken juist n0a echtse demonstraties b°senthap n verbiedan. vaalj -Dat is een heilloze De we str; bin gee var me ties gee ten in gen de 1 dig OP. tiev ties ops dat noe de c hals tha mee stee reel pen ords zijn ong Het regs vers unii gels „Er wilc Volj len tom naai mak gem dert tree zons sterl gens treei

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 4