OV-kaart
scholieren
blijft nog
'Verbod
Schiphol belooft invoering Schengenverdrag te versnellen
Referenda zadelen politiek op met gordiaanse knoop
Politici op examen
Vanaf maandag expositie
Indië op het Binnenhof
Kok stelt kamerdebat
over stadsprovincie uit
Chronisch zieken houdfl
vergoeding fysiotherapifj
ke&nnRacif.renFascis-
DE STEM
BINNENLAND
DE STEM
Uitstel kost Ritzen 90 miljoen
PvdA wil harde
grens voor
groei Schiphol
DE STEM
COMMENT/
Naam
BINNENLAND KOI
Britse kotter zinkt op Noordzee
'Kwaliteit keuze burgemeester in gevaar'|
Kosten gezondheidszorg stijgen minder
Maaskades Limburg kosten 155 miljoen I
Onrust in Wijchen door grote brand
I kleine m. kwamen slechts
opdanen ?ePen rechts-radicalen
bnkse tol, 6 j6n een veelvoud aan
^nthfndemonstranten.
ZATERDAG 10 JUNI 1995
Van onze redactie binnenland
Den Haag - De directie van luchtha
ven Schiphol heeft het kabinet toege
zegd dat zij de bouw van de nieuwe
wisselpier, die op 1 januari 1997
klaar moet zijn, zo veel mogelijk zal
vervroegen. Dat betekent dat dan
ook het Schengenverdrag (eindelijk)
uitgevoerd kan gaan worden.
Volgens Schiphol gaat het om een ver
snelling met enkele maanden. Dit blijkt
uit een brief van de staatssecretarissen
Patijn (Buitenlandse Zaken) en Schmitz
(Justitie) en minister Jorritsma (Verkeer
en Waterstaat) aan de Tweede Kamer.
In de brief legt het drietal uit hoe het zo
mis heeft kunnen lopen met de de uitvoe
ring van het Schengenverdrag, dat de
aangesloten landen (Benelux, Frankrijk,
Duitsland, Spanje en Portugal) verplicht
reizigers uit die landen niet meer te con
troleren.
Het pasjessysteem dat de passagiers
scheiding op Schiphol vanaf 26 maart
voorlopig moest regelen, bleek echter
niet te werken. De passagiers lopen in de
centrale hal van de luchthaven door el
kaar heen en kunnen de pasjes aan el
kaar doorgeven.
Ook na 15 december, als Schiphol het
pasjessysteem vervangt door een schei-
dingwand in de hal, kan Nederland haar
verdragsverplichtingen nog niet nako
men. Op twee pieren waar transitvluch-
ten aankomen, kunnen de passagiers niet
gescheiden worden.
De luchthavendirectie heeft minister
Jorritsma nu toegezegd dat zij vaart zal
zetten achter de bouw van de D-pier,
waar bij voorbeeld vliegtuigen uit Mos
kou aankomen, die doorvliegen naar Pa
rijs.
Frankrijk moet er in dit voorbeeld straks
van opaan kunnen dat Nederland de
passagiers die het Schengen-gebied bin
nenkomen controleert. Als de nieuwe D-
pier klaar is wordt 97 procent van de
Schiphol-passagiers gecontroleerd.
Voor het feit dat de luchthaven niet op
tijd klaar is met 'Schengen' bestaat bij
het kabinet begrip. „Er was geruime tijd
onzekerheid over de invoering van het
vrije personenverkeer," schrijven de be
windslieden.
Opmerkelijk is dat alle problemen wel
door Schiphol werden aangekaart, maar
dat de ministeries daar niets mee deden.
Op 11 januari schreef staatssecretaris
Patijn zelfs een brief waaruit bleek dat
een strikte naleving van de internationa
le regelgeving wat hem betreft niet zo
hoefde.
Dat de Tweede Kamer nu geen miskleu
nen meer zal accepteren is blijkens de
brief goed tot de bewindslieden doorge
drongen. Zij stellen een ambtelijke
stuurgroep aan die Schiphol moet gaan
begeleiden bij internationale verplich
tingen die Nederland is aangegaan.
Staatssecretaris Schmitz van Justitie
blijft intussen bij haar eerdere plan om
veertig van de 102 extra marechaussees
voor de controle op Schiphol ten laste te
brengen van de 'vliegende brigades', die
bijvoorbeeld bij grenspost Hazeldonk de
binnenkomst van illegalen proberen te
gen te gaan. De brigades kunnen daar
door minder snel uitbreiden.
De maatregel geldt tot 15 december.
WD en CDA hebben er moeite mee. Zij
vroegen Schmitz eerder, de marechaus
sees elders weg te halen. Schmitz zegt nu
dat er geen andere mogelijkheden zijn.
31
It
bn
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Zo'n 65.000 scholieren van 18 jaar en ouder kunnen
een jaar langer profiteren van de OV-studentenkaart. Dat kost
minister Ritzen van Onderwijs eenmalig 90 miljoen gulden.
-9^3
9f
j(T
-T -
-9QJ
299'
ieK
.1199
1BG.'
Vanaf 1 januari 1997 krijgen
scholieren geen studiebeurs
meer. Daarmee vervalt automa
tisch ook het recht op een OV-
kaart.
Het kabinet wil de studiefinan
ciering voor scholieren vervan
gen door een tegemoetkoming in
de studiekosten. Deze tegemoet
koming geldt nu al voor alle an
dere scholieren in het voortgezet
Den Haag (anp) - De PvdA-frac-
tie in de Tweede Kamer wil
maandag tijdens het debat over
de uitbreiding van Schiphol har
de garanties van het kabinet dat
de groei van luchthaven eindigt
bij ongeveer 40 miljoen passa
giers per jaar.
Volgens woordvoerder Van Gijzel
bieden de huidige plannen nog te
veel ruimte voor een verdere
groei. Maar met planologische
wijzigingen moet het mogelijk
zijn te kiezen voor de door mi
lieukringen verfoeide parallelle
vijfde baan, denkt hij. Het kabi
net heeft daar eerder al voor ge
kozen. Bovendien stelde het ka
binet dat 40 miljoen passagiers in
2015 (een verdubbeling) de bo
vengrens moet zijn.
Schiphol en de KLM hebben la
ten weten dat die bovengrens al
eerder zal zijn bereikt. Zij menen
dat zo lang de vastgestelde ge-
luidseisen maar niet worden
overschreden, verdere groei mo
gelijk moet zijn. Dat is voor de
PvdA niet acceptabel.
onderwijs. Aanvankelijk wilde
minister Ritzen de wijziging voor
18-plussers al op 1 januari 1996
in laten gaan. Maar gisteren be
sloot het kabinet definitief om de
maatregel een jaar uit te stellen.
Dit uitstel bleek nodig om de In
formatie Beheer Groep (IBG), die
de studietoelagen uitkeert, meer
voorbereidingstijd te geven.
De studiebeurzen voor 18-plus-
sers worden vervangen door een
vaste, jaarlijkse basistoelage van
2115 voor thuiswonenden en
4931 voor uitwonenden. Ouders
met lagere inkomens kunnen re
kenen op een extra toelage, af
hankelijk van de hoogte van het
inkomen. Voor de nieuwe rege
ling, die 4 miljoen gulden duur
der uitpakt dan de oude, heeft
Ritzen jaarlijks 217 miljoen gul
den beschikbaar. Het schrappen
van de OV-kaart voor deze groep
levert vanaf 1997 jaarlijks een
bezuiniging van 90 miljoen gul
den op.
Het kabinet houdt vast aan het
voornemen om de kinderbijslag
voor 18-plussers af te schaffen.
Deze maatregel treft grofweg
30.000 studenten aan particuliere
scholen of buitenlandse onder
wijsinstellingen. Het voorstel om
de kinderbijslag te schrappen
was gekoppeld aan de prestatie
beurs. De Eerste Kamer stemde
deze week tegen de prestatie
beurs, en daarmee ook tegen het
schrappen van de kinderbijslag.
Minister Ritzen is nu van plan op
korte termijn het voorstel om de
kinderbijslag af te schaffen, te
koppelen aan een ander wets
voorstel. De maatregel moet in
gaan op 1 oktober 1995 en levert
een besparing van 115 miljoen
gulden per jaar op.
Politici konden gisteren in het Museon in Den Haag tijdens het
'Nationaal Afrika-examen' laten zien hoeveel zij weten van Afrika,
en wat hun mening is over ontwikkelingshulp. Het 'examen' wordt
jaarlijks georganiseerd door de ontwikkelingsorganisatie INZET.
Wat de politici er precies van terecht gebracht hebben, was giste
ren nog niet bekend. Voor het examen Afrikaanse dans zijn ze in
elk geval niet geslaagd; die lieten ze, vrolijk zwaaiend, over aan
dames die daar meer bedreven in zijn. foto anp
Den Haag (anp) - Prinses Margriet opent maandag op het Bin
nenhof de tentoonstelling 'De Japanse aanval en de onderdruk
king van Nederlands-Indië'.
Voor de organisator, de Stichting Herdenking 15 Augustus 1945, zijn
de tentoonstelling, de prinses, de plek én de subsidie een welkome er
kenning van het Indisch verleden en lijden in oorlogstijd. Toch wil zij
er ook vooral de jeugd mee bereiken.
De gratis toegankelijke expositie heeft plaats in de Kelderzaal.Voor-
zitter R. Boekholt van de Stichting Herdenking 15 Augustus 1945: „De
plek is heel uniek. Het Binnenhof, wat wil je nou nog meer. We willen
Nederland confronteren met het nationale verleden in de Pacific."
Ex-premier Lubbers stelde de zaal bij hoge uitzondering ter beschik
king en het ministerie van Welzijn betaalt de kosten. De expositie
blijft vanwege de hoge kosten maar tien dagen.
De tentoonstelling gaat over de periode 1930-1950, van de Japanse ex
pansie tot en met de Indonesische vrijheidsstrijd. Boekholt belooft een
'evenwichtige weergave van de gebeurtenissen'. „We willen absoluut
niet aan politiek doen."
Het kabinet legt daarmee de
wens van de Tweede Kamer naast
zich neer. De fracties in de Twee
de Kamer gaven donderdag te
kennen eind deze maand toch te
willen beginnen met de behande
ling van de wetsvoorstellen, maar
definitieve besluitvorming uit te
stellen tot na de zomer. Kok zei
dat het kabinet op korte termijn
alleen bereid is tot een 'gedach-
tenwisseling'.
Komende vrijdag zal het kabinet
met een standpunt komen over de
uitslag van het Rotterdamse refe
rendum. Kok verklaarde gisteren
dat hij 'veel waarde hecht' aan de
uitspraak van de Rotterdamse
bevolking. „De Rotterdammers
hebben nee gezegd tegen een be
paald type herindeling. Maar ze
begrijpen ook dat de stad een
-bi
Jsri
qei:
nab
A
nai
tno;
net'
-no-
-ob
eb
iioi
THORBECKE, de liberale
grondlegger van ons staatsbe
stel, vond dat parlementariërs
geen boodschappenjongens van
de kiesgerechtigden mochten
worden. Kamerleden moesten in
volstrekte onafhankelijkheid
standpunten kunnen innemen.
Deze opvatting van Thorbecke
kan zonder al te veel omhaal ge
makkelijk misbruikt worden
door wie tegen het referendum,
in welke vorm dan ook, is. Maar
iemand die zich de moeite zou
geven driekwart eeuw verder te
lezen zou een nazaat van Thor
becke tegenkomen, die nu juist
wel voor een vorm van referen
dum pleitte.
Hij heette Oud en was lid van de
Vrijzinnig-Democratische frac
tie in de Tweede Kamer. Deze
Oud, die na de oorlog een van de
oprichters van de WD werd,
stelde bij de behandeling van de
grondwetsherziening van 1922
voor een facultatief referendum
over door het parlement aange
nomen wetsvoorstellen in te voe
ren. Zijn idee haalde het niet,
maar Oud bleef het gedurende
zijn lange parlementaire carrière
verdedigen.
Dat deed hij ook in zijn in 1948
verschenen boek Het jongste
verleden, standaardwerk over de
parlementaire geschiedenis.
Daarin schrijft Oud: „In het al
gemeen moet men ervan uitgaan,
dat de volksvertegenwoordiging
de wil van de meerderheid der
kiezers weergeeft, doch er kun
nen zich omstandigheden voor
doen, waarbij dit niet het geval
is. Dan moet de mogelijkheid
bestaan, indien daarvoor uit het
kiezerskorps een voldoende aan
drang komt, de eindbeslissing in
Prof. mr. P.J. Oud...vóór refe
renda... foto's archief de stem
handen van dat korps te leggen."
Waarom Thorbecke en Oud op
dit punt even uit de vergetelheid
naar voren gehaald? Omdat het
referendum in enigerlei vorm
opnieuw in het brandpunt van
de belangstelling staat. Niet al
leen praat het kabinet op het
moment waarop deze beschou
wing wordt geschreven opnieuw
over een vorm van referendum,
maar ook hebben de burgers van
Rotterdam, in navolging van die
van Amsterdam, bij de volks
raadplegingen hun lokale be
stuurders en politiek Den Haag
opgezadeld met een gordiaanse
knoop.
Het kabinet probeert al enige
weken tot overeenstemming te
komen over de invoering van een
correctief wetgevend referen
dum op zowel centraal als regio
naal en lokaal niveau. De rege
ringspartijen hebben zich bij het
regeerakkoord gebonden aan de
invoering van een beslissende
volksstemming op initiatief van
de kiezers over door het parle
ment aangenomen wetten en
door Provinciale Staten of ge
meenteraden genomen besluiten.
Daaraan is ook de WD gebon
den, hoewel de wenselijkheid
van zo'n referendum uit het ont-
werp-verkiezingsprogramma
van deze partij werd geschrapt.
Maar die binding betekent nog
niet dat daarmee de problemen
uit de weg zijn. Want zowel in
het kabinet als daarbuiten pro
beert de WD de toepassing van
zo'n referendum zoveel mogelijk
te beperken, terwijl D66 zo min
mogelijk beperkingen wil. In te
genstelling tot D66 voelt de WD
er bijvoorbeeld niet voor beslui
ten over de aanleg van grote in
frastructurele werken - zoals de
Betuwelijn, de uitbreiding van
Schiphol, de aanleg van de hoge
snelheidslijn - 'referendabel' te
maken.
Komt het kabinet tot een com
promis, dan lijkt de discussie
toch nog niet ten einde. Want
dan zal zowel WD als D66 in
het kamerdebat proberen het
voorstel naar hun inzichten aan-
of uit te kleden.
Op die discussie zal dan ook on
getwijfeld de last van de Rotter
damse en Amsterdamse referen
da drukken. Voor- en tegenstan
ders van volksraadplegingen
hebben het resultaat van de bei
de lokale referenda aangegrepen
om hun gelijk te halen. Maar
beide groepen gingen er voor het
gemak maar aan voorbij dat in
beide gevallen sprake was van
een een hoogst ondoorzichtige
raadpleging van de kiezers.
Het percentage tegenstemmers
J.R. Thorbecke...tegen refe
renda...
bedroeg in Rotterdam 86,39 pro
cent. Maar waar zijn die kiezers
nu tegen? Tegen de opdeling van
Rotterdam in elf kleinere ge
meenten? Tegen de vorming van
een stadsprovincie Rotterdam?
Niemand die het exact weet en
kan weten. Want de kiezer kon
slechts antwoord geven op één,
gecombineerde vraag: Bent u
voor of tegen de vorming van een
stadsprovincie Rotterdam en de
vervanging van Rotterdam door
een aantal nieuwe gemeenten
Nog een paar andere onduide
lijkheden. Bij voorbaat waren de
politieke partijen in Rotterdam
verdeeld over de vraag of zij de
uitslag van het referendum, hoe
die ook zou luiden, zouden res
pecteren of niet. WD en CDA
waren zelfs tegen het houden
van een referendum en gaven
zich daarom in de campagne die
aan de volksuitspraak vooraf
ging, nauwelijks moeite om
voor- of tegenstanders te over
tuigen.
Neelie Kroes (WD), levenspart
ner van de in de campagne afwe
zige burgemeester Peper, ging
zelfs zo ver de voorstanders van
de opdeling op te roepen niet
naar de stembus te gaan. Kenne
lijk in de verwachting dat dan
het vereiste opkomstpercentage
niet zou worden gehaald.
Ze was niet de enige die zich ver
keek op de emoties van de Rot
terdammers. Maar Peper zelf
sloeg alles met zijn commentaar
op de uitslag: „Zo'n plan is
moeilijk over te dragen omdat
het iets heel nieuws is." Met zo'n
redenering kun je vrijwel elk re
ferendum bij voorbaat afschie
ten. Had Peper dat maar eerder
bedacht en gezegd. Dan waren er
misschien meer tot het inzicht
gekomen dat voor de oplossing
van een bestuurlijke problema
tiek als die in de Rotterdamse re
gio een referendum niet het geëi
gende middel is.
In elk geval niet zo lang beslis
sende referenda in ons staatsbe
stel niet zijn toegestaan. Maar
zelfs wanneer dat verandert, zijn
het nog steeds niet de gemeenten
die bevoegd zijn tot indeling. In
Rotterdam is wel de indruk ge
wekt als zou de uitslag van het
referendum de facto beslissend
zijn en 'wetgevend' voor politiek
Den Haag. Er zijn best argumen
ten denkbaar om gemeentelijke
herindelingen over te laten aan
Provinciale Staten.
Zo lang dat niet het geval is, is
herindeling de uitsluitende be
voegdheid van kabinet en parle
ment. Die hebben dat echter te
genover Rotterdam en Amster
dam onvoldoende krachtig dui
delijk gemaakt. Daardoor kre
gen deze referenda meer gewicht
dan behoort. Met als gevolg dat
de gordiaanse knoop nog moei
lijker is te ontwarren.
Houden kabinet en parlement
geen rekening met de volksuit
spraken, dan dragen ze bij tot
vergroting van wantrouwen in
de politiek. Laten ze hun oren
naar Rotterdam en Amsterdam
hangen, dan dreigen ze de rand
gemeenten - waarvan de ge
meenteraden voor de stadspro
vincies en de opsplitsing zijn
maar waar de bevolking niets
werd gevraagd - te schofferen.
Dat is trouwens nog een slechte
kant van deze referenda. Alleen
de Amsterdammers en Rotter
dammers de kans geven om zich
uit te spreken, versterkt in de
randgemeenten de indruk dat al
leen naar de grote broers wordt
geluisterd.
Precies dat Calimero-gevoel
maakt het al decennia onmoge
lijk om tot werkbare regionale
bestuursmodellen te komen. De
referenda hebben de oplossing
geen stap dichterbij gebracht.
Daardoor dreigen ze helaas ko
ren te worden op de molen van
hun tegenstanders.
DE EUROPESE UNIE klampt zich momenteel net zovastj,
vorming van een monetaire unie als een drenkeling aan eer
dingboei. Dat blijkt opnieuw uit de woorden van de voorzit»,i
de Europese Commissie, Jacques Santer. De Luxemburger/
de Europese regeringsleiders tijdens de top in Cannes een
kiezen voor een gemeenschappelijke Europese munt, Vo
Santer zou dat een belangrijk politiek signaal zijn.
De stellingname van Santer is alleszins verklaarbaar. De te
koming van een monetaire unie is een van de weinige coa
punten uit het akkoord van Maastricht. Het streven naar een]
tieke unie namelijk is diep weggeborgen in de diplomaten^
van de verantwoordelijke politici.
Aan het het nut van een gemeenschappelijke Europese munit
nauwelijks te worden getwijfeld. Momenteel lijden bijvoorbe
tuinders uit de noordelijke landen onder de inflatie waarr
zuidelijke lidstaten te kampen hebben. Het gevolg is dat dep»
ten uit landen als Spanje, Italië en Portugal aanzienlijk goe/
zijn dan groente van eigen bodem. Wanneer de koersvers
worden opgeheven, is dat probleem de wereld uit.
Maar ook de vorming van een Europese munteenheid kam,*
leen in rationele zin benaderd worden. Ook hier spelen nati'
sentimenten een belangrijke rol. Tijdens de laatstgehoude
van de ministers van Financiën en Economie in Versailles,
zeer emotioneel gereageerd op de komende verdwijning van:
gen munteenheid.
Toen ook werd duidelijk dat de naam ecu bijzonder slechtligtL
lidstaten van de Europese Unie. Er wordt nu naarstig gezodïj
een acceptabeler naam. Het zijn massage-oefeningen, bedoel
tenminste acht landen (het minimum) zo ver te krijgen datze-1
ze aan de criteria voldoen - toetreden tot de Europese Mos
Unie.
De streefdatum is 1 januari 1999, twee jaar later dan aanvai
was gepland. Die vertraging geeft aan hoe moeizaam
verloopt. De lidstaten onderhandelen echter in het be
vorming van de monetaire unie niet mag mislukken. Wanne
operatie niet lukt, is de bodem onder de Europese
gen.
Van onze Haagse redactie
Den Haag - Het kabinet wil de behandeling van de wetsvoor
stellen voor de vorming van de stadsprovincie Rotterdam uit
stellen tot na de zomer, nu de Rotterdamse bevolking de plan
nen in een referendum heeft afgewezen. Dat heeft premier Kok
gisteren bekendgemaakt.
goede bestuurlijke jas moet krij
gen om goed te kunnen functio
neren en de eerste haven van de
wereld te blijven."
Een hoge pet heeft Kok niet op
van de referenda in Rotterdam en
Amsterdam: 'Vlees noch vis'. Vol
gens Kok heeft Rotterdam
woensdag geen 'nee' gezegd tegen
het totaalvoorstel voor de schaal
vergroting van Rotterdam (stads
provincie én opsplitsing van de
stad in deelgemeenten). „De Rot
terdammers hebben alleen de op
deling afgewezen."
Het kabinet gaat daarom bekij
ken of voor een 'minder kwetsba
re opdelingsformule' voor de stad
moet worden gekozen. „We zul
len met krachtige argumenten
het belang van de schaalvergro
ting benadrukken."
IJmuiden - De Britse vissersboot Christine H. is gistermorgeJ
westen van IJmuiden gezonken nadat het schip eerder door»
slaande golven een groot deel van de stuurhut had verloren, k
vankelijk leek het erop dat de vijf opvarenden het schip I
storm van donderdag en donderdagnacht met pompen drijsi
konden houden. Later ging het alsnog fout. De vijf visserszM
red. De Duitse kustvaarder Heinz Suhr, die donderdag «1
problemen kwam, wordt naar Den Helder gesleept. De vijf opi
renden waren eerder al overgestapt op het Nederlandse oifsho
schip Ingeborg en zijn al in Den Helder.
Haarlem - Het kabinetsplan om gemeenteraden het recht tegi
zelf personen te benaderen voor een burgemeestersvacature,!]
tot kwaliteitsverlies leiden. Die waarschuwing hebben dei
missarissen van de koningin gisteren aan het kabinet gegeven J
regering wil gemeenteraden de mogelijkheid bieden omi
een kandidaat aan te bevelen wanneer er een vacature voorj
burgemeesterspost is. Nu geven de provincies advies. Decoi
sarissen verwachten dat namen van kandidaten op straat km
te liggen als gemeentelijke vertrouwenscommissies i
in de volledige lijst van sollicitanten.
Den Haag - Aan gezondheidszorg is in 1994 53,7 miljard g
uitgegeven. Dat is weliswaar 2,9 procent meer dan in
de stijging is minder groot. In '93 bedroeg de stijging nog4,4p|
cent. Het aandeel van de kosten van gezondheidszorg ïnhetï)
to Binnenlands Produkt is daardoor gedaald, Dit blijkt uiltij
lopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dtij
ten van de ziekenhuizen zijn in '94 echter met 2,3 procentto^
nomen, vooral door een stijging van de personeelskosten.
Maastricht - De aanleg van kades langs de Maas in Limburg^
tenminste 155 miljoen gulden kosten. Dat heeft een i
kening aangetoond. Een afwijking naar boven of naart
van twintig procent is evenwel nog mogelijk, zo heeft de lil
burgse gedeputeerde Schrijen (WD) gisteren meegedeeld.
Eerder hadden de waterschappen in Limburg de kosten vul
kades begroot op 200 miljoen gulden. De rijksoverheid heeftur
overstromingen van de Maas begin dit jaar slechts honderd ij
joen gulden toegezegd. Alle Limburgse statenfracties sis
echter op dat het Rijk de volledige kosten voor de kades verg
Volgende week gaat een delegatie in Den Haag overleggen.
Wijchen - Een deel van de inwoners van Wijchen heeft g
aan het eind van de middag enkele uren ramen en deuren mij!
sluiten nadat brand was uitgebroken in een bedrijfshal waara
misattracties opgeslagen stonden. Het dak van het pand bleeil
golfplaten van asbestcement te bestaan, wat gevaar voorj
volksgezondheid kon opleveren. Daardoor ontstond ongerusij
onder de bewoners. Gisteravond bleek na onderzoek dat er J
asbestdeeltjes in de lucht zijn gekomen. De eigenaar vanMJ
was bezig met laswerkzaamheden aan een auto, die pM
vlam vatte. In de bedrijfshal stonden naast kermisattracties1!
scheidene caravans en een boot. De schade is zeergroot,
Den Haag (anp) - Chronisch zieken houden ook in de tot-
recht op een vergoeding voor fysiotherapie en oefentherr
patiënten door huisartso'1
list moeten zijn doorëf
De maatregel geldt in1
voor ziekenfondsveö
Borst heeft de zorg
gevraagd dezelfde
op te nemen in de po"
particulier verzekerden,
ben dat toegezegd.
Minister Borst wil
van de maatregel in .1
volgend jaar kritisch
Dat zou kunnen lelde"
passing van de lijst ffl-
ningen, die wordt gew®
beoordelen of mens®
nisch ziek kunnen v
merkt en dus 1
nodig hebben.
De leden van de 1
Vrijgevestigde
hebben gisteren l
voeren tegen de
Voorlopig willen de
peuten de politiek be
patiënten ondervinde SJ
der. De WF meent m
rapie voor de laagste
groepen onbetaalba
worden. Bovendien
werkgelegenheid vo
rapeuten op de toch
Andere patiënten krijgen vanaf 1
januari 1996 maximaal negen be
zoeken vergoed, daarna moeten
ze zelf de portemonnee trekken.
Het kabinet is gisteren akkoord
gegaan met dit voorstel van mi
nister Borst van Volksgezond
heid. De fysiotherapeuten heb
ben aangekondigd in actie te ko
men.
Het kabinet wil 200 miljoen be
zuinigen op de fysiotherapie.
Eerder was Borst van plan vier
verschillende categorieën patiën
ten te onderscheiden en voor hen
aparte regelingen te treffen. In
principe zouden patiënten dan de
helft van de eerste twaalf bezoe
ken zelf moeten betalen. Dat plan
heeft ze laten varen omdat het te
ingewikkeld werd. Het onder
scheid in twee groepen (mensen
met en zonder een chronische
aandoening) bleek wel haalbaar.
In het gewijzigde voorstel komen
mensen die geen chronische ziek
te hebben en de oefentherapieën
Mensendieck en Cesar volgen, na
de eerste negen behandelingen in
aanmerking voor een vergoeding
voor nog eens negen behandelin
gen. In alle gevallen geldt wel dat
Dinsdag begint hij, met
twintig jaar ervaring als
lid van de Tweede Kamer
en drie jaar als staatsse
cretaris, aan een nieuw
I hoofdstuk van zijn leven
I in de politiek. Dick Dees,
in hart en nieren parle-
mentariër en liberaal,
verhuist naar de Eerste
Kamer. Voor een volks
vertegenwoordiger een
I trapje lager. Waarom de-
I ze overstap? Behoefte om
het rustiger aan te gaan
doen? Of wil-ie toch nog
burgemeester van Breda
worden?
poor Max de Bok
Kans om de eerste vraag te stel
len, geeft hij je niet. Nog voordat
I de interviewer pen en blocnote
bij de hand heeft, begint Dick
Dees vol enthousiasme over zijn
grote liefdes te vertellen: sport en
volksgezondheid.
Ondanks zijn grote en veelzijdige
ervaring heeft Dees altijd iets van
de verlegenheid van de jong-libe-
raal- het voorzitterschap van de
JOVD vormde zijn opstap naar de
grote politiek - gehouden. En
thousiaste uiteenzettingen over
waar hij mee bezig was en is, re
lativeert hij met tussenzinnetjes
als 'dat was niet alleen mijn ver
dienste' of 'zonder me nu op de
borst te kloppen'.
Laat niemand denken dat hij het
type politicus is dat vooral zich
zelf op de voorgrond wil schui
ven. „Mijn profiel is niet al te
scherp. Dat komt omdat ik in al
les een consensus-man ben. Nog
steeds een echte JOVD'er."
I In 1973 hield de jonge Dees uit
Breda zijn maidenspeech. Over
i de rechten van de patiënt. „Ik
ken nog de beginzin van mijn be
toog: 'De patiënt is in letterlijke
en figuurlijke zin lijdend voor
werp'. Ik betoogde dat het recht
I van de patiënt op privacy, infor
matie en zeggenschap wettelijk
verankerd diende te worden."
Zijn motie haalde het, maar het
heeft tot begin jaren negentig
moeten duren voordat zijn opvol
ger als staatssecretaris, Hans Si
mons, het wetsvoorstel door de
Kamers wist te loodsen. Dat on
danks het feit dat Dees, toen hij
van juli '86 tot november '89
staatssecretaris van Volksge
zondheid was in het tweede kabi-
net-Lubbers, er zelf ook nog aan
getrokken heeft. „Maar ja, die
eindeloze adviesprocedures. Een
wetsvoorstel dat echt structuren
verandert - daarin ben ik altijd
geïnteresseerd geweest, dat raakt
me emotioneel, ik ben nooit een
politicus voor de voorpagina van
OoorJohan Groeneveld en
Godfried Heiwig (anp)
Utrecht - Burgemeesters moe-
;en demonstraties van ex-
reem-rechts in principe niet
leden. Hun huiver voor
™*?tonng van de openbare
ls m veel gevallen over
geven. Bovendien zijn de-
™onstratieverboden koren op
e m°len van ultra-rechts.
i wn.ff1 ho°gleraar prof. U. Ro-
j van het universitair Cri-
sonderzoeksteam (COT). Het
rann Publiceerde donderdag een
I Dnbh °Ver bet -fel bekritiseerde
Utrecht°h-reAen °P 4 maart 111
strati* 3 verboden demon-
UtrPpF,tIan en het Komitee
de j e P°htie arresteer-
vermo j aan de lopende band
ti ende linkse demonstran-
iaiia™] er nauwelijks CP-
!ÖfeISlndestadoPdoken.
i staan .nftenissen in de Domstad
den pn, op zichzelf. De maan-
monstrat°r waren verboden de-
vancP'RR68 en bijeenkomsten
aar> Lissp Rr ondfr meer Zeven-
'ook aaT,i' beswijk en Rotterdam
■agenten ei?n§ hele batterijen
i alle gevallen t6 brengen-
[voor een j'ndt dei boog tijd
|nen toch nf+r beleid- "We bun-
toet ie vnf eeuwig doorgaan
toet eens aei}3achten Hij is het
toenliike n? de nieuwe geza-
ters di„ Jn van de burgemees-
be 25 knmPuIdicborps beheren.
(tolangs /^beheerders spraken
juist n0a echtse demonstraties
b°senthap n verbiedan. vaalj
-Dat is een heilloze De
we
str;
bin
gee
var
me
ties
gee
ten
in
gen
de 1
dig
OP.
tiev
ties
ops
dat
noe
de c
hals
tha
mee
stee
reel
pen
ords
zijn
ong
Het
regs
vers
unii
gels
„Er
wilc
Volj
len
tom
naai
mak
gem
dert
tree
zons
sterl
gens
treei