(D A Q) Vakantie in de blubber. denkt in extremen TANTE. 2EKSZ. mm IH i 'Lekker doen wat je wil' KI A i (1) Conquest of paradise - Vangelis 2) Have you ever really lo ved - Bryan Adams 7) Ajax is kampioen - Dan ny Lukassen 5) Sjeng aon de geng - De Nachraove 6) Two can play that game - Bobby Brown 3) Scatman - John Scatman 4) Think twice - Celine Dion (18) Think of you - Whigfield (33) This ain't a love song - Bon Jovi (11)'74-75-The Connels 9) Back for good - Take That (14) Laat me nu toch niet alleen - Clouseau 8) Together- Charly Mental Theo Lownoise (15) Self esteem - Offspring (17) Selling the drama - Live (24) You belong to me - JX (23) This is how we do it - Montell Jordan (20) If you only let me in - Mn8 (29) Now en - Normaal (21) I'm the girl of- Lick feat. Kentucky Martha -) Scream - Michael Jackson (12) Key to my life - Boyzo- ne (31See the light - T-spoon (10) Push the feeling on - Nightcrawlers (39) Forever blue - Little Ri ver Band (30) Love devotion - Real Mccoy (16) If you love me - Brown- stone -) Luv u more - Dj Paul Els- tak (13) Army of me - Bjork (19) Fly away - Haddaway (27) U sure do - Strike (40) Hakuna matata - Jimmy Lebo m Cliff (26) This is the way - E-type -) Don't laugh - Winx -) Randy (never stop that feeling) - Mark 'oh (22) Julia says - Wet wet wet -) Be my lover - La Bouche (42) Wish you were here - Rednex (34) Ay ay ay ajax - Ronald Peter Beense (37) Hee ho, met ajax gaat 't zo - Hans Versnel (49) Strange currencies - R.E.M. -) Useless man - Minty (47) Ik droom alleen maar van jou - Robert Leroy (48) Hardcore vibes - Dune (25) 't roeie klied - Rowwen Heze -) Laat me los - Wolter Kroes -) Love me - Unicorn (28) The bomb -The Bucke- theads (45) De hele wereld mag - Dries Roelvink -) Going crazy (six days) - Rave nation ©Stichting Megatop 50 eindredactie Paul Vertinden Reacties: vind je jezelf.heel interessant, heb je een goed idee of wil je gewoon je gaf spuwen? Schrijf of bel naar. Ragazzi. Postbus 3229. 4800 MB Breda. Telefoon: 076-236379 CO BÊ c O O CD I 3 Door Muriel Boil Tot aan je middel in de blubberige modder staan, met verkleumde vingers rietschermen opzetten, palen de grond inhengsten met een gigantische houten hamer. Doodmoe in je vochtige slaap zak op de grond kruipen, en nog vege tarisch eten ook. Wie krijg je zo gek om dat voor niks te doen? Integendeel, je moet er nog voor betalen ook! „Als ik vertel dat ik op kamp ga om te werken, en er nog een beetje voor be taal ook, verklaren ze me voor gek. Maar ik vind die kampen heel gezellig, ik zie het echt als een vakantie in de natuur," zegt Sander van den IJssel (17), hij staat er echt bij te stralen. Sander heeft net eindexamen gedaan en is nu de stress aan het wegwerken in de natuur, met negen anderen die ook net het examen achter de rug hebben, en vijf begeleiders die nauwelijks ouder zijn. Ze zijn een oeroude eendenkooi aan het opknappen in een natuurge biedje dat zomaar tussen de velden biet en mais ligt, op St. Philipsland. Bossen riet, touw, palen, en heel veel smerige werkhandschoenen liggen op de grond. Overal om je heen is het groen, en nat van een hele dag motre gen. Op het gepraat na, is het er stil, je hoort alleen de wind. Het kamp hier is georganiseerd door het IVN, een vereniging voor natuur- en milieu-educatie, die het hele jaar door natuurvakanties organiseert. Het is Sanders derde kamp. Hij vertelt waarom het leuk is om je voor niks uit de naad te werken. Intussen blijft hij bezig aan het rietscherm dat naast de vangpijp, een kreek met een gazen overkapping, moet komen. „De sfeer is geweldig, 't Is fantastisch om met elkaar aan iets te werken, je leert elkaar op die manier goed ken nen. Je ontmoet heel veel mensen en houdt er vrienden aan over. Ik heb mijn vriendin zo leren kennen. En dat vege tarische eten...Zelf ben ik geen vegeta riër, maar 't ismeestal heel lekker, ze besteden er veel zorg aan en leggen uit waarom ze vinden dat vlees niet bij de natuur hoort. Vanwege mestoverschot ten en bio-industrie en zo. Opbloeien de romances? Ik weet niet of je het zo moet noemen. Je voelt je heel vrij en je gaat heel persoonlijk met elkaar om." Even verderop zijn Marjan Rambach en Simone DeKleermaeker met riet in de weer. „Een beetje ontspanning kun je na je eindexamen wel gebruiken, en dit is veel leuker dan een vakantie aan het Spaanse strand. Je wordt er gezond moe vgp, maar van thuis rondhangen word jé ook doodmoe," vinden ze alle bei. "Je doet iets nuttigs dat anders niet gedaan wordt, want met machines kun je hier niet komen. Wij leveren het pure handwerk." Zwaar handwerk is het ook, zeker waar Aan het werk in de eendenkooi. Door Liesbeth Oeseburg Nog enkele weken en dan gaat Ragaz zi weer even met vakantie. Voor de vijf panelleden die het afgelopen seizoen commentaar gaven op alles wat los en vast zit, betekent dat het einde van hun medewerking aan deze pagina. In hun laatste bijeenkomst praatten ze daarom niet over zwaarwichtige za ken, maar vertellen ze wat ze in de va kantie ze gaan doen. Ilona Malm (17) zit vol vakantieplan nen. Ze gaat met haar ouders, haar vriend en haar broer naar Oostenrijk. Eventueel zit er nog een weekje va kantie met haar vriendin in. In Oosten rijk wil ze bergen beklimmen, musea bezoeken en steden bekijken. Ilona houdt wel van een beetje 'culturele' vakantie. Een vakantie met haar vrien din zou er heel anders uitzien: 's och tends en 's middags luieren en 's avonds uitgaan. „Flink genieten," al dus Ilona. Isabella Roos (16) heeft ook een heel schema. Eerst brengt ze met school een bezoek aan Rome. Daarna vetrekt ze nog eens met een vriendin en haar ouders naar Zuid-Frankrijk. Tijdens de vakantie is Isabella het liefst actief bezig. Lotte van Kempen (16) gaat met haar ouders naar Spanje. Ook zij wil nog een week met. - een vriendin e\TC\ k gaan fietsen. Op vakantie met het ge zin gaat iedereen zijn eigen weg. „Mijn moeder borduurt de hele dag, mijn vader fietst en wij hangen gezel lig een beetje rond. Ze hoeven mij in ieder geval niet mee te nemen naar een museum." Steffen Backus (16) gaat eerst een paar dagen met vrienden naar Renesse. Ver volgens zal hij vijf weken met een camper rondtrekken in Frankrijk, sa men met zijn ouders. Ook Martijn de Roo (18) vertrekt naar Renesse. Hij is de enige die niet met zijn ouders weg gaat. De anderen denken dat het hun laatste jaar is samen met hun vader en moeder. Op vakantie met het gezin kan soms wrijvingen veroorzaken. Lotte: „Als je met je ouders op vakantie gaat, ben je aan de ene kant heel vrij, want nie mand kent je. Maar je moet je toch nog aan regels houden." Martijn heeft daar nooit zo'n last van gehad: „Als ik 's avonds laat thuiskom en ik houd me FOTO ARYAN JANSEN rustig, is er niets aan de hand," Isabel la: „Een vakantie met het gezin is bij ons echt een spelletjes-vakantie. Meestal ga ik dan ook niet uit en heb je weinig reden tot problemen." Belangrijk in een vakantie is voor Ilona en Martijn dat 'je de dingen kan doen die je leuk vindt.' Voor Ilona komt dat neer op uitstapjes maken. „Ik vind het belangrijkste in een vakantie dat je ge woon niets hoeft te doen," reageert Steffen. „Als je zin hebt om de hele dag in een stoei bij de tent tezitm dan doe je dat." Voor Lotte is het een must om tijdens de vakantie weg van huis te zijn. „Even uit de sleur zijn," vult Martijn aan. Lotte: „Ja, even je verstand op nul. Genieten van een an der land. Stop mij maar in een dorpje waar geen toeristen zijn:" Steffen vindt het juist wel leuk als een dorpje een beetje toeristisch is, want hij wilt wel uitgaan. Alleen wordt Stef fen in toeristische oorden soms hele maal gek van zijn landgenoten. „Het lijkt me ook vreselijk om naar Beni- dorm te gaan," merkt Martijn op. „Of Lorette de Mar," zegt Lotte, „ledereen gaat daar naartoe." De panelleden hebben er geen zin in 1': - Ketr\9c £3 jf'S. p. «r* H c-r-riX O (Ta H S-Bla»'3 cd h-t g^OTQ o 2 C" «- ST rj* 2 K-l 1-1 ï-t- KT ITI tT* O 5 M. O 3" g er-aa era ^2 S 3 c S f? P c H. £-cra ppüLS-'C- TO cT s 2 cd c cr 2 h P ll ro 2. n 2 03 i S'% p 3 m o r* CD 3 a> iü. O cr i— 3 jl.fl) 3 O CL CTQ a> cd p t 3 p 5 01 e 3 H'fi'B'o- P P £17 g-'S B a ■S' 5T fu 9 D JJ M, rr cd l-hl ?g O (D «32: l 2 03 c-t- f 3 *0 T3 M 03 i CD re S £3 i ti 03 2 o. ro cd cd y 3 r-r M -r I: 2 1701 a J 2 c- (D 3 P 3 p 3 O j w o O- 5-"* o 2 n-S EkS-g £0*5" O 3 3 K P- era cl 03 T3 cl rD JP o 33 2 O 2. 3 era p 3 ro rr?3 O. - c 3 'O^oo JU O p O ro rD 03 tZ) z: 3 sr 2- 0 £cra cr ro CL 3 5 p" m 03 ro 2 3 o TO p- j-cra S cr L 03 rD 03 g f. p- ro cr 1 O ,P; P 03 1 <-* en rD CC 5. Arjan Vergeer mee bezig is. Met lies laarzen staat hij in de leeggepompte krabbenkreek vol blubber, om een nieuwe houten beschoeiing aan te leg gen. Op de oever staat een doos met zo'n twintig paar werkhandschoenen, dik onder de modder. Arjan doet al voor de vijfde of zesde keer mee aan een natuurkamp. „Wat wij doen is ge woon nodig. Het is wel extreem zwaar, maar het schijnt heel goed te zijn tegen stress.lk ben geen natuurfreak, dit is voor de lol, de gezelligheid is een ande re reden." Natuurfreak of niet, Arjan gaat in sep tember naar het hbo, tuin- en land schapsinrichting, maar in de IVN-kam- pen komen heel uiteenlopende jonge ren, van theologiestudent tot boekhou der. Het zijn bepaald geen blokfluit- en volksdanskampen, soms word je gek van de housemuziek, een kampvuur met gitaarmuziek kunnen de sfeer ver hogen, als het tenminste niet zulk pest weer is als in de afgelopen week. Ron Brouwer, de beheerder van de eendenkooi, legt uit waarom de kooi belangrijk is. „Niet meer om het echte eendenvan- gen zoals dat vroeger gedaan werd. We vangen ze om te ringen voor we tenschappelijk onderzoek. Daarna wor den de eenden weer vrijgelaten.De kooi is een beschermde plaats, er ko men allerlei vogels om te broeden, de fitis, bosrietzanger, en er komen vogels om te rusten tijdens de trek." Hij werkt voor het derde jaar met vrijwilligers van het IVN en is vol lof over het werk dat ze doen. Er is er maar een die het werk zwaar is tegengevallen. Bianca Vijfwinkel heeft nog pijn in haar rug door het weg scheppen van prut uit de kreek. Maar het is pas haar tweede dag, het kan al lemaal nog meevallen. We lopen terug naar het recreatiege bouw, een weidse benaming voor het oude huis, waar rugzakken, papieren en bekers rondslingeren en waar alles openstaat. In de keuken staat het blauw van de oliedampen. Op de grond gehurkt zijn Ruth van den Assen en In- ger Sanders pannekoeken te bakken in kingsize koekepannen. Het ruikt er lek ker, bet is tegen zessen, de keuken loopt vol. Modderige jeks en laarzen gaan uit. De pannekoek die Sander sierlijk de lucht in gooit, belandt even sierlijk op de grond, en waarschijnlijk later in iemands maag. De 'smurrie' van de dag ziet er goed uit. Het IVN organiseert door het hele land natuurvakanties. Er zijn ook recreatiekampen waar je niet hoeft te werken. Voor informatie kun je bellen naar 020-6228115 tijdens de vakantie het hele dorp te gen te komen. Steffen: "Je moet kun nen doen wat je wilt. Als er dan alle maal bekenden zijn, kan dat niet." Vrienden maken is'voor het hele panel belangrijk. „Dat gaat zo gemakkelijk want iedereen is tijdens de vakantie op zoek naar vrienden," aldus Steffen. ledereen beaamt dat het contact na de vakantie meestal wel verdwenen is. Als het onderwerp vakantieliefde valt, merkt Ilona gelijk op datje op vakan tie veelcqmantischer bent. Martijn: „Je bent veel vrijer en je maakt sneller contact." Steffen'is in tegenstelling tot Ilona nooit echt verliefd op vakantie ge weest, hoewel hij wel regelmatig een meisje aan de haak sloeg. „Na een dag bén je elkaar al weer vergeten. Ik stond een keer op een camping waar iedereen elkaar al twintig keer had ge had," lacht hij. Lotte vindt dat maar niets. „Je moet vakantie niet gelijk as sociëren met vakantieliefde. Ik ben lie ver gewoon vrienden met jongens, pen liefde voor een avond vind ik niks." Ook Isabella vindt vakantieliefde niet zo belangrijk. „Het overkomt jesoms gewoon," merkt Martijn op. Steffen verde digt zich: „Ik ben niet zo dat ik op I het strand de hele tijd zoekend rondloop. Ik zie altijd wel wat er Jn roo PT 3 gebeurt." S=t- SO. CS p s CD rs sr f- Tr o 3 CB B CD 3 CD re CD r-f- B <D* co CD O s O ÊT SD 0 Paradise Lost: Gitaren en lange ha ren, maar ook keyboards en ijle vrouwenzang. De hardrockband is snel gegroeid sinds het debuut in 1990. Vorige week speelden ze op Dynamo Open Air en een paar da gen later kwam de nieuwe cd 'Draconian Times' uit. interviewde het stel, terwijl de verslaggever al ver kocht was aan het nieuwe geiuid: 'Pure pracht'. Bandlid Nick Holmes kan hem natuurlijk alleen maar gelijk geven: „In de studio hoor je de meeste songs vele tientallen keren langskomen. Toch gaat dat niet ten koste van je liefde voor de songs." Dé zanger verklaart een aantal slechte optredens door zijn overvloedig alcoholgebruik. Toen de band als voorprogramma van Sepultura optrad, speelde hij regelmatig op de automatische pi loot. Daarnaast heeft hij vaak last van slapeloosheid. Hij piekert nog al over de toekomst van de band. „Zolang het goed gaat met de band, is het heerlijk om er deel van uitte maken. Als het succes wegvalt, is het de meest waarde volle baan die er is." In plaats van de meest gevarieerde verhalen over seks, praat de ze week over 'die ochtend erna'. Wat voel je na die nacht vol pas sie? Een golf van verliefdheid, of juist het knagen van ontzettende twijfel? Een jongen: „Het was voor mij zo'n one-night-stand. Ei genlijk had ik de nacht niet bij haar moeten doorbrengen, want dat schept meteen een sfeer van intimiteit. We voelden ons allebei een beetje ongemakkelijk die och tend." Een meisje: „De ochtend erna stond ik bij de bakker. (Je moet natuurlijk ook eten af en toe...) Ik was er heilig van over tuigd dat iedereen aan me kon zien wat ik die nacht had gedaan. Blozend vroeg ik om twee crois- santjes. En dat vond ik ineens een alles onthullende bestelling." Lijd jij ook aan het Soap Syn droom? Oftewel ben je ook ver slaafd aan drama in je relatie? Het verschijnen van het Amerikaanse boek The Soap Opera Syndrome' is voor tweeViva -redactrices aanleiding zelf een boekje open te doen over hun drang naar soap. Volgens hen zorgt het er welis waar voor dat menig ex-partner rijp is voor de schroothoop, maar dat het het liefdesleven ook aan merkelijk leuker maakt. Van die kleine pesterijtjes als het opzette lijk verknoeien van wasgoed zor gen ervoor dat je net een span nendere relatie hebt dan je buur vrouw. En de inspiratie haal je uit de echte soap-series op televisie. Aan het eind melden de verslag geefsters dat ze niet zo erg zijn als ze in het verhaal lijken. Namelijk, sinds kort zijn de drama-spelletjes verleden tijd.f?) Michiel van den Broek Door Marjolein Rotsteeg De cd 'Post' verschijnt dinsdag, maar Björk gaf haar interviews ai twee maanden geleden. Haar zoon (10) had toen paasvakantie en kon naar zijn va der in IJsland. Dankzij 'Debut', niet haar eerste solo plaat, werd Björk een wereldster. De jaren daarvoor genoot ze al een cult- status als zangeres van de IJslandse band Sugarcubes. De media verwel komden Björk en 'Debut' met open ar men. Ze konden wel een nieuwe, sterke, vrouwelijke ster gebruiken. Madonna was redelijk uitgekauwd. Björk was exotisch en excentriek. Exotisch van wege haar IJslandse komaf, excentriek omdat ze zich niet in het keurslijf van stereotype vrouwenrollen laat wrin gen. Björk bleek ook nog wat te melden te hebben, getuige songs als 'Human Be haviour' en 'There Is More To Life Than This'. De opvolger 'Post' is af wisselender dan 'De but'. de emoties zijn verder uitgewerkt, bij vlagen tot in extrema, zoals bij 'Huper Ballad', de single 'Army of Me' (tevens de soundtrack van de film 'Tank Girl') en de big bandcover van 'Blow A Fuse'. Co- producer naast Björk zelf is opnieuw Nellee Hooper (o.a. Soul II Soul). „Nellee vond dat ik hem niet meer nodig had," vertelt Björk. „Ik was daar echt van over de zeik en vatte het volledig verkeerd op. Ik ben met anderen aan de slag gegaan en klop te met een lading songs weer bij Nellee aan. Hij zegde toe als vangnet te willen dienen. Ik zat als duiker op de bodem van de oceaan, met een lijn'verbonden aan hem, boven in de boot. Kwam ik in de proble men, dan trok ik aan de lijn en haalde hij me naar boven." Sinds 'Debut' is Björk vrijwel non-stop aan het werk geweest. „Ik heb altijd al gewerkt als een gek. Dat vind ik heerlijk. Een van de be langrijkste dingen die mijn moeder me heeft bijgebracht is al jong mijn eigen zaakjes te regelen. Op mijn vijf tiende ben ik huis uit gegaan, had drie banen tegelijk en zong 's avonds in punkbands. Mijn moeder (48) is akito-lerares en studeert voor homeopathisch arts. Mijn vader heeft zo'n negen banen. Voor mij is hard werken vanzelfsprekend. Het enige dat ik niet kan is in een stoel zitten niksen." Hoe heeft ze de hype overleefd? „De hype viel voor mij persoonlijk wel mee. Op mijn elfde had ik al een solo plaat gemaakt, die in IJsland met vijf duizend verkochte exemplaren dubbel- platina werd. In mijn eigen kleine uni versum van toen was dat vergelijkbaar Björk met de hype rond 'Debut'. Toen ik weer naar school ging, wilden alle kin deren vriendjes met me zijn, omdat ik op de voorplaten van alle bladen stond. Ik voelde me enigszins schuldig, omdat ik die plaat alleen maar inge zongen had. Het waren de versleten idealen van volwassenen. Daarom wil de ik me daarna volledig concentreren op het 'hier en nu'. Daar word ik altijd nog door gefascineerd. Voor mij is het niet genoeg dat gisteren fantastisch is.> De hype zelf kwam overigens als een volledige verrassing. Maar de aller grootste verrassing vond ik nog dat ik wist hoe ik ermee om moest gaan." In de pers werd Björk de afgelopen ja ren vaak afgeschilderd als een 'kind vrouwtje'. Foutje! Een kindvrouwtje speelt een rol en manipuleert anderen. Björk speelt geen rol, maar is een vrouw die al haar verschillende emo ties bewust probeert te beleven. Ze heeft alleen wel het kind in zichzelf weten te bewaren. „Ik ben graag al die verschillende dingen. Leeftijd is daarbij niet belangrijk, ledereen is z'n hele leven onschuldig, slim, stom, grappig, imbeciel... alles. En tegelijker tijd. Dat ik een auto leer besturen be tekent niet dat ik niet langer kan rondspringen als een kangaroe als ik dat wil. Het feit dat ik een bedrijf run, vergaderingen met advocaten heb en allerlei kille, zakelijke beslissingen neem, houdt niet in dat ik geen gevoel voor humor meer heb. Ik zal niet het één opofferen om het ander te verkrijgen." 'The Modern Things' be schrijft de wereld vanuit een kinderlijke verwon dering. „Dat nummer heb ik ge schreven om een vriend van me te plagen. Hij zegt dat computers des duivels zijn en technolo gie ons de baas zal wor den. Nonsens! Mensen moeten de mensheid le ren vertrouwen. De angst voor het nieuwe is er altijd al geweest sinds de aap besloot mens te worden. Vooruitgang en fouten hebben altijd naast elkaar bestaan. Maar mensen leren van hun fouten. Sluit alleen niet je ogen voor het probleem, maar doe er wat aan!" Het lijkt wel of Björk zelf geen angst kent, maar altijd heel nieuwsgierig op ontdekking uitgaat..'. „Als ik bang of depres sief ben, ben ik dat wel voor honderd procent. Door die emotie volledig te beleven, zink ik tot op de bodem. Daar een maal aanbeland, ga ik vanzelf naar boven. Het is dan geen gevecht meer. Als je maar tot halverwege gaat, moet je je een weg naar bo ven toe worstelen. Ten tijde van 'Debut' was ik bang. Maar ik genoot er ook van. Ik realiseerde me dat het 'nu of nooit' was. Als je maar tot hal verwege gaat, moet je je een weg naar boven toe worstelen. Als ik de moed niet had die plaat nu te maken, zou ik er op mijn 85ste spijt van hebben." Het lijkt wel of ze uitsluitend in extre men denkt en leeft... „Hoe verder je naar het ene uiterste kunt doorslaan, hoe verder ook naar het andere. Hoe introverter je bent, hoe extroverter je bent. Ik houd nu eenmaal van allebei. Ik houd van chocoladecake, het liefst eet ik er tien achter elkaar, en Indiase kip, van tequila en van aardbeien. Waar ik niet van houd, is wat er tus senin zit, aardappelen. Dat is alleen maar vulling." FOTO POLYDOR AfJTOf) PA/MEK) Mfta VAN ftZOEWHOVEN fZm- we*- oe TUMUit HV/stH£fi-V£$\ 1 AMi' wef, AANUAUÓ £7J S£2£U-IÓ. 1 ze kJéJNtê t&t&Ké/H&WUél ÊHOÉ HO&T 2& NIÉT" TE. (jteftgN Otr 11 V(Tte AAJEW- Sl&MXS. ££S VSN7JS1 F6P- P006JÉ. rttee, salvo ve. ZAk&M Loreti w£(- i&xeo. Aervfc ■yulSP/e*T3£S VAN S3 3? O 5* 2 w 2. 3 s- "8 S p%ï C/3 03 3" O g. - cl 3 2 rD N 2 iT" KS era 2. 2 w 3 era ci-ro !~r: i-i cr 3 «c:. o 3 j PT 5. n> i P 3 Tg 3 a c r Ja-« xs A. a= 03 J S3 a3 F». i£i Cf cd 3 crq •ro ro c-t- CT 3 XT cd S 3 oÜ: S B s r+ ft) 3 2 -d c-+- 2- c/3 3 3 tz S3 gig® 2- ffi S: S a 1JS 3$ -

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 36