(D
A
Q)
Vakantie in
de blubber.
denkt
in
extremen
TANTE. 2EKSZ.
mm
IH
i
'Lekker doen
wat je wil'
KI
A
i (1) Conquest of paradise -
Vangelis
2) Have you ever really lo
ved - Bryan Adams
7) Ajax is kampioen - Dan
ny Lukassen
5) Sjeng aon de geng - De
Nachraove
6) Two can play that game
- Bobby Brown
3) Scatman - John Scatman
4) Think twice - Celine Dion
(18) Think of you - Whigfield
(33) This ain't a love song -
Bon Jovi
(11)'74-75-The Connels
9) Back for good - Take
That
(14) Laat me nu toch niet
alleen - Clouseau
8) Together- Charly
Mental Theo Lownoise
(15) Self esteem - Offspring
(17) Selling the drama - Live
(24) You belong to me - JX
(23) This is how we do it -
Montell Jordan
(20) If you only let me in -
Mn8
(29) Now en - Normaal
(21) I'm the girl of- Lick
feat. Kentucky Martha
-) Scream - Michael Jackson
(12) Key to my life - Boyzo-
ne
(31See the light - T-spoon
(10) Push the feeling on -
Nightcrawlers
(39) Forever blue - Little Ri
ver Band
(30) Love devotion - Real
Mccoy
(16) If you love me - Brown-
stone
-) Luv u more - Dj Paul Els-
tak
(13) Army of me - Bjork
(19) Fly away - Haddaway
(27) U sure do - Strike
(40) Hakuna matata - Jimmy
Lebo m Cliff
(26) This is the way - E-type
-) Don't laugh - Winx
-) Randy (never stop that
feeling) - Mark 'oh
(22) Julia says - Wet wet wet
-) Be my lover - La Bouche
(42) Wish you were here -
Rednex
(34) Ay ay ay ajax - Ronald
Peter Beense
(37) Hee ho, met ajax gaat
't zo - Hans Versnel
(49) Strange currencies -
R.E.M.
-) Useless man - Minty
(47) Ik droom alleen maar
van jou - Robert Leroy
(48) Hardcore vibes - Dune
(25) 't roeie klied - Rowwen
Heze
-) Laat me los - Wolter
Kroes
-) Love me - Unicorn
(28) The bomb -The Bucke-
theads
(45) De hele wereld mag
- Dries Roelvink
-) Going crazy (six days) -
Rave nation
©Stichting Megatop 50
eindredactie Paul Vertinden
Reacties: vind je jezelf.heel interessant,
heb je een goed idee of wil je gewoon je
gaf spuwen?
Schrijf of bel naar. Ragazzi.
Postbus 3229. 4800 MB Breda.
Telefoon: 076-236379
CO
BÊ
c
O
O
CD
I
3
Door Muriel Boil
Tot aan je middel in de blubberige
modder staan, met verkleumde vingers
rietschermen opzetten, palen de grond
inhengsten met een gigantische houten
hamer. Doodmoe in je vochtige slaap
zak op de grond kruipen, en nog vege
tarisch eten ook. Wie krijg je zo gek om
dat voor niks te doen? Integendeel, je
moet er nog voor betalen ook!
„Als ik vertel dat ik op kamp ga om te
werken, en er nog een beetje voor be
taal ook, verklaren ze me voor gek.
Maar ik vind die kampen heel gezellig,
ik zie het echt als een vakantie in de
natuur," zegt Sander van den IJssel
(17), hij staat er echt bij te stralen.
Sander heeft net eindexamen gedaan
en is nu de stress aan het wegwerken in
de natuur, met negen anderen die ook
net het examen achter de rug hebben,
en vijf begeleiders die nauwelijks ouder
zijn. Ze zijn een oeroude eendenkooi
aan het opknappen in een natuurge
biedje dat zomaar tussen de velden
biet en mais ligt, op St. Philipsland.
Bossen riet, touw, palen, en heel veel
smerige werkhandschoenen liggen op
de grond. Overal om je heen is het
groen, en nat van een hele dag motre
gen. Op het gepraat na, is het er stil, je
hoort alleen de wind.
Het kamp hier is georganiseerd door
het IVN, een vereniging voor natuur-
en milieu-educatie, die het hele jaar
door natuurvakanties organiseert.
Het is Sanders derde kamp. Hij vertelt
waarom het leuk is om je voor niks uit
de naad te werken. Intussen blijft hij
bezig aan het rietscherm dat naast de
vangpijp, een kreek met een gazen
overkapping, moet komen.
„De sfeer is geweldig, 't Is fantastisch
om met elkaar aan iets te werken, je
leert elkaar op die manier goed ken
nen. Je ontmoet heel veel mensen en
houdt er vrienden aan over. Ik heb mijn
vriendin zo leren kennen. En dat vege
tarische eten...Zelf ben ik geen vegeta
riër, maar 't ismeestal heel lekker, ze
besteden er veel zorg aan en leggen uit
waarom ze vinden dat vlees niet bij de
natuur hoort. Vanwege mestoverschot
ten en bio-industrie en zo. Opbloeien
de romances? Ik weet niet of je het zo
moet noemen. Je voelt je heel vrij en je
gaat heel persoonlijk met elkaar om."
Even verderop zijn Marjan Rambach en
Simone DeKleermaeker met riet in de
weer. „Een beetje ontspanning kun je
na je eindexamen wel gebruiken, en dit
is veel leuker dan een vakantie aan het
Spaanse strand. Je wordt er gezond
moe vgp, maar van thuis rondhangen
word jé ook doodmoe," vinden ze alle
bei. "Je doet iets nuttigs dat anders
niet gedaan wordt, want met machines
kun je hier niet komen. Wij leveren het
pure handwerk."
Zwaar handwerk is het ook, zeker waar
Aan het werk in de eendenkooi.
Door Liesbeth Oeseburg
Nog enkele weken en dan gaat Ragaz
zi weer even met vakantie. Voor de vijf
panelleden die het afgelopen seizoen
commentaar gaven op alles wat los en
vast zit, betekent dat het einde van
hun medewerking aan deze pagina. In
hun laatste bijeenkomst praatten ze
daarom niet over zwaarwichtige za
ken, maar vertellen ze wat ze in de va
kantie ze gaan doen.
Ilona Malm (17) zit vol vakantieplan
nen. Ze gaat met haar ouders, haar
vriend en haar broer naar Oostenrijk.
Eventueel zit er nog een weekje va
kantie met haar vriendin in. In Oosten
rijk wil ze bergen beklimmen, musea
bezoeken en steden bekijken. Ilona
houdt wel van een beetje 'culturele'
vakantie. Een vakantie met haar vrien
din zou er heel anders uitzien: 's och
tends en 's middags luieren en 's
avonds uitgaan. „Flink genieten," al
dus Ilona.
Isabella Roos (16) heeft ook een heel
schema. Eerst brengt ze met school
een bezoek aan Rome. Daarna vetrekt
ze nog eens met een vriendin en haar
ouders naar Zuid-Frankrijk. Tijdens de
vakantie is Isabella
het liefst actief
bezig.
Lotte van
Kempen
(16) gaat
met haar
ouders naar
Spanje. Ook
zij wil nog een
week met. -
een vriendin e\TC\ k
gaan fietsen. Op vakantie met het ge
zin gaat iedereen zijn eigen weg.
„Mijn moeder borduurt de hele dag,
mijn vader fietst en wij hangen gezel
lig een beetje rond. Ze hoeven mij in
ieder geval niet mee te nemen naar
een museum."
Steffen Backus (16) gaat eerst een paar
dagen met vrienden naar Renesse. Ver
volgens zal hij vijf weken met een
camper rondtrekken in Frankrijk, sa
men met zijn ouders. Ook Martijn de
Roo (18) vertrekt naar Renesse. Hij is
de enige die niet met zijn ouders weg
gaat. De anderen denken dat het hun
laatste jaar is samen met hun vader en
moeder.
Op vakantie met het gezin kan soms
wrijvingen veroorzaken. Lotte: „Als je
met je ouders op vakantie gaat, ben je
aan de ene kant heel vrij, want nie
mand kent je. Maar je moet je toch
nog aan regels houden." Martijn heeft
daar nooit zo'n last van gehad: „Als ik
's avonds laat thuiskom en ik houd me
FOTO ARYAN JANSEN
rustig, is er niets aan de hand," Isabel
la: „Een vakantie met het gezin is bij
ons echt een spelletjes-vakantie.
Meestal ga ik dan ook niet uit en heb
je weinig reden tot problemen."
Belangrijk in een vakantie is voor Ilona
en Martijn dat 'je de dingen kan doen
die je leuk vindt.' Voor Ilona komt dat
neer op uitstapjes maken. „Ik vind het
belangrijkste in een vakantie dat je ge
woon niets hoeft te doen," reageert
Steffen. „Als je zin hebt om de hele
dag in een stoei bij de tent tezitm
dan doe je dat." Voor Lotte is het een
must om tijdens de vakantie weg van
huis te zijn. „Even uit de sleur zijn,"
vult Martijn aan. Lotte: „Ja, even je
verstand op nul. Genieten van een an
der land. Stop mij maar in een dorpje
waar geen toeristen zijn:"
Steffen vindt het juist wel leuk als een
dorpje een beetje toeristisch is, want
hij wilt wel uitgaan. Alleen wordt Stef
fen in toeristische oorden soms hele
maal gek van zijn landgenoten. „Het
lijkt me ook vreselijk om naar Beni-
dorm te gaan," merkt Martijn op. „Of
Lorette de Mar," zegt Lotte, „ledereen
gaat daar naartoe."
De panelleden hebben er geen zin in
1': -
Ketr\9c
£3 jf'S.
p. «r* H c-r-riX O (Ta H
S-Bla»'3
cd h-t
g^OTQ
o 2 C"
«- ST rj* 2
K-l 1-1 ï-t- KT ITI tT* O 5 M. O
3" g er-aa era ^2 S 3
c S f? P c H. £-cra
ppüLS-'C-
TO cT
s 2 cd
c
cr 2 h
P ll ro 2. n
2 03 i
S'%
p 3 m o
r* CD
3 a>
iü. O
cr i— 3
jl.fl) 3 O
CL CTQ
a> cd p t
3 p 5 01
e 3
H'fi'B'o-
P P £17
g-'S B a
■S'
5T fu 9
D JJ M,
rr cd l-hl
?g
O (D
«32:
l 2 03 c-t- f
3 *0 T3 M 03
i CD re S £3
i ti 03 2 o.
ro cd
cd y
3
r-r M
-r I: 2 1701
a J 2 c-
(D 3 P
3 p 3 O
j w o O-
5-"* o 2
n-S EkS-g
£0*5"
O 3 3
K P- era
cl
03
T3
cl rD JP
o 33
2 O 2. 3
era p 3 ro
rr?3 O. -
c 3
'O^oo
JU O
p O ro rD
03
tZ)
z: 3
sr
2- 0
£cra
cr ro
CL 3
5 p" m 03 ro
2 3 o
TO p-
j-cra S cr
L 03 rD 03
g
f. p- ro cr
1 O ,P; P 03
1 <-* en
rD CC 5.
Arjan Vergeer mee bezig is. Met lies
laarzen staat hij in de leeggepompte
krabbenkreek vol blubber, om een
nieuwe houten beschoeiing aan te leg
gen. Op de oever staat een doos met
zo'n twintig paar werkhandschoenen,
dik onder de modder. Arjan doet al
voor de vijfde of zesde keer mee aan
een natuurkamp. „Wat wij doen is ge
woon nodig. Het is wel extreem zwaar,
maar het schijnt heel goed te zijn tegen
stress.lk ben geen natuurfreak, dit is
voor de lol, de gezelligheid is een ande
re reden."
Natuurfreak of niet, Arjan gaat in sep
tember naar het hbo, tuin- en land
schapsinrichting, maar in de IVN-kam-
pen komen heel uiteenlopende jonge
ren, van theologiestudent tot boekhou
der. Het zijn bepaald geen blokfluit- en
volksdanskampen, soms word je gek
van de housemuziek, een kampvuur
met gitaarmuziek kunnen de sfeer ver
hogen, als het tenminste niet zulk pest
weer is als in de afgelopen week.
Ron Brouwer, de beheerder van de
eendenkooi, legt uit waarom de kooi
belangrijk is.
„Niet meer om het echte eendenvan-
gen zoals dat vroeger gedaan werd.
We vangen ze om te ringen voor we
tenschappelijk onderzoek. Daarna wor
den de eenden weer vrijgelaten.De
kooi is een beschermde plaats, er ko
men allerlei vogels om te broeden, de
fitis, bosrietzanger, en er komen vogels
om te rusten tijdens de trek." Hij werkt
voor het derde jaar met vrijwilligers
van het IVN en is vol lof over het werk
dat ze doen.
Er is er maar een die het werk zwaar is
tegengevallen. Bianca Vijfwinkel heeft
nog pijn in haar rug door het weg
scheppen van prut uit de kreek. Maar
het is pas haar tweede dag, het kan al
lemaal nog meevallen.
We lopen terug naar het recreatiege
bouw, een weidse benaming voor het
oude huis, waar rugzakken, papieren
en bekers rondslingeren en waar alles
openstaat. In de keuken staat het
blauw van de oliedampen. Op de grond
gehurkt zijn Ruth van den Assen en In-
ger Sanders pannekoeken te bakken in
kingsize koekepannen. Het ruikt er lek
ker, bet is tegen zessen, de keuken
loopt vol. Modderige jeks en laarzen
gaan uit. De pannekoek die Sander
sierlijk de lucht in gooit, belandt even
sierlijk op de grond, en waarschijnlijk
later in iemands maag.
De 'smurrie' van de dag ziet er goed
uit.
Het IVN organiseert door het hele
land natuurvakanties. Er zijn ook
recreatiekampen waar je niet hoeft
te werken. Voor informatie kun je
bellen naar 020-6228115
tijdens de vakantie het hele dorp te
gen te komen. Steffen: "Je moet kun
nen doen wat je wilt. Als er dan alle
maal bekenden zijn, kan dat niet."
Vrienden maken is'voor het hele panel
belangrijk. „Dat gaat zo gemakkelijk
want iedereen is tijdens de vakantie
op zoek naar vrienden," aldus Steffen.
ledereen beaamt dat het contact na de
vakantie meestal wel verdwenen is.
Als het onderwerp vakantieliefde valt,
merkt Ilona gelijk op datje op vakan
tie veelcqmantischer bent. Martijn: „Je
bent veel vrijer en je maakt sneller
contact."
Steffen'is in tegenstelling tot Ilona
nooit echt verliefd op vakantie ge
weest, hoewel hij wel regelmatig een
meisje aan de haak sloeg. „Na een dag
bén je elkaar al weer vergeten. Ik
stond een keer op een camping waar
iedereen elkaar al twintig keer had ge
had," lacht hij. Lotte vindt dat maar
niets. „Je moet vakantie niet gelijk as
sociëren met vakantieliefde. Ik ben lie
ver gewoon vrienden met jongens, pen
liefde voor een avond vind ik niks."
Ook Isabella vindt vakantieliefde niet
zo belangrijk.
„Het overkomt jesoms gewoon,"
merkt Martijn op.
Steffen verde
digt zich: „Ik
ben niet zo
dat ik op
I het strand
de hele tijd
zoekend
rondloop.
Ik zie altijd
wel wat er
Jn roo
PT 3
gebeurt."
S=t-
SO.
CS
p
s
CD
rs
sr
f-
Tr
o
3
CB
B
CD
3
CD
re
CD
r-f-
B
<D*
co
CD
O
s
O
ÊT
SD
0
Paradise Lost: Gitaren en lange ha
ren, maar ook keyboards en ijle
vrouwenzang. De hardrockband is
snel gegroeid sinds het debuut in
1990. Vorige week speelden ze op
Dynamo Open Air en een paar da
gen later kwam de nieuwe cd
'Draconian Times' uit.
interviewde het
stel, terwijl de verslaggever al ver
kocht was aan het nieuwe geiuid:
'Pure pracht'. Bandlid Nick Holmes
kan hem natuurlijk alleen maar
gelijk geven: „In de studio hoor je
de meeste songs vele tientallen
keren langskomen. Toch gaat dat
niet ten koste van je liefde voor
de songs." Dé zanger verklaart
een aantal slechte optredens door
zijn overvloedig alcoholgebruik.
Toen de band als voorprogramma
van Sepultura optrad, speelde hij
regelmatig op de automatische pi
loot. Daarnaast heeft hij vaak last
van slapeloosheid. Hij piekert nog
al over de toekomst van de band.
„Zolang het goed gaat met de
band, is het heerlijk om er deel
van uitte maken. Als het succes
wegvalt, is het de meest waarde
volle baan die er is."
In plaats van de meest gevarieerde
verhalen over seks, praat de
ze week over 'die ochtend erna'.
Wat voel je na die nacht vol pas
sie? Een golf van verliefdheid, of
juist het knagen van ontzettende
twijfel? Een jongen: „Het was
voor mij zo'n one-night-stand. Ei
genlijk had ik de nacht niet bij
haar moeten doorbrengen, want
dat schept meteen een sfeer van
intimiteit. We voelden ons allebei
een beetje ongemakkelijk die och
tend." Een meisje: „De ochtend
erna stond ik bij de bakker. (Je
moet natuurlijk ook eten af en
toe...) Ik was er heilig van over
tuigd dat iedereen aan me kon
zien wat ik die nacht had gedaan.
Blozend vroeg ik om twee crois-
santjes. En dat vond ik ineens een
alles onthullende bestelling."
Lijd jij ook aan het Soap Syn
droom? Oftewel ben je ook ver
slaafd aan drama in je relatie? Het
verschijnen van het Amerikaanse
boek The Soap Opera Syndrome'
is voor tweeViva -redactrices
aanleiding zelf een boekje open
te doen over hun drang naar soap.
Volgens hen zorgt het er welis
waar voor dat menig ex-partner
rijp is voor de schroothoop, maar
dat het het liefdesleven ook aan
merkelijk leuker maakt. Van die
kleine pesterijtjes als het opzette
lijk verknoeien van wasgoed zor
gen ervoor dat je net een span
nendere relatie hebt dan je buur
vrouw. En de inspiratie haal je uit
de echte soap-series op televisie.
Aan het eind melden de verslag
geefsters dat ze niet zo erg zijn als
ze in het verhaal lijken. Namelijk,
sinds kort zijn de drama-spelletjes
verleden tijd.f?)
Michiel van den Broek
Door Marjolein Rotsteeg
De cd 'Post' verschijnt dinsdag, maar
Björk gaf haar interviews ai twee
maanden geleden. Haar zoon (10) had
toen paasvakantie en kon naar zijn va
der in IJsland.
Dankzij 'Debut', niet haar eerste solo
plaat, werd Björk een wereldster. De
jaren daarvoor genoot ze al een cult-
status als zangeres van de IJslandse
band Sugarcubes. De media verwel
komden Björk en 'Debut' met open ar
men.
Ze konden wel een nieuwe, sterke,
vrouwelijke ster gebruiken. Madonna
was redelijk uitgekauwd. Björk was
exotisch en excentriek. Exotisch van
wege haar IJslandse komaf, excentriek
omdat ze zich niet in het keurslijf van
stereotype vrouwenrollen laat wrin
gen.
Björk bleek ook nog wat te melden te
hebben, getuige songs als 'Human Be
haviour' en 'There Is
More To Life Than
This'.
De opvolger 'Post' is af
wisselender dan 'De
but'. de emoties zijn
verder uitgewerkt, bij
vlagen tot in extrema,
zoals bij 'Huper Ballad',
de single 'Army of Me'
(tevens de soundtrack
van de film 'Tank Girl')
en de big bandcover
van 'Blow A Fuse'. Co-
producer naast Björk
zelf is opnieuw Nellee
Hooper (o.a. Soul II
Soul).
„Nellee vond dat ik
hem niet meer nodig
had," vertelt Björk. „Ik
was daar echt van over
de zeik en vatte het
volledig verkeerd op. Ik
ben met anderen aan
de slag gegaan en klop
te met een lading songs
weer bij Nellee aan. Hij
zegde toe als vangnet
te willen dienen. Ik zat
als duiker op de bodem
van de oceaan, met een
lijn'verbonden aan
hem, boven in de boot.
Kwam ik in de proble
men, dan trok ik aan de
lijn en haalde hij me
naar boven."
Sinds 'Debut' is Björk
vrijwel non-stop aan
het werk geweest. „Ik
heb altijd al gewerkt
als een gek. Dat vind ik
heerlijk. Een van de be
langrijkste dingen die
mijn moeder me heeft
bijgebracht is al jong
mijn eigen zaakjes te
regelen. Op mijn vijf
tiende ben ik huis uit
gegaan, had drie banen
tegelijk en zong 's
avonds in punkbands. Mijn moeder
(48) is akito-lerares en studeert voor
homeopathisch arts. Mijn vader heeft
zo'n negen banen. Voor mij is hard
werken vanzelfsprekend. Het enige
dat ik niet kan is in een stoel zitten
niksen."
Hoe heeft ze de hype overleefd?
„De hype viel voor mij persoonlijk wel
mee. Op mijn elfde had ik al een solo
plaat gemaakt, die in IJsland met vijf
duizend verkochte exemplaren dubbel-
platina werd. In mijn eigen kleine uni
versum van toen was dat vergelijkbaar
Björk
met de hype rond 'Debut'. Toen ik
weer naar school ging, wilden alle kin
deren vriendjes met me zijn, omdat ik
op de voorplaten van alle bladen
stond. Ik voelde me enigszins schuldig,
omdat ik die plaat alleen maar inge
zongen had. Het waren de versleten
idealen van volwassenen. Daarom wil
de ik me daarna volledig concentreren
op het 'hier en nu'. Daar word ik altijd
nog door gefascineerd. Voor mij is het
niet genoeg dat gisteren fantastisch is.>
De hype zelf kwam overigens als een
volledige verrassing. Maar de aller
grootste verrassing vond ik nog dat ik
wist hoe ik ermee om moest gaan."
In de pers werd Björk de afgelopen ja
ren vaak afgeschilderd als een 'kind
vrouwtje'. Foutje! Een kindvrouwtje
speelt een rol en manipuleert anderen.
Björk speelt geen rol, maar is een
vrouw die al haar verschillende emo
ties bewust probeert te beleven. Ze
heeft alleen wel het kind in zichzelf
weten te bewaren. „Ik ben graag al
die verschillende dingen. Leeftijd is
daarbij niet belangrijk, ledereen is z'n
hele leven onschuldig, slim, stom,
grappig, imbeciel... alles. En tegelijker
tijd. Dat ik een auto leer besturen be
tekent niet dat ik niet langer kan
rondspringen als een kangaroe als ik
dat wil. Het feit dat ik een bedrijf run,
vergaderingen met advocaten heb en
allerlei kille, zakelijke beslissingen
neem, houdt niet in dat ik geen gevoel
voor humor meer heb. Ik zal niet het
één opofferen om het
ander te verkrijgen."
'The Modern Things' be
schrijft de wereld vanuit
een kinderlijke verwon
dering.
„Dat nummer heb ik ge
schreven om een vriend
van me te plagen. Hij
zegt dat computers des
duivels zijn en technolo
gie ons de baas zal wor
den. Nonsens! Mensen
moeten de mensheid le
ren vertrouwen. De
angst voor het nieuwe is
er altijd al geweest sinds
de aap besloot mens te
worden. Vooruitgang en
fouten hebben altijd
naast elkaar bestaan.
Maar mensen leren van
hun fouten. Sluit alleen
niet je ogen voor het
probleem, maar doe er
wat aan!"
Het lijkt wel of Björk zelf
geen angst kent, maar
altijd heel nieuwsgierig
op ontdekking uitgaat..'.
„Als ik bang of depres
sief ben, ben ik dat wel
voor honderd procent.
Door die emotie volledig
te beleven, zink ik tot op
de bodem. Daar een
maal aanbeland, ga ik
vanzelf naar boven. Het
is dan geen gevecht
meer. Als je maar tot
halverwege gaat, moet
je je een weg naar bo
ven toe worstelen. Ten
tijde van 'Debut' was ik
bang. Maar ik genoot er
ook van. Ik realiseerde
me dat het 'nu of nooit'
was. Als je maar tot hal
verwege gaat, moet je je
een weg naar boven toe
worstelen. Als ik de
moed niet had die plaat
nu te maken, zou ik er op mijn 85ste
spijt van hebben."
Het lijkt wel of ze uitsluitend in extre
men denkt en leeft... „Hoe verder je
naar het ene uiterste kunt doorslaan,
hoe verder ook naar het andere. Hoe
introverter je bent, hoe extroverter je
bent. Ik houd nu eenmaal van allebei.
Ik houd van chocoladecake, het liefst
eet ik er tien achter elkaar, en Indiase
kip, van tequila en van aardbeien.
Waar ik niet van houd, is wat er tus
senin zit, aardappelen. Dat is alleen
maar vulling."
FOTO POLYDOR
AfJTOf) PA/MEK)
Mfta VAN ftZOEWHOVEN
fZm- we*- oe TUMUit HV/stH£fi-V£$\
1 AMi' wef, AANUAUÓ £7J S£2£U-IÓ.
1 ze kJéJNtê t&t&Ké/H&WUél
ÊHOÉ HO&T 2& NIÉT" TE. (jteftgN Otr 11
V(Tte AAJEW- Sl&MXS. ££S VSN7JS1
F6P- P006JÉ.
rttee, salvo ve.
ZAk&M Loreti w£(-
i&xeo. Aervfc
■yulSP/e*T3£S VAN
S3
3? O
5* 2 w 2.
3 s-
"8 S
p%ï
C/3
03 3"
O g.
- cl 3 2
rD N 2 iT"
KS era 2.
2
w 3 era
ci-ro !~r: i-i
cr 3 «c:. o
3 j
PT 5. n> i
P 3 Tg
3 a c r
Ja-«
xs A.
a= 03
J S3
a3
F».
i£i
Cf cd 3 crq
•ro ro c-t- CT 3 XT cd
S 3 oÜ: S B s
r+ ft) 3 2 -d c-+-
2- c/3 3 3 tz
S3 gig®
2- ffi S: S a
1JS 3$ -