DE STEM ïddeleeuwse peurneus Is tv-held Cynisme is een soort luiheid' bank Vera Keur zal lijn van Van Dam voortzetten Vrijthof Maastricht al in ban van Carréras Internationale prijs voor NCRV-vormgever Van Loenhout VPRO-kinderfilm in de prijzen [Shrewsbury draait Cadfael-industrie op volle toeren Premiere van Disney-film 'Pocahontas' als spektakel De nieuwsgierigheid van Björk Sluis, Walple^ ostburg, Nieuwstraat 'pW-winnares Ireen van Ditshuyzen bevlogen programmamaakster 995 kunt u bij onze ag en nacht terecht, m meer informatie- ZATERDAG 10 JUNI 1995 DEEL Hilvprcum /an r»1 NPT?V- Dp infprnatinnalp inrv. hp- Hilversum (anp) - NCRV- vormgever Peter van Loen- hout (35) heeft deze week tij dens de jaarlijkse conferentie van de Broadcast Designers Association in Washington de Gouden Internationale Award in de categorie Print gewon nen. Van Loenhout kreeg goud voor zijn ontwerp van de pos ter voor het NCRV-radio 5 project De Odysseia, de inte grale radiofonische uivoering van Homerus, epos. De internationale jury, be staande uit 25 professionele ontwerpers, koos het ontwerp van Van Loenhout uit ruim 1100 inzendingen afkomstig uit 22 landen. De Broadcast Designers Asso ciation is een vereniging van ontwerpers, art directors en animators uit alle continenten. De NCRV-televisie zendt maandag via Nederland 1 om 23.31 uur een portret uit van Van Loenhout. Hilversum (anp) - De VPRO- film Tijger van André van Du ren heeft tijdens het Festival Prix Danube '95 in Bratislava een prijs gewonnen. Tijger ont ving de prijs van de unie van Slowaakse televisiemakers. Het is een film van een kwar tier, die vorig jaar door de VPRO in Vüla Achterwerk werd uitgezonden. Tijger is de naam van de onmisbare knuffel van Max, een jongen van ne gen. Tijger raakt zoek en zon der Tijger kan Max de slaap niet vatten. Hilversum (anp) - Ook na het vertrek van Marcel van Dam als voorzitter van de VARA zal oorspronkelijkheid het motto voor de VARA en de twee andere bespelers van het derde net blijven. Dat valt op te maken uit vraaggesprekken die de beoogd opvol ger van Van Dam, de huidige mediadirecteur van de VARA Vera Keur, eerder hield. Gisteren wilde ze nog niets kwijt over de nieuwe stap in haar loopbaan. Duidelijk is wel dat Keur niet uit is op een drastische koerswijzi ging. „Wij willen een echt pu bliek net zijn met alle program ma-soorten, maar geen zender die slechts een kleine groep kij kers aan zich weet te binden", zei ze eerder in een interview. Al wil de VARA wel degelijk een groot publiek bereiken, kijkcij fers is niet het enige waar het om draait. Daarin onderscheidt de publieke omroep zich juist van de commerciële zenders. Oor spronkelijk staat voorop, meent Keur. En flexibiliteit, want als de actualiteit dat vraagt moet er in de uitzendschema's van de omroepen kunnen worden inge broken. Keur nam bij haar aantreden in 1990 als mediadirecteur "de be moeienissen met de dagelijkse gang van zaken al snel over van voorzitter Van Dam. Die hield zich tot dan toe vaak tot op de komma met de programmering bezig. De nu 42-jarige juriste maakte een snelle carrière, die nu zal uitmonden in de gecombi neerde functie van voorzitter-di recteur. Keur begon haar loopbaan als advocate in Amersfoort (van 1978 tot 1981). Daarna kwam ze als docente recht terecht op' de School voor de Journalistiek Vera Keur foto anp (SvdJ) te Utrecht. Twee jaar la ter nam ze ook het decanaat op zich en werd bestuurslid. Op 1 februari 1987 trad ze in dienst bij de VARA. Ze begon als be- stuurssecretaris en gaf leiding aan het Centraal Secretariaat. Vanaf 1 maart 1990 is ze media directeur. Gids t LMaarten van de Rakt Jater is voor Sir Derek Ja- |j de eerste liefde. Maar lat de tv-kijkers zouden lien denken dat-ie dood E verscheen Jacobi na een Trof tien weer voor de ca ll). Als de middeleeuwse mik en speurneus Cadfael ij vanaf zondag vier we- itezien bij de KRO. „Voor |et wist, had ik weer een en sandalen aan." (tent zich na Hamlet, Claudi- r, Cyrano de Bergerac een iwe figuur aan in de rijke lire van Jacobi, een van de pitste acteurs van Groot- Itannië. Broeder Cadfael pilde koker van de uitste lt gedocumenteerde schrijf luis Peters. Zij situeerde de k in de plaats Shrewsbury lit district Shropshire. De pr beheert kruidentuin en pek en neemt zieken onder fa. pel (voluit Cadfael ap Mey- JpDafydd) heeft bewogen ja- Itchter de rug. Hij was sol- ten zeeman, had een relatie leenvrouw die hem een zoon k. Zijn grootste drijfveer is taheid. In het klooster pij het detectivepad op. Het te boek met Cadfael in 1977 i succes. „De behoefte jw hveede te schrijven voel- jkniet", zegt de nu 81-jarige lilster. Maar het beleg van jwstary (1138) kon ze als [tiding niet laten lopen. Zo Corps Too Many het Izondagavond op tv. j,Vanaf pakte ik verslaafd." tdapest wken - Ellis Peters schreef pittig - vliegen over de bnk. Er zijn meer dan tien exemplaren verkocht in 'twintig landen. Shrewsbu- W een toeristische trek ker. {jaarwerd The Shrewsbury Pgeopend, een soort attrac tie Bezoekers kunnen rond- in het gereconstrueerde rt kruidentuin en de paats, letterlijk in de voet- Pvan de monnik, want de- p in het cement terug te F De tocht eindigt in de Nier van de hoogbejaarde pster, compleet met naslag- r een oude schrijfma- p De commercie draait op tneren. Cadfaels kruiden pakjes te koop. De Neder- landse uitgever laat zich niet on betuigd en heeft een prijsvraag met reisjes naar Shrewsbury op touw gezet. Voor de tv-serie is deze plaats nagebouwd in de buurt van Boe dapest. De schrijfster heeft daar een kijkje genomen bij de opna men: „Het was leuk om mijn creatie na zoveel jaren tot leven te zien komen. Derek zet een heel goede Cadfael neer. Sympathie „Het was zeker een zeer plezieri ge rol", stelt Jacobi zelf vast. „Het is een persoon met veel la gen. Een monnik met een verle den. Iemand die veel gedood heeft en veel vrouwen had. Een man van grote kennis, wijsheid en sympathie maar geen goed zak." Het blijft voor Jacobi en de zij nen niet bij vier afleveringen. Momenteel worden nog zes boe ken verfilmd, op voorhand ook aangekocht door de KRO. „Dat ik nu misschien bekend word als broeder Cadfael, deert me niet. Met Claudius viel het uiteinde lijk ook wel mee." Middeleeuwen-deskundige Her man Pleij, van de partij bij een voorvertoning van Cadfael door de KRO, is vol lof. 'Zorgvuldig gemaakt, authen tiek, goed aangekleed, goed ge acteerd, heel spannend' zijn en kele van Pleij's bewoordingen. Dat de pijen van de benedic tijnen niet zwart zijn maar bruin, daar heeft de deskundige alle begrip voor. En dat ze 'een beetje Goois' zoenen is een tik keltje onhistorisch. Juridisch rammelt het weliswaar, maar a la. Voor de rest klopt het als een bus, tot en met de juiste konin gen en vorsten, lokaties. „De En gelse kindertjes kennen dat alle maal." Pleij heeft er een verklaring voor waarom middeleeuwse detecti ves het zo goed doen. „De Middeleeuwen kunnen dienst doen als een grote ver kleedpartij. Een alibi voor sex en geweld. Mensen slachten el kaar aan de lopende band af, zuipen, vrijen, moorden, bran den en martelen. We projecteren onze benauwdheden graag. Niet één saai moment. Ik overweeg wel eens een boek te schrijven over de enorme verveling in die tijd. Aan dat alibi doet deze serie niet mee." Dat de hoofdpersoon een be keerling is die van wanten weet, vindt Pleij een goede vondst. „Cadfael heeft een scherp ver stand en is in de wereld geweest. Er zijn geen flauwe trucs uitge haald. Je ziet soms dat zo'n mid deleeuwse hoofdpersoon deze eeuw blijkt te kennen of Freud gelezen." Volgens Pleij is er een 'diepere reden' de detective een plaats te geven in de Middeleeuwen. „Cadfael houdt zich bezig met het ontrafelen van sporen, hypo theses opbouwen. Dat was toen iets nieuws, een revolutie in de filosofie. Het autoriteitsgeloof werd verlaten. Ontdekken stond toen negatief bekend, een soort ketterij. De bloedsomloop be stond bijvoorbeeld niet. Als ie mands hoofd werd afgehakt en er toch bloed uit bleek te spui ten, lag dat aan de duivel die je voor de gek probeerde te hou den." 'Cadfael', zondag, Nederland 1, 21.47 uur Derek Jacobi als broeder Cadfael, een schepping van de schrijfster Ellis Peters. Jose Carreras: concert op 15 juni Van onze verslaggever Maastricht - Bewoners van het Vrijthof moeten tijdens de repetitie en het concert van José Carréras 'de groot ste stilte' in acht nemen. Dat heeft de Maastrichtse wet houder W. Kuiper (CDA, stadsbeheer) in een brief aan alle omwonenden van het be roemde Maastrichtse plein gevraagd. Carréras treedt donderdag avond 15 juni op op het Vrijthof tijdens een openluchtconcert. In een brief doet Kuiper uit de doeken wat voor maatregelen daarvoor getroffen worden. De meest opmerkelijke is gelijk het eerste punt: „Gedurende de repetitie en de concerttijden vragen wij u vriendelijk om de grootste stilte. De aan het Vrijt hof gelegen horecagelegenhe- den vragen wij hun gasten hier op te attenderen," aldus wet houder Kuiper. En: „Het zou toch jammer zijn wanneer Car réras zijn programma niet zon der onderbrekingen kan pre senteren of zelfs moet afbre ken." Een gemeentewoordvoerster geeft toe dat de zinsnede over 'de grootste stilte' wat 'onge- fotoanp lukkig geformuleerd is'. Maar, zo stelt ze: „De meeste Vrijthof bewoners zullen erg blij zijn dat ze van het concert kunnen meegenieten." Verder wijst Kuiper er in zijn brief op dat ook Vrijthofbewo ners geen film- en geluidsopna men mogen maken. „Wij vragen u daarom ook vriendelijk even tuele problemen met Carréras- medewerkers te vermijden." Onder horeca-ondernemers langs het Vrijthof leeft al we ken het verhaal dat ze hun ter rassen op donderdag 15 juni moeten opbreken. De gemeente ontkent dat in een reactie ten stelligste. Het Vrijthof staat vanaf maan dag 12 juni volledig in de ban van het openluchtconcert, waarvoor 9300 plaatsen be schikbaar zijn. Dan begint de opbouw van tribunes en po dium. Donderdag 15 juni wordt de parkeergarage afgesloten en diezelfde avond het gehele Vrijthof zelf. Vrijthofbewoners hebben zich boos gemaakt over de brief. Ze wijzen erop dat ze van tal van activiteiten op het plein het he le jaar door last hebben, zoals de kermis, het Preuvenemint en dergelijke. De gevraagde „grootste stilte" komt hen daarom als absurd voor. (ADVERTENTIE) New York (ap) - Walt Disney Co. maakt films voor het hele ge zin en viert de introductie van de nieuwe kaskraker Pocahontas dan ook met een gigantische familiebijeekomst. Op het Grote Veld van Central Park in New York worden van daag 100.000 mensen verwacht voor de premiere. De toeschou wers, uit heel de VS, wonnen hun toegangsbewijs in een loterij. Bouwploegen arriveerden op 31 mei in Central Park en hebben filmschermen van 24 bij 36 meter opgesteld, die afsteken tegen de skyline van New York. Niet minder dan 350 vrachtwagens sleepten het materiaal aan, van tribunes tot 309 toiletten. Luidsprekers met een gezamenlijk vermogen van 400.000 watt laten zaterdag de stem van Pocahontas over het vijf hectare gro te terrein schallen. Dinsdag zal alles weer afgebroken zijn en hebben de New Yor kers hun park weer helemaal terug. De nieuwe Disney-film is het geromantiseerde verhaal van Po cahontas, een indiaanse prinses die leefde in de 17de eeuw in Virginia en trouwde met een Britse kolonist TELEVISIE KIJKEN WORDT NU NOG LEUKER voor schotelbezitters. Meer zenders op de satelliet betekent meer kijkplezier. Met natuur lijk RTL4, RTL5 en vanaf begin september uw eigen Veronica niet alleen via de kabel maar ook vla de satelliet. Voor alle schotelbezitters is er een aktueel en betrouwbaar programma blad: SATELLITE. Met de meeste satelliet tv-kanalen in 1 blad. Veel informatie over films op tv, grote sportevene menten en veel aandacht voor techniek. SATELLITE Is een onmisbare aanvulling op elk omroepblad. Neem nu een abonnement voor 37,50 tot 1 april 1996 of koop hem los. Kijk verder dan de kabel met SATELLITE! ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - 04 genheid is in alle produkties van Van Dits huyzen sterk voelbaar. „Iedere mens heeft voor mij iets heel bijzon ders. Die maatschappelijke en sociale inte resse heeft er altijd al ingezeten. Als achtja rig kind haalde ik 's morgens als eerste de krant uit de bus om te lezen", blikt ze terug. Ireen van Ditshuyzen werkt veel. „Omdat ik het leuk vind en ik mijn persoonlijke interes se in de wereld kwijt kan in mijn werk. Iede re keer ontdek je weer wat. Van hard werken word je heus niet slechter", aldus Van Dits huyzen die in 1987 haar eigen produktiebe- drijf TV Dits startte. „Natuurlijk loop ik weieens mijn eigen be nen voorbij, maar dan heb ik altijd nog een man die me streng toespreekt." Ireen van Ditshuyzen ging na haar HBS-di- ploma naar de Academie voor Sociaal en Cultureel Werk en studeerde Andragogie aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkte als cursusleidster en als directeur van een Vormingscentrum. In 1971 begon ze met het maken van programma's voor onder meer Vara, VPRO en NOS. Ze produceerde series over kernbewapening, minderheden, transseksuelen, jonge psychiatrische patiën ten en ouderen, het katholicisme in Neder land en liefdesrelaties, maar ze deed ook RUR met Jan Lenferink en de tv-program- ma's van Ischa Meijer bij de RVU en het Hu- Na van den Akker I weinig collega-programmamakers °evl°gen als Ireen van Dits- - dit jaar winnares van de Zilve- 'Ptowschijf, de oudste tv-onder- "g die ons land kent. Maandag Ij. e?.r'is Plechtig overhandigd. „Ik hoofd nooit bezig met de Int een Priis te winnen. Dan t 201ets je", zegt ze in haar kan- i an de Amsterdamse Plantage [die j e altijd bezige Van Ditshuyzen Pernioe a%elopen 25 jaar een indruk- Pr°duktielijst op haar naam heeft %?de draad haar welgemeende inte- jrjft menseri die ze filmt. „Wat ik nóg lalie nr y'pd, is het behoud van de de- 4te a, ,s. echt het allerhoogste goed y t f?sdigen heb. Zeker in deze tijd 'steken'"eXtremist'SC'le dachten "ken gfï f1 indrukwekkende werk- Jtremjp drieluik Vergeten over de- llfetjj jOU, .eren en l11111 gezonde part- vr.e j die haar het meest is bij en n tr°k ze met de betrokken eelde lief en leed. Die bevlo- manistisch Verbond. Oeuvre Een greep haar oeuvre: De Straat ('86), Ver dwaald ('87), TV3 ('88-'89), Overleven ('90), Vergeten ('91-'93), Veranderen ('92), Krassen ('92), Versieren ('92-'93), Nieuwe Buren ('94), Uitstappen ('94), Eb en Vloed ('95). „Misschien valt mijn werk nu meer op, om dat er steeds meer mensen komen die gemak kelijk willen scoren. Veel van hetzelfde ma ken. Dan steekt mijn zorgvuldigheid"er extra uit", verklaart ze het feit dat ze nu een Nip- kowschijf heeft gekregen. Helemaal nieuw is dat gevoel overigens niet: in 1975 ontving ze samen met Netty Rosen- feld en Pieter Verhoeff dezelfde-onderschei ding voor hun tv-documentaire Culemborg Bijvoorbeeld. Ireen van Ditshuyzen heeft maar aan één ding een hekel. „Aan cynisme. Je ziet het vaak de kop opsteken bij collega's, naarmate ze ouder worden. Ik ervaar dat als een soort luiheid. Als je ergens voor gaat? werk je net zo lang totdat je er bent", stelt Van Dits huyzen die inmiddels alweer vijf nieuwe projecten onder handen heeft. Ze lacht. „Noem het maar mijn tweede natuur." Ireen van Ditshuyzen fotoarchief de stem

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 29