KLYI-piloteii slijpen de messen KLM kijkt de kat uit de boom 1 van/opstal bedrijfsobjekten Meubele/ taxatie(rapport) winkel, hal, kantoor? en rertrouwen, KLM boekt recordwinst bel de specialist: 076/220600 IDESTEM ECONOMIE A7 r I Tweede pijler in het cao-beleid vormt korter en flexibeler wer ven in ruil voor meer vaste ba- nen De trend van meer uitzend- ka tweede stakingsdag is oplossing cao-conflict verder weg dan ooit I Door Rinze Brandsma Schiphol/Badhoevedorp - De I stM-piloten dreigen volgen- I je week de KLM te verlam- I jien met nog zwaardere sta- 'kingen. Na de tweede werk- jïiderbreking van zes uur bin- ,en tien dagen lijkt het ar beidsconflict ernstiger ver- hard dan ooit. t-w 16 miljoen verlies ArboNed in eerste jaar lijkt logisch I ArboNed houdt zich bezig met I bet aanbieden van diensten op I bet gebied van keuringen, ar- I beidsomstandigheden, ziektever- 2iiim en veiligheid. Het bedrijf I heeft 400 medewerkers, verdeeld I Wr 20 vestigingen. ÖNB verlaagt v°orschotrente •net 0,25 tfiasrs" Weer slecht jaar Mulder Boskoop Consument happig op lijfrentepolissen ECONOMIE KORT VS en Japan willen snel einde conflict Schadegarant geeft bedrijven adempauze Wereldbank leent Rusland $600 miljoen Jorritsma pleit voor schonere auto's Nederlandse havens verbeteren positie Twee buitenlanders commissaris bij KLM 1/ MIJDAG 9 JUNI 1995 VRIJDAG 9 JUNI 1995 (45.50 1 14.70 I 54,00 3.60A I 21,70 A 1 55,50 79,70 53,20 28,00 58,30 49,20 58,00 Z 57,00 54,00 112,00 0,32 A 165,00 1,75 3.80 Wall Street allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp asarco ine. baan company bethl. steel boeing co can.pacific chevron chiquita chrysler citicorp cons.edison digit.equipm. dupont nemours dow chemical eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. int. tel.tel. kim airlines mcdonnell merek co. mobil oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck sfe-south.pac. texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp woolworth 07/06 Wi ftl S SOS a 1 2«* 77» I 15* ft| 81» ft] 18 <8 (1 13* ft I MS ftl 52H] 3o* a ft] 6' ft] '3 ft! 61* a '1 30 30 57* 9 m ft| 88» SJ 89* ft I "O* llg I 32» 3| 12* 48* ft] ion# a 42* I! 77» 15» ISlI 18* ftl 15* 15*1 Goud Goud onbewerkt 19,340-19,940 bewerkt 21,540 laten Zilver zilver onbewerkt 235-305 bewerkt 350 laten vk vorige koers sk slotkoers gisteren c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan /laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend I 42,50 623 1,30 1,50 i 60,00 612 1,60 1,90 60,00 387 2,30 2,50 62,50 444 1,10 1,30 1 52,50 513 8,50 9,00 62,50 490 1,90 2,10 i 185,00 502 11,00 9,70 a| 200,00 610 6,00 5,30 190,00 509 4,10 5,30 19,00 471 0,40 0,40 17,00 930 2,50 2,50 1 430,00 419 6,50 6,40 435,00 410 3,10 2,80 bi 440,00 755 1,10 0,90 435,00 568 7,50 7,50 i 440,00 557 5,30 5,00 425,00 354 0,50 0,50 430,00 1083 1,20 1,10 1 435,00 592 2,70 2,50 440,00 668 6,00 5,50 a 430,00 695 3,80 3,60 91,70 500 3,02 ■3 390,00 533 5,80 6,30 60,00 901 3,20 1,80 65,00 806 1,00 0,50 70,00 586 0,40 0,20 65,00 2344 3,20 2,30 70,00 1478 1,90 1,30 60,00 651 1,90 3,10 65,00 2230 4,80 6,80 55,00 993 1,60 b 2,30 60,00 2585 3,60 4,50 55,00 572 2,50 3,30 85,00 689 2,70 2,70 85,00 455 3,80 3,60 90,00 511 2,50 2,20 50,00 1048 1,90 a 0,50 50,00 792 2,60 1,40 50,00 400 3,50 2,10 50,00 371 0,50 1,00 55,00 883 1,10 1,00 55,00 661 0,80 0,90 57,50 403 2,60 2,90 100,00 510 4,40 4,00 105,00 500 1,50 1 1,30 1,20 99,00 500 1,40 a 200,00 415 2,80 3,00 62,50 403 2,50 2,60 65,00 1076 1,10 1,30 50,00 668 1,50 1,60 éi ttiiiliiiiili lii I III R j |j| in fr^bond F1STV wil in de cao's Industriebond FNV wil meer loon in '96 voor 1996 een loonsverhoging een procent, bovenop de K nriiscompensatie. Het gaat Lners beter met de econo- jjie en de winsten van de be- I drijven, vindt het hoofdbe stuurvan de vakorganisatie. werk en inleenkrachten moet worden gekeerd.De industrie bond wil daar meer greep op krij gen door een grotere rol in de be drijven te bedingen. De FNV-bond vindt dat in de cao's die voor 1995 zijn afgeslo ten geen doorbraak van beteke nis in korter werken tot stand is gekomen. Mede-oorzaak hiervan is dat in de cao's voor de metaal nijverheid en de schoonmaak niet is ingezet op een doorbraak naar herverdeling door middel van korter werken. Arbeidstijdverkorting vindt dit jaar plaats in de bedrijfs- en con cern-cao's. Als voorbeeld noemt de industriebond Akzo-Nobel. Overigens is de discussie over de verdeling van de prijs voor de atv bij het concern over de verschil lende groepen werknemers nog niet afgerond. In zijn algemeenheid concludeert het hoofdbestuur dat de afspra ken over werk 'niet slecht zijn'. De Industriebond FNV meent dat soms de wensen van werkgevers tot flexibilisering zijn gebruikt om de wensen van werknemers ten aanzien van korter werken te honoreren. De organisatie vindt de gemid delde gerealiseerde loonstijging bij gezonde bedrijven/bedrijfs takken van 1,9 procent in 1995 - afgezet tegen de inzet van 2,25 procent - goed. Zeker nu de in flatie naar verwachting op 1,75 procent uitkomt. Afgezet tegen de winstontwikke ling in de meeste bedrijven is het resultaat echter bescheiden, al dus de evaluatie. In het komende cao-jaar streeft de industriebond naar een min of meer gelijke loonontwikkeling voor alle werk nemers. Is er in een bedrijfstak of bedrijf meer ruimte, dan moet die ten goede komen aan werkgele genheid, samengaan van vut en pensioen, betere spaar- en winst- delingsregelingen, en het verkrij gen van aandelen in ondernemin gen. Ook zouden bedrijven vak manschap en brede inzetbaar heid beter kunnen betalen. ide partijen hebben elkaar in 3 kort geding voor de rechter daagd. Dat staat voor vanmid- I dag op de rol bij de president van I je Amsterdamse rechtbank, ai I croberen beide partijen het con- I diet toch nog zonder kort geding I op te lossen, zet is van de kant van de pilo- j een oplossing die beide par- I lijen eerder overeen zouden zijn I gekomen: een kosten-neutrale I cao en de komst van twee leiden- 1 je bemiddelaars in de discussie over verlaging van de vliegers- ten. Daarnaast zou onpartij- onderzoek worden uitge- I voerd. Eerder wilden de piloten I voor de rechter een akkoord over J al jarenlang lopende cao-conflic- I ten afdwingen, maar daarover is I alsnog overeenstemming bereikt. I De KLM-directie eist van haar :t in een tegenvordering voor I je rechtbank dat de piloten be- I middeling toestaan. Terwijl een akkoord onder hand- ik lag, liggen alle onderhan- I delingen op dit moment stil. Oud- lier B.Biesheuvel, die eerder eefs bemiddelde op verzoek I van de piloten, blijft wel beschik- I baar. De Vereniging van Nederlandse I Verkeersvliegers VNV heeft voor volgende week gedreigd met ech te stakingen van twaalf uur, af hankelijk van de uitkomst van het kort geding. Volgens VNV-voorzitter B. Bak steen overwegen de piloten eerst de Europa-vloot twaalf uur aan de vertrekpieren te houden en daarna de internationale vluch ten. De VNV zal ook die nieuwe acties zes dagen tevoren bekend maken. Baksteen: „Van beide kanten gaat het kort geding ei genlijk nergens meer over. Prak tisch alle conflictpunten waren ook al uit-onderhandeld, inclu sief de oude. Wij willen ook be middeling. Maar intussen verspreidt de KLM-directie onjuistheden en werkt kennelijk met een verbor gen agenda. Zij wil werk afstoten en vooral Europese vluchten uit besteden, omdat de vliegers zoge naamd zo duur zijn." Omdat zo wel VNV als KLM inzien dat doorzetten van het kort geding weinig oplost, wordt achter de schermen geprobeerd om op het laatste moment toch het arbeids conflict buiten de rechtzaal te houden. In die verwarring eindigde giste ren de tweede actiedag van de KLM-vliegers in 37 jaar. Evenals vorige week dinsdag bleven tus sen 10 en 16 uur alle KLM-toe- stellen aan de grond. VNV en KLM geven elkaar de schuld van de mislukking en zeggen hoe halsstarrig de ander is in de on derhandelingen. De KLM leek gisteren beter voor bereid dan bij de eerste actiedag, toen betrekkelijk weinig lucht reizigers gedupeerd werden. Te voren kregen passagiers alterna tieve reisschema's aangeboden: op vroegere of latere tijdstippen en bij andere maatschappijen. De acties zorgden op de luchtha ven voor een nog rustiger beeld dan vorige week. Er meldden zich nauwelijks passagiers die niet op de hoogte waren van de veran derde vluchten. Alleen een Ame rikaan vroeg zich bij de balies af of de piloten 'soms nog meer wil len verdienen dan jullie konin gin'. Bij stakingen in de luchtvaart be staat het begrip 'besmet werk' nauwelijks, zolang geen KLM- vluchten door andere maatschap pijen worden uitgevoerd. Als KLM-passagiers op andere vluchten worden overgeboekt, wordt gebruik gemaakt van be staande capaciteit. Baksteen reageerde verontwaar digd op de 'grimmige en agressie ve' opstelling van de KLM-direc tie. De VNV protesteert al langer te gen uitbesteding van vluchten, volgens de directie noodzakelijk als de kosten niet verder omlaag gaan. Volgens de VNV is dat voor de KLM-directie de 'verborgen agenda' bij de machtsstrijd tegen de piloten. Zij vinden dat de KLM daarmee haar kwaliteit en betrouwbaar heid op het spel zet. De stakende piloten, bijeen in het VNV-hoofdkantoor in Badhoeve dorp, maakten een vastberaden indruk en zijn op voorhand ak koord gegaan met hardere acties. Met een toespeling op de namen van de VNV- en KLM-voorman nen werd de leus 'Geen Bouw zonder Bakstenen' omhoog ge houden. Niet iedereen zat er gisteren mee dat alle KLM vliegtuigen op Schiphol zes uur aan de grond bleven. FOTO ANP >ecialist ibedden. iut. Tel. 01620-56447, vrijdag koopavj" eda - ArboNed NV heeft t eerste jaar van zijn be- I staan afgesloten met een aan- ioopverlies van 6,1 miljoen I S«lden. De onderneming I boekte over 1994 een netto- :t van 49,9 miljoen gul- I Het verlies is volgens directeur P. anderwerf van ArboNed Bre- I ea te verklaren door de hoge aan loopkosten en eenmalige investe- hngen. -■ het eerste boekjaar is volgens bet bedrijf fors geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen en de opzet van •en landelijk computernetwerk, "e directie spreekt dan ook van een 'gepland verlies'. He onderneming had per 31 de cember 1994 een eigen vermogen 'an 10,9 miljoen gulden, op een balanstotaal van 29,8 miljoen. ArboNed is een van de vele orga nisaties die zijn ontstaan, nadat «eoverheid het ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid wilde agdringen. Werkgevers draai- len gedeeltelijk voor het verzuim op. H®die kostenpost terug te drin- fn' schakelen werkgevers Arbo- «istenin. Arboned is een van de nieuwelin- f?' "e Utrechtse onderneming boort volgens eigen zeggen in- tot de top KLM-topman Pieter Bouw over de zoektocht naar een geschikte partner: We houden alle opties open'. FOTO ANP met - (anp) - De Neder- sc"e Bank (DNB) verlaagt s-L mBang van 9 juni de voor tal i «nte met een kwart procent Dp Procent. (j. f°orschotrente is de rente taai°e'angrijkste vorm van ten v'er^ening: de voorschot- 2ieJntes'aP 's °P het eerste ge- sProkp)?me^e^^k' Normaal §e" tentrai °NB de Duitse echt»,, j ?h- Die liet haar rente Het rm? rdag ongemoeid. central ulnstrument Biedt een Ce ank de mogelijkheid de 'Wn\Va,n de munteenheid te •mn nwd aet Nederlandse geval aatl de Diist arme? de koppeling 'tse mark handhaven. Door Willem Reijn Amstelveen Het roddelcircuit in de luchtvaartwereld heeft weer een gezonde impuls gekregen: vandaag is KLM-top man Pieter Bouw de gast op een lunch van de Raad van Bestuur van British Air ways, die toevallig dezer dagen bivak keert in het prestigieuze Amsterdamse Amstelhotel. Gastheer sir Colin Marshall probeerde giste ren de speculaties de kop in de drukken. „Me neer Bouw is een van de vijftig gasten. We verwachten ook meneer (Martin-air) Schro der. Sir Colin zal Bouw feliciteren met de resulta ten, pesterig informeren naar zijn piloten en de gerookte zalm beleefd doorschuiven. Neen, aan de oever van de Amstel wordt geen nieu we, krachtige 'Anglodutch' alliantie geboren. De samenwerking tussen luchtvaartmaat schappijen beheerste gisteren de persconfe renties van KLM en British Airways, die zo naadloos op elkaar aansloten. Bouw onder streepte de noodzaak van een vergroting van het marktaandeel van KLM in Europa. KLM moet vijftien procent halen om voldoende massa te houden, teneinde de intercontinen tale vluchten te vullen. KLM heeft inmiddels allianties gesloten met regionale luchtvaartmaatschappijen als het Britse Air UK, waarin KLM een belang van 45 procent heeft, en het Duitse Eurowings. De eigen dochters Transavia en KLM Cityhopper nemen hun deel van de toeleveringsnetwer ken. Atlas verzorgt met twee Jumbo's voor KLM vrachtvluchten. Bouw sprak daarom al van de KLM-groep in plaats van de KLM als solitaire maatschappij. De KLM-groep heeft een marktaandeel van ruim zeven procent en zal binnen drie jaar naar tien procent kunnen doorgroeien, stelde hij. De vraag is echter onder welke vlag. Bouw zette druk op de verkeersvliegers door dat mede af te laten hangen van verdere kosten verlaging. „De kosten van een vlieger op een Air UK-toestel liggen 45 procent lager dan op een KLM-toestel," zei hij. De kosten moeten verder omlaag. En als de KLM dat niet kan, dan moeten steeds meer andere, goedkopere maatschappijen in op dracht van de KLM gaan vliegen. Nog dit jaar wil de KLM een besluit nemen over de ontwikkeling van de Europese vloot. Ligt er geen duidelijkheid over de kosten van de vliegers, dan zal het blauw-gehalte van de KLM-vluchten afnemen. Bouw wees het verwijt van de hand dat de KLM daarmee kostbare, hoogwaardige werk gelegenheid in Nederland vernietigt. „Het draagt juist bij in het veiligstellen daarvan," zei hij, want anders krijgt KLM de Jumbo's niet vol. KLM kijkt dan ook intensief rond. Met de Zweedse particuliere maatschappij Transwe- de is de KLM in bespreking voor de regio- vluchten uit Scandinavië, nu SAS zich in Duitse Lufthansa-armen heeft gestort. Opmerkelijk was dat Bouw ook namen als de Spaanse Iberia en de Italiaanse Alitalia noemde. Tot nog toe werd de kwaliteit van deze Latijnseuropese maatschappijen als te inferieur beschouwd om aan te sluiten bij de KLM-maatstaven. Bouw gaf zonder omhaal aan bijzonder voor zichtig te zijn bij de zoektocht naar een ge schikte Europese partner. „We houden alle opties open," zei Bouw. Niet uit zwakte, maar uit sterkte, vindt hij. KLM heeft liefst ruim drie miljard gulden op de bank staan. En dat onderhandelt ontspannener. „De KLM heeft zich de afgelopen jaren op ei gen kracht en met bestaande partners in Eu ropa een positie verworven die ons in staat stelt om het tempo van de ontwikkelingen verder af te wachten, alvorens in die ontwik kelingen mee te gaan," zei Bouw. Bovendien weet hij dat de alliantie met Northwest zowel de efficiency bevordert (een waarde van 250 miljoen gulden) als binnen kort gewoon cash oplevert. En gesprekken met Air New Zealand, een partner van North west, hebben als resultaat opgeleverd dat de ze witte vlek in het wereldnetwerk van KLM wordt ingekleurd. Bouw heeft sinds de afgebroken onderhande lingen met British Airways en het Alcazar- project (SAS, Swissair, Austrian) niet stilge zeten. „tioor onze allianties met de regionale luchtvaartmaatschappijen en met Northwest Airlines hebben wij al greep gekregen op pas sagiers-stromen, die niet via Schiphol lopen. Daarmee krijgt ons mondiale netwerk steeds meer gestalte. Wij zullen zeker niet wachten tot we met de rug tegen de muur staan." Het aandeel van de buitenlandse passagiers bij KLM loopt trouwens toch al steeds verder op. Het aantal passagiers groeide met acht procent, terwijl de Nederlandse groei op vijf procent uitkwam. De internationalisering van KLM krijgt ook verder gestalte, nu zij voor het eerst in haar 75-jarige geschiedenis twee buitenlanders in de Raad van Commissarissen opneemt: de Brit Gledhill uit Hongkong en de Amerikaan Renier. Hoe blauw blijft de KLM? British Airways ziet de regionale partners als franchise-ne- mers, die zelfstandig onder BA-kleuren vlie gen met de stewardessen onder dezelfde char mante blauwe hoedjes als hun collega's. Maar Bouw was er nog niet uit. Maar de filosofie was helder: de kern blijft blauw, voor de rest hangt het ervan af wat het kost. En zijn gastheer Sir Colin Marschall? Die hield zich op de vlakte. Met net als KLM een record-bedrijfsresultaat, elf procent Europees marktaandeel, regio-dochters als het Franse TAT en de Deutsche BA en een booming ontwikkeling van Oost-Europa heeft Sir Colin geen haast. „Ik laat het speculeren graag aan u over." Dat zal dus een zeer ontspannen lunch wor den. Van onze verslaggever Amstelveen Terwijl de vliegtuigen door de werkonderbre king van de piloten werkeloos aan hun pieren moesten blijven staan, maakte gisteren KLM-president drs. P. Bouw de ver wachte recordwinst over het boekjaar 1994/1995 bekend. De KLM verwacht bovendien dit jaar de winst, f 470 miljoen groot, opnieuw te zullen verbeteren. Blijvende kostenreducties en een ver- voersgroei van negen procent per jaar moeten daar garant voor staan. KLM-topman Bouw zei 'uiterst tevreden' te zijn over de hoogste winst uit de historie, die de KLM uitgerekend bij het 75-jarig jubileum van de maatschappij heeft weten te boeken. De afgelopen jaren rappor teerde de KLM zware verliezen en marginale winsten. De huidige winst per aandeel van f 5,06 is weliswaar het beste in de jaren negen tig, maar ligt onder het niveau van de jaren tachtig. Bouw hamerde bij de presentatie opnieuw op het belang van het druk ken van de kosten om de scherpe mondiale concurrentie aan te kun nen. Hij toonde zich verbitterd. „Het is toch raar dat als de VNV (de piloten vakbond, red.) met een vertrouwensman als oud-minister-pre sident Biesheuvel aankomt, diezelfde VNV het advies van die bemid delaar niet wil accepteren." De cijfers zagen er niettemin behoorlijk uit. KLM draaide een omzet van f 9,2 miljard (was f 8,7) en boekte een bedrijfsresultaat van f 772 miljoen (was f 467 min.). Voor belasting bedroeg de winst f 563 mil joen (was f 110 min). Met liefst 3,2 miljard aan liquide middelen zit de KLM goed bij kas. Voor het huidige jaar mag KLM rekenen op een eerste bijdrage uit de winst van partner Northwest Airlines. Financieel topman drs. R. Abrahamsen noemde een bedrag van tachtig tot honderd miljoen gul den. Het vervoer zal negen procent per jaar blijven groeien. „En als de gun^ stige ontwikkelingen van het eerste kwartaal doorzetten, komen we dit jaar zelfs boven de tien procent uit," zei Bouw. De economische opleving in Europa van met name de tweede helft van het boekjaar heeft het herstel van de resultaten versneld, concludeer de Abrahamsen. Hij meende echter dat er nog geen sprake is van echte economische hoogconjunctuur. In dat geval moet de KLM volgens de eigen doelstel ling tot twintig procent over het eigen vermogen verdienen. „We zitten goed op koers, maar nog niet op het beoogde niveau," oordeelde presi dent Bouw. Van onze verslaggever Boskoop - Het metaalverwer kende bedrijf Mulder Bos koop heeft vorig jaar weer een moeilijk en financiëel slecht jaar doorgemaakt. De onder neming - waartoe ook Van Mook Beheer in Oosterhout behoort - leed een verlies van 859.000, in 1993 bedroeg het verlies ook al 697,000. Dit blijkt het gisteren verschenen jaarverslag. De omzet van de on derneming bleef stabiel op 18,8 miljoen gulden. Het resultaat wordt vooral nega tief beïnvloed door de slechte gang van zaken bij de vestiging in Boskoop waar de produktie en verkoop van betonmixers plaats vindt. Dat de totale omzet gelijk bleef, is een gevolg van de toege nomen verkopen bij Van Mook Beheer (staalconstructies, silo- bouw). Bij Mulder Boskoop waren vorig jaar 88 mensen in dienst, 11 min der dan in het jaar ervoor. Met name in Boskoop zijn een aantal arbeidsplaatsen vervallen als ge volg van de slechte resultaten. Gezien de vele onzekerheden (felle concurrentie, valutaperike len) is het volgens het bedrijf niet mogelijk een prognose voor dit jaar te geven. Den Haag (anp) - In het eerste kwartaal van dit jaar zijn ruim 300.000 nieuwe particu liere levensverzekeringen af gesloten; 30 procent meer dan een jaar eerder. Vooral lijfren tepolissen vonden aftrek on der consumenten. Naast toegenomen spaarbewust- zijn, speelt volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek de fis cale aantrekkelijkheid van deze spaarvormen een rol. Ook de maatschappelijke discussie over de toekomst van het pensioen stelsel speelt wellicht mee. Een lijfrentepolis kan dan een aardig appeltje voor de dorst zijn. Tokyo - De Verenigde Staten en Japan willen op korte termijn een einde maken aan de oplopende spanning in het luchtvaartconflict tussen beide landen. Dat zijn de Amerikaanse minister van Bui tenlandse Zaken Christopher en zijn Japanse ambtgenoot Kono overeengekomen. De beide ministers treffen elkaar eind volgende week in de Cana dese havenstad Halifax tijdens de jaarvergadering van de leiders van de zeven grootste industrielanden (G-7).Het conflict spitst zich toe op de vluchten die Amerikaanse luchtvaartmaatschappij en via Japan uitvoeren naar andere landen. De VS willen meer vluchten dan vastgelegd, maar Japan weigert dat. Tokyo stelt dat de Amerikanen meer profiteren van het akkoord dan de Japan ners en wil de gehele overeenkomst opnieuw bekijken. Maarsbergen - Schadegarant, een samenwerkingsverband van zestien grote verzekeringsmaatschappijen, zegt het contract met 2680 autobedrijven niet per 1 juli op, zoals was aangekondigd, maar verlengt het tot 1 november. Intussen wordt het overleg met de branche-organisaties Bovag (garages) en Focwa (schadeher- stellers) voortgezet. De verzekeringsmaatschappijen nemen in de polisvoorwaarden bepalingen op die verzekerden in geval van schade verwijzen naar een bedrijf waarmee contracten zijn gesloten. Schadegarant wil de kwaliteitseisen aan de gecontracteerde bedrijven opschroeven en dat zou betekenen dat het aantal teruggaat van 2680 naar 700- 750.De bedrijven sloten het contract vorig jaar in de veronderstel ling dat het zou gaan om een duurzame samenwerking. De aan kondiging van Schadegarant het contract per 1 juli op te zeggen, sloeg dan ook in als een bom. Bovag, Focwa en Schadegarant overleggen nu over de inhoud van de nieuwe contracten. Washington - De Wereldbank heeft een lening van 600 miljoen dollar aan Rusland goedgekeurd. Het land zal het geld gebruiken voor herstructureringen in de buitenlandse handel en voor struc turele hervormingen van de economie. De lening moet Rusland helpen de import van goederen voor zowel de Russische regering als bedrijven te financieren. Daartegenover stelt Rusland libera lisering van de export van olie. De regering stelt hiervoor een raamwerk op waarin zij aangeeft hoe de oliemaatschappijen toe gang krijgen tot het netwerk van pijpleidingen. De omvang van het netwerk is te beperkt om de export flink te laten oplopen. Wenen - Het brandstofverbruik van personenauto's kan in de ko mende tien jaar met 30 procent worden teruggebracht door de toepassing van de nieuwste technologie. Er moet een nieuwe ge neratie auto's komen, die veel minder brandstof verbruiken: drie tot vijf liter per honderd kilometer. Dat zei minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat gisteren in Wenen tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van Europese ministers van transport. In een debat tussen de ministers en vertegenwoordigers van de Europese autoindustrie riep Jorritsma de industrie op de trend naar steeds grotere auto's met dito motorvermogen, om te buigen. Deze trend gaat in tegen het beleid tot reductie van de uitstoot van het broeikasgas C02, zo stelde Jorritsma. De Europese be windslieden en de industrie ondertekenden een gezamenlijke ver klaring gericht op verdere terugdringing van de C02-uitstoot van personenauto's. De minister riep de Europese Commissie verder op snel met een voorstel te komen voor het optrekken van mini mumniveaus voor accijnzen op diesel en benzine. Vaste heffingen, zoals motorrijtuigenbelasting en vignetten, acht zij minder ge schikt om de reiziger en de verlader in hun keuze van vervoermid del te beïnvloeden. Den Haag - Het marktaandeel van de Nederlandse zeehavens in de Europese regio tussen Hamburg en Le Havre is vorig jaar licht gestegen, van 47,5 tot 47,8 procent. Aan het eind van de jaren '80 was dat nog ruim boven de 50 procent. De overslag van de Neder landse havens stak in 1994 ongunstig af bij die van de belangrijk ste zeehavens in Duitsland en België, maar weer gunstig ten op zichte van die in Frankrijk. Tegenover een groei voor alle Neder landse havens met 3,6 procent, stonden grotere stijgingen in Duitsland (plus 5,1 procent) en België (plus 7). Amstelveen - Voor het eerst in de 75-jarige geschiedenis neemt de KLM twee niet-Nederlandse leden op in de raad van commissa rissen. Met hun aanstaande benoeming wil de luchtvaartmaat schappij zijn wereldwijde aspiraties verder gestalte geven. De Brit D. Gledhill, woonachtig te Hongkong, en de Amerikaan J. Renier, zijn de beoogde toezichthouders. Gledhill (1934) was on der meer actief in de financiële dienstverlening in het Verre Oos ten. Tot 1992 was hij directeur van de Hong Kong Shanghai Banking Corp. Renier (1930) werkte tot 1994 bij Honeywell Inc. in Minneapolis, laatstelijk als bestuursvoorzitter. (ADVERTENTIE) tem. £776-23 6 9 2 7

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 7