KLYI-piloteii slijpen de messen
KLM kijkt de kat uit de boom
1
van/opstal bedrijfsobjekten
Meubele/
taxatie(rapport) winkel, hal, kantoor?
en
rertrouwen,
KLM boekt recordwinst
bel de specialist: 076/220600
IDESTEM
ECONOMIE
A7
r
I Tweede pijler in het cao-beleid
vormt korter en flexibeler wer
ven in ruil voor meer vaste ba-
nen De trend van meer uitzend-
ka tweede stakingsdag is oplossing cao-conflict verder weg dan ooit
I Door Rinze Brandsma
Schiphol/Badhoevedorp - De
I stM-piloten dreigen volgen-
I je week de KLM te verlam-
I jien met nog zwaardere sta-
'kingen. Na de tweede werk-
jïiderbreking van zes uur bin-
,en tien dagen lijkt het ar
beidsconflict ernstiger ver-
hard dan ooit.
t-w
16 miljoen verlies
ArboNed in eerste
jaar lijkt logisch
I ArboNed houdt zich bezig met
I bet aanbieden van diensten op
I bet gebied van keuringen, ar-
I beidsomstandigheden, ziektever-
2iiim en veiligheid. Het bedrijf
I heeft 400 medewerkers, verdeeld
I Wr 20 vestigingen.
ÖNB verlaagt
v°orschotrente
•net 0,25
tfiasrs"
Weer slecht jaar
Mulder Boskoop
Consument happig
op lijfrentepolissen
ECONOMIE KORT
VS en Japan willen snel einde conflict
Schadegarant geeft bedrijven adempauze
Wereldbank leent Rusland $600 miljoen
Jorritsma pleit voor schonere auto's
Nederlandse havens verbeteren positie
Twee buitenlanders commissaris bij KLM
1/
MIJDAG 9 JUNI 1995
VRIJDAG 9 JUNI 1995
(45.50
1 14.70
I 54,00
3.60A
I 21,70 A
1 55,50
79,70
53,20
28,00
58,30
49,20
58,00 Z
57,00
54,00
112,00
0,32 A
165,00
1,75
3.80
Wall Street
allied signal
amer.brands
amer.tel.tel
amoco corp
asarco ine.
baan company
bethl. steel
boeing co
can.pacific
chevron
chiquita
chrysler
citicorp
cons.edison
digit.equipm.
dupont nemours
dow chemical
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int. bus.mach.
int. tel.tel.
kim airlines
mcdonnell
merek co.
mobil oil
omega financ.
philips
royal dutch
sears roebuck
sfe-south.pac.
texaco inc.
travelers
united techn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
07/06
Wi ftl
S
SOS
a 1
2«*
77» I
15* ft|
81» ft]
18
<8 (1
13* ft I
MS ftl
52H]
3o* a
ft]
6' ft]
'3 ft!
61* a
'1
30 30
57* 9
m
ft|
88» SJ
89* ft I
"O* llg I
32» 3|
12*
48* ft]
ion# a
42* I!
77»
15» ISlI
18* ftl
15* 15*1
Goud
Goud onbewerkt 19,340-19,940
bewerkt 21,540 laten
Zilver
zilver onbewerkt 235-305
bewerkt 350 laten
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
f gedaan /laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend I
42,50
623
1,30
1,50 i
60,00
612
1,60
1,90
60,00
387
2,30
2,50
62,50
444
1,10
1,30 1
52,50
513
8,50
9,00
62,50
490
1,90
2,10 i
185,00
502
11,00
9,70 a|
200,00
610
6,00
5,30
190,00
509
4,10
5,30
19,00
471
0,40
0,40
17,00
930
2,50
2,50 1
430,00
419
6,50
6,40
435,00
410
3,10
2,80 bi
440,00
755
1,10
0,90
435,00
568
7,50
7,50 i
440,00
557
5,30
5,00
425,00
354
0,50
0,50
430,00
1083
1,20
1,10 1
435,00
592
2,70
2,50
440,00
668
6,00
5,50 a
430,00
695
3,80
3,60
91,70
500
3,02
■3
390,00
533
5,80
6,30
60,00
901
3,20
1,80
65,00
806
1,00
0,50
70,00
586
0,40
0,20
65,00
2344
3,20
2,30
70,00
1478
1,90
1,30
60,00
651
1,90
3,10
65,00
2230
4,80
6,80
55,00
993
1,60 b
2,30
60,00
2585
3,60
4,50
55,00
572
2,50
3,30
85,00
689
2,70
2,70
85,00
455
3,80
3,60
90,00
511
2,50
2,20
50,00
1048
1,90 a
0,50
50,00
792
2,60
1,40
50,00
400
3,50
2,10
50,00
371
0,50
1,00
55,00
883
1,10
1,00
55,00
661
0,80
0,90
57,50
403
2,60
2,90
100,00
510
4,40
4,00
105,00
500
1,50
1 1,30
1,20
99,00
500
1,40 a
200,00
415
2,80
3,00
62,50
403
2,50
2,60
65,00
1076
1,10
1,30
50,00
668
1,50
1,60
éi ttiiiliiiiili
lii I III
R j |j| in
fr^bond F1STV wil in de cao's Industriebond FNV wil meer loon in '96
voor 1996 een loonsverhoging
een procent, bovenop de
K nriiscompensatie. Het gaat
Lners beter met de econo-
jjie en de winsten van de be-
I drijven, vindt het hoofdbe
stuurvan de vakorganisatie.
werk en inleenkrachten moet
worden gekeerd.De industrie
bond wil daar meer greep op krij
gen door een grotere rol in de be
drijven te bedingen.
De FNV-bond vindt dat in de
cao's die voor 1995 zijn afgeslo
ten geen doorbraak van beteke
nis in korter werken tot stand is
gekomen. Mede-oorzaak hiervan
is dat in de cao's voor de metaal
nijverheid en de schoonmaak niet
is ingezet op een doorbraak naar
herverdeling door middel van
korter werken.
Arbeidstijdverkorting vindt dit
jaar plaats in de bedrijfs- en con
cern-cao's. Als voorbeeld noemt
de industriebond Akzo-Nobel.
Overigens is de discussie over de
verdeling van de prijs voor de atv
bij het concern over de verschil
lende groepen werknemers nog
niet afgerond.
In zijn algemeenheid concludeert
het hoofdbestuur dat de afspra
ken over werk 'niet slecht zijn'.
De Industriebond FNV meent dat
soms de wensen van werkgevers
tot flexibilisering zijn gebruikt
om de wensen van werknemers
ten aanzien van korter werken te
honoreren.
De organisatie vindt de gemid
delde gerealiseerde loonstijging
bij gezonde bedrijven/bedrijfs
takken van 1,9 procent in 1995 -
afgezet tegen de inzet van 2,25
procent - goed. Zeker nu de in
flatie naar verwachting op 1,75
procent uitkomt.
Afgezet tegen de winstontwikke
ling in de meeste bedrijven is het
resultaat echter bescheiden, al
dus de evaluatie. In het komende
cao-jaar streeft de industriebond
naar een min of meer gelijke
loonontwikkeling voor alle werk
nemers. Is er in een bedrijfstak of
bedrijf meer ruimte, dan moet die
ten goede komen aan werkgele
genheid, samengaan van vut en
pensioen, betere spaar- en winst-
delingsregelingen, en het verkrij
gen van aandelen in ondernemin
gen. Ook zouden bedrijven vak
manschap en brede inzetbaar
heid beter kunnen betalen.
ide partijen hebben elkaar in
3 kort geding voor de rechter
daagd. Dat staat voor vanmid-
I dag op de rol bij de president van
I je Amsterdamse rechtbank, ai
I croberen beide partijen het con-
I diet toch nog zonder kort geding
I op te lossen,
zet is van de kant van de pilo-
j een oplossing die beide par-
I lijen eerder overeen zouden zijn
I gekomen: een kosten-neutrale
I cao en de komst van twee leiden-
1 je bemiddelaars in de discussie
over verlaging van de vliegers-
ten. Daarnaast zou onpartij-
onderzoek worden uitge-
I voerd. Eerder wilden de piloten
I voor de rechter een akkoord over
J al jarenlang lopende cao-conflic-
I ten afdwingen, maar daarover is
I alsnog overeenstemming bereikt.
I De KLM-directie eist van haar
:t in een tegenvordering voor
I je rechtbank dat de piloten be-
I middeling toestaan.
Terwijl een akkoord onder hand-
ik lag, liggen alle onderhan-
I delingen op dit moment stil. Oud-
lier B.Biesheuvel, die eerder
eefs bemiddelde op verzoek
I van de piloten, blijft wel beschik-
I baar.
De Vereniging van Nederlandse
I Verkeersvliegers VNV heeft voor
volgende week gedreigd met ech
te stakingen van twaalf uur, af
hankelijk van de uitkomst van
het kort geding.
Volgens VNV-voorzitter B. Bak
steen overwegen de piloten eerst
de Europa-vloot twaalf uur aan
de vertrekpieren te houden en
daarna de internationale vluch
ten. De VNV zal ook die nieuwe
acties zes dagen tevoren bekend
maken. Baksteen: „Van beide
kanten gaat het kort geding ei
genlijk nergens meer over. Prak
tisch alle conflictpunten waren
ook al uit-onderhandeld, inclu
sief de oude. Wij willen ook be
middeling.
Maar intussen verspreidt de
KLM-directie onjuistheden en
werkt kennelijk met een verbor
gen agenda. Zij wil werk afstoten
en vooral Europese vluchten uit
besteden, omdat de vliegers zoge
naamd zo duur zijn." Omdat zo
wel VNV als KLM inzien dat
doorzetten van het kort geding
weinig oplost, wordt achter de
schermen geprobeerd om op het
laatste moment toch het arbeids
conflict buiten de rechtzaal te
houden.
In die verwarring eindigde giste
ren de tweede actiedag van de
KLM-vliegers in 37 jaar. Evenals
vorige week dinsdag bleven tus
sen 10 en 16 uur alle KLM-toe-
stellen aan de grond. VNV en
KLM geven elkaar de schuld van
de mislukking en zeggen hoe
halsstarrig de ander is in de on
derhandelingen.
De KLM leek gisteren beter voor
bereid dan bij de eerste actiedag,
toen betrekkelijk weinig lucht
reizigers gedupeerd werden. Te
voren kregen passagiers alterna
tieve reisschema's aangeboden:
op vroegere of latere tijdstippen
en bij andere maatschappijen.
De acties zorgden op de luchtha
ven voor een nog rustiger beeld
dan vorige week. Er meldden zich
nauwelijks passagiers die niet op
de hoogte waren van de veran
derde vluchten. Alleen een Ame
rikaan vroeg zich bij de balies af
of de piloten 'soms nog meer wil
len verdienen dan jullie konin
gin'.
Bij stakingen in de luchtvaart be
staat het begrip 'besmet werk'
nauwelijks, zolang geen KLM-
vluchten door andere maatschap
pijen worden uitgevoerd. Als
KLM-passagiers op andere
vluchten worden overgeboekt,
wordt gebruik gemaakt van be
staande capaciteit.
Baksteen reageerde verontwaar
digd op de 'grimmige en agressie
ve' opstelling van de KLM-direc
tie.
De VNV protesteert al langer te
gen uitbesteding van vluchten,
volgens de directie noodzakelijk
als de kosten niet verder omlaag
gaan. Volgens de VNV is dat voor
de KLM-directie de 'verborgen
agenda' bij de machtsstrijd tegen
de piloten.
Zij vinden dat de KLM daarmee
haar kwaliteit en betrouwbaar
heid op het spel zet.
De stakende piloten, bijeen in het
VNV-hoofdkantoor in Badhoeve
dorp, maakten een vastberaden
indruk en zijn op voorhand ak
koord gegaan met hardere acties.
Met een toespeling op de namen
van de VNV- en KLM-voorman
nen werd de leus 'Geen Bouw
zonder Bakstenen' omhoog ge
houden.
Niet iedereen zat er gisteren mee dat alle KLM vliegtuigen op Schiphol zes uur aan de grond bleven.
FOTO ANP
>ecialist
ibedden.
iut. Tel. 01620-56447, vrijdag
koopavj"
eda - ArboNed NV heeft
t eerste jaar van zijn be-
I staan afgesloten met een aan-
ioopverlies van 6,1 miljoen
I S«lden. De onderneming
I boekte over 1994 een netto-
:t van 49,9 miljoen gul-
I Het verlies is volgens directeur P.
anderwerf van ArboNed Bre-
I ea te verklaren door de hoge aan
loopkosten en eenmalige investe-
hngen.
-■ het eerste boekjaar is volgens
bet bedrijf fors geïnvesteerd in
bedrijfsmiddelen en de opzet van
•en landelijk computernetwerk,
"e directie spreekt dan ook van
een 'gepland verlies'.
He onderneming had per 31 de
cember 1994 een eigen vermogen
'an 10,9 miljoen gulden, op een
balanstotaal van 29,8 miljoen.
ArboNed is een van de vele orga
nisaties die zijn ontstaan, nadat
«eoverheid het ziekteverzuim en
arbeidsongeschiktheid wilde
agdringen. Werkgevers draai-
len gedeeltelijk voor het verzuim
op.
H®die kostenpost terug te drin-
fn' schakelen werkgevers Arbo-
«istenin.
Arboned is een van de nieuwelin-
f?' "e Utrechtse onderneming
boort volgens eigen zeggen in-
tot de top
KLM-topman Pieter Bouw over de zoektocht naar een geschikte partner: We houden alle opties open'.
FOTO ANP
met
- (anp) - De Neder-
sc"e Bank (DNB) verlaagt
s-L mBang van 9 juni de voor
tal i «nte met een kwart procent
Dp Procent.
(j. f°orschotrente is de rente
taai°e'angrijkste vorm van
ten v'er^ening: de voorschot-
2ieJntes'aP 's °P het eerste ge-
sProkp)?me^e^^k' Normaal §e"
tentrai °NB de Duitse
echt»,, j ?h- Die liet haar rente
Het rm? rdag ongemoeid.
central ulnstrument Biedt een
Ce ank de mogelijkheid de
'Wn\Va,n de munteenheid te
•mn nwd aet Nederlandse geval
aatl de Diist arme? de koppeling
'tse mark handhaven.
Door Willem Reijn
Amstelveen Het roddelcircuit in de
luchtvaartwereld heeft weer een gezonde
impuls gekregen: vandaag is KLM-top
man Pieter Bouw de gast op een lunch
van de Raad van Bestuur van British Air
ways, die toevallig dezer dagen bivak
keert in het prestigieuze Amsterdamse
Amstelhotel.
Gastheer sir Colin Marshall probeerde giste
ren de speculaties de kop in de drukken. „Me
neer Bouw is een van de vijftig gasten. We
verwachten ook meneer (Martin-air) Schro
der.
Sir Colin zal Bouw feliciteren met de resulta
ten, pesterig informeren naar zijn piloten en
de gerookte zalm beleefd doorschuiven. Neen,
aan de oever van de Amstel wordt geen nieu
we, krachtige 'Anglodutch' alliantie geboren.
De samenwerking tussen luchtvaartmaat
schappijen beheerste gisteren de persconfe
renties van KLM en British Airways, die zo
naadloos op elkaar aansloten. Bouw onder
streepte de noodzaak van een vergroting van
het marktaandeel van KLM in Europa. KLM
moet vijftien procent halen om voldoende
massa te houden, teneinde de intercontinen
tale vluchten te vullen.
KLM heeft inmiddels allianties gesloten met
regionale luchtvaartmaatschappijen als het
Britse Air UK, waarin KLM een belang van
45 procent heeft, en het Duitse Eurowings. De
eigen dochters Transavia en KLM Cityhopper
nemen hun deel van de toeleveringsnetwer
ken. Atlas verzorgt met twee Jumbo's voor
KLM vrachtvluchten.
Bouw sprak daarom al van de KLM-groep in
plaats van de KLM als solitaire maatschappij.
De KLM-groep heeft een marktaandeel van
ruim zeven procent en zal binnen drie jaar
naar tien procent kunnen doorgroeien, stelde
hij.
De vraag is echter onder welke vlag. Bouw
zette druk op de verkeersvliegers door dat
mede af te laten hangen van verdere kosten
verlaging. „De kosten van een vlieger op een
Air UK-toestel liggen 45 procent lager dan op
een KLM-toestel," zei hij.
De kosten moeten verder omlaag. En als de
KLM dat niet kan, dan moeten steeds meer
andere, goedkopere maatschappijen in op
dracht van de KLM gaan vliegen.
Nog dit jaar wil de KLM een besluit nemen
over de ontwikkeling van de Europese vloot.
Ligt er geen duidelijkheid over de kosten van
de vliegers, dan zal het blauw-gehalte van de
KLM-vluchten afnemen.
Bouw wees het verwijt van de hand dat de
KLM daarmee kostbare, hoogwaardige werk
gelegenheid in Nederland vernietigt. „Het
draagt juist bij in het veiligstellen daarvan,"
zei hij, want anders krijgt KLM de Jumbo's
niet vol.
KLM kijkt dan ook intensief rond. Met de
Zweedse particuliere maatschappij Transwe-
de is de KLM in bespreking voor de regio-
vluchten uit Scandinavië, nu SAS zich in
Duitse Lufthansa-armen heeft gestort.
Opmerkelijk was dat Bouw ook namen als de
Spaanse Iberia en de Italiaanse Alitalia
noemde. Tot nog toe werd de kwaliteit van
deze Latijnseuropese maatschappijen als te
inferieur beschouwd om aan te sluiten bij de
KLM-maatstaven.
Bouw gaf zonder omhaal aan bijzonder voor
zichtig te zijn bij de zoektocht naar een ge
schikte Europese partner. „We houden alle
opties open," zei Bouw. Niet uit zwakte, maar
uit sterkte, vindt hij. KLM heeft liefst ruim
drie miljard gulden op de bank staan. En dat
onderhandelt ontspannener.
„De KLM heeft zich de afgelopen jaren op ei
gen kracht en met bestaande partners in Eu
ropa een positie verworven die ons in staat
stelt om het tempo van de ontwikkelingen
verder af te wachten, alvorens in die ontwik
kelingen mee te gaan," zei Bouw.
Bovendien weet hij dat de alliantie met
Northwest zowel de efficiency bevordert (een
waarde van 250 miljoen gulden) als binnen
kort gewoon cash oplevert. En gesprekken
met Air New Zealand, een partner van North
west, hebben als resultaat opgeleverd dat de
ze witte vlek in het wereldnetwerk van KLM
wordt ingekleurd.
Bouw heeft sinds de afgebroken onderhande
lingen met British Airways en het Alcazar-
project (SAS, Swissair, Austrian) niet stilge
zeten. „tioor onze allianties met de regionale
luchtvaartmaatschappijen en met Northwest
Airlines hebben wij al greep gekregen op pas
sagiers-stromen, die niet via Schiphol lopen.
Daarmee krijgt ons mondiale netwerk steeds
meer gestalte. Wij zullen zeker niet wachten
tot we met de rug tegen de muur staan."
Het aandeel van de buitenlandse passagiers
bij KLM loopt trouwens toch al steeds verder
op. Het aantal passagiers groeide met acht
procent, terwijl de Nederlandse groei op vijf
procent uitkwam.
De internationalisering van KLM krijgt ook
verder gestalte, nu zij voor het eerst in haar
75-jarige geschiedenis twee buitenlanders in
de Raad van Commissarissen opneemt: de
Brit Gledhill uit Hongkong en de Amerikaan
Renier.
Hoe blauw blijft de KLM? British Airways
ziet de regionale partners als franchise-ne-
mers, die zelfstandig onder BA-kleuren vlie
gen met de stewardessen onder dezelfde char
mante blauwe hoedjes als hun collega's. Maar
Bouw was er nog niet uit. Maar de filosofie
was helder: de kern blijft blauw, voor de rest
hangt het ervan af wat het kost.
En zijn gastheer Sir Colin Marschall? Die
hield zich op de vlakte. Met net als KLM
een record-bedrijfsresultaat, elf procent
Europees marktaandeel, regio-dochters als
het Franse TAT en de Deutsche BA en een
booming ontwikkeling van Oost-Europa heeft
Sir Colin geen haast. „Ik laat het speculeren
graag aan u over."
Dat zal dus een zeer ontspannen lunch wor
den.
Van onze verslaggever
Amstelveen Terwijl de vliegtuigen door de werkonderbre
king van de piloten werkeloos aan hun pieren moesten blijven
staan, maakte gisteren KLM-president drs. P. Bouw de ver
wachte recordwinst over het boekjaar 1994/1995 bekend.
De KLM verwacht bovendien dit jaar de winst, f 470 miljoen groot,
opnieuw te zullen verbeteren. Blijvende kostenreducties en een ver-
voersgroei van negen procent per jaar moeten daar garant voor staan.
KLM-topman Bouw zei 'uiterst tevreden' te zijn over de hoogste winst
uit de historie, die de KLM uitgerekend bij het 75-jarig jubileum van
de maatschappij heeft weten te boeken. De afgelopen jaren rappor
teerde de KLM zware verliezen en marginale winsten. De huidige
winst per aandeel van f 5,06 is weliswaar het beste in de jaren negen
tig, maar ligt onder het niveau van de jaren tachtig.
Bouw hamerde bij de presentatie opnieuw op het belang van het druk
ken van de kosten om de scherpe mondiale concurrentie aan te kun
nen. Hij toonde zich verbitterd. „Het is toch raar dat als de VNV (de
piloten vakbond, red.) met een vertrouwensman als oud-minister-pre
sident Biesheuvel aankomt, diezelfde VNV het advies van die bemid
delaar niet wil accepteren."
De cijfers zagen er niettemin behoorlijk uit. KLM draaide een omzet
van f 9,2 miljard (was f 8,7) en boekte een bedrijfsresultaat van f 772
miljoen (was f 467 min.). Voor belasting bedroeg de winst f 563 mil
joen (was f 110 min). Met liefst 3,2 miljard aan liquide middelen zit de
KLM goed bij kas.
Voor het huidige jaar mag KLM rekenen op een eerste bijdrage uit de
winst van partner Northwest Airlines. Financieel topman drs. R.
Abrahamsen noemde een bedrag van tachtig tot honderd miljoen gul
den.
Het vervoer zal negen procent per jaar blijven groeien. „En als de gun^
stige ontwikkelingen van het eerste kwartaal doorzetten, komen we
dit jaar zelfs boven de tien procent uit," zei Bouw.
De economische opleving in Europa van met name de tweede helft van
het boekjaar heeft het herstel van de resultaten versneld, concludeer
de Abrahamsen.
Hij meende echter dat er nog geen sprake is van echte economische
hoogconjunctuur. In dat geval moet de KLM volgens de eigen doelstel
ling tot twintig procent over het eigen vermogen verdienen. „We zitten
goed op koers, maar nog niet op het beoogde niveau," oordeelde presi
dent Bouw.
Van onze verslaggever
Boskoop - Het metaalverwer
kende bedrijf Mulder Bos
koop heeft vorig jaar weer een
moeilijk en financiëel slecht
jaar doorgemaakt. De onder
neming - waartoe ook Van
Mook Beheer in Oosterhout
behoort - leed een verlies van
859.000, in 1993 bedroeg het
verlies ook al 697,000.
Dit blijkt het gisteren verschenen
jaarverslag. De omzet van de on
derneming bleef stabiel op 18,8
miljoen gulden.
Het resultaat wordt vooral nega
tief beïnvloed door de slechte
gang van zaken bij de vestiging
in Boskoop waar de produktie en
verkoop van betonmixers plaats
vindt. Dat de totale omzet gelijk
bleef, is een gevolg van de toege
nomen verkopen bij Van Mook
Beheer (staalconstructies, silo-
bouw).
Bij Mulder Boskoop waren vorig
jaar 88 mensen in dienst, 11 min
der dan in het jaar ervoor. Met
name in Boskoop zijn een aantal
arbeidsplaatsen vervallen als ge
volg van de slechte resultaten.
Gezien de vele onzekerheden
(felle concurrentie, valutaperike
len) is het volgens het bedrijf niet
mogelijk een prognose voor dit
jaar te geven.
Den Haag (anp) - In het eerste
kwartaal van dit jaar zijn
ruim 300.000 nieuwe particu
liere levensverzekeringen af
gesloten; 30 procent meer dan
een jaar eerder. Vooral lijfren
tepolissen vonden aftrek on
der consumenten.
Naast toegenomen spaarbewust-
zijn, speelt volgens het Centraal
Bureau voor de Statistiek de fis
cale aantrekkelijkheid van deze
spaarvormen een rol. Ook de
maatschappelijke discussie over
de toekomst van het pensioen
stelsel speelt wellicht mee. Een
lijfrentepolis kan dan een aardig
appeltje voor de dorst zijn.
Tokyo - De Verenigde Staten en Japan willen op korte termijn een
einde maken aan de oplopende spanning in het luchtvaartconflict
tussen beide landen. Dat zijn de Amerikaanse minister van Bui
tenlandse Zaken Christopher en zijn Japanse ambtgenoot Kono
overeengekomen.
De beide ministers treffen elkaar eind volgende week in de Cana
dese havenstad Halifax tijdens de jaarvergadering van de leiders
van de zeven grootste industrielanden (G-7).Het conflict spitst
zich toe op de vluchten die Amerikaanse luchtvaartmaatschappij
en via Japan uitvoeren naar andere landen. De VS willen meer
vluchten dan vastgelegd, maar Japan weigert dat. Tokyo stelt dat
de Amerikanen meer profiteren van het akkoord dan de Japan
ners en wil de gehele overeenkomst opnieuw bekijken.
Maarsbergen - Schadegarant, een samenwerkingsverband van
zestien grote verzekeringsmaatschappijen, zegt het contract met
2680 autobedrijven niet per 1 juli op, zoals was aangekondigd,
maar verlengt het tot 1 november. Intussen wordt het overleg met
de branche-organisaties Bovag (garages) en Focwa (schadeher-
stellers) voortgezet.
De verzekeringsmaatschappijen nemen in de polisvoorwaarden
bepalingen op die verzekerden in geval van schade verwijzen naar
een bedrijf waarmee contracten zijn gesloten. Schadegarant wil
de kwaliteitseisen aan de gecontracteerde bedrijven opschroeven
en dat zou betekenen dat het aantal teruggaat van 2680 naar 700-
750.De bedrijven sloten het contract vorig jaar in de veronderstel
ling dat het zou gaan om een duurzame samenwerking. De aan
kondiging van Schadegarant het contract per 1 juli op te zeggen,
sloeg dan ook in als een bom. Bovag, Focwa en Schadegarant
overleggen nu over de inhoud van de nieuwe contracten.
Washington - De Wereldbank heeft een lening van 600 miljoen
dollar aan Rusland goedgekeurd. Het land zal het geld gebruiken
voor herstructureringen in de buitenlandse handel en voor struc
turele hervormingen van de economie. De lening moet Rusland
helpen de import van goederen voor zowel de Russische regering
als bedrijven te financieren. Daartegenover stelt Rusland libera
lisering van de export van olie. De regering stelt hiervoor een
raamwerk op waarin zij aangeeft hoe de oliemaatschappijen toe
gang krijgen tot het netwerk van pijpleidingen. De omvang van
het netwerk is te beperkt om de export flink te laten oplopen.
Wenen - Het brandstofverbruik van personenauto's kan in de ko
mende tien jaar met 30 procent worden teruggebracht door de
toepassing van de nieuwste technologie. Er moet een nieuwe ge
neratie auto's komen, die veel minder brandstof verbruiken: drie
tot vijf liter per honderd kilometer. Dat zei minister Jorritsma
van Verkeer en Waterstaat gisteren in Wenen tijdens de jaarlijkse
bijeenkomst van Europese ministers van transport.
In een debat tussen de ministers en vertegenwoordigers van de
Europese autoindustrie riep Jorritsma de industrie op de trend
naar steeds grotere auto's met dito motorvermogen, om te buigen.
Deze trend gaat in tegen het beleid tot reductie van de uitstoot
van het broeikasgas C02, zo stelde Jorritsma. De Europese be
windslieden en de industrie ondertekenden een gezamenlijke ver
klaring gericht op verdere terugdringing van de C02-uitstoot van
personenauto's. De minister riep de Europese Commissie verder
op snel met een voorstel te komen voor het optrekken van mini
mumniveaus voor accijnzen op diesel en benzine. Vaste heffingen,
zoals motorrijtuigenbelasting en vignetten, acht zij minder ge
schikt om de reiziger en de verlader in hun keuze van vervoermid
del te beïnvloeden.
Den Haag - Het marktaandeel van de Nederlandse zeehavens in
de Europese regio tussen Hamburg en Le Havre is vorig jaar licht
gestegen, van 47,5 tot 47,8 procent. Aan het eind van de jaren '80
was dat nog ruim boven de 50 procent. De overslag van de Neder
landse havens stak in 1994 ongunstig af bij die van de belangrijk
ste zeehavens in Duitsland en België, maar weer gunstig ten op
zichte van die in Frankrijk. Tegenover een groei voor alle Neder
landse havens met 3,6 procent, stonden grotere stijgingen in
Duitsland (plus 5,1 procent) en België (plus 7).
Amstelveen - Voor het eerst in de 75-jarige geschiedenis neemt de
KLM twee niet-Nederlandse leden op in de raad van commissa
rissen. Met hun aanstaande benoeming wil de luchtvaartmaat
schappij zijn wereldwijde aspiraties verder gestalte geven.
De Brit D. Gledhill, woonachtig te Hongkong, en de Amerikaan J.
Renier, zijn de beoogde toezichthouders. Gledhill (1934) was on
der meer actief in de financiële dienstverlening in het Verre Oos
ten. Tot 1992 was hij directeur van de Hong Kong Shanghai
Banking Corp. Renier (1930) werkte tot 1994 bij Honeywell Inc. in
Minneapolis, laatstelijk als bestuursvoorzitter.
(ADVERTENTIE)
tem. £776-23 6 9 2 7