a a t Van Dam weg als voorzitter VARA 6 En Ik zal in uw midden wonen' RTL weigert te betalen voor diensten van Korrelatie de stem Kermis Bing Dienstplicht Grote Geld Bingo Theaterprijs voor Alex van Warmerdam 'Velen kennen Afrika alleen van gironummers' GROTE GIDS D4 Diversen Rommelmarkt Schilderijen Expositie PAPA Karei Vader Jansen Willem Ex-politicus gaat zich meer in Den Haag laten zien \Thee De Beyerd Breda toont foto's van 'synagogen in de wereld' KRO-presentatoren op reis Werken van Daan Manneke en Robin De Raaff VRIJDAG 9 JUNI 1995 ur. P6, iKT in Ihaam. 0 juni uur. i.OO tot udvink |6 en 7 jn zkt se- Tg met r. 702 Elke zondag 9-17 u zalen hotel Den Bonw Baarle-Nassau. Vrii Pn, Standhouders qL®"® Tel. 00-3214 699016 3i Carnavalsst. d'Ossekon organiseert vrij. 9/6, aanv. 20 00n Herberg de JachthZ Ossenisse. Utrechtse Juristen Groz houdt u uit dienst ook o,' in R'dam-Eindhoven i Tel. 030-332905 tot 21 zon. 11 juni, Café De Lar bouw, Clinge. HoofdnnJ 100,- 200,- 300 500,- aanv. 19.30u.| Kadoshop Biesbroeck! Stationsweg 20, Hulst Tel. 01140-14866 ertentiekop" uw ijs inclusief B.T.W. Voor de allerliefste een grote bos bloemen van model B met foto 1 x 40 mm 40.- Vanavond kook ik model D zonder foto 1 x 20 mm 17.50 De Stem, Antwoordnummer >tzegel te plakken. U kunt ons 15 juni met de ochtendpost in Kruis het gewenste model aan en vergeet niet de foto eventueel bij te sluiten! k gebruik van onderstaande Tel. nr.: zijn/haar bank-/girorekening a' nen Haag (anp) - De hulpverleners »an Korrelatie werken nog steeds zo eoed als onbetaald voor RTL4 en 5. ge publieke omroep draagt jaarlijks ffel bij in de kosten van hulpverle ning na tv-programma's waarin ge voelige onderwerpen zijn aangesne den. RTL heeft zich tot nu toe be- erkt tot het maken en uitzenden van een tv-spotje voor de werving I van donateurs. Korrelatie moet rondkomen van 8,5 ton er jaar. Dat bedrag is hetzelfde als dat in 1993 toen bijna een kwart minder mensen dan vorig jaar (14.401) een be roep deed op de telefonische hulplijn. De NOS betaalt voor bijna de helft mee aan de kosten (vier ton) die Korrelatie maakt bij de eerste opvang na programma's. Verdeeld over de zenders Nederland 1, 2 en 3 deden de publieke omroepen 57 keer een beroep op de hulpverleners. Voor RTL stond Korrelatie 25 keer klaar om bellers bij te staan. Juist RTL4 en 5 zonden vorig jaar programma's uit die de telefoon na afloop roodgloeiend deden staan. De top 3 van meeste bellers betrof RTL-programma's: RTL4 over fobieën, met 288 bellers, de RTL4 5 Uur Show over anorexia nervosa, met 186 bellers en een programma op RTL5 over Yolan- da uit Epe dat 185 reacties opriep. Directrice Th. Huijbregts van Korrelatie noemt RTL een grote afnemer, met dicht bekeken programma's. „We hebben ze gevraagd de variabele kosten te betalen die we maken voor opvang. We moeten vaak een beroep doen op extra hulpver leners." Maar ondanks herhaald overleg hebben beide partijen nog altijd 'verschil van inzicht' over de tegemoetkoming. Zij wijst erop dat RTL vorig jaar wel een spot voor haar stichting heeft gemaakt, die vermoedelijk komende zomer een vervolg krijgt. Voor RTL heeft de hulp verlening met volksgezondheid te maken en moet van die kant (bedoeld wordt het ministerie) dan ook het geld komen. „We hebben onze goede bedoelingen getoond door het maken van een spotje." Al voor het derde achtereenvolgende jaar was seksueel geweld verreweg het belangrijkste gespreksonderwerp op de televisie. Eén op de zes gesprekken gaat daarover. Vooral groepsgewijze incest, sadistische mishandelingen en verkrach tingen binnen een familie in Epe trokken afgelopen jaar landelijk aandacht. De bellers waren bijna eensluidend positief over Yolanda, het meest prominente slachtoffer van dat geweld. De bellers spraken vaak hun respect en bewonde ring uit over de moed van deze vrouw. Korrelatie kreeg nooit eerder zoveel mel dingen van moorden op baby's die zijn verwekt als gevolg van seksueel geweld. Veel mensen durfden door Yolanda's op treden naar buiten te komen met verha len over meervoudig en zeer geweldda dig seksueel misbruik. Korrelatie maakt er meer werk van poli tici, beleidsmakers en media te attende ren op verschijnselen die zij signaleert. Huijbregts: „In de eerste plaats zijn we er om het individu te helpen. Maar zijn er duidelijke verbanden, dan geven we die door. Daarna houdt onze verant woordelijkheid op." Hilversum (anp) - Marcel van Dam treedt in november af als voorzitter van de VARA. Hij gaat weer programma's ma ken. Daarnaast zal de 57-jari- ge Van Dam het bestuur advi seren. In opdracht van de VA- gaat de oud-politicus zich 1 levens bezighouden met de I toekomstige inrichting van 1 het publieke-omroepbestel. Dit maakte de VARA gisteren Bestuur en Raad van Toezicht jen de huidige mediadirec- teur Vera Keur (42) voorgedragen voor de opvolging. De vereni- gingsraad van de VARA neemt daarover in november een be- sluit. Naar verwachting gaat Keur het voorzitterschap en de j functie van media-directeur j combineren. I Van Dam zal zich de komende ja- j ren meer in Den Haag laten zien. e belangrijkste beslissingen op mediaterrein worden immers in I het regeringscentrum en niet in I Hilversum genomen. Die strate- gre kan de VARA en de publieke j omroep van pas komen. Als wei- j anderen kent oud-staatsse- Cretans Van Dam het politieke spel. „Voor iemand als ik is het een- diger bevoegdheden te ver- werven dan ze af te stoten", zei I Van Dam tegen het VARA-perso- el. De beslissing van Van Dam i kwam niet geheel onverwacht. Een woordvoerder omschreef de j reactie van het personeel met de i woorden spijt en weemoed. De ondernemingsraad was wel ver- Marcel van Dam, de redder van de VARA rast en wilde nog niet onmiddel lijk reageren. Van Dam bemoeide zich de laat ste jaren weinig met de dagelijkse gang van zaken bij de VARA. Op strategische momenten trad hij wel prominent naar voren. Zo speelde hij een vooraanstaande rol in het bestuur van de NOS. Ongemeen fel was zijn reactie op het stuklopen van het overleg van de NOS met Veronica en Ende- mol, de. zogeheten strategische alliantie. Hij geldt als een krach tig verdediger van de publieke omroep. Daarin ging hij begin dit jaar zo ver dat hij verklaarde be reid te zijn de VARA op te heffen als dat de publieke omroep zou helpen. De waarschijnlijke beslissing om de functies van voorzitter (be stuur) en mediadirecteur (bedrijf) te combineren, is een zet tegen staatssecretaris Nuis. De be windsman wil dat de besturen van de omroepverenigingen min der invloed krijgen. Blijkens zijn brief van vorige maand aan de Tweede Kamer wil Nuis de be drijven en op termijn de afzon derlijke netten grotere verant woordelijkheden geven. In de nieuwe constuctie van de VARA zal Keur bestuur en bedrijf weer verbinden. Voor een kleine kring VARA-me- dewerkers kwam de beslissing van Van Dam niet onverwacht. Hij had zo'n twee jaar geleden binnenskamers al meegedeeld dat de viering van het 70-jarig foto dijkstra bestaan van de VARA in novem ber een mooi moment zou zijn om terug te treden. Het bestuur en de Raad van Toezicht lieten weten te kiezen voor een interne kandi daat, die de ontwikkelingen in de VARA en het omroepbestel van dichtbij heeft meegemaakt. NOS-voorzitter André van der Louw was niet verrast. „Dat neemt niet weg dat het moeilijk is je de omroepwereld voor te stel len zonder Marcel van Dam; een bijzonder lastig en kritisch, maar vooral bekwaam bestuurder. Recht op zijn doel af, naar de me ning van sommigen wel eens te direct." Van Dam trad in 1986 aan als voorzitter van de VARA. Op dat moment verkeerde de omroep vereniging in een financiële, or ganisatorische en bestuurlijke crisis. Van Dam was de nieuwe bezem, die veel schoon veegde. Het aantal vaste arbeidsplaatsen werd van 350 teruggebracht naar 200. De beminnelijkheid zelve, maar pas op. Als hij op zeker moment zijn zin niet krijgt, vind je een straatvechter tegenover je. Bru taal, uitdagend en op het onbe schofte af. Deze typering van de scheidende VARA-voorzitter Marcel van Dam is in de loop der jaren uit vele kelen op de Gooise matras te horen geweest. Aan de typering ligt niet alleen zijn VARA-tijd ten grondslag. Al vóór 1986 kon Van Dams optre den als lid van de Tweede Kamer (1982-1985) en als minister van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening in het tweede kabinet Van Agt (1981-1982) recht doen aan die karaterisering. Alleen werd dat toen nog al eens door spekt met alcoholische avontu ren. In zijn gevecht met de voor malige VARA-ombudsman Frits Bom werd Van Dam nog met zijn inname-capaciteit om de oren ge slagen. Maar op zeker moment was Van Dam ook de baas over de alcohol. Zijn gevecht om de op volger van Joop den Uyl te wor den was één van de weinige ge vechten waarin hij het onderspit delfde. Kunst is vernieuwing, actualiteit in commentaar op het hier en IGeen 'Akademische Festou- I 'nrlüre' of het lijkt een fanfare I loorBrahms vanwege de zege I Jer universitaire vrijheid over I Kittens benepen prestatiedwang. I Geen 'Ouverture Egmont' of de I "ijheidsstrijd van Doedjajev bergbewoners klinkt erin door. Geen I opvoering van Julius Caesar of de schimmen van Milosevic en Ka- I 'fhic wiegen op het ritme van Shakespeares verzen in de coulissen. I Gem wonder dat de directeur van het binnen enige weken te openen I Smotste kunsthuis van Zuid-Nederland bezwaar maakt tegen citaten I TO Heyermans. De nieuwe schouwburg wordt aangekleed met toe- I t'sselijke gezegdes uit het wereldrepertoire. En Heyermans mag dus met van deze manhaftigste verdediger van kunst en artisticiteit na I Irecht en Pirandello, want Heyermans is niet actueel. E Oe vis wordt duur betaald' pas niet meer in deze tijd. Nergens in Ne- I mand wordt de factor arbeid immers nog uitgebuit. Personeel kan I hit eigen tempo volgen, efficiency en winstmaximalisatie zijn uitge- I "mid. Werkgevers die met een hand op de knip geen acht slaan op ge- 'uur, bestaan niet meer. 1 irvolging van minderheidsgroepen, zoals door Heyermans beschre- I llimAhasverus, evenmin. Strijd tegen het zwarte-kousen-funda- I mtnialisme, het thema van Allerzielen en op een andere wijze ook I vin Ghetto, is achterhaald. Heyermans is gedateerd, valt niet te ver- meuwcn of te actualiseren en hoort daarom niet in een modern thea- 1 Ier. M'tAmsterdamse schouwburgpubliek uit 1937, het verzamelde re gentendom en Ank van der Moer en Cor van der Lugt Melsert jwgisten zich dan ook zeer toen ze dachten dat Heyermans eenakter ctkind uit 1903 een afdoende commentaar vormde op de Hitleri- inse waan van eugenitica. Ifl 's het verhaal van het door noodlot getroffen artsenechtpaar «ssen. Na een zeer moeilijke bevalling heeft moeder Frieda een 1toon ter wereld gebracht. Beide ouders verzwijgen hun wan- op voor elkaar, tot een net van haar huwelijksreis teruggekeerde 2mnden wiendin die op feestelijke kraamvisite komt, voor een knoping zorgt. Frieda bekent dat ze God gebeden heeft het kind te en sterven. Larssen durft zich dan tegenover zijn collega die hem J Partus behulpzaam is geweest, uit te spreken: '"k Vraag mezelf m at infamer is, 'n blinde stumper die nog niks van leven weet... in oos te doden, 'of 'm z 'n hele leven bestaan dóód te laten voor 't ^'goddelijkste. 14 au 101 euthanasie, maar voor hij zijn door liefde ingegeven wv°Noeren, houdt Frieda hem bij de slaapkamerdeur tegen: 1 he e',llW'meer van bloemen, de bomen, de vogels, 't goddelijke 'hem w a^ 'e 8euren ruikt, 't zingen hoort?" Waarlijk een Di A op Seen enkele wijze nog enige actualiteit behelst. I «iter „""J^nrgd/recfenr heeft volledig gelijk: Heyermans hoort niet to j°P planken. Degenen die zich de laatste decennia nog ge- hibb lslen d°or Eva Bonheur, Schakels of Beschuit met muisjes kinn" ^em ve.rstand van kunst. Het is maar goed dat er artistieke kmth a'A e over ons n'veau waken, want anders zou het hele 'tam 1 on'aarden in platheid, poenerige chic en eeuwigdurende n..'ructie van het succesrijke bestaande. geen smaak. Op de laatste aandeelhoudersvergadering "fk heeft g J.-." DE STEM I '.7- - iVffTiii-, wil WBHti■cgHe "Peek naam^oze vennootschap Het Concertgebouw spraken de vier ^nhle"flen ^^verschaffers immers nauwelijks over het succesvolle I ''tb e l'enta^en series en concerten of zelfs maar de akous- I 'ttlheil r e'gend°m- Net voornaamste discussiepunt was de hoe- I '«ran/' 'h°venstrijkkwartetten die in 1994 aan de Van Baer- I JQör iva Weer^?nken heeft. Beethoven schreef er 47, het afgelopen I het em (f'eptePun'- Er zijn er slechts twee uitgevoerd. I 'e'Pu bjrti!St'e^e ^eid 's bet, als we deze kapitaalkrachtige stem uit I falen r'h mo8en geloven, even abominabel gesteld als met de buf- ''"iPerat ampa^ne weten Martijn Sanders en zijn helpers op de juiste ^nstliefh'hh serveren' 'bee 's echter altijd lauw. De maecenas- I faun»/, !S daarom al jaren genoodzaakt zijn eigen thermos- I mle mee te nemen. Door Hans Rooseboom Synagogen zijn er over de he le wereld. De joodse ver strooiing is tot alle uithoeken der aarde gegaan en de gods huizen zijn daarvan de zicht bare getuigen. Synagogen hebben overal ter wereld de zelfde onveranderlijke kern. Maar hun architectonisch om hulsel is net zo onderhevig aan regio en tijdperk als an dere gebouwen. Op de fototentoonstelling And I Shall Dwell Among Them in De Beyerd te Breda zijn te zien: sy nagogen in Venetië, Fez, Bukhara (Oezbekistan), Bombay, Honga rije, Praag, Izmir (Turkije), Mis sissippi, Rhode Island (USA), Toronto (Canada), Beieren, Bar bados, Israel en Amsterdam. De fotograaf van al deze kerk-in- terieuren is Neil Folberg, die in Amerika werd geboren (1950, San Francisco). Hij meldde zich in 1967 als leer ling bij Amerika's beroemde landschapsfotograaf Ansel Adams, die hem het vak leerde. Folberg vervolmaakte zijn vak kennis aan de Universiteit van Californië in Berkeley. In 1976 verhuisde hij naar Israel. Hij maakte naam met een fotoserie over de Sinai, en met woestijn landschappen in Jordanië en Egypte. Daarna legde hij landschappen en architectuur rond de Middel landse Zee vast in kleurenfoto grafie van groot formaat. Sinai Voor de tentoonstelling in De Beyerd reisde Neil Folberg drie jaar de wereld rond. De titel And I Shall Dwell Among Them ('En Ik zal in hun midden wonen') is een citaat uit het bijbelboek Exo dus. Plaats van handeling is de berg Sinai, waar God samen met Mozes zijn relatie tot het uitver koren volk vastlegt. Hij zegt on der meer: „Dan kunnen zij voor Mij een heiligdom bouwen en zal Ik in hun midden wonen. Bij de wo ning en de hele inventaris van het heiligdom moet gij u zorgvuldig houden aan het model dat Ik u to nen zal. Vervolgens geeft Jaweh een was lijst van concrete richtlijnen over het interieur van de synagoge: de ark des verbonds moet van aca- De synagoge van Sefad in Israel foto neil folberg ciahout zijn, twee en een halve el lang, verder een dekplaat van zuiver goud, een tafel van acacia hout overtrokken met zuiver goud, een luchter van zuiver goud met snuiters en bakjes van zuiver goud, kannen, kommen en scha len van zuiver goud, voor de plengoffers, tien banen getwijnd linnen, paarse, karmijnrode en scharlaken wol, twintig schotten van acaciahout met veertig zilve ren voetstukken, enzovoort, en zovoort. Kleuren Alle afmetingen, alle materialen (goud, zilver, brons, linnen, wol, geitenhaar) en alle kleuren voor Gods woning staan tot in de kleinste details vermeld in Exo dus hoofdstukken 25, 26 en 27. Volgens deze strenge richtlijnen is de kern van alle synagogen ter wereld gebouwd. Maar dat wil niet zeggen dat al deze gebouwen er verder identiek uitzien. Inte gendeel, dat bewijst deze ten toonstelling van Neil Folberg wel, 's Lands wijs, 's lands eer: deze spreuk wordt hier mooi geïllus treerd. De synagoge in Fez (Ma rokko) is geheel uitgevoerd in de stijl van een moskee, compleet met drukke arabesken. Het totale tegendeel daarvan is het interieur van de Portugees Israëlitische Synagage aan het Jonas Daniël Meyerplein in Amsterdam. Dit godshuis is niet te onderscheiden van een sobere, typisch Neder landse, hervormde kerk. De prachtige foto die Neil Folberg van deze Amsterdamse synagoge maakte - hij staat op het affiche - doet denken aan een schilderij van de 17e-eeuwse Hollandse kerkinterieur-meester Emanuel de Witte. Barokstijl Tussen die twee uiter sten (Fez en Amster dam) ligt dan weer de synagoge in Venetië: opgebouwd in weelde rige barokstijl en voor het oog niet te onder scheiden van de ge middelde 17e-eeuwse Italiaanse kerk. En een hedendaagse Ameri kaanse synagoge ten slotte heeft, naar de aard van de Ameri kaanse religieuze vormgeving, iets kit scherigs. Overigens is er, op een enkele oude jood in een Oezbeekse huissyna goge na, geen mens te zien op Neil Folbergs foto's. Het is de licht val die deze afbeeldin gen hun speciale char me moeten geven. De joden zelf noemen hun tempel geen syna goge. Het is onder deze Griekse naam dat het huis bekend is gewor den. Synagoge ('sa menkomst') is de ver taling van het he breeuwse bet knesset, 'huis van samen komst'. Het woord Knesset kennen we na tuurlijk ook als de naam van het Israëli sche parlement. In de joodse volksmond heet de synagoge trouwens gewoon de sjoel (in Amerika shul). Op donderdag 15 juni komt, tij dens de jaarlijkse Beyerd-avond, dr. ir. D. E. Boas-Vedder nadere bijzonderheden vertellen over de architectuur en symboliek van de synagoge. Tijdens deze dia-lezing zal duidelijk worden dat de func tie van de synagoge door de eeu wen heen gelijk is gebleven. Wel zijn er, omdat de joden verspreid over de hele wereld wonen, uit eenlopende interpretaties van symbolen. 'And I Shall Dwell Among Them: synagogen in de wereld'. Foto's van Neil Folberg. De Beyerd, Bo schstraat 22, Breda. Op maandag gesloten. Lezing met dia's en mu ziek op donderdag 15 juni, 20.30 uur. (t/m 18 juni) Amsterdam (anp) - Alex van Warmerdam krijgt de Prins Bernhard Fonds Theater Prijs 1995. De prijs bestaat uit een bedrag van 100.000 gulden. De winnaar kan 25.000 gulden naar eigen in zicht besteden; de rest moet hij in overleg met het Prins Bernhard Fonds bestemmen voor projecten op zijn werk terrein. Van Warmerdam (1952), die prijs op 19 oktober in Amster dam ontvangt, is mede-ope- richter van de muziekgezel schappen Hauser Orkater en De Mexicaanse Hond. Sinds de jaren zeventig maakt hij eigen zinnig theater. De jury ziet een duidelijk ver band tussen zijn theaterwerk en zijn twee speelfilms, Abel (1986) en De Noorderlingen (1992). Het is de tweede keer dat de tweejaarlijkse prijs is toege kend. De eerste winnaar was Theu Boermans, artistiek lei der van De Trust. Manuëla Kemp foto kro Door Maarten van de Rakt Manuëla Kemp vult een fles met water uit de Middellandse Zee. „Zo, die is vol. Hier begint onze reis", zegt ze. De KRO- presentatrice zit gehurkt op het strand van Alexandrië, tot haar enkels in het water. Manuëla Kemp mag vanavond het spits af bijten van de dertiendelige serie Ander Afrika. Twee jaar geleden trok Aad van den Heuvel met twee Landrovers dwars door Afrika om een ander gezicht te laten zien van dit con tinent. Van Kenia naar Kaapstad heette die reeks. Voor Ander Afri ka trok de KRO alle registers open. De omroep zette negen pre sentatoren in, een beresterke truck vol modern spul en een aanhanger met enge slaapcabi- nes. „Aan dit project ligt een simpele reden ten grondslag", verklaart Ton Verlind. „De KRO kent een traditie van dertig jaar bericht geving uit Afrika. Destijds was Ed van Westerloo een van de eer ste verslaggevers die de wereld over trok. Hij was buitengewoon onder de indruk. Zijn berichtge ving stond vol van emoties en vermaningen. Zo was-ie gepakt. Er is niet veel veranderd. Want ook onze presentatoren raakten gegrepen." „We rukken vaak uit bij honger en oorlog. Je bereidt je degelijk voor op een onderwerp en gaat erop af. Hit and run. Maar er is een zekere moeheid bij de kijker ontstaan. Er is een hele generatie gekomen die Afrika alleen maar kent van de gironummers", meldt Verlind. „Deze trip van Cairo naar Kaapstad moet daar veran dering in brengen. Het was de be doeling de presentatoren met een open mind te laten kijken naar wat ze tegenkomen. Ze treffen mensen op hun pad die met be perkte middelen gigantische prestaties leveren." Geen 'zwarte-kindertjes-met- dikke-buiken' dus. Wel informa tie en amusement, opgediend door een nieuwe lichting presen tatoren. Ander Afrika staat ook voor hun frisse kijk op dit al haast afgeschreven continent. In volgorde van opkomst zien we na Manuëla Kemp (Wie-O-Wie), Cees Overgaauw (Brandpunt), Rocky Tuhuteru (Ontbijt-TV), Debby Petter (Spoorloos), Sven Kockelmann (Brandpunt), we derom Manuëla Kemp, Dieuwer- tje Blok (Ontbijt-TV), Sybrand Niessen (Backstage, WD-O-Wie), Maritte Braspenning (Studio RKK) en Rémi van der Elzen (Heimelijke Genoegens). Ieder maakte een deel mee van de monstertocht en vertelt over zijn ervaringen met het hedendaagse Afrika. Met cultuur, geschiede nis, natuur, muziek en bevolking. Daarbij de nodige dramatische elementen, voortgebracht door het reizen op zich: uiteraard pas seert de truck onmogelijke brug gen en komt in het zand vast te zitten en wordt er een medewer ker goed ziek. Vaste prik is in el ke uitzending een onderwerp over kinderen. Voor deze inbreng tekende de hulporganisatie Men sen in Nood. Vanavond zien we Manuëla Kemp in gesprek met onder an deren Nobelprijswinnaar Nagib Mahfuz, die verlamd is door een aanslag, met een filmrecensent en het hoofd van de censuur. „Het is onze taak de samenleving te be schermen", zegt deze gewichtige man. Incest bestaat niet, merkt hij simpel op. Bij de christenen wel, want zij drinken alcohol. Vrijuit filmen is er niet bij in Egypte. „De geloofswaanzin ligt als een sluier over het land", verzucht Manuëla Kemp. Na de voorverto ning van de eerste aflevering con cludeert ze: „Egypte en Soedan zijn ondanks wat ongezellighe den heel vrolijke landen. Met hartverwarmend aardige mensen die ook van feesten houden. Dat heb ik me nooit gerealiseerd. Maar ja, je komt telkens terug op dat fundamentalisme." I 'Ander Afrika', 21.28 uur Nederland 1, Van onze verslaggever Breda - Vanavond is in De Nieu we Veste een concert met werk van twee Bredase componisten te beluisteren; dus niet gisteravond, zoals abusievelijk in de krant stond. Van Robin de Raaff wordt uitge voerd Contradictie voor fluit-so- lo en Equilibre voor fluit en kla rinet. Van Daan Manneke wordt gespeeld het strijkkwartet Are. Het concert wordt verzorgd door het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Robin de Raaff, ge boren in Breda, is compositiestu dent aan het Sweelinck Conser vatorium, terwijl de in Breda woonachtige Daan Manneke daar docent is. Robin de Raaff neemt in juli als enige Neder landse componist deel aan het in ternationale project Young Com posers in Leipzig. Aanvang van het concert in De Nieuwe Veste is 20.15 uur, toe gang/10. ■i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23