a a
t
Van Dam weg als voorzitter VARA
6 En Ik zal in uw midden wonen'
RTL weigert te betalen voor diensten van Korrelatie
de stem
Kermis Bing
Dienstplicht
Grote Geld
Bingo
Theaterprijs voor
Alex van Warmerdam
'Velen kennen Afrika
alleen van gironummers'
GROTE GIDS
D4
Diversen
Rommelmarkt
Schilderijen
Expositie
PAPA
Karei
Vader
Jansen
Willem
Ex-politicus gaat zich meer in Den Haag laten zien
\Thee
De Beyerd Breda toont foto's van 'synagogen in de wereld'
KRO-presentatoren op reis
Werken van Daan
Manneke en
Robin De Raaff
VRIJDAG 9 JUNI 1995
ur.
P6,
iKT in
Ihaam.
0 juni
uur.
i.OO tot
udvink
|6 en 7
jn
zkt se-
Tg met
r. 702
Elke zondag 9-17 u
zalen hotel Den Bonw
Baarle-Nassau. Vrii Pn,
Standhouders qL®"®
Tel. 00-3214 699016 3i
Carnavalsst. d'Ossekon
organiseert
vrij. 9/6, aanv. 20 00n
Herberg de JachthZ
Ossenisse.
Utrechtse Juristen Groz
houdt u uit dienst ook o,'
in R'dam-Eindhoven i
Tel. 030-332905 tot 21
zon. 11 juni, Café De Lar
bouw, Clinge. HoofdnnJ
100,- 200,- 300
500,- aanv. 19.30u.|
Kadoshop Biesbroeck!
Stationsweg 20, Hulst
Tel. 01140-14866
ertentiekop" uw
ijs inclusief B.T.W.
Voor de allerliefste
een grote bos bloemen van
model B met foto
1 x 40 mm 40.-
Vanavond kook ik
model D zonder foto
1 x 20 mm 17.50
De Stem, Antwoordnummer
>tzegel te plakken. U kunt ons
15 juni met de ochtendpost in
Kruis het gewenste model
aan en vergeet niet de foto
eventueel bij te sluiten!
k gebruik van onderstaande
Tel. nr.:
zijn/haar bank-/girorekening a'
nen Haag (anp) - De hulpverleners
»an Korrelatie werken nog steeds zo
eoed als onbetaald voor RTL4 en 5.
ge publieke omroep draagt jaarlijks
ffel bij in de kosten van hulpverle
ning na tv-programma's waarin ge
voelige onderwerpen zijn aangesne
den. RTL heeft zich tot nu toe be-
erkt tot het maken en uitzenden
van een tv-spotje voor de werving
I van donateurs.
Korrelatie moet rondkomen van 8,5 ton
er jaar. Dat bedrag is hetzelfde als dat
in 1993 toen bijna een kwart minder
mensen dan vorig jaar (14.401) een be
roep deed op de telefonische hulplijn. De
NOS betaalt voor bijna de helft mee aan
de kosten (vier ton) die Korrelatie maakt
bij de eerste opvang na programma's.
Verdeeld over de zenders Nederland 1, 2
en 3 deden de publieke omroepen 57 keer
een beroep op de hulpverleners.
Voor RTL stond Korrelatie 25 keer klaar
om bellers bij te staan. Juist RTL4 en 5
zonden vorig jaar programma's uit die de
telefoon na afloop roodgloeiend deden
staan. De top 3 van meeste bellers betrof
RTL-programma's: RTL4 over fobieën,
met 288 bellers, de RTL4 5 Uur Show
over anorexia nervosa, met 186 bellers
en een programma op RTL5 over Yolan-
da uit Epe dat 185 reacties opriep.
Directrice Th. Huijbregts van Korrelatie
noemt RTL een grote afnemer, met dicht
bekeken programma's. „We hebben ze
gevraagd de variabele kosten te betalen
die we maken voor opvang. We moeten
vaak een beroep doen op extra hulpver
leners." Maar ondanks herhaald overleg
hebben beide partijen nog altijd 'verschil
van inzicht' over de tegemoetkoming. Zij
wijst erop dat RTL vorig jaar wel een
spot voor haar stichting heeft gemaakt,
die vermoedelijk komende zomer een
vervolg krijgt. Voor RTL heeft de hulp
verlening met volksgezondheid te maken
en moet van die kant (bedoeld wordt het
ministerie) dan ook het geld komen. „We
hebben onze goede bedoelingen getoond
door het maken van een spotje."
Al voor het derde achtereenvolgende
jaar was seksueel geweld verreweg het
belangrijkste gespreksonderwerp op de
televisie. Eén op de zes gesprekken gaat
daarover. Vooral groepsgewijze incest,
sadistische mishandelingen en verkrach
tingen binnen een familie in Epe trokken
afgelopen jaar landelijk aandacht. De
bellers waren bijna eensluidend positief
over Yolanda, het meest prominente
slachtoffer van dat geweld. De bellers
spraken vaak hun respect en bewonde
ring uit over de moed van deze vrouw.
Korrelatie kreeg nooit eerder zoveel mel
dingen van moorden op baby's die zijn
verwekt als gevolg van seksueel geweld.
Veel mensen durfden door Yolanda's op
treden naar buiten te komen met verha
len over meervoudig en zeer geweldda
dig seksueel misbruik.
Korrelatie maakt er meer werk van poli
tici, beleidsmakers en media te attende
ren op verschijnselen die zij signaleert.
Huijbregts: „In de eerste plaats zijn we
er om het individu te helpen. Maar zijn
er duidelijke verbanden, dan geven we
die door. Daarna houdt onze verant
woordelijkheid op."
Hilversum (anp) - Marcel van
Dam treedt in november af als
voorzitter van de VARA. Hij
gaat weer programma's ma
ken. Daarnaast zal de 57-jari-
ge Van Dam het bestuur advi
seren. In opdracht van de VA-
gaat de oud-politicus zich
1 levens bezighouden met de
I toekomstige inrichting van
1 het publieke-omroepbestel.
Dit maakte de VARA gisteren
Bestuur en Raad van Toezicht
jen de huidige mediadirec-
teur Vera Keur (42) voorgedragen
voor de opvolging. De vereni-
gingsraad van de VARA neemt
daarover in november een be-
sluit. Naar verwachting gaat
Keur het voorzitterschap en de
j functie van media-directeur
j combineren.
I Van Dam zal zich de komende ja-
j ren meer in Den Haag laten zien.
e belangrijkste beslissingen op
mediaterrein worden immers in
I het regeringscentrum en niet in
I Hilversum genomen. Die strate-
gre kan de VARA en de publieke
j omroep van pas komen. Als wei-
j anderen kent oud-staatsse-
Cretans Van Dam het politieke
spel.
„Voor iemand als ik is het een-
diger bevoegdheden te ver-
werven dan ze af te stoten", zei
I Van Dam tegen het VARA-perso-
el. De beslissing van Van Dam
i kwam niet geheel onverwacht.
Een woordvoerder omschreef de
j reactie van het personeel met de
i woorden spijt en weemoed. De
ondernemingsraad was wel ver-
Marcel van Dam, de redder van de VARA
rast en wilde nog niet onmiddel
lijk reageren.
Van Dam bemoeide zich de laat
ste jaren weinig met de dagelijkse
gang van zaken bij de VARA. Op
strategische momenten trad hij
wel prominent naar voren. Zo
speelde hij een vooraanstaande
rol in het bestuur van de NOS.
Ongemeen fel was zijn reactie op
het stuklopen van het overleg van
de NOS met Veronica en Ende-
mol, de. zogeheten strategische
alliantie. Hij geldt als een krach
tig verdediger van de publieke
omroep. Daarin ging hij begin dit
jaar zo ver dat hij verklaarde be
reid te zijn de VARA op te heffen
als dat de publieke omroep zou
helpen.
De waarschijnlijke beslissing om
de functies van voorzitter (be
stuur) en mediadirecteur (bedrijf)
te combineren, is een zet tegen
staatssecretaris Nuis. De be
windsman wil dat de besturen
van de omroepverenigingen min
der invloed krijgen. Blijkens zijn
brief van vorige maand aan de
Tweede Kamer wil Nuis de be
drijven en op termijn de afzon
derlijke netten grotere verant
woordelijkheden geven. In de
nieuwe constuctie van de VARA
zal Keur bestuur en bedrijf weer
verbinden.
Voor een kleine kring VARA-me-
dewerkers kwam de beslissing
van Van Dam niet onverwacht.
Hij had zo'n twee jaar geleden
binnenskamers al meegedeeld
dat de viering van het 70-jarig
foto dijkstra
bestaan van de VARA in novem
ber een mooi moment zou zijn om
terug te treden. Het bestuur en de
Raad van Toezicht lieten weten te
kiezen voor een interne kandi
daat, die de ontwikkelingen in de
VARA en het omroepbestel van
dichtbij heeft meegemaakt.
NOS-voorzitter André van der
Louw was niet verrast. „Dat
neemt niet weg dat het moeilijk is
je de omroepwereld voor te stel
len zonder Marcel van Dam; een
bijzonder lastig en kritisch, maar
vooral bekwaam bestuurder.
Recht op zijn doel af, naar de me
ning van sommigen wel eens te
direct."
Van Dam trad in 1986 aan als
voorzitter van de VARA. Op dat
moment verkeerde de omroep
vereniging in een financiële, or
ganisatorische en bestuurlijke
crisis. Van Dam was de nieuwe
bezem, die veel schoon veegde.
Het aantal vaste arbeidsplaatsen
werd van 350 teruggebracht naar
200.
De beminnelijkheid zelve, maar
pas op. Als hij op zeker moment
zijn zin niet krijgt, vind je een
straatvechter tegenover je. Bru
taal, uitdagend en op het onbe
schofte af. Deze typering van de
scheidende VARA-voorzitter
Marcel van Dam is in de loop der
jaren uit vele kelen op de Gooise
matras te horen geweest.
Aan de typering ligt niet alleen
zijn VARA-tijd ten grondslag. Al
vóór 1986 kon Van Dams optre
den als lid van de Tweede Kamer
(1982-1985) en als minister van
volkshuisvesting en ruimtelijke
ordening in het tweede kabinet
Van Agt (1981-1982) recht doen
aan die karaterisering. Alleen
werd dat toen nog al eens door
spekt met alcoholische avontu
ren. In zijn gevecht met de voor
malige VARA-ombudsman Frits
Bom werd Van Dam nog met zijn
inname-capaciteit om de oren ge
slagen. Maar op zeker moment
was Van Dam ook de baas over de
alcohol. Zijn gevecht om de op
volger van Joop den Uyl te wor
den was één van de weinige ge
vechten waarin hij het onderspit
delfde.
Kunst is vernieuwing, actualiteit
in commentaar op het hier en
IGeen 'Akademische Festou-
I 'nrlüre' of het lijkt een fanfare
I loorBrahms vanwege de zege
I Jer universitaire vrijheid over
I Kittens benepen prestatiedwang.
I Geen 'Ouverture Egmont' of de
I "ijheidsstrijd van Doedjajev bergbewoners klinkt erin door. Geen
I opvoering van Julius Caesar of de schimmen van Milosevic en Ka-
I 'fhic wiegen op het ritme van Shakespeares verzen in de coulissen.
I Gem wonder dat de directeur van het binnen enige weken te openen
I Smotste kunsthuis van Zuid-Nederland bezwaar maakt tegen citaten
I TO Heyermans. De nieuwe schouwburg wordt aangekleed met toe-
I t'sselijke gezegdes uit het wereldrepertoire. En Heyermans mag dus
met van deze manhaftigste verdediger van kunst en artisticiteit na
I Irecht en Pirandello, want Heyermans is niet actueel.
E Oe vis wordt duur betaald' pas niet meer in deze tijd. Nergens in Ne-
I mand wordt de factor arbeid immers nog uitgebuit. Personeel kan
I hit eigen tempo volgen, efficiency en winstmaximalisatie zijn uitge-
I "mid. Werkgevers die met een hand op de knip geen acht slaan op ge-
'uur, bestaan niet meer.
1 irvolging van minderheidsgroepen, zoals door Heyermans beschre-
I llimAhasverus, evenmin. Strijd tegen het zwarte-kousen-funda-
I mtnialisme, het thema van Allerzielen en op een andere wijze ook
I vin Ghetto, is achterhaald. Heyermans is gedateerd, valt niet te ver-
meuwcn of te actualiseren en hoort daarom niet in een modern thea-
1 Ier.
M'tAmsterdamse schouwburgpubliek uit 1937, het verzamelde re
gentendom en Ank van der Moer en Cor van der Lugt Melsert
jwgisten zich dan ook zeer toen ze dachten dat Heyermans eenakter
ctkind uit 1903 een afdoende commentaar vormde op de Hitleri-
inse waan van eugenitica.
Ifl 's het verhaal van het door noodlot getroffen artsenechtpaar
«ssen. Na een zeer moeilijke bevalling heeft moeder Frieda een
1toon ter wereld gebracht. Beide ouders verzwijgen hun wan-
op voor elkaar, tot een net van haar huwelijksreis teruggekeerde
2mnden wiendin die op feestelijke kraamvisite komt, voor een
knoping zorgt. Frieda bekent dat ze God gebeden heeft het kind te
en sterven. Larssen durft zich dan tegenover zijn collega die hem
J Partus behulpzaam is geweest, uit te spreken: '"k Vraag mezelf
m at infamer is, 'n blinde stumper die nog niks van leven weet...
in oos te doden, 'of 'm z 'n hele leven bestaan dóód te laten voor 't
^'goddelijkste.
14 au 101 euthanasie, maar voor hij zijn door liefde ingegeven
wv°Noeren, houdt Frieda hem bij de slaapkamerdeur tegen:
1 he e',llW'meer van bloemen, de bomen, de vogels, 't goddelijke
'hem w a^ 'e 8euren ruikt, 't zingen hoort?" Waarlijk een
Di A op Seen enkele wijze nog enige actualiteit behelst.
I «iter „""J^nrgd/recfenr heeft volledig gelijk: Heyermans hoort niet
to j°P planken. Degenen die zich de laatste decennia nog ge-
hibb lslen d°or Eva Bonheur, Schakels of Beschuit met muisjes
kinn" ^em ve.rstand van kunst. Het is maar goed dat er artistieke
kmth a'A e over ons n'veau waken, want anders zou het hele
'tam 1 on'aarden in platheid, poenerige chic en eeuwigdurende
n..'ructie van het succesrijke bestaande.
geen smaak. Op de laatste aandeelhoudersvergadering
"fk heeft g
J.-." DE STEM
I '.7- - iVffTiii-, wil WBHti■cgHe
"Peek naam^oze vennootschap Het Concertgebouw spraken de vier
^nhle"flen ^^verschaffers immers nauwelijks over het succesvolle
I ''tb e l'enta^en series en concerten of zelfs maar de akous-
I 'ttlheil r e'gend°m- Net voornaamste discussiepunt was de hoe-
I '«ran/' 'h°venstrijkkwartetten die in 1994 aan de Van Baer-
I JQör iva Weer^?nken heeft. Beethoven schreef er 47, het afgelopen
I het em (f'eptePun'- Er zijn er slechts twee uitgevoerd.
I 'e'Pu bjrti!St'e^e ^eid 's bet, als we deze kapitaalkrachtige stem uit
I falen r'h mo8en geloven, even abominabel gesteld als met de buf-
''"iPerat ampa^ne weten Martijn Sanders en zijn helpers op de juiste
^nstliefh'hh serveren' 'bee 's echter altijd lauw. De maecenas-
I faun»/, !S daarom al jaren genoodzaakt zijn eigen thermos-
I mle mee te nemen.
Door Hans Rooseboom
Synagogen zijn er over de he
le wereld. De joodse ver
strooiing is tot alle uithoeken
der aarde gegaan en de gods
huizen zijn daarvan de zicht
bare getuigen. Synagogen
hebben overal ter wereld de
zelfde onveranderlijke kern.
Maar hun architectonisch om
hulsel is net zo onderhevig
aan regio en tijdperk als an
dere gebouwen.
Op de fototentoonstelling And I
Shall Dwell Among Them in De
Beyerd te Breda zijn te zien: sy
nagogen in Venetië, Fez, Bukhara
(Oezbekistan), Bombay, Honga
rije, Praag, Izmir (Turkije), Mis
sissippi, Rhode Island (USA),
Toronto (Canada), Beieren, Bar
bados, Israel en Amsterdam.
De fotograaf van al deze kerk-in-
terieuren is Neil Folberg, die in
Amerika werd geboren (1950,
San Francisco).
Hij meldde zich in 1967 als leer
ling bij Amerika's beroemde
landschapsfotograaf Ansel
Adams, die hem het vak leerde.
Folberg vervolmaakte zijn vak
kennis aan de Universiteit van
Californië in Berkeley. In 1976
verhuisde hij naar Israel. Hij
maakte naam met een fotoserie
over de Sinai, en met woestijn
landschappen in Jordanië en
Egypte.
Daarna legde hij landschappen
en architectuur rond de Middel
landse Zee vast in kleurenfoto
grafie van groot formaat.
Sinai
Voor de tentoonstelling in De
Beyerd reisde Neil Folberg drie
jaar de wereld rond. De titel And
I Shall Dwell Among Them ('En
Ik zal in hun midden wonen') is
een citaat uit het bijbelboek Exo
dus. Plaats van handeling is de
berg Sinai, waar God samen met
Mozes zijn relatie tot het uitver
koren volk vastlegt. Hij zegt on
der meer:
„Dan kunnen zij voor Mij een
heiligdom bouwen en zal Ik in
hun midden wonen. Bij de wo
ning en de hele inventaris van het
heiligdom moet gij u zorgvuldig
houden aan het model dat Ik u to
nen zal.
Vervolgens geeft Jaweh een was
lijst van concrete richtlijnen over
het interieur van de synagoge: de
ark des verbonds moet van aca-
De synagoge van Sefad in Israel
foto neil folberg
ciahout zijn, twee en een halve el
lang, verder een dekplaat van
zuiver goud, een tafel van acacia
hout overtrokken met zuiver
goud, een luchter van zuiver goud
met snuiters en bakjes van zuiver
goud, kannen, kommen en scha
len van zuiver goud, voor de
plengoffers, tien banen getwijnd
linnen, paarse, karmijnrode en
scharlaken wol, twintig schotten
van acaciahout met veertig zilve
ren voetstukken, enzovoort, en
zovoort.
Kleuren
Alle afmetingen, alle materialen
(goud, zilver, brons, linnen, wol,
geitenhaar) en alle kleuren voor
Gods woning staan tot in de
kleinste details vermeld in Exo
dus hoofdstukken 25, 26 en 27.
Volgens deze strenge richtlijnen
is de kern van alle synagogen ter
wereld gebouwd. Maar dat wil
niet zeggen dat al deze gebouwen
er verder identiek uitzien. Inte
gendeel, dat bewijst deze ten
toonstelling van Neil Folberg
wel,
's Lands wijs, 's lands eer: deze
spreuk wordt hier mooi geïllus
treerd. De synagoge in Fez (Ma
rokko) is geheel uitgevoerd in de
stijl van een moskee, compleet
met drukke arabesken. Het totale
tegendeel daarvan is het interieur
van de Portugees Israëlitische
Synagage aan het Jonas Daniël
Meyerplein in Amsterdam. Dit
godshuis is niet te onderscheiden
van een sobere, typisch Neder
landse, hervormde kerk. De
prachtige foto die Neil Folberg
van deze Amsterdamse synagoge
maakte - hij staat op het affiche -
doet denken aan een schilderij
van de 17e-eeuwse Hollandse
kerkinterieur-meester
Emanuel de Witte.
Barokstijl
Tussen die twee uiter
sten (Fez en Amster
dam) ligt dan weer de
synagoge in Venetië:
opgebouwd in weelde
rige barokstijl en voor
het oog niet te onder
scheiden van de ge
middelde 17e-eeuwse
Italiaanse kerk. En een
hedendaagse Ameri
kaanse synagoge ten
slotte heeft, naar de
aard van de Ameri
kaanse religieuze
vormgeving, iets kit
scherigs.
Overigens is er, op een
enkele oude jood in een
Oezbeekse huissyna
goge na, geen mens te
zien op Neil Folbergs
foto's. Het is de licht
val die deze afbeeldin
gen hun speciale char
me moeten geven.
De joden zelf noemen
hun tempel geen syna
goge. Het is onder deze
Griekse naam dat het
huis bekend is gewor
den. Synagoge ('sa
menkomst') is de ver
taling van het he
breeuwse bet knesset,
'huis van samen
komst'. Het woord
Knesset kennen we na
tuurlijk ook als de
naam van het Israëli
sche parlement. In de joodse
volksmond heet de synagoge
trouwens gewoon de sjoel (in
Amerika shul).
Op donderdag 15 juni komt, tij
dens de jaarlijkse Beyerd-avond,
dr. ir. D. E. Boas-Vedder nadere
bijzonderheden vertellen over de
architectuur en symboliek van de
synagoge. Tijdens deze dia-lezing
zal duidelijk worden dat de func
tie van de synagoge door de eeu
wen heen gelijk is gebleven. Wel
zijn er, omdat de joden verspreid
over de hele wereld wonen, uit
eenlopende interpretaties van
symbolen.
'And I Shall Dwell Among Them:
synagogen in de wereld'. Foto's
van Neil Folberg. De Beyerd, Bo
schstraat 22, Breda. Op maandag
gesloten. Lezing met dia's en mu
ziek op donderdag 15 juni, 20.30
uur. (t/m 18 juni)
Amsterdam (anp) - Alex van
Warmerdam krijgt de Prins
Bernhard Fonds Theater
Prijs 1995. De prijs bestaat
uit een bedrag van 100.000
gulden. De winnaar kan
25.000 gulden naar eigen in
zicht besteden; de rest moet
hij in overleg met het Prins
Bernhard Fonds bestemmen
voor projecten op zijn werk
terrein.
Van Warmerdam (1952), die
prijs op 19 oktober in Amster
dam ontvangt, is mede-ope-
richter van de muziekgezel
schappen Hauser Orkater en
De Mexicaanse Hond. Sinds de
jaren zeventig maakt hij eigen
zinnig theater.
De jury ziet een duidelijk ver
band tussen zijn theaterwerk
en zijn twee speelfilms, Abel
(1986) en De Noorderlingen
(1992).
Het is de tweede keer dat de
tweejaarlijkse prijs is toege
kend. De eerste winnaar was
Theu Boermans, artistiek lei
der van De Trust.
Manuëla Kemp foto kro
Door Maarten van de Rakt
Manuëla Kemp vult een fles met water uit de Middellandse
Zee. „Zo, die is vol. Hier begint onze reis", zegt ze. De KRO-
presentatrice zit gehurkt op het strand van Alexandrië, tot haar
enkels in het water. Manuëla Kemp mag vanavond het spits af
bijten van de dertiendelige serie Ander Afrika.
Twee jaar geleden trok Aad van
den Heuvel met twee Landrovers
dwars door Afrika om een ander
gezicht te laten zien van dit con
tinent. Van Kenia naar Kaapstad
heette die reeks. Voor Ander Afri
ka trok de KRO alle registers
open. De omroep zette negen pre
sentatoren in, een beresterke
truck vol modern spul en een
aanhanger met enge slaapcabi-
nes.
„Aan dit project ligt een simpele
reden ten grondslag", verklaart
Ton Verlind. „De KRO kent een
traditie van dertig jaar bericht
geving uit Afrika. Destijds was
Ed van Westerloo een van de eer
ste verslaggevers die de wereld
over trok. Hij was buitengewoon
onder de indruk. Zijn berichtge
ving stond vol van emoties en
vermaningen. Zo was-ie gepakt.
Er is niet veel veranderd. Want
ook onze presentatoren raakten
gegrepen."
„We rukken vaak uit bij honger
en oorlog. Je bereidt je degelijk
voor op een onderwerp en gaat
erop af. Hit and run. Maar er is
een zekere moeheid bij de kijker
ontstaan. Er is een hele generatie
gekomen die Afrika alleen maar
kent van de gironummers", meldt
Verlind. „Deze trip van Cairo
naar Kaapstad moet daar veran
dering in brengen. Het was de be
doeling de presentatoren met een
open mind te laten kijken naar
wat ze tegenkomen. Ze treffen
mensen op hun pad die met be
perkte middelen gigantische
prestaties leveren."
Geen 'zwarte-kindertjes-met-
dikke-buiken' dus. Wel informa
tie en amusement, opgediend
door een nieuwe lichting presen
tatoren. Ander Afrika staat ook
voor hun frisse kijk op dit al
haast afgeschreven continent. In
volgorde van opkomst zien we na
Manuëla Kemp (Wie-O-Wie),
Cees Overgaauw (Brandpunt),
Rocky Tuhuteru (Ontbijt-TV),
Debby Petter (Spoorloos), Sven
Kockelmann (Brandpunt), we
derom Manuëla Kemp, Dieuwer-
tje Blok (Ontbijt-TV), Sybrand
Niessen (Backstage, WD-O-Wie),
Maritte Braspenning (Studio
RKK) en Rémi van der Elzen
(Heimelijke Genoegens).
Ieder maakte een deel mee van de
monstertocht en vertelt over zijn
ervaringen met het hedendaagse
Afrika. Met cultuur, geschiede
nis, natuur, muziek en bevolking.
Daarbij de nodige dramatische
elementen, voortgebracht door
het reizen op zich: uiteraard pas
seert de truck onmogelijke brug
gen en komt in het zand vast te
zitten en wordt er een medewer
ker goed ziek. Vaste prik is in el
ke uitzending een onderwerp
over kinderen. Voor deze inbreng
tekende de hulporganisatie Men
sen in Nood.
Vanavond zien we Manuëla
Kemp in gesprek met onder an
deren Nobelprijswinnaar Nagib
Mahfuz, die verlamd is door een
aanslag, met een filmrecensent en
het hoofd van de censuur. „Het is
onze taak de samenleving te be
schermen", zegt deze gewichtige
man. Incest bestaat niet, merkt
hij simpel op. Bij de christenen
wel, want zij drinken alcohol.
Vrijuit filmen is er niet bij in
Egypte.
„De geloofswaanzin ligt als een
sluier over het land", verzucht
Manuëla Kemp. Na de voorverto
ning van de eerste aflevering con
cludeert ze: „Egypte en Soedan
zijn ondanks wat ongezellighe
den heel vrolijke landen. Met
hartverwarmend aardige mensen
die ook van feesten houden. Dat
heb ik me nooit gerealiseerd.
Maar ja, je komt telkens terug op
dat fundamentalisme."
I 'Ander Afrika',
21.28 uur
Nederland 1,
Van onze verslaggever
Breda - Vanavond is in De Nieu
we Veste een concert met werk
van twee Bredase componisten te
beluisteren; dus niet gisteravond,
zoals abusievelijk in de krant
stond.
Van Robin de Raaff wordt uitge
voerd Contradictie voor fluit-so-
lo en Equilibre voor fluit en kla
rinet. Van Daan Manneke wordt
gespeeld het strijkkwartet Are.
Het concert wordt verzorgd door
het Sweelinck Conservatorium in
Amsterdam. Robin de Raaff, ge
boren in Breda, is compositiestu
dent aan het Sweelinck Conser
vatorium, terwijl de in Breda
woonachtige Daan Manneke
daar docent is. Robin de Raaff
neemt in juli als enige Neder
landse componist deel aan het in
ternationale project Young Com
posers in Leipzig.
Aanvang van het concert in De
Nieuwe Veste is 20.15 uur, toe
gang/10.
■i