4Ik moet voor mezelf vrijheid scheppen' Het lange gevecht van Pramoedya Ananda Toer met de Indonesische regering Muntschouwburg in Brussel: 300 jaar prestige door eigenzinnige aanpak C°EP2EEkAND DE STEM GIDS Toer, verboden in eigen land PESTEM nederland t nederland 2 belgië frans 1 belgië frans 2 duitsland 1 Radio DINSDAG 6 JUNI 1995 A Door Paul Bolwerk De Indonesische schrijver Pramoedya Ananta Toer (70) is in een permanente wedloop met de overheid verwikkeld. Hij blijft boe ken uitbrengen, waarop vroeger of later maar altijd een verschijningsverbod wordt uitgevaardigd. Zoals deze week zijn boek 'Stil lied van een doofstomme'. Het is niet anders. Deson danks weet hij zijn lezers kring in eigen land te berei ken. Telkens voor zolang het duurt. Jusuf Isak, de uitgever, secreta ris en vertrouweling van Toer: „Een voorbeeld: zes maanden na zijn vrijlating (december '79) uit de gevangenis op het Molukse ei land Buru verschijnt zijn boek 'Aarde der mensen'. Pas na tien maanden wordt dit boek uit de handel genomen. Maar de scha de blijft beperkt, want de zes druk is al in de omloop." En: „Voor de verkoop van de boeken van Pram is slechts één week nodig om een hoge omzet- snelheid te krijgen. Hij is de eni ge schrijver in Indonesië die van zijn schrijverij kan leven." De Indonesische schrijver heeft ook afgelopen voorjaar nog een van zijn romans (een heruitgave) verboden zien worden. De pro cureur in de provincie Centraal- Java heeft het werk 'De Geschie denis van Blora', dat in 1952 uit kwam, in de ban gedaan. De schrijver noemt het verbod 43 jaar na de verschijning 'gek heid'. De procureur meent dat het internationaal gewaardeerde boek een belediging is van de re gering van president Suharto. Historische romans, zoals 'Aarde der mensen' en 'Kind van alle volken' mogen tot op de dag van vandaag niet verschijnen omdat ze ideologieën bevatten die 'een bedreiging vormen voor de openbare orde'. Jusuf Isak weet waarom. „Pram schetst een beeld van het verleden (kolonia le tijd), dat voor het heden ook opgaat. De machthebbers van nu (president Suharto en de zijnen) hebben de posities en maat schappelijke structuren van de Nederlandse kolonialen overge nomen." Misleidend Het boek 'Stil lied van een doof stomme', speciaal uitgebracht in verband met de zeventigste ver jaardag (6 februari jongstleden) van Pramoedya Ananta Toer, is slechts drie maanden in de om loop geweest. Het boek is nu of ficieel verboden verklaard, om dat de inhoud 'misleidend' zou zijn en een 'verkeerde indruk wekken over de regering van In donesië.' Jusuf Isak: „Het is elke keer weer een avontuur. Je weet nooit wanneer de geheime dienst in grijpt. We zijn benieuwd wan neer het inzicht komt dat een verbod op uitgeven een beperkte uitwerking heeft. Want je kunt wel iets verbieden maar even la ter verschijnt wel weer iets an ders. Isak is, zoals hij het zelf noemt, de 'loopjongen' van zijn vriend Pram. En voor deze gelegenheid oolf tolk, want Pramoedya wei gert nog langer zich in het Ne derlands uit te drukken. Niet zo zeer uit hoogmoed, maar meer omdat zijn kennis van de Neder landse taal met het klimmen der jaren achteruit is gegaan. Bo vendien is hij doof aan zijn lin keroor, een erfenis aan zijn ver blijf op het gevangeneneiland Buru. Vrijheid Levenservaringen zijn, aldus Toer, de belangrijkste inspira tiebron. Hij vertelt over zijn links-nationalistische en anti- Nederlandse opvoeding, zijn strijd als pemuda (jonge natio nalist), zijn haat tegen de Neder landers, zijn werk op het Japan se persbureau Domei, zijn ge vangenschappen onder de Ne derlanders, Sukarno en Suharto en zijn nimmer aflatende strijd voor vrijheid van meningsuiting. „Ik moet voor mezelf vrijheid scheppen, want van de regering heb ik weinig te verwachten. Ja, alleen beperkingen", aldus Pra moedya. Zijn hele leven heeft hij moeten vechten voor zijn persoonlijke ontwikkeling. Misschien is dan toch de naam het voorteken. Zijn ouders hebben hem Pramoedya genoemd, hetgeeen letterlijk: 'eerste in het strijdperk' bete kent. Opeens komt de schrijver met een ontboezeming. Hij verklaart zijn enorme produktiedrift. 'Da gen, nachtenlang heb ik als een bezetene gewerkt in het besef nooit oud te zullen worden. Ik heb mezelf overleefd", grijnst Pramoedya. En, hij steekt nog maar eens een krétèk-sigaret op. „Ik ben een ziekelijke baby ge weest. Ernstige maagproblemen, waarschijnlijk door dysenterie, hebben mijn gezondheid ernstig aangetast. Een week per maand heb ik last gehad van koortsaan vallen. Mijn ouders zijn ervan overtuigd geweest dat ik niet ou der zou worden dan dertig. Dat heb ik zelf ook lang gedacht. Maar op mijn veertigste was tot mijn grote verbazing het einde nog niet aangebroken. Zo'n ziek te is een zegening, want het leidt tot een arbeidzaam bestaan." Woest Gevangenschap, zo merkt hij cy nisch op, zet ook aan tot het schrijverschap. Voor zijn actieve deelname aan de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd moet Toer zitten. Hij wordt van juli '47 tot december '49 gevangen gehouden. Hij schrijft honderd uit. Hiermee legt hij de basis voor de uitgifte van een reeks boeken. Het is slechts, aldus Toer, een beperkt deel van zijn oeuvre, want de Nederlanders hebben tweederde van zijn ma nuscripten in beslag genomen. Daar kan hij nog woest om wor den. Hij spreekt het vermoeden uit dat zijn werken nog steeds in de Nederlandse archieven lig gen. En zijn vraag is niet, mag ik mijn fiets terug, maar 'mag ik mijn manuscripten terug'? „Mijn verloren kinderen", noemt hij zijn boeken in vreemde handen. Na de onafhankelijkheid volgt, hoe kan het ook anders, weder om een enorme produktiedrift. Hij raakt betrokken bij het cul turele leven in Jakarta en maakt vele reizen, onder andere naar Nederland (1953), China en de Sovjet-Unie. Hij is werkzaam als docent, als literair medewerker van het links-georiënteerde Bin- tang Timur en als vice-voorzitter van Lekra, het Instituut voor Volkscultuur. In 1960, onder het president schap van Sukarno, belandt Toer in de gevangenis door een Pramoedya Ananta Toer, geboren 6 februari 1925 in het Javaanse Blora, is auteur van een dertigtal romans. Wereldwijd de bekend ste en meest verkochte Indonesische schrijver. Een aantal malen is hij kandidaat gesteld voor de Nobelprijs voor literatuur. Zijn scherpe pen en maatschappelijke betrokkenheid hebben hem verschillende keren in de gevangenis doen belanden. Werd hij al door de Nederlanders gevangen gehouden, ook na de mislukte communistische staatstgreep (1965) wordt hij opgepakt en zonder enige vorm van proces door het Suharto-regime vastgehouden op het Molukse eilandBuru tot het eind van 1979. Al zijn boeken zijn in Indonesië verboden. Tot op de dag van vandaag heeft hij als 'ex-politiek gevangene' een beperkte bewegingsvrijheid. Tijdens zijn gevangenschap heeft Toer gewerkt aan een romancy clus ('Aarde der Mensen', 'Kind van alle volken', 'Voetsporen' en 'Glazen huis') over het ontwakend Indonesisch nationalisme van omstreeks de eeuwwisseling. Enkele andere boeken van zijn hand zijn: 'De vluchteling', 'Een guerilla-familie', 'Verhalen uit Blora', 'Verhalen uit Jakarta', 'Korupsi' en 'Wat verdwenen is'. Een ontmoeting met Pramoedya Toer in een huis vol boeken, ma nuscripten en aantekeningen aan de vooravond van een nieuw verbod. boek over de discriminatie van de Chinezen in de jonge repu bliek Indonesië. In de navolgen de jaren is hij bezig met het ver zamelen van materiaal voor een groot historisch werk over het ontluikend nationalisme in In donesië. Hij krijgt geen tijd om zijn romancyclus te schrijven, omdat hij in '65 (na de verijdelde communistische coup) wordt op gepakt. Hij wordt samen met duizenden lotgenoten, onder wie zijn vriend Jusuf Isak, gevangen genomen vanwege zijn activiteiten binnen de Lekra. Zijn bibliotheek en al zijn aantekeningen worden ver brand. Publicaties van zijn vroe ger verschenen boeken worden verboden. En zonder enige vorm van proces wordt hij veertien jaar lang, voornamelijk op het Molukse eiland Buru, gevangen gehouden. Heropvoeding Toer: „Het is een grote zuive ringsactie geweest. Suharto heeft na de machtsovername de kans gegrepen om alles en ieder een die hem in weg zit op te rui men. Hij heeft duizenden execu ties laten uitvoeren. En meer dan één miljoen mensen laten arres teren, veelal zonder opgaaf van reden of op grond van onbewijs bare verdenkingen van commu nisme. Een verschrikkelijke tijd. Suharto en de zijnen voeren een schrikbewind. De onderdruk king door deze zogenaamde na tionalisten is erger dan geduren de 350 jaar Nederlands kolonia lisme." Tijdens zijn gevangenschap in het heropvoedingskamp Buru vertelt hij de inhoud van zijn werk in voorbereiding (histori sche romans) als een soort ver volgverhaal aan zijn medege vangenen. Het blijkt een uitste kende manier om de verhaallijn Pramoedya Ananta Toer: „Ach, Indonesië heeft aan Ne derland ook veel te danken. FOTO PIET DEN BLANKEN in zijn geheugen vast te leggen. Bovendien weet hij met zijn ver teltrant de medegevangenen te boeien. Hij weet ze zelfs te be moedigen door ze het voorbeeld voor te houden van de vrouwelij ke hoofdpersoon, Njari Ontosor- oh, die net als zij van alles be roofd een nieuw bestaan moet opbouwen. Na acht jaar gevangenschap, in 1973, krijgt Pramoedya van de gevangenisdirectie toestemming om te schrijven. Dat gebeurt na dat de internationale gemeen schap druk heeft uitgeoefend op de Indonesische regering. Toer krijgt een schrijfmachine. En schrijft weer als een bezetene. Smokkel „Schrijven is voor mij een per soonlijke taak, een nationale plicht. Zonder schrijven ben ik niks." Hij ruilt eieren, kippen en eenden voor doorslagpapier. Pastoors smokkelen de gekopi eerde manuscripten uit het her opvoedingskamp. „Ik ben hen dankbaar. En in het bijzonder pastoor Roolvink. Hij heeft mijn werken vermenigvuldigd en uit gegeven in Australië en Neder land." Als een van de laatste ge detineerden wordt Toer decem ber '79 vrijgelaten. Binnen twee jaar wordt hij met zijn boeken 'Aarde der Mensen' en 'Kind van alle Volken' een publiekslieveling. Hij is razend populair. Niet in het minst, om dat historische romans zeer her kenbaar zijn. Hierin beschrijft hij het ontwikkelingsproces van een afhankelijk volk op weg naar zelfstandigheid. Hij schrijft wat het volk voelt. Noodzakelijk Op zeventigjarige leeftijd ont popt hij zich als een milde man. Het zwart-wit denken heeft hij verlaten. Zijn Nederlander-haat verloren. Hij gaat zelfs zo ver om kolonialisme als een 'noodzake lijke ontwikkeling in de geschie denis' te beschrijven. Het heeft zo moeten zijn dat het ene volk overheerst en het andere volk zich laat overheersen. Ach, Indo nesië heeft aan Nederland ook veel te danken", zegt hij vergoei- lijkend. En hij steekt nog maar eens een krétèk, een kruidnagelsigaret, op. Dat doet Jusuf Isak ook. Langzaam maar zeker ontstaat in de werkkamer een zeer plaat selijke mistbank. Achter de flar den rook is een bibliotheek met boeken, manuscripten, ordners en stapels vergeelde stencils. Toer verzamelt alles wat be drukt is. Hij heeft nog zoveel aantekeningen liggen die hij moet uitwerken en uitgeven. En, forever young, blijft hij strijden tegen de 'cultuurbarbaar Suhar to': „Suharto heeft Indonesië naar een ontzettend laag cultu reel peil gebracht. Het is armza lig." Pramoedya weigert een blad voor de mond te nemen. „Het kan me allemaal niets meer schelen. Ik blijf me frontaal te genover de regering van Suharto opstellen. De schrijver voelt zich onkwets baar, omdat ze 'misschien wel mijn vrijheid, maar nooit mijn gedachten kunnen afnemen.' Door onze correspondent Bert Schampers Brussel - De Munt in Brussel bestaat drie eeuwen. Histo risch klopt dat wel niet helemaal met de feiten, maar toch. Driehonderd jaar geleden was er namelijk nog helemaal geen Muntschouwburg, maar slechts een zaaltje aan de Hooikaai waar voor het eerst in Brussel een opera werd opgevoerd. Van internationale uitstraling was nog hele maal geen sprake. De Romeinse financier en operagek Bombarda maakte het mo gelijk dat Brussel een echt operahuis kreeg. In 1700 opende aan het Muntplein in hartje Brussel de Nationale Opera haar deuren. De Munt was de plaats waar in de zuidelijke Nederlanden de muntstukken werden geslagen. Toen daar een schouwburg ver rees kreeg het theater al meteen de naam La Monnaie of De Munte. Vandaag de dag is de Munt een internationaal vermaard opera huis. Wie een kaartje wil bemachtigen moet soms meer dan een jaar geduld hebben, omdat de talrijke abonnementhouders uit binnen- en buitenland immers voorrang hebben. Elitair Het jubileum wordt dit jaar met diverse grote voorstellingen ge vierd. Op 12 januari ging de opera L'Orfeo van Monteverdi in première, op 3 december is het slotgala met het symfonie-orkest van de Munt. Op het programma staan verder onder meer de opera Salome van Richard Strauss, een concert van huiscompo nist Philippe Boesmans, opera-aria's van de bariton José Van Dam en de dansvoorstelling Rosas danst Rosas. De Brusselse Muntschouwburg is een veelzijdig theater, waar opera, hedendaagse creaties en de dansvoorstellingen van ver nieuwende huischoreograaf Anne Teresa De Keersmaeker kun nen rekenen op een vast en vaak enthousiast publiek. Toch kan niet worden ontkend dat de Munt het imago heeft van een elitaire cultuurtempel. De argeloze toerist, die even een blik wil werpen in de foyer, wordt al meteen besprongen door streng kijkende en in het zwart gekelde dames en heren. Verjonging Directeur Bernard Foccroulle, die vijf jaar geleden de naar Sal zburg vertrokken Vlaming Gerard Mortier opvolgde, zit een beetje verveeld met dat imago. Hij wil het publiek graag uitbrei den en verjongen. Foccroule is bijvoorbeeld tegen prijsverhogin gen. Nu wordt, afhankelijk van het type voorstelling, tussen de 300 en 3000 frank betaald voor een zitplaats. Om te laten zien dat de Munt geen eiland is in het Belgische cul tuurlandschap en om wat terug te doen voor de belastingbetaler, geven koor en orkest van de Munt in juni een gratis openlucht concert. Schrap zetten De jaren van glitter en goud zijn voor de Munt wel achter de rug. De Nationale Opera moet zich schrap zetten, nadat de overheid de geldkraan langzaam begon dicht te draaien. In de jaren dat de flamboyante Gerard Mortier met geld smeet om zijn ambities waar te maken werd de schuldenberg almaar hoger. Foccroule heeft zich neergelegd bij een sober beleid. Het gaat volgens hem al lang niet meer om de mooie decors en verbluffen de stemmen, maar meer om vragen als: welke zin heeft een be paalde operaproduktie vandaag nog? In zijn visie betekent dat waken over de kwaliteit en alleen brengen wat essentieel is. De opera timmert ondanks de beperkte middelen wel nog steeds aan de weg. Er bestaat sinds drie jaar een actieve educatieve dienst, die aankomend publiek wegwijs maakt in het medium opera. De produkties zelf wordt veel meer in eigen huis voorbereid dan vroeger, wat ook geldt voor de decors en al het schilderwerk. Ze kosten ook een stuk minder. Globaal brengt de Munt meer voor stellingen dan destijds onder Mortier en zit er meer publiek in de zaal, vooral dankzij de concerten. Belangstelling Het Brusselse operahuis heeft 1.150 zitplaatsen, wat nog be scheiden is vergeleken met de grote opera's van Wenen, Parijs en Milaan. De publieke belangstelling voor opera blijft hoe dan ook groot in Brussel. Dat het moeilijk is om aan kaarten te komen geeft Foccroule toe. Maar volgens de directeur komt jaarlijks tien a vijftien procent van de abonnementen vrij en wie lid is van de vereniging 'Vrien den van de Munt' krijgt altijd een dag voorrang in de race om nieuwe abonnementen. De Brusselse opera brengt bovendien steeds meer voorstelüngen buiten de abonnementen, waarbij kaèrten in de vrije verkoop gaan. Maar ook in dat geval blijft het rennen voor een ticket. De hal van de Munt oftewel La Monnaie in Brussel foto af 1 07 00 Tekst tv (0.00 (TT) Zo maak je dat in de keu ken! (tot 10.21) „oo Sketches in English 20 Tekst tv 13 59 Vragenuurtje, verslag Vragen- ulirtje in de Tweede Kamer l500 Tekst tv I „oi Nieuws voor doven en slecht- I horenden I 09 Wild, Wild World of Animals: SeaofCortez ,135 De confettidub: De Ren Stimpy show' animatieserie ,805 Thunderbirds, poppenserie ,834 The Cosby Show, comedy 1,9 00 Dave's World, comedy 1,9 28 Blik op de weg, verkeersmaga- I zjne met de verborgen camera 1 20.00 (TT) Journaal 120.31 Nominatie Televizier-ring 12036 Shadows of the Heart, Austra- I lische miniserie. Afl. 1 121.25 Televizier, actualiteiten 22.01 Rondom tien, praatprogram ma 22.47 (TT) Werken van barmhartig heid, reportage-serie 23.20 The Detectives, comedy 23.54 Journaal 23.59 Nieuws voor doven en slecht horenden 07.00 07.06 07.31 07.35 08.00 08.07 08.30 08.34 09.00 09.05 09.08 09.29 10.22 10.52 11.26 13.00 13.07 13.32 14.08 14.26 14.37 15.02 '95 15.27 16.00 17.00 Journaal Willem Wever Journaal Kids for Animals Journaal Lingo Journaal Hier en nu Journaal (PP): RPF Kook tv Hearts and Minds, serie Ontdek de geologie. Afl. 1 Klassieke mechanica II. Afl. 1 Poco mosso Journaal (TT) ZaterdagavondLINGO Anno Joosten S.O.S. ter plekke Classic cartoons Standplaats Bijlmermeer Camel trophy Mundo Maya Dierenmanieren (TT) Journaal (tot 16.05) Miracle Planet, natuurdocu- mentaires 17.58 (TT) 2 Vandaag met actualitei ten, 18.00 Journaal en 18.32 Hoofdpun ten uit het nieuws 18.40 (TT) Tennis Roland Garros 19.14 The Avengers, misdaadserie 20.05 Married with Children, come- 20.35 De travestie show, 7-delige 'Miss'-wedstrijd voor travestieten 21.45 Plaza, lifestyle-magazine 22.15 Martin's Day, speelfilm 23.55 Touchdown!, reportage over Europese competitie van American Football 15.15 Vacaturebank 15.35 Document historique: Terres d'asile, documentaire serie (slot) 16.35 lei Bla-bla, kinderpro gramma 17.30 Life Goes On, serie 18.30 Info première 18.55 Maguy, serie 19.30 Nieuws 20.10 L'instit, serie. Afl. 1 21.40 KENO-uitslagen 21.45 Télétourisme 22.25 La roue du temps, cultureel maga zine: Zaïre, voormalig Belgisch Kongo 23.30 Nieuws 23.50 Les chrétiens dans la vie sociale (tot 24.00) 13.00 Tennis Roland Garros 18.55 Champion's 95, autosportmagazine 19.30 Nieuws met gebarentaal 20.03 Tennis Roland Garros 20.30 6e Eurovisie Toernooi voor jonge dansers, finale 22.30 Tennis Roland Garros 23.01 -nampion's 95, automagazine (tot 23.34) 16,00 Morgenmagazin 09.03 The Flying j0ct°rs, serie 09.45 Tele-Gym 10.00 eute 10.03 Gesucht Wird, reportage: talverwerking 10.45 Info Gesundheit 1.00 Heute 11.04 Flitterabend, spelle- |e voor bruidsparen 12.00 Sport extra et kennis Roland Garros 17.50 Ta- esschau-Telegramm 17.55 Verbotene is ao S8r'e Marienhof, serie •49 Tagesschau-Telegramm 18.54 r,Sutadtrevier' serie 20.00 (TT) Ta- chau 20.15 (TT) Abenteuer Airport, vonturenserie. Afl. 1 21.04 Tagesthe- !1« bi ramm 21-05 pssst' spelletie Ij'.. Plusminus, economisch magazine ',.5 Comedy Club, sketches 22.30 Ta- u. e["®n 23.00 Boulevard Bio, talk- in A,Bo Golden Palace, comedy Th»! Nach,magazin 00.45 Kids like S Sp?,elfilm 02-20 Zuschauen-Ent- P "nen-Nachdenken (tot 02.25) ieuwsMR0EPBRABANT 7.05 1' 9evolgd door regionaal nieuw: l'O Rsrf- jlten- 7-55 Weerman Johan Verschuurer herman o »(,euwscentrale- 8-30 Actualiteiten. 8.5 10.07 h,.l Muziekkiosk 9.30 De scheurkalende 'arte. ca iim* 10'30 De scheurkalender. 11.07 Va ievice - ?e scheurkalender. 12.05 Actualiteiter '3.10 RaHi.^r" 1283 Bericht voor boer en tuinde: "ca voor H» ™scentrale. 13.34 Actualiteiten en s Vrd9'0 1- °8 M-ziekkiosk-Met om I5-03 k3F1. se nieuws van vandaag Ifinj e'e9 ^uwscentrl? '«,L 17,05 Actua,iteiten. 18.11 Radii e-18.28-18.33 Samenvatting van het Bra Klitie. i and oc ^ogapp (Wo. mo Muziek door de weekÊ P eeland middageditie. 13.08-13.30 Radi( adio 1. - 7.05 Omroep Zeeland ochtenc uwscentrale. 8.32 Omroep Zee ■i ^5 Muz'ek door de week. 10.0 ™ui'peren. 11.05 Muziek door de week

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 12