biedt geen echte iSSSBi Hardrockfestival Dynamo overtreft Pinkpop Pinkpop uzen krakers DE STEM Klassieke meesters door computer gehaald Klassieke Windsor Castle te zien in Rijksmuseum Hollywood woedend over kritiek van senator Dole A8 IKON brengt drama-serie i DINSDAG 6 JUNI 1995 DEEL „Veel mannen vinden dat vrouwen niet grappig kunnen zijn." Marjan Luif, actrice Venetië (anp) - Een mammoet-expositie die onder de titel 'Identita e alterita' (Identiteit en anders zijn) 'een kleine geschiedenis van het menselijk lichaam' moet weergeven, markeert het eeuwfeest van de Biennale van Venetië. De honderdjarige biennale zal deze zomer honderdduizenden kunst liefhebbers naar de lagunestad trekken. Over een week gaat in de Giardini di Castello de 48e editie van deze tweejaarlijkse etalage van de avant-garde in de beeldende kunst voor het publiek open. Jean Clair, de Franse algemeen commissaris van de biennale heeft de jubileumtentoonstelling over het menselijk lichaam samengesteld. Een expositie van 600 werken uit de laatste honderd jaar. Lichamen «igezichten, mooi, verwrongen, geschonden, realistisch en abstract. Naast deze speciale tentoonstelling bestaat de biennale uit inzendin gen van landen, die veelal in eigen paviljoens hun keuze exposeren. Nederland komt voor de dag met een volledig gerestaureerd pavil joen; het gebouwtje is van architect Gerrit Rietveld (1888-1964). Staatssecretaris Nuis van Cultuur heropent het donderdag. De opzet van de biennale, die bestaat uit landenpresentaties, voorkomt meestal dat er een duidelijke lijn in het geheel zit. De overheid van het land is verantwoordelijk voor wat er wordt ingezonden. Deze keer zullen zo'n veertig landen zich voorstellen. Er zijn 26 vaste buitenlandse paviljoens. Het Nederlandse Rietveld-pa viljoen dateert uit 1954. Dat was meteen het laatste jaar dat er werk vaneen vrouw werd getoond (Charley Toorop). Na veertig jaar krijgen thans drie vrouwelijke beeldend kunstenaars alle ruimte. De Nederlandse inzending naar de jubileumbiennale bestaat uit schilderijen en tekeningen van Mariene Dumas (Kaap stad, 1953), glazen objecten van Maria Roosen (Oisterwijk, 1957) en drie 16 mm-films van Marijke van Warmerdam (Nieuwer Amstel, 1959). Chris Dercon, directeur van het Rotterdamse centrum voor heden daagse kunst Witte de With, heeft de keuze gemaakt op verzoek van de Mondriaan Stichting, aan wie staatssecretaris Nuis de verant woordelijkheid voor de inzending heeft overgedragen. Kosten; 800.000 gulden. Door Ton van der Sande Eindhoven - Bijna 120.000 plezierige, vrolijke en soms dazige mensen hebben op het festival Dynamo Open Air in Eindhoven twee geweldige dagen be leefd. Met het dubbele aantal bezoekers van vorig jaar was Eindhoven in het pinksterweekeinde de helft zo groot als anders. Honderdtwintigduizend jonge ren is ruim honderd procent meer dan Pinkpop. Daarmee overtrof Dynamo Open Air voor 't eerst het Limburgse popfestival. Hoofdorganisator Tinus Kanters zegt dat volgend jaar op het elfde hard-rockfestival nog meer mensen terecht kunnen. Maar dan moeten er niet meer met de auto komen. Dynamo Open Air zit met 30.000 auto's aan een maximum. Dankzij de informatie die op tijd en op ruime schaal in Duitsland verspreid was, is het het aantal auto's vrij beperkt gebleven. De gevreesde files die vorig jaar voor een puinhoop rond Eindhoven zorgden, zijn in goede banen geleid. Alleen vrijdagavond vanaf negen uur tot een uur 's nachts was het langzaam rijden en stilstaan bij knoop punt De Hogt. De uittocht van het Dynamo- verkeer verliep zondagavond en gistermor gen gespreid. DOA was niet de oorzaak van extra files. Duizenden Duitsers hebben gehoor gegeven aan de oproep om te carpoolen en met de trein te komen. „Dat konden we merken aan de verkoop van drank op de camping. Die is flink gestegen," zegt Kanters. „Als je met meer man in de auto zat, kan je minder blikjes bier meenemen. En in de trein is het al helemaal moeilijk met kratjes te slepen," De voorraad van 100.000 liter bier werd zondagmorgen weer aangevuld. Er zijn 100.000 hamburgers gebakken, 50.000 piz za's, 25.000 schnitsels en 40.000 kilo friet. De cateringstraat was 400 meter lang. De Hermes-groep had gedacht het (gratis) vervoer met bussen van het station naar het festival met zeventig chauffeurs te kunnen verzorgen. Het werden er honderdveertig, die samen 1100 manuren draaiden en 1500 retourritten maakten. Ze vervoerden 80.000 festivalgangers. Gistermorgen reden twee volle bussen rechtstreeks naar Pinkpop in Landgraaf. Honderdtwintigduizend mensen op 80 hec tare en een noodcamping vormen samen een stad. „En net zoals iedere stad geeft dat z'n problemen," zegt politiecoördinator Jos van Riet, tijdens het festival de 'commissaris' van de Dynamo Open Air-stad. Er zijn zeven mensen aangehouden die in verdovende middelen handelden, twee zijn er aangehouden wegens overtreden van de vuurwapenwet, drie voor vernielingen. „We hebben 42 meldingen van gewonden. Óver de speciale klachtentelefoon is twintig maal geklaagd over het lawaai," aldus Van Riet. Waarom gedragen hardrockers zich wel nor maal en loopt het bij voetbalsupporters uit de hand? Waarom kunnen op Dynamo Open Air Duitsers en Nederlanders wel vreedzaam met elkaar omgaan, zonder schelden over en weer of erger nog vechten? „Hardrockers zien er wel verschrikkelijk uit, in hun zwarte kleren en zo, maar ze zijn zeer vredelie vend," zegt Tinus Kanters. „Bij voetbalwed strijden heb je twee tegenstanders. Er is competitie en er is altijd een verliezer. Hier komen ze allemaal voor hetzelfde: de muziek en de sfeer. Er heerst solidariteit binnen de groep. De jongens en meisjes voelen zich bekeken door de buitenwacht, niet door elkaar. Hier vieren ze onderling feest. Ze corrigeren elkaar als er iets mis gaat. De bezoekers hebben agressie in zich, maar die wordt uitgeleefd op het grasveld voor het podium. Of zoals zondagavond toen het geregend had, in moddergevechten." Vele jeugdige Nederlandse festivallers gaven een antwoord in dezelfde trant: de Duitse bondskanselier Kohl zou zich eens moeten verdiepen in wat hier gebeurt, de oproep bij zijn bezoek aan ons land had dan anders kunnen klinken, Nederlands en Duitse jon geren kunnen heel vriendschappelijk, als goede buren met elkaar omgaan. New York (rtr/afp) - Vooraanstaande showbusiness-figuren in Hollywood hebben de kritiek van de Republikeinse frac tieleider Bob Dole op 'amorele, gewelddadige' films van de hand gewezen. Ze spraken van een politieke stunt om de steun van extreem-rechts te krijgen voor zijn presidentiële kandidatuur. Dole's schallende oproep aan de showbusiness om de Ameri kaanse sociale structuur niet langer te ondermijnen met ge welddadige, op seks gerichte films en bedreigde rap-teksten wekte een storm van kritiek. Studiobazen, regisseurs, film critici en gewone mensen uit het vak noemden Dole een hy pocriet, omdat hij tegen wa pen-controle is maar censuur propageert. Ze bezwoeren dat Hollywood niet van zijn 'dwa lingen' zal terugkeren op af roep door een presidentskandi daat. Peter Bart, hoofdredacteur van het show-vakblad Variety, zei dat functionarissen van de gro te studio's de aanval van Dole zien als botte politiek. Oliver Stone, regisseur van Natural Born Killerseen van de films die Dole aanviel, zei: „Dit is de grootste schijnheiligheid van senator Dole, die het verbod op aanvalswapens wil intrekken, en Hollywood de schuld geeft van het geweld in onze maat schappij". Stone sprak van 'een vorm van McCartyisme in de jaren ne gentig', een verwijzing naar de anti-communistische heksen jacht die Hollywood veel scha de berokkende in de jaren vijf tig- Anderen wezen er fijntjes op dat Dole volgens een medewer ker de films Natural Born Kil lers en True Romance niet eens had gezien, films die hij ver oordeelde als 'nachtmerries van verdorvenheid'. En zij vroegen zich af of hij een even gewelddadige film als True Lies van Arnold Schwarzeneg ger als prima familie-vermaak afficheerde, omdat die werd gemaakt en vertolkt door een spierbundel met Republikeinse sympathie. Aanhangers van de Republikeinen zijn niet dik ge zaaid in Hollywood. Dole zei in zijn toespraak: „Wij hebben het punt bereikt dat onze populaire cultuur dreigt ons karakter als natie te onder mijnen". Volgens de senator is 'het afwijkende de norm ge worden', richt Hollywood zich op 'plat geweld en nog plattere seks'. Hij beschuldigde het me diaconcern Time Warner Inc. ervan 'reclame te maken voor het kwaad' door rapmuziek over 'verkrachting... en het mishandelen van vrouwen' te promoten. Functionarissen van Time Warner zeiden kwaad te zijn over Dole's commentaar. „Ik zou graag een objectieve me ning zien of geweren of teksten de onrust onder de Amerikaan se jeugd veroorzaken die de structuur van dit land ver scheurt". Veel anderen beschuldigden Washington en Dole ervan dat het Congres geen beperkingen op wapenbezit doorvoert. Sa rah Brady, hoofd van Handgun Control Inc., hekelde Dole en zei dat hij tracht zichzelf en Washington vrij te pleiten. „Wat de heer Dole niet zegt is dat met zijn oproep het verbod op aanvalswapens op te heffen, hij zijn eigen vernietigende boodschap brengt... dat deze dodelijke machines een plaats hebben in onze samenleving". Amsterdam (anp) - De meeste mensen weten wel hoe het Britse Windsor Castle eruit ziet. Het buitenverblijf van de Britse ko ninklijke familie is het oudste bewoonde paleis van Europa. Jaarlijks trekt het vele honderdduizenden toeristen. Hoe het kasteel er in de 18e eeuw bijstond is de komende maan den te zien in het Rijksmuseum op de tentoonstelling Views of Windsor De semi-fotografische aquarellen zijn afkomstig uit de verzameling van koningin Elizabeth II. Het is voor het eerst dat het werk op het vasteland is te zien. Aanleiding voor de presentatie vormt het 75- jarig bestaan van het Genoot schap Nederland-Engeland. Minutieus legden de gebroeders Thomas en Paul Sandby het kas teel vanuit steeds een ander ge zichtspunt op papier vast. We zien de poorten, de binnenplaat sen en de toegangswegen, maar ook het park waar Thomas vanaf 1747 opzichter was. Een jaar eerder trad hij als topo- graaf en architect in dienst bij de oom van de koning, prins William Augustus, hertog van Cum berland. Bij iedere aquarel wordt aan de hand van een plattegrond van het kasteel, aangegeven waar je bent. Helemaal naar de werkelijkheid tekenden de broers niet. Ze haal den soms trucs uit met het per spectief, waardoor het kasteel er groter uitziet dan het is. De Sandby's werkten vooral voor de 18e eeuwse toeristenmarkt, maar hun werk werd in hun tijd zeker op waarde geschat. Thomas Gainsborough noemde Paul Sandby bij voorbeeld de vader van de moderne landschaps aquarellen. Beiden gaven ook les aan de Royal Academie. Meestal werkten ze onafhankelijk van el kaar, soms samen. 'Views of Windsor' is samengesteld uit de verzameling van koningin Eliza beth II, die in totaal 30.000 teke ningen en aquarellen van oude meesters bevat. De Sandby-col- lectie bestaat uit 600 aquarellen. Daaruit koos Jane Roberts, con servator van het prentenkabinet van Windsor Castle, er ongeveer 200 uit. De tentoonstelling is tot en met 13 augustus in het Rijksprenten kabinet te bezichtigen. Tot begin 1997 is het werk te zien in drie musea in de VS en in The Whit- worth Art Gallery in Manchester. Hilversum (anp) - Herman Brood, Gunda Niemann en Jules Deelder spelen rollen in een ironische televisie-drama- serie, Goede buren, slechte buren. De IKON zendt de se rie dit najaar uit. Het verhaal gaat over een Neder landse en een Duitse douanier, die zich niet neerleggen bij de open grenzen. Ze houden een kleine grenspost in stand, die speciaal voor de serie op de hei is gebouwd. De opnames, op de mi litaire schietbaan bij Gorssel, zijn inmiddels afgerond. Brood, zanger en beeldend kun stenaar, schaatskampioene Nie mann en dichter en performer Deelder vertolken, evenals AVRO-presentatrice Angela Groothuizen een bijrol. De hoofdrol is voor MTV-gastvrouw Carolyne Lilipaly. Hannus Tak ken regisseert de serie. foor Jan Koesen Ik heb dezer weken Beetho ven, Schubert en Strawinsky door de computer gehaald. Om precies te zijn: de Negen- fa, het Forellenkwintet en Le Sac re Du Print emps. Terwijl de klanken van de maestri uit de luidsprekers kwamen, zag ik op het scherm de partituur en sprak en schreef een musi- coloog tegelijk het bijbeho rende commentaar. Ik kon fragmenten eruit pikken, in dividuele instrumenten zien en horen en ik kreeg zelfs de Mogelijkheid om probeersels van de heren kort even te be luisteren. Oe lol was nog niet afgelopen. Ik las over het politieke, muzikale j® emotionele leven van de drie, un twijfels, jacht naar perfectie j® er was zelfs aan het slot een buitengewoon moeilijk spel. En natuurlijk was er ook de moge- 'Jkheid om gewoon met gesloten agen achterover te leunen en de werken ononderbroken te bele ven. OJ-ROM. Multimedia. En om meteen maar met de belangrijk- te conclusie te eindigen: na af- a°P liep ik naar mijn huiska- er, zette de echte versterker en e echte boxen aan en luisterde Pmeuw naar de drie klassie ks, maar nu intenser, bewuster genoot nu veel meer. Beginnen we met Beethoven. De muziek wordt ten gehore ge bracht door de Wiener Philhar- moniker o.l.v. Hans Schmidt-Is- serstedt, de Weense Staatsopera, Joan Sutherland en anderen, dus waarachtig niet de tweede keus. Alle drie de CD-ROM's zijn op dezelfde manier ingedeeld. Daar is ten eerste A Pocket Guide, een enkele schermpagina met alle onderdelen van de symtonie die je willekeurig kunt afspelen of achter elkaar. Er is een glossary bij met 133 muzikale termen. Wat is legato, arpeggio, een co da? Je leest het en als je erop klikt met de muis krijg je zo'n type muziek kortstondig te ho ren. Belanden we bij Beethovens tur bulente leven. Boeiende lectuur. Een gekweld mens, hoogst onze ker bij vrouwen, en toen hij de Negende opvoerde (met in totaal drie dirigenten) barstte het Weense publiek dat in geen twaalf jaar een nieuwe Beetho ven had gehoord, in een enorm applaus los; een applaus dat de klinisch dove componist ontging totdat een orkestlid hem om draaide. We lezen over Schiller wiens gedicht over de vreugde de inspiratie van de Negende vorm de. Freude, schoner Götterfun- ken-Tochter aus Elysium-Wir betreten feuertrunken-Himmli- sche, dein Heiligtum. En we ver nemen fascinerende details van een onmogelijk liefde voor de ge trouwde Antonie Brentano die met hem verder wilde gaan en aan wie hij An die Geliebte op droeg. Concepten Deel drie is The Art of Listening (103 pagina's) waarin muzikale concepten worden uitgelegd, na tuurlijk ook met geluid. Deel vier is A Close Reading, waarin de gehele symfonie con tinu of naar wens onderbroken wordt afgespeeld, vergezeld door commentaar. Zo krijg je in formatie over het beroemde the ma en Beethovens worsteling daarmee. Tenslotte is daar The Ninth Game met vragen over muzikale begrippen, de Negende en het leven van de componist. De oude Ludwig laat je horen of je het goed of slecht hebt gedaan. Mein Gott, sauber! Unwar- scheinlich! Unmöglich, mein Kind en de grootste beloning: Spitze! Schuberts Forellenkwintet is nog wat fraaier uitgevoerd met veel meer illustraties, waaronder prachtige prenten uit Bettmanns archief. Sopraan Barbara Hend ricks zingt In einem Bachlein helle-Da schoss infroher Eil-Die launische Forelle-Vorüber wie ein Pfeil, (desgewenst in het En gels) begeleid door Radu Lupu's piano. Ook hier dezelfde opzet als bij Beethoven. Ter vergelij king krijgen we Eine Kleine Nachtmusik van Mozart waarin verschillen en overeenkomsten worden belicht. Veel aandacht krijgt de sfeer van Wenen van die tijd. Der Zustand ist ganz hoffnungslos, aber nicht ernst. We krijgen informatie over de befaamde Schubertiades, muzi kale avondjes rond de meester en de verschillen tussen Bachs ba rok en het latere, wat 'gebrui- kersvriendelijkker' klassieke ge luid. Goethe, lees ik, vond archi tectuur 'bevroren muziek'. En op deze CD-ROM heb je veel hyper- tex, waarmee je maar op een ge kleurd woord hoeft te klikken om daar naar toe te vliegen. In de game moet je kiezelstenen uit een beek optillen waaronder iets moois en een muziekje ligt. Plattegrond Strawinky's Sacre du Printemps is nog fraaier uitgevoerd. Hier krijgen we behalve de nu beken de formule ook een plattegrond van het orkest met bespeelbare onderdelen. Strawinsky, die bij Rimsky-Korsakov studeerde, verplaatste de muziek naar een nieuwe eeuw. Het Parijse pu bliek dat de première bijwoonde had dat goed in de gaten. De ene helft was verrukt over de nieuwe muziek, de andere haatte het. We volgens Strawinksy naar Pa rijs en Hollywood en zien recen sies van die tijd en talloze foto's. Musicoloog Robert Winter geeft toe dat Strawinsky heel moeilijk uit te leggen is. „Dat ritme van hem..., probeer maar eens met je tenen dat ritme te volgen..., dat lukt je niet." En even later: „Hoe Senator Bob Dole FOTO AP llNSDAG 6 JUNI 1995 A7 G ids Beethoven, Schubert en Strawinsky doen het uitstekend op multimedia Filmer Oliver Stone FOTO DIJKSTRA FOTO WIM KOOIJM, Landgraaf (anp) - PinkPop heeft met de editie van 1995 weer I normale proporties gekregen. Zo'n 50.000 muziekliefhebbers I bevolkten op Tweede Pinksterdag de draf- en renbaan in Landgraaf. Dat waren er ruim 20.000 mensen minder dan vorig jaar. Het publiek kreeg een gevarieerd maar allerminst spetterend programma voorgeschoteld. Jan Smeets, al 26 jaar het ge acht van het Limburgse festival, I beaamde dat de pophappening I dit jaar geen echte kraker in huis I had. „Er was geen hype," noem de hij dat. Ontevreden was Smeets echter niet. „De echte PinkPop-gangers zijn overgeble- I ven.". In de ochtenduren zag het er overigens nog somber uit voor PinkPop. Heftige regenbuien wekten de naar schatting 22.000 iestivalgangers die zondag al waren neergestreken op de spe- ,e festivalcamping. Het weer klaarde in de loop van de och- d op waardoor toch een ge- I zellig popfestijn ontstond. Zoals gezegd bood het PinkPop- programma geen grote verras singen. De Ierse muzikant Shane MacGowan zorgde met zijn Po pes voor het eerste echte vuur werk, al was het niet (alleen) met zijn muziek. Even voor het einde van zijn optreden raakte de zan- r onwel en verdween hij, ove- jens onder applaus van het publiek. „Echt rock and roll, al past dat niet meer in deze tijd," conclu de een PinkPop-medewer- De Ier had zich iets te goed gedaan aan een onbekend geble ven genotmiddel. Aan het eind van de middag maakte de orga nisatie bekend dat MacGowan weer was opgekrabbeld en aan het eind van het festival zelfs nog zou optreden met hoofd-act en landgenote Sinead O'Connor. Een van de optredens die het publiek in vervoering bracht was dat van krachtpatser Henri Rol lins. De zwaar getatoeëerde Amerikaan veroorzaakte met zijn rauwe rock een bijna massa le 'publiek-surfing'. Daarbij is het de kunst je over de hoofden van het publiek te laten voortdu wen om uiteindelijk over het hek in de armen van de beveiligings mensen terecht te komen. Tientallen muziekliefhebbers stuiterden zodoende op de spe ciaal voor de gelegenheid neer gelegde matten voor het podium om vervolgens weer te verdwij nen in de massa. Rollins was overigens niet de enige muzikant die het publiek tot surfen bracht. Ook The Tragically Hip en Faith No More kregen het voor elkaar. Voor zover bekend hield geen van de surfers er al te ernstig letsel aan over. Behalve interna tionaal succes, was er ook voor het Nederlandse Bettie Serveert waardering. De melodieuze pop rock viel in de smaak. FOTO ANP Vermaken deden zij zich toch wel, de Pinkpopgangers. Ook al was er geen echt spetterend programma. van. De meeste CD-ROM's zijn rotzooi, maar dit zijn juweeltjes. Vraag is natuurlijk of zo'n CD- RoM vijf geeltjes waard is. Daar kun je twee gewone CD's van de meester voor kopen plus een prachtig naslagwerk. Maar toch is dat wat anders. Je wordt met deze schijfjes heel actief betrokken bij de muziek, een compositie krijgt meer di mensies voor je. En daar gaat het toch om. beschrijf je de harmonie van een werk als dat klinkt als een ce- mentmolen?" Een criticus om schreef destijds het ballet als „een dubbele dosis vitriool." Maar de conclusie is wel duide lijk. Deze CD-ROM's van Micro soft zijn een voorbeeld van wat multimedia behoort te zijn. Moeiteloos te bedienen, ook voor een computerleek. De aandacht gaat terecht uitsluitend uit naar de muziek en de omgeving daar-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 11