Weekend chter M/v 1 iA INSTEM WEERIJS "RATIEF- I ^K(ST)ER België was er vorig jaar helemaal kwam echter geen afstel: vanmiddag reist de paus - bij leven en welzijn zeggen we er nu maar bij - naar Brussel, enkel en alleen om er mor gen pater Damiaan De Veuster zalig te verklaren. Toch zijn zalig- en hei ligverklaringen niet bijzonder meer. Ze zijn onder het pontificaat van de Poolse paus zelfs bijna lopende- bandwerk geworden. Johannes Paulus II vandaag naar België voor zaligverklaring pater Damiaan Zalig- en heiligverklaringen in dit pontificaat bijna lopende- bandwerk klaar voor. Maar toen gleed paus Jo hannes Paulus II uit in zijn badka mer en brak zijn heup. Van uitstel Zaligen en heiligen zouden in de ogen van de huidige paus weer hun idool-functie moeten gaan vervullen, voorbeelden aan wie mensen zich op kunnen trekken. De idolen van de kerk FOTO CHRIS HEIL ZATERDAG 3 JUNI 1995 en rondom Breda en strekt! - daarvan en heeft een opT ior het waterkwantiteitsbe i [pecten. ren administratieve en eenl 'an de Technische dienst is| i belast met: anisch en elektrisch onder-1 jwen, materiaal en gereed genoemd onderhoud van het telemonitoringsys-1 rictsopzichters 2orgdragen| eur werktuigbouwkunde bden aardigheden I gebruikelijke rechtspositie-1 ferprovinciale Ziektekostenre-1 ijner tijd vastgesteld in het frzoek. in afwachting van dit i van aanstelling in salarisni- ;.142.- en een maximum van I ]/an opleiding, leeftijd en er-1 ag. fctie kan tijdens kantooruren I .P. van Hal, directeur techni- agen na het verschijnen van aten aan het Voorlopige be- prijs, Postbus 123, 4850 AC te yan een toename van de werk- op de afdeling Volkshuisves- Ordening en Milieuhygiëne een Bteld voor een dewerk(st)er zal worden belast n -uitvoerende werkzaamheden alkshuisvesting, bijzondere wet- i en openbare veiligheid; n -uitvoerende werkzaamheden minaliteitspreventie; jnumentenwet; voorkomende werkzaamheden. mbtenaar-differentiatie VROM of en schriftelijke uitdrukkings- igenschappen; andig en in teamverband te func- is afhankelijk van leeftijd, oplei- edraagt maximaal f 4.257,- bruto De definitieve functiewaardering nt nog plaats te vinden. arsonen uit etnische minderheids- rtegenwoordigd in de gemeente- idaten uit deze voorkeursgroepen unctie-eisen te voldoen, worden verzocht te solliciteren, kinderopvang is aanwezig. iitatie: functie kunt u verkrijgen bij de chef heer W. Goudzwaard, tel. 01155- binnen 14 dagen na verschijning :e worden gericht aan burgemees- In Axel, Postbus 17,4570 AA Axel. Door Jan Bouwmans De paus die speciaal voor een zaligverklaring het vliegtuig neemt: dat oogt in elk geval bijzonder. Meestal komt de paus er immers het Vaticaan niet voor uit. Zalig- en heiligverklaringen vinden gewoonlijk in de Sint Pieter of op het Sint Pietersplein plaats. Zo niet, dan vormen ze een onderdeel van een uitgebreider pastoraal be zoek dat de paus aan een bepaald land brengt en dan dienen ze vaak als een spiritueel cadeau. Dat paus Johannes Paulus II dus spe ciaal naar België reist om daar in het geboorteland van pater Damiaan De Veuster de 'held van Molokai' zalig te verklaren, is niet uniek, wel bijzon der. Maar de zaligverklaring zelf is niet bijzonder meer. Zaligverklarin gen en heiligverklaringen, ze waren in de katholieke kerk ooit zeldzaam heden, zeker de laatste eeuwen. De Poolse paus heeft op dit gebied echter het roer totaal omgegooid. Onder zijn pontificaat lijken ze wel lopende- bandwerk te zijn geworden. In de periode 1958 -1989 (d.w.z. on der Joannes XXIII, Paulus VI, Johan nes Paulus I en gedurende 10 jaar Jo hannes Pau lus II) zijn er 313 personen zalig ver klaard en 349 personen hei lig. Maar Jo hannes Pau lus II heeft in zijn eentje sinds zijn aantreden in 1978 zo'n 300 heiligverkla ringen en zo'n 600 zaligver klaringen voor zijn re kening geno men. Alleen al in de voorbije mei maand zijn er weer vijf nieuwe zali gen en twee nieuwe heiligen bijgeko men. Tot de nieuwe zaligen behoort de in Duitsland geboren missiezuster Hele na Stollenwerk (1852-1900) die in 1889 de zustercongregatie 'Dienares sen van de H. Geest' in het Limburgse Steyl mede heeft opgericht. Tegelijk met haar werden nog vier andere stichters van religieuze ordes zalig verklaard: drie vrouwen en een man. Hun namen zullen bitter weinig men sen in onze contreien iets zeggen. Ze leefden bijna allemaal in de vorige eeuw in Romaanstalige landen. Al leen Maria de San Jose Alvardo Car- doza uit Venezuela is van deze eeuw: zij stierf in 1967. De twee nieuwe hei ligen vielen in Tsjechië: edelvrouwe Zdislava van Lemberk die leefde in de dertiende eeuw, en de jezuïet Jan Sarkander die leefde van 1576 tot 1620. Van de heiligverklaring van Jan Sar kander op 21 mei j.l. in het Tsjechi sche Olomouc kun je je afvragen of het wel zo'n gelukkige greep is ge weest. Sarkan der leefde in de tijd van de Re formatie en de Contra-Refor matie. In 1859 werd hij zalig verklaard. Sarkander, ge boren het in huidige Poolse plaatsje Skoc- zow, werd in 1620 door pro testantse edel lieden doodge marteld. Maar niet zonder re den, want Sar kander was een drijvende kracht ach ter de gedwongen terugkeer van Bo heemse protestanten naar de katho lieke kerk. Geen wonder dat de protestantse ker ken van Tsjechië kwaad zijn over de ze heiligverklaring. Twee jaar terug al had de leider van de protestantse Boheemse Broeders, bisschop Pavel Smetana, de paus verzocht van deze heiligverklaring af te zien. Hij vrees de namelijk dat de gewelddadige dood van Sarkander gebruikt gaat worden om de positie van de katho lieken in de zestiende eeuw te verge lijken met die onder het communis me. De katholieken beschouwen zich zelf dan in beide situaties als marte laren, terwijl de protestanten met de communisten zouden hebben ge heuld. Op die manier legt de heilig verklaring een doem over de huidige oecumenische betrekkingen. Maar Smetana's verzoek is aan dove mansoren gericht geweest. De Tsje chische kerk van de Boheemse Broe ders heeft daarom de oecumenische ontmoeting met de paus op 20 mei in Praag geboycot. De paus heeft vlak voor hij naar Tsjechië afreisde, in een brief aan de Boheemse Broeders de heiligverklaring nog verdedigd, daar komen we nog op terug. De verering van heiligen is vol gens Emile Gemmeke o.carm. het oudste gebruik in de kerk. Andere gebruiken zoals vroomheidsbelevingen rond kerststal, de kruiswegstaties en de rozenkrans zijn van veel latere, middeleeuwse oorsprong. „Heiligen," aldus Gem meke in zijn publikatie 'Vaderlandse vromen. Over Nederlandse heiligen en (kandidaat-)zaligen'(1993), „laten zien dat het ideaal, dat Christus voor houdt, geen ver en onbereikbaar ide aal is, maar steeds weer bereikt wordt door concrete, met name te noemen mensen van allerlei leeftijd en capaci teit, met hun eigen psychologie, sta tus en functies, in alle culturen en we relddelen." Gemmeke stelt dat er nauwelijks on derscheid is tussen de begrippen 'za lig' en 'heilig'. „Beide betekenen dat iemand goed geleefd heeft, dat hij 'in de hemel' is. En de hemel is geen plaats, maar een toestand, enigszins in de trant van: ik voel me in de ze vende hemel." Een zaligverklaring is dan een kerkelijke verklaring die zegt dat iemand zalig is, goed geleefd heeft, soms als martelaar gestorven is, en nu in de hemelse zaligheid ver blijft. Door een zaligverklaring verandert er niets voor de 'zaüge overledene'. Gemmeke: „Onze kennis van zo'n overledene wordt erdoor verruimd en verdiept. Bij wijze van spreken opent de paus, namens de geloofsgemeen schap, bij een zaligverklaring even de gordijnen van de hemel en zegt: 'Als je goed kijkt, zie je daarginds ook Ti tus Brandsma (in 1985 zalig ver- klaard-jb). Houd daar maar rekening mee.' Zo'n verklaring betekent dat of ficiële verering een goede zaak is, een veilige weg naar eigen zaligheid." Een zaligverklaring gaat elke heilig verklaring vooraf, maar lang niet alle zaligen worden ook heilig verklaard. Een zalige komt voor heiligverklaring in aanmerking wanneer de kerk het vermoeden heeft, dat de persoon in kwestie ook in vele toekomstige eeu kandidaat-zaligen die leek zijn en af komstig zijn uit andere werelddelen dan Europa, een bepaald doel dient. Zaligen en heiligen vervullen immers een idool-functie. Mensen kunnen het in hun leven maar heel moeilijk stellen zonder gro te voorbeelden, zonder idolen aan wie ze zich kunnen optrekken. Dat psy chologische mechanisme is de kurk waarop de popmuziek en zijn indus trie drijft, maar ook de filmindustrie en de theaterwereld met zijn sterren, de voetbalwereld met zijn vedetten. In feite speelt dit mechanisme een es sentiële rol in elke pedagogische si tuatie: het gedrag van de ouderen is maatgevender en invloedrijker op jongeren dan alle mooie woorden en verhandelingen bij elkaar. Vandaar de behoefte aan het ideale voorbeeld, in enkelvoud dan wel in meervoud. Op het gebied van geloof en kerk is het niet anders. Zali gen en heiligen moeten dienen als de ideale voorbeelden van christelijk leven, ze zijn de idolen van de gelovigen. Maar die gelovigen moeten zich dan wel kunnen optrek ken aan hun idolen en daarom moe ten die herkenbaar zijn. Paus Johan nes Paulus II begreep dat, wilde zijn grote herevangelisatieproject kans van slagen maken, er voor de mensen van deze tijd meer herkenbare, dus 'eigentijdse' zaligen en heiligen als voorbeeld, als identificatiefiguur no dig waren. Vandaar de forse stijging van het aantal nieuwe zaligen en hei ligen tijdens zijn pontificaat en de voorrang voor leken, vrouwen en niet-Europeanen. De Vlaamse pater Damiaan De Veus ter past zeer wel in dat eigentijdse perspectief, al leefde hij ook in de vo rige eeuw (1840-1889). De held van Molokai wordt hij genoemd en ook de melaatsen-apostel. Melaatsheid was in zijn tijd nog een besmettelijke en ongeneeslijke ziekte. Molokai was het eilandje waarheen de melaatsen van Hawaï werden gedeporteerd en aan hun lot overgelaten. Pater Damiaan besloot, na een tijd als missionaris op Hawaï gewerkt te hebben, zich op Molokai te vestigen om er de op hun dood wachtende melaatsen terzijde te staan, geestelijk en lichamelijk. Hij slaagde er ook in om enig sociaal leven van de grond te krijgen in de le- prozenkolonie waar tot dan toe anar chie en het recht van de sterkste heer sten. Zoals te voorzien was, liep hij zelf de ziekte op en is eraan gestor ven. Maar hij heeft door zijn volge houden levenskeuze wel het geweten van de toenmalige wereld wakker ge schud. Hij is de enige niet-Ameri- kaan, wiens buste staat in de eregale rij van het Capitool in Washington. Damiaan De Veuster staat dus model voor een radicale keuze voor de me demens in nood. Maar dat een jezuïet als Jan Sarkander anno 1995 nog hei lig wordt verklaard, is op zijn minst dubieus te noemen. Andersdenken den als protestanten het katholieke geloof en het lidmaatschap van de ka tholieke kerk door de strot wringen met behulp van de harde hand van wereldlijke machthebbers is toch niet iets, dat wij vandaag de dag als een verdienste waarderen. Dat de slacht offers van Sarkander hem destijds hebben vermoord, roept bij ons eer der de reactie op van 'eigen schuld dikke bult' dan van bewonderd mar telaarschap. De boosheid van de Bo heemse Broederschap, de grootste protestantse kerk van Tsjechië, om de heiligverklaring en haar boycot van de geplande oecumenische ontmoe ting met de paus stuiten beslist niet op onbegrip. Johannes Paulus H heeft een wèek voor zijn komst naar Praag nog een brief aan de Boheemse Broederschap geschreven, waarin hij de heiligver klaring van Sarkander rechtvaardigt. Wie zijn argumenten overtuigend vindt, mag het zeggen. De paus spreekt van een „door God geschon ken gelegenheid om zich op een be langrijke plaats kritisch te uiten over de godsdienstoorlogen van de zeven tiende eeuw." De heiligverklaring is zeker geen rechtvaardiging van het vroegere ge weld, aldus de paus die zegt juist te willen benadrukken dat zulke zonden tegen de liefde van Christus niet meer voor mogen komen. Tenslotte ge bruikt de paus als argument dat het slechts gaat om een erkenning van de persoonlijke verdiensten van Sarkan der die „onder katholieke priesters en leken zeer geliefd is. Zij allen be schouwen hem niet als slachtoffer van religieuze haat, maar als beschei den en blijvend voorbeeld van chris telijke liefde en trouw." De pauselijke rechtvaardiging heeft de Tsjechische protestanten niet kun nen overtuigen. Johannes Paulus II heeft tijdens de plechtige heiligver klaring zelf in Olomouc namens alle rooms-katholieken de protestanten om vergeving gevraagd voor het on- recht, hen door de R.K.Kerk aange daan. Of dat het zeer grotendeels heeft weggenomen, zal nog moeten blijken. De dringende oproep van de paus in Tsjechië tot eenheid van alle christe nen had tegen deze hele achtergrond in elk geval een bijklank. wen en in vele landen en culturen nog betekenis zal hebben voor anderen. Pas in de laatste eeuwen wordt on derscheid gemaakt tussen zaligver klaring en heiligverklaring. Het ver schil tussen beide ligt volgens Gem meke in de aard van de verering van de overledene. „Een zalige wordt in één of in enkele landen vereerd, in landen waarin hij gewoond en ge werkt heeft of gestorven is. Deze ver ering vindt plaats op basis van vrij willigheid en voorkeur. Een heilige is echter geplaatst op de kerkelijke ver jaardagskalender, die in de gehele wereldkerk gevolgd wordt." Wil een zalige ooit heilig verklaard kunnen worden, dan moet er na zijn zaligverklaring, aantoonbaar op zijn voorspraak, een wonder gebeurd zijn dat door de kerk ook als wonder er kend wordt. Dat bleek in het verleden een flinke drempel te zijn. De huidige paus heeft juist op dit onderdeel de zaak versoepeld. Wat is echter volgens de aloude op vatting van de kerk een heilige? Gem meke: „Een heilige is iemand die con stant, en niet zo nu en dan, zonder te genzin en zonder humeurigheid meer dan andere goede mensen de goede menselijke en christelijke eigen schappen tot ontwikkeling heeft ge bracht." Tot ontwikkeling brengen impliceert een proces. Precies op dit punt dekt de vrome beeldvorming over heiligen de werkelijkheid niet altijd even goed. Want, stelt Gemmeke: „Ook heiligen hebben hun mankementen en fouten. Hun heiligheid bestaat er niet in, dat ze geen fouten hebben, maar heeft te maken met de manier waarop ze deze mankementen gefat soeneerd hebben. Wisten ze excuus aan te bieden als ze zich vergalop peerd hadden? Verbeterden ze hun kwalijke eigenschappen? Hoe gingen ze om met onsympathieke mensen? Werkelijk goede eigenschappen zijn aangeleerd en verworven, eigen ge maakt en nooit louter aangeboren. Heiligheid heeft te maken met de grondbedoeling (motivatie) en grond houding (attitude) van een mens en niet met zijn psychisch reageren of met zijn voorkeur op kunstzinnig of wetenschappelijk, huishoudelijk of culinair gebied, met zijn handigheid of vaardigheden." Vijftig jaar geleden schreven mgr. dr. Olav Smit en prof. dr. R. Post in een boek over het Vaticaan, dat daar voor ruim 300 jaar werk lag, indien alle in geleverde dossiers voor zaligverkla ringen bestudeerd zouden worden. Twee jaar geleden bedroeg het aantal aan het Vaticaan voorgedragen kan didaten voor een zaligverklaring nog ruim duizend. Het is echter allesbehalve een fluitje van een cent om iemand zaligver- klaard te krijgen, laat staan heilig- verklaard. Het vergt een uitgebreide procedure, waarbij de kerkelijke au toriteiten zich alle tijd van de wereld gunnen. Bovendien kost zo'n proces ook nog een lieve duit. Paus Johannes Paulus II heeft de strenge eisen en voorwaarden echter wat versoepeld. Met name de erken ning van het vereiste wonder heeft hij wat gemakkelijker gemaakt. De paus had met zijn versoepeling natuurlijk een bepaalde bedoeling. Zoals ook de actuele keuze van het Vaticaan om voorrang te geven aan de dossiers van Pater Damiaan de Veuster op zijn sterfbed gefotografeerd door Sidney Bourne Swift, de arts van de melaat senkolonie op Molokai.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 41