STEM s jsé--* mmiÊÊmm WmÊÊÊÊMi 4- 3ll?-8c KP c I! il as>! f §1^ 11 "Ill ïsjl'. 3111 IfjfkHii ;S4Sa-8|I:| i£*£ÏS g -Sc'I» if J a&l 1 Graceland nog steeds de grootste trekker De begroeting is veelbelovend. Welcome to Memphis, Home of the Blues. De ingeblikte damesstem schalt door de aankomsthal van de luchthaven, iedere keer als er een vliegtuig is geland. Dat gebeurt al jaren zo, maar de stad denkt het bandje spoedig ook voor la dingen Europese toeristen te kunnen afdraaien. Met ingang van 27 juni opent de KLM als eerste een direc te luchtverbinding tussen Europa en de oude katoen- stad in de Mississippi-delta. Memphis belooft zijn transatlantische klandizie veel historie en vooral veel muziek: immers de Blues, de Rock'n'Roll én de Soul ontstonden hier. Evenals de carrières grootheden als Elvis Presley, Otis Redding, B.B. King, Johnny Cash en Roy Orbison. Maar horen en zien zijn twee. De belangrijkste ont dekking staat al bij voorbaat vast: het echte hart van Memphis klopt in het oor van de luisteraar. Nergens anders. 'et leger wordt een multinational Memphis verwacht veel van de directe luchtlijn met Europa die de KLM eind juni opent 'De sterfplaats van dominee King hebben ze omgetoverd tot een Emotioneel Hollywood' ■■I Zoeken naar een verzwegen vader Heiligen aan de lopende band 3 JUNI 1995 Weekend ZATERDAG 3 JUNI 1995 DEEL I i s i- ai* l"2£ 3 S j cn <0 ra C51 01 Cl*- Qi na i §1 oi_S 8 c CU T x> O r* r" C 'ïjj 5» ft 01 =2*o •fc! Ï5S O)-5- 4-» 4S c c T3 a> O 01 "O «■orc^ c <jj a> 3 na 4_ x: ai jx <u »ïJ! +5 vn U dl I B -S '■o O" c Jï tj ra j* fa i 8 tJiï u— f - :5-S i C J2 3 £<♦- C- u fe -o g ai j 13 ai ai CL-o o 2 c-S S-gM Q. fO Q "O ut f» J >-s s§5| fe S ;S o5 -O -o a» 3 If 8£?| Q..S.X: N •=«-c ai 2 ai o »o -c ai_y T3 U» 01 a. cu 2 15 c "O O co ai oi v S|C 5 .««=5 "5-S-a c ff-S 1 S?'S 5 '■ot 2 2 g i 3 0) dl r v E-s-s f C-X cf a aj -u o 4_r ra ai ai ra J£} jj jj-g j? ai-5 IS S.ÏÏ 8'SÏ Z> cn E i= 52 Z oi E 5 ■jdiiaiooSS ix x a. n .si, a. c 01 - 31 ui "f" s 8 lij ."kL 01 s k. 1 i=* ai <y d» n .£-8°|fl 4^ c. u> J2 "P De belangrijkste toeristische attractie van Memphis is nog altijd 'Graceland', dat jaarlijks evenveel bezoekers trekt als de stad inwoners heeft: ca. 650.000. De nabij de luchthaven gelegen woonstee én laatste rustplaats van'Elvis Presley is niet zó groot en kitcherig als zijn reputatie wil. De veiligste route vanuit het stadscen trum voert langs Riverside Drive (be roemdste bewoonster: Cybill Shephard) en Highway 55/South. En dan via Exit 5 de Elvis Presley Blvd. op naar huisnum mer 3734. In het vroegere pand van Lansky's (El- ,vis' kleermaker) aan 130 Beale Street ze telt het non-profit Center for Southern Folklore van Judy Peiser, met beziens waardige documentaires en exposities. Twee maal per week optredens van de 78- jarige bluespianist Mose Vinson. Hier ook staat Sam Phillips' masterdisc-machine die in de Sun Studio ontbreekt. De vooroorlogse- Memphis-blues is uit gebreid gedocumenteerd in het Beale Street Blues Museum (gevestigd in het voormalige Old Daisy Theatre), de blues na '45 in the Memphis Music Hall of Fame in 2nd South Street. Als Memphis' beste platenzaak geldt Poplar Tunes (308 Pop lar Str.), 'hofleverancier' van de jonge El- vis. Soulconcerten in Willie Mitchell's R&B Club, eveneens in Beale Street. Over de brug en per monorail is het in de Mississippi gelegen Mud River (125 North Front Street) bereikbaar. Ameri ka 's beroemdste bommenwerper uit WO II, the Memphis Belle, staat hier opgeJ steld. Veel intersessanter dan het schaal model van de rivierloop is het Mississippi River Museum over de archeologie en ge schiedenis van deze één langste rivier ter wereld. Klassiek ■Amerika, ofwel het indiaanse leven voor de blanke invasie, is te zien in Chucalissa Arehaelogical Village en het C.H. Nash Museum in het T.O Fuller State Park in South-Memphis (1987 Indian Vil lage Drive). 'Het graf van Elvis op Graceland. foto leo nierse Iets van het 19e-eeuwse koloniale Zui den is zichtbaar in het Victorian Village District, met o.m. het Magavney House en Mallory-Neely House, beide aan Adams Avenue. Memphis oudere en jongste histo rie wordt verbeeld in het Pink Palace Mu seum (3050 Central Avenue). Het oude handelsdistrict Cotton Row, onlangs nog vereeuwigd in de speelfilm 'The Firm' (met Tom Cruise) is te vinden aan Front Str. (tussen Jefferson en Beale). Uitstapjes zijn mogelijk naar hoofdstad Nashville (3,5 uur rijden naar o.a. het cen trum van de C&W-muziek), Lynchburg (lack Daniel's), Tunica (de casino's in de Mississippi; een uur). Dieper de Delta in kan ook. Presley's geboorteplaats Tupelo, Mississippi ligt op plm. 2 uur rijden, even als Clarksdale (hart van de deltablues!) en de historische -plaatsjes Vicksburg en Natchez. Typische familie-attracties zijn te vin den in Midtown Memphis, zoals the Child ren's Museum, the Memphis Zoo en Liber- tyland. Weinig bezienswaardig maar toch Memphis' trots is de tien jaar oude pira midevormige sportarena van roestvrijst- aal; met een hoogte van 32 flatverdiepin- gen is deze piramide langs de Mississippi de op twee na hoogste ter wereld. NB- Een eventuele zoektocht naar andere Elvis-huizen dan 'Graceland' is bij voor baat zinloos. De twee krotjes waarin de King opgroeide langs Alamama Road (South Memphis) en in Lauderdale Courts - zijn al jaren ge leden gesloopt. Lauderdale (gelegen langs Highway 240 naar Nashville) bestaat nog ten dele, maar om redenen van persoonlij ke veiligheid valt een bezoek aan dit getto sterk af te raden. SB King in de Efteling Door Leo Nierse aet gebeurt als ik Beale Street afloop. Het is een uur of twee 's nachts en de grootste attractie van Memphis, Tennessee - de straat waar begin de ze eeuw de Blues ontstond - is leeg gestroomd. De langst openblijvende bluesclubs zijn gesloten, het rumoer is verstomd, de toeristen hebben hun hotelkamers opgezocht. De straat lijkt verlaten. Ineens staat ze naast me. Hi. How ya doin', sir? Ik kijk in het ronde ge zicht van een gedrongen zwart tie nermeisje, dat uit het niets tevoor schijn lijkt te zijn gekomen. Ze is niet ouder dan vijftien jaar, eerder jonger. Haar kroesende haar heeft ze zo glad mogelijk langs haar ge zicht gekamd. Ze houdt een paar diepbruine ogen op me gericht. In formeert of ik het hier, Downtown Memphis, naar m'n zin heb. Sure do. Het kind meet amper anderhalve meter. Ze is minstens drie maanden zwanger. Haar directe benadering ten spijt is haar gedrag niet uitda gend. En ondanks het gevorderde tijdstip stelt ze voor Amerikaanse begrippen geen ongewone vraag. De wildvreemde passant is tenslotte een gast en de Memphians - zoveel is me binnen anderhalve dag al dui delijk - blinken uit in een onbevan gen soort gastvrijheid. Schijnbaar onbekommerd loopt de tiener vro lijk babbelend een eindje met me mee door het duister van Beale Street, waar nu steeds meer neon uitdooft. Op haar leeftijd en in haar conditie zou ze maar beter in bed kunnen lig gen, bedenk ik iets te vaderlijk. Wanneer ik bij Third Street de ge boortestraat van de Blues wil verla ten, besluit ik het daarom bij een korte groet te laten. Maar dan komt het hoge woord eruit. - „Wilt u vannacht geen gezel schap?" Omdat ik nog niet heb kunnen vast stellen hoe argeloos of doortrapt de kleine zwarte straatmadelief nu werkelijk is, besluit ik het kind ge zichtsverlies te besparen en wend ik naïviteit voor. „Morgen is misschien een beter idee, ik ga nu naar mijn hotel terug om wat te slapen." - „U wilt daar vast niet alleen naar toe; ik kan bij u blijven." „Lijkt me geen goed idee." - „We kunnen ook in mijn auto," houdt ze aan. Dus toch! „Dat bedoel ik niet. 't Lijkt me ge woon geen goed idee. But thanks anyway. - „Dan maar niet," zegt ze en loopt weg, draait zich toch nog even om en zegt zondereen spoortje hatelijk heid: „Enjoy your stay here, sir." Onderweg naar mijn hotel - het vo rig jaar voor vijf miljoen gerestau reerde Peabody aan Union Avenue - word ik nog twee maal aangescho ten, nu door oude zwarte bedelaars op zoek naar een slaapplaats, een maaltijd of alleen maar een slok. En ik .word overvallen door de notie dat ik dit eigenlijk niet had mogen mee maken. Achteraf bezien was het alsof er daar op het nachtelijke Beale Street een decorstuk was omgevallen. Niet dat er in die tien minuten veel schokkends of uitzonderlijks ge beurde, integendeel. Het was juist de banaliteit die niet strookte met het sprookje dat modern Memphis voor zijn toeristen aan het schrijven is. Pas als het neon dooft op Beale Street en de hoertjes en bedelaars zich uit het duister van de zijstraten los maken om de laatste toeristen aan te klampen, pas dan klapt de zeepbel. foto ruud taavcapital pres Daarin is geen plaats voor het onza lige verband tussen armoede, on tucht en huidskleur. Een doemvolle drieëenheid die nu net het wezen van het oude Beale Street bepaalde. En die het merendeels door kleur-, lingen bevolkte Memphis nog altijd tot een stad van onderhuidse raciale spanningen maakt. Een kwart eeuw geleden dacht de stad - die ooit zijn kapitaal vergaar de over de ruggen van zijn katoen plukkende slaven - de oplossing ge vonden te hebben, toen zij in 1969 genadeloos de zwarte sloppen sa neerde na de hevigste rassenonlus- ten in de Amerikaanse geschiedenis. Echter, met de massale sloop van zijn stadshart beroofde Memphis zich tegelijkertijd van zijn histori sche erfgoed én zijn culturele voe dingsbodem. Waardoor het moderne Memphis zich nu het beste karakte riseert door een fascinerende para dox, namelijk dat er van heel veel geschiedenis maar heel weinig te zien is. De politieke oplossing van twee de cennia terug blijkt een kapitaalver nietiging van de eerste orde te zijn geweest. Dat de ziel van de stad - de wereldvermaarde Memphis-sound met zijn 'luie' beat net na de 2e en de 4e tel - op ontelbare geluidsdragers is vastgelegd, doet daar niets aan af. Een nieuwe generatie stadsbestuur ders, politici en ondernemers kan zich over haar verwoeste erfenis dan ook de haren uit het hoofd trekken. Want aan ambities komt de huidige elite van Memphis niets te kort. „Wij willen een plekje op de wereld- ^■■■■1 Het historische decor van Beale Street is op sommige plaatsen nog duidelijk zichtbaar. Rechts op de foto een van de weinige monumentale gevels waar - nog - geen nieuw winkelpand is aangebouwd. foto leo nierse kaart, naast steden als Chicago en Atlanta," meldt John Threadgill van de plaatselijke Kamer van Koop handel plompverloren. Het is een van de allereerste mededelingen die de directeur 'internationale ontwik keling' op onze kennismaking laaf volgen. Zeker, de Kamer-directeur is very very proud op Memphis, nog altijd een van de belangrijkste katoenste den ter wereld. Bovendien is zijn stad de nationale handelskampioen in de sectoren hardhout, soja en rijst. En vormt het de thuisbasis van wereldwijd vertakte concerns als de hotelketen Holiday Inn en het koe riers-imperium van Federal Ex press. Maar dat is Threadgill en de zijnen niet genoeg. Zij wensen voor hun stad eenzelfde Wirtschaftswunder als het in veel opzichten vergelijk bare Atlanta, Georgia. De vestiging splaats van CNN en Turner Enter tainments groeide in vijftien jaar tijd uit van arme zuidelijke, in meerderheid zwarte stad tot een we reldhandelscentrum. In de aanstaande intercontinentale luchtverbinding ziet het naar inter nationale handelscontacten hunke rende Memphis zijn grote kans. Threadgill: „De KLM opent voor ons de poort naar Europa. Hier heb ben we jaren op gewacht." Dat verlangen is natuurlijk niet bij voorbaat wederkerig, zeker niet in toeristisch opzicht. De met historie en cultuur verwende Europeaan zit niet vanzelfsprekend verlegen om een bezoekje aan een transport knooppunt zonder stedenschoon. Bezienswaardigheden en toerisme horen nu eenmaal bij elkaar als drinken bij dorst en zelfs naar Ame rikaanse begrippen is het tussen zes spoorlijnen uitgestrekte Memphis met zijn vele kaalslaggebieden een weinig aantrekkelijke plaats. De Memphians zijn zich daar ook terdege van bewust. Maar zoals alle Amerikanen, compenseren ook zij hun cultureel minderwaardigheids gevoel met oogverblindend spekta kel, dat perfect wordt georganiseerd en met veel zelfvertrouwen aan de man gebracht. Het afgelopen decennium is de stad aan een fabelachtige inhaalslag be gonnen. In enkele jaren 'tijds is Downtown Memphis volgezet met nieuwe bezienswaardigheden, die zoveel mogelijk naar het verleden verwijzen. Kapitale investeringen waarbij 'authentiek' en 'historisch verantwoord' de meest gehanteerde termen zijn. Op de troittoirs wemelt het wel haast van de plaquettes die histori sche plaatsen markeren. Door het vijf jaar oude, maar nochtans als historie district omschreven winkel centrum van South Main Street rij den sinds twee jaar zes 'authentieke' trolley's. Enkele mijlen verderop heropent Bill Day, nazaat van een schatrijke plantagehouder, in au gustus zijn voorouderlijke landhuis The Hunt-Phelan Home. „In vol strekt originele staat terugge bracht," bezweert hij voortdurend tijdens een geïmproviseerde rond leiding. Hoog boven zijn hoofd dro gen zijn 'authentieke' plafondschil deringen langzaam op. Overal in Downtown Memphis zijn op de meest onwaarschijnlijke plaatsen museumpjes ingericht. Volgehangen met memorabilia (meestal foto's), moeten die de be zoeker in staat stellen alsnog Mem phis' weggevaagde historie te be trappen. De aanduiding 'museum' is daarbij aan forse inflatie onderhevig. Het woord siert net zo goed de ruiten van kledingboetieks, souvenirwin keltjes en een automatenhal ('Gam bling Museum'). Zelfs het politiebu reautje van Beale Street ontkomt niet aan de dubbelfunctie van per manent geopend Police Museum; nachtelijke bezoekers slenteren er onbekommerd langs de bureaus en kieken elkaar achter de tralies van een namaak-cel. „Intussen heeft de straatarme zwar te bevolking hier geen leven," weet Jacqueline Smith, die zelf achter South Main Street huist. „Alles moet wijken voor het grote geld." Bivakkerend op een sofa tegenover het tot Civil Rights Museum ver bouwde Motel Lorraine, protesteert de vrouw sinds zeven jaar dagelijks tegen wat zij 'de bezoedeling van Dr. King's erfenis' noemt. In het Lorraine, op een' steenworp afstand van Beale Street, viel de geweldloze strijder voor gelijke burgerrechten op 4 april '68 door blanke moorde naarshand. Smith; „Martin Luther King nam- het op voor de armen. Maar stadsbe stuur en investeerders pesten hier met vereende krachten de zwarte wijkbewoners weg om nog meer toe ristische objecten te kunnen bou- wen." Zoals in 1991 het Civil Rights Mu seum. „De sterfplaats van dominee King hebben ze voor negen miljoen dollar omgetoverd tot een Emotio neel Hollywood vol nagemaakte voorwerpen." Om voorbeelden zit de zwarte activiste niet verlegen. „Om de aanslag op een bus met Freedom Riders (blanke demon stranten tegen rassenscheiding; LN) na te kunnen bootsen, hebben ze een autobus,, van 45.000 dollar in brand gestoken. Maar je moet niet denken dat ze voor de wijk zelf ook maar één stuiver over hebben." Minstens zo controversieel binnen de stedelijke gemeenschap is de tien jaar geleden aangevangen herin richting van Beale Street tot histo rie district. Nog aan het einde van de jaren zes tig gold Beale als een soort War- moesstraat-in-het-kwadraat, die het blanke .stadsbestuur tartte met zijn ongrijpbaarheiS. Hier was het voormalige slavenvolk heer en meester. I LEES VERDER OP PAGINA 3 jm ZIE WEEKEND 2 ZIE WEEKEND 3 "7IC ÏMCCl/CMI-l A ZIE WEEKEND 4

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 37