(D 0 0 altijd een dEUS wordt voor vol aangezien TAMTB O O O O O O O O O 0 0 ÜJ ui o Informatie over vakantie- Een op drie jongeren zag Faces of Death 5 - s a I n 3-^f s 'M. a-3 C a I 1 S S 2 src H iav)i.na A 1) Conquest of paradise Vangelis 4) Have you ever really lo ved - Bryan Adams 2) Scatman John Scatman 3) Think twice - Celine Dion 5) Sjeng aon de geng - De Nachraove (10) Two can play that ga me - Bobby Brown 9) Ajax is kampioen - Dan ny Lukassen 7) Together... - Charly Mental Theo Lownoise 8) Back for good - Take That 6) Push the feeling on - Nightcrawlers (11)'74-75-The Connels (12) Key to my life - Boyzo- ne (15) Army of me - Bjork (19) Laat me nu toch niet alleen - Clouseau (14) Self esteem - Offspring (16) If you love me - Brown- stone (22) Selling the drama - Live (32) Think of you - Whigf ield (13) Fly away - Haddaway (30) If you only let me in - Mn8 (28) I'm the girl... - Lick feat, kentucky martha (24) Julia says - Wet Wet Wet (31) This is how we do it - Montell Jordan (35) You belong to me - Jx (18) 't roeie klied - Rowwen Heze (29) This is the way - E-type (21) U sure do - Strike (20) The bomb - The Bucke- theads (-) Nou en - Normaal (36) Love devotion - Real Mccoy (38) See the light - T-spoon (17) You can run - Jeremy Jackson -) This ain't a love song - Bon Jovi (37) Ay ay ay ajax - Ronald Peter Beense (27) Waarom heb jij mij ver laten - Frans Bauer (25) Amsterdamse hitmed ley - Koos Alberts (40) Hee ho, met ajax gaat 't zo - Hans Versnel (23) Fly - 2 brothers on the 4th floor -) Forever blue - Little River Band 40 -) Hakuna matata Jim my Lebo m Cliff (42) Save it till the mour ning - Shut up and dance (47) Wish you were here - Rednex (26) Baby baby - Corona (34) Holding on to you - Te rence Trent D'arby (48) De hele wereld... - Dries Roelvink (46) Somewhere in time - Glennis Grace -) Ik droom alleen maar van jou - Robert Leroy -) Hardcore vibes - Dune -) Strange currencies - R.E.M. (41) Cherie (is in da house) - Eddy Wally ©Stichting Megatop 50 Eindredactie: Paul Verlinden Reacties Vind je jezelf heel interessant. Jieb je een goed idee of wil je gewoon je gal spawen? Schrijf of bel naar Raqazzi, Postbus 322S. 4800 Mb Bred; ■0 „Volgens mijn sterrenbeeld ben ik een miskend genie, dus is er nog hoop". André Schotanna (25 jaar) uit Breda is verslaafd; aan drugs, aan geld, drank en aan feesten. Le ven in een caravan, met de politie constant op de loer, is echter niet vol te houden. André wil terug naar de tijd dat hij een appartement had en een magnetron. Een paar uurtjes per week drinkt hij koffie bij 'Straathoekwerk'. „Misschien is dit gesprek een nieuw begin". Door Michiel van den Broek Binnen zonder kloppen. De deur van 'Straatwerkhoek' staat open; niet alleen vanwege de broeierige hitte, ook om de doelgroep uit te nodigen. De stich ting, onderdeel van Drughulpverlening West- en Midden Brabant, stelt zichzelf tot doel contact te leggen met verslaaf den. De 'laagste' vorm van hulp: op de straathoek. Van de Bredase Concordia- straat in dit geval. De televisie staat behoorlijk hard, MTV. Een tiental mensen zit eromheen op ge makkelijke banken. Het enige meubilair dat een thuisgevoel weergeeft. De mu ren zitten goed in de verf, maar zijn kaal. Steriel is de achterkamer, waar André vertelt: „Twaalf jaar was ik. In een kraakpand in de buurt rookte ik m'n eerste joint. De krakers hadden van alles, zij waren de dealers. En ik was het nieuwsierige jongetje; op de grote zol der kon je lekker spelen. Daar mocht al les, wat thuis verboden was. Mijn ou ders vonden het allemaal best. Om half negen moesten m'n vriendjes thuis zijn, maar ik was nog op straat. Toch is het gewoon mijn eigen schuld. Een tijdje geleden heb ik de spaarpot van m'n moeder beroofd, daarvan heb ik nu zo'n spijt." André zit geen moment stil. Hij krabt aan zijn huid en speelt met een plastic bekertje. Het shirt zonder mouwen fladdert op en neer, zodat de tatoeages op z'n bovenarmen zo nu en dan zichbaar worden. 'Metallica'. De ca ravanbewoner praat zachtjes en soms verlaat een zenuwachtig lachje zijn mond. „Ik ben gek op geld, weet je." Zoals André, die nog aan de lange weg moet beginnen, zegt: „Eens een ver slaafde, altijd een verslaafde. Het zit ge woon in je bloed. Een jaartje geleden nam ik valium met veel bier. Ik werd he lemaal gek, enorm agressief, 's Nachts besloot ik er helemaal mee te stoppen. De volgende morgen zat ik al weer aan bier" (weer dat rare lachje). Het is een bekend verhaal dat bij ex-ver- slaafden de verleiding om weer te gaan gebruiken altijd op de loer blijft liggen. Voor André betekent het gevaar van te rugvallen ook het gevaar van gevange nisstraf. Drugs kosten namelijk geld, veel geld. André heeft geen inkomsten (geen baan, geen uitkering). Het is dus duidelijk dat hij steelt. Om te eten, maar vooral om drugs te kopen. Speed, xtc, hasj en een enkele keer heroine. „Ik doe alleen winkeldiefstal, om aan eten te komen. Eerlijk, ik heb nog nooit een fiets gejat. Worster F broden bij de superman»», flessen drank. Ik weet altijd vantevoren wat ik ga halen. Stelen doe ik systematisch". Een uurtje later vertelt André iets heel anders. „Jatten kan best een kick geven. Ik zie dat ze op me letten en toch lukt het iets mee te nemen, schitterend toch? Als ik me verveel, zorg ik er eerst voor dat ik wat spul heb ingenomen. Dan gaat de tijd wat sneller. Als ik met wat vrienden dan toevallig langs een drankzaak kom, is de kans groot dat we met een paar flessen whiskey naar bui ten lopen. Mensen voor de gek houden, dat is toch tof? In de huiskamer zitten telkens andere mensen. De meesten blijven een half uurtje; een kop koffie en weer weg. Vandaag staat er zelfs taart op tafel, een van de sociaal wer kers is jarig. Telkens als iemand binnen komt, fluistert André in m'n oor wat diegene op zijn kerkstok heeft. „Dat is Etienne, de snijder van Paradijs", of: „Daar heb je John. Hij was de eerste met maffiapraktijken in Breda. Je weet we\, koppen afsnijden er»zo. Hehehe". André: Ik weet zeker dat ik kart af kicken" FOTO ARYAN JANSEN loop. Er is geen enkel medeleven meer in de maatschappij. Vieze blikken in plaats van een praatje. Dat gejdt kenne lijk ook voor de gemeentelijke instellin gen. Ze kijken je aan alsof je van een andere planeet komt. En je krijgt nooit een goed antwoord. Ik loop van het stadskantoor naar het bureau Sociale Zaken en weer terug, ledereen zóu eens een weekje op straat moeten leven. Misschien zou ik dan meer respect krij- y >pe» 'eeft André eigenlijk nog nooit geuegen. Zijn ouders lieten hem links liggen. De zoon van zijn zus nam zijn plaats in. Dat doet hem veel pijn. Op de LTS had hij nergens zin in. Dat was niet zo vreemd gezien zijn dagelijk se blow. Zes jaren liep hij rond bij di verse afdelingen zonder dat een diplo ma ooit in zicht kwam. Daarom ging hij de fabriek in. „Dat was ook niet zo'n succes, ik kan er niet zo goed tegen dat iemand me commandeert." Zelfs gla zenwassen bij een bevriende baas liep al na drie maanden kapot. Ruzie. Hij was 23 en eigenlijk kon het hem niks schelen. Feesten, drank, geld, dat was het ware leven. Nu begint de caravan, illegaal bij de suikerfabriek gestald, hem aardig de keel uit te hangen. De politie ligt constant op de loer. Als hij zo doorgaat, komt volgend jaar de ba jes in zicht. André is al tien keer opge pakt. Eens zal het enorme cellentekort niet meer tegen hem zijn opgewassen. Afkicken dus. „Ik weet zeker dat ik het kan, zonder hulp. Straks heb ik een ap- partement en nu vertel 'ik alles in het FNV Jongeren heeft deze week voor de vijfde maal de vakantiewerklijn ge opend. Jongeren kunnen deze telefoonlijn bellen met vragen en klachten over vakantiewerk. De speciale lijn is een onderdeel van de jaarlijks terugkerende campagne over vakantiewerk, die dit jaar officieel op 24 juni van start gaat. De FNV wil hierin zoveel mogelijk jongeren informeren over hun rechten en plichten. Jongeren die vakantiewerk doen, kunnen via de telefoonlijn informatie krijgen over lo nen, contracten, studiefinanciering, kinderbijslag, ziekenfondspremies, belas tingen, vakantatietoeslag en nog veel meer. Het telefoonnummer is 06-8212147 (20 cent/per minuut) en de lijn is open op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. Jongeren kunnen ook een informatiepakket bestellen bij de vakan tiewerklijn. Het pakket is gratis voor leden van de FNV, anderen betalen 5,50 gulden. Eén op de drie Nederlandse jongeren heeft wel eens een aflevering gezien van 'Faces of Death'. Vier op de vijf jongeren weten van het bestaan van- de gewelddadige videobanden. Dat blijkt uit een enquête van bureau In ter/View, uitgevoerd in opdracht van het jongerenblad Primeur. Van de jongeren die de video's niet hebben gezien, heeft 11,8 procent wel eens overwogen één van de om streden films te huren. Ondanks alle publiciteit heeft 17,4 procent van de jongeren nog nooit van de films ge hoord. Over een verbod op de films zijn de meningen verdeeld. Van de procent vóór en 34,9 tegen. De overi gen hebben geen mening. Van de kijkers naar Faces of Death weet 65,3 procent dat een deel van de opnames is nagespeeld. Een enke ling is er zelfs van overtuigd dat de hele band getruct is. Daarom wordt ook wel lacherig gereageerd. Staatssecretaris Terpstra (Welzijn) vindt dat verontrustend veel jonge ren de films hebben gezien. „Dat zo veel jongeren de film zelf hebben kunnen huren, bevestigt de nood zaak dat de videoverhuur aan de kaak wordt gesteld," zegt ze in Pri meur. De staatssecretaris heeft zelf ook gekeken. „De beelden bevesti- dat dit inderdaad zeer schadelijk VoorWebber interviewt Ajax- voetballer Edgar Davids de PSV'er Ronaldo. Nou ja, interviewen. Het is een onsamenhangend gesprek waarbij de twee voetballers el kaar een beetje lopen te dollen. Ronaldo: 'Doe nog eens voor hoe je juicht nadat je scoort'. 'Waar om?' 'Dan kijk je zo gruwelijk!' Ook is er in Webber aandacht voor manga. De schrijvers van het artikel willen even iets recht zet ten. Volgens hen weet de pers niet wat manga is. "De Japanners noemen hun tekenfilms namelijk anime." Manga is een verzamel naam voor Japanse strips en het woord wil zoiets zeggen als 'on verantwoordelijke plaatjes'. De taal van manga blijkt een taal op zich te zijn. „In manga horen be paalde lichaamshoudingen of handelingen bij bepaalde emo ties. Een hand achter het hoofd betekent bijvoorbeeld dat een persoon zich schaamt. Een bloed neus bij jongens betekent seksu ele opwinding." InAvantGarde een artikel over smart nutrients en energize cocktails. „Ze hebben trendy na men als Rise Shine, Memory Fu el, Super Blast en Love Bomb. Ze zorgen voor topprestaties op het werk, de dansvloer en in bed. De belangrijkste ingrediënten van dit slimme snoepgoed zijn vitaminen, mineralen, aminozuren en krui den." AvantGarde gaat na wat de bijsluiter belooft, wat erin zit en wat de gebruiker er van zegt. Verder kun je in dit blad het suc cesverhaal van Ricki Lake lezen. Ze is de rijzende ster onder de presentatrices van talkshows, en wordt wel de schrik van Oprah Winfrey genoemd. Dat ze ooit beroemd zou worden, stond voor Ricki al heel lang vast. Vroeger was ze een soort Bessie Turf: een dik en lelijk buitenbeentje. Nu is ze een succesvolle tv-persoonlijk- heid. Maar Ricki is nog niet hele maal tevreden. "Ik ben nog" steeds niet de Hollywood-diva die ik zou wil zijn." „Hij is 29 jaar oud, rijdt in een Mercedes, is behangen met goud en verdient meer dan vijf ton per jaar. Bij optredens staren de meis jes glazig naar zijn imposante ver schijning. Na afloop deelt hij handtekeningen uit."ft]ieuwe Te vu ging op tournee met hou- se-DJ Paul Elstak. 'Het verdriet van Feyenoord' blijkt groot. Regi Blinker en Gas ton Taument vragen zich na een rot seizoen af: „Waarom, waarom gaat het nou niet?" Taument kon het nog een beetje begrij pen, hij was langdurig gebles seerd. „Maar ik," zegt Regi Blin ker, „heb veel te lang op een ni veau gespeeld dat voor mij dood gewoon te laag is." De spelers kij ken met een gevoel van jaloezie naar Ajax. Blinker: „Dan kijk ik naar Ajax en denk: wat een vrien- denploeg. Maar ja, die winnen." Liesbeth Oeseburg dEUS: onze muziek is helemaal niet radio-vriendelijk Door Marjolein Rotsteeg „Er zijn al groepen naar ons vernoemd en er zijn zelfs mensen die nummers van ons coveren," vertelt dEUS-drum- mer/zanger Julie de Borgher. „Die co vers worden meestal gespeeld door on bekende bands, waarvan we brieven krijgen dat ze een nummer van ons op hun playlist hebben staan. En passant vragen ze natuurlijk of ze niet eens met ons samen kunnen spelen." Deze uitspraak spreekt boekdelen. Sinds dEUS naar aanleiding van de cd 'Worst Case Scenario' een internatio naal contract bij Island Records in Enge land kreeg, wordt de Belgische band in eens voor vol aangezien. „Ik heb daar geen verklaring voor, behalve dat ik denk dat ze in Engeland een zekere ma laise doormaken. Alles wat daar wordt gehypt of succes heeft, klinkt een beet je hetzelfde, heel Brits. Bandjes zoals Suede. Ze horen daar graag iets anders, iets exotischers. Waarom heeft Björk er succes? Ik denk juist omdat ze niet uit Engeland komt." „Qua verkoop stelt Engeland voor ons nog steeds niet veel voor. Wereldwijd zijn er nu zo'n zestig- tot zeventigdui zend platen verkocht. Maar we krijgen wel redelijk veel aandacht op MTV en in bladen als NME en Melody Maker. Doordat wij bij Island tekenden is er in eens aandacht voor België. Kijken of er verder nog iets zit. In Engeland hebben ze het voor hun voeten geworpen ge kregen dat ze ons niet lang van tevoren hadden opgemerkt." Eerlijk is eerlijk, qua popmuziek heeft België wereldwijd nooit echt potten ge broken. De vroegere band van Arno (Hintjens), T.C. Matic boekte wel artis tiek maar geen commercieel succes. Verder zijn er namen als Vaya Con Dios, Clouseau, Soulsister en Zap Mama. Merkt dEUS iets van jaloezie in België? „Niet tussen bands onderling. Of het wordt niet uitgesproken. Ik kan we wel voorstellen dat mensen jaloers zijn. Dat is volgens mij normaal. Ikzelf ben altijd jaloers geweest op bands die muzikaal niks voorstelden. Op de radio zit zoveel bullshit. Ik vond dat wij meer aandacht verdienden. Maar ik was niet jaloers op mensen die hun eigen ding probeerden te doen. Voor hen heb ik eerder respect en vind ik het jammer dat ze niet door breken." Maandag speelt dEUS op Pinkpop. Daarna verschijnt heel low-key de ep 'My Sister Is My Clock'. „Eerst wil de pla tenfirma 'Worst Case Scenario' nog een tijdje uitmelken. De meeste nummers van 'My Sister...' zijn op een viersporen recordertje opgenomen. Echt minimalis tisch. Het was ook niet de bedoeling dat het een cd werd. We zouden een b- side voor 'Hotellounge (be the death of me)' maken die langer was dan ge woonlijk. Maar opeens hadden we zo veel materiaal dat we een cd hebben gemaakt die een beetje anders is. Van daar ook dat we 'm gelimiteerd uit brengen en alleen telefonisch te bestel len is." „'My Sister...' is een soort opera gewor den, waaraan iedereen zijn eigen ariaa- tje heeft bijgedragen. Ik ben voorname lijk benieuwd naar de kritieken in Bel gië. Tot nu toe hebben we niks nega tiefs gehoord en ergens kan dat niet. Er zijn overeenkomsten tussen beide cd's, maar toch wijkt deze totaal af van de vorige. 'My Sister...' is zelfs helemaal niet radio-vriendelijk. De nummers lo pen als één track in elkaar door. Ik ben benieuwd hoe de dj's dat gaan oplos sen; ze kunnen er niet eentje uitpikken. We gaan er trouwens ook niet veel live van spelen, omdat het niet altijd moge lijk is. De vioolpartijen doen we soms wel live." Nummers van 'My Sister...' vallen soms van het ene uiterste in het andere en zijn nooit voorspelbaar. De plaat is nog dwingerder dan 'Worst Case Scenario' en vereist volledige concentratie van de luisteraar. Je vindt het te gek of hele maal niks, een tussenweg is er niet. „Dat klopt," aldus Julie. „Er zijn mensen FOTO NIELS VAN IPEREN die zich écht storen aan het geluid. Ver vormde gitaren en soms springt er, vol gens sommigen, opeens een versterker kapot. Daar moetje van houden. De nummers gaan van zacht naar hard. Ik kan me voorstellen dat mensen totaal afhaken. Dat vind ik ook goed. We be spelen toch maar een bepaald publiek. Een publiek dat meer aandurft dan wat je modaal op de radio hoort. Hoewel... wij beginnen zelf ook al modaal te wor den, omdat we veel gedraaid worden." Uitgangspunt bij dEUS is altijd de song, al kent die soms een minimalistische vermomming. „Een song heeft een aan tal akkoorden nodig, minimaal twee tot drie, een begin, een einde en een tus senstuk. Soms is de song heel klassiek, soms kan het afwijken. Dat het niet al tijd een duidelijk herkenbare song is, komt volgens mij omdat de gitaren niet altijd duidelijk overgaan naar andere akoorden en soms ook vals zijn. Daar bovenop heb je de camouflage van al lerlei geluiden. Sommige liedjes worden ook 'gebroken'. De meeste songs duren in mijn ogen te lang: couplet, refrein, couplet, wat twee of drie keer wordt herhaald. Je weet wat er gaat komen. Dat willen wij een beetje vermijden.' Alle bandleden houden zich naast dEUS ook met andere vormen van kunst be zig. Veelal met tekenen en schilderen. Zo heeft elk bandlid een bijdrage gele verd aan het artwork van 'My Sister...' Hoofdmoot is voorlopig echter de band. Met de bekendheid namen ook de randverschijnselen toe. „Als je eenmaal een beetje bekend bent, krijg je veel vuldig seks aangeboden. Het is niet moeilijk om een bakvis van zestien jaar mee naar het hotel te krijgen en daar lekker misbruik van te maken. Ook al zien zij het zo misschien niet, voor ons is het vaak op het randje. Zelf heb ik het met Nona Hendrix gehad. Daar heb ik echt op staan geilen. Maar dat is de eni ge die ik me kan herinneren." Is het nog wat geworden? „Nee, natuurlijk niet." AfOTOMBVHCW Mm VAN fcoewrowBN -Yfö f« <yt xW» AAM». mxoofMjSPen&i'- ISfttL Mee md- H N m 50 o G\ C z vo eo LH O -"t - Q. m I CD Cfl a M o M a- ö- Q 0 £2. Sr 3 sr S--3' 2. K i-h-o a 3 Eg. jy O O T3 v? c 8° oT 3-T3 OQ S H P S* flï 3 B. I o? 3 r.>3 3 O h f 3 <P 00 O Xn G e (D*0 CD CP a O - 3 3 nT 03 - -sr#! a-g. 03' ET 3 £5 v> cj cp 5? 3- erf- r-f- S ÊzS S.»cHc re -K S- .—,5. n CTQ CO CD* 3 O 3 3 5 e-3 3 s »-°^g2!gg.S 3!°^ I ioga- a o cf-S o w a fo 2 «os O g 3- S wf as 2 3 3 s g-<g I a "o m s g iLgg 8»3 si; S S 4 CD 5 cf- '"C/3 C/5 C/3 3 3. i i 3.3 o oJto ffl as re re '3 -3 - <13 3 p? t0 03 CD 3 S3 3 03 *1 ST* CD E» P S3 o fT >2 co WsT C CD 0 5-2» T» "-J ju P- rf\ W M 2 SÏS-sS re a 0) -S I S-6T^ i? 5 o ga jy H ST CO* S- P.CTQ 03 t3 3 52 3 cd p CDs DL. O ^03 t— 5 S** (D - P, CP af 3' 3 3 m S w «3 o flj <S N D !z; ra 8 n8° I'S G o B'&.F' pFpl' cr <p oT^ 5' a sr3 03 s w g" a rfi 3 c+ H en a enact a <-»- CD TP CD (T3 -3 03 O H8 B-Zo™ g-2 <j;a .S-jS'S"? G 3 h a3il?Sgg o 'S £3 3 s 3.S w 3 g C L_H CA ET* <->• CD 0 sr t OQ F- 03 3 2 cp w a Sas -T* *3 sT 2 "CS w ^CTQ T3 o-S S 3 a 3 W cp 5 cp K 8 ra >- CD 03 >-d at 2 oT H re >6 3 s fl) «03 CD 2 al £2. cp cp a" HQ 03 o a ju a* 3j ic-'g. 3- tr r- cn 03 org ar cn «-*■ 0 a o 3 o o r fi 52. Z? t-j CP CD 93 s B n, o 3 3- ffi S !§£- -3 4^ U V VM C C—a cp 3 D O S P. HJ. 03 n 03 hd o 5' 2- 2 O3 c/2 cp sr a. cp 3 a- p- C/3 CP. B* D CP (S o- a os M CO Q- O CP 03 {-H CD 03 rr\ t? SS2 ;W33 .rog- 1 CP 3 O-a CP - ui 5* a- !?;o3' co g cp ?o g I co 2! p- B*-: 2 Cu V3 d 2. "&.S a> 03 a- 5 era sj- <S cp a-1 a 3 oi re got» 3 o 3. m a fg CCrq «<p ff» g-8 2 '3 £3 3 I a «a: 2 O fa a «4 (P w 5T sr CP 13 £5 c r 1' s Si 0 a CP o- 3 §L cp sr a 3 «8 - o-cra cp oi 5 3 a CP a (D CS a, ST s S a. a» 3

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 36