(D
0
0
altijd een
dEUS wordt voor
vol aangezien
TAMTB
O
O
O
O
O
O
O
O
O
0
0
ÜJ
ui
o
Informatie over vakantie-
Een op drie jongeren
zag Faces of Death
5
- s
a
I
n
3-^f s
'M.
a-3 C a
I
1
S
S 2
src
H
iav)i.na A
1) Conquest of paradise
Vangelis
4) Have you ever really lo
ved - Bryan Adams
2) Scatman John Scatman
3) Think twice - Celine Dion
5) Sjeng aon de geng - De
Nachraove
(10) Two can play that ga
me - Bobby Brown
9) Ajax is kampioen - Dan
ny Lukassen
7) Together... - Charly
Mental Theo Lownoise
8) Back for good - Take
That
6) Push the feeling on -
Nightcrawlers
(11)'74-75-The Connels
(12) Key to my life - Boyzo-
ne
(15) Army of me - Bjork
(19) Laat me nu toch niet
alleen - Clouseau
(14) Self esteem - Offspring
(16) If you love me - Brown-
stone
(22) Selling the drama - Live
(32) Think of you - Whigf ield
(13) Fly away - Haddaway
(30) If you only let me in -
Mn8
(28) I'm the girl... - Lick feat,
kentucky martha
(24) Julia says - Wet Wet
Wet
(31) This is how we do it -
Montell Jordan
(35) You belong to me - Jx
(18) 't roeie klied - Rowwen
Heze
(29) This is the way - E-type
(21) U sure do - Strike
(20) The bomb - The Bucke-
theads
(-) Nou en - Normaal
(36) Love devotion - Real
Mccoy
(38) See the light - T-spoon
(17) You can run - Jeremy
Jackson
-) This ain't a love song -
Bon Jovi
(37) Ay ay ay ajax - Ronald
Peter Beense
(27) Waarom heb jij mij ver
laten - Frans Bauer
(25) Amsterdamse hitmed
ley - Koos Alberts
(40) Hee ho, met ajax gaat
't zo - Hans Versnel
(23) Fly - 2 brothers on the
4th floor
-) Forever blue - Little River
Band
40 -) Hakuna matata Jim
my Lebo m Cliff
(42) Save it till the mour
ning - Shut up and dance
(47) Wish you were here -
Rednex
(26) Baby baby - Corona
(34) Holding on to you - Te
rence Trent D'arby
(48) De hele wereld... - Dries
Roelvink
(46) Somewhere in time -
Glennis Grace
-) Ik droom alleen maar
van jou - Robert Leroy
-) Hardcore vibes - Dune
-) Strange currencies -
R.E.M.
(41) Cherie (is in da house)
- Eddy Wally
©Stichting Megatop 50
Eindredactie: Paul Verlinden
Reacties Vind je jezelf heel interessant.
Jieb je een goed idee of wil je gewoon je
gal spawen?
Schrijf of bel naar Raqazzi,
Postbus 322S. 4800 Mb Bred;
■0
„Volgens mijn sterrenbeeld ben ik
een miskend genie, dus is er nog
hoop". André Schotanna (25 jaar)
uit Breda is verslaafd; aan drugs,
aan geld, drank en aan feesten. Le
ven in een caravan, met de politie
constant op de loer, is echter niet
vol te houden. André wil terug naar
de tijd dat hij een appartement had
en een magnetron. Een paar uurtjes
per week drinkt hij koffie bij
'Straathoekwerk'. „Misschien is dit
gesprek een nieuw begin".
Door Michiel van den Broek
Binnen zonder kloppen. De deur van
'Straatwerkhoek' staat open; niet alleen
vanwege de broeierige hitte, ook om
de doelgroep uit te nodigen. De stich
ting, onderdeel van Drughulpverlening
West- en Midden Brabant, stelt zichzelf
tot doel contact te leggen met verslaaf
den. De 'laagste' vorm van hulp: op de
straathoek. Van de Bredase Concordia-
straat in dit geval.
De televisie staat behoorlijk hard, MTV.
Een tiental mensen zit eromheen op ge
makkelijke banken. Het enige meubilair
dat een thuisgevoel weergeeft. De mu
ren zitten goed in de verf, maar zijn
kaal. Steriel is de achterkamer, waar
André vertelt: „Twaalf jaar was ik. In
een kraakpand in de buurt rookte ik
m'n eerste joint. De krakers hadden van
alles, zij waren de dealers. En ik was het
nieuwsierige jongetje; op de grote zol
der kon je lekker spelen. Daar mocht al
les, wat thuis verboden was. Mijn ou
ders vonden het allemaal best. Om half
negen moesten m'n vriendjes thuis zijn,
maar ik was nog op straat. Toch is het
gewoon mijn eigen schuld. Een tijdje
geleden heb ik de spaarpot van m'n
moeder beroofd, daarvan heb ik nu
zo'n spijt." André zit geen moment stil.
Hij krabt aan zijn huid en speelt met
een plastic bekertje. Het shirt zonder
mouwen fladdert op en neer, zodat de
tatoeages op z'n bovenarmen zo nu en
dan zichbaar worden. 'Metallica'. De ca
ravanbewoner praat zachtjes en soms
verlaat een zenuwachtig lachje zijn
mond. „Ik ben gek op geld, weet je."
Zoals André, die nog aan de lange weg
moet beginnen, zegt: „Eens een ver
slaafde, altijd een verslaafde. Het zit ge
woon in je bloed. Een jaartje geleden
nam ik valium met veel bier. Ik werd he
lemaal gek, enorm agressief, 's Nachts
besloot ik er helemaal mee te stoppen.
De volgende morgen zat ik al weer aan
bier" (weer dat rare lachje).
Het is een bekend verhaal dat bij ex-ver-
slaafden de verleiding om weer te gaan
gebruiken altijd op de loer blijft liggen.
Voor André betekent het gevaar van te
rugvallen ook het gevaar van gevange
nisstraf. Drugs kosten namelijk geld,
veel geld. André heeft geen inkomsten
(geen baan, geen uitkering). Het is dus
duidelijk dat hij steelt. Om te eten,
maar vooral om drugs te kopen. Speed,
xtc, hasj en een enkele keer heroine.
„Ik doe alleen winkeldiefstal, om aan
eten te komen. Eerlijk, ik heb nog nooit
een fiets gejat. Worster F
broden bij de superman»», flessen
drank. Ik weet altijd vantevoren wat ik
ga halen. Stelen doe ik systematisch".
Een uurtje later vertelt André iets heel
anders. „Jatten kan best een kick geven.
Ik zie dat ze op me letten en toch lukt
het iets mee te nemen, schitterend
toch? Als ik me verveel, zorg ik er eerst
voor dat ik wat spul heb ingenomen.
Dan gaat de tijd wat sneller. Als ik met
wat vrienden dan toevallig langs een
drankzaak kom, is de kans groot dat we
met een paar flessen whiskey naar bui
ten lopen. Mensen voor de gek houden,
dat is toch tof? In de huiskamer zitten
telkens andere mensen. De meesten
blijven een half uurtje; een kop koffie
en weer weg. Vandaag staat er zelfs
taart op tafel, een van de sociaal wer
kers is jarig. Telkens als iemand binnen
komt, fluistert André in m'n oor wat
diegene op zijn kerkstok heeft.
„Dat is Etienne, de snijder van Paradijs",
of: „Daar heb je John. Hij was de eerste
met maffiapraktijken in Breda. Je weet
we\, koppen afsnijden er»zo. Hehehe".
André: Ik weet zeker dat ik kart af
kicken" FOTO ARYAN JANSEN
loop. Er is geen enkel medeleven meer
in de maatschappij. Vieze blikken in
plaats van een praatje. Dat gejdt kenne
lijk ook voor de gemeentelijke instellin
gen. Ze kijken je aan alsof je van een
andere planeet komt. En je krijgt nooit
een goed antwoord. Ik loop van het
stadskantoor naar het bureau Sociale
Zaken en weer terug, ledereen zóu eens
een weekje op straat moeten leven.
Misschien zou ik dan meer respect krij-
y >pe» 'eeft André eigenlijk nog
nooit geuegen. Zijn ouders lieten hem
links liggen. De zoon van zijn zus nam
zijn plaats in. Dat doet hem veel pijn.
Op de LTS had hij nergens zin in. Dat
was niet zo vreemd gezien zijn dagelijk
se blow. Zes jaren liep hij rond bij di
verse afdelingen zonder dat een diplo
ma ooit in zicht kwam. Daarom ging hij
de fabriek in. „Dat was ook niet zo'n
succes, ik kan er niet zo goed tegen dat
iemand me commandeert." Zelfs gla
zenwassen bij een bevriende baas liep
al na drie maanden kapot. Ruzie. Hij
was 23 en eigenlijk kon het hem niks
schelen. Feesten, drank, geld, dat was
het ware leven. Nu begint de caravan,
illegaal bij de suikerfabriek gestald,
hem aardig de keel uit te hangen. De
politie ligt constant op de loer. Als hij
zo doorgaat, komt volgend jaar de ba
jes in zicht. André is al tien keer opge
pakt. Eens zal het enorme cellentekort
niet meer tegen hem zijn opgewassen.
Afkicken dus. „Ik weet zeker dat ik het
kan, zonder hulp. Straks heb ik een ap-
partement en nu vertel 'ik alles in het
FNV Jongeren heeft deze week voor de vijfde maal de vakantiewerklijn ge
opend. Jongeren kunnen deze telefoonlijn bellen met vragen en klachten over
vakantiewerk.
De speciale lijn is een onderdeel van de jaarlijks terugkerende campagne over
vakantiewerk, die dit jaar officieel op 24 juni van start gaat. De FNV wil hierin
zoveel mogelijk jongeren informeren over hun rechten en plichten. Jongeren
die vakantiewerk doen, kunnen via de telefoonlijn informatie krijgen over lo
nen, contracten, studiefinanciering, kinderbijslag, ziekenfondspremies, belas
tingen, vakantatietoeslag en nog veel meer. Het telefoonnummer is
06-8212147 (20 cent/per minuut) en de lijn is open op werkdagen van 9.00 tot
17.00 uur. Jongeren kunnen ook een informatiepakket bestellen bij de vakan
tiewerklijn. Het pakket is gratis voor leden van de FNV, anderen betalen 5,50
gulden.
Eén op de drie Nederlandse jongeren
heeft wel eens een aflevering gezien
van 'Faces of Death'. Vier op de vijf
jongeren weten van het bestaan van-
de gewelddadige videobanden. Dat
blijkt uit een enquête van bureau In
ter/View, uitgevoerd in opdracht van
het jongerenblad Primeur.
Van de jongeren die de video's niet
hebben gezien, heeft 11,8 procent
wel eens overwogen één van de om
streden films te huren. Ondanks alle
publiciteit heeft 17,4 procent van de
jongeren nog nooit van de films ge
hoord. Over een verbod op de films
zijn de meningen verdeeld. Van de
procent vóór en 34,9 tegen. De overi
gen hebben geen mening.
Van de kijkers naar Faces of Death
weet 65,3 procent dat een deel van
de opnames is nagespeeld. Een enke
ling is er zelfs van overtuigd dat de
hele band getruct is. Daarom wordt
ook wel lacherig gereageerd.
Staatssecretaris Terpstra (Welzijn)
vindt dat verontrustend veel jonge
ren de films hebben gezien. „Dat zo
veel jongeren de film zelf hebben
kunnen huren, bevestigt de nood
zaak dat de videoverhuur aan de
kaak wordt gesteld," zegt ze in Pri
meur. De staatssecretaris heeft zelf
ook gekeken. „De beelden bevesti-
dat dit inderdaad zeer schadelijk
VoorWebber interviewt Ajax-
voetballer Edgar Davids de PSV'er
Ronaldo. Nou ja, interviewen. Het
is een onsamenhangend gesprek
waarbij de twee voetballers el
kaar een beetje lopen te dollen.
Ronaldo: 'Doe nog eens voor hoe
je juicht nadat je scoort'. 'Waar
om?' 'Dan kijk je zo gruwelijk!'
Ook is er in Webber aandacht
voor manga. De schrijvers van het
artikel willen even iets recht zet
ten. Volgens hen weet de pers
niet wat manga is. "De Japanners
noemen hun tekenfilms namelijk
anime." Manga is een verzamel
naam voor Japanse strips en het
woord wil zoiets zeggen als 'on
verantwoordelijke plaatjes'. De
taal van manga blijkt een taal op
zich te zijn. „In manga horen be
paalde lichaamshoudingen of
handelingen bij bepaalde emo
ties. Een hand achter het hoofd
betekent bijvoorbeeld dat een
persoon zich schaamt. Een bloed
neus bij jongens betekent seksu
ele opwinding."
InAvantGarde een artikel
over smart nutrients en energize
cocktails. „Ze hebben trendy na
men als Rise Shine, Memory Fu
el, Super Blast en Love Bomb. Ze
zorgen voor topprestaties op het
werk, de dansvloer en in bed. De
belangrijkste ingrediënten van dit
slimme snoepgoed zijn vitaminen,
mineralen, aminozuren en krui
den." AvantGarde gaat na wat de
bijsluiter belooft, wat erin zit en
wat de gebruiker er van zegt.
Verder kun je in dit blad het suc
cesverhaal van Ricki Lake lezen.
Ze is de rijzende ster onder de
presentatrices van talkshows, en
wordt wel de schrik van Oprah
Winfrey genoemd. Dat ze ooit
beroemd zou worden, stond voor
Ricki al heel lang vast. Vroeger
was ze een soort Bessie Turf: een
dik en lelijk buitenbeentje. Nu is
ze een succesvolle tv-persoonlijk-
heid. Maar Ricki is nog niet hele
maal tevreden. "Ik ben nog"
steeds niet de Hollywood-diva die
ik zou wil zijn."
„Hij is 29 jaar oud, rijdt in een
Mercedes, is behangen met goud
en verdient meer dan vijf ton per
jaar. Bij optredens staren de meis
jes glazig naar zijn imposante ver
schijning. Na afloop deelt hij
handtekeningen uit."ft]ieuwe
Te vu ging op tournee met hou-
se-DJ Paul Elstak.
'Het verdriet van Feyenoord'
blijkt groot. Regi Blinker en Gas
ton Taument vragen zich na een
rot seizoen af: „Waarom, waarom
gaat het nou niet?" Taument
kon het nog een beetje begrij
pen, hij was langdurig gebles
seerd. „Maar ik," zegt Regi Blin
ker, „heb veel te lang op een ni
veau gespeeld dat voor mij dood
gewoon te laag is." De spelers kij
ken met een gevoel van jaloezie
naar Ajax. Blinker: „Dan kijk ik
naar Ajax en denk: wat een vrien-
denploeg. Maar ja, die winnen."
Liesbeth Oeseburg
dEUS: onze muziek is helemaal niet radio-vriendelijk
Door Marjolein Rotsteeg
„Er zijn al groepen naar ons vernoemd
en er zijn zelfs mensen die nummers
van ons coveren," vertelt dEUS-drum-
mer/zanger Julie de Borgher. „Die co
vers worden meestal gespeeld door on
bekende bands, waarvan we brieven
krijgen dat ze een nummer van ons op
hun playlist hebben staan. En passant
vragen ze natuurlijk of ze niet eens met
ons samen kunnen spelen."
Deze uitspraak spreekt boekdelen.
Sinds dEUS naar aanleiding van de cd
'Worst Case Scenario' een internatio
naal contract bij Island Records in Enge
land kreeg, wordt de Belgische band in
eens voor vol aangezien. „Ik heb daar
geen verklaring voor, behalve dat ik
denk dat ze in Engeland een zekere ma
laise doormaken. Alles wat daar wordt
gehypt of succes heeft, klinkt een beet
je hetzelfde, heel Brits. Bandjes zoals
Suede. Ze horen daar graag iets anders,
iets exotischers. Waarom heeft Björk er
succes? Ik denk juist omdat ze niet uit
Engeland komt."
„Qua verkoop stelt Engeland voor ons
nog steeds niet veel voor. Wereldwijd
zijn er nu zo'n zestig- tot zeventigdui
zend platen verkocht. Maar we krijgen
wel redelijk veel aandacht op MTV en in
bladen als NME en Melody Maker.
Doordat wij bij Island tekenden is er in
eens aandacht voor België. Kijken of er
verder nog iets zit. In Engeland hebben
ze het voor hun voeten geworpen ge
kregen dat ze ons niet lang van tevoren
hadden opgemerkt."
Eerlijk is eerlijk, qua popmuziek heeft
België wereldwijd nooit echt potten ge
broken. De vroegere band van Arno
(Hintjens), T.C. Matic boekte wel artis
tiek maar geen commercieel succes.
Verder zijn er namen als Vaya Con Dios,
Clouseau, Soulsister en Zap Mama.
Merkt dEUS iets van jaloezie in België?
„Niet tussen bands onderling. Of het
wordt niet uitgesproken. Ik kan we wel
voorstellen dat mensen jaloers zijn. Dat
is volgens mij normaal. Ikzelf ben altijd
jaloers geweest op bands die muzikaal
niks voorstelden. Op de radio zit zoveel
bullshit. Ik vond dat wij meer aandacht
verdienden. Maar ik was niet jaloers op
mensen die hun eigen ding probeerden
te doen. Voor hen heb ik eerder respect
en vind ik het jammer dat ze niet door
breken."
Maandag speelt dEUS op Pinkpop.
Daarna verschijnt heel low-key de ep
'My Sister Is My Clock'. „Eerst wil de pla
tenfirma 'Worst Case Scenario' nog een
tijdje uitmelken. De meeste nummers
van 'My Sister...' zijn op een viersporen
recordertje opgenomen. Echt minimalis
tisch. Het was ook niet de bedoeling
dat het een cd werd. We zouden een b-
side voor 'Hotellounge (be the death of
me)' maken die langer was dan ge
woonlijk. Maar opeens hadden we zo
veel materiaal dat we een cd hebben
gemaakt die een beetje anders is. Van
daar ook dat we 'm gelimiteerd uit
brengen en alleen telefonisch te bestel
len is."
„'My Sister...' is een soort opera gewor
den, waaraan iedereen zijn eigen ariaa-
tje heeft bijgedragen. Ik ben voorname
lijk benieuwd naar de kritieken in Bel
gië. Tot nu toe hebben we niks nega
tiefs gehoord en ergens kan dat niet. Er
zijn overeenkomsten tussen beide cd's,
maar toch wijkt deze totaal af van de
vorige. 'My Sister...' is zelfs helemaal
niet radio-vriendelijk. De nummers lo
pen als één track in elkaar door. Ik ben
benieuwd hoe de dj's dat gaan oplos
sen; ze kunnen er niet eentje uitpikken.
We gaan er trouwens ook niet veel live
van spelen, omdat het niet altijd moge
lijk is. De vioolpartijen doen we soms
wel live."
Nummers van 'My Sister...' vallen soms
van het ene uiterste in het andere en
zijn nooit voorspelbaar. De plaat is nog
dwingerder dan 'Worst Case Scenario'
en vereist volledige concentratie van de
luisteraar. Je vindt het te gek of hele
maal niks, een tussenweg is er niet.
„Dat klopt," aldus Julie. „Er zijn mensen
FOTO NIELS VAN IPEREN
die zich écht storen aan het geluid. Ver
vormde gitaren en soms springt er, vol
gens sommigen, opeens een versterker
kapot. Daar moetje van houden. De
nummers gaan van zacht naar hard. Ik
kan me voorstellen dat mensen totaal
afhaken. Dat vind ik ook goed. We be
spelen toch maar een bepaald publiek.
Een publiek dat meer aandurft dan wat
je modaal op de radio hoort. Hoewel...
wij beginnen zelf ook al modaal te wor
den, omdat we veel gedraaid worden."
Uitgangspunt bij dEUS is altijd de song,
al kent die soms een minimalistische
vermomming. „Een song heeft een aan
tal akkoorden nodig, minimaal twee tot
drie, een begin, een einde en een tus
senstuk. Soms is de song heel klassiek,
soms kan het afwijken. Dat het niet al
tijd een duidelijk herkenbare song is,
komt volgens mij omdat de gitaren niet
altijd duidelijk overgaan naar andere
akoorden en soms ook vals zijn. Daar
bovenop heb je de camouflage van al
lerlei geluiden. Sommige liedjes worden
ook 'gebroken'. De meeste songs duren
in mijn ogen te lang: couplet, refrein,
couplet, wat twee of drie keer wordt
herhaald. Je weet wat er gaat komen.
Dat willen wij een beetje vermijden.'
Alle bandleden houden zich naast dEUS
ook met andere vormen van kunst be
zig. Veelal met tekenen en schilderen.
Zo heeft elk bandlid een bijdrage gele
verd aan het artwork van 'My Sister...'
Hoofdmoot is voorlopig echter de band.
Met de bekendheid namen ook de
randverschijnselen toe. „Als je eenmaal
een beetje bekend bent, krijg je veel
vuldig seks aangeboden. Het is niet
moeilijk om een bakvis van zestien jaar
mee naar het hotel te krijgen en daar
lekker misbruik van te maken. Ook al
zien zij het zo misschien niet, voor ons is
het vaak op het randje. Zelf heb ik het
met Nona Hendrix gehad. Daar heb ik
echt op staan geilen. Maar dat is de eni
ge die ik me kan herinneren."
Is het nog wat geworden?
„Nee, natuurlijk niet."
AfOTOMBVHCW
Mm VAN fcoewrowBN
-Yfö
f«
<yt
xW» AAM».
mxoofMjSPen&i'-
ISfttL Mee md-
H
N
m
50
o
G\
C
z
vo
eo
LH
O
-"t
- Q.
m
I
CD
Cfl a M o M
a- ö- Q 0 £2. Sr 3
sr S--3'
2. K i-h-o a 3
Eg.
jy O O
T3 v? c 8°
oT 3-T3 OQ S H
P S* flï 3 B. I
o? 3 r.>3
3 O h f 3
<P 00 O Xn G
e (D*0 CD CP
a O
- 3 3 nT 03 -
-sr#! a-g.
03' ET 3 £5
v> cj cp 5?
3-
erf- r-f-
S ÊzS
S.»cHc
re -K S-
.—,5. n CTQ
CO CD* 3 O
3
3 5
e-3 3 s
»-°^g2!gg.S
3!°^ I ioga-
a o cf-S o w a
fo 2 «os
O g 3- S
wf as
2 3 3 s g-<g I a
"o m s g
iLgg 8»3 si;
S S 4
CD
5 cf-
'"C/3 C/5
C/3
3 3.
i i
3.3 o
oJto
ffl as re re
'3 -3 - <13
3 p? t0
03 CD 3
S3 3 03
*1 ST* CD E»
P S3
o fT
>2 co
WsT
C CD
0 5-2»
T» "-J ju P-
rf\ W M 2
SÏS-sS
re a
0) -S
I S-6T^
i?
5 o ga jy
H ST CO* S-
P.CTQ
03
t3 3
52 3
cd p
CDs DL. O
^03
t— 5
S**
(D - P,
CP
af
3' 3 3
m S
w «3 o
flj <S N
D
!z; ra
8 n8°
I'S G
o B'&.F'
pFpl' cr <p
oT^ 5'
a sr3 03 s
w g" a rfi 3
c+ H en a
enact a
<-»- CD
TP CD (T3
-3 03 O
H8 B-Zo™ g-2
<j;a
.S-jS'S"?
G 3 h a3il?Sgg o
'S £3 3
s 3.S
w 3 g
C L_H CA
ET* <->• CD
0 sr t
OQ
F- 03 3
2 cp
w a
Sas
-T* *3
sT 2
"CS w
^CTQ T3
o-S S 3
a 3 W
cp 5 cp
K
8 ra
>- CD
03 >-d
at
2 oT
H
re >6 3 s
fl) «03 CD 2
al
£2. cp cp a"
HQ 03
o a ju a* 3j
ic-'g. 3-
tr r-
cn 03
org
ar cn «-*■
0 a
o 3 o o
r fi
52. Z?
t-j CP CD
93 s
B
n,
o 3
3-
ffi S
!§£-
-3
4^
U V VM
C C—a cp
3 D O
S P. HJ. 03 n
03 hd o
5' 2- 2
O3 c/2
cp sr
a. cp 3 a- p-
C/3 CP. B* D CP
(S o-
a os
M
CO Q-
O
CP
03 {-H
CD 03
rr\ t?
SS2
;W33
.rog-
1 CP
3 O-a
CP
- ui 5* a-
!?;o3'
co g cp
?o g
I co 2! p-
B*-:
2 Cu V3
d
2. "&.S
a> 03 a- 5
era
sj- <S cp
a-1
a 3 oi
re got» 3
o 3. m a fg
CCrq «<p
ff» g-8
2
'3 £3 3 I
a «a: 2 O
fa a
«4 (P w
5T sr
CP 13 £5
c r
1' s
Si 0 a
CP o-
3 §L
cp sr
a
3 «8
-
o-cra cp
oi
5
3 a CP a
(D CS
a, ST
s
S a. a»
3