DE STEM |Mijn vader dacht dat hij B-films maakte' Gt\\SDHlNEN STER ziet na topjaar 'formidabele' dreiging D.W. Griffith, vader van film, in tv-documentaire NOS verdient aan Ajax dEUS wordt voor vol aangezien j^JJSEBIBL707^ ochter van Stan Laurel bezoekt Nederlandse fanclub van Dikke en Dunne Portret in drie delen ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D4 Gids 'ifjüón pvr ZATERDAG 3 JUNI 1995 DEEL Lois Laurel draagt een button met twee bolhoe den, een grote en een kleine. Meer dan dit sim pele speldje is er niet no dig om bij jong en oud onmiddellijk een glim lach op het gezicht te to veren. Deze hoeden her kent iedereen. Het zijn de zinnebeelden van Oliver Hardy, de dikke, en van haar vader: Stan Laurel, de dunne. De tijdloze hu mor van hun films uit de jaren dertig heeft de twintigste eeuw over leefd. jtErik Vink ligenlijk worden ze nu pas d gewaardeerd. Als ze zelf Jg leefden, zouden ze waar lijk heel verrast zijn. Ze ook nooit begrepen |eveel succes ze destijds in - al hadden. Ze konden tamper geloven. Zoveel be- Vdering kregen ze in Hol tod niet. Mijn vader dacht leger dat hij B-films maak- Itweederangs films. Iemand j Charlie Chaplin, die had :ns hem de A-status. Hij I Chaplin een genie. Ik t het daar nooit mee eens Veest. Om Chaplin kan ik tag niet meer lachen." pis Laurel, 67, vrolijk en jeug- fcmaar wat slecht ter been na i operatie aan haar linker schatert nog wel om de kisten van haar vader, foj bedacht de meeste grappen. (Avonds na het eten kwam er «stal een team van de studio ons thuis om de teksten voor dag door te nemen, irhadhij altijd een heel groot in, samen met Beanie iker Maar het script lag nooit 1st. Bij de opnames kon alles ter veranderd worden. Oliver jt Stan maar begaan. Hij wist [thet dan wel goed zou komen. lijn vader was een ongelofelij- I perfectionist. Hij hield van i werk. Wat weinig mensen ai, is dat hij alle films eerst [probeerde bij een paar biosco- n in de buitenwijken van Los pies. Als het publiek niet rea- Jsde zoals hij had verwacht, |g desnoods de hele film over. f sleutelen tot alles per- de timing, de mimiek, [montage. Soms kon hij best moeiend zijn. Dat besefte hij (nok. Hij had er vrede mee. 1 ad geen zin voortdurend de las te moeten uithangen. gouwen jan Laurel, net als Oliver Hardy [zachtmoedigheid zelve, kon er )ig van worden. „Ik snap er mensen zijn die den- 1 een komiek altijd leuk heeft hij eens verzucht. Hij I™ zijn heil meer dan eens in PSned glas whiskey en zwicht- laag voor mooie vrouwen, van hij veel aandacht kreeg. J°® ik zes was, zijn mijn ou- gescheiden", vertelt Lois (rel. Haar broertje, Stanley f®, heeft maar negen dagen iee'd- „Mijn vader is altijd met $nmoeder bevriend gebleven", f,ze' »Hij was gewoon ontzet- P,hartelijk. Een schat van een F Lois Laurel zag haar vader Pal in de weekends. |®scheiding van Lois Neilson Stan Laurel nog drie keer f?' Mrt Virginia Rogers pde hij zelfs twee keer, tot •tweede huwelijk ook weer /ontbonden, toen hij de zan- Ls ®a Raphael ontmoette. De pre huwelijken bleven kin- „Hij adoreerde mij", ajn dochter. „Hij kon ook r, rend genieten van zijn bei- pnkinderen." feede vader I'erNorvell Hardy, die kinder- i s gestorven, beschouwde ze La/:. tweede vader. Liefko- "lijft ze hem 'oom Babe' »Hat is wel eens anders at..Voor ik naar de kleuter- ®ng, speelde ik elke dag studio van Hal Roach. Ik et er fantastisch. Op de set ur Gang waren al die kin- r..me! wie Roach werkte. Er ikn„j e' dieren waarmee j u en ravotten, apen, hon- Elp~-:ïas echt een kinder min zat. Ik dacht dat Ollie mijn arme, kleine papa wou mishandelen. Ik begreep niet dat het allemaal ge speeld was. Dus wou ik niets meer tegen hem zeg gen. Mijn vader heeft toen de rollen omgedraaid en een film gemaakt waarin hij Ollie ten slotte met een stuk hout op de hielen zit. Toen dacht ik: Gelukkig, hij kan hem aan." Ze be doelt One Good Turn uit 1931. Het verenigen van Laurel en Hardy bleek voor stu diobaas Hal Roach een gouden greep. Toch is die samenwerking min of meer toevallig tot stand geko men. Stan was bij Roach in dienst als regisseur en pro ducer, Oliver als komiek. Vonk Om even in te vallen, be landt Stan met gepaste te genzin voor de camera. Wanneer hij Oliver tegen over zich krijgt, springt er een vonk over die genera tie na generatie zal blijven boeien. Hun eerste twee- akter is Putting Pants on Philip uit 1927. „In het be gin zag hij er niet uit", vindt Lois Laurel van haar vader. Stans lichtblauwe ogen en lichtrode haren komen op de orthochroma- tische films uit die tijd flets over. „Daarom is hij zelf zijn make-up gaan verzorgen. Bij 20 th Century Fox mocht hij dat jammer ge noeg niet van de vakbond. Die vond dat acteurs alleen mochten acteren." De gekke bekken, de rare loopjes, de graai in de weerbarstige kuif: ze weet niet van wie hij dit alles heeft. „Hij heeft natuurlijk naar vele voorbeelden gekeken. Hij bestudeerde alle komieken. En zelf had hij in het theater veel er varing opgedaan. Ik heb hem in elk geval nooit zien oefenen. Vol gens mij deed hij het allemaal heel spontaan." Telefoontje De ironie wil dat haar vader nog jaren heeft zitten wachten op een telefoontje van miljonair Charlie Chaplin, met wie hij in het gezel schap van The Fred Karno Come dians naar Amerika was gevaren, Chaplin, door hem zo bewonderd, voelde wel wat voor samenwer king maar heeft nooit meer iets van zich laten horen. Misschien zag hij de bui al hangen. Want het is niet Charlie Chaplin, maar Stan Laurel die nu als genie te boek staat. Spelenderwijs schakelden Laurel en Hardy om van stomme films, met tekstbeelden, naar geluid - al zou Olivers karakteristieke, hulpeloze blik in de camera zijn ontstaan doordat hij aanvanke lijk telkens zijn tekst vergat. Ook hij bedacht zo zijn maniertjes: het gewriemel met de stropdas, het gedans met de vingertoppen, het slaken van een ijzingwek kende kreet, terwijl Stan onge kend hoge toonhoogten bereikte. Bij elkaar zijn ze onweerstaan baar komisch, ook al door het contrast. „Het is iets chemisch. Ze zijn met niets te vergelijken. Niet met Ab bott en Costello, niet met The Th ree Stooges", meent Lois Laurel. „Ze waren ook de enige komie ken die hun eigen namen bleven gebruiken. En ze waren zo lief en zo zacht. Ze hadden voor ieder een altijd een vriendelijk woord." Fans Tijdens een bezoek aan Engeland - waar Stan Laurel was opge groeid als Arthur Stanley Jeffer son, telg van een rondreizend to neelgezelschap - brengen ze in 1931 honderden, zo niet duizen den fans op de been. Ook in de Verenigde Staten herkent het pu bliek, getroffen door de crisis, bij Laurel en Hardy de rol van de schlemiel die er eeuwig van langs krijgt. Het maakt niet uit wat de bioscopen draaien, als er in het voorprogamma maar een Laurel en Hardy zit. Avondvullende Van onze rtv-redactie Hilversum - Voor de Stichting Ether Reclame (STER) gaat 1994 de boeken in als het absolute topjaar. Maar nieuwe re cords lijken in de nabije toekomst onvoorstelbaar. „Een formidabele dreiging komt op ons af", wijst directeur A. Vinju op de nieuwe commerciële tv-zenders die in aantocht zijn. tan,fa<^S' ^aar °P een geSe" l ment zag ik hoe die grote, ®ijn vader achterna Stan Laurel (links) en Oliver Hardy in 'Nothing but Trouble'. FOTO NCRV Lois Laurel: „Ik dacht dat Ollie mijn arme, kleine papa wou mishan delen. Ik begreep niet dat het allemaal ge speeld was. FOTO DIJKSTRA films verschijnen, verpakt als musicals. Men sluit het duo voorgoed in het hart, al gaat het na de oorlog snel bergafwaarts met de kwaliteit. Laurel wordt dikker, Hardy juist dun ner. „In 1955 kreeg mijn vader een beroerte. Daar na heeft hij nooit meer ge acteerd. Oliver wel. Toen John Wayne hem een rol aanbood-, is Ollie mijn va der toestemming komen vragen om zonder hem verder te mogen gaan. Zo groot was de loyaliteit. Ze waren nog altijd een team. En ze zijn dikke vrienden gebleven, wat de roddel pers ook allemaal geschre ven mag hebben." Stan Laurel ontbrak op de uitvaart van Oliver Hardy in 1957. „De dokter had hem verboden te gaan. 01- lies dood, mijn vader was er kapot van. Hij had de emoties bij de begrafenis nooit aangekund." Westerns Zijn riante huis had Laurel intussen ingeruild voor een bescheiden appartement in Malibu aan zee. „Hij keek veel televisie. Hij hield van westerns, en ook van tv- shows. Sullivan, Carson, dat waren zijn favorieten. Hij zou zijn neus ophalen voor alles wat tegenwoor dig zogenaamd komisch moet zijn, maar niet meer is dan schuttingtaai. Ik denk dat hij wel zou hou den van een komiek als Billy Christal." In 1965 overleed Laurel, 75 jaar oud. „Ik kon de koffers met zijn spullen in het begin niet openma ken", verzucht zijn dochter. „Ik kon ook zijn films niet meer zien. Pas vijf jaar later, toen mijn eigen dochter met Kerstmis op bezoek kwam, heb ik de moed opge bracht naar een film van Laurel en Hardy te kijken op de televi sie. Mijn dochter wou die laten zien aan een van mijn kleinkin deren. Ik heb er vijf. 'Wat fijn hè, mam, dat we opa elke Kerstmis bij ons kunnen hebben', zei ze op eens. Mijn God, wat heb ik toen moeten huilen. Nu denk ik: Ja, fantastisch, dat ik mijn vader steeds opnieuw kan zien. Het leukste fragment vind ik zelf de wijnscène in The Bohemian Girl. Als ze dat zien, rollen mijn klein kinderen van het lachen over de vloer. Daar krijg ik echt een kick van." Haar moeder stierf in 1990 en was toen 94 jaar. Conventie Lois Laurel, na haar eerste huwe lijk hertrouwd met de Britse tekstschrijver Tony Hawes, zet zich wereldwijd in voor het Lau rel en Hardy-genootschap Sons of the Desert. Dit weekeinde is ze eregast tijdens de tweede Euro pese Conventie van deze illustere fanclub in Kerkrade. Ook Jean Darling en Dorothy DeBorba, destijds kindsterretjes bij Hal Roach in de komische serie Our Gang - bij ons beter bekend als De Boefjes - zijn daar van de partij.H'et publiek kan vandaag een filmvoorstelling bijwonen in het openluchttheater van Val kenburg met op het programma de klassiekers Sons of the Desert en Big Business. Aanvang 21.30 uur, na een grote parade vanaf de ruïne. In de grote aula van Rol- duc te Kerkrade begint zondag om 14.00 uur een voorstelling met Pardon Us, Helpmates, Another Fine Mess en Block-Heads. Deze films zijn niet ondertiteld. Lief hebbers kunnen zondagmiddag pok terecht op een beurs in de kleine aula van Rolduc, waar on der meer boeken, cd's, videoban den en posters te koop zijn. wel reclame te willen maken op de publieke omroepen rond voor deze kijkersgroepen ge schikte programma's. In het re guliere overleg met omroepdi- recteuren wil Vinju dat voor het eerst aan de orde stellen. „Een signaal afgeven", noemt hij dat, want de onafhankelijk heid van de omroep mag niet in het geding komen. „De com merciële .stations zullen zich meer op de luiers en maandver banden storten, terwijl wij kunnen mikken op specifieke doelgroepen", voorziet Vinju een trend. Volgens de directeur gaat de STER nu een derde levensfase in. Na de monopolie-periode en de commerciële omschakeling breekt nu de tijd 'De STER als sterk merk' aan. „Ook wij möe- ten een A-merk zijn. We zullen ons niet afzetten tegen de con currentie, maar ons eigen plan trekken." De verhoudingen tussen de STER, het reclamebedrijf van de publieke omroepen, en com merciële tegenvoeter IP stabili seerden vorig jaar. Beiden be zitten de helft van de tv-recla- memarkt. Vinju maakte giste ren bekend dat de STER vijf honderd miljoen gulden winst boekte, vooral dankzij het WK Voetbal en Olympische Winter spelen. De directeur verwacht door de komst van onder meer Veroni ca en SBS marktaandeel te verliezen: „We zullen vechten voor een ondergrens van veer tig procent." Stunten met prij zen is er niet bij, evenmin is Vinju gecharmeerd van pro gramma-onderbrekende recla mes. „Dat hoort niet bij het be stel." Een van de wapens die Vinju in de strijd werpt, is 'doelgroe- penaanpak'. Zo blijken duur dere whisky- en automerken Van onze rtv-redactie Charlie Chaplin noemde hem 'de leraar van ons allemaal'. Filmpionier David Wark Griffith, overleden in 1948, wordt de komende drie zondagen herdacht in een filmportret bij de VPRO. De maker van klassiekers als Birth of a Nation (1915) en Intolerance (1916) wordt tot leven gewekt door de filmhistorici David Gill en Kevin Brownlow. D.W. Griffith staat te boek als de vader van de film. Hij droeg bij aan de volwassenwording van het medium, maar was daarna ook weer betrekkelijk snel vergeten. Die op- en neergang wordt gere construeerd in deze Brits-Ameri kaanse documentaire, aan de hand van interviews en filmfrag menten. Het meest symbolische in dit op zicht is misschien wel de film In tolerance, waarvoor Griffith de stad Babyion liet nabouwen. Ter wijl het 'echte' Babyion steen voor steen verrees, bestond het Babylon van Griffith uit bord karton en gips, dat in een mum van tijd stond en verdween. Wales Griffith wordt in 1875 op het platteland van Kentucky gebo ren. Officieel heet het dat hij af stamt van de koningen van Wa les. Zijn vader geeft hem de liefde voor verhalen mee, maar ook po litieke betrokkenheid bij de Amerikaanse Burgeroorlog. Het leidt tot zijn film Birth of a Na tion, die als controversieel de his torie ingaat. Onschuldige blan ken worden erin belaagd door zwarten en de Ku Klux Klan op gevoerd als held. Ongebruikelijk Het filmen op locatie geldt als een van de vernieuwingen die Griffith tot stand bracht in de wereld van het witte doek. Ook liet hij zijn acteurs en actrices al le scènes van tevoren oefenen, wat eveneens ongebruikelijk was. Bovendien kwam het monteren van beelden tot dan toe niet of nauwelijks voor. Verhaallijnen liepen bij Griffith voor het eerst door elkaar. Het publiek voelde zowaar spanning als het in de bioscoop zat. Griffith bleek een 'fijne neus te hebben voor wat de doorsnee bezoeker graag wilde zien. Front Tijdens de Eerste Wereldoorlog kreeg de inmiddels befaamde ci neast kans te filmen aan het front. Het resulteerde in de film Hearts of the World (1918), waar in de Duitsers nog bruter werden afgeschilderd dan ze al waren. Een andere opvallende produktie was Way Down East (1920), een dramatisch verhaal over een meisje dat op een ijsschots af drijft naar een waterval. Ook dit was, net als de andere Griffith- films, een stomme film, wederom met de actrice Lillian Gish in de hoofdrol. In geluidsfilms blonk D.W. Grif fith niet zo uit. In 1931 viel het artistieke doek dan ook definitief voor hem. Op zijn begrafenis nam slechts een handvol mensen af scheid. 'D.W. Griffith, father of film', zon dag, Eerste Pinksterdag, Neder land 3,17.00 uur Hilversum (anp) - Ajax verkoopt momenteel goed. Zo goed dat de NOS deze week twee videobanden heeft uitgebracht met de landskampioen en winnaar .van de Champions Lea gue in de hoofdrol. Een week geleden ontlaadde zich na de zege op AC Milan een groot feest. Champions League '94-'95 brengt het internationale seizoen van Ajax in beeld. Hoogtepunten PTT telecompetitie '94-'95 behandelt de prestaties van Ajax op nationaal niveau. De banden kwamen tot stand in sa menwerking met Strengholt Licensing B.V. en Polygram Video. (ADVERTENTIE) DEZE MAAND: EXTRA DIKKE GRASDUINEN 24 pagina's BRABANT: vol dieren, mensen, natuur, tips voor trips en alles wat u over deze prachtige provincie wilt weten. MALAWI: schitterende natuur, bijzondere dieren, mèt een reisaanbieding voor lezers. DROOMTUIN: ooit een paarden hoeve, nu een paradijs voor vogels en vlinders. In de Achterhoek. EN OOK: ontroerende foto's van apemoederliefde. Fietsen in Nederland. Finland. En nog veel meer. GRASDUINEN is het mooiste maandblad over natuur, reizen en vrije tijd. Nu te koop bij de tijdschriftenwinkel, of bel gratis voor een voordelig abonnement: 06-0224222.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 29