6Ik zat altijd mee in de goede demarrage' de weg gvervoer Geur van knoflook en exquise parfums ENG OWER ZAA Extra prijs van een half miljoen bij CHIO Rotterdam I BE STEM SPORT Hein Verbruggen, voorzitter IOC, staat voor nieuwe uitdaging n/v A/erkers werkers postorderafdeling ïur lienst Wegvervoer verzorgt werk teroepsgoederenvervoer. als in vaste dienst via de GPdW bij ;n verricht. itainers m/v abant zoeken wij itionaal willen werken. Het )rte als lange tijd. i/v ;rdijk zoeken wij een in aantal dagen per week zijn van rijbewijs C en het een kipper of eventueel een ur m/v met juurt van Bergen op Zoom iden een chauffeur die in ploma en ervaring heeft met »ur m/v jen op Zoom zijn wij voor ervaren combinatiechauffeur Ervaring met weekeinden bent u in eemt u dan contact op. ur m/v sendaal zoeken wij een net in ieder geval het CV-B-diploma. De >ezorgen van materiaal naar an is voor lange tijd. ationaal achten zoeken wij itiechauffeurs die nationaal raamheden kunnen variëren it met ca. 5 adressen per dag. luffeurs m/v abant kunnen wij regelmatig n. U heeft ervaring als »eft er geen bezwaar tegen af n. Wilt u korte of lange tijd met ons op. riwagen m/v zoeken wij een chauffeur vil. Heeft u enige rij-ervaring ik uit de mouwen te steken, cheden. :hauffeur m/v 'oom zijn wij op zoek naar een an de slag wil. Het betreft -oplegger. Doorgroei- aal werk zijn aanwezig. >ke de Groot, 10. Alphen a/d Riin, Amsterdam, ordrecht, Eindhoven. Geleen, tv, looqeveen, Naaldwijk, Nieuwegë idaal, Rotterdam, Tilburg en Verf eerde produktiemedewerkers, dis in. Kom snel langs of bel! J-60020). iksveer zoeken wij een sen: ca. 20 jaar, snel en accuraat,1 Is/Frans. Heb je interesse? 0-60020). oot rijbewijs chauffeursdiploma ng? Bel ons dan snel! 0-60020). ïksveer zoeken wij met spoed Eisen: en LTS-opleiding en (bij ig in de timmerindustrie of iresseerd? Kom snel langs of b< 0-60020). aar een schilder met LTS-schild^ j nteresse? 0-60020). ferriet-trafo's, hoog frequent, irschriften, nauwkeurig. Bel sne 10-60020). onteur voor een bedrijf in recente ervaring met dak- en LTS-metaal. Interesse? 0-60020) hein Verbruggen is sinds 11991 voorzitter van Ipe internationale wiel- I renunie (UCI) staat voor i grote krachtproef: de I volledige integratie van Ihet amateur- en prof- Iwielrennen doorvoeren. [Hein Verbruggen, ruim tien jaar in het hoofdbe- I stuur van de UCI en 1 sinds 1991 voorzitter, be- Iseft dat het niet gladjes |zal verlopen. Maar het [vertrouwen in zijn lei- I dinggevende capaciteiten [isgroot, zelfs bij Antonio Samaranch, de scheiden de voorzitter van het [IOC. [Door John Graat Lausanne - De eerste grote helden in het leven van de geboren Helm- Hein Verbruggen, in de jaren vijftig, zaten uiter- liardop een wielrenfiets. Ze heet- ten niet Wim van Est of Wout ■Wagtmans. De helden van de jon- ge Verbruggen droegen namen als [Ketje van der Linden, Van Dup- en, Kuijten en Pietje Deelen, [asbakken bij de amateurs, alle- maal afkomstig uit zijn eigen stad of de omliggende dorpen. „In deze egio, en zeker in Helmond, kreeg Ije het wielrennen vroeger al met de paplepel ingegoten," zegt Hein n, inmiddels al vier jaar de allerhoogste baas in het mondi- ale wielrennen. [Al op jonge leeftijd kwam Ver- i ook op beleidsmatig ni- veau in aanraking met de wieler sport. Zijn toenmalige werkgever, [Mars, sponsorde rond 1970 een en Verbruggen was de [contactpersoon. In de Mars-ploeg de gebroeders De Vlae- minck en de jonge Joop Zoete- In 1975 nam Verbruggen [zitting in de commissie beroeps-' van de KNWU, drie [jaarlater werd hij de Nederlandse I vertegenwoordiger in de FICP (de internationale beroepsunie), in [1984 werd hij daar voorzitter van. |lnl991 kreeg hij de voorzittersha- Imervan de overkoepelende UCI in [handen. [Over zichzelf, of over zijn succes je carrière als bestuurder, wil [Verbruggen liever niet praten. :h, het is net wielrennen. Som- Bige renners proberen tien keer te :eren, maar worden steeds raggepakt, andere hebben het [duk dat ze toevallig op het goede loment gaan. Ik was er zo een, ik. Ik zat altijd mee in de Ijoede ontsnapping," zegt de man, die de grootste tijd van het jaar in [het Zwitserse Lausanne woont. De eerste klus die onder leiding [van Verbruggen binnen de UCI is "Haard, is de fusie van de sterk bet oostblok georiënteerde (FIAC) en de be- (FICP) door te voeren, waren dat twee autono- ebonden, waar de UCI als een apparaat boven (Stond. Vooral politieke aangele genheden stonden goed bestuur in ■de weg. De val van de Muur kwam als een redding, „ik ben van oordeel dat I de bestuursstructuur met twee ge- i bonden de grote afstand n amateurs en profs, waar we mee zitten, sterk in de hand gewerkt. Het beroepswiel- en nam een grote vlucht, ter- de amateurs zich totaal niet keiden," aldus Verbrug- p'oeizaam 'e kloof tussen goede liefhebbers i broodfietsers moet worden ge- I ®t, dat is de grote uitdaging die «ruggen wil aangaan. Hij be- 11 dat het een lang en moeizaam "ces zal worden. Nu al leven er veel misverstanden omtrent Jj®tructurering van de cate- 1 °°n die vanaf komend wieler- a wordt geactiveerd. 1996 wordt het onderscheid amateurs en profs afge- Daarvoor komt een inde- m leeftijd in de plaats. Een sÊ°rie van 19 tot en met 22 jaar ■ei' espoirsbeloften) en een categorie met renners daarboven (elite). De 'oudere' renners kunnen ofwel in trade-teamsde huidige profploe- gen, ofwel in amateurploegen of clubteams danwel individueel rij den. Daarnaast zullen de bestaande wielerwedstrijden in verschillen de categorieën worden onderver deeld. Veel meer wedstrijden dan nu zullen open koersen worden. De organisatie van bijvoorbeeld de Ronde van Nederland, een wedstrijd uit de toekomstige cate gorie 2, kan er dan voor kiezen 16 profploegen en 4 amateurforma ties te laten starten. „Op deze ma nier hopen we veel meer competi- tite te creëren tussen amateur- en profploegen. Als dat lukt, wordt het niveauverschil vanzelf klei ner." Hein Verbruggen gelooft in het welslagen van de plannen. Ook al realiseert hij zich dat er drie jaar overheen gaan, voordat de nieuwe indeling goed marcheert. „Er zal in de komende jaren steeds aan gesleuteld moeten worden. Maar dat is een uitdaging die we aan moeten durven." Gedelegeerd Het hoofdbestuur van de interna tionale wielrenunie moet zich, vindt Verbruggen, in hoofdzaak bezighouden met dit soort struc turele problemen. Vandaar dat in zijn periode als voorzitter veel aangelegenheden naar sub-com missies zijn gedelegeerd. Hoog op de agenda van de UCI staan, aldus Verbruggen, punten als: het do- pingvraagstuk, het tekort aan sponsoring, wielrennen een mon diale sport te weinig aanwas bij de jeugd. Simpele thema's die vaak gecom pliceerde discussies met zich mee brengen. En altijd moeten be stuurders maar geloven dat er op lossingen zijn. „Oh, cynische be stuurders bestaan ook wel," rea geert Verbruggen, „maar ik vraag me bij hen altijd af waar ze de sti mulans nog vandaan halen. Ik be treur het dat in veel bonden con flicten tussen bestuurders de overhand hebben. Kijk toch naar de schaatsbond in Nederland. Die mensen zijn met een hele slechte job bezig. Ze verliezen de sporters, om wie het toch gaat, helemaal uit het oog. Natuurlijk, het is in Ne derland bon ton om kritiek te heb ben op bobo's, dat geeft niks, maar je hebt goede en slechte." De sportwereld kan echter niet zonder bestuursleden. Dat is mis schien wel de belangrijkste drijf veer van de nuchtere Verbruggen: iemand moet het toch doen. „Ik denk niet dat ik het nog heel lang zal doen," zegt hij over zijn toe komst als UCI-voorzitter. „Een bestuurder moet niet tien of vijf tien jaar op dezelfde post blijven zitten. Dan loop je het risico vast te roesten. Bovendien, we hebben nu een bestuur van vijftien men sen, waarin besluitvorming plaatsvindt op basis van discussie. Maar van de voorzitter wordt ver wacht dat hij er een fors stempel op drukt. Dat is dus nog een extra reden om niet al te lang te blijven zitten." Toch zal Verbruggen zich in 1997 'voor de laatste maal' herkiesbaar stellen. Want, bekent hij ruiter lijk, het is ook 'wel leuk' om de hoogste functie in de wielerwereld te bekleden. „Ik heb eens een oud minister horen zeggen dat je ge noeg nobele redenen kunt verzin nen om het heel aardig te doen lij ken... Maar het is ook gewoon leuk om macht te hebben. Je hebt de mogelijkheid om iets te verande ren, bepaalde objectieven te reali seren." Malaise Niettemin heeft Verbruggen de laatste jaren vrij machteloos moe ten toezien hoe het Nederlandse wielrennen in de malaise raakte. Hein Verbruggen: „Ik vind dat de KNWU veel krachtiger moet optreden. We hebben daar in Nederland een natuurlijke afkeer van, dat weet ik wel. Wij vinden dat maar betuttelen. Maar het besef moet bij de clubs doordringen dat dat de enige weg is om het fietsen uit het dal te halen.foto de stem/ben steffen Natuurlijk heeft hij daar een me ning over, maar hij wil er voor zichtig mee zijn. Hij weet dat zijn woorden in het KNWU-kantoor- tje in Woerden, bij ploegleiders, bestuursleden, clubmensen op een goudschaaltje gewogen worden. Daarom ook zegt Verbruggen dat hij het onterecht vindt dat in Ne derland de beschuldigende vinger vaak in de richting van de KNWU gaat. „Dat is mij te eenzijdig. Toen het goed ging, was Peter Post een van de architecten daarvan. Maar nu het slecht gaat, mag hij niet zeggen dat alleen de KNWU ver antwoordelijk is voor de toestand. Het is een complex van factoren. Het kan best zijn dat er nu gewoon weinig talent is in Nederland, zo als tien jaar geleden in Zwiters- land." Even later geeft Verbruggen vol mondig toe dat er structureel iets is misgegaan in ons land. „We zijn te coulant geweest tegenover de verschillende regio's van de KN WU. Tien jaar geleden hebben we verzuimd om die gastrennersvere- nigingen de nek om te draaien. Er is toen veel geld verdeeld over al die clubs en daar is helemaal niets uitgekomen." „Ik denk dat de KNWU nu best goed bezig is, maar het duurt vijf jaar voordat je er wat van terug ziet. Dat de nationale amateurse lectie er niet meer is, is al een zeer goed besluit geweest. Die selectie werkte alleen maar ontmoedigend voor de verenigingen. Je moet niet werken met een kleine elite, je moet streven naar een zo breed mogelijk potentieel van goede renners. De KNWU moet daar voor voorwaarden stellen en die zouden gesteund moeten worden door de clubs en de amateurploe gen. De KNWU moet in de oplei ding en de training een nationale, centrale rol moeten gaan spelen, superieur aan de clubs. Met gedi plomeerde ploegleiders en trai ners.1' Verbruggen vervolgt: „Het is toch waanzin dat een amateurrenner in de flutkoers van Lutjebroek rijdt, omdat de sponsor dat wil, terwijl het voor zo'n renner veel beter zou zijn als hij op Cuba of in Italië zou rijden. Dat moet allemaal strak nationaal geregeld worden, kijk maar naar Italië. Daar wordt na tionaal bepaald welke renners de relatief vlakke Olympia's Tour gaan rijden en welke meer ge schikt zijn voor een koers in Vene zuela. En de clubs zijn er daar trots op als een van hun renners wordt geselecteerd." Betuttelen De clubs moeten hun kortzichtige visie loslaten, de KNWU moet de mouwen opstropen. Dat is de boodschap van Hein Verbruggen. „Ik vind dat de bond veel krachti ger moet optreden. We hebben daar in Nederland een natuurlijke afkeer van, dat weet ik wel, wij vinden dat maar betuttelen. Maar het besef moet bij de clubs door dringen dat dat de enige weg is om het fietsen uit het dal te halen." En Hein Verbruggen heeft recht van spreken. Zelfs IOC-voorzitter Antonio 'markies' de Samaranch noemde hem onlangs 'een van de bekwaamste voorzitters in de we reld.' Verbruggen zou dan ook kandi daat zijn om binnenkort toe te tre den tot het IOC-bestuur. Zelf zegt hij nog van niets te weten. „Dat is allemaal speculatief, ik ben er nog nooit voor benaderd," zegt hij stellig. „Je moet jezelf ook niet overschatten. Ik ben ook niet zo ontzettend ambitieus. Ik wil met beide voeten op de grond blij ven staan. Maar natuurlijk weet Samaranch dat er binnen de UCI de laatste jaren een hoop ten goe de is gekeerd, dat het allemaal veel moderner is geworden. En het is leuk dat hij positief over je spreekt." jt zoeken wij gemotiveerde r, met cijfermatig inzicht en fl"erdam(anp) - De organisa- I ren van het 47e internationa- concours hippique van Rot- d ,am hebben een noviteit be- ent om de rentree na een jaar «wezigheid te vieren. e deelnemer die er van 17 tot met 20 augustus in slaagt liit suPerkwartet te verwezen- J'ïn> han rekenen op de zoge- Brt Scfterdam Tophit, een ra prijs van maar liefst een half miljoen gulden. Dat is evenveel als het gehele prijzenfonds voor alle spring- rubrieken tijdens het evene ment. De mogelijke 'halve miljonair' moet er wel wat voor doen. Hij (of zij) dient niet alleen het in dividuele hoofdnummer om de Grote Prijs te winnen, maar ook eerste te worden in twee belangrijke voorwedstrijden en de eerste manche van de lan- denwedstrijd foutloos te blij ven. Zit een superkwartet er niet in, dan is er voor de winnaar van twee springnummers uit het rijtje nog altijd 50.000 gulden extra te verdienen. Het prijzengeld voor de spring- rubrieken is met circa tien pro cent opgevoerd. In de dressuur- piste valt met in totaal 130.000 gulden ongeveer hetzelfde als twee jaar geleden te verdienen. Het CHIO van Rotterdam sloeg vorig jaar over in verband met de Wereldruiterspelen in Den Haag. Na het bezichtigen van ruim twintig verschillende lokaties in Rotterdam en omgeving be sloot het organisatiecomité toch het Kralingse Bos als lo- katie van het concours voor de komende jaren te handhaven. In overleg met de deelgemeente Kralingen-Crooswijk hoopt men voor 1997 een kleine uit breiding van het terrein te ver wezenlijken. Plannen om ruim twee hectare aan de grond van de Rotter damse Jockeyclub toe te voe gen om het CHIO in een ruimer jasje te kunnen steken, bleken niet haalbaar. ZATERDAG 3 JUNI 1995 B4 it 15, telefoon (01620)-6002^ Door Roel Frissen Parijs - Het zestiende arrondissement, dat vanaf de Périp- hérique begint bij de afslag Port d'Auteuil, is een van de mooiste wijken van Parijs. Gelegen aan de rand van het Bois de Boulogne, waar in 1928 de eerste stenen werden ge legd van Roland Garros. Stade Roland Garros. Een monument, tijdens de toemooidagen bezocht door ruim 350.000 tennisliefhebbers. Een mythe in de tenniswereld. Als de zon zich laat zien boven het park, lijkt het alsof alle mooie Fran^aises er komen pronken in hun korte lente rokjes en mini-jurkjes. De geur van knoflook vermengt zich hier met de meest exquise parfums. Roland Garros, een van de vier Grand Slam-locaties. Gelegen op 365 kilometer van Wimbledon, 19.950 kilometer van Flinders Park en 5830 kilometer van Flushing Meadow. Het decor van de open Franse tenniskampioenschappen draagt de naam van een voormalig lid van de sportclub Stade Francais, die meehielp bij de realisering. Het complex is een postuum saluut aan oorlogsvlieger Roland Garros, die sneuvelde in de laatste dagen van La Grande Guerre de Eerste Wereldorlog, en die onsterfelijke roem verwierf door als eerste mens de Middellandse Zee over te vliegen. Het plein van Roland Garros, waar tijdens het toernooi talloze kraampjes staan opgesteld, wordt opgevrolijkt door standbeelden van de 'vier musketiers': René Lacoste, Henri Conchet, Jean Borotra en Jac ques 'Toto' Brugnon. Dit illustere kwartet maakte in 1927 een einde aan de Amerikaanse suprematie in het Davis Cup-toernooi en wist de beker tot 1933 in eigen land te houden. Op Roland Garros wordt geld met een kapitale G geschreven. Ge- fortuneerden en goudzoekers klonteren er samen. Iedereen die denkt financieel iets voor te stellen in de wereld, mag niet ontbre ken bij 's werelds belangrijkste graveltoernooi. Op en rond de ten nisbanen tref je ze in alle soorten en maten; VIP's die herkend worden en veinzen dat vervelend te vinden. VIP's die niet herkend worden en veinzen dat vervelend te vinden. En tenslotte VIP's die op willen vallen en dus incognito komen. In de speciaal gereser veerde boxen op het Court Central genieten ze gezamenlijk van de priviléges die hen ten deel vallen. Zij kunnen de adertjes in Beckers's ogen zien springen bij stress, de bespanning van Sampras' racket horen zingen bij een ace en de peperdure geurlijn van Agassi via diens oksels gratis opsnuiven. Door de rest van het stadion worden zij vanwege deze voorkeurs behandeling benijd, gehaat of bewonderd. In de loges, die voor een klein vermogen zijn verworven, worden de relaties verwend, betoverd en tenslotte ingepakt. In krap bemeten open ruimtes die via schotten van elkaar gescheiden zijn. Elke ruimte is even groot en in bijna elk ervan heerst eenzelfde koortsachtige bedrijvigheid. Van. bovenaf gezien is het net een honingraat, waar in plaats van was geld wordt aangemaakt. Geen wanklank Van de vier Grand Slam-toernooien is Roland Garros veruit het best georganiseerd. Bezoekers worden bij het betreden van het park snel en efficiënt gefouilleerd. Geen wanklank valt te note ren. Ook de bescherming van spelers en speelsters is duidelijk, maar niet hinderlijk aanwezig. Een aantal veiligheidsmensen schijnt in burger of zelfs vermomd als fotograaf of schoonmaker zijn werk te doen. Er komt geen Franse slag aan te pas als het gaat om faciliteiten voor de toeschouwers en de pers. De 1272 geaccrediteerde ver slaggevers uit binnen- en buitenland worden in de watten gelegd. Vrijwel elke journalist beschikt over een eigen bureau met televi siescherm, waarop live de wedstrijden op tien banen te volgen zijn. Sommige reporters kijken vanaf hun werkplek uit over het in drukwekkende centre court. Menige tragedie en triomf hebben zich hier al afgespeeld. Met als een van de hoogtepunten de toer nooizege van Yannick Noah op Mats Wilander in 1983, toen de Franse tennisliefhebbers hun held toejuichten en een ongekend aantal decibels produceerden. Op dezelfde plek bracht Michael Chang, in het fascinerendste duel aller tijden, Ivan Lendl tot de allerdiepste wanhoop. 75 miljoen Het toernooi op Roland Garros zou nimmer de huidige status heb ben kunnen verwerven zonder de inbreng van Philippe Chatrier. Deze voormalige Franse jeugdkampioen stelde zijn leven hele maal in dienst van de tennissport na de dood van zijn vrouw. De geboren bestuurder liet zijn tenniscarrière voor wat die was en stortte zich met een voorbeeldige inzet op organisatorische activi teiten. Hij werd voorzitter van de Franse tennisbond en boven dien toernooi-directeur van Roland Garros. De ambitieuze Chatrier zag snel in dat zijn evenement nooit het prestige van Wimbledon of de US Open zou kunnen krijgen wan neer niet fors zou worden geïnvesteerd. De voorzieningen werden uitgebreid en het prijzengeld gigantisch opgeschroefd. Met 16,7 miljoen gulden prijzengeld (een toenname van 5,19 procent verge leken met 1994) is Roland Garros momenteel één van de hoogst gedoteerde toernooien in het circuit. Om in de concurrentieslag overeind te blijven, is ruim een jaar ge leden voor 75 miljoen gulden geïnvesteerd in de verbetering van het complex. De ingrijpende renovatie resulteerde in de bouw van een nieuw stadion (Court A) met 10.000 zitplaatsen, spelersver- trekken, kantoren, restaurants, par keergarages en een hypermodern fitness-centrum. Zwarte markt De investeringen zijn niet voor niets ge weest. Dagelijks verdringen zich dezer dagen duizenden tennislief hebbers voor de hoofdin gang van Stade Ro land Gar ros. Onder grondse parkeerga rages in de nabijheid van het com plex zijn in een mum van tijd bezet. ,,'s Ochtends om negen uur kan er al bijna geen auto meer bij," vertelt een van de portiers in gebrekkig En gels. „Ik moet ervan leven, dus ik heb er geen problemen mee. Bovendien maak je dit maar een keer per jaar mee." Enkele jaren geleden heeft de organisatie van Roland Garros het distributiesysteem veranderd teneinde de verkoop op de zwarte markt tegen te gaan. Het grootste deel van de toegangskaarten gaat via een verdeelsleutel naar de officieel geregistreerde clubs in Frankrijk. Het gewenste effect heeft deze maatregel echter niet gehad. Wie argeloos uit het metro-station van Porte d'Auteuil stapt, wordt ter plekke aangesproken door veelal ongure types die kaartjes aanbieden. Hoe later op de dag, hoe agressiever de passanten worden benaderd. Elke dag laten de duizenden bezoekers een berg rotzooi achter, die plichtmatig wordt opgeruimd door in groene overalls gesto ken straatvegers. Zij bevestigen dat het tennistoernooi voor hen de drukste tijd van het jaar is. „Maar ook de leukste. Want nu zien we tenminste ook nog iets. Mooie vrouwen bijvoorbeeld." Je kan ze geen ongelijk geven.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 15