AUTOBEDRIJF DE KEIJZER ANDRÉ DEES RENOCA RENOCA □v Bond steil Meer OR Brooi Saab 900 cabrioletchic en eigenzinnig PEUGEOT AUTOBEDRIJF VOORDEELAKTIE MAZDA 323 SERIE BELLEN ij. GARAGE STARC0 Kamers van E Wordt het geen tijd dat U cabrio rijdt? - it's amazing - Ook de tweede serie Saab's.cabriolet behoort tot de open top 5 Tentoonstelling Motorkeuze Windvangers Saab-trekjes Lancia Delta. Perfectie in z'n mooiste vorm. Lancia II Granturismo. MR. F.J. HAARMANWEG 5IA, ÏERNEUZEN. TEL. 01150-94564 Rover 216 Cabriolet Prijs op aanvraag Rover 214i Cabrio 16 V NU 47.500.- AUTOBEDRIJF RIDA SCHADEGARANT TOPHERSTEL AUTOSCHADE DE VIN 4538 AN TERNEUZEN ,Z7 FORD SIERRA 2.0i CL SEDAN prijs 22.850.- SPECIALE AANBIEDING NISSAN KING CAB AN\ FORD ESCORT 1.6 CLX 16V prijs 30.750.- RENAULT Vr v 2000.- tot 4000.- A VOORDEEL op onze modellenlijn 1994 ln een mooi aangelegd park rondwandelen, genieten van de natuur en dan tegelijkertijd 'n auto kopen Autobedrijf Verlinde b.v oudelandseweg 31, terneuzen - telefoon 01150-18500 Vr< in 985-556666 „Ooohhhh, wat een mooie wééaagen....", roept een roodharig meisje als ze me bij een Bredaas verkeerslicht voorbij ziet zoeven. Ze heeft gelijk. Met zijn open kap is de Saab 900 SE Cabrio een plaatje om te zien. Trouwens niet alleen met open kap is de van oudsher Zweedse, maar in Finland gebouwde cabriolet, een schoonheid. Ook met de kap gesloten behoort deze exclusieve open auto tot het meest begerenswaardige van de markt. Zonder twijfel is deze 900 Cabrio een van de chicste en mooiste cabrio's van de wereld. Bovendien rijdt de auto als een zonnetje. Op reacties als bovenstaande moet je voorbereid zijn als je met een geopende Saab 900 cabriolet op pad gaat. Onmis kenbaar lokt de auto reacties uit, allen positief. De mensen die denken 'patser' houden kennelijk veeleer hun mond. Natuurlijk, de Saab Cabrio is een uiterst kostbare wagen, de minst dure kost nog altijd dik vijfentachtigduizend gulden, de duurste honderdnegendui zend, echt poenig komt de auto niet over. De wagen is een regelrechte tegenstrever van de E-klasse van Mercedes- Benz die wel veel duurder is en de duurdere types van BMW's 3-serie. In dat licht bezien liggen de prijzen van de Saab niet eens zo gek, al zal de 325i Cabrio van BMW een heel stuk rapper uit de startblokken komen. Maar daarvoor koop je uitein delijk geen cabriolet. Deze wa gens lenen zich bij uitnemend heid voor exclusief vervoer bij lagere snelheden en dan nog liefst bij een strak blauwe he mel. Nu zijn we daar de afgelo pen weken sterk mee verwend dus dat trof enorm. De Saab Cabriolet is een type dat is gebaseerd op de 900-lijn van het eigenzinnige Zweedse merk. Het vorige type werd ooit, bij wijze van proef van het technisch- kunnen van de fa briek, op een tentoonstelling als cabriolet getoond. Niet in eerste instantie met de ge dachte in het achterhoofd om het model ooit in serieproduk- tie te gaan nemen. De reacties van publiek en pers waren echter zo laaiend enthousiast dat de Zweden zich eens ach ter de oren krabde over de haalbaarheid van een dergelijk produktiemodel. Na einge tijd verscheen het model inder daad op de markt en werd meteen een, relatief, groot succes. Zo'n tien procent van alle ver kochte Saab's verlaat als ca briolet de fabriek. Ook de série die in december 1993 het le venslicht zag is fraai om te zien en heeft voortreffelijke ei genschappen. In de machinekamer heeft de koper een keuze uit een twee- literblok of een krachtbron met een inhoud van 2.3 liter. Buiten deze twee motoren is ook een zescilinder motor voorhanden en een, voor Saab bijna tradi tioneel, turbomotor met een in houd van twee liter. Heel wat keuze van dus, voor deze Saab cabriolet en het ligt aan de beschikbare portemonnee en de wensen voor welke ver sie wordt gekozen. Zeker is, dat welke uitvoering ook geko zen wordt, de Saab een exclu sieve auto is, ook met de tweeliter motor zonder turbo. De gereden versie heeft een inhoud van 2.3 liter en dat de auto daarmee een heerlijke reisauto is hoeft eigenlijk geen nader betoog. Is de wagen bij uitnemendheid geschikt voor rustig toeren met open kap, ook de winter hoeft, zoals van een Scandinavische wagen verwacht mag worden, niet te worden gevreesd. De kap be staat uit een aantal geïso leerde lagen die regenwater en kou afdoende tegenhouden. De auto kan zelfs in een was- straat worden gewassen en dan lekt er nog geen straaltje water door. Met het losmaken van twee sluitingen en een druk op de knop ontrolt zich een schouwspel dat nog steeds door omstanders met belangstelling wordt gevolgd. De zijruiten dalen een stukje waarna een klep achter de achterbank zich in verticale positie verheft waarna de (glazen)achterruit (met verwar ming) ook verticaal gaat staan. De wollen kap gaat omhoog en vouwt zichzelf in ongeveer een halve minuut langzaam in de ontstane ruimte waarna de achterklep zichzelf weer zon der geruis sluit. In het interieur klinkt een bescheiden 'blieb' ten teken dat de operatie is af gerond. Een prachtig systeem dat ook op vele andere topcabrio's wordt toegepast. De zit in de open wagen is diep wat zeker een veilig ge voel geeft. De Saab Cabrio is uitgerust met een rolbeugel in de voorruitstijl waardoor volle dig open kan worden gereden zonder detonerende rolbeugel achter de voorstoelen. De re putatie van het Zweedse merk kennende op het gebied van veiligheid zal het daarmee wel tiptop in orde zijn, al heeft Mercedes een nog mooier sys teem ontwikkeld met zijn uit schietende achterhoofdsteu nen. Altijd baas boven baas moet je maar denken. De cabriolet van Saab is een echte vierzitter al vangen, bij geopende kap, de achterpas sagiers wel veel wind natuur lijk. Een lange rit op de snel weg zal om die reden wellicht worden vermeden. Om ook de gezichtjes van de achterpassagiers niet helemaal onder de kapotgeslagen vlie gen te doen zitten zal een lange rit wellicht met gesloten kap worden gereden al kan het allemaal best. En een plaid doet soms wonderen tegen al te veel wind op het 'achterdek'. De standaard le deren bekleding doet weldadig aan en het meubilair zit voor beeldig. Uiteraard biedt deze Saab een overvloed aan stan daarddetails die het rijden in een dergelijke topklasser aan genaam maken. Elektrisch be- dienbare ruiten, ruitesproeiers en wissertjes op de koplam pen, het zijn allemaal zaken die standaard zijn op deze topper. Ook beschikt deze eigenzin nige Zweedse wagen over ty pische Saab-trekjes. Zo is het contactslot tussen de voor- stoelen gesitueerd en kan de wagen slechts in de achteruit versnelling worden gestart. Ook het sleuteltje kan slechts in deze positie worden uitge nomen. Voor de rest zie je in het interieur wel zaken die erop duiden dat General Mo tors tegenwoordig een vinger in de pap heeft bij het concern want de bedieningsstengels voor de clignoteurs lijken re gelrecht uit Opeis magazijnen te zijn geraapt. Al met al is de auto een ware topcabriolet met voorbeeldige rij- eigenschappen en een heel fijne versnellingsbak waarmee je moeiteloos van de een in de andere versnelling 'klikt'. Schakelen op een vierkante decimeter als het ware en dat geeft een prettig stevig gevoel. Net als deze hele Saab trou wens. Een nieuwe synthese van opvallende prestaties, grensverleggend design en doordachte veiligheid: desgewenst airbag met gordelspanners en ABS. De prestaties op de weg sluiten feilloos aan op het sublieme comfort. Ontdek het zelf. De Lancia Delta staat bij ons klaar voor een onthullende proefrit. Lancia 8:1.6 i.e., 2.0 16v, 2.0 HF turbo. Lancia 8 v.a. 35.200.- incl. BTW/BPM incl. kosten rijklaar maken. Leaseprijs v.a. f 985.- per mnd. excl. BTW. 48 Mnd.f20.000 km per jaar via Lancia Lease. Limited Edition NIEUW kleur: antraciet metallic met: - Elektrisch bedienbare ramen - Elektrisch bedienbare kap - Beige leder interieur en beige kap - Sportonderstel - Stuurbekrachtiging - Centrale portiervergrendeling - Afstandsbediening en alarm - Lichtmetalen velgen/brede banden 103 pk bouwjaar 1995 kleur: nightfire red metallic met: - stuurbekrachtiging - centrale vergrendeling - alarmsysteem - sportstoelen - slechts 690 km Nieuwprijs 51.000.- Mr. F.J. Haarmanweg4 4538ARTerneuzen Tel. 01150-13690 306 306 Sedan Comfort Mr. Haarmanweg 21 Terneuzen Tel. 01150-12035 FOCWA Garantiebedrijven. Erkende autoscha- deherstelbedrijven. Voor veilig en vakkundig herstel. Met maar liefst 2 jaar garantie. Met vervangende auto's,'dag- en' nachtservice, een goede afhandeling met de ver zekering en een perfecte landelijke spreiding. Er is altijd een FOCWA Garantiebedrijf in de buurt. Aangesloten bij: Voor een zorgeloze afwikkeling van uw schade. en vele andere verzekerings maatschappijen. Mr. F.J. Haarmanweg 45, tel. 01150-12156 Stichting FOCWA Garantiefonds Mr. F.J. Haarmanweg 58, Terneuzen, tel. 01150-17751 roodmet., schuifdak, trekhaak, bouwjr. 1 jan. 1991,51.000km 2500 diesel (pick-up) met brede banden en div. opties, 1990, grijs kenteken, 49.000 km 17.500.- Hoek Mr. F.J. Haarmanweg - Polenweg Terneuzen, Tel. 01150-30220 STARCO Mr. F.J. Haarmanweg 58, Terneuzen, tel. 01150-17751 5-drs., blauw metal., stuurbekrachtiging, schuifdak, bouwjr. jan. 1994, 21.000 km L'! 1— tfan onze verslaggever «geuzen - De directie van Philips whting in Terneuzen moet voor 7 ju-I het gewraakte reorganisatieplan! van tafel halen. Als niet aan die eis is voldaan volgen er acties. Daarbij is: niet uitgesloten. i)C Industrie- en Voedingsbond CNVj schrijft dat in een ultimatum dat giste-11 Van onze verslaggever Middelburg - De samenwerkende del in Zeeland vinden dat het Ri pompen in de economische ontwi Zo dient de zogeheten Stimule- ecom ringsregeling REA (75 miljoen gulden jaarlijks vanaf volgend jaar) met een fors aantal miljoe nen te worden verhoogd, schrijft deondernetnerslobby in een brief aan de Vaste Kamercommissie voor economie. De Kamers sommen een aantal argumenten op om hun pleidooi Ie onderbouwen. Zo is de struc tuur van de Zeeuwse economie de afgelopen decennia aanmerkelijk veranderd. In plaats van de land bouw en visserij zijn het nu de zeehavengebieden en de toeritsi- sche sector die de economie be- En aangezien ruimte voor nieuwe (ADVERTENTIE) geen Rand aan meerl maarl ten, Verde! ontwil omdal bescb tgengl de ditf hier v| lepun| daar den, Meer voor i Noord ten zi| den i meer I vrijgej houdil in Za aardi| kunn3 organj Van ol Goes werd| rige krach breek De LANDELIJK NUMMER: dweej De po! mrtKfilPHIUPSServicecenlre f^^untioOnauratnicnQKuomaServkt agent' Spinveld 68 4815 HT Breda alle MERKEN - SNEL, GOED, GEGARANDEERD Het Terneuzens bedrijf Broomchi naar/constructeur Hans Gericke roingsraad vindt 'm lastig omdat bedrijf kletst en adviseerde de dii wer Gericke te lozen. Een advies Harte nam. Op 26 jpni mag de kat ken wie er aan het langste eind ti Door Florence Imandt ™t zal heel moeilijk worden om ontslag te voorkomen. Dat weet s Gericke ook wel. „Meestal 1 de kantonrechter de kant van de werkgever," zegt hij gela- Jk ben 53 jaar. Waar moeten te mij nog hebben Hans geeft grif toe dat hij een lastige klant is. En noemt zich ten 'een linkse rakker'. „Maar miJn vakbekwaamheid als teke- "aar/constructeur vereist nou eenmaal dat ik nadenk. Ik wil duidelijkheid in mijn werk. We en wat precies mijn opdracht is. daar schort het aan bij Broom- ehemie. En een gedegen overleg- Jjmctuur, die ontbreekt ook." dans Gericke werd na de sluiting an de Suikerunie in Sas van e®t door het arbeidsbureau erplaatst bij Broomchemie in erneuzen. Hetzelfde werk (teke er/constructeur), maar bij een er bedrijf met een andere cul- ur. ai vrij snel na zijn aanstel- J ontstonden er meningsver- Ie H met C^e^' eSCa" ®n. In december jongstleden de Hans Gericke zich ziek. verspannen. ^cnitldeling Beimddelingspoginggn van het /ui faalden. Broomchemie wil van 'm af en schakelt de kan- J? ter in om de arbeidsover- komst te ontbinden. Ook de ziet Hans Gericke liever gis- en Han vandaag vertrekken. Opmei belang tigt. De On 27 okt het Broom Gerick contin Broom zo mei gelmat via di mingsr en via gegeve om u i ontslaj ten voi de org; zelf te De sec Verenij (WA) ook tei vies. „In pri: ver bui slag-ac voorko ken dit kan be inderd; tie naa zo'n br lijk sig Hans memo op 23 n van he de mat

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 16