AUTOBEDRIJF DE KEIJZER
ANDRÉ DEES
RENOCA
RENOCA
□v
Bond steil
Meer
OR Brooi
Saab 900 cabrioletchic en eigenzinnig
PEUGEOT
AUTOBEDRIJF
VOORDEELAKTIE
MAZDA 323 SERIE
BELLEN ij.
GARAGE STARC0
Kamers van E
Wordt het geen tijd
dat U cabrio rijdt?
- it's amazing -
Ook de tweede serie Saab's.cabriolet behoort tot de open top 5
Tentoonstelling
Motorkeuze
Windvangers
Saab-trekjes
Lancia Delta. Perfectie in z'n mooiste vorm.
Lancia
II Granturismo.
MR. F.J. HAARMANWEG 5IA, ÏERNEUZEN. TEL. 01150-94564
Rover 216 Cabriolet
Prijs op aanvraag
Rover 214i Cabrio
16 V
NU 47.500.-
AUTOBEDRIJF
RIDA
SCHADEGARANT
TOPHERSTEL
AUTOSCHADE DE VIN
4538 AN TERNEUZEN
,Z7
FORD SIERRA 2.0i
CL SEDAN
prijs 22.850.-
SPECIALE AANBIEDING
NISSAN KING CAB
AN\
FORD ESCORT 1.6
CLX 16V
prijs 30.750.-
RENAULT
Vr
v
2000.- tot 4000.- A
VOORDEEL op onze
modellenlijn 1994
ln een mooi aangelegd
park rondwandelen,
genieten van de natuur
en dan tegelijkertijd 'n
auto kopen
Autobedrijf Verlinde b.v
oudelandseweg 31, terneuzen - telefoon 01150-18500
Vr<
in
985-556666
„Ooohhhh, wat een mooie wééaagen....", roept een roodharig
meisje als ze me bij een Bredaas verkeerslicht voorbij ziet
zoeven. Ze heeft gelijk. Met zijn open kap is de Saab 900 SE
Cabrio een plaatje om te zien. Trouwens niet alleen met open
kap is de van oudsher Zweedse, maar in Finland gebouwde
cabriolet, een schoonheid. Ook met de kap gesloten behoort
deze exclusieve open auto tot het meest begerenswaardige
van de markt. Zonder twijfel is deze 900 Cabrio een van de
chicste en mooiste cabrio's van de wereld. Bovendien rijdt de
auto als een zonnetje.
Op reacties als bovenstaande
moet je voorbereid zijn als je
met een geopende Saab 900
cabriolet op pad gaat. Onmis
kenbaar lokt de auto reacties
uit, allen positief. De mensen
die denken 'patser' houden
kennelijk veeleer hun mond.
Natuurlijk, de Saab Cabrio is
een uiterst kostbare wagen, de
minst dure kost nog altijd dik
vijfentachtigduizend gulden,
de duurste honderdnegendui
zend, echt poenig komt de
auto niet over. De wagen is
een regelrechte tegenstrever
van de E-klasse van Mercedes-
Benz die wel veel duurder is
en de duurdere types van
BMW's 3-serie.
In dat licht bezien liggen de
prijzen van de Saab niet eens
zo gek, al zal de 325i Cabrio
van BMW een heel stuk rapper
uit de startblokken komen.
Maar daarvoor koop je uitein
delijk geen cabriolet. Deze wa
gens lenen zich bij uitnemend
heid voor exclusief vervoer bij
lagere snelheden en dan nog
liefst bij een strak blauwe he
mel. Nu zijn we daar de afgelo
pen weken sterk mee verwend
dus dat trof enorm.
De Saab Cabriolet is een type
dat is gebaseerd op de 900-lijn
van het eigenzinnige Zweedse
merk. Het vorige type werd
ooit, bij wijze van proef van het
technisch- kunnen van de fa
briek, op een tentoonstelling
als cabriolet getoond. Niet in
eerste instantie met de ge
dachte in het achterhoofd om
het model ooit in serieproduk-
tie te gaan nemen. De reacties
van publiek en pers waren
echter zo laaiend enthousiast
dat de Zweden zich eens ach
ter de oren krabde over de
haalbaarheid van een dergelijk
produktiemodel. Na einge tijd
verscheen het model inder
daad op de markt en werd
meteen een, relatief, groot
succes.
Zo'n tien procent van alle ver
kochte Saab's verlaat als ca
briolet de fabriek. Ook de série
die in december 1993 het le
venslicht zag is fraai om te
zien en heeft voortreffelijke ei
genschappen.
In de machinekamer heeft de
koper een keuze uit een twee-
literblok of een krachtbron met
een inhoud van 2.3 liter. Buiten
deze twee motoren is ook een
zescilinder motor voorhanden
en een, voor Saab bijna tradi
tioneel, turbomotor met een in
houd van twee liter. Heel wat
keuze van dus, voor deze
Saab cabriolet en het ligt aan
de beschikbare portemonnee
en de wensen voor welke ver
sie wordt gekozen. Zeker is,
dat welke uitvoering ook geko
zen wordt, de Saab een exclu
sieve auto is, ook met de
tweeliter motor zonder turbo.
De gereden versie heeft een
inhoud van 2.3 liter en dat de
auto daarmee een heerlijke
reisauto is hoeft eigenlijk geen
nader betoog. Is de wagen bij
uitnemendheid geschikt voor
rustig toeren met open kap,
ook de winter hoeft, zoals van
een Scandinavische wagen
verwacht mag worden, niet te
worden gevreesd. De kap be
staat uit een aantal geïso
leerde lagen die regenwater en
kou afdoende tegenhouden.
De auto kan zelfs in een was-
straat worden gewassen en
dan lekt er nog geen straaltje
water door. Met het losmaken
van twee sluitingen en een
druk op de knop ontrolt zich
een schouwspel dat nog
steeds door omstanders met
belangstelling wordt gevolgd.
De zijruiten dalen een stukje
waarna een klep achter de
achterbank zich in verticale
positie verheft waarna de
(glazen)achterruit (met verwar
ming) ook verticaal gaat staan.
De wollen kap gaat omhoog
en vouwt zichzelf in ongeveer
een halve minuut langzaam in
de ontstane ruimte waarna de
achterklep zichzelf weer zon
der geruis sluit. In het interieur
klinkt een bescheiden 'blieb'
ten teken dat de operatie is af
gerond. Een prachtig systeem
dat ook op vele andere
topcabrio's wordt toegepast.
De zit in de open wagen is
diep wat zeker een veilig ge
voel geeft. De Saab Cabrio is
uitgerust met een rolbeugel in
de voorruitstijl waardoor volle
dig open kan worden gereden
zonder detonerende rolbeugel
achter de voorstoelen. De re
putatie van het Zweedse merk
kennende op het gebied van
veiligheid zal het daarmee wel
tiptop in orde zijn, al heeft
Mercedes een nog mooier sys
teem ontwikkeld met zijn uit
schietende achterhoofdsteu
nen. Altijd baas boven baas
moet je maar denken.
De cabriolet van Saab is een
echte vierzitter al vangen, bij
geopende kap, de achterpas
sagiers wel veel wind natuur
lijk. Een lange rit op de snel
weg zal om die reden wellicht
worden vermeden.
Om ook de gezichtjes van de
achterpassagiers niet helemaal
onder de kapotgeslagen vlie
gen te doen zitten zal een
lange rit wellicht met gesloten
kap worden gereden al kan het
allemaal best. En een plaid
doet soms wonderen tegen al
te veel wind op het
'achterdek'. De standaard le
deren bekleding doet weldadig
aan en het meubilair zit voor
beeldig. Uiteraard biedt deze
Saab een overvloed aan stan
daarddetails die het rijden in
een dergelijke topklasser aan
genaam maken. Elektrisch be-
dienbare ruiten, ruitesproeiers
en wissertjes op de koplam
pen, het zijn allemaal zaken die
standaard zijn op deze topper.
Ook beschikt deze eigenzin
nige Zweedse wagen over ty
pische Saab-trekjes. Zo is het
contactslot tussen de voor-
stoelen gesitueerd en kan de
wagen slechts in de achteruit
versnelling worden gestart.
Ook het sleuteltje kan slechts
in deze positie worden uitge
nomen. Voor de rest zie je in
het interieur wel zaken die
erop duiden dat General Mo
tors tegenwoordig een vinger
in de pap heeft bij het concern
want de bedieningsstengels
voor de clignoteurs lijken re
gelrecht uit Opeis magazijnen
te zijn geraapt. Al met al is de
auto een ware topcabriolet
met voorbeeldige rij-
eigenschappen en een heel
fijne versnellingsbak waarmee
je moeiteloos van de een in de
andere versnelling 'klikt'.
Schakelen op een vierkante
decimeter als het ware en dat
geeft een prettig stevig gevoel.
Net als deze hele Saab trou
wens.
Een nieuwe synthese van opvallende prestaties,
grensverleggend design en doordachte veiligheid:
desgewenst airbag met gordelspanners en ABS.
De prestaties op de weg sluiten feilloos aan op het
sublieme comfort. Ontdek het zelf. De Lancia Delta
staat bij ons klaar voor een onthullende proefrit.
Lancia 8:1.6 i.e., 2.0 16v, 2.0 HF turbo. Lancia 8 v.a. 35.200.- incl. BTW/BPM incl. kosten rijklaar maken.
Leaseprijs v.a. f 985.- per mnd. excl. BTW. 48 Mnd.f20.000 km per jaar via Lancia Lease.
Limited Edition
NIEUW
kleur: antraciet metallic met:
- Elektrisch bedienbare ramen
- Elektrisch bedienbare kap
- Beige leder interieur en beige kap
- Sportonderstel
- Stuurbekrachtiging
- Centrale portiervergrendeling
- Afstandsbediening en alarm
- Lichtmetalen velgen/brede banden
103 pk
bouwjaar 1995
kleur: nightfire red metallic
met:
- stuurbekrachtiging
- centrale vergrendeling
- alarmsysteem
- sportstoelen
- slechts 690 km
Nieuwprijs 51.000.-
Mr. F.J. Haarmanweg4
4538ARTerneuzen
Tel. 01150-13690
306
306 Sedan Comfort
Mr. Haarmanweg 21 Terneuzen Tel. 01150-12035
FOCWA Garantiebedrijven. Erkende autoscha-
deherstelbedrijven.
Voor veilig en vakkundig herstel. Met maar liefst
2 jaar garantie. Met vervangende auto's,'dag- en'
nachtservice, een goede afhandeling met de ver
zekering en een perfecte landelijke spreiding. Er
is altijd een FOCWA Garantiebedrijf in de buurt.
Aangesloten bij:
Voor een zorgeloze afwikkeling
van uw schade.
en vele andere verzekerings
maatschappijen.
Mr. F.J. Haarmanweg 45, tel. 01150-12156
Stichting FOCWA Garantiefonds
Mr. F.J. Haarmanweg 58, Terneuzen, tel. 01150-17751
roodmet., schuifdak, trekhaak, bouwjr. 1
jan. 1991,51.000km
2500 diesel (pick-up) met brede banden
en div. opties, 1990,
grijs kenteken,
49.000 km
17.500.-
Hoek Mr. F.J. Haarmanweg - Polenweg
Terneuzen, Tel. 01150-30220
STARCO
Mr. F.J. Haarmanweg 58, Terneuzen, tel. 01150-17751
5-drs., blauw metal., stuurbekrachtiging,
schuifdak, bouwjr. jan. 1994, 21.000 km
L'!
1—
tfan onze verslaggever
«geuzen - De directie van Philips
whting in Terneuzen moet voor 7 ju-I
het gewraakte reorganisatieplan!
van tafel halen. Als niet aan die eis is
voldaan volgen er acties. Daarbij is:
niet uitgesloten.
i)C Industrie- en Voedingsbond CNVj
schrijft dat in een ultimatum dat giste-11
Van onze verslaggever
Middelburg - De samenwerkende
del in Zeeland vinden dat het Ri
pompen in de economische ontwi
Zo dient de zogeheten Stimule- ecom
ringsregeling REA (75 miljoen
gulden jaarlijks vanaf volgend
jaar) met een fors aantal miljoe
nen te worden verhoogd, schrijft
deondernetnerslobby in een brief
aan de Vaste Kamercommissie
voor economie.
De Kamers sommen een aantal
argumenten op om hun pleidooi
Ie onderbouwen. Zo is de struc
tuur van de Zeeuwse economie de
afgelopen decennia aanmerkelijk
veranderd. In plaats van de land
bouw en visserij zijn het nu de
zeehavengebieden en de toeritsi-
sche sector die de economie be-
En aangezien ruimte voor nieuwe
(ADVERTENTIE)
geen
Rand
aan
meerl
maarl
ten,
Verde!
ontwil
omdal
bescb
tgengl
de ditf
hier v|
lepun|
daar
den,
Meer
voor i
Noord
ten zi|
den i
meer I
vrijgej
houdil
in Za
aardi|
kunn3
organj
Van ol
Goes
werd|
rige
krach
breek
De
LANDELIJK NUMMER:
dweej
De po!
mrtKfilPHIUPSServicecenlre f^^untioOnauratnicnQKuomaServkt agent'
Spinveld 68 4815 HT Breda
alle MERKEN - SNEL, GOED, GEGARANDEERD
Het Terneuzens bedrijf Broomchi
naar/constructeur Hans Gericke
roingsraad vindt 'm lastig omdat
bedrijf kletst en adviseerde de dii
wer Gericke te lozen. Een advies
Harte nam. Op 26 jpni mag de kat
ken wie er aan het langste eind ti
Door Florence Imandt
™t zal heel moeilijk worden om
ontslag te voorkomen. Dat weet
s Gericke ook wel. „Meestal
1 de kantonrechter de kant
van de werkgever," zegt hij gela-
Jk ben 53 jaar. Waar moeten
te mij nog hebben
Hans geeft grif toe dat hij een
lastige klant is. En noemt zich
ten 'een linkse rakker'. „Maar
miJn vakbekwaamheid als teke-
"aar/constructeur vereist nou
eenmaal dat ik nadenk. Ik wil
duidelijkheid in mijn werk. We
en wat precies mijn opdracht is.
daar schort het aan bij Broom-
ehemie. En een gedegen overleg-
Jjmctuur, die ontbreekt ook."
dans Gericke werd na de sluiting
an de Suikerunie in Sas van
e®t door het arbeidsbureau
erplaatst bij Broomchemie in
erneuzen. Hetzelfde werk (teke
er/constructeur), maar bij een
er bedrijf met een andere cul-
ur. ai vrij snel na zijn aanstel-
J ontstonden er meningsver-
Ie H met C^e^' eSCa"
®n. In december jongstleden
de Hans Gericke zich ziek.
verspannen.
^cnitldeling
Beimddelingspoginggn
van het
/ui faalden. Broomchemie wil
van 'm af en schakelt de kan-
J? ter in om de arbeidsover-
komst te ontbinden. Ook de
ziet Hans Gericke liever gis-
en Han vandaag vertrekken.
Opmei
belang
tigt.
De On
27 okt
het
Broom
Gerick
contin
Broom
zo mei
gelmat
via di
mingsr
en via
gegeve
om u i
ontslaj
ten voi
de org;
zelf te
De sec
Verenij
(WA)
ook tei
vies.
„In pri:
ver bui
slag-ac
voorko
ken dit
kan be
inderd;
tie naa
zo'n br
lijk sig
Hans
memo
op 23 n
van he
de mat