Actie bij KLM gaat vandaag door Rijless Chi: Woensdag wordt 'bijltjesdag' bij Fokker Akzo Nobel komt FNV tegemoet in cao-ruzie 'Banken zijn arrogant en niet klantgericht' Banken voeren felle strijd om klimspaarder Frankrijk: in drie jaar een miljoen banen scheppen Ergste land! DE STEM ECONOMIE Overleg mislukt, KLM-toestellen tussen 10.00 en 16.00 uur aan de grond Ex-bankdirecteur Hilgersom, nu voorzitter Vereniging Consument Geldzaken: pESTEM KOP MUNT Daewoo (2) ECONOMIE KORT Donderdag uitslag inschrijving Vendex F. van Osch voorzitter Stichting ALDI KLM spreekt met Air New Zealand VNU verkoopt Amerikaanse dochter Erkenningsregeling voor rijscholen 'Stakingen' bij supermarkten zijn nog steeds geen succes DINSDAG 30 MEI 1995 J\a Amsterdam (anp) - Vanaf woensdag maakt Fokker een daadwerkelijk begin met de in februari aangekondigde her structurering. Dan krijgt ook het grootste deel van de onge veer 8500 werknemers te ho ren of ze ontslagen worden of dat ze in dienst mogen blijven. De centrale ondernemingsraad buigt zich tot en met vandaag over de plannen van de Fokker- top, waarin onder meer een ver lies van 1760 banen wordt be pleit. De noodlijdende vliegtuig bouwer wordt op die manier in- gekrompen tot een bedrijf met 6650 arbeidsplaatsen. Als gevolg van deze reorganisatie wil Fok ker vanaf 1996 weer winstgevend zijn. Voor hoeveel mensen ge dwongen ontslag dreigt, is nog steeds niet bekend, zo zei een Fokker-woordvoerder gisteren. Zo is bijvoorbeeld niet duidelijk hoeveel mensen van de te sluiten vestiging Ypenburg (bij Den Haag) naar Hoogeveen willen verhuizen. Hun bereidwilligheid kan het totaal aantal gedwongen ontslagen weer bepalen. Ook is er nog onzekerheid over het lot van de werknemers van de interieur- afdeling van Ypenburg. Fokker wil deze divisie verkopen. „Het gaat woensdag om de eerste fase. Wellicht valt dan het groot ste deel van de ontslagen. Maar de zaak is nog niet geheel uitge kristalliseerd," aldus de woord voerder. Begin deze maand bereikten Fok ker en de vakbonden al een ak koord over sociale regelingen. Toen al maakte de vliegtuigbou wer bekend dat het aantal ge dwongen ontslagen „enige hon derden" lager uitvalt dan aan vankelijk werd verondersteld. In februari hield Fokker-topman B. van Schaik rekening met zeer veel ontslagaanzeggingen. Dat er minder ontslagen vallen komt onder meer dankzij het so ciaal plan, waarin staat dat oude re werknemers met een financieel aantrekkelijke regeling kunnen afvloeien. Ook is het natuurlijk verloop de laatste maanden on verwacht veel groter. Verder neemt de produktie weer wat toe, mede dankzij een forse order voor Alitalia. De onderne mingsraad ziet hierin ook een re den tot minder ontslagen. Fokker meent echter dat dit geen enkele invloed heeft op het banenverlies. In de beoordeling van de her structureringsplannen laat de centrale ondernemingsraad de toekomstige capaciteit van Fok ker in ieder geval zwaar meewe gen. Het personeelsorgaan wil hoe dan ook voorkomen dat de vliegtuigbouwer met minder werknemers niet meer in staat is aan de vraag te voldoen. Het is de bedoeling dat Fokker dit jaar 57 toestellen bouwt. In 1996 moeten dat er 61 worden. In de eerste reactie uitte de centrale onderne mingsraad ook zijn twijfels over de voorgenomen sluiting van Ypenburg. Deze twijfels zijn ech ter een stuk minder, zo is de ver wachting. Want inmiddels heeft een onderzoeksbureau in op dracht van de raad vastgesteld dat sluiting van Ypenburg een verstandige keuze is. Den Haag (anp) - De laatste poging van de KLM en de Vereni ging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) om hun arbeids conflict met praten op te lossen, is gistermiddag mislukt. De eerder aangekondigde werk onderbreking van VNV-leden gaat vandaag dan ook door, deel den zegslieden van beide partijen mee na afloop van het mislukte overleg. Er zullen tussen tien uur 's ochtends en vier uur 's middags geen KLM-vliegtuigen van Schiphol vertrekken. VNV-voorzitter B. Baksteen zei de opstelling van de luchtvaart maatschappij onbegrijpelijk te vinden. Volgens hem heeft zijn organisatie alle mogelijke ope ningen geboden om het geschil tot een goed einde te brengen. Hij laakte de president-directeur van de KLM, P. Bouw, die gister morgen nog redelijk optimistisch reageerde op de voorstellen die de VNV zondag had gedaan, 's Middags reageerde de KLM-top- man aanzienlijk kritischer, om dat naar zijn zeggen de pilotenor- ganisatie steeds met nieuwe voorwaarden kwam voor inscha keling van onafhankelijke be middelaars. Volgens Baksteen is daarvan echter geen sprake ge weest. De KLM laat weten 'zeer teleurgesteld' te zijn over het mislukken van het overleg. De VNV had voorgesteld de cao die de KLM heeft afgesloten met de andere vakbonden bij de luchtvaartmaatschappij alvast te ondertekenen. Als 'geste' in de richting van de werkgever waren de vliegers bereid 1,25 procent van de loonsverhoging van in to taal 2,75 procent voorlopig te la ten zitten. Als uit onderzoek zou blijken dat de piloten inderdaad veel duurder zijn dan de vliegers van concurrerende maatschap pijen, zou dat deel van de loons verhoging helemaal achterwege kunnen blijven. Zo niet, dan zou de 1,25 procent in een later sta dium alsnog moeten worden uit betaald. De KLM ziet dat voorstel even wel als een 'voorwaarde vooraf'. De werkgever wil bemiddeling, maar alleen als alle geschilpun ten daaraan worden onderwor pen, dus ook de cao-onderwerpen voor 1995. Daaronder valt onder meer de KLM-wens om de pensioenleef tijd van nieuwe piloten te verho gen van 56 naar 60 jaar; een voor stel waar de VNV fel op tegen is. De KLM wenst de loonkosten echter te verlagen om in de pas te kunnen lopen met concurrenten als Lufthansa, British Airways en Singapore Airlines. Een ander onderwerp dat voor bemiddeling in aanmerking komt is de kostprijs van de KLM-pi- loot. De werkgever is bereid daarnaar een onafhankelijk on derzoek te laten verrichten. Ook de vertrouwensbreuk tussen de KLM-top en piloten kan onder werp zijn van onafhankelijke be middeling, maar alleen als de VNV afziet van haar wens eerst een cao voor dit jaar af te sluiten. Ondanks de mislukking van het overleg praten de partijen mor gen verder. De KLM en VNV lieten beide we ten bij hun standpunt te zullen blijven. Mocht ook de voortzet ting van de besprekingen zonder resultaat blijven, dan besluiten de vliegers later in de week over nieuwe acties. Parijs (rtr/afp) - De regering van Frankrijk wil de komende drie jaar één miljoen nieuwe arbeidsplaatsen creëren, heeft premier Alain Jup- pé verklaard. Hoe het banenplan moet worden betaald, werd niet dui delijk. Wel gaf Juppé aan dat de beste mogelijkheid hiervoor een tij delijke verhoging van de btw zou zijn. Frankrijk kampt momenteel met een werkloosheid van 12,2 procent, een van de hoogste percenta ges in de industrielanden. Dat komt neer op 3,2 miljoen Fransen zon der baan. Het aantal langdurig werklozen bedraagt 1,2 miljoen. Juppé herhaalde dat de bestrijding van de werkloosheid de hoogste prioriteit van zijn regering heeft. Dat betekent dat zij minder belang hecht aan het begrotingstekort, al beloofde de premier dat Parijs het tekort op tijd omlaag zal brengen om in 1999 aan de voorwaarden voor toetreding tot de Europese Economische en Monetaire Unie te kunnen voldoen. De onzekerheid omtrent de financiering van het omvangrijke banenplan en de bereidheid van Juppé het begrotingstekort zo nodig te laten oplopen, veroorzaakten een negatieve reactie op de financiële markten. De koers van de Franse frank daalde gisteren van 31,755 per honderd tot 31,675. Werkgeversorganisaties reageren positief op Juppés plannen. De machtige CNPF is bereid zich vast te leggen op aantallen aan te nemen werknemers. CNPF-voorzitter Jean Gandois zei wel dat de aangesloten bedrijven niets kan worden opgelegd. Het is voor het eerst dat de CNPF tot zulke beloften bereid is. Van onze redactie economie Arnhem - De directie van Akzo Nobel Nederland heeft - na in formeel overleg met de vakbonden - het cao-akkoord van begin april op enkele onderdelen aangepast. De Industriebond FNV, wier le den dat resultaat in meerderheid afwezen, gaat het akkoord nu op nieuw aan de achterban voorleg gen. De leden van de andere drie bij de Akzo-cao betrokken vak bonden hadden al ingestemd. In formeel overleg tussen vakbonds bestuurders en de directie van Akzo Nobel heeft tot de lichte bijstelling geleid. Officieel was er op 3 april al een akkoord dat door drie van de vier vakbonden (de Industrie- en Voe dingsbond CNV, VHP Akzo en Unie BLHP) werd gefiatteerd. Maar door het vernieuwende ka rakter van de overeenkomst, in clusief experimenten met kortere en flexibeler werktijden, kon de vierde en grootste partij (Indus triebond FNV) node worden ge mist. De impasse ontstond door dat de meerderheid van de FNV- leden het moeizaam bereikte re sultaat afwees. Er was onvol doende vertrouwen in het effect op de werkgelegenheid. En met name de leden die in de vijfploe gendiensten werken, schoot de in hun ogen ongelijke verdeling van de financiële lasten in het ver keerde keelgat. In de 'stille diplo matie' die de afgelopen weken heeft plaatsgehad, moest het re sultaat zo worden omgebogen dat de Industriebond FNV met goed fatsoen terug kan naar de leden, terwijl de achterban van de ande re bonden geen reden zou vinden om alsnog tot een afwijzing te ko men. Het akkoord is daarom sub tiel bijgesteld: een verschuiving van een half procentpunt van de jaarlijkse bijdrage van de onder neming aan de fiscaal vrije spaarregeling naar de structurele loonsverhoging; een verhoging met een half procentpunt van de eenmalige uitkering per 1 juli 1997 aan werknemers die dan te ruggaan naar een 36-urige werk week. Voor de werknemers in de vijf ploegendiensten - die al minder dan 36 uur werken en daardoor geen compensatie krijgen voor de bekorting van de werkweek - heeft Akzo Nobel een nieuwe re geling voor 'extra diensten' in petto die in de plaats komt van zogenaamde 'schuifdagen'. Banken zitten te veel op hun geld, vindt de Vereniging Consument Geldzaken. Door Robin Uitham (anp) Amsterdam - Banken zouden cliëntge- richter moeten werken en minder klant onvriendelijk moeten zijn. „Ze zijn veel te veel produkt-gericht. Iedere klant zou een analyse van zijn financiële si tuatie moeten krijgen, maar dat doen banken niet omdat hun dat te weinig oplevert. Ze willen produkten slijten," zegt voorzitter R. Hilgersom van de Ver eniging Consument Geldzaken in Amsterdam. „Private-banking en financiële analyses verrichten banken doorgaans alleen voor de gefortuneerde klant. Zo doen bij voorbeeld Mees Pierson en ING-dochter Crediet- en Effectenbank dat pas vanaf circa een half miljoen gulden. Gefortuneerde lieden willen aandelen en daarin zit voor een bank winst. De modale consument hoeft geen persoon lijk behandeling te verwachten." Hilgersom, zelf ex-bankdirecteur op een VSB-kantoor, is sinds september vorig jaar voorzitter van de nieuwe vereniging. In zijn tijd als bankdirecteur stoorde hij zich er al aan dat de consument geen keuze had. „Ik vertelde het VSB-verhaal, vertegenwoor digde slechts één partij. Dat hoeft niet in be lang van de klant te zijn. Het zou zo moeten zijn dat de klant als in een supermarkt de schappen af kan." De vereniging behartigt belangen van klan ten van banken, verzekeraars, pensioen fondsen en andere financiële instanties. „We zijn onafhankelijk. Dat is uitermate belangrijk. We hebben geen banden met in stanties en verkopen geen produkt. We pro beren alle vragen beantwoord te krijgen, be handelen klachten en geven juridische on dersteuning." Daarnaast onderzoekt de ver eniging kwaliteit en prijzen van aangeboden diensten en geeft ze een blad uit. Inmiddels hebben 3200 mensen zich als lid aangemeld, aldus Hilgersom. „Het loopt als een trein. Ook banken reage ren positiever op ons dan ik had verwacht." De vereniging heeft zo'n 25 klachten behan deld en het afgelopen kwartaal 180 telefoni sche reacties gehad. De zaken variëren van iemand die een lekkageschade van 1300 niet uitbetaald kreeg door zijn verzekeraar tot een museum dat 75.000 gulden schade opliep doordat een promesse uit de VS bij de bank zoekraakte. Ook een simpele zaak als van iemand wiens pinpas is gestolen, behan delt de vereniging. „Die kan ook van het kastje naar de muur worden gestuurd. Vaak kennen balie-employees hun eigen regels niet als er iemand komt klagen," zegt mr. A. Weenink van de vereniging. De financiële markt wordt voor de klant steeds ingewikkelder, zegt Hilgersom. De voorwaarden die banken daarbij hanteren zijn volgens hem veel te eenzijdig. „Banken blijven arrogante organisaties die het gevoel met de cliënt kwijt zijn. De algemene voor waarden leggen de verantwoording bij de klant. Als klanten echt de voorwaarden zou den lezen, stapten ze op. Als je geregistreerd staat bij het Bureau Kredietregistratie in Tiel, ben je vijf jaar de pineut. Dat moet je in een ander vak proberen, het eenzijdig uit sluiten van mensen." Ook de kosten die banken eenzijdig bereke nen .voor diensten als betalingsverkeer, vindt de vereniging discutabel. „Laatst at ik ergens en betaalde met de pin. Later kreeg ik een bankafrekening daarvoor van één gulden. Dat afschrift kost ze minstens even veel." De informatievoorziening aan de cliënt is volgens Hilgersom verkoopgericht. „Ze vra gen bij voorbeeld niet door naar de fiscale positie. Banken trekken mensen in beleg- gingsprodukten, maar leggen de risico's niet op tafel." Ook zitten banken te veel op hun geld, vindt de vereniging. „Van de 220 mil jard gulden aan spaargeld staat maar 40 miljard op een deposito-rekening met hoge re rente. Het grootste gedeelte is weggezet op direct-opneembare rekeningen tegen 1,5 a 2 procent. Vooral oudere mensen die bij voorbeeld een rekening bij de Postbank hebben, zetten hun geld op een betaalreke ning. Banken, die tegenwoordig dienstverle nende instanties willen zijn, kunnen dat ei genlijk niet maken," meent Hilgersom. Amsterdam (anp) - De spaar- markt krijgt er een nieuw pro dukt bij. De Postbank intro duceert deze week de 'Post bank Klimrente-rekening', waarbij de rentevergoeding oploopt tot 10 procent. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend. De stap vormt een nieuwe zet in de felle strijd om de spaarder. Bij de Postbank kan men zijn geld sinds gisteren voor tien jaar inleggen tegen een jaarlijks op lopende rente. Het eerste jaar be draagt deze 4,25 procent, op lopend tot 10 procent in het tien de jaar. De rente-uitkering is jaarlijks. De minimuminleg bedraagt 5000. „Het gemiddeld renteper centage bij deze looptijd is dus maar liefst 6,6 procent," aldus de bank. Klim-rekeningen zijn 'in'. Credit Lyonnais Bank Nederland (CLBN) presenteerde begin dit jaar de Hogerop-rekening. Medio maart waren er al 50.000 spaar ders, goed voor 'een zeer aanmer kelijk spaarbedrag'. „Wij berekenen de voor ons gun stige rentevoorwaarden door naar onze klanten," sneerde CLBN-topman W. van Driel toen naar de grote banken. Maar de 'nieuwe' vinding van Postbank en CLBN is een oude formule die bijvoorbeeld al meer dan twaalf jaar in gebruik is bij de CLBN-dochter Direktbank. Ook ABN Amro heeft een reke ning voor de klimgrage spaarder, het 'Klim-spaarbiljet', al gelan ceerd in 1978. Intussen zinnen ook andere Ne derlandse banken op zo'n reke ning. Bij VSB houden de pro- duktmanagers de ontwikkelingen in de gaten. „Na de introductie van de Hogerop-rekening van Credit Lyonnais, hebben we on derzoek gedaan naar een derge lijk spaarprodukt," aldus een woordvoerster van de bank. „Het is aannemelijk dat we met iets vergelijkbaars komen." Rabobank laat weten geen plan nen voor een klimrekening te hebben. Het rentetarief waarmee de Post bank schermt, is zo overdreven hoog nog niet, roept produktma- nager R. van Eerden van de Di rektbank. „Wij hebben al jaren een Klim-Spaarrekening." De Direktbank biedt nu 4,5 procent en met een looptijd van maxi maal vijf jaar komt de spaarder uit op 6,25 procent. Dat percen tage krijgt hij wel over alle vijf jaren. Het Klim-spaarbiljet van ABN Onze Euro Service geldt natuurlijk ook in Barcelona. Man chester, Dortmund, Salzburg, Brugge, Lissabon en Milaan," luidt de kopregel van een ijzer- sterke advertentie van het Ko reaanse automerk Daewoo. Okay, op deze plek heb ik eer der wel eens de kachel aange maakt met de reclame-cam pagne van deze nieuwkomer op de automarkt. Maar de ad vertentiepagina's in de kran ten van gisteren bewijzen dat Daewoo het ook anders kan. Beter vooral ook. Daewoo stapte halverwege het voetbalseizoen binnen bij Ro- da JC. De mijnwerkersploeg uit Kerkrade had de primeur gehad om met de naam van een advocatenkantoor op de borst te spelen. Blijkbaar re kende dat kantoor erop dat er bij het voetbal genoeg fout volk zou zitten om klandizie te winnen met de shirtsponso- ring. Het juridisch vernuft kon ech ter voorlopig vooral te eigener nutte worden aangewend, want justitia bleek een boven gemiddelde belangstelling voor het kantoor aan de dag te leggen. De naam verdween schielijk van de kloeke borsten van de aangename verrassing van de eredivisie. Dat leek me een heel ander soort primeur. Het in Nederland onbekende, maar in Korea machtige en ui terst ambitieuze autoconcern Daewoo nam de plaats in. Net als Kia en het opnieuw gelan ceerde Hyundai, beide even eens uit Korea, zette Daewoo onlangs de aanval in op de Ne derlandse automarkt. De reclameslogan: U bent toe aan 'n Daewoo. Inderdaad, ze kunnen rijmen en dichten zon der het hemd op te lichten. Of wel: een bloedeloze, nietszeg gende 'pay-off. Daewoo heeft met de keuze voor Roda JC een gelukkiger hand gehad. Roda JC was bij het begin van het seizoen ge doemd tot de rol van subtop per achter het kapitaalkrachti ge PSV, het populaire Feyen- oord en het superieure Ajax. De zuidelijke club, die brak met de gewoonte na carnaval als een plumpudding ineen te zakken, bleek de enige ploeg die het Ajax moeilijk wist te Door Willem Reijn maken. Hij eindigde op A tweede plaats met 54 punten I een aantal dat in het veil regelmatig genoeg was v0ot| het kampioenschap. Do0r George Jahn (ap) Sarajevo - Bij zijn laatste r: les laat Enver Lilic zich ntf afleiden door sluipschutter en een mogelijk verdwaal^ mortiergranaat. Hij drin een kop koffie en rookt een garet terwijl hij wacht totd hij aan de beurt is om examl te doen. „Aan sluipschuttr ben ik inmiddels wel gewed ik maak me meer zorgen ov, bet halen van het rijbewijs] aldus Lilic. .1 Zoals de 18-jarige Lilic zijn Nu kun je zo'n prestatie t twee manieren bekijken, zo ifl ren de maandagkranten onJ De sponsor van de eredivisie f PTT Telecom, adverteerde! met een grappig bedoelde I tekst, die wat de kantoorlui. mor bij de telefonisten betreft I het ergste doet vermoeder I Twee rijtjes, waarvan hetlijJ ker begint met 'gefeliciteerd, f vervolgens zestien keer 'jan mer' en het rechtse onder a sluit met 'heel jammer'. Dat is I wel een onthullend enge op. I vatting van sportieve succes, f sen. Een complete misser, i doet afvragen wat PTT Telt-1 com bij sport te zoeken heeft. I Daewoo liet zien hoe een I sponsor op sportieve wijze kaal profiteren van zijn rol. De bo l ven aangehaalde tekst metste f den is natuurlijk geïnspireerd! door het Europese avontuuij dat de Limburgse ploeg I mend seizoen ingaat. Daaron-I der een grote foto van het Ro- da JC-shirt. Met vervolgens del felicitaties aan de eigen ploej en een koppeling aan de eigei Europese ambities. Niks jammer, PTT Telecom! Of Daewoo het gaat redden op de markt is natuurlijk een air j dere vraag. Dat hangt meer! van de auto's zelf af, van de f concurrentie en van hel) dealernetwerk. Het is te vroeg om iets te zeggen over het sue-1 ces van het merk. Maar er is op 1 dit moment geen andere voet- f balsponsor te bedenken die de V afgelopen tijd op zo'n slimme I manier de naambekendheid! heeft weten te vergroten. Amro heeft veel weg van de spaarvorm van de Direktbank. De eerste twee jaar bedraagt de rente volgens de huidige tarie- ventabel 5 procent. Vervolgens groeit de vergoeding jaarlijks met een half procentpunt door naar 6,25 procent na vijf jaar. Zelf kwam ABN Amro begin april in antwoord op de concur rentie ook met een nieuw pro dukt, de kapitaalmarkt-indexre kening voor de grotere spaarders die minimaal 25.000 gulden in te leggen hebben. Het gemiddelde percentage van 6,6 procent (looptijd tien jaar) dat de Postbank bij haar nieuwe vinding presenteert, ontloopt de rente op deposito's (termijn spaarrekening met vast renteper centage) niet veel. ABN Amro bijvoorbeeld vergoedt op spaargeld voor tien jaar vast 6,75 procent. Amsterdam - Particuliere gegadigden voor aandelen Vendex wor den donderdagochtend zoveel mogelijk per post ingelicht hoeveel I aandelen zij toegewezen hebben gekregen. Dit heeft een woord voerster van ABN Amro Bank gisteren gezegd. Zondagavond toen de uitgiftekoers van 39 werd bekendgemaakt, verklaardij de bank nog dat de toewijzing al in de loop van woensdag bekend zou worden. De inschrijving eindigt woensdag om 12 uur. blijkt bij nader inzien niet haalbaar. Over de belangstelling vat j| particulieren, die vanaf gisterochtend konden inschrijven, i' ABN Amro tussentijds geen mededelingen. Breda - De De heer F. van Osch, algemeen directeur van TopLea- se in Breda, is de nieuwe voorzitter van de Stichting Auto Lease 'I Data Interchange (ALDI). Hij volgt de heerT. Leijten op. ALDIii|| een elektronisch communicatiesysteem voor autodealers en le maatschappijen om reparatie- en onderhoudswerkzaamheden automatisch te fiatteren. Amstelveen - KLM gaat mogelijk samenwerken met Air New Ze- 'I aland. Beide luchtvaartmaatschappijen gaan hierover gesprekken I voeren. KLM streeft naar samenwerking op het gebied van onde meer de verkoop en marketing. Ook zouden de dienstregelingen I van beide maatschappijen op elkaar kunnen worden afgestemd KLM vliegt niet direct op Nieuw Zeeland, maar wel op bijvoor-1 beeld Singapore. Passagiers zouden dan snel kunnen overstappen op een toestel van Air New Zealand. Haarlem - Uitgeversconcern VNU verkoopt zijn Amerikaanse I dochterbedrijf Disclosure aan Primark Corporation. De transac-1 tie van 200 miljoen dollar levert de Haarlemse uitgever (waartoe j| ook deze krant behoort) een aanzienlijke boekwinst van ruim) 150 miljoen op. VNU zegt daarmee zijn positie op de zakelijkein-l formatiemarkt in de Verenigde Staten te kunnen versterken. L Disclosure is actief op het gebied van financiële informatie, VNl f bezit in Amerika verder VNU Marketing Information Services, f BPI Communications en Bill Communications. VNU kiest ervoo: I deze activiteiten, die volgens de uitgever goed op elkaar aanslui- ten, verder uit te bouwen. Hilversum - Na mislukte pogingen is er eindelijk een erkennings-1 regeling voor auto- en motorrijscholen. Vier vooraanstaand!! branche- en consumentenorganisaties hebben gisteren in Hilver-1 sum de landelijke regeling gepresenteerd. Scholen die zich will® I aansluiten dienen aan eisen te voldoen; zo moet het lesgeven hel I hoofdberoep zijn en niet een bijbaan. De stichting gaat een standaard lesovereenkomst ontwikkelen die I verplicht wordt gesteld voor de aangesloten scholen. Daarin lig- f gen de rechten en plichten van school en leerling vast. Een f schillencommissie zal bij conflicten bindend adviseren. Ook koml I er een garantiefonds dat leerlingen schadeloos stelt bij een fa®' sement van hun rijschool. Den Haag (anp) - Ook gisteren is het de dienstenbonden van FNVfl CNV niet gelukt om met stakingen supermarkten dicht te krijgen. II bonden registreerden zestig stakers, maar de deuren van de vijf uitfl kozen winkels bleven open. Volgens een woordvoerder van de FNV Dienstenbond staakten bij ƒ1 Groenwoud-filiaal in Cuyck, een C 1000 in Rotterdam en bij een 1 in Zwolle de vaste medewerkers. „Maar je ziet dan toch steeds allerlei mensen naar binnen sluipen om de zaak open te houden,"ze hij. Bij een Edah in Wageningen verliep de actie 'moeizaam' en bij" Albert Heijn in Culemborg legden alleen de kassières het werk neer I Morgenavond bepalen de vakbondsleden of de acties in hun huidiy| vorm doorgaan, uitgebreid of afgeblazen worden. „Het valt tegen we geen winkels dicht kunnen krijgen," aldus de vakbondsw<>ott voerder. „Onze lijn zal woensdag zijn: of uitbreiding of anders nu' geen cao." De grootste kans maakt volgens hem een uitbreiding in" gio's waar de actiebereidheid groter is. Droogten en overstro mingen bedreigen Chi na's zomeroogst. Samen! met natuurlijke rampen'j hebben afname van lanc; bouwland, een wanorde! lijk prijsstelsel en desin| teresse van boeren Chinlj op de rand van de groot-[ ste landbouwcrisis in vijftien jaar gebracht. „Landbouw is de rugge- graat van de economie, "f maar China's ruggegraaj staat op knappen. Door Jan van der Made Zhengzhou - Fei Guobang, vod malig boer, verdient zijn etl door met een krakende driewij kar langs de restaurants van T king te trekken om flessen, ld bierblikjes en plastic zakken op' halen. Die verkoopt hij op een van vuilnisbelten in de buitenwijk van de Chinese hoofdstad vd een paar cent per kilo, verorbl een bak kippekoppen met rijst trekt zich terug in zijn hut, gammele structuur van bordkj ton, geteerde platen en ijzerdraf vlak naast de belt. Twee jaar geleden kwam Fei de provincie Henan in Central China. Z'n gezicht, met een hu van gelooid leer, staat sombl „Het was onmogelijk om daar r langer een bestaan als boer hebben," vertelt hij. „Er is da steeds minder land. Mijn kind ren zijn allemaal naar de kuststj den getrokken om in de bouw j; werken." „Ik had weinig keus, want land werd opgeëist door een roerend-goedbedrijf en er niemand om me te onderhouder! Nu verdient Fei tweehonderd gr den per maand, drie keer zov als een fabrieksarbeider, en pi beert geld te sparen voor zijn o de dag. Die hoopt hij te slijten Henan, waar hij werd geboren getogen. Henan, de 'graanschuur van Cl i na'waar boer Fei opgroeide, is tweede dichtstbevolkte provini van China met 80 miljoen inw ners, twaalf uur met de trein t zuiden van de Chinese hoofdst; In de eerste eeuw na Christus w hier China's politieke centru China's militaire kracht en cult rele verfijning evenaarde die v het oude Rome, waarmee het de legendarische zijderoute ha del dreef. Henan ontwikkel zich dankzij het regenachtige k maat en de ligging aan Chin Gele Rivier tot de 'graanschu van het land', maar haar stat als politiek centrum is verlor gegaan door tweeduizend jaar schiedenis vol burgeroorlogi revoluties, systematische woesting van cultuurmonumt ten en uitputtende landbouw. Betontaart Zhengzhou, de huidige hoofdst van Henan, is een grijze beto taart van woonkazernes, afgew seld door stoffige parken. Bo Liu Xianzhang, 50, is partijsecr tans van het dorpje Xigang, ev buiten Zhengzhou. Vermeen welvaartssymbolen zijn pron nent aanwezig in zijn uit grijs b Door Ron Kampeas (ap) Londen - In hun streven ten te keren naar hun oorspronk lijke nomadische leefwij zien de Inuit in het noordooi ten van Canada de gebruik tijke obstakels op hun weg. zijn afhankelijk geworden vt moderne produkten en he "en te lijden van 'moderr verschijnselen als sociaal ve val en geweld. En er is een t gemis die aan geen enkele I uk voorbij gaat: de overvli gende Navo-gevechtsvliegti gen. Canadese, Britse, Duitse en IN derlandse toestellen voeren jar ujks boven het leefgebied van muit 8.000 oefenvluchten u Onlangs kondigde Canada pla nen aan het aantal vluchten uit reiden tot 15.000 per jaar. Ital

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 6