Actie bij KLM gaat vandaag door
Rijless
Chi:
Woensdag wordt 'bijltjesdag' bij Fokker
Akzo Nobel komt FNV
tegemoet in cao-ruzie
'Banken zijn arrogant en niet klantgericht'
Banken voeren felle strijd om klimspaarder
Frankrijk: in drie jaar een
miljoen banen scheppen
Ergste land!
DE STEM
ECONOMIE
Overleg mislukt, KLM-toestellen tussen 10.00 en 16.00 uur aan de grond
Ex-bankdirecteur Hilgersom, nu voorzitter Vereniging Consument Geldzaken:
pESTEM
KOP MUNT
Daewoo (2)
ECONOMIE KORT
Donderdag uitslag inschrijving Vendex
F. van Osch voorzitter Stichting ALDI
KLM spreekt met Air New Zealand
VNU verkoopt Amerikaanse dochter
Erkenningsregeling voor rijscholen
'Stakingen' bij supermarkten
zijn nog steeds geen succes
DINSDAG 30 MEI 1995 J\a
Amsterdam (anp) - Vanaf
woensdag maakt Fokker een
daadwerkelijk begin met de in
februari aangekondigde her
structurering. Dan krijgt ook
het grootste deel van de onge
veer 8500 werknemers te ho
ren of ze ontslagen worden of
dat ze in dienst mogen blijven.
De centrale ondernemingsraad
buigt zich tot en met vandaag
over de plannen van de Fokker-
top, waarin onder meer een ver
lies van 1760 banen wordt be
pleit. De noodlijdende vliegtuig
bouwer wordt op die manier in-
gekrompen tot een bedrijf met
6650 arbeidsplaatsen. Als gevolg
van deze reorganisatie wil Fok
ker vanaf 1996 weer winstgevend
zijn. Voor hoeveel mensen ge
dwongen ontslag dreigt, is nog
steeds niet bekend, zo zei een
Fokker-woordvoerder gisteren.
Zo is bijvoorbeeld niet duidelijk
hoeveel mensen van de te sluiten
vestiging Ypenburg (bij Den
Haag) naar Hoogeveen willen
verhuizen. Hun bereidwilligheid
kan het totaal aantal gedwongen
ontslagen weer bepalen. Ook is er
nog onzekerheid over het lot van
de werknemers van de interieur-
afdeling van Ypenburg. Fokker
wil deze divisie verkopen.
„Het gaat woensdag om de eerste
fase. Wellicht valt dan het groot
ste deel van de ontslagen. Maar
de zaak is nog niet geheel uitge
kristalliseerd," aldus de woord
voerder.
Begin deze maand bereikten Fok
ker en de vakbonden al een ak
koord over sociale regelingen.
Toen al maakte de vliegtuigbou
wer bekend dat het aantal ge
dwongen ontslagen „enige hon
derden" lager uitvalt dan aan
vankelijk werd verondersteld. In
februari hield Fokker-topman B.
van Schaik rekening met zeer
veel ontslagaanzeggingen.
Dat er minder ontslagen vallen
komt onder meer dankzij het so
ciaal plan, waarin staat dat oude
re werknemers met een financieel
aantrekkelijke regeling kunnen
afvloeien. Ook is het natuurlijk
verloop de laatste maanden on
verwacht veel groter.
Verder neemt de produktie weer
wat toe, mede dankzij een forse
order voor Alitalia. De onderne
mingsraad ziet hierin ook een re
den tot minder ontslagen. Fokker
meent echter dat dit geen enkele
invloed heeft op het banenverlies.
In de beoordeling van de her
structureringsplannen laat de
centrale ondernemingsraad de
toekomstige capaciteit van Fok
ker in ieder geval zwaar meewe
gen. Het personeelsorgaan wil
hoe dan ook voorkomen dat de
vliegtuigbouwer met minder
werknemers niet meer in staat is
aan de vraag te voldoen. Het is de
bedoeling dat Fokker dit jaar 57
toestellen bouwt. In 1996 moeten
dat er 61 worden. In de eerste
reactie uitte de centrale onderne
mingsraad ook zijn twijfels over
de voorgenomen sluiting van
Ypenburg. Deze twijfels zijn ech
ter een stuk minder, zo is de ver
wachting. Want inmiddels heeft
een onderzoeksbureau in op
dracht van de raad vastgesteld
dat sluiting van Ypenburg een
verstandige keuze is.
Den Haag (anp) - De laatste poging van de KLM en de Vereni
ging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) om hun arbeids
conflict met praten op te lossen, is gistermiddag mislukt.
De eerder aangekondigde werk
onderbreking van VNV-leden
gaat vandaag dan ook door, deel
den zegslieden van beide partijen
mee na afloop van het mislukte
overleg. Er zullen tussen tien uur
's ochtends en vier uur 's middags
geen KLM-vliegtuigen van
Schiphol vertrekken.
VNV-voorzitter B. Baksteen zei
de opstelling van de luchtvaart
maatschappij onbegrijpelijk te
vinden. Volgens hem heeft zijn
organisatie alle mogelijke ope
ningen geboden om het geschil
tot een goed einde te brengen.
Hij laakte de president-directeur
van de KLM, P. Bouw, die gister
morgen nog redelijk optimistisch
reageerde op de voorstellen die
de VNV zondag had gedaan, 's
Middags reageerde de KLM-top-
man aanzienlijk kritischer, om
dat naar zijn zeggen de pilotenor-
ganisatie steeds met nieuwe
voorwaarden kwam voor inscha
keling van onafhankelijke be
middelaars. Volgens Baksteen is
daarvan echter geen sprake ge
weest. De KLM laat weten 'zeer
teleurgesteld' te zijn over het
mislukken van het overleg.
De VNV had voorgesteld de cao
die de KLM heeft afgesloten met
de andere vakbonden bij de
luchtvaartmaatschappij alvast te
ondertekenen. Als 'geste' in de
richting van de werkgever waren
de vliegers bereid 1,25 procent
van de loonsverhoging van in to
taal 2,75 procent voorlopig te la
ten zitten. Als uit onderzoek zou
blijken dat de piloten inderdaad
veel duurder zijn dan de vliegers
van concurrerende maatschap
pijen, zou dat deel van de loons
verhoging helemaal achterwege
kunnen blijven. Zo niet, dan zou
de 1,25 procent in een later sta
dium alsnog moeten worden uit
betaald.
De KLM ziet dat voorstel even
wel als een 'voorwaarde vooraf'.
De werkgever wil bemiddeling,
maar alleen als alle geschilpun
ten daaraan worden onderwor
pen, dus ook de cao-onderwerpen
voor 1995.
Daaronder valt onder meer de
KLM-wens om de pensioenleef
tijd van nieuwe piloten te verho
gen van 56 naar 60 jaar; een voor
stel waar de VNV fel op tegen is.
De KLM wenst de loonkosten
echter te verlagen om in de pas te
kunnen lopen met concurrenten
als Lufthansa, British Airways en
Singapore Airlines.
Een ander onderwerp dat voor
bemiddeling in aanmerking komt
is de kostprijs van de KLM-pi-
loot. De werkgever is bereid
daarnaar een onafhankelijk on
derzoek te laten verrichten. Ook
de vertrouwensbreuk tussen de
KLM-top en piloten kan onder
werp zijn van onafhankelijke be
middeling, maar alleen als de
VNV afziet van haar wens eerst
een cao voor dit jaar af te sluiten.
Ondanks de mislukking van het
overleg praten de partijen mor
gen verder.
De KLM en VNV lieten beide we
ten bij hun standpunt te zullen
blijven. Mocht ook de voortzet
ting van de besprekingen zonder
resultaat blijven, dan besluiten
de vliegers later in de week over
nieuwe acties.
Parijs (rtr/afp) - De regering van Frankrijk wil de komende drie jaar
één miljoen nieuwe arbeidsplaatsen creëren, heeft premier Alain Jup-
pé verklaard. Hoe het banenplan moet worden betaald, werd niet dui
delijk. Wel gaf Juppé aan dat de beste mogelijkheid hiervoor een tij
delijke verhoging van de btw zou zijn. Frankrijk kampt momenteel
met een werkloosheid van 12,2 procent, een van de hoogste percenta
ges in de industrielanden. Dat komt neer op 3,2 miljoen Fransen zon
der baan. Het aantal langdurig werklozen bedraagt 1,2 miljoen.
Juppé herhaalde dat de bestrijding van de werkloosheid de hoogste
prioriteit van zijn regering heeft. Dat betekent dat zij minder belang
hecht aan het begrotingstekort, al beloofde de premier dat Parijs het
tekort op tijd omlaag zal brengen om in 1999 aan de voorwaarden voor
toetreding tot de Europese Economische en Monetaire Unie te kunnen
voldoen. De onzekerheid omtrent de financiering van het omvangrijke
banenplan en de bereidheid van Juppé het begrotingstekort zo nodig
te laten oplopen, veroorzaakten een negatieve reactie op de financiële
markten. De koers van de Franse frank daalde gisteren van 31,755
per honderd tot 31,675. Werkgeversorganisaties reageren positief op
Juppés plannen. De machtige CNPF is bereid zich vast te leggen op
aantallen aan te nemen werknemers. CNPF-voorzitter Jean Gandois
zei wel dat de aangesloten bedrijven niets kan worden opgelegd. Het
is voor het eerst dat de CNPF tot zulke beloften bereid is.
Van onze redactie economie
Arnhem - De directie van Akzo Nobel Nederland heeft - na in
formeel overleg met de vakbonden - het cao-akkoord van begin
april op enkele onderdelen aangepast.
De Industriebond FNV, wier le
den dat resultaat in meerderheid
afwezen, gaat het akkoord nu op
nieuw aan de achterban voorleg
gen. De leden van de andere drie
bij de Akzo-cao betrokken vak
bonden hadden al ingestemd. In
formeel overleg tussen vakbonds
bestuurders en de directie van
Akzo Nobel heeft tot de lichte
bijstelling geleid.
Officieel was er op 3 april al een
akkoord dat door drie van de vier
vakbonden (de Industrie- en Voe
dingsbond CNV, VHP Akzo en
Unie BLHP) werd gefiatteerd.
Maar door het vernieuwende ka
rakter van de overeenkomst, in
clusief experimenten met kortere
en flexibeler werktijden, kon de
vierde en grootste partij (Indus
triebond FNV) node worden ge
mist. De impasse ontstond door
dat de meerderheid van de FNV-
leden het moeizaam bereikte re
sultaat afwees. Er was onvol
doende vertrouwen in het effect
op de werkgelegenheid. En met
name de leden die in de vijfploe
gendiensten werken, schoot de in
hun ogen ongelijke verdeling van
de financiële lasten in het ver
keerde keelgat. In de 'stille diplo
matie' die de afgelopen weken
heeft plaatsgehad, moest het re
sultaat zo worden omgebogen dat
de Industriebond FNV met goed
fatsoen terug kan naar de leden,
terwijl de achterban van de ande
re bonden geen reden zou vinden
om alsnog tot een afwijzing te ko
men. Het akkoord is daarom sub
tiel bijgesteld: een verschuiving
van een half procentpunt van de
jaarlijkse bijdrage van de onder
neming aan de fiscaal vrije
spaarregeling naar de structurele
loonsverhoging; een verhoging
met een half procentpunt van de
eenmalige uitkering per 1 juli
1997 aan werknemers die dan te
ruggaan naar een 36-urige werk
week.
Voor de werknemers in de vijf
ploegendiensten - die al minder
dan 36 uur werken en daardoor
geen compensatie krijgen voor de
bekorting van de werkweek -
heeft Akzo Nobel een nieuwe re
geling voor 'extra diensten' in
petto die in de plaats komt van
zogenaamde 'schuifdagen'.
Banken zitten te veel op hun geld, vindt de Vereniging Consument Geldzaken.
Door Robin Uitham (anp)
Amsterdam - Banken zouden cliëntge-
richter moeten werken en minder klant
onvriendelijk moeten zijn. „Ze zijn veel
te veel produkt-gericht. Iedere klant
zou een analyse van zijn financiële si
tuatie moeten krijgen, maar dat doen
banken niet omdat hun dat te weinig
oplevert. Ze willen produkten slijten,"
zegt voorzitter R. Hilgersom van de Ver
eniging Consument Geldzaken in
Amsterdam.
„Private-banking en financiële analyses
verrichten banken doorgaans alleen voor de
gefortuneerde klant. Zo doen bij voorbeeld
Mees Pierson en ING-dochter Crediet- en
Effectenbank dat pas vanaf circa een half
miljoen gulden. Gefortuneerde lieden willen
aandelen en daarin zit voor een bank winst.
De modale consument hoeft geen persoon
lijk behandeling te verwachten."
Hilgersom, zelf ex-bankdirecteur op een
VSB-kantoor, is sinds september vorig jaar
voorzitter van de nieuwe vereniging. In zijn
tijd als bankdirecteur stoorde hij zich er al
aan dat de consument geen keuze had. „Ik
vertelde het VSB-verhaal, vertegenwoor
digde slechts één partij. Dat hoeft niet in be
lang van de klant te zijn. Het zou zo moeten
zijn dat de klant als in een supermarkt de
schappen af kan."
De vereniging behartigt belangen van klan
ten van banken, verzekeraars, pensioen
fondsen en andere financiële instanties.
„We zijn onafhankelijk. Dat is uitermate
belangrijk. We hebben geen banden met in
stanties en verkopen geen produkt. We pro
beren alle vragen beantwoord te krijgen, be
handelen klachten en geven juridische on
dersteuning." Daarnaast onderzoekt de ver
eniging kwaliteit en prijzen van aangeboden
diensten en geeft ze een blad uit. Inmiddels
hebben 3200 mensen zich als lid aangemeld,
aldus Hilgersom.
„Het loopt als een trein. Ook banken reage
ren positiever op ons dan ik had verwacht."
De vereniging heeft zo'n 25 klachten behan
deld en het afgelopen kwartaal 180 telefoni
sche reacties gehad. De zaken variëren van
iemand die een lekkageschade van 1300
niet uitbetaald kreeg door zijn verzekeraar
tot een museum dat 75.000 gulden schade
opliep doordat een promesse uit de VS bij de
bank zoekraakte. Ook een simpele zaak als
van iemand wiens pinpas is gestolen, behan
delt de vereniging. „Die kan ook van het
kastje naar de muur worden gestuurd. Vaak
kennen balie-employees hun eigen regels
niet als er iemand komt klagen," zegt mr. A.
Weenink van de vereniging.
De financiële markt wordt voor de klant
steeds ingewikkelder, zegt Hilgersom. De
voorwaarden die banken daarbij hanteren
zijn volgens hem veel te eenzijdig. „Banken
blijven arrogante organisaties die het gevoel
met de cliënt kwijt zijn. De algemene voor
waarden leggen de verantwoording bij de
klant. Als klanten echt de voorwaarden zou
den lezen, stapten ze op. Als je geregistreerd
staat bij het Bureau Kredietregistratie in
Tiel, ben je vijf jaar de pineut. Dat moet je in
een ander vak proberen, het eenzijdig uit
sluiten van mensen."
Ook de kosten die banken eenzijdig bereke
nen .voor diensten als betalingsverkeer,
vindt de vereniging discutabel. „Laatst at ik
ergens en betaalde met de pin. Later kreeg
ik een bankafrekening daarvoor van één
gulden. Dat afschrift kost ze minstens even
veel."
De informatievoorziening aan de cliënt is
volgens Hilgersom verkoopgericht. „Ze vra
gen bij voorbeeld niet door naar de fiscale
positie. Banken trekken mensen in beleg-
gingsprodukten, maar leggen de risico's niet
op tafel." Ook zitten banken te veel op hun
geld, vindt de vereniging. „Van de 220 mil
jard gulden aan spaargeld staat maar 40
miljard op een deposito-rekening met hoge
re rente. Het grootste gedeelte is weggezet
op direct-opneembare rekeningen tegen 1,5
a 2 procent. Vooral oudere mensen die bij
voorbeeld een rekening bij de Postbank
hebben, zetten hun geld op een betaalreke
ning. Banken, die tegenwoordig dienstverle
nende instanties willen zijn, kunnen dat ei
genlijk niet maken," meent Hilgersom.
Amsterdam (anp) - De spaar-
markt krijgt er een nieuw pro
dukt bij. De Postbank intro
duceert deze week de 'Post
bank Klimrente-rekening',
waarbij de rentevergoeding
oploopt tot 10 procent. Dat
maakte het bedrijf gisteren
bekend. De stap vormt een
nieuwe zet in de felle strijd
om de spaarder.
Bij de Postbank kan men zijn
geld sinds gisteren voor tien jaar
inleggen tegen een jaarlijks op
lopende rente. Het eerste jaar be
draagt deze 4,25 procent, op
lopend tot 10 procent in het tien
de jaar.
De rente-uitkering is jaarlijks.
De minimuminleg bedraagt
5000. „Het gemiddeld renteper
centage bij deze looptijd is dus
maar liefst 6,6 procent," aldus de
bank.
Klim-rekeningen zijn 'in'. Credit
Lyonnais Bank Nederland
(CLBN) presenteerde begin dit
jaar de Hogerop-rekening. Medio
maart waren er al 50.000 spaar
ders, goed voor 'een zeer aanmer
kelijk spaarbedrag'.
„Wij berekenen de voor ons gun
stige rentevoorwaarden door
naar onze klanten," sneerde
CLBN-topman W. van Driel toen
naar de grote banken.
Maar de 'nieuwe' vinding van
Postbank en CLBN is een oude
formule die bijvoorbeeld al meer
dan twaalf jaar in gebruik is bij
de CLBN-dochter Direktbank.
Ook ABN Amro heeft een reke
ning voor de klimgrage spaarder,
het 'Klim-spaarbiljet', al gelan
ceerd in 1978.
Intussen zinnen ook andere Ne
derlandse banken op zo'n reke
ning. Bij VSB houden de pro-
duktmanagers de ontwikkelingen
in de gaten. „Na de introductie
van de Hogerop-rekening van
Credit Lyonnais, hebben we on
derzoek gedaan naar een derge
lijk spaarprodukt," aldus een
woordvoerster van de bank. „Het
is aannemelijk dat we met iets
vergelijkbaars komen."
Rabobank laat weten geen plan
nen voor een klimrekening te
hebben.
Het rentetarief waarmee de Post
bank schermt, is zo overdreven
hoog nog niet, roept produktma-
nager R. van Eerden van de Di
rektbank. „Wij hebben al jaren
een Klim-Spaarrekening." De
Direktbank biedt nu 4,5 procent
en met een looptijd van maxi
maal vijf jaar komt de spaarder
uit op 6,25 procent. Dat percen
tage krijgt hij wel over alle vijf
jaren.
Het Klim-spaarbiljet van ABN
Onze Euro Service
geldt natuurlijk ook
in Barcelona. Man
chester, Dortmund, Salzburg,
Brugge, Lissabon en Milaan,"
luidt de kopregel van een ijzer-
sterke advertentie van het Ko
reaanse automerk Daewoo.
Okay, op deze plek heb ik eer
der wel eens de kachel aange
maakt met de reclame-cam
pagne van deze nieuwkomer
op de automarkt. Maar de ad
vertentiepagina's in de kran
ten van gisteren bewijzen dat
Daewoo het ook anders kan.
Beter vooral ook.
Daewoo stapte halverwege het
voetbalseizoen binnen bij Ro-
da JC. De mijnwerkersploeg
uit Kerkrade had de primeur
gehad om met de naam van
een advocatenkantoor op de
borst te spelen. Blijkbaar re
kende dat kantoor erop dat er
bij het voetbal genoeg fout
volk zou zitten om klandizie te
winnen met de shirtsponso-
ring.
Het juridisch vernuft kon ech
ter voorlopig vooral te eigener
nutte worden aangewend,
want justitia bleek een boven
gemiddelde belangstelling
voor het kantoor aan de dag te
leggen. De naam verdween
schielijk van de kloeke borsten
van de aangename verrassing
van de eredivisie. Dat leek me
een heel ander soort primeur.
Het in Nederland onbekende,
maar in Korea machtige en ui
terst ambitieuze autoconcern
Daewoo nam de plaats in. Net
als Kia en het opnieuw gelan
ceerde Hyundai, beide even
eens uit Korea, zette Daewoo
onlangs de aanval in op de Ne
derlandse automarkt.
De reclameslogan: U bent toe
aan 'n Daewoo. Inderdaad, ze
kunnen rijmen en dichten zon
der het hemd op te lichten. Of
wel: een bloedeloze, nietszeg
gende 'pay-off.
Daewoo heeft met de keuze
voor Roda JC een gelukkiger
hand gehad. Roda JC was bij
het begin van het seizoen ge
doemd tot de rol van subtop
per achter het kapitaalkrachti
ge PSV, het populaire Feyen-
oord en het superieure Ajax.
De zuidelijke club, die brak
met de gewoonte na carnaval
als een plumpudding ineen te
zakken, bleek de enige ploeg
die het Ajax moeilijk wist te
Door Willem Reijn
maken. Hij eindigde op A
tweede plaats met 54 punten I
een aantal dat in het veil
regelmatig genoeg was v0ot|
het kampioenschap.
Do0r George Jahn (ap)
Sarajevo - Bij zijn laatste r:
les laat Enver Lilic zich ntf
afleiden door sluipschutter
en een mogelijk verdwaal^
mortiergranaat. Hij drin
een kop koffie en rookt een
garet terwijl hij wacht totd
hij aan de beurt is om examl
te doen. „Aan sluipschuttr
ben ik inmiddels wel gewed
ik maak me meer zorgen ov,
bet halen van het rijbewijs]
aldus Lilic.
.1 Zoals de 18-jarige Lilic zijn
Nu kun je zo'n prestatie t
twee manieren bekijken, zo ifl
ren de maandagkranten onJ
De sponsor van de eredivisie f
PTT Telecom, adverteerde!
met een grappig bedoelde I
tekst, die wat de kantoorlui.
mor bij de telefonisten betreft I
het ergste doet vermoeder I
Twee rijtjes, waarvan hetlijJ
ker begint met 'gefeliciteerd, f
vervolgens zestien keer 'jan
mer' en het rechtse onder a
sluit met 'heel jammer'. Dat is I
wel een onthullend enge op. I
vatting van sportieve succes, f
sen. Een complete misser, i
doet afvragen wat PTT Telt-1
com bij sport te zoeken heeft. I
Daewoo liet zien hoe een I
sponsor op sportieve wijze kaal
profiteren van zijn rol. De bo l
ven aangehaalde tekst metste f
den is natuurlijk geïnspireerd!
door het Europese avontuuij
dat de Limburgse ploeg I
mend seizoen ingaat. Daaron-I
der een grote foto van het Ro-
da JC-shirt. Met vervolgens del
felicitaties aan de eigen ploej
en een koppeling aan de eigei
Europese ambities.
Niks jammer, PTT Telecom!
Of Daewoo het gaat redden op
de markt is natuurlijk een air j
dere vraag. Dat hangt meer!
van de auto's zelf af, van de f
concurrentie en van hel)
dealernetwerk. Het is te vroeg
om iets te zeggen over het sue-1
ces van het merk. Maar er is op 1
dit moment geen andere voet- f
balsponsor te bedenken die de V
afgelopen tijd op zo'n slimme I
manier de naambekendheid!
heeft weten te vergroten.
Amro heeft veel weg van de
spaarvorm van de Direktbank.
De eerste twee jaar bedraagt de
rente volgens de huidige tarie-
ventabel 5 procent. Vervolgens
groeit de vergoeding jaarlijks met
een half procentpunt door naar
6,25 procent na vijf jaar.
Zelf kwam ABN Amro begin
april in antwoord op de concur
rentie ook met een nieuw pro
dukt, de kapitaalmarkt-indexre
kening voor de grotere spaarders
die minimaal 25.000 gulden in te
leggen hebben.
Het gemiddelde percentage van
6,6 procent (looptijd tien jaar)
dat de Postbank bij haar nieuwe
vinding presenteert, ontloopt de
rente op deposito's (termijn
spaarrekening met vast renteper
centage) niet veel.
ABN Amro bijvoorbeeld vergoedt
op spaargeld voor tien jaar vast
6,75 procent.
Amsterdam - Particuliere gegadigden voor aandelen Vendex wor
den donderdagochtend zoveel mogelijk per post ingelicht hoeveel I
aandelen zij toegewezen hebben gekregen. Dit heeft een woord
voerster van ABN Amro Bank gisteren gezegd. Zondagavond
toen de uitgiftekoers van 39 werd bekendgemaakt, verklaardij
de bank nog dat de toewijzing al in de loop van woensdag bekend
zou worden. De inschrijving eindigt woensdag om 12 uur.
blijkt bij nader inzien niet haalbaar. Over de belangstelling vat j|
particulieren, die vanaf gisterochtend konden inschrijven, i'
ABN Amro tussentijds geen mededelingen.
Breda - De De heer F. van Osch, algemeen directeur van TopLea-
se in Breda, is de nieuwe voorzitter van de Stichting Auto Lease 'I
Data Interchange (ALDI). Hij volgt de heerT. Leijten op. ALDIii||
een elektronisch communicatiesysteem voor autodealers en le
maatschappijen om reparatie- en onderhoudswerkzaamheden
automatisch te fiatteren.
Amstelveen - KLM gaat mogelijk samenwerken met Air New Ze- 'I
aland. Beide luchtvaartmaatschappijen gaan hierover gesprekken I
voeren. KLM streeft naar samenwerking op het gebied van onde
meer de verkoop en marketing. Ook zouden de dienstregelingen I
van beide maatschappijen op elkaar kunnen worden afgestemd
KLM vliegt niet direct op Nieuw Zeeland, maar wel op bijvoor-1
beeld Singapore. Passagiers zouden dan snel kunnen overstappen
op een toestel van Air New Zealand.
Haarlem - Uitgeversconcern VNU verkoopt zijn Amerikaanse I
dochterbedrijf Disclosure aan Primark Corporation. De transac-1
tie van 200 miljoen dollar levert de Haarlemse uitgever (waartoe j|
ook deze krant behoort) een aanzienlijke boekwinst van ruim)
150 miljoen op. VNU zegt daarmee zijn positie op de zakelijkein-l
formatiemarkt in de Verenigde Staten te kunnen versterken. L
Disclosure is actief op het gebied van financiële informatie, VNl f
bezit in Amerika verder VNU Marketing Information Services, f
BPI Communications en Bill Communications. VNU kiest ervoo: I
deze activiteiten, die volgens de uitgever goed op elkaar aanslui-
ten, verder uit te bouwen.
Hilversum - Na mislukte pogingen is er eindelijk een erkennings-1
regeling voor auto- en motorrijscholen. Vier vooraanstaand!!
branche- en consumentenorganisaties hebben gisteren in Hilver-1
sum de landelijke regeling gepresenteerd. Scholen die zich will® I
aansluiten dienen aan eisen te voldoen; zo moet het lesgeven hel I
hoofdberoep zijn en niet een bijbaan.
De stichting gaat een standaard lesovereenkomst ontwikkelen die I
verplicht wordt gesteld voor de aangesloten scholen. Daarin lig- f
gen de rechten en plichten van school en leerling vast. Een f
schillencommissie zal bij conflicten bindend adviseren. Ook koml I
er een garantiefonds dat leerlingen schadeloos stelt bij een fa®'
sement van hun rijschool.
Den Haag (anp) - Ook gisteren is het de dienstenbonden van FNVfl
CNV niet gelukt om met stakingen supermarkten dicht te krijgen. II
bonden registreerden zestig stakers, maar de deuren van de vijf uitfl
kozen winkels bleven open.
Volgens een woordvoerder van de FNV Dienstenbond staakten bij ƒ1
Groenwoud-filiaal in Cuyck, een C 1000 in Rotterdam en bij een 1
in Zwolle de vaste medewerkers. „Maar je ziet dan toch steeds
allerlei mensen naar binnen sluipen om de zaak open te houden,"ze
hij. Bij een Edah in Wageningen verliep de actie 'moeizaam' en bij"
Albert Heijn in Culemborg legden alleen de kassières het werk neer I
Morgenavond bepalen de vakbondsleden of de acties in hun huidiy|
vorm doorgaan, uitgebreid of afgeblazen worden. „Het valt tegen
we geen winkels dicht kunnen krijgen," aldus de vakbondsw<>ott
voerder. „Onze lijn zal woensdag zijn: of uitbreiding of anders nu'
geen cao." De grootste kans maakt volgens hem een uitbreiding in"
gio's waar de actiebereidheid groter is.
Droogten en overstro
mingen bedreigen Chi
na's zomeroogst. Samen!
met natuurlijke rampen'j
hebben afname van lanc;
bouwland, een wanorde!
lijk prijsstelsel en desin|
teresse van boeren Chinlj
op de rand van de groot-[
ste landbouwcrisis in
vijftien jaar gebracht.
„Landbouw is de rugge-
graat van de economie, "f
maar China's ruggegraaj
staat op knappen.
Door Jan van der Made
Zhengzhou - Fei Guobang, vod
malig boer, verdient zijn etl
door met een krakende driewij
kar langs de restaurants van T
king te trekken om flessen, ld
bierblikjes en plastic zakken op'
halen.
Die verkoopt hij op een van
vuilnisbelten in de buitenwijk
van de Chinese hoofdstad vd
een paar cent per kilo, verorbl
een bak kippekoppen met rijst
trekt zich terug in zijn hut,
gammele structuur van bordkj
ton, geteerde platen en ijzerdraf
vlak naast de belt.
Twee jaar geleden kwam Fei
de provincie Henan in Central
China. Z'n gezicht, met een hu
van gelooid leer, staat sombl
„Het was onmogelijk om daar r
langer een bestaan als boer
hebben," vertelt hij. „Er is da
steeds minder land. Mijn kind
ren zijn allemaal naar de kuststj
den getrokken om in de bouw j;
werken."
„Ik had weinig keus, want
land werd opgeëist door een
roerend-goedbedrijf en er
niemand om me te onderhouder!
Nu verdient Fei tweehonderd gr
den per maand, drie keer zov
als een fabrieksarbeider, en pi
beert geld te sparen voor zijn o
de dag. Die hoopt hij te slijten
Henan, waar hij werd geboren
getogen.
Henan, de 'graanschuur van Cl
i na'waar boer Fei opgroeide, is
tweede dichtstbevolkte provini
van China met 80 miljoen inw
ners, twaalf uur met de trein t
zuiden van de Chinese hoofdst;
In de eerste eeuw na Christus w
hier China's politieke centru
China's militaire kracht en cult
rele verfijning evenaarde die v
het oude Rome, waarmee het
de legendarische zijderoute ha
del dreef. Henan ontwikkel
zich dankzij het regenachtige k
maat en de ligging aan Chin
Gele Rivier tot de 'graanschu
van het land', maar haar stat
als politiek centrum is verlor
gegaan door tweeduizend jaar
schiedenis vol burgeroorlogi
revoluties, systematische
woesting van cultuurmonumt
ten en uitputtende landbouw.
Betontaart
Zhengzhou, de huidige hoofdst
van Henan, is een grijze beto
taart van woonkazernes, afgew
seld door stoffige parken. Bo
Liu Xianzhang, 50, is partijsecr
tans van het dorpje Xigang, ev
buiten Zhengzhou. Vermeen
welvaartssymbolen zijn pron
nent aanwezig in zijn uit grijs b
Door Ron Kampeas (ap)
Londen - In hun streven ten
te keren naar hun oorspronk
lijke nomadische leefwij
zien de Inuit in het noordooi
ten van Canada de gebruik
tijke obstakels op hun weg.
zijn afhankelijk geworden vt
moderne produkten en he
"en te lijden van 'moderr
verschijnselen als sociaal ve
val en geweld. En er is een t
gemis die aan geen enkele I
uk voorbij gaat: de overvli
gende Navo-gevechtsvliegti
gen.
Canadese, Britse, Duitse en IN
derlandse toestellen voeren jar
ujks boven het leefgebied van
muit 8.000 oefenvluchten u
Onlangs kondigde Canada pla
nen aan het aantal vluchten uit
reiden tot 15.000 per jaar. Ital