0
I
TV-Nomaden kï
xStrips maakten me
nieuwsgierig naar Azië'
2?
H
0 (10) Fly away - Haddaway
0
0
ne
0
0
ra
m
O
O
O
O
O
O
O
O
(16) If you love me - Brownsto
(Jy 6) You can run - Jeremy Jacks
on
(19) 't roeie klied - Rowwen
Heze
0 (21) Laat menu toch niet al
leen - Clouseau
(13) The bomb - The Bucke-
theads
(20) U sure do - Strike
0 (31) Selling the drama - Live
(12) Fly - 2 Brothers on the 4th
Floor
(27) Julia says-Wet Wet Wet
(26) Amsterdamse hitmedley
Koos Alberts
(32) Baby baby - Corona
0 (25) Waarom heb jij mij verla
ten - Frans Bauer
(37) I'm the girl of- Lick
feat. Kentucky Martha
(34) This is the way - E-type
1) Conquest of paradise -
Vangelis
3) Scatman - John Scatman
2) Think twice - Celine Dion
4) Have you ever really lo
ved - Bryan Adams
9) Sjeng aon de geng - De
Nachraove
7) Push the feeling on -
Nightcrawlers
5) Together- Charly
Mental Theo Lownoise
8) Back for good - Take That
(11) Ajax is kampioen - Danny
Lukassen
(18) Two can play that game
Bobby Brown
(14)'74-75-The Connels
(15) Key to my life - Boyzone
(17) Self esteem - Offspring
(22) Army of my - Bjork
-) If you only let me in - Mn8
(39) This is how we do it -
Montell Jordan
-) Think of you - Whigf ield
(23) The bird Charly Mental
Theo Lownoise
(36) Holding on to you - Teren-
ce trent D'arby
(-) You belong to me-Jx
(43) Love devotion - Real
Mccoy
(38) Ay ay ay ajax - Ronald
Peter Beense
(-) See the light-T-spoon
(28) Boom boom - The Outhere
Brothers
(41) Hee ho, met ajax gaat't
zo - Hans Versnel
(48) Cherie (is in da house) -
Eddy Waily
(46) Save it till the mourning-
Shut up and dance
(29) So in love with you - Du-
ke
(30) Heb je het hart -De Dijk
(49) Axel f/keep pushin' -
Clock
-) Somewhere in time - Glen-
nis Grace
-) Wish you were here - Red-
.nex
-) De hele wereld mag het
weten - Dries Roelvink
(35) Oh diana - E.Z.K.
(24) The first the last eternity
-Snap
Stichting Megatop 50
ShdMxtfe. Paul Verlinden
Reacties Vind jejezelf heel interessant,
heb je een goed idee of wil je gewoon je
gal spuwen?
Schrijf of bel naar Ragazs.
Postbus 3229,4300 MB Breda.
Telefoon: 076-236379.
Jeroen Bishoff 'gefotografeerd' door regisseur Rogier Dijkman.
Door Marjolein Rotsteeg
Donderdag 18 mei 1995,19.00 uur. Een
historisch moment. In de kantine van de
VPRO worden de allerlaatste opnamen
voor de allerlaatste uitzending van TV-
Nomaden gemaakt. Die wordt op
maandag 29 mei om 20.00 uur uitge
zonden op Nederland 3. Het thema van
de aflevering is eten.
's Middags heeft het team opnamen ge
maakt in Amsterdam. Om te beginnen
op de plek waar presentator Jeroen Bis
hoff drie jaar geleden als glazenophaler
werkte, discotheek de Mazzo. Daarna
volgen shots in de snackbar, bij een ca-
teringbedrijf op een modeshow en in
het harekrishna-restaurant. In de dog-
gy-bag verzamelt Jeroen van alle soor
ten eten wat, om uiteindelijk aan kook-
gek Joop Braakhekke te vragen of hij
van de inhoud een dessert kan maken.
In de laatste shots speelt Jeroen dat zijn
enige mogelijkheid om bij de VPRO te
blijven is als afwashulp in de kantine.
Met losse haren, zuidwester op, werkt
hij zich aan de spoelbak in het zweet.
Het ziet er heel professioneel uit. En
dan te bedenken dat hij vroeger thuis
nog geen kopje hoefde af te wassen.
De kantinedames waren al wat onge
duldig geworden. De afspraak was dat
de Nomaden er om zes uur zouden zijn.
De opnames in Amsterdam waren uit
gelopen, vandaar. Maar eind goed, al
goed. Ze mogen Jeroen afbekken.
„Hebben jullie niet een koksshirt of een
Vrij veilig
op vakantie!
Zet alvast maar op je vakantie
checklist: de nieuwe folder van de
Stichting SOA met daarin tips voor
veilig vrijen op vakantie.
De folder is een onderdeel van de
campagne genaamd 'Ik vrij veilig,
ook op vakantie' die de Stichting
SOA is gestart.
De voorlichting is gericht op jon
geren van dertien tot vijfentwin
tig jaar die op vakantie gaan. De
campagne is belangrijk omdat in
veel vakantielanden hiv-infecties
en andere seksueel overdraagbare
aandoeningen (soa) vaker voorko
men dan in Nederland. Daarbij is
in veel vakantielanden de kwali
teit van condooms slecht.
De folder (met gratis condoom) is
verkrijgbaar bij onder andere reis-
bureau's, scholen, jongerenintor-
matiepunten en drogisterijen.
of andere debiele broek?" vraagt regis
seur/cameraman Rogier Dijkman. Je
roen wil de TV-Nomaden-vlag als
schort. Dan wordt kort het plan door
gesproken. „En dan kom jij hem even
interviewen," aldus Rogier. Die 'jij' ben
ik, de Ragazzi-verslaggeefster dus.
Een kleine tien minuten later staat het
erop. Alles in één take. „Effe zoenen,"
zegt Rogier tegen Jeroen. „Drie jaar,
man! En wat hebben we veel geld ver
diend!" „Drie Mercedessen," ant
woordt Jeroen gekscherend. Teamge
noten Marleen Koelman (presenta
tie/redactie) en Hes Mundt (geluid)
moeten ook op de foto. „Effe één bier
tje?" oppert Rogier, die zich na de laat
ste montage gaat storten op een
twaalf-delige tv-serie met Kamagurka.
„Die kan ik niet zo lekker fokken als
jou, Jeroen," vertelt Rogier.
Maar eerst is het tijd om lekker senti
menteel herinneringen op te halen aan
drie jaar TV-Nomaden, 106 afleveringen
om precies te zijn. „Weet je nog, Je
roen, dat je als sukkeltje bij de bus
stond voor je screentest?", begint Ro
gier. „De hele ploeg was dronken. Bij
de Jonge Haan (café/restaurant in Hil
versum, druk bezocht door 'de om-
roep'-mr) kreeg je te horen dat je was
aangenomen. Wat ging er door je
heen? Mijn dochtertje vindt het jammer
datje niet meer bij ons thuis komt. Heb
je een hoop van me geleerd, schat?
Godverdomme, wat heb ik vandaag ge
noten!"
Wat zijn absolute hoogtepunten ge
weest in die drie jaar?
„Er zijn tientallen hoogtepunten, maar
de Rijn-reis was heel bijzonder," vertelt
Jeroen. „Het waren twee uitzendingen
met onder meer items over dakloze jon
geren in Keulen, een groepje Zwitserse
jongeren in Bern die ook graag bij Eu
ropa wilden horen en met mij la Jules
Unlimited in een speedboot. Het was
vooral zo leuk, omdat we drie weken
op een bootje op eikaars lip zaten. Dan
leer je elkaar echt kennen. Het gevoel
achter de schermen is bij de Nomaden
altijd erg belangrijk geweest. Haperin
gen qua techniek van mensen of een
hele shoot zonder geluid opnemen, kun
je opvangen door het algehele gevoel.
Wat dat betreft ben ik gewoon een ge
voelige trut. En..: het werkt! Je kwets
baar opstellen vind ik het grootste te
ken van kracht en vertrouwen."
Wat gaat hij nu doen?
„Ik weet het nog niet. Ik weet wel ze
ker dat ik doorga met televisie maken.
De groep die nu 'Aktua' maakt gaat
daarmee door. Ik heb met Marleen een
plannetje bedacht - en het is nog niet
meer dan dat - om TV-Nomaden Junior
te gaan maken voor de leeftijd van
twaalf tot zestien jaar. Er is helemaal
niemand die zich aan die leeftijdsgroep
waagt."
„Bij de Nomaden kreeg ik voor het
eerst het gevoel van KRRRGGG! dit ga
ik doen. Het is mijn stiel, mijn roeping
of zoiets. Nomaden is begonnen als een
leuk jongerenprogramma. Maar het
was bovendien een broeikas voor jong,
aanstormend talent. Een plek waar
mensen hun gang kunnen gaan om het
vak te leren. Dat leer je alleen door het
te doen. Je kunt de meest fantastische
opleiding volgen, maar dan is er ook
nog de praktijk. Ik heb het allemaal in
de praktijk 'geleerd'."
In de loop van de drie seizoenen werd
Jeroen een beetje een bekende Neder
lander. „Gelukkig ging het heel gelei
delijk omdat er weinig mensen naar de
VPRO kijken. Ik kon er dus rustig aan
wennen. Ik heb wel eens 'rot op!' tegen
iemand gezegd die me op straat aan
sprak, maar dan was ik ineens een
klootzak. Nu zeg ik: „Je kijkt er ook
naar, hartstikke goed! Ja, ik ben nu
weer keihard bezig, dus ik moet gelijk
weer weg."
Denkt Jeroen niet in een gat te vallen
na drie jaar binnen zo'n hecht team ge
werkt te hebben?
„Als ik niet aanpoot met mijn verdere
plannen wel. Ik weet nu gewoon even
helemaal niet wat ik moet zeggen. In
een gat vallen... ik ben daar nog niet
mee bezig. Ja, in de kitchenette van de
kantine realiseerde ik me wel even dat
het misschien helemaal afgelopen is.
MaarJeroen komt terug! Don't wor-
„Waarom zijn jongeren soms zo
depressief," vraagt Flair zich be
zorgd af. Het blad heeft een psy
chotherapeut in de arm genomen
om het probleem te analyseren.
„Wisselende stemmingen lijken
speciaal voor te komen bij jonge
ren tussen de twaalf en achttien
jaar." Dat het probleem serieus
genomen moet worden, blijkt wel
uit het volgende. „Ongeveer een
op de vijftien blijft depressief en
heeft hulp nodig om weer uit de
put te komen. Na verkeersonge
vallen blijkt zelfmoord bij jonge
ren de grootste doodsoorzaak te
zijn." Verder in Flair het verhaal
van Pia, die maagd bleef tot haar
negenentwintigste. „Door seks
simpelweg uit te rangeren, wordt
het leven veel duidelijker." Be
dankt voor de tip, Pia.
De meest beroddelde mannen ko
men nog eens ter sprake in
Panoramïf. Met stip op een
staat natuurlijk prins Willem-
Alexander. Elke keer dat een
vrouw zich binnen een straal van
een halve meter in zijn nabijheid
waagt, wordt dat namelijk breed
in de pers uitgemeten. Als laatste
van de lijst wordt gossip-man
Henk van der Meijden genoemd.
In juli doet een groep Nederlan
ders onder leiding van Ronald
Naar een poging om de top van
de Himalaya-reus de K2 te berei
ken. Deze Dodenberg is bijna
8.800 meter hoog en levensge
vaarlijk. In een maand verongeluk
ten dertien klimmers op deze Hi-
malaya-top. „Keren Ronald Naar
en zijn mannen levend terug van
De Dodenberg," vraagt Panorama
zich af. Naar: „Als een van ons
omkomt, klimmen we in principe
door."
geeft een mini-cursus 'how
to sell yourself. „Hoe uzelf aan de
man of vrouw te brengen. Het le
ven is een rat race, en u bent een
topper. Niet doorvertellen, wel
toepassen: succes in tien lessen,"
roept het blad veelbelovend. Les
twee behandelt de vraag: 'Hoe
versier je een ander mens?'. Nutti
ge tips volgen: „Als je iemand wil
versieren is het zaak om eerst te
weten wie, anders lukt het nooit."
En: „Niet te veel hannessen en ze
ker niet moeilijk over je eigen ge
voelens voor het slachtoffer pra
ten." Les acht luidt 'schrijf een
boek. Of doe alsof.' Volgens het
tijdschrift doet deze zin het altijd
wel aardig voor je imago: 'Daar is
in mijn boek ook aandacht voor.'
Of: 'Ach, mijn uitgever zit weer
eens achter me aan'. „De volleer
de bluffer hanteert deze zinsne
den ook als hij geen boek geschre
ven heeft." Verder in Man een
rondgang langs makers en verko
pers van erotische kleding en een
'Rotterdam Cityguide'.
Liesbeth Oeseburg
Door Frank Lambregts
„Nee, die propedeuse heb ik nooit ge
haald. Met het einde in zicht vroeg ik
me ineens af waarom ik niet voor een
jaar of tien zou gaan reizen. Dat leek
me veel zinniger. Ik ruilde de school
banken van de ene op de andere dag in
voor een baantje bij een schoonmaak
bedrijf en zes maanden later was ik in
Karachi op zoek naar mijn rugzak. Want
die raakte ik meteen de eerste dag al
kwijt."
Ton Steinvoort uit Oosterhout had er
een paar jaar geleden de grootste moei
te mee om te kiezen voor het carrière
model in de prestatie-samenleving. Hij
studeerde aan de meao in Breda en
nam rond zijn twintigste het 'wijze be
sluit' om daar maar eens mee te stop
pen. „Ik stond er toen heel slecht voor
en ik dacht: ik kom volgend jaar wel te
rug."
Niet dus. De sociaal-agogische opleiding
die hij in Breda even uitprobeerde be
viel ook niet. „Ik leidde een studenten
leven in de ruimste zin van het woord:
zo weinig mogelijk studeren en zo veel
mogelijk feesten dus. In mijn omgeving
werd nogal wat geblowd en ik zag in
dat het met mij wel eens mis zou kun
nen lopen. Ik moest wat ondernemen."
Het antwoord op de problemen in deze
moeilijke levensfase leek hem te vinden
in India, Pakistan, Sri Lanka, Nepal, Thai
land, Maleisië en Indonesië. Eerst
dwaalde hij zeven maanden lang door
dit exotisch paradijs en daarna nog
maar eens negen.
Thans zit Ton, gehuld in India-katoen,
bij zijn ouders in de bank om bij te ko
men van weer drie maanden Azië.
„Sommigen vinden dat ik er vreemd uit
zie in deze kleren, maar dat interesseert
me absoluut niet."
Hoe komt een student erbij om zijn toe
komst in de maatschappij op te geven
voor een zwerversbestaan?
„Het komt ondermeer door de stripbla
den die ik vroeger las. Die speelden zich
vaak af in Azië en die hebben me
nieuwsgierig gemaakt. Ik wilde die lan
den ook wel eens in het echt zien," zegt
Ton, waarmee hij maar tegengesproken
wil hebben dat stripboeken lezen slecht
voor de culturele ontwikkeling zou zijn.
Ton is inmiddels diep onder de indruk
van de exotische culturen en de smel-
kroes van religies die het leven daar be
palen.
„Hier ben ik arm. Ik kan amper nog cd's
kopen. Ik woon weer bij mijn ouders en
het werk dat ik graag zou willen doen
vind ik niet, omdat ik niet de vereiste di
ploma's heb. Daar was ik rijk. Ik leefde
van een paar gulden per dag tussen
mensen die veertig cent per dag verdie
nen. Maar van dat reizen ben ik op een
hele andere manier rijk geworden. Ik
zou hier nu best aan het werk willen,
maar dan in een asielzoekerscentrum of
zo. Ik heb de mensen uit die landen le
ren begrijpen."
Een avontuurlijk leven zit vol verrassin
gen en is niet geheel zonder gevaren.
Ton: „Tijdens mijn eerste reis werd ik
met mijn reismaat, onder een indruk
wekkende politie-escorte naar Mohenjo
Daro, een archeologische opgraving,
gebracht. Het was daar hartstikke ge
vaarlijk omdat bendes er een gewoonte
van hadden gemaakt om buitenlanders
te gijzelen. Dat maakte meteen een on
vergetelijke indruk."
Ton is niet bang uitgevallen en dat
blijkt een handige eigenschap in deze
omgeving. „In Pakistan lopen ze alle
maal met een wapen. De Kalashnikovs
zijn er niet van de lucht en je leven stelt
er niet al te veel voor. En hoe arm ik
ook ben, voor hen loop ik daar toch
met een paar jaarsalarissen in mijn zak
ken over straat. Toch kan de gastvrij
heid van de mensen daar door niemand
worden geëvenaard. Je bent er guest of
the country en je wordt overal uitgeno
digd om te komen eten. Maar ik heb
me daar nooit echt bedreigd gevoeld. In
New Delhi en Calcutta sliep ik op mijn
matje op het treinstation. Dat zou in in
Amsterdam of Rotterdam niet durven."
Zijn gezondheid werd wel enkele malen
serieus bedreigd. Ton: „Ik heb een ster
ke maag, maar ik heb wel een paar keer
een voedselvergifting gehad. Dan lig je
een of twee weken in bed, zonder dat
je ook maar iets kunt doen. De wereld
bestaan dan uit diarree, kots en zweet."
„Ik ging daar ook naartoe omdat ik
hoopte zelf te veranderen. Ik ben ook
rustiger geworden. Vroeger maakte ik
me altijd snel kwaad. Als ik hier bij de
Albert Heijn met een pak melk en een
zak brood vijf minuten in de rij moest
staan, was ik al pissig. In Azië sta je ge
woonlijk drie uur in de rij en het maakt
je niks uit. Het hoort zo."
„Toch bouw je daar op de langere duur
ook agressie op. Dat voortdurende lan
ge wachten, die wanhopige organisatie,
die onophoudelijke stroom van mensen
die vragen waar je vandaan komt en
waar je naartoe gaat, hitte en stof. Je
moet voortdurend uitkijken dat je niet
beroofd wordt, maar af en toe dacht ik:
laat ze het maar eens proberen. Dan
heb ik tenminste een goede reden om
iemand een keer op z'n gezicht te tim
meren. Kan ik even mijn agressie kwijt."
En z'n vader en z'n moeder, wat vinden
dieervan?
Ton: „Ze waren in het begin wel bang
dat er iets met me zou gebeuren, maar
ik bel vaak op. Dat ik de school heb ver
ruild voor reizen vinden ze niet erg. Ze
reizen zelf ook veel. Ze weten wat er te
koop is in de wereld."
Ton Steinvoort op de sitar, een souvenir uit India: „Ik ging er naartoe omdat
ik hoopte te veranderen. Ik ben ook rustiger geworden. Vroeger was ik heel
snel pissig.foto aryan jansen
s
3 8:&-CTO
o 3 era ra 2 2
g 8-Is c o 3 S 3
.2> o-g-S^-a g;g
ra £T
H D, sr 3.
i
S O^'
i d- K
S w
~2ll
3 3 8.
c-t- Sr" C/3
s-S m
ra:
era
ra o3 *ra
05 Sr
os a ra
OS-©.
to rt>:,
tfSo.
w ra O
>-4- c/3
3 £5.
SS
ïsr
xr co c/3
Q H- pf
3u ra os
03
C/3 d
i CL x
i. ra
B'S
a tu n
wS-g-g
- ju
3
S S-
c/3 i-" ra
CL rt-
fo
S 3 tg
3 S-&
SS'J
o. 3
s erg
3 5" S- O 9
3 g Ï2 Vjg-«j O
oJ<S.f 3<S 3 ST8
gfS-
o 2 °E
h 1 2 n, W
era
Ol 03
tV
03 C/3 O
3 rt|+
"l.Wg
w O
era >-i
ra r-C
3 Sg
d CL 2
C/3 d'
CL
So
•o gr a
o* 2.
Se?
N Qj 2 V< W IV N
ra ti* C cf n ra
c/3 F.<«< tv 03 «-4 ra "-i
ra B3 tv
"^w-LHO-
P3 w F3
3
2
»-! ra
tv ffi tra a - ra ra ft- ft
O- N N
ft) C 03 O
3 Eg-Cg
g-fera
ra cd. tv 3
n> er o 5' S
3.&-8.S -3
gg<rac3«rt'S.P
.3 g ET&S O
cr era t—a ra p 3
BS* ra o- r" ara r, cr ra
trro ra ara ra fD 3 p
S S°S"ë:g 8
era' ra 2^
o' 2 ra_ Q-
p o cV ra
i a cd 03
ra h ra a