e e
j-
k
k Ie
0
H
□0
DE STEM
'Leven is veel
belangrijker
dan luxe'
Danny de Munk blijft ondanks successen met beide benen op de grond staan
Hommage Paul de Leeuw
aan Annie M.G. Schmidt
Kaarten voor concerten
van Stones uitverkocht
Marjan Luif trekt alle
creatieve registers open
FSLEIDER m/v
De allerlaatste
TV-namaden
'Morrison Show' 26 weken bij BRT
995
X 661
CTIEF
l Blokkerwinkels met hun
/oordelige artikelen,
ds en daarom zoeken wij
istraat 14 te Breda een
eider, verantwoordelijk
t met hem geeft u leiding
iast verkoopteam,
gelijkheid om later
worden van
f-winkel.
i hebt een middelbare
jeschikt u over leiding-
enthousiast en weet uw
ve persoonlijkheid hebt u
e winkel gebeurt,
leving van Breda.
elende baan met veel
iris en forse korting op
3lokker-winkel?
iv sollicitatiebrief met c.v.
Personeelszaken,
s, Van der Madeweg 13,
terdam.
i
m
ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D4
Gids
Danny de Munk: 'Ach, wat is beroemd in Nederland?'
Een jongen in een zwartleren
jack en gebleekte spijkerbroek
iomt aanrijden op een 500 cc
Japanner die ploft als een zwa-
"e BMW. De zwarte helm en het
^leine zonnebrilletje gaan af.
■eroutineerd poseert hij voor
|e fotograaf van de krant,
ffelm in de hand, stoere blik,
woele blik, half over het bril
letje even recht in de camera
rijken: Danny de Munk, nieu-
pe stijl.
)or Saskia Gaster
.Het is geen nieuw image, ik combineer
»ijnprivéleven met m'n werk", zegt hij
de fotograaf klaar is. „Ik ben mezelf,
voon, zo loop ik er thuis ook bij. Halt-
ihirtjes met een colbert erover, een
rettinkje en soms laat ik die stoppel
tod staan. Sommigen vinden het een
'asser Arafatbaard, vind jij dat ook?"
'ragende, heldere ogen. Het nieuwe ui-
ïlijk van Danny de Munk is geen po
og om van het Ciske de Rat-imago af te
'omen en te laten zien dat hij volwassen
»Wie dat nu nog niet weet leest geen
anten, kijkt geen tv en luistert niet
iar de radio."
de terrastafel zit een man, die vanaf
i|n twaalfde in de picture staat. Achter
avolgens was hij Ciske de Rat, Bar
kje naast Kitty Courbois in de verfil-
agvan Op Hoop van Zegen, Christian
de Joop van den Ende produktie Cyra-
de Bergerac en daarnaast stond tiij in
°s Misérables. Nu heeft hij een nieuwe
uitgebracht,
der, acteur én zanger. Gepokt en
izeld in de omgang met de pers, ver-
dt hij voor de zoveelste keer hoe het be-
«met een musical op de lagere school
Amsterdam. Hij wilde niet meedoen,
jusicals, dat was iets met maillots, iets
">r meisjes. Danny hield meer van
wallen. Maar de hoofdmeester haal-
hem over en zag hoe dat opdondertje
zijn ene liedje alle aandacht naar
lch toe trok. Daarna volgden de talen-
®jachten. Ongeveer één keer per
«and zong hij nummers van AndréHa-
f werd hij - met rood petje op -
toy Slinger van Drukwerk.
°t zijn moeder die advertentie zag
5®- "Bij, Krasnapolsky stonden wel
tods." Vader De Munk probeerde
tog te behoeden voor een teleurstel-
Moeder Ria liet hem echter zijn
®g gaan. Welke jongen droomt er niet
0B1 filmster te worden? De 11-jarige
I®?? vertelde een schuine mop, zong
ia! j- nam ^et aPPlaus van de ouders
n die 1500 toekomstige Ciskes in ont-
UH6,1 Weer naar ^Uis' 'PaS een
later stond er iemand voor de deur:
anny de Munk hier woonde. Of hij
even mocht zien.
alin mijn bed. Maar goed, die
komt boven om te controleren of ik
'•ussffltijd niet de baard in mijn
tod gekregen, of ik was gegroeid, of
°g steeds dat Amsterdamse accent
Ik was nog heel klein." Lachend:
5 ben een laatbloeier."
,k.e,en kassucces, werd bijna over-
uwd door het plaatje dat tegelij-
kertijd uitkwam. Met Verdomd Alleen
werd het kleine jongetje in één klap het
brutale bijdehandje dat 'Krijg toch alle
maal de klere' zong.
„Ik moest telkens uitleggen dat ik niet zo
brutaal was, dat ik een heel normaal jon
getje was." Ook op de mavo werd op zijn
succes gereageerd. Het was om de haver
klap knokken, schoolgenootjes jutten el
kaar op: Danny kon niet zingen, Danny
kon niet acteren. Jaloezie. Een gezond
proces, vindt Danny nu.
„Dat is logisch, daar zijn het kinderen
voor. Je moet het zien als een jongens
droom: iemand mag bij Ajax voetballen.
Dan zou ik ook hebben gezegd: die eikel
mag wél voetballen en ik niet. Je hebt te
genwoordig zo'n actie tegen pesten op
school, maar dat zit in de mens. Dat kun
je er nooit uithalen. Iemand die rood is
wordt gepest, iemand die scheel is wordt
gepest, iemand die populair is wordt ge
pest." Maar het was niet leuk en het le
ren ging toch al niet zo best. Danny bleef
in de tweede klas zitten.
Babyface
Na de verfilming van Op Hoop van Ze
gen probeerde Danny zijn school in de
avonduren af te maken. Een klein uitge
vallen tiener - 'ik ben nog steeds 1.69' -
met een 'babyface' op de moedermavo.
„Ze noemen het wel de moedermavo,
maar ik zat natuurlijk niet alleen met
moeders in de klas. Het gekke was dat ik
met die mensen beter kon praten dan
met mijn klasgenoten op de gewone ma
vo. Door mijn werk wist ik wel wat er te
koop was in de wereld en zij begrepen
dat." Toch ging het ook daar niet goed.
„Ik dacht: wat wil je nou? Wil je een di
ploma of een carrière?" Die beslissing
mocht de tiener zelf nemen. „Mijn ou
ders lieten mij vrij. Dat gold voor de ta
lentenjachten, dat gold - en geldt nog
steeds - voor alles.
Het verhaal over de jeugd van het laatste
kindsterretje van Nederland? „Nee, dat
is Olivier Tuinier", corrigeert Danny en
hij benadrukt dat zijn jeugd normaal is
verlopen. Vlottenbouwen met vriendjes,
op brommertjes rijden en - op latere
leeftijd - gewoon lekker stappen in alle
uithoeken van Amsterdam. Dankzij een
stel nuchtere ouders. „Anders was ik
vast naast mijn schoenen gaan lopen."
Als hun enige kind die neiging vertoonde
zei zijn moeder: „Effe afnokken!" Dan
ny: „Dan keek ze me aan en dan wist ik
het wel."
Danny's vader werkte vroeger bij Het
Parool. Hij maakte drukplaten. Zijn
moeder werkte bij Vroom en Dreesmann
en Claudia Strater. Tot haar zoon be
roemd werd. „Toen dacht ze: ik ga die
kleine in de gaten gehouden. Want als je
geen manager hebt, word je inderdaad
leeggezogen."
Ria de Munk doet de boekhouding, ze
neemt alle telefoongesprekken aan en
daarnaast doet ze het huishouden. Een
dubbele job. Wie denkt dat Ria de Munk
haar zoon beschouwde als de kip die
gouden eieren legt, komt bedrogen uit.
„Ze wilde er niets voor hebben. Ik heb
haar een percentage aangeboden. Dat
wil ze niet, heeft ze nooit gewild. Het is
voor haar een uitdaging."
Reacties
Een man in een invalidenwagentje rijdt
voor de derde keer langs en gebaart naar
Danny's blinkende motor. Het is de eni
ge voorbijganger die laat merken dat hij
de jonge artiest herkent. Danny zwaait
en wisselt wat vriendelijke woorden uit.
Hier in Purmerend kan hij ongestoord
over straat lopen. „Purmerend zit vol
Amsterdammers en die zijn wel wat ge
wend. In Amsterdam lopen zoveel be
kende Nederlanders. De meeste reacties
krijg ik in de provincie. Ach, wat is be
roemd in Nederland?"
Toch is Danny voorzichtig. Hij heeft
twee heel goede vrienden, maar het op
bouwen van vriendschappen is 'gevaar
lijk'. „Hoe leg ik dat uit... Op een gege
ven moment wil je iemand toch thuis uit
nodigen."
Hij denkt even na. „Neem nou Johan
Cruijff. De voetbalwereld is natuurlijk
een heel andere wereld, maar hij was ook
jong. Heel jong. Cruijff zei eens: dan
neem je mensen mee naar huis en dan
hoor je achteraf de gekste dingen."
Dat gebeurde Danny ook. „Dan hoor je
via de buren wat er in je huis staat." Al
lemaal 'materialistische shit', vindt
Danny. „Het gaat altijd om geld en luxe
en dat is allemaal zo onbelangrijk, het
gaat toch om mij, niet om wat ik om me
heen heb verzameld. Luxe heeft niets
met rijkdom te maken, luxe is genieten
van de dingen om je heen. Leven is veel
belangrijker dan luxe. Het zal wel aan
mijn opvoeding liggen." Hij heeft ervan
geleerd.
Ongeschoold
We komen terug op het vak waar hij on
geschoold is ingerold. Danny stond naast
Courbois, Van Dijk en De Leeuw op de
planken en heeft nooit acteerles gehad.
Mensen zeiden wel steeds tegen hem: ga
naar de toneelschool, ga dit, ga dat.
Maar volgens Danny komt acteren van
binnenuit.
„Ik denk dat het beter is om je helemaal
in te leven dan naar school gaan om het
te leren. Bovendien had ik als kind al
door dat ik het wel zou horen als ik echt
belabberd zou zijn. Dan krijg je slechte
kritieken. Ik was misschien wel een
beetje eigenwijs, maar daar ben ik ach
teraf wel blij om."
Hij oefent zijn teksten thuis, met zijn
vriendin of zijn moeder. „Ik schrijf de
stukken die ik moeilijk vind op een vel.
Dat zijn meestal de emotionele scènes,
waar je je voor moet inleven. Vroeger
lukte het me wel om tranen in mijn ogen
te krijgen door aan mijn overleden mar
mot te denken, maar dat gaat nu niet
meer. Nu moet ik me echt goed concen
treren op mijn rol."
Danny de Munk leerde het vak in de
praktijk, alleen voor Les Misérables
heeft hij zang- en spraakles gehad.
„Voor Les Misérables moest ik algemeen
beschaafd Nederlands spreken. Ik praat
nu weer Amsterdams, maar als het nodig
is voor een musical raak ik dat met trai
ning wel weer kwijt. Als het moet spreek
ik zo weer ABN. Zangles is voor mij uit
den boze. Ik zing al te lang, ik ben ver
pest. Mijn zanglerares zei tegen mij: jij
staat er niet meer open voor."
Cd
Desondanks bewijst Danny op zijn nieu
we, Engelstalige cd weer eens een pro
fessioneel goede zanger te zijn. Hij zingt
in een glashelder, accentloos Engels. „Ik
laat de liefhebbers van mijn Nederland
se nummers een beetje vallen, maar ik
hoop dat ze met me mee gaan." Op de cd
staan ballads, een gevoelig duet met
Vera Mann en wat minder geslaagde
nummers met een snelle beat. Een visite
kaartje van zijn veelzijdigheid, meent
zijn platenmaatschappij.
ZATERDAG 27 MEI 1995 DEEL D
'In heel Europa was er niemand zoals zij'
Van onze rtv redactie
Paul de Leeuw brengt van
avond -Nl-zaterdag 27 mei
-NO-op de Vara-tv een eerbe
toon aan Annie M.G. Schmidt.
Samen met Jenny Arean, Karin
Bloemen, Donald Jones, Hum
phrey Campbell en Harry
Mooten zingt De Leeuw liedjes
van de overleden schrijfster.
De titel: In heel Europa was er
niemand zoals zij.
„Het idee is in gezamenlijk
overleg ontstaan", aldus een
woordvoerder van de Vara.
„Het feit dat Paul de Leeuw op
zo'n korte termijn beschikbaar
was, geeft aan dat hij er hele
maal achterstaat en het graag
doet. Daar is hij altijd heel uit
gesproken in. Het repertoire
past in ieder geval erg bij
hem."
Dat De Leeuw bij een aantal
kijkers wellicht als te contro
versieel wordt ervaren, heeft
bij de Vara niet meegespeeld.
„Wij hebben er bewust voor ge
kozen om dingen met hem te
doen", meldt de Vara.
Zo gaat De Leeuw de vierde
editie van Vara's Kindersong
festival presenteren, waarvoor
de voorrondes tussen juni en
medio september worden ge
houden. Ook is hij gepolst voor
een remake van de tv-serie Ja
Zuster Nee Zuster, die de Vara
samen met NPS en VPRO gaat
produceren.
In de hommage aan Annie M.G.
Paul de Leeuw.
FOTO DIJKSTRA
Schmidt zijn onder meer te ho
ren Op een mooie Pinksterdag
(duet Campbell en De Leeuw),
Vluchten kan niet meer (duet
Arean en De Leeuw)en Ik zou
je in een doosje willen doen
(Donald Jones). Voorts med
ley's uit het Ja Zuster Nee Zus-
ter-repertoire, waarbij het pu
bliek mag meezingen.
De uitzending komt vanuit de
Koepelzaal van het Renaissan
ce Hotel in Amsterdam en
wordt in twee delen uitgezon
den. De Vara-programma's
Een goed begin met en het spel
letje Tien voor Taal komen te
vervallen.
(Nederland 3, 18.45-18.55 uur
en 20.18-21.05 uur)
FOTO DIJKSTRA
Laagdrempelige Engelstalige muziek,
terwijl hij zelf van Bon Jovi, Aerosmith
en Bruce Springsteen houdt. „Dit is ab
soluut geen Bon Jovi, dit is veel breder.
Je moet toch kijken naar wat het publiek
wil en wat je zelf mooi vindt."
Danny heeft wel eens een balletje opge
gooid bij zijn connecties van Davidoff en
Lancaster.
Voor de mannenluchtjes. Zonder succes.
„Ze durven niet of willen me niet, of ze
denken dat ik te duur ben." Hij heeft er
zelf wel ideeën over. „Niet vulgair of or
dinair, maar op het randje. Zó dat men
sen zeggen: die is gek." Ik ben ook ge
vraagd voor de jury van de travestieten
show van Robert ten Brink. Dat soort
dingen vind ik te gek, gewoon."
Hokje
Het nadeel van Nederland vindt hij dat
je zo snel in een hokje wordt gestopt.
„Eerst ben je acteur, dan zanger en dan
musicalster. Ster is helemaal een raar
woord in Nederland, het is allemaal
werk. Ik wil niet worden vastgepind."
En als er één ding is dat hij de afgelopen
dertien jaar heeft geleerd is het dat je na
elk succes weer helemaal opnieuw moet
beginnen.
Theater, film, muziek, het zijn grillige
markten. Door het succes van Ciske de
Rat - drie miljoen mensen kwamen erop
af - werd Op Hoop van Zegen een flop
genoemd. „Nu zou het een succes ge
weest zijn met een miljoen mensen."
Een ander voorbeeld. Danny speelde op
zijn achttiende mee in De Vuurdoop, een
opdrachtfilm van het GAK over de vei
ligheid van vrachtwagenchauffeurs van
Sander Franken. De film werd bekroond
met het Gouden Kalf voor de beste korte
film van 1988. „Ik denk: te gek, zijn we
toch weer bezig. En wat denk je? De tele
foon blijft stil."
Onlangs werd hij toch weer gevraagd
voor een nieuwe Nederlandse actiefilm
met Gerard Thoolen in de hoofdrol.
„Belt die man me, zegt hij: ik krijg het
geld niet rond. Ik zal er niet voor verhui
zen, hoor, maar in Amerika is een budget
èan 20 miljoen heel normaal. Dat is in
Nederland ondenkbaar, hier is drie mil
joen al moeilijk."
Musical
Dit najaar staat Danny toch gewoon
weer op de planken met Pumpboys Di
nettes, een ex-Broadway en West End-
produktie van een beginnende 28-jarige
producent uit Hoorn. Danny speelt de
hoofdrol in de musical die zich afspeelt
in het Engeland van de jaren vijftig.
„Het is een rock 'n roll-musical. Het de
cor is een snelweg met aan de ene kant
een restaurant en aan de andere kant een
pompstation. Het programmaboekje is
een menukaart en als je binnenkomt
hoor je snelweggeluiden." Voor zijn rol
meet Danny zich een Southern American
accent aan en heeft hij momenteel gi
taarles.
„Een spoedcursus. Ik ben nu bij de bar-
ré-accoorden. Moeilijk hoor. Ik heb nog
nooit een gitaar in mijn handen gehad.
Ik leer alleen de basis. Ik speel straks
niet als de gitarist van Dire Straits de
sterren van de hemel."
Danny de Munk is donderdag 1 juni op tv
te zien in een veertig minuten durende
special bij RTL4.
Amsterdam (anp) - De kaarten voor de twee concerten van The
Rolling Stones in Paradiso in Amsterdam zijn uitverkocht. Dat
heeft Paradiso bekend gemaakt.
Gisteravond werd het eerste con
cert gegeven. Vanavond volgt het
tweede. Het concert van van
avond zal overigens live worden
uitgezonden op een scherm op
het Museumplein.
Om tien uur gisterochtend werd
bekend dat de kaarten te koop
waren bij de Melkweg, waar op
dat moment al lange rijen men
sen stonden. Een half uur nadat
de Melkweg open ging, waren al
le 530 kaarten voor de twee op
tredens vergeven. Om de zwarte
handel tegen te gaan doen pols
bandjes dienst als kaartjes. Wie
een gescheurd bandje heeft komt
er niet in.
De politie schat dat er 600 a 700
mensen op de verkoop waren af
gekomen. Er deden zich geen in
cidenten voor. De politie had
veertig man en vier paarden in
gezet. Bij het begin van de kaart
verkoop deden zich door het ge
drang enkele spannende momen
ten voor. Enkele mensen spron
gen of vielen in de gracht.
Van onze rtv-redactie
De VPRO start zondagavond met
Luif. Een vijfdelige serie die ge
noemd is naar de bedenkster en
vertolkster van een opmerkelijke
verscheidenheid aan typetjes.
Marjan Luif krijgt met dit pro
ject, waarvoor zij alle teksten zelf
schreef, een uitgelezen kans zich
definitief te ontworstelen aan
haar tot nu toe toch nog wat mar
ginale rol in de komische sector.
Zij maakte eind jaren tachtig
haar televisiedebuut als me
vrouw Ten Kate in de gelijkna
mige VPRO-jeugdserie, werkte
voor het radioprogramma Borat
van dezelfde omroep en leverde
tekst- en acteerbijdragen aan de
eerste reeks van het inmiddels in
brede kring populaire Jiskefet.
In Luif trekt zij haar creatieve re
gisters als nooit tevoren open. En
dat levert vijfmaal 25 minuten
kostelijk vermaak op. De serie
wordt door de VPRO omschreven
als 'licht absurd en tragiko
misch'. Een kwalificatie die in ie
der geval in de eerste aflevering
al volledig wordt waargemaakt.
Meteen in de openingssketch
toont Luif op treffende wijze
haar afkeer tegen het fenomeen
'reality tv'. Zij laat zich in de
deuropening van haar woning
met graagte interviewen door een
tv-verslaggever die onaangekon
digd letterlijk alles van haar
seksleven wil weten. Binnen de
kortste keren weten we dat zij de
liefde gemiddeld tweemaal per
week bedrijft, er soms overspel
wordt gepleegd met de buurman
en dat haar eigen echtgenoot ei
genlijk een te klein geslachtsdeel
bezit.
Marjan Luif: „Het valt mij op dat
dit soort televisie steeds vaker is
te zien. Als ze bij mij zouden ko
men met dat soort vragen zou ik
daaraan absoluut niet meewer
ken."
Luif persifleert ook het fenomeen
praatshow. In een schitterende
dialoog met gastactrice Loes Lu-
ca behandelt zij het probleem
van de vrouw die er plotseling al
leen voor staat. Het tragi-komi-
sche element van de serie schuilt
vooral in de lotgevallen van twee
alcoholistische zwervers.
Marjan Luif laat zich in de serie
omringen door de gastacteurs
Loes Luca, Hans Leendertse, Le-
ny Breederveld, René van 't Hof,
Olga Zuiderhoek en Joop Dode-
rer.
(Zondag 28 mei, Nederland 3,
20.46 uur)
Van onze rtv-redactie
Heeft u zich ooit afgevraagd wat uw hond denkt? De Bob Morrison
Show uit Australië heeft het antwoord. Het doorsnee gezin-Morrison
wordt vanuit een ongewoon standpunt bekeken: door de ogen van hun
huisdier Bob.
De 26-delige familiereeks begint vanavond -Nl-zaterdag 27 mei
-NO-op het eerste Belgische net. Steve Morrison (Andy Anderson) is
een hardwerkende loodgieter die, nu hij veertig wordt, zich opnieuw
vragen begint te stellen over de prioriteiten in het leven. Zijn vrouw
Liz (Nikki Coghill), midden dertig, is zijn energieke tegenwicht.
Dochter Maxine (Elissa Elliott) van 16 is vooral met zichzelf begaan
en Ben (Chris Lyons) is met zijn tien jaar de Benjamin. Dan is daar nog
Jake (Matt Day), die in de loodgieterszaak helpt. Een dromer met wei
nig praktisch inzicht.
Maar de absolute held is Bob, geboren in 1990 en gek op de muziek
van Barbara Streisand. Aan Cat Stevens heeft hij een bloedhekel. En
z'n favoriete speeltjes: de Morrisons.
(België Ned. 1, 20.00 uur)