e e j- k k Ie 0 H □0 DE STEM 'Leven is veel belangrijker dan luxe' Danny de Munk blijft ondanks successen met beide benen op de grond staan Hommage Paul de Leeuw aan Annie M.G. Schmidt Kaarten voor concerten van Stones uitverkocht Marjan Luif trekt alle creatieve registers open FSLEIDER m/v De allerlaatste TV-namaden 'Morrison Show' 26 weken bij BRT 995 X 661 CTIEF l Blokkerwinkels met hun /oordelige artikelen, ds en daarom zoeken wij istraat 14 te Breda een eider, verantwoordelijk t met hem geeft u leiding iast verkoopteam, gelijkheid om later worden van f-winkel. i hebt een middelbare jeschikt u over leiding- enthousiast en weet uw ve persoonlijkheid hebt u e winkel gebeurt, leving van Breda. elende baan met veel iris en forse korting op 3lokker-winkel? iv sollicitatiebrief met c.v. Personeelszaken, s, Van der Madeweg 13, terdam. i m ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D4 Gids Danny de Munk: 'Ach, wat is beroemd in Nederland?' Een jongen in een zwartleren jack en gebleekte spijkerbroek iomt aanrijden op een 500 cc Japanner die ploft als een zwa- "e BMW. De zwarte helm en het ^leine zonnebrilletje gaan af. ■eroutineerd poseert hij voor |e fotograaf van de krant, ffelm in de hand, stoere blik, woele blik, half over het bril letje even recht in de camera rijken: Danny de Munk, nieu- pe stijl. )or Saskia Gaster .Het is geen nieuw image, ik combineer »ijnprivéleven met m'n werk", zegt hij de fotograaf klaar is. „Ik ben mezelf, voon, zo loop ik er thuis ook bij. Halt- ihirtjes met een colbert erover, een rettinkje en soms laat ik die stoppel tod staan. Sommigen vinden het een 'asser Arafatbaard, vind jij dat ook?" 'ragende, heldere ogen. Het nieuwe ui- ïlijk van Danny de Munk is geen po og om van het Ciske de Rat-imago af te 'omen en te laten zien dat hij volwassen »Wie dat nu nog niet weet leest geen anten, kijkt geen tv en luistert niet iar de radio." de terrastafel zit een man, die vanaf i|n twaalfde in de picture staat. Achter avolgens was hij Ciske de Rat, Bar kje naast Kitty Courbois in de verfil- agvan Op Hoop van Zegen, Christian de Joop van den Ende produktie Cyra- de Bergerac en daarnaast stond tiij in °s Misérables. Nu heeft hij een nieuwe uitgebracht, der, acteur én zanger. Gepokt en izeld in de omgang met de pers, ver- dt hij voor de zoveelste keer hoe het be- «met een musical op de lagere school Amsterdam. Hij wilde niet meedoen, jusicals, dat was iets met maillots, iets ">r meisjes. Danny hield meer van wallen. Maar de hoofdmeester haal- hem over en zag hoe dat opdondertje zijn ene liedje alle aandacht naar lch toe trok. Daarna volgden de talen- ®jachten. Ongeveer één keer per «and zong hij nummers van AndréHa- f werd hij - met rood petje op - toy Slinger van Drukwerk. °t zijn moeder die advertentie zag 5®- "Bij, Krasnapolsky stonden wel tods." Vader De Munk probeerde tog te behoeden voor een teleurstel- Moeder Ria liet hem echter zijn ®g gaan. Welke jongen droomt er niet 0B1 filmster te worden? De 11-jarige I®?? vertelde een schuine mop, zong ia! j- nam ^et aPPlaus van de ouders n die 1500 toekomstige Ciskes in ont- UH6,1 Weer naar ^Uis' 'PaS een later stond er iemand voor de deur: anny de Munk hier woonde. Of hij even mocht zien. alin mijn bed. Maar goed, die komt boven om te controleren of ik '•ussffltijd niet de baard in mijn tod gekregen, of ik was gegroeid, of °g steeds dat Amsterdamse accent Ik was nog heel klein." Lachend: 5 ben een laatbloeier." ,k.e,en kassucces, werd bijna over- uwd door het plaatje dat tegelij- kertijd uitkwam. Met Verdomd Alleen werd het kleine jongetje in één klap het brutale bijdehandje dat 'Krijg toch alle maal de klere' zong. „Ik moest telkens uitleggen dat ik niet zo brutaal was, dat ik een heel normaal jon getje was." Ook op de mavo werd op zijn succes gereageerd. Het was om de haver klap knokken, schoolgenootjes jutten el kaar op: Danny kon niet zingen, Danny kon niet acteren. Jaloezie. Een gezond proces, vindt Danny nu. „Dat is logisch, daar zijn het kinderen voor. Je moet het zien als een jongens droom: iemand mag bij Ajax voetballen. Dan zou ik ook hebben gezegd: die eikel mag wél voetballen en ik niet. Je hebt te genwoordig zo'n actie tegen pesten op school, maar dat zit in de mens. Dat kun je er nooit uithalen. Iemand die rood is wordt gepest, iemand die scheel is wordt gepest, iemand die populair is wordt ge pest." Maar het was niet leuk en het le ren ging toch al niet zo best. Danny bleef in de tweede klas zitten. Babyface Na de verfilming van Op Hoop van Ze gen probeerde Danny zijn school in de avonduren af te maken. Een klein uitge vallen tiener - 'ik ben nog steeds 1.69' - met een 'babyface' op de moedermavo. „Ze noemen het wel de moedermavo, maar ik zat natuurlijk niet alleen met moeders in de klas. Het gekke was dat ik met die mensen beter kon praten dan met mijn klasgenoten op de gewone ma vo. Door mijn werk wist ik wel wat er te koop was in de wereld en zij begrepen dat." Toch ging het ook daar niet goed. „Ik dacht: wat wil je nou? Wil je een di ploma of een carrière?" Die beslissing mocht de tiener zelf nemen. „Mijn ou ders lieten mij vrij. Dat gold voor de ta lentenjachten, dat gold - en geldt nog steeds - voor alles. Het verhaal over de jeugd van het laatste kindsterretje van Nederland? „Nee, dat is Olivier Tuinier", corrigeert Danny en hij benadrukt dat zijn jeugd normaal is verlopen. Vlottenbouwen met vriendjes, op brommertjes rijden en - op latere leeftijd - gewoon lekker stappen in alle uithoeken van Amsterdam. Dankzij een stel nuchtere ouders. „Anders was ik vast naast mijn schoenen gaan lopen." Als hun enige kind die neiging vertoonde zei zijn moeder: „Effe afnokken!" Dan ny: „Dan keek ze me aan en dan wist ik het wel." Danny's vader werkte vroeger bij Het Parool. Hij maakte drukplaten. Zijn moeder werkte bij Vroom en Dreesmann en Claudia Strater. Tot haar zoon be roemd werd. „Toen dacht ze: ik ga die kleine in de gaten gehouden. Want als je geen manager hebt, word je inderdaad leeggezogen." Ria de Munk doet de boekhouding, ze neemt alle telefoongesprekken aan en daarnaast doet ze het huishouden. Een dubbele job. Wie denkt dat Ria de Munk haar zoon beschouwde als de kip die gouden eieren legt, komt bedrogen uit. „Ze wilde er niets voor hebben. Ik heb haar een percentage aangeboden. Dat wil ze niet, heeft ze nooit gewild. Het is voor haar een uitdaging." Reacties Een man in een invalidenwagentje rijdt voor de derde keer langs en gebaart naar Danny's blinkende motor. Het is de eni ge voorbijganger die laat merken dat hij de jonge artiest herkent. Danny zwaait en wisselt wat vriendelijke woorden uit. Hier in Purmerend kan hij ongestoord over straat lopen. „Purmerend zit vol Amsterdammers en die zijn wel wat ge wend. In Amsterdam lopen zoveel be kende Nederlanders. De meeste reacties krijg ik in de provincie. Ach, wat is be roemd in Nederland?" Toch is Danny voorzichtig. Hij heeft twee heel goede vrienden, maar het op bouwen van vriendschappen is 'gevaar lijk'. „Hoe leg ik dat uit... Op een gege ven moment wil je iemand toch thuis uit nodigen." Hij denkt even na. „Neem nou Johan Cruijff. De voetbalwereld is natuurlijk een heel andere wereld, maar hij was ook jong. Heel jong. Cruijff zei eens: dan neem je mensen mee naar huis en dan hoor je achteraf de gekste dingen." Dat gebeurde Danny ook. „Dan hoor je via de buren wat er in je huis staat." Al lemaal 'materialistische shit', vindt Danny. „Het gaat altijd om geld en luxe en dat is allemaal zo onbelangrijk, het gaat toch om mij, niet om wat ik om me heen heb verzameld. Luxe heeft niets met rijkdom te maken, luxe is genieten van de dingen om je heen. Leven is veel belangrijker dan luxe. Het zal wel aan mijn opvoeding liggen." Hij heeft ervan geleerd. Ongeschoold We komen terug op het vak waar hij on geschoold is ingerold. Danny stond naast Courbois, Van Dijk en De Leeuw op de planken en heeft nooit acteerles gehad. Mensen zeiden wel steeds tegen hem: ga naar de toneelschool, ga dit, ga dat. Maar volgens Danny komt acteren van binnenuit. „Ik denk dat het beter is om je helemaal in te leven dan naar school gaan om het te leren. Bovendien had ik als kind al door dat ik het wel zou horen als ik echt belabberd zou zijn. Dan krijg je slechte kritieken. Ik was misschien wel een beetje eigenwijs, maar daar ben ik ach teraf wel blij om." Hij oefent zijn teksten thuis, met zijn vriendin of zijn moeder. „Ik schrijf de stukken die ik moeilijk vind op een vel. Dat zijn meestal de emotionele scènes, waar je je voor moet inleven. Vroeger lukte het me wel om tranen in mijn ogen te krijgen door aan mijn overleden mar mot te denken, maar dat gaat nu niet meer. Nu moet ik me echt goed concen treren op mijn rol." Danny de Munk leerde het vak in de praktijk, alleen voor Les Misérables heeft hij zang- en spraakles gehad. „Voor Les Misérables moest ik algemeen beschaafd Nederlands spreken. Ik praat nu weer Amsterdams, maar als het nodig is voor een musical raak ik dat met trai ning wel weer kwijt. Als het moet spreek ik zo weer ABN. Zangles is voor mij uit den boze. Ik zing al te lang, ik ben ver pest. Mijn zanglerares zei tegen mij: jij staat er niet meer open voor." Cd Desondanks bewijst Danny op zijn nieu we, Engelstalige cd weer eens een pro fessioneel goede zanger te zijn. Hij zingt in een glashelder, accentloos Engels. „Ik laat de liefhebbers van mijn Nederland se nummers een beetje vallen, maar ik hoop dat ze met me mee gaan." Op de cd staan ballads, een gevoelig duet met Vera Mann en wat minder geslaagde nummers met een snelle beat. Een visite kaartje van zijn veelzijdigheid, meent zijn platenmaatschappij. ZATERDAG 27 MEI 1995 DEEL D 'In heel Europa was er niemand zoals zij' Van onze rtv redactie Paul de Leeuw brengt van avond -Nl-zaterdag 27 mei -NO-op de Vara-tv een eerbe toon aan Annie M.G. Schmidt. Samen met Jenny Arean, Karin Bloemen, Donald Jones, Hum phrey Campbell en Harry Mooten zingt De Leeuw liedjes van de overleden schrijfster. De titel: In heel Europa was er niemand zoals zij. „Het idee is in gezamenlijk overleg ontstaan", aldus een woordvoerder van de Vara. „Het feit dat Paul de Leeuw op zo'n korte termijn beschikbaar was, geeft aan dat hij er hele maal achterstaat en het graag doet. Daar is hij altijd heel uit gesproken in. Het repertoire past in ieder geval erg bij hem." Dat De Leeuw bij een aantal kijkers wellicht als te contro versieel wordt ervaren, heeft bij de Vara niet meegespeeld. „Wij hebben er bewust voor ge kozen om dingen met hem te doen", meldt de Vara. Zo gaat De Leeuw de vierde editie van Vara's Kindersong festival presenteren, waarvoor de voorrondes tussen juni en medio september worden ge houden. Ook is hij gepolst voor een remake van de tv-serie Ja Zuster Nee Zuster, die de Vara samen met NPS en VPRO gaat produceren. In de hommage aan Annie M.G. Paul de Leeuw. FOTO DIJKSTRA Schmidt zijn onder meer te ho ren Op een mooie Pinksterdag (duet Campbell en De Leeuw), Vluchten kan niet meer (duet Arean en De Leeuw)en Ik zou je in een doosje willen doen (Donald Jones). Voorts med ley's uit het Ja Zuster Nee Zus- ter-repertoire, waarbij het pu bliek mag meezingen. De uitzending komt vanuit de Koepelzaal van het Renaissan ce Hotel in Amsterdam en wordt in twee delen uitgezon den. De Vara-programma's Een goed begin met en het spel letje Tien voor Taal komen te vervallen. (Nederland 3, 18.45-18.55 uur en 20.18-21.05 uur) FOTO DIJKSTRA Laagdrempelige Engelstalige muziek, terwijl hij zelf van Bon Jovi, Aerosmith en Bruce Springsteen houdt. „Dit is ab soluut geen Bon Jovi, dit is veel breder. Je moet toch kijken naar wat het publiek wil en wat je zelf mooi vindt." Danny heeft wel eens een balletje opge gooid bij zijn connecties van Davidoff en Lancaster. Voor de mannenluchtjes. Zonder succes. „Ze durven niet of willen me niet, of ze denken dat ik te duur ben." Hij heeft er zelf wel ideeën over. „Niet vulgair of or dinair, maar op het randje. Zó dat men sen zeggen: die is gek." Ik ben ook ge vraagd voor de jury van de travestieten show van Robert ten Brink. Dat soort dingen vind ik te gek, gewoon." Hokje Het nadeel van Nederland vindt hij dat je zo snel in een hokje wordt gestopt. „Eerst ben je acteur, dan zanger en dan musicalster. Ster is helemaal een raar woord in Nederland, het is allemaal werk. Ik wil niet worden vastgepind." En als er één ding is dat hij de afgelopen dertien jaar heeft geleerd is het dat je na elk succes weer helemaal opnieuw moet beginnen. Theater, film, muziek, het zijn grillige markten. Door het succes van Ciske de Rat - drie miljoen mensen kwamen erop af - werd Op Hoop van Zegen een flop genoemd. „Nu zou het een succes ge weest zijn met een miljoen mensen." Een ander voorbeeld. Danny speelde op zijn achttiende mee in De Vuurdoop, een opdrachtfilm van het GAK over de vei ligheid van vrachtwagenchauffeurs van Sander Franken. De film werd bekroond met het Gouden Kalf voor de beste korte film van 1988. „Ik denk: te gek, zijn we toch weer bezig. En wat denk je? De tele foon blijft stil." Onlangs werd hij toch weer gevraagd voor een nieuwe Nederlandse actiefilm met Gerard Thoolen in de hoofdrol. „Belt die man me, zegt hij: ik krijg het geld niet rond. Ik zal er niet voor verhui zen, hoor, maar in Amerika is een budget èan 20 miljoen heel normaal. Dat is in Nederland ondenkbaar, hier is drie mil joen al moeilijk." Musical Dit najaar staat Danny toch gewoon weer op de planken met Pumpboys Di nettes, een ex-Broadway en West End- produktie van een beginnende 28-jarige producent uit Hoorn. Danny speelt de hoofdrol in de musical die zich afspeelt in het Engeland van de jaren vijftig. „Het is een rock 'n roll-musical. Het de cor is een snelweg met aan de ene kant een restaurant en aan de andere kant een pompstation. Het programmaboekje is een menukaart en als je binnenkomt hoor je snelweggeluiden." Voor zijn rol meet Danny zich een Southern American accent aan en heeft hij momenteel gi taarles. „Een spoedcursus. Ik ben nu bij de bar- ré-accoorden. Moeilijk hoor. Ik heb nog nooit een gitaar in mijn handen gehad. Ik leer alleen de basis. Ik speel straks niet als de gitarist van Dire Straits de sterren van de hemel." Danny de Munk is donderdag 1 juni op tv te zien in een veertig minuten durende special bij RTL4. Amsterdam (anp) - De kaarten voor de twee concerten van The Rolling Stones in Paradiso in Amsterdam zijn uitverkocht. Dat heeft Paradiso bekend gemaakt. Gisteravond werd het eerste con cert gegeven. Vanavond volgt het tweede. Het concert van van avond zal overigens live worden uitgezonden op een scherm op het Museumplein. Om tien uur gisterochtend werd bekend dat de kaarten te koop waren bij de Melkweg, waar op dat moment al lange rijen men sen stonden. Een half uur nadat de Melkweg open ging, waren al le 530 kaarten voor de twee op tredens vergeven. Om de zwarte handel tegen te gaan doen pols bandjes dienst als kaartjes. Wie een gescheurd bandje heeft komt er niet in. De politie schat dat er 600 a 700 mensen op de verkoop waren af gekomen. Er deden zich geen in cidenten voor. De politie had veertig man en vier paarden in gezet. Bij het begin van de kaart verkoop deden zich door het ge drang enkele spannende momen ten voor. Enkele mensen spron gen of vielen in de gracht. Van onze rtv-redactie De VPRO start zondagavond met Luif. Een vijfdelige serie die ge noemd is naar de bedenkster en vertolkster van een opmerkelijke verscheidenheid aan typetjes. Marjan Luif krijgt met dit pro ject, waarvoor zij alle teksten zelf schreef, een uitgelezen kans zich definitief te ontworstelen aan haar tot nu toe toch nog wat mar ginale rol in de komische sector. Zij maakte eind jaren tachtig haar televisiedebuut als me vrouw Ten Kate in de gelijkna mige VPRO-jeugdserie, werkte voor het radioprogramma Borat van dezelfde omroep en leverde tekst- en acteerbijdragen aan de eerste reeks van het inmiddels in brede kring populaire Jiskefet. In Luif trekt zij haar creatieve re gisters als nooit tevoren open. En dat levert vijfmaal 25 minuten kostelijk vermaak op. De serie wordt door de VPRO omschreven als 'licht absurd en tragiko misch'. Een kwalificatie die in ie der geval in de eerste aflevering al volledig wordt waargemaakt. Meteen in de openingssketch toont Luif op treffende wijze haar afkeer tegen het fenomeen 'reality tv'. Zij laat zich in de deuropening van haar woning met graagte interviewen door een tv-verslaggever die onaangekon digd letterlijk alles van haar seksleven wil weten. Binnen de kortste keren weten we dat zij de liefde gemiddeld tweemaal per week bedrijft, er soms overspel wordt gepleegd met de buurman en dat haar eigen echtgenoot ei genlijk een te klein geslachtsdeel bezit. Marjan Luif: „Het valt mij op dat dit soort televisie steeds vaker is te zien. Als ze bij mij zouden ko men met dat soort vragen zou ik daaraan absoluut niet meewer ken." Luif persifleert ook het fenomeen praatshow. In een schitterende dialoog met gastactrice Loes Lu- ca behandelt zij het probleem van de vrouw die er plotseling al leen voor staat. Het tragi-komi- sche element van de serie schuilt vooral in de lotgevallen van twee alcoholistische zwervers. Marjan Luif laat zich in de serie omringen door de gastacteurs Loes Luca, Hans Leendertse, Le- ny Breederveld, René van 't Hof, Olga Zuiderhoek en Joop Dode- rer. (Zondag 28 mei, Nederland 3, 20.46 uur) Van onze rtv-redactie Heeft u zich ooit afgevraagd wat uw hond denkt? De Bob Morrison Show uit Australië heeft het antwoord. Het doorsnee gezin-Morrison wordt vanuit een ongewoon standpunt bekeken: door de ogen van hun huisdier Bob. De 26-delige familiereeks begint vanavond -Nl-zaterdag 27 mei -NO-op het eerste Belgische net. Steve Morrison (Andy Anderson) is een hardwerkende loodgieter die, nu hij veertig wordt, zich opnieuw vragen begint te stellen over de prioriteiten in het leven. Zijn vrouw Liz (Nikki Coghill), midden dertig, is zijn energieke tegenwicht. Dochter Maxine (Elissa Elliott) van 16 is vooral met zichzelf begaan en Ben (Chris Lyons) is met zijn tien jaar de Benjamin. Dan is daar nog Jake (Matt Day), die in de loodgieterszaak helpt. Een dromer met wei nig praktisch inzicht. Maar de absolute held is Bob, geboren in 1990 en gek op de muziek van Barbara Streisand. Aan Cat Stevens heeft hij een bloedhekel. En z'n favoriete speeltjes: de Morrisons. (België Ned. 1, 20.00 uur)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23