\an der Valk il af van complex op Bonaire Pientere pookje is in 1995 eindelijk volwassen Waalwijk wordt 'Efteling van het wonen' Shell houdt vast aan afzinken olieplatform OESO: Nederland moet meer doen om banen te scheppen 5ESTEM ECONOMIE A7 Escort-Silvana Tiffany's "Ac .dverteren helpt snel, drogist. Vakbonden tegen akkoord Whirlpool Meer toezicht op effectenhandel ECONOMIE KORT Akkoord cao-tuinbouwveilingen Kopenhagen duurste stad in Unie MKB stoort zich weinig aan regels Haringstand in Noordzee neemt af Novib legen dominante rol bedrijfsleven NS testen Intercity Plus trein Industrie kan 10 procent gas besparen rOENSDAG 24 MEI 1995 |5A 100,35 A delen p5a 10 A 428,00 A 39,60 A 40,00 A 35,00 A 51,20 A 43,50 A 35,00 a 80,00 A 26,50 A 113,50 A OA 1235,00 A 10 A 54,00 A 61,00 A 15,00 A 55,50 A 14,00 A 47,60 A |40A 42,60 A 170A 50,20 A 31,30 A 73,00 12,00 A 11,00 A |00 loo |20A 72,50 A loo A 67,80 A |90A 59,90 A loo A 69,90 A ■00 1,50 1,40 A 52,20 A k,60 A 29,00 A 1,70 A 57,00 1.20 A 46,50 A 1,50 83,20 A 1,00 A 41,50 A 1,30 A 61,50 A 1,00 6,00 Z 39,40 A 1,30 e 95,50 1,20 A 48,20 A 6,50 A 80,80 A 1.00 A 111,00b P,00 p,50A 35,00 6.00 6,00 6,00 A 58,70 A 6,00 b,oo to,50 A 99,50 A F,40 A 68,00 A p.oo 0,00 A 40,00 A p,20A 23,00 A 26,40 b 4,70 A J4.70A 44,10 |0,60A 69,00 6,50 A 36,80 A 4,00 9 35,00 A Quaker Oats Reed Int. Ricoh Comp St.Gobin Ffr Sanyo Elec.Yen Saralee Schlumberger Scott Newc. Sears Roebuck Sekisui H. Yen Southw. Bell Suzuki Yen Tandy Corp. TDK Toshiba Corp. Union Carbide Union Pacific Unisys USX Marathon US West Weslinghouse Woolworth Xerox Corp. Wall Street allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp asarco inc. bethl. steel boeing co can.pacific chevron chiquita Chrysler Citicorp cons.edison digit.equipm. dupont nemours eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors 34.00A 8,30 A 900,00 619.00A 480.00A 25.50A 63,00 5,30 A 55,00 A 1100,00 43.50 A 400,00 47.80A 3000,00 500,00 29.60 A 54,10 A 10.60 A 18,80 A 39,50 A 14,60 A 15,00 A 117,60 A Hoojj W* B2I.00I 26.00* 62,SO 6.30* 56,00 M.50* V®* 29.50» 54.50» 10.00 18.10* 40,00* 14,60* 15.00* '16,40* WOENSDAG 24 MEI 1995 m onze verslaggever [jalwijk - Meubelshows zijn op tweede paasdag lopen ^duizenden Nederlanders de ongeveer dertig meubel- Uevards de deuren plat. jjt piet Klerkx betreft, krijgt jt'dagje uit' een permanente ijtus; woning inrichten moet ,1 irtainment worden in het „eliwe Themapark Wonen in [aalwijk. Marketing-manager C. Schotsman wil het concern tot de 'Efteling van het wonen' maken. Kinderopvang, een restaurant en spraakmakende evenementen moeten ervoor zor gen dat volgend jaar een miljoen bezoekers naar Waalwijk worden gelokt; ruim tien procent meer dan nu.De Klerkx Groep gaat met toe stemming van moedermaatschap pij, het beursgenoteerde Macin tosh, 30 miljoen gulden investeren in het Themapark Wonen. De eer ste fase is reeds afgerond. Op in dustrieterrein De Haven in Waal wijk heeft de meubelverkoper voor 10 miljoen een distributiecentrum laten neerzetten. Het distributiecentrum is de op maat voor de renovatie van de woonboulevard. De 20.000 m2 die zijn vrijgekomen door de concen tratie van de distributie, worden geheel gevuld met meubels. Het to taal winkeloppervlak komt daar mee op 50.000m2. Volgens directeur F. Bakker is de concentratie van 'al het denkbare op gebied van woninginrichting' een sterke troef in de toenemende concurrentiestrijd tussen de boule vards. „Op alle boulevards heb je gemiddeld zo'n 25 verschillende woninginrichtingwinkels die veel overlap vertonen. Bij ons tref je het gehele assortiment onder één dak en groter dan dat je elders in Ne derland tegenkomt." Bakker ver wacht dat de komende jaren veel van de ongeveer vijfduizend ver kooppunten voor woninginrichting het loodje zullen leggen in het ge vecht om een aandeel in de 7,5 miljard gulden die de Nederlander jaarlijks besteedt aan de inrichting van zijn woning. „We zitten in een periode dat de bestedingen eerder af- dan toenemen en dat versnelt het proces van afbraak van kleine ondernemingen." De Klerkx Groep, met vestigingen in Waal wijk, Amersfoort en het Zeeuwse Axel, heeft volgens Bakker nu om en nabij twee procent van de markt in handen, goed voor een omzet tussen de 150 en 200 miljoen. Voor Pasen 1996 moet Themapark Wo nen een feit zijn. 22/05 23/15 39» *0 40'/. 40» 5054 49 67'» BJ 27 28» 1554 I5)j 5614 57 17» 17» 4754 48» 12 12 42» 4!» 50» 51» 27 28 48» 49» 67» 68» 60» 6(P/, 70 71 29 29» 57» 5J» 46» 47» Goud Goud onbewerkt 19,480-20,080 bewerkt21,680 laten Zilver zilver onbewerkt 235-305 bewerkt 350 laten vk - vorige koers e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend Ln 57,50 700 1,60 1,90 lil 60,00 513 1,00 1,10 lan 60,00 321 2,20 2,40 Ln 60.00 1000 2,00 a 1,40 b ftkt 57,50 364 0,70 0,80 ■96 45,00 271 11,00 11,30 1)1 185,00 407 5,00 7,90 lut 190,00 467 3,10 4,80 Li 140,00 383 2,90 2,30 Li 145,00 281 1,40 1,20 lui 17,00 1358 1,20 1,30 Ikt 18,00 285 0,80 0,70 Ln 420,00 408 9,00 b 9,90 Ln 425,00 851 5,90 6,30 lun 430,00 1231 3,50 3,70 Ln 435,00 1207 1,80 2,00 Ln 440,00 982 0,80 b 1,00 Li 425,00 260 9,10 b 10,50 a lui 430,00 326 7,20 7,40 lui 435,00 282 5,10 5,50 lun 415,00 822 1,00 1,10 lun 420,00 778 1,90 1,80 a lun 425,00 1113 3,60 3,30 Run 430,00 733 6,20 5,60 rjul 420.00 277 3,80 3,50 lokt 430,00 297 11,50 10,80 pul 65,00 335 3,50 2,70 kikt 70.00 447 3,50 - 3,00 pul 85,00 536 2,40 2,50 fokt 55,00 695 1,20 1,30 Eul 60,00 292 1,50 1,50 pug 100,00 542 2,50 2,20 Kun 195,00 324 4,00 4,30 a Kun 200,00 298 1,70 1,60 a Sul 200,00 937 3,30 3,30 ul 180,00 346 0,40 0,40 ul 195,00 335 2,60 2,30 pun 62,50 782 1,30 1,60 pul 60,00 760 3,70 4,20 jut 62,50 1407 2,00 2,40 jul 65,00 1421 1,00 1,30 okt 60,00 494 4,80 b 5,40 b okt 65,00 857 2,10 2,70 o98 35,00 891 28,50 29,50 jun 60,00 660 0,70 a 0,30 jun 62,50 275 1,70 a 1,00 jul 60,00 514 1,00 0,70 jun 770,00 279 7,20 10,00 jun 780,00 517 4,20 5,50 jun 760,00 273 5.70 3,80 gezocht v. Idames 40+! geven tel- sex bij hen t/5cpm). pllijn. Nu do- pn echt op- uit en de d je naar 663 (75cpm) |s onder el- knullen ge- -320*330*88 vrouw/man 3ex kontakt! hh ellijn. Nu in echt op- leukste, de ind je naar 667 75cpm s woest als 2 roberen te.... 1gpm. SANDRA slank blond 22 ji Angela slank blond 26 ji ma-vr 10-22 u 01682-2167. LEUK meisje 22 jaar vooi echt privé, ma. t/m vnj 13-19 u. Tel. 01650-45769. 076-420536/ 06-52766385 Meisjes gevraagd 01650-58051 Blonde vrout* ontvangt privé, 25-26 m°" open, ma t/m vrij. ROOSENDAAL Pret in b« met! Sonja 44j., Ria Diana 28j. 01650-564ia_ me Girls and boys 24 u. 076-147875. Helen en Felicia nog echt privé. 076-147294 ilichtingen: De Stem, 076-236911 heeft geen beperkingen in ifbeton of beton met houtcombi 75x320 geplaatst al voor 3.200' 00x200 geplaatst voor 2» 16®' in 200 hoog geplaatst 96'" pJ11 allen, bedrijfsruimten, loodsen en enne Is in alle afmetingen, tvoeringen snel en correct. 17-62075 of fax 04927-62548, jan onze verslaggever (Size en Rijen - Het Van der Valk-concern is afgestapt van de iiccesformule om de bedrijfsvoering geheel in eigen familie led te houden. De appartementen van het recent verworven pjaza Resort Bonaire worden te koop aangeboden aan particu- Seren. Van der Valk zorgt voor de verhuur en de exploitatie van lit complex. de presentatie van de i, gisteren in motel Gilze werd duidelijk dat Van je Valk innig gaat samenwerken ut projectontwikkelaar René tin onze verslaggever Oosterhout/Eindhoven - De Dienstenbond FNV en Unie JLHP wijzen het akkoord af dat witgoedfabrikant Whirlpool met ondernemingsraad gesloten keft over de verzelfstandiging meen aantal service-monteurs. de forse reorganisatie die lomenteel bij de Whirlpool-be- drijven in Oosterhout en Eindho- doorgevoerd wordt, verliest ongeveer helft van de 75 service- monteurs zijn baan. In totaal lirdwijnen er 100 van de 275 ba- lüibij Whirlpool in Nederland, te directie heeft aangeboden de auteurs die Whirlpool moeten nlaten op weg te helpen bij het >en van een eigen bedrijf. Zij krijgen voor drie jaar een werkgarantie. Inhet eerste jaar kunnen ze voor Werd procent van hun op dachten bij Whirlpool terecht. Dat percentage loopt de volgen- de twee jaar af van tachtig naar listig. Daarna is er geen garantie neer. 3( ondernemingsraad van Whirlpool heeft hiermee inge- 1 De bonden vinden de werkgarantie te mager. Daar naast willen zij dat oudere werk- temers in dienst kunnen blijven dat de nieuwe zelfstandigen ookWhirlpool-produkten mogen sprake raadplegen de bonden tan leden. Acties zijn niet uitge sloten, zo verklaarde bestuurder i van Herpen van de Unie BLHP gisteren. T. Klumper, hoofd per soneelszaken van Whirlpool, is er van een goed resultaat. hem biedt de werkga- ®'ie genoeg mogelijkheden om in bedrijf op te starten. Dat de strvice-monteurs geen Whirl- Pool-produkten mogen verkopen noemt hij logisch. De monteur «anders diensten verlenen aan Rn Whirlpool-dealer en tegelijk 'm concurrent van die dealer ajn. Coitof. Want die verkoopt voor Van der Valk niet alleen de ap partementen op Bonaire maar neemt ook deel aan de uitbrei ding op Bonaire, de bouw van een tweede Van der Valk-hotel op Curagao en aan Marina Port bij het Meer van Genève. Het laatste project, dat volgend jaar wordt gebouwd, omvat 500 ligplaatsen voor boten, een hotel, apparte menten en een watersportcen trum. Van der Valk heeft Plaza Resort Bonaire begin dit jaar gekocht. Het is de bijna afgebouwde boe del uit het faillissement van een Amerikaanse projectontwikke laar. De Antilliaanse overheid, die garant stond voor het project, heeft er zeventig miljoen op ver loren. Volgens Ad van der Valk, die be halve het motel in Gilze en Rijen de Antilliaanse tak leidt, is de verkoop van de appartementen ingegeven door risicospreiding en de grootte van het resort. De ver koopwaarde van de appartemen ten is 53 miljoen gulden. Coltof meldde dat de belangstel ling overweldigend is. Hij ver wacht dat binnen tien dagen hon derd appartementen, die in prijs oplopen van twee tot vijf ton, zijn verkocht. De eigenaars kunnen vier weken zelf gebruik maken van hun vakantieverblijf. De rest van het jaar wordt het verhuurd door Van der Valk, die een rendement voor de eigenaars voorrekent van ongeveer zes pro cent. De toeristen worden weke lijks met een spciale KLM-vlucht naar Bonaire vervoerd. De kopers worden gelokt met een loterij waarbij tien jaar lang jaarlijks een motorboot ter waar de van een ton de hoofdprijs is. Een activist heeft een vlag van de Shetland eilanden en een Greenpeace-spandoek opgehangen voordat hij en een aantal medestanders door de politie en Shell-mensen van het olieplatform Brent Spar wordt verwijderd. foto epa Den Haag (anp) - Shell houdt vast aan het laten zinken in de Atlantische Oce aan van het olieplatform Brent Spar. De actie van Greenpeace gistej£p[H)?1ij,,het hoofdkantoor van Shell International in Den Haag brengt daarin geen verande ring. (B3>; zure?,"]! Greenpeace zegt teleurgesteld te zijn in de houding van Shell International.Ongeveer vijftig actievoerders sloten gisteren het hoofdgebouw van Shell International in Den Haag af. Geketend aan de diverse toegangs deuren van het gebouw, hoopten de actie voerders het gebouw compleet ontoeganke lijk te hebben gemaakt. Maar werknemers wisten via tunnelverbin dingen vanuit bijgebouwen het hoofdge bouw toch te bereiken. Mede daarom werd besloten de actie tegen zessen te beëindigen. Greenpeace sprak in het hoofdkantoor met John Wybrew van de werkmaatschappij Shell UK en met ir J. Hartog, hoofd milieu zaken van de afdeling exploratie en produk- tie van Shell International. Wybrew her haalde nóg ééns alle argumenten op grond waarvan besloten is het gevaarte te latenlaf- zinken. Greenpeace bleef bij haar standpunt dat dit leidt tot ontoelaatbare milieuveront reiniging. Veel meer teleurgesteld was Greenpeace over het gesprek met Hartog. Die wees er volgens Greenpeace op dat buitenlandse werkmaatschappijen zich dienen te houden aan de nationale wetgeving. Dat betekent dat de Britse werkmaatschappij Shell UK wel kan besluiten het platform te laten af zinken omdat de Britse wetgeving dit niet verbiedt. Dit terwijl internationale verdragen zich wel daartegen uitspreken. In Nederland kan dat besluit niet genomen worden omdat de wet geving zich daartegen verzet. De Britse Shell-vertegenwoordiger zei dat op het bewuste platform nog drie actievoer ders van Greenpeace verbleven nadat Shell- medewerkers en Britse politieagenten 11 ac tievoerders en enkele journalisten van he platform hadden gehaald. De drie weigerden het platform vrijwillig te verlaten. Wybrew zei dat het besluit tot dumping on der meer stoelt op het feit dat twee tanks het drijvende olieopslagplatform indertijd lek zijn geraakt. Daardoor wordt het gevaarlijk het gevaarte leeg te pompen om het horizon taal aan de oppervlakt te laten komen en het vervolgens naar een haven te slepen. De komen de drie weken wil Shell UK nog zoveel mogelijk milieuverontreinigende stoffen van het platform te verwijderen al vorens het gevaarte op 240 kilometer uit de kust in de Atlantische Oceaan op ongeveer 2000 meter af te laten zinken. •so onze redactie economie «Merdam - De Stichting Toe- Effectenverkeer (STE) ziet J™ geplaatst voor nieuwe, gro te taken, nu de handel in effec ted steeds verder internationali seert en de derivatenhandel in Wn stroomversnelling raakt. meldde de STE gisteren in 1® jaarverslag. gelijkertijd is misbruik van j'Mrwetenschap allerminst uit "takenpakket van de stichting ,wenen, aldus directeur-se- etaris mr. B. Canneman. Om ertegen effectiever te kunnen weden, wil de STE in een ?e^r stadium de Economi se Controledienst (ECD) kun- J® inschakelen. eijktijdig onderzoek stelt de en de ECD in staat van el- lt»n'S Eindigheid gebruik te ®en maken en levert, zo Canneman, een tijdswinst maand of vier op. can6 in de kabel blijft het i.rStemprobleem bij zowel Een E,en')aar Ministerie als de J Canneman: „Per saldo kan itponam5nwer'iin§ leiden tot cann °,nrz°eken, maar als de - C1 e'l van de opsporingsor- niet wordt uitgebreid, WenPlan geringe levens" reaiM94 Sje^e het eontrolebu- 25 m Amsterdamse beurs maal een onderzoek in. Van onze verslaggever Tilburg - Jarenlang duwen en trekken om een duwband. Zo zou je de ontwik keling sinds eind jaren zestig van de zogeheten continu variabele transmis sie (cvt), de revolutionaire automati sche versnelling voor auto's in de vorm van een metalen duwband, gerust mo gen kwalificeren. Decennia lang ma nifesteerde de bezitter van die unieke duwband, Van Doorne's Transmissie, (VDT) zich in een bandeloos bestaan. De geschiedenis van VDT kenmerkt zich vele jaren door eindeloze rijen teleurge stelde automobielfabrikanten, onthutste geldschieters, zwaar gefrustreerde weten schappers die de duwband maar niet ver der krijgen dan de laboratoriumfase. Ter wijl de halve autowereld reikhalzend wacht op produktie aan de lopende band. Het is de geschiedenis van permanent geldgebrek, dreigende faillissementen, maar ook van miraculeuze reddingsopera ties. Want steeds doken er nieuwe inves teerders op, waaronder de Nederlandse staat, om de beloftes alsnog waar te ma ken. Ook de vakbonden stonden jaren op de bres. De strijd om behoud van banen, ge koppeld aan een onwrikbaar geloof in de band, zorgde ervoor dat VDT nooit hele maal onderuit ging. Niet alleen in 1984, toen VDT echt op de rand van faillissement balanceerde, was er sprake van het zoveelste financieel knel punt. Algemeen directeur ir. P. de Bruin is vandaag de dag niets te beroerd te conclu deren, dat al vanaf de opening van de veel belovende fabriek in 1972 VDT bijna con stant 'beschikte' over een 'negatief' eigen vermogen. Een laconieke manier van zeggen dat alle cijfers bij VDT voortdurend bloedrood ge kleurd waren. Zonder overdrijving mag je dus zeggen dat het Tilburgse Van Doorne's Transmissie (VDT) een lange 'bewogen jeugd' achter de rug heeft. Met de overname van alle aan delen door het Duitse Robert Bosch GmbH krijgt de band wellicht voor het eerst de kans volledig door te breken. Ir. Paul de Bruin weet dat die doorbraak in feite al een feit is. „De transmissiedes kundigen zien wereldwijd de cvt nu als een uitstekende oplossing. Na Japan vol gen Europa en ook de VS." Anders dan bij Fokker die in kommervolle omstandigheden door het Duitse Dasa werd ingelijfd ligt het volgens De Bruin bij VDT wel even anders: „Wij kijken tegen een uitstekende toekomst aan, na 1998 rol len er hier 1 miljoen banden van de band." Inmiddels zijn dat er voorlopig 1200 per dag, maar dat zullen er volgens De Bruin over drie jaar zeker 4000 zijn. Want dan schat hij de vraag op 800.000 duwbanden per jaar. En met een produktie van 40 mil joen auto's per jaar ziet optimist De Bruin nog een gigantische groeimarkt. „Vooral als je eenmaal binnen bent," zegt hij. Met Bosch die als neutraal bedrijf bij de auto mobielfabrikanten door de voordeur naar binnen mag, gaat dat lukken. Het idee achter dat duwbandje, dat zijn le ven als trekbandje begon, komt uit het brein van dr. Hub. van Doorne. De grond legger van het DAF concern die in 1966, eenmaal met pensioen in zijn schuurtje in Deurne aan het vervolg voor zijn pienter ste pookje begon. Het duurde tot 1972 al vorens de geestelijke vader zijn kind rijp voor produktie vond. Op een ijskoude februaridag in 1973 te kenden DAF en Tilburg de contracten voor een fabriek. VDT zou werk gaan bie den aan 2000 mensen. Maar nooit meer dan een tiende deel van dat aantal zijn binnen de poorten van de supermoderne high-tech fabriek aan de slag geweest. Een jaar later in 1974 verklaarde Martien van Doorne dat VDT meteen zou zorgen voor 'enige produktie'. Maar er rolden ver volgens in Tilburg slechts geassembleerde lichte DAF-trucks van de band. Volgens de directeuren nodig om leegloop van de nieuwe fabriek te voorkomen. Uit die tijd stammen de eerste geluiden over problemen bij de produktie. De hoge eisen Het begon ooit met de Variomatic, het pientere pookje van het oerhollandse Daf je. Zijn opvolger, de continu variabele transmissie, is anno 1995 eindelijk een ge wilde kluif. foto do visser die aan de band gesteld moesten worden zorgden voor meer problemen dan VDT aankon. DAF klopte in twee jaar later in 1976 aan bij de overheid, die een kwart van de aan delen voor 7,5 miljoen gulden overnam. VADO (nieuw'voor DAF-holding) stak toen zelf ook 22,5 miljoen extra in het be drijf, dat veel weg had van een bodemloze put. De toenmalige directeur E. Hamstra Pik, kind aan huis bij de Van Doorne familie, zei bij die gelegenheid: „De Transmatic kent geen kinderziektes meer, nog dit jaar gaan wij produceren." Het heeft in feite nog tien jaar van achter gestelde leningen, kredieten, beloftes en dreigementen geduurd alvorens VDT wat ontspannener adem kon halen. In 1988 leek de tijd voorbij dat men alleen maar hijgend achter de feiten aanholde. Tot dat jaar slaagde VDT er met geen mogelijk heid in de cvt, op de hielen gezeten door technische, financiële en juridische moei lijkheden, op enige schaal van betekenis, te produceren. De klanten van het eerste uur Fuji Heavy Industries (Subaru), Ford en Fiat vertoon den echter engelengeduld; daartoe overi gens veroordeeld door de omstandigheid dat er niemand anders was die die banden kon leveren. Want daar had VDT zich in waterdichte patenten wel tegen ingedekt. Het echte keerpunt kwam in 1985 toen de grootste leverancier van 'bakken' het Amerikaanse Borg-Warner zich als aan deelhouder liet uitkopen. De MIP, Maat schappij voor Industriële Projecten, werd grootste aandeelhouder en ook ABN als nieuwe bankier en AMRO schoven met nieuwe kredieten. Voor het eerst komt de omslag van labora torium naar massaproduktie werkelijk op gang. Naast Ford, Fiat en Subaru, krijgen ook Nissan, Lancia, Rover en Volvo de cvt onder de motorkap. En zowaar vanaf 1988 haalt VDT winst. Eerst mondjesmaat, maar vanaf 1989 be draagt die winst constant 15 procent van de omzet. En zo werd VDT een begeerde kluif in autoland, waar veel belangstelling voor bestond. Robert Bosch GmbH trekt tenslotte aan het langste eind. Daarmee lijkt een einde te zijn gekomen aan VDT's bandeloos bestaan. Parijs (anp) - De werkloosheid in Nederland zal zowel dit jaar als volgend jaar iets afnemen door de economische groei, maar blijft waarschijnlijk op een 'historisch hoog ni veau'. Nederland heeft weliswaar op een aantal terreinen actie ondernomen, maar zal meer moeten doen om de werk loosheid verder omlaag te drukken, zo luidt het oordeel van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ont wikkeling (OESO). De OESO komt met een reeks aanbevelingen voor de afzonderlij ke lidstaten. De arbeidsmarkt in Nederland wordt getroffen door tal van knelpunten, al is het werkloosheidscijfer van Nederland niet eens zo gek vergeleken met andere OESO-landen. Het afgelopen jaar kampte Nederland met een werkloosheid van 7,2 procent. Dat is lager dan het gemiddelde van de Europese in dustrielanden van 11,1 procent en ook lager dan het gemiddelde niveau van 7,8 procent van alle industrielanden samen, zo consta teert de in Parijs gevestigde instelling in haar jongste, gestand aardiseerde gegevens. Volgens de OESO moeten de Nederlandse werkloosheidsuitkerin gen omlaag. Ook de lengte van de uitkering moet aan banden om op die manier de prikkels voor werklozen om aan de slag te gaan, te verhogen. Uitkeringen voor jongeren ziet de OESO graag gekoppeld aan de voorwaarde een opleiding of stageplaats te accepteren. Daarnaast moet Nederland het genereuze uitkeringssysteem voor ouderen aanpakken. Minister Wijers (Economische Zaken) liet in een reactie weten de knelpunten te onderkennen. De aanbevelingen van de OESO 'ko men dichtbij waarmee we in Nederland bezig zijn', luidde zijn conclusie. De Europese landen moeten de vooruitzichten voor vooral de laaggeschoolde werklozen verbeteren. Hiervoor is een uitgebreide aanpak nodig, maar het probleem zal niet op korte termijn zijn op te lossen, betoogde Wijers in Parijs. Om meer banen voor hoofdzakelijk de laaggeschoolden te schep pen, is in de eerste plaats een stabiel macro-economisch klimaat vereist. Dat betekent dat de overheid zijn begrotingstekort en staatsschuld moet terugdringen, aldus Wijers. Daarnaast kan de regering het geld beter gaan besteden. De bewindsman noemde hierbij transport en technologie. Dat zal functioneren als aan aanjager van de economische groei, wat een eerste stap is opweg naar meer werkgelegenheid. Den Haag - Werkgevers en bonden zijn het in beginsel eens gewor den over een nieuwe cao voor de 2500 medewerkers in de tuin bouwveilingen. De werknemers krijgen twee keer prijscompensatie in het contract, dat tot 1 februari 1997 loopt. De eerste keer gebeurt dat op 1 februari van het volgend jaar, de tweede keer op de afloop datum van de cao. De bonden zijn er ook in geslaagd om verslechteringen in de toesla gen voor de avonduren en de zaterdag van tafel te krijgen. De werknemers in ploegendienst gaan met behoud van salaris 36 uur werken, tegen 38 uur thans. Ook is er overeenstemming over de vut bereikt. Brussel - Kopenhagen is de duurste hoofdstad in de Europese Unie, zowel wat betreft huisvesting als kosten van levensonderhoud. Lis sabon en Athene zijn verreweg het goedkoopst, tonen cijfers van het Europees bureau voor de statistiek (Eurostat) aan. Amsterdam zit in de middenmoot. Eurostat heeft zich gebaseerd op de situatie van Europese ambte naren. Voor eten, drinken en tabak betaalt die ambtenaar het meest in Helsinki. Amsterdam komt op de negende plaats. Schoenen en kleding zijn zeer prijzig in Parijs, daarvoor is men in Londen goed koper uit. Voor huisvesting betaalt de rijkere Europeaan in de Ne derlandse hoofdstad weer meer dan gemiddeld. Amsterdam - Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf stoort zich weinig aan de vele wetten en de hoge belastingdruk. Ondanks voortdurende klachten daarover van belangenvereniging MKB Ne derland vindt slechts 15 procent van de ondernemers dat het werk op de korte termijn door belastingen en wetgeving wordt belem merd. Dat blijkt uit de European Business Survey 1995, de grootste studie onder het Europese midden- en kleinbedrijf. Nederland scoort daarmee ver onder het Europese gemiddelde. De lage score is opvallend. Al jaren voeren werkgeversorganisaties een kruistocht tegen de in hun ogen enorme hoeveelheid regels en wetten in Ne derland. Vlaardingen - De neergaande trend in de haringbestanden in de Noordzee en delen van de Atlantische Oceaan lijkt zich door te zet ten. Dat concludeert J. Henfling van het Rijksinstituut voor Visse- rijonderzoek op basis van recente schattingen. De hoeveelheid ha ring ligt nog steeds dicht bij het biologisch minimum van 800.000 ton, of er zelfs net iets onder, aldus Henfling gisteren tijdens een bijeenkomst in Vlaardingen over het nieuwe haringseizoen. Volgens hem is er geen sprake van ernstige bedreiging van de vis stand. Desondanks meent hij dat voor een 'stabiele en duurzame visserij grotere bestanden welkom zouden zijn'. Volgens hem zal een verlaging van de visquota door de Europese Commissie dan ook noodzakelijk blijken. Den Haag - De belangen van het bedrijfsleven mogen niet de bo ventoon gaan voeren als in het kader van de herijking van het inter nationale beleid de ontwikkelingshulp aan bod komt. De Novib liet gisteren bij de presentatie van haar jaarverslag weten bevreesd te zijn voor een te grote greep van ondernemers op de hulp. De ont wikkelingsorganisatie reageerde daarmee op berichten dat Econo mische Zaken in het herijkingsdebat met succes zijn invloed op de hulpverlening aan de Derde Wereld heeft weten te vergroten. Eindhoven - De Nederlandse Spoorwegen testen vanaf 28 mei de nieuwe Intercity Plus op het traject Den Haag-Heerlen. De luxe trein bestaat uit elf rijtuigen. Het NS-paradepaardje moet de ko mende jaren meer mensen tot treingebruik aanzetten. De spoorwe gen hanteren voor de Intercity Plus het normale treintarief. De Intercity Plus is aan de buitenkant herkenbaar aan een donker blauwe metallic kleur met gele accenten. Binnen zijn de wagons zo wel in de eerste als in de tweede klas ingericht met leren stoelen met veel beenruimte. In de leuningen zitten radio's ingebouwd. Een deel van de aange brachte tafels zijn van speelborden voorzien. In de eerste klas is in het bijzonder rekening gehouden met zakenlieden. Op verschillen de plaatsen zijn aansluitingen voor het gebruik van bijvoorbeeld draagbare computers. Ook heeft dit deel van de trein een telefoon aansluiting en vijf- en zespersoons compartimenten waarin verga derd kan worden. De jongste passagiers kunnen zich vermaken met tekenfilms en sprookjes. Groningen - Bij grote industriële ondernemingen is een besparing van tien procent op gas economisch haalbaar. Dat zei topman Ver berg van de Gasunie, gisteren in een toelichting op het jaarverslag. In het kader van het Milieuplan Industrie lichtten deskundigen de grootste verbruikers van gas door. Het gaat in totaal om een ver- birnik van negen miljard kubieke meter per jaar en daarvan is in middels 4,8 miljard onderzocht. Technisch is een verdere besparin- ging van 25 procent mogelijk. Maar bij de huidige lage energieprij zen zullen de ondernemingen niet investeren om te komen tot een maximale besparing.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 7