\an der Valk
il af van
complex
op Bonaire
Pientere pookje is in 1995 eindelijk volwassen
Waalwijk wordt 'Efteling van het wonen'
Shell houdt vast aan afzinken olieplatform
OESO: Nederland
moet meer doen om
banen te scheppen
5ESTEM
ECONOMIE
A7
Escort-Silvana
Tiffany's
"Ac
.dverteren
helpt snel,
drogist.
Vakbonden tegen
akkoord Whirlpool
Meer toezicht op
effectenhandel
ECONOMIE KORT
Akkoord cao-tuinbouwveilingen
Kopenhagen duurste stad in Unie
MKB stoort zich weinig aan regels
Haringstand in Noordzee neemt af
Novib legen dominante rol bedrijfsleven
NS testen Intercity Plus trein
Industrie kan 10 procent gas besparen
rOENSDAG 24 MEI 1995
|5A 100,35 A
delen
p5a
10 A 428,00 A
39,60 A
40,00 A
35,00 A
51,20 A
43,50 A
35,00 a
80,00 A
26,50 A
113,50 A
OA 1235,00 A
10 A 54,00 A
61,00 A
15,00 A
55,50 A
14,00 A
47,60 A
|40A 42,60 A
170A 50,20 A
31,30 A
73,00
12,00 A
11,00 A
|00
loo
|20A 72,50 A
loo A 67,80 A
|90A 59,90 A
loo A 69,90 A
■00
1,50
1,40 A 52,20 A
k,60 A 29,00 A
1,70 A 57,00
1.20 A 46,50 A
1,50 83,20 A
1,00 A 41,50 A
1,30 A 61,50 A
1,00
6,00 Z 39,40 A
1,30 e 95,50
1,20 A 48,20 A
6,50 A 80,80 A
1.00 A 111,00b
P,00
p,50A 35,00
6.00
6,00
6,00 A 58,70 A
6,00
b,oo
to,50 A 99,50 A
F,40 A 68,00 A
p.oo
0,00 A 40,00 A
p,20A 23,00 A
26,40 b
4,70 A
J4.70A 44,10
|0,60A
69,00
6,50 A 36,80 A
4,00 9 35,00 A
Quaker Oats
Reed Int.
Ricoh Comp
St.Gobin Ffr
Sanyo Elec.Yen
Saralee
Schlumberger
Scott Newc.
Sears Roebuck
Sekisui H. Yen
Southw. Bell
Suzuki Yen
Tandy Corp.
TDK
Toshiba Corp.
Union Carbide
Union Pacific
Unisys
USX Marathon
US West
Weslinghouse
Woolworth
Xerox Corp.
Wall Street
allied signal
amer.brands
amer.tel.tel
amoco corp
asarco inc.
bethl. steel
boeing co
can.pacific
chevron
chiquita
Chrysler
Citicorp
cons.edison
digit.equipm.
dupont nemours
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
34.00A
8,30 A
900,00
619.00A
480.00A
25.50A
63,00
5,30 A
55,00 A
1100,00
43.50 A
400,00
47.80A
3000,00
500,00
29.60 A
54,10 A
10.60 A
18,80 A
39,50 A
14,60 A
15,00 A
117,60 A
Hoojj
W*
B2I.00I
26.00*
62,SO
6.30*
56,00
M.50*
V®*
29.50»
54.50»
10.00
18.10*
40,00*
14,60*
15.00*
'16,40*
WOENSDAG 24 MEI 1995
m onze verslaggever
[jalwijk - Meubelshows zijn
op tweede paasdag lopen
^duizenden Nederlanders
de ongeveer dertig meubel-
Uevards de deuren plat.
jjt piet Klerkx betreft, krijgt
jt'dagje uit' een permanente
ijtus; woning inrichten moet
,1 irtainment worden in het
„eliwe Themapark Wonen in
[aalwijk.
Marketing-manager C. Schotsman
wil het concern tot de 'Efteling van
het wonen' maken. Kinderopvang,
een restaurant en spraakmakende
evenementen moeten ervoor zor
gen dat volgend jaar een miljoen
bezoekers naar Waalwijk worden
gelokt; ruim tien procent meer dan
nu.De Klerkx Groep gaat met toe
stemming van moedermaatschap
pij, het beursgenoteerde Macin
tosh, 30 miljoen gulden investeren
in het Themapark Wonen. De eer
ste fase is reeds afgerond. Op in
dustrieterrein De Haven in Waal
wijk heeft de meubelverkoper voor
10 miljoen een distributiecentrum
laten neerzetten.
Het distributiecentrum is de op
maat voor de renovatie van de
woonboulevard. De 20.000 m2 die
zijn vrijgekomen door de concen
tratie van de distributie, worden
geheel gevuld met meubels. Het to
taal winkeloppervlak komt daar
mee op 50.000m2.
Volgens directeur F. Bakker is de
concentratie van 'al het denkbare
op gebied van woninginrichting'
een sterke troef in de toenemende
concurrentiestrijd tussen de boule
vards. „Op alle boulevards heb je
gemiddeld zo'n 25 verschillende
woninginrichtingwinkels die veel
overlap vertonen. Bij ons tref je het
gehele assortiment onder één dak
en groter dan dat je elders in Ne
derland tegenkomt." Bakker ver
wacht dat de komende jaren veel
van de ongeveer vijfduizend ver
kooppunten voor woninginrichting
het loodje zullen leggen in het ge
vecht om een aandeel in de 7,5
miljard gulden die de Nederlander
jaarlijks besteedt aan de inrichting
van zijn woning. „We zitten in een
periode dat de bestedingen eerder
af- dan toenemen en dat versnelt
het proces van afbraak van kleine
ondernemingen." De Klerkx
Groep, met vestigingen in Waal
wijk, Amersfoort en het Zeeuwse
Axel, heeft volgens Bakker nu om
en nabij twee procent van de markt
in handen, goed voor een omzet
tussen de 150 en 200 miljoen. Voor
Pasen 1996 moet Themapark Wo
nen een feit zijn.
22/05 23/15
39» *0
40'/. 40»
5054 49
67'» BJ
27 28»
1554 I5)j
5614 57
17» 17»
4754 48»
12 12
42» 4!»
50» 51»
27 28
48» 49»
67» 68»
60» 6(P/,
70 71
29 29»
57» 5J»
46» 47»
Goud
Goud onbewerkt 19,480-20,080
bewerkt21,680 laten
Zilver
zilver onbewerkt 235-305
bewerkt 350 laten
vk - vorige koers
e gedaan/bieden
d ex dividend
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
Ln
57,50
700
1,60
1,90
lil
60,00
513
1,00
1,10
lan
60,00
321
2,20
2,40
Ln
60.00
1000
2,00 a
1,40 b
ftkt
57,50
364
0,70
0,80
■96
45,00
271
11,00
11,30
1)1
185,00
407
5,00
7,90
lut
190,00
467
3,10
4,80
Li
140,00
383
2,90
2,30
Li
145,00
281
1,40
1,20
lui
17,00
1358
1,20
1,30
Ikt
18,00
285
0,80
0,70
Ln
420,00
408
9,00 b
9,90
Ln
425,00
851
5,90
6,30
lun
430,00
1231
3,50
3,70
Ln
435,00
1207
1,80
2,00
Ln
440,00
982
0,80 b
1,00
Li
425,00
260
9,10 b
10,50 a
lui
430,00
326
7,20
7,40
lui
435,00
282
5,10
5,50
lun
415,00
822
1,00
1,10
lun
420,00
778
1,90
1,80 a
lun
425,00
1113
3,60
3,30
Run
430,00
733
6,20
5,60
rjul
420.00
277
3,80
3,50
lokt
430,00
297
11,50
10,80
pul
65,00
335
3,50
2,70
kikt
70.00
447
3,50 -
3,00
pul
85,00
536
2,40
2,50
fokt
55,00
695
1,20
1,30
Eul
60,00
292
1,50
1,50
pug
100,00
542
2,50
2,20
Kun
195,00
324
4,00
4,30 a
Kun
200,00
298
1,70
1,60 a
Sul
200,00
937
3,30
3,30
ul
180,00
346
0,40
0,40
ul
195,00
335
2,60
2,30
pun
62,50
782
1,30
1,60
pul
60,00
760
3,70
4,20
jut
62,50
1407
2,00
2,40
jul
65,00
1421
1,00
1,30
okt
60,00
494
4,80 b
5,40 b
okt
65,00
857
2,10
2,70
o98
35,00
891
28,50
29,50
jun
60,00
660
0,70 a
0,30
jun
62,50
275
1,70 a
1,00
jul
60,00
514
1,00
0,70
jun
770,00
279
7,20
10,00
jun
780,00
517
4,20
5,50
jun
760,00
273
5.70
3,80
gezocht v.
Idames 40+!
geven tel-
sex bij hen
t/5cpm).
pllijn. Nu do-
pn echt op-
uit en de
d je naar
663 (75cpm)
|s onder el-
knullen ge-
-320*330*88
vrouw/man
3ex kontakt!
hh
ellijn. Nu
in echt op-
leukste, de
ind je naar
667 75cpm
s woest als 2
roberen te....
1gpm.
SANDRA slank blond 22 ji
Angela slank blond 26 ji
ma-vr 10-22 u 01682-2167.
LEUK meisje 22 jaar vooi
echt privé, ma. t/m vnj
13-19 u. Tel. 01650-45769.
076-420536/ 06-52766385
Meisjes gevraagd
01650-58051 Blonde vrout*
ontvangt privé, 25-26 m°"
open, ma t/m vrij.
ROOSENDAAL Pret in b«
met! Sonja 44j., Ria
Diana 28j. 01650-564ia_
me
Girls and boys 24 u.
076-147875.
Helen en Felicia
nog echt privé. 076-147294
ilichtingen: De Stem, 076-236911
heeft geen
beperkingen in
ifbeton of beton met houtcombi
75x320 geplaatst al voor 3.200'
00x200 geplaatst voor 2» 16®'
in 200 hoog geplaatst 96'" pJ11
allen, bedrijfsruimten, loodsen en
enne Is in alle afmetingen,
tvoeringen snel en correct.
17-62075 of fax 04927-62548,
jan onze verslaggever
(Size en Rijen - Het Van der Valk-concern is afgestapt van de
iiccesformule om de bedrijfsvoering geheel in eigen familie
led te houden. De appartementen van het recent verworven
pjaza Resort Bonaire worden te koop aangeboden aan particu-
Seren. Van der Valk zorgt voor de verhuur en de exploitatie van
lit complex.
de presentatie van de
i, gisteren in motel Gilze
werd duidelijk dat Van
je Valk innig gaat samenwerken
ut projectontwikkelaar René
tin onze verslaggever
Oosterhout/Eindhoven - De
Dienstenbond FNV en Unie
JLHP wijzen het akkoord af dat
witgoedfabrikant Whirlpool met
ondernemingsraad gesloten
keft over de verzelfstandiging
meen aantal service-monteurs.
de forse reorganisatie die
lomenteel bij de Whirlpool-be-
drijven in Oosterhout en Eindho-
doorgevoerd wordt, verliest
ongeveer helft van de 75 service-
monteurs zijn baan. In totaal
lirdwijnen er 100 van de 275 ba-
lüibij Whirlpool in Nederland,
te directie heeft aangeboden de
auteurs die Whirlpool moeten
nlaten op weg te helpen bij het
>en van een eigen bedrijf.
Zij krijgen voor drie jaar een
werkgarantie.
Inhet eerste jaar kunnen ze voor
Werd procent van hun op
dachten bij Whirlpool terecht.
Dat percentage loopt de volgen-
de twee jaar af van tachtig naar
listig. Daarna is er geen garantie
neer.
3( ondernemingsraad van
Whirlpool heeft hiermee inge-
1 De bonden vinden de
werkgarantie te mager. Daar
naast willen zij dat oudere werk-
temers in dienst kunnen blijven
dat de nieuwe zelfstandigen
ookWhirlpool-produkten mogen
sprake
raadplegen de bonden
tan leden. Acties zijn niet uitge
sloten, zo verklaarde bestuurder
i van Herpen van de Unie
BLHP gisteren.
T. Klumper, hoofd per
soneelszaken van Whirlpool, is er
van een goed resultaat.
hem biedt de werkga-
®'ie genoeg mogelijkheden om
in bedrijf op te starten. Dat de
strvice-monteurs geen Whirl-
Pool-produkten mogen verkopen
noemt hij logisch. De monteur
«anders diensten verlenen aan
Rn Whirlpool-dealer en tegelijk
'm concurrent van die dealer
ajn.
Coitof. Want die verkoopt voor
Van der Valk niet alleen de ap
partementen op Bonaire maar
neemt ook deel aan de uitbrei
ding op Bonaire, de bouw van een
tweede Van der Valk-hotel op
Curagao en aan Marina Port bij
het Meer van Genève. Het laatste
project, dat volgend jaar wordt
gebouwd, omvat 500 ligplaatsen
voor boten, een hotel, apparte
menten en een watersportcen
trum.
Van der Valk heeft Plaza Resort
Bonaire begin dit jaar gekocht.
Het is de bijna afgebouwde boe
del uit het faillissement van een
Amerikaanse projectontwikke
laar. De Antilliaanse overheid,
die garant stond voor het project,
heeft er zeventig miljoen op ver
loren.
Volgens Ad van der Valk, die be
halve het motel in Gilze en Rijen
de Antilliaanse tak leidt, is de
verkoop van de appartementen
ingegeven door risicospreiding en
de grootte van het resort. De ver
koopwaarde van de appartemen
ten is 53 miljoen gulden.
Coltof meldde dat de belangstel
ling overweldigend is. Hij ver
wacht dat binnen tien dagen hon
derd appartementen, die in prijs
oplopen van twee tot vijf ton, zijn
verkocht. De eigenaars kunnen
vier weken zelf gebruik maken
van hun vakantieverblijf.
De rest van het jaar wordt het
verhuurd door Van der Valk, die
een rendement voor de eigenaars
voorrekent van ongeveer zes pro
cent. De toeristen worden weke
lijks met een spciale KLM-vlucht
naar Bonaire vervoerd.
De kopers worden gelokt met een
loterij waarbij tien jaar lang
jaarlijks een motorboot ter waar
de van een ton de hoofdprijs is.
Een activist heeft een vlag van de Shetland eilanden en een Greenpeace-spandoek opgehangen voordat hij en een aantal medestanders
door de politie en Shell-mensen van het olieplatform Brent Spar wordt verwijderd. foto epa
Den Haag (anp) - Shell houdt vast aan
het laten zinken in de Atlantische Oce
aan van het olieplatform Brent Spar. De
actie van Greenpeace gistej£p[H)?1ij,,het
hoofdkantoor van Shell International in
Den Haag brengt daarin geen verande
ring. (B3>; zure?,"]!
Greenpeace zegt teleurgesteld te zijn in de
houding van Shell International.Ongeveer
vijftig actievoerders sloten gisteren het
hoofdgebouw van Shell International in Den
Haag af. Geketend aan de diverse toegangs
deuren van het gebouw, hoopten de actie
voerders het gebouw compleet ontoeganke
lijk te hebben gemaakt.
Maar werknemers wisten via tunnelverbin
dingen vanuit bijgebouwen het hoofdge
bouw toch te bereiken. Mede daarom werd
besloten de actie tegen zessen te beëindigen.
Greenpeace sprak in het hoofdkantoor met
John Wybrew van de werkmaatschappij
Shell UK en met ir J. Hartog, hoofd milieu
zaken van de afdeling exploratie en produk-
tie van Shell International. Wybrew her
haalde nóg ééns alle argumenten op grond
waarvan besloten is het gevaarte te latenlaf-
zinken. Greenpeace bleef bij haar standpunt
dat dit leidt tot ontoelaatbare milieuveront
reiniging.
Veel meer teleurgesteld was Greenpeace
over het gesprek met Hartog. Die wees er
volgens Greenpeace op dat buitenlandse
werkmaatschappijen zich dienen te houden
aan de nationale wetgeving. Dat betekent
dat de Britse werkmaatschappij Shell UK
wel kan besluiten het platform te laten af
zinken omdat de Britse wetgeving dit niet
verbiedt.
Dit terwijl internationale verdragen zich wel
daartegen uitspreken. In Nederland kan dat
besluit niet genomen worden omdat de wet
geving zich daartegen verzet.
De Britse Shell-vertegenwoordiger zei dat
op het bewuste platform nog drie actievoer
ders van Greenpeace verbleven nadat Shell-
medewerkers en Britse politieagenten 11 ac
tievoerders en enkele journalisten van he
platform hadden gehaald. De drie weigerden
het platform vrijwillig te verlaten.
Wybrew zei dat het besluit tot dumping on
der meer stoelt op het feit dat twee tanks het
drijvende olieopslagplatform indertijd lek
zijn geraakt. Daardoor wordt het gevaarlijk
het gevaarte leeg te pompen om het horizon
taal aan de oppervlakt te laten komen en het
vervolgens naar een haven te slepen.
De komen de drie weken wil Shell UK nog
zoveel mogelijk milieuverontreinigende
stoffen van het platform te verwijderen al
vorens het gevaarte op 240 kilometer uit de
kust in de Atlantische Oceaan op ongeveer
2000 meter af te laten zinken.
•so onze redactie economie
«Merdam - De Stichting Toe-
Effectenverkeer (STE) ziet
J™ geplaatst voor nieuwe, gro
te taken, nu de handel in effec
ted steeds verder internationali
seert en de derivatenhandel in
Wn stroomversnelling raakt.
meldde de STE gisteren in
1® jaarverslag.
gelijkertijd is misbruik van
j'Mrwetenschap allerminst uit
"takenpakket van de stichting
,wenen, aldus directeur-se-
etaris mr. B. Canneman. Om
ertegen effectiever te kunnen
weden, wil de STE in een
?e^r stadium de Economi
se Controledienst (ECD) kun-
J® inschakelen.
eijktijdig onderzoek stelt de
en de ECD in staat van el-
lt»n'S Eindigheid gebruik te
®en maken en levert, zo
Canneman, een tijdswinst
maand of vier op.
can6 in de kabel blijft het
i.rStemprobleem bij zowel
Een E,en')aar Ministerie als de
J Canneman: „Per saldo kan
itponam5nwer'iin§ leiden tot
cann °,nrz°eken, maar als de
- C1 e'l van de opsporingsor-
niet wordt uitgebreid,
WenPlan geringe levens"
reaiM94 Sje^e het eontrolebu-
25 m Amsterdamse beurs
maal een onderzoek in.
Van onze verslaggever
Tilburg - Jarenlang duwen en trekken
om een duwband. Zo zou je de ontwik
keling sinds eind jaren zestig van de
zogeheten continu variabele transmis
sie (cvt), de revolutionaire automati
sche versnelling voor auto's in de vorm
van een metalen duwband, gerust mo
gen kwalificeren. Decennia lang ma
nifesteerde de bezitter van die unieke
duwband, Van Doorne's Transmissie,
(VDT) zich in een bandeloos bestaan.
De geschiedenis van VDT kenmerkt zich
vele jaren door eindeloze rijen teleurge
stelde automobielfabrikanten, onthutste
geldschieters, zwaar gefrustreerde weten
schappers die de duwband maar niet ver
der krijgen dan de laboratoriumfase. Ter
wijl de halve autowereld reikhalzend
wacht op produktie aan de lopende band.
Het is de geschiedenis van permanent
geldgebrek, dreigende faillissementen,
maar ook van miraculeuze reddingsopera
ties. Want steeds doken er nieuwe inves
teerders op, waaronder de Nederlandse
staat, om de beloftes alsnog waar te ma
ken.
Ook de vakbonden stonden jaren op de
bres. De strijd om behoud van banen, ge
koppeld aan een onwrikbaar geloof in de
band, zorgde ervoor dat VDT nooit hele
maal onderuit ging.
Niet alleen in 1984, toen VDT echt op de
rand van faillissement balanceerde, was er
sprake van het zoveelste financieel knel
punt. Algemeen directeur ir. P. de Bruin is
vandaag de dag niets te beroerd te conclu
deren, dat al vanaf de opening van de veel
belovende fabriek in 1972 VDT bijna con
stant 'beschikte' over een 'negatief' eigen
vermogen.
Een laconieke manier van zeggen dat alle
cijfers bij VDT voortdurend bloedrood ge
kleurd waren.
Zonder overdrijving mag je dus zeggen dat
het Tilburgse Van Doorne's Transmissie
(VDT) een lange 'bewogen jeugd' achter de
rug heeft. Met de overname van alle aan
delen door het Duitse Robert Bosch GmbH
krijgt de band wellicht voor het eerst de
kans volledig door te breken.
Ir. Paul de Bruin weet dat die doorbraak
in feite al een feit is. „De transmissiedes
kundigen zien wereldwijd de cvt nu als
een uitstekende oplossing. Na Japan vol
gen Europa en ook de VS."
Anders dan bij Fokker die in kommervolle
omstandigheden door het Duitse Dasa
werd ingelijfd ligt het volgens De Bruin bij
VDT wel even anders: „Wij kijken tegen
een uitstekende toekomst aan, na 1998 rol
len er hier 1 miljoen banden van de band."
Inmiddels zijn dat er voorlopig 1200 per
dag, maar dat zullen er volgens De Bruin
over drie jaar zeker 4000 zijn. Want dan
schat hij de vraag op 800.000 duwbanden
per jaar. En met een produktie van 40 mil
joen auto's per jaar ziet optimist De Bruin
nog een gigantische groeimarkt. „Vooral
als je eenmaal binnen bent," zegt hij. Met
Bosch die als neutraal bedrijf bij de auto
mobielfabrikanten door de voordeur naar
binnen mag, gaat dat lukken.
Het idee achter dat duwbandje, dat zijn le
ven als trekbandje begon, komt uit het
brein van dr. Hub. van Doorne. De grond
legger van het DAF concern die in 1966,
eenmaal met pensioen in zijn schuurtje in
Deurne aan het vervolg voor zijn pienter
ste pookje begon. Het duurde tot 1972 al
vorens de geestelijke vader zijn kind rijp
voor produktie vond.
Op een ijskoude februaridag in 1973 te
kenden DAF en Tilburg de contracten
voor een fabriek. VDT zou werk gaan bie
den aan 2000 mensen.
Maar nooit meer dan een tiende deel van
dat aantal zijn binnen de poorten van de
supermoderne high-tech fabriek aan de
slag geweest.
Een jaar later in 1974 verklaarde Martien
van Doorne dat VDT meteen zou zorgen
voor 'enige produktie'. Maar er rolden ver
volgens in Tilburg slechts geassembleerde
lichte DAF-trucks van de band.
Volgens de directeuren nodig om leegloop
van de nieuwe fabriek te voorkomen. Uit
die tijd stammen de eerste geluiden over
problemen bij de produktie. De hoge eisen
Het begon ooit met de Variomatic, het pientere pookje van het oerhollandse Daf
je. Zijn opvolger, de continu variabele transmissie, is anno 1995 eindelijk een ge
wilde kluif. foto do visser
die aan de band gesteld moesten worden
zorgden voor meer problemen dan VDT
aankon.
DAF klopte in twee jaar later in 1976 aan
bij de overheid, die een kwart van de aan
delen voor 7,5 miljoen gulden overnam.
VADO (nieuw'voor DAF-holding) stak
toen zelf ook 22,5 miljoen extra in het be
drijf, dat veel weg had van een bodemloze
put.
De toenmalige directeur E. Hamstra Pik,
kind aan huis bij de Van Doorne familie,
zei bij die gelegenheid: „De Transmatic
kent geen kinderziektes meer, nog dit jaar
gaan wij produceren."
Het heeft in feite nog tien jaar van achter
gestelde leningen, kredieten, beloftes en
dreigementen geduurd alvorens VDT wat
ontspannener adem kon halen. In 1988
leek de tijd voorbij dat men alleen maar
hijgend achter de feiten aanholde. Tot dat
jaar slaagde VDT er met geen mogelijk
heid in de cvt, op de hielen gezeten door
technische, financiële en juridische moei
lijkheden, op enige schaal van betekenis,
te produceren.
De klanten van het eerste uur Fuji Heavy
Industries (Subaru), Ford en Fiat vertoon
den echter engelengeduld; daartoe overi
gens veroordeeld door de omstandigheid
dat er niemand anders was die die banden
kon leveren. Want daar had VDT zich in
waterdichte patenten wel tegen ingedekt.
Het echte keerpunt kwam in 1985 toen de
grootste leverancier van 'bakken' het
Amerikaanse Borg-Warner zich als aan
deelhouder liet uitkopen. De MIP, Maat
schappij voor Industriële Projecten, werd
grootste aandeelhouder en ook ABN als
nieuwe bankier en AMRO schoven met
nieuwe kredieten.
Voor het eerst komt de omslag van labora
torium naar massaproduktie werkelijk op
gang. Naast Ford, Fiat en Subaru, krijgen
ook Nissan, Lancia, Rover en Volvo de cvt
onder de motorkap.
En zowaar vanaf 1988 haalt VDT winst.
Eerst mondjesmaat, maar vanaf 1989 be
draagt die winst constant 15 procent van
de omzet. En zo werd VDT een begeerde
kluif in autoland, waar veel belangstelling
voor bestond. Robert Bosch GmbH trekt
tenslotte aan het langste eind. Daarmee
lijkt een einde te zijn gekomen aan VDT's
bandeloos bestaan.
Parijs (anp) - De werkloosheid in Nederland zal zowel dit
jaar als volgend jaar iets afnemen door de economische
groei, maar blijft waarschijnlijk op een 'historisch hoog ni
veau'. Nederland heeft weliswaar op een aantal terreinen
actie ondernomen, maar zal meer moeten doen om de werk
loosheid verder omlaag te drukken, zo luidt het oordeel van
de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ont
wikkeling (OESO).
De OESO komt met een reeks aanbevelingen voor de afzonderlij
ke lidstaten. De arbeidsmarkt in Nederland wordt getroffen door
tal van knelpunten, al is het werkloosheidscijfer van Nederland
niet eens zo gek vergeleken met andere OESO-landen.
Het afgelopen jaar kampte Nederland met een werkloosheid van
7,2 procent. Dat is lager dan het gemiddelde van de Europese in
dustrielanden van 11,1 procent en ook lager dan het gemiddelde
niveau van 7,8 procent van alle industrielanden samen, zo consta
teert de in Parijs gevestigde instelling in haar jongste, gestand
aardiseerde gegevens.
Volgens de OESO moeten de Nederlandse werkloosheidsuitkerin
gen omlaag. Ook de lengte van de uitkering moet aan banden om
op die manier de prikkels voor werklozen om aan de slag te gaan,
te verhogen.
Uitkeringen voor jongeren ziet de OESO graag gekoppeld aan de
voorwaarde een opleiding of stageplaats te accepteren. Daarnaast
moet Nederland het genereuze uitkeringssysteem voor ouderen
aanpakken.
Minister Wijers (Economische Zaken) liet in een reactie weten de
knelpunten te onderkennen. De aanbevelingen van de OESO 'ko
men dichtbij waarmee we in Nederland bezig zijn', luidde zijn
conclusie.
De Europese landen moeten de vooruitzichten voor vooral de
laaggeschoolde werklozen verbeteren. Hiervoor is een uitgebreide
aanpak nodig, maar het probleem zal niet op korte termijn zijn op
te lossen, betoogde Wijers in Parijs.
Om meer banen voor hoofdzakelijk de laaggeschoolden te schep
pen, is in de eerste plaats een stabiel macro-economisch klimaat
vereist. Dat betekent dat de overheid zijn begrotingstekort en
staatsschuld moet terugdringen, aldus Wijers. Daarnaast kan de
regering het geld beter gaan besteden. De bewindsman noemde
hierbij transport en technologie. Dat zal functioneren als aan
aanjager van de economische groei, wat een eerste stap is opweg
naar meer werkgelegenheid.
Den Haag - Werkgevers en bonden zijn het in beginsel eens gewor
den over een nieuwe cao voor de 2500 medewerkers in de tuin
bouwveilingen. De werknemers krijgen twee keer prijscompensatie
in het contract, dat tot 1 februari 1997 loopt. De eerste keer gebeurt
dat op 1 februari van het volgend jaar, de tweede keer op de afloop
datum van de cao.
De bonden zijn er ook in geslaagd om verslechteringen in de toesla
gen voor de avonduren en de zaterdag van tafel te krijgen. De
werknemers in ploegendienst gaan met behoud van salaris 36 uur
werken, tegen 38 uur thans. Ook is er overeenstemming over de vut
bereikt.
Brussel - Kopenhagen is de duurste hoofdstad in de Europese Unie,
zowel wat betreft huisvesting als kosten van levensonderhoud. Lis
sabon en Athene zijn verreweg het goedkoopst, tonen cijfers van
het Europees bureau voor de statistiek (Eurostat) aan. Amsterdam
zit in de middenmoot.
Eurostat heeft zich gebaseerd op de situatie van Europese ambte
naren. Voor eten, drinken en tabak betaalt die ambtenaar het meest
in Helsinki. Amsterdam komt op de negende plaats. Schoenen en
kleding zijn zeer prijzig in Parijs, daarvoor is men in Londen goed
koper uit. Voor huisvesting betaalt de rijkere Europeaan in de Ne
derlandse hoofdstad weer meer dan gemiddeld.
Amsterdam - Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf stoort zich
weinig aan de vele wetten en de hoge belastingdruk. Ondanks
voortdurende klachten daarover van belangenvereniging MKB Ne
derland vindt slechts 15 procent van de ondernemers dat het werk
op de korte termijn door belastingen en wetgeving wordt belem
merd. Dat blijkt uit de European Business Survey 1995, de grootste
studie onder het Europese midden- en kleinbedrijf. Nederland
scoort daarmee ver onder het Europese gemiddelde. De lage score is
opvallend. Al jaren voeren werkgeversorganisaties een kruistocht
tegen de in hun ogen enorme hoeveelheid regels en wetten in Ne
derland.
Vlaardingen - De neergaande trend in de haringbestanden in de
Noordzee en delen van de Atlantische Oceaan lijkt zich door te zet
ten. Dat concludeert J. Henfling van het Rijksinstituut voor Visse-
rijonderzoek op basis van recente schattingen. De hoeveelheid ha
ring ligt nog steeds dicht bij het biologisch minimum van 800.000
ton, of er zelfs net iets onder, aldus Henfling gisteren tijdens een
bijeenkomst in Vlaardingen over het nieuwe haringseizoen.
Volgens hem is er geen sprake van ernstige bedreiging van de vis
stand. Desondanks meent hij dat voor een 'stabiele en duurzame
visserij grotere bestanden welkom zouden zijn'. Volgens hem zal
een verlaging van de visquota door de Europese Commissie dan ook
noodzakelijk blijken.
Den Haag - De belangen van het bedrijfsleven mogen niet de bo
ventoon gaan voeren als in het kader van de herijking van het inter
nationale beleid de ontwikkelingshulp aan bod komt. De Novib liet
gisteren bij de presentatie van haar jaarverslag weten bevreesd te
zijn voor een te grote greep van ondernemers op de hulp. De ont
wikkelingsorganisatie reageerde daarmee op berichten dat Econo
mische Zaken in het herijkingsdebat met succes zijn invloed op de
hulpverlening aan de Derde Wereld heeft weten te vergroten.
Eindhoven - De Nederlandse Spoorwegen testen vanaf 28 mei de
nieuwe Intercity Plus op het traject Den Haag-Heerlen. De luxe
trein bestaat uit elf rijtuigen. Het NS-paradepaardje moet de ko
mende jaren meer mensen tot treingebruik aanzetten. De spoorwe
gen hanteren voor de Intercity Plus het normale treintarief.
De Intercity Plus is aan de buitenkant herkenbaar aan een donker
blauwe metallic kleur met gele accenten. Binnen zijn de wagons zo
wel in de eerste als in de tweede klas ingericht met leren stoelen
met veel beenruimte.
In de leuningen zitten radio's ingebouwd. Een deel van de aange
brachte tafels zijn van speelborden voorzien. In de eerste klas is in
het bijzonder rekening gehouden met zakenlieden. Op verschillen
de plaatsen zijn aansluitingen voor het gebruik van bijvoorbeeld
draagbare computers. Ook heeft dit deel van de trein een telefoon
aansluiting en vijf- en zespersoons compartimenten waarin verga
derd kan worden. De jongste passagiers kunnen zich vermaken met
tekenfilms en sprookjes.
Groningen - Bij grote industriële ondernemingen is een besparing
van tien procent op gas economisch haalbaar. Dat zei topman Ver
berg van de Gasunie, gisteren in een toelichting op het jaarverslag.
In het kader van het Milieuplan Industrie lichtten deskundigen de
grootste verbruikers van gas door. Het gaat in totaal om een ver-
birnik van negen miljard kubieke meter per jaar en daarvan is in
middels 4,8 miljard onderzocht. Technisch is een verdere besparin-
ging van 25 procent mogelijk. Maar bij de huidige lage energieprij
zen zullen de ondernemingen niet investeren om te komen tot een
maximale besparing.