'V )E STEM HJKE? JAZZ FESTIVAL vloer. Moerasdelta De verrassing van het French Quarter Nachtelijk IJDEN GEWELDIG. Eten Hier mag alles wat elders in VS verboden is Verslingerd Verder in deze jazz-bijlage GIDS rerug n New Or tor Hans Rooseboom pe Boeing 767 van Trans World Airlines nadert v Orleans vanuit het noorden. Het toestel volgt route die de Franse stichters van de stad jaar geleden volgden. Op weg naar Orleans volgt het toestel de loop van de Mis- De Fransen stichten op hun tocht van Ca- naar het zuiden hun steden langs de rivier: Saint-Joseph, Saint-Louis. Ze liggen er nog, en ze heten in het moderne Amerika altijd zo. In de straten van het French Quarter, het toeristische hart van New Orleans, is het dag en nacht druk foto crescent books ijken, maar vooral om er üw vertrouwde omgeving, seinde lang in IJzendijke. dagen van Verbrugge, 0-17.30 uur) en zondag lur) in 'De Mauritshof te arte welkom. heden glinstert de Mississippi de scherpe namiddagzon, een Émeters brede rivier in een aderende laagvlakte. Een (room van mythische allure - de «vensader van de Verenigde Staten. Met zijn enorme zijrivie- e de Missouri en de Ohio rei- ken de tentakels van de Vader fer Wateren tot aan de Rocky s in het westen, tot aan a en de Grote Meren in het borden, tot het Atlantisch ge- bied in het oosten, en tot het Ca- [fech gebied in het zuiden, i eindeloze meanders vervoert j!e rivier zijn tonnen water zuid waarts. Richting New Orleans, t metropool van het Zuiden, te deze rivier werden mensen, fit en zwart, goederen, denk- ti, dromen en verwachtin- fffl vervoerd. Het streek alle- 1 neer in die ene stad New Means - de metropool van het paribisch gebied. prdezelfde rivier werd aan het begin van deze eeuw het belang rijkste exportartikel van New Orleans terug naar het noorden gebracht, en verder de wereld in: de jazz. Op de raderboten voeren de orkesten van Fate Marable en zijn kornuiten op eri neer, en brachten de nieuwe muziek naar St. Louis, Kansas City en Chica go- New Orleans International Air- port. Het eerste winkeltje waar het oog van de reiziger op valt draagt het opschrift Cajun Zyde- co Mardi Gras Jazz Voodoo. Het zal de komende dagen duidelijk worden: dat is een korte samen vatting van alles wat hier te vin den is, in deze subtropische moe rasdelta aan de monding van de Mississippi. De stad is ontwors teld aan cypress swamps, brush swamps, gumbo and oak swamps, wet lands. Daar ont stond een op elkaar gepakte stad. - 'v - - Vws?8 mn<^ Van et French Quarter zette de stad New Orleans én» t een standbeeld neer voor haar beroemdste zoon: Louis rWrong (1900-1971). foto hans rooseboom De dichtbevolkte buurten dwon gen de verschillende rassen tot nauwe samenleving. Met een uniek gevolg. In New Orleans werd iets gebo ren van universele betekenis in de cultuur van de twintigste eeuw. Een soort muziek die over de hele wereld aansloeg. Dat blijkt bijvoorbeeld op het Jazz Festival Breda van dit jaar: daar spelen muzikanten uit Amerika, West- en Oosteuropa en Japan. De verrassing die New Orleans in, petto heeft is groot. Niet de taxi rit vanaf het vliegveld, over een wirwar van snelwegen en flyo vers, langs de spiegelende wol kenkrabbers van het business district en voorbij de trots van iedere 'Nawlinian': de Superdo- me. Dit is gewoon Amerika, be kend van film en tv. Nee, de verrassing komt daarna! Opeens houdt het standaard- Amerika op, om plaats te maken voor een rij charmante houten huizen, veranda's met kleurige bloemen. Zijstraten gunnen je een blik in meer van deze on Amerikaanse sfeer. „Dit is niet Amerika, dit is Euro pa", kan ik nog net tegen de tax- chauffeur zeggen, voordat hij een zachte landing maakt langs de stoeprand: we zijn aangekomen bij het Landmark Hotel French Quarter, North Rampart Street, New Orleans, Louisiana, USA. Mijn verblijfplaats voor een paar dagen. Praat je over New Orleans, dan praat je over dit French Quarter. Onder die naam is dit oudste stukje van de stad beroemd ge-, worden. Het French Quarter werd gesticht in 1717, en aange legd volgens het allereenvoudig ste principe: rechttoe rechtaan. Het stratenplan van het oude New Orleans bewijst dat een voud ook geniaal kan zijn. Want ondanks de fantasieloze opzet is het een buitengewoon sfeervolle stad om door te wandelen. Dat komt door de romantische aan blik die de huizen bieden. Die zijn gebouwd in Franse en Spaanse koloniale stijl. De straten heten, parallel aan de Mississippi: Decatur, Chartres, Royal, Bourbon, Dauphine, Bur gundy en Rampart. Dwars daar op staan, vanuit het westen van af Canal Street: Iberville, Bien ville, Conti, St. Louis, Toulouse, St. Peter, Orleans, St. Ann, Du- maine, St. Philip, Ursulines, Gov. Nichols, Barracks, Espla nade Avenue. In tien minuten doorkruis je deze unieke wereld. Samen vormen deze straten een vierkant, met daarbinnen 105 kruispunten. Het zijn al deze kruispunten, op korte afstand van elkaar, die het French Quar ter zijn typische karakter verle nen. De huizen zijn nergens meer dan twee verdiepingen hoog, meestal maar één. Het French Quarter van nu is een nachtelijke orgie, een poel van lawaai, een chaos van mensen uit de hele wereld. Hoofdstad van de jazz, hoofdstad van de Cajun and Creole cuisine, hoofdstad van de voodoo, van cajun en zydeco... Hoofdstad van de sex. Sexclubs, sexshops, nachtclubs, top and bottomless dancing, genoeg aan bod tussen de cafés en prullen- winkels. Souvenirshops, antiek en kunst, vooral 'antiek' en 'kunst', oude munten en wapens. New Orleans en Louisiana zijn goed voor een toeristische omzet van zes mil jard per jaar. Alleen Dis- neyworld en Las Vegas trekken in de Verenigde Staten meer be zoekers. Honderden witte koetsjes rijden door de straatjes, getrokken door mules (muildieren, paarden met ezelsoren). Op de bok tronen veelal zwarte koetsiers, uitgedost in uniform en witte dixiecap. Luidkeels wijzen ze de toeristen in hun wagen op de bezienswaar digheden van de stad. Er is hier en daar muziek op straat, hoewel niet zo veel als je in deze 'metropool van de jazz' zou verwachten. Jazz, oud of mo dern, hoor je al helemaal weinig. Maar wel rhythm'n'blues, coun try and western, bluegrass, six- ties-rock. Op een hoek staat een eenzame violist barokmuziek van Henry Purcell te spelen, met veel bekijks, zijn hoed raakt langzaam vol. Uit de ene winkel klinken de vrolijke accordeons van de cajun-muziek, uit een an dere de Bolero van Ravel. En nog sterker: een openlucht-restau rant in een patio achter Royal Street blijkt nog niet geopend. Het personeel luistert intussen naar Bach... Weinig jazz - in New Orleans draait daarentegen alles om eten. De stad is de culinaire hoofdstad van de Verenigde Staten en een der grote eetcentra op deze we reld. New Orleans beschikt over een culinaire tv-zender die 24 uur per etmaal uitzendt. Wan neer je het toestel ook aanzet, er trekt altijd wel een gerecht over het scherm, of een restaurant waar je dat gerecht geserveerd kunt krijgen. Veel chefs aan het woord, onveranderlijk New Or- leanians met een Franse (cajun) naam. Zoals Chef Daniel Landry. Het is allemaal Creole en Cajun Cooking wat de klok slaat. Creo le sauces still served in its origi nal recipes, Dining Out Big Easy Style With the American Express Card (The Big Easy is een van de bijnamen van New Orleans). Je zit in New Orleans in het Cari- bisch gebied, en het eten is er naar. Veel crawfish, catfisch, lobsters, oysters. In Louis Arm strongs boek My Life in New Or leans is veelvuldig sprake van het heerlijke eten dat zijn moe der Mayann kookt. Dan gaat het steeds om red beans with rice. En dat doet denken aan de bruine bonen met rijst (BB met R) van de Surinaamse zanger Max Woisky, die uiteindelijk uit die zelfde grote Caribische regio af komstig is. De koffie is hier gelukkig sterk en geurig. Echt koffie dus. Zoals bekend betekent 'koffie' in de Verenigde Staten een bak heet water met een flauwe herinne ring aan koffiegeur en een totale afwezigheid van enige smaak. Koffie verkeerd dus. Maar in New Orleans ben je niet in de VS, je bent in Zuid-Europa, dat bete kent dus goeie koffie. De geschiedenis van New Or leans is internationaal. In 1762 gaf de Franse koning Lodewijk de Zestiende de oerwoudstad en het hele gebied Louisiana (dat reikte van de Golf van Mexico tot Canada) cadeau aan de zijn neef je, de koning van Spanje. Nueva Orleans duurde 41 jaar. In 1803 werd Louisiana weer overgedra gen aan Frankrijk, afgedwongen door consul Napoleon Bonapar te. Die verkocht hetzelfde jaar nog de hele zaak aan de VS voor 80 miljoen francs (15 miljoen dollar). Vanaf 20 december 1803 wappert de Star Spangled Banner in New Orleans en stromen Amerikanen uit andere staten en emigranten uit Europa naar de havenstad aan de mond van de Mississippi. Om het Vieux Carré heen verre zen nieuwe wijken. En na 1865 stroomden de vrijgeworden zwarten van het platteland naar de stad. Rond 1900 heerste er een bloeiende muziekcultuur, die al leen kon ontstaan in dit conglo meraat van Noord- en Zuideuro- pese, Afrikaanse en Caribische cultuur. Het heeft in ieder geval geleid tot mensen die aan New Orleans verslingerd zijn. Je komt ze te gen, bijvoorbeeld die bejaarde man uit Florida, die in het Palm Court Jazz Café aan Decatur Street aan de bar zit. Minstens een keer per jaar rijdt hij hier heen, alleen om naar 'zijn' jazz te kunnen luisteren in de omgeving waar ze thuishoort. En dan die Londense dame in het Landmark Hotel aan North Rampart Street. Ieder jaar komt zij twee weken naar New Or leans, alleen maar om in dit hotel aan de bar te staan. De stad hoeft zij niet in te gaan. Ze is al geluk kig als ze lekker met het bar-per- soneel kan kletsen. „Waar ter wereld vind je deze sfeer, deze warme menselijkheid? They love me here. I'm welcome, it's always a feast to be here." Maar zij zijn beschaafde uitzon deringen. Want waar komt dat massale toerisme op af? Op de vrijheid (of 'vrijheid') die de rest van Amerika mist. In New Or leans mag namelijk alles, althans dat denken al die toeristen die om die reden hier komen. Zui pen, vreten, naar blote vrouwen en mannen kijken, de hele nacht opblijven, lawaai maken: alles wat in middle America niet is toegestaan, dat mag in New Or leans. Meer over New Orleans Vrijwilligers maken het Festival al 25 jaar Het keiharde bestaan van de klassieke jazz-musicus Het volledige programma van vier dagen Jazz Festival Breda Karakteristieke straatbeeld in New Orleans. Het French Quarter bestaat uit 105 van dergelijke kruisingen van straten. r foto hans rooseboom .greda doet het Jazz Festival dit jaar voor 25e keer zijn best om gedurende vier da- ,jde sfeer te scheppen van de stad New {■Jeans. Daar werd immers honderd jaar de jazz geboren. Het zilveren jubi- n het Bredase Jazz Festival was Stem aanleiding om eens rond te in de stad waar het allemaal begon, stad ter wereld zo veel bijna- Sin City, Cres- City, The City Million Dre- The City that Forgot, Big Easy. En ook nog, echt aar, De Parel an het Zuiden, ;fials Breda... WOENSDAG 24 MEM995 DEEL D

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 21