Once were Warriors: een rauw Maori-drama Johnny Depp waant zich Don Juan Mediaraad pleit voor afschaffen kijkgeld Romantische komedie met Marlon Brando Whoopi in vrouwenfilm 'Boys on the side' DE STEM UITGIDS Paar toppers aan eind theaterseizoen Ontspoord Parabel Vreemd Kabelexploitanten I een. Af'- suske en wiske: de begeerc °ntdek de verschillen DONDERDAG 18 MEI 1995 Het eind van het theatersei zoen is aangebroken in deze regio. Nog slechts enkele voorstellingen staan op het programma, met name van het nog niet geopende Chas- sé Theater in Breda die ver- plaaatst zijn naar Etten- Leur en Rooosendaal: Vrijen met dieren door De Blauwe Maandag Compagnie, Dag boek van Anne Frank en De Gidsen. Zoals bekend gaat het nieu we Bredase supertheater op 23 juni al officieus begin nen, met de première van de musical Suske Wiske, die een maand lang blijft door spelen. De officiële opening is in november, nadat in september het nieuwe thea terseizoen 1995/1996 er al van start is gegaan. ELS DE Schepper, de jonge Vlaamse actrice en ca baretière, komt morgen avond naar De Nobelaer in Etten-Leur met haar thea tersolo Vlaamse zeep waarin zij even fantastisch acteert, parodieert als zingt en be weegt. Geestig persifleert zij Spiegelbeeld, Willeke Al- berti en de musical. Ze is snel, ad rem en talentvol maar haar programma is nog wat te onsamenhan gend. YOU'RE the top, het mooie muzikale drama rond de Amerikaanse componist Cole Porter, is vanavond nog te zien in het Zuidlandthea- ter in Terneuzen. Willem Nijholt is ideaal als de door pijnen gekwelde oudere kunstenaar wiens beroemde songs uitstekend worden vertolkt. REINDER VAN der Naait is morgenavond nog in schouwburg De Maagd in Bergen op Zoom met zijn ca baretprogramma Pendelen. Hij lijkt meer op een volks komiek dan op een cabare tier, maar zijn grappen zijn wel spitser dan van André van Duin. In 1990 won de slungelige Groningse wis- en natuurkundeleraar het Amsterdams Kleinkunstfes-' tival. Sociaal engagement en satire zijn er nauwelijks bij, maar wel leuke typetjes en veel verbale en lichamelijke slapstick, terwijl hij ook alert weet te reageren op het publiek. VRIJEN MET dieren is op 30 en 31 mei in schouwburg De Kring in Roosendaal. Een verrassende revue-ach- tige voorstelling door De Blauwe Maandag Compag nie waarin nochtans het leed van uitgebluste huwelijken herkenbaar naarvoren komt. Drie derderangs showfiguren vormen tevens een doodgewoon volks trio met hun desillusies en bana le seksdromen. Het door Stany Crets geschreven en geregisseerde stuk houdt met zijn fragmentarische scènes het midden tussen volksvertier en sociaal en gagement. Er wordt sterk geacteerd, gezongen en be wogen door o.a. Jan Decleir, Peter van den Begin, Els Dottermans en Karlijn Si- leghem. (Verplaatste voor stellingen Chassé Theater) DE GIDSEN van Edward Montie brengt 21 bekende actrices samen in een kome die over de hilarische ver wikkelingen tijdens een jaarlijks zomerkamp in Frankrijk van zestien pad- vinsters en drie leidster. Op 6 juni is deze nieuwe, absur de Nederlandse komedie in De Kring in Roosendaal ipv in het Chassé Theater. Nelly Frijda, Elsje de Wijn, Yvonne van den Hurk, Yoka Berretty, Margo Dames, Hetty Heyting, Moniek Kra mer, Erna Sassen en vele an deren spelen onder regie van Victor van Swaay jonge meisjes wier leven bedreigd wordt na het eten van ver giftigde appels uit de kloos tertuin. Dat maakt de moe- der-overste hen althans wijs. Zij richten als reactie Het geheim Verbond der Martelaressen van de Na tuur op en enscèneren een zelfmoord. Het decor is van Paul Gallis, de kostuums zijn van Serge Henri Valcke. NIET UIT het raam, de succesvolle cabaretgroep, sluit morgenavond het sei zoen af in De Scahttelijn in Geertruidenberg met het nieuwe programma Het Ver drag. Door Marjan Mes In de heftig emotionele en ge welddadige speelfilm Once were Warriors worden we stevig bij de lurven gegrepen door een rauw Maori-familiedrama van de de buterende cineast Lee Tamahori. Het speelt zich af in Auckland in Nieuw-Zeeland dat een even smerige grotestadsjungle lijkt als Los Angeles. De film won op het laatste Filmfestival Rotterdam de grote publieksprijs. Wat mij verbaasd heeft want er waren zoveel andere, mooiere films te zien. Maar de combinatie van overrompelende rauwheid en een idealistische boodschap over het terugvinden van de eigen cul turele wortels was blijkbaar voor de festivalbezoekers onweer- staanbaar. Het zal ook wel iets te maken hebben met het gecondi tioneerd zijn door de Amerikaan se actiefilm dat Tamahori's even eens door effectbejag voorge- stuwde film zo hoog scoorde bij het publiek. In Once were Warriors gaat het over een ontspoorde Maori-fami- lie. Jake is een gefrustreerde werkloze krachtspatser met een lijf als een boomstam, die zijn vrouw Beth mishandelt als hij bier gedronken heeft. Beth is geestelijk sterker maar gaat steeds weer voor de bijl omdat Jake een goede minnaar is. Jake is zo'n man die zijn vrouw 's nachts na een drinkgelag met zijn maten in elkaar ramt en haar dan de volgende morgen ook nog ver wijt dat ze er zo belabberd uit ziet. De kinderen verachten hun vader om dit gedrag. De oudste zoon verdwijnt uit huis en sluit zich aan bij een bende, die zich volgens de Maori-tradi- tie laat tatoeëren. Een andere zoon wordt in een heropvoeding sinternaat geplaatst waar hij kennis maakt met de oude Maori- rituelen, die hem weer zelfrespect bijbrengen. De oudste dochter is de enige echt gevoelige geest in deze ge welddadige omgeving. Zij zoekt haar heil bij een aardige Maori- jongen die zich in een autowrak onder een viaduct heeft terugge trokken en zelfs boeken leest. Uitgerekend zij wordt verkracht door eén oom en hangt zichzelf daarna op aan een boom in de tuin. Pas dan besluit Beth om partij te trekken voor haar kinde ren en Jake te verlaten. De begrafenis van haar dochter wordt een Maori-ritueel waarin Beth en haar overige kinderen zichzelf terugvinden. Ze beslui ten daarna terug te keren naar hun 'roots'. Jake die absoluut geen raad weet met gevoelens, laat het afweten en drinkt zich tijdens de begrafenis lam in de kroeg. Hij blijft na een uitbars ting van geweld verbijsterd ach ter wanneer hij de waarheid over de zelfmoord van zijn dochter heeft gehoord. Regisseur Tamahori overrompelt de kijker met shockerend geweld, keiharde muziek en exotische ac teurs: grote kerels met gespierde lijven vol tatoeages in strakge spannen, kleine hemdjes en met geschoren koppen. Hun drankge lagen, krachtpatserijen en wan gedrag geven een verontrustend en overtuigend beeld van een marginale groep die sociaal en economisch buiten de boot is ge vallen. Tamahori is van oorsprong recla mefilmer en weet precies hoe hij de kijker moet inpakken. De vaag uitgewerkte verhaallijn over 'te rug naar de wortels' als oplossing voor alle sociale ellende doet nogal zoetsappig aan, na alle ge weld. De schildering van het rau we familieleven is veel overtui gender gefilmd dan het Maori- gedans en gezang. Het neemt niet weg dat de film juist ook in Nieuw-Zeeland zelf een groot kassucces is geworden, zelfs drukker bezocht dan Spielbergs topper Jurassic Park 'Once were warriors' van Lee Ta mahori draait in Casino 2 in Breda. Door Marjan Mes Is hij gek; de jonge man die beweert Don Juan, de legen darische minnaar, te zijn? Of is hij juist een geniale levens genieter die beter af is dan zijn psychia ter wiens huwelijk al jaren is uitge blust? In de roman tische komedie Don Juan de Marco speelt het jonge idool Johnny Depp een zwoele Spaanse vrou wenverleider en de mompelende kolos Marlon Brando een psychia ter die net voor zijn pensioen staat. Don Juan is pas 21 maar heeft al duizend vrouwen versleten, alleen zijn grote liefde, Dona Anna, heeft hij niet kunnen krijgen. Daarom wil hij nu zelfmoord plegen. De jongeman, die er met zijn masker en Spaanse kostuum uitziet als Zorro, wil van een dak afspringen. Psychiater Brando probeert hem van zijn plan af te houden. De dik ke, oude man raakt gefascineerd door de jongeman die zo bloemrijk weet te praten over de schoonheid van de vrouwen, die hij allemaal in extase wist te brengen. Collega-psychiaters willen 'Don Juan' met pillen van zijn waan voorstellingen afhelpen, maar Brando kiest voor gesprekken met de zacht lispelende vrouwenver leider. Die beschouwt hem niet als zijn psychiater maar noemt hem steevast Don Ottavio. De verhalen van Don Juan werken zo aanstekelijk op de zieleknijper dat hij weer interesse krijgt voor zijn echtgenote, gespeeld door de inmiddels ook al aardig op leeftijd rakende Faye Dunaway. Dankzij de opwinden de praatjes van de jonge Don Juan krijgt het bejaarde duo weer zin in el kaar. Don Juan be weert geboren te zijn in een dorpje in Mexico waar zijn vader na een duel met een rivaal het leven liet. Hij be landde vervolgens in een Arabi sche harem waar hij in het geheim alle 150 vrouwen van de sultan be zat. Daarna kwam hij op het ei land Eros terecht waar hij de lief de van zijn leven ontmoette, maar deze Dona Anna moest niets van hem weten toen ze hoorde dat ze niet de eerste was. De film wil een parabel zijn die de fantasie afzet tegen de sleur van het gewone bestaan. Is het een niet even abnormaal als het ander?, lijkt Don Juan de Marco zich, soms nogal pseudo-diepzinnig, te willen afvragen. Maar de avonturen (de fantasieën) van deze piepjonge Don Juan komen er, met slappe en kinderlijke exotische plaatjes, wel erg bekaaid af. Ze vormen niet meer dan een fantasieloze illustra tie bij de zwoele vertelstem van Johnny Depp. De humor ontbreekt te veel in dit sprookje uit de Zoetrope Studio's van Francis Ford Coppola. Regis seur Jeremy Leven is er niet in ge slaagd om het satirische element, dat ook in dit verhaal schuilt, overtuigend naarboven te halen. Om over de geloofwaardigheid Marlon Brando en Faye Dunaway in het romantische sprookje 'Don Juan de Marco' van de karakters maar te zwijgen. Marlon Brando brengt het er als de psychiater nog redelijk af, hoewel hij al jaren, met zijn potsierlijk uitdijende gestalte en tot een spraakgebrek uitgegroeide ge mompel, min of meer een karika tuur is geworden van de actèur die hij ooit was. Dat hij uitsluitend uit geldgebrek weer ging acteren, is aan de film af te zien. Brando's ro mantische geflikflooi met Faye Dunaway lijkt niet meer dan een poging om twee beroemde sterren van weleer nog eens in het zonne tje te zetten. Opmerkelijk is dat het publiek tijdens sneak previews juist buitengewoon gecharmeerd foto polygram was van dit sprookje. 'Don Juan de Marco' van Jeremy Leven draait in Grand in Breda, Roxy in Bergen op Zoom en De Heuvel poort in Tilburg. Drie vrouwen vrolijk op de vlucht in 'Boys on the side'. V.l.n.r. Whoopi Goldberg, Drew Barrymore en Mary-Louise Parker. foto warner bros Door Jos Kessels Na Thelma and Louise is er weer een nieuwe roadmovie, waarin de kerels opzij moeten voor de vrou wen. Boys on the side heet de film, geregisseerd door Herbert Ross. Het gaat ditmaal om drie jonge vrouwen die door Amerika reizen tot ze op uiteenlopende manieren hun bestemming vinden. Whoopi Goldberg speelt een lesbi sche zangeres in New York, Jane, die net door haar vriendin in de steek is gelaten en weg wil uit de stad. Daarom reageert ze op de advertentie van Robin (Mary- Louise Parker), een makelaarster, die haar geluk aan de Westcoast wil beproeven en een reisgenote zoekt voor de tocht. De keurig nette Robin is een volstrekte te genpool van Jane, maar noodge dwongen zijn ze op elkaar aange wezen. Ruziënd belanden ze onderweg bij een vriendin van Jane, de jonge Holly (Drew Barrymore). Holly woont samen met een agressieve coke-dealer. Als de twee vrouwen arriveren, raken de gemoederen zodanig verhit, dat Holly haar vriend neerslaat met een baseball- knuppel waarna hij overlijdt. De drie vrouwen vluchten daarop naar Tucson, Arizona. Onderweg komen een aantal persoonlijke za ken aan het licht. Robin hoort van Holly dat Jane lesbisch is en Ro bin zelf blijkt aids te hebben. Boys on the side is een tragikome die over vrouwen, liefde en solida riteit. Ondanks de onderlinge verschil len groeien de vrouwen naar el kaar toe en de conclusie is dat een vrouwenliefde minstens zo hecht en sterk kan zijn als een hetero relatie. Helaas verknalt regisseur Herbert Ross de film grotendeels door er een huilerige smartlap van te ma ken. Deze Hollywood-veteraan heeft altijd al goede films afgewis seld met rommel, omdat hij hij zich teveel liet meeslepen door zijn emoties. Alles wat grappig is aan de meisjes en de dialogen in zijn nieuwe film, doet hij teniet met een overdosis aan sentiment. Zo sterft Mary-Louis Parker ro mantisch onder de gezongen bege leiding van Whoopi, wat onge twijfeld menige traan zal doen vloeien. 'Boys on the side' van Herbert Ross draait in Casino 3 in Breda. Door Arnold Marseille Den Haag - De taken en func tie van de publieke omroep zijn zodanig veel breder dan het louter en alleen verzorgen van een goed programma aanbod, dat de heffing van kijk- en luistergeld niet lan ger gerechtvaardigd is. Dit stelt de Mediaraad in een rapport dat binnenkort aan het kabinet zal worden aangeboden. In het rapport wordt ook voor gesteld de publiek omroepen net als de commerciële zenders te la ten betalen voor uitzending via de kabel. „De heffing van kijk- en luister geld is van oorsprong gerela teerd aan randapparaten, name lijk radio en televisie. Dat is ook logisch, aangezien zowel de om roep als de abonnee vroeger niets anders met die toestellen kon doen. Door de computer en de opkomst van kabelnetwerken is dat echter veranderd. De om roep kan het tv-toestel nu voor veel meer dingen gebruiken dan alleen maar voor het aanbieden van programma's en de abonnee kan met zijn toestel veel meer dan alleen maar programma's ontvangen," aldus J.W. Kalk man, algemeen secretaris van de Mediaraad. Als voorbeelden noemt Kalkman teletekst, databanken en compu ters waarin tv en radio zijn inge bouwd. „In de eerste plaats staat door deze ontwikkelingen infor matie niet meer gelijk aan om roep. Vrijheid is een algemeen principe bij informatieverkeer en het is dus vreemd dat je voor een deel van je informatie een heffing moet betalen. Want een controleur die kan langskomen en het recht heeft voor het tv-ge- deelte op je computer kijk- en luistergeld op te eisen, heeft na tuurlijk niets met vrijheid te ma ken." Belangrijker vindt Kalkman echter dat Hilversum de om roepbijdrage steeds vaker voor andere informatiestromen ge bruikt. „Om de omroepbijdrage te rechtvaardigen moet het fi nancieringssysteem eerst veran deren. Er moet sprake zijn van produktstimulering, waarbij duidelijk onderscheid wordt ge maakt tussen produkten die voor alle abonnees toegankelijk zijn en produkten die niet door iedereen kunnen worden ge bruikt." In het dinsdag door staatssecre taris Nuis (cultuur) gepresen teerde omroepbeleid wordt al wel gezinspeeld op een mogelij ke wijziging van de financiering van de publieke omroep in het kader van ruimere mogelijkhe den voor Hilversum om nieuwe, vaak interactieve media aan te bieden en commerciëler te ope reren. Maar over eventuele ge volgen voor het kijk- en luister geld wordt niet gesproken. Nuis noemt voor de omroepbijdrage slechts één voorwaarde: 'een programma-aanbod dat de be langstelling wekt bij een groot en uiteenlopend publiek.' De Mediaraad staat niet alleen in haar bezwaren tegen de ver plichte omroepbijdrage in het huidige publieke bestel. Erik Jurgens, oud-voorzitter van de de NOS en al jaren voorstander van een nationale omroep naar het model van de BBC: „Het per centage STER in de program ma's ven de publieke omroep is gestegen tot 40 procent van hun inkomsten. Zij moeten buigen voor de eisen van de adverteer ders en plaatsen nu ook reclame tussen de programma's, en zelfs in de programma's: tussen Jour naal en weerbericht bijvoor beeld. Waarvoor betalen we ei genlijk een omroepbijdrage?" Kalkman vindt het argument dat de publieke omroepen steeds commerciëler zijn geworden ei genlijk nog het zwakste. Dat is meer een principieel bezwaar te gen de omroepbijdrage, want de taken en functie van de omroe pen hebben immers niets met re clame van doen." Maar het is juist de vele reclame bij de publieke zenders die de verontwaardiging bij de kijker veroorzaakt, meent W. Etty van het Commissariaat voor de Me dia. Etty wil daarom de ver plichte omroepbijdrage afschaf fen en de drie televisienetten en vijf radiozenders tot abonnee televisie maken. Alleen wie kijken wil, betaalt. Op dit moment is alleen Filmnet op die manier actief. Abonnees krijgen een decoder die de mee gezonden storing in de films on gedaan maakt. De huidige omroepbijdrage is 178 gulden per jaar, ofwel 15 gulden per maand. Hoewel Etty ervan overtuigd is dat 95 pro cent van de Nederlanders voor die 15 gulden een abonnement zou nemen op de drie 'publieke' zenders, stelt hij een overgangs periode van drie jaar voor waar in alle kijkers die een kabelaan sluiting hebben de nog verplich te omroepbijdrage betalen als opslag op hun kabelabonne ment. De Dienst Omroepbijdrage (DOB) hoeft dan alleen nog maar te zorgen dat de abonnees die geen kabel hebben hun bijdrage betalen, zodat er naar alle waar schijnlijkheid ook nog eens fors wordt bezuinigd op de ongeveer vijftig miljoen gulden die de inn- ning van kijk- en luistergeld door de DOB nu kost. Etty denkt dat ook de omroep bij zijn voorstel is gebaat. „Ze krij gen dezelfde handelingsvrijheid als de commerciële concurrent, maar kunnen door de extra in komsten betere programma's aanbieden. Nederland is te klein om een goede tv-zender alleen met adverteerders te financie ren. Dan kom je niet boven het huis-aan-huisbladniveau uit. Ik zie de toekomst van de omroep in een model zoals de dagbladen in Nederland functioneren. De combinatie van inkomsten uit reclame en abonnementen bij gedrukte media is van oudsher een succes-recept voor kwali- teitsprodukten." Het risico is natuurlijk groot dat ook de commerciële zenders zich genoodzaakt zien abonnementen in te voeren, of, zoals de muziek zender MTV nu al, zich zo popu lair wanen dat ze sowieso geld voor de ontvangst van hun pro gramma's willen zien. Zeker, omdat de commerciële zenders anders dan de publieke omroe pen de kabelexploitanten moe ten betalen voor een plaatsje op de kabel. Kalkman meent dat een heffing van de omroepbijdrage via de kabel niets verandert aan de ne venactiviteiten van de omroepen en bovendien alleen maar tot meer onduidelijkheid leidt. „Wij willen juist inzicht krijgen in de geldstromen. Daarom moet er een systeem komen waarin er een strikte scheiding is tussen de transportdiensten van informa tie (kabel en ether), de aanbie ders van informatie (omroepen) en eventueel de netwerkdiensten die een tussenstation kunnen vormen." j De Mediaraad wil daarmee mo gelijk maken dat ook de publie ke omroepen gaan betalen voor het gebruik van de kabelnetwer ken. De omroepen betalen nu al leen een bedrag voor uitzending via de Ether aan het bedrijf No- zema, waar Hilversum zelf grootaandeelhouder van is. „Het is niet billijk dat de kabel exploitanten worden verplicht Hilversum kosteloos toegang op de kabel te verschaffen, als de omroepen naast hun program ma's allerlei lucratieve diensten aanbieden. De omroepen zullen er overigens niet op achteruit gaan. Nozema beschikt in Ne derland over verreweg de meeste zendersystemen, zodat de om roepen de extra kosten gemak kelijk terug kunnen verdienen. Doordat bijvoorbeeld in de regio Den Haag geen uitzending via de ether meer nodig is aangezien het daar volledig is bekabeld, komt er ruimte vrij op de ether. Allerlei commerciële zenders staan te dringen om in de ether te mogen en daar kan Nozema enorm van profiteren." R. Jutten, hoofd juridische za ken van het overkoepelend or gaan van de kabelexploitanten (Vecai), reageert voorzichtig op de voorstellen van de Mediaraad en het Commissariaat van de Media. „Zolang wij de verplichting heb ben om de publieke zenders aan te bieden, hebben we natuurlijk helemaal geen onderhandelings positie bij de vaststelling van een bedrag voor uitzending. Overigens is er dan nog steeds sprake van discriminatie van de commerciële zenders. Zeker als de publieke omroep abonnee-tv wordt. Waarbij ik het helemaal niet zie zitten als we tegelijker tijd worden opgezadeld met de inning van de omroepbijdrage. Dan zal de overheid onze abon nees toch heel duidelijk moeten maken dat de verdubbeling van de kabelbijdrage voor de publie ke omroep is bestemd." Ook in de bioscoop Heavenly Creatures van de Ni9,« zeelandse regisseur Peter Jackson een uitermate spannende, huur tische, fascinerende en gruwt? film over twee hartsvriendinnen Jl de jaren vijftig hun fantasie en qel lens voor elkaar zo ver doordriiv» dat ze een moord begaan. (Cinésnii in Breda) De Vliegende Hollander van i» Stelling is een verbazingwekken plaatjesboek, een grauw sprookje li merkwaardige middeleeuwse k, den, waarin het verhaal over de JJ tocht van de zoon naar zijn legend, sche vader echter vol onduidefit den blijft. (De Koning van Enqel« Hulst) 3 0,1 De 13-jarige Olivier Tuinier speelt: De Tasjesdief van Maria Peters he overtuigend een jongetje dat (k twee jeugdboefjes wordt gechart teerd nadat ze zijn oma hebben roofd. (Cinésol 3 in Breda) In Streetfighter moet Jean-CU van Damme de dictator van eenfe tisch land (Raul Julia) bestrijden u tie, geweldsexplosies en alle mogeljj.] ke vechtsporten daveren in sneltreir vaart over het doek. (Mignonin! da, City in Roosendaal, Cinemactu in Bergen op Zoom en De Koning vai Engeland in Hulst) Het Amerikaanse kindsterretje caulay Culkin speelt in Richie nidi zonder veel overtuiging een ongeluh kig, eenzaam schatrijk joch, data men met een groepje straatkinderei de strijd aanbindt met een boef. (Ca. no 4 in Breda. De Koning van Eng land in Hulst) In de spannende maar nogal gladd moralistische thriller Outbreak e Wolfgang Petersen speelt Dustin Hof' fman een arts die de mensheid wilt hoeden voor een dodelijk virus. no 1 en 2 in Breda, City in Roosen De Koning van Engeland in Hulst) In het spectaculaire sf-sprookje Star- gate gaat een groep mariniers m een buitenaardse wereld waar androgyne mensgod Ra (Jaye vidson) heerst als een dictator. (De ning van Engeland in Hulst) In de rommelige actiefilm Drop Zo van John Badham regent het duika aan parachutes die zich met doods: vaar omlaag storten, maar aan grond is de actie nogal saai. (Cinemat-' tueel in Bergen op Zoom) Legends of the Fall is een romaitj tisch maar ook nogal drakerig «li' drama van Edward Zwick overdto mogelijke liefde van drie broers va hetzelfde meisje. (Cinésol 1 in De Koning van Engeland in Hul: In de klucht Dumb and Dumberb len de onnozele Jim Carrey en Jeff Dij niels rare streken uit tijdens een a* rit met een koffer vol gestolen geil (Casino 4 in Breda, City in Roosenda In de boeiende, romantische filmNi van Michael Apted speelt Jody Fosttj een onbedorven, 'wilde' jongevrou die door een aardige arts (Liam Nei on) tegen de boze buitenwereld wordt beschermd. (City in aal) Een sneak preview staat de filmlief-j hebber iedere woensdagavond (ffl' uur) te wachten in Grand in Breda. In de met Oscars overladen, aandoen lijke Amerikaanse maastschappijsatiiij Forrest Gump speelt Tom Hanks t succesvolle zwakbegaafde held, i ondanks zichzelf de Amerikaanse: schiedenis naar zijn hand weettealj ten. (Cinésol 3 in Breda). 101 Dalmatiërs, de reprise van kostelijke Disney-tekenfilm metsdfllj tige hondjes, blijft te zien in Ca»f in Breda, Cinemactueel in Bergen of Zoom, Centraal in Geertruidenberg City in Roosendaal, Roxy in Bergen» Zoom en De Koning van Engeland1' Hulst. De in Venetië met een Gouden Les bekroonde film Before the Rain.: Milcho Manchevski is een pracht^ drieluik met verhalen over mensen» gedwongen zijn om partij te kieze" een etnisch conflict, terwijl dat mer selijk gesproken onmogelijk is. Opd achtergrond de dreiging van onto® tussen Macedoniërs en Albanezen mei bij Fideï et Arti in Oudenbosch,: mei in Filmhuis Roosendaal, sdr burg De Kring) Highlander III, de rommelige acti en speciale effectenfilm met Cto» pher Lambert als onsterfelijke 5# draait nog in Cinemactueel inBe'f op Zoom. In Ace Ventura: pet dete speelt de komiek Jim Carrey een: me, dwaze detective. (Cinemactu in Bergen op Zoom, City in aa|) j Filmclub Cinema Paradiso verte ditmaal de boeiende en bijzond Franse film van de Poolse mee# neast Kieslowski: Trois Couleun Rouge. Over de heilzame ontmoe. tussen een verbitterde oud-rechter een mooi jong fotomodel. Opd® in Cinemactueel in Bergen woensdag in City in uur) Just Cause van Arne Glimcher spannende maar ook ongelooiw dige thriller, waarin Sean Conner]r een oude professor in het zoif? moersgebied van Florida onder doet naar de moord op een m (Centraal in Geertruidenberg, ning van Engeland in Hulst, Theater in Oostburg) In Little Women naar de 19e ee« roman van Louise May Alcott moeders vleugels) groeien vrerm' op onder de hoede van hun m (Susan Sarandon) tot leven» leergierige en gevoelige jonge wen. Gillian Armstrong re9' een mooie, onderhoudende Winona Ryder als Jo, het mflj,J schrijfster wil worden. (Cen" Geertruidenberg) Terminal Velocity: spannen® van sky-divers in een soms spa en komische thriller met "jl Kinski als parachute-specialist- tv ning van Engeland in Hulst) NEDERLAND 1 I ',,oo Tekst tv igjeuws voor doven en slecht- ffU Wild World of Animals, *6 "samen op 't eiland Zeekraai, f/lg^Boggle, spelletje ,g flipper, jeugdserie .„,3 ik woon in China, serie over I lie Chinese meisjes die rond Lijang wo- .«29 Filmspot, magazine ,20 00 (n) Journaal 024 (TT) Weeroverzicht «31 Kenmerk, actualiteitenrubriek 21 07 Hearts and Minds, drama-serie I jl 57 Wilde Ganzen 22 05 The Untouchables, misdaadse- I rie 22 55 (TT) Vaders, serie gesprekken over het vaderschap. Afl. 2: Jan Kerstens 23 30 Journaal 23 35 Nieuws voor doven en slecht horenden NEDERLAND 2 i 07.00 Journaal 07.06 Lingo 07.29 Ontbijt TV 08.33 Boggle 09.00 Journaal 0905 PP: Uitzending AOV Kook tv 09.30 Vrouw-zijn 10.20 Nederland zingt IO.45 Met de chipcard naar Nepal 11.05 Lied IIjo Noorderlicht 11.36 Ja natuurlijk: Bloemen en planten, (slot) 12.01 Smullen in Azië 12.33 (TT) Een op tien 13.00 Journaal 13.08 Studio Sport 14.31 TV-nomaden 14,56 Die 2: Nieuwe koeien 15.21 Classic cartoons 15.32 Judge Roy Bean, westernserie 16,00 (TT) Journaal 16,10 Samson, kindermagazine 16.45 Mega Top 50 17.25 Eindexamenjournaal 1758 (TT) 2 Vandaag, actualiteiten 19.00 De buurtsuper, comedy 119.30 (TT) Onderweg naar morgen, soap 20.00 Tour of Duty, serie 20.50 (TT) Achter het scherm, come dy 21.20 Goodfeilas, speelfilm 23.35 Exporteren 00.05 Journaal NEDERLAND 3 09.00 Nieuws voor doven en slecht horenden (ook 12.00) 17.40 All in the Family, comedy 18.10 De Fabeltjeskrant I tkir mi is hal aak tüd m tl mink km, sire. II \rin msiinjiq UtStr.nel atats ikString maar 11 1! ta 2( 21 2; 2; 2; D: 23 oc oc 07 07 0/ 07 08 08 08 08 09 10 11 11 13 fil 14 14 15 16 16 17 18 18 18 19 19 20 so 20 21 22 23 23 00 15 17 17 18 19 19 20 22. 22 22 23 23 00 01 01 f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 26