Once were Warriors: een rauw Maori-drama
Johnny Depp waant zich Don Juan
Mediaraad pleit voor afschaffen kijkgeld
Romantische komedie met Marlon Brando
Whoopi in vrouwenfilm 'Boys on the side'
DE STEM
UITGIDS
Paar toppers
aan eind
theaterseizoen
Ontspoord
Parabel
Vreemd
Kabelexploitanten
I een. Af'-
suske en wiske: de begeerc
°ntdek de verschillen
DONDERDAG 18 MEI 1995
Het eind van het theatersei
zoen is aangebroken in deze
regio. Nog slechts enkele
voorstellingen staan op het
programma, met name van
het nog niet geopende Chas-
sé Theater in Breda die ver-
plaaatst zijn naar Etten-
Leur en Rooosendaal: Vrijen
met dieren door De Blauwe
Maandag Compagnie, Dag
boek van Anne Frank en De
Gidsen.
Zoals bekend gaat het nieu
we Bredase supertheater op
23 juni al officieus begin
nen, met de première van de
musical Suske Wiske, die
een maand lang blijft door
spelen. De officiële opening
is in november, nadat in
september het nieuwe thea
terseizoen 1995/1996 er al
van start is gegaan.
ELS DE Schepper, de
jonge Vlaamse actrice en ca
baretière, komt morgen
avond naar De Nobelaer in
Etten-Leur met haar thea
tersolo Vlaamse zeep waarin
zij even fantastisch acteert,
parodieert als zingt en be
weegt. Geestig persifleert zij
Spiegelbeeld, Willeke Al-
berti en de musical. Ze is
snel, ad rem en talentvol
maar haar programma is
nog wat te onsamenhan
gend.
YOU'RE the top, het
mooie muzikale drama rond
de Amerikaanse componist
Cole Porter, is vanavond nog
te zien in het Zuidlandthea-
ter in Terneuzen. Willem
Nijholt is ideaal als de door
pijnen gekwelde oudere
kunstenaar wiens beroemde
songs uitstekend worden
vertolkt.
REINDER VAN der Naait
is morgenavond nog in
schouwburg De Maagd in
Bergen op Zoom met zijn ca
baretprogramma Pendelen.
Hij lijkt meer op een volks
komiek dan op een cabare
tier, maar zijn grappen zijn
wel spitser dan van André
van Duin. In 1990 won de
slungelige Groningse wis-
en natuurkundeleraar het
Amsterdams Kleinkunstfes-'
tival. Sociaal engagement en
satire zijn er nauwelijks bij,
maar wel leuke typetjes en
veel verbale en lichamelijke
slapstick, terwijl hij ook
alert weet te reageren op het
publiek.
VRIJEN MET dieren is op
30 en 31 mei in schouwburg
De Kring in Roosendaal.
Een verrassende revue-ach-
tige voorstelling door De
Blauwe Maandag Compag
nie waarin nochtans het leed
van uitgebluste huwelijken
herkenbaar naarvoren
komt. Drie derderangs
showfiguren vormen tevens
een doodgewoon volks trio
met hun desillusies en bana
le seksdromen. Het door
Stany Crets geschreven en
geregisseerde stuk houdt
met zijn fragmentarische
scènes het midden tussen
volksvertier en sociaal en
gagement. Er wordt sterk
geacteerd, gezongen en be
wogen door o.a. Jan Decleir,
Peter van den Begin, Els
Dottermans en Karlijn Si-
leghem. (Verplaatste voor
stellingen Chassé Theater)
DE GIDSEN van Edward
Montie brengt 21 bekende
actrices samen in een kome
die over de hilarische ver
wikkelingen tijdens een
jaarlijks zomerkamp in
Frankrijk van zestien pad-
vinsters en drie leidster. Op
6 juni is deze nieuwe, absur
de Nederlandse komedie in
De Kring in Roosendaal ipv
in het Chassé Theater.
Nelly Frijda, Elsje de Wijn,
Yvonne van den Hurk, Yoka
Berretty, Margo Dames,
Hetty Heyting, Moniek Kra
mer, Erna Sassen en vele an
deren spelen onder regie van
Victor van Swaay jonge
meisjes wier leven bedreigd
wordt na het eten van ver
giftigde appels uit de kloos
tertuin. Dat maakt de moe-
der-overste hen althans
wijs. Zij richten als reactie
Het geheim Verbond der
Martelaressen van de Na
tuur op en enscèneren een
zelfmoord. Het decor is van
Paul Gallis, de kostuums
zijn van Serge Henri Valcke.
NIET UIT het raam, de
succesvolle cabaretgroep,
sluit morgenavond het sei
zoen af in De Scahttelijn in
Geertruidenberg met het
nieuwe programma Het Ver
drag.
Door Marjan Mes
In de heftig emotionele en ge
welddadige speelfilm Once were
Warriors worden we stevig bij de
lurven gegrepen door een rauw
Maori-familiedrama van de de
buterende cineast Lee Tamahori.
Het speelt zich af in Auckland in
Nieuw-Zeeland dat een even
smerige grotestadsjungle lijkt als
Los Angeles. De film won op het
laatste Filmfestival Rotterdam de
grote publieksprijs.
Wat mij verbaasd heeft want er
waren zoveel andere, mooiere
films te zien. Maar de combinatie
van overrompelende rauwheid en
een idealistische boodschap over
het terugvinden van de eigen cul
turele wortels was blijkbaar voor
de festivalbezoekers onweer-
staanbaar. Het zal ook wel iets te
maken hebben met het gecondi
tioneerd zijn door de Amerikaan
se actiefilm dat Tamahori's even
eens door effectbejag voorge-
stuwde film zo hoog scoorde bij
het publiek.
In Once were Warriors gaat het
over een ontspoorde Maori-fami-
lie. Jake is een gefrustreerde
werkloze krachtspatser met een
lijf als een boomstam, die zijn
vrouw Beth mishandelt als hij
bier gedronken heeft. Beth is
geestelijk sterker maar gaat
steeds weer voor de bijl omdat
Jake een goede minnaar is.
Jake is zo'n man die zijn vrouw 's
nachts na een drinkgelag met zijn
maten in elkaar ramt en haar dan
de volgende morgen ook nog ver
wijt dat ze er zo belabberd uit
ziet. De kinderen verachten hun
vader om dit gedrag.
De oudste zoon verdwijnt uit huis
en sluit zich aan bij een bende,
die zich volgens de Maori-tradi-
tie laat tatoeëren. Een andere
zoon wordt in een heropvoeding
sinternaat geplaatst waar hij
kennis maakt met de oude Maori-
rituelen, die hem weer zelfrespect
bijbrengen.
De oudste dochter is de enige
echt gevoelige geest in deze ge
welddadige omgeving. Zij zoekt
haar heil bij een aardige Maori-
jongen die zich in een autowrak
onder een viaduct heeft terugge
trokken en zelfs boeken leest.
Uitgerekend zij wordt verkracht
door eén oom en hangt zichzelf
daarna op aan een boom in de
tuin. Pas dan besluit Beth om
partij te trekken voor haar kinde
ren en Jake te verlaten.
De begrafenis van haar dochter
wordt een Maori-ritueel waarin
Beth en haar overige kinderen
zichzelf terugvinden. Ze beslui
ten daarna terug te keren naar
hun 'roots'. Jake die absoluut
geen raad weet met gevoelens,
laat het afweten en drinkt zich
tijdens de begrafenis lam in de
kroeg. Hij blijft na een uitbars
ting van geweld verbijsterd ach
ter wanneer hij de waarheid over
de zelfmoord van zijn dochter
heeft gehoord.
Regisseur Tamahori overrompelt
de kijker met shockerend geweld,
keiharde muziek en exotische ac
teurs: grote kerels met gespierde
lijven vol tatoeages in strakge
spannen, kleine hemdjes en met
geschoren koppen. Hun drankge
lagen, krachtpatserijen en wan
gedrag geven een verontrustend
en overtuigend beeld van een
marginale groep die sociaal en
economisch buiten de boot is ge
vallen.
Tamahori is van oorsprong recla
mefilmer en weet precies hoe hij
de kijker moet inpakken. De vaag
uitgewerkte verhaallijn over 'te
rug naar de wortels' als oplossing
voor alle sociale ellende doet
nogal zoetsappig aan, na alle ge
weld. De schildering van het rau
we familieleven is veel overtui
gender gefilmd dan het Maori-
gedans en gezang. Het neemt niet
weg dat de film juist ook in
Nieuw-Zeeland zelf een groot
kassucces is geworden, zelfs
drukker bezocht dan Spielbergs
topper Jurassic Park
'Once were warriors' van Lee Ta
mahori draait in Casino 2 in Breda.
Door Marjan Mes
Is hij gek; de jonge
man die beweert
Don Juan, de legen
darische minnaar, te
zijn? Of is hij juist
een geniale levens
genieter die beter af
is dan zijn psychia
ter wiens huwelijk
al jaren is uitge
blust? In de roman
tische komedie Don
Juan de Marco
speelt het jonge idool Johnny
Depp een zwoele Spaanse vrou
wenverleider en de mompelende
kolos Marlon Brando een psychia
ter die net voor zijn pensioen staat.
Don Juan is pas 21 maar heeft al
duizend vrouwen versleten, alleen
zijn grote liefde, Dona Anna, heeft
hij niet kunnen krijgen. Daarom
wil hij nu zelfmoord plegen. De
jongeman, die er met zijn masker
en Spaanse kostuum uitziet als
Zorro, wil van een dak afspringen.
Psychiater Brando probeert hem
van zijn plan af te houden. De dik
ke, oude man raakt gefascineerd
door de jongeman die zo bloemrijk
weet te praten over de schoonheid
van de vrouwen, die hij allemaal
in extase wist te brengen.
Collega-psychiaters willen 'Don
Juan' met pillen van zijn waan
voorstellingen afhelpen, maar
Brando kiest voor gesprekken met
de zacht lispelende vrouwenver
leider. Die beschouwt hem niet als
zijn psychiater maar noemt hem
steevast Don Ottavio.
De verhalen van Don Juan werken
zo aanstekelijk op de zieleknijper
dat hij weer interesse krijgt voor
zijn echtgenote, gespeeld door de
inmiddels ook al aardig op leeftijd
rakende Faye Dunaway. Dankzij
de opwinden
de praatjes van
de jonge Don
Juan krijgt het
bejaarde duo
weer zin in el
kaar.
Don Juan be
weert geboren
te zijn in een
dorpje in
Mexico waar
zijn vader na
een duel met
een rivaal het leven liet. Hij be
landde vervolgens in een Arabi
sche harem waar hij in het geheim
alle 150 vrouwen van de sultan be
zat. Daarna kwam hij op het ei
land Eros terecht waar hij de lief
de van zijn leven ontmoette, maar
deze Dona Anna moest niets van
hem weten toen ze hoorde dat ze
niet de eerste was.
De film wil een parabel zijn die de
fantasie afzet tegen de sleur van
het gewone bestaan. Is het een niet
even abnormaal als het ander?,
lijkt Don Juan de Marco zich, soms
nogal pseudo-diepzinnig, te willen
afvragen. Maar de avonturen (de
fantasieën) van deze piepjonge
Don Juan komen er, met slappe en
kinderlijke exotische plaatjes, wel
erg bekaaid af. Ze vormen niet
meer dan een fantasieloze illustra
tie bij de zwoele vertelstem van
Johnny Depp.
De humor ontbreekt te veel in dit
sprookje uit de Zoetrope Studio's
van Francis Ford Coppola. Regis
seur Jeremy Leven is er niet in ge
slaagd om het satirische element,
dat ook in dit verhaal schuilt,
overtuigend naarboven te halen.
Om over de geloofwaardigheid
Marlon Brando en Faye Dunaway in het romantische sprookje 'Don Juan de Marco'
van de karakters maar te zwijgen.
Marlon Brando brengt het er als de
psychiater nog redelijk af, hoewel
hij al jaren, met zijn potsierlijk
uitdijende gestalte en tot een
spraakgebrek uitgegroeide ge
mompel, min of meer een karika
tuur is geworden van de actèur die
hij ooit was. Dat hij uitsluitend uit
geldgebrek weer ging acteren, is
aan de film af te zien. Brando's ro
mantische geflikflooi met Faye
Dunaway lijkt niet meer dan een
poging om twee beroemde sterren
van weleer nog eens in het zonne
tje te zetten. Opmerkelijk is dat
het publiek tijdens sneak previews
juist buitengewoon gecharmeerd
foto polygram
was van dit sprookje.
'Don Juan de Marco' van Jeremy
Leven draait in Grand in Breda, Roxy
in Bergen op Zoom en De Heuvel
poort in Tilburg.
Drie vrouwen vrolijk op de vlucht in 'Boys on the side'. V.l.n.r. Whoopi Goldberg, Drew Barrymore
en Mary-Louise Parker. foto warner bros
Door Jos Kessels
Na Thelma and Louise is er weer
een nieuwe roadmovie, waarin de
kerels opzij moeten voor de vrou
wen. Boys on the side heet de film,
geregisseerd door Herbert Ross.
Het gaat ditmaal om drie jonge
vrouwen die door Amerika reizen
tot ze op uiteenlopende manieren
hun bestemming vinden.
Whoopi Goldberg speelt een lesbi
sche zangeres in New York, Jane,
die net door haar vriendin in de
steek is gelaten en weg wil uit de
stad. Daarom reageert ze op de
advertentie van Robin (Mary-
Louise Parker), een makelaarster,
die haar geluk aan de Westcoast
wil beproeven en een reisgenote
zoekt voor de tocht. De keurig
nette Robin is een volstrekte te
genpool van Jane, maar noodge
dwongen zijn ze op elkaar aange
wezen.
Ruziënd belanden ze onderweg bij
een vriendin van Jane, de jonge
Holly (Drew Barrymore). Holly
woont samen met een agressieve
coke-dealer. Als de twee vrouwen
arriveren, raken de gemoederen
zodanig verhit, dat Holly haar
vriend neerslaat met een baseball-
knuppel waarna hij overlijdt.
De drie vrouwen vluchten daarop
naar Tucson, Arizona. Onderweg
komen een aantal persoonlijke za
ken aan het licht. Robin hoort van
Holly dat Jane lesbisch is en Ro
bin zelf blijkt aids te hebben.
Boys on the side is een tragikome
die over vrouwen, liefde en solida
riteit.
Ondanks de onderlinge verschil
len groeien de vrouwen naar el
kaar toe en de conclusie is dat een
vrouwenliefde minstens zo hecht
en sterk kan zijn als een hetero
relatie.
Helaas verknalt regisseur Herbert
Ross de film grotendeels door er
een huilerige smartlap van te ma
ken. Deze Hollywood-veteraan
heeft altijd al goede films afgewis
seld met rommel, omdat hij hij
zich teveel liet meeslepen door
zijn emoties. Alles wat grappig is
aan de meisjes en de dialogen in
zijn nieuwe film, doet hij teniet
met een overdosis aan sentiment.
Zo sterft Mary-Louis Parker ro
mantisch onder de gezongen bege
leiding van Whoopi, wat onge
twijfeld menige traan zal doen
vloeien.
'Boys on the side' van Herbert Ross
draait in Casino 3 in Breda.
Door Arnold Marseille
Den Haag - De taken en func
tie van de publieke omroep
zijn zodanig veel breder dan
het louter en alleen verzorgen
van een goed programma
aanbod, dat de heffing van
kijk- en luistergeld niet lan
ger gerechtvaardigd is.
Dit stelt de Mediaraad in een
rapport dat binnenkort aan het
kabinet zal worden aangeboden.
In het rapport wordt ook voor
gesteld de publiek omroepen net
als de commerciële zenders te la
ten betalen voor uitzending via
de kabel.
„De heffing van kijk- en luister
geld is van oorsprong gerela
teerd aan randapparaten, name
lijk radio en televisie. Dat is ook
logisch, aangezien zowel de om
roep als de abonnee vroeger
niets anders met die toestellen
kon doen. Door de computer en
de opkomst van kabelnetwerken
is dat echter veranderd. De om
roep kan het tv-toestel nu voor
veel meer dingen gebruiken dan
alleen maar voor het aanbieden
van programma's en de abonnee
kan met zijn toestel veel meer
dan alleen maar programma's
ontvangen," aldus J.W. Kalk
man, algemeen secretaris van de
Mediaraad.
Als voorbeelden noemt Kalkman
teletekst, databanken en compu
ters waarin tv en radio zijn inge
bouwd. „In de eerste plaats staat
door deze ontwikkelingen infor
matie niet meer gelijk aan om
roep. Vrijheid is een algemeen
principe bij informatieverkeer
en het is dus vreemd dat je voor
een deel van je informatie een
heffing moet betalen. Want een
controleur die kan langskomen
en het recht heeft voor het tv-ge-
deelte op je computer kijk- en
luistergeld op te eisen, heeft na
tuurlijk niets met vrijheid te ma
ken."
Belangrijker vindt Kalkman
echter dat Hilversum de om
roepbijdrage steeds vaker voor
andere informatiestromen ge
bruikt. „Om de omroepbijdrage
te rechtvaardigen moet het fi
nancieringssysteem eerst veran
deren. Er moet sprake zijn van
produktstimulering, waarbij
duidelijk onderscheid wordt ge
maakt tussen produkten die
voor alle abonnees toegankelijk
zijn en produkten die niet door
iedereen kunnen worden ge
bruikt."
In het dinsdag door staatssecre
taris Nuis (cultuur) gepresen
teerde omroepbeleid wordt al
wel gezinspeeld op een mogelij
ke wijziging van de financiering
van de publieke omroep in het
kader van ruimere mogelijkhe
den voor Hilversum om nieuwe,
vaak interactieve media aan te
bieden en commerciëler te ope
reren. Maar over eventuele ge
volgen voor het kijk- en luister
geld wordt niet gesproken. Nuis
noemt voor de omroepbijdrage
slechts één voorwaarde: 'een
programma-aanbod dat de be
langstelling wekt bij een groot
en uiteenlopend publiek.'
De Mediaraad staat niet alleen
in haar bezwaren tegen de ver
plichte omroepbijdrage in het
huidige publieke bestel. Erik
Jurgens, oud-voorzitter van de
de NOS en al jaren voorstander
van een nationale omroep naar
het model van de BBC: „Het per
centage STER in de program
ma's ven de publieke omroep is
gestegen tot 40 procent van hun
inkomsten. Zij moeten buigen
voor de eisen van de adverteer
ders en plaatsen nu ook reclame
tussen de programma's, en zelfs
in de programma's: tussen Jour
naal en weerbericht bijvoor
beeld. Waarvoor betalen we ei
genlijk een omroepbijdrage?"
Kalkman vindt het argument
dat de publieke omroepen steeds
commerciëler zijn geworden ei
genlijk nog het zwakste. Dat is
meer een principieel bezwaar te
gen de omroepbijdrage, want de
taken en functie van de omroe
pen hebben immers niets met re
clame van doen."
Maar het is juist de vele reclame
bij de publieke zenders die de
verontwaardiging bij de kijker
veroorzaakt, meent W. Etty van
het Commissariaat voor de Me
dia. Etty wil daarom de ver
plichte omroepbijdrage afschaf
fen en de drie televisienetten en
vijf radiozenders tot abonnee
televisie maken.
Alleen wie kijken wil, betaalt.
Op dit moment is alleen Filmnet
op die manier actief. Abonnees
krijgen een decoder die de mee
gezonden storing in de films on
gedaan maakt.
De huidige omroepbijdrage is
178 gulden per jaar, ofwel 15
gulden per maand. Hoewel Etty
ervan overtuigd is dat 95 pro
cent van de Nederlanders voor
die 15 gulden een abonnement
zou nemen op de drie 'publieke'
zenders, stelt hij een overgangs
periode van drie jaar voor waar
in alle kijkers die een kabelaan
sluiting hebben de nog verplich
te omroepbijdrage betalen als
opslag op hun kabelabonne
ment.
De Dienst Omroepbijdrage
(DOB) hoeft dan alleen nog maar
te zorgen dat de abonnees die
geen kabel hebben hun bijdrage
betalen, zodat er naar alle waar
schijnlijkheid ook nog eens fors
wordt bezuinigd op de ongeveer
vijftig miljoen gulden die de inn-
ning van kijk- en luistergeld
door de DOB nu kost.
Etty denkt dat ook de omroep bij
zijn voorstel is gebaat. „Ze krij
gen dezelfde handelingsvrijheid
als de commerciële concurrent,
maar kunnen door de extra in
komsten betere programma's
aanbieden. Nederland is te klein
om een goede tv-zender alleen
met adverteerders te financie
ren. Dan kom je niet boven het
huis-aan-huisbladniveau uit. Ik
zie de toekomst van de omroep
in een model zoals de dagbladen
in Nederland functioneren. De
combinatie van inkomsten uit
reclame en abonnementen bij
gedrukte media is van oudsher
een succes-recept voor kwali-
teitsprodukten."
Het risico is natuurlijk groot dat
ook de commerciële zenders zich
genoodzaakt zien abonnementen
in te voeren, of, zoals de muziek
zender MTV nu al, zich zo popu
lair wanen dat ze sowieso geld
voor de ontvangst van hun pro
gramma's willen zien. Zeker,
omdat de commerciële zenders
anders dan de publieke omroe
pen de kabelexploitanten moe
ten betalen voor een plaatsje op
de kabel.
Kalkman meent dat een heffing
van de omroepbijdrage via de
kabel niets verandert aan de ne
venactiviteiten van de omroepen
en bovendien alleen maar tot
meer onduidelijkheid leidt. „Wij
willen juist inzicht krijgen in de
geldstromen. Daarom moet er
een systeem komen waarin er
een strikte scheiding is tussen de
transportdiensten van informa
tie (kabel en ether), de aanbie
ders van informatie (omroepen)
en eventueel de netwerkdiensten
die een tussenstation kunnen
vormen." j
De Mediaraad wil daarmee mo
gelijk maken dat ook de publie
ke omroepen gaan betalen voor
het gebruik van de kabelnetwer
ken. De omroepen betalen nu al
leen een bedrag voor uitzending
via de Ether aan het bedrijf No-
zema, waar Hilversum zelf
grootaandeelhouder van is.
„Het is niet billijk dat de kabel
exploitanten worden verplicht
Hilversum kosteloos toegang op
de kabel te verschaffen, als de
omroepen naast hun program
ma's allerlei lucratieve diensten
aanbieden. De omroepen zullen
er overigens niet op achteruit
gaan. Nozema beschikt in Ne
derland over verreweg de meeste
zendersystemen, zodat de om
roepen de extra kosten gemak
kelijk terug kunnen verdienen.
Doordat bijvoorbeeld in de regio
Den Haag geen uitzending via de
ether meer nodig is aangezien
het daar volledig is bekabeld,
komt er ruimte vrij op de ether.
Allerlei commerciële zenders
staan te dringen om in de ether
te mogen en daar kan Nozema
enorm van profiteren."
R. Jutten, hoofd juridische za
ken van het overkoepelend or
gaan van de kabelexploitanten
(Vecai), reageert voorzichtig op
de voorstellen van de Mediaraad
en het Commissariaat van de
Media.
„Zolang wij de verplichting heb
ben om de publieke zenders aan
te bieden, hebben we natuurlijk
helemaal geen onderhandelings
positie bij de vaststelling van
een bedrag voor uitzending.
Overigens is er dan nog steeds
sprake van discriminatie van de
commerciële zenders. Zeker als
de publieke omroep abonnee-tv
wordt. Waarbij ik het helemaal
niet zie zitten als we tegelijker
tijd worden opgezadeld met de
inning van de omroepbijdrage.
Dan zal de overheid onze abon
nees toch heel duidelijk moeten
maken dat de verdubbeling van
de kabelbijdrage voor de publie
ke omroep is bestemd."
Ook in de bioscoop
Heavenly Creatures van de Ni9,«
zeelandse regisseur Peter Jackson
een uitermate spannende, huur
tische, fascinerende en gruwt?
film over twee hartsvriendinnen Jl
de jaren vijftig hun fantasie en qel
lens voor elkaar zo ver doordriiv»
dat ze een moord begaan. (Cinésnii
in Breda)
De Vliegende Hollander van i»
Stelling is een verbazingwekken
plaatjesboek, een grauw sprookje li
merkwaardige middeleeuwse k,
den, waarin het verhaal over de JJ
tocht van de zoon naar zijn legend,
sche vader echter vol onduidefit
den blijft. (De Koning van Enqel«
Hulst) 3 0,1
De 13-jarige Olivier Tuinier speelt:
De Tasjesdief van Maria Peters he
overtuigend een jongetje dat (k
twee jeugdboefjes wordt gechart
teerd nadat ze zijn oma hebben
roofd. (Cinésol 3 in Breda)
In Streetfighter moet Jean-CU
van Damme de dictator van eenfe
tisch land (Raul Julia) bestrijden u
tie, geweldsexplosies en alle mogeljj.]
ke vechtsporten daveren in sneltreir
vaart over het doek. (Mignonin!
da, City in Roosendaal, Cinemactu
in Bergen op Zoom en De Koning vai
Engeland in Hulst)
Het Amerikaanse kindsterretje
caulay Culkin speelt in Richie nidi
zonder veel overtuiging een ongeluh
kig, eenzaam schatrijk joch, data
men met een groepje straatkinderei
de strijd aanbindt met een boef. (Ca.
no 4 in Breda. De Koning van Eng
land in Hulst)
In de spannende maar nogal gladd
moralistische thriller Outbreak e
Wolfgang Petersen speelt Dustin Hof'
fman een arts die de mensheid wilt
hoeden voor een dodelijk virus.
no 1 en 2 in Breda, City in Roosen
De Koning van Engeland in Hulst)
In het spectaculaire sf-sprookje Star-
gate gaat een groep mariniers m
een buitenaardse wereld waar
androgyne mensgod Ra (Jaye
vidson) heerst als een dictator. (De
ning van Engeland in Hulst)
In de rommelige actiefilm Drop Zo
van John Badham regent het duika
aan parachutes die zich met doods:
vaar omlaag storten, maar aan
grond is de actie nogal saai. (Cinemat-'
tueel in Bergen op Zoom)
Legends of the Fall is een romaitj
tisch maar ook nogal drakerig «li'
drama van Edward Zwick overdto
mogelijke liefde van drie broers va
hetzelfde meisje. (Cinésol 1 in
De Koning van Engeland in Hul:
In de klucht Dumb and Dumberb
len de onnozele Jim Carrey en Jeff Dij
niels rare streken uit tijdens een a*
rit met een koffer vol gestolen geil
(Casino 4 in Breda, City in Roosenda
In de boeiende, romantische filmNi
van Michael Apted speelt Jody Fosttj
een onbedorven, 'wilde' jongevrou
die door een aardige arts (Liam Nei
on) tegen de boze buitenwereld
wordt beschermd. (City in
aal)
Een sneak preview staat de filmlief-j
hebber iedere woensdagavond (ffl'
uur) te wachten in Grand in Breda.
In de met Oscars overladen, aandoen
lijke Amerikaanse maastschappijsatiiij
Forrest Gump speelt Tom Hanks t
succesvolle zwakbegaafde held, i
ondanks zichzelf de Amerikaanse:
schiedenis naar zijn hand weettealj
ten. (Cinésol 3 in Breda).
101 Dalmatiërs, de reprise van
kostelijke Disney-tekenfilm metsdfllj
tige hondjes, blijft te zien in Ca»f
in Breda, Cinemactueel in Bergen of
Zoom, Centraal in Geertruidenberg
City in Roosendaal, Roxy in Bergen»
Zoom en De Koning van Engeland1'
Hulst.
De in Venetië met een Gouden Les
bekroonde film Before the Rain.:
Milcho Manchevski is een pracht^
drieluik met verhalen over mensen»
gedwongen zijn om partij te kieze"
een etnisch conflict, terwijl dat mer
selijk gesproken onmogelijk is. Opd
achtergrond de dreiging van onto®
tussen Macedoniërs en Albanezen
mei bij Fideï et Arti in Oudenbosch,:
mei in Filmhuis Roosendaal, sdr
burg De Kring)
Highlander III, de rommelige acti
en speciale effectenfilm met Cto»
pher Lambert als onsterfelijke 5#
draait nog in Cinemactueel inBe'f
op Zoom.
In Ace Ventura: pet dete
speelt de komiek Jim Carrey een:
me, dwaze detective. (Cinemactu
in Bergen op Zoom, City in
aa|) j
Filmclub Cinema Paradiso verte
ditmaal de boeiende en bijzond
Franse film van de Poolse mee#
neast Kieslowski: Trois Couleun
Rouge. Over de heilzame ontmoe.
tussen een verbitterde oud-rechter
een mooi jong fotomodel. Opd®
in Cinemactueel in Bergen
woensdag in City in
uur)
Just Cause van Arne Glimcher
spannende maar ook ongelooiw
dige thriller, waarin Sean Conner]r
een oude professor in het zoif?
moersgebied van Florida onder
doet naar de moord op een m
(Centraal in Geertruidenberg,
ning van Engeland in Hulst,
Theater in Oostburg)
In Little Women naar de 19e ee«
roman van Louise May Alcott
moeders vleugels) groeien vrerm'
op onder de hoede van hun m
(Susan Sarandon) tot leven»
leergierige en gevoelige jonge
wen. Gillian Armstrong re9'
een mooie, onderhoudende
Winona Ryder als Jo, het mflj,J
schrijfster wil worden. (Cen"
Geertruidenberg)
Terminal Velocity: spannen®
van sky-divers in een soms spa
en komische thriller met "jl
Kinski als parachute-specialist- tv
ning van Engeland in Hulst)
NEDERLAND 1
I ',,oo Tekst tv
igjeuws voor doven en slecht-
ffU Wild World of Animals,
*6 "samen op 't eiland Zeekraai,
f/lg^Boggle, spelletje
,g flipper, jeugdserie
.„,3 ik woon in China, serie over
I lie Chinese meisjes die rond Lijang wo-
.«29 Filmspot, magazine
,20 00 (n) Journaal
024 (TT) Weeroverzicht
«31 Kenmerk, actualiteitenrubriek
21 07 Hearts and Minds, drama-serie
I jl 57 Wilde Ganzen
22 05 The Untouchables, misdaadse-
I rie
22 55 (TT) Vaders, serie gesprekken
over het vaderschap. Afl. 2: Jan Kerstens
23 30 Journaal
23 35 Nieuws voor doven en slecht
horenden
NEDERLAND 2
i
07.00 Journaal
07.06 Lingo
07.29 Ontbijt TV
08.33 Boggle
09.00 Journaal
0905 PP: Uitzending AOV
Kook tv
09.30 Vrouw-zijn
10.20 Nederland zingt
IO.45 Met de chipcard naar Nepal
11.05 Lied
IIjo Noorderlicht
11.36 Ja natuurlijk: Bloemen en
planten, (slot)
12.01 Smullen in Azië
12.33 (TT) Een op tien
13.00 Journaal
13.08 Studio Sport
14.31 TV-nomaden
14,56 Die 2: Nieuwe koeien
15.21 Classic cartoons
15.32 Judge Roy Bean, westernserie
16,00 (TT) Journaal
16,10 Samson, kindermagazine
16.45 Mega Top 50
17.25 Eindexamenjournaal
1758 (TT) 2 Vandaag, actualiteiten
19.00 De buurtsuper, comedy
119.30 (TT) Onderweg naar morgen,
soap
20.00 Tour of Duty, serie
20.50 (TT) Achter het scherm, come
dy
21.20 Goodfeilas, speelfilm
23.35 Exporteren
00.05 Journaal
NEDERLAND 3
09.00 Nieuws voor doven en slecht
horenden (ook 12.00)
17.40 All in the Family, comedy
18.10 De Fabeltjeskrant
I tkir mi is hal aak tüd m tl mink km, sire. II
\rin msiinjiq UtStr.nel atats ikString maar
11
1!
ta
2(
21
2;
2;
2;
D:
23
oc
oc
07
07
0/
07
08
08
08
08
09
10
11
11
13
fil
14
14
15
16
16
17
18
18
18
19
19
20
so
20
21
22
23
23
00
15
17
17
18
19
19
20
22.
22
22
23
23
00
01
01
f