Terug in de tijd op American 50'ties Day pE STEM lotary Club houdt oldtimershow op vliegbasis Gilze-Rijen HjpEFD BE®^lü/; AANBEVOLEN Dikke van Dale Proef n Bouton Massaprodukt Rover Show voor Poolse uw fijne ire weef- n helder. ;en voor nd. roe wens atuurlijk '6 prijzen ,e wassen. Lands grootste kruide"'^ blijft op de kleintjes lett J ELS DE Schepper Petticoat Bands Kraampjes GIDS DONDERDAG 18 MEI 1995 DEEL I Geliefkoosde auto's looorJan van Zuilen Inland die het niet erg vindt dat zijn Opel jstra alleen na bestudering van het merk- lembleem te onderscheiden is van de Volks lagen-Golf van zijn buurman, zal er niet |ann voor lopen, k mensen die kwaad worden als hun auto g een keer niet meteen start, hebben er wei- j auto moet meer voor je zijn dan alleen mar een adequaat middel om van A naar B te fcnen, techniek en vormgeving moeten je iets keuzo ja, dan is er reden om zaterdag 20 of indag 21 mei tijd in te ruimen voor een bezoek ju de oldtimershow die de Rotary Club Breda fel die dagen in een hangar van de vliegbasis e-Rijen houdt. Ie zien zijn een vijftigtal antieke en klassieke Iito's, uiteenlopend van een De Dion Bouton lil 1900 (de oudste en in de ogen van de ver- (rtsde automobilist van nu niet meer dan een andkar met hulpmotor) tot een Oostduits Tra ditje uit 1980 (de jongste, maar zéker niet de Lest geavanceerde automobiel van de show). |et bijzondere van deze show is dat het hier 1 om auto's die particulier bezit zijn. Ze &aan bij mensen thuis in de garage, er wordt |ee gereden, ze worden gepoetst, er wordt aan jesleuteld, kortom, ze worden gekoesterd door Énsen die er van houden. Een aardige bij- pimstjgheid is verder dat alle auto's op twee na iomstig zijn uit de regio Breda. If tentoonstelling is samengesteld door Rota- l-lidDick Besling, zelf autofreak en de trotse sitter van een 24-karaats zuivere Bentley uit JS, die trouwens ook te zien is op de oldti- |ner-show in Gilze-Rijen. mbassadeur «betere ambassadeur voor iedereen die iets |et auto's heeft is nauwelijks denkbaar. Be ing (55) kreeg het autogevoel van huis uit met iepaplepel ingegoten. ,Mijn vader was een nuchtere man, behalve als ju over auto's ging. Daar deed hij altijd heel pthousiast over. Kennelijk heeft dat aansteke- fcjs op mij gewerkt. i zijn ontvankelijke kinderjaren zag Besling teel auto's van voor de Tweede Wereldoorlog aat zijn voorkeur uit naar wa- s uit die tijd, vandaar ook de Bentley uit i. Triomfantelijk tikt hij tegen het koets- werk van zijn antieke Brit. „Van aluminium en pudi ons maar laten geloven dat zij de eerste Ij» die een aluminium carrosserie gebruiken. a verschil tussen auto's van toen en pis dat tegenwoordig de menselijke maat ont- pekt, vindt Besling. „Dat komt door de eisen die wij aan auto's stellen. Auto's moeten schoon, zuinig, veilig en voordelig zijn. Com puter en windtunnel bepalen het ontwerp en het werk in de fabriek wordt door robots ge daan. Er komt geen mensenhand meer aan te pas. Zelfs voor het onderhoud wordt al een computer gebruikt. Als je je auto voor een beurt naar de garage brengt, sluiten ze hem aan op de computer en die vertelt wat er aan moet gebeuren." Het komt ook doordat auto's een massaprodukt zijn geworden, meent Besling. „Tegen woordig is het vanzelf sprekend dat ieder een een auto heeft. In mijn jeugd was een auto nog een zeldzame verschijning. Als er één door de straat kwam, werd hij nageke ken en je praatte erover met je vader, met je broer of met je vriend je. Wat voor merk, hoeveel pk, hoe hard-ie ging. Laat staan als je er dan een keer in mocht zitten. Dat was éen belevenis, die je nooit vergeet." Beslings eerste autorit was in het DKW- 'tje van de dokter. „Ik ruik die auto nu nog. Dat had je toen. Auto's roken toen nog er gens naar. Wat zal het geweest zijn? Een men geling van leer, olie en benzine. Dat was toen normaal. Als je nu iets ruikt, ga je naar de ga rage, want dan is er iets niet in orde." Het komt ook doordat auto's zo'n hoge graad van perfectie hebben bereikt, denkt Besling. „Alles doet het. Je ziet ook haast nooit meer ie mand aan een auto sleutelen, terwijl dat vroe ger heel normaal was. Toen hadden veel men sen standaard een overall in de auto voor als ze onderweg pech kregen. Dat was toen normaal. Moet je nu komen. Nu schreeuwen mensen moord en brand als hun auto het een keer niet doet. Vroeger, toen een auto maken nog men senwerk was, accepteerde je dat. Zelf was je ook weieens ziek, waarom je auto dan niet?" Besling begon zijn speurtocht naar auto's voor de oldtimershow met een rondgang in eigen kennissenkring. Tot in het ziekenhuis toe waar Besling kaakchirurg is, trok hij colle ga's aan de witte jas of zelf ze niet ie mand kenden met een old timer. „Wat me nog het meest verbaasde, was dat veel mensen van wie ik het nooit gedacht zou heb ben, een oldtimer hadden. Ook in mijn directe omgeving. Nota bene een collega van me bleek al jaren rond te rijden in een veertig jaar oud Fiatje 500. Die heb ik dus ook meteen maar ge strikt." Besling kwam zelfs zijn eigen oude Rover uit 1965 weer tegen. „Dat is met al zijn nukken en grillen twintig jaar lang onze ge zinsauto geweest. Ik heb hem verkocht aan iemand uit Deventer en die blijkt hem inmiddels weer doorverkocht te hebben aan iemand uit Breda, nota bene aan een man die mij nog om advies had gevraagd hoe hij aan een oude Rover zou kunnen komen. Koop de Telegraaf van zaterdag maar, heb ik gezegd, die staat vol met advertenties van old timers en klassiekers. Dat heeft hij gedaan en Dick Besling met vrouw en Rotary-voor- zitter Niek Adriae- ns in de Bentley. FOTO WILLEM BLAUW min of meer bij toeval heeft hij er mijn Rover uitgeprikt." De collectie die Besling bijeen heeft gebracht, is letterlijk een bonte verzameling van groot en klein, lelijk en mooi en duur en goedkoop. Lijn zit er niet echt in. Daar heeft Besling ook niet naar gestreefd, maar sommige merken zijn toch wel opvallend afwezig of ondervertegenwoordigd. Een merk als Citroen bijvoorbeeld, dat toch een naam heeft op te houden, is met slechts twee exem plaren vertegenwoordigd. Engelse merken daarentegen domineren, maar dat vindt Besling, zelf een verstokt liefhebber van Engelse auto's, geen wonder. „Daar komen immers de mooiste auto's vandaan." De oldtimershow wordt zaterdag 20 en zondag 21 mei gehouden in een hangar van de vliegba sis Gilze-Rijen, die speciaal voor deze gelegen heid voor publiek toegankelijk is. De openings tijden zijn beide dagen van 11.00 tot 17.00 uur. De entree bedraagt 10,- voor volwassenen en 5,- voor kinderen tot 15 jaar. Kleuters klei ner dan een meter hebben gratis toegang. Par keren kost 2,50. De opbrengst van de oldtimer show is voor een goed doel (zie ook kadertje bij dit artikel.) Geheel in de traditie van de Rotary Club is ook de oldti mershow op de vliegbasis Gilze-Rijen een middel om geld in te zamelen voor een goed doel. In dit geval gaat het om het bezoek van een groep van veertig Poolse kinderen aan Breda. Het zijn leerlingen van een middelbare school uit de Poolse stad Wroclaw, waarmee Breda een steden band heeft. Het bezoek vindt plaats in het kader van de vijftigjarige herdenking van het einde van de Tweede Wereldoor log. Onder de uitverkoren leerlingen bevinden zich en kele kleinkinderen van Pool se militairen die betrokken waren bij de bevrijding van Breda. De Poolse kinderen komen op uitnodiging van de Nas- sauscholengemeenschap en aangezien de rector daarvan, drs G. van Steijn, lid is van de Rotary Club Breda West, is meteen ook de bemoeienis van deze Rotary Club met het Poolse bezoek verklaard. Het verblijf duurt van 28 mei tot 2 juni. Het gezelschap lo geert in een jeugdherberg in Chaam. Servicelijn: 06-0305. De artlkeIe ze advertentie kunt u in alle rij. pen, behalve de artikelen waar kleine i tjes bij staan Die artikelen kuntu 3 pen in AH winkels waar één van die c >s op de -deur staat. Reciamepd® Iden t/m zaterdag 20 mei a s. voorraad strekt. ikomt morgenavond laar De Nobelaer in Et- ten-Leur met de grappi ge thrillerkomedie Vlaamse zeep. I YOU'RE the top, het Mooie muzikale drama fond de Amerikaanse oomponist Cole Porter, 8 vanavond nog te zien 'n het Zuidlandtheater inTerneuzen. B VRIJEN MET dieren is op SO en 31 mei in schouwburg De Kring in Roosendaal. Het is een brassende revue-ach- %e voorstelling door he Blauwe Maandag Compagnie. DE CANADESE topfor- Matie The Watchmen speelt vanavond in het Bredase Para. ■BLUESVETERAAN Ju nior Wells speelt mor genavond in café De "ouden Leeuw in Don gen. Deze legendari sche. OP 563 plaatsen in Nederland is zaterdag te merken dat het Dag ven de Muziek is. Aan Je vijfde Dag doen 04 muziekverenigin- Igen mee, meer dan °-°°0 muzikanten. Van onze verslaggeefster Alle auto's en motoren wor den zondag tussen elf en zes uur uit de Bredase binnen stad geweerd, of het moeten Amerikaanse modellen zijn uit de jaren vijftig: die wor den met open armen ontvan gen. Op de Havermarkt en in de Rei gerstraat krijgt iedereen zondag de kans om een dagje uit het Amerikaanse leven van de jaren vijftig mee te maken. Breda gaat voor één dag terug in de tijd van de rock 'n' roll de vetkuiven en de Cadillacs met vleugels, want dan wordt voor de derde keer de- American 50'ties Day gehouden. Cees Mathijsen, ook wel bekend als 'DJ Cees Classic', organiseert de Amerikaanse jaren vijftig dag, in opdracht van de Stich ting Havermarkt Activiteiten. Zijn liefde voor die Amerikaanse tijd, weerspiegelt zich in de don kere kuif die op zijn voorhoofd prijkt. Aan de wanden van het huis van de familie Mathijsen in Breda zijn de fifties ook af te lezen. Daar hangen diverse afbeeldin gen van dé motor uit die tijd, de Harley Davidson. In de woonka mer staan zelfs een Buick, Ca dillac, Chevrolet, Corvette en een Ford Thunderbird two seater uitgestald, in kleine schaalmo dellen. Een Dodge Cabriolet uit de jaren zestig hebben Cees en zijn vrouw Riet op ware grote en ze zijn ook allebei de trotse be zitter van een Harley Davidson. Gemiddeld één keer per maand gaan Cees en Riet terug in de Amerikaanse jaren vijftig. Dan trekt Riet een petticoat aan met daarover een jurk, bindt ze een sjaal om haar blonde haar, draagt ze een klein tasje om haar pols en hoge puntige schjoentjes aan haar voeten. Cees verruilt zijn spijkerbroek en shirt voor een broek met strakke pijpen en Zondag wordt de binnenstad voor het dagelijkse verkeer afgesloten, alleen Amerikaanse auto's en motoren uit de jaren vijftig mogen het centrum binnenrijden vanwege de American 50'ties Day Bre da. FOTO MARCEL BEKKEN een colbert met dubbele split en zijn stappers verruilt hij voor puntschoenen. Ze gaan dan naar een rock 'n' roll of Harley meet ing. Een van de grootste meetings die Nederland op dit gebied kent, D- Day van de Amsterdamse Rock 'n' Roll Club, bracht Cees op het idee voor de American 50'ties Day in Breda. De 'jazz-stad' zou toch één dag per jaar 'Rock 'n' roll-stad' moeten kunnen zijn. Daarbij kunnen de jazz liefheb bers toch nog aan hun trekken komen omdat de muziekstijl Ji ve, 'jazzy' in het gehoor ligt. „Ik wil het publiek verschillende muziekstijlen uit die tijd laten horen, in tegenstelling tot de meeste jaren-vijftigmeetings waar een eenzijdig muziekaan bod is. In Amsterdam is de Jive bijvoorbeeld heel populair. De mensen uit het zuiden houden meer van het ruigere rockabilly en bestempelen de 'Jivers' als watjes." In het midden van de Havermarkt wordt zondag een podium opge steld waar de eerste band om on geveer half twee aan een optreden van zo'n anderhalf uur begint. „De Utrechtse groep 'Get Rhythm' speelt met een staande bas, gitaar en drums, rockabilly uit de periode 1955-1959. De ja ren veertig en begin vijftig wor den muzikaal vertolkt door de uit acht man bestaande Torello's Jive Bugs: contrabas, piano, semi- akoustische gitaar, trompet, te nor sax en bariton sax. De show is geheel in Bonny and Clyde-stijl. De derde groep, Big Sandy and the Fly Rite Boys, is het hoogte punt van de dag, want deze Ame rikanen zijn bekend in heel rock 'n' roll minnend Europa." Rondom het podium op de Ha vermarkt staan diverse kraam pjes met kleren, platen, brood roosters en andere dingen uit de jaren vijftig uitgestald. „Alleen gebruikte spullen," benadrukt Cees. „Het moet echt uit die tijd zijn. Handelaren willen er graag bij zijn maar dat gaat dus niet door want ik wil geen commer cieel gebeuren van deze dag ma ken. Het suikerspin en popcorn wagentje dat op de Havermarkt komt te staan, is dus ook echt authentiek." De Reigerstraat is zondag het mekka voor autofreaks want daar worden talloze Amerikaan se auto's en motoren uit de Fif ties opgesteld. Cees heeft geen idee hoeveel bakken en Harley's in de Reigerstraat komen te staan want iedereen die een mo del uit die tijd heeft, kan zijn of haar trots tentoonstellen. Met de nadruk op tentoonstellen want de auto's, motoren en ook de juke-boxen die worden uitge stald, zijn er voor de aankleding en niet voor de verkoop. Om te zorgen dat de auto's niet gesto len worden, houden 25 leden van de Harley Club Breda de pronk stukken nauwlettend in de ga ten. De American 50's Day in Breda begint om 13.00 uur en duurt tot ongeveer 20.00 uur. Een uitgespeelde fanfare-trommel, een oude mechanische weeg schaal, een kaars-lantaarn, twee glazen potten met olie die iets griezeligs op de bodem bedekken en een recente uitgave van het driedelige befaamde Nederlandse woordenboek 'de dikke Van Dale'. Ja, waar slaat dat allemaal nou weer op. Het lijkt een rijtje voorwerpen met als ingebouwde vraag aan de toeschouwer wat er niet in thuis hoort. Maar dat moet je er niet achter zoeken. Wie deze onwaarschijnlijke verzameling losjes bij elkaar ziet uit gestald, die kan ter wereld alleen maar in het Bredase eetcafé D'n Dikke van Dale zijn beland. En je bent daar goed beland. Samen met een zacht achtergrond muziekje dienen die rare maar fascinerende ingrediënten, aange vuld met wat spiegels aan de muur en de geschilderde portretten van een jonge Belgische koning Leopold en zijn vrouw koningin Astrid als opluistering bij het verzorgde eten dat hier opgediend wordt. Een opluistering die hier in de Prins Hendrikstraat 69 na tuurlijk nergens op slaat, maar dat is nou net het leuke. Een por tret van prins Hendrik ontbreekt! En dat onderstreept de welge kozen absurde aankleding van dit vooral knusse restaurantje. Aan dat knusse draagt de capaciteit bij. Er kunnen maar 32 hon- gerigen plaats nemen aan de oude, bruine tafeltjes. Je zit lekker nostalgisch op authentieke, eveneens bruine, klassieke houten caféstoelen met hun ronde rug. Elke gast krijgt bij binnenkomst een drankje van het huis aange boden, een kir. Een kaart is er niet. Boven de bar hangt een grote lei waar met krijt de heerlijkheden zijn opgesomd. Niet al te veel mogelijkheden maar wel gevarieerd, zodat een keuze snel is ge maakt. Er is geen menu. Alles is a la 'carte'. Er zijn maar een paar soor ten wijn, maar wat geeft dat. De huiswijn is per glas 4, per hal ve liter 11,50 en per liter 22,50. Mijn metgezellin gooit het bij de aanvang op een gulle portie gar nalen met wat meloen 9,50) en ik op kruidige escargots 9,75). Niets mis mee. Ook niet met haar kabeljauw uit de oven die op een verrukkelijke fnanier gezelschap heeft gekregen van brie en mosterdsaus 23,50). Ik had verlekkerd gambastaarten met ossehaas en cayennepeper- tijmsaus 27,50) op de lei zien staan. Dus wat let me. En de ser veerster krijgt gelijk. „Oh meneer, wat U daar bestelt, dat is heel erg lekker. Ik heb het vorige week zelf gegeten." Hoewel de ossehaas een hoger toerental van mijn kaken eist dan verwacht, smul ik toch. Eenmaal thuis kan ik het niet laten om toch eens te kijken wat de Dikke van Dale verstaat onder het begrip eetcafé. Dit: 'Café waar ook maaltijden worden geserveerd'. Voor D'n Dikke van Dale aan de Prins Hendrikstraat heb ik daar een correctie op. Dan moet vóór het woordje maaltijden 'goede en betaalbare' worden toegevoegd. HS Open van 17 tot 24 uur, maandag gesloten

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23