Terug in de tijd op American 50'ties Day
pE STEM
lotary Club houdt oldtimershow op vliegbasis Gilze-Rijen
HjpEFD
BE®^lü/;
AANBEVOLEN
Dikke van Dale
Proef
n Bouton
Massaprodukt
Rover
Show
voor Poolse
uw fijne
ire weef-
n helder.
;en voor
nd.
roe wens
atuurlijk
'6 prijzen
,e wassen.
Lands grootste kruide"'^
blijft op de kleintjes lett
J ELS DE Schepper
Petticoat
Bands
Kraampjes
GIDS
DONDERDAG 18 MEI 1995 DEEL I
Geliefkoosde auto's
looorJan van Zuilen
Inland die het niet erg vindt dat zijn Opel
jstra alleen na bestudering van het merk-
lembleem te onderscheiden is van de Volks
lagen-Golf van zijn buurman, zal er niet
|ann voor lopen,
k mensen die kwaad worden als hun auto
g een keer niet meteen start, hebben er wei-
j auto moet meer voor je zijn dan alleen
mar een adequaat middel om van A naar B te
fcnen, techniek en vormgeving moeten je iets
keuzo ja, dan is er reden om zaterdag 20 of
indag 21 mei tijd in te ruimen voor een bezoek
ju de oldtimershow die de Rotary Club Breda
fel die dagen in een hangar van de vliegbasis
e-Rijen houdt.
Ie zien zijn een vijftigtal antieke en klassieke
Iito's, uiteenlopend van een De Dion Bouton
lil 1900 (de oudste en in de ogen van de ver-
(rtsde automobilist van nu niet meer dan een
andkar met hulpmotor) tot een Oostduits Tra
ditje uit 1980 (de jongste, maar zéker niet de
Lest geavanceerde automobiel van de show).
|et bijzondere van deze show is dat het hier
1 om auto's die particulier bezit zijn. Ze
&aan bij mensen thuis in de garage, er wordt
|ee gereden, ze worden gepoetst, er wordt aan
jesleuteld, kortom, ze worden gekoesterd door
Énsen die er van houden. Een aardige bij-
pimstjgheid is verder dat alle auto's op twee na
iomstig zijn uit de regio Breda.
If tentoonstelling is samengesteld door Rota-
l-lidDick Besling, zelf autofreak en de trotse
sitter van een 24-karaats zuivere Bentley uit
JS, die trouwens ook te zien is op de oldti-
|ner-show in Gilze-Rijen.
mbassadeur
«betere ambassadeur voor iedereen die iets
|et auto's heeft is nauwelijks denkbaar. Be
ing (55) kreeg het autogevoel van huis uit met
iepaplepel ingegoten.
,Mijn vader was een nuchtere man, behalve als
ju over auto's ging. Daar deed hij altijd heel
pthousiast over. Kennelijk heeft dat aansteke-
fcjs op mij gewerkt.
i zijn ontvankelijke kinderjaren zag Besling
teel auto's van voor de Tweede Wereldoorlog
aat zijn voorkeur uit naar wa-
s uit die tijd, vandaar ook de Bentley uit
i. Triomfantelijk tikt hij tegen het koets-
werk van zijn antieke Brit. „Van aluminium en
pudi ons maar laten geloven dat zij de eerste
Ij» die een aluminium carrosserie gebruiken.
a verschil tussen auto's van toen en
pis dat tegenwoordig de menselijke maat ont-
pekt, vindt Besling. „Dat komt door de eisen
die wij aan auto's stellen. Auto's moeten
schoon, zuinig, veilig en voordelig zijn. Com
puter en windtunnel bepalen het ontwerp en
het werk in de fabriek wordt door robots ge
daan. Er komt geen mensenhand meer aan te
pas. Zelfs voor het onderhoud wordt al een
computer gebruikt. Als je je auto voor een
beurt naar de garage brengt, sluiten ze hem aan
op de computer en die vertelt wat er aan moet
gebeuren."
Het komt ook doordat auto's een
massaprodukt zijn geworden,
meent Besling. „Tegen
woordig is het vanzelf
sprekend dat ieder
een een auto
heeft. In mijn
jeugd was een
auto nog een
zeldzame
verschijning.
Als er één
door de
straat
kwam, werd
hij nageke
ken en je
praatte erover
met je vader,
met je broer of
met je
vriend
je. Wat
voor
merk,
hoeveel
pk, hoe
hard-ie ging. Laat
staan als je er dan
een keer in mocht zitten.
Dat was éen belevenis, die
je nooit vergeet."
Beslings eerste autorit was in het DKW-
'tje van de dokter. „Ik ruik die auto nu
nog. Dat had je toen. Auto's roken toen nog er
gens naar. Wat zal het geweest zijn? Een men
geling van leer, olie en benzine. Dat was toen
normaal. Als je nu iets ruikt, ga je naar de ga
rage, want dan is er iets niet in orde."
Het komt ook doordat auto's zo'n hoge graad
van perfectie hebben bereikt, denkt Besling.
„Alles doet het. Je ziet ook haast nooit meer ie
mand aan een auto sleutelen, terwijl dat vroe
ger heel normaal was. Toen hadden veel men
sen standaard een overall in de auto voor als ze
onderweg pech kregen. Dat was toen normaal.
Moet je nu komen. Nu schreeuwen mensen
moord en brand als hun auto het een keer niet
doet. Vroeger, toen een auto maken nog men
senwerk was, accepteerde je dat. Zelf was je
ook weieens ziek, waarom je auto dan niet?"
Besling begon zijn speurtocht naar auto's
voor de oldtimershow met
een rondgang in eigen
kennissenkring. Tot
in het ziekenhuis
toe waar Besling
kaakchirurg is,
trok hij colle
ga's aan de
witte jas of
zelf
ze niet ie
mand kenden met een old
timer.
„Wat me nog het meest verbaasde, was dat veel
mensen van wie ik het nooit gedacht zou heb
ben, een oldtimer hadden. Ook in mijn directe
omgeving. Nota bene een collega van me bleek
al jaren rond te rijden in een veertig jaar oud
Fiatje 500. Die heb ik dus ook meteen maar ge
strikt."
Besling kwam zelfs zijn eigen oude Rover uit
1965 weer tegen. „Dat is met al zijn nukken en
grillen twintig
jaar lang onze ge
zinsauto geweest.
Ik heb hem verkocht
aan iemand uit Deventer en
die blijkt hem inmiddels weer doorverkocht te
hebben aan iemand uit Breda, nota bene aan
een man die mij nog om advies had gevraagd
hoe hij aan een oude Rover zou kunnen komen.
Koop de Telegraaf van zaterdag maar, heb ik
gezegd, die staat vol met advertenties van old
timers en klassiekers. Dat heeft hij gedaan en
Dick
Besling
met vrouw
en Rotary-voor-
zitter Niek Adriae-
ns in de Bentley.
FOTO WILLEM BLAUW
min of meer bij toeval heeft hij er
mijn Rover uitgeprikt."
De collectie die Besling bijeen heeft gebracht,
is letterlijk een bonte verzameling van groot en
klein, lelijk en mooi en duur en goedkoop. Lijn
zit er niet echt in.
Daar heeft Besling ook niet naar gestreefd,
maar sommige merken zijn toch wel opvallend
afwezig of ondervertegenwoordigd. Een merk
als Citroen bijvoorbeeld, dat toch een naam
heeft op te houden, is met slechts twee exem
plaren vertegenwoordigd.
Engelse merken daarentegen domineren, maar
dat vindt Besling, zelf een verstokt liefhebber
van Engelse auto's, geen wonder. „Daar komen
immers de mooiste auto's vandaan."
De oldtimershow wordt zaterdag 20 en zondag
21 mei gehouden in een hangar van de vliegba
sis Gilze-Rijen, die speciaal voor deze gelegen
heid voor publiek toegankelijk is. De openings
tijden zijn beide dagen van 11.00 tot 17.00 uur.
De entree bedraagt 10,- voor volwassenen
en 5,- voor kinderen tot 15 jaar. Kleuters klei
ner dan een meter hebben gratis toegang. Par
keren kost 2,50. De opbrengst van de oldtimer
show is voor een goed doel (zie ook kadertje bij
dit artikel.)
Geheel in de traditie van de
Rotary Club is ook de oldti
mershow op de vliegbasis
Gilze-Rijen een middel om
geld in te zamelen voor een
goed doel.
In dit geval gaat het om het
bezoek van een groep van
veertig Poolse kinderen aan
Breda. Het zijn leerlingen
van een middelbare school
uit de Poolse stad Wroclaw,
waarmee Breda een steden
band heeft.
Het bezoek vindt plaats in
het kader van de vijftigjarige
herdenking van het einde
van de Tweede Wereldoor
log. Onder de uitverkoren
leerlingen bevinden zich en
kele kleinkinderen van Pool
se militairen die betrokken
waren bij de bevrijding van
Breda.
De Poolse kinderen komen
op uitnodiging van de Nas-
sauscholengemeenschap en
aangezien de rector daarvan,
drs G. van Steijn, lid is van
de Rotary Club Breda West,
is meteen ook de bemoeienis
van deze Rotary Club met
het Poolse bezoek verklaard.
Het verblijf duurt van 28 mei
tot 2 juni. Het gezelschap lo
geert in een jeugdherberg in
Chaam.
Servicelijn: 06-0305. De artlkeIe
ze advertentie kunt u in alle rij.
pen, behalve de artikelen waar kleine i
tjes bij staan Die artikelen kuntu 3
pen in AH winkels waar één van die c
>s op de -deur staat. Reciamepd®
Iden t/m zaterdag 20 mei a s.
voorraad strekt.
ikomt morgenavond
laar De Nobelaer in Et-
ten-Leur met de grappi
ge thrillerkomedie
Vlaamse zeep.
I YOU'RE the top, het
Mooie muzikale drama
fond de Amerikaanse
oomponist Cole Porter,
8 vanavond nog te zien
'n het Zuidlandtheater
inTerneuzen.
B VRIJEN MET dieren is
op SO en 31 mei in
schouwburg De Kring in
Roosendaal. Het is een
brassende revue-ach-
%e voorstelling door
he Blauwe Maandag
Compagnie.
DE CANADESE topfor-
Matie The Watchmen
speelt vanavond in het
Bredase Para.
■BLUESVETERAAN Ju
nior Wells speelt mor
genavond in café De
"ouden Leeuw in Don
gen. Deze legendari
sche.
OP 563 plaatsen in
Nederland is zaterdag
te merken dat het Dag
ven de Muziek is. Aan
Je vijfde Dag doen
04 muziekverenigin-
Igen mee, meer dan
°-°°0 muzikanten.
Van onze verslaggeefster
Alle auto's en motoren wor
den zondag tussen elf en zes
uur uit de Bredase binnen
stad geweerd, of het moeten
Amerikaanse modellen zijn
uit de jaren vijftig: die wor
den met open armen ontvan
gen.
Op de Havermarkt en in de Rei
gerstraat krijgt iedereen zondag
de kans om een dagje uit het
Amerikaanse leven van de jaren
vijftig mee te maken. Breda gaat
voor één dag terug in de tijd van
de rock 'n' roll de vetkuiven en
de Cadillacs met vleugels, want
dan wordt voor de derde keer de-
American 50'ties Day gehouden.
Cees Mathijsen, ook wel bekend
als 'DJ Cees Classic', organiseert
de Amerikaanse jaren vijftig
dag, in opdracht van de Stich
ting Havermarkt Activiteiten.
Zijn liefde voor die Amerikaanse
tijd, weerspiegelt zich in de don
kere kuif die op zijn voorhoofd
prijkt.
Aan de wanden van het huis van
de familie Mathijsen in Breda
zijn de fifties ook af te lezen.
Daar hangen diverse afbeeldin
gen van dé motor uit die tijd, de
Harley Davidson. In de woonka
mer staan zelfs een Buick, Ca
dillac, Chevrolet, Corvette en
een Ford Thunderbird two seater
uitgestald, in kleine schaalmo
dellen. Een Dodge Cabriolet uit
de jaren zestig hebben Cees en
zijn vrouw Riet op ware grote en
ze zijn ook allebei de trotse be
zitter van een Harley Davidson.
Gemiddeld één keer per maand
gaan Cees en Riet terug in de
Amerikaanse jaren vijftig. Dan
trekt Riet een petticoat aan met
daarover een jurk, bindt ze een
sjaal om haar blonde haar,
draagt ze een klein tasje om haar
pols en hoge puntige schjoentjes
aan haar voeten. Cees verruilt
zijn spijkerbroek en shirt voor
een broek met strakke pijpen en
Zondag wordt de binnenstad voor het dagelijkse verkeer afgesloten, alleen Amerikaanse auto's en
motoren uit de jaren vijftig mogen het centrum binnenrijden vanwege de American 50'ties Day Bre
da. FOTO MARCEL BEKKEN
een colbert met dubbele split en
zijn stappers verruilt hij voor
puntschoenen. Ze gaan dan naar
een rock 'n' roll of Harley meet
ing.
Een van de grootste meetings die
Nederland op dit gebied kent, D-
Day van de Amsterdamse Rock
'n' Roll Club, bracht Cees op het
idee voor de American 50'ties
Day in Breda. De 'jazz-stad' zou
toch één dag per jaar 'Rock 'n'
roll-stad' moeten kunnen zijn.
Daarbij kunnen de jazz liefheb
bers toch nog aan hun trekken
komen omdat de muziekstijl Ji
ve, 'jazzy' in het gehoor ligt. „Ik
wil het publiek verschillende
muziekstijlen uit die tijd laten
horen, in tegenstelling tot de
meeste jaren-vijftigmeetings
waar een eenzijdig muziekaan
bod is. In Amsterdam is de Jive
bijvoorbeeld heel populair. De
mensen uit het zuiden houden
meer van het ruigere rockabilly
en bestempelen de 'Jivers' als
watjes."
In het midden van de Havermarkt
wordt zondag een podium opge
steld waar de eerste band om on
geveer half twee aan een optreden
van zo'n anderhalf uur begint.
„De Utrechtse groep 'Get
Rhythm' speelt met een staande
bas, gitaar en drums, rockabilly
uit de periode 1955-1959. De ja
ren veertig en begin vijftig wor
den muzikaal vertolkt door de uit
acht man bestaande Torello's Jive
Bugs: contrabas, piano, semi-
akoustische gitaar, trompet, te
nor sax en bariton sax. De show is
geheel in Bonny and Clyde-stijl.
De derde groep, Big Sandy and
the Fly Rite Boys, is het hoogte
punt van de dag, want deze Ame
rikanen zijn bekend in heel rock
'n' roll minnend Europa."
Rondom het podium op de Ha
vermarkt staan diverse kraam
pjes met kleren, platen, brood
roosters en andere dingen uit de
jaren vijftig uitgestald. „Alleen
gebruikte spullen," benadrukt
Cees. „Het moet echt uit die tijd
zijn. Handelaren willen er graag
bij zijn maar dat gaat dus niet
door want ik wil geen commer
cieel gebeuren van deze dag ma
ken. Het suikerspin en popcorn
wagentje dat op de Havermarkt
komt te staan, is dus ook echt
authentiek."
De Reigerstraat is zondag het
mekka voor autofreaks want
daar worden talloze Amerikaan
se auto's en motoren uit de Fif
ties opgesteld. Cees heeft geen
idee hoeveel bakken en Harley's
in de Reigerstraat komen te
staan want iedereen die een mo
del uit die tijd heeft, kan zijn of
haar trots tentoonstellen.
Met de nadruk op tentoonstellen
want de auto's, motoren en ook
de juke-boxen die worden uitge
stald, zijn er voor de aankleding
en niet voor de verkoop. Om te
zorgen dat de auto's niet gesto
len worden, houden 25 leden van
de Harley Club Breda de pronk
stukken nauwlettend in de ga
ten.
De American 50's Day in Breda
begint om 13.00 uur en duurt tot
ongeveer 20.00 uur.
Een uitgespeelde fanfare-trommel, een oude mechanische weeg
schaal, een kaars-lantaarn, twee glazen potten met olie die iets
griezeligs op de bodem bedekken en een recente uitgave van het
driedelige befaamde Nederlandse woordenboek 'de dikke Van
Dale'. Ja, waar slaat dat allemaal nou weer op.
Het lijkt een rijtje voorwerpen met als ingebouwde vraag aan de
toeschouwer wat er niet in thuis hoort. Maar dat moet je er niet
achter zoeken.
Wie deze onwaarschijnlijke verzameling losjes bij elkaar ziet uit
gestald, die kan ter wereld alleen maar in het Bredase eetcafé D'n
Dikke van Dale zijn beland.
En je bent daar goed beland. Samen met een zacht achtergrond
muziekje dienen die rare maar fascinerende ingrediënten, aange
vuld met wat spiegels aan de muur en de geschilderde portretten
van een jonge Belgische koning Leopold en zijn vrouw koningin
Astrid als opluistering bij het verzorgde eten dat hier opgediend
wordt. Een opluistering die hier in de Prins Hendrikstraat 69 na
tuurlijk nergens op slaat, maar dat is nou net het leuke. Een por
tret van prins Hendrik ontbreekt! En dat onderstreept de welge
kozen absurde aankleding van dit vooral knusse restaurantje.
Aan dat knusse draagt de capaciteit bij. Er kunnen maar 32 hon-
gerigen plaats nemen aan de oude, bruine tafeltjes. Je zit lekker
nostalgisch op authentieke, eveneens bruine, klassieke houten
caféstoelen met hun ronde rug.
Elke gast krijgt bij binnenkomst een drankje van het huis aange
boden, een kir. Een kaart is er niet. Boven de bar hangt een grote
lei waar met krijt de heerlijkheden zijn opgesomd. Niet al te veel
mogelijkheden maar wel gevarieerd, zodat een keuze snel is ge
maakt.
Er is geen menu. Alles is a la 'carte'. Er zijn maar een paar soor
ten wijn, maar wat geeft dat. De huiswijn is per glas 4, per hal
ve liter 11,50 en per liter 22,50.
Mijn metgezellin gooit het bij de aanvang op een gulle portie gar
nalen met wat meloen 9,50) en ik op kruidige escargots
9,75). Niets mis mee. Ook niet met haar kabeljauw uit de oven
die op een verrukkelijke fnanier gezelschap heeft gekregen van
brie en mosterdsaus 23,50).
Ik had verlekkerd gambastaarten met ossehaas en cayennepeper-
tijmsaus 27,50) op de lei zien staan. Dus wat let me. En de ser
veerster krijgt gelijk. „Oh meneer, wat U daar bestelt, dat is heel
erg lekker. Ik heb het vorige week zelf gegeten."
Hoewel de ossehaas een hoger toerental van mijn kaken eist dan
verwacht, smul ik toch.
Eenmaal thuis kan ik het niet laten om toch eens te kijken wat de
Dikke van Dale verstaat onder het begrip eetcafé. Dit: 'Café waar
ook maaltijden worden geserveerd'.
Voor D'n Dikke van Dale aan de Prins Hendrikstraat heb ik daar
een correctie op. Dan moet vóór het woordje maaltijden 'goede en
betaalbare' worden toegevoegd. HS
Open van 17 tot 24 uur, maandag gesloten