DE STEM Festival van oude bekenden Vijf produkties van Zuidelijk Toneel in nieuwe seizoen Ik speelde Bert niet meerik was hem Amerika sterk vertegenwoordigd in Cannes it eerste sterrit mise competit^ 'Man O Man': Veronica's bikkelharde afvalrace SCHIETINGEN darts Land van Ooit maakt tv-serie voor kinderen Tweeluik op VARA-tv over kindertransporten vanuit Engeland naar Australië gaaibollen hengeiënui Cobraz Crowsdell Letters to Cleo Frank Zappa Graham Parker ISDAG 17 MEI 1995 C4 rouw Dieleman, 2. J. Bogaert 3 L an Goethem. Jokeren: 1. mevrouw louck, 2. mevrouw Breen, 3. mp_ rouw De Nooyer. 'erhole - Zaal Staminee met 37 •ersonen. Bieden: 1. G. Ferket 2 T e Vet, 3. P. Valent. Jokeren: 'l M ferket, 2. M. Himbrechts, 3. R. rocJ us., Cmmahaven - Zaal Het Verdron gen Land met 16 personen. Bieden" R. de Theye, 2. A. Mangnus, 3 L Vermue. Soek - Camping De Braakman met 52 personen. Bieden: 1. A. Sanders D. Reijers, 3. L. Jonkman. Joke ren: 1. L. Vermeulen, 2. J. van der straten, 3. D. Schones. Hengstdijk - Camping De Vogel met 35 personen. Bieden: 1. R. de Kort, 2. J. Zwanink, 3. J. Hermes Jokeren: 1. mevrouw Pi eters 2. T Weststrate, 3. P. de Waal. Clinge - Zaal De Landbouw met 44 personen. Bieden: 1. P. Ras, 2. Th Bolssens, 3. P. Haulez. Jokeren: 1 Fl. Hesseling, 2. mevrouw De Bruijn, 3. V. Vermeulen. Terneuzen - Zaal De Lieve, mat 1- 1. M. Taelman/L. Kegels, 2. C. Ke- gels/J. Smet, 3. G. de Bot/C. Bae- yens. Mat 2:1. J. de Smet/L. Kegels 2. M. van de Vlierbergen/C. Bae- yens, 3. Baeyens/Van Vlierbergen. Aardenburg - Handbooggilde Sint- Sebastiaan, schieting staande wip met 21 personen. Hoge vogel en tweede zijvogel: A. de Rooze, twee de hoge vogel: J. van de Wijnckel, eerste zijvogel: Th. Lampaert, der de zijvogel: F. Veldkamp. Stand klassement: 1 R. de Wispelaere 26, 2, G. de Valcke 22, 3. Th. Lampaert 21 punten. Blokschieting met 21 personen: 1. G. de Viend, 2. G. de Valcke, 3. Th. lampaert, 4 F. van Ecke. Stand klassement: 1. B. Jans sen, 2. F. van Ecke, 3. G. de Vriend. Terneuzen - De Westerschelde, ko- ningsschieting met 10 personen. Voor de derde maal koning en dus keizer J. Verberkmoes, prins: B. Verberkmoes, erfprins: R. Jonkhe- ijm. Koewacht - Sint-Sebastiaan, schieting staande wip met 105 per sonen. Wip 1: eerste hoge vogel: E. Waelput, tweede hoge vogel: P. Baart, eerste zijvogel: M. Wisse, tweede zijvogel: A. de la Ruelle, derde zijvogel: J. Ferket, vierde zij vogel: L. van Remoortere. Wip 2: eerste hoge vogel: R. Temmerman, tweede hoge vogel: A. Martinet, eerste zijvogel: P Carmeliet, twee de zij vogel: F. Romijn, derde zij vo gel: J. Besseling, vierde zijvogel: R. de Maayer. Wip 3: eerste hoge vo gel: S. Martens, tweede hoge vogel; J. Vermeire, eerste zijvogel: E. Waelput, tweede zijvogel: J. Pauw els, derde zijvogel: R. Kusee, vierde zijvogel: A. van Damme. Lamswaarde - Zaal De Lamsoren met 13 personen. Hoge vogel: A. de Kint, eerste zijvogel: F. de Meijer, tweede zijvogel: J. Leeraert, groot- I ste aantal (5): mevrouw Van Mee- len. Ossenisse - Camping Mussenist met 23 personen. Hoge vogel: W. Mare- voet, eerste zijvogel: O. de Bruijn, tweede zijvogel: T. Perdaen, groot ste aantal (6): G. Coppens. Zuiddorpe - Willem Tell met 16 personen. Eerste hoge vogel: M. van Hoeke, tweede hoge vogel: B. van de Velde, eerste en tweede zijvogel: P. Ga uwe, grootste aantal (6): P. van Heene. Hulst - Zaal De Kroon met 28 per sonen. Hoge vogel en tweede zijvo gel: L. van Kerkhoven, eerste zijvo gel: A. Geers, grootste aantal (6): T. Crombeen. Ossenisse - Camping De Zeemeeuw met 34 personen. Hoge vogel: W. Marevoet, eerste zijvogel: Th. de Kort, tweede zijvogel: A. de Smit, grootste aantal (4): F. Triempont. Terneuzen - De Westerschelde met 20 personen. Eerste en tweede hoge vogel en tweede zijvogel: F. Her- wegh, eerste en derde zijvogel: J. Verberkmoes, vierde zijvogel: W. Ongenae. Ossenisse - Zaal Hof ter Nesse met 18 personen. Hoge vogel: E. Huls hout, eerste zijvogel: A. de waai, tweede zijvogel: A. Rottier, grootste aantal (14): A. d'Hondt. Graauw - De Friezen, schieting staande wip met 53 personen- Wip 1: eerste hoge vogel: H. Sctfb^' tweede hoge vogel: L. van tioeK eerste zijvogel: O. van Laere, tw- de zij vogel: F. Herwegh, derde zij- vogel: P. Biddeloo, vierde zijvogel. O. Carelsen. Wip 2: eerste hoge vo gel: A. Hoogstraten, tweede noge j de vogel: C. Weemaes, eerste zijvoge G. Suy, tweede en vierde zijvogel- P. Ingels, derde zijvogel: P- van I Lamswaarde - Zaal De Vier Jaar getijden met 34 personen. Hoge vo gel: R. Bogaert, eerste zijvogeL U. Meerschaert, tweede zijvoge I van Meelen, grootste aantal d'Haen. Gids WOENSDAG 17 MEI 1995 DEEL I et af, Jo- de de- nje £e- i]n. ,2. <nd. me- DoorJos Kessels Cannes - Het 48e filmfesti- val Cannes, dat vandaag be- Ut, is een reünie van oude bekenden. Het gros van de deelnemers heeft al eerder meegedaan aan de strijd om de Gouden Palm, al dan niet met succes. Bet festival heeft dan ook eerder m degelijk karakter. Daarmee trekt festival-directeur Gilles Ja- tob de lijn van de laatste jaren joor. Het hoofdprogramma is in debreedte beter geworden, terwijl jewerkelijke verrassingen meest- iliade bijprogramma's zitten. De ieinere films van onbekende ci- neasten, die zomaar uit het niets bót gesprek worden van het festi val, zoals 'C'est arrivé prèz de èezvous' of 'Strictly Ballroom'. Hel festival wordt geopend met ten duo dat indertijd op soortge lijke wijze naam maakte in Can- Van onze rtv-redactie Drunen - Het Land van Ooit inDrunen maakt in eigen be- heer een televisieserie voor i van 3 tot 8 jaar. Dat i directeur M. Taminiau bekend gemaakt. Twee grote Nederlandse bedrijven on dersteunen het initiatief fi- aancieel. Om welke bedragen wil de directeur niet in. Op dit moment wor- n in het park opnamen ge takt voor dertig afleverin- n van 24 minuten. Neder- j iandse omroepen hebben nog ise getoond, maar I volgens Taminiau zijn er on derhandelingen met buiten landse zendgemachtigden. nes, namelijk het Franse duo Caro en Jeunet met de zwarte komedie 'Delicatessen'. Hun nieuwe film heet 'La cité des enfants perdus' en speelt zich af in een land, waar de bewoners niet meer kunnen dromen. Dan volgt een hele serie nieuwe films van cineasten, die Cannes als een thuishaven beschouwen. Uit Amerika bijvoorbeeld Jim Jarmusch met 'Dead Man', een western over de vriendschap tus sen een Brit en een indiaan, met Johnny Depp en Gabriel Byrne in de hoofdrollen. Aardig detail is dat Neil Young zorg draagt voor de muziek. Ook de nieuwe film van James Ivory ('Howard's End', 'Re mains of the day') beleeft zijn pre mière in Cannes, getiteld 'Jeffer son in Paris'een kostuumfilm met Nick Nolte als Thomas Jefferson. Onder de Amerikaanse vlag vaart de Brit John Boorman de Franse badplaats binnen met 'Beyond Rangoon', met Patricia Arquette als een arts in Birma. Resten nog drie Amerikaanse in zendingen: 'Ed Wood' van Tim Burton, 'Angels and insects' van Philip Haas en 'Kids' van Larry Clark. Deze laatste film heeft in Amerika al het nodige stof doen opwaaien, omdat het een zeer ex pliciete en pessimistische film is over drugs en seks onder jongeren. Amerikaans Met zes films is Amerika traditie getrouw het sterkst vertegen woordigd in de strijd om de Gou den Palm, die de laatste jaren ook steeds in Amerikaanse handen viel. Daar komt nog eens bij dat alle speciale voorstellingen van het hoofdprogramma Amerikaans zijn, zoals 'Desperado' bij van Ro bert Rodriquez, een remake van zijn extreem goedkope debuutfilm 'El Mariachi'. Een vertrouwd gezicht in Cannes is natuurlijk ook Wim Wenders, in 1984 winnaar met de inmiddels klassieke 'Paris, Texas'. Zijn nieu we produktie 'Lisbon Story' is een autobiografisch getinte tragi-ko- medie. Emir Kusturica is een an dere ex-winnaar ('Toen papa op zakenreis was'), die opnieuw een gooi doet naar de Gouden Palm. Ditmaal met 'Underground', een drie uur durende film over het bombardement op Belgrado in 1941. Gong Li Andere vaste Cannes-gasten zijn Zhang Yimou, de Britten Terence Davies en Ken Loach en de Griek se cineast Theo Angelopoulos. De gelauwerde Chinese cineast Zhang Yimou heeft met zijn oos terse parel Gong Li ditmaal een liefdesgeschiedenis gedraaid in de twintiger jaren, tegen het decor van de opium-oorlog in Shanghai. Ken Loach volgt in 'Land and freedom' enkele Britse soldaten tijdens de Spaanse Burgeroorlog en Terence Davies is uitgeweken naar Amerika voor een film met Gena Rowlands. Theo Angelopou los laat in zijn bijdrage Harvey Keitel een mythische odyssee ma ken. Zoals bekend heeft het festival wederom geen Nederlandse pro duktie in de programma's opgeno men. Lange tijd zag het er naar uit dat 'De Vliegende Hollander' van Jos Stelling een kans maakte, maar de film viel tijdens de laatste selectie af. De voorzitter van de jury is dit keer de Franse actrice Jeanne Moreau. Zoals altijd wor den de nodige sterren in Cannes verwacht. De meeste aandacht zal vermoedelijk uitgaan naar Sharon Stone, die op zondag 28 mei, de slotdag, verwacht wordt. Zij speelt de hoofdrol in de western 'The Quick and the Dead' van Sam Raimi, waar het festival mee uitgeluid wordt. Johnny Depp in 'El Wood' van Tim Burton, een film die mee dingt naar de Gouden Palm. foto suzanne tenner Door Patrick Bremmers Bert speelt. „Ik werd gewoon Zo ben je een ster en word je ontzettend getroffen door al die naar Australië gevlogen om de vreselijke dingen die Bert moest hoofdrol te spelen in een tv- doorstaan. Ik weet wel dat het füm en zo ben ie weer een ge- veFhaai verZ0lmel1 is> maar de wone jongen van 18 jaar. Dat gebeurtenissen zijn gebaseerd 1 UjV -rr J j op oprechte getuigenissen van seft Kevin öiapman dezer ^eJen die §estifds a]s kind gen maar al te goed. Terwijl naar Australië werden gestuurd. Vara vanavond The Lea- ik realiseer me dat ik zelf veertig jaar geleden geboren had kun nen worden en dan was mij mis schien hetzelfde overkomen." Ossenisse - Camping De Zee™e,eUL met 27 personen. Hoge vogel- L. d'Hooghe, linker zijvogel: L. W pens. rechter zijyoegl A. sens, grootste aantal (6). Y Ossenisse - Camping 1 17 personen: 1. L. SpitM1'4_ Hop. I meter, 2. G. Maas 256, 3 D. n F man 223 centimeter. Ossenisse - Camping De Zeenle pe. I met 24 personen. ManSenj>Hooghe- ijl, 2. R. Sarens, 3. f- *5Ho0g-l Vrouwen: l.C. Steels, 2. G. dn he, 3. Ph. Boon, nde ling van de Zeeuws-Vlaamse ste van Gent als organisator atuur gezet voor prolongs i to eten, iij na i het Aloy ierde HAS rtien tbe- irrit- nt in imen af stempelen. Een record sind in '88 met dit evenem«i Woensdag 17 mei sFaostburg- nt gepland met TIU aan organisator en cate ayaail Nieuwstraat als afsteriP^ Dit tussen 18.30 en JO. Uitslag: 1. TC Axel s_ 50J_P-,„ost(ioa 60.04, 6 WieïertoerisUË®dT'c g. voor zijn of Liverpool uitzendt, zit j* jonge acteur thuis in Enge land te blokken eindexamen. Sinds hij vier jaar geleden heeft ®°gen snuffelen aan het acteer- weet Kevin Knapman waar u i1 roeping ligt. Maar op de en kele bijrol in een soap of com mercial na, is er de afgelopen w,ee jaar niets meer op zijn pad Kevin Knapman werd in de zo mer van 1991 door zijn moeder naar de auditie gestuurd. Voor dat hij het wist, zat de verlegen veertienjarige op het vliegtuig richting Australië. „Als je me rond die tijd wat ge vraagd had, zou ik je uit schaamte niet hebben durven aankijken", bekent hij. „Ik was ook nog zo jong. Nu ben ik ook nog wel verlegen, maar ik heb ermee leren leven." Een opmer- «Dat is niet altijd even gemak- ™)k", bekent hij. „Maar zo is leven nu eenmaal. Het ■acht me in ieder geval weer ®e' beide benen op de grond. En ®et een hoop doorzettingsver mogen en geduld kom ik er wel Want opgeven doe ik j001, ,i aMus lüiapman, die op e aftiteling Jones heet. Sinds de laatste opnamen is hij echter Aloy fóraauw) 12.50,3Westdoj (Sluiskil) 69.47, 4. (Scho°n°? 62.92, 5. Freewheel 7. TC Sas van GgW 58.45Terneii!«j kens 54.00, 9. RTC Heb3 I 47.45,10. BentiUei e afieen van agent, maar ook ,.?naam veranderd. Om juridi- e redenen. Er bestaat name- nog een Kevin (Oliver) Jo- uen,v® de zwarte en onbekende Va® Groot Britta 6 ?eschie^ist tran vormt het ze?0rt 'n de jaren vijftig en van duizenden kinderen gritsverscbblende delen van het 6 ?Peraum- Kinderen wer en m'tlk Va'Se voorwendselen W»! p °P een betere toe- stran- voornamelijk naar Au- oiide6 ®(transporteerd, waar zij (jen 's<™ijnende omstandighe id wertlen gedwongen te wer- tv-film The lea- aanJf L™erPool vertelt het vandiLff1 e, relaas van twee van eren> Liiy en Bert, «vernok1 r LlverP°o1 worden •Torn naar Australië. bs, barstt0t,0rïe-eersthetscript aast ln tranen uit", Knapman die de rol van De aankomst van de kinderen in Australië. Rechts vooraan Ste- vin Jones als Bert. foto vnu kelijke uitlating, want zijn ac teerspel in The leaving of Liver pool is overweldigend realis tisch en het karakter dat hij neerzet verre van bedeesd. „Ik liet Bert als het ware bezit van me nemen", legt hij uit. „Ik speelde hem niet meer, ik was hem. Maar in het dagelijkse le ven ben ik helemaal niet zo. Ik ben meer het stille jongetje zoals je ze in het weeshuis achter Bert ziet staan." De mensonterende omstandig heden waarmee de kinderen in de serie te maken krijgen, brachten in Engeland de discus sie over het kindertransport ein delijk op gang. Het bleek dat er tussen 1945 en 1967 meer dan 130.000 kinderen werden weg gevoerd. Alleen al naar Australië zijn er tienduizend jongens en meisjes getransporteerd, van wie er ve len nu nog steeds niet weten wie hun echte vaders en moeders zijn. Het Child Migrant Trust uit Nottingham werd in het leven geroepen om degenen die in con tact wensen te komen met hun onbekende ouders en familiele den te helpen informatie te vin den. Slechts enkele migratie-or ganisaties boden hulp aan. De Australische en Britse regering ontkennen dat ze mede-verant woordelijk waren en zijn niet bereid de Child Migrant Trust financieel te steunen. „Tijdens de presentatie van de film in Australië kwam de bur gemeester van Camberwell naar me toe om me te feliciteren met mijn rol", zegt Knapman. „Hij vertelde dat hij net als Bert des tijds uit Liverpool werd getrans porteerd en in een werkkamp was geplaatst. Op een dag had den ze hem spiernaakt vastge bonden en urenlang genadeloos geslagen. Het heeft hem jaren gekost om van zijn gestotter af te komen. Iets dat hij als een soort tic had overgehouden van al zijn ontberingen. Dat dit alles zich nog geen dertig jaar geleden afspeelde in Engeland en Au stralië is werkelijk ongelofe lijk." NEDERLAND 3, 20.20 UUR Van onze kunstredactie Dora van der Groen gaat het volgend seizoen De Cenci, het historische gruweldrama van de Engelse dichter Shelley, regisseren bij Het Zuidelijk Toneel. Gerard Thoolen en Net tie Blanken spelen er gastrollen in naast o.a. Chris Nietveld en Bart Siegers. Op 25 oktober gaat de voorstelling in het nieuwe Chassé Theater in Breda in première. Artistiek leider Ivo van Hove regisseert een Duitse versie van zijn succesvolle voorstelling uit 1992, Het begeren onder de olmen van Eugene O'Neill, Gier unter Ulmen, bij het Staatstheater Stutt gart. Op 10 juni gaat deze produktie met o.a. Gerard Thoolen, Pe ter van den Begin en Hilde van Mieghem daar in première, in een decor van Jan Verswyeveld. Het Zuidelijk Toneel organiseert een theaterreis naar deze pre mière van de tweede Duitse voorstelling van Van Hove. Eerder re gisseerde hij Die Bakchen van Euripides in het Schauspielhaus Hamburg. Het Eindhovense gezelschap brengt dit seizoen vijf produkties uit waaronder twee reprises van succesvolle voorstel lingen: De Tramlijn die Verlangen heet van Tennessee Williams en Rijkemanshuis van O'Neill. De eerste komt alsnog naar het Chassé Theater in Breda. Pierre Audi, artistiek leider van de Nederlandse Opera Stichting, gaat bij Het Zuidelijk Toneel Maat voor maat regisseren met o.a. Henk van Ulsen, Chris Nietveld, Kees Collen, Katelijne Damen, Steven van Watermeulen en Kenneth Herdigein. Op 31 januari 1996 is de première in Eindhoven. Caligula van Albert Camus wordt door Ivo van Hove en Jan Vers- weyveld geënscèneerd, met onder meer Steven van Watermeulen, Katelijne Damen, Henk van Ulsen en Bart Siegers in de hoofdrol len. Daarnaast komt er weer een coproduktie met Plaza Futura en de Theaterschool Eindhoven: Don Juan komt terug uit de oorlog van Odön von Horvath, geregisseerd door Jeroen van den Berg. Van onze rtv-redactie Een bikkelharde afvalrace, waar in de mannelijke kandidaten niets cadeau krijgen. De mannen krij gen allerlei opdrachten voor de neus, zoals karaoke, bodybuilding en een versiertruc. Man O Man, zo heet de achtdelige serie, die Veronica op poten zet. In september komt dit programma op de buis. In elke aflevering tre den acht tot de verbeelding spre kende mannen tussen de 20 en 35 jaar voor het voetlicht. Ze komen oog in oog te staan met tweehon derd gewiekste vrouwen, die 'bui- tenzinnig en vol enthousiasme' over hun lot beslissen. De winnaar bemachtigt de Man O Man-Trofee en rukt op naar de finale. Te win nen is daar een motor met bijbe horend pak. Maar eerst moeten de mannen de opdrachten overleven in verschil lende ronden. Aan het kritische oog ontsnappen van het vrouwe lijke pubhek is er niet bij. En de vrouwen zijn genadeloos, want reeds na de eerste ronde vallen er mannen af, weliswaar op vrij be minnelijke wijze. Onder meer voor dit doel zijn acht beeldschone gastvrouwen van de partij. Tegen hun subtiele aanra king zijn de mannen niet bestand: ze raken te water. Ze belanden in een zwembad, waar twee diepzee- duiksters hen hartelijk ontvangen. De mannen resteert niets anders dan afdruipen. RONDUIT verrassend is de cd Sato Bar van de Nederlandse groep Cobraz, geproduceerd door Jean-Marie Aerts, de voormalige rechterhand van Arno Hintjens. Niet alleen het gitaargeluid op de cd doet aan Aerts denken, zanger Mark Ritsema is op het podium een kruising tussen Arno en Jim Morrison. De 'jus' in de muziek van Cobraz is de percussie van Joke Ham- minga en Coen Aalberts, ge steund door drummer Ron de Bruyn. De cd bevat negen vaak lang uitgesponnen nummers, waardoor de muziek een hypno tiserend sfeertje uitstraalt. Maar Cobraz kan zowel rocken (Spil ling, Walking with my Mind), als zeer ingetogen zijn William the Phantom, over cult-schrijver William S. Burroughs). Hoogtepunt is echter Beast in Child's Clothes, dat een prachti ge, gedragen opbouw kent. Als de percussie het voortouw neemt klinkt Cobraz ronduit exotisch, zoals in Agnes and her Ghosts en The Dragon. I walk this road with nowhere to go, zingt Ritse ma in het dreigende Rats came. Cobraz heeft met deze muziek wel degelijk een bestemming. Eindelijk weer een Nederlandse band die echt de moeite waard is. (Van Record Company) JOEP TROMMELEN WIE VAN groepen als The Thro wing Muses en Belly houdt, zal zich prima vermaken met de de- buut-cd van het Amerikaanse Crowsdell, getiteld Dreamette. Zangeres/gitariste Shannon Wright en drumster Laurie Anne Wall geven de groep dat typisch 'vrouwelijke' geluid, maar Crowsdell is rauwer dan ge noemde groepen. De oerformule gitaar-bas-drums klinkt alsof al le nummers in één keer zijn opge nomen, waardoor de muziek erg direct en onopgesmukt klinkt. Tot zover niets dan goeds over Crowsdell, dat de cd opnam on der de hoede van Pavement-zan- ger Stephen Malkmus. De cd opent met twee spetterende pop songs, Down en Sugar Coated, die gedragen worden door de lus tig erop los rammelende gitaar van Shannon Wright. Haar stem herinnert soms aan Patti Smith, al zegt Wright zelf beïnvloed te zijn door Janis Joplin en Loretta Lynn, eveneens afkomstig uit het diepe zuiden van de Verenigde Staten. Het probleem met Crowsdell is, en ik heb dat ook met Belly en de Muses, dat de muziek redelijk snel gaat verve len. Na een nummer of vijf denk: alweer die gitaar en die stem. Daar kunnen de met veel 'vak vrouwschap' geschreven songs niets aan veranderen. (Rough Trade) JT DE BAND Letters to Cleo uit het Amerikaanse Boston zal zichzelf opheffen als Cleo zich meldt, zegt gitarist Mike Eisenstein. Cleo is het uit het zicht verdwenen pen vriendinnetje van zangeres Kay Hanley, die hoopt dat haar groep zo bekend wordt dat ze Cleo ooit weer zal vinden. Het is te hopen dat dat nog even op zich laat wachten. Letters to Cleo heeft met de de- buut-cd Aurora Gory Alice na melijk een uiterst verdienstelijke plaat afgeleverd. Het alternatie ve circuit in de studentenstad Boston heeft de laatste vijf jaar een hele reeks prima gitaarbands afgeleverd (The Pixies, Buffalo Tom), en wellicht sluit Letters to Cleo zich daarbij aan. Hanley's ietwat kinderlijke stem (ze zegt zelf beïnvloed te zijn door Kristin Hersh en The Coc- teau Twins) bepaalt het groeps geluid. Ze kan uitbundig en inge togen zijn, dromerig en aggres- sief. De cd staat vol met wat nog het best 'verantwoorde power- pop' genoemd kan worden; toe gankelijke maar originele bedjes, die nooit in Amerikaanse FM- clichés vervallen. Met een aantal fraaie ballads als 'broodnodige variatie'. De toon wordt meteen gezet met het openingsnummer Big Star, waarvan de melodie zich onmid dellijk in het geheugen nestelt, wat nooit slecht kan zijn. Het vijftal uit Boston is gelukkig zo verstandig geweest zich te beper ken tot een tiental pakkende songs, en heeft niet de fout ge maakt het zo langzamerhand verplichte cd-uur vol te maken met tweederangs composities. Het zit 'm immers in de kwaliteit en niet in de kwantiteit, niet waar? (Giant Records, RCA) JT BIJ LEVEN en welzijn maakte Frank Zappa aan de lopende band platen, liefst dubbel of driedubbel albums en hij bracht ze, zeker in de laatste jaren voor zijn dood, in zo'n snel tempo uit dat je als liefhebber die stroom amper bij kon benen. Die stroom is nu gestopt, al lijkt het onwaarschijnlijk dat er geen nieuw plaatwerk meer zal ver schijnen, want Zappa had im mers kelders vol met nog onuit gebrachte opnamen in zijn huis. Het tot op heden uitgebrachte plaatmateriaal is op een enkel al bum na ondergebracht bij het Amerikaanse platenlabel Ryko- disc. Die firma heeft een paar van de bestaande cd-versies aange past. Zo is van We're only in it for the money de originele gerestau reerde Verve-master uit 1968 op cd gezet met het originele art work. De plaat is ook op vinyl verkrijgbaar. Does humor belong in music was een tijdje niet lever baar. De plaat is nu geremixed en geremasterd en voorzien van een hoes van Zappa-illustrator Cal Schenkel weer op de markt. Ver der zijn ook de London Sympho ny Orchestra Vol I II samen op een dubbel-cd gezet, zodat ook dat werk in zijn geheel te koop is. Het enige album dat nu nog ont breekt is de soundtrack van de film 200 motels. Op vinyl ver scheen dat dubbelalbum destijds bij United Artists en Zappa was er zelf niet in geslaagd om de rechten alsnog te verwerven. Of dat nog zal lukken, is de vraag, maar de huidige eigenaren van United Artists zouden er in ieder geval de fans een groot plezier mee doen als ze het album op cd uitbrengen, zodat de collectie eindelijk compleet is. (Ryko, Mu nich Records) WIM VAN LEEST VAN DE Grote Drie (Costello, Jackson, Parker) die tijdens de Britse new wave boven kwamen drijven, is Graham Parker het minst succesvol gebleken. En dat terwijl hij destijds met zijn bege leidingsband The Rumour zowel op plaat als op het podium tot sensationele dingen in staat was. Waarom Costello en Jackson wel hun successen konden continue ren en Parker niet, is moeilijk te zeggen. Misschien heeft het aan de platenfirma gelegen (Parker had niet voor niets een nummer dat Mercury poisoning heette) of wellicht hechtte hij zelf niet zo aan de sterrenstatus. Waar Costello en Jackson tegen woordig gearriveerde sterren zijn, daar leidt Graham Parker een bestaan in de betrekkelijke anonimiteit. Hij maakt nog wel steeds platen en hele goeie ook, zoals bijvoorbeeld zijn pasver- schenen cd 12 haunted episodes. Graham Parker blijkt nog altijd een begenadigd liedjesschrijver en een gepassioneerd vertolker. Met een sobere, maar uitgekiende instrumentatie slaagt Parker er in om zijn liedjes toegankelijk en aangrijpend te maken. Een enkel Hammond-orgeltje of een steel guitar zijn vaak al genoeg om ze een intieme sfeer mee te geven. Parkers stem is door de jaren heen een tikje dunner geworden, maar omdat zijn teksten min stens zo goed zijn als vroeger, neem je die slijtage graag voor hef. Nummers als Force of natu re, Disney's America, Honest work en het bedrieglijk onbe kommerd klinkende titelnummer maken van 12 Haunted Episodes een prachtige plaat die voor fans van toen een zeer aangename hernieuwde kennismaking zal zijn. De Graham Parker van 1995 mist de pretenties die tijdgenoten Costello en Jackson hedentenda- ge wel hebben. Eigenlijk is dat allerminst een gemis, want daar door is 12 haunted episodes een onopgesmukte, eerlijke en heer lijke plaat. (Grapevine, CNR) WVL,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 19