4 Ik zal mijn kleren aanhouden' DE STEM 'Ik ben een travestiet alleen voor de show' 6De Stilte' brengt nieuw dansstuk voor kinderen Holland Dance Festival opent met Barishnikov John Cleese verzamelt 'Wanda'-acteurs voor een 4heel andere film' Nicky Nicole bij Robert ten Brink Zigeunerbaron gereconstrueerd Handel Nordic Quartet Italian Instabile Orchestra NEDERLAND 2 SUSKE EN WISKE: DE BEGE hambone zutmr üantuj/ de hulp van ime vriendin Itrrn en Siderna,hebben uij een als ,ramp kunnen veer/zemen rH „Als je iets ongewoons maakt, slaat het niet in, tenzij het werkelijk groots is" Francis Ford Coppola, filmregisseur Gids Door Bob van Huët Pinewood Studios - John Cleese heeft moeite de draad op te nemen en treurt ostenta tief over sportleed dat hij de vorige avond heeft moeten doorstaan toen 'zijn' Arsenal de Europacup II finale verloor door een Spaans wonder. „Wat een verbazingwekkend doelpunt was dat. Ik kon het niet geloven. Het was het meest verbazingwekkende doelpunt dat ik ooit van mijn leven heb gezien. Buitenge woon. Wat een doelpunt." Cleese mijmert over Spaanse lobs in de Pinewood Studio's, twintig kilometer noordwestelijk van Londen, waar gisteren de opna men zijn begonnen van 'Fierce Creatures' (woeste, kwaadaardige schepselen). Zeven jaar na het enorme succes van 'A Fish Called Wanda' (recette: ruim 200 miljoen dollar) heeft Engelands meest ma nische komiek een nieuw script geschreven voor dezelfde cast. Sa men met Jamie Lee Curtis, Kevin Kline en Michael Palin repeteert hij enige waanzinnige scènes. Het door Cleese en de Engelse journalist Iain Johnstone geschre ven scenario is geen vervolg ge worden op het kolderieke avon tuur van advocaat Archie, verleid ster Wanda, stotterende Ken en macho-killer Otto. Geen bankro ven meer dus, of rauw opgevreten tropische vissen. „Dit gaat over een noodlijdende dierentuin die wordt overgeno men door een internationaal con cern. De baas daarvan is Kevin Kline. Het eerst wat hij doet is mij benoemen tot directeur van de dierentuin. En mijn ideeën blijken niet zo'n succes dus word ik er uit geschopt", vertelt Cleese die al weer aan het elfde scenario-ont werp blijkt te schaven. Jamie Lee Curtis speelt de vervangster van falende Cleese, terwijl Michael Palin bewaarder is in het insec tenhuis. „Het is een confrontatie tussen de verzorgers, de mensen die doen waar ze in geloven, en big business, degenen die alleen in winsten zijn geïnteresseerd". Onsterfelijk John Cleese (56), bekend lid van de Monty Python-bende, onsterfe lijk hotelier in 'Fawlty Towers' (waarvan wereldwijd bijna ander half miljoen video's zijn verkocht en dat vanaf aanstaande zondag Op de rechterschouder van John Cleese zit doodleuk een lemur die kennelijk een rol speelt in de nieuwe film 'Fierce Creatures'. Om hem heen van links naar rechts Mi chael Palin, Kevin Kline en Jamie Lee Curtis. foto anp weer wordt herhaald op BBC 1) en populair amateur-psycholoog, heeft ruim twee jaar aan 'Fierce Creatures' gewerkt. „Ik praat al jaren over de film maar in de praktijk duurt het meestal lang voordat ik er echt aan begin. Ik bespreek de ideeën altijd met de acteurs. Ik ben vaak naar Califonië gereisd voor Jamie en naar New York voor Kevin. Toen ze een beetje in hun rol raak ten kwamen ze met suggesties. Beter kan het niet want dan gaat zo'n personage ook echt leven. Als scenarist heb je te maken met zes tien rollen dus kun je niet echt stilstaan bij die ene figuur. Sug gesties van de acteurs worden door mij gretig opgepakt en inge past." De verleiding om verder te breien aan het succes van Wanda was volgens Cleese - hij draagt een af grijselijke stropdas van gekleurde krantenknipsels - niet groot. Geen vervolg „Uitgezonderd 'The Godfather' weet ik geen vervolgfilm waarbij ik me heb vermaakt. De meeste zijn oervervelend, langdradig. De acteurs uit het origineel doen meestal niet eens mee omdat ze zijn uitgekeken op het verhaal. We hebben even overwogen om wat referenties aan Wanda te verwer ken. Zo wilde ik K-K-Ken opvoe ren als leider van een dierenbe schermerscommando dat enige dieren ging bevrijden uit de zoo, waarbij er, tot wanhoop van Ken natuurlijk een paar zeldzame exemplaren zouden moeten sneu velen. Ik heb er van afgezien om dat deze film losstaat van het vo rige verhaal. Ik wil bereiken dat het publiek 'Wanda' binnen een minuut uit zijn gedachten heeft gewist. Ik zal in deze film daarom ook mijn kleren aanhouden... be halve misschien wanneer de eerste negen weken opnamen slecht ver lopen en ik het gevoel krijg te moeten toegeven aan de vraag om mijn naakte lichaam." De drie vermoorde hondjes uit 'Wanda' zullen dus achterwege blijven. „Die waren sowieso on bruikbaar omdat we ze, om reden van authenticiteit en humor, echt hebben moeten doden. Dat was namelijk veel grappiger. Er zijn wat extra opnamen van gemaakt. Misschien dat we die later eens moeten vertonen", zegt Cleese met een stalen gezicht. Beste Een verklaring voor zijn nog steeds enorme populariteit in Ne derland heeft hij niet. „Vraag me niet waarom, maar Nederlanders, Denen en Noren begrijpen mijn humor vaak het beste. Ik hoef er weinig voor te doen het over te brengen. Ze lachen op het goede moment. Ik voelde dat al met de Pythons." Cleese bekent het schitterend te vinden dat de BBC 'Fawlty To wers' weer uitzendt, op veler ver zoek. „Ik ben daar erg trots op. Met Robyn Skynner moest ik on langs een groep psychiaters in Bristol toespreken. Twee uur wil den ze, maar dat vond ik wat lang. We stelden ze voor om de afleve ring van 'Fawlty Towers' met de psychiater te laten zien. Na onge veer twintig minuten had ik in de gaten dat ze op mij letten omdat ik het hardst lachte van allemaal." In 'Fierce Creatures' blijkt ook een rol weggelegd voor ene Cynt hia Cleese, de dochter van de sce narist, hoofdrolspeler en producer John Cleese. „Absoluuut geen ne potisme", bezweert hij op statige toon. „We hebben 2500 acteurs en actrices op de auditie gehad, on der wie vele stepperuiters uit Ka- zachstan. Maar allemaal moesten we ze afwijzen omdat Cynthia bij voorbaat de beste was." Van onze rtv-redactie Hij wil aangesproken worden met zij en komt er openlijk voor uit dat ze travestiet is 'uit commerciële overwegingen'. Nicky Nicole (26) heet eigenlijk Nicholas Carter en is met haar traves tie-act wereldberoemd in Amsterdam. Vanaf vandaag is ze zes weken lang als assistente van Robert ten Brink te zien in het Travestie Gala 1995. Ondanks het feit dat travestieten steeds meer op de voorgrond tre den, weigert Nicky te spreken van een trend. „Travestie is bijna net zo oud als de mensheid. Denk maar eens aan de tijd waarin Sha kespeare leefde. Bij gebrek aan actrices moesten mannen toen ook de vrouwenrollen voor hun reke ning nemen. Er is momenteel ge woon sprake van een opleving en ik hoop dat die doorzet." Verveling en individualisering zijn volgens Nicky de oorzaken van de huidige interesse voor tra vestie. „Nothing is going on right now", analyseert de van oor sprong Amerikaanse dame. „Men sen willen wat nieuws, gaan bun- gy-jumpen of laten een piercing aanbrengen. Ik ben er trots op dat ik een klein aandeel in die ontwik kelingen mag hebben. De nieuwe generatie wil meer. Niet langer doen wat ouders of kennissen nor maal vinden. Ik vind het heerlijk dat dat steeds meer regel dan uit zondering wordt." De Amsterdamse voelt zich zeker niet verbonden met een bepaalde groep. „Sommige travestieten nei gen meer naar transseksualiteit. Zij moeten echt vrouwenkleren aantrekken omdat ze anders nau welijks door het leven kunnen. Tot die categorie behoor ik niet. Ik doe het echt voor de show." Nederland 2, 20.30 uur Robert ten Brink en Nicky Nicole foto veronica VROEGER GOLD operette in of ficiële muziekkringen niet als bon ton, maar dat is voorbij. Te genwoordig houden zich zelfs ba- rok-specialisten met lichte Weense muziek bezig. Al eerder bracht John Eliot Gardiner (The English Baroque Soloists) Die Lustige Witwe van Franz Lehar uit. En nu hebben dirigent Nikolaus Harnoneourt, de Wiener Sym- phoniker, het Arnold Schönberg Choir en tien solisten hun illuste re krachten gewijd aan Der Zi geunerbaron, de operette die geldt als het belangrijkste thea terwerk van Johan Strauss Jr. Nikolaus Hamoncourt, grond legger van de authentieke uit voeringspraktijk in Europa, ver loochent zijn reputatie niet. Als onomstreden kampioen van deze richting (Bach, Beethoven, Schu bert) heeft hij nu Der Zigeuner baron ontdaan van alle onge rechtigheden die er in de loop van honderd jaar aan zijn gaan kleven. Al vanaf de première in 1885 hebben dirigenten niet met hun handen van deze partituur kun nen afblijven. De interpretatie geschiedenis van deze operette is een aaneenschakeling van her instrumentaties en wijzigingen in de nummervolgorde. Hamon court kent deze praktijken maar al te goed. Rond 1950 speelde hij jaren lang als cellist in het orkest van de Wiener Volksoper. 'Lichte' muziek gold als vogel vrij, vrij voor bewerking. Maar Strauss' operettes en walsen zijn inmiddels klassiek geworden en dienen als zodanig behandeld. Vandaar dat Hamoncourt en een aantal musicologen aan het re construeren zijn geslagen. Nauwgezet hebben zij Der Zi geunerbaron terugggebracht tot de partituur die de componist in de jaren 1884-1885 schreef. In augustus en september 1885 vertoefde Johann Strauss (60) in Oostende. Hij voltooide er zijn operette. Op 24 oktober ging het werk in première in het K.u.K. Theater an der Wien in Wenen. Het was het grootste succes uit Strauss' carrière, die toch al niet gering was. Zelfs de strenge klas sieke criticus Eduard Hanslick schreef er lovend over. Der Zigeunerbaron is een multi cultureel stuk: we horen het hele muzikale scala dat in de toenma lige Europese metropool Wenen te horen was. Marsen, walsen, polka's, mazurka's, czardas' en andere muzieksoorten uit het Habsburgse rijk, dat centraal Europa en de Balkan omvatte. Hamoncourt brengt al deze mu ziek met aanstekelijke Schwung. Het zal niet verbazen dat de wals hem als geboren en getogen We ner het beste afgaat. (Teldec 4509-94555-2) HANS ROOSEBOOM HET ORATORIUM Israel in Egypt schreef George Frederic Handel in 1739. De componist was toen 54 jaar oud, even oud als Johann Sebastian Bach in dat jaar. Beiden waren in 1685 in het hart van Duitsland geboren. Bach, een volmaakt genie dat nooit een voet buiten Duitsland zette, stierf als een regionale be roemdheid. Handel emigreerde naar Italië, waar hij een modem en modieus componist werd, en schopte het tot hofcomponist in Londen. Hij stierf wereldberoemd en steen rijk. Handels oratorium Israel in Egypt is een prachtig voorbeeld van zijn rijpe stijl, die zo totaal anders is dan die van Bach. Het werk straalt een enorme rust uit, ondanks de dramatische gebeur tenissen die het vertelt. Handel vertelt het Bijbelverhaal van de Exodus: And the children of Is rael sighed, Then sent He Moses, They loathed to drink of the ri ver, Their land brought forth frogs, He spake the word, He ga ve them hailstones for rain, He sent a thick darkness, He smote all the first-born of Egypt, Egypt was glad when they departed, He rebuked the Red Sea, And Israel saw His great work. Het onderdeel He sent a thick darkness heeft een orkest-intro met een evocatieve kracht die niets meer met barokmuziek te maken heeft. Naar dit oratorium kun je keer op keer luisteren. Uitvoerenden English Baroque Solists, Monteverdi Choir, diri gent John Eliot Gardiner. (Phi lips 432 110-2) HR IN DE geïmproviseerde muziek kom je prachtige dingen tegen. Neem bijvoorbeeld de cd Nordic Quartet van saxofonist/clarine- tist John Surman, zangeres Kar in Krog, gitarist Terje Rypdal en pianist Vigleik Storaas. De mu ziek die je op die plaat voorge schoteld krijgt is van een onge wone schoonheid. De cd-titel Nordic Quartet is iet wat misleidend, want van een ge zamenlijk musicerend kwartet is amper sprake. Drie van de vier leden (Krog, Surman en Rypdal) vertolken de opvallendste rollen, waarbij ze nog al eens onderlinge duetten aangaan. Pianist Storaas beperkt zich tot spaarzame bij dragen, waarbij hij vaak de moeilijke taak heeft om verbin dend ritme tussen de drie ande ren aan te brengen. Nordic Quartet bevat gedragen, soms wat melancholische mu ziek. De bijdragen van Karin Krog bestaan uit bijna gesprqken tekstfragmenten. Die klinken wat minder bizar dan bij bij voorbeeld Laurie Anderson, maar ze blijven niettemin ver verwijderd van de doorsnee lied tekst. Surman toont op sax en clarinet aan een van de beste bla zers van dit moment te zijn. Soms is hij ingetogen, dan weer is hij rauw, maar steeds weet hij het voorspelbare te vermijden. Dat geldt ook voor Rypdal. Hij is al jaren een van de allerbeste elektrische gitaristen, maar hij blijft wat onopgemerkt, omdat hij nauwelijks in de rockmuziek actief is. Wat Rypdal op Nordic Quartet laat horen kun je rustig fenomenaal noemen. Hij verricht op deze plaat pionierswerk waar we later nog veel van zullen te rughoren in de rock. (ECM) WIM VAN LEEST HET LEUKE van het Italian In stabile Orchestra is dat het de soms naar jazz neigende muziek die het op de cd Skies of Europe laat horen, met veel gevoel voor humor brengt. Wat dat betreft is dit achtien persoons gezelschap min of meer te vergelijken met het Willem Breuker Collectief. Skies of Europe bevat orchestra-' le muziek die soms richting big- bandjazz gaat, maar vaker aan orchestraal werk van iemand als Frank Zappa doet denken. De plaat valt in twee composities uiteen. De eerste, 11 maestro muratore, is een muzikaal eerbetoon aan het Europese landschap, inclusief de architectonische scheppingen van de mens daarin. De tweede compositie, Skies of Europe, brengt hulde aan Europese kun stenaars als Satie, Dietrich, An- tonioni, Fellini en Duchamp. De instrumentale veelzijdigheid en virtuositeit van het Italian In stabile Orchestra, alsmede de hoorbare spelvreugde en en het hoge peil van de composities ma ken van Skies of Europe een in drukwekkende plaat. (ECM) WVL DINSDAG 16 MEI1995 DEEL D ivieine meiuen, gruoi gevaar Door Marjan Mes De nieuwe, professionele Bredase dansgroep De Stilte pre- senteert op 20 mei tijdens de open dag van muziekschool De Nieuwe Veste in Breda de eerste jeugdvoorstelling, Klei ne meiden, groot gevaar. Een drie kwartier durende cho reografie van Jack Timmermans, leider van De Stilte, voor kinderen vanaf negen jaar, die op Brabantse scholen worden uitgevoerd. Het wordt een verhaalloze dansvoorstelling waarin drie tienermeisjes in aanvaring ko men met de volwassen wereld. Hoewel voornamelijk bestaan de uit abstracte dans zijn er tel kens herkenbare concrete mo menten in het stuk waarin de contrasten tussen de eigen speelse wereld van de tieners en de bedreigende buitenwereld herkenbaar zijn. „Het gaat over het gevaar van de straat en het gevaar dat in de mens zelf schuilt", aldus Jack Timmermans, tevens docent aan Dansacademie Brabant en voormalig dansers bij het inder tijd bekende Dansers Collectief. Hij heeft gekozen voor een zeer ambitieuze opzet bij een wisse lend muzikaal decor met frag menten van o.a. Tom Waits, Prince, John Zom, David Bowie en Brian Eno/David Byrne. Het afwisselend speels-dynami- sche en ingetogen stuk wordt begeleid door zeer uiteenlopen de muziekfragmenten en ein digt met een grappige parodie bij de vrolijke Tweede Wals van Sjostakovitsch gespeeld door het Salonorkest van André Ri- eu. De drie danseressen, Gertien Bergstra. Inky van Gerven en Wencke Smits, zijn verwikkeld in steeds wisselende vriend schappen en stemmingen, waarbij zij elkaar uitdagen en afstoten. Optimistisch „Uiteindelijk wint de onderlin ge solidariteit het", aldus Tim mermans, „want ik houd van een optimistisch mensbeeld. De meisjes kunnen zich soms lek ker aanstellen, vooral die ene die stoer en uitdagend is. Het snelle, flitsende van computers pelletjes heb ik gebruikt voor sommige bewegingsfragmen ten. Machteloosheid slaat soms plotseling om in opgewekte zelfbewustheid." Vrolijke salto's ontbreken dan ook niet, maar ernstige onder delen bij serieuze moderne mu ziek evenmin. Het lijkt behoor lijk zwaar voor een jong pu bliek. Timmermans is het daar niet mee eens. „Wij hebben al opgetreden voor kinderen cu dan is het frappant hoe geboeid die reageren, ook op de zwaar dere gedeelten." „Je staat versteld hoever je kin deren meekrijgt, waar volwas senen zich vaak met hun ver stand gaan zitten afvragen: waar gaat het eigenlijk over? Kinderen vragen zich dat niet af, maar ondergaan zo'n voor stelling intuïtief. Ze worden ge boeid of niet en zijn daar eerlijk en openhartig over." Lichaamstaal „Ik houd er niet van om conces sies te doen aan de doorsnee, door snel televisie-amusement beinvloede smaak", aldus Tim- mermans. „Mij gaat het altijd om de dans als kunstvorm. voor kinderen. Jazzdans en house zitten ook wel in dit stuk maar de abstracte, moderne dans is toch het belangri Dans moet voor mij puur dans zijn en geen anecdotisch ver haaltje vertellen." Jack Timmermans werd voor Kleine meiden, groot gei mede geïnspireerd door de Te- leac-serie van Desmond Morris over lichaamstaal. Hij heeft ge probeerd om zijn verhaalloze dansstuk met herkenbare lichaamstaal een emotioneren de kant te geven. Op 18 mei wordt er al een try-out van het stuk gegeven op een lagere school in Beuningen. Na de première op 20 mei in muziekzaal van De Nieuwe Veste (15.30 uur) volgen twaalf voorstellingen op Brabantse la gere scholen en een optreden tijdens het festival Paradise Re gained op 24 juni in Tilburg. In januari debuteerde Stichting De Stilte met De kaarsen va Kavafis; een mooie maar wat al te lang uitgesponnen choreo grafie van Jack Timmermans voor volwassenen die inmiddels niet meer op het repertoire staat. Persoonlijke omstandig heden van de dansers maken doorspelen onmogelijk waar door het stuk ook niet in het Chassé Theater te zien zal zijn in september, zoals de bedoe ling was. Drie 'kleine meiden' in 'groot gevaar'. Vlnr Inky van Gerven, Wencke Smits en Gertien Bergstra. Zij dansen in het nieuw jeugddansstuk van dansgroep De Stilte. Den Haag (anp) - Het Holland Dance Festival dat in oktoW voor de vijfde keer in Den Haag wordt gehouden, opent metft White Oak Dance Project onder leiding van Mikhail BarisW1' kov. fie die op 12 oktober in pre® gaat. Andere gezelschappen naar Den Haag komen, zlln Pretty Ugly Dancecompan)m de Amerikaanse Amanda Wj Lanönima Imperial (Spanjrii Compagnie Francois (Frankrijk), de Theaters» Amsterdam en de Hotterdaro Dansacademie. Voorts de cM graf en Anne Affourtit 1 Brovim, Andrea Leine/Hanl Roebana Paul Selwyn N» en Mark Sieczkarek. Op 7 oktober beleeft de eerstel» duktie van DonauBallettM3 derlandse première. De voormalige Russische sterdan ser van het Kirov Ballet, het Ame rican Ballet Theatre en het New York City Ballet, speelt een voor aanstaande rol in de voorstelling. Het festival heeft van 4 tot en met 21 oktober plaats in het AT&T Danstheater, het Theater aan het Spui en Korzo. In meer dan veer tig voorstellingen, waaronder veertien wereldpremières, wordt een beeld van de stand van zaken in de danskunst gegeven. Het Nederlands Dans Theater treedt op het festival met zijn drie gezelschappen op. Artistiek leider Jiri Kylian maakt een choreogra- ■ks vaniul Van onze rtv-redactie In drie bedrijven onthult Philip Freriks vanavond rechtstreel het Amstel Hotel wie de Libris-prijs wint. In het eerste deel (21.25 uur) worden op Nederland 3 degen® de boeken besproken en geprezen doorbekende mensen uit de j, van de literatuur. In anderhalve minuut zullen zij hun lofza waar de betrokken schrijver op kan -reageren. Deel twee ist Nova (22.30 uur). De winnaar wordt dan bekend gemaakt, praat met hem. l j De derde uitzending (23.22 uur) kent als thema de jury: het lidmaatschap en het jureren. Hoe komt het dat sommige gel' teurs altijd buiten de prijzen vallen? En: heeft de jury van a prijs haar werk goed gedaan? pgSTEM NEDERLAND 1 07.00 Tekst tv 0930 (n) Anders tv kijken III (tot <2 (TT) Zo maak je dat in de keuken! ,020 Fjildblommen: It piipkrud ,040 Niet b'i brood alleen (tot 10.58) „00 Sketches in Enghsh 20 Tekst tv ,3 59 Het vragenuurtje, wekelijks vragenuurtje in de Tweede Kamer 1 1500 Tekst tv ,5,1 Nieuws voor doven en slechthorenden ,518 Teevee Studio ,648 Sporen: Het verborgen front, 3-delige documentaire over het verzet in Limburg tijdens WO I' Deel 2 ,729 De confettidub: De Ren Stimpy show, animatie ,8.00 Boggle, spelletje ,8 30 Thunderbirds, poppenserie ,9 00 Dave's World, comedy ,9 28 Ik hou van jou, verhalen van Nederlanders over de liefde 20.00 (TT) Journaal 20.31 (TT) Vinger aan de pols, me disch magazine 21.31 Televizier, actualiteiten 22.07 De tijd staat even stil: De SLM-ramp 22.53 (TT) Werken van barmhar tigheid 23.28 The Detectives, comedy. Afl. I 00.02 Journaal 07.00 Journaal 07.06 Lingo 07.29 Ontbijt tv met 07.30 en 08.00 Journaal 08.28 Journaal 08.33 Boggle 09.00 Journaal 09.05 (PP): Unie 55+ 09.08 Kook tv 09.30 Een harde leerschool 10.23 Gezondheid en geest 11.31 Hier en nu 12.01 Englandspiel 13.00 Journaal 13.07 (TT) ZaterdagavondLINGO 13.32 Kassa! 14.02 Anno Joosten 14.37 Zee van tijd 15.02 Lola da musica 15.27 (TROS) Dierenmanieren 16.00 (TT) Journaal 16.10 Samson, kinderprogramma 16.55 NLD-tv, serie over de voor oordelen van Duitse en Nederlandse jongeren over elkaar (slot) 17.25 Eindexamen journaal 17.58 (TT) 2 Vandaag met actuali teiten, 18.00 Journaal, 18.39 Sport journaal en hoofdpunten uit het nieuws 19.00 Plaza, lifestyle-magazine 19.30 (TT) Onderweg naar mor- tlfefjmf'd rmklsuillust1 Tuk ti\ iempen die jammer pe/ioet bij velen nof, tjd asnviiif im! liitfoihaspin éiek\ - jrteiiivoarkomen bij

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 16