4 Ik zal mijn kleren aanhouden'
DE STEM
'Ik ben een travestiet
alleen voor de show'
6De Stilte' brengt nieuw
dansstuk voor kinderen
Holland Dance Festival
opent met Barishnikov
John Cleese verzamelt 'Wanda'-acteurs voor een 4heel andere film'
Nicky Nicole bij Robert ten Brink
Zigeunerbaron
gereconstrueerd
Handel
Nordic Quartet
Italian
Instabile
Orchestra
NEDERLAND 2
SUSKE EN WISKE: DE BEGE
hambone
zutmr
üantuj/ de hulp van ime vriendin
Itrrn en Siderna,hebben uij een als
,ramp kunnen veer/zemen rH
„Als je iets ongewoons maakt, slaat het
niet in, tenzij het werkelijk groots is"
Francis Ford Coppola, filmregisseur
Gids
Door Bob van Huët
Pinewood Studios - John
Cleese heeft moeite de draad
op te nemen en treurt ostenta
tief over sportleed dat hij de
vorige avond heeft moeten
doorstaan toen 'zijn' Arsenal
de Europacup II finale verloor
door een Spaans wonder.
„Wat een verbazingwekkend
doelpunt was dat. Ik kon het
niet geloven. Het was het
meest verbazingwekkende
doelpunt dat ik ooit van mijn
leven heb gezien. Buitenge
woon. Wat een doelpunt."
Cleese mijmert over Spaanse lobs
in de Pinewood Studio's, twintig
kilometer noordwestelijk van
Londen, waar gisteren de opna
men zijn begonnen van 'Fierce
Creatures' (woeste, kwaadaardige
schepselen). Zeven jaar na het
enorme succes van 'A Fish Called
Wanda' (recette: ruim 200 miljoen
dollar) heeft Engelands meest ma
nische komiek een nieuw script
geschreven voor dezelfde cast. Sa
men met Jamie Lee Curtis, Kevin
Kline en Michael Palin repeteert
hij enige waanzinnige scènes.
Het door Cleese en de Engelse
journalist Iain Johnstone geschre
ven scenario is geen vervolg ge
worden op het kolderieke avon
tuur van advocaat Archie, verleid
ster Wanda, stotterende Ken en
macho-killer Otto. Geen bankro
ven meer dus, of rauw opgevreten
tropische vissen.
„Dit gaat over een noodlijdende
dierentuin die wordt overgeno
men door een internationaal con
cern. De baas daarvan is Kevin
Kline. Het eerst wat hij doet is mij
benoemen tot directeur van de
dierentuin. En mijn ideeën blijken
niet zo'n succes dus word ik er uit
geschopt", vertelt Cleese die al
weer aan het elfde scenario-ont
werp blijkt te schaven. Jamie Lee
Curtis speelt de vervangster van
falende Cleese, terwijl Michael
Palin bewaarder is in het insec
tenhuis. „Het is een confrontatie
tussen de verzorgers, de mensen
die doen waar ze in geloven, en big
business, degenen die alleen in
winsten zijn geïnteresseerd".
Onsterfelijk
John Cleese (56), bekend lid van
de Monty Python-bende, onsterfe
lijk hotelier in 'Fawlty Towers'
(waarvan wereldwijd bijna ander
half miljoen video's zijn verkocht
en dat vanaf aanstaande zondag
Op de rechterschouder van John Cleese zit doodleuk een lemur die kennelijk een rol speelt in de nieuwe film 'Fierce Creatures'. Om hem heen van links naar rechts Mi
chael Palin, Kevin Kline en Jamie Lee Curtis. foto anp
weer wordt herhaald op BBC 1) en
populair amateur-psycholoog,
heeft ruim twee jaar aan 'Fierce
Creatures' gewerkt.
„Ik praat al jaren over de film
maar in de praktijk duurt het
meestal lang voordat ik er echt
aan begin. Ik bespreek de ideeën
altijd met de acteurs. Ik ben vaak
naar Califonië gereisd voor Jamie
en naar New York voor Kevin.
Toen ze een beetje in hun rol raak
ten kwamen ze met suggesties.
Beter kan het niet want dan gaat
zo'n personage ook echt leven. Als
scenarist heb je te maken met zes
tien rollen dus kun je niet echt
stilstaan bij die ene figuur. Sug
gesties van de acteurs worden
door mij gretig opgepakt en inge
past."
De verleiding om verder te breien
aan het succes van Wanda was
volgens Cleese - hij draagt een af
grijselijke stropdas van gekleurde
krantenknipsels - niet groot.
Geen vervolg
„Uitgezonderd 'The Godfather'
weet ik geen vervolgfilm waarbij
ik me heb vermaakt. De meeste
zijn oervervelend, langdradig. De
acteurs uit het origineel doen
meestal niet eens mee omdat ze
zijn uitgekeken op het verhaal. We
hebben even overwogen om wat
referenties aan Wanda te verwer
ken. Zo wilde ik K-K-Ken opvoe
ren als leider van een dierenbe
schermerscommando dat enige
dieren ging bevrijden uit de zoo,
waarbij er, tot wanhoop van Ken
natuurlijk een paar zeldzame
exemplaren zouden moeten sneu
velen. Ik heb er van afgezien om
dat deze film losstaat van het vo
rige verhaal. Ik wil bereiken dat
het publiek 'Wanda' binnen een
minuut uit zijn gedachten heeft
gewist. Ik zal in deze film daarom
ook mijn kleren aanhouden... be
halve misschien wanneer de eerste
negen weken opnamen slecht ver
lopen en ik het gevoel krijg te
moeten toegeven aan de vraag om
mijn naakte lichaam."
De drie vermoorde hondjes uit
'Wanda' zullen dus achterwege
blijven. „Die waren sowieso on
bruikbaar omdat we ze, om reden
van authenticiteit en humor, echt
hebben moeten doden. Dat was
namelijk veel grappiger. Er zijn
wat extra opnamen van gemaakt.
Misschien dat we die later eens
moeten vertonen", zegt Cleese met
een stalen gezicht.
Beste
Een verklaring voor zijn nog
steeds enorme populariteit in Ne
derland heeft hij niet. „Vraag me
niet waarom, maar Nederlanders,
Denen en Noren begrijpen mijn
humor vaak het beste. Ik hoef er
weinig voor te doen het over te
brengen. Ze lachen op het goede
moment. Ik voelde dat al met de
Pythons."
Cleese bekent het schitterend te
vinden dat de BBC 'Fawlty To
wers' weer uitzendt, op veler ver
zoek. „Ik ben daar erg trots op.
Met Robyn Skynner moest ik on
langs een groep psychiaters in
Bristol toespreken. Twee uur wil
den ze, maar dat vond ik wat lang.
We stelden ze voor om de afleve
ring van 'Fawlty Towers' met de
psychiater te laten zien. Na onge
veer twintig minuten had ik in de
gaten dat ze op mij letten omdat ik
het hardst lachte van allemaal."
In 'Fierce Creatures' blijkt ook
een rol weggelegd voor ene Cynt
hia Cleese, de dochter van de sce
narist, hoofdrolspeler en producer
John Cleese. „Absoluuut geen ne
potisme", bezweert hij op statige
toon. „We hebben 2500 acteurs en
actrices op de auditie gehad, on
der wie vele stepperuiters uit Ka-
zachstan. Maar allemaal moesten
we ze afwijzen omdat Cynthia bij
voorbaat de beste was."
Van onze rtv-redactie
Hij wil aangesproken worden met zij en komt er openlijk voor
uit dat ze travestiet is 'uit commerciële overwegingen'. Nicky
Nicole (26) heet eigenlijk Nicholas Carter en is met haar traves
tie-act wereldberoemd in Amsterdam. Vanaf vandaag is ze zes
weken lang als assistente van Robert ten Brink te zien in het
Travestie Gala 1995.
Ondanks het feit dat travestieten
steeds meer op de voorgrond tre
den, weigert Nicky te spreken van
een trend. „Travestie is bijna net
zo oud als de mensheid. Denk
maar eens aan de tijd waarin Sha
kespeare leefde. Bij gebrek aan
actrices moesten mannen toen ook
de vrouwenrollen voor hun reke
ning nemen. Er is momenteel ge
woon sprake van een opleving en
ik hoop dat die doorzet."
Verveling en individualisering
zijn volgens Nicky de oorzaken
van de huidige interesse voor tra
vestie. „Nothing is going on right
now", analyseert de van oor
sprong Amerikaanse dame. „Men
sen willen wat nieuws, gaan bun-
gy-jumpen of laten een piercing
aanbrengen. Ik ben er trots op dat
ik een klein aandeel in die ontwik
kelingen mag hebben. De nieuwe
generatie wil meer. Niet langer
doen wat ouders of kennissen nor
maal vinden. Ik vind het heerlijk
dat dat steeds meer regel dan uit
zondering wordt."
De Amsterdamse voelt zich zeker
niet verbonden met een bepaalde
groep. „Sommige travestieten nei
gen meer naar transseksualiteit.
Zij moeten echt vrouwenkleren
aantrekken omdat ze anders nau
welijks door het leven kunnen. Tot
die categorie behoor ik niet. Ik doe
het echt voor de show."
Nederland 2, 20.30 uur
Robert ten Brink en Nicky Nicole
foto veronica
VROEGER GOLD operette in of
ficiële muziekkringen niet als
bon ton, maar dat is voorbij. Te
genwoordig houden zich zelfs ba-
rok-specialisten met lichte
Weense muziek bezig. Al eerder
bracht John Eliot Gardiner (The
English Baroque Soloists) Die
Lustige Witwe van Franz Lehar
uit.
En nu hebben dirigent Nikolaus
Harnoneourt, de Wiener Sym-
phoniker, het Arnold Schönberg
Choir en tien solisten hun illuste
re krachten gewijd aan Der Zi
geunerbaron, de operette die
geldt als het belangrijkste thea
terwerk van Johan Strauss Jr.
Nikolaus Hamoncourt, grond
legger van de authentieke uit
voeringspraktijk in Europa, ver
loochent zijn reputatie niet. Als
onomstreden kampioen van deze
richting (Bach, Beethoven, Schu
bert) heeft hij nu Der Zigeuner
baron ontdaan van alle onge
rechtigheden die er in de loop
van honderd jaar aan zijn gaan
kleven.
Al vanaf de première in 1885
hebben dirigenten niet met hun
handen van deze partituur kun
nen afblijven. De interpretatie
geschiedenis van deze operette is
een aaneenschakeling van her
instrumentaties en wijzigingen
in de nummervolgorde. Hamon
court kent deze praktijken maar
al te goed. Rond 1950 speelde hij
jaren lang als cellist in het orkest
van de Wiener Volksoper.
'Lichte' muziek gold als vogel
vrij, vrij voor bewerking. Maar
Strauss' operettes en walsen zijn
inmiddels klassiek geworden en
dienen als zodanig behandeld.
Vandaar dat Hamoncourt en een
aantal musicologen aan het re
construeren zijn geslagen.
Nauwgezet hebben zij Der Zi
geunerbaron terugggebracht tot
de partituur die de componist in
de jaren 1884-1885 schreef.
In augustus en september 1885
vertoefde Johann Strauss (60) in
Oostende. Hij voltooide er zijn
operette. Op 24 oktober ging het
werk in première in het K.u.K.
Theater an der Wien in Wenen.
Het was het grootste succes uit
Strauss' carrière, die toch al niet
gering was. Zelfs de strenge klas
sieke criticus Eduard Hanslick
schreef er lovend over.
Der Zigeunerbaron is een multi
cultureel stuk: we horen het hele
muzikale scala dat in de toenma
lige Europese metropool Wenen
te horen was. Marsen, walsen,
polka's, mazurka's, czardas' en
andere muzieksoorten uit het
Habsburgse rijk, dat centraal
Europa en de Balkan omvatte.
Hamoncourt brengt al deze mu
ziek met aanstekelijke Schwung.
Het zal niet verbazen dat de wals
hem als geboren en getogen We
ner het beste afgaat. (Teldec
4509-94555-2)
HANS ROOSEBOOM
HET ORATORIUM Israel in
Egypt schreef George Frederic
Handel in 1739. De componist
was toen 54 jaar oud, even oud
als Johann Sebastian Bach in dat
jaar. Beiden waren in 1685 in het
hart van Duitsland geboren.
Bach, een volmaakt genie dat
nooit een voet buiten Duitsland
zette, stierf als een regionale be
roemdheid.
Handel emigreerde naar Italië,
waar hij een modem en modieus
componist werd, en schopte het
tot hofcomponist in Londen. Hij
stierf wereldberoemd en steen
rijk.
Handels oratorium Israel in
Egypt is een prachtig voorbeeld
van zijn rijpe stijl, die zo totaal
anders is dan die van Bach. Het
werk straalt een enorme rust uit,
ondanks de dramatische gebeur
tenissen die het vertelt. Handel
vertelt het Bijbelverhaal van de
Exodus: And the children of Is
rael sighed, Then sent He Moses,
They loathed to drink of the ri
ver, Their land brought forth
frogs, He spake the word, He ga
ve them hailstones for rain, He
sent a thick darkness, He smote
all the first-born of Egypt, Egypt
was glad when they departed, He
rebuked the Red Sea, And Israel
saw His great work.
Het onderdeel He sent a thick
darkness heeft een orkest-intro
met een evocatieve kracht die
niets meer met barokmuziek te
maken heeft. Naar dit oratorium
kun je keer op keer luisteren.
Uitvoerenden English Baroque
Solists, Monteverdi Choir, diri
gent John Eliot Gardiner. (Phi
lips 432 110-2)
HR
IN DE geïmproviseerde muziek
kom je prachtige dingen tegen.
Neem bijvoorbeeld de cd Nordic
Quartet van saxofonist/clarine-
tist John Surman, zangeres Kar
in Krog, gitarist Terje Rypdal en
pianist Vigleik Storaas. De mu
ziek die je op die plaat voorge
schoteld krijgt is van een onge
wone schoonheid.
De cd-titel Nordic Quartet is iet
wat misleidend, want van een ge
zamenlijk musicerend kwartet is
amper sprake. Drie van de vier
leden (Krog, Surman en Rypdal)
vertolken de opvallendste rollen,
waarbij ze nog al eens onderlinge
duetten aangaan. Pianist Storaas
beperkt zich tot spaarzame bij
dragen, waarbij hij vaak de
moeilijke taak heeft om verbin
dend ritme tussen de drie ande
ren aan te brengen.
Nordic Quartet bevat gedragen,
soms wat melancholische mu
ziek. De bijdragen van Karin
Krog bestaan uit bijna gesprqken
tekstfragmenten. Die klinken
wat minder bizar dan bij bij
voorbeeld Laurie Anderson,
maar ze blijven niettemin ver
verwijderd van de doorsnee lied
tekst. Surman toont op sax en
clarinet aan een van de beste bla
zers van dit moment te zijn.
Soms is hij ingetogen, dan weer
is hij rauw, maar steeds weet hij
het voorspelbare te vermijden.
Dat geldt ook voor Rypdal. Hij is
al jaren een van de allerbeste
elektrische gitaristen, maar hij
blijft wat onopgemerkt, omdat
hij nauwelijks in de rockmuziek
actief is. Wat Rypdal op Nordic
Quartet laat horen kun je rustig
fenomenaal noemen. Hij verricht
op deze plaat pionierswerk waar
we later nog veel van zullen te
rughoren in de rock. (ECM)
WIM VAN LEEST
HET LEUKE van het Italian In
stabile Orchestra is dat het de
soms naar jazz neigende muziek
die het op de cd Skies of Europe
laat horen, met veel gevoel voor
humor brengt. Wat dat betreft is
dit achtien persoons gezelschap
min of meer te vergelijken met
het Willem Breuker Collectief.
Skies of Europe bevat orchestra-'
le muziek die soms richting big-
bandjazz gaat, maar vaker aan
orchestraal werk van iemand als
Frank Zappa doet denken. De
plaat valt in twee composities
uiteen.
De eerste, 11 maestro muratore, is
een muzikaal eerbetoon aan het
Europese landschap, inclusief de
architectonische scheppingen
van de mens daarin. De tweede
compositie, Skies of Europe,
brengt hulde aan Europese kun
stenaars als Satie, Dietrich, An-
tonioni, Fellini en Duchamp.
De instrumentale veelzijdigheid
en virtuositeit van het Italian In
stabile Orchestra, alsmede de
hoorbare spelvreugde en en het
hoge peil van de composities ma
ken van Skies of Europe een in
drukwekkende plaat. (ECM)
WVL
DINSDAG 16 MEI1995 DEEL D
ivieine meiuen, gruoi gevaar
Door Marjan Mes
De nieuwe, professionele Bredase dansgroep De Stilte pre-
senteert op 20 mei tijdens de open dag van muziekschool
De Nieuwe Veste in Breda de eerste jeugdvoorstelling, Klei
ne meiden, groot gevaar. Een drie kwartier durende cho
reografie van Jack Timmermans, leider van De Stilte, voor
kinderen vanaf negen jaar, die op Brabantse scholen
worden uitgevoerd.
Het wordt een verhaalloze
dansvoorstelling waarin drie
tienermeisjes in aanvaring ko
men met de volwassen wereld.
Hoewel voornamelijk bestaan
de uit abstracte dans zijn er tel
kens herkenbare concrete mo
menten in het stuk waarin de
contrasten tussen de eigen
speelse wereld van de tieners en
de bedreigende buitenwereld
herkenbaar zijn.
„Het gaat over het gevaar van
de straat en het gevaar dat in de
mens zelf schuilt", aldus Jack
Timmermans, tevens docent
aan Dansacademie Brabant en
voormalig dansers bij het inder
tijd bekende Dansers Collectief.
Hij heeft gekozen voor een zeer
ambitieuze opzet bij een wisse
lend muzikaal decor met frag
menten van o.a. Tom Waits,
Prince, John Zom, David Bowie
en Brian Eno/David Byrne.
Het afwisselend speels-dynami-
sche en ingetogen stuk wordt
begeleid door zeer uiteenlopen
de muziekfragmenten en ein
digt met een grappige parodie
bij de vrolijke Tweede Wals van
Sjostakovitsch gespeeld door
het Salonorkest van André Ri-
eu. De drie danseressen, Gertien
Bergstra. Inky van Gerven en
Wencke Smits, zijn verwikkeld
in steeds wisselende vriend
schappen en stemmingen,
waarbij zij elkaar uitdagen en
afstoten.
Optimistisch
„Uiteindelijk wint de onderlin
ge solidariteit het", aldus Tim
mermans, „want ik houd van
een optimistisch mensbeeld. De
meisjes kunnen zich soms lek
ker aanstellen, vooral die ene
die stoer en uitdagend is. Het
snelle, flitsende van computers
pelletjes heb ik gebruikt voor
sommige bewegingsfragmen
ten. Machteloosheid slaat soms
plotseling om in opgewekte
zelfbewustheid."
Vrolijke salto's ontbreken dan
ook niet, maar ernstige onder
delen bij serieuze moderne mu
ziek evenmin. Het lijkt behoor
lijk zwaar voor een jong pu
bliek. Timmermans is het daar
niet mee eens. „Wij hebben al
opgetreden voor kinderen cu
dan is het frappant hoe geboeid
die reageren, ook op de zwaar
dere gedeelten."
„Je staat versteld hoever je kin
deren meekrijgt, waar volwas
senen zich vaak met hun ver
stand gaan zitten afvragen:
waar gaat het eigenlijk over?
Kinderen vragen zich dat niet
af, maar ondergaan zo'n voor
stelling intuïtief. Ze worden ge
boeid of niet en zijn daar eerlijk
en openhartig over."
Lichaamstaal
„Ik houd er niet van om conces
sies te doen aan de doorsnee,
door snel televisie-amusement
beinvloede smaak", aldus Tim-
mermans. „Mij gaat het altijd
om de dans als kunstvorm.
voor kinderen. Jazzdans en
house zitten ook wel in dit stuk
maar de abstracte, moderne
dans is toch het belangri
Dans moet voor mij puur dans
zijn en geen anecdotisch ver
haaltje vertellen."
Jack Timmermans werd voor
Kleine meiden, groot gei
mede geïnspireerd door de Te-
leac-serie van Desmond Morris
over lichaamstaal. Hij heeft ge
probeerd om zijn verhaalloze
dansstuk met herkenbare
lichaamstaal een emotioneren
de kant te geven. Op 18 mei
wordt er al een try-out van het
stuk gegeven op een lagere
school in Beuningen.
Na de première op 20 mei in
muziekzaal van De Nieuwe
Veste (15.30 uur) volgen twaalf
voorstellingen op Brabantse la
gere scholen en een optreden
tijdens het festival Paradise Re
gained op 24 juni in Tilburg.
In januari debuteerde Stichting
De Stilte met De kaarsen va
Kavafis; een mooie maar wat al
te lang uitgesponnen choreo
grafie van Jack Timmermans
voor volwassenen die inmiddels
niet meer op het repertoire
staat. Persoonlijke omstandig
heden van de dansers maken
doorspelen onmogelijk waar
door het stuk ook niet in het
Chassé Theater te zien zal zijn
in september, zoals de bedoe
ling was.
Drie 'kleine meiden' in 'groot gevaar'. Vlnr Inky van Gerven,
Wencke Smits en Gertien Bergstra. Zij dansen in het nieuw
jeugddansstuk van dansgroep De Stilte.
Den Haag (anp) - Het Holland Dance Festival dat in oktoW
voor de vijfde keer in Den Haag wordt gehouden, opent metft
White Oak Dance Project onder leiding van Mikhail BarisW1'
kov.
fie die op 12 oktober in pre®
gaat. Andere gezelschappen
naar Den Haag komen, zlln
Pretty Ugly Dancecompan)m
de Amerikaanse Amanda Wj
Lanönima Imperial (Spanjrii
Compagnie Francois
(Frankrijk), de Theaters»
Amsterdam en de Hotterdaro
Dansacademie. Voorts de cM
graf en Anne Affourtit 1
Brovim, Andrea Leine/Hanl
Roebana Paul Selwyn N»
en Mark Sieczkarek.
Op 7 oktober beleeft de eerstel»
duktie van DonauBallettM3
derlandse première.
De voormalige Russische sterdan
ser van het Kirov Ballet, het Ame
rican Ballet Theatre en het New
York City Ballet, speelt een voor
aanstaande rol in de voorstelling.
Het festival heeft van 4 tot en met
21 oktober plaats in het AT&T
Danstheater, het Theater aan het
Spui en Korzo. In meer dan veer
tig voorstellingen, waaronder
veertien wereldpremières, wordt
een beeld van de stand van zaken
in de danskunst gegeven.
Het Nederlands Dans Theater
treedt op het festival met zijn drie
gezelschappen op. Artistiek leider
Jiri Kylian maakt een choreogra-
■ks vaniul
Van onze rtv-redactie
In drie bedrijven onthult Philip Freriks vanavond rechtstreel
het Amstel Hotel wie de Libris-prijs wint.
In het eerste deel (21.25 uur) worden op Nederland 3 degen®
de boeken besproken en geprezen doorbekende mensen uit de j,
van de literatuur. In anderhalve minuut zullen zij hun lofza
waar de betrokken schrijver op kan -reageren. Deel twee ist
Nova (22.30 uur). De winnaar wordt dan bekend gemaakt,
praat met hem. l j
De derde uitzending (23.22 uur) kent als thema de jury: het
lidmaatschap en het jureren. Hoe komt het dat sommige gel'
teurs altijd buiten de prijzen vallen? En: heeft de jury van a
prijs haar werk goed gedaan?
pgSTEM
NEDERLAND 1
07.00
Tekst tv
0930 (n) Anders tv kijken III (tot
<2 (TT) Zo maak je dat in de
keuken!
,020 Fjildblommen: It piipkrud
,040 Niet b'i brood alleen (tot
10.58)
„00 Sketches in Enghsh
20 Tekst tv
,3 59 Het vragenuurtje, wekelijks
vragenuurtje in de Tweede Kamer 1
1500 Tekst tv
,5,1 Nieuws voor doven en
slechthorenden
,518 Teevee Studio
,648 Sporen: Het verborgen
front, 3-delige documentaire over
het verzet in Limburg tijdens WO I'
Deel 2
,729 De confettidub: De Ren
Stimpy show, animatie
,8.00 Boggle, spelletje
,8 30 Thunderbirds, poppenserie
,9 00 Dave's World, comedy
,9 28 Ik hou van jou, verhalen van
Nederlanders over de liefde
20.00 (TT) Journaal
20.31 (TT) Vinger aan de pols, me
disch magazine
21.31 Televizier, actualiteiten
22.07 De tijd staat even stil: De
SLM-ramp
22.53 (TT) Werken van barmhar
tigheid
23.28 The Detectives, comedy. Afl.
I
00.02 Journaal
07.00 Journaal
07.06 Lingo
07.29 Ontbijt tv met 07.30 en
08.00 Journaal
08.28 Journaal
08.33 Boggle
09.00 Journaal
09.05 (PP): Unie 55+
09.08 Kook tv
09.30 Een harde leerschool
10.23 Gezondheid en geest
11.31 Hier en nu
12.01 Englandspiel
13.00 Journaal
13.07 (TT) ZaterdagavondLINGO
13.32 Kassa!
14.02 Anno Joosten
14.37 Zee van tijd
15.02 Lola da musica
15.27 (TROS) Dierenmanieren
16.00 (TT) Journaal
16.10 Samson, kinderprogramma
16.55 NLD-tv, serie over de voor
oordelen van Duitse en Nederlandse
jongeren over elkaar (slot)
17.25 Eindexamen journaal
17.58 (TT) 2 Vandaag met actuali
teiten, 18.00 Journaal, 18.39 Sport
journaal en hoofdpunten uit het
nieuws
19.00 Plaza, lifestyle-magazine
19.30 (TT) Onderweg naar mor-
tlfefjmf'd rmklsuillust1 Tuk ti\
iempen die jammer pe/ioet bij velen nof,
tjd asnviiif im! liitfoihaspin éiek\
- jrteiiivoarkomen bij