DE STEM 'Een camera tegen arrogantie' MTV speelt hoog spel in Nederlandse kabel-oorlog Pieter Storms van Krant op Zondag naar RTL5's 'Breekijzer' Nederlandse omroepwereld wil eigen Academy Award Festival Oude Muziek a Utrecht krijgt directei Ook onbekende kantend documentaire over Piect pESTEM Manifestatie rond menselijke stem ,JSt r iwChw.- „Vrouwen blijven voor mij een onbekende wereld. Vrouwen begrijp ik vaak niet." Robert ten Brink, tv-presentator MAANDAG 15 MEM995 mm liM lam NEDERLAND 1 07.00 10.00 10.20) 10.30 11.00 11.25 16.47 Tekst tv Huisje, boompje, beestje (tot Door Maarten van de Rakt Aan arrogante autoriteiten heeft Pieter Storms (40) een broertje dood. Een handige karaktertrek voor iemand die op de bres springt voor onrechtvaardig behandelde burgers. Met zijn basstem jaagt hij in RTL5's Breek ijzer ambtenaren, verko pers en woningbouwdirec- teuren de stuipen op het lijf. In zijn moderne Mercu ry Villager zoeft Storms door het land, telefoon en computer aan boord. „Wie geen goed verhaal heeft, zit met een probleem als Storms komt", weet hij. „Storms is de naam, Pieter Storms." Dat zijn de gevleugelde woorden, waarmee Storms zich aan weerbarstige types voorstelt in zijn rol van Breekijzer. Een druk baantje. De zaken voorbe reiden en van hot naar haar rei zen, soms van het kastje naar de muur. Storms blijft immer de be schaving zelve, ook als de gemoe deren verhit raken. Tijdens de montage heeft de eindredacteur/presentator 's avonds even tijd voor een inter view. Achter een mengpaneel, opgewarmd bord aardappels, spinazie en een lapje vlees voor de neus. „Góh, wat een lekkernij, zeg", klinkt het spottend. En hij vertelt over de lange dagen. „Ei genlijk vergt het programma meer dan een volle week." Het werk gaat wel eens ten koste van zijn kids (twee en vijf jaar), op wie hij apetrots is. „In het week end ben ik er helemaal voor hen." D D Productions benaderde Pieter Storms om een Nederland se versie van de reeks Jambers te maken. Maar de reportages van deze Vlaming sloegen op RTL4 goed aan. „Toen was er geen be hoefte meer aan een Nederlandse Jambers. Vervolgens kwamen we uit op een andere formule. Ach, ik hoef niet per se op tv. Het is leuk om te doen. En het is mooi meegenomen als de kijkers Breekijzer leuk vinden." Dat is het geval; de afleveringen trek ken zo'n 500.000 kijkers. Een Ro bin Hood wil Storms zich nog niet noemen: „Dat is een eretitel. Die moet je verdienen." Rechtvaardigheid Elke week vallen er 'onwaar schijnlijk veel' klachten op het bureau van Breekijzer: drie- tot vierhonderd mensen vragen om hulp bij hun problemen met ge meentes, woningbouwverenigin gen, bedrijven, instanties. De re dactie filtert. „De mensen moeten alles geprobeerd hebben en over al zijn afgepoeierd. Het moet een zaak zijn met een hoge mate van redelijkheid, rechtvaardigheid. Dat is het sleutelwoord. Iets van 'dat kan toch eigenlijk niet', ook al zijn er wetten of regeltjes. Dan rijden we erop af, interviewen de klager en gaan samen naar de veroorzaker." „We hebben het in Nederland ge probeerd zo goed te organiseren met wetten en regels. Dat is een cultuur op zich. Juist in uitzon deringsgevallen keert die zich te gen je. De beroemde uitzondering op de regel, daar kan het systeem amper mee omgaan. Het is kaf kaiaans." „We beogen natuurlijk meer dan alleen maar voor een individu iets op te lossen. Een doorkijkje bieden hoe die bedrijven en in stellingen werken. Welke argu menten hebben ze? Stukje bu reaucratie blootleggen. We laten zien hoe weinig zelfverzekerd be drijven en instanties zijn, als ze zich niet kunnen verschuilen. Het is heel simpel. Wanneer je niks te verbergen hebt of je hebt een goed verhaal, kun je toch gewoon voor de dag komen. En anders heb je een probleem. Overval Dat Breekijzer er een overval- techniek op na houdt, plompver loren de camera richt op niets vermoedende wethouders of an dere aansprakelijken, daar is vol gens Storms niks mis mee. Hij prikt nog een stukje vlees aan de vork. „Zo'n wethouder, bedrijf of in stelling is toch allang op de hoog te van het probleem of behoort dat te zijn. Wij stellen tegenover de arrogantie een camera. Die ontbureaucratiseert en democra tiseert. De camera dwingt de an dere kant die zich vaak verschuilt achter brieven van juristen, re ceptionisten die niet kunnen doorverbinden, of achter onwil om argumenten neer te Die registreren we. De kwaliteit van de argumenten beslist." Het optreden van Storms in Breekijzer blijft immer correct. Hij kent zijn grenzen. „De voet tussen de deur zal ik niet zo gauw doen. Wanneer er op een walge lijke manier over een probleem heen wordt gestapt, kan ik erg boos worden. Dan mag je een stapje verder zetten. Slinkse we gen schuw ik niet, maar voor Breekijzer heb je die niet nodig. We gaan met open vizier ergens op af." „Je moet geen ruzie met me ma ken. Ik golf sinds een paar jaar. Een heel beschaafde sport, maar ik vloek en ik tier en sla clubs ka pot. Ik ben een geblokt mens. Het is een spelletje tegen jezelf. Ik kan heel beheerst optreden, maar ben lang niet zo ingetogen. Met Breekijzer kom je in situaties, die ik, als het mijn eigen belang was geweest, anders zou afdoen. Dan zou ik zo'n vent aan zijn stropdas over zijn bureau kunnen trek ken." Overmoedig Storms loopt even weg om siga retten te halen. Hij steekt een peuk op. Volgende stelling: Breekijzer heeft veel weg van een one-man-show. „Als dat ten kos te gaat van de mensen, zou ik me ernstig generen. De mensen zijn heel blij dat we proberen een zaak op te lossen. Ik heb nog niet gemerkt dat ze zich misbruikt voelen. En uit wat ik in de afgelo pen twintig jaar aan journalistiek gedaan heb, komt niet het beeld naar voren dat Storms zichzelf profileert in plaats van zijn on derwerp." Storms zat tijdens zijn roemruch te carrière als Nieuwe Revu-ver- slaggever vast in Fort Zeelandia, probeerde in de reeks 'Nieuwe Revu in Zaken' wethouder W. Stuart in Bergen op Zoom tot gesjoemel te verleiden, tilde de Krant op Zondag van de grond en valt nu op met Breekijzer. Of dat een correcte samenvatting van zijn verleden is? „Ik weet niet hoe oud je bent. Góh, ik ben trots op een aantal verhalen die ik voor Nieuwe Revu heb geschreven, de Slavenburg affaire, onroerend goed-specula- tie in Amsterdam, de OGEM, de belastingperikelen van Lubbers, ik ging met koffertjes zwart geld de banken langs om het wit te la ten wassen. We hebben heel wat aardige verhalen gemaakt." „In de journalistiek voel ik me als een vis in het water. Ik put ple zier uit het feit dat iets goed ge maakt wordt en ook aanslaat. TV is niet veel anders dan een krant, je zoekt dingen uit, je gaat erop af en je doet er verslag van." „Dat de Krant op Zondag niet ge lukt is, doet heel erg zeer. We hebben een heel mooie krant ge maakt. Dat het zakelijk een desil lusie werd, is pijnlijk. Dat trek ik me best wel aan. Achteraf kun je dit soort avonturen mooi analy seren. De stap om te beginnen was buitengewoon overmoedig. Ik geloof nu nog dat het kan, maar dan met een veel grotere fi nanciële garantie." Conflict-model Als hij een rode draad moet zoe ken in zijn leven, noemt Storms het anti-autoritaire. „Dat is al tijd zo geweest. Op school accep teerde ik niet dat mensen konden bepalen wat ik wel en niet moest doen. Ik zat op de middelbare school tijdens de Maagdenhuis bezetting en de revolutie in Pa rijs. Bij het organiseren van op roer liep ik vooraan. Onze gene ratie zette alles op zijn kop. We zijn van het conflict-model, moesten alles bevechten." „Ik kom uit een gezin, waar alles Door Arnold Marseille Dordrecht/Londen - De muziekzen der MTV heeft haar dreiging per 1 juli van de Nederlandse kabel af te gaan als de kabelexploitanten niet willen betalen voor de zender uitge steld tot 1 oktober 1995. Volgens MTV is de helft van de Nederlandse exploitanten bereid haar te betalen. Het overkoepelende orgaan van de kabelexploitanten, de Vecai, zegt dat MTV 'fabels' rondbazuint. M. Bakker, adjunct-directeur van MTV- Europe, stelt dat de muziekzender in Ne derland een vast onderdeel is geworden van de jeugdcultuur. „MTV-Europe is in 1987 in Nederland geboren en had gelijk 1,8 miljoen aansluitingen. Dat zullen we nooit vergeten en ik zal er daarom alles aan doen om te zorgen dat we niet van de kabel verdwijnen. Ik verwacht echter niet dat het allemaal zo dramatisch zal lopen in Nederland. De meeste kabelex ploitanten zijn zich wel degelijk bewust van de populariteit van MTV onder jon geren en vinden de doelgroep te belang rijk om voor die luttele 12,5 cent per aansluiting per maand te laten vallen. Immers, ook nieuwe zenders die nu nog bereid zijn om te betalen, zullen zodra ze een jaar op de kabel zitten geld gaan vra gen." De populariteit van MTV lijkt in derdaad onbetwist. In bijna elke ge meente waar MTV aanvankelijk niet in het pakket zat, is wel een handtekenin genactie door scholieren op touw gezet. Nijmegen haalde zich zelfs de woede van de jeugd op de hals, toen MTV tijdens de golfoorlog moest wijken voor de Ameri kaanse nieuwszender CNN. In delen van Noord-Brabant, waar de PNEM als ex ploitant al buiten de Vecai om heeft aan gekondigd MTV te zullen schrappen als ze moeten betalen, hebben jongeren al laten weten desnoods uit eigen zak te willen bijdragen aan het behoud van de muziekzender. BBC Bakker zegt dat sommige kabelexploi tanten vier gulden per aansluiting per jaar aan 'een slecht bekeken zender als de BBC' betalen. „Ik geloof niet dat geld voor de meeste abonnees een probleem is. Bovendien hoeft de kabelexploitant niet het gehele bedrag in de abonne mentsprijs door te berekenen. Hij kan ook zelf een deel bijdragen, want het is helemaal niet zo slecht als een zender ge codeerd wordt uitgezonden. Nu kunnen mensen een schotel kopen en zonder te betalen programma's ontvangen. Dat voordeel ten opzichte van een kabelaan sluiting verdwijnt bij codering en is dus in het belang van kabelexploitanten." 85 procent van de Europese markt zou MTV al betalen voor uitzending en vaak veel meer dan in Nederland. „In Enge land vragen we bijvoorbeeld zestig cent per maand en daar heeft niemand moeite mee", aldus Bakker. Hij zegt dat MTV best mee wil werken aan de al in ontwik keling zijnde mogelijkheid om elke abonnee naast een basispakket zijn eigen tv-pakket te laten samenstellen, maar vindt tevens dat MTV in het basispakket thuishoort. „Wij zijn een thema-zender, met een specifieke doelgroep. Daardoor worden wij in onze reclame-inkomsten beperkt. Welke jongere zit nou op een wasmiddelenreclame te wachten? als wij niet in het basispakket zitten, worden die reclame-inkomsten nog lager." Fabels R. Jutten, hoofd juridische zaken bij de Vecai, noemt de verhalen van Bakker fa bels. „Ik ontvang alleen maar berichten van onze leden dat ze MTV zullen weren als ze moeten betalen. Ik ontken niet dat MTV een themazender met een beperkte doelgroep is, maar ze heeft genoeg recla me-inkomsten, ook op de Nederlandse markt. MTV heeft lange tijd beweerd van niet, maar zo'n twee jaar geleden kwa men er cijfers naar buiten waaruit bleek dat zij wel degelijk winst maakt. Elke andere commerciële zender moet betalen om op de kabel te mogen en ondanks het feit dat MTV dit al jaren weigert, mag ze nog steeds uitzenden." Volgens Jutten heeft MTV een 'deal' gesloten met de Duitse PTT-Telecom, waarbij de Duit sers zich bereid hebben verklaard te be talen op voorwaarde dat MTV haar pro gramma's codeert. „MTV moet dus een Scene Als de bom tikt Tekst tv Nieuws voor doven en slecht horenden 16.55 (TT) Oproep Spoorloos Wild, Wild World of Animals: Van onze rtv-redactie Hilversum - De Nederlandse programmamakers krijgen er weer een prijs bij: de Aca demy Award. Het vakblad Broadcast Magazine is daar toe in zee gegaan met de Ame rikaanse Academy-organisa- tie. Een heuse Academie van Pro grammamakers voor Radio en Televisie wordt opgericht met maximaal tweehonderd vakgeno ten, die zich daarvoor niet kun nen aanmelden maar worden ge vraagd. Dit gezelschap buigt zich over de toekenning van de prijzen in ca tegorieën als drama, amused jeugd, sport, documentaire 1 formatie en interactief.Inde'.! komst breiden de categoj zich verder uit. Het is voor] eerst dat radio- en tv-prjjj worden toegewezen door de 1 fessionele beoefenaars zelf T Het is de bedoeling de AcaJ Awards in 1996 voor het eerst, te reiken. De aanloop naar j, evenement wordt ingezet w3 het Nationaal Omroep op 27 september 1995. De Academie moet da»,,,, dienst gaan doen als 'een dis™ sie- en overlegplatform voorpl grammamakers van publiek commerciële omroepen en pm centen.' 17.01 Jackal 17.28 17.58 18.28 medy 18.59 19.28 Mijn idee, jeugdserie. Boggle, spelletje (TT) Uit de school geklapt, co- Amsterdam (anp) - Het Festival Oude Muziek Utrecht, dat rI 25 augustus tot en met 3 september jn Utrecht wordt gehoudl krijgt een directeur. De Schot Simon Mundy, voormalig ai tiek directeur van het Northlands Festival 1994 in Caithness] biograaf van dirigent Bernard Haitink, treedt per 1 august! 1995 aan. Bij de komende 14e editie, waarbij de memelij stem centraal staat, staat hij nog aan de zijlijn. De benoena] geldt voor een periode van vijf jaar. (TT) Ha die pa, comedy (TT) Willem Wever, kinderen stellen vragen 20.24 (TT) Journaal 20.31 (TT) Spoorloos, vermiste perso nen opgespoord 21.26 Hier en nu, actualiteiten 22 02 De partizanen, serie (slot) 23j 7 Dokument: Zoonlief, een ge meenteraadslid trekt zich het lot aan van een verslaafde prostituerende straatjongen 00,09 Miniatuur 00.21 Journaal 00.26 Nieuws voor doven en slecht horenden NEDERLAND 2 i 07.00 Journaal 07.06 Lingo 07.29 Ontbijt tv met 07.30 en 08.00 Journaal Pieter Storms: Het is heel simpel. Wanneer je niks te verbergen hebt of je hebt een goed verhaal, kun je toch gewoon voor de dag komen. En anders heb je een probleem. FOTO DIJKSTRA ging zoals het hoort. Vader amb tenaar sociale zaken, moeder on derwijzeres, vijf kinderen, gebo ren en getogen in Beverwijk. We kunnen goed met elkaar opschie ten. Tuurlijk, ik heb zat strubbe lingen gehad. Vader, toch notabel in de gemeente, met een zoon die maar niet wilde deugen en lang haar had. Hij kijkt nu met veel plezier naar Breekijzer en belt op dat-ie het hartstikke leuk vond." „Bang, nee, ik ben niet zo bang uitgevallen. Ik ben niet bang voor mensen die boos op mij zijn, om dat ik een andere mening heb dan zij. Of ze moeten heel groot en sterk zijn en dan nog niet. Wel bang dat er met je kinderen wat' gebeurt. Of dat je in-de auto ie mand voor zijn donder rijdt. Pas kreeg ik een jongetje over de mo torkap heen. Mijn schuld. Na tuurlijk te hard gereden. Dan baal je als een stekker." Op dinsdag 30 mei komt er voor lopig een eind aan Breekijzer. En dan? „Eerst even pauze. Er ligt een optie voor een nieuwe serie. En ik ben met andere ideeën be zig, die ik er-op-af-televisie noem. Want er-op-af, dat is wat ik mijn leven lang doe." 'Breekijzer', dinsdag, RTL5, 21.55 uur Het festival gaat na 14 jaar een nieuwe fase in, zo verantwoordde J.K. Gevers namens het bestuur van de Stichting Oude Muziek de benoeming. „We zijn de kinder schoenen inmiddels ontgroeid. We worden volwassen", aldus Gevers donderdag tijdens een persbijeenkomst in Amsterdam. Daarbij past ook een nieuwe structuur. Mundy, van wie in de herfst een biografie over Purcell verschijnt, kon nog niks vertrel- len over eventuele plannen. Daarvoor vindt hij het nog te vroeg. De huidige programmaleider Jan Nuchelmans krijgt in de nieuwe organisatie de functie van assis tent artistiek directeur. Tineke de Ruiter wordt zakelijk directeur en Frans de Ruiter, nu nog alge meen secretaris, zal zich uit de dagelijkse leiding van de organi satie terugtrekken. Het komende festival opent op 25 augustus in Vredenburg met een vijfeneenhalf uur durende mani festatie rondom de menselijke stem. Er zijn geen grenzen aan de muziek gesteld. „Alles wat met strottenhoofden te maken M zal te horen zijn", aldus NuchJ mans. Zowel solisten als ensembled len oude, maar ook nieuwe nf ziek laten klinken. Nieuw in het festival is c nale Muzieklezing. Dat wordt J jaarlijks evenement dat in menwerking met de K.L, Stichting voor Onderwijs, KJ en Wetenschappen en de Stil ting vöor Muziekhistorische if voeringspraktijk wordt gel) den. Op 27 augustus houdt 1 Nevel van het Huelgas Ensemj de eerste lezing in de Domkeri 'Utrecht. Van Nevel werd eii tijd geleden door de Italiaal rechter bij verstek veroordl omdat hij oude manuscript»! de museumbibliotheek van f logna zóu hebben gestolen. De muziek van GuillaumeDil (1400-1474) is prominentaail zig op het festival. Een andertf ma is de Wereldlijke cantatei] Barok. Het ligt in de I dit onderdeel jaarlijks telaten| rugkeren. 08.28 08.33 08.53 licht 09.00 09.05 09.08 109.30 110.01 10.26 11.07 [11.33 vader 12.03 12.10 12.22 113.00 13.07 1 14.30 115.15 i deo's 15.42 16.00 16.07 Journaal Kruispunt Nachtgedachten/Gevangen Journaal (PP): D66 Kook tv VOO film video Boggle Karei (TT) Linda, Linda Langs het tuinpad van mijn U.K. today (AKN) Charlie Chaplin (TT) Postcode jackpot Journaal Studio sport (TT) Studio Sport America funniest home vi- Kids for animals (TT) Journaal Wonderland (gepresenteerd door Bassie Adriaan) met Dennis de bengel, tekenfilm; Kids for animals, serie I over de jeugdclub van de Nederlandse Dierenbescherming 17.02 America's Funniest Home Vi deo's, video-bloopers 117.26 Eindexamen journaal 17.58 (TT) 2 Vandaag met actuali- t teiten, 18.00 Journaal, 18.39 Sportjour- [naal. 18.55 100 jaar Anton Pieck, portret SUSKE EN WISKE: DE BEGEER) |M Suskc, dt knollinkopjes staan ons uaMm tuften metmnrblauuX FOTO archiefoe afweging maken of dat bedrag opweegt tegen het verdwijnen in Nederland. Want al die mooie verhalen over de rest van Europa zijn onzin. Engeland is zo slecht bekabeld, daar zijn op 75 miljoen inwoners maar 800.000 kabelaansluitin gen. In Frankrijk maar 1 miljoen en Ita lië heeft helemaal geen kabeltelevisie. Nederland is bijna in zijn geheel beka beld met 4,2 miljoen aansluitingen." Een van de grootste adverteerders op MTV, het sportmerk NIKE, zegt zonder pardon naar Music Factory of de mu ziekzender waar RTL en Veronica in september mee op de markt komen over te zullen stappen als MTV verdwijnt. „Het zou doodzonde zijn als MTV ver dwijnt, het is een innoverende zender met grote waarde voor de Nederlandse jongeren, maar het gaat de adverteerders niet aan zich met dit conflict te be moeien. MTV is er zelf ook niet bij ge baat als ze van de Nederlandse kabel verdwijnen en zal dus een strategie moe ten bepalen om dat te voorkomen", zegt R. Maas, woordvoerder van NI- KE-Holland. Anton Pieck in zijn Efteling (1965) Van onze rtv-redactie Hilversum - De documentaire 100 jaar Anton Pieck, die de Tros vandaag uitzendt, be steedt aandacht aan het be kende en onbekende werk van de tekenaar. In de dertig mi nuten durende uitzending ko men zijn oudste dochter Elsa en oud-leerlinge Frigitte Schaap aan het woord. Pieck, die in november 1987 op 92-jarige leeftijd overleed, is het meest bekend om zijn illustraties van sprookjes, kalender-tekenin gen en reisschetsen. Ook als de ontwerper van het Sprookjesbos in de Efteling is hij geen onbe kende. Ton van deW®i' opvolger van Pieck in® zal in de documentaue soort reisleider optreden- Tot het onbekende Pieck behoren onnavolg tekende etsenten verfi]» sneden. Voor net neschijn maakte hij P kleurplaten. Voorts w hij ontelbare boeken tekeningen voor tien' Aanleiding voor de is de i-J-" van de naar: op 19 april was jaar geleden dat Pi®*1 I boren. ji ni '100 jaar Anton Pie£K' d 2, 18.55 uur DE VERSCHILLEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 10