DE STEM
'Een camera tegen arrogantie'
MTV speelt hoog spel in Nederlandse kabel-oorlog
Pieter Storms van Krant op Zondag naar RTL5's 'Breekijzer'
Nederlandse omroepwereld
wil eigen Academy Award
Festival Oude Muziek a
Utrecht krijgt directei
Ook onbekende kantend
documentaire over Piect
pESTEM
Manifestatie rond menselijke stem
,JSt r iwChw.-
„Vrouwen blijven voor mij een
onbekende wereld.
Vrouwen begrijp ik vaak niet."
Robert ten Brink, tv-presentator
MAANDAG 15 MEM995
mm
liM lam
NEDERLAND 1
07.00
10.00
10.20)
10.30
11.00
11.25
16.47
Tekst tv
Huisje, boompje, beestje (tot
Door Maarten van de Rakt
Aan arrogante autoriteiten
heeft Pieter Storms (40) een
broertje dood. Een handige
karaktertrek voor iemand
die op de bres springt voor
onrechtvaardig behandelde
burgers. Met zijn basstem
jaagt hij in RTL5's Breek
ijzer ambtenaren, verko
pers en woningbouwdirec-
teuren de stuipen op het
lijf. In zijn moderne Mercu
ry Villager zoeft Storms
door het land, telefoon en
computer aan boord. „Wie
geen goed verhaal heeft, zit
met een probleem als
Storms komt", weet hij.
„Storms is de naam, Pieter
Storms." Dat zijn de gevleugelde
woorden, waarmee Storms zich
aan weerbarstige types voorstelt
in zijn rol van Breekijzer. Een
druk baantje. De zaken voorbe
reiden en van hot naar haar rei
zen, soms van het kastje naar de
muur. Storms blijft immer de be
schaving zelve, ook als de gemoe
deren verhit raken.
Tijdens de montage heeft de
eindredacteur/presentator 's
avonds even tijd voor een inter
view. Achter een mengpaneel,
opgewarmd bord aardappels,
spinazie en een lapje vlees voor
de neus. „Góh, wat een lekkernij,
zeg", klinkt het spottend. En hij
vertelt over de lange dagen. „Ei
genlijk vergt het programma
meer dan een volle week." Het
werk gaat wel eens ten koste van
zijn kids (twee en vijf jaar), op
wie hij apetrots is. „In het week
end ben ik er helemaal voor hen."
D D Productions benaderde
Pieter Storms om een Nederland
se versie van de reeks Jambers te
maken. Maar de reportages van
deze Vlaming sloegen op RTL4
goed aan. „Toen was er geen be
hoefte meer aan een Nederlandse
Jambers. Vervolgens kwamen we
uit op een andere formule. Ach,
ik hoef niet per se op tv. Het is
leuk om te doen. En het is mooi
meegenomen als de kijkers
Breekijzer leuk vinden." Dat is
het geval; de afleveringen trek
ken zo'n 500.000 kijkers. Een Ro
bin Hood wil Storms zich nog
niet noemen: „Dat is een eretitel.
Die moet je verdienen."
Rechtvaardigheid
Elke week vallen er 'onwaar
schijnlijk veel' klachten op het
bureau van Breekijzer: drie- tot
vierhonderd mensen vragen om
hulp bij hun problemen met ge
meentes, woningbouwverenigin
gen, bedrijven, instanties. De re
dactie filtert. „De mensen moeten
alles geprobeerd hebben en over
al zijn afgepoeierd. Het moet een
zaak zijn met een hoge mate van
redelijkheid, rechtvaardigheid.
Dat is het sleutelwoord. Iets van
'dat kan toch eigenlijk niet', ook
al zijn er wetten of regeltjes. Dan
rijden we erop af, interviewen de
klager en gaan samen naar de
veroorzaker."
„We hebben het in Nederland ge
probeerd zo goed te organiseren
met wetten en regels. Dat is een
cultuur op zich. Juist in uitzon
deringsgevallen keert die zich te
gen je. De beroemde uitzondering
op de regel, daar kan het systeem
amper mee omgaan. Het is kaf
kaiaans."
„We beogen natuurlijk meer dan
alleen maar voor een individu
iets op te lossen. Een doorkijkje
bieden hoe die bedrijven en in
stellingen werken. Welke argu
menten hebben ze? Stukje bu
reaucratie blootleggen. We laten
zien hoe weinig zelfverzekerd be
drijven en instanties zijn, als ze
zich niet kunnen verschuilen. Het
is heel simpel. Wanneer je niks te
verbergen hebt of je hebt een
goed verhaal, kun je toch gewoon
voor de dag komen. En anders
heb je een probleem.
Overval
Dat Breekijzer er een overval-
techniek op na houdt, plompver
loren de camera richt op niets
vermoedende wethouders of an
dere aansprakelijken, daar is vol
gens Storms niks mis mee. Hij
prikt nog een stukje vlees aan de
vork.
„Zo'n wethouder, bedrijf of in
stelling is toch allang op de hoog
te van het probleem of behoort
dat te zijn. Wij stellen tegenover
de arrogantie een camera. Die
ontbureaucratiseert en democra
tiseert. De camera dwingt de an
dere kant die zich vaak verschuilt
achter brieven van juristen, re
ceptionisten die niet kunnen
doorverbinden, of achter onwil
om argumenten neer te
Die registreren we. De kwaliteit
van de argumenten beslist."
Het optreden van Storms in
Breekijzer blijft immer correct.
Hij kent zijn grenzen. „De voet
tussen de deur zal ik niet zo gauw
doen. Wanneer er op een walge
lijke manier over een probleem
heen wordt gestapt, kan ik erg
boos worden. Dan mag je een
stapje verder zetten. Slinkse we
gen schuw ik niet, maar voor
Breekijzer heb je die niet nodig.
We gaan met open vizier ergens
op af."
„Je moet geen ruzie met me ma
ken. Ik golf sinds een paar jaar.
Een heel beschaafde sport, maar
ik vloek en ik tier en sla clubs ka
pot. Ik ben een geblokt mens. Het
is een spelletje tegen jezelf. Ik
kan heel beheerst optreden, maar
ben lang niet zo ingetogen. Met
Breekijzer kom je in situaties, die
ik, als het mijn eigen belang was
geweest, anders zou afdoen. Dan
zou ik zo'n vent aan zijn stropdas
over zijn bureau kunnen trek
ken."
Overmoedig
Storms loopt even weg om siga
retten te halen. Hij steekt een
peuk op. Volgende stelling:
Breekijzer heeft veel weg van een
one-man-show. „Als dat ten kos
te gaat van de mensen, zou ik me
ernstig generen. De mensen zijn
heel blij dat we proberen een
zaak op te lossen. Ik heb nog niet
gemerkt dat ze zich misbruikt
voelen. En uit wat ik in de afgelo
pen twintig jaar aan journalistiek
gedaan heb, komt niet het beeld
naar voren dat Storms zichzelf
profileert in plaats van zijn on
derwerp."
Storms zat tijdens zijn roemruch
te carrière als Nieuwe Revu-ver-
slaggever vast in Fort Zeelandia,
probeerde in de reeks 'Nieuwe
Revu in Zaken' wethouder W.
Stuart in Bergen op Zoom tot
gesjoemel te verleiden, tilde de
Krant op Zondag van de grond en
valt nu op met Breekijzer. Of dat
een correcte samenvatting van
zijn verleden is?
„Ik weet niet hoe oud je bent.
Góh, ik ben trots op een aantal
verhalen die ik voor Nieuwe Revu
heb geschreven, de Slavenburg
affaire, onroerend goed-specula-
tie in Amsterdam, de OGEM, de
belastingperikelen van Lubbers,
ik ging met koffertjes zwart geld
de banken langs om het wit te la
ten wassen. We hebben heel wat
aardige verhalen gemaakt."
„In de journalistiek voel ik me als
een vis in het water. Ik put ple
zier uit het feit dat iets goed ge
maakt wordt en ook aanslaat. TV
is niet veel anders dan een krant,
je zoekt dingen uit, je gaat erop af
en je doet er verslag van."
„Dat de Krant op Zondag niet ge
lukt is, doet heel erg zeer. We
hebben een heel mooie krant ge
maakt. Dat het zakelijk een desil
lusie werd, is pijnlijk. Dat trek ik
me best wel aan. Achteraf kun je
dit soort avonturen mooi analy
seren. De stap om te beginnen
was buitengewoon overmoedig.
Ik geloof nu nog dat het kan,
maar dan met een veel grotere fi
nanciële garantie."
Conflict-model
Als hij een rode draad moet zoe
ken in zijn leven, noemt Storms
het anti-autoritaire. „Dat is al
tijd zo geweest. Op school accep
teerde ik niet dat mensen konden
bepalen wat ik wel en niet moest
doen. Ik zat op de middelbare
school tijdens de Maagdenhuis
bezetting en de revolutie in Pa
rijs. Bij het organiseren van op
roer liep ik vooraan. Onze gene
ratie zette alles op zijn kop. We
zijn van het conflict-model,
moesten alles bevechten."
„Ik kom uit een gezin, waar alles
Door Arnold Marseille
Dordrecht/Londen - De muziekzen
der MTV heeft haar dreiging per 1
juli van de Nederlandse kabel af te
gaan als de kabelexploitanten niet
willen betalen voor de zender uitge
steld tot 1 oktober 1995. Volgens
MTV is de helft van de Nederlandse
exploitanten bereid haar te betalen.
Het overkoepelende orgaan van de
kabelexploitanten, de Vecai, zegt dat
MTV 'fabels' rondbazuint.
M. Bakker, adjunct-directeur van MTV-
Europe, stelt dat de muziekzender in Ne
derland een vast onderdeel is geworden
van de jeugdcultuur. „MTV-Europe is in
1987 in Nederland geboren en had gelijk
1,8 miljoen aansluitingen. Dat zullen we
nooit vergeten en ik zal er daarom alles
aan doen om te zorgen dat we niet van de
kabel verdwijnen. Ik verwacht echter
niet dat het allemaal zo dramatisch zal
lopen in Nederland. De meeste kabelex
ploitanten zijn zich wel degelijk bewust
van de populariteit van MTV onder jon
geren en vinden de doelgroep te belang
rijk om voor die luttele 12,5 cent per
aansluiting per maand te laten vallen.
Immers, ook nieuwe zenders die nu nog
bereid zijn om te betalen, zullen zodra ze
een jaar op de kabel zitten geld gaan vra
gen." De populariteit van MTV lijkt in
derdaad onbetwist. In bijna elke ge
meente waar MTV aanvankelijk niet in
het pakket zat, is wel een handtekenin
genactie door scholieren op touw gezet.
Nijmegen haalde zich zelfs de woede van
de jeugd op de hals, toen MTV tijdens de
golfoorlog moest wijken voor de Ameri
kaanse nieuwszender CNN. In delen van
Noord-Brabant, waar de PNEM als ex
ploitant al buiten de Vecai om heeft aan
gekondigd MTV te zullen schrappen als
ze moeten betalen, hebben jongeren al
laten weten desnoods uit eigen zak te
willen bijdragen aan het behoud van de
muziekzender.
BBC
Bakker zegt dat sommige kabelexploi
tanten vier gulden per aansluiting per
jaar aan 'een slecht bekeken zender als
de BBC' betalen. „Ik geloof niet dat geld
voor de meeste abonnees een probleem
is. Bovendien hoeft de kabelexploitant
niet het gehele bedrag in de abonne
mentsprijs door te berekenen. Hij kan
ook zelf een deel bijdragen, want het is
helemaal niet zo slecht als een zender ge
codeerd wordt uitgezonden. Nu kunnen
mensen een schotel kopen en zonder te
betalen programma's ontvangen. Dat
voordeel ten opzichte van een kabelaan
sluiting verdwijnt bij codering en is dus
in het belang van kabelexploitanten."
85 procent van de Europese markt zou
MTV al betalen voor uitzending en vaak
veel meer dan in Nederland. „In Enge
land vragen we bijvoorbeeld zestig cent
per maand en daar heeft niemand moeite
mee", aldus Bakker. Hij zegt dat MTV
best mee wil werken aan de al in ontwik
keling zijnde mogelijkheid om elke
abonnee naast een basispakket zijn eigen
tv-pakket te laten samenstellen, maar
vindt tevens dat MTV in het basispakket
thuishoort. „Wij zijn een thema-zender,
met een specifieke doelgroep. Daardoor
worden wij in onze reclame-inkomsten
beperkt. Welke jongere zit nou op een
wasmiddelenreclame te wachten? als wij
niet in het basispakket zitten, worden
die reclame-inkomsten nog lager."
Fabels
R. Jutten, hoofd juridische zaken bij de
Vecai, noemt de verhalen van Bakker fa
bels. „Ik ontvang alleen maar berichten
van onze leden dat ze MTV zullen weren
als ze moeten betalen. Ik ontken niet dat
MTV een themazender met een beperkte
doelgroep is, maar ze heeft genoeg recla
me-inkomsten, ook op de Nederlandse
markt. MTV heeft lange tijd beweerd van
niet, maar zo'n twee jaar geleden kwa
men er cijfers naar buiten waaruit bleek
dat zij wel degelijk winst maakt. Elke
andere commerciële zender moet betalen
om op de kabel te mogen en ondanks het
feit dat MTV dit al jaren weigert, mag ze
nog steeds uitzenden." Volgens Jutten
heeft MTV een 'deal' gesloten met de
Duitse PTT-Telecom, waarbij de Duit
sers zich bereid hebben verklaard te be
talen op voorwaarde dat MTV haar pro
gramma's codeert. „MTV moet dus een
Scene
Als de bom tikt
Tekst tv
Nieuws voor doven en slecht
horenden
16.55 (TT) Oproep Spoorloos
Wild, Wild World of Animals:
Van onze rtv-redactie
Hilversum - De Nederlandse
programmamakers krijgen er
weer een prijs bij: de Aca
demy Award. Het vakblad
Broadcast Magazine is daar
toe in zee gegaan met de Ame
rikaanse Academy-organisa-
tie.
Een heuse Academie van Pro
grammamakers voor Radio en
Televisie wordt opgericht met
maximaal tweehonderd vakgeno
ten, die zich daarvoor niet kun
nen aanmelden maar worden ge
vraagd.
Dit gezelschap buigt zich over de
toekenning van de prijzen in ca
tegorieën als drama, amused
jeugd, sport, documentaire 1
formatie en interactief.Inde'.!
komst breiden de categoj
zich verder uit. Het is voor]
eerst dat radio- en tv-prjjj
worden toegewezen door de 1
fessionele beoefenaars zelf T
Het is de bedoeling de AcaJ
Awards in 1996 voor het eerst,
te reiken. De aanloop naar j,
evenement wordt ingezet w3
het Nationaal Omroep
op 27 september 1995.
De Academie moet da»,,,,
dienst gaan doen als 'een dis™
sie- en overlegplatform voorpl
grammamakers van publiek
commerciële omroepen en pm
centen.'
17.01
Jackal
17.28
17.58
18.28
medy
18.59
19.28
Mijn idee, jeugdserie.
Boggle, spelletje
(TT) Uit de school geklapt, co-
Amsterdam (anp) - Het Festival Oude Muziek Utrecht, dat rI
25 augustus tot en met 3 september jn Utrecht wordt gehoudl
krijgt een directeur. De Schot Simon Mundy, voormalig ai
tiek directeur van het Northlands Festival 1994 in Caithness]
biograaf van dirigent Bernard Haitink, treedt per 1 august!
1995 aan. Bij de komende 14e editie, waarbij de memelij
stem centraal staat, staat hij nog aan de zijlijn. De benoena]
geldt voor een periode van vijf jaar.
(TT) Ha die pa, comedy
(TT) Willem Wever, kinderen
stellen vragen
20.24 (TT) Journaal
20.31 (TT) Spoorloos, vermiste perso
nen opgespoord
21.26 Hier en nu, actualiteiten
22 02 De partizanen, serie (slot)
23j 7 Dokument: Zoonlief, een ge
meenteraadslid trekt zich het lot aan
van een verslaafde prostituerende
straatjongen
00,09 Miniatuur
00.21 Journaal
00.26 Nieuws voor doven en slecht
horenden
NEDERLAND 2
i 07.00 Journaal
07.06 Lingo
07.29 Ontbijt tv met 07.30 en 08.00
Journaal
Pieter Storms: Het is heel simpel. Wanneer je niks te verbergen hebt of je hebt een goed verhaal, kun je toch gewoon voor de dag komen. En anders heb je een probleem.
FOTO DIJKSTRA
ging zoals het hoort. Vader amb
tenaar sociale zaken, moeder on
derwijzeres, vijf kinderen, gebo
ren en getogen in Beverwijk. We
kunnen goed met elkaar opschie
ten. Tuurlijk, ik heb zat strubbe
lingen gehad. Vader, toch notabel
in de gemeente, met een zoon die
maar niet wilde deugen en lang
haar had. Hij kijkt nu met veel
plezier naar Breekijzer en belt op
dat-ie het hartstikke leuk vond."
„Bang, nee, ik ben niet zo bang
uitgevallen. Ik ben niet bang voor
mensen die boos op mij zijn, om
dat ik een andere mening heb dan
zij. Of ze moeten heel groot en
sterk zijn en dan nog niet. Wel
bang dat er met je kinderen wat'
gebeurt. Of dat je in-de auto ie
mand voor zijn donder rijdt. Pas
kreeg ik een jongetje over de mo
torkap heen. Mijn schuld. Na
tuurlijk te hard gereden. Dan
baal je als een stekker."
Op dinsdag 30 mei komt er voor
lopig een eind aan Breekijzer. En
dan? „Eerst even pauze. Er ligt
een optie voor een nieuwe serie.
En ik ben met andere ideeën be
zig, die ik er-op-af-televisie
noem. Want er-op-af, dat is wat
ik mijn leven lang doe."
'Breekijzer', dinsdag, RTL5, 21.55
uur
Het festival gaat na 14 jaar een
nieuwe fase in, zo verantwoordde
J.K. Gevers namens het bestuur
van de Stichting Oude Muziek de
benoeming. „We zijn de kinder
schoenen inmiddels ontgroeid.
We worden volwassen", aldus
Gevers donderdag tijdens een
persbijeenkomst in Amsterdam.
Daarbij past ook een nieuwe
structuur. Mundy, van wie in de
herfst een biografie over Purcell
verschijnt, kon nog niks vertrel-
len over eventuele plannen.
Daarvoor vindt hij het nog te
vroeg.
De huidige programmaleider Jan
Nuchelmans krijgt in de nieuwe
organisatie de functie van assis
tent artistiek directeur. Tineke de
Ruiter wordt zakelijk directeur
en Frans de Ruiter, nu nog alge
meen secretaris, zal zich uit de
dagelijkse leiding van de organi
satie terugtrekken.
Het komende festival opent op 25
augustus in Vredenburg met een
vijfeneenhalf uur durende mani
festatie rondom de menselijke
stem. Er zijn geen grenzen aan de
muziek gesteld. „Alles wat met
strottenhoofden te maken M
zal te horen zijn", aldus NuchJ
mans.
Zowel solisten als ensembled
len oude, maar ook nieuwe nf
ziek laten klinken.
Nieuw in het festival is c
nale Muzieklezing. Dat wordt J
jaarlijks evenement dat in
menwerking met de K.L,
Stichting voor Onderwijs, KJ
en Wetenschappen en de Stil
ting vöor Muziekhistorische if
voeringspraktijk wordt gel)
den.
Op 27 augustus houdt 1
Nevel van het Huelgas Ensemj
de eerste lezing in de Domkeri
'Utrecht. Van Nevel werd eii
tijd geleden door de Italiaal
rechter bij verstek veroordl
omdat hij oude manuscript»!
de museumbibliotheek van f
logna zóu hebben gestolen.
De muziek van GuillaumeDil
(1400-1474) is prominentaail
zig op het festival. Een andertf
ma is de Wereldlijke cantatei]
Barok. Het ligt in de I
dit onderdeel jaarlijks telaten|
rugkeren.
08.28
08.33
08.53
licht
09.00
09.05
09.08
109.30
110.01
10.26
11.07
[11.33
vader
12.03
12.10
12.22
113.00
13.07
1 14.30
115.15
i deo's
15.42
16.00
16.07
Journaal
Kruispunt
Nachtgedachten/Gevangen
Journaal
(PP): D66
Kook tv
VOO film video
Boggle
Karei
(TT) Linda, Linda
Langs het tuinpad van mijn
U.K. today
(AKN) Charlie Chaplin
(TT) Postcode jackpot
Journaal
Studio sport
(TT) Studio Sport
America funniest home vi-
Kids for animals
(TT) Journaal
Wonderland (gepresenteerd
door Bassie Adriaan) met Dennis de
bengel, tekenfilm; Kids for animals, serie
I over de jeugdclub van de Nederlandse
Dierenbescherming
17.02 America's Funniest Home Vi
deo's, video-bloopers
117.26 Eindexamen journaal
17.58 (TT) 2 Vandaag met actuali-
t teiten, 18.00 Journaal, 18.39 Sportjour-
[naal.
18.55 100 jaar Anton Pieck, portret
SUSKE EN WISKE: DE BEGEER)
|M Suskc, dt knollinkopjes staan ons
uaMm tuften metmnrblauuX
FOTO
archiefoe
afweging maken of dat bedrag opweegt
tegen het verdwijnen in Nederland.
Want al die mooie verhalen over de rest
van Europa zijn onzin. Engeland is zo
slecht bekabeld, daar zijn op 75 miljoen
inwoners maar 800.000 kabelaansluitin
gen. In Frankrijk maar 1 miljoen en Ita
lië heeft helemaal geen kabeltelevisie.
Nederland is bijna in zijn geheel beka
beld met 4,2 miljoen aansluitingen."
Een van de grootste adverteerders op
MTV, het sportmerk NIKE, zegt zonder
pardon naar Music Factory of de mu
ziekzender waar RTL en Veronica in
september mee op de markt komen over
te zullen stappen als MTV verdwijnt.
„Het zou doodzonde zijn als MTV ver
dwijnt, het is een innoverende zender
met grote waarde voor de Nederlandse
jongeren, maar het gaat de adverteerders
niet aan zich met dit conflict te be
moeien. MTV is er zelf ook niet bij ge
baat als ze van de Nederlandse kabel
verdwijnen en zal dus een strategie moe
ten bepalen om dat te voorkomen", zegt
R. Maas, woordvoerder van NI-
KE-Holland.
Anton Pieck in zijn Efteling (1965)
Van onze rtv-redactie
Hilversum - De documentaire
100 jaar Anton Pieck, die de
Tros vandaag uitzendt, be
steedt aandacht aan het be
kende en onbekende werk van
de tekenaar. In de dertig mi
nuten durende uitzending ko
men zijn oudste dochter Elsa
en oud-leerlinge Frigitte
Schaap aan het woord.
Pieck, die in november 1987 op
92-jarige leeftijd overleed, is het
meest bekend om zijn illustraties
van sprookjes, kalender-tekenin
gen en reisschetsen. Ook als de
ontwerper van het Sprookjesbos
in de Efteling is hij geen onbe
kende. Ton van deW®i'
opvolger van Pieck in®
zal in de documentaue
soort reisleider optreden-
Tot het onbekende
Pieck behoren onnavolg
tekende etsenten verfi]»
sneden. Voor net
neschijn maakte hij P
kleurplaten. Voorts w
hij ontelbare boeken
tekeningen voor tien'
Aanleiding voor de
is de i-J-"
van de
naar: op 19 april was
jaar geleden dat Pi®*1 I
boren. ji ni
'100 jaar Anton Pie£K'
d 2, 18.55 uur
DE VERSCHILLEN