Hooir wordt zelfsti Indiase leeft in vrouw een hel Belgisch F Geding losl om margar Reders blij met steun van kabinet DE STEM BUITENLAND Phoolan Devi heldin of misdadigster ZATERDAG 13 ME11995 Een van wen van India is lachs gedrongen vrouw» van halverwege de dertii dat van heel bescheiden komaf is en kan lezen noch schrijven. In haar nette huis in Nm„ Delhi lijkt Phoolan Devi die het vloeken heeft afgeleerd de onschuld zelve. Maar de schijn bedriegt. Ze heeft veel bloed aan haar handen en was' jarenlang de Bandieten- koningin van India, een land waar vrouwen gewoonlijk voornamelijk op de achter- grond blijven. Voor sommigen is ze een hel- din, voor anderen een gewe- tenloze misdadigster. Wat er zich precies in haar met veel mythen omgeven leven heeft afgespeeld blijft vooralsnog in nevelen gehuld. Zelf ver klaarde ze onlangs dat ze in haar tijd als bendeleidster 'misschien wel de slechtste vróuw ter wereld was'. Aangenomen wordt dat Phoolan, toen ze een jaar of zestien was, werd ontvoerd door dacoits, de Indiase uit- gave van bandieten. Een van de boeven, behorend tot hogere Thakur-kaste, wilde dat ze zijn minnares werd. Daar voelde de eigen zinnige Phoolan echter niets voor, waarna ze niettemin werd verkracht. Phoolan zwoer wraak en richtte haar eigen bende op, die in februari 1981 in het plaatsje Behmai aan de zuid westrand van de deelstaat Uttar Pradesh een gruwelijk bloedbad aanrichtte onder de Thakurs. Twintig van hen werden gedood. De moord partij trok sterk de aan- -I dacht, omdat de lagere kas- ten zelden het lef hadden om zo respectloos om te springen met een hogere kaste. Over I de slachting circuleren de wildste verhalen. Phoolan I zou na afloop hoogst per- '1 soonlijk op de lijken hebben I gedanst en het bloed van fl haar slachtoffers op haar voorhoofd hebben Pas tegen ze haar paard de ben gegeven naar de onher bergzame ravijnen waar ze kwartier hield. Daarna volg den jaren van roof en moord, waarbij ze steeds op de hie-i len werd gezeten door de po litie. In 1983 was ze haar vogel vrije bestaan echter beu en gaf zich, getooid met een vuurrode haarband, over, zij het nadat ze had weten te be dingen dat zij en haar bende leden niet ter dood zouden worden gebracht. Met een mengeling van bewondering en woede keek het land toe. Daarna volgde een anti-cli max van elf jaar in de gevan genis. Pas vorig jaar kwam ze vrij, zonder dat het ooit tot een proces was gekomen. Sindsdien is ze onophoude lijk in het nieuws geweest, haar' fans beurtelings in ex tase en tot wanhoop bren gend. Al snel na haar vrijla ting huwde ze, tot teleurstel ling van sommigen, een man die tot een hogere kaste be hoorde. In februari bekeerde Phool an, zoals wel meer hindoes van lagere kasten, in aanwe zigheid van 50.000 toeschou wers tot het boeddhisme, dat geen kasten kent. Een maand eerder had ze een stichting voor de armen, in het bijzon der vrouwen, in het leven ge roepen. Menige politicus zou Phool an dolgraag bij zijn partij in lijven als lokker voor de ar men maar zelf voelt ze daar niet voor. „Het zijn alk honden, die mijn naam voor zichzelf gebruiken," zei ze» de gevangenis, in de dagen dat ze nog wat ruwer in mond was. Niemand zal echter vei opkijken wanneer de wisp»l turige gewezen Bandiere' koningin plotseling toch op een prominente plaats in politiek opduikt. Phoolan Devi oS fOTO UITGEVER" DECE0> de beroemdste vrou. 1 T~J1~ een goed- I Londen (anp) - De verzelfsta bakkerijgroep Hooimeijer (me Kucphen) gaat niet door. Eigen,- verkoop van zijn bakkerijdivi Hooimeijer het grootste onderd Het Britse concern vindt een .uit gebracht bod te laag, heeft het gisteren laten weten. Het was de bedoeling dat Hooimeijer, produ cent van onder meer Haust-toast en Bussink-koek, in handen zou komen van participatiemaat schappij CVC (onderdeel van Ci ticorp) en het management. De beoogde nieuwe eigenaars sloten een beursgang niet uit. Bij Hooimeijer wilde gisteren niemand reageren op de stap van Allied Domecq. Pas maandag doet het bedrijf nadere medede lingen. Allied Domecq zegt dat het huidige management van de bakkerijgroep aanblijft. Bestuurder J. Derijck van de Voedingsbond FNV is verrast over het afketsen van de transac tie. De bonden hadden al met de overname ingestemd. „In het be gin waren er wel geruchten dat CVC zou afhaken, maar het ma nagement zei dat er voldoende Van onze rechtbankverslaggever Breda - Het conflict tussen Arcc S.A. Meat Trading uit het Belgi gedingvonnis van mr. J. Leijten| niet uit de wereld. De bodemrj stantie om te beslissen over de kaar in rekening brengen. Arco vervoerde voor Meat Tra ding een partij margarine naar Rusland. Pas na veel vijfen en zessen werd die daar toegelaten. Intussen was het contract voor het vervoer van een tweede partij Den Haag (anp) - De Neder landse koopvaardij is blij met de steun die het kabinet wil geven om haar concurrentie positie te versterken. Dat zegt een woordvoerder van de redersvereniging KVNR in een reactie op de Nota Zeescheep- vaartbeleid van minister Jorrits- ma van Verkeer en staatssecreta ris Vermeend van Financiën. Het kabinet wil volgend jaar 117 miljoen gulden extra uittrekken ent de positie van de Nederlandse Koopvaardij te versterken. De aan de koopvaardij loopt ot 1999 op naar in totaal 124 iljoen gulden per jaar. De mi nisterraad overlegt volgende week vrijdag over de nota. Bedrijf opent nieuwe ve| w n °"ze verslaggever Moerdijk-Het Belgische Fa- oncom Installatie Techniek n n dan toch gisteren de Poorten openen in Moerdijk. oma laar ^er dan bedoeld, ,at een gas-explosie op 18 i'. wee weken voor de op- v erinS' bet nieuwe kantoor dj! negentig procent vemiel- b® tegenslag verhinderde het be de rm °m ondertussen gewoon mark?mars °D de Nederlandse opvaii V j°rt te zetten. En dat is nis rLi ?mdat er slechts wei- Kef nvoj concerns echt ac- de Ne/ 1 ganzen zijn, terwijl dtiivel anders regelmatig be- kopInvo°ral Vlaanderen op- beurs^111 ,.'S een divisie van het Menen 6rde Belgische mil- houdSu™ Totebel en nine Lt l?ezig met dienstverle- c4nd,,I? VerinS aan de (pro- nietdertS' De dlvisie in tweeh nduizend medewerkers Pijen een werkmaatschap- Sen omzet van 2,4 müjard. de bruidsschat. Wanneer ze bo vendien nog een of meer zoons heeft gebaard, is haar positie doorgaans redelijk. Wel moet er hard worden gewerkt. Bovendien liggen er dikwijls conflicten op de loer met de schoonmoeder, die zelf eindelijk iemand binnens huis heeft gevonden die minder waard is dan zij zelf. Menige gehuwde vrouw wordt geterroriseerd door haar schoon moeder. In een familie die ik goed ken, haalt de schoonmoeder de goede gordijnen weg en stopt de mooie borden achter slot en gren del wanneer ze een tijdje op reis gaat en de dochter blijft gewoon thuis. Dit niettegenstaande het feit dat ze al meer dan tien jaar in hetzelfde huis wonen. Tijdens hun huwelijk worden vrouwen geacht hun man onvoor waardelijk te gehoorzamen. Veel mannen zetten hun gezag kracht bij door hun echtgenotes van tijd tot tijd een forse aframmeling te geven. De Amerikaanse publiciste Elisa beth Bumiller verhaalt hoe ze eens aan een vrouw in een Indi aas dorp vroeg of ze van haar man hield: „Ja," luidde het ant woord, „want als ik niet van hem houd, slaat hij me." 1 Een ander risico dat vrouwen lo pen is de ontijdige dood van hun echtgenoot. Terwijl mannen na een periode van rouw zonder pro blemen kunnen hertrouwen, ligt dat voor weduwes niet zo gemak kelijk, zelfs niet als ze nog jong zijn. De schoonfamilie, met wie de betrekkingen dikwijls toch al gespannen waren, verstoot niet zelden de overlevende echtgeno te, vooral als die geen zonen heeft voortgebracht. Veel weduwes, die eigenlijk recht hebben op een deel van de erfe nis, krijgen dat niet. Miljoenen vrouwen kwijnen zo weg. De koe le cijfers spreken opnieuw voor zichzelf. Weduwes sterven bijna twee keer zo snel als hun nog gehuwde leef tijdgenotes. Als er wel zonen zijn, is de situatie meestal minder kri tiek, want de band tussen moeder en zoon is in India van oudsher hecht. Niet alle 430 miljoen Indiase vrouwen zijn er uiteraard even beroerd aan toe. Onder de stede lijke middenklasse worden de meisjes vaak net zo behandeld als de jongens. Steeds meer vrouwen werken buitenshuis en ontlenen daaraan zelfvertrouwen en vol doening. De meeste jonge vrouwen in de steden zijn beter opgeleid dan hun moeders waren. Ook de tele visie, vol Westerse soap-opera's en zelfbewuste vrouwen, draagt bij tot een verandering in menta liteit. Zelfs op het conservatieve platte land zijn er hier en daar licht punten. Zo hebben dorpsvrou wen op verschillende plaatsen, onder andere in de zuidelijke deelstaat Andhra Pradesh, met succes actie gevoerd tegen de veelvuldige dronkenschap van hun mannen. De politici in de deelstaat, vrijwel allen mannen, hebben inmiddels de verkoop van alcoholische versnaperingen ge heel verboden. Ook zijn er voor beelden van plattelandsvrouwen die zich met succes verzetten te gen het kappen van bossen bij hun in de buurt, waar zij zelf het brandhout vandaan haalden. Maar van dramatische verbete ringen is geen sprake. Volgens sommige onderzoekers bleek dat tijdens de recessie in India van een paar jaar geleden de vrouwen het ergst te lijden hadden onder de armoede. Ze spraken over een feminisering van de armoede. In middels lijkt echter ook het plat teland uit het dal van die recessie omhoog te klimmen. „Het geweld tegen vrouwen neemt nog duidelijk toe," consta teert Kumud Sharma, directrice van het Centre for Women's De velopment Studies. Ze verwijst daarbij naar het nog steeds stij gende aantal gedode vrouwen als gevolg van bruidsschatruzies en de groeiende aantallen onderbre kingen van zwangerschappen bij vrouwen die in verwachting van een meisje zijn." Aan de horizon ziet ze bovendien een andere alarmerende ontwik keling: „De conservatieven hier hebben de laatste jaren hun krachten gebundeld om de vrouw weer terug te dringen in haar tra ditionele ondergeschikte posi tie." Zo ploetert de overgrote meerderheid van de Indiase vrou wen tegen het einde van de twin tigste eeuw voort, zonder direct uitzicht op een verbetering in hun lot. De geboorte van een meisje wordt in India met droefenis begroet. Veel ouders laten het zo ver niet komen: al tij dens de zwangerschap wordt de foetus geabor teerd. Consequent wor den meisjes en vrouwen achtergesteld bij jongens en mannen. Voor miljoe nen Indiase vrouwen is het leven nog altijd een lijdensweg. Slechts ter gend langzaam komt er verbetering in hun lot. Door Floris van Straaten New Delhi - Het jaar Onzes Here 1994 was een een bij zonder jaar in de verder zo sombere geschiedenis van de Indiase vrouw. Niet al leen werd een Indiase scho ne als Miss Universe uit verkoren, enkele maanden later kreeg een andere dui zelingwekkende jonge In diase de kroon van Miss World op het hoofd ge plant. Eindelijk erkenning voor India, juichten de me dia. In eigen land werden Sushmita Sen en Aishwarya Ray als konin ginnen binnengehaald, maar naast trots leefde er in de harten van veel Indiërs ook twijfel. De winnaressen waren immers naar Indiase maatstaven wel erg slank, wat niet strookte met het oude Indiase schoonheidsideaal. Bovendien, ze straalden wel erg veel zelfvertouwen uit. Druiste dat niet in tegen de traditionele norm, die vrouwen een terugge trokken, om niet te zeggen onder geschikte rol in de samenleving toekende? De jongere generatie in de steden kende zulke aarzelingen niet. Er deed zich in het voetspoor van de twee super-missen een explosie van verkiezingen voor: een einde loze stoet van aspirant-missen begon op allerlei meisjesscholen met steeds meer zelfvertrouwen over het podium paraderen. Hoewel doorgewinterde feminis tes het circus van de miss-verkie- zingen met gemengde gevoelens gadeslaan (het accent ligt immers op de fysieke eigenschappen van de vrouw), staat buiten kijf dat Sushmita Sen en Aishwarya Ray op hun manier hebben bijgedra gen tot de emancipatie van de In diase vrouw. Dat aan dat laatste bijzonder veel schort, blijkt nergens beter uit dan uit enkele droevige statis tieken. Terwijl aan het begin van de eeuw op elke duizend mannen nog 972 vrouwen voorkwamen, is dat aantal inmiddels gedaald tot 927. In sommige deelstaten is het ge middelde zelfs nog maar 865. In vrijwel alle andere landen ter wereld worden vrouwen, door natuurlijke oorzaken, gemiddeld enkele jaren ouder dan mannen. Zo niet in India, waar de levens verwachting van de man één jaar langer is dan die voor de vrouw. In het overgrote deel van het land worden meisjes tot last be schouwd, waarvan men liever verschoond blijft. „Moge je de moeder worden van honderd zo nen," luidt een oude wens voor een pasgehuwde bruid. „Alstu blieft een zoon voor ons en een dochter voor anderen," bidden de ouders. Om er zeker van te zijn dat de go den hen niet voor de gek houden, laten miljoenen zwangere vrou wen zich door artsen testen om tijdig het geslacht van hun baby te bepalen. Formeel zijn zulke onderzoekjes inmiddels in veel deelstaten verboden, maar in de praktijk komt het zowel in de steden als op het platteland nog op zeer grote schaal voor. Blijkt het onverhoopt een meisje te worden, dan volgt er maar al te vaak een abortus. Vooral als ze al eerder dochters hebben gehad, besparen de ouders zich liever die schande en de niet geringe fi nanciële consequenties. Een dergelijke houding komt be paald niet alleen voor in ongelet terde milieus. „Het geeft niet hoor, volgende keer beter," kreeg een hoog opgeleide jonge vrouw tot haar schrik te horen van fa- dels overgeslagen van de hin- doe's, die de overgrote meerder heid vormen in het land, naar de moslims en de christenen. Dikwijls komen de ouders van de zoon en hijzelf na de bruiloft met aanvullende eisen. Wanneer die niet worden ingewilligd of wan neer de schoonfamilie de aange gane verplichtingen niet snel ge noeg nakomt, reageren de zoon en zijn ouders (meestal verhuist de bruid naar het huis van haar man en diens ouders) hun woede af op de arme jonge vrouw. Zo ontstaat de beruchte 'keukenon gelukjes', waarbij toevallig een lean kerosine wordt omgestoten en de echtgenote in brand raakt. Elke week staan er wel een paar in de krant. Anderen slaan de weerloze vrouw eenvoudig bont en blauw. „Het is wel het absolute diepte punt, wanneer je je vrouw in brand steekt voor een scooter," vindt Yamin Hazarika van de po litie van New Delhi. Toch bezwij ken er gemiddeld elke dag zeven tien vrouwen aan zulke inciden ten. En dat is maar het topje van de ijsberg, want de meeste mensen slagen er, al dan niet met samen werking van de corrupte politie, in om de affaire snel in de doof pot te stoppen. Als de vrouw het 'ongeluk' overleeft, wordt zware druk op haar uitgeoefend om geen aangifte te doen bij de poli tie. Sterft ze, dan kan de man al tijd opnieuw pogen te trouwen en een bruidsschat te krijgen. Vrij wel nooit wordt een man veroor deeld wegens zijn rol bij de dood van zijn echtgenote. De bruidsschatsperikelen zijn niet het enige tijdstip waarop meisjes en vrouwen worden ge confronteerd met hun minder waardige status. Als kind al wordt hun ingepeperd dat ze niet welkom zijn. Soms zelfs via een naam als Bhateri (TeVeel). Hun verjaardagen worden niet ge vierd, die van hun broertjes wel. Wordt een meisje ziek, dan zijn de ouders veel minder snel ge neigd haar naar het ziekenhuis te brengen dan wanneer hun zoon tje niet in orde is. Als er behoefte is aan bloed, dan staat de familie in de rij als het om een jongetje gaat, maar voor een vrouwelijke bloedverwant offeren ze zich minder gauw op. Veel kinderen zijn in India ondervoed, maar het percentage ondervoede meisjes ligt beduidend hoger dan dat van de jongens. Terwijl de jongens dikwijls juist het beste krijgen, moeten de meisjes genoegen ne men met de restjes. De sterfte on der meisjes is dan ook twee keer zo hoog als onder jongens, al zijn meisjes op jonge leeftijd van na ture sterker dan jongens. Een kwart van de Indiase meisjes haalt hun zestiende verjaardag niet. Ook op onderwijsgebied, het ver haal dreigt eentonig te worden, trekken meisjes aan het kortste eind. Dikwijls moeten de meisjes thuis op de kleinste kinderen passen, terwijl hun broers naar school gaan. Ouders liggen dik- milieleden en vrienden, toen ze enkele jaren geleden een dochter tje ter wereld bracht. „Die reac ties bezorgden me gewoon een minderwaardigheidscomplex, herinnert ze zich. Het ondergaan van de geslachts test kost omgerekend vele tien tallen guldens en dat is voor ve len in het straatarme India te veel. Ze wachten daarom bezorgd af tot de dag van de geboorte, wat het lot met hen voorheeft. Als het een meisje is, zien ze soms geen andere uitweg dan het zo snel mogelijk te doden, in de weten schap dat ze haar bitter weinig hebben te bieden in het leven. Vooral uit de zuidelijke deelstaat Tamil Nadu is deze praktijk van de moord op babymeisjes bekend, maar ook in de westelijke woes- tijnstaat Rajathan en delen van het dichtbevolkte Uttar Pradesh in het noorden komt die voor. Soms kunnen de ouders zich er zelf niet toe brengen het kind in een handdoek of wat droge rijst korrels te laten slikken dan wel sap van giftige bessen toe te die nen en laten ze het karwei over aan familieleden of vrouwen in het dorp, die al meer ervaring hebben met deze vorm van post natale abortus. Het tragische is dat de houding van de ouders, vanuit hun per spectief bezien, enigszins begrij pelijk is. Een echtpaar dat bij voorbeeld al drie dochters heeft gehad en wederom wordt verrast met een vrouwelijke nakomeling, weet dat dit betekent dat het ge zin in de toekomst min of meer tot de bedelstaf zal zijn veroor deeld. Dit heeft te maken met een andere Indiase traditie, die lang zamerhand het karakter aan heeft genomen van een verschrik kelijke vloek voor het land: de bruidsschat. Was het vroeger voldoende in dien de ouders van de bruid wat meubelen en juwelen aan de bruidegom en diens familie schonken, tegenwoordig moeten ze zeer diep in de buidel tasten om het de aanstaande schoonfa milie naar de zin te maken. De prijs kan bij elkaar oplopen tot enkele jaarslarissen. Zonder blikken of blozen verlan gen de ouders van de bruidegom een video-recorder, een scooter, een auto, kostbare juwelen of ge woon een grote som baar geld. Zelfs in sloppenwijken eisen ar me sloebers met een zoon mini maal een fiets. Uiteraard moeten de ouders van de bruid ook het eveneens kostbare huwelijksfeest betalen. India moet nog alles over emancipatie leren Op steeds schaamtelozer wijze proberen de gelukkige bezitters van een zoon de goedgeefsheid van de goden van een paar decen nia daarvoor te gelde te maken over de rug van hun schoonfami lie. De gewoonte, die officieel sinds 1961 is verboden, is inmid- Vrouwen in India zijn niet veel meer dan paria's. Vrouw volstrekt ondergeschikt en minderwaardig aan de investeringen in je dochter niets meer. Ook over hun huwelijk hebben veel meisjes weinig te zeggen. Het leeuwedeel van de huwelijken wordt door de ouders van beide partijen bedisseld, op het platte land soms zelfs al voordat de kin deren goed en wel ter wereld zijn gekomen. In de kolommen voor huwelijksadvertenties van de zondagskranten worden er vaak geen doekjes om gewonden. „Verbintenis gevraagd van de kant van de ouders van nette, goed opgeleide Brahmaanse meisjes voor knappe Brahmaanse jongen van 28," luidt een type rende tekst. Niet de toekomstige bruid maar haar ouders worden geacht te reageren. Wel moet hierbij vermeld worden dat de moeder een voorname rol vervult bij het kiezen van de partner. Ook in beter opgeleide kringen is het gebruik diep geworteld. Een mij bekend meisje uit Kashmir, dat studeert aan de universiteit van New Delhi, krijgt steeds va ker van haar moeder en groot moeder te horen: „Het wordt tijd voor je om te trouwen. Laat het maar aan ons over. Wij hadden onze echtgenoot ook nog nooit ontmoet voor we trouwden, en kijk een hoe gelukkig we zijn!" Slechts met de grootste moeite heeft ze hen tot nu toe van hun goed bedoelde bemiddeling we ten te weerhouden en toestem ming gekregen om in elk geval eerst haar studie af te maken. De gelukkigste jaren voor de vrouw zijn vermoedelijk, wan neer ze eenmaal goed en wel in haar nieuwe omgeving zit zonder verdere meningsverschillen over mi 1 Een einde van de lijdensweg van de vrouwen is nog niet in zicht. FOTO RVU wijls krom om hun zoon naar een goede school te sturen, maar voor een meisje zouden ze dat niet gauw doen. Zoals een spreekwoord uit Tamil Nadu zegt: waarom zou je water geven aan een plant in de tuin van je buurman? Het meisje ver laat later, anders dan de zoons, het ouderlijk huis en dan heb je

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 6