Weekend nvoeren De waarheid over modems INTERFACE E2 'Ik heb mijn portie gehad. Het was een mooi leven, het is goed bevallen' Monseigneur Ernst volgende week onderscheiden als 'Beste Brabander' dbStem ZATERDAG 13 MEI 1995 hand kan nemen. ek van de Europese Com®®? -wacht. Op de top in Cannes i vermoedelijk nadere bah»» irden genomen omtrent het ek voor de EMU. me it Europees Parlement hee trekking tot de monetaire chts een adviserende rol. lm (financiën) zei vorige -- Versailles" kans klein is dat een Europ_ de bijeenkomst in 1 pgroep al in 1997 van stad an met de EMU. esident Duisenberg van ae idsche Bank liet zich bij a> e nheid zelfs heel sceptisch haalbaarheid van de m° te. Een nieuwe economise t waarmee rekening haalbaarheid van de mc®^ n, zou bovendien de converg.^ inonu»"'-. n wordt geh»? in de verschillende eco rtragen. En juist het beper ilatie, begrotingstekort en luid zijn doorslaggevend indien Europa straks u mt wil introduceren. I ®rs die op verjaardagsfeestjes graag I Pinken met hun snelle modem, moeten liMijn bijdrage vandaag maar overslaan, rpk ga vanaf hier hun goede humeur ver- i ten11 k n"' midden m deze zin, dan kunt «minste blijven beweren dat uw modem !8800 b14f4 28K8 werkt, oftewel 14400 of wdT1 roe^ ^at aus^aat voor Per se~ Jen aantal enen en nullen dat een mo- as'wn6r seconde over een telefoonlijn kan "aar 't maar ^at 's eigenlijk niet helemaal lfI) -,ers die een langzamer modem heb- etf' ®oet«i vooral meelezen, want zij zullen Me ^°t 8evoel aan overhouden. Se to')re™storie. halverweg de jaren zeven ster8 "en modem al snel als het 300 bits per Waan versturen- ^en journalist die een "(e nn a!S moest doorseinen kon daar- ®a>iA Uit voeteni maar voor ellen- Ki, t Programma-bestanden was dat snehpv r,amP- De modems moesten dus 4e vraWo, en> en de industrie voldeed aan üJ^'Het werd 2400, 4800, 9600, 14400 tonde jk voorlopig 28800 bits per se- 4»ÏÏ??,elkabels zijn veel hogere snelhe- 'oonliin maar rïie kan een normale tele- llvonrKc'j1 aan' Problemen ontstonden UoHpn, _J ae 2400, waarna het ontvangende nen ontfc^r61te kee^ om snei Senoeg te bun 's kant 'J eren want zijn maatje aan de ande- a'lemaal staat te brullen. Net zoals dat gedonder met de volgende release opge lost zou moeten zijn. Een van de aardigste as pecten van al dat geleuter over Internet is dat zelfs ervaren gebruikers, misschien mag ik me ook tot die categorie rekenen, geen over eenkomende beschrijving weten te geven van dat fenomeen. Meest voorkomende vragen bij een poging tot de definitieve definitie van In ternet: maar wie onderhoudt dat net dan? Wie betaalt het, van wie zijn de lijnen, wie houdt toezicht, wie is de baas? Dat leverde dinsdag de zoveelste aardige discussie onder enkele aficianados op, en we kwamen er weer niet uit. 'Hoe verloopt nou bijvoorbeeld een verbin ding tussen uw computer en een site in Cali fornia?,' vroeg iemand mij. Het antwoord: 'Omdat ik aankoppel via Compuserve weet ik tenminste nog de eerste twee stappen, en naar wat daar achter zit is het gissen.' Ik heb in Newsweek, dat blad heeft een heel mooi ru briekje Cyberscope, gelezen dat er op ergens op een universiteit in California een WWW- homepage draait over Barney, een bij de kids in Amerika tomeloos populaire roze dinosau rus. Die wil ik wel eens zien. Het traject tus sen mijn Pentium in Breda en die PC ergens aan de Amerikaanse westkust zou er als volgt uit kunnen zien. Via de Internet Diaier en NetScape koppel ik aan bij de server van Compuserve in Amsterdam. Het modem dat daar oppakt, verbindt mij via een satelliet on middellijk met een van de computers in Co lumbus, Ohio, waarmee iedere minuut van welke dag of nacht waar ook ter wereld onge veer 20.000 mensen tegelijk on-line zijn. Als ik Barney's adres ingetikt heb, begint meteen het zoeken. Over snelheid gesproken: dat zou gedeeltelijk over een glas vezel verbinding kunnen gaan die 45 miljoen bits per seconde aankan, en dat is dus andere koek. Via een netwerk in Ohio stapt mijn packetje enen en nullen over naar Washington, waar een rou ter, zeg maar een als computer verklede ver keersagent, binnen één duizendste seconde besluit om mij verder te loodsen naar een lan- ge-afstands-verbinding ergens in het Zuid- Westen van de States. Daar kom ik in een file terecht die twee hele milli-seconden duurt. 'Te lang' beslist een andere router, en zet een wisseltje open naar het noorden van Califor nia, waar het in die seconde toevallig niet zo druk is. Via weer een ander netwerk zit ik één-vijfde seconde later op het juiste adres, en begint Barney aan een andere of misschien wel dezelfde ommelandse reis naar Breda. Zó, meneer, mevrouw, werkt de elektronische snelweg, al moet ik toegeven dat de verstop pingen af en toe beduidend langer duren dan een paar milli-seconden. Ik denk dat ik in bo venstaand voorbeeld mazzel had, want Bar ney stak écht al na enkele seconden zijn vro lijke roze kop in mijn scherm. Mede-webbers proberen het zelf maar op het volgende adres: (http://www.galcit.caltech.edu/~ta/barney/- barney.html) ;DAG 13 MEI 1995 m gr. H. Ernst, Beste Brabander van 1994, oud-bisschop van Breda, heeft in de rust van het klooster alle tijd om diep na te denken over de problemen in de we reld. „Ik ben geen optimist," zegt hij, als zijn levensvisie ter sprake komt. „Daarvoor is het kwaad in te hoge mate aanwezig in de wereld. Kwaad dat niet gekeerd lijkt te kun nen worden door de internationale gemeenschap." Op dat moment zitten we al enkele uren aan de koffie in zijn werkka mer. Het is een mooi vertrek, met volgepakt bureau, in het hart van Breda. De warme voorjaarszon heeft de bejaarde zusters naar de tuin ge lokt. Een tuinman strooit kunst- mestkorrels over het diepgroene gras. Mgr. Ernst (78) is eind vorig jaar in Breda opgevolgd door mgr. M. Muskens. Sindsdien ver vult hij geen officiële taken meer in het bisdom. „Dan loop ik mijn op volger maar voor de voeten. Ik stu deer nu veel, probeer mijn kennis te verdiepen." Bij zijn afscheid zijn vele mooie woorden gesproken. Niets dan lof tuitingen. Ernst was een uiterst po pulaire bisschop. Hij had oog voor de noden van de gewone man en vrouw. Stond dicht bij de mensen. Was voorvechter van de vredesbe weging en Pax Christi, keerde zich tegen atoomwapens en nam het op voor homoseksuele gelovigen in zijn katholieke kerk. Zijn vader was een eenvoudige broodbakker in Breda. Op verzoek graaft mgr. Ernst in zijn geheugen, op zoek naar zijn 'roots'. „Uit de verhalen van mijn vader heb ik het oude Breda leren kennen. Mijn hele familie stamt uit Brabant: vader, moeder, grootouders. Zelf ben ik ben opgegroeid in de binnenstad, als oudste van drie kinderen. Ik heb twee zussen, ze leven allebei nog. Mijn vader was al vroeg weduw naar, hij is later hertrouwd. Wij zijn uit het tweede huwelijk geboren." De jonge Ernst gaat naar een gewo ne lagere school, het laatste jaar ba sisonderwijs volgt hij aan een kost school, om beter voorbereid aan het klein-seminarie te kunnen begin nen. „Ik heb altijd geweten dat ik pries ter wilde worden. Hoe dat kwam, dat weet ik niet meer. Zover als mijn geheugen reikt, weet ik dat ik als priester in een parochie wilde wer ken. Het was een roeping. Ik sprak er wel eens over, mijn ouders heb ben mij volkomen vrij gelaten in mijn keuze. Het waren zeer gelovige mensen, zowel kerkelijk als so ciaal." Toch was het in die jaren niet zo vanzelfsprekend dat de enige zoon in een gezin een priesteropleiding zou gaan volgen. Vader Ernst had het als kleine zelfstandige niet breed. Toen de broodbakkers van Breda begin deze eeuw de handen ineen sloegen en samen een broodfa briek opzetten, deed bakker Ernst mee. De fabriek werd een fiasco. In „Zover als mijn geheugen reikt, weet ik dat ik als priester in een parochie wilde werken. Het was een roeping. Een bisschop in ruste 1921 beëindigde vader Ernst nood gedwongen zijn zaak. „We hebben in de crisisjaren heel beseheiden ge leefd," herinnert de oud-bisschop zich. „Tegen de armoedegrens aan. Vader werkte niet meer." Vader Ernst heeft daarna niet meer meegemaakt hoe zijn zoon de oplei dingen aan het klein-seminarie en later het groot-seminarie met succes voltooide. In 1931 overleed hij. Ne gen jaar later, vlak voor de oorlog, stierf moeder. „Ook zij heeft mijn wijding in 1941 niet meer mee mo gen maken." In de oorlog ziet Ernst zijn stad leeglopen. Duizenden Bredase burgers slaan op de vlucht, de stad wordt ontruimd. Zijn beide zussen vertrekken naar Brugge, zelf blijft hij achter op het seminarie in Hoeven. „We kregen de zorg voor de zieken en bejaarden." Vrede en veiligheid hebben hem zijn verdere leven beziggehouden. Mgr. Ernst probeert een weg te vinden die mensen verbindt. Een voettocht voor de vrede met Pax Christi. Hij tracht jongeren sociaal betrokken te maken bij het vele goede dat volgens hem in de kerk gebeurt, ook al wor den de kerkgebouwen steeds leger. „Er zijn drempels ontstaan, er zijn onterechte etiketten geplakt op de kerk, daardoor voelen jongeren zich niet meer betrokken. Volgens mij is de afstand tussen dé jongeren en de ouderen helemaal niet zo groot. We moeten alleen de juiste manier vin den om een brug te slaan." „Jongeren zien kerkleiders als dic tators, voelen zich aangetrokken door goeroes. Zijn moderne goeroes niet juist grotere dwingelanden, die hun volgelingen soms in een massale dood drijven? Onze uitdaging is jon geren de juiste richting te wijzen en hen vrijheid te geven. Jongeren staan heus niet afwijzend tegenover leiderschap van ouderen." Tot zijn verdriet ziet mgr. Ernst dat overal ter wereld conflicten de poli tieke agenda bepalen. „Oorlogen ontstaan daar waar mensen niet in vrede leven met zichzelf. Die men sen moeten hulp krijgen, zodat we kunnen achterhalen waar die onvre de vandaan komt. In Tsjetsjenië, voormalig Joegoslavië, in Ruanda, onder onze ogen spelen zich ontzet tende gruwelen af. Directe oplossin gen zijn niet voorhanden. Mensen die vroeger vreedzaam samen ge leefd hebben, moeten dat weer doen. Hoe moeten we dat herstellen? Wij vieren in Nederland vijftig jaar be vrijding, maar welk een verleden is hier nog te verwerken? Bij de kinde ren van de slachtoffers, en bij die van de daders! Het is een kwestie van generaties eer dat geneest." „Vrede is meer dan het ontbreken van oorlog. Een wapenstilstand is geen vrede. Vrede is rechtvaardig- heid en voelen dat je van binnen in het reine bent gekomen met jezelf." Terugkijkend ziet mgr. Ernst zijn le ven als een voortdurend leerproces. In de beginjaren op het seminarie vormde zich zijn filosofisch en spiri tueel denken. „Puttend uit de bron nen van het 'rijke Roomsche leven'. Ik heb veel mensen leren kennen die beschadigd zijn door de strikte leer uit die jaren. Ik zelf heb dat niet zo ervaren, voor mij was het een wel dadige ervaring, ruimhartig." Na het seminarie volgden de jaren van docentschap, hij gaf les in het klooster van Leur en was leraar aan het groot-seminarie. „Daar leerde ik de grote Middeleeuwse denkers en kerkvaders kennen. Ik zie het als mijn terugkeer naar de oude bron nen, de bijbelstudie werd nader ont wikkeld. Na 1947 kwam een ver nieuwing op gang in theologisch denken." In 1967 wordt hij, dan vicaris-gene raal, tot bisschop benoemd. Het is de derde fase in zijn leerproces. Ernst wilde verder kijken dan alleen Nederland. „Ik heb veel gereisd, om de kerk te leren kennen. Om af te le ren jezelf blind te staren op de eigen situatie. Tegelijk heb ik geleerd te relativeren en te beseffen dat mijn uiteindelijke taak hier ligt." Na een blik op andere landen ziet de mens vaak beter wat er onder zijn ogen ogen gebeurt. „Als je proble men alleen aan de buitenkant be schouwt, zie je het vaak niet scherp genoeg. Wanneer we slechts binnen blijven en geen afstand nemen, zien we het ook niet." „We kunnen overal van leren. Op mijn reizen door Afrika zag ik dat de mensen daar veel sterker ontwik kelde sociale verbanden koesteren. De omgang met de menselijke emo tionaliteit is ook stukken vrijer dan bij ons. Ze verstaan de kunst om on der de meest benarde situatie te la chen, en zodoende in de meest on mogelijke situaties overeind te blij ven." „Iets van dat alles heb ik getracht naar onze eigen cultuur over te he velen. Onze kerk is kil, in vergelij king met de wijze waarop in andere landen met religie en gevoelens wordt omgegaan. Als ik me de Bijl merramp herinner, hoe mensen uit van oorsprong andere culturen on belemmerd uiting gaven aan hun overtuiging. Religie is bij hen veel markanter in het leven aanwezig. Het is een deel van het openbare le ven, bij ons in het Westen is religie privé." „Buitenlanders die hier zijn komen wonen, kunnen ons wellicht helpen meer emotie in onze kerken te krij gen, meer vrijheid in de beleving van de religie. Dat zal de kerk aan trekkelijker maken." Hij knoopte namens het bis dom vriendschapsbanden aan met parochies in het buitenland, zoals Mexico. In het buitenland leerde hij ook dat de officiële leer van de kerk en de dage lijkse praktijk vaak botsen. Een of ficiële leer, verwoord door de paus, die nog nauwelijks lijkt aan te slui ten bij de noden van deze tijd, met zijn aidsvraagstuk en overbevolking in de Derde Wereld, anti-conceptie, euthanasie en abortus. „Als jonge mensen van nu eens zou den zien hoe kerk werkelijk met de ze vragen omgaat... De vergravende publiciteit vertekent," verzucht Ernst. Zijn blik dwaalt af, hij neemt vele minuten stilte. Lijkt zich af te vragen of hij de kerkvorst uit Rome af moet vallen. „Nee, de paus doet er goed aan om steeds opnieuw de normen en waar den zo nadrukkelijk naar voren te brengen. Hij ondervindt daar ook waardering voor. Alleen moeten lo kale leiders wel worden bijgestaan als zij de ruimte nemen om dat be leid naar eigen inzicht uit te voe ren." „Ik zie ook dat de Vaticaanse dele gatie op een wereldconferentie in Cairo veel genuanceerder naar bui ten treedt dan de sjablonen vanuit Rome zouden doen vermoeden. Ik durf daarover met iedereen in dis cussie. Regeringen krijgen de ruimte om aan geboortebeperking te doen, maar abortus als legale vorm van anticonceptie blijft verwerpelijk. Hoe de kerk reëel met deze wereld vraagstukken omgaat, in relatie tot de normen en waarden en de feitelij ke praktijk, dat zijn verschillende zaken." „Ja, dat betekent dat overal ter we reld het beleid van bisschoppen an ders kan zijn, dat is zelfs in Neder land al zo. Het concrete beleid kan ook niet overal hetzelfde zijn, de rol van een bisschop is nu eenmaal dat hij recht moet doen in zijn eigen si tuatie. Elke bisschop heeft zijn ei gen verhaal, en dat verhaal in Afri ka is anders dan dat in Nederland." Ernst heeft als bisschop de woelig ste periode in de moderne Neder landse geschiedenis meegemaakt. „Ik heb mijn portie gehad. Het was een mooi leven, het is goed beval len." Hoogtepunten waren er ge noeg. „De studentenopstand in 1968, einde van de Koude Oorlog, de Berlijnse Muur," hij geeft zijn 'top drie' zonder een seconde bedenktijd. „Kerkelijke hoogtepunten?" Het na denken duurt wat langer. „De con frontaties in de kerk, de 8-mei-be- weging, en het ontstaan van een dia loog." De jaren zeventig waren zijn moei lijkste jaren, zeker tegen het einde van het decennium. „We kregen als bisschoppen het verwijt dat we de eenheid van de kerk op het spel zet ten." Binnen de bisschoppenconfe rentie botste het, openlijk. FOTO PIET DEN BLANKEN Toch ligt de rel rond bisschop Bar en de rol van mgr. Ernst daarin velen verser in het geheugen. De bisschop van Breda stond als vice-voorzitter van de bisschoppenconferentie de pers te woord. Bar trad in 1993 te rug, nadat er geruchten naar buiten kwamen dat hij een homoseksuele relatie had onderhouden. „Bisschop Bar heeft met zijn collega's geen overleg gevoerd. Het was zijn eigen besluit om terug te treden. Ik kon niet meer doen dan met hem meele ven en helderheid verschaffen over de procedure. Aan speculaties heb ik niet meegedaan. Verder heb ik ge probeerd recht te zetten dat kardi naal Simonis de hand had in het ontslag van de bisschop." Hij voelt zich Brabander. De uitver kiezing door een jury van prominen te provinciegenoten tot Beste Bra bander 1994 streelt hem. „Het ge tuigt van waardering voor mijn werk, al ken ik de inhoud van het ju ry-rapport nog niet." In dat rapport geven de juryleden - WD Tweede-Kamerlid A. van Erp, de burgemeester van Vught mr. G. de Graaf, W. Hollander, algemeen directeur Eurest Nederland, alge meen hoofdredacteur Brabants Dagblad drs. T. van der Meulen en J. Vis, directeur muziek- en showbu reau Jan Vis - hoog op van de kwali teiten van mgr. Ernst. Maar: „Het is vrij lastig om te definiëren wat een Brabander is," zegt de jury in zijn beoordeling. Ernst: „In mijn ogen is de Braban der een zuidelijke mens, en het te gendeel van rigide. Een zuidelijke mens, diverse landen kennen dat on derscheid, verstaat de levenskunst. Daarin verschilt zij van de noorde lijke mens. Er is een verschil in cul tuur, men heeft een eigen omgang met regels en het leven. De Braban- der leeft wat gemakkelijker, houdt van vele informele contacten, met het risico dat die niet zo diepgaand zijn." Voor zichzelf heeft mgr. Ernst al ja ren 'Een Beste Brabander'. „Anton van Duinkerken. Een man die de kunst heeft verstaan goed te leven en te sterven. Ik hou van zijn werk. Hij wist van de Brabantse cultuur. Hij slaagde er in religie en leven in de ruimste zin met elkaar te verbin den." dat met mensen gaat, u kent ook vast wel ie mand die zo snel praat dat niemand er een touw aan vast kan kan knopen. Iedere letter wordt vertaald in een aantal enen en nullen, want een computer is zo stom dat hij alleen maar met enen en nullen uit de voeten kan. Dat noemen we met zijn allen di gitaal. Een willekeurig letter, ik ben even te lui om op te zoeken welke het is, kan er in computertaal zó uitzien: 001110101. Een modem schopt die enen en nullen achter elkaar over de telefoonlijn, en het modem aan de andere kant maakt er weer iets leesbaars van. 'Maar,' zo bedacht slimmerik ergens be gin jaren tachtig, 'twee nullen (noem die maar 'aap'), of twee enen ('noot'), of één een en één nul ('mies'), dat kan je net zo goed als één ka rakter lezen...' Dus in plaats van bijvoorbeeld die eerste zes bits liet hij het modem 'aap- noot-mies' zeggen. De oplettende lezer begrijpt het al: dat was de geboorte van data-compressie. De nóg oplet tender lezer roept nu meteen: 'ja maar, de winst is toch beperkt als de pure snelheid over de lijn even hoog blijft, en als alles aan de andere kant weer terugvertaald moet wor den? Precies, u snapt waar het hier om gaat: die oud-bisschop van Breda, mgr. H. ist krijgt volgende week als eerste Ie titel Beste Brabander. Een jury vijf prominente Brabanders heeft gekozen vanwege zijn grote ver- ienste voor Brabant als geheel, voor je Brabantse samenleving en voor de «ensen die in de provincie leven. De •lijs wordt op 16 mei in Den Bosch itgereikt door commissaris van de koningin mr. F. Houben. r Hans Rube naken dat die behoefte er komt FOTOCORVIVESI idee van de ISN, die de motor er gebleven is. De Alevieten heb de medewerking van de Raai Kerken ingeroepen om hen be bekend te maken in ons land. 0] latselijk niveau organiseren mos :ën steeds vaker een open dag. met al is drs. Berry van Oers me isimistisch gestemd, al is er no, :1 informatiewerk te verzetten werkt momenteel aan een folde or middelbare scholieren met een adige informatie als wat de ran* is, waarom het op vrijdagaltif ik is in de moskee en wat de u] len van de islam zijn. Hij dru nog een paar ROCM-brochur® de hand, onder meer de broch in zet! Ontmoetingen met mo is' die een handleiding is hoem latselijk de bekendheid met de n en het contact met de m0511 W&Xmfzwt- aapjes, nootjes en miesjes moeten weer enen en nullen worden, want anders kan die net zo stomme computer aan de andere kant er niet mee uit de voeten. Omdat de relatief trage snelheid waarmee het spulletje over de lijn gaat, in afwachting van glasvezel voor ons al len, vast staat, is alle activiteit er tot nog toe op gericht om zoveel mogelijk bitjes in één signaaltje te persen. Als u het begrijpt, kunt u (CCO). Waar zoveel volk op afkwam dat de organisatie in de problemen belandde, want er was maar één computer. Er komt volgende maand een vervolg met meerdere monitoren en dan' zal het allemaal best te overzien zijn. De demonstratie werd op een Macintosh ge geven, en tot mijn chagrijn moet ik bekennen dat op dat ding het programma Netscape de hele avond liep als een tierelier, terwijl ik met Door Léori Krijnen Reacties: E-mail: 100445.2062@compuserve.com op die verjaardagsfeestjes het beste uw mond houden, want u maakt er geen vrienden mee onder de bezitters van zo'n modem. Laat ze maar lullen, ik heb er trouwens zelf ook een, en ik vind hem redelijk snel. Afgelopen dinsdag ben ik even naar een de monstratie internetten, surfen en webben ge weest van de computerclub Oosterhout Netscape onder Windows 3.11 met gemak een gemiddelde van acht of negen general protec tion faults per uur haal. Frontale botsingen waarbij Windows een soort air-bag opblaast en vaak een herstart noodzakelijk is. Ook in het Netherlands Computing Forum van Com puServe wordt daar volop over gekankerd, maar ik heb daar godzijdank ook gelezen dat

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 39