iet Kwai Het gaat niet om het spel, het gaat Kwai om de knikkers d lit (m/v) Het zuiden kent iets sterkere moederdag-sentimenten dan het noorden Air Miles onstuitbaar Gebruik biotechnologie niet altijd op etiket Tijdschrift met paniekknop PESTEM SURPLUS E2 Itants zoekt een: let Spoed telefoon: 01608-38800 iren op de eerste plaats. op de drie Balans Apparaten :n„ism%»Skonlngv«. Wc l-TbSSj d?»S ,(«K?eazi ■Kmtke- Knikkertaal Rages komen, rages gaan, maar knikkeren blijft altijd bestaan Ketsen Naaldhout VS als alternatief Vloerkleden in opmars 995 59! VRIJDAG 12 MEI 1995 leken wij een beginnend |b.v. het samenstellen igiften. l/BA-diploma behalen en gens een SPD-studie te jaten met een leeftijd tot ■Voorts kennen wij een Iden, waaronder een 13e studiekostenregeling. i wenden tot mevrouw tlefoon 010 - 407 22 83. sturen naar Moret Ernst |)uw A.M.N.E ter Horst, leesweg 51,3068 AV )UNG Ma krijgt 121 miljoen 10 "part-time" ondernemers, geld verdienen willen beginnen. >e werking van Kwai is snel te :en, vaak al binnen twee n. U voelt zich fitter en vitaler, is dan ook niet voor niets 1988 het meest gebruikte lookpreparaat in Europa. In irland voelen inmiddels al zo'n 000 mensen zich beter met L En het aantal trouwe gebrui- groeit nog steeds. obeer het ook, en ontdek Kwai u verbazingwekkend fit en vitaal maakt. ■Leve Moeder!' Uitbundig schreeu wen grote plakaten in de winkelstra- len van Antwerpen het publiek toe t moederdag eraan komt. Hier in Ne- door tout Dondersland heeft ue middenstand zich ook in het of- Ilensief gestort, maar met wat minder uitbundige teksten. 'Moederdag' idt kort en bondig de boodschap j menige etalageruit, opdat nie mand het per ongeluk vergeet. Nederlanders mogen dan de reputatie lebben krenten te zijn, toch trokken ze vorig jaar bijna 100 miljoen gulden uit em hun moeder in de watten te leggen. Dit jaar wordt dat naar verwachting 121 miljoen. Het Amsterdamse onderzoeksbureau Trendbox heeft de afgelopen week voor onderzocht hoe Nederland anno 1)55 tegen moederdag aankijkt. Voor ten ruime meerderheid (65 procent) leeft moederdag minstens enige beteke- iis. In het zuiden van Nederland leven fc gevoelens sterker dan gemiddeld: bij- ia acht op de tien zuiderlingen hecht aan g, terwijl dat in de grote steden :n zes van de tien huishoudens het geval is. In twee van de drie Nederlandse huis- wordt aanstaande zondag op een of andere wijze moederdag gevierd. De meest voorkomende rituelen daarbij lijn: ontbijt op bed, een bezoek aan moe der ('bij moeders langs') schoonmoeder «lorna ('oma's aflopen') met een attentie, gebak kopen en 's avonds chinees of an dereten halen öf buitenshuls eten. Enke le moeders boffen wel heel erg, zo blijkt ilit de antwoorden die Trendbox kreeg. Zo mag er eentje zondag mee naar Freek de Jonge en een andere moeder krijgt zelfs een ereplaats bij een motorcross. Er zijn ook moeders die zelf aan de slag „De kinderen en de kleinkinde ten komen n ik maak iets lekkers klaar." Een andere respondent had het nog met allemaal voor ogen: „Wat we doen met moederdag? Dat moeten we mg even in de groep gooien. In 55 procent van de Nederlandse gezin nen wordt or moeder een cadeautje ge kocht. Volwassenen geven nog steeds de voorkeur aan bloemen (40 int), in combinatie met een duurder tu zoals parfum, cosmetica of een |«ad. Gemiddeld besteden volwasse- 155 gulden aan een moederdagca deau. Kinderen fourneren uit hun door gaans wat kleinere beurs ook wat minder kostbare geschenken: 'kleinigheidjes', 'prulletjes', ook bloemen en daarnaast zeepjes, een lotionnetje of badschuim. tn uiteraard de met veel liefde in elkaar flröbelde cadeautjes, die samen met de Een bloemetjes voor moeder: vorig jaar werd er met moederdag voor 21 mil joen aan besteed. foto an p juffrouw of meester op de basisschool gemaakt worden. De vraag of moederdag 'een commercieel spektakel' is of een gebeurtenis met 'een zekere gevoelsmatige lading' houdt Ne derland prima in balans. Voor een com merciële fuik kiest 43 procent, voor de gevoelsmatige lading 39 procent en 18 procent zweeft daartussen in. Voor die laatste groep draagt moederdag beide elementen in zich. Voor onderzoeksdi recteur Ruurd Hielkema van Trendbox levert dit onderzoek geen echte verras singen op. Wat hij zelf doet met moeder dag? „Met de kinderen de stad in om iets voor hun moeder te kopen. Iets van bak eliet waarschijnlijk, want dat sparen we. En misschien moest ik maar 'ns bij mijn moeder op bezoek, daar ben ik lang niet meer geweest." Het onderzoeksbureau AGB uit Dongen houdt voor de PTT en het Produktschap voor Siergewassen het 'cadeaugedrag' van Nederland bij. Vijfduizend mensen schrijven daarvoor nauwgezet op wat zij cadeau geven, hoeveel geld zij daaraan spenderen en bij welke gelegenheid zij die geschenken geven. Van de 98 miljoen moederdagguldens die in 1994 werden uitgegeven werd ruim 21 miljoen aan bloemen en andere groen besteed, ruim 14 miljoen aan huishoudelijke artikelen en ruim 13 miljoen aan parfum en cosmetica. En - echt waar - sommige moeders kregen ook eenvoudig wat har de guldens toegestopt. In totaal bijna 4 miljoen. Van de 98 miljoen moederdag guldens, werd 39 miljoen besteed aan ca deaus onder de dertig gulden. Ook daar bij zijn bloemen en planten de grootste post. Verder zijn de belangrijkste 'kleine' moederdagcadeaus: cosmetica/bad- schuim, parfum en bonbons (wat nou ca lorieën?). Opvallend is, dat ter gelegen heid van Valentijnsdag - toch nog niet écht een traditie in Nederland - verhou dingsgewijs meer bloemen geschonken worden dan bij moederdag. Bij grotere moederdag-geschenken (duurder dan dertig gulden) scoorden de elektrische huishoudelijke apparaten het hoogst, gevolgd door sieraden en par fums. Moederdag mag dan een belang rijk 'cadeau-moment' zijn, uit het onder zoek blijkt - weinig verrassend - dat ver jaardagen de belangrijkste gelegenheid zijn om iets te geven. Van alle cadeaus beneden de dertig gul- li. Gegevens van 1994; Bron: Nationale Kadomonitor/AGB Dongen den werd 40 procent aan een jarige ge schonken. Zo'n 10 procent werd 'zomaar' gegeven, bijna 6 procent van de cadeaus werd meegebracht bij een bezoekje. On geveer 5 procent als een bedankje en 4 procent werd uit liefde of genegenheid geschonken. Het Dongense onderzoeksbureau houdt gezatfé w"3* Wilt u meer weten over Kwai. igt een uitgebreide documenta- ïap voor u klaar. Bel dan met 1-5370871 en u krijgt deze map Lis thuisgestuurd. Wilt u gebruikmaken van de mismakingskorting, vul dan lerstaande bon t.w.v. fl. 4,--ih e ntvangt bij inlevering een doo 100 Kwai één-per-dag dragee f 37,50 voor f 33,50. haag de gemiddelde Ne derlander wat mega-pa- jPegaaien en reuze-reuze- lude duivels zijn en hij |öl het antwoord schul- alijven. Tenzij hij be- 1 is met het heden- Idaagse knikkerspel, «likkeren bestaat al louwen, ook in Neder- I aad. Iedere knikkerge- Pfiatie hanteert nieuwe ■spelregels en verzint lleuwe namen. Wie zich l13® het knikkerspel van Pt waagt moet niet op- l!j van benamingen I s Duivels, Gewoontjes, ometen, Candy's, Mega- "arte Panters en Mega- pgaTurtli es. 3 van Kreij lipkinderen zonder rages. L'eu,fe trends op de Neder- L S700'pkinen zijn de Flip- [kk H den met of zonder _fcï» Üj 4ig. Met de flip- u -i Af, de IflMdrdenaUerlei ^ketjes ge- l maak graag gebruik van L r k? 'Ïe^nden'we"niks aan die Flippo's en dan e weer gewoon knikke- ipiaafS:-1 I jk is ^trspel verdwijnt nooit. IBbikkerp ®een wonder, want geboortedatum:•>-' tj^ n is waarschijnlijk net mensheid zelf. In gyptisch kindergraf uit de bon kunt u bij één van nevenstaande adressen t vierde eeuw vóór Christus wer den al knikkers gevonden en ook bij de Grieken en Romeinen was het knikkerspel bekend. Via de Romeinen is het spel waarschijn lijk in onze streken terecht geko men. In Engeland is het jaarlijkse knikkerkampioenschap in Craw ley zelfs de oudste sportgebeurte nis. Al sinds 1588 worden daar knikkerwedstrijden georgani seerd. De officiële regels van het World Marbles Championship zijn in 1926 opgesteld. Deze knikkerwedstrijd is ontsproten aan de amoureuze strijd tussen twee mannen, die verliefd waren op dezelfde vrouw. Omdat de vrouw zelf geen keuze kon ma ken, werd er gespeeld om de vraag wie er met haar mocht trouwen. Allerlei wedstrijden le verden geen winnaar op, waarna er besloten werd dat er om de bruid geknikkerd moest worden. De winnaar was de gelukkige. Het knikkerspel werd ook in Ne derland erg populair, vooral als kinderspel. De eerste knikkers waren kleibolletjes maar er werd ook geknikkerd met eikels, kas tanjes en met de kootbeentjes van een koeiepoot. Sinds de jaren vijftig worden er glazen knikkers uit China en Mexico geïmpor teerd. Zoals veel kinderspelen is ook knikkeren aan een bepaald seizoen gebonden. Knikkeren doe jé buiten, in het voorjaar als de grond nog hard is. Met de hak van je schoen stamp je een kuiltje in de grond. Wat er daarna ge beurt kan variëren van land tot land, van stad tot stad, van school tot school en zelfs van straat tot straat. Er bestaan spel regels voor de meest uiteenlopen de knikkerspelen, maar meestal wordt aan de bestaande spelen een eigen variant toegevoegd of een geheel eigen spel bedacht. „Je moet goed van te voren afspreken welke regels je volgt, anders krijg je ruzie," zegt Casper (9). Met het knikkerspel is ook een complete knikkertaal onstaan, die zo vaak en veel verandert dat het voor knikker-outsiders bijna niet meer te volgen is. De knik- kertermen variëren per streek. In Oost-Brabant knikkeren de kin deren met een 'kuuleke'. Iets ho gerop in het land verandert het kuiltje in een 'potje'. Een knikker die elders een 'katteoog' heet, wordt in Brabant 'eenteller'of 'gewoontje' genoemd. De Bra bantse 'katteogen' zijn verderop in het land 'flames' en de Bra bantse 'flames' zijn daar weer 'eentellers' en ga zo maar door. „Als importeur geven we wel een naam aan een nieuw soort knik ker, maar kinderen verzinnen binnen de kortste keren hun ei gen naam," zegt J. de Jong van Adic BV uit Langbroek. Jaarlijks importeert zijn bedrijf miljoenen knikkers uit Mexico. Elk jaar ko men er weer nieuwe knikkers bij. „We proberen een beetje op de markt in te spelen," vertelt De Jong. Naar aanleiding van de film Free Willy is bijvoorbeeld een Orca-knikker uitgebracht en met de populariteit van de Ninja Turtles kwam de Turtle-knikker. De doorsnede van van de knik kers van Adic BV varieert tussen de 12 en 42 milimeter. De aller kleinsten heten in knikkertaal 'mini-mini's' en de allergrootsten 'mega-mega's' of 'reuze-reuze's'. Op de waarde van de knikkers is geen peil te trekken. „Die wordt bepaald door het kind in de straat," zegt De Jong. „De ver koopprijs heeft niets met de Het succes van Air Miles lijkt in Nederland onstuit baar. Volgens het reclame vakblad Aformatie van vo rige week, kan de Efteling meer dan een miljoen niet betalende bezoekers ver wachten als alle Air Miles- pashouders op dit moment de door hen verzamelde mi- les zouden inleveren. Of - een ander voorbeeld - alle inwoners van Den Haag zou den voor half geld bij Center Pares kunnen worden onderge bracht. In februari namen 1,3 miljoen huishoudens deel aan het Air Miles-programma. Er waren op dat moment 2,6 miljoen pasjes in omloop. Een maand later, in maart, kwamen er 100.000 nieuwe huishoudens bij, toen waren er 2,8 miljoen pashouders. Er is natuurlijk een verschil tussen pashouders en mensen die hun pasje ook gebruiken. Een woordvoerder van Loyalty Management Nederland (LMN) - het bedrijf achter de Air Miles - zegt in Adformatie dat tachtig procent het pasje ook regelmatig toont om Air Miles te laten bijschrijven. In oktober vorig jaar werden Air Miles in Nederland geïn troduceerd. Dat er zo snel na die introduc tie al 2,8 miljoen deelnemers zouden zijn, overtreft alle ver wachtingen. Door het succes is LMN optimistisch over de doelstelling om binnen twee jaar de helft van alle Neder landse huishoudens als deelne mer te hebben. Nu is dat nog 20 procent. Dat betekent dat er nog zo'n 3V! miljoen pashou ders moeten worden binnenge haald. Op dit moment zijn Air Miles te krijgen bij twintig Neder landse bedrijven. Op termijn moeten dat er vijftig worden. Binnen twee maanden komt LMN met nieuwe bedrijven waar ook Air Miles gespaard kunnen worden. zoals gezegd niet alleen schenkend Ne derland rond moederdag in de gaten. In totaal werd in 1994 voor zes miljard gul den aan ca deaus wegge geven. Gemid delde prijs: 31,65 gulden. Vrouwen, zo blijkt uit het gjt onderzoek, zijn in het algemeen fs iets guller dan ;j mannen. En jonge mannen maken zich er wat vaker dan i jonge vrouwen gemakkelijk vanaf door met geld of een cadeaubon aan te komen. De 'cadeau top 5' van alle geschenken (los van moederdag dus) geeft een aardig kijkje in de fantasie van de Nederlan ders. Op de eerste plaats: geld (14,7 pro cent), bloemen (10,0 procent), siera den/horloges (8,5 procent), kleding (5,9 procent), speelgoed (4,9 procent). Brussel (anp) - De consument hoeft niet via systematische etikettering tot in alle details op de hoogte te worden ge bracht van de samenstelling en het productieproces van ge netisch gemanipuleerd voedsel. Alleen als het gaat om produk- ten die via een bio-technolo- gisch proces substantieel van samenstelling zijn gewijzigd of waarvan de voedingswaarde of de gebruikswaarde duidelijk is veranderd, is het van belang dat op de etikettering te ver melden. Deze conclusie trekt een spe ciale adviesgroep van de Euro pese Commissie uit een onder zoek naar de ethische aspecten van de toepassing van moderne biotechnologie op de produktie van voedsel. Op een persconfe rentie in aanwezigheid van in dustrie-commissaris Bange- mann brak de adviesgroep wel een lans voor een betere voor lichting van de consument via bij voorbeeld databases en spe ciale telefoonlijnen en aparte voorlichtingscampagnes. Bo vendien kan de kritische con sument of mensen die vanwege hun culturele of religieuze ach tergrond moeite hebben met genetisch gemanipuleerd voed sel, op deze manier toegang krijgen tot alle relevante infor matie. Het voorlopig advies van de groep, bestaande uit vooraan staande wetenschappers uit negen lidstaten van de Unie, sluit aan op de visie van de Commissie. Bangemann maak te nog eens duidelijk dat syste matische etikettering de nieu we produktietechnologie kan stigmatiseren. In juni komt de etikettering aan de orde in de Europese ministerraad. De meeste lidstaten voelen, in te genstelling tot de Commissie, vooralsnog meer voor duidelij ke produktinformatie, onge acht of er sprake is van ingrij pende veranderingen of niet. knikkerwaarde te maken, het is maar wat het kind en zijn vriend jes over de waarde afspreken." Knikkers die het meeste waard zijn heten in knikkertaal de 'meest-waarde-knikkers'. Ook die waarden kunnen verschillen per streek, school en straat. Knikkeren met je nichtje uit Friesland kan zo uitlopen op een flinke ruzie omdat de namen, de spelregels en de waarden enorm kunnen verschillen. Hoeveel knikkerspelen er precies bestaan is niet bekend. De Belgen Marleen Depyper en Stef Dehol- lander hebben in hun boekje Knikker-billetjes de spelregels van ruim veertig knikkerspelen op papier gezet. Knikkeren met een kuiltje blijkt slechts een van de vele variaties op het spel te zijn. Ook 'ketsen' (het wegketsen van knikkers mét knikkers) komt in allerlei vormen voor. Verder bestaan er veel spelen met lijnen en vakjes waar de speler zijn knikker niet overheen of in mag gooien, maar de knikker wel zo dicht mogelijk bij moet ko men. Ook worden in een cirkel - ook wel het ootje genoemd - knikkers gelegd om als mikpunt te dienen. De knikkers worden dan 'in het ootje genomen'. Er be staat ook een pijnlijk knikkerspel dat 'kneukelen' heet, waarbij de winnaar met de gewonnen knik kers tegen de knokkels van de vingers van de verliezer mag schieten. De Flippo's mogen op dit moment verschrikkelijk po pulair zijn, de schijfjes zullen het nooit winnen van de eeuwenoude knikkers. Waarschijnlijk omdat het principe van knikkeren zo simpel is: de één wint, de ander wordt 'eruit geknikkerd'. Zo gaat het vaker in het leven. Consumenten die zoeken naar een alternatief voor tropisch hardhout kiezen vaak voor Euro pese houtsoorten. Volgens de Amerikaanse naald- houtindustrie is naaldhout uit het zuiden en westen van de Ver enigde Staten eveneens een goed alternatief. De Amerikanen zijn daarom be gonnen met een promotiecam pagne in verschillende Europese landen, waaronder Nederland. Tijdens de campagne wordt ge wezen op de kwaliteit, de veelzij digheid en de technische eigen schappen van het hout. De leve ranciers treden overigens niet rechtstreeks in contact met de consument, maar met toeleveran ciers, architecten en meubelfa brikanten. Tegelijk met de stijgende popula riteit van harde vloeren, neemt ook de belangstelling voor vloer kleden toe. Enkel tegels, lami naat of natuursteen doet kil aan. Een vloerkleed maakt het interi eur behaaglijker. Daarnaast dempt het geluid. Het oosters handgeknoopt tapijt is nog steeds veruit populair in allerlei interieuren. Ook geweven oosterse tapijten doen het goed. Karpetten die zijn gedecoreerd door kunstenaars of vormgevers vallen steeds meer in de smaak bij liefhebbers van de sign. Materialen als sisal, kokos of lin nen passen daarentegen in de 'natuurtrend'. Nieuw op dit ge bied zijn matten van gevlochten papierkoord. Door Johan van Grinsven Het moet het enige tijdschrift ter wereld zijn met een pa niekknop. Maar het uiterst trendgevoeli ge Amerikaanse popculture magazine Blender dat bin nenkort verschijnt, past dan ook bij uitstek in deze multi- media-tijd, het verschijnt op cd-rom. Een tipje van de sluier werd on langs al opgelicht op de gratis cd- rom van het maandblad CD-Rom Today, die volstaat met lekker- makertjes van producenten van cd-roms. Blender krijgt een vormgeving waaraan toch buitenissige bla den als Raygun en Bikini nog een puntje kunnen zuigen en die trendzettende uitgaven als Inter view, Spin en The Face degra deert tot suffe blaadjes voor de bejaardensoos. Henry Rollins is te vinden op de eerste Blender. Net als Alice Coo per, Tori Amos, Luscious Jacks on, Gumball en The Breeders. Om aan te geven hoe het werkt: een 'foto' van Henry Rollins ten voeten uit draait in het rond op het computerbeeldscherm en daarnaast rollen enkele van zijn persoonlijke gegevens als ge boortedatum, schoenmaat en fa voriete kleur voorbij. Klikken en het verhaal - nou ja, verhaal, de omvang ervan past in de vluchtige zapwereld van MTV - over Rollins komt op het scherm. Het zit vol met hypertekst, klik met de muis en op een volgend scherm verschijnt een overzicht van al zijn boeken, of wordt iets verteld over zijn uitgeverij 2.13.61 Publications. Ook is een beeld- en geluidfragment te zien. Want natuurlijk bevat Blender veel beeld en geluid, dat is ook de kracht van een cd-rom. Toch wat anders om bij een cd- recensie van bijvoorbeeld Niku Zidousha of Sir Mixalot het be treffende nummer ook daadwer kelijk te horen. Verder bevat dit nieuwerwetse tijdschrift toch ook gewoon heel ouderwetse ru brieken als mode, shopping en een agenda. En natuurlijk een strip, Refrigerator Johnny van Shawn Belschwender. Het is een strip met muziek (van Tony Cruz), want dat kan allemaal op cd-rom. Als de extreme vormgeving de arme 'lezer' - wat ben je eigenlijk van een tijdschrift op cd-rom? - te veel wordt, is er nog altijd de paniekknop. Dan komt na de geschreven uit roep Don't Panic een rustgevend schoon beeldscherm tevoorschijn met daarop in deze voorbeeld- cd-rom een keurige brief van een uithuizig kind aan zijn of haar familie thuis. Terwijl zich van congres naar congres voortslepende 'geleer den' al jarenlang discussies voe ren over zaken als 'de elektroni sche krant in het jaar 2000' - om zo dreigend onheil af te wenden, zo lijkt het soms - is in de perife rie van de uitgeverswereld de toekomst al lang vormgegeven. En die ziet er heel uitbundig uit. Maar 'blender' ('your interactive guide tot popculture') betekent niet voor niets '(keuken)mixer' of 'mengbeker' Wie meer wil weten of zich wil abonneren, belt naar Blender, te lefoon 00-1-2123022626. Vijf nummers kosten $49,99.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 25