pE STEM Kwai Een zonnebril staat of valt met de vormgeving tig, ti kan zijn, eftijden imen z'n blik op de eerste plaats. Kruiderij Het Klavertje DA drogisterij La Chamomille DA Drogisterij Camp Ze kunnen er echt niets aan doen, die vrouwen. Ze zijn niet alleen gek op schoenen, maar ook op zonnebrillen. Als ze maar goedkoop zijn en van plastic. Mannen zijn wat doordachter, die houden van de gelijk en duurzaam. Zij kopen minder vaak, maar eisen wel kwali teit. Gemiddeld koopt een Nederlander zo'n twee exemplaren per jaar en heeft daar rond de 140 gulden voor over. Dat valt in het niet bij de Italianen, die hebben niet alleen meer zonnebrillen, ze hebben er ook het dubbele voor over. Maar in het land van de macho's be paalt een zonnebril het imago. Dag en nacht. is 01693-1116 fris 06-0228440 3, 4844 CK TERHEIJDEN lerking van Kwai is snel te 1 vaak al binnen twee voelt zich fitter en vitaler, ian ook niet voor niets i het meest gebruikte <preparaat in Europa. In ttd voelen inmiddels al zo'n i mensen zich beter met i het aantal trouwe gebrui- |eit nog steeds. eer het ook, en ontdek yai u verbazingwekkend en vitaal maakt. voer v}u* u meer weten over Kwai? ben uitgebreide documenta- i voor u klaar. Bel dan met J70871 en u krijgt deze map Ihuisgestuurd. It u gebruikmaken van de Imakingskorting, vul dan de (taande bon t.w.v. fl. 4,-- in en angt bij inlevering een doos Kwai één-per-dag dragees 7,50 voor f33,50. Torenpassage 3 4811 WC Breda Tel. 076-145384 De Wagenhoek13 4731 JB Oudenbosch Tel. 01652-14559 Nieuwstraat 31 5111 CV Baarle-Nassau Tel. 04257-9262 raag gebruik vah de dngskorting van fl.4,-- plaats: geboortedatum:. één van nevenstaande adressen inleveren Door Jetty Ferwerda Met een paar harde tikken slaat de marketing directeur van 's werelds grootste en bekendste zonnebril- lenmerk het glas van zijn Ray-Ban Round Metal op het tafelblad. Geen splinter, geen kras, geen barst. Tja, dit is kwaliteit. Vervolgens zet hij hem op, boven zijn onberispelijke donkerblauwe pak. Is dit tijdloos-klassiek of niet? De Way farer had hem ongetwijfeld een meer macho uitstraling gegeven. Om maar niet te spreken van de Fugitive of Pre dator. Hoe cool kan een directeur zijn? Zonnebrillen. Was er vroeger de keus uit een Ray-Ban, Polaroid of een ondui delijk model van de Hema. Nu wordt de markt overspoeld met brillen van elk trendy modemerk', waaronder Armani. Sting en Police zijn andere succesvolle merken. Kevin Couch, marketing di recteur van Bausch Lomb Benelux (o.a. Ray-Ban): „Een zonnebril is ook een funbril geworden. Eentje die je voor de lol koopt en na een paar seizoe nen, als je er op uitgekeken bent, weg doet." En die lol zit vooral in het imago dat zo'n zonnebril creëert, van agres sief tot stoer en relaxed. En ook hier re geert wederom de straat, met z'n on conventionele stijlen. De opvallendste funbrillen zijn onge twijfeld de pas geïntroduceerde Die- sëlshades. Bij Diesel maken ze wat ze leuk vinden en dat geldt ook voor de zonnebrillen. De ontwerpers verzamel den allerlei monturen en voegden de leukste, mafste en vreselijkste elemen ten samen tot veertien modellen. Elvis meets motorcycle is het thema van de brillencollectie. Kitsch-met-een-knip- oog, met namen als Sex Rays, Razor, Popgun, Atomic Sun en Nose Job. De kwaliteit van de brillen is redelijk, er zijn hoogwaardige kunststoffen en metalen gebruikt, de glazen bescher men gedeeltelijk tegen UV-straling en vertekenen de kleuren niet te veel. De prijzen liegen er niet om, van 125 tot 187 gulden. Maar of het lukt bij de top drie van best verkochte merken te ko men, is een kwestie van afwachten. Kevin Couch noemt het streven van Diesel bewonderenswaardig. „Armani, Versace en Sting moeten oppassen, maar Ray-Ban is nagenoeg onaantast baar. De helft van alle zonnebrillen bo ven de honderd gulden die wereldwijd verkocht worden, is van ons. Andere merken moeten het met tien procent of minder doen. Vergelijk het met par fums. De klassiekers blijven overeind en de nieuwkomers verdwijnen na een tijd uit het schap, omdat ze gedateerd raken." Toch moet de marketing-directeur toe geven dat het allemaal niet meer zo makkelijk is als tien jaar geleden, toen elke would-be yuppie een Ray-Ban wil de en het merk tweehonderd procent per jaar meer verkocht. Ondertussen is de wereld, de consument en de concur rentie veranderd en moet ook het we reldberoemde merk zich aanpassen. Vanzelfsprekend' zet Ray-Ban koers richting 'de jongeren' met een serie op vallende en trendy zonnebrillen, die vooral cool zijn. Ze Zijn goedkoper (vanaf 199 gulden), maar hebben de zelfde kwaliteit, pasvorm en technische snufjes die het merk al zo'n zestig jaar aan de top houden. „Iedereen richt zich op de jeugd, wij kunnen niet achterblij ven," legt Couch uit. „Vroeger waren we voor jonge mensen te duur en te klassiek. Maar we willen hen graag be reiken. Wie eenmaal onze brillen draagt, wil niets anders meer. Dus heb ben we onze prijzen aangepast en de vormgeving extremer gemaakt." De Predator en Fugitive zijn de parade- paardjes: in agressief zwart nylon of simpel metaal. Wat is eigenlijk een goede zonnebril? Allereerst staat of valt-ie met de vorm geving. Een klassiek montuur gaat een jaar of tien mee, iets extravagants ver veelt sneller. Maar net zo belangrijk is het gevoel dat zo'n bril bij de drager oproept. Uit een test van Ray-Ban blijkt dat mensen zich met een zonne bril van dit merk zelfverzekerder en sterker voelen. Kwaliteit en duurzaamheid zijn bepa lend voor een goede zonnebril en vaak ook voor de prijs. Is het materiaal be stand tegen zweet, hitte, kou, vallen, buigen en krassen? Hoe zijn poten, neusvleugels en glazen bevestigd? Valt de bril uit elkaar als er één schroefje los gaat? Een goede zonnebril voelt de dra ger nauwelijks zitten, ook als de bril de hele dag gedragen wordt. En dan het glas. De belangrijkste grondstof voor zonnebrilglas is kwarts- zand, dat wordt verhit tot een vloeibare substantie. Het geheim van iedere fa brikant zit in de hoeveelheid me taaloxiden die aan de vloeistof worden toegevoegd. Een goed zonnebrilglas wordt zorgvuldig gepolijst en geslepen. Soms wordt gesproken over 'gehard glas'. Dit glas is chemisch bewerkt en heeft als voordeel dat het niet versplin tert als er iets tegenaan tikt. Een goede zonnebril heeft een UV-fil- ter dat voor honderd procent tegen UV- A en Uv-B-straling beschermt. Zo'n bril is niet onder de honderd guiden te koop. Kevin Couch: „Beter geen zonne bril dan een slechte. Bij een slecht UV- filter loop je de kans de ogen te bescha digen. De pupil staat namelijk door het donkere glas verder open en is dus kwetsbaarder." Bescherming tegen in- frarood-straling heeft als voordeel dat de ogen koel blijven achter het brilleg- las. De kleur van de zonnebril heeft weinig te maken met de UV-bescherming, wel alles met weergave van kleuren. Het draait om kleurcontrast en -helderheid. Groene, bruine en gelige glazen filteren bijvoorbeeld het blauwe licht voor een groot deel uit, waardoor het contrast verscherpt wordt. Grijs glas absorbeert alle kleuren van het lidht evenveel, waardoor de omgevingskleuren worden gezien zoals ze zijn. Wie lang en vaak een zonnebril moet dragen, kan er het beste eentje met 'op tisch zuiver' glas nemen. Dat betekent dat de ogen niet langer de vertekende omgeving, veroorzaakt door het glas, zelf hoeven te corrigeren. De marketing-directeur stopt aan het eind van het gesprek zijn Round Metal weer in zijn binnenzak. De doos met de nieuwste Ray-Ban-monturen verdwijnt van tafel, met daarin de agressieve Pre dator, de relaxte Fugitive, de wat tijd loze Vintage en een heleboel anderen. „Welke vind je nu zelf mooi?," vraagt Kevin Couch belangstellend. Ehh..., al lemaal wel. 't Is net als met schoenen. VRIJDAG 12 MEI 1995 DEEL E 'Beter geen dan een slechte'

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23