Twintig jaar Poëziekrant,
onopgemerkt in Nederland
POËZIEKRANT
Ad Zfiider
^unstenFESTIYALdesArts in Brussel afgeslankt verder
fël
8.195,-
dlektie die
een klok!
hvbantlQgk
Nieuwe artiesten in het hok van Kroeske
Suske Wïske even
al in Chassé Theater
Centrum van Nederlandse
cultuur in Duits Münster
Ruim 150 optredens op
Boulevard in Den Bosch
GROTE GIDS
D4
Willy Tibergien, een gedreven pleitbezorger van de dichtkunst
POEZiEKRANT
GESPREK MET
ornas Liesk
AHMED SHEIKH HABHANY
fcërinars
Nolens
Première musical 23 juni in Breda
tmmvbw
WrtaaM
''-ixWJ ntt.'l
pdSTEM
VRIJDAG 12 MEI 1995
AMAZONE
Glanzende metaal-
Rondom voorzien van
jze omlijsting. Compleet
wapparatuur.
MILANO
Strakke greeploze
in. Uitgevoerd in wit met ver-
nde zijden. Afm. 280 x 160 cm,
tt alle inbouwapparatuur.
s jzjasr-
RONDO
Moderne witte soft-line
metalen laden, 4-zijdig afge-
»n, flessen- en ladenkast en
ijstalen schouw. Afm. 300 cm
et alle inbouwapparatuur
ijs 43*93^
mor Eddie Vaes
5 t Brusselse KunstenFESTIVALdesArts dat
je jaar prestigieus en tweetalig uit de start-
!0sfken schoot, zag dit jaar haar middelen ge-
h lveerd, moest haar zaalprodukties drastisch
L«chroeven en de festivalduur beperken
't een halve maand, van gisteren tot 27 mei.
th blijft de festivaldirectie hoge kwaliteit en
Internationaal interessante creaties nastreven.
L^stenFESTTVALdesArts bracht in haar eer-
litie niet alleen hoge internationale kwaliteit
slaagde er in ook Vlamingen, Brusselaars en
n daarmee gezamenlijk aan te spreken. Het
jet deze nooit geziene financiële samenwer
kt op gebied van cultuur, die dit festival zo'n
jek karakter gaf.
aar dreigt het festival nu de dupe van te worden,
oor politieke tegenstellingen schroefde de Franse
«eenschap haar inbreng terug van 0,55 naar 0,33
lijden. Zo meende ook de toch al gullere Vlaamse
loverheid haar bijdrage te moeten afbouwen van 2,2
[is een waardevol bezit. Een juweel van
ra cachet geeft aan uw interieur. Kom snel
Jokkenkollektie van Nederland in het pand
Ik. Meer dan 700 modellen klokken enj
I Brabant Klok is nu extra aantrekkelijk,
verlaagd is van fl. 375»- voor fl. 275.-.
Hok!
jisebaan 65 (Industrieterrein Kerkhoven). Oisrrrwijk.
Telefoonnummer 04242-88565.
AN T/M15 JULI VOOR U KLAAR BIJ UW MERCW
vice, tel. 01626-86107 OUDENBOSCH:
RAAMSDONK: Watersportcentrum Hermen
Nautic Watersport, tel. 01621-14423
1VEER: NI0N Watersport, tel. 01621-1299'
1H.0. Swartele, tel. 01150-30347
ledrijfC. Bal, tel. 01660-2440
naar 1 miljoen gulden. Alleen het Brussels Gewest
bleef haar subsidies van 0,22 miljoen gulden trouw.
Het festival dreigt op deze manier gemangeld te
worden in het afbieden van de politieke subsidiege
vers. Door het drastische inkrimpen van de midde
len heeft Frie Leysen, directeur van het kunsten-
FESTIVALdesArts, haar artistieke ambities niet
helemaal kunnen realiseren, maar dat belet haar
niet stug door te gaan met het brengen van kwali
teit op een internationaal niveau. Het festival telt
nog 13 zaalprodukties waarvan 9 wereldcreaties.
Van de Nederlandse groep De Trust gaat hier op 11
mei Faust in première, in een regie van Theu Boer-
mans en een bewerking van Gustav Ernst (tot 20
mei). Van 13 tot 20 mei is er de wereldcreatie van
een andere Faust, Faustae Tabulaevan de merk
waardige internationale theatermaker van Brussel
se afkomst Thierry Salmon. Zijn Faust vertrekt
vanuit Gounods gelijknamige opera. Deze twee zeer
uiteenlopende Faustprodukties vormen boeiend
vergelijkingsmateriaal. Zowel Boermans als Sal
mon waren ook vorig jaar al manifest aanwezig op
het festival. De festivaldirectie kiest voor het opvol
gen van eenmaal geselecteerde groepen. Graag had
men ook het Schauspielhaus uit Hamburg naar hier
gehaald met de Faust van Fernando Pessoa in een
regie van de Zwitser Christoph Marthaler. Vooral
omdat Marthaler ook vorig jaar het festival met
succes opende. Maar voor de dure produktie uit
Hamburg was er helaas geen geld. Ze is wel te zien
in juni op het Holland Festival. Uit Vlaanderen zelf
komt de Needcompagny met deel twee van The
Snakesong Trilogy (23 tot 27 mei) en Jan Fabre laat
drie solo's dansen op muziek van Eugeniusz Knapik
(11 tot 19 mei). Dit werk zal weldra ook in Neder
land te zien zijn.
Er is ook dit jaar een sterk aanbod uit het verre oos
ten, vooral met de nieuwste creatie van Mou Sen
Yellow Flowers under the Sky in the Homeland.
Vorig jaar was de Chinees Mou Sen de revelatie van
het festival. Nu brengt hij een epos over drie gene
raties in het China van de twintigste eeuw (20 tot 26
mei). Uit Japan komt de experimentele groep Dumb
Type (14 tot 19 mei) met een stuk op thema's als ho
moseksualiteit, isolement en liefde in een hi-tech
decor. Wat de dans betreft gaat choreografe Ea So
la met haar compagnie in een grootschalige pro
duktie op zoek naar haar Vietnamese wortels en
legt daarmee tevens de wonden bloot van de oorlog
(22 tot 27 mei). En dan is er nog de Amerikaanse
dansmeesteres Trisha Brown met haar wereldcrea
tie If you couldn't see me M.O. op muziek van het
Musikalisches Opfer van J.S. Bach. (21 tot 23 mei)
Na de voorstellingen kunt u terecht in het festival
centrum annex festivalcafé voor nu eens een multi
media programma, dan weer een filmprogramma
met o.m. twee Faust-verfilmingen inclusief de ma
gistrale Faustversie van de Duitse cineast Murnau
uit 1926, of u kunt mee op een verrassend artistiek
nachtparcours door Brussel. Vergeet ook niet de
Faustdag op 14 mei met lezingen, films etc.. Be
spreekbureau en festivalcentrum zijn gehuisvest in
de Beursschouwburg aan de Ortsstraat 22 in het
hartje van Brussel (metro Beurs). Inlichtingen en
mogelijkheid tot reserveren krijgt u op het nummer
00-3225112005.
joorHans Rooseboom
Cent - Al twintig jaar ver
schijnt 'Poëziekrant' in Gent.
lts maal per jaar komt dit ac-
aele, fraai verzorgde poëzie-
I magazine uit - vrijwel onop-
,emerkt in Nederland, hoewel
I |et tijdschrift toch de gehele
Nederlandstalige dichtkunst
I tot onderwerp heeft.
I Drijvende kracht achter Poëzie-
\\mt (zonder 'de') is vanaf de
start Willy Tibergien. Het doel:
je promotie van de poëzie in al
verschijningsvormen, zon-
logma's of stellingen.
I jk werd indertijd gestimuleerd
Ijoor het Nederlandse tijdschrift
Gedicht dat korte tijd werd uit
een door de Bezige Bij, onder
tie van Remco Campert.
I Gedicht was een prachtig blad, ik
Ins er gek op," vertelt Willy Ti-
i bergien, de oprichter, hoofdre
dacteur en uitgever van Poëzie-
I kat. Met een oplage van 1750 is
I je krant het tweede grootste lite-
Iraire tijdschrift van Vlaanderen
|(na het Nieuw Wereld Tijd-
1 schrift).
Ilitgever/hoofdredacteur Willy
[Tibergien is ooit omschreven als
'een wonderlijke Vlaamse vogel,
|een innemende, bedachtzame,
)elige jongen, die van Kelti-
i muziek houdt en door be-
Iwonderaarsters omschreven
wordt als een sprookjesprins."
[(Utrechts Nieuwblad, 1979).
[Maar hij is ook een praktische
[doorzetter, wiens inspanningen
al twintig jaar succes hebben.
Echte krant
„Ik wilde met mijn poëzietijd-
schrift méér dan Remco Campert
in Nederland. En ovrigens heb ik
I het ook langer volgehouden,
I want de uitgave van Gedicht is
na een paar jaar gestaakt. Wat ik
ride was een echte krant, zoals
denaam aangeeft. Dat wil zeggen
i «at* mt-m** v»t t
*4
Interviews
toger M. j. de Neef
IHTERHATlGHAi
ROTTERDAM
HX.1Kr
!MTCfWAnCMt«8tT
mxmm
I If IvoGay
VE BZHT SLAAF ALSJE
48 TB AD1TIE OBTKENT*
Drie voorkanten van Poëziekrant uit een twintigjarige historie
van Noord en
een magazine dat in de eerste
plaats informatief is en actueel,
en niet zozeer programmatisch of
polemisch. Geen cryptisch blad
voor anderhalve lezer. Een blad
dat poëzie biedt en ook kritische
beschouwingen en trends in de
JMpt
ve*Bazihg
Wxngoed boek schrijft een vol-
Ipd. Een meeslepend moord-
wtrhaal zorgt voor nachtenlange
wsiige dromen, een levensecht
Kchologisch drama voor oe-
lifrfoze introspectie en een me-
jrarfio/isc/ie zwerftocht langs de
wrien van de jeugd, voert terug naar de eigen kindertijd.
I«u Paumen en Rosalie Sprooten flaneren in hun briefwisseling
Vlustricht met en zonder rouge' (Dutch Publishers Educative,
bigraaf) over de Boschstraat, passeren de eeuwige vlam van Min-
«ileers. spreken schande van de uitbuiterspraktijken van de kerami-
pie industriëlen Regout en staan stil bij het vroegere nonnenwees-
FBdal door zijn oranje restauratieverpakking het oude, armelijke
'tier een koninginnedaguitstraling geeft.
woord, jammer genoeg, over de geschiedenis van treurnis, ar-
N en maatschappelijke schande waar het klooster voor stond.
PWeii en Paumen zijn van te fatsoenlijke afkomst om door de
lïl" schaamte en tranen te gaan. Heeroom hebben ze zodoende
[Wgeteld. Een massieve zwartrok met bulderstem en groot, of beter
'"'klein hart. Een Waal die zich in had laten lijven bij de goddelijke
omroepen van vadertje Lemmens, de bisschop van de Sterre der
geestelijke gastarbeider, die een monument in Midden-Lim-
fcgwitf.
'Ju® decennia lang prefect, oppersurveillant, van een bisschoppe-
f' co'lege en had binnen en buiten die functie zoveel respect afge-
"gen dat de bisschop vond dat hij hem uit zijn residentie moest
*'mnen. Voor zijn laatste jaren werd hij naar Maastricht gezonden
'aar in gehoorzaamheid het RK-godsdienstonderwijs aan een
Pje middelbare school op poten te zetten.
Üf ^et> woonde in het weeshuis en ontving de pelgrims uit zijn
L's,an¥aa,s. Voor zijn verjaardagen reisden er bussen af, de
L*',"les betoonden gastvrijheid aan zijn vrienden en als dank dans-
fïen aan het slot van de dag 'De Wever'. Een folkloristische
"'°ndse dans over een nieugeborene, waarvan de bezorgde fa-
^°P' da' hij niet het uitzichtsloze bestaan van een wever hoeft
bezoekers werden ook op prijs gesteld. Die maakten er
,(j vant gingen op kooptocht in de toen nog exclusieve waren-
V"n de Prov'neiehoofdstad, tracteerden zichzelf op een lunch-
■W T' en V^aa' en kwamen na schooltijd voor een goed ge-
tep en hartversterking naar de Boschstraat.
'■Iruk"l'jd, het was hooguit het openbaar vervoer dat eni-
l„. °P zijn inlevingsvermogen legde. Een jonge moeder die met
Z00n ^anSs kwam voor raad was even welkom als een ge-
'"siio on^aar- En hij drong niet aan. Het kind ontving ranja
eP uit de feestvoorraad van de wezenkeuken, vertelde hoe
erop de Baileybrug, die de door oorlogsherinnering gescheiden
1Pies mferb°td, uitgegeleden was met haar tas vol nieuwe koffie-
JHu"e °Pn'euw in tranen uit. Moeder leek van haar voet-
ee' ueeroom wilde zien wat de schade was. Op het linker-
i!t ."^"haafwotd en in het karbies niets. De kopjes, de eerste die
OorLn n°eveelheden van twaalf te krijgen waren, bleken van voor-
m«\laliteit
^'fkzeeg een heiligenleven om te bebladeren, viel in slaap in
tedei 'et"?s'0É>'en werd door de gewijde handen net op tijd
l"ig aals,e 'rein in een door heeroom betaalde taxi gelegd. De
aan 6 Boschstraat werd gesloten. Minckeleers verlichtte
Jim v donkere weg en in de duisternis was nog net het op-
l<n.Een" e, verSane Grand Hotel du Levrier de l'aigle noir te le-
Sr met een e'Sen geschiedenis, maar dat verhaal heeft Je-
'oten'WepZoon va" taalsle uitbater, al, uitgedaagd door
I&p,,"(turnen, verteld. Een goed boek dwingt de lezer immers
boek te schrijven.
poëziewereld
Zuid."
Een open en leesbaar tijdschrift,
zonder binding aan een bepaalde
literaire school of richting, dat is
de Poëziekrant na twintig jaar
nog steeds. Tibergien sluit geen
enkele stroming in de poëzie uit,
of het nu experimenteel of her
metisch is, of Kees Stip. Debu
tanten worden verwelkomd. „Ie
dereen moet een kans krijgen. In
Vlaanderen bestaan niet alleen
Hugo Claus, Herman de Coninck,
Eddie van Vliet en Leonard No-
lens. Ik wil ook graag de onder
stroom aan bod laten komen.
Honderden debutanten hebben
in de loop der jaren bij ons een
kans gekregen. Sommige daar
van hebben naam gemaakt. Ik
noem Charles Ducal, Myriam
Van hee, Stefan Hertmans, Tom
Lanoye."
Primeurs
Hoewel je met een frequentie van
zes maal per jaar moeilijk op pri
meurs kunt jagen, is Willy Tiber
gien toch trots op een aantal van
die 'primeurs'. „Wij hadden ooit
het enige interview met Jotie 't
Hooft. En jaarlijks zijn wij aan
wezig op Poetry International,
waar wij altijd met een aantal
spraakmakende interviews van
daan komen, bijvoorbeeld met
Russische dichters. In 1990 inter
viewde Poëziekrant Derek Wal-
cott, een betrekkelijk onbekende
dichter. In 1992 kreeg hij de No
belprijs."
In de loop der jaren is naast Poë
ziekrant in Gent het PoëzieCen-
trum ontstaan, eveneens geleid
door Willy Tibergien. „Het
Poëziecentrum is een uniek docu
mentatie-, informatie- en studie
centrum voor de Nederlandstali
ge poëzie en buitenlandse poëzie
in Nederlandse vertaling."
Daarnaast heeft het PoëzieCen-
trum als voornaamste taak het
uitgeven van belangwekkende
Van onze rtv-redactie
Een aandoenlijk tafereeltje
uit de 2 Meter Sessies. De
sfeergevoelige Heather Nova
zingt, omringd door bran
dende kaarsen, de sterren
van de hemel in de intieme
studio. Het snoer van haar
gitaar vat vlam en de zange
res valt met een welgemeend
shit! uit haar rol.
Samen met J.J. Cale en The The
bijt Heather Nova vanavond de
spits af van een nieuwe reeks 2
Meter Sessies. Fragiel en intro
vert klinkt ze. Veteraan J.J. Cale
daarentegen komt onverschillig
over.
Alsof de genuttigde bourbon
van de avond tevoren nog niet is
afgebroken. Van de ongeschoren
56-jarige Cale is maar één lied te
horen, de klassieker After Mid
nightvolgende week meer.
Verre van nonchalant gaat de
wereldvreemde, mediaschuwe
Matt Johnson te werk. Hij is de
drijvende kracht achter de Lon-
dense band The The. Dit jaar
heeft hij zich gestort op het
werk van Hank Williams. Het
knappen van een snaar tijdens
de sessie kan hem niet deren.
Studiootje
Jan Douwe Kroeske is weer de
presentator van de sfeervolle
sessies, die zijn opgenomen in
een afgelegen studiootje in Ne-
derhorst den Berg. „Dit is ons
hok geworden", zei Kroeske bij
de perspresentatie.
Ditmaal ressorteert hij - de NPS
is immers afgesplitst van de
NOS - onder NPS-directeur
Willem van Beusekom, die zich
in zijn Vara-radiotijd bekom
merde om popmuziek. „In die
periode heb ik Jan Douwe leren
kennen. Het is aardig te consta
teren dat onze wegen elkaar
weer kruisen."
Van Beusekom spreekt van een
centrale rol voor Jan Douwe
*Matt Johnson van The The, gast in '2 Meter Sessie'
Kroeske in de muziekprogram- werking met Vara en VPRO) is
mering van de komende weken, er de documentaire 2 Meter de
Na zeven delen 2 Meter Sessies nacht in op 30 juni. Vijf bands
en Pinkpop op 5 juni (in samen- en artiesten worden daarin ge-
FOTO ROY TEE
volgd die zich voorbereiden op
een optreden in Paradiso. Onder
hen Tony Joe White.
NEDERLAND 1,21.28 UUR
Van onze kunstredactie
Suske Wiske, de populaire stripfiguren en hoofdrolspelers
uit de gelijknamige Vlaamse musical, waren gistermiddag al
even in het Chassé Theater in Breda. Het was een spannend mo
ment toen in dit nog niet helemaal voltooide theater het brand-
scherm omhoog ging en vanuit de immens hoge Venco-zaal de
musical-artiesten zingend en dansend tevoorschijn kwamen.
De Nederlandse pers was er getuige van, overdonderd door het
onverwachtse theatereffect.
verzamelingen poëzie. De nadruk
ligt op Vlaamse dichters, maar
onlangs verscheen een grote
bloemlezing uit de gedichten van
Simon Vinkenoog. En vooral in
het oog springt een bloemlezing
met-vertalingen uit de grote
Franse poëzie van de 20e eeuw,
van de hand van Jan Mysjkin.
Interview
Om een indruk te krijgen van het
karakter van Poëziekrant volgt
hier de inhoud van het laatst ver
schenen nummer. Uitgebreide in
terviews met Willem van Toorn
en met Rutger Kopland, nieuwe
gedichten van Stefaan van den
Bremt, Ivo van Strijtem en Peter
Ghyssaert; recensies van werk
van Benno Barnard, Hans Ten-
tije, Jan Kuijper, Maurits van
Liedekerke, Lucebert, Leendert
Witvliet (jeugdpoëzie), Simon
Vinkenoog, Jules Deelder, Zbig-
niew Herbert, Peter Ghyssaert en
'Dichters tegen racisme'; verta
lingen van poëzie van Garcia
Lorca en Marcel Marien, en een
hoop rubrieken, zoals 'Kort
jeugd' ('Welk ander tijdschrift
besteedt aandacht aan poëzie
voor de jeugd?'), 'Gelauwerd/be
kroond', 'Poweetjes', 'Kort', 'Li
teraire prijzen'. Tenslotte is er de
'Agenda', waarin opgenomen li
teraire evenementen van Almere
tot Dworp, van Gent tot Harder
wijk, van Vlissingen tot Zonne-
beke.
Poëziekrant ontvangt een subsi
die van de Vlaamse regering, die
genoeg is voor 24 procent van de
totale kosten, aldus Tibergien.
De rest moet Poëziekrant zelf op
brengen.
Van de zijde van de Nederlandse
overheid krijgt het magazine
niets. Toch zijn de verdiensten
van deze onvermoeibare poëzie-
voorvechter in Nederland niet
helemaal onopgemerkt gebleven.
In 1993 ontving Willy Tibergien
van de Jan Campert Stichting de
G. H. 's-Gravezandeprijs voor
culturele verdiensten.
'Poëziekrant. Onafhankelijk tijd
schrift voor Nederlandstalige poë
zie en buitenlandse poëzie in Ne
derlandse vertaling'. Verschijnt
zes maal per jaar. Uitg./hoofdred.
Willy Tibergien. Losse nrs. 13,-.
Abonnement 60,-. Adres:
Hoornstraat 11, 9000 Gent, tel. 09
225 22 25.
Op 23 juni gaat in het nieuwe
Bredase supertheater de specta
culaire theater-enscenering van
het Koninklijk Jeugdtheater uit
Antwerpen in Nederlandse pre
mière. Zij blijft daar een maand
lang staan en zal vervolgens een
toernee maken langs nog acht an
dere Nederlandse schouwburgen.
De producenten, het KJT en de
commerciële organisator Show
Projects, hopen met deze Neder
landse toernee (123 voorstellin
gen) 140.000 bezoekers te trek
ken.
In de grote zaal van het Chassé
Theater met zijn 1200 stoelen re
kent men tenminste op een bezet
tingsgraad van zeventig procent.
Daartoe is een landelijke publici
teitscampagne gestart.
Directeur Reg ten Zijthoff is niet
bang voor zo'n langdurige Breda
se voorstellingenreeks midden in
de zomer. „Er zijn in deze omge
ving tenslotte ook nog iedere zo
mer honderdvijftig stampvolle
campings."
In Antwerpen, waar Suske
Wiske de Musical vanaf eind ok
tober 1994 tachtig maal werd ge
speeld, trok zij 100.000 bezoe
kers. „Nu 'hebben wij de troef,"
aldus een woordvoerder van het
KJT, „dat we met een regionale
spreiding gaan werken. Het fi
nanciële risico wordt gedeeld
door de deelnemende theaters en
het gezelschap. De toegangsprijs
bedraagt gemiddeld dertig gul
den."
Op 10 juni moeten al de repetities
in het Chassé Theater beginnen,
waar na de bouwstaking een race
tegen de klok wordt gevoerd om
de grote zaal, de foyer met hore-
ca-faciliteiten en de nog lang niet
voltooide entree tijdig gereed te
hebben. „Het lukt wel," aldus
Ten Zijthoff, „al is het kantje-
boord."
Voor de Nederlandse toernee is
de musical enigszins herschreven
(met weglating van al te Vlaamse
termen), werd hij een half uur in
gekort en zijn er meer dansante
scènes ingelast om het geheel nog
wat flitsender te maken.
De schitterende Antwerpse de
cors zijn om technische redenen
vervangen door nieuwe 'even
wonderschone decors' die passen
in de Nederlandse toneelhuizen.
In Antwerpen kwamen de decors
namelijk uit de toneelvloer, wat
zelfs in het Chassé Theater niet
mogelijk is.
De cast is op één speler na dezelf
de als van de succesvolle Ant
werpse produktie. Het grappige
stel uit deze familie-musical over
de Sterrentapper van professor
Barabas, die hen een spannende
tijdreis doet maken, liet gisteren
de vrolijke openingssong klinken
op het podium van het Chassé
Theater. Suske en Wiske, Tante
Sidonia, Lambiek en Jerommeke
stalen even de show, terwijl hoog
op het tweede balkon de schurk
Krimson verscheen.
Ster van het spektakel zal onge
twijfeld opnieuw de mannelijke
acteur Aimé Anthonie worden in
zijn komische travestierol van de
bonestaak Sidonia. Niettemin
sprak regisseur Jos Dom van het
Koninklijk Jeugdtheater, het
grootste van Europa, gisteren van
„een tweede voorstellingenreeks
die geen kopie wordt van die uit
Antwerpen. We hebben daar be
keken wat wel en niet werkte en
hebben zo een helderder voor
stelling kunnen maken. Het
tekstgebruik is aangepast aan
Nederland. Fabiola heet nu Bea
trix."
Den Haag/Münster (anp) - In het Duitse Münster wordt maan
dag het Haus der Niederlande geopend. In dit gebouw zijn drie
instituten van de Westfalische Wilhelms-Universitat samenge
bracht die zich bezighouden met de Nederlandstalige cultuur.
Het Haus der Niederlande is ge
vestigd in het Krameramtshaus,
een renaissancegebouw dat in
1648 tijdens de vredesbesprekin
gen in Münster tussen de Neder
land en Spanje diende als onder
komen van de Nederlandse dele
gatie.
In het pand zijn drie universitaire
instituten ondergebracht. Aller
eerst het Zentrum für Niederlan-
de-Studien, een onderwijs- en
onderzoekcentrum op het gebied
van de Nederlandse geschiedenis,
taal, cultuur, economie en sa
menleving (60 studenten).
Daarnaast het Niederliindisches
Seminar, instituut voor Neder
landse taal en letterkunde van de
Münsterse universiteit (350 stu
denten).
En tenslotte Sondersammelgebiet
Niederlandisches Kulturkreisde
collectie van 70.000 boeken en
tijdschriften over Nederland en
de Nederlandstalige gebieden.
Van onze verslaggever
Den Bosch - De elfde versie van het Theaterfestival Boulevard
in Den Bosch biedt dit jaar ruim 150 voorstellingen van Bra
bantse, nationale en internationale gezelschappen. Het festival
begint op vrijdag 4 augustus en duurt tot en met zondag 13 au
gustus.
Veel voorstellingen zijn zoals ge
bruikelijk te zien in speciale
theatertenten op de Parade, aan
de voet van de Sint-Jan. Daar
naast speelt het festival zich af op
enkele andere lokaties in de Bra
bantse hoofdstad. De meeste lo
katies liggen op loopafstand van
het festivalterrein; zoniet, dan is
er gratis busvervoer.
Vrijwel alle disciplines komen
aan bod: circus, muziek, toneel,
dans en film. Daarnaast besteedt
het festival evenals vorig jaar
aandacht aan beeldende kunst,
toen op verschillende plaatsen
speciaal ontworpen installaties te
zien waren. Ook zijn er speciale
voorstellingen voor jongeren.
Een van de hoofdacts is het Fran
se Que-Cir-Que, waarmee de
Boulevard de traditie voortzet
van het theatrale circus. De ac
teurs van Que-Cir-Que nemen de
fakkel over van Cirque Plume en
Circus Oz, die eerder bewezen
dat een circus meer is dan een
poedel die door een brandende
hoepel springt.
Het Franse circus, dat voor het
eerst naar Nederland komt,
brengt een alchemie van dans,
acrobatiek en toneel.
Toneel
Op het gebied van toneel is een
speciale bewerking te zien van
Flauberts Verzoeking van de Hei
lige Anthonius door Theater Ad-
hoc in een regie van Jan van den
Deze voorstelling over alles wat
God verboden heeft gaat tijdens
het festival in première op
een
bijzondere lokatie' in de stad, al
dus de organisatie. Het Ensemble
Leporello, Joost Prinsen en Vivi-
ane de Muynck spelen mee.
Het Zuidelijk Toneel komt verder
met een reprise van Tramlijn die
verlangen heet, waarin de
Vlaamse Chris Nietvelt overtui
gend de hoofdrol opeist. De Blau
we Maandag Compagnie brengt
het succesvolle Joko nog een
keer. Theatergroep Mug met de
Gouden Tand speelt Enter, een
voorstelling die het begrip toneel
ver overschrijdt.
Oploopjes
Muzikale combinaties worden
gelegd door de zangeres Plattèl
en het kamerorkest Brabant Con
sort, tijdens twee speciale nacht
concerten. Plattèl zorgde vorig
jaar voor oploopjes bij de Opera
tent, waar haar concerten - een
mengeling van klassiek en pop -
steevast uitverkocht waren.
Verder is er op het festival we
derom La Scala sotte le Stelle te
zien, de opvallende namaakthea-
terwand met loges uit een opera
gebouw.
Danssalon La Luna opent op
nieuw haar deuren en jazzlief
hebbers kunnen terecht bij de op
tredens in de serie Jagz around
Midnight.
De kaartverkoop van de genoem
de voorstellingen start op 1 juni
bij de bespreekbureau's van de
VVV's; de kaartverkoop voor het
gehele festival begint dinsdag 4
juli bij de Boulevardkassa in het
Theater aan de Parade. De Festi
val informatielijn, telefoon 073-
137671, is dag en nacht bereik
baar.