Twintig jaar Poëziekrant, onopgemerkt in Nederland POËZIEKRANT Ad Zfiider ^unstenFESTIYALdesArts in Brussel afgeslankt verder fël 8.195,- dlektie die een klok! hvbantlQgk Nieuwe artiesten in het hok van Kroeske Suske Wïske even al in Chassé Theater Centrum van Nederlandse cultuur in Duits Münster Ruim 150 optredens op Boulevard in Den Bosch GROTE GIDS D4 Willy Tibergien, een gedreven pleitbezorger van de dichtkunst POEZiEKRANT GESPREK MET ornas Liesk AHMED SHEIKH HABHANY fcërinars Nolens Première musical 23 juni in Breda tmmvbw WrtaaM ''-ixWJ ntt.'l pdSTEM VRIJDAG 12 MEI 1995 AMAZONE Glanzende metaal- Rondom voorzien van jze omlijsting. Compleet wapparatuur. MILANO Strakke greeploze in. Uitgevoerd in wit met ver- nde zijden. Afm. 280 x 160 cm, tt alle inbouwapparatuur. s jzjasr- RONDO Moderne witte soft-line metalen laden, 4-zijdig afge- »n, flessen- en ladenkast en ijstalen schouw. Afm. 300 cm et alle inbouwapparatuur ijs 43*93^ mor Eddie Vaes 5 t Brusselse KunstenFESTIVALdesArts dat je jaar prestigieus en tweetalig uit de start- !0sfken schoot, zag dit jaar haar middelen ge- h lveerd, moest haar zaalprodukties drastisch L«chroeven en de festivalduur beperken 't een halve maand, van gisteren tot 27 mei. th blijft de festivaldirectie hoge kwaliteit en Internationaal interessante creaties nastreven. L^stenFESTTVALdesArts bracht in haar eer- litie niet alleen hoge internationale kwaliteit slaagde er in ook Vlamingen, Brusselaars en n daarmee gezamenlijk aan te spreken. Het jet deze nooit geziene financiële samenwer kt op gebied van cultuur, die dit festival zo'n jek karakter gaf. aar dreigt het festival nu de dupe van te worden, oor politieke tegenstellingen schroefde de Franse «eenschap haar inbreng terug van 0,55 naar 0,33 lijden. Zo meende ook de toch al gullere Vlaamse loverheid haar bijdrage te moeten afbouwen van 2,2 [is een waardevol bezit. Een juweel van ra cachet geeft aan uw interieur. Kom snel Jokkenkollektie van Nederland in het pand Ik. Meer dan 700 modellen klokken enj I Brabant Klok is nu extra aantrekkelijk, verlaagd is van fl. 375»- voor fl. 275.-. Hok! jisebaan 65 (Industrieterrein Kerkhoven). Oisrrrwijk. Telefoonnummer 04242-88565. AN T/M15 JULI VOOR U KLAAR BIJ UW MERCW vice, tel. 01626-86107 OUDENBOSCH: RAAMSDONK: Watersportcentrum Hermen Nautic Watersport, tel. 01621-14423 1VEER: NI0N Watersport, tel. 01621-1299' 1H.0. Swartele, tel. 01150-30347 ledrijfC. Bal, tel. 01660-2440 naar 1 miljoen gulden. Alleen het Brussels Gewest bleef haar subsidies van 0,22 miljoen gulden trouw. Het festival dreigt op deze manier gemangeld te worden in het afbieden van de politieke subsidiege vers. Door het drastische inkrimpen van de midde len heeft Frie Leysen, directeur van het kunsten- FESTIVALdesArts, haar artistieke ambities niet helemaal kunnen realiseren, maar dat belet haar niet stug door te gaan met het brengen van kwali teit op een internationaal niveau. Het festival telt nog 13 zaalprodukties waarvan 9 wereldcreaties. Van de Nederlandse groep De Trust gaat hier op 11 mei Faust in première, in een regie van Theu Boer- mans en een bewerking van Gustav Ernst (tot 20 mei). Van 13 tot 20 mei is er de wereldcreatie van een andere Faust, Faustae Tabulaevan de merk waardige internationale theatermaker van Brussel se afkomst Thierry Salmon. Zijn Faust vertrekt vanuit Gounods gelijknamige opera. Deze twee zeer uiteenlopende Faustprodukties vormen boeiend vergelijkingsmateriaal. Zowel Boermans als Sal mon waren ook vorig jaar al manifest aanwezig op het festival. De festivaldirectie kiest voor het opvol gen van eenmaal geselecteerde groepen. Graag had men ook het Schauspielhaus uit Hamburg naar hier gehaald met de Faust van Fernando Pessoa in een regie van de Zwitser Christoph Marthaler. Vooral omdat Marthaler ook vorig jaar het festival met succes opende. Maar voor de dure produktie uit Hamburg was er helaas geen geld. Ze is wel te zien in juni op het Holland Festival. Uit Vlaanderen zelf komt de Needcompagny met deel twee van The Snakesong Trilogy (23 tot 27 mei) en Jan Fabre laat drie solo's dansen op muziek van Eugeniusz Knapik (11 tot 19 mei). Dit werk zal weldra ook in Neder land te zien zijn. Er is ook dit jaar een sterk aanbod uit het verre oos ten, vooral met de nieuwste creatie van Mou Sen Yellow Flowers under the Sky in the Homeland. Vorig jaar was de Chinees Mou Sen de revelatie van het festival. Nu brengt hij een epos over drie gene raties in het China van de twintigste eeuw (20 tot 26 mei). Uit Japan komt de experimentele groep Dumb Type (14 tot 19 mei) met een stuk op thema's als ho moseksualiteit, isolement en liefde in een hi-tech decor. Wat de dans betreft gaat choreografe Ea So la met haar compagnie in een grootschalige pro duktie op zoek naar haar Vietnamese wortels en legt daarmee tevens de wonden bloot van de oorlog (22 tot 27 mei). En dan is er nog de Amerikaanse dansmeesteres Trisha Brown met haar wereldcrea tie If you couldn't see me M.O. op muziek van het Musikalisches Opfer van J.S. Bach. (21 tot 23 mei) Na de voorstellingen kunt u terecht in het festival centrum annex festivalcafé voor nu eens een multi media programma, dan weer een filmprogramma met o.m. twee Faust-verfilmingen inclusief de ma gistrale Faustversie van de Duitse cineast Murnau uit 1926, of u kunt mee op een verrassend artistiek nachtparcours door Brussel. Vergeet ook niet de Faustdag op 14 mei met lezingen, films etc.. Be spreekbureau en festivalcentrum zijn gehuisvest in de Beursschouwburg aan de Ortsstraat 22 in het hartje van Brussel (metro Beurs). Inlichtingen en mogelijkheid tot reserveren krijgt u op het nummer 00-3225112005. joorHans Rooseboom Cent - Al twintig jaar ver schijnt 'Poëziekrant' in Gent. lts maal per jaar komt dit ac- aele, fraai verzorgde poëzie- I magazine uit - vrijwel onop- ,emerkt in Nederland, hoewel I |et tijdschrift toch de gehele Nederlandstalige dichtkunst I tot onderwerp heeft. I Drijvende kracht achter Poëzie- \\mt (zonder 'de') is vanaf de start Willy Tibergien. Het doel: je promotie van de poëzie in al verschijningsvormen, zon- logma's of stellingen. I jk werd indertijd gestimuleerd Ijoor het Nederlandse tijdschrift Gedicht dat korte tijd werd uit een door de Bezige Bij, onder tie van Remco Campert. I Gedicht was een prachtig blad, ik Ins er gek op," vertelt Willy Ti- i bergien, de oprichter, hoofdre dacteur en uitgever van Poëzie- I kat. Met een oplage van 1750 is I je krant het tweede grootste lite- Iraire tijdschrift van Vlaanderen |(na het Nieuw Wereld Tijd- 1 schrift). Ilitgever/hoofdredacteur Willy [Tibergien is ooit omschreven als 'een wonderlijke Vlaamse vogel, |een innemende, bedachtzame, )elige jongen, die van Kelti- i muziek houdt en door be- Iwonderaarsters omschreven wordt als een sprookjesprins." [(Utrechts Nieuwblad, 1979). [Maar hij is ook een praktische [doorzetter, wiens inspanningen al twintig jaar succes hebben. Echte krant „Ik wilde met mijn poëzietijd- schrift méér dan Remco Campert in Nederland. En ovrigens heb ik I het ook langer volgehouden, I want de uitgave van Gedicht is na een paar jaar gestaakt. Wat ik ride was een echte krant, zoals denaam aangeeft. Dat wil zeggen i «at* mt-m** v»t t *4 Interviews toger M. j. de Neef IHTERHATlGHAi ROTTERDAM HX.1Kr !MTCfWAnCMt«8tT mxmm I If IvoGay VE BZHT SLAAF ALSJE 48 TB AD1TIE OBTKENT* Drie voorkanten van Poëziekrant uit een twintigjarige historie van Noord en een magazine dat in de eerste plaats informatief is en actueel, en niet zozeer programmatisch of polemisch. Geen cryptisch blad voor anderhalve lezer. Een blad dat poëzie biedt en ook kritische beschouwingen en trends in de JMpt ve*Bazihg Wxngoed boek schrijft een vol- Ipd. Een meeslepend moord- wtrhaal zorgt voor nachtenlange wsiige dromen, een levensecht Kchologisch drama voor oe- lifrfoze introspectie en een me- jrarfio/isc/ie zwerftocht langs de wrien van de jeugd, voert terug naar de eigen kindertijd. I«u Paumen en Rosalie Sprooten flaneren in hun briefwisseling Vlustricht met en zonder rouge' (Dutch Publishers Educative, bigraaf) over de Boschstraat, passeren de eeuwige vlam van Min- «ileers. spreken schande van de uitbuiterspraktijken van de kerami- pie industriëlen Regout en staan stil bij het vroegere nonnenwees- FBdal door zijn oranje restauratieverpakking het oude, armelijke 'tier een koninginnedaguitstraling geeft. woord, jammer genoeg, over de geschiedenis van treurnis, ar- N en maatschappelijke schande waar het klooster voor stond. PWeii en Paumen zijn van te fatsoenlijke afkomst om door de lïl" schaamte en tranen te gaan. Heeroom hebben ze zodoende [Wgeteld. Een massieve zwartrok met bulderstem en groot, of beter '"'klein hart. Een Waal die zich in had laten lijven bij de goddelijke omroepen van vadertje Lemmens, de bisschop van de Sterre der geestelijke gastarbeider, die een monument in Midden-Lim- fcgwitf. 'Ju® decennia lang prefect, oppersurveillant, van een bisschoppe- f' co'lege en had binnen en buiten die functie zoveel respect afge- "gen dat de bisschop vond dat hij hem uit zijn residentie moest *'mnen. Voor zijn laatste jaren werd hij naar Maastricht gezonden 'aar in gehoorzaamheid het RK-godsdienstonderwijs aan een Pje middelbare school op poten te zetten. Üf ^et> woonde in het weeshuis en ontving de pelgrims uit zijn L's,an¥aa,s. Voor zijn verjaardagen reisden er bussen af, de L*',"les betoonden gastvrijheid aan zijn vrienden en als dank dans- fïen aan het slot van de dag 'De Wever'. Een folkloristische "'°ndse dans over een nieugeborene, waarvan de bezorgde fa- ^°P' da' hij niet het uitzichtsloze bestaan van een wever hoeft bezoekers werden ook op prijs gesteld. Die maakten er ,(j vant gingen op kooptocht in de toen nog exclusieve waren- V"n de Prov'neiehoofdstad, tracteerden zichzelf op een lunch- ■W T' en V^aa' en kwamen na schooltijd voor een goed ge- tep en hartversterking naar de Boschstraat. '■Iruk"l'jd, het was hooguit het openbaar vervoer dat eni- l„. °P zijn inlevingsvermogen legde. Een jonge moeder die met Z00n ^anSs kwam voor raad was even welkom als een ge- '"siio on^aar- En hij drong niet aan. Het kind ontving ranja eP uit de feestvoorraad van de wezenkeuken, vertelde hoe erop de Baileybrug, die de door oorlogsherinnering gescheiden 1Pies mferb°td, uitgegeleden was met haar tas vol nieuwe koffie- JHu"e °Pn'euw in tranen uit. Moeder leek van haar voet- ee' ueeroom wilde zien wat de schade was. Op het linker- i!t ."^"haafwotd en in het karbies niets. De kopjes, de eerste die OorLn n°eveelheden van twaalf te krijgen waren, bleken van voor- m«\laliteit ^'fkzeeg een heiligenleven om te bebladeren, viel in slaap in tedei 'et"?s'0É>'en werd door de gewijde handen net op tijd l"ig aals,e 'rein in een door heeroom betaalde taxi gelegd. De aan 6 Boschstraat werd gesloten. Minckeleers verlichtte Jim v donkere weg en in de duisternis was nog net het op- l<n.Een" e, verSane Grand Hotel du Levrier de l'aigle noir te le- Sr met een e'Sen geschiedenis, maar dat verhaal heeft Je- 'oten'WepZoon va" taalsle uitbater, al, uitgedaagd door I&p,,"(turnen, verteld. Een goed boek dwingt de lezer immers boek te schrijven. poëziewereld Zuid." Een open en leesbaar tijdschrift, zonder binding aan een bepaalde literaire school of richting, dat is de Poëziekrant na twintig jaar nog steeds. Tibergien sluit geen enkele stroming in de poëzie uit, of het nu experimenteel of her metisch is, of Kees Stip. Debu tanten worden verwelkomd. „Ie dereen moet een kans krijgen. In Vlaanderen bestaan niet alleen Hugo Claus, Herman de Coninck, Eddie van Vliet en Leonard No- lens. Ik wil ook graag de onder stroom aan bod laten komen. Honderden debutanten hebben in de loop der jaren bij ons een kans gekregen. Sommige daar van hebben naam gemaakt. Ik noem Charles Ducal, Myriam Van hee, Stefan Hertmans, Tom Lanoye." Primeurs Hoewel je met een frequentie van zes maal per jaar moeilijk op pri meurs kunt jagen, is Willy Tiber gien toch trots op een aantal van die 'primeurs'. „Wij hadden ooit het enige interview met Jotie 't Hooft. En jaarlijks zijn wij aan wezig op Poetry International, waar wij altijd met een aantal spraakmakende interviews van daan komen, bijvoorbeeld met Russische dichters. In 1990 inter viewde Poëziekrant Derek Wal- cott, een betrekkelijk onbekende dichter. In 1992 kreeg hij de No belprijs." In de loop der jaren is naast Poë ziekrant in Gent het PoëzieCen- trum ontstaan, eveneens geleid door Willy Tibergien. „Het Poëziecentrum is een uniek docu mentatie-, informatie- en studie centrum voor de Nederlandstali ge poëzie en buitenlandse poëzie in Nederlandse vertaling." Daarnaast heeft het PoëzieCen- trum als voornaamste taak het uitgeven van belangwekkende Van onze rtv-redactie Een aandoenlijk tafereeltje uit de 2 Meter Sessies. De sfeergevoelige Heather Nova zingt, omringd door bran dende kaarsen, de sterren van de hemel in de intieme studio. Het snoer van haar gitaar vat vlam en de zange res valt met een welgemeend shit! uit haar rol. Samen met J.J. Cale en The The bijt Heather Nova vanavond de spits af van een nieuwe reeks 2 Meter Sessies. Fragiel en intro vert klinkt ze. Veteraan J.J. Cale daarentegen komt onverschillig over. Alsof de genuttigde bourbon van de avond tevoren nog niet is afgebroken. Van de ongeschoren 56-jarige Cale is maar één lied te horen, de klassieker After Mid nightvolgende week meer. Verre van nonchalant gaat de wereldvreemde, mediaschuwe Matt Johnson te werk. Hij is de drijvende kracht achter de Lon- dense band The The. Dit jaar heeft hij zich gestort op het werk van Hank Williams. Het knappen van een snaar tijdens de sessie kan hem niet deren. Studiootje Jan Douwe Kroeske is weer de presentator van de sfeervolle sessies, die zijn opgenomen in een afgelegen studiootje in Ne- derhorst den Berg. „Dit is ons hok geworden", zei Kroeske bij de perspresentatie. Ditmaal ressorteert hij - de NPS is immers afgesplitst van de NOS - onder NPS-directeur Willem van Beusekom, die zich in zijn Vara-radiotijd bekom merde om popmuziek. „In die periode heb ik Jan Douwe leren kennen. Het is aardig te consta teren dat onze wegen elkaar weer kruisen." Van Beusekom spreekt van een centrale rol voor Jan Douwe *Matt Johnson van The The, gast in '2 Meter Sessie' Kroeske in de muziekprogram- werking met Vara en VPRO) is mering van de komende weken, er de documentaire 2 Meter de Na zeven delen 2 Meter Sessies nacht in op 30 juni. Vijf bands en Pinkpop op 5 juni (in samen- en artiesten worden daarin ge- FOTO ROY TEE volgd die zich voorbereiden op een optreden in Paradiso. Onder hen Tony Joe White. NEDERLAND 1,21.28 UUR Van onze kunstredactie Suske Wiske, de populaire stripfiguren en hoofdrolspelers uit de gelijknamige Vlaamse musical, waren gistermiddag al even in het Chassé Theater in Breda. Het was een spannend mo ment toen in dit nog niet helemaal voltooide theater het brand- scherm omhoog ging en vanuit de immens hoge Venco-zaal de musical-artiesten zingend en dansend tevoorschijn kwamen. De Nederlandse pers was er getuige van, overdonderd door het onverwachtse theatereffect. verzamelingen poëzie. De nadruk ligt op Vlaamse dichters, maar onlangs verscheen een grote bloemlezing uit de gedichten van Simon Vinkenoog. En vooral in het oog springt een bloemlezing met-vertalingen uit de grote Franse poëzie van de 20e eeuw, van de hand van Jan Mysjkin. Interview Om een indruk te krijgen van het karakter van Poëziekrant volgt hier de inhoud van het laatst ver schenen nummer. Uitgebreide in terviews met Willem van Toorn en met Rutger Kopland, nieuwe gedichten van Stefaan van den Bremt, Ivo van Strijtem en Peter Ghyssaert; recensies van werk van Benno Barnard, Hans Ten- tije, Jan Kuijper, Maurits van Liedekerke, Lucebert, Leendert Witvliet (jeugdpoëzie), Simon Vinkenoog, Jules Deelder, Zbig- niew Herbert, Peter Ghyssaert en 'Dichters tegen racisme'; verta lingen van poëzie van Garcia Lorca en Marcel Marien, en een hoop rubrieken, zoals 'Kort jeugd' ('Welk ander tijdschrift besteedt aandacht aan poëzie voor de jeugd?'), 'Gelauwerd/be kroond', 'Poweetjes', 'Kort', 'Li teraire prijzen'. Tenslotte is er de 'Agenda', waarin opgenomen li teraire evenementen van Almere tot Dworp, van Gent tot Harder wijk, van Vlissingen tot Zonne- beke. Poëziekrant ontvangt een subsi die van de Vlaamse regering, die genoeg is voor 24 procent van de totale kosten, aldus Tibergien. De rest moet Poëziekrant zelf op brengen. Van de zijde van de Nederlandse overheid krijgt het magazine niets. Toch zijn de verdiensten van deze onvermoeibare poëzie- voorvechter in Nederland niet helemaal onopgemerkt gebleven. In 1993 ontving Willy Tibergien van de Jan Campert Stichting de G. H. 's-Gravezandeprijs voor culturele verdiensten. 'Poëziekrant. Onafhankelijk tijd schrift voor Nederlandstalige poë zie en buitenlandse poëzie in Ne derlandse vertaling'. Verschijnt zes maal per jaar. Uitg./hoofdred. Willy Tibergien. Losse nrs. 13,-. Abonnement 60,-. Adres: Hoornstraat 11, 9000 Gent, tel. 09 225 22 25. Op 23 juni gaat in het nieuwe Bredase supertheater de specta culaire theater-enscenering van het Koninklijk Jeugdtheater uit Antwerpen in Nederlandse pre mière. Zij blijft daar een maand lang staan en zal vervolgens een toernee maken langs nog acht an dere Nederlandse schouwburgen. De producenten, het KJT en de commerciële organisator Show Projects, hopen met deze Neder landse toernee (123 voorstellin gen) 140.000 bezoekers te trek ken. In de grote zaal van het Chassé Theater met zijn 1200 stoelen re kent men tenminste op een bezet tingsgraad van zeventig procent. Daartoe is een landelijke publici teitscampagne gestart. Directeur Reg ten Zijthoff is niet bang voor zo'n langdurige Breda se voorstellingenreeks midden in de zomer. „Er zijn in deze omge ving tenslotte ook nog iedere zo mer honderdvijftig stampvolle campings." In Antwerpen, waar Suske Wiske de Musical vanaf eind ok tober 1994 tachtig maal werd ge speeld, trok zij 100.000 bezoe kers. „Nu 'hebben wij de troef," aldus een woordvoerder van het KJT, „dat we met een regionale spreiding gaan werken. Het fi nanciële risico wordt gedeeld door de deelnemende theaters en het gezelschap. De toegangsprijs bedraagt gemiddeld dertig gul den." Op 10 juni moeten al de repetities in het Chassé Theater beginnen, waar na de bouwstaking een race tegen de klok wordt gevoerd om de grote zaal, de foyer met hore- ca-faciliteiten en de nog lang niet voltooide entree tijdig gereed te hebben. „Het lukt wel," aldus Ten Zijthoff, „al is het kantje- boord." Voor de Nederlandse toernee is de musical enigszins herschreven (met weglating van al te Vlaamse termen), werd hij een half uur in gekort en zijn er meer dansante scènes ingelast om het geheel nog wat flitsender te maken. De schitterende Antwerpse de cors zijn om technische redenen vervangen door nieuwe 'even wonderschone decors' die passen in de Nederlandse toneelhuizen. In Antwerpen kwamen de decors namelijk uit de toneelvloer, wat zelfs in het Chassé Theater niet mogelijk is. De cast is op één speler na dezelf de als van de succesvolle Ant werpse produktie. Het grappige stel uit deze familie-musical over de Sterrentapper van professor Barabas, die hen een spannende tijdreis doet maken, liet gisteren de vrolijke openingssong klinken op het podium van het Chassé Theater. Suske en Wiske, Tante Sidonia, Lambiek en Jerommeke stalen even de show, terwijl hoog op het tweede balkon de schurk Krimson verscheen. Ster van het spektakel zal onge twijfeld opnieuw de mannelijke acteur Aimé Anthonie worden in zijn komische travestierol van de bonestaak Sidonia. Niettemin sprak regisseur Jos Dom van het Koninklijk Jeugdtheater, het grootste van Europa, gisteren van „een tweede voorstellingenreeks die geen kopie wordt van die uit Antwerpen. We hebben daar be keken wat wel en niet werkte en hebben zo een helderder voor stelling kunnen maken. Het tekstgebruik is aangepast aan Nederland. Fabiola heet nu Bea trix." Den Haag/Münster (anp) - In het Duitse Münster wordt maan dag het Haus der Niederlande geopend. In dit gebouw zijn drie instituten van de Westfalische Wilhelms-Universitat samenge bracht die zich bezighouden met de Nederlandstalige cultuur. Het Haus der Niederlande is ge vestigd in het Krameramtshaus, een renaissancegebouw dat in 1648 tijdens de vredesbesprekin gen in Münster tussen de Neder land en Spanje diende als onder komen van de Nederlandse dele gatie. In het pand zijn drie universitaire instituten ondergebracht. Aller eerst het Zentrum für Niederlan- de-Studien, een onderwijs- en onderzoekcentrum op het gebied van de Nederlandse geschiedenis, taal, cultuur, economie en sa menleving (60 studenten). Daarnaast het Niederliindisches Seminar, instituut voor Neder landse taal en letterkunde van de Münsterse universiteit (350 stu denten). En tenslotte Sondersammelgebiet Niederlandisches Kulturkreisde collectie van 70.000 boeken en tijdschriften over Nederland en de Nederlandstalige gebieden. Van onze verslaggever Den Bosch - De elfde versie van het Theaterfestival Boulevard in Den Bosch biedt dit jaar ruim 150 voorstellingen van Bra bantse, nationale en internationale gezelschappen. Het festival begint op vrijdag 4 augustus en duurt tot en met zondag 13 au gustus. Veel voorstellingen zijn zoals ge bruikelijk te zien in speciale theatertenten op de Parade, aan de voet van de Sint-Jan. Daar naast speelt het festival zich af op enkele andere lokaties in de Bra bantse hoofdstad. De meeste lo katies liggen op loopafstand van het festivalterrein; zoniet, dan is er gratis busvervoer. Vrijwel alle disciplines komen aan bod: circus, muziek, toneel, dans en film. Daarnaast besteedt het festival evenals vorig jaar aandacht aan beeldende kunst, toen op verschillende plaatsen speciaal ontworpen installaties te zien waren. Ook zijn er speciale voorstellingen voor jongeren. Een van de hoofdacts is het Fran se Que-Cir-Que, waarmee de Boulevard de traditie voortzet van het theatrale circus. De ac teurs van Que-Cir-Que nemen de fakkel over van Cirque Plume en Circus Oz, die eerder bewezen dat een circus meer is dan een poedel die door een brandende hoepel springt. Het Franse circus, dat voor het eerst naar Nederland komt, brengt een alchemie van dans, acrobatiek en toneel. Toneel Op het gebied van toneel is een speciale bewerking te zien van Flauberts Verzoeking van de Hei lige Anthonius door Theater Ad- hoc in een regie van Jan van den Deze voorstelling over alles wat God verboden heeft gaat tijdens het festival in première op een bijzondere lokatie' in de stad, al dus de organisatie. Het Ensemble Leporello, Joost Prinsen en Vivi- ane de Muynck spelen mee. Het Zuidelijk Toneel komt verder met een reprise van Tramlijn die verlangen heet, waarin de Vlaamse Chris Nietvelt overtui gend de hoofdrol opeist. De Blau we Maandag Compagnie brengt het succesvolle Joko nog een keer. Theatergroep Mug met de Gouden Tand speelt Enter, een voorstelling die het begrip toneel ver overschrijdt. Oploopjes Muzikale combinaties worden gelegd door de zangeres Plattèl en het kamerorkest Brabant Con sort, tijdens twee speciale nacht concerten. Plattèl zorgde vorig jaar voor oploopjes bij de Opera tent, waar haar concerten - een mengeling van klassiek en pop - steevast uitverkocht waren. Verder is er op het festival we derom La Scala sotte le Stelle te zien, de opvallende namaakthea- terwand met loges uit een opera gebouw. Danssalon La Luna opent op nieuw haar deuren en jazzlief hebbers kunnen terecht bij de op tredens in de serie Jagz around Midnight. De kaartverkoop van de genoem de voorstellingen start op 1 juni bij de bespreekbureau's van de VVV's; de kaartverkoop voor het gehele festival begint dinsdag 4 juli bij de Boulevardkassa in het Theater aan de Parade. De Festi val informatielijn, telefoon 073- 137671, is dag en nacht bereik baar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 19