De wegwerpcultuur van Rotterdam in beeld ÈKEN Wandelen van Wederopbouw naar de toekomst op expositie in loods ii mooie liefde I Een kille moraliteit IN BEELD De Stoel van Doorenweerd PESTEM GROTE GIDS D3 het Amstel Hotel in AmsterH omma van 100.000 gulden uit?!! s Literatuur Prijs. Speculeren ilaties vaak zeer uiteen lopen r! brt, waarin de vijf genomineerd jrsvoorzitter Rinnooy Kan, noem een zoektocht naar het vèrlede boek dat een belangrijke plJ d .ate Dorrestein een roman van in op een klassieke misdaadroman in een min of meer van de buiter is en er valt een dode. Toch is k te weten wie het heeft gedaan lans, over een 11-jarig jongetj, de 'originaliteit, de volgehoud compositorische vindingrijke y een verrassende, intrigerende huis, dat de gebeurtenissen be. an de schrijver, noemt de jury ee, doordachte en fraai geschrevei Gewassen vlees van Thomas Ho: en opvallend en gedurfd karakt! nschap, literaire bevlogenheid e Willem van Toorn gaat over ee met de waarheid achter het ver subtiele roman is volgens de jur beheersing en het ontbreken va ineerde het boek vooral wegens c ng van het thema; de fundament! communicatie, omdat haar boek als enige 'interj dot van rekening de enige vrout vaarschijnlijk een wat toegankelijJ vorig jaar met het niet gemakkelij verd uitgeroepen, ruimschoots aandacht aan de Lij trlandse Programma Stichting) w net Passages Extra, waarin bek één minuut hun favoriete boek mi 'ova de officiële bekendmaking nog een aflevering van Passage undigen uit binnen- en buitenlani juryberaadslagingen. tatie moet Daan het portret schil] deren van Liliane, de zus van IcaJ rus. Eerlijk zegt Icarus waaronf hij graag met Daan optrekt:1 komt van een eiland, en je hand aan mijn lippen als ik onzin uit] kraam. Ik weet wat het waard isj maar jij geeft me het prettige ge] voel dat ik superieur ben.' Daan wordt wanhopig verliefij op Liliane, de Mata Hari vand' Oudemanhuispoort, zoals hij i deel twee verliefd werd op Jettl die door sommigen schappelijk bezit werd genoemd] Met Liliane wordt het natuurlijk niets, maar zijn wanhopige ver liefdheid geeft Daan de mogelijk heid om met zijn grote liefde af t(' rekenen, Reina Bor, die liever il Leiden ging studeren dan Daas naar Amsterdam volgen. D nam hij haar zo kwalijk dat t het heeft uitgemaakt. Toch schrijft hij haar brieven, hij overigens niet verstuurt. Wm dende brieven, zonder hoofdlet-j ters, als voortmalende gedachten] waaruit duidelijk blijkt hoe bej langrijk Reina nog steeds is. Deze brieven vormen het verhaal naast het verhaal, een ontroerends aanvulling van Daan op Daanj De liefde voor Liliane en de lief de voor Reina zijn de kern var het verhaal. Als Daan het geheii van Icarus en Liliane ontdekt, in direct weer door Wubbe, k tot rust. Hij kiest voor Reina en kan voortaan op eigen krach) verder. Daarmee bewijst Daal dat de wet van meneer Weever de hoedenmaker, uitkomt: hel gaat niet om de hoed die mei» vraagt, maar de hoed die pastj Van deze meneer Weever schets! Dros en passant een mooi melanj choliek beeld. Zelden zal een titel de lading z perfect dekken als in dit gev Daan zegt het zelf: '^ereel!^j uren doorzagen over ongelukkig liefdes, over een liefde die geluk] kig is, zo'n ongecompliceerde rj -f- humorist tintel iHet beeld van Zadkine in het Rotterdam van 1966. De Hema, produkt van de Wederopbouw, bezwijkt nu al weer onder de slopershamer om plaats te maken voor ultramoderne bebouwing. foto de jong van es Door Janny Kok „Rotterdam is geen stad die laag over laag legt, maar oude dingen weggooit en er nieuwe voor in de plaats brengt. Het is een voort durende vernieuwende stad. Als je er vijf jaar niet bent geweest ben je weer een nieuwe omge ving." Dat zegt projectleider ir. Herman Kossmann van de ten toonstelling '50 jaar Wederop bouw - 50 jaar Toekomst', die vanaf 18 mei te zien zal zijn in een 120 meter lange Romney- loods. Daar kunnen bezoekers met een kopte lefoon op het hoofd een denkbeeldige wandeling door de tijd maken en hun blik op de toekomst van de stad richten met behulp van film, video en andere ge- luids- en beeldopnamen, luchtfoto's en kaarten. De Romneyloods staat tegen over het nieuwe station Blaak en in de buurt van de historische Oude Haven met daarlangs 19e eeuwse (herbouwde) panden en gebouwen uit de jaren ze ventig en begin jaren tachtig. Daar wordt de stelling van Kossmann al be wezen. Het nieuwe spoorwegstation mag dan voltooid zijn, de laatste werk zaamheden zijn nog in volle gang aan een 'aangeklede' tramhalte en het ver wijderen van de laatste sporen van wat eens het luchtspoor was. Krap tien minuten lopen van station Blaak is te zien hoe Rotterdam om springt met de zogenoemde Wederop- bouw-architectuur, zoals het gebouw van het warenhuis van de Hema. Dat wordt afgebroken om plaats te maken voor ultramoderne bebouwing die past bij het nieuwe winkelcentrum dat on der het straatniveau van het Beursplein voor het WTC-Beursgebouw wordt ge bouwd. Belangstellenden voor hetgeen Rotter dam na het bombardement op 14 mei 1940 heeft gebouwd moeten - zo lijkt het - snel zijn, want anders kunnen ze alleen nog maar Wederopbouw-archi- tectuur op foto en film bewonderen. weer nieuw leven in te blazen. De busritten worden vooralsnog alleen op Open Momunentendag op 9 septem ber gehouden, wanneer de architectuur van de wederopbouw centraal staat bij de dan ook te maken zogenoemde We- deropbouw-wandelingen en te verto nen -films. De busritten lijken nu al zo succesvol te kunnen zijn dat coördina tor Ger ter Haar van het ArchiCenter al in gesprek is over prolongatie ervan. De ritten voeren in ieder geval langs het enige werkelijk uitgevoerde weder- opbouwplan Wereldhaven van de toen malige hoofddirecteur van de gemeen telijke stedebouwkundige dienst ir.W. Witteveen. Hij kreeg al op 18 mei 1940 de opdracht een nieuw stedebouwkun- maar er veel haalde dat niet uit. De 144 gebouwen die zij als 'handhaafbaar' aanmerkten, werden gesloopt, waar mee de kaalslag compleet was. Dat ge beurde 'om de wederopbouw van de nieuwe stad mogelijk te maken en dat kan niet op grond van het handhaven van bestaande bebouwing'. Ter Haar: „De snelheid waarmee Wit teveen in de loop van 1941 zijn eerste plan presenteerde bewijst dat hij er voor de oorlog ook al mee bezig was. Toen had Rotterdam een enorm pro bleem met de dichte bebouwing in de stad en de moeilijke verkeersafwikke ling. In het plan van Witteveen zat dan ook een verkeerswegenontwerp dat te gemoet kwam aan het verwachte uitvaardigde. Er was bovendien geen geld meer voor. Ter Haar: „Toen kwam er ruimte tot nadenken over Witteveens plan. Daarover ging het verhaal dat zijn plan te historiserend zou zijn, ter wijl hij toch tamelijk veel had ingegre pen in het historische ontwerp van de stad. In feite was alleen zijn architec tuur enigszins historiserend." „De kritiek op Witteveens werk kwam met name van een groep belangrijke in dustriëlen, die de Club van Rotterdam vormden. Daarin zaten onder andere de toenmalige Kamer van Koophandel voorzitter K.P. van der Mandele en di recteur C.H. van der Leeuw van de Van Nelle-fabriek, die zich tijdens de bouw van de fabriek in de jaren '30 een voor- Vast staat dat beelden uit het Rotter dam van de jaren '50, '60, '70 en '80 te zien zullen zijn op '50 jaar Wederop bouw' en dat op deze tentoonstelling zelfs een blik op de toekomst kan wor den gericht. Dat Rotterdam een 'weggooi-cultuur' heeft, valt niet helemaal te ontkennen, maar nadere beschouwing leert dat er nog veel waardevolle net na-oorlogse bebouwing staat. Het ArchiCenter Rot terdam vond die 'architectuur-schat ten' voldoende om de in de jaren '50 en '60 zo populaire Wederopbouw-ritten dig plan te maken voor een 'groot Rot terdam' dat 1,5 miljoen inwoners zou moeten kunnen huisvesten. De plannen werden met instemming van de Duitse bezetters gemaakt. Zij wilden van Rot terdam de grootste haven van het Der de Rijk maken. Witteveen en zijn collega's hadden in figuurlijke en letterlijke zin de ruimte. Na het bombardement ging een groep bouwpolitie-ambtenaren weliswaar de stad in om te inventariseren welke ge bouwen op economische en technische gronden behouden konden blijven, groeiende verkeer. Behalve de Coolsingel, de Goudsesingel en de Schiedamsesingel was er in zijn plan geen enkele straat fysiek op de zelfde plek als voor het bombardement terug te vinden. Er zal opvallend veel groen in zijn ontwerp voor de stad. Hij had onder meer 'groene wiggen' in zijn plan getekend, die de stad inleiden. Dat idee vind je terug in zijn Wereldhaven plan dat is uitgevoerd." Tot verdere uitvoering van Witteveens plannen kwam het niet door het bouw- verbod dat de Duitse bezetter in 1942 uitstrevend bouwheer had getoond." „Van Traa heeft de kritiek van de in dustriëlen goed aangehoord en verwerk in zijn plan dat in 1946 gereed kwam. Hij kon heel cru gezegd nog geen pot lood vasthouden, maar was een goed organisator. Dat is wel duidelijk ge worden." De stedebouwkundige moet ook toe komstvisie hebben gehad getuige het ruimtelijke in zijn plannen. Dat heeft Rotterdam de naam bezorgd ongezellig en winderig te zijn, maar het gaf Van Traa's opvolgers ook letterlijk de ruim te tot het 'invullen van lege plekken'. De eerste lege plekken werden al in 1949 opgevuld toen de bankgebouwen aan de Rotterdamse 'Fleetstreet', de Blaak, werden gebouwd en in 1951 toen het Groothandelsgebouw bij het Cen traal Station was verrezen. Het winkel centrum Lijnbaan in het stadscentrum kreeg in de jaren '50 gestalte. Hoe Rotterdam de open wonden door het bombardement heelde kon de be volking al in 1946 zien. Toen werden de eerste Wederopbouw-ritten van twee uur langs de nieuwe bebouwing geor ganiseerd, met in 1955 het absolute hoogtepunt: 107.000 deelnemers. In 1964 werden de rondritten afgeschaft, omdat ervoor nog maar een paar dui zend belangstellen den waren. Dit jaar is de herkan sing voor de rondrit ten langs de Weder- opbouw-architectuur. Intussen blikken de échte Rotterdammers al in de toe komst. Dat gebeurt niet alleen door grote stedebouwkundige plannen te maken - zoals het Integraal Plan Noordrand en het Havenplan 2010 - maar ze ook uit te voeren. De Kop van Zuid en het nu al zichtbare deel van de Erasmusbrug met zijn 139 meter hoge pyloon zijn daar het bewijs. 'De Wederopbouw', Romney-loods in de Oude Haven van Rotterdam, van 18 mei tot en met 18 september latie met een gewone hartelij J vent of een gewoon lief meis) daar valt niks over te zeggen. Met Ongelukkig verliefd ne Imme Dros ons getracteenML een erg mooi verhaal over de 1 1 de, het verwarrende en het n 1 lijke daarvan. Ze schrijft er 1 rieus en luchtig over, tisch en ontroerend, in een i lend proza. Imme Dros: 'Ongelukkig Uitg. Querido, prijs 24,iw. 1 14 jaar «K* 'mme D Museum Boymans in Rotterdam toont installaties van de Ameri-. kaanse Cady Noland die met haar verhaal over het geweld al enkelen jaren aandacht trekt. Voor haar zijn verval, geweld, vernietiging krachten die onlos makelijk deel uitmaken van de Amerikaanse samenleving. En niet bij toeval of mode. In haar beleving van de Amerikaanse werkelijkheid is die samenleving ervan doortrokken. Het geweld is in die zin dood normaal, vanzelfsprekend en in het cynische geval dus ook amu sement. Wat gewoon is, valt niet meer op. Totdat, bij voorbeeld, een verzengende autobom het geografisch hart van Amerika, Oklahoma, raakt en daarmee de ziel van een maatschappij. Want n't geweld overschreed de grens van wat vertrouwd was. Jeugd bendes, verkrachting, rituele moorden, gijzeling, roofoverval len: allemaal ingrediënten van bet menu dat de media dagelijks °P tafel brengen. En dat de Amerikaanse burgers trouw en gretig consumeren. het nu werkelijk gebeurd is of verzonnen in filmvorm doet er met echt iets toe. Als ergens erkelijkheid en fictie door el- «r lopen dan is dat op het ymerikaanse televisiescherm, •e autobom was betrekkelijk meuw; terrorisme was in Ameri- a niet denkbaar, dachten de ™nenkanen. Dat was meer iets or Europa. Dat een eerdere m bij het World Trade Centre "a ^eze kwetsbaarheid j, samenleving aantonen, reddert Amerika. En breekt weer open voor wat ge- u -e™f is. scheurt de plastic welri Tla,rmee de media het ge il hebben omspannen. Jf wat Cady Noland (1956) installaties zegt te be- het !n .e, 's gefascineerd door u, Joelen. Ze geweld in de Amerikaanse samenleving. Ze verzamelt foto's en kranteknipsels van criminal facts die in de belangstelling staan en die door de media pu bliek bezit zijn geworden. Niet zozeer de werkelijkheid dus van het geweld, maar de virtuele werkelijkheid, het beeld dat de media van de werkelijkheid ma ken en dat zo gretig en kritiek loos voor de werkelijkheid wordt aangezien. Het is niet CNN dat de werke lijkheid verslaat, maar een voor stelling daarvan maakt naar de eisen van de amusementsindus trie en dat beeld de huiskamers binnenbrengt. Op dat soort schijnvertoning legt Cady No land haar vin ger. Een morali stische vinger, dat moet ook gezegd. In Museum Boy mans toont ze een aantal re cente alumini um sculpturen en enkele oude re werken die eigendom zijn van het mu seum. De presentatie past in een reeks die de actuele kunst in Amerika onder de Nederlandse aandacht brengt in de vorm van solotentoonstellingen van Ro bert Gober, Christopher Wool, Stephen Prina en Richard Prin ce. Individuele presentaties die geen ander verband hebben dan dat ze laten zien wat er op het ogenblik in de Amerikaanse beeldende kunst gaande is. Los van de kwaliteit is het be langrijk om dat contact met Amerikaanse kunst in stand te houden, zeker nu het Europese oog veel minder de neiging heeft om die kant uit te kijken. Wat Noland sculpturen noemt zijn allerminst ruimtelijk. Het zijn reprodukties van krantefoto's en teksten betreffende geweld, die overgebracht zijn op een stuk aluminium en zo als platte zet stukken tegen de muur leunen of in de vloer verankerd zijn. Daarnaast zijn er installaties als een galg met een autoband (heel Amerikaans, met een witte zij kant), een schandpaal van hout, een cowboyfiguur uitgezaagd uit een multiplexplaat, een kooi constructie van aluminium bui zen waar een plastic kip, slach- tens bereid, aan hangt te benge len. Het geheel is kil, afstande lijk, hard en eigenlijk ook on werkelijk, zeker voor wie de ge masseerde televisiewerkelijk heid gewend is. Maar ook in ander opzicht is de ze presentatie onwerkelijk. Het werk van Cady Noland is verspreid over een aantal kleine ruimtes in het museum die zo'n duide lijke eigen sfeer hebben. In die kleine, oude, intieme zalen vind je verspreid, uit elkaar gehaald dus, de kille, morele aanklach ten van Cady Noland. Aanklach ten die zwerven door het mu seum. Losse boodschappen, door het redenerend verstand ingege ven, met mechanische precisie gemaakt. Daarbij ook van een zekere overbodigheid. Cady Noland wil de manipulatie door de media aan de kaak stel len die van sekteleider en moor denaar Charles Manson twintig jaar geleden en recentelijk O.J. Simpson mega-sterren maakt waar anonieme anderen voor veel mindere vergrijpen genade loos geslachtofferd worden. Dat is zo ongeveer de bood schap. De beeldende kunst van Noland wil opereren op het ni veau van de media; het aardige is dat ook die kritische funktie door niets of niemand effectie- Door Frits de Coninck ver kan worden uitgevoerd dan juist door die media zelf. Cady Noland geeft een blik in de ge manipuleerde ziel van de Ameri kaanse samenleving die ons uit andere bron al bekend moet zijn. Museum Boymans-van Beunin- gen. Museumpark 18-20, Rotter dam; t/m 11 juni (maandag geslo ten) Zitten is in de opvatting van ar chitect en meubelontwerper Gerrit Rietveld een werkwoord, letterlijk en figuurlijk. Zitten is geen toestand van rust maar een daad, een handeling waarbij het lichaam in actie is. Het resultaat van dat idee is dè Rietveldstoel uit 1918 in rood, blauw, zwart en geel, een stoel die zitten tot wer ken maakt. De stoel is een van de 118 Nederlandse stoelontwerpen die in De Beyerd te zien zijn. Voor de gelegenheid is de bin nenplaats van De Beyerd in be slag genomen door een installa tie van Jeroen Doorenweerd; in derdaad vier stoelen maar van heel andere orde en maat dan de 118 bijzondere stoelen die de omliggende zalen vullen. Die stoelen verhouden zich tot de anatomie van het menselijk lichaam en daar blijft het bij. Doorenweerd gaat veel verder. Voor hem is zitten een werk woord in het kwadraat, een sa menstel van samenhangende ac tiviteiten die vertrekken vanuit de stoel. OF eigenlijk, die ver trekken vanuit het lichaam dat op de stoel plaats neemt en die alleen maar kunnen vanuit de positie die het lijf op deze stoe len in deze opstelling inneemt. Zitten in deze installatie dwingt het kijken en organiseert het zien. De vier brede, hoge, ruwhouten stoelen in de open binnenruimte hebben niks van doen met het design waar het binnen om gaat. Geen elegantie, geen schoon- Werken van Cady Noland, opgesteld in Museum Boymans in Rotterdam heid. Vier dezelfde grote stoelen, schijnbaar slordig tegenover el kaar gezet. Schijnbaar, want ge concentreerd zitten en kijken in elk van die grote stoelen legt het proces bloot dat Doorenweerd geraffineerd en doordacht tot in alle consequenties heeft uitge voerd. Dat is het proces van de waarneming als middel om de ruimte om ons heen te ontleden en te organiseren. De stoelen, eigenlijk tronen die de mens naast een rugleuning en een zitplaats ook een plankier voor de voeten verschaffen, staan in een vierkant tegenover elkaar, maar wel zo dat je vlak langs de overbuurman heen kijkt. De stoel is geen plek om te zitten praten maar een positie vanwaaruit je kijkt. Vanuit dat vierkant vertrekken vier ver schillende kijklijnen in de rich ting van de vier verschillende wanden van de binnenplaats. In drie van de vier posities boven dien is de kijklijn niet precies op het midden van de gevel gericht, maar valt net uit dat saaie mid den wat drie verschillende hoe ken van waarneming oplevert. De stoel die uitziet op de glazen entreehal uitgezonderd: die voert het oog in de richting van de uitgang, naar buiten, het mu seum uit, de wereld in. De stoelen, verankerd in de grond, maken het kijken tot een foto jannes unders bewustzijn en zorgen ervoor dat je kijkend de vier verschillende wanden samenvoegt tot één plek, één ruimte. Dat is kijken en zien tegelijk. Doorenweerd slaagt erin, overal waar hij ingrijpt, door een fan tastische intensivering van waarneming het leven in de fy sieke ruimte te verdubbelen. Voor wie het oog de arbeid gunt. De Beyerd, Boschstraat 22, Bre da; tot 19 juni (ma. gesloten) JDAG 12 MEI 1995 VRIJDAG 12 MEI 1995

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 17