Ik zie altijd een lichtpuntje'
I
DE STEM
neus voor
iteit bracht
ijn populariteit]
'Blauwe' Picasso haalt
recordprijs op veiling
Nationale Bioscoopdag
weer op achtste juni
itige benaderii
dekteverzuim
Tongzoen van lesbiënnes
mag alleen nog via RTL5
in feliciteert
iet nieuwe baan
ulo 'Hartedieven' Strijk maakt zich op voor de volgende ronde
Sarajevo Festival Ensemble
krijgt visa voor Nederland
Pino Daniele
Guy Clark
Bob Dylan
Jazzdance
Reistheater met oude films in Breda
iGINA
vanuit
het pu-
politiek
in ieder
1 actief
jven."
Heer-
Is vroeg
•en in de
toen hij
ia werd,
je weet
wel ver
van Nij-
destijds,
burge
een jon-
■ulling is
Jan te
fractie
mogelijk
sterspos-
ten te krijgen, toonde zich ver
rast over de overstap van 2iL'
partijgenoot.
Hij vindt niet dat het eigenl
geen pas heeft om binnen Z
termijn de functie van bur®
meester te beëindigen h
heeft goed werk gedaan.'lk'zel1:
heb hem nooit horen ze
dat hij minstens twee te'
nen in Breda zou willen blii
ven. Zijn overstap vind ik
ook prima: ik ben voor iob-m.
tation." f"
Ook de vice-partijvoorzitti
van de PvdA, Ruud Vreem
is tevreden. „Het is heel pret1
als iemand vanuit de po'
sfeer overstapt naar een Arl
dienst. Nijpels lijkt mij dai
voor geschikt, als oud-minisl
van milieu. Arbeidsomstam
heden hebben immers ook
te maken met het milieu
dat 200 personeelsleden telt, bests
heeft als arbodienst nog maar weii
van zowel onafhankelijke als i
ten.
neen ver-
benade-
trzuim te
controle,
zegt
eskundige
drijf. „Bij
lo'n verte-
pntig pro
grijs is en
nciën met
fielpen. Ze
oelens van
nemer met
er op bed
eet dat die
maar
1 en je he
elheid mel-
kteverzuim
door ge-
Istandighe-
ken en ver-
Ivan de vak-
lis adviseur
gsraad bij
dan garan-
Twaalf
fzuim veer-
|u gaan met
pis je vroeg
t-op-wit te
(lurlijk niet
nu lang
en en meer
kijken
zijdige con-
|ie vertegen-
nidden- en
gevoelig
(halen. In de
ze eigen
Iten wel dat
ppen."
ktbewerking
Provin-
I een markt-
perven. Toen
len de vrije
nocht gaan
kleine bu
stuk van de
•kt helemaal
ij twintig tot
de totale
ird gulden in
zegt alge-
farmsen van
der Vliet. Bovendien wil ft
Twaalf Provinciën de vleuj
uitslaan over de grenzen
kijken in Engeland, Duitsland»
België. In dat laatste land krijge
we al positieve reacties."
In Nederland is nu Arbo Unie,
een federatie van de oude Be-
drijfs Gezondheids Diensten, mei
1,5 miljoen te begeleiden werl
mers marktleider, daarbij gi
pen door oude contracten
cao-partijen uit de bouw en
vervoer. ArboNed, de vera
standigde afsplitsing van de oi
GAK's, is tweede met de
ding van dik 400.000 werl
mers. Detam-Arbo en Avios
gen met krap 400.000. De Twi
Provinciën is vijfde met 200.1
werknemers.
Maar, zoals Harmsen van
Vliet aangeeft, De Twaalf
vinciën wil snel groeien. Dit
bedraagt de omzet ongeveer
tig miljoen gulden, over drie j:
zou de omzet vertienvoudij
moeten zijn. „Ze roepen dat
omzet kopen en over drie
naar de beurs gaan," zegt
concurrent arbo-deskundige
afschuw. Dat kopen is niet a
een succes. Vorig jaar koch
Twaalf Provinciën met BGD
maar een kat in de zak, zo
het in de markt.
Carrousel
In het eerste jaar van zijn bestaaj
zou De Twaalf Provinciën
verlies van twintig miljoen j
den hebben geleden, meldt
bron. Dat is ook de reden van d
carrousel van directiewisselingej
en dat bijvoorbeeld drs. R. Maal
kant is weggehaald bij Credf
Lyonais. Harmsen van der 1
ontkent het hoge negatieve bel
drag overigens, maar geeft wa
toe dat er aanloopverliezen zijl
geleden. „We hebben een lande]
lijke organisatie van dertien i
giokantoren, een hoofdkantoi
en 33 nevenvestigingen i
opbouwen. Eind dit jaar denkej
we quitte te draaien."
Eufemistisch mag Nijpels zijj
nieuwe baan wel 'een uitdagina
noemen. Harmsen van der Vlief
ziet hem graag komen:
„Nijpels is zeer gedreven,
een zakelijk gevoel, is diploma]
tiek en heeft bestuurlijke
ring." En dat zal hem van pa
kunnen komen als hij het imagt
van De Twaalf Provinciën f'
oppoetsen.
■tafel ligt een groot
st agenda, met er-
,st het elektronische
jssenbestand. Siga-
-plus-aansteker
[binnen handbereik,
"draagbare telefoon
■eltom de haverklap,
do Strijk (28), bekend
<n met het da-
irogramma Harte-
i, heeft het razend
„Als je gelooft in
jli en bidt tot de Heer,
kom je er op zeker
[ent", verklaart de
,5-presentator zijn
jende ster.
pAnja van den Akker
tal staat Carlo Strijk nog
[ie loonlijst van Hilton Inter-
in Amsterdam, waar hij
iifgelopen vijf jaar als hoofd
ineelszaken werkte. „Ik
nog wat zaken afhande-
zegt Strijk. Maar in feite
ende de dag dat hij begon
Hartedieven het einde van
[glorievolle baan', zoals Car-
ir5 omschrijft.
et nu eenmaal bepaalde
nemen om verder te ko-
lEn ik wil absoluut verder.
mezelf ambitieus in de
le betekenis van het woord,
en bereid bepaalde dingen
ie zetten. 'Make it happen'
Mariah Carey en zo voel ik
ht ook. Als je gelooft in jezelf
ibidt tot de Heer, kom je er op
zeker moment. Maar het be-
wel dat je offers moet
t"
noem mezelf christelijk. Ik
zo goed mogelijk te le-
t in de Bijbel staat toe te
op mijn eigen leven. Ik
teervan overtuigd dat ik er tot
gekomen ben door
En door gebruik te
van mijn talenten. leder-
li® heelt talenten, daar mag je
J eigenlijk niet op voorstaan,
fa je bent wel aan jezelf ver-
phtdie gaven tot volle bloei te
'iten komen."
lie mlt dat te rijmen met de
[bitorde tv-wereld?
Door dagelijks te bidden, hoe-
lui ik nooit zo goed weet of ik
In tot Jezus of tot God moet
i Carlo Strijk: Veel mensen zijn het kennelijk niet gewend om iemand tegen te komen die positief is ingesteld.
FOTO DIJKSTRA
bidden", klinkt het wat verlegen.
„Dan dank ik voor wat ik gekre
gen heb, maar ook voor de din
gen die nog gaan komen. Ik blijf
geloven in mezelf. Geloof dat je
er kunt komen zonder anderen
in de goot te hoeven duwen. Als
je je talenten benut, word je toch
wel opgemerkt. Als het voor je
weggelegd is, komt het heus
wel."
Bedreigend
Daar zit wat in. Op zijn zestien
de deed Strijk al mee aan de
Playbackshow met Henny Huis
man, toen nog bij de KRO. In
1988 was hij een van de deelne
mers aan Joop van den Ende's
talentenjacht Showmasters, ge
presenteerd door Sandra Ree-
mer. Winnaar Jan ten Hoopen
verdween in het New Age-cir-
cuit, Willem Bol draaide nog een
tijdje mee, maar Carlo Strijk
was bijna onmiddellijk uit beeld.
„Ik had na Showmasters door
kunnen gaan, maar ik wilde
eerst mijn studie afmaken. Het
kwam erop neer dat als ik niet
meteen beschikbaar was, ik kon
ophoepelen. Nou, dat heb ik dus
gedaan. Zo eigenzinnig ben ik
dan ook wel weer. Bovendien
was ik er niet aan toe. Ik vond
het bedreigend om op iedere
straathoek te worden herkend of
aangesproken. Daar kan ik nu
veel beter mee omgaan."
Gekleurd
Carlo Strijk is de eerste gekleur
de 'showmaster' op tv. Een pre
dikaat waar hijzelf niet zo mee
wegloopt. „Ik heb daar altijd één
antwoord op: ik ga er vanuit dat
ik ben gekozen vanwege mijn
kwaliteit en niet vanwege mijn
kleur. Ze vragen me wel eens of
ik nu de voortrekker van min
derheden ben. Dat vind ik over
dreven. Trouwens, in dit vak heb
ik mijn sporen bij lange na nog
niet verdiend. Ik praat bijvoor
beeld nog veel te snel. Ben veel
te druk", aldus Strijk, zoon van
een vader uit Barbados en een
half Indiaans/Creoolse moeder.
Hij voelt zich desondanks een
echte Hagenees.
Positief
Carlo Strijk is een uitgesproken
positief denkend mens. „Ik zie
altijd wel een lichtpuntje, al is
het nog zo donker. Ze vragen me
wel eens of dat nu echt is of
gespeeld. Of ik alleen voor tv zo
aanstekelijk lach, of thuis ook.
Nou, dat is dus allemaal echt. Ik
lach alleen als ik iets leuk vind,
anders niet. Mensen zijn het
kennelijk niet gewend dat ze
iemand tegenkomen die zo posi
tief is ingesteld. Natuurlijk heb
ik ook rotbuien en daar geef ik
gewoon aan toe. Vaak denken
mensen dat ik zo'n aardige jon
gen ben. Ik kan me vreselijk aan
dingen ergeren. Ik kan ook uiter
mate duidelijk zijn en hard uit
de hoek komen. Als personeels
functionaris moet je dat ook
kunnen. Je moet op een gegeven
moment kunnen zeggen: hier ne
men we afscheid van elkaar.
Maar wat er ook gebeurt, ik wil
me 's morgens tijdens het sche
ren recht in de spiegel kunnen
blijven aankijken. Als dat gevoel
er niet is, ga ik dat meteen
rechtzetten."
Schone schijn
Kan dat in de showbizz?
Hij aarzelt even. „Ik heb geleerd,
laat ik me voorzichtig uitdruk
ken - ook dat heb ik inmiddels
geleerd - dat er veel schone
schijn is. De enige manier om
daar wat afstand van te nemen,
is je eigen schip zoveel mogelijk
op koers houden. Maar is dat in
het bedrijfsleven niet net zo? Dat
onechte, bedoel ik. In de tv-we
reld is het vermoedelijk wat har
der, omdat het om bekende figu
ren gaat."
„Ik merk wèl dat men niet zo
gewend is aan eerlijkheid. Aan
iemand die heel duidelijk aan
geeft wat-ie bedoelt. Wat dat
betreft ben ik geloof ik wel een
beetje baanbrekend. Van de an-
.dere kant: degene die tegen mij
zegt dat-ie op tv honderd pro
cent zichzelf is, die geloof ik
niet. Ook Theo van Gogh niet."
Twee dingen
Wat vindt hij belangrijk in het
leven?
„Twee dingen eigenlijk. Dat ik
plezier beleef aan wat ik doe.
Tegelijkertijd zoek ik de uitda
ging. Om die twee redenen durf
de ik ook de overstap te maken
van Hilton International naar
RTL."
Hoewel de kijkcijfers uitstekend
waren, zijn er vanuit de hoek der
critici nogal wat aanmerkingen
geweest op 'zijn' datingprogram-
ma Hartedieven, waarin kinde
ren een partner zochten voor
hun gescheiden ouders.
„Misschien omdat het de gla
mour miste, geen gepolijst tv-
programma was. Ik deed ook
dingen die tegen alle regels wa
ren. 'Strijk, het kan niet waar
zijn dat jij als presentator op de
grond gaat zitten, ónder die kin
deren', zei ooit iemand. Ik heb
daar nooit over nagedacht. Dat
ging gewoon vanzelf."
Tweesporenbeleid
Carlo Strijk heeft, nu het succes
volle Hartedieven voorlopig is
afgelopen, een lijn voor zichzelf
uitgestippeld. Een tweesporen
beleid: werkzaamheden achter
de schermen en - de ultieme
droom - presentator van een
grote show a la Linda de Mol.
En dat in een tijd dat de Grote
Show een zieltogend bestaan
leidt?
„Misschien heeft dat te maken
met de mensen die we beschik
baar hebben. Een echte show
master moet naar mijn gevoel
kunnen zingen, acteren, dansen
en presenteren."
En Carlo Strijk kan dat?
„Als ik getraind word en de
mogelijkheden krijg om er naar
toe te groeien, zou ik een eind
kunnen komen", klinkt het voor
zichtig. „Ik ben niet vies van
glamour. Als dat maar niet het
enige is dat de televisie biedt."
Een aantal omroepen heeft Carlo
Strijk gevraagd, maar voorlopig
ziet hij geen reden bij RTL weg
te gaan.
ers burgemeester wist Nijpels zich in 1990 in
pulair te maken in Breda. Als geen ander iffl-
publiciteit te bespelen. Heeft hij in de ga'en
eving een persfotograaf is, dan neemt hij <®i
te pose aan.
;kst zit Nijpels nooit verlegen. In het Schotse Edin
tmis van generaal Maczek, de Poolse bevrijder va
t hij de dienstdoende verslaggever te vertellen
em voor de mis had gekust en dat die kus was
lking van Breda. Politieke vriend of politieke, J j
weet hij voor zich in te nemen. Zeg maar
ipreekbaar is hij voor iedereen. Op de B-Si de 'L
jkende Ajax-aanhang in een Bredaas café, in 1
rngen die tijdens een thuiswedstrijd van NAt I
;en zijn hoofd kreeg of op de eretribune met I
rij een wedstrijd in de nacompetitie van NAC teg I
it laatste voorval in 1993 is hem overigens nie-_|
)e meeste Bredanaars zullen zich hem echtef
b kxel
ïisschien
de burgemeester die in een grote blauwe kiel I
rnaval vierde onder de Grote Toren. En, misse i
j zijn vele optredens op de televisie de naam va
t vallen.
DE ITALIAANSE muzikant Pi-
I no Daniele heeft het vermogen
I om in zijn muziek de zon vast te
loggen. Zijn platen zijn steevast
uiterst ontspannen en optimis
tisch klinkende produkten die
]o haast automatisch in een
goede stemming brengen.
Daniele heeft dat vermogen
ontwikkeld in zijn woonplaats
Napels, dé culturele smeltkroes
van Italië. Met ingrediënten als
jazz, Afrikaanse en Arabische
Manken, latin en fusion heeft
Pino Daniele een eigen muzika
le stijl ontwikkeld die tamelijk
I uiiek is. Als gitarist zit hij
tegen de fusion aan, als
I componist mengt hij als geen
ander lokale en exotsiche in
vloeden en als zanger bedient
jij zich van een taal waarin
Italiaans vermengd wordt met
«apolitaanse dialect en Engels
waardoor een internationaal
(jinkend geheel ontstaat.
Jon caIpestare i fiori nel
°®erto, Danieles nieuwste
Paat, is wederom een zalig
I Minkend geheel, waaraan ei-
genlijk maar één smet kleeft,
net eerste nummer van de plaat
carnmello 'nnammurato be-
gfflt namelijk wat al te natuur-
J» als Ain't no sunshine van
Withers. Maar voor het
j ov'ange is Non calpestare i fiori
deserto klasse, zeker ook in
s'rumentaal opzicht, want de
■I °or Daniele en consorten zo
oorbaar makkelijk gespeelde
anken behoren tot het aller-
t« u- Pisioi momenteel
weden heeft. (East West,
warner Music)
WIM VAN LEEST
I was in Austin; In the
«ui Parlor Bar; Drinkin' Mag
«ri MarSueritas; And not
arm where you are." Zo be
ft, hi ^ar't z'ln nummer
inr/ïi- zit namelijk
Dublin en verlangt naar zijn
tas, naar Texas. De fans van
deze geroutineerde singer-song-
writer voelen zich na de eerste
tonen ook direct thuis. Guy
Clark mijmert, murmelt en
drinkt nog steeds, alles is goed.
De nieuwe cd, die ook Dublin
Blues heet, laat horen dat Guy
Clark een taaie overlever is, net
als bijvoorbeeld Jerry Jeff Wal
ker (voor wie hij vroeger songs
schreef), Townes Van Zandt en
John Hiatt. Guy Clark is altijd
een man op de achtergrond ge
weest, een componist die het
zoekt in die ene prachtige zin
en dat simpele, maar pakkende
gitaarloopje.
Guy Clark heeft zich niet op
laten jagen, zijn nieuwste plaat
valt op door kalmte eij verdie
ping. Rodney Crowell en
Susanna Clark hielpen hem bij
een paar composities, maar het
mooiste nummer is toch Hank
Williams said it bestdat hij
alleen schreef en met die gerib
belde stem onnavolgbaar voor
draagt. De begeleiding is gro
tendeels akoustisch (ook de
bas!). Naast de vaste band, Ver-
Ion Thompson, Kenny Malone,
Tarvis Clark en Darrell Scott,
leveren ook Sam Bush (mando
line) en de zangeressen Nanci
Griffith, Suzi Ragsdale en Em-
mylou Harris mooie bijdragen.
(Warner Music)
DIRK VELLENGA
STEL JE voor dat Bob Dylan
wél mooi had kunnen zingen,
dan was hij nooit zo'n groot
zanger geworden. Een fraaie
paradox die wel vaker gebezigd
is, maar die met het stijgen van
Dylans jaren almaar toepasse
lijker wordt.
Zoetgevooisde klanken hoef je
van hem niet te verwachten,
maar wie de oude bard prefe
reert om zijn volstrekt unieke
voordracht, komt met de on
langs verschenen Unplugged-cd
uitstekend aan zijn trekken.
Sterker nog, Dylan heeft met de
registratie van zijn door MTV
uitgezonden kerstconcert (plus
vier extra tracks) een plaat af
geleverd waarop zijn fans vele
jaren gehoopt moeten hebben.
Eindelijk een live-album waar
op de onverbeterlijke dwarslig
ger zich voor de verandering
eens van zijn beste kant toont.
Samen met zijn vaste tourband
en grunge-producer Brendan
O'Brien op Hammondorgel
voorziet een ongewoon gedisci
plineerde Dylan twaalf van zijn
songs van - alweer - een nieuwe
bewerking.
En hij doet dat even trefzeker
als gevoelig. Verdwenen zijn de
vocale bitsheid en norse non
chalance waarmee het grillige
genie al te lang zijn mooiste
creaties mishandelde. Dylans
gehavende stembanden, die de
jongste jaren nauwelijks meer
dan hees gereutel voortbrach
ten, blijken bovendien weer na
genoeg intact te zijn. Het volu
me is in zijn stem teruggekeerd.
De man die vele malen beter
zingt dan Whitney Houston (al
dus Leonard Cohen) haalt weer
alle noten die hij moet halen.
Hoogtepunt van het 70 minuten
durende album is het met drie
strofen bekorte Desolation Row
dat Dylan sinds zijn wereld
tournee van '66 nooit meer zo
magistraal gebracht heeft. Ei
genlijk ontbreekt er aan Dylan
Unplugged maar één ding:
nieuw werk. De aanwezigheid
van twee weinig bekende songs
- John Brown (uit 1963) en Dig-
Pino Daniele.
nity ('89) - vormen daarvoor
onvoldoende compensatie.
LEO NIERSE
HARDTOGET IS het nieuwe
'funk en jazzy groove label' van
CNR. Het label gaat van start
met twee jazzdance-cd's van
Nederlandse bodem. Hit The
Boom maakt op het label zijn
debuut met One Day Soon. De
groep werd in 1993 opgericht
door muzikant/producer Rob
Gaasterland en zangeres Marijn
van Teylingen, het duo dat ook
vrijwel alle nummers voor de cd
schreef. Hit The Boom staat
voor een prettig mix van funk,
soul en jazz. Mede door de
mooie diepe soulstem van Van
Teylingen, doet de muziek den
ken aan Engelse jazzdance-
bands als Brand New Heavies
en Young Disciples. Een enkele
keer neigt producer Gaaster-
FOTO WARNER MUSIC
land naar (electronische) jaz-
zrock. Alhoewel niet alle com
posities even spannend zijn,
hapt de cd over het algemeen
lekker weg. (Hardtoget/CNR)
Enkele nummers van Hit The
Boom worden opgesierd door
saxofonist Howard Sie. Hij
vormt samen met dj/producer
Martijn ten Velden het duo
Saxual Harassment. Zij teke
nen voor de tweede Hartoget-
release: The Bare Essentials.
Sie speelde onder andere samen
met Hans Dulfer maar zijn ei
gen werk is iets subtieler dan
de hoekige sax-stoten die Dul
fer uitdeeld. De cd wordt ge
kenmerkt door een zeer funky
aanpak. Sie speelt bariton- en
alt-sax. Ten Velden gooit daar
een vlotte beat onder en de
zaak swingt als een trein. Hier
en daar zorgen rappers voor een
vocale inbreng. Het is vooral
het blaaswerk van Sie dat de
plaat draagt want de onderlig
gende ritmes zitten vrij mager
inelkaar. Dat neemt niet weg
dat zeker de helft van de num
mers tot ware 'floorfillers' be
stempeld kunnen worden. (Har-
toget/CNR).
Voor de beste jazzdance moeten
we toch nog steeds in Engeland
zijn, zo laat aflevering twaalf
van de Acid Jazz-verzamelaar
Totaly Wired horen. Acid Jazz
heeft wat werk geleend bij an
dere labels en zo een heerlijke,
gevarieerde mix in elkaar ge
draaid. Zo horen we onder an
dere uitgekiende funky jazz-
rock van Mother Earth, poppy
soul van Primal Scream en be
kende swing van Brand New
Heavies. Minder bekend, maar
ook sterk, zijn de onderkoelde
jazz van Red Snapper en het
ingetogen geluid van Jessica
Lauren. Verder hebben de sa
menstellers wat aardige deun
tjes uit de oude doos opgedui
keld, waaronder Curtis May-
field-achtig soul uit 1975 van
The Modulations. (Acid Jazz
PiaS)
Niet op deze Totaly Wired (wél
op nummer tien) is Emperors
New Clothes te horen. Hun ex
perimentele ambient-jazz zou
ook een beetje uit de toon ge
vallen zijn tussen de meer
recht-toe-recht-aan swing van
de andere bands. Wisdom and
Lies heet de tweede plaat van
Emperors New Clothes. De
band gaat op deze cd de kant
op van 'triphoppers' als Massi
ve Attack. Lome ritmes worden
omgeven met een heel scala aan
instrumenten waarin met name
de blazers een prominente rol
spelen. Ook reggae, dub en oos
terse klanken worden verwerkt,
met jazz telkens als basis. De cd
zit bijzonder vernuftig inelkaar.
Soms een iets te vernuftig,
maar het is verder een fraai
staaltje moderne muziek. (Acid
Jazz/PiaS)
PAUL VERLINDEN
Utrecht (anp) - Een tongzoen van twee Utrechtse lesbiën
nes mag alleen nog via RTL5 de ether in. Op RTL4 of enig
andere televisiezender mogen de beelden niet meer wor
den vertoond. Dat heeft de Utrechtse kort-gedingrechter
bepaald.
De twee vriendinnen werkten vrijwillig mee aan het RTL5-pro-
gramma 'Sex, de stand van zaken' van Catharine Keyl. Zij lieten
zich tijdens het jaarlijkse pottenbal in de Amsterdamse disco
theek iT diepgravend uithoren over hun seksleven, en gaven
elkaar voor het oog van de camera een flinke tongzoen.
Toen zij de beelden terugzagen kregen zij echter spijt als haren
op hun hoofd, niet het minst omdat de uitzending tal van
negatieve reacties in hun omgeving losmaakte. Tevergeefs
probeerden de vriendinnen vervolgens herhaling van het pro
gramma op de veel dichter bekeken zender RTL4 te voorkomen.
Toen zij ontdekten dat RTL de tongzoen ook in een ander
programma - 'Bed en andere geheimen' - had gemonteerd,
stapten zij naar de rechter.
De rechtbankpresidente vindt dat de twee niet kunnen terugko
men op hun medewerking aan aflevering 4 (homoseksualiteit)
van het programma 'Sex, de stand van zaken' op RTL5. Deze
zender mag dat programma ongestraft herhalen. De rechter
verbiedt wel elke andere vertoning van de beelden.
New York (rtr) - Een zeldzaam schilderij van Pablo Picasso
uit zijn 'periode bleue' is voor 45 miljoen gulden verkocht op
een veiling van Sotheby's in New York. Daarmee is het het
duurste schilderij sinds de kunstmarkt in 1990 instortte.
Het portret van Angel Fernan
dez de Soto uit 1903 was geschat
op 15 tot 25 miljoen gulden.
Twee belangstellenden hadden
25 minuten telefonisch tegen el
kaar opgeboden voordat het
werd verkocht. La Pose Hin-
doue, een Matisse uit 1923, ging
weg voor 22,7 miljoen gulden,
het hoogste bedrag dat ooit voor
een werk van deze schilder is
neergeteld.
Van de 46 werken die werden
geveild, alle afkomstig van de
collectie van Donald en Jean
Stralem, hebben er slechts twee
geen nieuwe eigenaar gevonden.
De verkoop leverde in totaal
99,8 miljoen gulden op, terwijl
aanvankelijk werd uitgegaan
van een opbrengst van 60 tot 75
miljoen.
Kenners zien in de recordprijzen
een aanwijzing dat de kunst
markt de inzinking van 1990 te
boven is. In dat jaar werd voor
het laatst een recordbedrag voor
een schilderij betaald.
WOENSDAG 10 MEI 1995
redactie
ste WD-fractieleider Bolkestein fin
hens nieuwe baan. „Nijpels is een
noot. Ik bedank hem voor al het slZ
heeft gedaan." eie
Ik heb genoeg gezien om te weten: er
is leven na, Hollywood"
Jamie Lee Curtis, actrice
Gids
Van onze filmredactie
Evenals vorig jaar houdt het Nederlandse film- en bioscoop
bedrijf weer een Nationale Bioscoopdag. Op donderdag 8 juni
hoeft het publiek slechts vijf gulden te betalen voor een
bioscoopkaartje.
tenslotte niet de beschikking
over een stadion maar over rela
tief kleine zalen. Daarom hebben
we de prijs dit jaar verhoogd tot
vijf gulden."
Breda haalde vorig jaar de tele
visie op deze Nationale Bio
scoopdag met een stunt, georga
niseerd door de Casino-bioscoop.
Een complete, kilometerslange
filmkopie werd door studenten
dwars door de stad uitgerold,
van de ene bioscoop naar de
andere.
Dat geldt voor alle Nederlandse
bioscopen. In Breda wordt bo
vendien, net als verleden jaar,
voor een extra attractie gezorgd.
Op de Grote Markt worden in
een historische bioscooptent de
hele dag doorlopend oude film
pjes vertoond.
De Nationale Bioscoopdag, die
tot doel heeft om publiek en
thousiast te maken voor de bio
scoop, geldt dit jaar tevens als
het begin van de viering in ons
land van 100 jaar Cinema. Al
thans in de gewone bioscoop
want de filmtheaters hebben her
en der al hun eigen jubileumpro
gramma's. Het programma op 8
juni is het gewone programma
dat op dat moment in de bio
scoop draait.
Het is de bedoeling dat mensen,
die zelden of nooit naar de bio
scoop gaan (omdat ze thuis bij
de tv en video blijven) weer de
aantrekkingskracht van het gro
te bioscoopdoek leren kennen.
Op die manier hoopt de Neder
landse Federatie voor de Cine
matografie (de voormalige Bio
scoopbond) het bezoek op te
krikken.
In 1988 was de eerste bioscoop
dag al een succes, maar vorig
jaar was de toeloop massaal.
Ongeveer 180.000 mensen pas
seerden de kassa's tegen betaling
van f 2.50. „Het liep zelfs te
hard", volgens een woordvoer
der van het organiserende com
municatiebureau. „Dezelfde
mensen kwamen meerdere keren
per dag terug en dat was nu ook
weer niet de bedoeling. Je hebt
Kwartje
Op 8 juni aanstaande wordt in
Breda opnieuw voor een bijzon
der evenement gezorgd. Dan
staat op de Grote Markt in het
kader van 100 Jaar Cinema een
nieuw gemaakte kopie van een
oude reisbioscoop, een tent
waarin doorlopend komische
korte films uit het begin van de
eeuw worden gedraaid. Het pro
gramma duurt telkens twintig
minuten waarvoor het publiek
de prijs uit 1900 betaalt: 25 cent,
een kwart van het weeksalaris
van de gemiddelde arbeider.
De bioscooptent is een kopie van
het soort reisbioscopen waarmee
in het begin van de eeuw werd
rondgetrokken door exploitan
ten als de Albert Frères. Het
krijgt een Jugendstil-achtig
front dat wordt geschilderd door
twee Bredase kunstenaars. De
rechten op de te vertonen histo
rische filmpjes zijn nog niet bin
nen, de titels derhalve nog niet
vrij voor publikatie.
Amsterdam (anp) - Het Sarajevo Festival Ensemble, dat sinds
april in Londen vastzit, komt eind deze week naar Nederland.
Het grootste deel van de uit zestien personen bestaande
theatergroep heeft inmiddels visa gekregen voor een bezoek
aan ons land. Het ensemble hoopt op een aantal plaatsen te
kunnen optreden.
WOENSDAG 10 MEI 1995
DEEL
De visa lopen tot 26 mei, aldus Janneke Hazelhoff van het
Amsterdamse cultuurcentrum De Balie, dat de organisatie van het
bezoek op zich heeft genomen. Begin april vertrok het gezelschap uit
Sarajevo naar Londen om daar aan een festival mee te doen. Toen de
groep daar was, bleek het onmogelijk naar de Bosnische hoofdstad
terug te keren, omdat de stad voortdurend onder vuur lag.
Na hun verblijf wil het gezelschap, dat bestaat uit mensen tussen
zestien en 73 jaar en onder leiding staat van Haric Pasovic, een
nieuwe poging wagen naar zijn thuisbasis terug te keren. Het
ensemble wil zo snel mogelijk naar Sarajevo terug om in juli en
augustus het festival Memory Module te organiseren.
De meeste leden van het ensemble worden in Amsterdam onderge
bracht bij particulieren. Een aantal kerkelijke organisaties heeft geld
gegeven om het verblijf te bekostigen. Het is nog niet duidelijk waar
Het Sarajevo Festival Ensemble in Nederland zal optreden. De Balie
is nog bezig daarover afspraken te maken.