Ik zie altijd een lichtpuntje' I DE STEM neus voor iteit bracht ijn populariteit] 'Blauwe' Picasso haalt recordprijs op veiling Nationale Bioscoopdag weer op achtste juni itige benaderii dekteverzuim Tongzoen van lesbiënnes mag alleen nog via RTL5 in feliciteert iet nieuwe baan ulo 'Hartedieven' Strijk maakt zich op voor de volgende ronde Sarajevo Festival Ensemble krijgt visa voor Nederland Pino Daniele Guy Clark Bob Dylan Jazzdance Reistheater met oude films in Breda iGINA vanuit het pu- politiek in ieder 1 actief jven." Heer- Is vroeg •en in de toen hij ia werd, je weet wel ver van Nij- destijds, burge een jon- ■ulling is Jan te fractie mogelijk sterspos- ten te krijgen, toonde zich ver rast over de overstap van 2iL' partijgenoot. Hij vindt niet dat het eigenl geen pas heeft om binnen Z termijn de functie van bur® meester te beëindigen h heeft goed werk gedaan.'lk'zel1: heb hem nooit horen ze dat hij minstens twee te' nen in Breda zou willen blii ven. Zijn overstap vind ik ook prima: ik ben voor iob-m. tation." f" Ook de vice-partijvoorzitti van de PvdA, Ruud Vreem is tevreden. „Het is heel pret1 als iemand vanuit de po' sfeer overstapt naar een Arl dienst. Nijpels lijkt mij dai voor geschikt, als oud-minisl van milieu. Arbeidsomstam heden hebben immers ook te maken met het milieu dat 200 personeelsleden telt, bests heeft als arbodienst nog maar weii van zowel onafhankelijke als i ten. neen ver- benade- trzuim te controle, zegt eskundige drijf. „Bij lo'n verte- pntig pro grijs is en nciën met fielpen. Ze oelens van nemer met er op bed eet dat die maar 1 en je he elheid mel- kteverzuim door ge- Istandighe- ken en ver- Ivan de vak- lis adviseur gsraad bij dan garan- Twaalf fzuim veer- |u gaan met pis je vroeg t-op-wit te (lurlijk niet nu lang en en meer kijken zijdige con- |ie vertegen- nidden- en gevoelig (halen. In de ze eigen Iten wel dat ppen." ktbewerking Provin- I een markt- perven. Toen len de vrije nocht gaan kleine bu stuk van de •kt helemaal ij twintig tot de totale ird gulden in zegt alge- farmsen van der Vliet. Bovendien wil ft Twaalf Provinciën de vleuj uitslaan over de grenzen kijken in Engeland, Duitsland» België. In dat laatste land krijge we al positieve reacties." In Nederland is nu Arbo Unie, een federatie van de oude Be- drijfs Gezondheids Diensten, mei 1,5 miljoen te begeleiden werl mers marktleider, daarbij gi pen door oude contracten cao-partijen uit de bouw en vervoer. ArboNed, de vera standigde afsplitsing van de oi GAK's, is tweede met de ding van dik 400.000 werl mers. Detam-Arbo en Avios gen met krap 400.000. De Twi Provinciën is vijfde met 200.1 werknemers. Maar, zoals Harmsen van Vliet aangeeft, De Twaalf vinciën wil snel groeien. Dit bedraagt de omzet ongeveer tig miljoen gulden, over drie j: zou de omzet vertienvoudij moeten zijn. „Ze roepen dat omzet kopen en over drie naar de beurs gaan," zegt concurrent arbo-deskundige afschuw. Dat kopen is niet a een succes. Vorig jaar koch Twaalf Provinciën met BGD maar een kat in de zak, zo het in de markt. Carrousel In het eerste jaar van zijn bestaaj zou De Twaalf Provinciën verlies van twintig miljoen j den hebben geleden, meldt bron. Dat is ook de reden van d carrousel van directiewisselingej en dat bijvoorbeeld drs. R. Maal kant is weggehaald bij Credf Lyonais. Harmsen van der 1 ontkent het hoge negatieve bel drag overigens, maar geeft wa toe dat er aanloopverliezen zijl geleden. „We hebben een lande] lijke organisatie van dertien i giokantoren, een hoofdkantoi en 33 nevenvestigingen i opbouwen. Eind dit jaar denkej we quitte te draaien." Eufemistisch mag Nijpels zijj nieuwe baan wel 'een uitdagina noemen. Harmsen van der Vlief ziet hem graag komen: „Nijpels is zeer gedreven, een zakelijk gevoel, is diploma] tiek en heeft bestuurlijke ring." En dat zal hem van pa kunnen komen als hij het imagt van De Twaalf Provinciën f' oppoetsen. ■tafel ligt een groot st agenda, met er- ,st het elektronische jssenbestand. Siga- -plus-aansteker [binnen handbereik, "draagbare telefoon ■eltom de haverklap, do Strijk (28), bekend <n met het da- irogramma Harte- i, heeft het razend „Als je gelooft in jli en bidt tot de Heer, kom je er op zeker [ent", verklaart de ,5-presentator zijn jende ster. pAnja van den Akker tal staat Carlo Strijk nog [ie loonlijst van Hilton Inter- in Amsterdam, waar hij iifgelopen vijf jaar als hoofd ineelszaken werkte. „Ik nog wat zaken afhande- zegt Strijk. Maar in feite ende de dag dat hij begon Hartedieven het einde van [glorievolle baan', zoals Car- ir5 omschrijft. et nu eenmaal bepaalde nemen om verder te ko- lEn ik wil absoluut verder. mezelf ambitieus in de le betekenis van het woord, en bereid bepaalde dingen ie zetten. 'Make it happen' Mariah Carey en zo voel ik ht ook. Als je gelooft in jezelf ibidt tot de Heer, kom je er op zeker moment. Maar het be- wel dat je offers moet t" noem mezelf christelijk. Ik zo goed mogelijk te le- t in de Bijbel staat toe te op mijn eigen leven. Ik teervan overtuigd dat ik er tot gekomen ben door En door gebruik te van mijn talenten. leder- li® heelt talenten, daar mag je J eigenlijk niet op voorstaan, fa je bent wel aan jezelf ver- phtdie gaven tot volle bloei te 'iten komen." lie mlt dat te rijmen met de [bitorde tv-wereld? Door dagelijks te bidden, hoe- lui ik nooit zo goed weet of ik In tot Jezus of tot God moet i Carlo Strijk: Veel mensen zijn het kennelijk niet gewend om iemand tegen te komen die positief is ingesteld. FOTO DIJKSTRA bidden", klinkt het wat verlegen. „Dan dank ik voor wat ik gekre gen heb, maar ook voor de din gen die nog gaan komen. Ik blijf geloven in mezelf. Geloof dat je er kunt komen zonder anderen in de goot te hoeven duwen. Als je je talenten benut, word je toch wel opgemerkt. Als het voor je weggelegd is, komt het heus wel." Bedreigend Daar zit wat in. Op zijn zestien de deed Strijk al mee aan de Playbackshow met Henny Huis man, toen nog bij de KRO. In 1988 was hij een van de deelne mers aan Joop van den Ende's talentenjacht Showmasters, ge presenteerd door Sandra Ree- mer. Winnaar Jan ten Hoopen verdween in het New Age-cir- cuit, Willem Bol draaide nog een tijdje mee, maar Carlo Strijk was bijna onmiddellijk uit beeld. „Ik had na Showmasters door kunnen gaan, maar ik wilde eerst mijn studie afmaken. Het kwam erop neer dat als ik niet meteen beschikbaar was, ik kon ophoepelen. Nou, dat heb ik dus gedaan. Zo eigenzinnig ben ik dan ook wel weer. Bovendien was ik er niet aan toe. Ik vond het bedreigend om op iedere straathoek te worden herkend of aangesproken. Daar kan ik nu veel beter mee omgaan." Gekleurd Carlo Strijk is de eerste gekleur de 'showmaster' op tv. Een pre dikaat waar hijzelf niet zo mee wegloopt. „Ik heb daar altijd één antwoord op: ik ga er vanuit dat ik ben gekozen vanwege mijn kwaliteit en niet vanwege mijn kleur. Ze vragen me wel eens of ik nu de voortrekker van min derheden ben. Dat vind ik over dreven. Trouwens, in dit vak heb ik mijn sporen bij lange na nog niet verdiend. Ik praat bijvoor beeld nog veel te snel. Ben veel te druk", aldus Strijk, zoon van een vader uit Barbados en een half Indiaans/Creoolse moeder. Hij voelt zich desondanks een echte Hagenees. Positief Carlo Strijk is een uitgesproken positief denkend mens. „Ik zie altijd wel een lichtpuntje, al is het nog zo donker. Ze vragen me wel eens of dat nu echt is of gespeeld. Of ik alleen voor tv zo aanstekelijk lach, of thuis ook. Nou, dat is dus allemaal echt. Ik lach alleen als ik iets leuk vind, anders niet. Mensen zijn het kennelijk niet gewend dat ze iemand tegenkomen die zo posi tief is ingesteld. Natuurlijk heb ik ook rotbuien en daar geef ik gewoon aan toe. Vaak denken mensen dat ik zo'n aardige jon gen ben. Ik kan me vreselijk aan dingen ergeren. Ik kan ook uiter mate duidelijk zijn en hard uit de hoek komen. Als personeels functionaris moet je dat ook kunnen. Je moet op een gegeven moment kunnen zeggen: hier ne men we afscheid van elkaar. Maar wat er ook gebeurt, ik wil me 's morgens tijdens het sche ren recht in de spiegel kunnen blijven aankijken. Als dat gevoel er niet is, ga ik dat meteen rechtzetten." Schone schijn Kan dat in de showbizz? Hij aarzelt even. „Ik heb geleerd, laat ik me voorzichtig uitdruk ken - ook dat heb ik inmiddels geleerd - dat er veel schone schijn is. De enige manier om daar wat afstand van te nemen, is je eigen schip zoveel mogelijk op koers houden. Maar is dat in het bedrijfsleven niet net zo? Dat onechte, bedoel ik. In de tv-we reld is het vermoedelijk wat har der, omdat het om bekende figu ren gaat." „Ik merk wèl dat men niet zo gewend is aan eerlijkheid. Aan iemand die heel duidelijk aan geeft wat-ie bedoelt. Wat dat betreft ben ik geloof ik wel een beetje baanbrekend. Van de an- .dere kant: degene die tegen mij zegt dat-ie op tv honderd pro cent zichzelf is, die geloof ik niet. Ook Theo van Gogh niet." Twee dingen Wat vindt hij belangrijk in het leven? „Twee dingen eigenlijk. Dat ik plezier beleef aan wat ik doe. Tegelijkertijd zoek ik de uitda ging. Om die twee redenen durf de ik ook de overstap te maken van Hilton International naar RTL." Hoewel de kijkcijfers uitstekend waren, zijn er vanuit de hoek der critici nogal wat aanmerkingen geweest op 'zijn' datingprogram- ma Hartedieven, waarin kinde ren een partner zochten voor hun gescheiden ouders. „Misschien omdat het de gla mour miste, geen gepolijst tv- programma was. Ik deed ook dingen die tegen alle regels wa ren. 'Strijk, het kan niet waar zijn dat jij als presentator op de grond gaat zitten, ónder die kin deren', zei ooit iemand. Ik heb daar nooit over nagedacht. Dat ging gewoon vanzelf." Tweesporenbeleid Carlo Strijk heeft, nu het succes volle Hartedieven voorlopig is afgelopen, een lijn voor zichzelf uitgestippeld. Een tweesporen beleid: werkzaamheden achter de schermen en - de ultieme droom - presentator van een grote show a la Linda de Mol. En dat in een tijd dat de Grote Show een zieltogend bestaan leidt? „Misschien heeft dat te maken met de mensen die we beschik baar hebben. Een echte show master moet naar mijn gevoel kunnen zingen, acteren, dansen en presenteren." En Carlo Strijk kan dat? „Als ik getraind word en de mogelijkheden krijg om er naar toe te groeien, zou ik een eind kunnen komen", klinkt het voor zichtig. „Ik ben niet vies van glamour. Als dat maar niet het enige is dat de televisie biedt." Een aantal omroepen heeft Carlo Strijk gevraagd, maar voorlopig ziet hij geen reden bij RTL weg te gaan. ers burgemeester wist Nijpels zich in 1990 in pulair te maken in Breda. Als geen ander iffl- publiciteit te bespelen. Heeft hij in de ga'en eving een persfotograaf is, dan neemt hij <®i te pose aan. ;kst zit Nijpels nooit verlegen. In het Schotse Edin tmis van generaal Maczek, de Poolse bevrijder va t hij de dienstdoende verslaggever te vertellen em voor de mis had gekust en dat die kus was lking van Breda. Politieke vriend of politieke, J j weet hij voor zich in te nemen. Zeg maar ipreekbaar is hij voor iedereen. Op de B-Si de 'L jkende Ajax-aanhang in een Bredaas café, in 1 rngen die tijdens een thuiswedstrijd van NAt I ;en zijn hoofd kreeg of op de eretribune met I rij een wedstrijd in de nacompetitie van NAC teg I it laatste voorval in 1993 is hem overigens nie-_| )e meeste Bredanaars zullen zich hem echtef b kxel ïisschien de burgemeester die in een grote blauwe kiel I rnaval vierde onder de Grote Toren. En, misse i j zijn vele optredens op de televisie de naam va t vallen. DE ITALIAANSE muzikant Pi- I no Daniele heeft het vermogen I om in zijn muziek de zon vast te loggen. Zijn platen zijn steevast uiterst ontspannen en optimis tisch klinkende produkten die ]o haast automatisch in een goede stemming brengen. Daniele heeft dat vermogen ontwikkeld in zijn woonplaats Napels, dé culturele smeltkroes van Italië. Met ingrediënten als jazz, Afrikaanse en Arabische Manken, latin en fusion heeft Pino Daniele een eigen muzika le stijl ontwikkeld die tamelijk I uiiek is. Als gitarist zit hij tegen de fusion aan, als I componist mengt hij als geen ander lokale en exotsiche in vloeden en als zanger bedient jij zich van een taal waarin Italiaans vermengd wordt met «apolitaanse dialect en Engels waardoor een internationaal (jinkend geheel ontstaat. Jon caIpestare i fiori nel °®erto, Danieles nieuwste Paat, is wederom een zalig I Minkend geheel, waaraan ei- genlijk maar één smet kleeft, net eerste nummer van de plaat carnmello 'nnammurato be- gfflt namelijk wat al te natuur- J» als Ain't no sunshine van Withers. Maar voor het j ov'ange is Non calpestare i fiori deserto klasse, zeker ook in s'rumentaal opzicht, want de ■I °or Daniele en consorten zo oorbaar makkelijk gespeelde anken behoren tot het aller- t« u- Pisioi momenteel weden heeft. (East West, warner Music) WIM VAN LEEST I was in Austin; In the «ui Parlor Bar; Drinkin' Mag «ri MarSueritas; And not arm where you are." Zo be ft, hi ^ar't z'ln nummer inr/ïi- zit namelijk Dublin en verlangt naar zijn tas, naar Texas. De fans van deze geroutineerde singer-song- writer voelen zich na de eerste tonen ook direct thuis. Guy Clark mijmert, murmelt en drinkt nog steeds, alles is goed. De nieuwe cd, die ook Dublin Blues heet, laat horen dat Guy Clark een taaie overlever is, net als bijvoorbeeld Jerry Jeff Wal ker (voor wie hij vroeger songs schreef), Townes Van Zandt en John Hiatt. Guy Clark is altijd een man op de achtergrond ge weest, een componist die het zoekt in die ene prachtige zin en dat simpele, maar pakkende gitaarloopje. Guy Clark heeft zich niet op laten jagen, zijn nieuwste plaat valt op door kalmte eij verdie ping. Rodney Crowell en Susanna Clark hielpen hem bij een paar composities, maar het mooiste nummer is toch Hank Williams said it bestdat hij alleen schreef en met die gerib belde stem onnavolgbaar voor draagt. De begeleiding is gro tendeels akoustisch (ook de bas!). Naast de vaste band, Ver- Ion Thompson, Kenny Malone, Tarvis Clark en Darrell Scott, leveren ook Sam Bush (mando line) en de zangeressen Nanci Griffith, Suzi Ragsdale en Em- mylou Harris mooie bijdragen. (Warner Music) DIRK VELLENGA STEL JE voor dat Bob Dylan wél mooi had kunnen zingen, dan was hij nooit zo'n groot zanger geworden. Een fraaie paradox die wel vaker gebezigd is, maar die met het stijgen van Dylans jaren almaar toepasse lijker wordt. Zoetgevooisde klanken hoef je van hem niet te verwachten, maar wie de oude bard prefe reert om zijn volstrekt unieke voordracht, komt met de on langs verschenen Unplugged-cd uitstekend aan zijn trekken. Sterker nog, Dylan heeft met de registratie van zijn door MTV uitgezonden kerstconcert (plus vier extra tracks) een plaat af geleverd waarop zijn fans vele jaren gehoopt moeten hebben. Eindelijk een live-album waar op de onverbeterlijke dwarslig ger zich voor de verandering eens van zijn beste kant toont. Samen met zijn vaste tourband en grunge-producer Brendan O'Brien op Hammondorgel voorziet een ongewoon gedisci plineerde Dylan twaalf van zijn songs van - alweer - een nieuwe bewerking. En hij doet dat even trefzeker als gevoelig. Verdwenen zijn de vocale bitsheid en norse non chalance waarmee het grillige genie al te lang zijn mooiste creaties mishandelde. Dylans gehavende stembanden, die de jongste jaren nauwelijks meer dan hees gereutel voortbrach ten, blijken bovendien weer na genoeg intact te zijn. Het volu me is in zijn stem teruggekeerd. De man die vele malen beter zingt dan Whitney Houston (al dus Leonard Cohen) haalt weer alle noten die hij moet halen. Hoogtepunt van het 70 minuten durende album is het met drie strofen bekorte Desolation Row dat Dylan sinds zijn wereld tournee van '66 nooit meer zo magistraal gebracht heeft. Ei genlijk ontbreekt er aan Dylan Unplugged maar één ding: nieuw werk. De aanwezigheid van twee weinig bekende songs - John Brown (uit 1963) en Dig- Pino Daniele. nity ('89) - vormen daarvoor onvoldoende compensatie. LEO NIERSE HARDTOGET IS het nieuwe 'funk en jazzy groove label' van CNR. Het label gaat van start met twee jazzdance-cd's van Nederlandse bodem. Hit The Boom maakt op het label zijn debuut met One Day Soon. De groep werd in 1993 opgericht door muzikant/producer Rob Gaasterland en zangeres Marijn van Teylingen, het duo dat ook vrijwel alle nummers voor de cd schreef. Hit The Boom staat voor een prettig mix van funk, soul en jazz. Mede door de mooie diepe soulstem van Van Teylingen, doet de muziek den ken aan Engelse jazzdance- bands als Brand New Heavies en Young Disciples. Een enkele keer neigt producer Gaaster- FOTO WARNER MUSIC land naar (electronische) jaz- zrock. Alhoewel niet alle com posities even spannend zijn, hapt de cd over het algemeen lekker weg. (Hardtoget/CNR) Enkele nummers van Hit The Boom worden opgesierd door saxofonist Howard Sie. Hij vormt samen met dj/producer Martijn ten Velden het duo Saxual Harassment. Zij teke nen voor de tweede Hartoget- release: The Bare Essentials. Sie speelde onder andere samen met Hans Dulfer maar zijn ei gen werk is iets subtieler dan de hoekige sax-stoten die Dul fer uitdeeld. De cd wordt ge kenmerkt door een zeer funky aanpak. Sie speelt bariton- en alt-sax. Ten Velden gooit daar een vlotte beat onder en de zaak swingt als een trein. Hier en daar zorgen rappers voor een vocale inbreng. Het is vooral het blaaswerk van Sie dat de plaat draagt want de onderlig gende ritmes zitten vrij mager inelkaar. Dat neemt niet weg dat zeker de helft van de num mers tot ware 'floorfillers' be stempeld kunnen worden. (Har- toget/CNR). Voor de beste jazzdance moeten we toch nog steeds in Engeland zijn, zo laat aflevering twaalf van de Acid Jazz-verzamelaar Totaly Wired horen. Acid Jazz heeft wat werk geleend bij an dere labels en zo een heerlijke, gevarieerde mix in elkaar ge draaid. Zo horen we onder an dere uitgekiende funky jazz- rock van Mother Earth, poppy soul van Primal Scream en be kende swing van Brand New Heavies. Minder bekend, maar ook sterk, zijn de onderkoelde jazz van Red Snapper en het ingetogen geluid van Jessica Lauren. Verder hebben de sa menstellers wat aardige deun tjes uit de oude doos opgedui keld, waaronder Curtis May- field-achtig soul uit 1975 van The Modulations. (Acid Jazz PiaS) Niet op deze Totaly Wired (wél op nummer tien) is Emperors New Clothes te horen. Hun ex perimentele ambient-jazz zou ook een beetje uit de toon ge vallen zijn tussen de meer recht-toe-recht-aan swing van de andere bands. Wisdom and Lies heet de tweede plaat van Emperors New Clothes. De band gaat op deze cd de kant op van 'triphoppers' als Massi ve Attack. Lome ritmes worden omgeven met een heel scala aan instrumenten waarin met name de blazers een prominente rol spelen. Ook reggae, dub en oos terse klanken worden verwerkt, met jazz telkens als basis. De cd zit bijzonder vernuftig inelkaar. Soms een iets te vernuftig, maar het is verder een fraai staaltje moderne muziek. (Acid Jazz/PiaS) PAUL VERLINDEN Utrecht (anp) - Een tongzoen van twee Utrechtse lesbiën nes mag alleen nog via RTL5 de ether in. Op RTL4 of enig andere televisiezender mogen de beelden niet meer wor den vertoond. Dat heeft de Utrechtse kort-gedingrechter bepaald. De twee vriendinnen werkten vrijwillig mee aan het RTL5-pro- gramma 'Sex, de stand van zaken' van Catharine Keyl. Zij lieten zich tijdens het jaarlijkse pottenbal in de Amsterdamse disco theek iT diepgravend uithoren over hun seksleven, en gaven elkaar voor het oog van de camera een flinke tongzoen. Toen zij de beelden terugzagen kregen zij echter spijt als haren op hun hoofd, niet het minst omdat de uitzending tal van negatieve reacties in hun omgeving losmaakte. Tevergeefs probeerden de vriendinnen vervolgens herhaling van het pro gramma op de veel dichter bekeken zender RTL4 te voorkomen. Toen zij ontdekten dat RTL de tongzoen ook in een ander programma - 'Bed en andere geheimen' - had gemonteerd, stapten zij naar de rechter. De rechtbankpresidente vindt dat de twee niet kunnen terugko men op hun medewerking aan aflevering 4 (homoseksualiteit) van het programma 'Sex, de stand van zaken' op RTL5. Deze zender mag dat programma ongestraft herhalen. De rechter verbiedt wel elke andere vertoning van de beelden. New York (rtr) - Een zeldzaam schilderij van Pablo Picasso uit zijn 'periode bleue' is voor 45 miljoen gulden verkocht op een veiling van Sotheby's in New York. Daarmee is het het duurste schilderij sinds de kunstmarkt in 1990 instortte. Het portret van Angel Fernan dez de Soto uit 1903 was geschat op 15 tot 25 miljoen gulden. Twee belangstellenden hadden 25 minuten telefonisch tegen el kaar opgeboden voordat het werd verkocht. La Pose Hin- doue, een Matisse uit 1923, ging weg voor 22,7 miljoen gulden, het hoogste bedrag dat ooit voor een werk van deze schilder is neergeteld. Van de 46 werken die werden geveild, alle afkomstig van de collectie van Donald en Jean Stralem, hebben er slechts twee geen nieuwe eigenaar gevonden. De verkoop leverde in totaal 99,8 miljoen gulden op, terwijl aanvankelijk werd uitgegaan van een opbrengst van 60 tot 75 miljoen. Kenners zien in de recordprijzen een aanwijzing dat de kunst markt de inzinking van 1990 te boven is. In dat jaar werd voor het laatst een recordbedrag voor een schilderij betaald. WOENSDAG 10 MEI 1995 redactie ste WD-fractieleider Bolkestein fin hens nieuwe baan. „Nijpels is een noot. Ik bedank hem voor al het slZ heeft gedaan." eie Ik heb genoeg gezien om te weten: er is leven na, Hollywood" Jamie Lee Curtis, actrice Gids Van onze filmredactie Evenals vorig jaar houdt het Nederlandse film- en bioscoop bedrijf weer een Nationale Bioscoopdag. Op donderdag 8 juni hoeft het publiek slechts vijf gulden te betalen voor een bioscoopkaartje. tenslotte niet de beschikking over een stadion maar over rela tief kleine zalen. Daarom hebben we de prijs dit jaar verhoogd tot vijf gulden." Breda haalde vorig jaar de tele visie op deze Nationale Bio scoopdag met een stunt, georga niseerd door de Casino-bioscoop. Een complete, kilometerslange filmkopie werd door studenten dwars door de stad uitgerold, van de ene bioscoop naar de andere. Dat geldt voor alle Nederlandse bioscopen. In Breda wordt bo vendien, net als verleden jaar, voor een extra attractie gezorgd. Op de Grote Markt worden in een historische bioscooptent de hele dag doorlopend oude film pjes vertoond. De Nationale Bioscoopdag, die tot doel heeft om publiek en thousiast te maken voor de bio scoop, geldt dit jaar tevens als het begin van de viering in ons land van 100 jaar Cinema. Al thans in de gewone bioscoop want de filmtheaters hebben her en der al hun eigen jubileumpro gramma's. Het programma op 8 juni is het gewone programma dat op dat moment in de bio scoop draait. Het is de bedoeling dat mensen, die zelden of nooit naar de bio scoop gaan (omdat ze thuis bij de tv en video blijven) weer de aantrekkingskracht van het gro te bioscoopdoek leren kennen. Op die manier hoopt de Neder landse Federatie voor de Cine matografie (de voormalige Bio scoopbond) het bezoek op te krikken. In 1988 was de eerste bioscoop dag al een succes, maar vorig jaar was de toeloop massaal. Ongeveer 180.000 mensen pas seerden de kassa's tegen betaling van f 2.50. „Het liep zelfs te hard", volgens een woordvoer der van het organiserende com municatiebureau. „Dezelfde mensen kwamen meerdere keren per dag terug en dat was nu ook weer niet de bedoeling. Je hebt Kwartje Op 8 juni aanstaande wordt in Breda opnieuw voor een bijzon der evenement gezorgd. Dan staat op de Grote Markt in het kader van 100 Jaar Cinema een nieuw gemaakte kopie van een oude reisbioscoop, een tent waarin doorlopend komische korte films uit het begin van de eeuw worden gedraaid. Het pro gramma duurt telkens twintig minuten waarvoor het publiek de prijs uit 1900 betaalt: 25 cent, een kwart van het weeksalaris van de gemiddelde arbeider. De bioscooptent is een kopie van het soort reisbioscopen waarmee in het begin van de eeuw werd rondgetrokken door exploitan ten als de Albert Frères. Het krijgt een Jugendstil-achtig front dat wordt geschilderd door twee Bredase kunstenaars. De rechten op de te vertonen histo rische filmpjes zijn nog niet bin nen, de titels derhalve nog niet vrij voor publikatie. Amsterdam (anp) - Het Sarajevo Festival Ensemble, dat sinds april in Londen vastzit, komt eind deze week naar Nederland. Het grootste deel van de uit zestien personen bestaande theatergroep heeft inmiddels visa gekregen voor een bezoek aan ons land. Het ensemble hoopt op een aantal plaatsen te kunnen optreden. WOENSDAG 10 MEI 1995 DEEL De visa lopen tot 26 mei, aldus Janneke Hazelhoff van het Amsterdamse cultuurcentrum De Balie, dat de organisatie van het bezoek op zich heeft genomen. Begin april vertrok het gezelschap uit Sarajevo naar Londen om daar aan een festival mee te doen. Toen de groep daar was, bleek het onmogelijk naar de Bosnische hoofdstad terug te keren, omdat de stad voortdurend onder vuur lag. Na hun verblijf wil het gezelschap, dat bestaat uit mensen tussen zestien en 73 jaar en onder leiding staat van Haric Pasovic, een nieuwe poging wagen naar zijn thuisbasis terug te keren. Het ensemble wil zo snel mogelijk naar Sarajevo terug om in juli en augustus het festival Memory Module te organiseren. De meeste leden van het ensemble worden in Amsterdam onderge bracht bij particulieren. Een aantal kerkelijke organisaties heeft geld gegeven om het verblijf te bekostigen. Het is nog niet duidelijk waar Het Sarajevo Festival Ensemble in Nederland zal optreden. De Balie is nog bezig daarover afspraken te maken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 21