i&rn m mmf DE STEM Ik probeer het snel te houden' 222464 KRO brengt reeks over barmhartigheid Corné Klijn, de opvolger van Frits Spits op Radio 3 Pianosonaten pan Schubert Wereldomroep zendt Arbeidsvitaminen uit Vanavond première nieuwe lange speelfilm SolFilm mei 1995 percentage en dus ook [iet direct over f 2.000,- hoge rente van ó'/2%* |an. Hierbij kunt u maan- sparen. Zo kunt u naar jw toe een mooi bedrag [en. Kortom, zo'n kans [eens in de duizend jaar. |S 2000 spaarcertificaten iren van de SNS bank deze bestellen via het ^telefoonnummer: tandaag al hoe het jaar ^ncieel uitziet. Deze aan- van l t/m 26 mei 1995. get is niet de musicus die de muziek speelt, de muziek speelt de musicus." Robert Fripp, muzikant Gids loewel hij één uur ei- ilijk te weinig vindt, esenteert hij iedere |vond tussen zes en ze il op Radio 3 het pro- jmma 'Kort en Klijn'. )e33-jarige Corné Klijn in tegenstelling tot voorganger Frits hits, veel muziek draai- L Vooral voor de kids lie huiswerk zitten te dor Arjan Penders Jkhad wel verhalen gehoord dat lie me zouden gaan bellen, maar jufce wereld weet je het maar tik wilde het eerst wel eens gebeurde het ook Da's wel lachen." onderhandelingen ildedisc-jockeys Edwin Evers a Kob Stenders kwam de NPS bijComé Klijn terecht als opvol- Frits Spits, die Radio 3 1 ingeruild voor de KRO op 2. Iffijn hapte toe. Hij 'draait' iede- rewerkdag tussen 18.00 en 19.00 iiropRadio 3 het NPS-uur. Op javond presenteert hij 119.00 uur het programma )eRaad van Plate', e uit Kaatsheuvel afkomstige Mijn is geen onbekende in Bt radiowereld. Na - zoals hij Itelnlf noemt - de bekende cy- Iclus van lokale stations en pira- Itentehebben afgehandeld, kwam |dtna33-jarige deejay terecht bij Mimalige Utrechtse lokale nMidstadFM. ii Utrecht is het pas echt losge- Daar heb ik veel mensen n kennen zoals Rob Stenders i Jeroen van Inkel. Door die kwam er toentertijd ■dje van mij terecht bij Ve- |®ica. Daar werd ik net niet n. Ik heb nog wel een Ipaar weken samen met Jeroen Corné Klijn vindt dat er op Radio 3 te veel wordt gekletst. „Vooral 's ochtends." 1 een programma gepre- ■Wteerd. Lex Harding ging ei- ■genlijk vlak daarna weg bij Vero nica om te beginnen met Ra- I® 538. Ik ben toen in 1992 ook ■gevraagd om daar te komen ■kaaien." ■Vereerd IS tweeëneenhalf jaar vrijwel ie- |5® aV(®d programma's te heb- 5 gemaakt voor het commer- lejongerenstation, kreeg Klijn ■«aanbod van de NPS. De oud- pbander ging er vooral op in Iffliwege de hoge luistercijfers r.jraet Radio 3 kan bereiken e daaraan gekoppelde grote- s®isbekendheid. Klijn voelt bovendien vereerd Frits Spits, en in september waar schijnlijk Jeroen van Inkel, te mogen opvolgen. Het station Radio 3 op zich trekt hem niet bijzonder. „Er wordt naar mijn mening nog veel te veel gekletst op 'drie'. Op Radio 538 wordt ook wel eens wat te veel gezegd, maar op Radio 3 is het echt extreem. Vooral 's ochtends. Ik breng dan ook zoveel mogelijk muziek met een enkel onderwerp of spelletje er tussendoor." Voorbereidingen „Ik hoorde dat Frits Spits 's - morgens om half twaalf al begon met de voorbereidingen voor zijn programma. Dat vind ik wel erg vroeg voor een programma van één uur, dat om 18.00 uur begint. Zo in de loop van de middag is vroeg genoeg." De voorbereidingen van Klijn be staan voornamelijk uit het be denken en opnemen van allerlei geluidseffecten. „Daar ligt mijn hart," laat hij diverse keren tij dens het interview weten. „Vormgeving is ontzettend be langrijk. Het geeft snelheid aan een programma. Ik probeer iede re keer met iets nieuws te komen. Al zijn het dagelijks maar twee nieuwe jingles, het geeft een fris effect aan de show. Voor Radio 3 heb ik dan ook een enorm arse naal effecten laten aanrukken." Als Veronica in september het publieke bestel verlaat, hoopt Klijn dat zijn uitzendtijd verdub belt. Eén uur is volgens hem ei genlijk te kort. Het tijdstip is echter perfect. „Ik moet er niet aan denken dat ik een ochtend programma zou moeten doen. Zo 's avonds ben ik al de hele dag wakker en dan ben ik gebrand om een programma te doen. Je draait dan lekker veel voor de kids omdat die dan zitten te stu deren en dat soort dingen. Rond die tijd kun je lekker van God los." Klijn wil in zijn programma de dansmuziek een warm hart toe dragen. „Frits Spits draaide ook wel dans, maar ik wil het al vroe ger oppikken. Omdat ik onder andere in een dance-speciaalzaak heb gewerkt, hoor ik vrij snel of het goed is of niet." In het verle den had het nieuwe NPS-gezicht een eigen label voor dansplaten. „Daar bracht ik af en toe wat kleine dingetjes op uit. In samen spraak met de NPS ben ik daar nu mee gestopt." Voorbeelden De lijst van grote voorbeelden lijkt bij Corné Klijn oneindig. Hij ■noemt namen variërend van Leo van der Goot tot aan Erik de Zwart. „Stenders is voor mij nog steeds de allerbeste," noemt Klijn de Veronica-deejay. „Hij doet zo veel met woorden en woordspe lingen. Op de radio is hij op dat gebied een echte waterval. Zelf ben ik daar niet zo goed in. Ik ben meer thuis in de technische aspecten van een programma maken. Tij dens het presenteren gebruik ik vooral veel korte statements. Ik probeer het zo snel mogelijk te houden. Frits Spits stopte al eerder voor een tijdje met de Avondspits. Hij werd toen opgevolgd door KRO- presentatrice Jeanne Kooijmans. Dat was geen groot succes: de luister- en waarderingscijfers kelderden. Wanneer Klijn dit wordt voorgelegd reageert hij fel: „Ik wil absoluut niet vergeleken worden met Jeanne Kooijmans. Natuurlijk heeft de opvolger van Frits Spits een zware taak. Veel luisteraars hebben bij zo iemand nu eenmaal hoge verwachtingen. Een vergelijking is eigenlijk niet op haar plaats. Ik ga nu eenmaal een totaal ander programma doen." Vlak nadat Klijn had besloten zijn oude werkgever te gaan ver laten, werd bekend dat Ra dio 538 ging samenwerken met de nieuwe televisiezender The Music Factory. Bovendien maakt het Bussumse 538 een steeds gro tere kans op één of meer etherfre quenties. Klijn liet zich er, on danks deze ontwikkelingen, niet J j® ELF pianosonaten van Schubert leiden een onge- «akkelijk bestaan in de wereld I Je pianoliteratuur. Er is iets ®ee. Op die ene beroemde sona- II,e m Bes (D 960) na worden ze I, - pianisten geschuwd. Zel- i ?aan ze op programma's en I k de cd-industrie toont weinig I Sotfi?ste^hag- Hoofdoorzaken; nuberts sonaten zijn ondank- ar voor de gemiddelde pianist IIe wil scoren, en te saai en te om een gemiddeld publiek II n JOeien' Le>tse pianist Christian 1 tem. as deze werken in- schiT °P Ct* Sezet>in totaal vijf I met S Een Pracht'g initiatief, baareen citaat waaraan hoor- litf zotS' denkwerk en ar- Sch k S besteed- tiatolert scKreef zijn pianoso lo dezelfde tijd als Beet- ste zlJne schreef: in de eer- I to decennia van de 19e den in a comPOIusten wer- lis de loop van die eeuw hei- schen ard; Schubert als. ven af/1 be' kied, Beetho ven ,arcb'tect van de symfo- Oua pianosonate- pianort>uziek is Schubert alleen onsterfelijk geworden door zijn Moments Musicaux en Impromptus. Maar zijn elf sona ten hebben nooit die mythische status gekregen' van die van Beethoven. Vergeleken bij de standaarden van muzikale architectuur die Beethovens met zijn pianosona ten neerzette vertonen die van Schubert een 'gebrek aan vorm' - dat is het meest gehoorde ver wijt tegen deze stukken. Zeker sinds er ook nog delen van Schuberts pianosonates ge bruikt werden voor de populaire operette Das Dreimadlerhaus (niet door Schubert zelf geschre ven maar door anderen op basis van zijn melodieën) leek het lot van deze sonates als serieuze composities bezegeld. Vormtechnisch of 'architecto nisch' zijn Schuberts sonates in derdaad geen familie van die van Beethoven, en evenmin van de klassieke sonaten van Haydn en Mozart. Schubert laat, zeker met het klimmen der jaren, bijna alle traditionele vormen varen. Maar tot welke resultaten leidt deze 'vormloosheid' van Schu bert? In de beruchte eindeloze door werkingen gaat Schubert te werk als niemand voor hem. In feite gebeurt er iedere keer een wonder. Schubert kwinkeleert vrij als een vogeltje, ontstijgt als een leeuwerik de vaste grond van de tonica, op weg naar ver ten die hij zelf nog niet weet. Als hij zo ver mogelijk van de grondtoonsoort verwijderd is blijft die kwetterende leeuwerik een tijdje hoog in het blauwe zwerk hangen en laat zich dan ten einde raad terugtuimelen naar de veilige bodem. Schubert componeert als geen ander. Hij verliest zich in einde loze herhalingen en variaties, steeds dichter naderend tot wat hij werkelijk wil zeggen. Het is Franz Schubert, tekening van Moritz von Schwind FOTO EMI ploeteren, maar een ploeteren van een onvergelijkelijke schoonheid. Al ploeterend stuit Schubert op de ene vondst na de andere en hij onthoudt ons er niet één. Christian Zacharias (1950) is al lereerst een intelligente pianist. Hij overdrijft nergens, nuan ceert subtiel, beschikt over een ingehouden en toch vederlicht toucher, zijn pianissimo is warm, en hij zingt overal waar dat moet. Tegenstemmen licht hij prachtig uit, waardoor ook schijnbaar saai passagewerk tot muziek wordt verheven. Zacharias geeft daarnaast in een' begeleidend interview blijk van behartigenswaardige zienswij zen. Hij heeft nagedacht over het unieke verschijnsel Schubert - persoonlijk en muzikaal. „Schubert is de zwakke mens die nooit met zijn vuist op tafel zal slaan om te eisen wat hij wil, zoals Beethoven. Hij lijdt altijd, hij geeft zich over aan zijn om geving. Ik zie een zwak en pas sief mens, misschien toch een beetje homoseksueel, die niet voor zichzelf kan opkomen, die zich terugtrekt, niet sterk kan zijn". Maar die wel de gave had om al les wat er in hem leefde en wat hij niet kwijt kon aan mensen van vlees en bloed, eindeloos uit zich te laten stromen - alle lief- Christian Zacharias de, warmte, menselijkheid, hu mor en kracht. (EMI 5 65483 2) HANS ROOSEBOOM DINSDAG 9 MEI 1995 DEEL D FOTO FOTOPERSBURO DIJKSTRA van weerhouden de overstap te maken. „Veel mensen om me heen hebben geadviseerd gewoon te gaan. Voordat die etherfre quentie er misschien komt, zijn we alweer driekwart jaar ver der." De nieuwe Radio 3-presentator sluit televisie in de toekomst niet uit. „Ik sta voor veel zaken open. Als ik in de toekomst die kans krijg en men vindt mij goed: waarom niet? Het liefst zou ik dan wel iets met pop willen doen. Daar is naar mijn mening veel te weinig aandacht voor." Klijn heeft naar eigen zeggen nog nooit ergens op gesolliciteerd. Zowel voor Radio 538 als de NPS werd hij gevraagd. Dat was volgens Klijn niet alleen maar een kwestie van geluk. „Je kunt wel mazzel hebben, maar je moet wel goed zijn na tuurlijk. Of dat zo is, laat ik ove rigens aan de luisteraar over. Maar er zal ongetwijfeld iets aan de hand zijn, anders vroegen ze me niet." Door Joep Eijkens De hongerigen spijzen, de dorstigen laven, de vreem delingen herbergen, de naakten kleden, de zieken bezoeken, de gevangenen 'verlossen' en de doden be graven: de zeven werken van barmhartigheid. Door tallozen dagelijks in de praktijk gebracht. Een aan tal van hen staat centraal in een achtdelige tv-serie van Cees Brinkhuizen. In het Vlaamse stadje Geel be staat al sinds de middeleeuwen de gewoonte om geestelijk ge handicapte mensen op te ne mén bij 'gewone' burgers in huis. Momenteel zijn het er ruim 700. Twee van hen, de 66-jarige An- gèle en 52-jarige Martine, le ven al jaren lang bij de familie Steurs, de oudste zelfs sinds 23 jaar. Het begon met een leeg staande kamer en de mogelijk heid om een centje bij te ver dienen. „Maar nu is het hele maal niet meer voor het geld," zegt Agnes Steurs-Wouters. „Nu zijn we gewoon aan el kaar. Nu kunnen we het eigen lijk niet meer missen." Het bijzondere en eigenlijk toch zo gewone gezinsleven van de familie Steurs vormt een van de onderwerpen uit Werken van Barmhartigheid. Cees Brinkhuizen maakte de reeks in opdracht van de KRO en de Fraters van Tilburg. Het idee is afkomstig van de con gregatie die vorig jaar haar 150-jarig bestaan vierde. Daarbij stond het begrip 'barmhartigheid' ook centraal. Overigens een woord dat me vrouw Steurs uit Geel zelf niet zou willen gebruiken. „Voor mij is dat geen barmhartig heid," reageert ze op een vraag van de interviewer, „Voor mij is dat gewoon. Het moet ook in u zitten." Doorgeven „Barmhartigheid is altijd een wezenlijk onderdeel geweest van onze congregatie," licht frater Wim Verschuren toe. „En nu onze congregatie ouder en kleiner is geworden willen we die gezindheid van barm hartigheid doorgeven. Om er de schijnwerper op te richten hebben we gekozen voor de weg van de massamedia, om dat je dan meer mensen kunt bereiken dan bijvoorbeeld met een boekje." „Natuurlijk," vervolgt hij. „kun je ook geld geven aan projecten - en dat doen we ook, bijvoorbeeld aan een nieuw project voor jongeren van Huize Poels. Maar wij wil len het nu niet hebben over projecten maar over een ge zindheid die in de hele maat schappij een rol speelt. En dat is wat deze serie doet: aan dacht geven aan barmhartig heid in het dagelijks leven. Aan de hand van zeven maal drie portretten van mensen die die barmhartigheid concreet ma ken." MS-patiënt De serie volgt de traditionele volgorde van de zeven werken van barmhartigheid. De eerste aflevering van vanavond staat dan ook in het teken van de hongerigen te eten geven. Aan het woord komen Monique die met licht-gehandicapte men sen in een eetcafé werkt, een Nederlands gezin dat twee Noordierse kinderen te logeren neemt, en een andere vrijwil ligster die eens per week met een MS-patiënt optrekt. „Het is een stukje van jezelf ergens voor inzetten, zonder te ver wachten dat je er iets voor te rugkrijgt," zegt Monique. Nadat de zeven werken van barmhartigheid de revue ge passeerd zijn, komen tenslotte de opdrachtgevers zelf in beeld. Die slotaflevering be treft een bewerking van de al eerder verschenen videoband Mission of Mercy. Ze geeft een boeiend beeld van leven en werken van de fraters in Ne derland, Indonesië en Kenya. Overigens is er ook een video band beschikbaar van de eer ste zeven afleveringen. Er hoort een begeleidend boek je bij ter ondersteuning van het gebruik in gespreksgroepen. (Nederland 1, 23.17 uur) Hilversum (anp) - Radio Nederland Wereldomroep zendt deze zomer Arbeidsvitaminen uit. Het populaire programma is dan elke werkdag in de veel bezochte Europese vakantiegebieden te horen. Naar Arbeidsvitamen, een verzoekplatenprogramma dat sinds tien tallen jaren door de AVRO wordt uitgezonden, luisteren elke dag meer dan een miljoen mensen. Daarmee is het het best beluisterde Neder landse programma. Het is voor het eerst dat de Wereldomroep, naast nieuws- en actualiteiten, een dagelijks amusementsprogramma uit zendt. Van maandag 29 mei tot en met vrijdag 2 september is Arbeidsvitami nen tussen 10 en 12 uur internationaal te horen. Radio Nederland We reldomroep geeft het programma door via zijn zenders op de korte golf en via de Astra-satelliet. Van onze filmredactie Breda - Vanavond gaat in de Casino-bioscoop in Breda de nieuwe film van SolFilm uit Breda in première: De andere kant van de tunnel. Dit gebeurt in aanwezigheid van de hoofdrolspelers en van de Bredase burgemeester, drs. Ed Nijpels. Het is voor het eerst sinds lang weer een avondvullende speel film, maar hij gaat wel net als de kortere jeugdjournaals over een sociaal jeugdprobleem, ditmaal over gokverslaving onder jonge ren. De hoofdrollen worden gespeeld door Nikolai van den Hoek, Lin da van den Bremer, Mimoun Oaissa, John Leddy, Truus de Selle, Cees van Gerven en Rob Hartman. Bob Entrop schreef het scenario en regisseerde. SolFilm kreeg voor de proudktie van De andere kant van de tunnel financiële steun van o.a. EO-tele- visie, OCW, de gemeente Breda, de provincie Noord-Brabant, de Stichting Kinderpostzegels Ne derland en het Centrum voor Al cohol en Drugsvoorlichting. Russische tv viert zege op Duitsland met Miclialkov-film Moskou (tass) - De nieuw ste film van de Russische regisseur en Oscarwin naar Nikita Michalkov wordt op 9 mei gelijktij dig op alle Russische tv- zenders vertoond. Michal kov heeft de film speciaal voor deze dag gemaakt, als de Russen de 50e ver jaardag van de overwin ning op nazi-Duitsland herdenken. De tien minuten durende film Requiem voor een Sol daat komt op het scherm even voordat het land een minuut stilte betracht voor de gevallenen in de oorlog. Over de inhoud van de film wil Michalkov niets loslaten. Michalkov won op 28 maart in Hollywood de Oscar voor de beste niet-Engelstalige film voor zijn produktie Burnt by the Sun. Zijn vol gende project heet De Bar bier van Siberië, over een liefdesgeschiedenis aan het eind van de vorige eeuw tus sen een legerkadet en een Amerikaanse vrouw die Rus land bezoekt. Ook zal Mi chalkov als acteur te zien zijn in Sergej Gazarovs De Revisor, naar het boek van Gogol. De film wordt thans in Praag opgenomen met een keur aan Russische sterren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 17