i&rn
m
mmf
DE STEM
Ik probeer het snel te houden'
222464
KRO brengt reeks
over barmhartigheid
Corné Klijn, de opvolger van Frits Spits op Radio 3
Pianosonaten
pan Schubert
Wereldomroep zendt
Arbeidsvitaminen uit
Vanavond
première
nieuwe lange
speelfilm
SolFilm
mei 1995
percentage en dus ook
[iet direct over f 2.000,-
hoge rente van ó'/2%*
|an. Hierbij kunt u maan-
sparen. Zo kunt u naar
jw toe een mooi bedrag
[en. Kortom, zo'n kans
[eens in de duizend jaar.
|S 2000 spaarcertificaten
iren van de SNS bank
deze bestellen via het
^telefoonnummer:
tandaag al hoe het jaar
^ncieel uitziet. Deze aan-
van l t/m 26 mei 1995.
get is niet de musicus die de muziek
speelt, de muziek speelt de musicus."
Robert Fripp, muzikant
Gids
loewel hij één uur ei-
ilijk te weinig vindt,
esenteert hij iedere
|vond tussen zes en ze
il op Radio 3 het pro-
jmma 'Kort en Klijn'.
)e33-jarige Corné Klijn
in tegenstelling tot
voorganger Frits
hits, veel muziek draai-
L Vooral voor de kids
lie huiswerk zitten te
dor Arjan Penders
Jkhad wel verhalen gehoord dat
lie me zouden gaan bellen, maar
jufce wereld weet je het maar
tik wilde het eerst wel eens
gebeurde het ook
Da's wel lachen."
onderhandelingen
ildedisc-jockeys Edwin Evers
a Kob Stenders kwam de NPS
bijComé Klijn terecht als opvol-
Frits Spits, die Radio 3
1 ingeruild voor de KRO op
2.
Iffijn hapte toe. Hij 'draait' iede-
rewerkdag tussen 18.00 en 19.00
iiropRadio 3 het NPS-uur. Op
javond presenteert hij
119.00 uur het programma
)eRaad van Plate',
e uit Kaatsheuvel afkomstige
Mijn is geen onbekende in
Bt radiowereld. Na - zoals hij
Itelnlf noemt - de bekende cy-
Iclus van lokale stations en pira-
Itentehebben afgehandeld, kwam
|dtna33-jarige deejay terecht bij
Mimalige Utrechtse lokale
nMidstadFM.
ii Utrecht is het pas echt losge-
Daar heb ik veel mensen
n kennen zoals Rob Stenders
i Jeroen van Inkel. Door die
kwam er toentertijd
■dje van mij terecht bij Ve-
|®ica. Daar werd ik net niet
n. Ik heb nog wel een
Ipaar weken samen met Jeroen
Corné Klijn vindt dat er op Radio 3 te veel wordt gekletst. „Vooral 's ochtends."
1 een programma gepre-
■Wteerd. Lex Harding ging ei-
■genlijk vlak daarna weg bij Vero
nica om te beginnen met Ra-
I® 538. Ik ben toen in 1992 ook
■gevraagd om daar te komen
■kaaien."
■Vereerd
IS tweeëneenhalf jaar vrijwel ie-
|5® aV(®d programma's te heb-
5 gemaakt voor het commer-
lejongerenstation, kreeg Klijn
■«aanbod van de NPS. De oud-
pbander ging er vooral op in
Iffliwege de hoge luistercijfers
r.jraet Radio 3 kan bereiken
e daaraan gekoppelde grote-
s®isbekendheid. Klijn voelt
bovendien vereerd Frits
Spits, en in september waar
schijnlijk Jeroen van Inkel, te
mogen opvolgen.
Het station Radio 3 op zich trekt
hem niet bijzonder. „Er wordt
naar mijn mening nog veel te veel
gekletst op 'drie'. Op Radio 538
wordt ook wel eens wat te veel
gezegd, maar op Radio 3 is het
echt extreem. Vooral 's ochtends.
Ik breng dan ook zoveel mogelijk
muziek met een enkel onderwerp
of spelletje er tussendoor."
Voorbereidingen
„Ik hoorde dat Frits Spits 's -
morgens om half twaalf al begon
met de voorbereidingen voor zijn
programma. Dat vind ik wel erg
vroeg voor een programma van
één uur, dat om 18.00 uur begint.
Zo in de loop van de middag is
vroeg genoeg."
De voorbereidingen van Klijn be
staan voornamelijk uit het be
denken en opnemen van allerlei
geluidseffecten. „Daar ligt mijn
hart," laat hij diverse keren tij
dens het interview weten.
„Vormgeving is ontzettend be
langrijk. Het geeft snelheid aan
een programma. Ik probeer iede
re keer met iets nieuws te komen.
Al zijn het dagelijks maar twee
nieuwe jingles, het geeft een fris
effect aan de show. Voor Radio 3
heb ik dan ook een enorm arse
naal effecten laten aanrukken."
Als Veronica in september het
publieke bestel verlaat, hoopt
Klijn dat zijn uitzendtijd verdub
belt. Eén uur is volgens hem ei
genlijk te kort. Het tijdstip is
echter perfect. „Ik moet er niet
aan denken dat ik een ochtend
programma zou moeten doen. Zo
's avonds ben ik al de hele dag
wakker en dan ben ik gebrand
om een programma te doen. Je
draait dan lekker veel voor de
kids omdat die dan zitten te stu
deren en dat soort dingen. Rond
die tijd kun je lekker van God
los."
Klijn wil in zijn programma de
dansmuziek een warm hart toe
dragen. „Frits Spits draaide ook
wel dans, maar ik wil het al vroe
ger oppikken. Omdat ik onder
andere in een dance-speciaalzaak
heb gewerkt, hoor ik vrij snel of
het goed is of niet." In het verle
den had het nieuwe NPS-gezicht
een eigen label voor dansplaten.
„Daar bracht ik af en toe wat
kleine dingetjes op uit. In samen
spraak met de NPS ben ik daar
nu mee gestopt."
Voorbeelden
De lijst van grote voorbeelden
lijkt bij Corné Klijn oneindig. Hij
■noemt namen variërend van Leo
van der Goot tot aan Erik de
Zwart. „Stenders is voor mij nog
steeds de allerbeste," noemt Klijn
de Veronica-deejay. „Hij doet zo
veel met woorden en woordspe
lingen.
Op de radio is hij op dat gebied
een echte waterval. Zelf ben ik
daar niet zo goed in. Ik ben meer
thuis in de technische aspecten
van een programma maken. Tij
dens het presenteren gebruik ik
vooral veel korte statements. Ik
probeer het zo snel mogelijk te
houden.
Frits Spits stopte al eerder voor
een tijdje met de Avondspits. Hij
werd toen opgevolgd door KRO-
presentatrice Jeanne Kooijmans.
Dat was geen groot succes: de
luister- en waarderingscijfers
kelderden. Wanneer Klijn dit
wordt voorgelegd reageert hij fel:
„Ik wil absoluut niet vergeleken
worden met Jeanne Kooijmans.
Natuurlijk heeft de opvolger van
Frits Spits een zware taak. Veel
luisteraars hebben bij zo iemand
nu eenmaal hoge verwachtingen.
Een vergelijking is eigenlijk niet
op haar plaats. Ik ga nu eenmaal
een totaal ander programma
doen."
Vlak nadat Klijn had besloten
zijn oude werkgever te gaan ver
laten, werd bekend dat Ra
dio 538 ging samenwerken met
de nieuwe televisiezender The
Music Factory. Bovendien maakt
het Bussumse 538 een steeds gro
tere kans op één of meer etherfre
quenties. Klijn liet zich er, on
danks deze ontwikkelingen, niet
J j® ELF pianosonaten van
Schubert leiden een onge-
«akkelijk bestaan in de wereld
I Je pianoliteratuur. Er is iets
®ee. Op die ene beroemde sona-
II,e m Bes (D 960) na worden ze
I, - pianisten geschuwd. Zel-
i ?aan ze op programma's en
I k de cd-industrie toont weinig
I Sotfi?ste^hag- Hoofdoorzaken;
nuberts sonaten zijn ondank-
ar voor de gemiddelde pianist
IIe wil scoren, en te saai en te
om een gemiddeld publiek
II n JOeien'
Le>tse pianist Christian
1 tem. as deze werken in-
schiT °P Ct* Sezet>in totaal vijf
I met S Een Pracht'g initiatief,
baareen citaat waaraan hoor-
litf zotS' denkwerk en ar-
Sch k S besteed-
tiatolert scKreef zijn pianoso
lo dezelfde tijd als Beet-
ste zlJne schreef: in de eer-
I to decennia van de 19e
den in a comPOIusten wer-
lis de loop van die eeuw hei-
schen ard; Schubert als.
ven af/1 be' kied, Beetho
ven ,arcb'tect van de symfo-
Oua pianosonate-
pianort>uziek is Schubert
alleen onsterfelijk geworden
door zijn Moments Musicaux en
Impromptus. Maar zijn elf sona
ten hebben nooit die mythische
status gekregen' van die van
Beethoven.
Vergeleken bij de standaarden
van muzikale architectuur die
Beethovens met zijn pianosona
ten neerzette vertonen die van
Schubert een 'gebrek aan vorm'
- dat is het meest gehoorde ver
wijt tegen deze stukken. Zeker
sinds er ook nog delen van
Schuberts pianosonates ge
bruikt werden voor de populaire
operette Das Dreimadlerhaus
(niet door Schubert zelf geschre
ven maar door anderen op basis
van zijn melodieën) leek het lot
van deze sonates als serieuze
composities bezegeld.
Vormtechnisch of 'architecto
nisch' zijn Schuberts sonates in
derdaad geen familie van die
van Beethoven, en evenmin van
de klassieke sonaten van Haydn
en Mozart. Schubert laat, zeker
met het klimmen der jaren, bijna
alle traditionele vormen varen.
Maar tot welke resultaten leidt
deze 'vormloosheid' van Schu
bert?
In de beruchte eindeloze door
werkingen gaat Schubert te
werk als niemand voor hem. In
feite gebeurt er iedere keer een
wonder. Schubert kwinkeleert
vrij als een vogeltje, ontstijgt als
een leeuwerik de vaste grond
van de tonica, op weg naar ver
ten die hij zelf nog niet weet. Als
hij zo ver mogelijk van de
grondtoonsoort verwijderd is
blijft die kwetterende leeuwerik
een tijdje hoog in het blauwe
zwerk hangen en laat zich dan
ten einde raad terugtuimelen
naar de veilige bodem.
Schubert componeert als geen
ander. Hij verliest zich in einde
loze herhalingen en variaties,
steeds dichter naderend tot wat
hij werkelijk wil zeggen. Het is
Franz Schubert, tekening
van Moritz von Schwind
FOTO EMI
ploeteren, maar een ploeteren
van een onvergelijkelijke
schoonheid. Al ploeterend stuit
Schubert op de ene vondst na de
andere en hij onthoudt ons er
niet één.
Christian Zacharias (1950) is al
lereerst een intelligente pianist.
Hij overdrijft nergens, nuan
ceert subtiel, beschikt over een
ingehouden en toch vederlicht
toucher, zijn pianissimo is
warm, en hij zingt overal waar
dat moet. Tegenstemmen licht
hij prachtig uit, waardoor ook
schijnbaar saai passagewerk tot
muziek wordt verheven.
Zacharias geeft daarnaast in een'
begeleidend interview blijk van
behartigenswaardige zienswij
zen. Hij heeft nagedacht over
het unieke verschijnsel Schubert
- persoonlijk en muzikaal.
„Schubert is de zwakke mens
die nooit met zijn vuist op tafel
zal slaan om te eisen wat hij wil,
zoals Beethoven. Hij lijdt altijd,
hij geeft zich over aan zijn om
geving. Ik zie een zwak en pas
sief mens, misschien toch een
beetje homoseksueel, die niet
voor zichzelf kan opkomen, die
zich terugtrekt, niet sterk kan
zijn".
Maar die wel de gave had om al
les wat er in hem leefde en wat
hij niet kwijt kon aan mensen
van vlees en bloed, eindeloos uit
zich te laten stromen - alle lief-
Christian Zacharias
de, warmte, menselijkheid, hu
mor en kracht. (EMI 5 65483 2)
HANS ROOSEBOOM
DINSDAG 9 MEI 1995
DEEL D
FOTO FOTOPERSBURO DIJKSTRA
van weerhouden de overstap te
maken. „Veel mensen om me
heen hebben geadviseerd gewoon
te gaan. Voordat die etherfre
quentie er misschien komt, zijn
we alweer driekwart jaar ver
der."
De nieuwe Radio 3-presentator
sluit televisie in de toekomst niet
uit. „Ik sta voor veel zaken open.
Als ik in de toekomst die kans
krijg en men vindt mij goed:
waarom niet? Het liefst zou ik
dan wel iets met pop willen doen.
Daar is naar mijn mening veel te
weinig aandacht voor."
Klijn heeft naar eigen zeggen nog
nooit ergens op gesolliciteerd.
Zowel voor Radio 538 als de
NPS werd hij gevraagd. Dat was
volgens Klijn niet alleen maar
een kwestie van geluk.
„Je kunt wel mazzel hebben,
maar je moet wel goed zijn na
tuurlijk. Of dat zo is, laat ik ove
rigens aan de luisteraar over.
Maar er zal ongetwijfeld iets aan
de hand zijn, anders vroegen ze
me niet."
Door Joep Eijkens
De hongerigen spijzen, de
dorstigen laven, de vreem
delingen herbergen, de
naakten kleden, de zieken
bezoeken, de gevangenen
'verlossen' en de doden be
graven: de zeven werken
van barmhartigheid. Door
tallozen dagelijks in de
praktijk gebracht. Een aan
tal van hen staat centraal in
een achtdelige tv-serie van
Cees Brinkhuizen.
In het Vlaamse stadje Geel be
staat al sinds de middeleeuwen
de gewoonte om geestelijk ge
handicapte mensen op te ne
mén bij 'gewone' burgers in
huis. Momenteel zijn het er
ruim 700.
Twee van hen, de 66-jarige An-
gèle en 52-jarige Martine, le
ven al jaren lang bij de familie
Steurs, de oudste zelfs sinds 23
jaar. Het begon met een leeg
staande kamer en de mogelijk
heid om een centje bij te ver
dienen. „Maar nu is het hele
maal niet meer voor het geld,"
zegt Agnes Steurs-Wouters.
„Nu zijn we gewoon aan el
kaar. Nu kunnen we het eigen
lijk niet meer missen."
Het bijzondere en eigenlijk
toch zo gewone gezinsleven
van de familie Steurs vormt
een van de onderwerpen uit
Werken van Barmhartigheid.
Cees Brinkhuizen maakte de
reeks in opdracht van de KRO
en de Fraters van Tilburg. Het
idee is afkomstig van de con
gregatie die vorig jaar haar
150-jarig bestaan vierde.
Daarbij stond het begrip
'barmhartigheid' ook centraal.
Overigens een woord dat me
vrouw Steurs uit Geel zelf niet
zou willen gebruiken. „Voor
mij is dat geen barmhartig
heid," reageert ze op een vraag
van de interviewer, „Voor mij
is dat gewoon. Het moet ook in
u zitten."
Doorgeven
„Barmhartigheid is altijd een
wezenlijk onderdeel geweest
van onze congregatie," licht
frater Wim Verschuren toe.
„En nu onze congregatie ouder
en kleiner is geworden willen
we die gezindheid van barm
hartigheid doorgeven. Om er
de schijnwerper op te richten
hebben we gekozen voor de
weg van de massamedia, om
dat je dan meer mensen kunt
bereiken dan bijvoorbeeld met
een boekje."
„Natuurlijk," vervolgt hij.
„kun je ook geld geven aan
projecten - en dat doen we
ook, bijvoorbeeld aan een
nieuw project voor jongeren
van Huize Poels. Maar wij wil
len het nu niet hebben over
projecten maar over een ge
zindheid die in de hele maat
schappij een rol speelt. En dat
is wat deze serie doet: aan
dacht geven aan barmhartig
heid in het dagelijks leven. Aan
de hand van zeven maal drie
portretten van mensen die die
barmhartigheid concreet ma
ken."
MS-patiënt
De serie volgt de traditionele
volgorde van de zeven werken
van barmhartigheid. De eerste
aflevering van vanavond staat
dan ook in het teken van de
hongerigen te eten geven. Aan
het woord komen Monique die
met licht-gehandicapte men
sen in een eetcafé werkt, een
Nederlands gezin dat twee
Noordierse kinderen te logeren
neemt, en een andere vrijwil
ligster die eens per week met
een MS-patiënt optrekt. „Het
is een stukje van jezelf ergens
voor inzetten, zonder te ver
wachten dat je er iets voor te
rugkrijgt," zegt Monique.
Nadat de zeven werken van
barmhartigheid de revue ge
passeerd zijn, komen tenslotte
de opdrachtgevers zelf in
beeld. Die slotaflevering be
treft een bewerking van de al
eerder verschenen videoband
Mission of Mercy. Ze geeft een
boeiend beeld van leven en
werken van de fraters in Ne
derland, Indonesië en Kenya.
Overigens is er ook een video
band beschikbaar van de eer
ste zeven afleveringen.
Er hoort een begeleidend boek
je bij ter ondersteuning van het
gebruik in gespreksgroepen.
(Nederland 1, 23.17 uur)
Hilversum (anp) - Radio Nederland Wereldomroep zendt deze
zomer Arbeidsvitaminen uit. Het populaire programma is dan
elke werkdag in de veel bezochte Europese vakantiegebieden te
horen.
Naar Arbeidsvitamen, een verzoekplatenprogramma dat sinds tien
tallen jaren door de AVRO wordt uitgezonden, luisteren elke dag meer
dan een miljoen mensen. Daarmee is het het best beluisterde Neder
landse programma. Het is voor het eerst dat de Wereldomroep, naast
nieuws- en actualiteiten, een dagelijks amusementsprogramma uit
zendt.
Van maandag 29 mei tot en met vrijdag 2 september is Arbeidsvitami
nen tussen 10 en 12 uur internationaal te horen. Radio Nederland We
reldomroep geeft het programma door via zijn zenders op de korte golf
en via de Astra-satelliet.
Van onze filmredactie
Breda - Vanavond gaat in de
Casino-bioscoop in Breda de
nieuwe film van SolFilm uit
Breda in première: De andere
kant van de tunnel.
Dit gebeurt in aanwezigheid
van de hoofdrolspelers en van
de Bredase burgemeester, drs.
Ed Nijpels.
Het is voor het eerst sinds lang
weer een avondvullende speel
film, maar hij gaat wel net als de
kortere jeugdjournaals over een
sociaal jeugdprobleem, ditmaal
over gokverslaving onder jonge
ren.
De hoofdrollen worden gespeeld
door Nikolai van den Hoek, Lin
da van den Bremer, Mimoun
Oaissa, John Leddy, Truus de
Selle, Cees van Gerven en Rob
Hartman. Bob Entrop schreef het
scenario en regisseerde.
SolFilm kreeg voor de proudktie
van De andere kant van de tunnel
financiële steun van o.a. EO-tele-
visie, OCW, de gemeente Breda,
de provincie Noord-Brabant, de
Stichting Kinderpostzegels Ne
derland en het Centrum voor Al
cohol en Drugsvoorlichting.
Russische tv viert
zege op Duitsland
met Miclialkov-film
Moskou (tass) - De nieuw
ste film van de Russische
regisseur en Oscarwin
naar Nikita Michalkov
wordt op 9 mei gelijktij
dig op alle Russische tv-
zenders vertoond. Michal
kov heeft de film speciaal
voor deze dag gemaakt,
als de Russen de 50e ver
jaardag van de overwin
ning op nazi-Duitsland
herdenken.
De tien minuten durende
film Requiem voor een Sol
daat komt op het scherm
even voordat het land een
minuut stilte betracht voor
de gevallenen in de oorlog.
Over de inhoud van de film
wil Michalkov niets loslaten.
Michalkov won op 28 maart
in Hollywood de Oscar voor
de beste niet-Engelstalige
film voor zijn produktie
Burnt by the Sun. Zijn vol
gende project heet De Bar
bier van Siberië, over een
liefdesgeschiedenis aan het
eind van de vorige eeuw tus
sen een legerkadet en een
Amerikaanse vrouw die Rus
land bezoekt. Ook zal Mi
chalkov als acteur te zien
zijn in Sergej Gazarovs De
Revisor, naar het boek van
Gogol. De film wordt thans
in Praag opgenomen met een
keur aan Russische sterren.