Rekenmeester Freddy Thyes grote vangst voor SBS Limburgs festival viert verjaardag met topacts en best off-festival Wansink en Van Oei in tragische komedie regionaal THEATER UITGIDS impact' over l/landela en Anne Frank Alternatief Songfestival Winst Sloten bier Publiekslievelingen televisie is van de sï-SoSr0™"'*'™ Onbekende groepen Herinneringen Programma Ospel OOK IN DE BIOSCOOP iëSTEM DONDERDAG 4 ME11995 «onze rtv-redactie Uit het dagboek van Anne funk blijkt dat de menselij kst onoverwinnelijk is", verklaart Nelson Mandela en Impact-redacteur Ger ja, Westing. Het dagboek girt veel gevangenen op jobbeneiland, die daar vast ten tijdens de apartheid, Dtsteun te zijn geweest. («pact verdiepte zich in dat {lieven en koppelde het ene verleden aan het andere: jo- jenvervolging in Nederland i apartheid in Zuid-Afrika. j resulteerde in de docu mentaire Het Achterhuis op d, vanavond laat Tien jaar Moulin Blues in Ospel ■te zien. De gevangenen schreven het dagboek in het geheim over, jjdat ook lotgenoten het konden lezen. „Wij konden kracht putten uit het boek tijdens ons verblijf op Rob beneiland", zeggen twee ex- gevangenen die samen met ji documentairemaker te- De twee, Govan Mbeki (84) en Achmed Kathrada (65) zijn nu respectievelijk vice- voorzitter van de Senaat en persoonlijk adviseur van Mandela. Zij vertellen over inn gevangenschap op het eiland: het gedwongen ver blijf in piepkleine cellen ge tande tientallen jaren, het werk in de kalksteengroeve en de wrede manier waarop de gevangenen door de be wakers werden behandeld. Boeken blijken een belang rijke bron van troost en steun. Vooral het dagboek van Anne Frank is voor zo wel Mandela als Mbeki en Kathrada van bijzondere be tekenis. Ze hadden het ge voel in vergelijkbare om standigheden te verkeren en konden zich daardoor identi ficeren met het joodse meisje uit Amsterdam. I Impact, Nederland 3. 23.05 uur Hilversum (anp) - De regionale omroepen vullen de gaatjes die de nationale achterlaat. Neder- doet dit jaar niet mee aan bet Eurovisie Songfestival, maar gionale omroep heeft daar watopgev onden. De omroepen bieden op donder dag 25 mei (Hemelvaartsdag) alternatief. De Stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking (BOOS) brengt dertien artiesten in het strijdperk. De liedjes zijn geselecteerd op basis van een compositie- en tekstwedstrijd. BOOS en de Stichting Conamus hebben die in november uitge schreven. Karin Bloemen presenteert het Nationale Songfestival, dat Wrdt gehouden in de de grote zaal van Muziekcentrum Vre- denburg in Utrecht. Tot de deel nemers behoren Margriet Mar- tak, Joke Bruijs en Peter Douglas. Door Karei van der Pol Ospel - Het grootste en tevens gezelligste bluesfestival van Nederland heet Moulin Blues en vindt jaarlijks plaats op de eerste zaterdag van mei in het Limburgse Ospel (bij Neder- weert). Omdat Ospel dit jaar het tienjarig bestaan viert is het festival eenmalig uitge breid tot twee dagen. Morgen vindt een soort best off-festi val plaats met vijf groepen die al eerder op het Ospelse po dium stonden en zaterdag wordt het eigenlijke festival gehouden. Bert Vossen, Johan Creemers en Henk Douven dachtten tien jaar geleden dat het kleine Ospel rijp was voor een bluesfestival. Ze richtten op 10 mei 1986 een stich ting op en begonnen in een kleine tent aan de Meijelsedijk. Bert Vossen, als enige van het drietal nog actief, heeft vanaf het begin de zaken professioneel aangepakt. Hij wilde niet het zo veelste festivalletje runnen dat geen lang leven beschoren zou zijn. De achterbuurman, direc teur van een spijkerbroekenfa- briek, werd sponsor. De naam was snel bedacht. Op het festivalterrein stond ooit een molen. Mede-organisator Bart Bijlmakers: „Het is nooit iemand duidelijk geworden waarom een Frans tintje aan die naam gege ven is. Waarschijnlijk gewoon omdat Moulin Blues lekkerder en minder kneuterig in het gehoor ligt dan Mill Blues of Molen Blues". De eerste drie edities van Moulin Blues leverden geen geld op, on danks de gerenommeerde namen op het podium. Zo kwamen in die jaren onder meer Duke Robillard, Jimmy Witherspoon, Albert Col lins en Lonnie Brooks naar Ospel. Bijlmakers: „Maar winst maak ten we niet. Ospel bleek toch wel wat moeilijk te vinden voor het publiek. Misschien waren we ook wel wat te groot begonnen. Een festival moet groeien. Pas de vierde keer hielden we centen over en konden we wat extra's doen." Ospel heeft bewust voor de blues gekozen. Bijlmakers: „Dat is grijpbaar, zo'n themafestival. Je ziet het aan de kleinere 'normale' festivals, die moeite hebben vol doende mensen te trekken. De blues heeft een vaste kern aan hangers en die komt ieder jaar. Daar kun je gewoon op rekenen. Zeker bij ons, aangezien wij het eerste echte festival in het jaar zijn. We bieden exclusieve optre dens en daar komt het volk op af". Nog steeds heeft dat volk moeite Ospel te vinden. Bijlmakers: „We moeten er wel altijd een kaartje bij doen. De naam kent iedereen inmiddels maar het vinden is een andere zaak. Het is in ieder geval wel zeker dat iedereen in Ospel trots is op het festival. Honder den vrijwilligers werken mee. Ik denk dat zoiets alleen maar lukt in zo.'n kleine gemeenschap. We maken met z'n allen gewoon een keer per jaar een stad van Ospel". Gezelligheid staat voorop bij Moulin Blues. Daar horen tradi tioneel ook de sloten bier bij die door het publiek naar binnen ge goten worden. Bijlmakers: „De brouwerij dacht dat wij ons ver gisten toen we berekend hadden dat die vijfduizend man gemid deld zo'n vijftien potten bier per persoon dronken. Dat was meer dan wat op het Oud-Limburgs Schuttersfeest gedronken wordt. De brouwerij was ervan over tuigd dat er een lek in het vat moest zitten. Bleek dus niet zo te zijn." Ondanks die grote alcoholcon sumptie is het publiek nooit las tig, de artiesten daarentegen soms wel. Bijlmakers: „Het meest lastige portret was wel Screamin' Jay Hawkins twee jaar geleden. Die had zo verschrikkelijk veel eisen dat we hard twijfelden of we die bejaarde voodoo-blues- zanger nog wel op het podium zouden zien. Hij moest een spe ciale geblindeerde bus met een aparte fauteuil, een aparte kleed kamer en de meest ingewikkelde hapjes en drankjes. Met zo ie mand heb je verschrikkelijk veel werk. De meeste bluesmuzikan ten zijn echter bijzonder beschei den en blijven maar thank you zeggen. Dit jaar zouden wel wei- eens problemen met John Mayall kunnen krijgen. Dat moet niet de gemakkelijkste zijn. Ospel geniet al jaren een ruime belangstelling van bluesliefheb bers uit Nederland, België, Frankrijk en Duitsland en wordt 'de Nederlandse-tegenhanger' van het Belgium Rhythm and Blues-Festival in Peer genoemd. Het programma van Ospel wordt jaarlijks beter en bi,edt een aardi ge variëteit aan stijlen. Omdat Ospel 'jarig' is heeft de or ganisatie een aantal publiekslie velingen uitgenodigd om op 5 mei op de extra festivaldag nogmaals in het Limburgse op te treden. In totaal zullen zestien groe pen/artiesten optreden. Elf groe pen kwamen onlangs met nieuw- of debuutmateriaal op de markt en derhalve is het programma bijzonder actueel te noemen. Bo vendien hangt er een aantal ver rassingen in de lucht. Walter Trout, die morgen speelt, maakte ooit deel uit van de legen darische Bluesbreakers van John Mayall. Mayall speelt zaterdag evenals een andere oud-Blues- breaker, Coco Montoya. Een ses sie van deze drie meesters van de Luxemburg/Amsterdam (anp) "Met de komst van Freddy jtyes als directeur Europa toft Scandinavian Broadcas- tag System SA, een grote vis gevangen. SBS komt in augus- t"s als commercieel televisie station op de Nederlandse markt. is de man die de balletten ae show van Ron Brandsteder Hooide. Die waren te duur. Produ- ^op van den Ende vond ze e® onmisbaar onderdeel en was wdend. Het werken met budget- houdt niet in dat het hele be- ag moet worden uitgegeven, zo ]?geveer was en is Thyes' motto. j'em®d kan scherper rekenen RTt J ^es' onder wiens leiding w een succesv°l station werd. werelds meest succesvolle, wist current SBS woensdag zelfs te m He wereld van de com- ^treffende trap. 2' (,spreek uit Ties) staat be- als een kille rekenmeester, Keiharde onderhandelaar. De temburger heeft in elk geval zin,n voor rekenen. SBS, dat m Nederland SBS6 zal noe- sp t',VoTmt een keten van Europe- ziciin S1,estations met een aan- piAmerikaanse inslag. Ca- roeDoro 'A?C' een grote om" rienrJPmsat'e'en film- en se- %es heeft RTL in Neder- vrion/ ontwikkeld van een bedriifen°ifCuit naar een zakelijk gazini' fket Broadcast Ma- ondwc' i!°e? ^at mecüablad hem ^scheidde als omroepman van Freddy Thyes, van RTL naar concurrent SBS foto henny miltenburg het jaar (1993). Gaston Thorn, al gemeen directeur van CLT (Com pagnie Luxemburgeoise de Tele- diffusion) had hem in 1989 naar Nederland gestuurd om RTL 4 op te zetten. Anderhalf jaar na de start werd er winst gemaakt. Hij is gewoon programmamakers kort te houden. Daarom werd er niet al te lang getreurd toen hij in oktober 1994 Nederland verliet. Thyes had weinig echte vrienden in Hilversum gemaakt. Het werd hem kwalijk genomen dat zijn harde houding Joop van den Ende en diens partner John de Mol in de armen van de publieke omroep en Veronica had gedreven. Uiteinde lijk ging de strategische aliantie niet door en kwamen RTL, Vero nica en Endemol alsnog tot de vor- il - zessnaren is, volgens de organisa tie, niet uitgesloten. Duke Robil lard en Kim Wilson stonden ooit zij aan zij bij The Fabulous Thunderbirds. Beiden geven met hun eigen formaties concerten in Ospel en waarschijnlijk heeft ook dit duo een verrassing in petto. Gitarist Rick Holmstrom die in Ospel samen met Johnny Dyer speelt, geeft zaterdag zijn defini tieve afscheidsconcert. Ook van dit duo, dat klassieke jump-blues maakt, wordt derhalve iets ex tra's verwacht. Naast de extra festivaldag met oude bekenden maakt een aantal, bij het grote publiek relatief on bekende groepen, het programma zeker de moeite waard. The Preston Shannon Band bij voorbeeld staat momenteel aan de top van het muzikale enter tainment in Memphis. Sinds twee jaar toert Shannon samen met zangeres Shirley Brown en laat hij overal ter wereld zijn keihar de rock en gevoelige soul horen. Zijn stem doet denken aan Bobby Womack en Otis Redding en zijn energieke gitaarsound is verge lijkbaar met die van Albert- en BB King. Coco Montoya was gedurende acht jaar lead-gitarist in The Bluesbrakers van John Mayall. Inmiddels is hij op het solopad gegaan en wordt hij omschreven als één van de meest stylistische en innoverende bluesgitaristen ter wereld. Het feit dat hij de op volger was van respectabele voorgangers als Eric Clapton, Mick Taylor en Peter Green ef fende zijn pad voor een solo-car rière. The Coco Montoya Band brengt een mix van soulvolle blues en snelle rhythm and blues. Coco's eigen creaties dragen het stempel van Eric Clapton, Budy Miles, Albert- en BB King en na tuurlijk van zijn legendarische mentor Albert Collins. Onlangs debuteerde hij met Gotta mind to travel. Jan James wordt vaak vergeleken met Janis Joplin en dat ligt mis schien wel voor de hand als je haar debuut-cd Last Train hoort. Haar stampende blues en gevoe lige soulstem roepen zeker herin neringen op aan de legendarische Janis, maar Jan James heeft ge noeg eigen talenten om te over tuigen. The Holmes Brothers tenslotte brengen een eigenzinnige mix van blues en gospel die mede door hun meervoudige zang een emotionele lading heeft. Het programma van Moulin Blues is ieder jaar beter en geva rieerder geworden maar met deze jubileum-editie overtreft de or ganisatie zichzelf. Met dit ijzer- sterke affiche kan Ospel zich met recht het beste bluesfestival van de Benelux noemen. John Mayall foto Caroline greyshock Duke Robillard foto larry busacca Jan James Walter Trout ming van de Holland Media Groep. Toen zat Thyes echter al weer in Villa Louvigny, de hoofdzetel van CLT. Op honderd meter van die locatie, waar ze vooral alles weten van winst maken, werd Thyes ge boren. Zakelijke en persoonlijke redenen, zo heette het destijds officieel, la gen ten grondslag aan het vertrek van Thuys bij RTL. Het was een dipje in een omroeploopbaan van tien jaar. Een half jaar later heeft het hij het CLT-concern verlaten. In Nederland wordt Thuys bewon derd om wat hij had bereikt. „Hij is techisch ingenieur en zo denkt hij ook", zei Lex Harding in een interview. Harding, ooit mede werker van Thyes, is nu directeur van het maandag gestarte The Music Factory, één van de com merciële concurrenten van SBS en RTL. „In Nederland is alles heerlijk, lekker, gezellig en leuk", zei Thyes in een speech. „Heel belangrijk is de dagelijkse koffieceremonie. Als je jarig bent wordt een verplichte surpriseparty georganiseerd, na tuurlijk tijdens werktijd." Daar houdt Thyes niet van; van gezel ligheid moet hij niets hebben. SBS lonkt naar een kijkerspubliek dat alternatieven zoekt voor het beproefde amusement van de an dere commerciële zenders. SBS6 komt, naar verwachting vanaf 28 augustus, met een groot aantal Nederlandse produkties. Spraakmakende programma's en eigenzinnig amusement, luiden de kreten. Op shows met dure ballet ten hoeft de kijker naar SBS niet te rekenen. MAN VAN LA MANCHA, de musical door het Konink lijk Ballet van Vlaanderen, staat morgenavond en zater dag in schouwburg de Maagd in Bergen op Zoom. Ramses Shaffy steelt de show in zijn dubbelrol van de schrijver Cervantes en diens creatie Don Quichot, de rid der van de droevige figuur, wiens levensverhaal hij op voert met zijn medegevange nen in het keldergewelf waar hij door de Spaanse Inquisitie gevangen is gezet. De hoer Aldonza (Janke Dek ker) speelt de mooie Dulcinea, de geliefde van de ridder die ten strijde trekt tegen het on recht in de wereld. De mooie muziek van deze Amerikaan se musical uit 1965 zal ieder een onmiddellijk herkennen. ANNE FRANK is op 9 en 10 mei in De Kring in Roos endaal te zien in de aansteke lijke vertolking van de jonge actrice Cléo Dankert in het klassiek geworden Ameri kaanse toneelstuk van Fran ces Goodrich en Albert Hac- kett, Het dagboek van Anne Frank. Arda Brokmann regis seerde een nieuwe, door Mies Bouhuijs bewerkte versie die sterker is dan de vorige, door Jeroen Krabbé geregisseerde versie. Toen was vooral het gestileer de slot waarin de Duitsers het Achterhuis binnenvallen bui tengewoon aangrijpend. Dat slot is nu juist minder drama tisch overtuigend. Voor het overige is het een boeiende, geestige voorstelling met adembenemende momenten die terecht is genomineerd voor de Gouden Gids Pu blieksprijs. Met mooie rollen van Josée Ruiter en Bóudewijn de Groot als Annes ouders en treffende vertolkingen van Isabel Meni- no (Margot), Mattijn Harte- mink (Peter van Daan) en de overige Achterhuis-bewo ners. JEANS, THE PARTY, is weer een nieuwe show met songs en showballet volgens de Jeans-succesformule. Deze vijfde aflevering staat in het teken van 50 jaar na de bevrij- Heel veel wereldhits sinds 1945 worden uitgevoerd. De songs worden ditmaal in zijn geheel gebracht terwijl er minder medleys ten gehore worden gebracht. De Engelse choreograaf Adam Riches heeft de dansen vormgegeven, Bert Stoots is muzikaal leider en arrangeur. Op 9 en 10 mei in een uitverkochte Bussel in Oosterhout. FRED DELFGAAUW speelt op 11 mei in De Bussel in Oosterhout Vorst aan de grond. Een eigen, vooral beel dende interpretetatie van King Lear van Shakespeare waarin de solo-acteur zich vooral ook identificeert met de Nar van de oude koning, die gek wordt wanneer hij door zijn twee van zijn drie dochters wordt verstoten. Vrijdag 5 mei: MDP-Band (17.30 uur), Big Town Playboys (19.00 uur), Duke Robillard Band (20.30 uur), Walter Trout Band (22.15 uur) en Anson Fun- derburgh The Rockets feat. Sam Myers (00.00 uur). Zaterdag 6 mei: Oscar Benton Blues Band (12.00 uur), Johnny Dyer Band Rick Holmtrom (13.30 uur), Coco Montoya (15.00 uur), Jan James (16.30 uur), The Holmes Brothers (18.00 uur), John Mayall (19.45 uur), The Preston Shannon Band (21.45 uur) en The Kim Wilson Band (23.30 uur). Op zaterdag zal in de pauzes kort worden op getreden door: De Drekskaters, Diamond Jim Green, Hans Theessink en Johhny Dyer. Moulin Blues Ospel vindt plaats in een grote feesttent op het terrein aan De Meule, Meyel- sedijk 64 te Opsel. Een dagkaart kost voor morgen 35 en voor zaterdag 55. Een passe-partout kost 75. Kaarten zijn ver krijgbaar bij de VVV-bespreekbureaus, Bullit in Breda of aan de kassa. foto dana brooks foto paul bergen Coco Montaya foto archief de stem Roosendaal - Schouwburg De Kring. Tussendorst' door Maarten Wansink, Justus van Oei en Wimie Wilhelm. Gezien op 3 mei 1995. (Nog te zien op 12 mei 1995 in de Nobelaer in Etten-Leur.) Door Theo van Drunen De cabaretier Justus van Oei schreef de tekst van het to neelstuk 'Tussendorst'. Sa men met de acteur Maarten Wansink en de actrice Wimie Wilhelm brengt hij het stuk op de planken. Als toeschouwer wordt je ander half uur lang meegevoerd op de gemoedsbewegingen van de spe lers en heen en weer geslingerd tussen cynische humor en pijn lijke emoties die iedereen wel kent. 'Tussendorst' begint met een soort flash-back: de journalist Benno Langendijk (Maarten Wansink) vertelt stomdronken aan de barkeeper wat hij alle maal weet van gebeurtenissen op de wereld die niet in de krant geschreven mogen worden. Het is een obsessie voor hem gewor den, dat de 'waarheid' niet gepu bliceerd mag worden en dat zet hem tot drinken aan. Even later vinden we Benno te rug in een afkickcentrum voor alcoholisten. Hij zit daar op kos ten van zijn rijke vrouw Miriam Pierson (Wimie Wilhelm), die hem een keer in de drie maanden bezoekt. Zij is zo mogelijk nog cynischer dan Benno, die het wel naar zijn zin heeft in het afkick centrum. Zolang daar stiekum alcohol voorhanden is, heeft hij alles onder controle. Bovendien werkt hij aan een boek waarin al die niet gepubli ceerde 'waarheden' door hem opgetekend worden. Een boek dat wel nooit af zal komen. Op een dag besluit Miriam niet meer op bezoek te komen. Na verloop van tijd is zij echter zelf aan de drank geraakt en laat zich opnemen in het afkickcen trum. Het plot op zichzelf stelt niet zo veel voor, maar de invulling daarvan des te meer. Op nauw keurige wijze wordt het ver schijnsel alcoholisme belicht. Al coholisme als vluchtmiddel is bekend. Maar waarvoor vluch ten de personages? Voor zichzelf? Voor elkaar? De puzzelstukjes van die vragen vallen langzaam in elkaar en vormen een steeds duidelijker beeld: de drie perso nen zijn behoorlijk afhankelijk van elkaar, maar als het erop aankomt, laten ze elkaar vallen. En drank is dan weer het hou vast. Bovenstaande klinkt niet erg op wekkend, maar ik kan u verze keren dat het drietal erin ge slaagd is een serieus onderwerp zodanig te verwerken, dat een behoorlijke dosis humor het ge heel toch luchtig houdt. En dat is een prestatie op zich. In Immortal Beloved van de Britse regis seur Bernard Rose onderneemt de secre taris (Jeroen Krabbé) van Beethoven na diens dood een zoektocht naar de vrou wen in het leven van de dove componist. Het levert een bloedeloos relaas in-flash- backs op. (Roxy 1 in Bergen op Zoom) De 13-jarige Olivier Tuinier speelt in het spannende De Tasjesdief van Maria Pe ters een jongetje dat door twee jeugd- boefjes wordt gechanteerd nadat ze zijn oma hebben beroofd. (Cinésol 3 in Breda) In de supersnelle actiefilm Streetfighter moet Jean-Claude van Damme de dicta tor van een Aziatisch land (Raul Julia) be strijden. (Grand in Breda, City in Roosend aal, Cinemactueel in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst) Het Amerikaanse kindsterretje Macaulay Culkin speelt in Richie Rich zonder veel overtuiging een ongelukkig, eenzaam schatrijk joch, dat samen met een groepje straatkinderen de strijd aanbindt met de boef, die het op het familiefortuin heeft voorzien. (Casino in Breda. De Koning van Engeland in Hulst) In Highlander III keert Christopher Lam-' bert terug als onsterfelijke Schot in een rommelig actie-avontuur dat van hot naar her door de tijd springt. (Casino 2 in Breda) In de spannende maar nogal gladde, mo ralistische thriller Outbreak van Wolf gang Petersen wil Dustin Hoffman als arts de mensheid behoeden voor een dodelijk virus. (Casino 1 in Breda, City in Roosend aal) In het spectaculaire sf-sprookje Stargate gaat een groep mariniers naar een bui tenaardse wereld waar de androgyne mensgod Ra (Jaye Davidson) heerst als een dictator. (Mignon in Breda, Centraal in Geertruidenberg, City in Roosendaal, Cinemactueel in Bergen op Zoom, De Ko ning van Engeland in Hulst) In de rommelige actiefilm Drop Zone van John Badham regent het luchtdui- kers. (City in Roosendaal, Centraal in Geertruidenberg, Cinemactueel in Ber gen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst) Legends of the Fall is een romantisch maar ook nogal drakerig melodrama van Edward Zwick over de onmogelijke liefde van drie broers voor hetzelfde meisje aan het begin van deze eeuw. (Cinésol 2 in Breda, De Koning van Engeland in Hulst) In de klucht Dumb and Dumber halen de onnozele Jim Carrey en Jeff Daniels ra re streken uit tijdens een autorit met een koffer vol gestolen geld. (Casino 4 in Bre da, Centraal in Geertruidenberg, City in Roosendaal, Roxy 2 in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst) In de boeiende, romantische film Nell van Michael Apted speelt Jody Foster een onbedorven, 'wilde' jonge vrouw. (Ciné sol 1 in Breda, Roxy in Bergen op Zoom, City in Roosendaal) De met Oscars overladen, aandoenlijke Amerikaanse maastschappijsatire Forrest Gump met Tom Hanks blijft nog in Ciné sol 3 in Breda. 101 Dalmatiërs, de reprise van de koste lijke Disney-tekenfilm met schattige hondjes, is te zien in Casino in Breda, Ci nemactueel in Bergen op Zoom, Centraal in Geertruidenberg, City in Roosendaal, Roxy in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. The Shawshank Redemption is een mooie, maar harde gevangenisfilm over de vriendschap tussen Tim Robbins en Morgan Freeman als twee gevangenen die tenonder dreigen te gaan aan het kei harde systeem. (Cinemactueel in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hulst) Fideï et Arti in Oudenbosch (Pastoor Hel- lemonsstraat 1) vertoont vanavond (20.15 uur) Bandit Queen, de gewelddadige speelfilm van Shekhar Kapur over de le gendarische Indiase bendeleidster Phool an Devi. Filmhuis Roosendaal (schouwburg de Kring) draait vanavond (20.30 uur) de fas cinerende speelfilm Exotica van de Cana dese cineast Atom Egoyan, The River Wild, het spannende wildwa- teravontuur van Meryl Streep en een mis dadiger die zich als charmeur voordoet, draait nog in het Ledel Theater in Oost burg. Bij Porgy Bess in Terneuzen draait op woensdag 10 mei (20.00 uur) Night on earth, het grappige vijfluik van Jim Jar- musch over vijf taxiritten in vijf verschil lende wereldsteden. Tom Hanks speelt een bekroonde rol als aids-patiênt in Philadelphia, de boeien de speelfilm van Jonathan Demme. Cine ma Paradiso vertoont hem op dindag in Cinemactueel in Bergen op Zoom en op woensdag in City in Roosendaal (20.30 uur) Filmhuis Roosendaal (schouwburg De Kring) vertoont woensdag 10 mei (14.00 en 20.30 uur) de spannende jeugf ilm Into the West van Mike Newell over twee Ier se zigeunerjochies en hun witte droom- paard. Boul Films vertoont zondag 7 mei in De Boulevard, St. Janstraat 3a in Breda, om 15.30 uur de vrolijke Tsjechische kinder film Mr. Pan Tau en de verdwenen bolhoed. Om 16.30 uur: La voie lactée, de klassieke surrealistische film van Luis Bunuel. Om 19.30 uur: Het Offer, de laat ste metafysische speelfilm van wijlen Andrej Tarkovski. Om 22.00 uur: Lady bird, ladybird, het aangrijpende socio- drama overeen bijstandsmoeder van Ken Loach.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 29