Rekenmeester Freddy Thyes
grote vangst voor SBS
Limburgs festival viert verjaardag met topacts en best off-festival
Wansink en Van Oei
in tragische komedie
regionaal
THEATER
UITGIDS
impact' over
l/landela en
Anne Frank
Alternatief
Songfestival
Winst
Sloten bier
Publiekslievelingen
televisie is van de
sï-SoSr0™"'*'™
Onbekende groepen
Herinneringen
Programma Ospel
OOK IN DE BIOSCOOP
iëSTEM
DONDERDAG 4 ME11995
«onze rtv-redactie
Uit het dagboek van Anne
funk blijkt dat de menselij
kst onoverwinnelijk is",
verklaart Nelson Mandela
en Impact-redacteur Ger
ja, Westing. Het dagboek
girt veel gevangenen op
jobbeneiland, die daar vast
ten tijdens de apartheid,
Dtsteun te zijn geweest.
(«pact verdiepte zich in dat
{lieven en koppelde het ene
verleden aan het andere: jo-
jenvervolging in Nederland
i apartheid in Zuid-Afrika.
j resulteerde in de docu
mentaire Het Achterhuis op
d, vanavond laat
Tien jaar Moulin
Blues in Ospel
■te zien.
De gevangenen schreven het
dagboek in het geheim over,
jjdat ook lotgenoten het
konden lezen. „Wij konden
kracht putten uit het boek
tijdens ons verblijf op Rob
beneiland", zeggen twee ex-
gevangenen die samen met
ji documentairemaker te-
De twee, Govan Mbeki (84)
en Achmed Kathrada (65)
zijn nu respectievelijk vice-
voorzitter van de Senaat en
persoonlijk adviseur van
Mandela. Zij vertellen over
inn gevangenschap op het
eiland: het gedwongen ver
blijf in piepkleine cellen ge
tande tientallen jaren, het
werk in de kalksteengroeve
en de wrede manier waarop
de gevangenen door de be
wakers werden behandeld.
Boeken blijken een belang
rijke bron van troost en
steun. Vooral het dagboek
van Anne Frank is voor zo
wel Mandela als Mbeki en
Kathrada van bijzondere be
tekenis. Ze hadden het ge
voel in vergelijkbare om
standigheden te verkeren en
konden zich daardoor identi
ficeren met het joodse meisje
uit Amsterdam.
I Impact, Nederland 3. 23.05 uur
Hilversum (anp) - De regionale
omroepen vullen de gaatjes die
de nationale achterlaat. Neder-
doet dit jaar niet mee aan
bet Eurovisie Songfestival, maar
gionale omroep heeft daar
watopgev onden.
De omroepen bieden op donder
dag 25 mei (Hemelvaartsdag)
alternatief.
De Stichting Regionale Omroep
Overleg en Samenwerking
(BOOS) brengt dertien artiesten
in het strijdperk. De liedjes zijn
geselecteerd op basis van een
compositie- en tekstwedstrijd.
BOOS en de Stichting Conamus
hebben die in november uitge
schreven.
Karin Bloemen presenteert het
Nationale Songfestival, dat
Wrdt gehouden in de de grote
zaal van Muziekcentrum Vre-
denburg in Utrecht. Tot de deel
nemers behoren Margriet Mar-
tak, Joke Bruijs en Peter
Douglas.
Door Karei van der Pol
Ospel - Het grootste en tevens
gezelligste bluesfestival van
Nederland heet Moulin Blues
en vindt jaarlijks plaats op de
eerste zaterdag van mei in het
Limburgse Ospel (bij Neder-
weert). Omdat Ospel dit jaar
het tienjarig bestaan viert is
het festival eenmalig uitge
breid tot twee dagen. Morgen
vindt een soort best off-festi
val plaats met vijf groepen die
al eerder op het Ospelse po
dium stonden en zaterdag
wordt het eigenlijke festival
gehouden.
Bert Vossen, Johan Creemers en
Henk Douven dachtten tien jaar
geleden dat het kleine Ospel rijp
was voor een bluesfestival. Ze
richtten op 10 mei 1986 een stich
ting op en begonnen in een kleine
tent aan de Meijelsedijk.
Bert Vossen, als enige van het
drietal nog actief, heeft vanaf het
begin de zaken professioneel
aangepakt. Hij wilde niet het zo
veelste festivalletje runnen dat
geen lang leven beschoren zou
zijn. De achterbuurman, direc
teur van een spijkerbroekenfa-
briek, werd sponsor.
De naam was snel bedacht. Op
het festivalterrein stond ooit een
molen. Mede-organisator Bart
Bijlmakers: „Het is nooit iemand
duidelijk geworden waarom een
Frans tintje aan die naam gege
ven is. Waarschijnlijk gewoon
omdat Moulin Blues lekkerder en
minder kneuterig in het gehoor
ligt dan Mill Blues of Molen
Blues".
De eerste drie edities van Moulin
Blues leverden geen geld op, on
danks de gerenommeerde namen
op het podium. Zo kwamen in die
jaren onder meer Duke Robillard,
Jimmy Witherspoon, Albert Col
lins en Lonnie Brooks naar Ospel.
Bijlmakers: „Maar winst maak
ten we niet. Ospel bleek toch wel
wat moeilijk te vinden voor het
publiek. Misschien waren we ook
wel wat te groot begonnen. Een
festival moet groeien. Pas de
vierde keer hielden we centen
over en konden we wat extra's
doen."
Ospel heeft bewust voor de blues
gekozen. Bijlmakers: „Dat is
grijpbaar, zo'n themafestival. Je
ziet het aan de kleinere 'normale'
festivals, die moeite hebben vol
doende mensen te trekken. De
blues heeft een vaste kern aan
hangers en die komt ieder jaar.
Daar kun je gewoon op rekenen.
Zeker bij ons, aangezien wij het
eerste echte festival in het jaar
zijn. We bieden exclusieve optre
dens en daar komt het volk op
af".
Nog steeds heeft dat volk moeite
Ospel te vinden. Bijlmakers: „We
moeten er wel altijd een kaartje
bij doen. De naam kent iedereen
inmiddels maar het vinden is een
andere zaak. Het is in ieder geval
wel zeker dat iedereen in Ospel
trots is op het festival. Honder
den vrijwilligers werken mee. Ik
denk dat zoiets alleen maar lukt
in zo.'n kleine gemeenschap. We
maken met z'n allen gewoon een
keer per jaar een stad van Ospel".
Gezelligheid staat voorop bij
Moulin Blues. Daar horen tradi
tioneel ook de sloten bier bij die
door het publiek naar binnen ge
goten worden. Bijlmakers: „De
brouwerij dacht dat wij ons ver
gisten toen we berekend hadden
dat die vijfduizend man gemid
deld zo'n vijftien potten bier per
persoon dronken. Dat was meer
dan wat op het Oud-Limburgs
Schuttersfeest gedronken wordt.
De brouwerij was ervan over
tuigd dat er een lek in het vat
moest zitten. Bleek dus niet zo te
zijn."
Ondanks die grote alcoholcon
sumptie is het publiek nooit las
tig, de artiesten daarentegen
soms wel. Bijlmakers: „Het meest
lastige portret was wel Screamin'
Jay Hawkins twee jaar geleden.
Die had zo verschrikkelijk veel
eisen dat we hard twijfelden of
we die bejaarde voodoo-blues-
zanger nog wel op het podium
zouden zien. Hij moest een spe
ciale geblindeerde bus met een
aparte fauteuil, een aparte kleed
kamer en de meest ingewikkelde
hapjes en drankjes. Met zo ie
mand heb je verschrikkelijk veel
werk. De meeste bluesmuzikan
ten zijn echter bijzonder beschei
den en blijven maar thank you
zeggen. Dit jaar zouden wel wei-
eens problemen met John Mayall
kunnen krijgen. Dat moet niet de
gemakkelijkste zijn.
Ospel geniet al jaren een ruime
belangstelling van bluesliefheb
bers uit Nederland, België,
Frankrijk en Duitsland en wordt
'de Nederlandse-tegenhanger'
van het Belgium Rhythm and
Blues-Festival in Peer genoemd.
Het programma van Ospel wordt
jaarlijks beter en bi,edt een aardi
ge variëteit aan stijlen.
Omdat Ospel 'jarig' is heeft de or
ganisatie een aantal publiekslie
velingen uitgenodigd om op 5 mei
op de extra festivaldag nogmaals
in het Limburgse op te treden.
In totaal zullen zestien groe
pen/artiesten optreden. Elf groe
pen kwamen onlangs met nieuw-
of debuutmateriaal op de markt
en derhalve is het programma
bijzonder actueel te noemen. Bo
vendien hangt er een aantal ver
rassingen in de lucht.
Walter Trout, die morgen speelt,
maakte ooit deel uit van de legen
darische Bluesbreakers van John
Mayall. Mayall speelt zaterdag
evenals een andere oud-Blues-
breaker, Coco Montoya. Een ses
sie van deze drie meesters van de
Luxemburg/Amsterdam (anp)
"Met de komst van Freddy
jtyes als directeur Europa
toft Scandinavian Broadcas-
tag System SA, een grote vis
gevangen. SBS komt in augus-
t"s als commercieel televisie
station op de Nederlandse
markt.
is de man die de balletten
ae show van Ron Brandsteder
Hooide. Die waren te duur. Produ-
^op van den Ende vond ze
e® onmisbaar onderdeel en was
wdend. Het werken met budget-
houdt niet in dat het hele be-
ag moet worden uitgegeven, zo
]?geveer was en is Thyes' motto.
j'em®d kan scherper rekenen
RTt J ^es' onder wiens leiding
w een succesv°l station werd.
werelds meest succesvolle, wist
current SBS woensdag zelfs te
m He wereld van de com-
^treffende trap.
2' (,spreek uit Ties) staat be-
als een kille rekenmeester,
Keiharde onderhandelaar. De
temburger heeft in elk geval
zin,n voor rekenen. SBS, dat
m Nederland SBS6 zal noe-
sp t',VoTmt een keten van Europe-
ziciin S1,estations met een aan-
piAmerikaanse inslag. Ca-
roeDoro 'A?C' een grote om"
rienrJPmsat'e'en film- en se-
%es heeft RTL in Neder-
vrion/ ontwikkeld van een
bedriifen°ifCuit naar een zakelijk
gazini' fket Broadcast Ma-
ondwc' i!°e? ^at mecüablad hem
^scheidde als omroepman van
Freddy Thyes, van RTL naar
concurrent SBS
foto henny miltenburg
het jaar (1993). Gaston Thorn, al
gemeen directeur van CLT (Com
pagnie Luxemburgeoise de Tele-
diffusion) had hem in 1989 naar
Nederland gestuurd om RTL 4 op
te zetten. Anderhalf jaar na de
start werd er winst gemaakt.
Hij is gewoon programmamakers
kort te houden. Daarom werd er
niet al te lang getreurd toen hij in
oktober 1994 Nederland verliet.
Thyes had weinig echte vrienden
in Hilversum gemaakt. Het werd
hem kwalijk genomen dat zijn
harde houding Joop van den Ende
en diens partner John de Mol in de
armen van de publieke omroep en
Veronica had gedreven. Uiteinde
lijk ging de strategische aliantie
niet door en kwamen RTL, Vero
nica en Endemol alsnog tot de vor-
il -
zessnaren is, volgens de organisa
tie, niet uitgesloten. Duke Robil
lard en Kim Wilson stonden ooit
zij aan zij bij The Fabulous
Thunderbirds. Beiden geven met
hun eigen formaties concerten in
Ospel en waarschijnlijk heeft ook
dit duo een verrassing in petto.
Gitarist Rick Holmstrom die in
Ospel samen met Johnny Dyer
speelt, geeft zaterdag zijn defini
tieve afscheidsconcert. Ook van
dit duo, dat klassieke jump-blues
maakt, wordt derhalve iets ex
tra's verwacht.
Naast de extra festivaldag met
oude bekenden maakt een aantal,
bij het grote publiek relatief on
bekende groepen, het programma
zeker de moeite waard.
The Preston Shannon Band bij
voorbeeld staat momenteel aan
de top van het muzikale enter
tainment in Memphis. Sinds twee
jaar toert Shannon samen met
zangeres Shirley Brown en laat
hij overal ter wereld zijn keihar
de rock en gevoelige soul horen.
Zijn stem doet denken aan Bobby
Womack en Otis Redding en zijn
energieke gitaarsound is verge
lijkbaar met die van Albert- en
BB King.
Coco Montoya was gedurende
acht jaar lead-gitarist in The
Bluesbrakers van John Mayall.
Inmiddels is hij op het solopad
gegaan en wordt hij omschreven
als één van de meest stylistische
en innoverende bluesgitaristen
ter wereld. Het feit dat hij de op
volger was van respectabele
voorgangers als Eric Clapton,
Mick Taylor en Peter Green ef
fende zijn pad voor een solo-car
rière. The Coco Montoya Band
brengt een mix van soulvolle
blues en snelle rhythm and blues.
Coco's eigen creaties dragen het
stempel van Eric Clapton, Budy
Miles, Albert- en BB King en na
tuurlijk van zijn legendarische
mentor Albert Collins. Onlangs
debuteerde hij met Gotta mind to
travel.
Jan James wordt vaak vergeleken
met Janis Joplin en dat ligt mis
schien wel voor de hand als je
haar debuut-cd Last Train hoort.
Haar stampende blues en gevoe
lige soulstem roepen zeker herin
neringen op aan de legendarische
Janis, maar Jan James heeft ge
noeg eigen talenten om te over
tuigen.
The Holmes Brothers tenslotte
brengen een eigenzinnige mix
van blues en gospel die mede
door hun meervoudige zang een
emotionele lading heeft.
Het programma van Moulin
Blues is ieder jaar beter en geva
rieerder geworden maar met deze
jubileum-editie overtreft de or
ganisatie zichzelf. Met dit ijzer-
sterke affiche kan Ospel zich met
recht het beste bluesfestival van
de Benelux noemen.
John Mayall
foto Caroline greyshock Duke Robillard
foto larry busacca
Jan James
Walter Trout
ming van de Holland Media
Groep.
Toen zat Thyes echter al weer in
Villa Louvigny, de hoofdzetel van
CLT. Op honderd meter van die
locatie, waar ze vooral alles weten
van winst maken, werd Thyes ge
boren.
Zakelijke en persoonlijke redenen,
zo heette het destijds officieel, la
gen ten grondslag aan het vertrek
van Thuys bij RTL. Het was een
dipje in een omroeploopbaan van
tien jaar. Een half jaar later heeft
het hij het CLT-concern verlaten.
In Nederland wordt Thuys bewon
derd om wat hij had bereikt. „Hij
is techisch ingenieur en zo denkt
hij ook", zei Lex Harding in een
interview. Harding, ooit mede
werker van Thyes, is nu directeur
van het maandag gestarte The
Music Factory, één van de com
merciële concurrenten van SBS en
RTL.
„In Nederland is alles heerlijk,
lekker, gezellig en leuk", zei Thyes
in een speech. „Heel belangrijk is
de dagelijkse koffieceremonie. Als
je jarig bent wordt een verplichte
surpriseparty georganiseerd, na
tuurlijk tijdens werktijd." Daar
houdt Thyes niet van; van gezel
ligheid moet hij niets hebben.
SBS lonkt naar een kijkerspubliek
dat alternatieven zoekt voor het
beproefde amusement van de an
dere commerciële zenders.
SBS6 komt, naar verwachting
vanaf 28 augustus, met een groot
aantal Nederlandse produkties.
Spraakmakende programma's en
eigenzinnig amusement, luiden de
kreten. Op shows met dure ballet
ten hoeft de kijker naar SBS niet
te rekenen.
MAN VAN LA MANCHA,
de musical door het Konink
lijk Ballet van Vlaanderen,
staat morgenavond en zater
dag in schouwburg de Maagd
in Bergen op Zoom.
Ramses Shaffy steelt de show
in zijn dubbelrol van de
schrijver Cervantes en diens
creatie Don Quichot, de rid
der van de droevige figuur,
wiens levensverhaal hij op
voert met zijn medegevange
nen in het keldergewelf waar
hij door de Spaanse Inquisitie
gevangen is gezet.
De hoer Aldonza (Janke Dek
ker) speelt de mooie Dulcinea,
de geliefde van de ridder die
ten strijde trekt tegen het on
recht in de wereld. De mooie
muziek van deze Amerikaan
se musical uit 1965 zal ieder
een onmiddellijk herkennen.
ANNE FRANK is op 9 en
10 mei in De Kring in Roos
endaal te zien in de aansteke
lijke vertolking van de jonge
actrice Cléo Dankert in het
klassiek geworden Ameri
kaanse toneelstuk van Fran
ces Goodrich en Albert Hac-
kett, Het dagboek van Anne
Frank. Arda Brokmann regis
seerde een nieuwe, door Mies
Bouhuijs bewerkte versie die
sterker is dan de vorige, door
Jeroen Krabbé geregisseerde
versie.
Toen was vooral het gestileer
de slot waarin de Duitsers het
Achterhuis binnenvallen bui
tengewoon aangrijpend. Dat
slot is nu juist minder drama
tisch overtuigend. Voor het
overige is het een boeiende,
geestige voorstelling met
adembenemende momenten
die terecht is genomineerd
voor de Gouden Gids Pu
blieksprijs.
Met mooie rollen van Josée
Ruiter en Bóudewijn de Groot
als Annes ouders en treffende
vertolkingen van Isabel Meni-
no (Margot), Mattijn Harte-
mink (Peter van Daan) en de
overige Achterhuis-bewo
ners.
JEANS, THE PARTY, is
weer een nieuwe show met
songs en showballet volgens
de Jeans-succesformule. Deze
vijfde aflevering staat in het
teken van 50 jaar na de bevrij-
Heel veel wereldhits sinds
1945 worden uitgevoerd. De
songs worden ditmaal in zijn
geheel gebracht terwijl er
minder medleys ten gehore
worden gebracht. De Engelse
choreograaf Adam Riches
heeft de dansen vormgegeven,
Bert Stoots is muzikaal leider
en arrangeur. Op 9 en 10 mei
in een uitverkochte Bussel in
Oosterhout.
FRED DELFGAAUW
speelt op 11 mei in De Bussel
in Oosterhout Vorst aan de
grond. Een eigen, vooral beel
dende interpretetatie van
King Lear van Shakespeare
waarin de solo-acteur zich
vooral ook identificeert met
de Nar van de oude koning,
die gek wordt wanneer hij
door zijn twee van zijn drie
dochters wordt verstoten.
Vrijdag 5 mei:
MDP-Band (17.30 uur), Big Town Playboys
(19.00 uur), Duke Robillard Band (20.30 uur),
Walter Trout Band (22.15 uur) en Anson Fun-
derburgh The Rockets feat. Sam Myers
(00.00 uur).
Zaterdag 6 mei:
Oscar Benton Blues Band (12.00 uur), Johnny
Dyer Band Rick Holmtrom (13.30 uur), Coco
Montoya (15.00 uur), Jan James (16.30 uur),
The Holmes Brothers (18.00 uur), John Mayall
(19.45 uur), The Preston Shannon Band (21.45
uur) en The Kim Wilson Band (23.30 uur).
Op zaterdag zal in de pauzes kort worden op
getreden door: De Drekskaters, Diamond Jim
Green, Hans Theessink en Johhny Dyer.
Moulin Blues Ospel vindt plaats in een grote
feesttent op het terrein aan De Meule, Meyel-
sedijk 64 te Opsel.
Een dagkaart kost voor morgen 35 en voor
zaterdag 55.
Een passe-partout kost 75. Kaarten zijn ver
krijgbaar bij de VVV-bespreekbureaus, Bullit
in Breda of aan de kassa.
foto dana brooks
foto paul bergen Coco Montaya
foto archief de stem
Roosendaal - Schouwburg De
Kring. Tussendorst' door
Maarten Wansink, Justus van
Oei en Wimie Wilhelm. Gezien
op 3 mei 1995. (Nog te zien op
12 mei 1995 in de Nobelaer in
Etten-Leur.)
Door Theo van Drunen
De cabaretier Justus van Oei
schreef de tekst van het to
neelstuk 'Tussendorst'. Sa
men met de acteur Maarten
Wansink en de actrice Wimie
Wilhelm brengt hij het stuk
op de planken.
Als toeschouwer wordt je ander
half uur lang meegevoerd op de
gemoedsbewegingen van de spe
lers en heen en weer geslingerd
tussen cynische humor en pijn
lijke emoties die iedereen wel
kent.
'Tussendorst' begint met een
soort flash-back: de journalist
Benno Langendijk (Maarten
Wansink) vertelt stomdronken
aan de barkeeper wat hij alle
maal weet van gebeurtenissen op
de wereld die niet in de krant
geschreven mogen worden. Het
is een obsessie voor hem gewor
den, dat de 'waarheid' niet gepu
bliceerd mag worden en dat zet
hem tot drinken aan.
Even later vinden we Benno te
rug in een afkickcentrum voor
alcoholisten. Hij zit daar op kos
ten van zijn rijke vrouw Miriam
Pierson (Wimie Wilhelm), die
hem een keer in de drie maanden
bezoekt. Zij is zo mogelijk nog
cynischer dan Benno, die het wel
naar zijn zin heeft in het afkick
centrum. Zolang daar stiekum
alcohol voorhanden is, heeft hij
alles onder controle.
Bovendien werkt hij aan een
boek waarin al die niet gepubli
ceerde 'waarheden' door hem
opgetekend worden. Een boek
dat wel nooit af zal komen.
Op een dag besluit Miriam niet
meer op bezoek te komen. Na
verloop van tijd is zij echter zelf
aan de drank geraakt en laat
zich opnemen in het afkickcen
trum.
Het plot op zichzelf stelt niet zo
veel voor, maar de invulling
daarvan des te meer. Op nauw
keurige wijze wordt het ver
schijnsel alcoholisme belicht. Al
coholisme als vluchtmiddel is
bekend. Maar waarvoor vluch
ten de personages? Voor zichzelf?
Voor elkaar? De puzzelstukjes
van die vragen vallen langzaam
in elkaar en vormen een steeds
duidelijker beeld: de drie perso
nen zijn behoorlijk afhankelijk
van elkaar, maar als het erop
aankomt, laten ze elkaar vallen.
En drank is dan weer het hou
vast.
Bovenstaande klinkt niet erg op
wekkend, maar ik kan u verze
keren dat het drietal erin ge
slaagd is een serieus onderwerp
zodanig te verwerken, dat een
behoorlijke dosis humor het ge
heel toch luchtig houdt. En dat
is een prestatie op zich.
In Immortal Beloved van de Britse regis
seur Bernard Rose onderneemt de secre
taris (Jeroen Krabbé) van Beethoven na
diens dood een zoektocht naar de vrou
wen in het leven van de dove componist.
Het levert een bloedeloos relaas in-flash-
backs op. (Roxy 1 in Bergen op Zoom)
De 13-jarige Olivier Tuinier speelt in het
spannende De Tasjesdief van Maria Pe
ters een jongetje dat door twee jeugd-
boefjes wordt gechanteerd nadat ze zijn
oma hebben beroofd. (Cinésol 3 in Breda)
In de supersnelle actiefilm Streetfighter
moet Jean-Claude van Damme de dicta
tor van een Aziatisch land (Raul Julia) be
strijden. (Grand in Breda, City in Roosend
aal, Cinemactueel in Bergen op Zoom en
De Koning van Engeland in Hulst)
Het Amerikaanse kindsterretje Macaulay
Culkin speelt in Richie Rich zonder veel
overtuiging een ongelukkig, eenzaam
schatrijk joch, dat samen met een groepje
straatkinderen de strijd aanbindt met de
boef, die het op het familiefortuin heeft
voorzien. (Casino in Breda. De Koning van
Engeland in Hulst)
In Highlander III keert Christopher Lam-'
bert terug als onsterfelijke Schot in een
rommelig actie-avontuur dat van hot
naar her door de tijd springt. (Casino 2 in
Breda)
In de spannende maar nogal gladde, mo
ralistische thriller Outbreak van Wolf
gang Petersen wil Dustin Hoffman als arts
de mensheid behoeden voor een dodelijk
virus. (Casino 1 in Breda, City in Roosend
aal)
In het spectaculaire sf-sprookje Stargate
gaat een groep mariniers naar een bui
tenaardse wereld waar de androgyne
mensgod Ra (Jaye Davidson) heerst als
een dictator. (Mignon in Breda, Centraal
in Geertruidenberg, City in Roosendaal,
Cinemactueel in Bergen op Zoom, De Ko
ning van Engeland in Hulst)
In de rommelige actiefilm Drop Zone
van John Badham regent het luchtdui-
kers. (City in Roosendaal, Centraal in
Geertruidenberg, Cinemactueel in Ber
gen op Zoom, De Koning van Engeland in
Hulst)
Legends of the Fall is een romantisch
maar ook nogal drakerig melodrama van
Edward Zwick over de onmogelijke liefde
van drie broers voor hetzelfde meisje aan
het begin van deze eeuw. (Cinésol 2 in
Breda, De Koning van Engeland in Hulst)
In de klucht Dumb and Dumber halen
de onnozele Jim Carrey en Jeff Daniels ra
re streken uit tijdens een autorit met een
koffer vol gestolen geld. (Casino 4 in Bre
da, Centraal in Geertruidenberg, City in
Roosendaal, Roxy 2 in Bergen op Zoom,
De Koning van Engeland in Hulst)
In de boeiende, romantische film Nell
van Michael Apted speelt Jody Foster een
onbedorven, 'wilde' jonge vrouw. (Ciné
sol 1 in Breda, Roxy in Bergen op Zoom,
City in Roosendaal)
De met Oscars overladen, aandoenlijke
Amerikaanse maastschappijsatire Forrest
Gump met Tom Hanks blijft nog in Ciné
sol 3 in Breda.
101 Dalmatiërs, de reprise van de koste
lijke Disney-tekenfilm met schattige
hondjes, is te zien in Casino in Breda, Ci
nemactueel in Bergen op Zoom, Centraal
in Geertruidenberg, City in Roosendaal,
Roxy in Bergen op Zoom en De Koning
van Engeland in Hulst.
The Shawshank Redemption is een
mooie, maar harde gevangenisfilm over
de vriendschap tussen Tim Robbins en
Morgan Freeman als twee gevangenen
die tenonder dreigen te gaan aan het kei
harde systeem. (Cinemactueel in Bergen
op Zoom, De Koning van Engeland in
Hulst)
Fideï et Arti in Oudenbosch (Pastoor Hel-
lemonsstraat 1) vertoont vanavond (20.15
uur) Bandit Queen, de gewelddadige
speelfilm van Shekhar Kapur over de le
gendarische Indiase bendeleidster Phool
an Devi.
Filmhuis Roosendaal (schouwburg de
Kring) draait vanavond (20.30 uur) de fas
cinerende speelfilm Exotica van de Cana
dese cineast Atom Egoyan,
The River Wild, het spannende wildwa-
teravontuur van Meryl Streep en een mis
dadiger die zich als charmeur voordoet,
draait nog in het Ledel Theater in Oost
burg.
Bij Porgy Bess in Terneuzen draait op
woensdag 10 mei (20.00 uur) Night on
earth, het grappige vijfluik van Jim Jar-
musch over vijf taxiritten in vijf verschil
lende wereldsteden.
Tom Hanks speelt een bekroonde rol als
aids-patiênt in Philadelphia, de boeien
de speelfilm van Jonathan Demme. Cine
ma Paradiso vertoont hem op dindag in
Cinemactueel in Bergen op Zoom en op
woensdag in City in Roosendaal (20.30
uur)
Filmhuis Roosendaal (schouwburg De
Kring) vertoont woensdag 10 mei (14.00
en 20.30 uur) de spannende jeugf ilm Into
the West van Mike Newell over twee Ier
se zigeunerjochies en hun witte droom-
paard.
Boul Films vertoont zondag 7 mei in De
Boulevard, St. Janstraat 3a in Breda, om
15.30 uur de vrolijke Tsjechische kinder
film Mr. Pan Tau en de verdwenen
bolhoed. Om 16.30 uur: La voie lactée,
de klassieke surrealistische film van Luis
Bunuel. Om 19.30 uur: Het Offer, de laat
ste metafysische speelfilm van wijlen
Andrej Tarkovski. Om 22.00 uur: Lady
bird, ladybird, het aangrijpende socio-
drama overeen bijstandsmoeder van Ken
Loach.