ermann [KELEN!! vioe° aïaWS DE STEM RTBBSRl Allergiewinkels in Best en Sluis gat in de markt w^wtsm vmwm vm m cm m. mm mm mm rE ENGEL IOESTVAST RTROUWEN I.00 UUR. SLOTEN. Eeuwige strijd ER UW KANS OP N MILJOEN! MILJOEN-BON POSTCODE Allergoloog in Klokkenberg ziet elk jaar honderden nieuwe allergie-patiënten MilMAAMD KADOMAANDI Informatie rdenburg, tel. 01177-1698 NATIONALE J loterH* 100 boodschappenbonnen t.w.v. ƒ25,- te besteden bij De Boer Supermarkten 4 schoonheidsbehandelingen all-in t.w.v. ƒ100,- van Corrie van lersel, Kuur en Beautycentre, Oosterhout Het enige wat u hoeft te doen is bellen naar: 06 - 350.260.40 n (75 ct. per minuut) p.s.: Uw telefoontje kost u niet meer dan een postzegel! jj&Ë&k,, 1EI 1995 7/5 1995 Zolang de voorraad strekt van Lijf leven is elke woens- donderdagochtend van 10.00 tot «O uur bereikbaar voor nadere informa- reacties en tips. Tel. 076-236537. Schrij- mag ook: Dagblad De Stem, redactie jj leven, Postbus 3229,4800 MB Breda. Lijf&leven Sank ben ik nooit echt ge veest. Als baby al niet. Mijn loeder heeft vele jaren vol houden dat ik mijn 'stevig- tid' dankte aan de speciale ■babyvoeding die ik kreeg, omdat ik in de eerste maan denvan mijn leven weinig of Éts binnen kon houden. Het leek een goed excuus, net zo iets als 'zware botten'. ledenen JOEN- te vul- aar doe tekking |e deur. miljoen Imissen. net van- Meer informatie? Bel: 020 6795656 i aan de Nationale Postcode Loterij inclusief j Jackpot. jat wederopzegging eenmaal per maand het Ivan onderstaande rekening af te schrijven, truisen en verder invullen in blokletters. lanvaarding van het reglement, op aanvraag 679 56 56. hmers) 20,- (twee lotnummers) (rimers) Q 10,- (één lotnummer) dhr. mevr. V Banknummer: 1 1 1 1 1 DJ—J f31.95.05 een envelop >psturen naar: Loterij, I9503, '-rtr.-:* ja Als je dan ook nog eens irtkomt uit een enigszins drongen' geslacht - van vaderskant, mijn moeder's is over het algemeen langer en slanker van pos tuur dan is de basis voor een 'eeuwige strijd' met het gewicht snel gelegd. Tot aan mijn - vroege - pu berteit heb ik er nooit zo'n lastvan gehad. De eerste pro- blemen deden zich voor toen ik me als 13-jarige realiseer de dal ik toch wel wat 'gevul der' was dan mijn leeftijdge nootjes. En in plaats van, daar bots op te zijn, probeerde ik alles angstvallig te verber gen. Want dat doe je op die leeftijd. De wekelijkse gym les, in zo'n door de school verplicht strak pakje, was mijn grootste nachtmerrie. Alle rondingen waren dan zo duidelijk te zien... Fout natuurlijk, nu weet ik dat ik toen trots op mijn ei- Een figuur had kunnen zijn. Er waren immers - zomerk- je ik jaren later - heel wat klasgenootjes die mij juist om Je vroege rondingen benijd den. Maar helaas, toen dacht ik daar anders over. In plaats van 'rechtop, de borst voor- mj' te lopen, liet ik mijn schouders hangen. Letterlijk ffl figuurlijk. Door de jaren heen heb ik ®ar last van gehouden. Pla- Séige, al dan niet goedbe doelde, opmerkingen bezorg den me zelfs wat je een min derwaardigheidscomplex ®u kunnen noemen. Es weet nog dat ik ooit een polo-shirt kocht van het 'Bumper'. De gebor- i merknaam zat pre- osiop borsthoogte. Zelf had jj bat pas in de gaten toen vee mannelijke collega's aar grapjes over begonnen e maken. Diezelfde avond eb ik de merknaam verwij- era, maar de schade was na kijk al aangericht Ik heb og altijd een hekel aan dat sport etiketjes. «'a vijftien jaar later laat ik me niet meer zo snel de kast P lagen ais het gaat om op- ®«kïngen over 'lijf en le- rtül, strÜd is er nog eds. Hoewel de eerste wwnning lijkt te zijn be- een zoveelste lijn- fogmg zijn de eerste drie ki- s er af. Nog zeventien.... wedactie: Re"é van der Velden Vormgeving: loc Goderie '4^ By~3ëlvüï3ië"st'worden diversëlitdffènTnlIè'armen gespoten waarvan de arts vermoedt dat de pa tiënt er op reageert. Door Joyce Ernest 'Allergoloog dr. Z. Pelikan verricht bij een van zijn patiënten een onderzoek van de middenoor- neusbijholten. Bij de zogeheten bronciale provocatietest ofwel longtest worden stofjes via een slangetje door de neus ingeademd om te zien wat de stof op de longen doet. foto's kees van dongen Op een winterdageen jaar of zes geledenstap ik voor het eerst bij dokter Pelikan binnen. Van top tot teen onder het eczeem. Het steekt al vanaf mijn babytijd soms in erge mate de kop op. Een reeks huidartsen ging het tever geefs met reusachtige potten teer- en cortisonenzalf te lijf. Dat een mens gewoon door zijn neus kan ademen weet ik niet. Mijn neus heeft een soort sluisdeuren die na elk ademstootje dichtklappen. Alleen in het hooikoortsseizoen blijven ze wagenwijd open om een onaflaatbare stroom snot door te laten. Neusoperaties hiel pen daar geen moedertje-lief aan. Ik zou wel over de klachten heen- groeien, beloofden de artsen. Ten slotte wisten ze niets anders meer te verzinnen dan dat ik er maar mee leven moest. Dat deed ik. Nachten ijsberend. Met eczeem dat aan mijn kleren plakte en dat ik 's zomers verborg onder lange rokken. „U bent een exotisch bloemetje dat hier precies past," zegt dokter Pelikan. Twintig procent van de Neder landse bevolking heeft allergie of aanleg ervoor. Een allergie is een reactie van het lichaanj op een stof dat het als ongewénste in dringer beschouwt. Het lichaam gaat dan afweerstoffen maken om die stof, het allergeen ge naamd, te lijf te gaan. Dat ge vecht kan allerlei klachten ver oorzaken. Die variëren van hin derlijk tot ernstig en zelfs levens bedreigend. Bij sommige mensen beperkt de allergie zich tot niesbuien als ze het gras maaien. Of tot tranende ogen als ze in de buurt van een kat komen. Anderen zijn voor meer stoffen allergisch en hebben er meer klachten door. Het kan zich uiten in de vorm van hooikoorts, ast ma, eczeem, darmproblemen, ge wrichtspijnen, moeheid, migrai ne en nog meer. Soms is. hun al lergieprobleem zo ingewikkeld dat ze er niet uitkomen. En de huisartsen, dermatologen, kno- artsen, longartsen en internisten vaak evenmin. Ieder jaar zien dr. Z. Pelikan en zijn echtgenote kin derarts dr. M. Pelikan-Filipek vijf- tot zeshonderd nieuwe aller gie-patiënten. Twintig procent van hen is al in een academisch ziekenhuis geweest. Gemiddeld hebben ze 2,7 specialisten achter de rug. Al vanaf mijn eerste bezoek gaat dokter Pelikan uitgebreid onder zoeken hoe hij deze kwijnende plant kan laten opbloeien. Hij doet een lichamelijk onderzoek en vraagt me het hemd van het lijf. Gedetailleerd beschrijf ik mijn huis, mijn werkplek, wat ik eet, wat ik drink, wat ik draag, wie ik ontmoet. Ook katten, ja. Ik heb er een als familielid. Na deze ontboezemingen vertrek ik met een sober dieet en een doos met allerlei pillen. Mijn ontstoken huid moet op de allergietests worden voorbereid. Er zijn duizenden stoffen waar voor een mens allergisch kan zijn. Grofweg zijn ze te onderscheiden in stoffen die worden ingeademd (zoals huisstof en stuifmeel), stof fen die door aanraking met de huid een reactie veroorzaken (zo als rubber en metaal), voedings middelen (zoals noten en kaas), medicamenten (zoals aspirine en zalf) en insektengif (zoals van een bijensteek). Het is onmogelijk om alle allerge- nen te testen. Daarom achter haalt de arts via allerlei tests wat voor soort reacties iemand heeft. Er zijn huidtests met krasjes of prikken, plakproeven waarbij de stof op de huid wordt geplakt, neusprovocatietests waarbij de reactie van het neusslijmvlies wordt uitgelokt, longtests waar bij het allergeen wordt ingea demd, consumptietests om de reactie op voedingsmiddelen te meten en wespen- en bijengif- tests. Meestal worden het onderzoek en de behandeling poliklinisch ver richt. De veertien bedden in het centrum zijn bestemd voor men sen bij wie bijvoorbeeld de reac ties op een test 48 uur lang moe ten worden gemeten. Maar ook een poliklinische patiënt verblijft voor een test soms wel een half etmaal in het centrum. Tussen de metingen door wacht je in een soort huiskamer met spelletjes, televisie, kranten, leesmappen, een magnetron en een koffie-ap- paraat. Na een paar maanden heb ik al een reeks tests achter de rug. Er zijn allerlei stoffen in een sterke verdunning in mijn huid gekrast en geprikt. Ik kreeg hels jeukende bulten. Ik liep dagen met kriebe lende pleisters op mijn rug. Ik piepte en traande bij het opsnui ven van 'kat'. Tenslotte wordt mijn reactie op kaas gemeten. Ik meld me tegen achten op het centrum met een half pond van mijn favoriete broodbeleg en een nuchtere maag. In de 'huiskamer' dien ik de homp in één ruk op te eten. In tussen maken andere patiënten in hetzelfde tempo potten pinda kaas en zakken drop soldaat. Binnen een uur kom ik om van de jeuk en snak ik naar adem. In de loop van de middag tol ik op mijn benen. In zo'n geval staan hier een bed en een aardige assistente klaar. Ik denk aan de ziekenhui zen waar me de getergde huid werd vol gescholden: 'Dan had u maar niet moeten krabben'. En barst in snikken uit. In de 'huis kamer' wissel ik mijn ervaringen vaak uit met lotgenoten. Iedereen hier heeft zijn portie wel gehad. Ik kom er nog gunstig vanaf. Allergie is moeilijk te begrijpen voor wie er geen hinder van heeft. Pelikan hoort dagelijks wanhopi ge verhalen over scholen, werk plaatsen en kantoren die er geen rekening mee houden. Het is er vergeven van hamsters, wollige tapijten, slechte ventilatie en stofnesten. Vooral als het geld kost, wordt er weinig aan verhol pen, weet Pelikan. Het steekt hem ook dat de KNMG (Konink lijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering van de Genees kunst) allergie als specialisme wil opheffen. „Er moeten juist meer allergolo- gen komen. U moet eens nagaan wat het zou besparen als al die mensen niet zo lang ziek zouden zijn. Bovendien is het aan me vrouw Borst, de minister van ge zondheidszorg, om daar een uit spraak over te doen." VERVOLG OP LIJF LEVEN - D3 WOENSDAG 3 MEI 1995 DEEL 'Alles is beter dan j euk' Als de natuur groeit en bloeit en het stuifmeel rijke lijk ronddwarrelt lopen veel mensen te snotteren. Ze lijden aan hooikoorts. Dat is net zoals bijvoorbeeld astma en eczeem een vorm van allergie. Allergoloog dr. Z. Pelikan onderzoekt en behandelt in het Cen trum voor Allergologie-Immonologie, onderdeel van centrum De Klokkenberg in Breda, patiënten met in gewikkelde allergieën. De verslaggeefster is een van de mensen voor wie hij de boosdoeners van jarenlan ge klachten opspoorde. Om mensen de helpende hand te bieden in hun strijd tegen de allergie is vorige week in het Zeeuws-Vlaamse Sluis een allergiespeciaalzaak opgericht. Ook Best kent sinds enkele maanden een allergiewinkel. „We zijn geen medische instel ling en zitten niet op de stoel van een specialist," zeggen de initiatiefnemers van de winkels. Door Frank van Cooten De oprichters van de speciaalzaak in Sluis zijn Leo en Christien D'Hoore. Ze zijn door schade en schande wijs geworden in hun speurtocht naar produkten voor hun beide zonen die zwaar al lergisch zijn. Ze hebben geen speciale scholing achter de rug. „Toen we op zoek gingen naar produkten en middelen bleek pas hoe moeilijk het is. We reisden echt stad en land af. We zijn al jaren bezig produkten te zoeken waar onze kinderen beter op reageren. In verband met de problemen waar mensen met een al lergie op stuiten om aan produkten te komen besloten we met de allergiespeciaalzaak te beginnen." In Best zijn de initiatiefnemers Stan Lenssen en Jolanda Goris. Zij heeft zelf veel last gehad van allergie voor de huisstofmijt, waar overigens één op de tien Nederlanders last van heeft. „Ik heb gemerkt dat er nauwelijks instanties zijn die weten wat je in zo'n geval kunt doen om bijvoorbeeld je woonhuis leefbaar te maken." Ook zij kijken terug op een moeizame speurtocht. „De waarde volle kennis die we hebben opgedaan, willen we graag delen met anderen. Want advies over de bestrijding van een allergie is hard nodig. Simpelweg omdat er niets anders is op dit gebied," zegt Stan Lenssen. Districtsverpleegkundige M. van Kruijssen van de Stichting Thuiszorg Zeeuws-Vlaanderen heeft al een kijkje genomen in de allergiespeciaalzaak in Sluis en ze vindt het een goede zaak dat deze voorziening er is. „Ik kan me best voorstellen dat er een gat in de markt is. Mensen zoeken naar specifieke produkten. Ik denk er daarom zeker over mensen door te verwijzen naar die winkel." De Sluise ondernemers noemen hun zaak breder van opzet dan die in Best. Bij de zaak in Best draait het vooral om bestrijding van klachten met betrekking tot de luchtwegen. „Wij hebben ook produkten in huis om klachten met betrekking tot de spijs vertering en de huid als gevolg van een allergie te bestrijden. Het gaat erom het leven van mensen met een allergie een stuk draagbaarder te maken. Want een allergie is niet te genezen. Het is hierbij wel belangrijk dat iemand die bij ons binnenkomt on der medische begeleiding staat en dat hij of zij zelf weet om wat voor soort allergie het gaat en op welke tijdstippen het voor komt. Het is daarom heel belangrijk zelf eerst op zoek te gaan." Stan Lenssen en Jolanda Goris nemen eerst de tijd voor een uit gebreid gesprek. „Gemiddeld praten we zo'n twee uur met men sen over hun klachten en symptomen. De allergische symptomen verschillen namelijk van benauwdheid tot huiduitslag en ver- koudheidsverschijnselen. Pas na het advies komen eventuele werkzame produkten in beeld." De produkten in de allergiewinkels in Sluis en Best zijn divers. Van pillen en olieën tot dekbedovertrekken, luchtreinigers en kleding op biologisch-dynamisch en ecologische basis. „Er zijn mensen die niet tegen bepaalde stoffen of kleuren van kleding kunnen. Vooral de kleuren blauw en rood kunnen problemen ge ven. Bij onze kleding worden alleen de natuurlijke kleuren van katoen gebruikt." Leo en Christien D'Hoore leggen de laatste hand aan de in richting van de allergiewinkel in Sluis. foto wim kooijman

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 21