I (D Q (D H o ui O Molukse jongeren willen erkenning vVermaak je en geniet van U96' Turnen?*Nee, twirlen! OE.TANT& 2E*££. "i O (V «E! S ft ft 5" E !5" 3 ft ft ft O O O O O O O O O 1) Think twice - Celine Dion 3) Conquest of paradise - Vapgelis 2) Back for good - Take That 11) Together in wonder land - Ch. M. Lownoise 18) Scatman - John Scatman 9) Fly - Brothers on the 4th Floor 4) Self esteem - Offspring 7) Push the feeling on - Nightcrawlers 5) Laat me nu toch niet alleen - Clouseau 20) Have you ever really loved- Bryan Adams 22) You can run - Jeremy Jackson 12) The first the last eternity - Snap 13) Ajax is kampioen - Danny Lukassen 8) Alice, who the x is alice? - Gompie 6) Life is like a dance/play my game - Dj Paul Elstak 23) The bomb - The Bucketheads 10) So in love with you - Duke 14) Club bizarre - U96 24) The bird - Charly Mental Theo Lownoise 16) Let it rain - East 17 17) Fred come to bed- E-rotic 15) Total eclipse of the heart - Nicki French 30) Turn on, tune in, cop out - Freak Power 31) Boom boom - The Out- here Brothers 19) I've got a little some thing for... - Mn8 29) 't roeie klied - Rowwen Heze 21) De wandelclub - Sugar lee Hooper 37) If you love me - Brownstone 25) Julia says - Wet Wet Wet Sjeng aon de geng - De Nachraove 32) Young hearts run free - Sandy Kandau 26) Don't be proud - Cappella 43) Stay - Eternal 42) Je hoort bij mij/10 tie- neke 10 - Paul de Leeuw U sure do - Strike 27) Here i go - 2 Unlimited '74-'75 - The Connels Alice, ik geef geen x om alice - Cheers 47) Schenk me deze ene nacht - Corry Konings 38) Whoops now - Janet Jackson Heb je het hart - De Dijk Amsterdamse hitmedley - Koos Alberts -) Oh Diana - E.Z.K. 48) I'll follow the sun - The Beatles 28) Lick it - 20 Fingers Love can build a bridge - Cher/Chrissie/Neneh Find another way - Captain Hollywood 35) Miracle - Gordon 39) Right type of mood - Herbie 33) Keep on tryin' - Twenty 4 Seven ©Stichting Mega Top-50 Eindredactie Paul Verlinden Reacties: Vind je jezelf heel interessant, heb je een goed idee of wil je gewoon je gal spuwen? Schrijf ol bel naar. Ragazzi, Postbus 3229. 4800 MB Breda. Telefoon: 076-236379. Door Muriel Boll „Jouw ouders zijn toch ook allochto nen?", vroeg een leraar een paar maanden geleden aan Mizrain Latuma- rissa. „Wat!?" reageerde ze, „Hoeveel tijd hebben we nog, mag ik even naar vo ren komen?" Haarfijn heeft Mizrain toen in de klas uitgelegd hoe de Mo lukkers in Nederland terecht zijn geko men. In de oorlog hebben de Molukkers ge vochten voor Nederland, voor hun ei gen veiligheid moesten ze daarna op dienstbevel naar Nederland, voor een paar maanden. Daarna zouden ze weer teruggaan werd beloofd. Elk jaar gaan Molukkers op 25 april naar Den Haag om Nederland aan die belofte te heripneren. Op die datum werd hier in 1950 de Zuid-Molukse Republiek uitge roepen. In het buurthuis Torna in Breda praten we met Reval Lekatompessy (20), Ro mano Salampessy (21), Mizraim Latu- marissa (16), Jane Souhuwat (21), Ram ses Sekewael (18). Bijna allemaal waren ze de afgelopen week in Den Haag bij de herdenking. Het zit hen dwars dat de demonstratie uit de hand is gelo pen, en dat onschuldige mensen scha de hebben geleden, maar ze willen graag uitleggen waarom er gedemon streerd werd. Molukse jongeren willen erkend wor den als Molukker, zo voelen ze zich. Geen Nederlander, en geen allochtone jongere, ze hebben een eigen plek. Re- val: „Vergelijk het met een nichtje dat bij je komt logeren. Dan zorg je toch goed voor haar? Nederland heeft ge luk gehad dat wij willen werken, dat kun je niet van alle buitenlanders zeg gen. Maar Nederland heeft verplichtin gen ten opzichte van ons." Van Molukse jongeren wordt verwacht dat ze integreren. „Dat doen we ook," zegt Ramses. „Als er in het buurthuis in de Haagse Beemden een stedelijke ac tiviteit is, wordt verwacht dat we er heen gaan en er zijn altijd mensen van ons, maar omgekeerd niet. De drempel is hoog." Molukkers vormen een gesloten groep wordt gezegd. Hun huizen staan weg gestopt in een dooie hoek, en dat is overal zo in Nederland, want in het be gin moesten ze vooral niet integreren. De Nederlanders wilden geen last heb ben van Molukkers. Micky: „In onze wijk zien we nooit die gewone doorsnee Nederlander op een fiets, heb jij die gezien toen je hier heen reed? Niemand hoeft via onze wijk naar het winkelcentrum of naar de stad. Ze kunnen ons letterlijk links laten liggen." Ramses: „Geen enkele groep woont zo geïsoleerd, en we hebben er zelf niet voor gekozen. Toen mijn zusje een feestje gaf, belden vrienden van school af die eerst zouden komen. Waar schijnlijk hebben hun ouders gezegd, 'ga 's avonds maar niet de Molukse wijk in', maar het is hier veilig hoor." Jane heeft het idee dat Turkse en Ma rokkaanse jongeren worden voorge trokken. „Op school is er aandacht voor hun feesten, want Nederlanders moeten hun traditie? leren kennen, maar aan ons wordt geen aandacht ge schonken." Ze hebben allemaal spreekbeurten ge houden over de Molukse geschiedenis. Daar wordt dan goed naar geluisterd, want Nederlandse jongeren weten weinig van het Molukse ideaal, een vrije Molukse Republiek. Reval: „Acht van de tien Nederlanders denken dat wij gastarbeiders zijn." De ouders van Molukse jongeren zeg gen vaak 'gebruik je energie om ho gerop te komen, dan wordt er beter naar je geluisterd'. Daar zit wat in, vindt de groep, en ze doen hun best op school, zetten zich in, integreren, maar er blijft genoeg energie over om je in te zetten voor een ideaal. Reval: „Het is een ideaal datje niet kunt verloochenen, het zit in je bloed. Een Nederlander in Canada voelt toch ook altijd die band met Nederland." Jane voelt het zelf niet zo: „Maar ik zie de pijn die mijn opa en oma voelen, hun woede omdat ze zich verraden voelen." Mizrain: „Op een gegeven moment hoort elke Molukse jongen en meisje van ouderen wat er in het verleden is gebeurd. Je gaat erover nadenken en het laatje niet los. Ik draag de Moluk se vlag op mijn jek, hij hangt op mijn kamer, net als bij veel van mijn vrien den. Het is zwaar klote, dat we hier zit ten." Romano: „Toen Suharto (de president van Indonesië. MB) in Hannover was, waren we er ook, met Amnesty Inter national, om te demonstreren tegen de schending van mensenrechten in In donesië. De Nederlandse pers hebben we niet gehaald, De Duitse wel, mis schien zelfs CNN. We hebben een ide aal, daar mag je toch voor demonstre ren?". Door Marjolein Rotsteeg Op doorreis naar Wenen maakt Duitser Alex Christensen een eendaagse tus senstop in Nederland voor interviews. Ruim drie jaar terug brak hij door met 'Das Boot', de soundtrack van de film 'U96'. ('U' staat voor 'Unterseeboot', oftewel 'duikboot'.) Alex (27) adop teerde de titel als artiestennaam. Sindsdien maakt hij wereldwijd carriè re als dj, producer en songschrijver, o.a. voor Marky Mark. Van zijn derde cd, 'Club Bizarre', haalden het titel nummer en 'Love Religion' de hitlijs ten. „Nu pas merk ik hoe succesvol 'Das Boot' is geweest en hoe bekend ik er nog steeds door ben. Destijds dacht ik nog dat iedereen het snel vergeten zou zijn. Nee dus. Journalisten en fans beginnen er nog altijd over. Voor mij is dat vreemd, omdat ik vrij introvert ben. Ik vind het niet leuk als iedereen me blijkt te kennen en ik een publieks- lieveiingetje word." Hoe moeilijk was het voor hem om vanuit Duitsland een internationale carrière op te bouwen? „In het begin viel dat niet mee, omdat Duitsland zich qua muziek nog hele maal moest ontwikkelen. Nu maakt je afkomst niks meer uit. Eén van de meest succesvolle groepen aller tijden, Ace of Base komt uit Zweden. Europa heeft een zeer gezonde en heel eigen dub-scene. We hebben nu ook onze ei gen muziek, die niet Anglo-Ameri- kaans is. Veel grote Britse artiesten, al die afschuwelijke gitaarbandjes als Su ede, doen hier niks. Er komt ook veel goede muziek uit Engeland en Ameri ka. Alleen was de verhouding tussen die muziek en de Europese muziek he- leertaal scheef getrokken. Het was 90% tegen 10%, nu ligt de verhouding 70- 30. Dat is prima." Eén van de Engelse muzikanten die Alex wel te gek vindt, is Annie Lennox. Zijn eerste grote helden zijn ook al Britten, The Beatles. Lennon McCart ney noemt hij zelfs als zijn favoriete 'klassieke componisten'! Andere grote invloeden zijn Giorgio Moroder, Donna Summer en ABBA. De cd-titel 'Club Bizarre', de song 'Dark Room Rituals' en de cd-inlay zijn duide lijk op SM geïnspireerd. „Klopt," be aamt Alex. „Ten eerste vind ik de plaat muzikaal gezien vrij bizar; elementen uit de popmuziek zijn vermengd met elektronische experimenten en heel sterke samenzang. Daarnaast is er de duistere kant. Als ik het afgelopen jaar de tv aanzette of over de Reeperbahn (de Hamburgse hoerenbuurt-mr) liep, was alles SM georiënteerd. Ik wilde die beelden gebruiken. Het meisje met de zweep ziet er heel gaaf uit." Een nadere uitleg over zijn songs wil Alex niet geven. Hij laat de interpreta tie over aan de fantasie van de luiste raar. Is dat ook de reden waarom zijn songs zo'n beperkte tekst hebben? „Ik vind dat elektronische muziek niet zo veel woorden nodig heeft. Van songs met een politieke lading houd ik al he lemaal niet. Ik ga voor melodieën. Daar concentreer ik me volledig op. Mijn enige boodschap is dan ook: ver maak je en geniet van U96." Gelijktijdig met de cd 'Club Bizarre' verscheen de gelijknamige cd-rom. Die kostte zo'n drie tot vier maanden extra werk. Maar Alex is wel de eerste dj die simultaan een cd en een cd-rom uit brengt. Nu zijn cd-roms in commercieel opzicht (nog) niet interessant. Van- waar die haast? „Ik. wil graag de eerste Alex Christensen alias U96: 'Het laatste jaar was alles SM. zijn. Dat is alles. Van muziek cd-roms worden wereldwijd hooguit zo'n vijf duizend exemplaren verkocht. Daar gaat het me niet om. Ik vind het ge woon leuk om met nieuwe media te spelen." Molukse jongeren in Breda: We hebben een ideaal, daar mag je toch voor demonstreren?" foto aryan jansen Vioolwonder Vanessa Mae (16) ver telt in de Hitkrant dat ze bij toe val aan de strijkstok is blijven han gen. Op haar Londense school werd van de leerlingen verwacht dat ze een instrument bespeelden. Op haar vierde jaar speelde ze piano, op haar vijfde ruilde ze die in voor viool. Haar nieuwste cd heet 'The Violin Player'; die kwam in januari in Engeland uit en staat nog steeds in de hitparades. En dat met een vi ool! Zelf vindt Vanessa het een pop album met klassieke invloeden en een funky sound. Toen ze acht jaar was, besloot Vanessa beroepsviolis te te worden. Ze leeft volgens een streng schema; ze gaat niet meer naar school, maar krijgt privéles, kort en intensief. „Met huiswerk, een paar uur per dag oefenen, in terviews geven en zo, draai ik twee keer zoveel uren als een scholier." Toch heeft ze niet het gevoel dat ze haar jeugd misloopt. In haar vrije' tijd leeft zè'zich voldoende uit: de stad in, naar de bioscoop of spor ten. in de Nieuwe Revue rekenen schoolkinderen tussen 8 en 13 jaar af met popsterren. 'Hebben de Rol ling Stones aids?" 'Nee, ze zijn ge woon heel erg oud.' 'Die Madonna met haar puntvormige tietjes. Mag ik even overgeven?' 'De Simple Minds vind ik helemaal niks. Van die ouwe lui die denken dat ze nog leuk zijn' 'Saai, zet maar weer af."Michael Jackson is een smeer lap.' 'Nee, hij is gewoon zielig.' 'He lemaal niet, hij is gewoon gek en heeft zijn dieren ook niet goed ver zorgd.' En zo verder. Door naar 'held tegen wil en dank' en dan gaat het om Frank Rijkaard, een van de allerbeste voetballers van de wereld volgens dit blad. Hij viel op als gevoelsmens, wist goed wat hij wel en wat hij niet kon. Nu stopt hij met voetballen om in ondergoed te gaan. Nog even de Eurocupfinale tussen de twee clubs die hem lief zijn, Ajax en AC Milan, daarna op 28 mei de laatste wedstrijd Ajax- Twente. „Welk blad koop je zelf vaak?", vroeg ik aan de jongen in de kiosk. „Man," antwoordde hij direct, "ik hou van mode." Daarmee staat de ze mannenglossy boordevol. Soepe le pakken, sandalen, laarzen, mo dieuze sportattributen. De dandy is weer terug, kleed je aan als Oscar Wilde, met bontkragen, sjaals, en sjamberloeks. Reactie op de romme lige grunge, of op de stoere ruit- shirts en zware kistjes aan de voe ten? Om het lijf soepel te houden zijn er aerobic-oefeningen. De Ajax- selectie doet het ook, soccer-aero bics. Zoals de vrouwen de fitness apparaten ontdekten, leren man nen nu de hups. Voor de ontspan ning verhalen over kunstenaar Rob Scholte en zanger Tom Jones. Ver der bekent schrijfster Yvonne Kro nenberg dat ze het liefst een stoere man zou zijn geweest, 'een soort Jerommeke'. Geen Hennie Huisman, die huilt teveel. Muriel Boll Door Liesbeth Oeseburg Tussen de cadeautjes en kaarten liggen drie dikke medailles, waarvan twee goud en een brons, te glimmen. De 14- jarige eigenaresse Nona van Hogeloon uit Etten-Leur, glimt ook, maar dan van trots. Afgelopen zondag werd zij in Den Bosch Nederlands kampioen freestyle twirlen. 'Huh, turnen?' Mensen die naar llona's hobby vragen, verstaan het vaak ver keerd. „Nee, twirlen", moet Nona dan herhalen, en vervolgens vertellen wat dat voor sport is. „Twirling is een combinatie tussen klassiek ballet en ritmische gymnas tiek," legt llona uit. Ook zijn er overeenkomsten met wat majorettes doen. Bij het twirlen wordt er namelijk ook met een baton, het Franse woord voor stok, gejongleerd. Het ene moment vliegt het ding hoog de lucht in, om het andere moment langs de taille van de twirlster te vlie gen of in haar nek te rollen. Ondertus sen moet er op muziek bewogen wor den. Dat kan bij free style twirlen op allerlei manieren. Er worden draaien gemaakt, ook wel spins genoemd. Ver der zie je radslagen en sprongen. Iets moeilijks is de illusion, een soort sprong waarbij een been in de lucht wordt gezwaaid. Twirlen kan in een twirlgroep gedaan worden, of alleen als soliste, llona doet het allebei. Als soliste haalde ze zon dag een eerste plaats 'freestyle routi ne' en werd zo Nederlands kampioen bij de junioren. Haar routine was geïnspireerd op de film 'Robin Hood'. llona's idee, omdat ze helemaal gek van deze film is. Gekleed in een Robin Hood-achtig jurkje en op de muziek uit de film beeldde ze in haar bewegingen het verhaal uit. „Ik moest doen alsof ik met een pijl en boog schoot en alsof ik achterna werd gezeten." Als Nederlands kampioen freestyle mag llona in augustus naar de wereld kampioenschappen in Genève (Zwitser land). Haar tegenstanders zullen onder andere uit Amerika en Japarf komen. Landen waar twirling op een hoog ni veau staat en heel serieus wordt geno men. „Ik maak me nog niet zenuwach tig," merkt llona nuchter op. Ik ga daar naartoe en doe mijn best. Dan zie ik wel wat het wordt." Normaal traint llona zo'n drie keer per week bij twee verschillende verenigin- llona, behendig zwaaiend met de baton, in de tuin van haar ouders. foto's aryan jansen gen: bij Twirl Sport in St. Willebrord en bij The Magical Friends in Etten-Leur. Nu oefent ze met het oog op de we reldkampioenschappen elke dag. Daar bij brengt ze ook nog twee keer per week een bezoek aan de fitnessruimte. Toch is ze niet bang dat het twirlen haar de keel gaat uithangen. „Dat houd ik tot augustus wel vol. Ik heb iets waar ik naartoe werk. Maar ik twirl gewoon graag. Ik vind het leuk om moeilijke oefeningen te doen." llona staat nog volledig open te genover de wereld kampioenschappen. Dat is een goede ei genschap, volgens trainster Adriënne. Maar ze heeft er nog meer. „llona is stress bestendig. Ze blijft rustig tijdens wed strijden. Daarbij is ze niet bang om moeilij ke oefeningen te doen. Verder is ze een vechter en wil ze zelf verder komen hierin." llona luistert met een verlegen lachje naar de ophe melende woorden van haar trainster. Haar doorzettingsver mogen blijkt wel uit het feit dat ze zelfs thuis bezig is met oefenen. Daardoor kwam de lamp op haar kamer zelfs een keer naar bene den. „Toen mocht ik niet meer binnen oefenen van mijn ouders. Nu train ik in de tuin, waar mijn vader een speciaal vloertje van gladde stenen heeft aan gelegd." Even later staat ze er al, be hendig zwaaiend met de baton en met haar gedachten alvast in Genève. foto polydor ÊM' l T"* AfOTOM PA/MEM VAN ftZoeWHOVE+J S H v;. i S to s s w Crci O- tn dj p i QjütJ f-*,cra m H 1 o O O. s 07 JU g - <T5 CTQ 55 s llpgl!! j! - 5 P a NS a ju o w tro-w ^3 a a's 2 2 ^"2 3 g a O- O 05 m co 5 a a a ,w 3 a pr o.E, 3- a- a 3 S- o^^^öÉLa^T^ff-öa^a: o"- sf 3 3 a* o S'to 2 w M OQ a^ as cd cl cd aT s3 p- O O S3 Q- cd cd cd g SS CS* 5* A CL N-. CTQ cd S3 as £- cd 53 O CTQ cd S3- r4- O C-l as cr ST S3 3 cd cd Ui ö- O O Q- O »-s O t3 CTQ CD c-f- CTQ CL O as c3. eS" CL O <3 as s3 2 cd A B- 3* CTQ P S3- cd er CTQ V! ft 5 r E, H- SC e er c-K sc s3 cl cd s3 *3 cd cd, O Ui as cd CL n cd CTQ QFQ cd cd cd as co cd cd cd cd O- O O 22. cd cd er es O O 13 es o s; s to S3 ei' ft BI CTQ <ks *-« S CfQ bs ES O o er <S CfQ 05 ft CTQ er co o es 83 03 ES Vr O 13 CTQ ft

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 36