I
(D
Q
(D
H
o
ui
O
Molukse jongeren
willen erkenning
vVermaak je en
geniet van U96'
Turnen?*Nee, twirlen!
OE.TANT& 2E*££.
"i
O
(V
«E!
S
ft
ft
5"
E
!5"
3
ft
ft
ft
O
O
O
O
O
O
O
O
O
1) Think twice -
Celine Dion
3) Conquest of paradise -
Vapgelis
2) Back for good -
Take That
11) Together in wonder
land - Ch. M. Lownoise
18) Scatman - John Scatman
9) Fly - Brothers on the 4th
Floor
4) Self esteem - Offspring
7) Push the feeling on -
Nightcrawlers
5) Laat me nu toch niet
alleen - Clouseau
20) Have you ever really
loved- Bryan Adams
22) You can run -
Jeremy Jackson
12) The first the last
eternity - Snap
13) Ajax is kampioen -
Danny Lukassen
8) Alice, who the x is
alice? - Gompie
6) Life is like a dance/play
my game - Dj Paul Elstak
23) The bomb -
The Bucketheads
10) So in love with you -
Duke
14) Club bizarre - U96
24) The bird - Charly
Mental Theo Lownoise
16) Let it rain - East 17
17) Fred come to bed-
E-rotic
15) Total eclipse of the
heart - Nicki French
30) Turn on, tune in, cop
out - Freak Power
31) Boom boom - The Out-
here Brothers
19) I've got a little some
thing for... - Mn8
29) 't roeie klied - Rowwen
Heze
21) De wandelclub - Sugar
lee Hooper
37) If you love me -
Brownstone
25) Julia says -
Wet Wet Wet
Sjeng aon de geng -
De Nachraove
32) Young hearts run free -
Sandy Kandau
26) Don't be proud -
Cappella
43) Stay - Eternal
42) Je hoort bij mij/10 tie-
neke 10 - Paul de Leeuw
U sure do - Strike
27) Here i go - 2 Unlimited
'74-'75 - The Connels
Alice, ik geef geen x
om alice - Cheers
47) Schenk me deze ene
nacht - Corry Konings
38) Whoops now -
Janet Jackson
Heb je het hart - De Dijk
Amsterdamse
hitmedley - Koos Alberts
-) Oh Diana - E.Z.K.
48) I'll follow the sun -
The Beatles
28) Lick it - 20 Fingers
Love can build a bridge
- Cher/Chrissie/Neneh
Find another way -
Captain Hollywood
35) Miracle - Gordon
39) Right type of mood -
Herbie
33) Keep on tryin' -
Twenty 4 Seven
©Stichting Mega Top-50
Eindredactie Paul Verlinden
Reacties: Vind je jezelf heel interessant,
heb je een goed idee of wil je gewoon je
gal spuwen?
Schrijf ol bel naar. Ragazzi,
Postbus 3229. 4800 MB Breda.
Telefoon: 076-236379.
Door Muriel Boll
„Jouw ouders zijn toch ook allochto
nen?", vroeg een leraar een paar
maanden geleden aan Mizrain Latuma-
rissa.
„Wat!?" reageerde ze, „Hoeveel tijd
hebben we nog, mag ik even naar vo
ren komen?" Haarfijn heeft Mizrain
toen in de klas uitgelegd hoe de Mo
lukkers in Nederland terecht zijn geko
men.
In de oorlog hebben de Molukkers ge
vochten voor Nederland, voor hun ei
gen veiligheid moesten ze daarna op
dienstbevel naar Nederland, voor een
paar maanden. Daarna zouden ze
weer teruggaan werd beloofd. Elk jaar
gaan Molukkers op 25 april naar Den
Haag om Nederland aan die belofte te
heripneren. Op die datum werd hier in
1950 de Zuid-Molukse Republiek uitge
roepen.
In het buurthuis Torna in Breda praten
we met Reval Lekatompessy (20), Ro
mano Salampessy (21), Mizraim Latu-
marissa (16), Jane Souhuwat (21), Ram
ses Sekewael (18). Bijna allemaal waren
ze de afgelopen week in Den Haag bij
de herdenking. Het zit hen dwars dat
de demonstratie uit de hand is gelo
pen, en dat onschuldige mensen scha
de hebben geleden, maar ze willen
graag uitleggen waarom er gedemon
streerd werd.
Molukse jongeren willen erkend wor
den als Molukker, zo voelen ze zich.
Geen Nederlander, en geen allochtone
jongere, ze hebben een eigen plek. Re-
val: „Vergelijk het met een nichtje dat
bij je komt logeren. Dan zorg je toch
goed voor haar? Nederland heeft ge
luk gehad dat wij willen werken, dat
kun je niet van alle buitenlanders zeg
gen. Maar Nederland heeft verplichtin
gen ten opzichte van ons."
Van Molukse jongeren wordt verwacht
dat ze integreren. „Dat doen we ook,"
zegt Ramses. „Als er in het buurthuis in
de Haagse Beemden een stedelijke ac
tiviteit is, wordt verwacht dat we er
heen gaan en er zijn altijd mensen van
ons, maar omgekeerd niet. De drempel
is hoog."
Molukkers vormen een gesloten groep
wordt gezegd. Hun huizen staan weg
gestopt in een dooie hoek, en dat is
overal zo in Nederland, want in het be
gin moesten ze vooral niet integreren.
De Nederlanders wilden geen last heb
ben van Molukkers.
Micky: „In onze wijk zien we nooit die
gewone doorsnee Nederlander op een
fiets, heb jij die gezien toen je hier
heen reed? Niemand hoeft via onze
wijk naar het winkelcentrum of naar
de stad. Ze kunnen ons letterlijk links
laten liggen."
Ramses: „Geen enkele groep woont zo
geïsoleerd, en we hebben er zelf niet
voor gekozen. Toen mijn zusje een
feestje gaf, belden vrienden van school
af die eerst zouden komen. Waar
schijnlijk hebben hun ouders gezegd,
'ga 's avonds maar niet de Molukse
wijk in', maar het is hier veilig hoor."
Jane heeft het idee dat Turkse en Ma
rokkaanse jongeren worden voorge
trokken. „Op school is er aandacht
voor hun feesten, want Nederlanders
moeten hun traditie? leren kennen,
maar aan ons wordt geen aandacht ge
schonken."
Ze hebben allemaal spreekbeurten ge
houden over de Molukse geschiedenis.
Daar wordt dan goed naar geluisterd,
want Nederlandse jongeren weten
weinig van het Molukse ideaal, een
vrije Molukse Republiek.
Reval: „Acht van de tien Nederlanders
denken dat wij gastarbeiders zijn."
De ouders van Molukse jongeren zeg
gen vaak 'gebruik je energie om ho
gerop te komen, dan wordt er beter
naar je geluisterd'.
Daar zit wat in, vindt de groep, en ze
doen hun best op school, zetten zich
in, integreren, maar er blijft genoeg
energie over om je in te zetten voor
een ideaal.
Reval: „Het is een ideaal datje niet
kunt verloochenen, het zit in je bloed.
Een Nederlander in Canada voelt toch
ook altijd die band met Nederland."
Jane voelt het zelf niet zo: „Maar ik zie
de pijn die mijn opa en oma voelen,
hun woede omdat ze zich verraden
voelen."
Mizrain: „Op een gegeven moment
hoort elke Molukse jongen en meisje
van ouderen wat er in het verleden is
gebeurd. Je gaat erover nadenken en
het laatje niet los. Ik draag de Moluk
se vlag op mijn jek, hij hangt op mijn
kamer, net als bij veel van mijn vrien
den. Het is zwaar klote, dat we hier zit
ten."
Romano: „Toen Suharto (de president
van Indonesië. MB) in Hannover was,
waren we er ook, met Amnesty Inter
national, om te demonstreren tegen
de schending van mensenrechten in In
donesië. De Nederlandse pers hebben
we niet gehaald, De Duitse wel, mis
schien zelfs CNN. We hebben een ide
aal, daar mag je toch voor demonstre
ren?".
Door Marjolein Rotsteeg
Op doorreis naar Wenen maakt Duitser
Alex Christensen een eendaagse tus
senstop in Nederland voor interviews.
Ruim drie jaar terug brak hij door met
'Das Boot', de soundtrack van de film
'U96'. ('U' staat voor 'Unterseeboot',
oftewel 'duikboot'.) Alex (27) adop
teerde de titel als artiestennaam.
Sindsdien maakt hij wereldwijd carriè
re als dj, producer en songschrijver,
o.a. voor Marky Mark. Van zijn derde
cd, 'Club Bizarre', haalden het titel
nummer en 'Love Religion' de hitlijs
ten.
„Nu pas merk ik hoe succesvol 'Das
Boot' is geweest en hoe bekend ik er
nog steeds door ben. Destijds dacht ik
nog dat iedereen het snel vergeten
zou zijn. Nee dus. Journalisten en fans
beginnen er nog altijd over. Voor mij is
dat vreemd, omdat ik vrij introvert
ben. Ik vind het niet leuk als iedereen
me blijkt te kennen en ik een publieks-
lieveiingetje word."
Hoe moeilijk was het voor hem om
vanuit Duitsland een internationale
carrière op te bouwen?
„In het begin viel dat niet mee, omdat
Duitsland zich qua muziek nog hele
maal moest ontwikkelen. Nu maakt je
afkomst niks meer uit. Eén van de
meest succesvolle groepen aller tijden,
Ace of Base komt uit Zweden. Europa
heeft een zeer gezonde en heel eigen
dub-scene. We hebben nu ook onze ei
gen muziek, die niet Anglo-Ameri-
kaans is. Veel grote Britse artiesten, al
die afschuwelijke gitaarbandjes als Su
ede, doen hier niks. Er komt ook veel
goede muziek uit Engeland en Ameri
ka. Alleen was de verhouding tussen
die muziek en de Europese muziek he-
leertaal scheef getrokken. Het was 90%
tegen 10%, nu ligt de verhouding 70-
30. Dat is prima."
Eén van de Engelse muzikanten die
Alex wel te gek vindt, is Annie Lennox.
Zijn eerste grote helden zijn ook al
Britten, The Beatles. Lennon McCart
ney noemt hij zelfs als zijn favoriete
'klassieke componisten'! Andere grote
invloeden zijn Giorgio Moroder, Donna
Summer en ABBA.
De cd-titel 'Club Bizarre', de song 'Dark
Room Rituals' en de cd-inlay zijn duide
lijk op SM geïnspireerd. „Klopt," be
aamt Alex. „Ten eerste vind ik de plaat
muzikaal gezien vrij bizar; elementen
uit de popmuziek zijn vermengd met
elektronische experimenten en heel
sterke samenzang. Daarnaast is er de
duistere kant. Als ik het afgelopen jaar
de tv aanzette of over de Reeperbahn
(de Hamburgse hoerenbuurt-mr) liep,
was alles SM georiënteerd. Ik wilde die
beelden gebruiken. Het meisje met de
zweep ziet er heel gaaf uit."
Een nadere uitleg over zijn songs wil
Alex niet geven. Hij laat de interpreta
tie over aan de fantasie van de luiste
raar. Is dat ook de reden waarom zijn
songs zo'n beperkte tekst hebben? „Ik
vind dat elektronische muziek niet zo
veel woorden nodig heeft. Van songs
met een politieke lading houd ik al he
lemaal niet. Ik ga voor melodieën.
Daar concentreer ik me volledig op.
Mijn enige boodschap is dan ook: ver
maak je en geniet van U96."
Gelijktijdig met de cd 'Club Bizarre'
verscheen de gelijknamige cd-rom. Die
kostte zo'n drie tot vier maanden extra
werk. Maar Alex is wel de eerste dj die
simultaan een cd en een cd-rom uit
brengt. Nu zijn cd-roms in commercieel
opzicht (nog) niet interessant. Van-
waar die haast? „Ik. wil graag de eerste
Alex Christensen alias U96: 'Het laatste jaar was alles SM.
zijn. Dat is alles. Van muziek cd-roms
worden wereldwijd hooguit zo'n vijf
duizend exemplaren verkocht. Daar
gaat het me niet om. Ik vind het ge
woon leuk om met nieuwe media te
spelen."
Molukse jongeren in Breda: We hebben een ideaal, daar mag je toch voor
demonstreren?" foto aryan jansen
Vioolwonder Vanessa Mae (16) ver
telt in de Hitkrant dat ze bij toe
val aan de strijkstok is blijven han
gen. Op haar Londense school werd
van de leerlingen verwacht dat ze
een instrument bespeelden. Op
haar vierde jaar speelde ze piano,
op haar vijfde ruilde ze die in voor
viool. Haar nieuwste cd heet 'The
Violin Player'; die kwam in januari
in Engeland uit en staat nog steeds
in de hitparades. En dat met een vi
ool! Zelf vindt Vanessa het een pop
album met klassieke invloeden en
een funky sound. Toen ze acht jaar
was, besloot Vanessa beroepsviolis
te te worden. Ze leeft volgens een
streng schema; ze gaat niet meer
naar school, maar krijgt privéles,
kort en intensief. „Met huiswerk,
een paar uur per dag oefenen, in
terviews geven en zo, draai ik twee
keer zoveel uren als een scholier."
Toch heeft ze niet het gevoel dat ze
haar jeugd misloopt. In haar vrije'
tijd leeft zè'zich voldoende uit: de
stad in, naar de bioscoop of spor
ten.
in de Nieuwe Revue rekenen
schoolkinderen tussen 8 en 13 jaar
af met popsterren. 'Hebben de Rol
ling Stones aids?" 'Nee, ze zijn ge
woon heel erg oud.' 'Die Madonna
met haar puntvormige tietjes. Mag
ik even overgeven?' 'De Simple
Minds vind ik helemaal niks. Van
die ouwe lui die denken dat ze nog
leuk zijn' 'Saai, zet maar weer
af."Michael Jackson is een smeer
lap.' 'Nee, hij is gewoon zielig.' 'He
lemaal niet, hij is gewoon gek en
heeft zijn dieren ook niet goed ver
zorgd.' En zo verder. Door naar
'held tegen wil en dank' en dan
gaat het om Frank Rijkaard, een
van de allerbeste voetballers van de
wereld volgens dit blad. Hij viel op
als gevoelsmens, wist goed wat hij
wel en wat hij niet kon. Nu stopt hij
met voetballen om in ondergoed te
gaan. Nog even de Eurocupfinale
tussen de twee clubs die hem lief
zijn, Ajax en AC Milan, daarna op
28 mei de laatste wedstrijd Ajax-
Twente.
„Welk blad koop je zelf vaak?",
vroeg ik aan de jongen in de kiosk.
„Man," antwoordde hij direct, "ik
hou van mode." Daarmee staat de
ze mannenglossy boordevol. Soepe
le pakken, sandalen, laarzen, mo
dieuze sportattributen. De dandy is
weer terug, kleed je aan als Oscar
Wilde, met bontkragen, sjaals, en
sjamberloeks. Reactie op de romme
lige grunge, of op de stoere ruit-
shirts en zware kistjes aan de voe
ten? Om het lijf soepel te houden
zijn er aerobic-oefeningen. De Ajax-
selectie doet het ook, soccer-aero
bics. Zoals de vrouwen de fitness
apparaten ontdekten, leren man
nen nu de hups. Voor de ontspan
ning verhalen over kunstenaar Rob
Scholte en zanger Tom Jones. Ver
der bekent schrijfster Yvonne Kro
nenberg dat ze het liefst een stoere
man zou zijn geweest, 'een soort
Jerommeke'. Geen Hennie Huisman,
die huilt teveel.
Muriel Boll
Door Liesbeth Oeseburg
Tussen de cadeautjes en kaarten liggen
drie dikke medailles, waarvan twee
goud en een brons, te glimmen. De 14-
jarige eigenaresse Nona van Hogeloon
uit Etten-Leur, glimt ook, maar dan
van trots. Afgelopen zondag werd zij
in Den Bosch Nederlands kampioen
freestyle twirlen.
'Huh, turnen?' Mensen die naar llona's
hobby vragen, verstaan het vaak ver
keerd. „Nee, twirlen", moet Nona dan
herhalen, en vervolgens vertellen wat
dat voor sport is.
„Twirling is een combinatie tussen
klassiek ballet en ritmische gymnas
tiek," legt llona uit.
Ook zijn er overeenkomsten met wat
majorettes doen. Bij het twirlen wordt
er namelijk ook met een baton, het
Franse woord voor stok, gejongleerd.
Het ene moment vliegt het ding hoog
de lucht in, om het andere moment
langs de taille van de twirlster te vlie
gen of in haar nek te rollen. Ondertus
sen moet er op muziek bewogen wor
den. Dat kan bij free style twirlen op
allerlei manieren. Er worden draaien
gemaakt, ook wel spins genoemd. Ver
der zie je radslagen en sprongen. Iets
moeilijks is de illusion, een soort
sprong waarbij een been in de lucht
wordt gezwaaid.
Twirlen kan in een twirlgroep gedaan
worden, of alleen als soliste, llona doet
het allebei. Als soliste haalde ze zon
dag een eerste plaats 'freestyle routi
ne' en werd zo Nederlands kampioen
bij de junioren. Haar routine was
geïnspireerd op de film 'Robin Hood'.
llona's idee, omdat ze helemaal gek
van deze film is. Gekleed in een Robin
Hood-achtig jurkje en op de muziek uit
de film beeldde ze in haar bewegingen
het verhaal uit. „Ik moest doen alsof ik
met een pijl en boog schoot en alsof ik
achterna werd gezeten."
Als Nederlands kampioen freestyle
mag llona in augustus naar de wereld
kampioenschappen in Genève (Zwitser
land). Haar tegenstanders zullen onder
andere uit Amerika en Japarf komen.
Landen waar twirling op een hoog ni
veau staat en heel serieus wordt geno
men. „Ik maak me nog niet zenuwach
tig," merkt llona nuchter op. Ik ga daar
naartoe en doe mijn best. Dan zie ik
wel wat het wordt."
Normaal traint llona zo'n drie keer per
week bij twee verschillende verenigin-
llona, behendig zwaaiend met de baton, in de tuin van haar ouders.
foto's aryan jansen
gen: bij Twirl Sport in St. Willebrord en
bij The Magical Friends in Etten-Leur.
Nu oefent ze met het oog op de we
reldkampioenschappen elke dag. Daar
bij brengt ze ook nog twee keer per
week een bezoek aan de fitnessruimte.
Toch is ze niet bang dat het twirlen
haar de keel gaat uithangen. „Dat
houd ik tot augustus wel vol. Ik heb
iets waar ik naartoe werk. Maar ik
twirl gewoon graag.
Ik vind het leuk om
moeilijke oefeningen
te doen." llona staat
nog volledig open te
genover de wereld
kampioenschappen.
Dat is een goede ei
genschap, volgens
trainster Adriënne.
Maar ze heeft er nog
meer. „llona is stress
bestendig. Ze blijft
rustig tijdens wed
strijden. Daarbij is ze
niet bang om moeilij
ke oefeningen te
doen. Verder is ze
een vechter en wil ze
zelf verder komen
hierin." llona luistert
met een verlegen
lachje naar de ophe
melende woorden
van haar trainster.
Haar doorzettingsver
mogen blijkt wel uit
het feit dat ze zelfs thuis bezig is met
oefenen. Daardoor kwam de lamp op
haar kamer zelfs een keer naar bene
den. „Toen mocht ik niet meer binnen
oefenen van mijn ouders. Nu train ik in
de tuin, waar mijn vader een speciaal
vloertje van gladde stenen heeft aan
gelegd." Even later staat ze er al, be
hendig zwaaiend met de baton en met
haar gedachten alvast in Genève.
foto polydor
ÊM' l T"*
AfOTOM PA/MEM
VAN ftZoeWHOVE+J
S
H
v;. i
S to
s s
w Crci O-
tn dj p
i QjütJ
f-*,cra m H
1 o
O O. s 07 JU
g -
<T5 CTQ
55 s llpgl!! j! - 5 P
a NS a ju o w tro-w ^3 a a's
2 2 ^"2 3 g a
O- O
05 m co 5 a a
a ,w 3 a pr
o.E, 3-
a- a 3 S-
o^^^öÉLa^T^ff-öa^a: o"- sf 3 3 a*
o S'to
2 w M OQ
a^
as
cd
cl
cd
aT
s3
p-
O
O
S3
Q-
cd
cd cd
g SS
CS*
5*
A
CL N-.
CTQ
cd
S3
as
£-
cd
53
O
CTQ
cd
S3-
r4-
O
C-l
as
cr
ST
S3
3
cd
cd
Ui
ö-
O
O
Q-
O
»-s
O
t3
CTQ
CD
c-f-
CTQ
CL
O
as
c3.
eS"
CL
O
<3
as
s3
2
cd
A
B-
3*
CTQ
P
S3-
cd
er
CTQ
V!
ft
5 r E,
H-
SC
e
er
c-K
sc
s3
cl
cd
s3 *3
cd cd,
O
Ui
as
cd
CL
n
cd
CTQ
QFQ
cd
cd
cd
as
co
cd
cd
cd
cd
O-
O
O
22.
cd
cd
er
es
O
O
13
es
o
s;
s
to
S3
ei' ft
BI
CTQ
<ks
*-«
S
CfQ
bs
ES
O
o
er
<S
CfQ 05
ft CTQ
er co
o
es
83
03
ES
Vr
O
13
CTQ
ft