De tv biedt nog maar weinig echt amusement' DE STEM Stoeien met het enkelvoudig zit-element Eurovisienacht met de honderd leukste Frank Masmeijer lonkt na Duits avontuur weer naar Nederland Essaybundel over Hermans binnenkort in de handel Twirlen is een sport Susie Klein overleden Australische jeugdserie op Vara-tv Expositie over honderd jaar Nederlands stoel-design in De Beyerd in Breda ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D4 Door Rein van Willigen Je Bredase uitspanning aan snelweg Novotel is de plaats waar Frank Masmeijer zich zal melden. Een lang ge- paardestaart meisje beant woordt de vraag of Frank Masmeijer al gearriveerd is met: „Nee, Frank Masmeijer heb ik niet gezien. Ik weet ook niet of ik hem zou herken nen." Even later verschijnt de ex-voet- sr in de deuropening. Een drietal serveersters begroet hij met: „Alles goed?". „Ja hoor", Brt het drietal in koor om al lo- 1 te vervolgen met: „Oeee, Frank Masmeijer." Op de Nederlandse buis schreef Masmeijer historie met de Holi- j Show, Goud en Nieuw en de Frank Vrij Show. „Mijn werk bij de NCRV is opgehouden", zegt hij nuchter. „We hebben el- r niet kunnen vinden om ver der te gaan. Het waren goed be en programma's, maar derge lijke programma's maken ze niet meer,. Maar met mijn 33 jaar heb og een heel leven voor me; er is nog zoveel te doen. De televisie biedt nog maar weinig echt amu sement. Hooguit, een snel kwisje. Zonde. Dat hoor ik ook in het land. Ik heb net een cd gemaakt en naar aanleiding daarvan heeft Radio Noordzee een tournee met mij gepland; 50 keer het land in." Duitsland in België wonende Nederlan der was ook nog even bij een Duitse zender te zien. „Een pro- duktiemaatschappij uit Keulen benaderde mij hier vorig jaar voor. Na een paar keer praten hebben we voor de WDR vanaf september vijf live-programma's gemaakt. Een aardige ervaring. i is er echter een nieuw opper hoofd "gekomen - wisseling van de wacht - en dat geeft proble men. Ik zie wel wat het wordt. Voorlopig concentreer ik me op de Nederlandse televisie. We zijn bezig een nieuw programrpa op te zetten. Veel kan ik er nog niet over vertellen, omdat het net zo d af kan ketsen. Ik wil weer graag op de Nederlandse televisie verschijnen; dit is toch mijn werkterrein. Duitsland is een an der land. Je mist daar de mensen met wie je hier gewerkt hebt. Maar ik ben een avonturier, dat wel." Het gesprek komt op zijn kinde ren. „Ben vader van twee kinde ren. Snel gaat dat. Twee jaar te rug had ik er nog niet één. Bij de geboorte van mijn tweede doch ter, 28 januari j.l., heb ik gehuild; net als bij mijn eerste. De geboor te van je eigen kind is een gevoel wat je daarvoor niet kent, maar wat wel het mooiste is dat je kunt meemaken. Gigantisch emotio neel. Het brengt je dichter bij el kaar. Er wordt iets geboren van jezelf. Vooral de eerste lijkt op mij. Uiterlijk. Van het karakter kun je nog niets zeggen. Kinderen veranderen je leven. Je voelt meer verantwoordelijkheid. Je kunt vriend van mij geworden. Hij heeft op zijn platen ook eens boe- rekool gemaakt, met taugé. Het fijne van Japans eten is, dat het de hele avond duurt. Wat ik ook lekker vind is een avond voor de buis hangen; met voetbal op 'de bank'. Of een filmpje kijken. Naar de bioscoop ga ik minder. De laatste die ik daar gezien is Jurassic Park. De films van Dis ney vind ik fantastisch. Pinokkio bijvoorbeeld. Dan kijk ik met de kleine mee. Het lijkt me een aar dige ervaring om zo'n film in te spreken. In Het Jungle Boek vond ik Willem Duijn grandioos." Voetballer Zanger-entertainer Masmeijer had ooit het plan zijn leven in de voetballerij te slijten. Twee jaar speelde Frank in het betaald voetbal. „Ik droomde ervan prof voetballer te worden. Toch de niet meer drie keer in de week uit eten gaan of op vakantie gaan wanneer jij dat wilt. Kinderen geven daarentegen een extra in vulling in je leven." Onrustig Over zijn eigen karakter laat de 33-jarige Frank niet al te veel los. „Ik ben vrij onrustig. Altijd maar weer dingen ondernemen", ver telt Masmeijer in een speedy tem po. „Die karaktertrek heb ik van mijn moeder. Soms neem ik wel eens te veel hooi op mijn vork. Ik wil iedereen tevreden houden. Dat stelt wel eens teleur, want soms moet je iets afzeggen." - Het onderwerp eten komt op ta fel. „Ik ben een fan van lekker eten. De Hollandse pot met brui ne bonen en gehakt, maar ook Ja pans eten. In Amsterdam ken ik Hosokawa, een fenomenale kok die alles uit vis weet te halen. En hoe hij tonijn maakt... Hij is een knoop doorgehakt om, toen ik niet bereikte wat ik wilde, iets anders te gaan doen. Ik volg het nog steeds op de voet. Door mijn huidige werk ben ik in een ande re levensstijl terechtgekomen. Het enige wat ik nu nog aan con ditie doe is een beetje tennissen en af en toe lopen. Niet meer de beuk erin." Frank heeft de sportperiode dui delijk achter zich gelaten. „Ik hecht niet aan het verleden", gaat hij verder. „Dat sluit ik af. Ge woon afscheid nemen en aan iets nieuws beginnen. Ik weet niet of dat knap is." Mazzel Ontevreden is Masmeijer allesbe halve. „Ik voel me uitverkoren dat ik in dit gedeelte van de we reld mag leven. Mazzel." Aan sluitend vervolgt de entertainer met de keerzijde van zijn vak: „Het is een egoïstisch vak. Vaak Gids Frank Masmeijer: „Ik wil iedereen tevreden houden." sta je bloot aan kritiek. Maar je kunt niet iedereen bedienen. Wel vind ik het vreemd dat mensen publiekelijk alles van je durven te zeggen. Gelukkig heb ik een 'gestage carrière. Ik ben niet als een bom gelanceerd; ik ben gelei delijk gegroeid." Reclamewerk wordt door Masmeijer niet geschuwd. „Los van mijn presentatie- en zang werk heb ik wat reclameverbin tenissen. Voor de Rietmarkt in Gouda doe ik wat zaken. Net als Holland Cruise Centre; deze heb ik nog over gehouden uit de pe riode van de Holiday Show. Ik heb daar geen problemen mee. Voor sigaretten-reclame zou ik me niet zo gauw lenen. Behalve dat er goede afspraken gemaakt zouden moeten worden, ben ik een anti-roker. Heineken, maar ook whisky geeft mij geen pro blemen. Dan gaat het om fijn- proeversprodukten." Playboy Er zijn ook zaken die Masmeijer niet opteert. „Ik heb niet de be hoefte om in Playboy te staan. Ik hoef mijn leuter niet aan heel Ne derland te laten zien. Ik begrijp de drijfveer ook niet van die men- foto cor viveen sen die er wel in staan. Ik ben niet puriteins, maar ik heb er geen zin in. Ik lees het blad ook niet; ook al staan er goede interviews in. Ik lees weinig. De krant en wat strips." Velen zien Masmeijer als de idea le schoonzoon. Een lichte blos doemt op: „Dat wordt veel ge zegd; ik weet het niet. Ik heb een hele gcieie relatie met mijn schoonmoeder. Ik wil graag een ideale zanger zijn, maar ook een ideaal gezelschapmens met wie je gezellig een avondje uit eten kunt gaan om daarna effe mee te gaan stappen." ZATERDAG 29 APRIL 1995 DEEL Van onze rtv-redactie Welk Songfestivalliedje bij de luisteraars favoriet is, wil de NCRV nog niet prijsgeven. Wie dat wil weten, dient naar de Eu rovisie Top 100 te luisteren in de nacht van zondag op maandag op Radio 1 en 2 vanaf 00.04 uur. De speciale Eurovisienacht is ge vuld met de honderd populairste liedjes uit de afgelopen veertig jaar Eurovisie Songfestival. Luisteraars hebben hun keuze daarvoor kenbaar gemaakt bij de NCRV-radio. De uitzending neemt na middernacht liefst zes uur in beslag. In de studio zijn live-optredens van artiesten die met hun num mer in de Top 100 zijn terechtge komen: onder hen Maribelle (1984) en Justine Pelmelay (1989). Aan het woord komen de oud-deelnemers Barbara (Bel gië), Mary Spiteri (Malta), de winnaar van vorig jaar Paul Har- Amsterdam (anp) - In Corpus Cristie in de Amerikaanse taat Texas is op 84-jarige leeftijd de vroegere actrice Susie Klein overleden. In 1934 speelde zij de rol van Blonde Greet in De Jan tjes, de eerste gesproken film in Nederland. Kort daarna huwde zij een wel varende Amsterdamse zakenman en vestigde zich met hem in de Verenigde Staten. De in 1911 ge boren Klein startte haar loop baan als zangeres in cabarets in een aantal Europese landen. Zij was de dochter van Albert Klein, een operazanger. Zij had al ja renlang kanker. rington (Ierland), plus de festi valfan die een museum wil op richten. Uiteraard wordt er voor uitgekeken naar het volgende Songfestival, dat plaatsgrijpt op 13 mei in Dublin. De Eurovisienacht is samenge steld en wordt 'gepresenteerd door Liz de Kort, Harjo Thijs en Hijlco Span. Van onze rtv-redactie Wanneer de vader van X voor de 27e keer de Staatsloterij wint, krijgen de autoriteiten van de planeet Zyrgon argwaan. X, nog maar twaalf jaar oud, besluit haar familie te redden door een vluchtpoging te organiseren. Zo begint de 28-delige nieuwe Australische jeugdserie Halfway across the galaxy, waarmee de Vara vandaag van start gaat. De serie is gebaseerd op het gelijk namige jeugdboek van de Au stralische schrijver Robin Klein, die science-fiction, actie en hu mor handig heeft gecombineerd. De knappe, maar niet al te slim me ruimtevaartpiloot Lox geeft X een tip waar de familie zich het best kan verstoppen: halverwege de Melkweg linksaf, bij het pompstation. Nederland 3,17.40 uur Amsterdam (anp) - Afgezien van het aangekondigde Ruisend Gruis heeft uitgeverij De Bezige Bij geen nieuw werk van de donderdag overleden schrijver W.F. Hermans. Over twee weken verschijnt bij de uitgeverij wel een bundel essays over Hermans en de moderne tijd. De literaire magneet luidt de titel. Het boek staat onder redactie van Frans Ruiter en Wilbert Smulders. Ruisend Gruis is volgens een me dedeling van de uitgeverij bijna at. In overleg met de familie be sluit de uitgeverij of zij het boek uitbrengen. De Bezige Bij heeft het voor september aangekon digd als een klein roman. Ruisend Gruis gaat over een man in Paterswolde die een gat in de muur van de vestibule van zijn nieuwe huis boort. Uit dat gat stroomt gruis, een dunne krachti ge straal wit poeder. Zoveel dat het huis er onder verdwijnt. De eerste zinnen van Ruisend Gruis: „Het verzinnen van stunts vormde allerminst Fahrenkrog's voornaamste bezigheid. Hij was professor in de mineralogie, maar hield er naast zijn beroep nog en kele liefhebberijen op na. Tot zijn ongeluk, mogen we wel zeggen: hij was er niet in geslaagd ze ge heim te houden." Door John Jas SOBER en degelijk, zonder veel franje, maar solide van vorm en bovendien comforta bel. Zo kunnen de eerste Ne derlandse stoelontwerpen worden getypeerd. Op het eer ste gezicht geen verassingen, wel vakbekwaamheid en functionaliteit. De 'ingeto genheid' straalt er van af en toch is het allerminst saai. Naar buitenlands voorbeeld maakten bekende Nederlandse architecten als Berlage honderd jaar geleden een begin met het se rieuze ontwerp van de stoel. Tot die tijd was een stoel nog bijna uitsluitend een aangelegenheid voor de timmerman. Daar kwam verandering in toen ontwerpers van naam zich steeds vaker gin gen storten op gebruiksvoorwer pen die je 'alledaags' kunt noe men. Berlage zag de stoel als een klein bouwwerk. In zijn kielzog maakten bouwkundigen als Du- dok, Stam en Oud hun ontwerpen van de ideale stoel. Be reputatie die de Nederlanders opbouwden was niet direct op vallend, net zo min als de stoelen spectaculair waren. De Schot Charles Rennie Mackintosh ont wierp rond de eeuwwisseling pu- 're kunst op dit gebied. Stoelen met smalle zittingen en torenho- fe rugleuningen met een opval- ®d raamwerk of iets dat sterk •reek op een ladder. Zo in het oog hepen de Nederlandse produkten nog niet. Krachtig Op een uitzondering na (bijvoor beeld de rood-blauwe stoel van i rrit Rietveld) waren de Neder landse stoelen vooral een combi natie van zitcomfort en sterke, krachtige lijnen. Deze combina tie bracht dus wel met zich mee dat, gelet op de techniek van die hjd, er niet veel eyecatchers wer- aen gemaakt. De 'sier' bestond voornamelijk uit het degelijke, soms superieure materiaal. Zo werd voor zitting en rugleuning egelmatig een duurzame, inten sief bewerkte stof gekozen. Dat completeerde in ons land een sterk vormgegeven stoel. De laatste dertig jaar is het roer beslist om bij de Nederlandse meubelontwerper. Voorbij is de tijd dat met name architecten hun stempel drukten op het de sign van stoelen. Jan des Bouvrie, Gerard van den Berg, Gijs Bak ker, Gerrit Schilder, Ellen Jan- sen... Zo heten de huidige ont werpers en hun produkten zijn niet meer gemaakt met zoveel na druk op de eeuwigheid. Opvallen De stoel heeft zich nu ook in Ne derland meer ontwikkeld tot een voorwerp dat mag opvallen, dat steeds vaker zelfs moet opvallen. Het maken van een degelijk bouwwerk is passé. Ontwerpers zijn overgestapt op modellen met een hoger gehalte aan kunstzin nigheid. Is het niet in de bonte stoffering, dan is het in de combi natie van materialen en vormen die eerder nooit in combinatie met elkaar gebruikt werden. De 'halve' Nederlander Borek Sipek maakt stoelen zoals hij zijn be roemd glaswerk maakt: gedraai de poten, felle kleuren, grootse verhoudingen. Het is weieens aangeduid als rococo in een mo dern jasje. De makers van stoelen werken de laatste decennia graag mee aan het benadrukken van het unieke karakter van hun ontwerpen. Werden stoelen in het verleden slechts voorzien van de naam van de ontwerper of een nummer, te genwoordig heeft een beetje stoel een naam. Sedni, Dolores, Silla, Welcome. De verwachting is dat, gelijk de kunst in musea, het niet lang meer duurt voordat meubels titels krijgen. 'Water bij nacht' of 'Peinzen in vergetelheid'. Tegenover deze ontwikkeling staat het feit dat een verplette herkent het publiek lijnen die vandaag de dag nog onnoemelijk vaak gebruikt worden bij het ontwerp van meubels. Afgemeten Wat bij de meubelboer te koop is, is dus beslist niet nieuw onder de zon. Bij de in Breda tentoonge stelde stoelen staat op het kaartje steeds de leeftijd. De bezoeker ziet zelf hoe buitengewoon knap en degelijk de Nederlandse vorm gevers al lang geleden het con cept van het 'enkelvoudig zit-ele ment' benaderden. Kunsthistoricus Rob Perrée hielp de Bredase expositie samenstel len. Voor hem geven de stoelen een uitstekend beeld van honderd jaar Nederland. „Ik haal uit die 150 stukken onze geschiedenis van de laatste eeuw, en onze volksaard. Je herkent kunststro mingen en bouwstijlen als de Amsterdamse school. Je ziet en voelt dat de Nederlander niet uit bundig was. Het doet allemaal wat zuinig aan, een beetje afge meten. Ook het gebrek aan geld bij de bevolking valt op en de ma laise van direct na de oorlog. De stoelen zijn dan een tijd lang be duidend eenvoudiger dan er- Stoel van H.P. Berlage (1900-1902) foto stedelijk museum Fauteuil 6020 F van Jan des Bouvrie (1995) foto jan des bouvrie Elitair rende meerderheid in Nederland nog altijd meubels koopt bij de meubelboulevards, waar stoelen van onbekende makers de laatste jaren ook zijn voorzien van een naam, maar waar de kunstzin nigheid eigenlijk geen rol speelt. Hier regeert nog de degelijkheid, het absolute comfort. Wel is het budget dat besteed wordt aan deze stoelen fors om hoog gegaan. Van gebruiksvoor werp is de stoel ook hier een inte ressanter object geworden. De trends hebben steeds meer vat op het meubel dat eigenlijk maar één echte functie heeft: zitten. De aartsvader van de Nederland se ontwerpers, Gerrit Rietveld, zag het 'onheil' tientallen jaren geleden al. „Hoe zoü het komen dat een eenvoudige constructie als de stoel nog steeds niet zo af doende werd opgelost als bij voorbeeld een rijwiel of eenvou diger nog, een lepel. De stoel is bekend doch weinig begrepen...", verzuchtte ooit de architect. Tentoonstelling Wat Rietveld er zelf van maakte is in De Beyerd, het Bredase cen trum voor beeldende kunst, te zien vanaf morgen (30 april). Hij is met vier stoelen vertegenwoor digd op een expositie van 150 stoelen die vanaf 1895 in Neder land zijn ontworpen. De samen stellers van de grootste tentoon stelling tot nu toe met het Neder landse stoelontwerp als thema, hebben bewust gekozen voor ge- J renommeerde namen om het pu bliek op meer dan ééen manier te kunnen verrassen. De behandeling als museum-stuk vestigt al de aandacht op de stoel als een meer dan alledaags voor werp. En dat is niet ten onrechte, gezien de energie die erin wordt gestoken en de nog steeds groeiende aandacht voor het meubel. Daarnaast wordt ge toond hoe een sterk ontwerp de tand des tijds met gemak weer staat. In de 150 originele stoelen Perrée wil ten koste van alles ver mijden dat de expositie een eli taire indruk wekt. „Het zijn in derdaad stoelen die door een kleine groep mensen werden ge kocht. Daar heb je gelijk in. Het waren mensen die graag vernieu wend waren en die geld hadden, zeker. De naamloze stoelen staan er niet tussen, terwijl die veel tal rijker waren. Het verschil is ech ter, dat de bekende ontwerpers heel bewust kozen voor vormen die bepaalde ontwikkelingen in de maatschappij weergaven. Zij dachten na over hun tijd, ge bruikten direct nieuwe materia len en hadden de bouwkunst als voorbeeld. Van beroemde bou wers is ook veel gebouwd voor mensen die minder te besteden hadden." De Beyerd heeft gekozen voor een tentoonstelling over de Neder landse stoel, mede omdat het past in het beleid om ogenschijnlijk alledaagse voorwerpen in de schijnwerper te plaatsen. De be doeling is te onderstrepen hoe ook bij het maken van een stoel de kunst een plaats heeft. Invloed Daarenboven is het meubel zo'n belangrijke plaats gaan innemen in ons leven, zegt stafmedewerk ster Sonja Herst, dat het nu heel normaal moet zijn om de ontwik keling daarvan te kunnen weer geven. „Stees meer geld wordt aan stoelen uitgegeven. Aan al het meubilair. Het is een middel dat veel mensen gebruiken om iets over zichzelf te zeggen. Een -duur of goed gekozen interieur zegt iets over je persoon, zo vindt men dan, over waar je graag mee geassocieerd "wordt. Ik zie zo vaak in mijn omgeving dat de keuze van een interieur invloed heeft op hoe mensen over elkaar denken, hoe ze met elkaar om gaan. Gek misschien, maar het is zo. Jë kunt het oppervlakkig noe men, maar als je bij iemamd thuis bent geweest met gele vloeren en paarse gordijnen, lokt dat een reactie uit. Je vindt het afzichte lijk of je waardeert zo iemand voor zijn moed, voor de brutali teit. Dat zegt dan ook weer iets over jezelf." Expositie 'Honderd jaar Neder lands stoelontwerp' in De Beyerd, Boschstraat 22 in Breda, van 30 april tot en met 18 juni. Open: dinsdag tot en met vrijdag 10-17 uur; zaterdag, zondag en feestda gen 13-17 uur. De tentoonstelling wordt vanmiddag om 16 uur ge opend door de publicist H.J.A. Hofland Tegelijkertijd toont De Beyerd 'Sy nagogen in de wereld' met foto's die de Amerikaan Neil Folberg de afgelopen drie jaar maakte.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 29