DE STEM Tranen in de Tamburello-bocht inmiddels 125 jaar één begrip in Breda Bedevaartsoord Imola in teken van vorig jaar overleden Ayrton Senna Variante Alta Villeneuve Aque Minerali Variante Bassa 30W94: ongeluk R. Ratzenberger Plek waar A. Senna 1/5/'94 verongelukte Ayrton verstond de kunst al les uit het team, de auto èn zichzelf te halen. teurs, maar vooral aan mensen als Ayrton Senna, die, rijdend op de concentratie-vretende grens' en opgesloten zittend in een be nauwde, zwaar trillende en veel te krappe ruimte, nog in staat zijn aan te geven welk moertje meer aangedraaid moet worden, ten einde de wegligging nog verder te verbeteren. Tegen het gevoel van Senna kon geen computer op. Zijn fans begrepen dat. Voor hen was hij daarom meer dan een ste riel sturende helm in een emotie loze bolide. Ook na de dood van Senna en Ratzenberger kreeg de Formule 1 een karrevracht aan maatregelen over zich uitgestort. De rijders en hun teams hebben de uitdaging weer aangenomen, ondanks alle gemor over een extra bodemplaat (een te dun exemplaar kostte Schumacher de zege in België), kleinere vleugels, standaard brandstof en verkleinde luchtin laten. In het Engelse Didcot leek het de afgelopen weken bij Williams Grand Prix Engineering dan ook business as usual. De uit Argenti nië teruggekeerde wagens werden ontmanteld en de vers gebouwde bolides voor Imola klaar ge maakt. Voor pr-vrouwe Ann Bradshaw zijn het echter geen normale we ken geweest. „Iedereen wil Frank (Williams, de sinds een auto-on geluk aan een rolstoel gekluister de teammanager, red.) vragen naar zijn gevoelens, nu de zondag van Imola weer naderbij komt," zegt ze. Bradshaw, een vriendelij ke, door de wol geverfde vak vrouw, schermt haar baas echter hermetisch af van de buitenwe reld. Ze zegt overstelpt te worden met vragen. Altijd weer dezelfde vragen. Voor de antwoorden ver wijst ze naar een persbericht. „Frank is zich ervan bewust dat het voor niemand makkelijk zal zijn. om terug te keren naar Imola en hij weet ook dat er nog veel vragen zijn. Ook hij heeft de ant woorden echter niet." Williams bevindt zich een jaar na het ongeval nog altijd in een ui terst netelige situatie. Zeker nu zo goed als vast staat dat een mecha nisch defect de oorzaak is geweest van het tragische ongeval. „De Grand Prix van San Marino zal voor iéder lid van het team emo tioneel zijn. Ieder zal dat op zijn eigen manier verwerken. We ho pen dat de media dat zullen res pecteren," schrijft Bradshaw. Of de Italiaanse justitie de Britten ongemoeid laat, is nog maar de vraag. Officier van justitie Mauri- zio Passarini kondigde een tijdje terug aan, dat hij zeventien leden van het team wil horen. „Toch be twijfelen we het of ze dat tijdens de Grand Prix zullen doen," zegt Bradshaw. „Ze weten dat we zon der aarzelen naar Italië komen om gehoord te worden. De Italiaanse organisatoren van de GP van San Marino (ieder land mag slechts één GP hebben, van daar dat Imola, als concurrent van Monza, die van het dwerg staatje heeft geadopteerd, red.) geven de fans dit weekeinde alle ruimte hun emoties te tonen. „Er zal geen standbeeld komen van Senna. Zo'n ding is ons te kil. We denken meer aan een multi-func- tioneel gebouw, waar de fans zich in de toekomst kunnen treffen," zegt de pr-dame van Imola. Pim van der Heul: „In Brazilië verwachtte ik eind maart een enorme Senna-verering rond de Grand Prix. Maar dat viel toch enigszins tegen. Die Brazilianen hebben na de dood van Senna di rect massaal gerouwd. In Europa komt dat proces denk ik pas nu echt op gang." ZATERDAG 29 APRIL 1995 DEEL B «bosstraat 14 Breda/Princenhage Tel. 076 21 28 81 Sport ken, die.het begin van het F1-sei zoen hadden geteisterd. De ge troffen maatregelen om de wa gens langzamer te maken, werk ten volgens hem averechts. Een crash in de Formule 1 wordt vaak geruststellend afgedaan als een incident. Maar de incidenten van 1994 op een rijtje geplaatst, zette menig rijder aan het denken. J.J. Lehto (Benetton-teamgenoot van Schumacher en Verstappen) en Jean Alesi (Ferrari) liepen bij het testen van de wagen al zware blessures op. Later volgden meer kleinere en grote accidenten. Het was kennelijk nog geen reden om groot alarm te slaan. Racewa gens verliezen immers met grote regelmaat het veilige contact met het asfalt om tot stilstand te ko men in grindbakken, uitloopzo nes, tegen vangrails of muurtjes. Het levert de mecanieiëns, fysio therapeuten en teamleiders han denvol (praat)werk op, maar de HET de dood van Roland Jatzenberger op 30 april [995 viel nog te leven. Het die van Ayrton Sen- ia een dag later niet. Dat atocoureurs kunnen sterven in hun bolides, is sn gedoogd bedrijf srisi- to. Maar dat een feno meen als Ayrton Senna ia Silva (drie wereldti tels, 41 GP-zeges en 65 pole-positions) nooit neer terug zou keren aaar zijn pitbox, nee, dat tan de autosportwereld - een jaar na dato - nog al tijd nauwelijks bevatten. Dit weekeinde keert is iet Formule-l-circus te ug op Imola, het circuit raar het precies een jaar [eleden de zwartste da gen uit zijn bestaan be leefde. Lang is het ver driet om de grootste en meest charismatische au tocoureur aller tijden weggestopt geweest. Op Imola schijnt de rouw verwerking eindelijk op gang gekomen. „Het wordt ongetwijfeld één grote Senna-herden- king," verwacht ook Jos Verstappen. pïAAL OORDEEL DIENSTVERLENING 8.0 Illlll ABN ING POSTBANK RABO SNS VSB van Senna in de racerij, leed en liet hem rustig uitstappen. Het was één van de weinige mo menten waarop de Formule 1 een menselijk gezicht liet zien. In Mo naco, waar Karl Wendlinger na een crash in coma raakte, werd als eerbetoon aan Senna en Rat zenberger de eerste startrij nog vrijgehouden, maar daarna draai de het toch al weer snel om de poen en de prijzen. Williams lonk te met veel geld naar Nigel Mansell om hem de plaats van Senna te laten innemen, maar uiteinde lijk bleek Da mon Hill de man die voor welkome aflei ding zorgde binnen het zwaar op de proef gestelde team. Zijn tweestrijd met Michael Schu macher en diens aanvaringen met de FIA stopten het verdriet om Senna even Weg. Het circus sloot haar rijen. Zeker emotioneel. Senna gold als onbenaderbaar. Van der Heul was pr-man bij Marlboro toen de Braziliaan gou den tijden kende bij het door de tabaksfabrikant gesponsorde McLaren-team. In die tijd arran geerde hij regelmatig interviews met Senna. Hij plaatst kantteke ningen bij de geslotenheid van de oud-wereldkampioen. „Op steeds weer dezelfde, simpele vragen gaf hij inderdaad geen antwoord. Ayrton was een heel intelligente jongen. Een gelovig iemand ook. Wanneer je bereid was met hem ook over zaken als het geloof te praten, kon hij heel open zijn. Maar dan moest je wel proberen zijn manier van leven en denken te begrijpen. En daar hadden veel westerlingen moeite mee. Senna werd vaak niet begre pen." Hem begrijpen deed wel zijn ei gen Braziliaanse volk. Vanaf de dag dat de man uit Sao Paulo op een kletsnat circuit in het Portu gese Estoril zijn eerste GP won, begon zijn ster te rijzen. Senna werd een grotere volksheld dan Pele. Ondanks zijn, zeker voor Zuidamerikaanse begrippen, on gekende rijkdom en welstand. Hoe belangrijk Senna is geweest voor zijn arme landgenoten werd duidelijk na zijn dood. Brazilië liet de tranen de vrije loop. Mil joenen mensen stonden verslagen langs de kant van de weg, toen de kist met zijn stoffelijk overschot van de luchthaven naar het parle mentsgebouw vervoerd werd. Na dagen van nationale rouw woon den nog eens anderhalf miljoen mensen zijn staatsbegrafenis bij. En anderhalve maand later was het eerste dat de Braziliaanse voetballers deden na het verove- bovenal zichzelf te halen. Die drang alleen is echter niet vol doende om wereldkampioen te worden. Autosport is de kunst van het steeds maar weer zoeken en verleggen van de grenzen. De voormalige Finse rallykampioen Hannu Mikkola drukte het eens kernachtig uit: „Wie nooit meer de bocht uitvliegt, kan beter stop pen." Senna is de li mieten altijd blijven verken nen. Ook toen hij:op zijn 34e al een schatrijk man was (het geschatte ver mogen van de ook in zaken succesvolle Braziliaan lag rond de twee honderd mil joen gulden). Hij verlegde de grenzen en de FIA probeerde ze dan weer te rug te dringen. GRAND PRIX SAN CIRCUIT IMOLA [Door Ad Pertijs taola - Een bedevaartsoord is het circuit van Imola al jaren. Iedere lente weer trekken duizenden en teenden race-fans naar de na bij Bologna gelegen omloop, die is vernoemd naar Enzo Ferrari en diens tragisch om het leven geko men zoon Dino. Daar, aan de rand van de Po-vlakte, betuigen ze voor en tijdens de Grand Prix van San Marino hun trouwe liefde aan de Scuderiade in het rood gehulde Ferrari-renstal, die al vanaf 1983 verbeten op jacht is Jaar een nieuwe wereldtitel. Maar op en rond het Autodromo fnzo e Dino Ferrari werd vooral de nagedachtenis aan de in 1982 op het circuit van Zolder veron- gelukte Canadese Ferrari-cou- reur Gilles Villeneuve levendig gehouden. Dit jaar echter kan zelfs de meest chauvinistische Ferrari- en Ville- ueuve-fan niet verhinderen, dat de geest van Ayrton Senna het evenement zal overheersen. Over al waar je kijkt, kijkt Senna je aan. Vanaf T-shirts, petjes, pos ers, speldjes, mokken. Waar staat zijn beeltenis niet op? De iamburello-bocht,'waar de Bra ziliaan dodelijk crashte, zal om zoomd zijn door bloemen. Van de spandoeken zal de vertwijfeling, ^wondering en troost ('Damon, toe het voor Ayrton') afdruipen. »Uf we een Senna-bedevaart ver wachten? Meneer, het hele jaar al Rebben fans bloemen gelegd op de P'aats waar hij verongelukt is," 61 een woordvoerster van het cir cuit begin deze week. „We leggen ze ook tijdens de Grand-Prix-da- |en geen strobreed in de weg. De amburello-bocht is vanaf de mUI ^ijde van het circuit ge- j. elijk te bereiken. Niemand ®e ze tegenhoudt." e ^amLurello-bocht. Senna in- tam n°g daags voor J 'e pugeval. De Braziliaan onrustig, maakte zich zorgen wege de vele zware ongeluk- dood vreesde bijna niemand meer. Zelfs de angstaanjagende aanrijding van de debuterende Jos Verstappen in Brazilië bleef zonder ernstige lichamelijke ge volgen. Het laatste fatale ongeval tijdens een Grand Prix (training en race) dateerde van 1982, toen tijdens de GP van Canada Ricar- do Paletti het leven liet in een Osella Ford. Tot die droom van een veilige Formule 1 vorig jaar in Imola wreed uiteen spatte. Rubens Bar- richello vloog op vrijdag (de dag van de eerste trainingen) hard in een banden-afrastering. Hij kwam er met de schrik èn een ge broken arm vanaf. En dag later ging het wel mis. In de Villeneu- ve-bocht crashte Roland Ratzen- berg van het debuterende Sim- tek-team dodelijk. Hij brak zijn nek. Verslagenheid alom, maar de show op zondag moest doorgaan. Senna eiste maatregelen. Hij werd er door de hoge heren nota bene voor op zijn vingers getikt. En toen kwam de zondag zelf, zondag 1 mei, de zwartste zondag ooit. Bij de start al ging het mis. Pedro Lamy knalde op J.J. Lehto, wiens wagen was stilgevallen. De in het rond vliegende brokstuk ken verwondden verscheidene toeschouwers (van wie er later één zal in het ziekenhuis zou overlijden) en een politie-agent. De rijders bleven ongedeerd. Kort na de herstart gebeurde het onvoorstelbare. De leidende Sen na stuurde zijn Williams Renault de Tamburello-bocht, de eerste naar links draaiende volgas-cur- Ve na de start- en finishlijn, in. De wagen wilde echter niet naar links. Senna ging als een raket rechtdoor en knalde even verder hard tegen de betonnen omran ding van het circuit. Reddings werkers en artsen vochten voor het leven van de Braziliaan. Ver en meest charismatische autocoureur aller tijden, foto's van van geefs. De oorzaak van het ongeval en de dood van Senna zijn nu, een jaar later, nog altijd niet helemaal op gehelderd. Wel is duidelijk dat de klap tegen de muur de Braziliaan indirect fataal is geweest. Hij zou de aanvaring met de betonnen rand overleefd hebben, ware het niet dat een stang van de afgebro ken voorwiel-ophanging zich iets boven zijn oog in de schedel boor de als een van dichtbij afgevuurd pistoolschot. Waarom Senna de bocht miste, weet nog niemand met zekerheid te vertellen. Aan speculaties en publicaties geen gebrek, maar het definitieve antwoord is nog niet gegeven. Meest waarschijnlijk is dat de stuurstang in het stuurhuis is afgebroken, waardoor de bolide onbestuurbaar werd. Uit losse verklaringen van de Italiaanse justitie (die de wagen nog altijd in haar bezit heeft) kan gedacht worden aan metaalmoeiheid of een slechte las. De avond voor het ongeval zou aan de stuurstang ge last zijn.Zelfs de dood van Senna was geen reden om de Grand Prix af te gelasten. Na de herstart reed Schumacher naar de zege. Zijn blijdschap op het podium gaf geen pas, maar de Duitser zei op dat moment nog niet geweten te hebben van de dood van drievou dige wereldkampioen. Gerhard Berger had dat bericht niet afgewacht. Hij was de pits ingereden, omdat hij dacht dat er iets mis was met zijn wagen. Fer- rari-teambaas Jean Todt wilde niet gaan zoeken naar het al dan niet bestaande defect. Hij zag hoe de Oostenrijker, de beste vriend PUUR cijfermatig is Ayrton Senna (geboren op 21 maart 1960) niet op alle terreinen de grootste Fl-coureur aller tijden geworden. Voornamelijk omdat hem de tijd niet is gegund. Zo wonnen Fangio (5X) en Prost (4 Xmeer wereldtitels dan de Braziliaan, die zijn totaal van drie deelt met Brabham, Stewart, Lauda en Piquet. In het eeuwige klassement van de meest behaalde WK-punten gaat alleen Prost hem vooraf: 768-610. Zoals de Fransman in dertien sei zoenen tien GP-zeges (51) meer op zijn conto schreef dan de 41 van Senna in tien jaar tijd. In de kwalificatie-trainingen was Senna wel de allerbeste. Hij zet te maar liefst 65 keer de snelste tijd neer. Voor zijn fans het bewijs dat Senna op de baan sneller was dan wie ook. De Braziliaan reed tijdens al zijn GP-wedstrijden 13.585 k ilometer aan de leiding. Prost kwam niet verder dan 12.616 kilometer. De meest succesvolle periode beleefde Senna bij McLaren, met welk team hij 35 Grote Prijzen won. Senna's zeges: 1985 (Lotus Renault): Portugal, België; 1986 (Lotus R): Spanje, VS; 1987 (Lotus Honda): Monaco, VS; 1988 (McLaren Honda, we reldkampioen): San Marino, Canada, VS, Groot-Brittannie, Duitsland, Hongarije, België, Japan; 1989 (McLaren H): San Marino, Monaco, Mexi co, Duitsland, België, Spanje; 1990 (McLaren H, wereldkampioen): VS, Monaco, Canada, Duitsland, België, Italië; 1991 (McLaren H, wereldkam pioen): VS, Brazilië, San Marino, Monaco, Hongarije, België, Australië; 1992 (McLaren H); Monaco, Hongarije, Italië; 1993 (McLaren Ford): Bra zilië, Europa, Monaco, Japan, Australië). Circuit Imola 23 nieuw circuit oud circuit ren van de wereldbeker, het ontrollen van een spandoek, waarop ze Senna eerden als de man die de Brazilianen hun ge voel van eigenwaarde had terug gegeven. Senna was niet alleen in Brazilië een held. Alle autosportfans aan baden hem. Senna had uitstra ling, Senna was snel, maar boven al wenste hij zich nooit bij voor baat gewonnen te geven. De Bra ziliaan verstond de kunst het ui terste uit een wagen, een team en Dit spelletje is inherent aan de autosport. Met wat voor maatregelen de voor de veiligheid en goede naam waken de officials ook kwamen, het bleek ondanks de beperkingen al tijd weer sneller te kunnen. Kijk er de rondetijden door de loop der jaren maar op na. Zelfs een ingrijpende maatregel als het verbieden van turbomoto ren zorgde maar even voor een daling van de gemiddelde snelhe den. Dat ligt niet alleen het tech nisch vernuft van de construc- lengte: 4,895 km Afstand: 63 ronden (308,385 km)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 11