Ontwerpster Marlies Dekkers maakt collectie voor Hunkemöller Bellen voor minder geld Status i 'Providers' bieden goedkope telefoonlijnen via VS Spinazie als saus DE STEM SURPLUS Erkenning Lef kwaliteit Inkijkje Harde lijn Veel besparen Call back Ook op reis DE BUITENDIJK WIJZER Extra goed Renault VRIJDAG 28 APRIL 1995 E2 pE STEM Lingerie wordt gemeengoed Door Hans Jacobs Ze had de volledige vrijheid ge kregen. Tenminste op een paar kleinigheidjes na: zo mocht de te pel niet boven de rand van de bh uit knipogen. Dat ging Hun kemöller te ver. En bij de body had ze graag een strikje als sluiting gezien. „Zo een waarmee je de body verleide lijk open kunt maken." Maar, zo zeiden ze bij Hunkemöller, dat is te gevaarlijk op straat. Dan kun je daar door een onverlaat met één beweging in je blootje gezet worden. Doe maar een knoopje, dat is veiliger. En Marlies Dekkers kon daar mee leven. „Je moet de stap ook niet te groot maken. Marlies Dekkers. Een jaar of vier geleden baarde ze na haar eind examen op de Bredase Akademie St. Joost opzien met haar ge waagde en uitdagende onderkle- ding. Haar blote-billen-jurk maakte furore in het Amsterdam se uitgaansleven en voor het ero tische vrouwenpostorderbedrijf Male Female maakte Marlies de gewaagde kleding voor span nende erotische ontmoetingen: rubber, kruisloze slips, leer, bil- blote pakken en super uitgesne den decolletés. Sinds bijna twee jaar verkoopt ze haar lingerie voor mannen en vrouwen ook onder haar eigen naam in 35 exclusieve lingerieza ken in Nederland en in België: Undressed by Marlies Dekkers. Vorig jaar werd ze door de geza- melijke ondermodebranche, Bo- dyfashion Promotion, uitgeroe pen tot de Lingeriedraagster van het Jaar. Een beeldje voor de ma nier waarop ze erotiek in Neder land heeft aangekleed. Een er kenning voor de prinses van de erotische mode in Nederland. En nu hangt een speciale linge- rielijn van Marlies Dekkers in de winkels van Hunkemöller: Sedu ced by Marlies Dekkers, de ver leiding van de buurvrouw van om de hoek. Hunkemöller, waar al meer dan honderd jaar in twee honderd winkels ondergoed wordt verkocht. Wat stoffige winkels waar je je dochter met het label van de oude bh om een nieuwe kon sturen. Maar lang zaam maar zeker kwamen er ook andere vragen tussen de volge propte rekken idusfers en corset- ten op: „Hebben jullie niet wat anders. Iets leukers, iets gewaag- ders? De erotiek was ook de winkel om de hoek binnengelopen, was doorzonfahig geworden. Veel 'ge wone' winkels reageerden en de jarretelle werd van onder de toonbank uitgehaald en open en bloot uitgestald. Actuele stoffen kwamen in de winkel en bh's en slips kregen shocking kleuren: knalrood, geel. „De meeste vrouwen willen eroti sche kleding. Je merkt het aan de reacties op mijn serie Undressed. Steeds vaker laten de 'echte' lin geriezaken merken dat ze inte resse hebben. Klanten vragen naar iets anders, naar iets span nends in plaats van het gewone Zelfs in Amsterdam moesten ze even met de ogen knipperen toen ze Marlies in haar jurk zagen. Niet de voorkant. Daar was niets bijzonders te zien. De sensatie woonde aan de ach terkant: een mooi groot gat waar haar billen brutaal naar buiten keken: de blo te-billen-jurk van Marlies Dekkers. Vier jaar later baart de mode-ontwerpster opnieuw opzien. Nu heeft ze een lingerie collectie gemaakt voor Hunkemöller, de V&D onder de linge riewinkels. In vier jaar tijd is ex travagante lingerie ook voor de buur vrouw om de hoek ge meengoed: Seduced by Marlies Dekkers. Erotiek is 'doorzon fahig' geworden. assortiment. Het taboe verschuift langzaam maar zeker. Het begint met een halve cup bij de bh. De rest volgt snel. De fase van de re volutie is voorbij. Erotiek hoort er gewoon bij. Het is fijn. Na al die jaren is erotiek rijp voor het grote bereik." Ook voor de klanten van Hun kemöller. Na de uitreiking van de lingerieprijs tikte Marlies Dek kers de hoofdinkoper van Hun kemöller zakelijk op de schou ders. „En mijnheer Perizonius, wat doen jullie? Blijven jullie vei lig aan de kant zitten of durven jullie ook je nek uit te steken. Hebben jullie lef?" Dat hadden ze, en Marlies mocht aan de slag om het saaie imago van de lingeriegigant af te stoffen en een erotische lading te geven. De eerste serie werd onlangs in een nieuwe Hunkemöller, in Bot terdam geïntroduceerd en was een groot succes. Het Hunkemöl- lerpubliek is om en de andere vestigingen in Nederland zullen volgen. In haar atelier in Rotterdam hangt een rek vol met de zo eigen lingerie van Marlies Dekkers. Prachtige, soepele stoffen die het subtiele spel van de erotiek inka deren, omlijsten. Het lijkt wel of de lingerie het meest roerige stukje kleding in de branding van de tijd is geweest, maar niets is minder waar, aldus Marlies Dekkers. „Er is sinds de Tweede Wereldoorlog niets ver anderd. Natuurlijk was er luxe lingerie, maar dat was heel voor spelbaar. Neem de bh. Een beetje kant hier, een beetje kant daar. Een van Marlies Dekkers' body's: alleen een kleine uitsnede waar een inkijkje op de borsten wordt gegeven. foto hunkemöller Als een fabrikant het stukje kant een millimeter opschoof, volgden ze allemaal en maakte iedereen weer dezelfde bh. In de jaren zes tig ging de bh uit, en nu is ze weer terug, als push up. Er lijkt wel al lemaal veel te bewegen, maar het is allemaal van hetzelfde." Pas een jaar of vijf geleden kwam pas de échte verandering. Gaul- tier, Madonna, onderkleding die bovenkleding werd en natuurlijk Marlies Dekkers. In 1991 stu deerde ze cum laude en als een van de eersten ging ze zich bezig houden met onderkleding die het lichaam vorm geeft, spanning. „Anders kijken naar het lichaam. Ik wil borsten weer die erotische lading geven door ze mooi in te pakken. Die prachtige vorm van de billen, waarvoor we ons scha men, die we achter ons verstop pen. Ik wil dat mijn kleding iets toevoegt en niet verstopt. Bloot slaat dood. Na de topless periode en het feminisme wil ik de span ning weer terugbrengen. Het was zo saai geworden. Het de taak van onze generatie om de verlo ren gegane erotiek terug te vero- En dan heeft ze het niet over de postordererotiek van jaren gele den. Over de slechte synthetische stoffen, over de slechte pasvorm, over de kleding die niet zat, die schuurde, pijn deed. „Het moet stijlvol zijn, met een hoge kwali teit. Het moet er niet alleen aan trekkelijk uitzien, maar ook lek ker zitten. Als het niet lekker zit, zie je er ook niet aantrekkelijk uit en voel je je ook niet lekker." In neutrale verpakking werd de lingerie door de postorderbedrij ven vroeger thuis gestuurd. „Dat werkt niet. Je moet die kleding in een aangepaste ruimte rustig kunnen passen. Niet in een seks shop, met hijgende kerels in de buurt." Dat was ook heel andere lingerie. „Lingerie met veel kant. Dat is versierend, dan ben je een bon bon. Maar het is niet gericht op erotiek. Erotiek is een lijntje hier, iets daar, iets spannends." Haar vertaling van de erotische droom van de schrijver Erik de Kuyper: „Daar waar de kleding gaapt, daar waar de kleding een blik toestaat op het lichaam, daar gebeurt iets, daar ligt een huid die verleidt. Erotiek is spel. Het draait om de spanning. Het spel letje wordt zo gespeeld: je gaat het lichaam verkavelen. Tot hier en niet verder. Een jarretel is zo'n lijntje, zo'n grens, een schouder bandje, een lintje om de hals als teken van preutsheid. Maar om dat we allemaal stoute, ondeu gende kinderen zijn, willen we die grens overschrijden. Dat is erotiek. Dat is spanning." Ze laat een van haar body's zien. Alleen een kleine uitsnede waar een inkijkje op de borsten wordt gegeven. Of een met een kleine opening net boven de bilnaad, daar waar alleen het onderste deel van de ruggegraad te zien is, of het setje waar de borsten ver stopt zijn achter spinneweb van lijntjes. Erotiek aankleden is een moeilijk vak. Marlies: „Bij erotiek praat je eigenlijk maar over een paar vierkante centimeter. Daar ge beurt het en ik moet toegeven: het is complexer dan ik dacht. Het li chaam zelf is helft, de andere helft is het ontwerp. Het is ook een heerlijke uitdaging. Zeker nu ook een ander type vrouw het gaat dragen." En dan heeft ze het niet over die jonge meisjes. „Dat is het beeld dat veel mensen lang hebben ge had. Maar jonge meisjes spelen op safe. Die hebben geen zin om hun nieuwe vriend met een kruis loze slip te laten schrikken. Het gaat vooral om vrouwen van 30, 40 en ouder. Die een relatie span nend willen maken, die zichzelf op iets moois willen trakteren. Die vrouwen weten dat kleding grensoverschrijdend kan zijn, die vrouwen hebben in de loop van de jaren van erotiek een kunst ge maakt. Rijpere vrouwen kunnen er mee spelen." Van extravagant naar Hun kemöller. „Erotiek is niet meer exclusief. Het is van iedereen. Voor alle lagen van de bevolking. Voor vrouwen en mannen die voor de spiegel staan en zich mooi vinden." Ze staat op. Legt uit wat ze be doelt voor een imaginaire spiegel. „Een bh is meestal geconstrueerd voor de voorkant. Daar draait het om. Maar als je aan de zijkant een opening maakt en het bloot be dekt met een paar streepjes stof en je gaat voor de spiegel staan en je beweegt de huid, dan ziet ze wat mooi is, dan geef je met dat kleine stukje bloot aan de zijkant aan waar de spanning zit. Je be paalt zelf: hier ligt het taboe, in dit gat, dit is spanning, hier zin dert de erotiek." De vraag naar de spanning heeft lang onder de huid geleefd. De tijd van ontdekken is aangebo den. Niet zo extreem als bij Undressed. Dat noemt ze de har de lijn: open kruis, tepel vrij. Pu re erotiek. „Vrouwen willen dat wel, maar dan anders: niet kruis- loos, niet de billen laten zien en niet met een rits die zegt: kom pak me maar, leg me maar bloot. Dat gaat ze te ver. Er is nog veel schaamte. Erotiek is nog steeds door de cul tuur bepaald, lichaamsonderhe- vig. Een touwtje onder een paar blote billen gaat ze te ver. Ze wil len wel, maar het moet geleidelijk gaan. En dat klopt. De stappen moeten niet te groot zijn. Er zijn zoveel lichamen, er zijn zoveel leeftijden. Niet iedereen heeft de grens van Undressed be reikt." Dus maakt ze een aangepaste se rie voor Hunkemöller, gesneden op de maatvoering van Hun kemöller, voor de mooiste mo menten in het leven van de vrouw, zo zeggen ze bij de linge rieketen, die in de nieuwe win kels in een aparte 'verwen'-hoek heeft gebouwd. En ze maakt haar Undressed-serie voor diegene die verder willen gaan. Van de laat ste collectie heeft ze een video ge maakt. „Want kleding moet be wegen. Het lichaam staat cen traal: het lichaam denkt, praat, voelt. Mijn kleding geeft dat li chaam spanning, een erotische lading, laat ontdekken wat in je zit." Langer niet bellen naar het buitenland voor minder geld, wie wil dat foto ap Wat hebben een familie lid in Australië, een vriend in Argentinië en een zakenrelatie in Saudi Arabië met elkaar ge meen? Het kost ver schrikkelijk veel geld om contact met ze te houden. Doe niet moeilijk, huur een Amerikaanse tele foonlijn en bespaar de helft op de telefoonkos ten. Door Hans Bos Het is te gek om los te lopen: een Amerikaanse telefoonlijn huren om stukken goedkoper naar het buitenland te kunnen bellen. Bel len, faxen en modem-verbindin gen voor ongeveer de helft van de prijs die onze vaderlandse PTT Telecom ons in rekening brengt. Met een mobiele telefoon is het zelfs op dit moment goedkoper om in Nederland de buurman via de VS te bellen dan door tussen komst van de PTT. De Amerikaanse aanbieders ma ken namelijk geen onderscheid tussen mobiel of 'statisch' bellen en rekenen binnen Europa een 'eenheidsprijs' van nog geen zes dubbeltjes. Bij de PTT kost het mobiele telefoneren binnen de landsgrenzen al bijna een gulden per minuut... One World Communications Ine (OWC)in Utrecht, een dochteron derneming van het even Ameri kaanse Marine Telecom Corpora tion (MTC), is een van de circa acht aanbieders op deze lucratie ve en snelgroeiende markt van 'providers'. MTC huurt en koopt op grote schaal telefoonlijnen en communicatienetwerken en kan deze dus ook goedkoop aanbie den. De doorsnee Nederlandse consu ment staat hier nog sceptisch te genover, maar op korte termijn kan hij zich wel heel veel geld be sparen. Let wel: de totale mondi ale telefoonmarkt is jaarlijks goed voor een dikke vijf biljoen (vijfduizend miljard gulden. Maandelijks groeit de markt met twee procent. Enkele willekeurige voorbeelden. De PTT rekent voor een minuut telefonisch contact met Alaska 4,90 gulden, tegen 66 cent bij OWC. Eén minuut bellen met Brazilië komt bij de Amerikaanse provider op 1,78 gulden, tegen 4,90 gulden bij de PTT. Telefo nisch contact met de mariniers in Haiti? Kost bij de PTT eveneens 4,90 gulden en bij OWC slechts 2,16 gulden per minuut. Neder landse Antillen? 4,90 gulden bij de PTT, tegen 1,57 gulden via OWC. Bij een telefoongesprek van ge middeld een minuut of tien is het verschil alleszins de moeite waard. Ook het internationaal telefone ren binnen Europa is via OWC doorgaans een stuk voordeliger' Italië kost per minuut bij de PTT 1,45 gulden, terwijl OWC voor het bellen binnen Europa een standaardtarief hanteert van 35 dollarcent, bij de huidige koers nog geen zes dubbeltjes. Er zijn natuurlijk ook landen waarbij het verschil in kosten tussen PTT en OWC minder groot is, zoals bij voorbeeld Burkina Faso (PTT 4,90 gulden tegen OWC 4,01 gulden per minuut), Falkland Eilanden (PTT 4,90 gul den tegen OWC 3,89 gulden), Pa pua Nieuw Guinea (PTT 4,90 gul den, OWC 3,86 gulden) en Syrië (PTT 4,90 gulden, OWC 4,17 gul den), maar er is geen land ter we reld waar OWC meer voor rekent dan de PTT. Alleen de landen in Oost-Europa vallen buiten de boot vanwege de doorgaans toch al slechte communicatiemoge lijkheden. OWC heeft naar eigen zeggen het grootste call back systeem ter wereld en dat vormt tevens de basis voor de opzet van het tele- communicatie-netwerk. Nadat de abonnee zich voor een eenma lig entreebedrag van 29 dollar heeft ingeschreven, ontvangt hij binnen vier dagen een eigen toe gangsnummer tot de computer in de VS. Nadat de bel drie keer is overge gaan, legt de Nederlandse abon nee neer. Binnen vijf seconden wordt hij teruggebeld en hoort hij een Amerikaanse kiestoon. Met deze verbinding kan de abonnee niet alleen bellen binnen de VS, maar tevens over de hele wereld (011...)En dus ook voor weinig geld naar de buurman. En dan de kosten. Het eenmalige entreebedrag is al genoemd. Per factuuradres betaalt de abonnee nog eens 29 dollar. Daarnaast dient de abonnee een limietbe drag in te vullen om budgetover schrijding te voorkomen. Maan delijks krijgt de abonnee (gratis) een gespecificeerde lijst van de gesprekken, voorzien van datum, tijd, duur land en kosten. OWC werkt, in tegenstelling tot de PTT, met tarieven die 24 uur per dag gelden. Per gesprek wor den minimaal 30 seconden op de rekening bijgeschreven, gevolgd door blokken van elk zes secon den. Ook dit systeem levert dus een extra besparing op. De abon nee dient vervolgens voor mini maal 25 dollar per maand te bel len. Dit om klanten die slechts sporadisch naar het buitenland bellen, af te schrikken. Het con tract kan per maand worden op gezegd. Aardige bijkomstigheid is dat de abonnee ook op reis gebruik kan maken van de goedkope commu nicatiemogelijkheden. Met de One Card kan via de cen trale OWC-computer met behulp van een pincode mét en zonder hulp van een operator over de he le wereld worden gebeld. OWC is van plan op korte termijn in ons land van start te gaan met een goedkope 24-uurs pakket-dienst. Nog even en er is écht sprake van een 'tele-competitie'. Laat maar," zeggen we altijd wanneer we in een winkel zegeltjes, kortingsbonnen of loten aan geboden krijgen. „Die raken we toch alleen maar kwijt en we winnen nooit wat." In onze vorige woonplaats keek niemand op van die reac tie. Daar lopen wel meer van die types rond die zich te goed voelen voor zegeltjes sparen. Maar in onze huidige kleine woonplaats heb ik al menig maal verbaasde blikken moe ten incasseren. „Kan toch geen kwaad. Neem nou maar mee, je weet het nooit," is de reac tie. Ze laten zich niet zomaar afpoeieren. Soms zwicht ik en neem de kostbare papiertjes mee, waarna ze nog maanden doelloos in mijn auto rondslin geren. Waar we helemaal nooit aan beginnen is aan stempelacties. Moet je die kaart iedere keer meenemen naar de winkel om er zesentachtig stempels op te laten zetten. Dat eindigt bij ons gegarandeerd in vijfen twintig kaarten met steeds een of twee stempels erop. We piekerden er dus niet over om aan de jaarlijkse grote mid denstandsactie in ons dorp mee te doen. Consequent wei gerden we de stempelkaarten, maar onze groenteboer liet zich niet afschepen. „Nee, nee, nee," zei mijn vriend, die écht een hekel heeft aan dergelijke acties. „Ik hoef die kaarten niet. En als ik ze meeneem flikker ik ze meteen weg." De groenteboer was echter niet voor een gat te vangen: „Weet je wat, ik hou jouw kaarten hier en als je wat koopt stem pel ik ze af en lever de volle in voorde trekking." „Dat is echt niet nodig," protesteerde mijn vriend nog. maar de vriendelij ke middenstander was niet meer te stoppen. We dachten er niet meer aan tot hij enige weken later niets vermoedend de winkel bin nenstapte en plotseling een hand en de hartelijke geluk wensen kreeg van de groente boer. „Jullie hebben de eerste prijs gewonnen. Gefelici teerd." Toch wel nieuwsgierig informeerde hij wat dat dan wel niet mocht wezen. Hij kreeg de schrik van zijn leven: een bon ter waarde van 500 voor Centre Pares plus 200 zakgeld. „Zouden jouw vader en moe der dat leuk vinden, naar Cen tre Pares vroeg hij mij, een maal thuis. „Ben je nou hele maal gek geworden", ant woordde ik. „We gaan zelf!" Nou, dat idee was nog hele maal niet bij hem opgekomen, zodat hij ter plekke weer bijna een hartstilstand kreeg. „Ik ga daar een beetje in een interne ringskamp zitten. We hebben hier thuis alles: een groot huis, een lap van een tuin, een schommel en een zandbak. Door Mariëtte Mulkens Wat moet je daar nou En hoe ik ook uitlegde dat zo'n zwemparadijs hartstikke leuk is voor de kinderen en dat een paar dagen er tussenuit heel goed zou zijn voor ons, hij zag alleen maar rampspoed'op zich afkomen. „Zitten we daar met honderden mensen op een hoop en moeten we bivakke ren in een hutje. En wat denk je van al het gedoe om met zijn allen daar te komen. Fijn hoor." Maar na twee vakantielozeja. ren liet ik me deze keer niet I ompraten. „Ik ga desnoods zonder jou," zei ik. Hoewel dat plan hem wel aanlokkelijk leek, wilde hij mij dat ook niet aandoen dus ging hij akkoord, zij het onder protest. Intussen was er ruim een week overheen gegaan en we moes ten onze prijs nog afhalen. Op het afhaalpunt werd ik enthou-1 siast begroet. „Jullie zijn zo ongeveer de laatsten die hun prijs af komen halen. En t nog wel zo'n grote. Asjeblieft en gefeliciteerd." Stempels Dat zou niet de laatste felicita-1 tie zijn die we kregen, want tot grote ergenis van mijn vriend wist het hele dorp wie de g lukkige winnaars waren en I kreeg hij wekenlang schouder- kloppen en handdrukken hij zijn neus buiten de deur stak. Soms van wildvreemde men-1 sen. „En dan moet je ze zien kijken, als ik dan vraag of z met mij willen ruilen," gniffel- de hij. Ik stond er vaak wat on gemakkelijk bij, want ik zagop I al die gezichten levensgroot 'ondankbare hond' staan, maar voor hem verzachtte het de pijn wel wat. Als dit stukje in de krant staat I zijn wij aan het 'genieten' van onze prijs, 'k Ben benieuwd hoe het uitpakt. (Wordt waarschijnlijk ver volgd) Voortaan verschijnt De Buiten dijk in de woendagse gezonds- heidsbijlage Lijf Leven. Door Marijke Prins Ik had er wel eens van gelezen, maar het nog nooit geprobeerd: spinazie als saus bij pasta. Het bleek heerlijk te zijn. Je hoeft de j saus niet te serveren bij tagliatelle. Als je het anders wilt doen, bijvoorbeeld zonder vlees, kun je de tagliatelle vervangen door met kaas gevulde tortellini (tegenwoordig alom vers of gedroogd te koop). Voor drie personen Voorbereidingstijd: 10 minuten Kook- en baktijd: 15 minuten 500 gram verse spinazie of een pak diepvries 1 teen knoflook 2 eieren 1 potje zure room 25 gram boter 250 gram groene tagliatelle (lintspaghetti) desgewenst: 1 entrecote van 300 gram 50 gram blauwe schimmelkaas 3 eetlepels olijfolie 25 gram boter 1 glas rode wijn nootmuskaat, peper en zout naar smaak Voorbereidingen: eieren klutsen, blauwe kaas fijn kruimel®- teentje knoflook pellen en fijn hakken en groente klaarmak® Wanneer je beschikt over een keukenmachine, kun je de spina® wassen, goed laten uitlekken en fijn malen in de machine. Zoni® I dan kun je een pak diepvries gebruiken of de groente ope® plank zo fijn mogelijk hakken. Zet een pen op met ruim water voor de tagliatelle. Wanneer® pasta in de pan is gedaan, is het zaak om ook onder de andere I pannen het vuur op te stoken. Laat in een ruime pan met dik" I bodem een klontje boter heet worden en bruis hierin de knofW een minuutje. Voeg dan de spinazie toe en roerbak de groente®' kele minuten. Zet het vuur laag en laat de groente nog een p"° minuten doorstoven. Verhit dan in een ko'ekepan de olie en boter en bak hierin de®' j trecote aan beide zijden goudbruin. Laat het vlees nog een Pa'r minuten zachter bakken (dan is het rood/rosé) en leg het vlees o] een warme schotel. Giet dan de olie weg, doe een glas wijn in" pan, die op een matig vuur staat, en haal de baksels van de1)0 dem. Los in het vocht de kaas op. Breng de saus op smaak met#' peper' «e-i Voordat de pasta wordt afgegoten, wordt de spinazie tot saus ff maakt door er de geklutste eieren en een potje zure room d""'" heen te mengen. Maak de saus op smaak met nootmuskaat, peper en zout. Giet pasta af, verdeel deze over drie borden en giet ook de spina®'] saus er onmiddellijk over. 9Leg naast de pasta voor ieder eenderde van de entrecote en ff over het vlees wat van de pittige kaassaus. Eventueel servet met tomatensla. Ned De boekingen voor de aanstaande zomerva kantie willen maar niet goed op gang ko men, somberen de Ne derlandse reisorgani saties. Een paar uit zonderingen daargela ten. Een heel groot buitenbeentje zijn de verre reizen, daarvoor is de interesse groter dan ooit. Door Johan van Grinsven Een uitgever van gerenom meerde reisgidsen - waarvan vooral de verre bestemmingen als een tierelier verkopen- kenschetst de situatie als geen ander. „Toen wij dik tien jaar geleden met deze gidsen in Nederland op de markt kwa men, verkochten we in het eerste jaar 2000 exemplaren, afgelopen jaar 100.000." De moderne reiziger is een ande re dan die van tien, vijftien jaar geleden. Toen was een verzorgde reis naar Turkije al voldoende om de gesprekken in bewondering te doen verstommen tijdens de na- zomerse buurtbarbecue. Nu zijn Amerika, Indonesië, Thailand en alle Caribische bozm£t/-eilanden boven het sissende vlees dood normale gespreksonderwerpen. CBS-cijfers leren dat verre reizen al jaren in de lift zitten, maar bij na zonder uitzondering melden Nederlandse reisorganisaties dat vliegreizen naar verre bestem mingen dit jaar extra goed verko pen. De boekingen voor deze zo mer lopen gemiddeld al een dikke twintig procent voor vergeleken met vorig jaar, melden Nipo en Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen. ANVR-woordvoerder T. Sch- mitz durft zelfs te spreken van een historisch jaar. „Het is voor het eerst dat Amerika het 'oude' vakantieland Zwitserland voor bijgaat in de gunst van de Neder landse vakantieganger. Vermoe delijk gaan er dit jaar zo'n 250.000 tot 300.000 Nederlandse vakantiegangers naar de Vere nigde Staten. Voeg daarbij de aantallen van verre bestemmin gen als Indonesië (100.000 toeris ten) en het Verre Oosten (ook 100.000 vakantiegangers) en het is duidelijk dat het segment verre reizen explosief groeit." Door Rien van der Steen Alhambra, Sharan, Previé Ulysse of 'gewoon' Espace. Al leen vanwege die namen zou er al een kopen. En wat er alle maal niet In kan. Een heel elft: voetbaljunioren. Of de beman ning van een kinderfeestje. Maa ook zesentwintig koffers om o vakantie te gaan. Als je tenmir ste de fabrikanten moet gelover Monovolume noemen de Fran sen het ding. In het Engels hee het een Multi Purpose Vehich ofwel MPV. Techneuten hebbe: het over een Single Box. En Ne derlanders zeggen dus Ruimte auto. Auto-importeurs roepen in koo dat 'het segment van de ruimte auto's de komende jaren inter nationaal zal stijgen'. In Neder land lijkt dat overigens wel me te vallen. De international markt is inderdaad veelbelo vend en steeds meer fabrikante: proberen daar een graantje va mee te pikken. Het aantal aan bieders is enorm gestegen. Ee gat in de markt, vanwege de ve le gebruiksmogelijkheden, maa zeker ook vanwege de uitstra ling, de status: groot, veel, ruim te, kijk 'ns wat ik me kan per mitteren. In Europa begon het een jaar tien geleden met de Renault Es pace. De type-aanduidin bracht het zelfs tot verzamel naam. Hij werd een doorslaan succes. De Espace liep als ee trein. Zijn tijd ver vooruit, war het zou nog jaren duren voor soortgelijke auto's kwamen di net zo multi-functioneel waren De Renault was met zo'n 60.00 gulden altijd knap duur en d enige concurrent van betekeni was jarenlang de aanzienlij] goedkopere Voyager van he Amerikaanse Chrysler. Het aan bod was toen nog lekker over zichtelijk. En het duurde lan; heel lang vooraleer er wezenli; ke competitie kwam. Toyota lanceerde de prijzig Previa, Pontiac de futuristisc ogende Trans Sport. De Neder landse consument was er nif van onder de indruk. Een aut die er al te vooruitstrevend uit ziet haalt het in Nederland im fers niet. Het tij keerde vorig jaar met d ■ntroductie van vier gelijksoor

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 24