Lphart n een eratie ff J Breda krijgt echt 'concertgebouw' WBt) m 4 Omroepen in verzet tegen radio-besluit van NOS Bredaas muziektheater rond thema bevrijding M&BÈ i lip w David Bowie exposeert: niet eens aandoenlijk TV-documentaire over de onbekende Carel Willink GROTE GIDS D4 akoestiek in Chassé 'zeker zo goed als in Muziekcentrum Eindhoven' te JIjMjjddenzaa^ Kleine zaa ode 'V Afgestudeerde kunstenaars tonen werk op Art Amsterdam Karin de Groot presenteert 'Spoorloos' I 28 APRIL 1995 D3 pflSTEM VRIJDAG 28 APRIL 1995 bntrouw. Titel: Phileine, jiaar I gelijknamige hoofdper: ion, vrouw die lezers ook a te- (kwamen in de laatste wee halen in Het feest der lifde. Iet het uiterlijk van een po >pe- I maar zo grof als een vent" It verhaal speelt in New lork,' lar Giphart vorig jaar older Ier een aidsgala bezocht. Wot Jetst hij de voorlopige ilot. lileine's vriend is een toieel- Tbler die in een moderne uit 'oe- Jig van Romeo en Julia op het Idium zo ongeveer de liefd be- |jft met zijn tegenspee iter, lij komt ook klaar enzo. E dat In ook allemaal. Het is tem otte Iperimenteel toneel." Vor de lldin uit het boek rijst d; de laag: was dit overspel of ni t. lat nu als de inspiratiebroi van lx opdroogt? „Ach. Als meizal blijven groeien en er z Hen leeds dingen met mij gebe ren. laar ik zal oppassen dat ik niet kant opga van veel Nrier- Jndse schrijvers die het a een og maar over het schrijver zijn lebben. Dan vind ik het ljven och nog altijd belangrijker dan ens he- ur- ch- let schrijven. Dus ik acht de |cht groot dat ik dit niet mijl leven doe. Hoewel dat nat (jk indruist tegen iedere ged die er over schrijvers bestr it." 'retentie |/oorlopig echter blijft Gipart het gevecht aangaan'. „Ik de k - In die pretentie heb ik ook eat - Jlat ik verloren gegane leers veer aan het lezen kan krijflm." kamen met Rob van Erkeleis en [Toris Moens (volgens critici i ren- als Giphart behorend tot de'Ge neratie Nix') gaat hij midde bare ^cholen langs om de literati ir te promoten. „En na afloop k men Ier altijd leerlingen naar or1 toe lom te vertellen dat ze onze boe lken gaan lezen." [Dat brengt hem tot de volg inde 1 constatering: „Ik word in de lite ratuur door een grote groe se rieus genomen, maar dooi een nog veel grotere groep als e fant terrible gezien, als iemand c e de ma- zeg tuur I literatuur probeert kapot te ken. Terwijl ik juist - en d: ik zonder ironie - de litei een dienst bewijs. Ik ben aa het werk voor de literatuur." „Zo", zegt hij en lachendjleunt I hij achterover. Ha 'Jij jxjfcs onderwerp hebben, hoekig en weerbarstig, en de ijle wafer- landschappen van Jongkind ie- ken dan ook buiten het niveu van deze presentatie. Ze tonen ieder op eigen wijzepn met eigen, afwijkende bedoeliig een ruimtelijkheid die tegeljk doorleefd en abstract aandott. Zij waren het die Nederland de twintigste eeuw in zouden voe ren en niet de andere tekenaars uit de tweede helft van de negen tiende eeuw. Hoe mooi het werk van Israëls ook is. I Museum Boymans-van Beunin gen. Museumpark, Rotterdam' tot 10 juli (maandag gesloten) Ijjlversum (anp) - AVRO, ijO en NCRV bereiden zich ior op het verzorgen van een Bsawenlijke rubriek op Ra- ij01. De omroepen, die onder !;j naam AKN samenwerken, Leren het besluit van de ï'OS-bestuur om één nieuws- Jactie voor de piekuren te brmen. i'et twee andere omroepen, EO en TROS, overlegt AKN over de juridische stappen tegen het be sluit dat vorige week is genomen. Vijf van de zeven omroepen ga ven bij die gelegenheid de voor keur aan het zogeheten cluster model. De AKN-omroepen willen het advies van Copra, de program madirecteuren, volgen. Die had de begeerlijke nieuwsuren in de ochtendspits (van zeven tot ne gen uur) aan de AKN-combinatie toegekend. De rubriek ih de vroe ge ochtend trekt 500.000 a 600.000 luisteraars. De drie omroepen hebben, ruim voor het NOS-besluit, laten we ten hun actualiteitenrubrieken Radiojournaal, Echo en Hier en Nu volledig te laten samengaan in één nieuwe actualiteitenru briek. De drie menen dat zij in een centrale redactie hun éigen identiteit onvoldoende naar vo ren kunnen brengen. De Dien stenbond CNV noemt de vorming van een piekurenredactie een zeer ernstige aanslag op de pluri formiteit. Het algemeen bestuur van de NOS besloot één redactie samen te stellen voor de verzorging van het nieuws in veel beluisterde uren: 's ochtends van zeven tot negen, 's middags van twaalf tot twee en van vijf tot zeven. Dat zou de herkenbaarheid van de zender vergroten en de kwaliteit verbeteren. De nieuwe werkwijze zou op 1 september moeten in gaan. De publieke omroepen moeten hun samenwerking op Radio 1 versterken om de zender beter opgewassen te laten zijn tegen de komende concurrentie van de commerciële omroep. programma Brabants Orkest in Breda 26/08 Promconcert. Jan Stulen dir., Jasperina de Jong, Thijs van Leer (in de Grote of Venco-Zaal) 25/09 Uwe Mund dir., Pierre Amoyel viool: Mendelssohn (Mee- resstille), Brahms (Vioolc.), Schumann (Symf. 1) 16/10 Mare Soustrot dir., Framjoix-René Duchable piano: Toma- si, Saint-Saëns (Pianoc. 2), Berlioz (Rom. et Jul.), Debussy (La Mer) 17/11 Radio Filh. Ork. Roberto Abbado dir.: Mussorgski (Nacht), jlendelsshon (Vioolc.), Dvorak (Symf. 9) 11/12 Antoni Wit dir., Mihaela Martin viool: Mozart (Symf. 41), Bartok (Vioolc. 1), Lutoslawski (Petite Suite), Strauss (Tod u. Verkl.) 19/12 Kerstconcert. Jan Stulen dir., Met Philips Philh. Koor 05/01 Nat. Jeugd. Ork. Ed Spanjaard dir., George Pieteson klar.: Mozart (Klarinetc.), Bruckner (Symf. 4) 19/03 Ed Spanjaard dir., Brab. Koor: Szymanowski (Stabat Ma ter), Rossini (SM) U/04 Uwe Mund dir.: Bruckner (Symf. 5) 09/05 Jaap van Zweden dir. en viool, Maurits v.d. Berg viool, Wi- biSoerjadi piano: Bach (Cone. v. 2 violen), Beethoven (Pianoc. 4), Mendelssohn (Symf. 4) In juni brengt Het Brabants Orkest drie concerten in de jaarlijk se Haydn-Beethoven-Mozart serie. Door bekende omstandighe den is die serie deze voorzomer niet in Breda te beluisteren. JEEEPE^ JEEfEEEj ihv De middenzaal wordt de concertzaal van het Chassé Theater: theater." „De goede akoestiek komt deels door het golvende dak van het nieuwe )oor Hans Rooseboom Sreda/Eindhoven - Met de ipening van het Chassé Thea- ;er beschikt Breda over een rase concertzaal voor klas sieke muziek. In november ïordt het theater officieel ge spend, maar al op 25 septem- ser laat Het Brabants Orkest doren hoe die concertzaal slinkt. let positieve feit dat Breda met iet Chassé Theater een eersteklas Kommodatie voor klassieke suziek krijgt is in alle commotie and de bouw van het megathea- :er onbelicht gebleven, let Brabants Orkest, en alle an- lere symfonie-orkesten, zijn aeer dan een jaar uit Breda weg- geweest. In de VSB-zaal (Mid denzaal) zullen in september de klanken van Mendelssohns Ou verture Meeresstille und Glückli- che Fahrt die orkeststilte door breken. De directeur van Het Brabants Orkest, H. van Werkhoven, is er blij mee dat zijn orkest in Breda kan terugkeren in een volwaardi ge accommodatie: „Je kunt zeg gen dat Breda nu de op een na be langrijkste concertzaal van Bra bant heeft. Eindhoven heeft na tuurlijk met het Muziekcentrum Frits Philips het grootste en be langrijkste concertgebouw." De akoestiek in de Middenzaal van het Chassé Theater (VSB- zaal) is het werk van ir W. Prins- sen. Deze acousticus is vanaf het begin door architect Herman Hertzberger bij de bouw betrok ken geweest met het oog op het akoestisch ontwerp. Die zaal wordt overigens een uni cum in Nederland: primair ont worpen als concertzaal, maar met een paar eenvoudige ingre pen te gebruiken als toneelzaal. Overal elders is de situatie omge keerd: daar wordt symfonische muziek gespeeld in droge schouwburgzalen, die absoluut ongeschikt zijn voor klassieke muziek. Golvend Ir. W. Prinssen, directeur van het bedrijf SIAP (System of Im proved Acoustic Performance) in Uden: „De goede akoestiek komt deels door het golvende dak van het nieuwe theater. Het Bredase concertpubliek krijgt waar voor zijn geld. De akoestiek is zeker zo goed als die van het Muziekcen trum in Eindhoven. Dat geldt als een van de beste zalen in Euro pa." Niet alleen voor Breda is er een nieuwe start op het gebied van orkestmuziek, ook het Brabants Orkest gaat met frisse moed het nieuwe seizoen 1995-1996 in. Het afgelopen jaar werd het orkest geteisterd door tegenslagen. Na het ontslag van chef-dirigent Ar- pad Jóo en het vertrek van vaste gastdirigent Heinz Friezen, bleek er bovendien veel te haperen aan de interne organisatie van het or kest. Uit onderzoek kwamen star ma nagement, slechte interne com municatie en verouderde gezags verhoudingen naar voren. Met het aantrekken van DAF-topman Cor Baan als nieuwe bestuurs voorzitter moet het van oudsher zo gesloten muziekbastion een open instelling worden. Nieuw elan hoopt Het Brabants Orkest te ontlenen aan het gege ven dat er nu in maar liefst drie volwaardige concertzalen ge speeld kan worden: in Eindho ven, Breda en over een jaar in Tilburg: want ook daar verrijst een nieuwe concertzaal. Alleen Den Bosch zag pogingen om een concertzaal onder de Pa rade te bouwen jammerlijk mis lukken. Gastdirigenten De nieuwe chef-dirigent Mare Soustrot zal het komende seizoen het HBO verschillende keren lei den. Gastdirigenten zullen zijn Uwe Mund, Reinbert de Leeuw, Lucas Vis, James Loughran, Jaap van Zweden, Jansug Kakhidze en Antoni Wit. -HP' f - <km q- Hl jM Mare Soustrot, chef-dirigent van Het Brabants Orkest foto hbo 'urijs is het warm kloppend hart ir aarde. Misschien dat het rit- enigszins verstoord is door 'c nerveuze puls van New York, 'tt centrum van de Nieuwe We lti. Maar in Parijs gebeurt het rt. Dat denken althans de Pa- 'itenaars en er komen dagelijks genoeg belangstellenden van buiten 'm ze in die gedachte te staven. 'Parijs niet de plek van de Grands Travaux? De architectonische en uitbouwkundige wonderwerken van de moderne tijd. De biblio- iiek, de pyramide van het Louvre, het Centre Pompidou, La Défen- i, het Collége de France en natuurlijk de opera van de Bastille. Het 'te gebouw nog indrukwekkender, kostbaarder en monumentaler m het andere en elk voor zich een eerbetoon annex mausoleum 'oor weer een staatsman. vor wat er in de gebouwen moet gebeuren, is nauwelijks geld over. k bibliotheek is nog niet open, maar de leiding klaagt al steen en "en. De Bastille blundert van het ene financiële schandaal naar het "«fere. Barenboim weg, zijn opvolger genekt en het prestige moet nu natgemaakt worden met reprises. Zoals een coproductie met de '*ener Festwochen en de Staatsoper unter dem Linden uit Berlijn vn Christoph Willibald von Glücks Iphigénie en Tatiride. En was in in deze kostenbesparende samenwerking nog maar een nieuwe nscenering, maar daar is zelfs geen geld voor. Een van 1979 stam- iinde productie uit Miiunchen is niet onverdienstelijk, maar statisch Jsaa' heringestudeerd. dan eens kijken naar het vroegere tweedeplanstheater Chatelet. ok daar hebben ze nauwelijks middelen om zelf wal te doen en gaat artistieke fantasie niet veel verder dan een klassieke Beethovency- usi maar in die reeks is wel de verbannen Barenboim uitgenodigd ut de Berlijnse Staatsoper en de daarbijbehorende Staatskapelle. Ze 'uden Fidelio. Normaal een wangedrocht van dramaturgische mis- 'Cirkels Bewogen' op 4 mei in Turfschip jjtoig en zwaarmoedig, symfonisch muzikaal geweld. "et begin lijkt het vooroordeel te bevestigen. Barenboim, altijd al een pfejter van traagheid, rekt de ouverture tot onvoorstelbare lengte uit. meteen daarna is het raak. Een decor dat de hele voorstelling "tagt. Simpel, geometrisch en met een paar primaire kleuren. Wat er )0kdoor Beethoven en zijn librettisten aan onmogelijke theatraliteit "'zonnen is, het decor en een daarop inspelende regie maken het "'haal spannend. f dun weten we nog niet dat het slotkoor vanuit de hele zaal meege- ;°"gen zal worden. Op alle balkons staan koristen en het publiek le'ft het gevoel zelf mee te jubelen in het bevrijdende 'Wer ein sol ves Weib errugen'. Vlak ervoor, bij het doodgezongen 'O name lose 'eitde', gewoonlijk zinnenlang ge-urm over een slechts bij wijze van Preken woordenloze vreugde, sloeg de vlam al in de pan. Nu eens "et, als bij Beethovens Negende, hevige internationale solidariteit, "aar een klassiek getoonzette variant van Tammy Wynette's 'Stand |-vy°u' man'. Een echte Fidelio/Leonore die niet anders kan dan f, v°Uedig voor haar gevangen man inzetten. -° n avond maakt Parijs de moeite waard, maar Parijs heeft er niet eer Voor gedaan dan het contract tekenen. En dat is Parijs van nu voeten uit. Een imponerende faqade waarachter wellicht schatten 'morgen gaan, maar die niet getoond worden. Het is als met de Pa- he appartementen. Bij de buitenste deur, ver voor de brievenbussen 0 bellenborden, zit een electrisch toetsenbord om de voordeur te grendelen. Wie de code van het Sesam-open-u niet weet, kan zelfs t l °P bezoek komen. Hem is het niet vergund in de hal de juiste bel ereiken. Of er binnen nog een warmbloedig hart klopt, kan hij tcnts vermoeden. li Margriet Franken, choreografie Van onze kunstredactie Breda - Drie Bredase kunste naars hebben de muziekthea tervoorstelling Cirkels Bewo gen gemaakt, die op 4 mei in het Turfschip wordt uitge voerd. Verantwoordelijk voor deze productie rond 'bevrij ding toen en nu' zijn Jacques Martens (tekst, toneel), Daan Manneke (muziek) en Mar griet Franken (dans). Aan deze Bredase productie wordt meegewerkt door de actri ce Mieke de Ridder-Huygens, het koor Cappella Breda, het Daniël Speer Trombone Consort en Bal letgroep de Cirkel. De centrale rol in Cirkels Bewo gen wordt gespeeld door 'de ac trice', een vrouw in een rolstoel. Zij staat voor de mens die zijn ei gen lot niet kan kiezen. Boven dien keert zij zich tegen de dwang om de voor haar geschre ven rol te spelen. De schrijver be paalt immers haar noodlot. Cirkels Bewogen gaat over de Be vrijding, maar ook over bevrij ding in het algemeen, de strijd te gen onderdrukking en dictatuur en voor de mensenrechten. Het stuk gaat uiteindelijk over de we reld van nu. Er is in vijftig jaar weinig veranderd - bevrijding is een doorlopende noodzaak, In het stuk draagt een generatie die de bezetting heeft meegemaakt de foto de stem/johan van gurp Jacques Martens, tekst en regie Daan Manneke, muziek fakkel over aan een nieuwe gene ratie. „Neem een wereldkaart en prik geblinddoekt een land... Armoe- de, honger, revolutie, onderdruk king, fascisme, corruptie... Steeds maar te moeten vluchten... foto de stem/johan van gurp Vluchten voor geweld als gevolg van angst. Zoals wij toen, naar Hoogstraten." De voorstelling kent meer van die specifiek Bredase verwijzingen, zoals 'het SS Hauptquartier in de Catharinastraat', 'de straat ver- Door Bob van Huët Londen - De eerste solo-tentoonstelling van megapopster David Bowie heeft onverwachte overeenkomsten met een recente expositie van waterverfschilderijen van zijn even eens creatieve landgenoot, kroonprins Charles. Beide kunstenaars hebben bij na voelbaar hun best hebben gedaan er iets moois van te ma ken - ondanks hun zo drukke agenda van concerten en offi ciële verplichtingen. Maar zo wel voor de Prins of Wales als de Thin White Duke moet je vrezen dat er (zonder hun el ders vergaarde beroemdheid) weinig galerieën ruimte vrij zouden maken voor een serieu ze overzichtstentoonstelling van hun zondagswerk. Helaas garandeert zijn impo nerende visitekaartje nog geen succes voor de schilder en beeldhouwer David Bowie. In de Kate Chertavian Fine Art Gallery in Londen lijkt het al lemaal een uit de hand gelopen grap, op het niveau van, vol gens een verontwaardigde kunstcriticus van Image Re ports, 'iemand die zijn eind examen heeft gehaald en er over denkt naar de kunstaca demie te gaan'. De prijzen die voor de werken worden ge vraagd (tot vele tienduizenden guldens) zijn echter zeer se rieus. Anders dan bij prins Charles valt er van academische oefe ning weinig te merken bij Bo wie. De ongeveer dertig schil derijen, computerprints en rol len behang (gemaakt voor het mode en meubelconcern Laura Ashley) zijn meestal zo zielloos en onbeholpen dat het niet eens meer aandoenlijk is. Bowies huidige 'Afrikaanse periode' - waarschijnlijk geïnspireerd door zijn Somali sche vrouw, het prachtige foto model Imam - wordt geken merkt door bizarre uitgerekte negerhoofden met grote lippen. Gekroesde technokoppen zijn op een soort nucleaire padde stoel gelegd. De apocalypische kleuren doen denken aan de hemel in de vi deoclip van 'Let's Dance'. Bowie heeft iets met androï- den, Minotaurussen en bruine laarzen met veters. Voor zover ze iets met elkaar te maken hebben komen ze voor al in zijn computergestuurde prints regelmatig terug. Eén emotionele beleving had er kunnen zijn. Refererend aan een periode in zijn leven waarin zijn dfugs- versiaving hem bijna fataal werd zijn de litho's 'Death' en David Bowie foto ap 'Lovers' uit 1975. Het eerste werk toont een doodskop van een piratenvlag op blauwe, ro de en groene vlekken. 'Death' staat er ten overvloede in grote letters overheen geschreven. Idem dito bij 'Lovers' waar on der het woord twee geliefden zouden kunnen dansen. Helaas is hun pose zo statisch en grof dat het lijkt alsof twee open scharen op elkaar zijn ge legd. Niet onvermeld mag hier blij ven dat de multimiljonair Da vid Bowie wel degelijk een be langrijke rol speelt in de Britse moderne kunst: als verzame laar. Naar verluidt heeft hij de laat ste jaren honderden werken gekocht. Vorig jaar betaalde hij 55.000 gulden voor een omstreden schilderij van oorlogsschilder Peter Howson over het etni sche geweld in Bosnië. Zelf stelt hij regelmatig werk be schikbaar voor charitatieve kunstveilingen. Gelukkig komt er in september een nieuwe cd uit. De expositie 'Bowie 1975-1995' is tot 29 april te zien in de Kate Chertavian Gallery, 28 Cork Street, Londen (underground: Green Park). Geopend van dins dag tot vrijdag van 9.30 tot 18.00 uur, zaterdag van 11.00 tot 16.00 uur. Toegang: gratis. foto de stem/ben 5teffen sierd met in het Mastbos verza melde dennetakken' en 'het nach telijk geronk van de Vl's, van Dorst via Princenhage naar het westen'. De muziek die in deze productie wordt gespeeld en gezongen is de negen-delige compositie Atrium. De Bredase componist schreef dit werk vorig jaar in opdracht van de gemeente Breda, voor de 50e herdenking van de bevrijding van de stad. Daan Manneke gebruikte hier voor Erasmus' tekst 'De klaag zang van de Vrede'. Over de functie van het dans-ele- ment in deze productie zeggen de makers: „Bewegingstheater is het meest geaard (hier en nu) en tege lijkertijd het minst 'uitgespro ken', maar daardoor 't meest uni verseel: symbool voor de mens heid." Jacques Martens is toneelschrij ver en regisseur van film en thea ter, Margriet Franken is choreo graaf en dans-docent aan de Nieuwe Veste te Breda, Daan Manneke is componist, dirigent en docent aan het Amsterdamse conservatorium. Alle drie wonen ze in Breda. 'Cirkels Bewogen' van Daan Man neke, Margriet Franken en Jac ques Martens. Uitvoerenden: Mie ke Huygens, Cappella Breda, Da niël Speer Trombone Consort, Bal letgroep de Cirkel. Het Turfschip, 4 mei, 21.30 uur. Van onze rtv-redactie Hans Koekoek schetst vanavond een ander beeld van de schil der Carel Willink (1900-1983) in een NPS-documentaire die op Nederland 3 wordt uitgezonden. Willink heeft een veelzijdig le venswerk nagelaten: 318 schilderijen. Desondanks is hij vooral bekend om een beperkt deel ervan. Schilderijen die een verstil de, beklemmende dreiging inhouden. Willink werd soms afge schilderd als onheilsprofeet of cultuurpessimist. In de laatste maanden van zijn leven sprak Willink op verzoek van zijn vrouw op een memo-recordertje zijn visie op zijn werk in. Over zijn doek De Jobstijding zegt hij vooral geen onheilstijding te bedoelen: „Dat is me aangepraat door recensenten." Weduwe Sylvia Willink stond voor de documentaire uniek materiaal af dat voor het eerst gefilmd mocht worden. Willinks dagboeken, fo to's en notities van vele jaren ondermijnen het stigma 'Schilder van het noodlot'. Een groot aantal relatief onbekende werken tonen een andere Willink. Een schilder van prachtige landschappen, vergezichten en dieren- schilderijen. 'Een andere blik op Willink', Nederland 3, 21.24 uur Amsterdam (anp) - Op de komende kunstbeurs Art Amsterdam is voor het eerst werk te zien van net afgestudeerde kunste naars van alle hogescholen voor de kunsten. Een commissie deskundigen bezocht de 13 hogescholen en selecteerde daaruit het werk van de 16 beste eindexamenkandidaten. Met de presentatie wil de Stich ting Art Primeur beginnende en veelbelovende kunstenaars een betere kans geven voor het voet licht te treden. Want het is vol gens Laura Rietsema-Roël van de stichting moeilijk je als afgestu deerd kunstenaar uit de regio in het kunstmekka Amsterdam te presenteren. „De kloof tussen de opleiding en de praktijk is enorm." Art Primeur vormt een Hilversum (anp) - Karin de Groot zal met ingang van het komend seizoen het KRO-televisiepro- gramma 'Spoorloos' presenteren. De Groot (32) is de opvolger van Debby Petter. Het programma spoort mensen op die door fami lie of vrienden uit het oog zijn verloren. Karin de Groot werkte voor NCRV en KRO. Op televisie pre senteerde zij 'Ja natuurlijk', het zomerprogramma 'Spiegels', 'Service Salon' en 'Ontbijt TV'. belangrijk onderdeel van Art Amsterdam, de eerste kunstbeurs die van 4 tot en met 7 mei in de Beurs van Berlage in Amsterdam plaatsvindt. De manifestatie is een initiatief van drie galeriehou ders die wat meer dynamiek in de kunst willen. Dertig Nederlandse galeries die 'risico's durven en willen nemen' doen er aan mee. Galerie Serieuze Zaken zal tij dens de beurs nieuw werk van Rob Scholte presenteren. Scholte werkte er al aan voor de bomaan slag eind vorig jaar, waarbij de kunstenaar beide benen verloor. Het is volgens galeriehouder Rob Malasch voor het eerst dat er weer iets artistieks over Rob Scholte is te melden. De zeef drukken, getiteld Golden Hori zon, zijn na Amsterdam ook op Tenerife en in München te zien. Tijdens Art Amsterdam loopt ook kunstenaar-detective Simon An gel rond. Hij studeerde onlangs af aan de Hogeschool voor de kun sten Arnhem en liep in het kader van het Business Art Stage (BAS) stage in het bedrijfsleven. In de Beurs van Berlage zal hij bezoe kers schaduwen en gesprekken afluisteren. Na afloop zal hij daarvan verslag doen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 19