Lphart
n een
eratie
ff
J
Breda krijgt echt 'concertgebouw'
WBt)
m
4
Omroepen in verzet tegen radio-besluit van NOS
Bredaas muziektheater rond thema bevrijding
M&BÈ
i lip
w
David Bowie exposeert:
niet eens aandoenlijk
TV-documentaire over de
onbekende Carel Willink
GROTE GIDS
D4
akoestiek in Chassé 'zeker zo goed als in Muziekcentrum Eindhoven'
te
JIjMjjddenzaa^
Kleine zaa
ode
'V
Afgestudeerde kunstenaars
tonen werk op Art Amsterdam
Karin de Groot
presenteert
'Spoorloos'
I 28 APRIL 1995
D3 pflSTEM
VRIJDAG 28 APRIL 1995
bntrouw. Titel: Phileine, jiaar
I gelijknamige hoofdper: ion,
vrouw die lezers ook a te-
(kwamen in de laatste wee
halen in Het feest der lifde.
Iet het uiterlijk van een po >pe-
I maar zo grof als een vent"
It verhaal speelt in New lork,'
lar Giphart vorig jaar older
Ier een aidsgala bezocht. Wot
Jetst hij de voorlopige ilot.
lileine's vriend is een toieel-
Tbler die in een moderne uit 'oe-
Jig van Romeo en Julia op het
Idium zo ongeveer de liefd be-
|jft met zijn tegenspee iter,
lij komt ook klaar enzo. E dat
In ook allemaal. Het is tem otte
Iperimenteel toneel." Vor de
lldin uit het boek rijst d; de
laag: was dit overspel of ni t.
lat nu als de inspiratiebroi van
lx opdroogt? „Ach. Als meizal
blijven groeien en er z Hen
leeds dingen met mij gebe ren.
laar ik zal oppassen dat ik niet
kant opga van veel Nrier-
Jndse schrijvers die het a een
og maar over het schrijver zijn
lebben. Dan vind ik het ljven
och nog altijd belangrijker dan
ens
he-
ur-
ch-
let schrijven. Dus ik acht de
|cht groot dat ik dit niet mijl
leven doe. Hoewel dat nat
(jk indruist tegen iedere ged
die er over schrijvers bestr it."
'retentie
|/oorlopig echter blijft Gipart
het gevecht aangaan'. „Ik de k -
In die pretentie heb ik ook eat -
Jlat ik verloren gegane leers
veer aan het lezen kan krijflm."
kamen met Rob van Erkeleis en
[Toris Moens (volgens critici i ren-
als Giphart behorend tot de'Ge
neratie Nix') gaat hij midde bare
^cholen langs om de literati ir te
promoten. „En na afloop k men
Ier altijd leerlingen naar or1 toe
lom te vertellen dat ze onze boe
lken gaan lezen."
[Dat brengt hem tot de volg inde
1 constatering: „Ik word in de lite
ratuur door een grote groe se
rieus genomen, maar dooi een
nog veel grotere groep als e fant
terrible gezien, als iemand c e de
ma-
zeg
tuur
I literatuur probeert kapot te
ken. Terwijl ik juist - en d:
ik zonder ironie - de litei
een dienst bewijs. Ik ben aa het
werk voor de literatuur."
„Zo", zegt hij en lachendjleunt
I hij achterover.
Ha
'Jij jxjfcs
onderwerp hebben, hoekig en
weerbarstig, en de ijle wafer-
landschappen van Jongkind ie-
ken dan ook buiten het niveu
van deze presentatie.
Ze tonen ieder op eigen wijzepn
met eigen, afwijkende bedoeliig
een ruimtelijkheid die tegeljk
doorleefd en abstract aandott.
Zij waren het die Nederland de
twintigste eeuw in zouden voe
ren en niet de andere tekenaars
uit de tweede helft van de negen
tiende eeuw. Hoe mooi het werk
van Israëls ook is.
I Museum Boymans-van Beunin
gen. Museumpark, Rotterdam'
tot 10 juli (maandag gesloten)
Ijjlversum (anp) - AVRO,
ijO en NCRV bereiden zich
ior op het verzorgen van een
Bsawenlijke rubriek op Ra-
ij01. De omroepen, die onder
!;j naam AKN samenwerken,
Leren het besluit van de
ï'OS-bestuur om één nieuws-
Jactie voor de piekuren te
brmen.
i'et twee andere omroepen, EO
en TROS, overlegt AKN over de
juridische stappen tegen het be
sluit dat vorige week is genomen.
Vijf van de zeven omroepen ga
ven bij die gelegenheid de voor
keur aan het zogeheten cluster
model.
De AKN-omroepen willen het
advies van Copra, de program
madirecteuren, volgen. Die had
de begeerlijke nieuwsuren in de
ochtendspits (van zeven tot ne
gen uur) aan de AKN-combinatie
toegekend. De rubriek ih de vroe
ge ochtend trekt 500.000 a
600.000 luisteraars.
De drie omroepen hebben, ruim
voor het NOS-besluit, laten we
ten hun actualiteitenrubrieken
Radiojournaal, Echo en Hier en
Nu volledig te laten samengaan
in één nieuwe actualiteitenru
briek. De drie menen dat zij in
een centrale redactie hun éigen
identiteit onvoldoende naar vo
ren kunnen brengen. De Dien
stenbond CNV noemt de vorming
van een piekurenredactie een
zeer ernstige aanslag op de pluri
formiteit.
Het algemeen bestuur van de
NOS besloot één redactie samen
te stellen voor de verzorging van
het nieuws in veel beluisterde
uren: 's ochtends van zeven tot
negen, 's middags van twaalf tot
twee en van vijf tot zeven. Dat
zou de herkenbaarheid van de
zender vergroten en de kwaliteit
verbeteren. De nieuwe werkwijze
zou op 1 september moeten in
gaan.
De publieke omroepen moeten
hun samenwerking op Radio 1
versterken om de zender beter
opgewassen te laten zijn tegen de
komende concurrentie van de
commerciële omroep.
programma Brabants Orkest in Breda
26/08 Promconcert. Jan Stulen dir., Jasperina de Jong, Thijs van
Leer (in de Grote of Venco-Zaal)
25/09 Uwe Mund dir., Pierre Amoyel viool: Mendelssohn (Mee-
resstille), Brahms (Vioolc.), Schumann (Symf. 1)
16/10 Mare Soustrot dir., Framjoix-René Duchable piano: Toma-
si, Saint-Saëns (Pianoc. 2), Berlioz (Rom. et Jul.), Debussy (La
Mer)
17/11 Radio Filh. Ork. Roberto Abbado dir.: Mussorgski (Nacht),
jlendelsshon (Vioolc.), Dvorak (Symf. 9)
11/12 Antoni Wit dir., Mihaela Martin viool: Mozart (Symf. 41),
Bartok (Vioolc. 1), Lutoslawski (Petite Suite), Strauss (Tod u.
Verkl.)
19/12 Kerstconcert. Jan Stulen dir., Met Philips Philh. Koor
05/01 Nat. Jeugd. Ork. Ed Spanjaard dir., George Pieteson klar.:
Mozart (Klarinetc.), Bruckner (Symf. 4)
19/03 Ed Spanjaard dir., Brab. Koor: Szymanowski (Stabat Ma
ter), Rossini (SM)
U/04 Uwe Mund dir.: Bruckner (Symf. 5)
09/05 Jaap van Zweden dir. en viool, Maurits v.d. Berg viool, Wi-
biSoerjadi piano: Bach (Cone. v. 2 violen), Beethoven (Pianoc. 4),
Mendelssohn (Symf. 4)
In juni brengt Het Brabants Orkest drie concerten in de jaarlijk
se Haydn-Beethoven-Mozart serie. Door bekende omstandighe
den is die serie deze voorzomer niet in Breda te beluisteren.
JEEEPE^ JEEfEEEj
ihv
De middenzaal wordt de concertzaal van het Chassé Theater:
theater."
„De goede akoestiek komt deels door het golvende dak van het nieuwe
)oor Hans Rooseboom
Sreda/Eindhoven - Met de
ipening van het Chassé Thea-
;er beschikt Breda over een
rase concertzaal voor klas
sieke muziek. In november
ïordt het theater officieel ge
spend, maar al op 25 septem-
ser laat Het Brabants Orkest
doren hoe die concertzaal
slinkt.
let positieve feit dat Breda met
iet Chassé Theater een eersteklas
Kommodatie voor klassieke
suziek krijgt is in alle commotie
and de bouw van het megathea-
:er onbelicht gebleven,
let Brabants Orkest, en alle an-
lere symfonie-orkesten, zijn
aeer dan een jaar uit Breda weg-
geweest. In de VSB-zaal (Mid
denzaal) zullen in september de
klanken van Mendelssohns Ou
verture Meeresstille und Glückli-
che Fahrt die orkeststilte door
breken.
De directeur van Het Brabants
Orkest, H. van Werkhoven, is er
blij mee dat zijn orkest in Breda
kan terugkeren in een volwaardi
ge accommodatie: „Je kunt zeg
gen dat Breda nu de op een na be
langrijkste concertzaal van Bra
bant heeft. Eindhoven heeft na
tuurlijk met het Muziekcentrum
Frits Philips het grootste en be
langrijkste concertgebouw."
De akoestiek in de Middenzaal
van het Chassé Theater (VSB-
zaal) is het werk van ir W. Prins-
sen. Deze acousticus is vanaf het
begin door architect Herman
Hertzberger bij de bouw betrok
ken geweest met het oog op het
akoestisch ontwerp.
Die zaal wordt overigens een uni
cum in Nederland: primair ont
worpen als concertzaal, maar
met een paar eenvoudige ingre
pen te gebruiken als toneelzaal.
Overal elders is de situatie omge
keerd: daar wordt symfonische
muziek gespeeld in droge
schouwburgzalen, die absoluut
ongeschikt zijn voor klassieke
muziek.
Golvend
Ir. W. Prinssen, directeur van het
bedrijf SIAP (System of Im
proved Acoustic Performance) in
Uden: „De goede akoestiek komt
deels door het golvende dak van
het nieuwe theater. Het Bredase
concertpubliek krijgt waar voor
zijn geld. De akoestiek is zeker zo
goed als die van het Muziekcen
trum in Eindhoven. Dat geldt als
een van de beste zalen in Euro
pa."
Niet alleen voor Breda is er een
nieuwe start op het gebied van
orkestmuziek, ook het Brabants
Orkest gaat met frisse moed het
nieuwe seizoen 1995-1996 in. Het
afgelopen jaar werd het orkest
geteisterd door tegenslagen. Na
het ontslag van chef-dirigent Ar-
pad Jóo en het vertrek van vaste
gastdirigent Heinz Friezen, bleek
er bovendien veel te haperen aan
de interne organisatie van het or
kest.
Uit onderzoek kwamen star ma
nagement, slechte interne com
municatie en verouderde gezags
verhoudingen naar voren. Met
het aantrekken van DAF-topman
Cor Baan als nieuwe bestuurs
voorzitter moet het van oudsher
zo gesloten muziekbastion een
open instelling worden.
Nieuw elan hoopt Het Brabants
Orkest te ontlenen aan het gege
ven dat er nu in maar liefst drie
volwaardige concertzalen ge
speeld kan worden: in Eindho
ven, Breda en over een jaar in
Tilburg: want ook daar verrijst
een nieuwe concertzaal.
Alleen Den Bosch zag pogingen
om een concertzaal onder de Pa
rade te bouwen jammerlijk mis
lukken.
Gastdirigenten
De nieuwe chef-dirigent Mare
Soustrot zal het komende seizoen
het HBO verschillende keren lei
den. Gastdirigenten zullen zijn
Uwe Mund, Reinbert de Leeuw,
Lucas Vis, James Loughran, Jaap
van Zweden, Jansug Kakhidze en
Antoni Wit.
-HP' f -
<km
q- Hl
jM
Mare Soustrot, chef-dirigent
van Het Brabants Orkest
foto hbo
'urijs is het warm kloppend hart
ir aarde. Misschien dat het rit-
enigszins verstoord is door
'c nerveuze puls van New York,
'tt centrum van de Nieuwe We
lti. Maar in Parijs gebeurt het
rt. Dat denken althans de Pa-
'itenaars en er komen dagelijks genoeg belangstellenden van buiten
'm ze in die gedachte te staven.
'Parijs niet de plek van de Grands Travaux? De architectonische en
uitbouwkundige wonderwerken van de moderne tijd. De biblio-
iiek, de pyramide van het Louvre, het Centre Pompidou, La Défen-
i, het Collége de France en natuurlijk de opera van de Bastille. Het
'te gebouw nog indrukwekkender, kostbaarder en monumentaler
m het andere en elk voor zich een eerbetoon annex mausoleum
'oor weer een staatsman.
vor wat er in de gebouwen moet gebeuren, is nauwelijks geld over.
k bibliotheek is nog niet open, maar de leiding klaagt al steen en
"en. De Bastille blundert van het ene financiële schandaal naar het
"«fere. Barenboim weg, zijn opvolger genekt en het prestige moet nu
natgemaakt worden met reprises. Zoals een coproductie met de
'*ener Festwochen en de Staatsoper unter dem Linden uit Berlijn
vn Christoph Willibald von Glücks Iphigénie en Tatiride. En was
in in deze kostenbesparende samenwerking nog maar een nieuwe
nscenering, maar daar is zelfs geen geld voor. Een van 1979 stam-
iinde productie uit Miiunchen is niet onverdienstelijk, maar statisch
Jsaa' heringestudeerd.
dan eens kijken naar het vroegere tweedeplanstheater Chatelet.
ok daar hebben ze nauwelijks middelen om zelf wal te doen en gaat
artistieke fantasie niet veel verder dan een klassieke Beethovency-
usi maar in die reeks is wel de verbannen Barenboim uitgenodigd
ut de Berlijnse Staatsoper en de daarbijbehorende Staatskapelle. Ze
'uden Fidelio. Normaal een wangedrocht van dramaturgische mis-
'Cirkels Bewogen' op 4 mei in Turfschip
jjtoig en zwaarmoedig, symfonisch muzikaal geweld.
"et begin lijkt het vooroordeel te bevestigen. Barenboim, altijd al een
pfejter van traagheid, rekt de ouverture tot onvoorstelbare lengte uit.
meteen daarna is het raak. Een decor dat de hele voorstelling
"tagt. Simpel, geometrisch en met een paar primaire kleuren. Wat er
)0kdoor Beethoven en zijn librettisten aan onmogelijke theatraliteit
"'zonnen is, het decor en een daarop inspelende regie maken het
"'haal spannend.
f dun weten we nog niet dat het slotkoor vanuit de hele zaal meege-
;°"gen zal worden. Op alle balkons staan koristen en het publiek
le'ft het gevoel zelf mee te jubelen in het bevrijdende 'Wer ein sol
ves Weib errugen'. Vlak ervoor, bij het doodgezongen 'O name lose
'eitde', gewoonlijk zinnenlang ge-urm over een slechts bij wijze van
Preken woordenloze vreugde, sloeg de vlam al in de pan. Nu eens
"et, als bij Beethovens Negende, hevige internationale solidariteit,
"aar een klassiek getoonzette variant van Tammy Wynette's 'Stand
|-vy°u' man'. Een echte Fidelio/Leonore die niet anders kan dan
f, v°Uedig voor haar gevangen man inzetten.
-° n avond maakt Parijs de moeite waard, maar Parijs heeft er niet
eer Voor gedaan dan het contract tekenen. En dat is Parijs van nu
voeten uit. Een imponerende faqade waarachter wellicht schatten
'morgen gaan, maar die niet getoond worden. Het is als met de Pa-
he appartementen. Bij de buitenste deur, ver voor de brievenbussen
0 bellenborden, zit een electrisch toetsenbord om de voordeur te
grendelen. Wie de code van het Sesam-open-u niet weet, kan zelfs
t l °P bezoek komen. Hem is het niet vergund in de hal de juiste bel
ereiken. Of er binnen nog een warmbloedig hart klopt, kan hij
tcnts vermoeden.
li
Margriet Franken, choreografie
Van onze kunstredactie
Breda - Drie Bredase kunste
naars hebben de muziekthea
tervoorstelling Cirkels Bewo
gen gemaakt, die op 4 mei in
het Turfschip wordt uitge
voerd. Verantwoordelijk voor
deze productie rond 'bevrij
ding toen en nu' zijn Jacques
Martens (tekst, toneel), Daan
Manneke (muziek) en Mar
griet Franken (dans).
Aan deze Bredase productie
wordt meegewerkt door de actri
ce Mieke de Ridder-Huygens, het
koor Cappella Breda, het Daniël
Speer Trombone Consort en Bal
letgroep de Cirkel.
De centrale rol in Cirkels Bewo
gen wordt gespeeld door 'de ac
trice', een vrouw in een rolstoel.
Zij staat voor de mens die zijn ei
gen lot niet kan kiezen. Boven
dien keert zij zich tegen de
dwang om de voor haar geschre
ven rol te spelen. De schrijver be
paalt immers haar noodlot.
Cirkels Bewogen gaat over de Be
vrijding, maar ook over bevrij
ding in het algemeen, de strijd te
gen onderdrukking en dictatuur
en voor de mensenrechten. Het
stuk gaat uiteindelijk over de we
reld van nu. Er is in vijftig jaar
weinig veranderd - bevrijding is
een doorlopende noodzaak, In het
stuk draagt een generatie die de
bezetting heeft meegemaakt de
foto de stem/johan van gurp Jacques Martens, tekst en regie
Daan Manneke, muziek
fakkel over aan een nieuwe gene
ratie.
„Neem een wereldkaart en prik
geblinddoekt een land... Armoe-
de, honger, revolutie, onderdruk
king, fascisme, corruptie... Steeds
maar te moeten vluchten...
foto de stem/johan van gurp
Vluchten voor geweld als gevolg
van angst. Zoals wij toen, naar
Hoogstraten."
De voorstelling kent meer van die
specifiek Bredase verwijzingen,
zoals 'het SS Hauptquartier in de
Catharinastraat', 'de straat ver-
Door Bob van Huët
Londen - De eerste solo-tentoonstelling van megapopster
David Bowie heeft onverwachte overeenkomsten met een
recente expositie van waterverfschilderijen van zijn even
eens creatieve landgenoot, kroonprins Charles.
Beide kunstenaars hebben bij
na voelbaar hun best hebben
gedaan er iets moois van te ma
ken - ondanks hun zo drukke
agenda van concerten en offi
ciële verplichtingen. Maar zo
wel voor de Prins of Wales als
de Thin White Duke moet je
vrezen dat er (zonder hun el
ders vergaarde beroemdheid)
weinig galerieën ruimte vrij
zouden maken voor een serieu
ze overzichtstentoonstelling
van hun zondagswerk.
Helaas garandeert zijn impo
nerende visitekaartje nog geen
succes voor de schilder en
beeldhouwer David Bowie. In
de Kate Chertavian Fine Art
Gallery in Londen lijkt het al
lemaal een uit de hand gelopen
grap, op het niveau van, vol
gens een verontwaardigde
kunstcriticus van Image Re
ports, 'iemand die zijn eind
examen heeft gehaald en er
over denkt naar de kunstaca
demie te gaan'. De prijzen die
voor de werken worden ge
vraagd (tot vele tienduizenden
guldens) zijn echter zeer se
rieus.
Anders dan bij prins Charles
valt er van academische oefe
ning weinig te merken bij Bo
wie. De ongeveer dertig schil
derijen, computerprints en rol
len behang (gemaakt voor het
mode en meubelconcern Laura
Ashley) zijn meestal zo zielloos
en onbeholpen dat het niet
eens meer aandoenlijk is.
Bowies huidige 'Afrikaanse
periode' - waarschijnlijk
geïnspireerd door zijn Somali
sche vrouw, het prachtige foto
model Imam - wordt geken
merkt door bizarre uitgerekte
negerhoofden met grote lippen.
Gekroesde technokoppen zijn
op een soort nucleaire padde
stoel gelegd.
De apocalypische kleuren doen
denken aan de hemel in de vi
deoclip van 'Let's Dance'.
Bowie heeft iets met androï-
den, Minotaurussen en bruine
laarzen met veters.
Voor zover ze iets met elkaar te
maken hebben komen ze voor
al in zijn computergestuurde
prints regelmatig terug.
Eén emotionele beleving had er
kunnen zijn.
Refererend aan een periode in
zijn leven waarin zijn dfugs-
versiaving hem bijna fataal
werd zijn de litho's 'Death' en
David Bowie foto ap
'Lovers' uit 1975. Het eerste
werk toont een doodskop van
een piratenvlag op blauwe, ro
de en groene vlekken. 'Death'
staat er ten overvloede in grote
letters overheen geschreven.
Idem dito bij 'Lovers' waar on
der het woord twee geliefden
zouden kunnen dansen.
Helaas is hun pose zo statisch
en grof dat het lijkt alsof twee
open scharen op elkaar zijn ge
legd.
Niet onvermeld mag hier blij
ven dat de multimiljonair Da
vid Bowie wel degelijk een be
langrijke rol speelt in de Britse
moderne kunst: als verzame
laar.
Naar verluidt heeft hij de laat
ste jaren honderden werken
gekocht.
Vorig jaar betaalde hij 55.000
gulden voor een omstreden
schilderij van oorlogsschilder
Peter Howson over het etni
sche geweld in Bosnië. Zelf
stelt hij regelmatig werk be
schikbaar voor charitatieve
kunstveilingen.
Gelukkig komt er in september
een nieuwe cd uit.
De expositie 'Bowie 1975-1995'
is tot 29 april te zien in de Kate
Chertavian Gallery, 28 Cork
Street, Londen (underground:
Green Park). Geopend van dins
dag tot vrijdag van 9.30 tot
18.00 uur, zaterdag van 11.00
tot 16.00 uur. Toegang: gratis.
foto de stem/ben 5teffen
sierd met in het Mastbos verza
melde dennetakken' en 'het nach
telijk geronk van de Vl's, van
Dorst via Princenhage naar het
westen'.
De muziek die in deze productie
wordt gespeeld en gezongen is de
negen-delige compositie Atrium.
De Bredase componist schreef dit
werk vorig jaar in opdracht van
de gemeente Breda, voor de 50e
herdenking van de bevrijding van
de stad.
Daan Manneke gebruikte hier
voor Erasmus' tekst 'De klaag
zang van de Vrede'.
Over de functie van het dans-ele-
ment in deze productie zeggen de
makers: „Bewegingstheater is het
meest geaard (hier en nu) en tege
lijkertijd het minst 'uitgespro
ken', maar daardoor 't meest uni
verseel: symbool voor de mens
heid."
Jacques Martens is toneelschrij
ver en regisseur van film en thea
ter, Margriet Franken is choreo
graaf en dans-docent aan de
Nieuwe Veste te Breda, Daan
Manneke is componist, dirigent
en docent aan het Amsterdamse
conservatorium. Alle drie wonen
ze in Breda.
'Cirkels Bewogen' van Daan Man
neke, Margriet Franken en Jac
ques Martens. Uitvoerenden: Mie
ke Huygens, Cappella Breda, Da
niël Speer Trombone Consort, Bal
letgroep de Cirkel. Het Turfschip,
4 mei, 21.30 uur.
Van onze rtv-redactie
Hans Koekoek schetst vanavond een ander beeld van de schil
der Carel Willink (1900-1983) in een NPS-documentaire die op
Nederland 3 wordt uitgezonden. Willink heeft een veelzijdig le
venswerk nagelaten: 318 schilderijen. Desondanks is hij vooral
bekend om een beperkt deel ervan. Schilderijen die een verstil
de, beklemmende dreiging inhouden. Willink werd soms afge
schilderd als onheilsprofeet of cultuurpessimist.
In de laatste maanden van zijn leven sprak Willink op verzoek van zijn
vrouw op een memo-recordertje zijn visie op zijn werk in. Over zijn
doek De Jobstijding zegt hij vooral geen onheilstijding te bedoelen:
„Dat is me aangepraat door recensenten."
Weduwe Sylvia Willink stond voor de documentaire uniek materiaal
af dat voor het eerst gefilmd mocht worden. Willinks dagboeken, fo
to's en notities van vele jaren ondermijnen het stigma 'Schilder van
het noodlot'.
Een groot aantal relatief onbekende werken tonen een andere Willink.
Een schilder van prachtige landschappen, vergezichten en dieren-
schilderijen.
'Een andere blik op Willink', Nederland 3, 21.24 uur
Amsterdam (anp) - Op de komende kunstbeurs Art Amsterdam
is voor het eerst werk te zien van net afgestudeerde kunste
naars van alle hogescholen voor de kunsten. Een commissie
deskundigen bezocht de 13 hogescholen en selecteerde daaruit
het werk van de 16 beste eindexamenkandidaten.
Met de presentatie wil de Stich
ting Art Primeur beginnende en
veelbelovende kunstenaars een
betere kans geven voor het voet
licht te treden. Want het is vol
gens Laura Rietsema-Roël van de
stichting moeilijk je als afgestu
deerd kunstenaar uit de regio in
het kunstmekka Amsterdam te
presenteren. „De kloof tussen de
opleiding en de praktijk is
enorm." Art Primeur vormt een
Hilversum (anp) - Karin de Groot
zal met ingang van het komend
seizoen het KRO-televisiepro-
gramma 'Spoorloos' presenteren.
De Groot (32) is de opvolger van
Debby Petter. Het programma
spoort mensen op die door fami
lie of vrienden uit het oog zijn
verloren.
Karin de Groot werkte voor
NCRV en KRO. Op televisie pre
senteerde zij 'Ja natuurlijk', het
zomerprogramma 'Spiegels',
'Service Salon' en 'Ontbijt TV'.
belangrijk onderdeel van Art
Amsterdam, de eerste kunstbeurs
die van 4 tot en met 7 mei in de
Beurs van Berlage in Amsterdam
plaatsvindt. De manifestatie is
een initiatief van drie galeriehou
ders die wat meer dynamiek in de
kunst willen. Dertig Nederlandse
galeries die 'risico's durven en
willen nemen' doen er aan mee.
Galerie Serieuze Zaken zal tij
dens de beurs nieuw werk van
Rob Scholte presenteren. Scholte
werkte er al aan voor de bomaan
slag eind vorig jaar, waarbij de
kunstenaar beide benen verloor.
Het is volgens galeriehouder Rob
Malasch voor het eerst dat er
weer iets artistieks over Rob
Scholte is te melden. De zeef
drukken, getiteld Golden Hori
zon, zijn na Amsterdam ook op
Tenerife en in München te zien.
Tijdens Art Amsterdam loopt ook
kunstenaar-detective Simon An
gel rond. Hij studeerde onlangs af
aan de Hogeschool voor de kun
sten Arnhem en liep in het kader
van het Business Art Stage (BAS)
stage in het bedrijfsleven. In de
Beurs van Berlage zal hij bezoe
kers schaduwen en gesprekken
afluisteren. Na afloop zal hij
daarvan verslag doen.