Willy Lindwer
uitgefilmd
over de oorlog
DE STEM
fja
Radio 1 krijgt toch piekurenredactie
Cinema Chassé moet
op 13 juli open zijn
Nederlandse en Duitse
jongeren over elkaar
Televisie-documentaire
over de Joodse Raad
Podiumkunsten, musea,
theater en bioscoop
naar lage btw-tarief
Poncke Princen
schrijft boek
Bach
Mussorgski
Bredaas theater gaat draaien in juni
Op zoek naar vooroordelen in NLD-TV
Veronica gaat
naar Australië
PE3STEM
nederland 1
nederland 2
suske en wiske: de begee
hambone
boes
ontdek de verschillen
„Mijn publiek zou me dood schieten,
als ik opeens iets anders ging doen"
André Rieu, violist
Gids
DINSDAG 25 APRIL 1995 DEEL D
Hilversum (anp) - Met een
documentaire over de
Joodse Raad neemt de fil
mer Willy Lindwer voorlo
pig afscheid van de Tweede
Wereldoorlog. Een jaar of
tien stond dat onderwerp
centraal in leven en werk
van Lindwer. „Telkens
weer bekruipen mij de ril
lingen als ik de verhalen
hoor." Nu wil hij een jaar
pas op de plaats maken.
De Joodse Raad, een fataal di
lemma, is de tweede documentai
re van Lindwer die de TROS in
mei op de televisie brengt. De
uitzending wordt vooraf gegaan
door Kinderen van de Oorlog,
over de traumatische invloed van
de jodenvervolgingen op kinde
ren. Lindwer heeft nu een reeks
van vijftien documentaires over
de oorlog op zijn naam staan. In
ternationale bekendheid ver
wierf hij met Anne Frank, de
laatste zeven maanden, die in
1988 werd bekroond met een Em
my Award. Dat is de Oscar voor
televisiewerk.
Lindwer werd in 1946 geboren.
In de jaren dertig waren zijn ou
ders uit Delatyn, Polen naar Am
sterdam gereisd. Van de vroegere
jodenbuurt waar Lindwer in het
traditioneel-joodse, een beetje
orthodox milieu opgroeide, restte
slechts een fractie. Eind jaren
zestig studeerde hij aan de
hoofdstedelijke Filmacademie.
Hij is een filmmaker die ook boe
ken publiceert: Synagogen in
Amsterdam, Een lange jeugd in
Amsterdam.
Getuigen
Hij leek niet uitgefilmd te raken
over de oorlog. Hij maakte films
over de opstand in het getto van
Warschau, over oorlogspleegkin
deren, over Simon Wiesenthal -
opvallende documentaires. „Aan
het onderwerp kan niet genoeg
aandacht worden besteed", zegt
hij nadrukkelijk. Lindwer heeft
dat altijd op zijn eigen manier
gedaan. „Ik wil getuigen aan het
woord laten. Nooit praat ik met
historici zo lang er mensen zijn
die het allemaal zelf hebben mee
gemaakt.
Volgens Lindwer praten de getui
gen tegen hem makkelijker. „Dat
komt", zegt hij „door mijn eigen
achtergrond". De speurtocht
naar de getuigen die het verhaal
kunnen en willen vertellen vormt
de grootste klus. Bij de vijf die
dat in Kinderen van de Oorlog
doen vergde het een jaar. Onder
hen Ruth Tatarko, een van de
weinige overlevende kinderen
van Auschwitz. Als twaalfjarig
meisje redde ze haar leven door
haar tekentalent, dat ingezet kon
worden door de nazi's.
Nachtmerries
Kinderen van de Oorlog behan
delt de traumatische invloed van
de jodenvervolgingen op kinde
ren, een tragiek met grote invloed
op het latere leven, die zich soms
trauma's bij kinderen heb ik ei
genlijk niet kunnen doorgron
den."
Haim Dasberg zegt elke nacht
over de holocaust te dromen.
Dasberg is een van de adviseurs
van Amcha, een centrum in Israel
voor hulp aan overlevenden van
de Holocaust. De doelstelling van
deze stichting omschrijft hij als
het herstel van de continuïteit
van de biografie. Als kind was
Dasberg op verschillende plaat
sen in Nederland ondergedoken.
Voorzitter
Een van de overlevende vertellers
in de documentaire is Shava
Weiss, de voorzitter van de Knes
set, het Israëlische parlement. Als
kind leefde hij bijna twee jaar in
een kelder in de Oekraïne. „Wij
pas na vele jaren in de vorm van
de nachtmerries, depressies en,
existentiële angsten openbaart.
Die kinderen van toen zijn nu
vijftig, zestig. En problemen van
die kinderen zijn nooit onder
kend; hun verleden is niet ver
werkt. De documentaire maakt
een vergeliijking met de ervarin
gen van kinderen van de oorlogen
van nu. David de Levita, kinder
psychiater, vertelt over zijn werk
in het voormalige Joegoslavië.
Met moderne methoden denkt hij
gevreesde nachtmerries bij de
kinderen te verhelpen. De Levita
maakte als joods kind de Tweede
Wereldoorlog mee.
Elke nacht
De vijftigste mei heeft tot een
verhevigde aandacht voor oor
logstrauma's geleid. De Levita
denkt die terugkerende trauma's
te kunnen verklaren.
„Kinderen die destijds overleef
den, zijn nu op het moment dat ze
hun eigen dood onder ogen zien.
Ze beginnen te beseffen dat ze
uiteindelijk de dans niet ont
springen. Dan komt het verleden
terug. Maar het wezen van de
hebben geprobeerd ons geheugen
weg te snijden. Dat was Mission
Impossible."
Voor Lindwer zijn Kinderen van
de Oorlog (Nederland 2, maandag
1 mei, 21.50 uur) en de Joodse
Raad (Nederland 2, maandag 8
mei 21.50 uur) de laatste delen
van een oeuvre. Hij beseft dat het
onderwerp niet is uitgeput zolang
er getuigen zijn. Zelf neemt hij
een pauze. „Er moet ruimte ko
men voor andere onderwerpen."
Willy Lindwer in 1988 toen hij in New York een Emmy Award kreeg uitgereikt
Frank, de laatste zeven maanden'.
voor zijn film 'Anne
FOTO AP
Den Haag (anp) - Vanaf 1 januari 1996 zullen de toegangstarie
ven voor voorstellingen van podiumkunsten, musea met wisse
lende tentoonstellingen, bioscoop en theater niet langer onder
het algemene btw-tarief van 17,5 procent, maar onder het ver
laagde tarief van 6 procent vallen.
Hilversum (anp) - Een cen
trale nieuwsredactie ver
zorgt met ingang van 1 sep
tember de programma's van
Radio 1 tijdens de piekuren.
Het algemeen bestuur van de
NOS heeft dat zo besloten.
Vijf omroepen en Teleac waren
tegen het plan dat met acht
stemmen tegen zes werd aange
nomen. Door de keuze voor een
piekurenredactie lijkt een voor
lopig einde gekomen aan een
discussie die vier jaar heeft ge
duurd.
„Een centrale nieuwsredactie
zal de kwaliteit verbeteren, effi
ciency verhogen en voor een
grotere herkenbaarheid van de
zender zorgen", zei NOS-voor-
zitter André van der Louw, die
het model verdedigde. De vor
ming van drie clusters, zoals
voorgesteld door COPRA, de
programmadirecteuren van de
publieke omroep, vond hij niet
meer dan een tweede keus. Vol
gens het clustermodel zou er
voor de drie meest beluisterde
momenten van de dag, 's och
tends van zeven tot negen, 's
middags van twaalf tot twee en
's avonds van vijf tot zeven, elk
een aparte redactie komen.
De ingrijpende maatregel mag
de omroep niets kosten. Een
projectgroep moet op korte ter
mijn de financiële en personele
gevolgen uitzoeken. Het gaat om
in totaal tweehonderd werkne
mers. In de eerste opzet zou de
nieuwsredactie bestaan uit een
kleine honderd mensen.
AVRO, EO, KRO, NCRV, TROS
en Teleac hebben hun bezwaren
tegen het nu gekozen model ge
houden en bleven de voorkeur
geven aan het clustermodel. VA
RA, VPRO, IKON en de kroonle-
den van het NOS-bestuur kozen
voor de centrale nieuwsredactie.
Andries Knevel, radiodirecteur
van de EO, wil bekijken of er
iets gedaan kan worden tegen de
beslissing. „Eén van de kroonle-
den wist van toeten noch bla
zen", aldus Knevel. Ook AVRO,
KRO, NCRV en TROS beraden
zich op stappen. De vijf omroe
pen vrezen dat met een centrale
redactie hun eigen identiteit in
het gedrang komt.
Het algemeen bestuur moest
zich over de toekomst van Radio
1 uitspreken, omdat het dage
lijks bestuur er twee weken ge
leden niet was uitgekomen. De
plek van de AKN-omroepen
(AVRO, KRO en NCRV) in de
veel beluisterde ochtendpiek
leidde tot scherpe kritiek, waar
door het clusterplan strandde.
Hoofddoel van de reorganisatie
was de herkenbaarheid van de
nieuwszender voor de luisteraar
te vergroten. Daarom zal op de
zelfde tijdstippen op de dag het
zelfde vaste team van presenta
toren te horen zijn. De project
groep, onder leiding van NOS-
directeur Ruud Bierman, werkt
de reorganisatie uit. De groep
krijgt tevens de opdracht een
begroting te maken voor de cen
trale nieuwsredactie.
Dat heeft het kabinet al op 31
maart besloten. Het besluit wordt
nu op de ministeries van cultuur
en financiën uitgewerkt.
Met de btw-verlaging in de 'eer
ste categorie', de zwaar gesubsi-
eerde podiumkunsten en musea,
is circa acht miljoen gulden per
jaar gemoeid. Uitbreiding tot
bioscopen vergt nog eens 18 mil
joen gulden. In totaal dus 26 mil
joen gulden, een bedrag dat de
afgesproken bezuiniging op de
cultuursubsidies van het regeer
akkoord vrijwel ongedaan
maakt.
Op cultuur wordt in 1998 88 mil
joen bezuinigd, waar 60 miljoen
aan nieuwe subsidies tegenover
staat. Daar komt nu dus nog eens
26 miljoen bij. Het is uitdrukke
lijk de bedoeling dat met name
bioscopen hun tarieven niet ver
lagen.
Het geld is hard nodig voor inves
teringen in deze sector die het
economisch tegenzit. Staatsse
cretaris Nuis wil daarover met de
sector afspraken maken. Dezelf
de soort van afspraak zou ge
maakt kunnen worden met de
sector podiumkunsten.
Staatssecretaris Vermeend vindt
de dekking voor de btw-verla
ging in zijn wetsvoorstel dat de
btw-truc met terugwerkende
kracht ongedaan maakt, en in
heffing van overdrachtsbelasting
bij economische eigendomsover
dracht. Dat levert per jaar 300
miljoen gulden op. Het geld is
verder bestemd voor belasting
maatregelen die de economische
structuur versterken en goed zijn
voor de werkgelegenheid. Eerde
re berichten dat van de 300 mil
joen circa 80 miljoen bestemd zou
zijn voor afschaffing van over
drachtsbelasting voor werkne
mers die een dichter bij het werk
gelegen huis kopen, kloppen niet.
Als het kabinet al hiertoe zou be
sluiten, moet het geld uit een an
dere pot komen.
Den Haag (ANP) - De autobio
grafie van Poncke Princen ver
schijnt deze zomer. 'Mijn strijd
baar leven', is de titel van het
boek dat wordt uitgegeven bij
Bzztóh.
De uitgeverij stelt in het vooruit
zicht dat de omstreden Princen
voor het eerst in detail vertelt
over zijn desertie uit het leger tij
dens de politionele acties in het
toenmalige Nederlands-Indië.
Als voorvechter van mensenrech
ten bracht Princen later jaren in
Indonesische gevangenissen
door.
Princen bezocht eind vorig jaar
Nederland. Een kamerdebat en
heftige protesten gingen aan dat
bezoek vooraf.
Dit is het verhaal van een ko
ninklijke thema. Op zondag 7
mei 1747 meldt zich Johann Se
bastian Bach bij het Pruisisch
koninklijk paleis te Potsdam.
Bach is uit zijn woonplaats
Leipzig gekomen om zijn zoon
Carl Philipp Emmanuel op te
zoeken, die als musicus in dienst
des konings is.
Bach (62) mag meteen doorlopen
naar de koninklijke vertrekken.
De koning weet namelijk van de
komst van de grote man en zit
reeds met spanning op hem te
wachten.
„Der alte Bach kommt!", zó
wrijft de vorst zich in de han
den. Koud binnen, wordt Bach
door Frederik (later 'de Grote'
genoemd) achter een gloednieu
we Silbermann-pianoforte ge
parkeerd, een toen pas ontwik
keld toetsinstrument dat Bach
niet kent.
Maar geen nood, Bach gaat zit
ten, reiskleding nog aan. De ko
ning - een fanatiek fluitist en
componist - pakt de ganzeveer
en pent een thema neer dat hij'
ogenschijnlijk uit de mouw
schudt. Bach krijgt het thema
voor zijn neus. Hij moet nu zijn
reputatie als geniaal improvisa
tor waarmaken.
„Speelt u een zes-stemmige fu
ga!" luidt 's konings bevel. Ter
wijl het improviseren van een
drie-stemmige fuga al een mees
terstuk is dat bijna niemand kan
volbrengen. Bach heeft het ech
ter snel gezien: „Niet ieder the
ma is geschikt voor een zes
stemmige fuga," zo luidt zijn
oordeel over het koninklijke
thema. Eigenwijs negeert Bach
Friedrichs thema, speelt een ei
gen thema en maakt daarop een
zes-stemmige fuga, zoals de ko
ning verlangt.
Terug in Leipzig besluit Bach
toch het schier onmogelijke te
proberen. Dat hij de opdracht
van de koning in het paleis niet
kon uitvoeren is zijn eer te na.
Hij schrijft alsnog een zes-stem
mig Ricercare op het koninklij
ke thema, plus nog 15 canons en
andere bewerkingen. Hij laat de
hele zaak op eigen: kosten ste
ken, zetten, drukken en inbin
den in kostbaar leder. Als Musi-
kalisches Opfer stuurt Bach het
werk naar de koning, en onder
die titel is het onsterfelijk ge
worden.
Natuurlijk hoopt Bach met deze
investering op een vorstelijk
antwoord, wellicht zelfs op een
aanstelling aan het hof op zijn
oude dag. Maar hij hoort er he
lemaal niets op. Wel pocht de
koning in later jaren, als Bach al
lang dood is, op zijn 'mooie
chromatische fugathema', waar
op de grote Bach volgens de ko
ning een acht-stemmige fuga
componeerde.
Overigens wordt nu aangeno
men dat het beroemde thema
van Das musikalische Opfer
misschien alleen in de kiem af
komstig is van Frederik de Gro
te. Bach moet het thuis hebben
gefatsoeneerd en geschikt ge
maakt zodat hij er composito
risch mee uit de voeten kon.
Het werk is te beluisteren op een
gloednieuwe opname. De
Vlaamse gebroeders Kuijken
(Barthold/fluit, Sigiswald/viool,
Wieland/viola da gamba) en de
Wallonische clavecinist Robert
Kohnen maken er een schitte
rende Belgische productie van.
Hier en daar is de muziek wat
aan de theoretische kant (niet
direct geschreven als speel- en
luistermuziek). Maar luister dan
eens naar die heerlijke lichtvoe
tige triosonate die Bach in dit
werk heeft ingevlochten.
(DHM/BMG 05472 77307 2)
HANS ROOSEBOOM
De Russische componist Modest
Mussorgski (1839-1881) haalde
maar net de veertig jaar. In een
kort, chaotisch leven, getekend
door periodieke uitspattingen
van alcoholische aard, slaagde
hij erin onsterfelijkheid te ver
werven.
Mussorgski schiep de kolossale
opera Boris Godunov (de mythi
sche ziel van Rusland), het
spookachtige maar in zachte ly
riek eindigende symfonischege-
dicht Nacht op de kale berg en
het virtuoze pianowerk Schilde
rijen van een tentoonstelling -
later populair geworden in de
orkestratie van Maurice Ravel.
Aan het eind van zijn leven
schreef Mussorgski een autobio
grafische schets. Daaruit ver
woordt hij het besef dat hij als
mens en als musicus volstrekt
alleen was. Mussorgski's klan
ken zijn weliswaar Russischer
dan die van zijn collega's bij el
kaar opgeteld, maar zijn vocu-
balair is volstrekt eigen, volle
dig 'Mussorgski'.
Die eigen en tijdloze stijl, nau
welijks 19e-eeuws te noemen, is
goed te horen in een aantal klei
nere werken die Mussorgski nog
schreef: zijn liederen. Liederen
en dansen van de dood, De kin
derkamer en nog zes losse liede
ren, waaronder het befaamde
De vlo, het lied van Mefistofeles
uit Goethes Faust.
De Russische bas Sergei Leifer-
kus heeft de ideale stem voor
Mussorgski's lyriek. Eens te
meer wordt bewezen wat een
prachtige zangtaai het Russisch
is. (Conifer/BMG 75605 51229 2)
HR
Van onze verslaggeefster
Breda - Op 13 juli zal Cinema Chassé, de twee filmzalen van het
Chassé Theater, al officieus gaan draaien. Volgens program»'
meur Hetty Bosman zijn de films voor deze zomer echter onder
voorbehoud geboekt, omdat het nog steeds niet helemaal zeker
is dat het Chassé Theater op tijd kan worden opgeleverd.
Toch wordt daar door de gemeen
te, ondanks het feit dat er nog
heel veel moet worden afgewerkt
in het nieuwe superthéater aan
de Claudius Prinsenlaan, wel
vanuit gegaan. De Vlaamse musi
cal Suske Wiske zou op 23 juni
al moeten starten in de grote zaal
met een maand durende voorstel
lingenreeks. De producent, Show
Projects en het Koninklijk Jeugd
theater uit Antwerpen, zou er de
ze week een landelijke publici
teitscampagne voor moeten gaan
voeren.
Zonder landelijk publiek lijkt het
ondoenlijk om midden in de zo
mer een maand lang elke dag een
vol huis (1200 stoelen) te trekken
in Breda. „Wij gaan ervan uit dat
het moet lukken", aldus het
hoofd Chassé-programmering,
Bart van Mossel, die bovendien
goede hoop heeft dat het theater
half juni zover klaar zal zijn dat
er begonnen kan worden met in
spelen en uittesten van de tech
niek.
Het Chassé Theater moet met
Suske Wiske concurreren met
acht andere Nederlandse plaat
sen waar de musical na Breda
ook in serie wordt gespeeld: Car
ré in Amsterdam, het muziek
theater in Den Haag, de Stads
schouwburg in Eindhoven, en
nog vijf andere theaters waaron
der Stadsschouwburg Rotter
dam.
Op 13 juli start Cinema Chassé
met de vertoning van twee actue
le films: de Indië-documentaire
Moeder Dao de schildpadgelij
kende van Vincent van Monni
kendam en Vive L'Amour van
Door Anja van den Akker
Met het Clingendael-rapport
Bekend en onbemind uit 1993,
waarin staat dat 56 procent
van de ondervraagde Neder
landse jongeren negatief
denkt over Duitsers, móest
iets gebeuren. Althans dat
vond Veronica. In het Deut
sche Welle Radio TV werd
een bondgenoot gevonden.
Het resultaat is een vierdelige
programmaserie waarin Duit
se en Nederlandse jongeren op
zoek gaan naar eikaars voor
oordelen. De titel: NLD-TV.
Aan de hand van vier thema's
duiken Xenomania -presentator
Danny Rook en zijn Duitse colle
ga Jeanine von Seenus in eikaars
werelden. Rook heeft voor de ge
legenheid zijn Duits bijgespij
kerd en Von Seenus brabbelt een
beetje Nederlands.
Geheel onafhankelijk gingen bei
de ploegen aan de slag. Omdat ie
dere bemoeienis de spontaniteit
van de onderwerpenkeuze zou
verminderen, was er geen contact
tijdens de opnamen.
Zo portretteerden de Duitsers de
20-jarige Katinka die in het Anne
Frank Huis werkt en een Duitse
leerlinge aan de internationale
school in Bergen (NH). De Neder
landers gingen op bezoek bij een
landgenoot die paraplu's beschil
dert voor een Duitse fabrikant en
daar grof geld mee verdient. Ook
jonge Turken in Kreuzberg ko-
Van onze rtv-redactie
Een van de eerste programma's
die Veronica in september op het
scherm zal brengen na het ver
trek uit het publieke bestel, is het
vervolg op de succesvolle reeks
Veronica Goes.
Reisdoel is ditmaal Australië en
Tasmanië en dus heet deze acht-
delige serie Veronica Goes Down
Under. De afgelopen jaren be
zochten Veronica-coryfeeën de
Verenigde Staten, Azië en de Ca
raïben.
Gewoontegetrouw zullen ver
schillende bekende Veronica-ge-
zichten tekenen voor de presen
tatie. Onder hen Anita Witzier,
Gijs Staverman, Bart de Graaff,
Rick Nieman, Leontine Ruiters
en Adam Curry. Ze bezoeken on
der meer Darwin, Alice Springs,
The Great Barrier Reef, Melbour
ne en Perth.
Taiwan-regisseur Tsai Ming.
Liang over de leegte en ver
vreemding onder jongeren in de
hoofdstad Taipeh.-
Voor 20 juli staat de prachtige
Tunesische speelfilm Les silences
du palais van Moufida Tlatli ge-
programmeerd. „We hebben na
de sluiting van het Filmhuis Con-
cordia sinds december nog heel
wat in te halen", aldus Hetty
Bosman die in de twee nieuwe?
filmzalen zo snel mogelijk een
aantal bijzondere films, o.a. van
het Filmfestival Rotterdam wil
vertonen. Zij is momenteel b
met het onder voorbehoud pro
grammeren van het filmzomer-|
programma. Vanaf september!
zullen ook klassieke speelfilms inj;
het kader van 100 Jaar Cinema]
worden vertoond.
Koningin
De officiële opening van het i
Chassé Theater en het daarin c
genomen Cinema Chassé met zijn j
twee zaaltjes vindt in november!
plaats, naar verluidt in aanwe-J
zigheid van Koningin Beatrix.
Tijdens een zeer recente rondlei-1
ding in het nieuwe theater, waar- j
aan ook een aantal mensen uit dej
Bredase amateursector deelnam,
kon eigenlijk niemand van de
gasten zich goed voorstellen i
het gebouw binnen twee maan-j
den helemaal klaar zal zijn. Des-I
kundigen en de schouwburgstal j
zijn die mening echter wel toege-1
daan aangezien de bouw prak- j
tisch is voltooid en het alleen nog]
een kwestie is van afwerking.]
„En dat zal heel snel gaan", aldus]
Van Mossel.
0700 Tekst tv
30 Typisch techniek (tot 09.50)
#00 Kernpunt, natuur- en scheikun-
jevoor de basisvorming
(20 50 jier befrijing
,040 (TT) Terug naar '45
„00 Tekst tv
„39 Vragenuurtje in de Tweede
Kamer
|500 Tekst tv
,5,2 Nieuws voor doven en slecht-
jorenden
,j,9 Teevee studio. Gast: Paul Ro-
enmóller
,550 Sporen: Denkt u dat ik gek
gen?, 3-delige serie
„30 De Ren Stimpy Show, ani
matieserie
,8.00 Boggle, spelletje
„30 Thunderbirds, poppenserie
,300 Dave's World, comedy
,928 Ik hou van jou, verhalen van
Nederlanders over de liefde
20.00 (TT) Journaal
20 24 (TT) Weeroverzicht
20.31 Meisjes in de grote stad, mu
zikaal programma rond Jenny Arean en
Adèle Bloemendaal
21.26 Televizier, actualiteitenrubriek
22 02 De tijd staat even stil. Van
daag: Geen woning, geen kroning
22.47 Englandspiel, documentaire-
serie (deel 2 en slot)
23.47 Orde op zaken, actueel maga
zine over beurs en financiën
00.14 Journaal
Journaal
Lingo
Ontbijt tv
Boggle
Journaal
PP: Uitzending CD
Kook tv
Werelden: Afrikaner buiten de
Encyclopedia Galactica
Geschiedenis en archeologie
Bijbel
Hier en Nu
Englandspiel
Journaal
(TT) ZaterdagavondLINGO
Kassa
Anno Joosten
De rook van de vrijheid
Lola da musica
Dierenmanieren
(TT) Journaal
Nature on Track, serie: De in-
e evolutie
Samson, kindermagazine
NLD-tv, serie over de vooroor-
an Duitse en Nederlandse jonge-
r elkaar. Afl. 1
(TT) 2 Vandaag, actualiteiten
Touchdown!, reportage-serie
Europese competitie van Ameri-
I can Football
e E
men aan bod, evenals Moluksel
jongeren uit ons land. Kraken]
drugs, alle stereotypen fiel
voorbij. Plus de hamvraag: heb-|
ben Duitsers humor?
Over het algemeen blijken Duit-I
sers een leuk beeld te hebben vanl
Nederlanders. Dat dit andersom!
niet altijd het geval is, ondervond]
de Duitse eindredactrice Suzan-1
ne Lenz aan den lijve. „Ik hebmi|
nog nooit zo Duits gevoeld a'
hier in Nederland", blikt ze te-]
rug. „Alles bij elkaar heb ik veel]
geleerd. In het begin was ik vaak]
geïrriteerd over het gedrag van]
Nederlanders. Ik kon niet j
bepalen wat echt was en wat niet
Ze doen vaak zo ontspannen. Nil
heb ik een realistischer kijk op]
Nederland."
Woedend
De Nederlandse ploeg hoorde]
slechts een paar negatieve gelm-l
den. Opmerkingen in de trad]
van: „Hou nou eens op om de jon-]
geren die in de jaren zeventig ge-1
boren zijn, als halve nazi's t
schouwen."
Van het rapport-ClingenW
blijken de Duitsers behoorlijk]
geschrokken en ook de briefkaai-1
tenactie 'Ik ben woedend', nadi]
extreem-rechtse aanslag in
lingen, is hard aangekomen. 1']
wat tegenaanvallen in de richti»!]
van het vrolijke kaasmeisje tof
tje, lijkt het inmiddels weer *1
tig aan het front.
Voetballen
Danny Rook (22): „Ik moet?
zeggen dat ik nooit een hekel ad
Duitsers heb gehad. Natuurlijk
als er een voetbalwedstrijd 's
ben ik heel anti-Duits. Ik ben#
degelijk chauvinistisch. Kon»'
ginnedag vind ik leuk bijvoor
beeld, anderzijds is dat ook®8;
heel burgerlijk. Prostitutie en»
gemakkelijk kunnen kopen
hasj vinden veel mensen typi®]
Nederlandse verschijnselen.
Berlijn is de hasj net zo goedk
als hier en even gemakkelijk']
verkrijgen. Alleen gebeurt
daar wat minder openlijk.
me wel opviel is dat Duits®]
meer gesloten zijn. Vooral
straatinterviews merk je dat.
vendien gaat het er hier;
scher aah toe. En over homo!
len doen ze ook moeilijker."
Alles bij elkaar biedt NLD:'
weinig nieuws onder de
Hoogstens dat de Clingend»:
soep niet zo heet wordt gege"l
als hij wordt opgediend. Suza^i
Lenz: „Ik denk dat het beeld11']
we nu van elkaar hebben
compleet is."
Nederland 2, 17.15 uur
li hei ét op ttn
i zij hoofstc itrj
m dl Alpen ie-
mtit1 Leuk, hit
\ln ual hebben die knotten-
L kippen daarmee te maken
Ou heb
schoren
washed
houd il
don