Willy Lindwer uitgefilmd over de oorlog DE STEM fja Radio 1 krijgt toch piekurenredactie Cinema Chassé moet op 13 juli open zijn Nederlandse en Duitse jongeren over elkaar Televisie-documentaire over de Joodse Raad Podiumkunsten, musea, theater en bioscoop naar lage btw-tarief Poncke Princen schrijft boek Bach Mussorgski Bredaas theater gaat draaien in juni Op zoek naar vooroordelen in NLD-TV Veronica gaat naar Australië PE3STEM nederland 1 nederland 2 suske en wiske: de begee hambone boes ontdek de verschillen „Mijn publiek zou me dood schieten, als ik opeens iets anders ging doen" André Rieu, violist Gids DINSDAG 25 APRIL 1995 DEEL D Hilversum (anp) - Met een documentaire over de Joodse Raad neemt de fil mer Willy Lindwer voorlo pig afscheid van de Tweede Wereldoorlog. Een jaar of tien stond dat onderwerp centraal in leven en werk van Lindwer. „Telkens weer bekruipen mij de ril lingen als ik de verhalen hoor." Nu wil hij een jaar pas op de plaats maken. De Joodse Raad, een fataal di lemma, is de tweede documentai re van Lindwer die de TROS in mei op de televisie brengt. De uitzending wordt vooraf gegaan door Kinderen van de Oorlog, over de traumatische invloed van de jodenvervolgingen op kinde ren. Lindwer heeft nu een reeks van vijftien documentaires over de oorlog op zijn naam staan. In ternationale bekendheid ver wierf hij met Anne Frank, de laatste zeven maanden, die in 1988 werd bekroond met een Em my Award. Dat is de Oscar voor televisiewerk. Lindwer werd in 1946 geboren. In de jaren dertig waren zijn ou ders uit Delatyn, Polen naar Am sterdam gereisd. Van de vroegere jodenbuurt waar Lindwer in het traditioneel-joodse, een beetje orthodox milieu opgroeide, restte slechts een fractie. Eind jaren zestig studeerde hij aan de hoofdstedelijke Filmacademie. Hij is een filmmaker die ook boe ken publiceert: Synagogen in Amsterdam, Een lange jeugd in Amsterdam. Getuigen Hij leek niet uitgefilmd te raken over de oorlog. Hij maakte films over de opstand in het getto van Warschau, over oorlogspleegkin deren, over Simon Wiesenthal - opvallende documentaires. „Aan het onderwerp kan niet genoeg aandacht worden besteed", zegt hij nadrukkelijk. Lindwer heeft dat altijd op zijn eigen manier gedaan. „Ik wil getuigen aan het woord laten. Nooit praat ik met historici zo lang er mensen zijn die het allemaal zelf hebben mee gemaakt. Volgens Lindwer praten de getui gen tegen hem makkelijker. „Dat komt", zegt hij „door mijn eigen achtergrond". De speurtocht naar de getuigen die het verhaal kunnen en willen vertellen vormt de grootste klus. Bij de vijf die dat in Kinderen van de Oorlog doen vergde het een jaar. Onder hen Ruth Tatarko, een van de weinige overlevende kinderen van Auschwitz. Als twaalfjarig meisje redde ze haar leven door haar tekentalent, dat ingezet kon worden door de nazi's. Nachtmerries Kinderen van de Oorlog behan delt de traumatische invloed van de jodenvervolgingen op kinde ren, een tragiek met grote invloed op het latere leven, die zich soms trauma's bij kinderen heb ik ei genlijk niet kunnen doorgron den." Haim Dasberg zegt elke nacht over de holocaust te dromen. Dasberg is een van de adviseurs van Amcha, een centrum in Israel voor hulp aan overlevenden van de Holocaust. De doelstelling van deze stichting omschrijft hij als het herstel van de continuïteit van de biografie. Als kind was Dasberg op verschillende plaat sen in Nederland ondergedoken. Voorzitter Een van de overlevende vertellers in de documentaire is Shava Weiss, de voorzitter van de Knes set, het Israëlische parlement. Als kind leefde hij bijna twee jaar in een kelder in de Oekraïne. „Wij pas na vele jaren in de vorm van de nachtmerries, depressies en, existentiële angsten openbaart. Die kinderen van toen zijn nu vijftig, zestig. En problemen van die kinderen zijn nooit onder kend; hun verleden is niet ver werkt. De documentaire maakt een vergeliijking met de ervarin gen van kinderen van de oorlogen van nu. David de Levita, kinder psychiater, vertelt over zijn werk in het voormalige Joegoslavië. Met moderne methoden denkt hij gevreesde nachtmerries bij de kinderen te verhelpen. De Levita maakte als joods kind de Tweede Wereldoorlog mee. Elke nacht De vijftigste mei heeft tot een verhevigde aandacht voor oor logstrauma's geleid. De Levita denkt die terugkerende trauma's te kunnen verklaren. „Kinderen die destijds overleef den, zijn nu op het moment dat ze hun eigen dood onder ogen zien. Ze beginnen te beseffen dat ze uiteindelijk de dans niet ont springen. Dan komt het verleden terug. Maar het wezen van de hebben geprobeerd ons geheugen weg te snijden. Dat was Mission Impossible." Voor Lindwer zijn Kinderen van de Oorlog (Nederland 2, maandag 1 mei, 21.50 uur) en de Joodse Raad (Nederland 2, maandag 8 mei 21.50 uur) de laatste delen van een oeuvre. Hij beseft dat het onderwerp niet is uitgeput zolang er getuigen zijn. Zelf neemt hij een pauze. „Er moet ruimte ko men voor andere onderwerpen." Willy Lindwer in 1988 toen hij in New York een Emmy Award kreeg uitgereikt Frank, de laatste zeven maanden'. voor zijn film 'Anne FOTO AP Den Haag (anp) - Vanaf 1 januari 1996 zullen de toegangstarie ven voor voorstellingen van podiumkunsten, musea met wisse lende tentoonstellingen, bioscoop en theater niet langer onder het algemene btw-tarief van 17,5 procent, maar onder het ver laagde tarief van 6 procent vallen. Hilversum (anp) - Een cen trale nieuwsredactie ver zorgt met ingang van 1 sep tember de programma's van Radio 1 tijdens de piekuren. Het algemeen bestuur van de NOS heeft dat zo besloten. Vijf omroepen en Teleac waren tegen het plan dat met acht stemmen tegen zes werd aange nomen. Door de keuze voor een piekurenredactie lijkt een voor lopig einde gekomen aan een discussie die vier jaar heeft ge duurd. „Een centrale nieuwsredactie zal de kwaliteit verbeteren, effi ciency verhogen en voor een grotere herkenbaarheid van de zender zorgen", zei NOS-voor- zitter André van der Louw, die het model verdedigde. De vor ming van drie clusters, zoals voorgesteld door COPRA, de programmadirecteuren van de publieke omroep, vond hij niet meer dan een tweede keus. Vol gens het clustermodel zou er voor de drie meest beluisterde momenten van de dag, 's och tends van zeven tot negen, 's middags van twaalf tot twee en 's avonds van vijf tot zeven, elk een aparte redactie komen. De ingrijpende maatregel mag de omroep niets kosten. Een projectgroep moet op korte ter mijn de financiële en personele gevolgen uitzoeken. Het gaat om in totaal tweehonderd werkne mers. In de eerste opzet zou de nieuwsredactie bestaan uit een kleine honderd mensen. AVRO, EO, KRO, NCRV, TROS en Teleac hebben hun bezwaren tegen het nu gekozen model ge houden en bleven de voorkeur geven aan het clustermodel. VA RA, VPRO, IKON en de kroonle- den van het NOS-bestuur kozen voor de centrale nieuwsredactie. Andries Knevel, radiodirecteur van de EO, wil bekijken of er iets gedaan kan worden tegen de beslissing. „Eén van de kroonle- den wist van toeten noch bla zen", aldus Knevel. Ook AVRO, KRO, NCRV en TROS beraden zich op stappen. De vijf omroe pen vrezen dat met een centrale redactie hun eigen identiteit in het gedrang komt. Het algemeen bestuur moest zich over de toekomst van Radio 1 uitspreken, omdat het dage lijks bestuur er twee weken ge leden niet was uitgekomen. De plek van de AKN-omroepen (AVRO, KRO en NCRV) in de veel beluisterde ochtendpiek leidde tot scherpe kritiek, waar door het clusterplan strandde. Hoofddoel van de reorganisatie was de herkenbaarheid van de nieuwszender voor de luisteraar te vergroten. Daarom zal op de zelfde tijdstippen op de dag het zelfde vaste team van presenta toren te horen zijn. De project groep, onder leiding van NOS- directeur Ruud Bierman, werkt de reorganisatie uit. De groep krijgt tevens de opdracht een begroting te maken voor de cen trale nieuwsredactie. Dat heeft het kabinet al op 31 maart besloten. Het besluit wordt nu op de ministeries van cultuur en financiën uitgewerkt. Met de btw-verlaging in de 'eer ste categorie', de zwaar gesubsi- eerde podiumkunsten en musea, is circa acht miljoen gulden per jaar gemoeid. Uitbreiding tot bioscopen vergt nog eens 18 mil joen gulden. In totaal dus 26 mil joen gulden, een bedrag dat de afgesproken bezuiniging op de cultuursubsidies van het regeer akkoord vrijwel ongedaan maakt. Op cultuur wordt in 1998 88 mil joen bezuinigd, waar 60 miljoen aan nieuwe subsidies tegenover staat. Daar komt nu dus nog eens 26 miljoen bij. Het is uitdrukke lijk de bedoeling dat met name bioscopen hun tarieven niet ver lagen. Het geld is hard nodig voor inves teringen in deze sector die het economisch tegenzit. Staatsse cretaris Nuis wil daarover met de sector afspraken maken. Dezelf de soort van afspraak zou ge maakt kunnen worden met de sector podiumkunsten. Staatssecretaris Vermeend vindt de dekking voor de btw-verla ging in zijn wetsvoorstel dat de btw-truc met terugwerkende kracht ongedaan maakt, en in heffing van overdrachtsbelasting bij economische eigendomsover dracht. Dat levert per jaar 300 miljoen gulden op. Het geld is verder bestemd voor belasting maatregelen die de economische structuur versterken en goed zijn voor de werkgelegenheid. Eerde re berichten dat van de 300 mil joen circa 80 miljoen bestemd zou zijn voor afschaffing van over drachtsbelasting voor werkne mers die een dichter bij het werk gelegen huis kopen, kloppen niet. Als het kabinet al hiertoe zou be sluiten, moet het geld uit een an dere pot komen. Den Haag (ANP) - De autobio grafie van Poncke Princen ver schijnt deze zomer. 'Mijn strijd baar leven', is de titel van het boek dat wordt uitgegeven bij Bzztóh. De uitgeverij stelt in het vooruit zicht dat de omstreden Princen voor het eerst in detail vertelt over zijn desertie uit het leger tij dens de politionele acties in het toenmalige Nederlands-Indië. Als voorvechter van mensenrech ten bracht Princen later jaren in Indonesische gevangenissen door. Princen bezocht eind vorig jaar Nederland. Een kamerdebat en heftige protesten gingen aan dat bezoek vooraf. Dit is het verhaal van een ko ninklijke thema. Op zondag 7 mei 1747 meldt zich Johann Se bastian Bach bij het Pruisisch koninklijk paleis te Potsdam. Bach is uit zijn woonplaats Leipzig gekomen om zijn zoon Carl Philipp Emmanuel op te zoeken, die als musicus in dienst des konings is. Bach (62) mag meteen doorlopen naar de koninklijke vertrekken. De koning weet namelijk van de komst van de grote man en zit reeds met spanning op hem te wachten. „Der alte Bach kommt!", zó wrijft de vorst zich in de han den. Koud binnen, wordt Bach door Frederik (later 'de Grote' genoemd) achter een gloednieu we Silbermann-pianoforte ge parkeerd, een toen pas ontwik keld toetsinstrument dat Bach niet kent. Maar geen nood, Bach gaat zit ten, reiskleding nog aan. De ko ning - een fanatiek fluitist en componist - pakt de ganzeveer en pent een thema neer dat hij' ogenschijnlijk uit de mouw schudt. Bach krijgt het thema voor zijn neus. Hij moet nu zijn reputatie als geniaal improvisa tor waarmaken. „Speelt u een zes-stemmige fu ga!" luidt 's konings bevel. Ter wijl het improviseren van een drie-stemmige fuga al een mees terstuk is dat bijna niemand kan volbrengen. Bach heeft het ech ter snel gezien: „Niet ieder the ma is geschikt voor een zes stemmige fuga," zo luidt zijn oordeel over het koninklijke thema. Eigenwijs negeert Bach Friedrichs thema, speelt een ei gen thema en maakt daarop een zes-stemmige fuga, zoals de ko ning verlangt. Terug in Leipzig besluit Bach toch het schier onmogelijke te proberen. Dat hij de opdracht van de koning in het paleis niet kon uitvoeren is zijn eer te na. Hij schrijft alsnog een zes-stem mig Ricercare op het koninklij ke thema, plus nog 15 canons en andere bewerkingen. Hij laat de hele zaak op eigen: kosten ste ken, zetten, drukken en inbin den in kostbaar leder. Als Musi- kalisches Opfer stuurt Bach het werk naar de koning, en onder die titel is het onsterfelijk ge worden. Natuurlijk hoopt Bach met deze investering op een vorstelijk antwoord, wellicht zelfs op een aanstelling aan het hof op zijn oude dag. Maar hij hoort er he lemaal niets op. Wel pocht de koning in later jaren, als Bach al lang dood is, op zijn 'mooie chromatische fugathema', waar op de grote Bach volgens de ko ning een acht-stemmige fuga componeerde. Overigens wordt nu aangeno men dat het beroemde thema van Das musikalische Opfer misschien alleen in de kiem af komstig is van Frederik de Gro te. Bach moet het thuis hebben gefatsoeneerd en geschikt ge maakt zodat hij er composito risch mee uit de voeten kon. Het werk is te beluisteren op een gloednieuwe opname. De Vlaamse gebroeders Kuijken (Barthold/fluit, Sigiswald/viool, Wieland/viola da gamba) en de Wallonische clavecinist Robert Kohnen maken er een schitte rende Belgische productie van. Hier en daar is de muziek wat aan de theoretische kant (niet direct geschreven als speel- en luistermuziek). Maar luister dan eens naar die heerlijke lichtvoe tige triosonate die Bach in dit werk heeft ingevlochten. (DHM/BMG 05472 77307 2) HANS ROOSEBOOM De Russische componist Modest Mussorgski (1839-1881) haalde maar net de veertig jaar. In een kort, chaotisch leven, getekend door periodieke uitspattingen van alcoholische aard, slaagde hij erin onsterfelijkheid te ver werven. Mussorgski schiep de kolossale opera Boris Godunov (de mythi sche ziel van Rusland), het spookachtige maar in zachte ly riek eindigende symfonischege- dicht Nacht op de kale berg en het virtuoze pianowerk Schilde rijen van een tentoonstelling - later populair geworden in de orkestratie van Maurice Ravel. Aan het eind van zijn leven schreef Mussorgski een autobio grafische schets. Daaruit ver woordt hij het besef dat hij als mens en als musicus volstrekt alleen was. Mussorgski's klan ken zijn weliswaar Russischer dan die van zijn collega's bij el kaar opgeteld, maar zijn vocu- balair is volstrekt eigen, volle dig 'Mussorgski'. Die eigen en tijdloze stijl, nau welijks 19e-eeuws te noemen, is goed te horen in een aantal klei nere werken die Mussorgski nog schreef: zijn liederen. Liederen en dansen van de dood, De kin derkamer en nog zes losse liede ren, waaronder het befaamde De vlo, het lied van Mefistofeles uit Goethes Faust. De Russische bas Sergei Leifer- kus heeft de ideale stem voor Mussorgski's lyriek. Eens te meer wordt bewezen wat een prachtige zangtaai het Russisch is. (Conifer/BMG 75605 51229 2) HR Van onze verslaggeefster Breda - Op 13 juli zal Cinema Chassé, de twee filmzalen van het Chassé Theater, al officieus gaan draaien. Volgens program»' meur Hetty Bosman zijn de films voor deze zomer echter onder voorbehoud geboekt, omdat het nog steeds niet helemaal zeker is dat het Chassé Theater op tijd kan worden opgeleverd. Toch wordt daar door de gemeen te, ondanks het feit dat er nog heel veel moet worden afgewerkt in het nieuwe superthéater aan de Claudius Prinsenlaan, wel vanuit gegaan. De Vlaamse musi cal Suske Wiske zou op 23 juni al moeten starten in de grote zaal met een maand durende voorstel lingenreeks. De producent, Show Projects en het Koninklijk Jeugd theater uit Antwerpen, zou er de ze week een landelijke publici teitscampagne voor moeten gaan voeren. Zonder landelijk publiek lijkt het ondoenlijk om midden in de zo mer een maand lang elke dag een vol huis (1200 stoelen) te trekken in Breda. „Wij gaan ervan uit dat het moet lukken", aldus het hoofd Chassé-programmering, Bart van Mossel, die bovendien goede hoop heeft dat het theater half juni zover klaar zal zijn dat er begonnen kan worden met in spelen en uittesten van de tech niek. Het Chassé Theater moet met Suske Wiske concurreren met acht andere Nederlandse plaat sen waar de musical na Breda ook in serie wordt gespeeld: Car ré in Amsterdam, het muziek theater in Den Haag, de Stads schouwburg in Eindhoven, en nog vijf andere theaters waaron der Stadsschouwburg Rotter dam. Op 13 juli start Cinema Chassé met de vertoning van twee actue le films: de Indië-documentaire Moeder Dao de schildpadgelij kende van Vincent van Monni kendam en Vive L'Amour van Door Anja van den Akker Met het Clingendael-rapport Bekend en onbemind uit 1993, waarin staat dat 56 procent van de ondervraagde Neder landse jongeren negatief denkt over Duitsers, móest iets gebeuren. Althans dat vond Veronica. In het Deut sche Welle Radio TV werd een bondgenoot gevonden. Het resultaat is een vierdelige programmaserie waarin Duit se en Nederlandse jongeren op zoek gaan naar eikaars voor oordelen. De titel: NLD-TV. Aan de hand van vier thema's duiken Xenomania -presentator Danny Rook en zijn Duitse colle ga Jeanine von Seenus in eikaars werelden. Rook heeft voor de ge legenheid zijn Duits bijgespij kerd en Von Seenus brabbelt een beetje Nederlands. Geheel onafhankelijk gingen bei de ploegen aan de slag. Omdat ie dere bemoeienis de spontaniteit van de onderwerpenkeuze zou verminderen, was er geen contact tijdens de opnamen. Zo portretteerden de Duitsers de 20-jarige Katinka die in het Anne Frank Huis werkt en een Duitse leerlinge aan de internationale school in Bergen (NH). De Neder landers gingen op bezoek bij een landgenoot die paraplu's beschil dert voor een Duitse fabrikant en daar grof geld mee verdient. Ook jonge Turken in Kreuzberg ko- Van onze rtv-redactie Een van de eerste programma's die Veronica in september op het scherm zal brengen na het ver trek uit het publieke bestel, is het vervolg op de succesvolle reeks Veronica Goes. Reisdoel is ditmaal Australië en Tasmanië en dus heet deze acht- delige serie Veronica Goes Down Under. De afgelopen jaren be zochten Veronica-coryfeeën de Verenigde Staten, Azië en de Ca raïben. Gewoontegetrouw zullen ver schillende bekende Veronica-ge- zichten tekenen voor de presen tatie. Onder hen Anita Witzier, Gijs Staverman, Bart de Graaff, Rick Nieman, Leontine Ruiters en Adam Curry. Ze bezoeken on der meer Darwin, Alice Springs, The Great Barrier Reef, Melbour ne en Perth. Taiwan-regisseur Tsai Ming. Liang over de leegte en ver vreemding onder jongeren in de hoofdstad Taipeh.- Voor 20 juli staat de prachtige Tunesische speelfilm Les silences du palais van Moufida Tlatli ge- programmeerd. „We hebben na de sluiting van het Filmhuis Con- cordia sinds december nog heel wat in te halen", aldus Hetty Bosman die in de twee nieuwe? filmzalen zo snel mogelijk een aantal bijzondere films, o.a. van het Filmfestival Rotterdam wil vertonen. Zij is momenteel b met het onder voorbehoud pro grammeren van het filmzomer-| programma. Vanaf september! zullen ook klassieke speelfilms inj; het kader van 100 Jaar Cinema] worden vertoond. Koningin De officiële opening van het i Chassé Theater en het daarin c genomen Cinema Chassé met zijn j twee zaaltjes vindt in november! plaats, naar verluidt in aanwe-J zigheid van Koningin Beatrix. Tijdens een zeer recente rondlei-1 ding in het nieuwe theater, waar- j aan ook een aantal mensen uit dej Bredase amateursector deelnam, kon eigenlijk niemand van de gasten zich goed voorstellen i het gebouw binnen twee maan-j den helemaal klaar zal zijn. Des-I kundigen en de schouwburgstal j zijn die mening echter wel toege-1 daan aangezien de bouw prak- j tisch is voltooid en het alleen nog] een kwestie is van afwerking.] „En dat zal heel snel gaan", aldus] Van Mossel. 0700 Tekst tv 30 Typisch techniek (tot 09.50) #00 Kernpunt, natuur- en scheikun- jevoor de basisvorming (20 50 jier befrijing ,040 (TT) Terug naar '45 „00 Tekst tv „39 Vragenuurtje in de Tweede Kamer |500 Tekst tv ,5,2 Nieuws voor doven en slecht- jorenden ,j,9 Teevee studio. Gast: Paul Ro- enmóller ,550 Sporen: Denkt u dat ik gek gen?, 3-delige serie „30 De Ren Stimpy Show, ani matieserie ,8.00 Boggle, spelletje „30 Thunderbirds, poppenserie ,300 Dave's World, comedy ,928 Ik hou van jou, verhalen van Nederlanders over de liefde 20.00 (TT) Journaal 20 24 (TT) Weeroverzicht 20.31 Meisjes in de grote stad, mu zikaal programma rond Jenny Arean en Adèle Bloemendaal 21.26 Televizier, actualiteitenrubriek 22 02 De tijd staat even stil. Van daag: Geen woning, geen kroning 22.47 Englandspiel, documentaire- serie (deel 2 en slot) 23.47 Orde op zaken, actueel maga zine over beurs en financiën 00.14 Journaal Journaal Lingo Ontbijt tv Boggle Journaal PP: Uitzending CD Kook tv Werelden: Afrikaner buiten de Encyclopedia Galactica Geschiedenis en archeologie Bijbel Hier en Nu Englandspiel Journaal (TT) ZaterdagavondLINGO Kassa Anno Joosten De rook van de vrijheid Lola da musica Dierenmanieren (TT) Journaal Nature on Track, serie: De in- e evolutie Samson, kindermagazine NLD-tv, serie over de vooroor- an Duitse en Nederlandse jonge- r elkaar. Afl. 1 (TT) 2 Vandaag, actualiteiten Touchdown!, reportage-serie Europese competitie van Ameri- I can Football e E men aan bod, evenals Moluksel jongeren uit ons land. Kraken] drugs, alle stereotypen fiel voorbij. Plus de hamvraag: heb-| ben Duitsers humor? Over het algemeen blijken Duit-I sers een leuk beeld te hebben vanl Nederlanders. Dat dit andersom! niet altijd het geval is, ondervond] de Duitse eindredactrice Suzan-1 ne Lenz aan den lijve. „Ik hebmi| nog nooit zo Duits gevoeld a' hier in Nederland", blikt ze te-] rug. „Alles bij elkaar heb ik veel] geleerd. In het begin was ik vaak] geïrriteerd over het gedrag van] Nederlanders. Ik kon niet j bepalen wat echt was en wat niet Ze doen vaak zo ontspannen. Nil heb ik een realistischer kijk op] Nederland." Woedend De Nederlandse ploeg hoorde] slechts een paar negatieve gelm-l den. Opmerkingen in de trad] van: „Hou nou eens op om de jon-] geren die in de jaren zeventig ge-1 boren zijn, als halve nazi's t schouwen." Van het rapport-ClingenW blijken de Duitsers behoorlijk] geschrokken en ook de briefkaai-1 tenactie 'Ik ben woedend', nadi] extreem-rechtse aanslag in lingen, is hard aangekomen. 1'] wat tegenaanvallen in de richti»!] van het vrolijke kaasmeisje tof tje, lijkt het inmiddels weer *1 tig aan het front. Voetballen Danny Rook (22): „Ik moet? zeggen dat ik nooit een hekel ad Duitsers heb gehad. Natuurlijk als er een voetbalwedstrijd 's ben ik heel anti-Duits. Ik ben# degelijk chauvinistisch. Kon»' ginnedag vind ik leuk bijvoor beeld, anderzijds is dat ook®8; heel burgerlijk. Prostitutie en» gemakkelijk kunnen kopen hasj vinden veel mensen typi®] Nederlandse verschijnselen. Berlijn is de hasj net zo goedk als hier en even gemakkelijk'] verkrijgen. Alleen gebeurt daar wat minder openlijk. me wel opviel is dat Duits®] meer gesloten zijn. Vooral straatinterviews merk je dat. vendien gaat het er hier; scher aah toe. En over homo! len doen ze ook moeilijker." Alles bij elkaar biedt NLD:' weinig nieuws onder de Hoogstens dat de Clingend»: soep niet zo heet wordt gege"l als hij wordt opgediend. Suza^i Lenz: „Ik denk dat het beeld11'] we nu van elkaar hebben compleet is." Nederland 2, 17.15 uur li hei ét op ttn i zij hoofstc itrj m dl Alpen ie- mtit1 Leuk, hit \ln ual hebben die knotten- L kippen daarmee te maken Ou heb schoren washed houd il don

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 16