Edal
'Ik ga
voor
Edah!
louw van mega-mesterijen in Oostburg mag
Benut sterke kanten Zeeland'
Piet Heintunnel
DE STEM
Amsterdam
lesten Duitse soldaat gevonden in Vlissingen
ratU nam\
[eukctihoj n
Met 40.000 ton laveren over de Schelde
1 Vanaf 1 mei 1995 is alleen
de nieuwe girobetaalkaart geldig.
EEFTU IETS
Grote geelpootruiter is
gezien in De Braakman
IL.0I804 - 11333^
'er Strous ziet kansen in sectoren havens, distributie en goederenoverslag:
Bouw Afzink- elementen
MB O-scholen in opstand
tegen fusieplan Ritzen
^ze week
25.- korting
>p vlees.
friki kalkoengehakt OQD
!v>'
aad van State bekrachtigt afgegeven milieuvergunningen aan Brabantse varkenshouders
Voor Nederland unieke vogel gesignaleerd
163-77511. Fox: 04163-75806:*
0NDS EN INTERKEUKENGILDE
Anders van skelet in hun achtertuin geven ring, helm en patroongordel aan kennissen
Internationale
cursus voor
VN-waarnemers
RHHH
w
1\ P RIL 1995
PUBLICATIES
1= ARRONDISSEMENTSRECHTBANK 1
fe-HERTOGENBOSCH INZAKE DE
FAILLISSEMENTSWET.
I an de arrondissementsrechtbank te 's-HertoaenJ
195 is het navolgende faillissement
I o., destijds statutair gevestigd te Valkenswaard
I rhoudende te Valkenswaard, Breda en Tilbura J
I Kamer van Koophandel te Eindhoven, onder nurf
I A.T.J. Hendrickx, Dommelseweg 20 5554 wd
I tel: 04902-14188.
1 de arrondissementsrechtbank te 's-HertogenbosJ
Schouderkarbonade
oer 500 gram -êf5" 3?5
per kilo
feuw: Boomstammetjes
l/hamrolletjes, per 4 stuks
llagere runderlapjes T Of\
fer 500 gram-W5-6.9S /z)\J
per kilo 2W&-
per kilo 43«r
rifto.
Varkenskluif
per kilo -6?®"
Oolrflp r/m 29 april ll
Wipes van Edah: Prettig winketen. Compleet assortiment. Scherpe Pr'J^%
-
ijarvan u vindt, dat or oen kleine gerubriceerde
Lrtentio voor geplaatst moet worden? Plaats dat
Lntje" dan beslist in De Stem. Tien tegen een dat uw
Ljvertentie gelezen wordt. Immers 9 van de IO
i-lezers en lezeressen pluizen week in week uit
,Kleintjes"-rubrieken na. Dat zijn elke dag vele
tienduizenden Kleintjes-lezers.
Zeeland
DINSDAG 25 APRIL 1995 DEEL 1
p-
lonze verslaggever
1 Haag/Oostburg - Niets staat de
Ibantse varkenshouders in de weg
vandaag te beginnen met de
jvan vier grote mesterijen in de
>ente Oostburg. Rechter Ligte-
[van de afdeling Bestuursrecht-
van de Raad van State heeft
•en de door B en W afgegeven
^vergunningen bekrachtigd. De
Cters beschikken al over een gel-
f bouwvergunning.
mer, maar wij hebben bij de voor
bereidingen voor de vergunningverle
ning niets kunnen vinden om de komst
van de mesterijen tegen te houden," zegt
loco-burgemeester C. Bolijn-Hertzber-
ger. „Wat dat betreft heeft het ambtelijk
apparaat goed werk geleverd." Met pijn
in het hart heeft het college de gevraagde
vergunningen moeten afgeven. „Maar
wij zouden het niet betreurd hebben als
de Raad van State toch nog iets gevon
den zou hebben om ze tegen te houden."
Vorige week donderdag nog vocht Na
tuurbeschermingsvereniging 't Duumpje
West-Zeeuws-Vlaanderen de vier ver
leende vergunningen aan bij de Raad van
State, 't Duuthpje voerde aan dat de uit
stoot van het verzurende ammoniak
schadelijk is voor natuurgebied De Bon
te Kof. Voorts leveren de vier bedrijven
veel te veel stankoverlast op voor de di
recte omgeving, aldus de vereniging.
Rechter Ligtelijn heeft alle bezwaren
verworpen.
H. van Genugten uit Best, een van de be
trokken varkenshouders, is blij met de
uitspraak. Hij vindt, die zo duidelijk dat
volgens hem 't Duumpje zal afzien van
een mogelijke bodem-procedure. Of dit
inderdaad het geval is, werd gisteravond
niet duidelijk. Vertegenwoordigers van 't
Duumpje waren voor commentaar onbe
reikbaar.
Van Genugten betreurt het negatieve
imago dat de varkenshouderij heeft. „In
Oostburg gaan wij de nieuwste methodes
hanteren. Groen Labelstallen en over
eenkomsten met nabijgelegen boeren om
van hen graan te kopen tegen een prijs
die wat boven de geldende marktprijs
ligt, waarna zij zich verplichten om onze
mest af te nemen."
„Een eerste gesprek met belangstellende
boeren hebben we al gehad. Zo ontstaat
er een soort kringloop over hele kleine
afstanden en vermijden we hoge trans
portkosten. Landschappelijk betekenen
die paar mesterijen geen aanslag op de
omgeving. Oostburg heeft 20.000 hectare
landbouwgrond. Op zo'n oppervlakte
zitten hier in Brabant zeshonderd var
kenshouders, in Oostburg hooguit vier
tot zes. Je ziet ons niet zitten," is zijn
stellige mening.
Of onmiddellijk de maximale capaciteit
wordt gebouwd, is volgens Van Genug
ten de vraag. „De aanvraag is ruim ge
weest om te voorkomen dat wij over vijf
of zes jaar weer een procedure moeten
volgen als we eventueel willen uitbrei
den."
Van onze verslaggever
Braakman - In het natuurgebied de Westgeul in De Braak
man is de voor Nederland unieke grote geelpootruiter ge
signaleerd. De vogel werd ontdekt door medewerker A.
Kind van de vogelwerkgroep van natuurbeschermingsveré-
niging de Steltkluut.
kleurenkopiJ
A4-AI forni
een grai
toegangska
UW REPROPARTNER
HAAL EN BRENG SERVICE
Het leefgebied van de grote
geelpootruiter ligt in Amerika,
maar vermoedelijk vanwege
het slechte weer in de trektijd
is deze vogel naar Eurbpa afge
dwaald. Volgens vogelkenner
A. Wieland uit Terneuzen is af
gelopen najaar vermoedelijk
dezelfde vogel al gezien in En
geland en nabij Zeebrugge. In
januari is de grote geelpootrui
ter kortstondig door enkele vo-
nomen en nu zit hij dus in De
Braakman.
Volgens Wieland gaat het om
de eerste grote geelpootruiter
die in Nederland is waargeno
men. Dat nieuws verspreidde
zich de afgelopen dagen snel
onder de Nederlandse en Bel
gische vogelaars. Die kwamen
afgelopen weekend met hon
derden tegelijk naar De Braak
man om een glimp van de vogel
[•onze verslaggever
jidelburg - Er is geen
iomst meer voor
[tuwse bedrijven die het
handarbeid en - in
pdere mate - van admi-
jstratieve dienstverlening
neten hebben.
•nakende ontslaggolf bij Phi
ls Terneuzen en de sluiting van
I Sociale Verzekeringsbank in
Meiburg, wat tachtig banen
maken duidelijk dat Zee-
|id het steeds meer moet afleg-
1 tegen de lage-lonenlanden
[ar arbeid veel goedkoper is.
nuleren
larom moet Zeeland zich gaan
(«centreren op wat het goed
1 sectoren die wel kansen
Hen, zoals de aan zeehavens
tonden industrie, logistiek,
ributie en landbouw. Dat
jielmeer gestimuleerd worden,
■luidt de belangrijkste conclu-
feuit het betoog dat districts-
puurder M. Strous hield tij-
5 de districtsvergadering van
JFNV in Middelburg,
mus zei dat het toekomstig
Komisch beleid van de pro
fetie meer gericht zal zijn op
pi aan die sectoren, daar is
fel te winnen, bijvoorbeeld ex-
t werkgelegenheid in de admi-
ftratieve en andere dienstver-
jing.
prioriteit
rous: „Meer prioriteit voor
|rk waar we in Zeeland wel
i in zijn, want alle handar-
lid verdwijnt naar goedkope
planden."
ie afbouw van driehonderd ar-
lidsplaatsen bij Philips is een
jorbeeld. We moeten meer pro
leten in positieve zin, in distri-
ftie, havens en overslagbedrij-
[n. Dit staat in een rapport dat
friet openbaar is."
ras doelde hiermee op een
•btelijk discussiestuk dat mo-
Steel besproken wordt in de
[eheten Sociaal Economische
raltants Groep, een groep
'tonder meer het provinciaal
"'tuur adviseert en waar eco-
'nie-gedeputeerde Bruinooge
HA) voorzitter van is.
We wens
Har verwachting wordt het
kals rapport met bijbehoren-
|t conclusies in de staten-zitting
I® juni besproken. Een andere
TMlusie uit dat rapport, en
par Strous het ook over had, is
oude wens van een deel van
«staten, dat er in Zeeland een
ftwkkelingsmaatschappij
Nt komen die de provinciale
™aomie gaat steunen.
P°us voelt er wel wat voor,
"delde hij, om dat fonds te la-
samenwerken met de Bra-
Ontwikkelings Maat-
pappij (BOM) die al jaren be
haal
De betonnen elementen voor de nieuwe Amsterdamse Piet Heintunnel.
Van onze verslaggever
Kallo - Het eerste van acht
enorme betonnen elementen
voor de nieuwe Amsterdamse
Piet Heintunnel vertrekt vrij
dag 5 mei vanuit het Ant
werpse Havengebied richting
Amsterdam. Het 40.000 ton
wegende gevaarte wordt door
vier slepers en een duwboot
over de Schelde naar de
Noordzee geloodsd. Vandaar
trekken twee zeeslepers het
tunnelelement verder.
De acht holle tunneldozen, die
lijken op reusachtige sigarenkis
ten, zijn 157 meter lang, 31 meter
breed en 8 meter hoog. Ze moeten
vervoerd worden over een af
stand van ongeveer driehonderd
kilometer. Afhankelijk van de
omstandigheden duurt de reis
telkens tussen de zestig en zeven
tig uur.
De tunnelelementen zijn de afge
lopen paar jaar gebouwd door
een Belgische aannemerscombi
natie in een bouwdok bij Verre
broek op de Linkeroever. Daar
werden destijds ook de elementen
voor de Liefkenshoektunnel ver
vaardigd. De onderdelen kwa
men begin dit jaar gereed. De af
gelopen weken zijn de eleirfenten
waterdicht gemaakt. Vervolgens
is het bouwdok onder water gezet
om de elementen vlot te krijgen.
Vorige week werd het eerste ele
ment uit het bouwdok gesleept en
afgemeerd aan een steiger in het
Doeldok.
Daar worden de elementen klaar
gemaakt voor het zeetransport.
De maand mei is niet toevallig
gekozen.' Dsn zijn de weersom
standigheden namelijk door
gaans het best. De tunnelelemen
ten zijn berekend op golven van
twee tot drie meter. Zijn de gol
ven hoger dan vijf meter, dan
komt het transport pas echt in de
problemen.
Volgens schema verlaat het eerste,
tunnelelement op 5 mei één uur
voor hoog water de Kallosluis.
Vanaf de dijken langs de Wester-
schelde zal van het transport ove
rigens weinig te zien zijn. De ko
lossen komen amper 25 centime
ter boven het water uit.
Via de Westerschelde, Noordzee
en Noordzeekanaal arriveren de
gevaarten uiteindelijk aan de Su-
matrakade in Amsterdam, waar
ze gereed worden gemaakt voor
het afzinken. Het laatste element
wordt daar in de loop van .juli
verwacht, waarna het echte pre
cisiewerk moet beginnen.
I™ onze verslaggever
1 hssingen - Inwoners van
rissingen zijn bij graafwerk-
j 'Mnheden in hun achtertuin
Irauit op de resten van een
rUtse soldaat uit de Tweede
t Heldoorlog. Rond het ge-
feeltelijk aanwezige skelet
T gen een helm, patroongordel
munitie en ring.
gemeentelijke archiefdienst
tart e'n<^ Vor'êe week Pas °P
Pgte van de vondst twee weken
I eer. De ring was toen al een
aan kennis van de vinders meege
geven, de helm en patroongordel
aan een andere kennis.
De Gravendienst van de Land
macht is niet zo blij met de gang
van zaken in Vlissingen. „Nor
male procedure is dat men bij
aantreffen van stoffelijke resten
de politie waarschuwt. Wat hier
is gebeurt kan eigenlijk niet. Het
verkleint bovendien de kans om
de identiteit van het stoffelijk
overschot vast te stellen," zegt
een woordvoerder van de dienst.
Volgens gemeente-archivaris A.
Meerman zijn de botresten, rug
wervels en een gedeelte van een
hand, inmiddels overgebracht
naar de plaatselijke begraaf
plaats. Dinsdagochtend buigt hij
zich over de ring en hoopt dan
aan de hand van eventuele in
scripties de identiteit van de
Duitse soldaat te kunnen achter
halen. De Vlissingse gemeente
archivaris beschikt over lijsten
van Duitse soldaten die ter plek
ke zijn begraven.
„Tussen 1 en 4 november zijn hier
de geallieerden geland. Er is toen
met name in de binnenstad be
hoorlijk strijd geleverd. Het bui
tengebied was onder water gezet.
Daaróm zijn op twee locaties in
de binnenstad noodbegraafplaat-
sen ingericht. Die bevinden zich
even ten zuiden en even ten noor
den van de straat waar nu resten
zijn gevonden. Op de ene plaats
zijn 22 Duitsers begraven, op de
andere 47." Uit oude stukken die
Meerman heeft bestudeerd, bleek
dat de stoffelijke resten, op drie
na, in juni 1947 zijn overgebracht
naar de Duitse begraafplaats in
Venray. „Het opmerkelijke is dat
de identiteit bij het begraven in
1944 voor tachtig procent bekend
was. In 1947 was dat percentage
een stuk lager, wist men niet goed
meer wie wie was."
Meerman acht het belangrijk te
proberen aan de hand van de lijs
ten de nu gevonden resten te
identificeren, onder meer om f-
indien mogelijk - de nabestaan
den in te lichten. „De Graven
dienst van Defensie heeft daar
voor een procedure," aldus de ge
meente-archivaris.
Van onze verslaggever
Ossendrecht - Bij het Cen
trum voor Vredesopleidingen
(CW) in de Wilhelminakazer-
ne in Ossendrecht begint
maandag 2 mei de eerste in
ternationale cursus voor VN-
waarnemers.
Het gaat om een zogenaamde pi-
lotcursus die alleen bedoeld is
voor Nederlandse aspirant-waar-
nemers. Pas begin 1996 is de cur
sus opengesteld voor buitenlandse
militairen. De cursussen worden
gegeven door militairen van het
CVV en de vliegbasis Woensd-
recht. Nederlandse militairen die
in VN-verband worden uitgezon
den, worden al enkele jaren bij het
CW voorbereid op hun taak. Vol
gens CW-commandant overste
H. Noordhoek is er belangstelling
van militairen uit de buurlanden
en het voormalige Oostblok om de
cursus te kunnen volgen.
gelaars op Walcheren waarge- op te vangen.
Van onze verslaggever
Middelburg/Goes - Vijftig scholen voor middelbaar bèroepson-
derwijs (MBO) ballen morgen in Den Haag opnieuw de vuist te
gen minister Ritzen van Onderwijs.
Ze zijn stuk voor stuk fel gekant
tegen zijn voornemen de scholen
gedwongen te laten fuseren met
andere (MBO-)instituten. Dat is
tegen de afspraken in het Regeer
akkoord en staat haaks op de
Grondwet, is hun mening.
Tot de protesterende scholen be
horen onder meer het Ooster-
schelde College in Goes en Delta
College Zeeland in Middelburg.
Het verzet op deze grote schaal -
de vijftig scholen tellen samen
honderdduizend leerlingen - is
een eendrachtig initiatief van
vier directeuren onder wie P.
Peeters (Florijn College in Breda)
en G. Selten (De Rooi Pannen in
Tilburg).
„Dat zijn monstrueus grote scho
len die onbestuurbaar zullen zijn
met in de meeste gevallen tien
tot twaalfduizend leerlingen die
letterlijk en figuurlijk zullen ver
dwalen," zei directeur Peeters
van het Bredase college gisteren
namens zijn collega's, „Onze
scholen hebben met gemiddeld
tweeduizend leerlingen een om
vang van meer menselijke maat
en dat willen we zo houden."
De plannen van Ritzen zijn zeker
niet nieuw, maar volgende week
behandelt de Tweede Kamer zijn
wetsontwerp om MBO-scholen te
dwingen op te gaan in zogeheten
Regionale Opleidingscentra
(ROC's) en dus besloten de scho
len tot een bliksemactie.
Peeters zei gisteren dat de MBO-
scholen desnoods naar de rechter
stappen om het wetsontwerp te
gen te houden. Hij denkt dat er
veel meer dan 50 van de in totaal
130 MBO-scholen in ons land te
gen de plannen van Ritzen zijn.
ADVERTENTIE
K
91 23456
wan aUt
JggS&s ha looiuöuüa
tMflduUnlnt
dttttm v'...
528021<9123456<
21
Met een groot bord wordt in een dok bij Verrebroek op de Linkeroever in Antwerpen aangegeven
waar de elementen voor de tunnel gebouwd zijn. foto's wim kooijman
De Piet Heintunnel wordt een
1500 meter lange verbinding on
der het IJ. De elementen omvat
ten elk vier tunnelbuizen, name
lijk twee voor het wegverkeer,
een tramkoker en een dienst- en
noodgang.
Als alles goed gaat kunnen de in
genieurs nog voor het eind van
het jaar met droge voeten door de
tunnel wandelen. In 1997 moet de
verbinding voor het verkeer wor
den opengesteld.
In januari van dit jaar is de nieuwe girobetaalkaart geïntroduceerd. Per 1 mei 1995
is alleen deze nieuwe girobetaalkaart nog geldig. Dat betekent dus dat de oude giro
betaalkaarten in zowel binnen- als buitenland niet meer geaccepteerd worden. Mocht u
nog oude girobetaalkaarten hebben, dan kunt u die gewoon tot 1 mei gebruiken en
daarna vernietigen. Gebruikt u girobetaalkaarten en heeft u nog
geen nieuwe ontvangen? Bel dan de afdeling Klantenservice van
uw girokantoor. Het telefoonnummer staat op uw afrekening. POSTBANK