Edal 'Ik ga voor Edah! louw van mega-mesterijen in Oostburg mag Benut sterke kanten Zeeland' Piet Heintunnel DE STEM Amsterdam lesten Duitse soldaat gevonden in Vlissingen ratU nam\ [eukctihoj n Met 40.000 ton laveren over de Schelde 1 Vanaf 1 mei 1995 is alleen de nieuwe girobetaalkaart geldig. EEFTU IETS Grote geelpootruiter is gezien in De Braakman IL.0I804 - 11333^ 'er Strous ziet kansen in sectoren havens, distributie en goederenoverslag: Bouw Afzink- elementen MB O-scholen in opstand tegen fusieplan Ritzen ^ze week 25.- korting >p vlees. friki kalkoengehakt OQD !v>' aad van State bekrachtigt afgegeven milieuvergunningen aan Brabantse varkenshouders Voor Nederland unieke vogel gesignaleerd 163-77511. Fox: 04163-75806:* 0NDS EN INTERKEUKENGILDE Anders van skelet in hun achtertuin geven ring, helm en patroongordel aan kennissen Internationale cursus voor VN-waarnemers RHHH w 1\ P RIL 1995 PUBLICATIES 1= ARRONDISSEMENTSRECHTBANK 1 fe-HERTOGENBOSCH INZAKE DE FAILLISSEMENTSWET. I an de arrondissementsrechtbank te 's-HertoaenJ 195 is het navolgende faillissement I o., destijds statutair gevestigd te Valkenswaard I rhoudende te Valkenswaard, Breda en Tilbura J I Kamer van Koophandel te Eindhoven, onder nurf I A.T.J. Hendrickx, Dommelseweg 20 5554 wd I tel: 04902-14188. 1 de arrondissementsrechtbank te 's-HertogenbosJ Schouderkarbonade oer 500 gram -êf5" 3?5 per kilo feuw: Boomstammetjes l/hamrolletjes, per 4 stuks llagere runderlapjes T Of\ fer 500 gram-W5-6.9S /z)\J per kilo 2W&- per kilo 43«r rifto. Varkenskluif per kilo -6?®" Oolrflp r/m 29 april ll Wipes van Edah: Prettig winketen. Compleet assortiment. Scherpe Pr'J^% - ijarvan u vindt, dat or oen kleine gerubriceerde Lrtentio voor geplaatst moet worden? Plaats dat Lntje" dan beslist in De Stem. Tien tegen een dat uw Ljvertentie gelezen wordt. Immers 9 van de IO i-lezers en lezeressen pluizen week in week uit ,Kleintjes"-rubrieken na. Dat zijn elke dag vele tienduizenden Kleintjes-lezers. Zeeland DINSDAG 25 APRIL 1995 DEEL 1 p- lonze verslaggever 1 Haag/Oostburg - Niets staat de Ibantse varkenshouders in de weg vandaag te beginnen met de jvan vier grote mesterijen in de >ente Oostburg. Rechter Ligte- [van de afdeling Bestuursrecht- van de Raad van State heeft •en de door B en W afgegeven ^vergunningen bekrachtigd. De Cters beschikken al over een gel- f bouwvergunning. mer, maar wij hebben bij de voor bereidingen voor de vergunningverle ning niets kunnen vinden om de komst van de mesterijen tegen te houden," zegt loco-burgemeester C. Bolijn-Hertzber- ger. „Wat dat betreft heeft het ambtelijk apparaat goed werk geleverd." Met pijn in het hart heeft het college de gevraagde vergunningen moeten afgeven. „Maar wij zouden het niet betreurd hebben als de Raad van State toch nog iets gevon den zou hebben om ze tegen te houden." Vorige week donderdag nog vocht Na tuurbeschermingsvereniging 't Duumpje West-Zeeuws-Vlaanderen de vier ver leende vergunningen aan bij de Raad van State, 't Duuthpje voerde aan dat de uit stoot van het verzurende ammoniak schadelijk is voor natuurgebied De Bon te Kof. Voorts leveren de vier bedrijven veel te veel stankoverlast op voor de di recte omgeving, aldus de vereniging. Rechter Ligtelijn heeft alle bezwaren verworpen. H. van Genugten uit Best, een van de be trokken varkenshouders, is blij met de uitspraak. Hij vindt, die zo duidelijk dat volgens hem 't Duumpje zal afzien van een mogelijke bodem-procedure. Of dit inderdaad het geval is, werd gisteravond niet duidelijk. Vertegenwoordigers van 't Duumpje waren voor commentaar onbe reikbaar. Van Genugten betreurt het negatieve imago dat de varkenshouderij heeft. „In Oostburg gaan wij de nieuwste methodes hanteren. Groen Labelstallen en over eenkomsten met nabijgelegen boeren om van hen graan te kopen tegen een prijs die wat boven de geldende marktprijs ligt, waarna zij zich verplichten om onze mest af te nemen." „Een eerste gesprek met belangstellende boeren hebben we al gehad. Zo ontstaat er een soort kringloop over hele kleine afstanden en vermijden we hoge trans portkosten. Landschappelijk betekenen die paar mesterijen geen aanslag op de omgeving. Oostburg heeft 20.000 hectare landbouwgrond. Op zo'n oppervlakte zitten hier in Brabant zeshonderd var kenshouders, in Oostburg hooguit vier tot zes. Je ziet ons niet zitten," is zijn stellige mening. Of onmiddellijk de maximale capaciteit wordt gebouwd, is volgens Van Genug ten de vraag. „De aanvraag is ruim ge weest om te voorkomen dat wij over vijf of zes jaar weer een procedure moeten volgen als we eventueel willen uitbrei den." Van onze verslaggever Braakman - In het natuurgebied de Westgeul in De Braak man is de voor Nederland unieke grote geelpootruiter ge signaleerd. De vogel werd ontdekt door medewerker A. Kind van de vogelwerkgroep van natuurbeschermingsveré- niging de Steltkluut. kleurenkopiJ A4-AI forni een grai toegangska UW REPROPARTNER HAAL EN BRENG SERVICE Het leefgebied van de grote geelpootruiter ligt in Amerika, maar vermoedelijk vanwege het slechte weer in de trektijd is deze vogel naar Eurbpa afge dwaald. Volgens vogelkenner A. Wieland uit Terneuzen is af gelopen najaar vermoedelijk dezelfde vogel al gezien in En geland en nabij Zeebrugge. In januari is de grote geelpootrui ter kortstondig door enkele vo- nomen en nu zit hij dus in De Braakman. Volgens Wieland gaat het om de eerste grote geelpootruiter die in Nederland is waargeno men. Dat nieuws verspreidde zich de afgelopen dagen snel onder de Nederlandse en Bel gische vogelaars. Die kwamen afgelopen weekend met hon derden tegelijk naar De Braak man om een glimp van de vogel [•onze verslaggever jidelburg - Er is geen iomst meer voor [tuwse bedrijven die het handarbeid en - in pdere mate - van admi- jstratieve dienstverlening neten hebben. •nakende ontslaggolf bij Phi ls Terneuzen en de sluiting van I Sociale Verzekeringsbank in Meiburg, wat tachtig banen maken duidelijk dat Zee- |id het steeds meer moet afleg- 1 tegen de lage-lonenlanden [ar arbeid veel goedkoper is. nuleren larom moet Zeeland zich gaan («centreren op wat het goed 1 sectoren die wel kansen Hen, zoals de aan zeehavens tonden industrie, logistiek, ributie en landbouw. Dat jielmeer gestimuleerd worden, ■luidt de belangrijkste conclu- feuit het betoog dat districts- puurder M. Strous hield tij- 5 de districtsvergadering van JFNV in Middelburg, mus zei dat het toekomstig Komisch beleid van de pro fetie meer gericht zal zijn op pi aan die sectoren, daar is fel te winnen, bijvoorbeeld ex- t werkgelegenheid in de admi- ftratieve en andere dienstver- jing. prioriteit rous: „Meer prioriteit voor |rk waar we in Zeeland wel i in zijn, want alle handar- lid verdwijnt naar goedkope planden." ie afbouw van driehonderd ar- lidsplaatsen bij Philips is een jorbeeld. We moeten meer pro leten in positieve zin, in distri- ftie, havens en overslagbedrij- [n. Dit staat in een rapport dat friet openbaar is." ras doelde hiermee op een •btelijk discussiestuk dat mo- Steel besproken wordt in de [eheten Sociaal Economische raltants Groep, een groep 'tonder meer het provinciaal "'tuur adviseert en waar eco- 'nie-gedeputeerde Bruinooge HA) voorzitter van is. We wens Har verwachting wordt het kals rapport met bijbehoren- |t conclusies in de staten-zitting I® juni besproken. Een andere TMlusie uit dat rapport, en par Strous het ook over had, is oude wens van een deel van «staten, dat er in Zeeland een ftwkkelingsmaatschappij Nt komen die de provinciale ™aomie gaat steunen. P°us voelt er wel wat voor, "delde hij, om dat fonds te la- samenwerken met de Bra- Ontwikkelings Maat- pappij (BOM) die al jaren be haal De betonnen elementen voor de nieuwe Amsterdamse Piet Heintunnel. Van onze verslaggever Kallo - Het eerste van acht enorme betonnen elementen voor de nieuwe Amsterdamse Piet Heintunnel vertrekt vrij dag 5 mei vanuit het Ant werpse Havengebied richting Amsterdam. Het 40.000 ton wegende gevaarte wordt door vier slepers en een duwboot over de Schelde naar de Noordzee geloodsd. Vandaar trekken twee zeeslepers het tunnelelement verder. De acht holle tunneldozen, die lijken op reusachtige sigarenkis ten, zijn 157 meter lang, 31 meter breed en 8 meter hoog. Ze moeten vervoerd worden over een af stand van ongeveer driehonderd kilometer. Afhankelijk van de omstandigheden duurt de reis telkens tussen de zestig en zeven tig uur. De tunnelelementen zijn de afge lopen paar jaar gebouwd door een Belgische aannemerscombi natie in een bouwdok bij Verre broek op de Linkeroever. Daar werden destijds ook de elementen voor de Liefkenshoektunnel ver vaardigd. De onderdelen kwa men begin dit jaar gereed. De af gelopen weken zijn de eleirfenten waterdicht gemaakt. Vervolgens is het bouwdok onder water gezet om de elementen vlot te krijgen. Vorige week werd het eerste ele ment uit het bouwdok gesleept en afgemeerd aan een steiger in het Doeldok. Daar worden de elementen klaar gemaakt voor het zeetransport. De maand mei is niet toevallig gekozen.' Dsn zijn de weersom standigheden namelijk door gaans het best. De tunnelelemen ten zijn berekend op golven van twee tot drie meter. Zijn de gol ven hoger dan vijf meter, dan komt het transport pas echt in de problemen. Volgens schema verlaat het eerste, tunnelelement op 5 mei één uur voor hoog water de Kallosluis. Vanaf de dijken langs de Wester- schelde zal van het transport ove rigens weinig te zien zijn. De ko lossen komen amper 25 centime ter boven het water uit. Via de Westerschelde, Noordzee en Noordzeekanaal arriveren de gevaarten uiteindelijk aan de Su- matrakade in Amsterdam, waar ze gereed worden gemaakt voor het afzinken. Het laatste element wordt daar in de loop van .juli verwacht, waarna het echte pre cisiewerk moet beginnen. I™ onze verslaggever 1 hssingen - Inwoners van rissingen zijn bij graafwerk- j 'Mnheden in hun achtertuin Irauit op de resten van een rUtse soldaat uit de Tweede t Heldoorlog. Rond het ge- feeltelijk aanwezige skelet T gen een helm, patroongordel munitie en ring. gemeentelijke archiefdienst tart e'n<^ Vor'êe week Pas °P Pgte van de vondst twee weken I eer. De ring was toen al een aan kennis van de vinders meege geven, de helm en patroongordel aan een andere kennis. De Gravendienst van de Land macht is niet zo blij met de gang van zaken in Vlissingen. „Nor male procedure is dat men bij aantreffen van stoffelijke resten de politie waarschuwt. Wat hier is gebeurt kan eigenlijk niet. Het verkleint bovendien de kans om de identiteit van het stoffelijk overschot vast te stellen," zegt een woordvoerder van de dienst. Volgens gemeente-archivaris A. Meerman zijn de botresten, rug wervels en een gedeelte van een hand, inmiddels overgebracht naar de plaatselijke begraaf plaats. Dinsdagochtend buigt hij zich over de ring en hoopt dan aan de hand van eventuele in scripties de identiteit van de Duitse soldaat te kunnen achter halen. De Vlissingse gemeente archivaris beschikt over lijsten van Duitse soldaten die ter plek ke zijn begraven. „Tussen 1 en 4 november zijn hier de geallieerden geland. Er is toen met name in de binnenstad be hoorlijk strijd geleverd. Het bui tengebied was onder water gezet. Daaróm zijn op twee locaties in de binnenstad noodbegraafplaat- sen ingericht. Die bevinden zich even ten zuiden en even ten noor den van de straat waar nu resten zijn gevonden. Op de ene plaats zijn 22 Duitsers begraven, op de andere 47." Uit oude stukken die Meerman heeft bestudeerd, bleek dat de stoffelijke resten, op drie na, in juni 1947 zijn overgebracht naar de Duitse begraafplaats in Venray. „Het opmerkelijke is dat de identiteit bij het begraven in 1944 voor tachtig procent bekend was. In 1947 was dat percentage een stuk lager, wist men niet goed meer wie wie was." Meerman acht het belangrijk te proberen aan de hand van de lijs ten de nu gevonden resten te identificeren, onder meer om f- indien mogelijk - de nabestaan den in te lichten. „De Graven dienst van Defensie heeft daar voor een procedure," aldus de ge meente-archivaris. Van onze verslaggever Ossendrecht - Bij het Cen trum voor Vredesopleidingen (CW) in de Wilhelminakazer- ne in Ossendrecht begint maandag 2 mei de eerste in ternationale cursus voor VN- waarnemers. Het gaat om een zogenaamde pi- lotcursus die alleen bedoeld is voor Nederlandse aspirant-waar- nemers. Pas begin 1996 is de cur sus opengesteld voor buitenlandse militairen. De cursussen worden gegeven door militairen van het CVV en de vliegbasis Woensd- recht. Nederlandse militairen die in VN-verband worden uitgezon den, worden al enkele jaren bij het CW voorbereid op hun taak. Vol gens CW-commandant overste H. Noordhoek is er belangstelling van militairen uit de buurlanden en het voormalige Oostblok om de cursus te kunnen volgen. gelaars op Walcheren waarge- op te vangen. Van onze verslaggever Middelburg/Goes - Vijftig scholen voor middelbaar bèroepson- derwijs (MBO) ballen morgen in Den Haag opnieuw de vuist te gen minister Ritzen van Onderwijs. Ze zijn stuk voor stuk fel gekant tegen zijn voornemen de scholen gedwongen te laten fuseren met andere (MBO-)instituten. Dat is tegen de afspraken in het Regeer akkoord en staat haaks op de Grondwet, is hun mening. Tot de protesterende scholen be horen onder meer het Ooster- schelde College in Goes en Delta College Zeeland in Middelburg. Het verzet op deze grote schaal - de vijftig scholen tellen samen honderdduizend leerlingen - is een eendrachtig initiatief van vier directeuren onder wie P. Peeters (Florijn College in Breda) en G. Selten (De Rooi Pannen in Tilburg). „Dat zijn monstrueus grote scho len die onbestuurbaar zullen zijn met in de meeste gevallen tien tot twaalfduizend leerlingen die letterlijk en figuurlijk zullen ver dwalen," zei directeur Peeters van het Bredase college gisteren namens zijn collega's, „Onze scholen hebben met gemiddeld tweeduizend leerlingen een om vang van meer menselijke maat en dat willen we zo houden." De plannen van Ritzen zijn zeker niet nieuw, maar volgende week behandelt de Tweede Kamer zijn wetsontwerp om MBO-scholen te dwingen op te gaan in zogeheten Regionale Opleidingscentra (ROC's) en dus besloten de scho len tot een bliksemactie. Peeters zei gisteren dat de MBO- scholen desnoods naar de rechter stappen om het wetsontwerp te gen te houden. Hij denkt dat er veel meer dan 50 van de in totaal 130 MBO-scholen in ons land te gen de plannen van Ritzen zijn. ADVERTENTIE K 91 23456 wan aUt JggS&s ha looiuöuüa tMflduUnlnt dttttm v'... 528021<9123456< 21 Met een groot bord wordt in een dok bij Verrebroek op de Linkeroever in Antwerpen aangegeven waar de elementen voor de tunnel gebouwd zijn. foto's wim kooijman De Piet Heintunnel wordt een 1500 meter lange verbinding on der het IJ. De elementen omvat ten elk vier tunnelbuizen, name lijk twee voor het wegverkeer, een tramkoker en een dienst- en noodgang. Als alles goed gaat kunnen de in genieurs nog voor het eind van het jaar met droge voeten door de tunnel wandelen. In 1997 moet de verbinding voor het verkeer wor den opengesteld. In januari van dit jaar is de nieuwe girobetaalkaart geïntroduceerd. Per 1 mei 1995 is alleen deze nieuwe girobetaalkaart nog geldig. Dat betekent dus dat de oude giro betaalkaarten in zowel binnen- als buitenland niet meer geaccepteerd worden. Mocht u nog oude girobetaalkaarten hebben, dan kunt u die gewoon tot 1 mei gebruiken en daarna vernietigen. Gebruikt u girobetaalkaarten en heeft u nog geen nieuwe ontvangen? Bel dan de afdeling Klantenservice van uw girokantoor. Het telefoonnummer staat op uw afrekening. POSTBANK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 11