r
DE STEM
>rder Alitalia verhoogt produktie Fokker
S komen op 76 miljoen winst
voor
tribunaal
Familieconcern SHY haalt
632 miljoen nettowinst
Expediteur Frans Maas wil textieltransport kwijt
Dollar blijft licht stijgen
and KORT
erland
amil-rebellen aan]
lardag Hitier
xecuties
Tsjernobyl
Turken'
|en Bosnië
J die voor het VN-Tribunaal voor
■dels zijn 22 vermeende oorlogs-
|ing gesteld.
TGIFTE TENDERSYSTEEM
AATSLENING1993
'RIL 2003
jchtvaartmaatschappij Italië bestelt 15 toestellen van het type F-70
jslonken reizigersvervoer levert meer op; goederenpoot klimt uit het dal
Dp vm °mzet van 6 miljard.
A5
ECONOMIE KORT
'Onderzoek Endemol, Veronica en RTL'
Handelaren in illegale cd's opgepakt
EU en Canada tekenen heilbot-akkoord
Zes jaar cel voor Robeco-boekhouder
Rechtbank wijst claim na bezetting af
Elektronische belastingaangifte toegestaan
Orco Bank weer op winst
G 22 APRIL 1995
am.opnieuw 400 soldateri
totale aantal teruggetrntJ
'uren van september vorij
h achter in Noord-IerlanH
1400 soldaten terug.
bnse marine hebben twee'
bten. Ook bases aan de kust
In getroffen. Of er slachtof-
Imet bekend.
leger sinds de guerrillastrii-
■raken en het bestand, dat
fen, naar de prullenmand
sinds 1983 voor een Tamil-
Ika.
ebben donderdagnacht in
.herdacht. De politie arres-
Brandenburg, de deelstaat
hrlijn ligt. In Neurenberg]
J Zij verstoorden de herden-1
«door de Amerikanen vijftig»
ïterwalde kwam het tot een
Imonstranten, die betoogden
■heeft gisteren gezegd zeer
lë, waar dit jaar al circa
I. In een eerste reactie ver-''
Londen dat de stijging van 1
4 is aan een toename van de
een zo korte periode zoveel
bië. Tijdens de processen die
'-:J zouden internationale
leeft de wereldgemeenschap j
miljard gulden over de brug
lobyl te kunnen sluiten,
luiting, het vinden van nieuw
Compensatie van dure gasim-
I tussen de landen van de
|van zeven meest geïndustria-
vorig jaar dat voorwaarde
1 van Tsjernobyl is.
Sanningen binnen de Turkse
pen mogelijk te spreken. Dat
tussen minister Dijkstal
(Buitenlandse Zaken) en
[gisteren.
heerst in de Turkse gemeen
omen uit Duitsland van het
Ie oprichtingsvergadering van
leek in Den Haag. De Turkse
alles aan te doen om de
I re rrï
osnië wordt sinds donderdag
Jmers telden 1.700 granaatex-
een smalle maar belangrijke
I gebied in Bosnië en Kroatië
|erviër Dusan Tadic, die in
nkort overgedragen aan het
lë in Den Haag.
;jn bekend gemaakt. Tadic wordt
I Bosnië.
Etum niet bekendgemaakt, maar
is al begonnen met de voorberei-
gevangen in München. Hij zal
Iciaal beveiligde gevangenis in
I VN-veiligheidsagenten zal wor-
Iribunaal te kunnen overdragen,
Sale wet aangenomen,
kr in München aangehouden op
Jlgens ooggetuigen heeft Tadic als
Isnië zeker tien moslim-gevange-
It beruchte incident waarbij een
Ikels van een andere, bewusteloze
|le twee plus een derde gevangene
yste internationale berechting van,
van Neurenberg en Tokyo na
flENTIE)1
00 uur via banken en commissionairs
ving vastgesteld volgens het
irdt het uitstaande bedrag van de lening
iteld, gehele of gedeeltelijke vervroegde
gestaan
^ar bij banken en commissionairs
I 10.000,- op te openen rekeningen
Ministerie van Financiën
Economie
verslaggever
..Amsterdam - Fokker
ye produktie licht verho-
[na de Nederlandse vlieg-
joiiwer een grote order
Italiaanse nationale
|(vaartmaatschappij Ali-
heeft binnengesleept,
jjüa heeft 15 toestellen
bet type Fokker 70 be-
liiiegtuigen met een waarde
[ram een half miljard gulden
j bij een leasemaatschappij
Kaï geplaatst, zodat ze niet
van Fokker druk-
Üersteld mag worden dat
|5. de financieringsmaat-
van Daimler-Benz, de
Bén zal afnemen. Fokker
lilt echter niet bevestigen,
liider is een welkome afwisse-
de reeks van deprime-
fc berichten, die Fokker de
e maanden moest afgeven.
Iltdrijf lijdt al twee jaar 450
De Fokker 70.
miljoen gulden verlies, miste een
grote SAS-order en moest lijd
zaam toezien dat de eerste Fok
ker 100-klant Swissair haar Ne
derlandse toestellen van de hand
doet.
Lid van de raad van bestuur B.
Dijkhuizen zei gisteren daarom
enthousiast 'dat een luchtvaart,
maatschappij van het kaliber
Alitalia te mogen verwelkomen
een groot succes is voor Fokker'.
Het bedrijf hoopt dat er in de toe
komst nieuwe orders volgen.
Woordvoerder L. Steyn zei giste
ren in een toelichting dat de pro
duktie van de jet-line zal worden
verhoogd van 33 naar 39 exem
plaren. „De Fokker-70-klanten
willen heel graag dat hun vlieg
tuigen snel worden geleverd."
Samen met de Fokker 50 komt
Fokker zowel in 1995 als 1996 op
een produktie van 54 stuks.
Die verhoging zal echter geen ge
volgen hebben voor de nieuwste
reorganisatie, die 1760 arbeids
plaatsen kost. „Met onze nieuwe
produktiemethoden kunnen wij
schommelingen binnen de ge
wenste organisatie opvangen",
zei Steyn.
Met zware steun van moeder
Daimler-Benz en Dasa is de order
met een geschatte waarde van
ruim een half miljard gulden bin
nengehaald, nadat eerder een
mega-order van SAS voor 35 toe
stellen op het nippertje werd ge
mist.
Een zware delegatie onder lei
ding van Dasa-baas en aanstaan
de Daimler-topman Schrempp
bezocht vorige week nog Alitalia
om Fokker-president B. van
Schaik bij te staan,
Alitalia verkoos de Fokker 70 bo
ven de Avro RJ70 en RJ85 van de
Britse concurrent British Ae
rospace. De Fokker zou beter
passen in het systeem van de Ita
lianen. Bovendien levert de Fok
ker 70 beduidend lagere opera
tionele kosten op dan de Britse
concurrent, die wel een lagere
aanschafprijs biedt. Ook prijst
Alitalia de 'excellente betrouw
baarheid' van het Nederlandse
toestel.
Alitalia wil met de Fokkers
luchthavens zowel binnen als
buiten Italië gaan bedienen. De
groei van het regionale netwerk
is groot, wat Fokker doet hopen
in de toekomst nog meer straal
vliegtuigen te kunnen verkopen.
De Britten hebben zware midde
len ingezet om de order binnen te
halen. Zo zouden zij hebben toe
gezegd dat Alenia, eveneens een
Italiaans overheidsbedrijf, tien
jaar lang 300 arbeidsplaatsen aan
compensatieorders tegemoet
mocht zien.
Steyn stelde desgevraagd dat
Fokker geen compensatie zal bie
den. „Wat de Britten deden was
volkomen illegaal. Het is strikt
verboden om voor civiele vlieg
tuigorders compensatie te bie
den."
De woordvoerster van Alitalia,
M. Bergmanin, hield zich op de
vlakte. „Ik ben niet op de hoogte
van de details van de overeen
komst."
bedrijf lijdt al twee jaar 450 maatschappij van het kaliber willen heel graag dat hun vlieg- schommelingen binnen de ge- baarheid' van het
ponze redactie economie
- De Nederlandse
Jwrwegen hebben vorig
reen 'structureel herstel'
Jigemaakt. „Het begint er-
i,te lijken dat er een behoor-
fundament onder NS
|at," zei topman drs. R. den
i gisteren bij de presen
ile van de cijfers over
ji'A.Het op een verzelfstandi-
fcj afstevenende vervoerbedrijf
pit vorig jaar een winst be
ll van 76 miljoen tegen een
lesvan 62 miljoen in 1993.
ijens Den Besten is het resul
ts op een omzet vorig jaar van
|:,1 miljard, echter nog lang niet
■..doende om op eigen benen te
|3 vervoerden minder mensen -
'al studenten en dienstplich-
a - maar hielden daar meer
(él aan over. Mede als gevolg
i door het Rijk opgelegde
fceisverhoging van 6 procent
Mkhet aantal reizigerskilome-
B met ruim 2 procent tot 14,4
Ibard terwijl de omzet in deze
fitor ruim 7 procent steeg tot
li miljard. NS Cargo, de goede-
iiipoot, vervoerde na 'heel, heel,
|sl lange tijd', aldus Den Bes-
meer goederen. Het spoor
zette 17,8 miljoen ton, ruim 6
wat meer dan in 1993. Cargo
Irt desondanks het jaar af met
I® verlies van 'enkele miljoe-
■Hudenten
lat bedrijfsresultaat verbeterde
pig jaar van 247 miljoen tot
P miljoen. De lasten namen,
lade door een acquisitie, toe van
|Mi5 miljard tot 4,7 miljard.
I"11 jaar verwachten de NS als
l van de invoering eind vo-
IjWarvan de nieuwe studenten
pan minder mensen te vervoe-
r!' Het aantal reizigerskilome-
I* zakt naar 14 miljard maar
INaarna weer stijgen.
I 'S Cargo, dat de omzet in 1994 5
pent zag stijgen tot 214 mil-
Pn, heeft volgens de spoorwe
gen de opgaande lijn te pakken.
De goederenpoot zal dit jaar nog
licht verlies lijden om in 1996 op
nul uit te komen. Vanaf 1997
moét er geld overblijven.
NS Cargo zag het grensover
schrijdend transport van contai
ners van en naar Rotterdam vorig
jaar met 27 procent stijgen. In
Rotterdam won het spoor aan
marktaandeel, aldus drs. L.
Schouten, de financiële man in
de raad van bestuur. Want de
doorvoer in de mainport groeide
met 4 procent terwijl het railver-
voer van en naar Rotterdam 7
procent toenam,
Voor het spoorwegbedrijf als ge
heel voorziet de 'voorzichtig op
timistische' NS-top dat de winst
dit jaar uitkomt op eenzelfde ni
veau als in 1994. Daarin is ver
disconteerd dat de tarieven met
2,9 procent omhoog gaan. NS
mogen sinds dit jaar de prijzen
zelf vaststellen waar eerst het
Rijk dat deed. Volgens Den Bes
ten zal de prijsstijging van de
kaartjes ook in 1996 'zeer gema
tigd' zijn.
Kapitaalmarkt
De sterkere financiële positie van
NS blijkt volgens Schouten ook
uit het verminderde beroep dat
NS vorig jaar op de kapitaal
markt moesten doen. De kas
stroom groeide van 1993 op 1994
van 61 miljoen tot 757 mil
joen. De financieringsbehoefte
slonk tegelijkertijd van 1,9 mil
jard naar 1,2 miljard. Het re
sultaat was dat de spoorwegen in
1994 slechts 250 miljoen hoef
den te lenen tegen 1,8 miljard
in 1993.
Van het Rijk kreeg het spoorbe
drijf vorig jaar 350 miljoen
subsidie, benevens 1,1 miljard
vergoeding voor verrichte taken
zoals onderhoud aan het railnet.
De subsidie wordt de komende
jaren verminderd. Compensatie
moet komen uit verdere efficien
cyverbetering en kostenbeheer
sing, contracten voor het rijden
op onrendabele lijnen, beperkte
prijsstijgingen en vergroting van
het aandeel in de vervoersmarkt.
Op dat laatste gaan NS zich nu
'maximaal' richten, aldus Den
Besten. Gemakswinkels op sta
tions, betere dienstregelingen en
betere treinen zijn enkele wa
pens. Zo worden momenteel
twaalf treinstellen onderhanden
genomen om uitgerust met een
'betere uitfit' de zakelijke markt
te veroveren.
Niet enthousiast
De Vervoersbond FNV en Rover,
de Vereniging Reizigers Open
baar Vervoer, zijn niet enthou
siast over de jaarcijfers.. Voorzit
ter A. Mulder van Rover stelt dat
de winst een vertekend beeld
geeft van de werkelijkheid. Dit
omdat de overheid 'nog steeds
honderden miljoenen guldens
aan subsidies in het bedrijf stopt.
Laat je dat bedrag buiten be
schouwing, dat zitten de NS
zwaar in de rode cijfers'.
Mulder vreest voor de toekomst:
een NS die met minder overheid
ssteun meer op eigen benen moet
staan. Dit zal ten koste gaan van
het treinvervoer op korte afstan
den omdat alleen het lange-af-
standsverkeer winstgevend is.
Buiten, maar vooral ook in de
Randstad zullen lijnen verdwij
nen, vreest hij.
W. Korteweg van de Vervoers
bond FNV maakt zich de meeste
zorgen over de daling van het
aantal treinreizigers. De ver
wachting is dat de NS tot 2000
ongeveer 10 procent aan klanten
verliezen. „De grote vraag is hoe
de NS de reizigers weer in de
trein krijgen. Als de dalende ten
dens zich voortzet, dat komt het
bedrijf in grote problemen."
De PvdA en GroenLinks hebben
eveneens grote moeite met de
verzelfstandiging van de NS. Pv-
dA-kamerlid Van Gijzel wil in de
Tweede Kamer goede afspraken
maken over hoe ver de NS mogen
en kunnen gaan als zelfstandig
bedrijf. Fractievoorzitter Rosen-
möller van GroenLinks vraagt
zich af of de gehele NS-operatie
niet moet worden teruggedraaid.
Het NS-rangeerterrein in Utrecht.
FOTO ANP
Utrecht (anp) - Het energie- en detailhandelsconcern SHV,
W grootste niet aan de beurs genoteerde concern in Ne-
Erland, heeft vorig jaar een nettowinst van 632 miljoen
Seboekt, 29 miljoen meer dan in 1993. De omzet schoot
5161 3 miljard sterk omhoog tot 25 miljard.
-ja aftrek van het aandeel voor
u?1 bliift vo°r de circa
«honderd eigen (fami-
"vaandeelhouders, een winst
j van 308 miljoen, tegen-
i yet 332 in 1993 ^an ,je aan_
j eelhouders wil het concern,
jf ??der meer eigenaar is van
°e Makro-groothandeIs, 26
j ei aandeel uitkeren per aan-
„5 ?an minimaal 100. Vorig
r lag het dividend een gul-
1 "en hoger op 27.
I twi ,^Y Holding valt uiteen in
I dochterbedrijven, SHV
*«gy en SHV Makro. Het
«e bedrijfsonderdeel boek
en winst van 226 miljoen
Wnrv)°~divisie' die de afge"
(J°Pen tijd opvallend in het Ver
re Oosten actief is, boekte een
winst van 406 miljoen bij een
omzet van 19 miljard. Het is
voor het eerst dat het concern
voor beide onderdelen afzon
derlijke jaarverslagen opstelt,
die op 18 mei worden gepubli
ceerd. SHV is onlosmakelijk
verbonden met de familie Fen-
tener van Vlissingen, die de
meerderheid van de aandelen
in handen heeft. Aan het hoofd
van het concem staat P. Fente-
ner van Vlissingen, die mo
menteel bestuursvoorzitter is
van de holding. Hij houdt zich
'op afstand' bezig met de be
leidsstrategie van SHV. De
twee dochterbedrijven worden
geleid door mensen van buiten
de familie.
Amsterdam - Expediteur
Frans Maas is op zoek naar
kopers voor de dochterpnder-
nemingen in het textieltrans
port Bleckmann, Hannink en
Interpress. De licht verlieslij
dende ondernemingen horen
volgens bestuurslid C. Mes
niet langer bij de kernactivi
teiten van het concern.
Met overnamekandidaten is nog
niet gesproken. Door een forse
afschrijving in het verleden
denkt Frans Maas de dochters
zonder grote boekverliezen of -
winsten te kunnen afstoten.
Hannink, Bleckmann en Inter
press leden vorig jaar samen een
verlies van ongeveer 500.000. In
1993 schreven de kledingver-
voerders nog voor 6 miljoen in
de rode cijfers. De omzet be
draagt 120 miljoen. Bij de be
drijven, met vestigingen in 01-
denzaal en Roermond, werken
450 mensen.
Frans Maas stapte in 1987 in het
textieltransport. „Dat was toen
een gouden business," aldus Mes
gisteren in Amsterdam na een
toelichting op de jaarcijfers.
„Door het openstellen van de
Europese grenzen is er echter het
nodige veranderd in de tarieven.
Om de marge te vergroten wer
den de transportkosten gedrukt.
Dat zorgt voor malaise in de hele
branche."
Vooral Interpress, die zich bezig
houdt met etikettering en persen
van duurdere kleding, lijdt onder
het grillige modebeeld. „Op het
moment zijn spijkerbroeken en
sweaters in de mode," aldus Mes.
„Dat is kleding die geen zorgvul
dige behandeling behoeft. Dat
zorgt dus voor minder omzet."
Daarnaast ondervindt ook Bleck
mann (hangend kledingvervoer)
de negatieve gevolgen van de
grotere vraag naar vrijetijdskle-
ding, die in kartonnen dozen
worden vervoerd.
Volgens R. Oliemans, de nieuwe
bestuursvoorzitter van het Ven-
lose concern, zijn de drie textiel-
dochters in het verleden al sterk
afgewaardeerd. „Er zullen geen
hoge bijzondere lasten ontstaan
bij verkoop. Hoge baten evenmin.
We verwachten een redelijk neu
traal effect op de jaarrekening
over 1995."
Oliemans verwacht dit jaar weer
een positief resultaat te kunnen
afleveren. Verder gaat hij uit van
herstel van de dividendbetalin
gen. Een winstprognose wilde hij
nog niet geven. Wel zal de omzet
tot 2000 met zo'n 7 tot 10 procent
per jaar stijgen. Vorig jaar liep
die met 50 miljoen terug tot
I,245 miljard door het afstoten
van de Belgische buiktranspor
teur Transmarcom en het stop
zetten van Bleckmann in Enge
land.
Ondanks een positief bedrijfsre
sultaat vóór belastingen van
II,6 miljoen steeg het nettover
lies vorig jaar verder met 11,7
miljoen tot 14,4 miljoen. Dat
werd veroorzaakt door een een
malige last van 22 miljoen voor
een reorganisatie in Duitsland.
Frans Maas gaat in Duitsland
fors reorganiseren. Enkele regio
nale kantoren worden afgestoten.
In totaal verdwijnen drie- van de
negenhonderd banen. De onder
neming zal de binnenlandse ex
peditie volledig uitbesteden aan
ZATERDAG 22 APRIL 1995
Duitse transporteurs. Het con
cern leed vorig jaar in Duitsland
een verlies van 15 miljoen, na
een min van ƒ11 miljoen in 1993,
door de toegenomen concurrentie
na de val van de Muur. Dat leid
de tot een sterke druk op de mar
ge-
Volgens Oliemans liggen de ta
rieven in Duitsland momenteel
20 procent onder het gangbare
niveau. Bij zijn aantreden heeft
hij onmiddellijk besloten tot een
forse ingreep. „Nieuwe bezems
vegen schoon."
Het eigen vermogen daalde vorig
jaar tot 19,5 procent van het ba
lanstotaal van 639 miljoen.
Door lagere investeringen dan
afschrijvingen en een afwach
tend beleid op het gebied van ac
quisitie en uitbreiding wil Olie
mans dat vermogen opvoeren tot
30 procent. Groei op de Oosteu-
ropese markt, 'die toch nog niet
zo hard groeit als iedereen enkele
jaren geleden dacht,' moet daar
om nog even wachten. Op termijn
streeft het concern naar een ren
dement op eigen vermogen van
15 procent.
Den Haag - Minister Wijers van Economische Zaken heeft de
Europese Commissie verzocht de samenwerking tussen RTL4,
CLT, VNU, VOO en Endemol te toetsen aan de Europese wetge
ving die te grote concentraties moet tegengaan. Hij wil weten of
deze samenwerking in de vorm van een fusie tot zo'n sterke posi
tie leidt dat van daadwerkelijke concurrentie op de markt van de
televisiereclame weinig sprake meer is.
In zijn brief aan Europees Commissaris Van Miert zegt Wijers dat
door de samenwerking een nieuwe onderneming ontstaat die op
de internationale markt kan meedoen. Gezien de hoge ontwikke
lingskosten en hoge televisierechten is een zekere vorm van sa
menwerking en schaalvergroting voorwaarde om in de interna
tionale audiovisuele sector succesvol te opereren, stelt de minis
ter vast. Maar Wijers vindt toetsing op zijn plaats, omdat naar
verwachting het aandeel van het conglomeraat op de tv-reclame-
markt zeker boven de 50 procent zal liggen, mogelijk zelfs 60 pro
cent.
Heerlen - De opsporingsdienst van Buma/Stemra heeft donder
dag twee mannen uit Kerkrade en Heerlen opgepakt die verdacht
worden van betrokkenheid bij de grootscheepse handel in illega
le cd's. Hoeveel cd's zijn aangetroffe wil de dienst niet zeggen.
Enkele weken geleden werden in Heerlen al twee Brabanders met
vierduizend illegale cd's aangehouden.
Hoofd piraterijbestrijding P. Braam van Buma/Stemra verwacht
nog veel meer arrestaties in Limburg en Brabant in de strijd tegen
de cd-zwendel. Maandelijks komen volgens hem zo'n 100.000 il
legale cd's Nederland binnen. Die cd's worden onder de naam
'The Braun MTV Eurochart '95' op de markt gebracht en kosten
zo'n 25 gulden per stuk. De opsporingsdienst van Buma/Stemra
meent dat de cd's in Bulgarije en Tsjechië worden vervaardigd.
Brussel - De Europese Unie en Canada hebben hun conflict over
de visserijrechten in de noordelijke Atlantische Oceaan beëin
digd. Zij hebben donderdag kort voor middernacht een overeen
komst getekend over de verdeling van de heilbotvangst en betere
controle op de naleving van de quotering. De EU-landen haddén
maandag al goedkeuring gehecht aan de overeenkomst. De EU
wilde pas tekenen als Canada bereid zou zijn de eigenaar van de
Spaanse treiler Estai, die in internationaal water door Canada is
opgebracht, schadeloos te stellen.
Donderdag kwam pas de schriftelijke toestemming af waarmee
een Spaanse boot in de haven St. John op Newfoundland het res
tant van de 180 ton vis mag ophalen die van de Estai werd afge
nomen.
De overeenkomst gunt Canada voortaan recht op 10.000 van de
27.000 ton heilbot die van de Noordwest-Atlantische Visserij-Or
ganisatie (Nafo) in de noordelijke Atlantische Oceaan mag wor
den gevangen. De heikele kwestie van het EU-quótum werd om
zeild door de Europese vissers voor de rest van dit jaar nog 5.013
ton heilbot te laten vangen en in het midden te laten hoeveel zij
sinds januari al hebben gevangen.
Rotterdam - Een voormalig boekhoudkundig medewerker van
het Rotterdamse beleggingsconcern Robeco is gisteren veroor
deeld tot zes jaar cel wegens fraude bij zijn werkgever. De 49-ja-
rige J.L. heeft volgens de rechtbank van 1986 tot 1994 voor zeker
12 miljoen gulden verduisterd. Hij heeft het geld uitgegeven aan
een luxe leven. Twee weken geleden eiste het openbaar ministerie
ook zes jaar gevangenisstraf.
Tijdens de behandeling van de zaak bekende L. zijn werkgever in
de genoemde periode te hebben opgelicht. Onder meer rancune
tegenover een gepromoveerde collega zou de aanleiding hebben
gevormd. De verduistering en valsheid in geschrifte kwamen bij
interne controle aan het licht.
Amsterdam - Aandeelhouders kunnen hun schade door het dalen
van aandelen na een bezetting of actie niet verhalen op een vak
bond. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam uitgemaakt in een
procedure van Ventaz tegen de Industriebond FNV. Het personeel
van machinefabriek Klieverik in Oldenzaal ging in maart 1992
met steun van de Industriebond FNV over tot bezetting van het
bedrijf.
Tijdens de bezetting, die twee weken duurde, vroeg het personeel
het faillissement aan wegens het niet uitbetalen van salarissen.
Uiteindelijk werd het bedrijf onder een nieuwe eigenaar in afge
slankte vorm voortgezet. Toenmalig eigenaar Ventaz begon een
procedure bij de rechtbank, omdat door de vakbondsactie de aan
delen van het bedrijf hun waarde zouden hebben verloren. Door
de bezetting zouden mogelijke investeerders zich hebben terug
getrokken. Ventaz claimde bij de Industriebond FNV een schade
van bijna tien miljoen gulden maar volgens de rechtbank heeft de
bond niet onrechtmatig gehandeld.
Den Haag - Per 1 januari volgend jaar mag op elektronische wij
ze aangifte worden gedaan voor de inkomsten-, loon- en omzet
belasting. Het kabinet heeft dat gisteren besloten. In de loop van
volgend jaar komt ook een proef met elektronische aangifte van
de vennootschapsbelasting. Elektronisch aangifte doen heeft di
verse voordelen. Het gaat sneller en de kans op fouten neemt af.
Bovendien zijn de kosten lager.
Willemstad - De Orco Bank in Curagao heeft in het eerste kwar
taal van dit jaar een nettowinst geboekt van 12,6 miljoen tegen
over een verlies van 4,5 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.
Het betere resultaat is te danken aan een koersherstel van de ef
fecten die de bank in haar portefeuille heeft.
Vorig jaar boekte de bank een verlies van 40 miljoen, vooral
veroorzaakt door tegenvallende financiële transacties. De direc
tie verwacht voor heel 1995 een 'bevredigende' nettowinst. De
Orco Bank wordt mogelijk overgenomen door een dochter van
ABN Amro, maar de huidige aandeelhouders zien liever een gul
lere koper.
Amsterdam (krf/rtr/anp) - De dollar heeft de koersstijging van
afgelopen twee dagen vrijdag voortgezet. Op de wisselmarkt in
Amsterdam noteerde de Amerikaanse munteenheid aan het
eind van de middag 1,5465. Donderdag stond de dollar op
1,5360, na een historisch dieptepunt van 1,5180 bij het sluiten
van de markt op woensdag.
De handel in dollars had niet zo
gek veel om het lijf. Veel handel
aren hielden zich rustig in af
wachting van de bijeenkomst van
de zeven grootste industrielan
den (G-7) dinsdag in Washing
ton. Ofschoon de financiële
markten van die vergadering
geen verrassende ontwikkelingen
verwachten, durfden handelaren
niet vooruit te lopen op de uit
komst ervan.
Duitsland en Japan hebben her
haaldelijk kritiek geuit aan het
adres van de Amerikanen. Zij
zouden niets doen om de koersval
van de dollar te beëindigen.
„De jongste stijging is puur tech
nisch," aldus een handelaar in
Londen. „Maar bij elke tijdzone
die we binnen gaan, stappen
nieuwe investeerders in de han
del. Dus een nieuw weerstands
niveau (koersniveau waarop de
munt niet meer zou kunnen stij
gen, red.) kunnen we niet uitslui
ten." Dat was precies wat ge
beurde toen de handel op de
Amerikaanse valutamarkt open
de. De dollar moest daar welis
waar licht maar onmiskenbaar
terug.
f