r DE STEM >rder Alitalia verhoogt produktie Fokker S komen op 76 miljoen winst voor tribunaal Familieconcern SHY haalt 632 miljoen nettowinst Expediteur Frans Maas wil textieltransport kwijt Dollar blijft licht stijgen and KORT erland amil-rebellen aan] lardag Hitier xecuties Tsjernobyl Turken' |en Bosnië J die voor het VN-Tribunaal voor ■dels zijn 22 vermeende oorlogs- |ing gesteld. TGIFTE TENDERSYSTEEM AATSLENING1993 'RIL 2003 jchtvaartmaatschappij Italië bestelt 15 toestellen van het type F-70 jslonken reizigersvervoer levert meer op; goederenpoot klimt uit het dal Dp vm °mzet van 6 miljard. A5 ECONOMIE KORT 'Onderzoek Endemol, Veronica en RTL' Handelaren in illegale cd's opgepakt EU en Canada tekenen heilbot-akkoord Zes jaar cel voor Robeco-boekhouder Rechtbank wijst claim na bezetting af Elektronische belastingaangifte toegestaan Orco Bank weer op winst G 22 APRIL 1995 am.opnieuw 400 soldateri totale aantal teruggetrntJ 'uren van september vorij h achter in Noord-IerlanH 1400 soldaten terug. bnse marine hebben twee' bten. Ook bases aan de kust In getroffen. Of er slachtof- Imet bekend. leger sinds de guerrillastrii- ■raken en het bestand, dat fen, naar de prullenmand sinds 1983 voor een Tamil- Ika. ebben donderdagnacht in .herdacht. De politie arres- Brandenburg, de deelstaat hrlijn ligt. In Neurenberg] J Zij verstoorden de herden-1 «door de Amerikanen vijftig» ïterwalde kwam het tot een Imonstranten, die betoogden ■heeft gisteren gezegd zeer lë, waar dit jaar al circa I. In een eerste reactie ver-'' Londen dat de stijging van 1 4 is aan een toename van de een zo korte periode zoveel bië. Tijdens de processen die '-:J zouden internationale leeft de wereldgemeenschap j miljard gulden over de brug lobyl te kunnen sluiten, luiting, het vinden van nieuw Compensatie van dure gasim- I tussen de landen van de |van zeven meest geïndustria- vorig jaar dat voorwaarde 1 van Tsjernobyl is. Sanningen binnen de Turkse pen mogelijk te spreken. Dat tussen minister Dijkstal (Buitenlandse Zaken) en [gisteren. heerst in de Turkse gemeen omen uit Duitsland van het Ie oprichtingsvergadering van leek in Den Haag. De Turkse alles aan te doen om de I re rrï osnië wordt sinds donderdag Jmers telden 1.700 granaatex- een smalle maar belangrijke I gebied in Bosnië en Kroatië |erviër Dusan Tadic, die in nkort overgedragen aan het lë in Den Haag. ;jn bekend gemaakt. Tadic wordt I Bosnië. Etum niet bekendgemaakt, maar is al begonnen met de voorberei- gevangen in München. Hij zal Iciaal beveiligde gevangenis in I VN-veiligheidsagenten zal wor- Iribunaal te kunnen overdragen, Sale wet aangenomen, kr in München aangehouden op Jlgens ooggetuigen heeft Tadic als Isnië zeker tien moslim-gevange- It beruchte incident waarbij een Ikels van een andere, bewusteloze |le twee plus een derde gevangene yste internationale berechting van, van Neurenberg en Tokyo na flENTIE)1 00 uur via banken en commissionairs ving vastgesteld volgens het irdt het uitstaande bedrag van de lening iteld, gehele of gedeeltelijke vervroegde gestaan ^ar bij banken en commissionairs I 10.000,- op te openen rekeningen Ministerie van Financiën Economie verslaggever ..Amsterdam - Fokker ye produktie licht verho- [na de Nederlandse vlieg- joiiwer een grote order Italiaanse nationale |(vaartmaatschappij Ali- heeft binnengesleept, jjüa heeft 15 toestellen bet type Fokker 70 be- liiiegtuigen met een waarde [ram een half miljard gulden j bij een leasemaatschappij Kaï geplaatst, zodat ze niet van Fokker druk- Üersteld mag worden dat |5. de financieringsmaat- van Daimler-Benz, de Bén zal afnemen. Fokker lilt echter niet bevestigen, liider is een welkome afwisse- de reeks van deprime- fc berichten, die Fokker de e maanden moest afgeven. Iltdrijf lijdt al twee jaar 450 De Fokker 70. miljoen gulden verlies, miste een grote SAS-order en moest lijd zaam toezien dat de eerste Fok ker 100-klant Swissair haar Ne derlandse toestellen van de hand doet. Lid van de raad van bestuur B. Dijkhuizen zei gisteren daarom enthousiast 'dat een luchtvaart, maatschappij van het kaliber Alitalia te mogen verwelkomen een groot succes is voor Fokker'. Het bedrijf hoopt dat er in de toe komst nieuwe orders volgen. Woordvoerder L. Steyn zei giste ren in een toelichting dat de pro duktie van de jet-line zal worden verhoogd van 33 naar 39 exem plaren. „De Fokker-70-klanten willen heel graag dat hun vlieg tuigen snel worden geleverd." Samen met de Fokker 50 komt Fokker zowel in 1995 als 1996 op een produktie van 54 stuks. Die verhoging zal echter geen ge volgen hebben voor de nieuwste reorganisatie, die 1760 arbeids plaatsen kost. „Met onze nieuwe produktiemethoden kunnen wij schommelingen binnen de ge wenste organisatie opvangen", zei Steyn. Met zware steun van moeder Daimler-Benz en Dasa is de order met een geschatte waarde van ruim een half miljard gulden bin nengehaald, nadat eerder een mega-order van SAS voor 35 toe stellen op het nippertje werd ge mist. Een zware delegatie onder lei ding van Dasa-baas en aanstaan de Daimler-topman Schrempp bezocht vorige week nog Alitalia om Fokker-president B. van Schaik bij te staan, Alitalia verkoos de Fokker 70 bo ven de Avro RJ70 en RJ85 van de Britse concurrent British Ae rospace. De Fokker zou beter passen in het systeem van de Ita lianen. Bovendien levert de Fok ker 70 beduidend lagere opera tionele kosten op dan de Britse concurrent, die wel een lagere aanschafprijs biedt. Ook prijst Alitalia de 'excellente betrouw baarheid' van het Nederlandse toestel. Alitalia wil met de Fokkers luchthavens zowel binnen als buiten Italië gaan bedienen. De groei van het regionale netwerk is groot, wat Fokker doet hopen in de toekomst nog meer straal vliegtuigen te kunnen verkopen. De Britten hebben zware midde len ingezet om de order binnen te halen. Zo zouden zij hebben toe gezegd dat Alenia, eveneens een Italiaans overheidsbedrijf, tien jaar lang 300 arbeidsplaatsen aan compensatieorders tegemoet mocht zien. Steyn stelde desgevraagd dat Fokker geen compensatie zal bie den. „Wat de Britten deden was volkomen illegaal. Het is strikt verboden om voor civiele vlieg tuigorders compensatie te bie den." De woordvoerster van Alitalia, M. Bergmanin, hield zich op de vlakte. „Ik ben niet op de hoogte van de details van de overeen komst." bedrijf lijdt al twee jaar 450 maatschappij van het kaliber willen heel graag dat hun vlieg- schommelingen binnen de ge- baarheid' van het ponze redactie economie - De Nederlandse Jwrwegen hebben vorig reen 'structureel herstel' Jigemaakt. „Het begint er- i,te lijken dat er een behoor- fundament onder NS |at," zei topman drs. R. den i gisteren bij de presen ile van de cijfers over ji'A.Het op een verzelfstandi- fcj afstevenende vervoerbedrijf pit vorig jaar een winst be ll van 76 miljoen tegen een lesvan 62 miljoen in 1993. ijens Den Besten is het resul ts op een omzet vorig jaar van |:,1 miljard, echter nog lang niet ■..doende om op eigen benen te |3 vervoerden minder mensen - 'al studenten en dienstplich- a - maar hielden daar meer (él aan over. Mede als gevolg i door het Rijk opgelegde fceisverhoging van 6 procent Mkhet aantal reizigerskilome- B met ruim 2 procent tot 14,4 Ibard terwijl de omzet in deze fitor ruim 7 procent steeg tot li miljard. NS Cargo, de goede- iiipoot, vervoerde na 'heel, heel, |sl lange tijd', aldus Den Bes- meer goederen. Het spoor zette 17,8 miljoen ton, ruim 6 wat meer dan in 1993. Cargo Irt desondanks het jaar af met I® verlies van 'enkele miljoe- ■Hudenten lat bedrijfsresultaat verbeterde pig jaar van 247 miljoen tot P miljoen. De lasten namen, lade door een acquisitie, toe van |Mi5 miljard tot 4,7 miljard. I"11 jaar verwachten de NS als l van de invoering eind vo- IjWarvan de nieuwe studenten pan minder mensen te vervoe- r!' Het aantal reizigerskilome- I* zakt naar 14 miljard maar INaarna weer stijgen. I 'S Cargo, dat de omzet in 1994 5 pent zag stijgen tot 214 mil- Pn, heeft volgens de spoorwe gen de opgaande lijn te pakken. De goederenpoot zal dit jaar nog licht verlies lijden om in 1996 op nul uit te komen. Vanaf 1997 moét er geld overblijven. NS Cargo zag het grensover schrijdend transport van contai ners van en naar Rotterdam vorig jaar met 27 procent stijgen. In Rotterdam won het spoor aan marktaandeel, aldus drs. L. Schouten, de financiële man in de raad van bestuur. Want de doorvoer in de mainport groeide met 4 procent terwijl het railver- voer van en naar Rotterdam 7 procent toenam, Voor het spoorwegbedrijf als ge heel voorziet de 'voorzichtig op timistische' NS-top dat de winst dit jaar uitkomt op eenzelfde ni veau als in 1994. Daarin is ver disconteerd dat de tarieven met 2,9 procent omhoog gaan. NS mogen sinds dit jaar de prijzen zelf vaststellen waar eerst het Rijk dat deed. Volgens Den Bes ten zal de prijsstijging van de kaartjes ook in 1996 'zeer gema tigd' zijn. Kapitaalmarkt De sterkere financiële positie van NS blijkt volgens Schouten ook uit het verminderde beroep dat NS vorig jaar op de kapitaal markt moesten doen. De kas stroom groeide van 1993 op 1994 van 61 miljoen tot 757 mil joen. De financieringsbehoefte slonk tegelijkertijd van 1,9 mil jard naar 1,2 miljard. Het re sultaat was dat de spoorwegen in 1994 slechts 250 miljoen hoef den te lenen tegen 1,8 miljard in 1993. Van het Rijk kreeg het spoorbe drijf vorig jaar 350 miljoen subsidie, benevens 1,1 miljard vergoeding voor verrichte taken zoals onderhoud aan het railnet. De subsidie wordt de komende jaren verminderd. Compensatie moet komen uit verdere efficien cyverbetering en kostenbeheer sing, contracten voor het rijden op onrendabele lijnen, beperkte prijsstijgingen en vergroting van het aandeel in de vervoersmarkt. Op dat laatste gaan NS zich nu 'maximaal' richten, aldus Den Besten. Gemakswinkels op sta tions, betere dienstregelingen en betere treinen zijn enkele wa pens. Zo worden momenteel twaalf treinstellen onderhanden genomen om uitgerust met een 'betere uitfit' de zakelijke markt te veroveren. Niet enthousiast De Vervoersbond FNV en Rover, de Vereniging Reizigers Open baar Vervoer, zijn niet enthou siast over de jaarcijfers.. Voorzit ter A. Mulder van Rover stelt dat de winst een vertekend beeld geeft van de werkelijkheid. Dit omdat de overheid 'nog steeds honderden miljoenen guldens aan subsidies in het bedrijf stopt. Laat je dat bedrag buiten be schouwing, dat zitten de NS zwaar in de rode cijfers'. Mulder vreest voor de toekomst: een NS die met minder overheid ssteun meer op eigen benen moet staan. Dit zal ten koste gaan van het treinvervoer op korte afstan den omdat alleen het lange-af- standsverkeer winstgevend is. Buiten, maar vooral ook in de Randstad zullen lijnen verdwij nen, vreest hij. W. Korteweg van de Vervoers bond FNV maakt zich de meeste zorgen over de daling van het aantal treinreizigers. De ver wachting is dat de NS tot 2000 ongeveer 10 procent aan klanten verliezen. „De grote vraag is hoe de NS de reizigers weer in de trein krijgen. Als de dalende ten dens zich voortzet, dat komt het bedrijf in grote problemen." De PvdA en GroenLinks hebben eveneens grote moeite met de verzelfstandiging van de NS. Pv- dA-kamerlid Van Gijzel wil in de Tweede Kamer goede afspraken maken over hoe ver de NS mogen en kunnen gaan als zelfstandig bedrijf. Fractievoorzitter Rosen- möller van GroenLinks vraagt zich af of de gehele NS-operatie niet moet worden teruggedraaid. Het NS-rangeerterrein in Utrecht. FOTO ANP Utrecht (anp) - Het energie- en detailhandelsconcern SHV, W grootste niet aan de beurs genoteerde concern in Ne- Erland, heeft vorig jaar een nettowinst van 632 miljoen Seboekt, 29 miljoen meer dan in 1993. De omzet schoot 5161 3 miljard sterk omhoog tot 25 miljard. -ja aftrek van het aandeel voor u?1 bliift vo°r de circa «honderd eigen (fami- "vaandeelhouders, een winst j van 308 miljoen, tegen- i yet 332 in 1993 ^an ,je aan_ j eelhouders wil het concern, jf ??der meer eigenaar is van °e Makro-groothandeIs, 26 j ei aandeel uitkeren per aan- „5 ?an minimaal 100. Vorig r lag het dividend een gul- 1 "en hoger op 27. I twi ,^Y Holding valt uiteen in I dochterbedrijven, SHV *«gy en SHV Makro. Het «e bedrijfsonderdeel boek en winst van 226 miljoen Wnrv)°~divisie' die de afge" (J°Pen tijd opvallend in het Ver re Oosten actief is, boekte een winst van 406 miljoen bij een omzet van 19 miljard. Het is voor het eerst dat het concern voor beide onderdelen afzon derlijke jaarverslagen opstelt, die op 18 mei worden gepubli ceerd. SHV is onlosmakelijk verbonden met de familie Fen- tener van Vlissingen, die de meerderheid van de aandelen in handen heeft. Aan het hoofd van het concem staat P. Fente- ner van Vlissingen, die mo menteel bestuursvoorzitter is van de holding. Hij houdt zich 'op afstand' bezig met de be leidsstrategie van SHV. De twee dochterbedrijven worden geleid door mensen van buiten de familie. Amsterdam - Expediteur Frans Maas is op zoek naar kopers voor de dochterpnder- nemingen in het textieltrans port Bleckmann, Hannink en Interpress. De licht verlieslij dende ondernemingen horen volgens bestuurslid C. Mes niet langer bij de kernactivi teiten van het concern. Met overnamekandidaten is nog niet gesproken. Door een forse afschrijving in het verleden denkt Frans Maas de dochters zonder grote boekverliezen of - winsten te kunnen afstoten. Hannink, Bleckmann en Inter press leden vorig jaar samen een verlies van ongeveer 500.000. In 1993 schreven de kledingver- voerders nog voor 6 miljoen in de rode cijfers. De omzet be draagt 120 miljoen. Bij de be drijven, met vestigingen in 01- denzaal en Roermond, werken 450 mensen. Frans Maas stapte in 1987 in het textieltransport. „Dat was toen een gouden business," aldus Mes gisteren in Amsterdam na een toelichting op de jaarcijfers. „Door het openstellen van de Europese grenzen is er echter het nodige veranderd in de tarieven. Om de marge te vergroten wer den de transportkosten gedrukt. Dat zorgt voor malaise in de hele branche." Vooral Interpress, die zich bezig houdt met etikettering en persen van duurdere kleding, lijdt onder het grillige modebeeld. „Op het moment zijn spijkerbroeken en sweaters in de mode," aldus Mes. „Dat is kleding die geen zorgvul dige behandeling behoeft. Dat zorgt dus voor minder omzet." Daarnaast ondervindt ook Bleck mann (hangend kledingvervoer) de negatieve gevolgen van de grotere vraag naar vrijetijdskle- ding, die in kartonnen dozen worden vervoerd. Volgens R. Oliemans, de nieuwe bestuursvoorzitter van het Ven- lose concern, zijn de drie textiel- dochters in het verleden al sterk afgewaardeerd. „Er zullen geen hoge bijzondere lasten ontstaan bij verkoop. Hoge baten evenmin. We verwachten een redelijk neu traal effect op de jaarrekening over 1995." Oliemans verwacht dit jaar weer een positief resultaat te kunnen afleveren. Verder gaat hij uit van herstel van de dividendbetalin gen. Een winstprognose wilde hij nog niet geven. Wel zal de omzet tot 2000 met zo'n 7 tot 10 procent per jaar stijgen. Vorig jaar liep die met 50 miljoen terug tot I,245 miljard door het afstoten van de Belgische buiktranspor teur Transmarcom en het stop zetten van Bleckmann in Enge land. Ondanks een positief bedrijfsre sultaat vóór belastingen van II,6 miljoen steeg het nettover lies vorig jaar verder met 11,7 miljoen tot 14,4 miljoen. Dat werd veroorzaakt door een een malige last van 22 miljoen voor een reorganisatie in Duitsland. Frans Maas gaat in Duitsland fors reorganiseren. Enkele regio nale kantoren worden afgestoten. In totaal verdwijnen drie- van de negenhonderd banen. De onder neming zal de binnenlandse ex peditie volledig uitbesteden aan ZATERDAG 22 APRIL 1995 Duitse transporteurs. Het con cern leed vorig jaar in Duitsland een verlies van 15 miljoen, na een min van ƒ11 miljoen in 1993, door de toegenomen concurrentie na de val van de Muur. Dat leid de tot een sterke druk op de mar ge- Volgens Oliemans liggen de ta rieven in Duitsland momenteel 20 procent onder het gangbare niveau. Bij zijn aantreden heeft hij onmiddellijk besloten tot een forse ingreep. „Nieuwe bezems vegen schoon." Het eigen vermogen daalde vorig jaar tot 19,5 procent van het ba lanstotaal van 639 miljoen. Door lagere investeringen dan afschrijvingen en een afwach tend beleid op het gebied van ac quisitie en uitbreiding wil Olie mans dat vermogen opvoeren tot 30 procent. Groei op de Oosteu- ropese markt, 'die toch nog niet zo hard groeit als iedereen enkele jaren geleden dacht,' moet daar om nog even wachten. Op termijn streeft het concern naar een ren dement op eigen vermogen van 15 procent. Den Haag - Minister Wijers van Economische Zaken heeft de Europese Commissie verzocht de samenwerking tussen RTL4, CLT, VNU, VOO en Endemol te toetsen aan de Europese wetge ving die te grote concentraties moet tegengaan. Hij wil weten of deze samenwerking in de vorm van een fusie tot zo'n sterke posi tie leidt dat van daadwerkelijke concurrentie op de markt van de televisiereclame weinig sprake meer is. In zijn brief aan Europees Commissaris Van Miert zegt Wijers dat door de samenwerking een nieuwe onderneming ontstaat die op de internationale markt kan meedoen. Gezien de hoge ontwikke lingskosten en hoge televisierechten is een zekere vorm van sa menwerking en schaalvergroting voorwaarde om in de interna tionale audiovisuele sector succesvol te opereren, stelt de minis ter vast. Maar Wijers vindt toetsing op zijn plaats, omdat naar verwachting het aandeel van het conglomeraat op de tv-reclame- markt zeker boven de 50 procent zal liggen, mogelijk zelfs 60 pro cent. Heerlen - De opsporingsdienst van Buma/Stemra heeft donder dag twee mannen uit Kerkrade en Heerlen opgepakt die verdacht worden van betrokkenheid bij de grootscheepse handel in illega le cd's. Hoeveel cd's zijn aangetroffe wil de dienst niet zeggen. Enkele weken geleden werden in Heerlen al twee Brabanders met vierduizend illegale cd's aangehouden. Hoofd piraterijbestrijding P. Braam van Buma/Stemra verwacht nog veel meer arrestaties in Limburg en Brabant in de strijd tegen de cd-zwendel. Maandelijks komen volgens hem zo'n 100.000 il legale cd's Nederland binnen. Die cd's worden onder de naam 'The Braun MTV Eurochart '95' op de markt gebracht en kosten zo'n 25 gulden per stuk. De opsporingsdienst van Buma/Stemra meent dat de cd's in Bulgarije en Tsjechië worden vervaardigd. Brussel - De Europese Unie en Canada hebben hun conflict over de visserijrechten in de noordelijke Atlantische Oceaan beëin digd. Zij hebben donderdag kort voor middernacht een overeen komst getekend over de verdeling van de heilbotvangst en betere controle op de naleving van de quotering. De EU-landen haddén maandag al goedkeuring gehecht aan de overeenkomst. De EU wilde pas tekenen als Canada bereid zou zijn de eigenaar van de Spaanse treiler Estai, die in internationaal water door Canada is opgebracht, schadeloos te stellen. Donderdag kwam pas de schriftelijke toestemming af waarmee een Spaanse boot in de haven St. John op Newfoundland het res tant van de 180 ton vis mag ophalen die van de Estai werd afge nomen. De overeenkomst gunt Canada voortaan recht op 10.000 van de 27.000 ton heilbot die van de Noordwest-Atlantische Visserij-Or ganisatie (Nafo) in de noordelijke Atlantische Oceaan mag wor den gevangen. De heikele kwestie van het EU-quótum werd om zeild door de Europese vissers voor de rest van dit jaar nog 5.013 ton heilbot te laten vangen en in het midden te laten hoeveel zij sinds januari al hebben gevangen. Rotterdam - Een voormalig boekhoudkundig medewerker van het Rotterdamse beleggingsconcern Robeco is gisteren veroor deeld tot zes jaar cel wegens fraude bij zijn werkgever. De 49-ja- rige J.L. heeft volgens de rechtbank van 1986 tot 1994 voor zeker 12 miljoen gulden verduisterd. Hij heeft het geld uitgegeven aan een luxe leven. Twee weken geleden eiste het openbaar ministerie ook zes jaar gevangenisstraf. Tijdens de behandeling van de zaak bekende L. zijn werkgever in de genoemde periode te hebben opgelicht. Onder meer rancune tegenover een gepromoveerde collega zou de aanleiding hebben gevormd. De verduistering en valsheid in geschrifte kwamen bij interne controle aan het licht. Amsterdam - Aandeelhouders kunnen hun schade door het dalen van aandelen na een bezetting of actie niet verhalen op een vak bond. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam uitgemaakt in een procedure van Ventaz tegen de Industriebond FNV. Het personeel van machinefabriek Klieverik in Oldenzaal ging in maart 1992 met steun van de Industriebond FNV over tot bezetting van het bedrijf. Tijdens de bezetting, die twee weken duurde, vroeg het personeel het faillissement aan wegens het niet uitbetalen van salarissen. Uiteindelijk werd het bedrijf onder een nieuwe eigenaar in afge slankte vorm voortgezet. Toenmalig eigenaar Ventaz begon een procedure bij de rechtbank, omdat door de vakbondsactie de aan delen van het bedrijf hun waarde zouden hebben verloren. Door de bezetting zouden mogelijke investeerders zich hebben terug getrokken. Ventaz claimde bij de Industriebond FNV een schade van bijna tien miljoen gulden maar volgens de rechtbank heeft de bond niet onrechtmatig gehandeld. Den Haag - Per 1 januari volgend jaar mag op elektronische wij ze aangifte worden gedaan voor de inkomsten-, loon- en omzet belasting. Het kabinet heeft dat gisteren besloten. In de loop van volgend jaar komt ook een proef met elektronische aangifte van de vennootschapsbelasting. Elektronisch aangifte doen heeft di verse voordelen. Het gaat sneller en de kans op fouten neemt af. Bovendien zijn de kosten lager. Willemstad - De Orco Bank in Curagao heeft in het eerste kwar taal van dit jaar een nettowinst geboekt van 12,6 miljoen tegen over een verlies van 4,5 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het betere resultaat is te danken aan een koersherstel van de ef fecten die de bank in haar portefeuille heeft. Vorig jaar boekte de bank een verlies van 40 miljoen, vooral veroorzaakt door tegenvallende financiële transacties. De direc tie verwacht voor heel 1995 een 'bevredigende' nettowinst. De Orco Bank wordt mogelijk overgenomen door een dochter van ABN Amro, maar de huidige aandeelhouders zien liever een gul lere koper. Amsterdam (krf/rtr/anp) - De dollar heeft de koersstijging van afgelopen twee dagen vrijdag voortgezet. Op de wisselmarkt in Amsterdam noteerde de Amerikaanse munteenheid aan het eind van de middag 1,5465. Donderdag stond de dollar op 1,5360, na een historisch dieptepunt van 1,5180 bij het sluiten van de markt op woensdag. De handel in dollars had niet zo gek veel om het lijf. Veel handel aren hielden zich rustig in af wachting van de bijeenkomst van de zeven grootste industrielan den (G-7) dinsdag in Washing ton. Ofschoon de financiële markten van die vergadering geen verrassende ontwikkelingen verwachten, durfden handelaren niet vooruit te lopen op de uit komst ervan. Duitsland en Japan hebben her haaldelijk kritiek geuit aan het adres van de Amerikanen. Zij zouden niets doen om de koersval van de dollar te beëindigen. „De jongste stijging is puur tech nisch," aldus een handelaar in Londen. „Maar bij elke tijdzone die we binnen gaan, stappen nieuwe investeerders in de han del. Dus een nieuw weerstands niveau (koersniveau waarop de munt niet meer zou kunnen stij gen, red.) kunnen we niet uitslui ten." Dat was precies wat ge beurde toen de handel op de Amerikaanse valutamarkt open de. De dollar moest daar welis waar licht maar onmiskenbaar terug. f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 5