Punt achter gesteggel Betuwelijn
Jorritsma maakt Maij's karwei af
Droefheid en blijdschap na lange strijd
GT
Spreuk
-DE STEM-
Kabinet wil groei van het
wegverkeer terugdringen
Sociale
aanpassc
DE STEM
De koer
DE STEM
BINNEN BUITENLAND
Keukentafel
BEZORGKLACHTEN
LEZERSSERVICE
ABONNEMENTENADMINISTRATIE
BEL LEZERSCONTACT
pflSTEM
Het is met sommig
huisraad en meubi
lair als met men
sen; naarmate ze ouder wor
den en rimpels, vlekken en
slijtage gaan vertonen, wor
den ze ons dierbaarder en
vertrouwder.
De plank waarop mijn moe
der jarenlang onze boterham
men sneed en smeerde, het
bestek waarvan de heften
door het afwaswater in de
loop van de tijd grauw en mat
geworden zijn. de inmiddels
wat verwaarloosde en door
roest aangetaste gietijzeren
braadpan waarin ik nu 's zo
mers in mijn tuin wat salvia's
zet, het zijn relikwieën die
juist door hun gehavende ui
terlijk de herinnering vast
houden aan voorbije maar on-
vergeten jaren.
Geen deel van het meubilair
was mij zo familiair eigen als
onze keukentafel. Ze had een
vaste plaats tegen de muur
onder een blankhouten rekje
waarop met goud afgebiesde
potten stonden met bekende
namen als SUIKER en RIJST
en geheimzinnige zoals SAF
FRAAN en TAPIOCA. Tij
dens de maaltijden werd de
tafel naar het midden van de
keuken verschoven zodat we
er met onze stoelen rond kon
den zitten, de verveloze groef
in de muur gaf aan waar de
tafel na het eten teruggezet
moest worden.
Nooit hebben industriële
vormgevers een multifunctio-
neler meubelstuk ontwikkeld
dan onze keukentafel, die
overigens de eenvoud zelf
was. Ze had een blad dat was
afgedekt met gebloemd toile
cirée, een soort wasdoek dat
van een kleurlaag voorzien
was en dat aan de onderkan
ten van het enkele centime
ters uitstekende blad met pu
naises was vastgezet.
Aan de voorzijde zat een la
die aan een ronde houten
knop opengetrokken werd als
de vorken, messen en Iepels
op tafel moesten komen, die
daarin links in de bestekbak
opgeborgen moesten werden,
gescheiden van een schaar,
een schroevedraaier, een
eindje touw, elastiekjes en
een half leeggedrukt tubetje
velpon die in de rechterhelft
een plaats gekregen hadden.
Aan deze tafel werd niet al
leen gegeten, ze was ook een
commode waarop mijn jong
ste broertje afgedroogd, be
poederd en verschoond werd
en een wasfrisse luier omge
speld kreeg, nadat hij uit het
gegalvaniseerde teiltje met
lauwwarm water was getild
dat op een stoel naast de tafel
stond.
Hing op regenachtige maan
dagen, als wij aan tafel gingen
daar de was boven onze hoof
den te drogen, de keukentafel
deed ook dienst als strijk
plank, waarbij mijn moeder
een grauwwitte molton over
het blad uitspreidde waarop
een te heet strijkijzer bruinige
schroeivlekken had achterge
laten. Om na te gaan of de
gietijzeren strijkbouten op het
cuisinière niet te warm waren
geworden, hield mijn moeder
ze even bij haar wang alvo
rens ze op kussensloop of
overhemd te zetten, die ze
vaak ook tevoren lichtjes met
water besprenkeld had.
De keukentafel was ook mijn
eerste bureau. Daaraan geze
ten schreef ik mijn eerste let
ters, kleurde ik mijn eerste
tekeningen, maakte ik som
men, leerde ik uit de katechis-
mus waartoe wij op aarde zijn
en probeerde ik als gymna
siast de veldtochten te volgen
die Caesar twintig eeuwen
daarvoor in het Latijn had
beschreven.
Die tafel was ook speelplaats,
waarop wij met de houten
blokken die we uit de timmer-
winkel van mijn opa mee naar
huis genomen hadden, forten
bouwden en over de gammele
rails een metalen trein lieten
rijden, voortgetrokken door
een locomotief waaruit aan de
zijkant een terugdraaiende
opwindsleutel stak.
Nooit was de keukentafel
sprookjesachtiger dan op zes
december als we, nog slaap
dronken, knipperend tegen
het lamplicht een verfdoosje,
een prentenboek, een clown
van suikergoed en een paar
gebreide, warme wanten op
het witte laken zagen liggen
en we de onvergelijkelijke
geuren van speculaas en bo
terletter roken.
Toen na de dood van mijn
ouders veel van hun verou
derd en versleten meubilair
werd opgeruimd, heb ik met
een onbestemde weemoed
van die tafel afscheid geno
men, in de hoop dat ze aan!
slopende bijlslagen zou ont
komen en nu ergens op een
studeerkamertje staat waar
een meisje er haar dagboek
aan bijhoudt, dromend van
een eerste liefde.
Op de kassabon, die in het lege borrelglaasje is gestoken, naast het
kopje thee van twee gulden vijftig, staat niet alleen uitgeprint wat de
consumptie moet kosten. De kassabon heeft een ruimere functie.
Voordat de bezoeker van lunchcafé Stadhuis in Goes aan de
financiële informatie toekomt, offreert de kassabon hem eerst deze
spreuk: 'Niemand kan zonder vrienden'.
Verklaart dit de vriendelijkheid van het bedienende personeel
aldaar? En dat hier niét de doos met diverse theesoorten voor een
snelle keus wordt voorgehouden, maar een gastvrije variatie aan
theezakjes in een mandje als vanzelfsprekend op tafel wordt
geplaatst?
De uitbater moet vermoed hebben dat het verspreiden van zo'n
spreuk ook voor het personeel zelf niet zonder gevolgen zou
blijven. (HC)
29.80
86,90
172.80
335,75
89.40)
177,80)
345,75)
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V.
Directie; drs. J.H.M, Brader en D.H. Ahles (adjunct).
Hoofdredactie; H. Coumans - hoofdredacteur.
C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor; Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911 /Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309.
Rayonkantoren in Hulst, Terneuzen, Goes, Bergen op Zoom, Roosendaal, Etten-
Leur en Oosterhout. Zie voor meer informatie het colofon in het editie-deel van
deze krant.
Abonnementsprijzen via automatische incasso;
(tussen haakjes de prijs via acceptgiro)
per maand
per kwartaal
per halfjaar
per jaar
Voor posttoezending geldt een toeslag.
Fotoservice 8 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben,
Ginnekenweg 7, Breda.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881Fax 076-236405.
Geboorte- en overlijdensadvertenties
maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881, fax 076-236405
zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236242/236911
Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de Algemene
Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. alsmede de Regelen voor
het Advertentiewezen.
Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447.
De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345.
06-0226116
Ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur/zat. 8.00-12.00 uur
(Opzegtermijn abonnementen: 4 weken voor het eind van de betaalperiode)
110 Miljoen extra 'voor een zeven kilometer lang tunneltracé onder rivier
tje De Giessen. Voor passage Schelluinen/Gorinchem slechts geluidwerende
maatregelen. 50 Miljoen extra voor landschappelijke en ecologische inpas
sing langs hele tracé.
Betuweroute en A 15 gaan over spoor Utrecht-Den Bosch heen, alleen ge
luidmaatregelen bij gehucht Meteren. 70 Miljoen extra om Betuweroute
en A 15 van Kerk Avezaath tot Tiel samen verdiept aan te leggen.
Géén tunnel (meerkosten: 250 miljoen) onder Pannerdensch Kanaal ma
brug-kruising met 3,5 km. geluidschermen. 100 Miljoen extra voor ve'rdiechl
te aanleg spoor in zg. M-baan van Bemmel tot Zevenaar. Daarna anderh
ve kilometer tunnel door Zevenaar,
Door Jeroen den Blijker
en Carla Joosten
Den Haag - Het woord is nu aan de aanne
mers. Met het paarse pakket extra milieu
maatregelen komt een einde aan jarenlang ge
steggel over het goederenspoor van Rotterdam
naar Duitsland.
Zelden is over een Haags besluit zoveel te doen ge
weest. Nooit eerder zijn zoveel rapporten van aller
lei deskundigen verschenen die elkaar op tal van
fronten bestreden. Met gekleurde visies gingen ze
elkaar te lijf en werkten ze al argumenterend naar
een oordeel toe: voor of tegen aanleg.
De Betuwelijn gaat de geschiedenis in als hét voor
beeld van verkeerde politieke besluitvorming. Dat
zit 'm vooral in de ingewikkelde en vooral onover
zichtelijke wetgeving voor grote projecten.
Die was er debet aan dat de belangrijkste vraag
nooit werd gesteld: moet het oude Nederlandse
spoorwegennet uitgebreid worden met een lijn uit
sluitend voor goederenvervoer.
In plaats daarvan rijpte het plan geleidelijk. Van
een ideetje om het al bestaande Betuwelijntje op te
tuigen tot het plan voor een gloednieuwe spoorver
binding. En dat alles gevolgd door een kakafonie
over tal van futuristische bouwsels, al dan niet on
dergronds.
Want, zo was inmiddels gebleken, de bewoners in
de rustieke Betuwe en in de Zuidhollandse polders
zaten bepaald niet te wachten op 'iedere zeven mi
nuten een trein'.
De oppositie van destijds haakte gretig in op de
plannen voor een ondergrondse Betuwelijn. D66-
leider Hans van Mierlo zei filosoferend 'dat je een
spoorlijn die de komende eeuw mee moet toch niet
met 19e eeuwse technieken moet aanleggen'. En
zijn WD-collega Frits Bolkestein wilde 'geen stuk
ijzer aanleggen dat misschien niets opbrengt.'
Maar in het paarse kabinet hebben ook VVD en D66
zich laten overtuigen. En dat zat er van meet af aan
in. Niet alleen omdat het prestige van de Neder
landse Spoorwegen èn de positie van de Rotterdam
se haven in het geding is, maar vooral ook omdat
duidelijk is dat lang niet alle groei van het goede
renvervoer over de weg kan. Daarvoor is meer ver
voer over spoor èn water nodig.
De vraag of de 8,2 miljard gulden kostende Betuwe
lijn wel rendabel is, is absurd. Ze wordt immers
nooit gesteld bij de aanleg van snelwegen. Boven
dien hebben toekomstige kabinetten de rentabili
teit zelf deels in de hand. Hoe hoger de prijs van het
wegvervoer, hoe aantrekkelijker het spoor voor
transporteurs wordt.
En de prijs van het wegvervoer is beïnvloedbaar via
de dieselaccijns of andere maatregelen. Een trend
die in Europa reeds zichtbaar is.
De eerste vruchten heeft de Betuwelijn al afgewor
pen: de inventiviteit van de ingenieurs is meer dan
ooit gestimuleerd. Die kennis komt nog wel van tas
ook al komt het goederenspoor niet onder de grond.
Er liggen nog plannen voor hogesnelheidslijnenen
het openbaar vervoer zal ook in de Nederlandse ste
den straks steeds meer ondergronds plaatsvinden.
Het paarse kabinet heeft er genoeg aan gedaan om
op ruime politieke en maatschappelijke steun te
kunnen rekenen.
Het besluit van het vorige kabinet is zeker niet voor
niets opnieuw onder de loep genomen. Dat niet allé
knelpunten - ter grootte van 1,2 miljard - zijn we»,
genomenmoet ook D66 kunnen verdedigen tegen-
over haar achterban.
Lokale bestuurders kunnen Den Haag evern.
geen echt ernstige verwijten meer maken, al blijftër
altijd klein menselijk leed. Maar dat is bij -
kei groot project te voorkomen.
Van onze verslaggevers
Arnhem/Tiel - Nu de knoop
eindelijk is doorgehakt, ma
ken voor- en tegenstanders
van de Betuwelijn de balans
op.
Volgens de milieuorganisaties
krijgen natuur en milieu 'forse
klappen' te verwerken, ondanks
de toegezegde extra gelden voor
de oplossing van de knelpunten.
Vooral het uitblijven van de on
dertunneling van het Pannerdens
Kanaal en het natuurgebied Rijn-
strangen is de milieuclubs een
doorn in het oog.
De milieubeweging is in elk geval
bedroefd dat het kabinet niet nu
al met maatregelen komt om het
vrachtverkeer over de weg terug
te dringen ten faveure van ver-
yoer per. trein. Volgens woord
voerster Brunt van de Stichting
Natuur en Milieu moet er eerst
duidelijkheid komen hoe de over
heid denkt de wegen minder vol
te maken. Ook het kamerlid Ro-
senmöller van GroenLinks mist
echte maatregelen om het weg
verkeer aan te pakken.
De Rotterdamse havenwethouder
Smit is blij, zo meldt hij. Neder
land heeft een hoogwaardige
aansluiting op het Europese
spoorwegnet nodig. De Betuwe
lijn is daarin onmisbaar om de
verwachte groei in het Europese
goederenvervoer op te vangen.
Hij hoopt op een snelle start van
de aanleg. De transportsector en
de werkgeversorganisatie VNO-
NCW zijn ook tevreden. Gedepu
teerde Staten van Zuid-Holland
reageren eveneens positief. GS
zijn altijd voorstander geweest
van de aanleg van de lijn, onder
de voorwaarde dat de Giessen
wordt ondertunneld. Zo'n tunnel
is in het jongste kabinetsbesluit
voorzien.
Gelderse bestuurders van provin
cie en tracégemeenten zijn 'niet
ontevreden' met de voorstellen
van het kabinet tot extra aanpas
singen van de Betuweroute. Zo'n
zeventig procent van hun wen-
Het kabinet heeft 820 miljoen gulden uitgetrokken, ondermeer om fraaie landschappen in het Gel
derse rivierengebied te ontzien. foto de stem/dick de boer
sen- en voorwaardenpakket is
door de regering gehonoreerd.
„Het kabinet heeft veel extra
geld op tafel gelegd om een be
stuurlijk en maatschappelijk
draagvlak te scheppen, maar dat
is nog niet voldoende," aldus
Gelders gedeputeerde J. de Bondt
van Verkeer en Vervoer. Gelder
land wil geen 'geluidsarme brug'
over, maar een tunnel onder het
Pannerdens Kanaal. Dit ter be
scherming van het natuurgebied
Gelderse Poort. Gedeputeerde De
Bondt is ingenomen met het ka
binetsvoorstel om het traject van
het einde van de A15 bij Bemmel
tot de ingang van de tunnel bij
Zevenaar verdiept aan te leggen.
De extra maatregelen voor de
tracédelen tussen Kerk-Avezaath
en het Amsterdam-Rijnkanaal bij
Tiel en bij Meteren/Geldermalsen
noemt hij 'onder de maat'.
Gelderland wil extra investerin
gen (tachtig miljoen gulden meer
dan kabinet) om het spoortracé
nog dieper aan te kunnen leggen,
extra geluidsanering en overkap
ping van traject bij Kerk-Ave
zaath. Voor Meteren moet, aldus
Gelderland, extra geld (veertig
miljoen) beschikbaar komen om
problemen met gelijksvloerse
kruisingen eruit te halen en de
geluidsoverlast terug te dringen.
De Bondt dringt ook aan op de
komst van een aanvullend veilig
heidsonderzoek naar de gevolgen
van de kruising van de Betuwe
route met de spoorlijn Utrecht-'s
Hertogenbosch. De gemeeente
Tiel herhaalt haar verzoek om
een tunnel onder heet Amster
dam-Rijnkanaal. Het Gebundeld
Bestuurlijk Overleg (GBO) van
zeventien gemeenten in Gelder
land onder aanvoering van gede
puteerde De Bondt beraadt zich
donderdag op de beslissing van
het kabinet over de aanleg van de
Betuweroute.
Woordvoerder J. Klerkx van de
gezamenlijke actiegroepen tegen
de Betuweroute is 'ronduit te
leurgesteld' over het kabinetsbe
sluit, al had hij het wel verwacht.
De dertig actiegroepen komen
dinsdagavond bijeen om een ver
dere strategie uit te stippelen.
Volgens Klerkx hebben de ge
meentebesturen in Gelderland en
de provincie heel wat uit te leg
gen aan de bevolking. „Ze heb
ben zich gewoon laten chanteren
door het ministerie van Verkeer
en Waterstaat onder het motto:
als je je eisenpakket niet dras
tisch bijstelt, mag je helemaal
niet meer meepraten. Gelderland
heeft op grond daarvan uiteinde
lijk voor 800 miljoen aan maatre-
VERVOLG VOORPAGINA
Om de geluidhinder in het Rijn-
strangengebied en bij het Pan-
nerdenschkanaal tussen Bemmel
en Zevenaar aan te pakken,
wordt 100 miljoen gulden uitge
trokken.
Dit deel van de spoorlijn komt in
een zogenoemde M-baan te lig
gen, waarmee het geluid van de
trein via kastjes al ter hoogte van
de wielen wordt opgevangen. Om
ervoor te zorgen dat de spoorlijn
landschappelijk zo goed mogelijk
ingepast wordt, trekt het kabinet
50 miljoen extra uit.
Het kabinet wil verder de groei
van het wegverkeer terugdrin
gen. Binnen twee jaar wil Jorrits-
ma met een plan van aanpak ko
men. Tegelijkertijd zal Neder
land zich in Europees verband
inzetten om de kosten van het
vrachtvervoer over de langer^ af
stand relatief duurder te malten.
De aanleg van de Betuwelijn
moet eind 1996, begin 1997 be
ginnen. In dat geval is de spoor
verbinding tussen Rotterdam en
het Duitse achterland in 2004
klaar. Een oplossing voor de
knelpunten rond Arnhem wordt
pas gegeven als de procedure
rond de noordelijke aftakking is
afgerond.
D66, tot nu toe de grootste
'dwarsligger', is tevreden met het
kabinetsbesluit. Fractievoorzit
ter Wolffensperger verwacht dat
met dit pakket maatregelen 'vol
doende tegemoet is gekomen aan
wensen vanuit de partij'. „Bo
vendien, als de gemeentebestuur
ders tevreden zijn - en het ziet]
naar uit dat ze dat zijn - wie zijn
wij dan om het project m
op te houden."
De WD houdt nog enige resei
maar spreekt van 'een heel gi
compromis'. „Ik hoop dat het be
drijfsleven de lijn nu rendabel
gaat maken. We plegen een dure
investering in infrastructi
voor gebruikers die we niet ken
nen. We hebben veel gedaan aan
een aantal knelpunten om de li
zo acceptabel mogelijk en mi
vriendelijk te maken," zegt WD
kamerlid Blaauw,
De PvdA vindt wezenlijk dat nu
met de aanleg van de Betuweli
tegelijk de „enorme overlast van
de drukke Al5 wordt aangepal
zodat uiteindelijk de overlast vi
A15 en Betuwelijn gezamerüi
minder is dan op dit momen
stelt PvdA^kamerlid Cron
Vooral het besluit van het
net om extra maatregelen te n
men bij het Pannerdenschkana
stemt de PvdA zeer tevreden.
Oppositiepartij het CDA concl'
deert dat het kabinet een
financieel risico loopt, Volgei
CD A-kamerlid Leers zijn de e:
tra aanpassingen van 820 miljoé
niet gedekt. En geeft het kabin
niet aan hoe de 1,5 miljard, d
aanvankelijk uit private finan
ciering zou moeten komen, it
moet worden opgebracht. Kor!
om: een gat van ruim twee mil
jard, meent het CDA, De chris
ten-democraten zijn ook niet te
vreden met de
het tracé.
0en Haag (anp)
„it Schengen-landi
op Schiphol vanaf
Loon door de p<
role- Het frau-
kaartje waarmee
maart de grens kc_
reI1 zonder langs
chaussee te gaan,
pretnier Kok zei
afloop van de mil
vergadering dat
ijiet goed blijkt te
jjet risico is te grool
met het pasje,
konl
Van onze Haagse red,
Den Haag - De
gisteren unaniem c
aiektewet en arbeic
Of het kabinet t,
volgende week. H
uitsluitsel over ge
besluit van de SER
Ook de kroonleden
vertegenwoordigers
Bers- en werkgevers
zitting hebben in de
uiteindelijk tegen
van het kabinet te st<
Het kabinet wil d
nagenoeg afschaffen
gevers verantwoordi
voor de wao. De SE
alternatief bedacht v
nen van het kabir)
alternatief blijft d
bestaan en gaat die
een periode van drie
Daarna is er dan de
Volgens de SER koi
plannen van het kab
nere ondernemingen
blemen, omdat ook
woordelijk worden
gelen gevraagd en dat minimum
pakket is nu nog verder uitge
kleed, De bestuurders zijn naar
huis gestuurd met een handvol
kraaltjes en spiegeltjes," aldus
Klerkx,
Het bestuur van het Knooppunt
Arnhem-Nijmegen complimen
teert het kabinet met zijn besluit
over de Betuweroute. Het KAN
denkt dat de aanleg van d
derenspoorlijn goed is voor de
economische toekomst van Ne-I
derland.
Het KAN is recent een verbinti
nis aangegaan met het Rottei-o,
dams Havenbedrijf om gezamen|lll
lijk de betekenis van beide gebie
den als doorvoerhaven voor Eu
ropa verder uit te breiden.
De huidige minister van
Verkeer en Waterstaat,
Annemarie Jorritsma
(VVD), heeft de Betuwe
lijn slimmer aangepakt
dan haar voorgangster
Hanja Maij-Weggen
(CDA). De coalitie vindt
dat Rotterdam zijn ach
terlandverbinding moet
krijgen. Alleen D66 hikte
nog aan tegen de manier
waarop. In die zin was de
Betuwelijn een test-case
voor de Democraten: hun
politieke gewicht was
van grote invloed op het
uiteindelijke besluit.
Door Jeroen den Blijker
Enig gegniffel kan oud-Kamerlid
Jaap-Jelle Feenstra nauwelijks
onderdrukken. Feenstra, in '92
woordvoerder voor de PvdA over
de Betuwelijn, bezocht diverse
CD A-bij eenkomsten in de Bet
uwe. „Om te kijken hoe minister
Maij die Betuwelijn aan haar ei
gen achterban verkocht."
Wat hij daar aantrof was onthut
send. „De minister miste greep op
haar achterban. Ze had net pu
bliekelijk alle zegeningen voor de
Betuwelijn geteld, toen zo'n nette
CDA-dame op leeftijd een dood
normaal, onschuldig vraagje stel
de. Maar Maij, die zich blijkbaar
nooit had gerealiseerd hoeveel
pijn het doet als je tuintje of huis
je moet wijken voor zo'n spoor
biels, gaf toen als antwoord 'ach
mevrouwtje, doet u toch vooral
niet zo emotioneel'. Nou, toen
had je natuurlijk de poppen aan
het dansen: zelfs haar eigen par
tijgenoten joeg Maij de gordijnen
in."
Het verhaal staat niet op zich.
Wie duikt in het dossier Betuwe
lijn stuit voortdurend op voor
beelden van weinig diplomatiek
handelen van hoofdrolspeelster
Maij: zij legde de subtiliteit van
een blok beton aan de dag.
Tegenspraak dulde zij niet. Kriti
sche onderzoeken verdwenen in
een diepe la, totdat VVD-minister
Jorritsma de scepter op Verkeer
en Waterstaat overnam. Daarom
heeft de Tweede Kamer pas vorig
jaar kennis kunnen nemen van
het onderzoek van de Tilburgse
hoogleraar bestuurskunde Fris
sen.
Met een fileermesje ontleedt Fris
sen de besluitvorming van de
Betuwelijn. Hij concludeert dat
het vooral aan maatschappelijk
en bestuurlijk draagvlak heeft
ontbroken door de houding van
Maij. Ze koesterde teveel haar
imago van daadkracht; daar past
geen tijdrovend, maar absoluut
noodzakelijk overlegcircuit bij.
Voor Maij viel er niets te onder
handelen. Frissen vond het daar
om logisch dat talloze regionale
bestuurders leiding gingen geven
aan het verzet tegen delijn. Het
rapport-Frissen was voor Jorrits
ma een goede les: ze wist dat ze
anders te werk moest gaan dan
haar voorgangster.
De commissie Hermans was de
eerste poging van 'Den Haag' om
het vertrouwen terug te winnen.
De commissie moest de noodzaak
van de Betuwelijn onderzoeken
en eventueel aanbevelingen voor
het tracé doen.
Daarbij heeft zij zich niet laten
verleiden tot de eindeloze discus
sies over de te verwachten goede
renstroom of het rendement van
de lijn; De commissie benadrukt
vooral milieutechnische en ver
keerskundige argumenten voor
de aanleg van de lijn.
„Komt die spoorlijn er niet, dan
slibt ons wegennet onherroepe
lijk dicht," luidde nu de bood
schap. En passant wordt onder
tunneling van het Betuwetracé,
een wens van D66, als te kostbaar
van de hand gewezen.
De tegenstanders van de Betuwe
lijn morren. Tegen de verkeers-
en milieutechnische argumenten
kunnen ze weinig inbrengen.
Maar de bedreiging van hun
woongenot blijft.
Om die pijn te kunnen verzach
ten, ontving Jorritsma de afgelo
pen maanden verschillende keren
het Gebundeld Bestuurlijk Over
leg (GBO), een overlegorgaan van
provincie- en gemeentebestuur
ders langs het tracé voor de Bet
uwelijn. Ze liet hen lijstjes op
stellen met op te lossen knelpun
ten.
Dat leverdeeen wensenlijst op
met aanpassingen van bijna twee
miljard gulden. Premier Kok
achtte achtte 500 miljoen extra
voor de Betuwelijn echter meer
dan genoeg. Jorritsma liet vervol
gens een nieuw lijstje maken van
knelpunten die in ieder geval op
gelost moeten worden om een
'aanvaardbare lijn' op te leveren.
De nieuwe lijstjes, ter grootte van
500 miljoen, kwamen tot tevre
denheid van Jorritsma goeddeels
overeen met de knelpunten die
eerder naar voren waren geko
men. Ze aarzelde daarom niet de
lijstjes te verwerken in het voor
stel dat ze twee weken geleden bij
haar collega's in de ministerraad
op tafel legde: zij heeft zich zo in
ieder geval verzekerd van be
stuurlijke steun uit de regio, ter
wijl zij tevens hoopt kritiek van
de burgers te ondervangen.
In haar voorstel brak Jorritsma
een lans voor het oplossen van
twee van de vijf grootste knel-
iê.*
Maij-Weggen: subtiel als een
blok beton.
foto de stem/johan van gurp
punten zoals die eerder de Com
missie Hermans zijn gesigna
leerd.
Zo zou Zuid-Holland een tunnel
onder de Giessen moeten krijgen
en Gelderland een verdiept
spoortracé bij Tiel/Kerk-Ave-
zaath. Het totale pakket tracé
aanpassingen kwam daarmee
aanvankelijk op 720 miljoen gul
den.
Maar de kleinste regeringspart
ner, D66, kijkt minder luchtigjes
tegen de lijn aan. D66 stelde in
het verleden voor talloze tunnels
Jorritsma: anders te werk i11
haar voorqanqster.
foto dijksw
te bouwen en tracé-knelpuifj
op te lossen. Bovendiei
D66-congres de Kamerfra™ 1
alleen met de plannen in te s
men als de vijf grootste kneI
ten zijn opgelost. Kosten: V I
jard gulden.
De D66-ministers in het ka 1
reageerden daarom in eerst
stantie nogal zuinigjes
geerd op het voorstel van J° I
Maar ze zijn
uiteindelijk^!
vreden gesteld met 10" m L I
gulden extra voor r
fao-boete voo
Van onze Haagse reef
Den Haag - Het m l
1 juli of de herkeu; I
Dat heeft premier!
kabinetsberaad. M
terecht komen, hol
betalen. I
De invoering van dt
samen met de strenj
gen en herkeuring!
arbeidsongeschikten!
een jaar worden oj
Om werknemers uitj
geling te houden, wf
gever gestraft met I
kregen werknemers
met strengere keuris
keuringen. Die keu!
den veel mensen r
anderen verloren hj
kering.
De vakbeweging l|
laatste tijd op aange;
de (her)keuringen aj
als de malus word|
Aan die wens is
gedeeltelijk tegemc
Hoe de aanpassing
keuringen er uit za!
over twee maanden
Het systeem van
moeilijk houdbaaii
HET KABINET hoi
langer advies te vi
huidige kabinet g
verbreken. Premie
ven te doen alsof e
betekent dit dat foj
eet het paarse kab
vvil blijven gebruik
°at is niet meer dc
nergens aan gebc
Sjewenst moment
deze gang van zak
hn van de overige
toekomst vrijblijve
voor het tegendra
begrip op te brengi
bet idee aan dat v
vrijheden voor we
"et zijn geen vrijb
een deel reeds in q
vooral minimuml
wrange vruchten
ook nog eens uit
belangrijkste advit
niet onlogisch da|
oe door minister-p
yeronderstellii
uiteindelijk de eid
wee willekeurig
staatssecretaris L:
,,!nnen 9egeven
™vv-sancties zal m
P SER verzet ziel
e schaffen en de
®r niet naar uit dJ
alternatieven d:
et wantrouwen
nn,3/ Stekelenbul
J?® "Ing het ein
0rspelde en ver