Punt achter gesteggel Betuwelijn Jorritsma maakt Maij's karwei af Droefheid en blijdschap na lange strijd GT Spreuk -DE STEM- Kabinet wil groei van het wegverkeer terugdringen Sociale aanpassc DE STEM De koer DE STEM BINNEN BUITENLAND Keukentafel BEZORGKLACHTEN LEZERSSERVICE ABONNEMENTENADMINISTRATIE BEL LEZERSCONTACT pflSTEM Het is met sommig huisraad en meubi lair als met men sen; naarmate ze ouder wor den en rimpels, vlekken en slijtage gaan vertonen, wor den ze ons dierbaarder en vertrouwder. De plank waarop mijn moe der jarenlang onze boterham men sneed en smeerde, het bestek waarvan de heften door het afwaswater in de loop van de tijd grauw en mat geworden zijn. de inmiddels wat verwaarloosde en door roest aangetaste gietijzeren braadpan waarin ik nu 's zo mers in mijn tuin wat salvia's zet, het zijn relikwieën die juist door hun gehavende ui terlijk de herinnering vast houden aan voorbije maar on- vergeten jaren. Geen deel van het meubilair was mij zo familiair eigen als onze keukentafel. Ze had een vaste plaats tegen de muur onder een blankhouten rekje waarop met goud afgebiesde potten stonden met bekende namen als SUIKER en RIJST en geheimzinnige zoals SAF FRAAN en TAPIOCA. Tij dens de maaltijden werd de tafel naar het midden van de keuken verschoven zodat we er met onze stoelen rond kon den zitten, de verveloze groef in de muur gaf aan waar de tafel na het eten teruggezet moest worden. Nooit hebben industriële vormgevers een multifunctio- neler meubelstuk ontwikkeld dan onze keukentafel, die overigens de eenvoud zelf was. Ze had een blad dat was afgedekt met gebloemd toile cirée, een soort wasdoek dat van een kleurlaag voorzien was en dat aan de onderkan ten van het enkele centime ters uitstekende blad met pu naises was vastgezet. Aan de voorzijde zat een la die aan een ronde houten knop opengetrokken werd als de vorken, messen en Iepels op tafel moesten komen, die daarin links in de bestekbak opgeborgen moesten werden, gescheiden van een schaar, een schroevedraaier, een eindje touw, elastiekjes en een half leeggedrukt tubetje velpon die in de rechterhelft een plaats gekregen hadden. Aan deze tafel werd niet al leen gegeten, ze was ook een commode waarop mijn jong ste broertje afgedroogd, be poederd en verschoond werd en een wasfrisse luier omge speld kreeg, nadat hij uit het gegalvaniseerde teiltje met lauwwarm water was getild dat op een stoel naast de tafel stond. Hing op regenachtige maan dagen, als wij aan tafel gingen daar de was boven onze hoof den te drogen, de keukentafel deed ook dienst als strijk plank, waarbij mijn moeder een grauwwitte molton over het blad uitspreidde waarop een te heet strijkijzer bruinige schroeivlekken had achterge laten. Om na te gaan of de gietijzeren strijkbouten op het cuisinière niet te warm waren geworden, hield mijn moeder ze even bij haar wang alvo rens ze op kussensloop of overhemd te zetten, die ze vaak ook tevoren lichtjes met water besprenkeld had. De keukentafel was ook mijn eerste bureau. Daaraan geze ten schreef ik mijn eerste let ters, kleurde ik mijn eerste tekeningen, maakte ik som men, leerde ik uit de katechis- mus waartoe wij op aarde zijn en probeerde ik als gymna siast de veldtochten te volgen die Caesar twintig eeuwen daarvoor in het Latijn had beschreven. Die tafel was ook speelplaats, waarop wij met de houten blokken die we uit de timmer- winkel van mijn opa mee naar huis genomen hadden, forten bouwden en over de gammele rails een metalen trein lieten rijden, voortgetrokken door een locomotief waaruit aan de zijkant een terugdraaiende opwindsleutel stak. Nooit was de keukentafel sprookjesachtiger dan op zes december als we, nog slaap dronken, knipperend tegen het lamplicht een verfdoosje, een prentenboek, een clown van suikergoed en een paar gebreide, warme wanten op het witte laken zagen liggen en we de onvergelijkelijke geuren van speculaas en bo terletter roken. Toen na de dood van mijn ouders veel van hun verou derd en versleten meubilair werd opgeruimd, heb ik met een onbestemde weemoed van die tafel afscheid geno men, in de hoop dat ze aan! slopende bijlslagen zou ont komen en nu ergens op een studeerkamertje staat waar een meisje er haar dagboek aan bijhoudt, dromend van een eerste liefde. Op de kassabon, die in het lege borrelglaasje is gestoken, naast het kopje thee van twee gulden vijftig, staat niet alleen uitgeprint wat de consumptie moet kosten. De kassabon heeft een ruimere functie. Voordat de bezoeker van lunchcafé Stadhuis in Goes aan de financiële informatie toekomt, offreert de kassabon hem eerst deze spreuk: 'Niemand kan zonder vrienden'. Verklaart dit de vriendelijkheid van het bedienende personeel aldaar? En dat hier niét de doos met diverse theesoorten voor een snelle keus wordt voorgehouden, maar een gastvrije variatie aan theezakjes in een mandje als vanzelfsprekend op tafel wordt geplaatst? De uitbater moet vermoed hebben dat het verspreiden van zo'n spreuk ook voor het personeel zelf niet zonder gevolgen zou blijven. (HC) 29.80 86,90 172.80 335,75 89.40) 177,80) 345,75) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie; drs. J.H.M, Brader en D.H. Ahles (adjunct). Hoofdredactie; H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor; Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 /Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Rayonkantoren in Hulst, Terneuzen, Goes, Bergen op Zoom, Roosendaal, Etten- Leur en Oosterhout. Zie voor meer informatie het colofon in het editie-deel van deze krant. Abonnementsprijzen via automatische incasso; (tussen haakjes de prijs via acceptgiro) per maand per kwartaal per halfjaar per jaar Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 8 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginnekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881Fax 076-236405. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881, fax 076-236405 zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236242/236911 Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de Algemene Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. alsmede de Regelen voor het Advertentiewezen. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345. 06-0226116 Ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur/zat. 8.00-12.00 uur (Opzegtermijn abonnementen: 4 weken voor het eind van de betaalperiode) 110 Miljoen extra 'voor een zeven kilometer lang tunneltracé onder rivier tje De Giessen. Voor passage Schelluinen/Gorinchem slechts geluidwerende maatregelen. 50 Miljoen extra voor landschappelijke en ecologische inpas sing langs hele tracé. Betuweroute en A 15 gaan over spoor Utrecht-Den Bosch heen, alleen ge luidmaatregelen bij gehucht Meteren. 70 Miljoen extra om Betuweroute en A 15 van Kerk Avezaath tot Tiel samen verdiept aan te leggen. Géén tunnel (meerkosten: 250 miljoen) onder Pannerdensch Kanaal ma brug-kruising met 3,5 km. geluidschermen. 100 Miljoen extra voor ve'rdiechl te aanleg spoor in zg. M-baan van Bemmel tot Zevenaar. Daarna anderh ve kilometer tunnel door Zevenaar, Door Jeroen den Blijker en Carla Joosten Den Haag - Het woord is nu aan de aanne mers. Met het paarse pakket extra milieu maatregelen komt een einde aan jarenlang ge steggel over het goederenspoor van Rotterdam naar Duitsland. Zelden is over een Haags besluit zoveel te doen ge weest. Nooit eerder zijn zoveel rapporten van aller lei deskundigen verschenen die elkaar op tal van fronten bestreden. Met gekleurde visies gingen ze elkaar te lijf en werkten ze al argumenterend naar een oordeel toe: voor of tegen aanleg. De Betuwelijn gaat de geschiedenis in als hét voor beeld van verkeerde politieke besluitvorming. Dat zit 'm vooral in de ingewikkelde en vooral onover zichtelijke wetgeving voor grote projecten. Die was er debet aan dat de belangrijkste vraag nooit werd gesteld: moet het oude Nederlandse spoorwegennet uitgebreid worden met een lijn uit sluitend voor goederenvervoer. In plaats daarvan rijpte het plan geleidelijk. Van een ideetje om het al bestaande Betuwelijntje op te tuigen tot het plan voor een gloednieuwe spoorver binding. En dat alles gevolgd door een kakafonie over tal van futuristische bouwsels, al dan niet on dergronds. Want, zo was inmiddels gebleken, de bewoners in de rustieke Betuwe en in de Zuidhollandse polders zaten bepaald niet te wachten op 'iedere zeven mi nuten een trein'. De oppositie van destijds haakte gretig in op de plannen voor een ondergrondse Betuwelijn. D66- leider Hans van Mierlo zei filosoferend 'dat je een spoorlijn die de komende eeuw mee moet toch niet met 19e eeuwse technieken moet aanleggen'. En zijn WD-collega Frits Bolkestein wilde 'geen stuk ijzer aanleggen dat misschien niets opbrengt.' Maar in het paarse kabinet hebben ook VVD en D66 zich laten overtuigen. En dat zat er van meet af aan in. Niet alleen omdat het prestige van de Neder landse Spoorwegen èn de positie van de Rotterdam se haven in het geding is, maar vooral ook omdat duidelijk is dat lang niet alle groei van het goede renvervoer over de weg kan. Daarvoor is meer ver voer over spoor èn water nodig. De vraag of de 8,2 miljard gulden kostende Betuwe lijn wel rendabel is, is absurd. Ze wordt immers nooit gesteld bij de aanleg van snelwegen. Boven dien hebben toekomstige kabinetten de rentabili teit zelf deels in de hand. Hoe hoger de prijs van het wegvervoer, hoe aantrekkelijker het spoor voor transporteurs wordt. En de prijs van het wegvervoer is beïnvloedbaar via de dieselaccijns of andere maatregelen. Een trend die in Europa reeds zichtbaar is. De eerste vruchten heeft de Betuwelijn al afgewor pen: de inventiviteit van de ingenieurs is meer dan ooit gestimuleerd. Die kennis komt nog wel van tas ook al komt het goederenspoor niet onder de grond. Er liggen nog plannen voor hogesnelheidslijnenen het openbaar vervoer zal ook in de Nederlandse ste den straks steeds meer ondergronds plaatsvinden. Het paarse kabinet heeft er genoeg aan gedaan om op ruime politieke en maatschappelijke steun te kunnen rekenen. Het besluit van het vorige kabinet is zeker niet voor niets opnieuw onder de loep genomen. Dat niet allé knelpunten - ter grootte van 1,2 miljard - zijn we», genomenmoet ook D66 kunnen verdedigen tegen- over haar achterban. Lokale bestuurders kunnen Den Haag evern. geen echt ernstige verwijten meer maken, al blijftër altijd klein menselijk leed. Maar dat is bij - kei groot project te voorkomen. Van onze verslaggevers Arnhem/Tiel - Nu de knoop eindelijk is doorgehakt, ma ken voor- en tegenstanders van de Betuwelijn de balans op. Volgens de milieuorganisaties krijgen natuur en milieu 'forse klappen' te verwerken, ondanks de toegezegde extra gelden voor de oplossing van de knelpunten. Vooral het uitblijven van de on dertunneling van het Pannerdens Kanaal en het natuurgebied Rijn- strangen is de milieuclubs een doorn in het oog. De milieubeweging is in elk geval bedroefd dat het kabinet niet nu al met maatregelen komt om het vrachtverkeer over de weg terug te dringen ten faveure van ver- yoer per. trein. Volgens woord voerster Brunt van de Stichting Natuur en Milieu moet er eerst duidelijkheid komen hoe de over heid denkt de wegen minder vol te maken. Ook het kamerlid Ro- senmöller van GroenLinks mist echte maatregelen om het weg verkeer aan te pakken. De Rotterdamse havenwethouder Smit is blij, zo meldt hij. Neder land heeft een hoogwaardige aansluiting op het Europese spoorwegnet nodig. De Betuwe lijn is daarin onmisbaar om de verwachte groei in het Europese goederenvervoer op te vangen. Hij hoopt op een snelle start van de aanleg. De transportsector en de werkgeversorganisatie VNO- NCW zijn ook tevreden. Gedepu teerde Staten van Zuid-Holland reageren eveneens positief. GS zijn altijd voorstander geweest van de aanleg van de lijn, onder de voorwaarde dat de Giessen wordt ondertunneld. Zo'n tunnel is in het jongste kabinetsbesluit voorzien. Gelderse bestuurders van provin cie en tracégemeenten zijn 'niet ontevreden' met de voorstellen van het kabinet tot extra aanpas singen van de Betuweroute. Zo'n zeventig procent van hun wen- Het kabinet heeft 820 miljoen gulden uitgetrokken, ondermeer om fraaie landschappen in het Gel derse rivierengebied te ontzien. foto de stem/dick de boer sen- en voorwaardenpakket is door de regering gehonoreerd. „Het kabinet heeft veel extra geld op tafel gelegd om een be stuurlijk en maatschappelijk draagvlak te scheppen, maar dat is nog niet voldoende," aldus Gelders gedeputeerde J. de Bondt van Verkeer en Vervoer. Gelder land wil geen 'geluidsarme brug' over, maar een tunnel onder het Pannerdens Kanaal. Dit ter be scherming van het natuurgebied Gelderse Poort. Gedeputeerde De Bondt is ingenomen met het ka binetsvoorstel om het traject van het einde van de A15 bij Bemmel tot de ingang van de tunnel bij Zevenaar verdiept aan te leggen. De extra maatregelen voor de tracédelen tussen Kerk-Avezaath en het Amsterdam-Rijnkanaal bij Tiel en bij Meteren/Geldermalsen noemt hij 'onder de maat'. Gelderland wil extra investerin gen (tachtig miljoen gulden meer dan kabinet) om het spoortracé nog dieper aan te kunnen leggen, extra geluidsanering en overkap ping van traject bij Kerk-Ave zaath. Voor Meteren moet, aldus Gelderland, extra geld (veertig miljoen) beschikbaar komen om problemen met gelijksvloerse kruisingen eruit te halen en de geluidsoverlast terug te dringen. De Bondt dringt ook aan op de komst van een aanvullend veilig heidsonderzoek naar de gevolgen van de kruising van de Betuwe route met de spoorlijn Utrecht-'s Hertogenbosch. De gemeeente Tiel herhaalt haar verzoek om een tunnel onder heet Amster dam-Rijnkanaal. Het Gebundeld Bestuurlijk Overleg (GBO) van zeventien gemeenten in Gelder land onder aanvoering van gede puteerde De Bondt beraadt zich donderdag op de beslissing van het kabinet over de aanleg van de Betuweroute. Woordvoerder J. Klerkx van de gezamenlijke actiegroepen tegen de Betuweroute is 'ronduit te leurgesteld' over het kabinetsbe sluit, al had hij het wel verwacht. De dertig actiegroepen komen dinsdagavond bijeen om een ver dere strategie uit te stippelen. Volgens Klerkx hebben de ge meentebesturen in Gelderland en de provincie heel wat uit te leg gen aan de bevolking. „Ze heb ben zich gewoon laten chanteren door het ministerie van Verkeer en Waterstaat onder het motto: als je je eisenpakket niet dras tisch bijstelt, mag je helemaal niet meer meepraten. Gelderland heeft op grond daarvan uiteinde lijk voor 800 miljoen aan maatre- VERVOLG VOORPAGINA Om de geluidhinder in het Rijn- strangengebied en bij het Pan- nerdenschkanaal tussen Bemmel en Zevenaar aan te pakken, wordt 100 miljoen gulden uitge trokken. Dit deel van de spoorlijn komt in een zogenoemde M-baan te lig gen, waarmee het geluid van de trein via kastjes al ter hoogte van de wielen wordt opgevangen. Om ervoor te zorgen dat de spoorlijn landschappelijk zo goed mogelijk ingepast wordt, trekt het kabinet 50 miljoen extra uit. Het kabinet wil verder de groei van het wegverkeer terugdrin gen. Binnen twee jaar wil Jorrits- ma met een plan van aanpak ko men. Tegelijkertijd zal Neder land zich in Europees verband inzetten om de kosten van het vrachtvervoer over de langer^ af stand relatief duurder te malten. De aanleg van de Betuwelijn moet eind 1996, begin 1997 be ginnen. In dat geval is de spoor verbinding tussen Rotterdam en het Duitse achterland in 2004 klaar. Een oplossing voor de knelpunten rond Arnhem wordt pas gegeven als de procedure rond de noordelijke aftakking is afgerond. D66, tot nu toe de grootste 'dwarsligger', is tevreden met het kabinetsbesluit. Fractievoorzit ter Wolffensperger verwacht dat met dit pakket maatregelen 'vol doende tegemoet is gekomen aan wensen vanuit de partij'. „Bo vendien, als de gemeentebestuur ders tevreden zijn - en het ziet] naar uit dat ze dat zijn - wie zijn wij dan om het project m op te houden." De WD houdt nog enige resei maar spreekt van 'een heel gi compromis'. „Ik hoop dat het be drijfsleven de lijn nu rendabel gaat maken. We plegen een dure investering in infrastructi voor gebruikers die we niet ken nen. We hebben veel gedaan aan een aantal knelpunten om de li zo acceptabel mogelijk en mi vriendelijk te maken," zegt WD kamerlid Blaauw, De PvdA vindt wezenlijk dat nu met de aanleg van de Betuweli tegelijk de „enorme overlast van de drukke Al5 wordt aangepal zodat uiteindelijk de overlast vi A15 en Betuwelijn gezamerüi minder is dan op dit momen stelt PvdA^kamerlid Cron Vooral het besluit van het net om extra maatregelen te n men bij het Pannerdenschkana stemt de PvdA zeer tevreden. Oppositiepartij het CDA concl' deert dat het kabinet een financieel risico loopt, Volgei CD A-kamerlid Leers zijn de e: tra aanpassingen van 820 miljoé niet gedekt. En geeft het kabin niet aan hoe de 1,5 miljard, d aanvankelijk uit private finan ciering zou moeten komen, it moet worden opgebracht. Kor! om: een gat van ruim twee mil jard, meent het CDA, De chris ten-democraten zijn ook niet te vreden met de het tracé. 0en Haag (anp) „it Schengen-landi op Schiphol vanaf Loon door de p< role- Het frau- kaartje waarmee maart de grens kc_ reI1 zonder langs chaussee te gaan, pretnier Kok zei afloop van de mil vergadering dat ijiet goed blijkt te jjet risico is te grool met het pasje, konl Van onze Haagse red, Den Haag - De gisteren unaniem c aiektewet en arbeic Of het kabinet t, volgende week. H uitsluitsel over ge besluit van de SER Ook de kroonleden vertegenwoordigers Bers- en werkgevers zitting hebben in de uiteindelijk tegen van het kabinet te st< Het kabinet wil d nagenoeg afschaffen gevers verantwoordi voor de wao. De SE alternatief bedacht v nen van het kabir) alternatief blijft d bestaan en gaat die een periode van drie Daarna is er dan de Volgens de SER koi plannen van het kab nere ondernemingen blemen, omdat ook woordelijk worden gelen gevraagd en dat minimum pakket is nu nog verder uitge kleed, De bestuurders zijn naar huis gestuurd met een handvol kraaltjes en spiegeltjes," aldus Klerkx, Het bestuur van het Knooppunt Arnhem-Nijmegen complimen teert het kabinet met zijn besluit over de Betuweroute. Het KAN denkt dat de aanleg van d derenspoorlijn goed is voor de economische toekomst van Ne-I derland. Het KAN is recent een verbinti nis aangegaan met het Rottei-o, dams Havenbedrijf om gezamen|lll lijk de betekenis van beide gebie den als doorvoerhaven voor Eu ropa verder uit te breiden. De huidige minister van Verkeer en Waterstaat, Annemarie Jorritsma (VVD), heeft de Betuwe lijn slimmer aangepakt dan haar voorgangster Hanja Maij-Weggen (CDA). De coalitie vindt dat Rotterdam zijn ach terlandverbinding moet krijgen. Alleen D66 hikte nog aan tegen de manier waarop. In die zin was de Betuwelijn een test-case voor de Democraten: hun politieke gewicht was van grote invloed op het uiteindelijke besluit. Door Jeroen den Blijker Enig gegniffel kan oud-Kamerlid Jaap-Jelle Feenstra nauwelijks onderdrukken. Feenstra, in '92 woordvoerder voor de PvdA over de Betuwelijn, bezocht diverse CD A-bij eenkomsten in de Bet uwe. „Om te kijken hoe minister Maij die Betuwelijn aan haar ei gen achterban verkocht." Wat hij daar aantrof was onthut send. „De minister miste greep op haar achterban. Ze had net pu bliekelijk alle zegeningen voor de Betuwelijn geteld, toen zo'n nette CDA-dame op leeftijd een dood normaal, onschuldig vraagje stel de. Maar Maij, die zich blijkbaar nooit had gerealiseerd hoeveel pijn het doet als je tuintje of huis je moet wijken voor zo'n spoor biels, gaf toen als antwoord 'ach mevrouwtje, doet u toch vooral niet zo emotioneel'. Nou, toen had je natuurlijk de poppen aan het dansen: zelfs haar eigen par tijgenoten joeg Maij de gordijnen in." Het verhaal staat niet op zich. Wie duikt in het dossier Betuwe lijn stuit voortdurend op voor beelden van weinig diplomatiek handelen van hoofdrolspeelster Maij: zij legde de subtiliteit van een blok beton aan de dag. Tegenspraak dulde zij niet. Kriti sche onderzoeken verdwenen in een diepe la, totdat VVD-minister Jorritsma de scepter op Verkeer en Waterstaat overnam. Daarom heeft de Tweede Kamer pas vorig jaar kennis kunnen nemen van het onderzoek van de Tilburgse hoogleraar bestuurskunde Fris sen. Met een fileermesje ontleedt Fris sen de besluitvorming van de Betuwelijn. Hij concludeert dat het vooral aan maatschappelijk en bestuurlijk draagvlak heeft ontbroken door de houding van Maij. Ze koesterde teveel haar imago van daadkracht; daar past geen tijdrovend, maar absoluut noodzakelijk overlegcircuit bij. Voor Maij viel er niets te onder handelen. Frissen vond het daar om logisch dat talloze regionale bestuurders leiding gingen geven aan het verzet tegen delijn. Het rapport-Frissen was voor Jorrits ma een goede les: ze wist dat ze anders te werk moest gaan dan haar voorgangster. De commissie Hermans was de eerste poging van 'Den Haag' om het vertrouwen terug te winnen. De commissie moest de noodzaak van de Betuwelijn onderzoeken en eventueel aanbevelingen voor het tracé doen. Daarbij heeft zij zich niet laten verleiden tot de eindeloze discus sies over de te verwachten goede renstroom of het rendement van de lijn; De commissie benadrukt vooral milieutechnische en ver keerskundige argumenten voor de aanleg van de lijn. „Komt die spoorlijn er niet, dan slibt ons wegennet onherroepe lijk dicht," luidde nu de bood schap. En passant wordt onder tunneling van het Betuwetracé, een wens van D66, als te kostbaar van de hand gewezen. De tegenstanders van de Betuwe lijn morren. Tegen de verkeers- en milieutechnische argumenten kunnen ze weinig inbrengen. Maar de bedreiging van hun woongenot blijft. Om die pijn te kunnen verzach ten, ontving Jorritsma de afgelo pen maanden verschillende keren het Gebundeld Bestuurlijk Over leg (GBO), een overlegorgaan van provincie- en gemeentebestuur ders langs het tracé voor de Bet uwelijn. Ze liet hen lijstjes op stellen met op te lossen knelpun ten. Dat leverdeeen wensenlijst op met aanpassingen van bijna twee miljard gulden. Premier Kok achtte achtte 500 miljoen extra voor de Betuwelijn echter meer dan genoeg. Jorritsma liet vervol gens een nieuw lijstje maken van knelpunten die in ieder geval op gelost moeten worden om een 'aanvaardbare lijn' op te leveren. De nieuwe lijstjes, ter grootte van 500 miljoen, kwamen tot tevre denheid van Jorritsma goeddeels overeen met de knelpunten die eerder naar voren waren geko men. Ze aarzelde daarom niet de lijstjes te verwerken in het voor stel dat ze twee weken geleden bij haar collega's in de ministerraad op tafel legde: zij heeft zich zo in ieder geval verzekerd van be stuurlijke steun uit de regio, ter wijl zij tevens hoopt kritiek van de burgers te ondervangen. In haar voorstel brak Jorritsma een lans voor het oplossen van twee van de vijf grootste knel- iê.* Maij-Weggen: subtiel als een blok beton. foto de stem/johan van gurp punten zoals die eerder de Com missie Hermans zijn gesigna leerd. Zo zou Zuid-Holland een tunnel onder de Giessen moeten krijgen en Gelderland een verdiept spoortracé bij Tiel/Kerk-Ave- zaath. Het totale pakket tracé aanpassingen kwam daarmee aanvankelijk op 720 miljoen gul den. Maar de kleinste regeringspart ner, D66, kijkt minder luchtigjes tegen de lijn aan. D66 stelde in het verleden voor talloze tunnels Jorritsma: anders te werk i11 haar voorqanqster. foto dijksw te bouwen en tracé-knelpuifj op te lossen. Bovendiei D66-congres de Kamerfra™ 1 alleen met de plannen in te s men als de vijf grootste kneI ten zijn opgelost. Kosten: V I jard gulden. De D66-ministers in het ka 1 reageerden daarom in eerst stantie nogal zuinigjes geerd op het voorstel van J° I Maar ze zijn uiteindelijk^! vreden gesteld met 10" m L I gulden extra voor r fao-boete voo Van onze Haagse reef Den Haag - Het m l 1 juli of de herkeu; I Dat heeft premier! kabinetsberaad. M terecht komen, hol betalen. I De invoering van dt samen met de strenj gen en herkeuring! arbeidsongeschikten! een jaar worden oj Om werknemers uitj geling te houden, wf gever gestraft met I kregen werknemers met strengere keuris keuringen. Die keu! den veel mensen r anderen verloren hj kering. De vakbeweging l| laatste tijd op aange; de (her)keuringen aj als de malus word| Aan die wens is gedeeltelijk tegemc Hoe de aanpassing keuringen er uit za! over twee maanden Het systeem van moeilijk houdbaaii HET KABINET hoi langer advies te vi huidige kabinet g verbreken. Premie ven te doen alsof e betekent dit dat foj eet het paarse kab vvil blijven gebruik °at is niet meer dc nergens aan gebc Sjewenst moment deze gang van zak hn van de overige toekomst vrijblijve voor het tegendra begrip op te brengi bet idee aan dat v vrijheden voor we "et zijn geen vrijb een deel reeds in q vooral minimuml wrange vruchten ook nog eens uit belangrijkste advit niet onlogisch da| oe door minister-p yeronderstellii uiteindelijk de eid wee willekeurig staatssecretaris L: ,,!nnen 9egeven ™vv-sancties zal m P SER verzet ziel e schaffen en de ®r niet naar uit dJ alternatieven d: et wantrouwen nn,3/ Stekelenbul J?® "Ing het ein 0rspelde en ver

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 2