:omercruiséT
f blij yen Amsterdamse metro teisteren
eurocruisés
Stichtingen ageren tegen machtsmisbruik
'Sommige rechters komen echt van een andere planeet'
Deze eeuw meer zachte winters dan ooit
r
MS DON JUAN
Ije-italiE-frankrijk-tunesië-malloi
Onderzoek naar relatie
menopauze en hartkwalen
'Fietsverzekering heeft
soms geen enkele zin'
Schone en betaalbare
steenkool geen illusie
STEM
RESERVE
u EN AKTIEF
BEACHCAMP/
BLANKENBERGE
Pony- en Ruiterkampen
Ruitersportcentrum Laar
ki-,surfschoo! 'DE KAAG' 02524-433!
dzeilvakanties!
"Reizen en Recreatij
Jjeengemiddelde temperatuur
L, r.uim 5 graden celsius
I(r;n ,®ze winter zich bij de
»rm ste van de eeuw. Nog
I) waren de winters van
I975 (5 5)Sraden)' 1989 (5,6) en
ZATERDAG 22 APRIL 1995
MIDDELLANDSE ZEE, INCl.VP EN pcd»
ICaptain van de 'Don Juan' heeft een
Be uitgestippeld naar de mooiste piekip^?,'9
l(rdam (anp) - In Nijme-
'jgtelt er inmiddels een en
lusthuizen komt er bin-
njrt een: stichtingen die
joel hebben misbruik van
,tte bestrijden.
Reijendam uit Nijmegen
et zijn stichting Amicu -
i van integriteit in het
j(n" - de primeur. Binnen
st een soortgelijk initia-
unde Oosthuizer H. Rem.
^organiseerde kruistocht
ten aantal burgers tegen
[ptie binnen het ambtena-
jparaat startte vorig jaar
een aantal bezoeken van
boekhouder Rem en een
aantal geestverwanten uit het
hele land aan de gerechtshoven
in Arnhem en Leeuwarden. De
groep wilde een onderzoek in
stellen naar juristen die zich in
hun uitspraken wellicht lieten
beïnvloeden door familie- of
vriendschapsrelaties.
In februari stond een bezoek aan
het gerechtshof in Amsterdam
op het programma. De groep van
Rem werd de toegang tot het
gebouw echter ontzegd.
De gedrevenheid van Rem komt
voort uit zijn eigen conflict met
de verzekeraar Ohra. Twaalf
jaar lang vocht hij een juridische
strijd uit met de maatschappij.
De Hoge Raad stelde hem uitein
delijk in het gelijk, maar Rem
was door wat al te veel toevalli
ge connecties tussen de advoca
ten van Ohra en het gerechtshof
- die hem in het ongelijk had
gesteld - zeer aan het twijfelen
gebracht over de onbevooroor
deeldheid van de rechterlijke
macht.
Diezelfde twijfels koestert Van
Reijendam, ex-directeur van het
bedrijf Dombo Beheer. In een
conflict met de voormalige Ne
derlandse Middenstands Bank
mocht directeur Van Reijendam
als procespartij niet getuigen in
zijn zaak.
De filiaaldirecteur van de NMB
mocht dat wel, omdat hij een
ondergeschikte is. Zes weken na
de voor Dombo negatieve uit
spraak door de Hoge Raad trad
het nieuwe bewijsrecht in wer
king. Voortaan kon ook een pro
cespartij getuige zijn.
Van Reijendam liet het er niet
bij zitten en kreeg uiteindelijk
van het Europees Hof gelijk. Er
is geen sprake geweest van een
'fair trial', een eerlijk proces.
Helaas voor de directeur bestaat
in Nederland, in tegenstelling tot
een aantal andere landen, niet de
mogelijkheid om een zaak te
heropenen naar aanleiding van
een arrest uit Straatsburg.
Van Reijendam ving bot bij Jus
titie en diende daarom enkele
weken geleden een klacht we
gens schending van de ambtseed
in, tegen mr. Th. ten Cate, pro
cureur-generaal bij de Hoge
Raad.
De doelstelling van Amicu en
van de door Rem op te richten
stichting komen overeen. Beide
willen duidelijkheid over fami
lie-, vriendschappelijke of 'Rota-
ry'-relaties tussen leden van de
rechterlijke macht, advocaten,
het Openbaar Ministerie of an
dere overheidsdienaren.
Relaties die, aldus Rem en Van
Reijendam, een objectieve beoor
deling van feiten moeilijk of on
mogelijk maken. Waarom niet
samen ten strijde getrokken?
Van Reijendam: „Ik ben al vanaf
1986 bezig, ik was er klaar
voor." Rem: „Wij hebben er iets
langer voor nodig. We willen de
zaken weloverwogen voorberei
den. Maar we werken wel dege
lijk samen."
[TREK ELKE ZAT. V.A. 27 MEI T/M OKT 'qs
;ng het zonnetje in huis en bel (ook op zat 't
meer informatie en de kleurenfolder naar
043-25 08 08/25 19 99
JITENLAND ALGEMEEN'
'IGE AANBIEDING!
ortoroz va. 399,-
21/5. Hotel direkt
Winnemuller reizen
1655.
vakantiegebied in
EN RECREATIE
rdag in deze krant!
JNGERENREIZEN
e jeugdvakanties
ir). Met begeleiding
ktiviteiten (ook
lort). Reisgids? Bel
Jeugdvakanties:
1-2300 (lid SGR).
LEREN IN ENGE-
'oor jongeren en
EST English Study
Ioor info en bro-
04120-26425.
EN RECREATIE"
rdag in deze krant!
iieHamar de la Brethonière
sterdam (anp) - „U krijgt
bekeuring, u veroorzaakt
jjast" De twee politie-
unen van het wijkteam
jtrlooplein zijn resoluut,
s jongeman staat rokend
439,- ZOMiSïf# trap, "aar het perr0n
VAKANTIES Istrie ^ihet gelijknamige metro-
voordelige 10/17 dgsflfon. Hij kijkt stuurs, en
^S/êpttiir ,bncv,l «ertzijn naam te zeggen-
af'v a"3 I39'- 7sgr21 tö 11 een legitimatiebewÜs?
chure? REKRO rei! 1,1 u ei§enliik een kaartje?"
R'dam 010-41422331 [flhtieman vergeet het bijna
igen. Hij weet het antwoord
Us de agenten de jongen
ien mee te nemen naar het
FUNTIME, da's net even
leuker en net even ara
Prijs v.a. 198,- ml
ingerichte tent, mount
bike en reisleiding. Bel
de gratis gids met bi
vakantiespots voo.,
jongeren 01720-91414
au, geeft hij toch een naam
NI DERVAKANTIES
eil- en vaarschool
Kerkdriel voor fijne
Cursussen en
Zeilen - surfen -
en motorbootvaren
7 jr. 04183-2887.
gelijks worden tientallen
;en naar het politiebureau
jebracht, omdat ze geen
ije hebben, overlast veroor-
en zich niet kunnen legiti-
n. „Deze jongen overtreedt
iel 120b van de Algemene
Een Lange Hete Zornj V® j0rdenbl§ (APV>:
voor JONGEREN: bus 70 S^den.
camping v.a./ 189,-. BIZ is'aa' spul te roken en dat
050-144255 ANVR/SGR. P overlast," zegt een van de
to. Het tweetal loopt af en
door het station, met name
30 jr-De BIRD
ARDESPORT
iionddolende verslaafden van
ii [perron te plukken,
voII. verz. en begeleidl g„ 0Dtreden Dast in de
meest complete aktieÜ 's g °PlreQe" Pasa m Qe
watersportvakantie v a i aanPak onl de metrosta-
r v
Rietstraat 13, 6003 PL Weert
04950-33671
ANWB bondsmanege - goedgekeurd FNtjj
Fieeg, Friesland IM B en omgeving te ontdoen
tel.05154-42844 fax 4330f lieden die er niet horen. In
(speciale metroteam werken
lie, Gemeentelijk Vervoerbe-
jf(GVB) en de stadswachten
sm. Het nieuwe beheersplan
verzorgd, dag, pony-en paardrijden, sport spe 10 is het derde in vijf jaar
7 t/m 13-8. Kosten 290,- p.wk. Vraag de fo"
"kerpunt van de 'schoonveeg-
li is dit keer metrostation
putstraat in Oost, dat het
halfjaar hèt verzamel-
m drugsverslaafden is ge-
Hen, „Vanaf zuidelijke rich-
is de Wibaut het eerste
Kon onder de grond. Junks
p hier hun drugs en zoeken
beschut plekje", zegt GVB-
iilichter H. van den Berg.
pe ochtend is het toevallig
Meestal zitten er meer
is op banken of in hoekjes te
liven: cocaïne, heroïne of bei-
1 tegelijk. De bouw van de
pions - met veel hoekjes en
pilaren - maakt het de
{slaafden gemakkelijk zich te
{stoppen.
f ervaring leert dat rond 14.00
f MO uur de meeste drugs
Het strenge optreden van de politie past in de nieuwe aanpak om de metrostations en omgeving 'te ontdoen van lieden die er niet.horen'.
FOTO ANP
'ORTIEVE EVENEMENTEN
-kanoën, oud-Holl.
Jan-plezier, GRILL-
thema feesten
clubs en bedrijven
JS 04183-2887.
INUTE Praag, 3 dgs
;is,vertr.25/4 250
hotel, toegang.
Jrs 070-3963888.
ADVERTENTIES in de
briek "Reizen en Recrei
komen elke zaterdag 1
de ogen van zo'n 2 miljj
geïnteresseerde lezers.J
adviseren u graag over
advertentiemogelijkhedei
Int: Tel.: 073-125225
073-157283.
EDENREIZEN
CROWN HOTEL
RPEN 2 nachten,
uffet, zwembad en
119,- p.p. Kinderen
gratis. Voor info
REIZEN
d SGR.
085-
cursiereis WENEN/
EST al v.a. 499,-
'hotel/HP/excursies
077-548884 SGR.
Vliegtickets, van Br
naar Madrid mei 2e
50%.Wenen,reserve tu^
20-04,31 mei 2e pers. f'
Barcelona, v.a, Nlg 3551
Schiphol Las Palmas
Nlg 449,-. Juli aug. A'dai
Valencia rechtstr. 64
REISGIERIG 02505-2090.
aangeleverd worden. Naar
schatting 200 gebruikers komen
dagelijks naar het Wibautsta-
tion. „Gemiddeld gebruiken ze
drie keer per dag, met uitschie
ters naar zes keer," zegt I. Bou-
ziza, ploegcoördinator van 24
stadswachten die ook 'onder
gronds' de boel checken.
Dat betekent een voortdurende
loop van junks en dealers. Stads
wachten, GVB-beveilingsmensen
of politiemensen lopen achter de
junks aan. Die lopen vervolgens
weer door een andere ingang
terug.
Bouziza beaamt dat dit geen
oplossing is: „We verzachten het
leed alleen maar. We houden de
boel lopende, zodat reizigers
minder last hebben." Grootste
obstakel vormen de dealers die
de junks blijven aantrekken.
Metrostations zijn voor dealers
een uitstekend punt om de drugs
'te verspreiden. Via netwerken
laten ze de drugs door anderen,
zoals scholieren, verspreiden.
Stadswachten Nico King en Zer
Igbal Zafar lopen al twee jaar
door de stations vanaf Wibaut
tot CS en directe omgeving. Veel
verslaafden kennen ze van ge
zicht, of zelfs van naam. De
dealers niet, die willen geen con
tact.
King: „Ze zijn ook moeilijker te
herkennen, ze zijn goedgekleed.
Ze reizen snel verder."
Voornaamste taak van King en
Zafar is het signaleren en rap
porteren van overlast en vervui
ling. Verder proberen ze de
junks over te halen te vertrek
ken. Met resultaat.
Junks lopen weg als ze de fel
blauwe uniformen in het vizier
krijgen. „Soms halen we de poli
tie erbij. Als ze net gebruikt
hebben horen ze je niet meer en
kunnen ze agressief zijn," zegt
King.
Als het aan het GVB ligt, moet
de drugsoverlast op de Wibaut-
straat snel voorbij zijn. Het sta
tion wordt helemaal uitgekamd.
Iemand die niet van plan is te
reizen, komt er niet meer in. Bij
de eerste actieweek zijn vier po
litiemensen, acht stadswachten
en dertig GVB'ers betrokken. De
politie blijft daarna negen
maanden lang intensief surveil
leren om overlastgevenden te
weren uit de stationsruimte.
Voorafgaande aan de actie heeft
het Wibautstation een grondige
opknapbeurt ondergaan. Bosjes
bij de uitgang zijn weggehaald,
vensterbankjes zijn van een
schuine metalen rand voorzien
zodat junks daar geen drugs
meer op kunnen leggen.
Verder is het grijs op de muren
vervangen door een crèmekleur,
waardoor de ondergrondse ruim
te veel lichter overkomt. „Een
verzorgde omgeving is belang
rijk voor het veiligheidsgevoel
van mensen," zegt GVB-voor-
lichter Van den Berg. „Het is
vaak juist alleen het gevoel. De
criminaliteit ondergronds is fei
telijk stukken minder dan bo
vengronds."
Overigens is de overlast in de
metrostations de laatste twee
jaar verminderd, zo blijkt ook
uit GVB-enquêtes onder reizi
gers. De waardering voor de vei
ligheid in stations is met 18
procent toegenomen tot 51 pro
cent. In de metrowagens voelt
men zich iets veiliger, dat is met
21 procent gestegen naar 65 pro
cent.
Dat is het gevolg van twee eer
dere acties in 1991 en 1993. Die
acties hadden succes, tot de aan
dacht verslapte. En totdat dui
delijk werd dat de problematiek
zich met elke schoonveegactie
verplaatste naar metrostations
in de Bijlmer en naar de beruch
te Nieuwmarkt of Waterlooplein.
Enkele probleemstations zijn nét
als de Wibaut onlangs ook ge
verfd en opgeknapt en ook daar
wordt de komende tijd intensie
ver gesurveilleerd. Overlastge
venden worden weggestuurd of
op de bon geslingerd. Het GVB
werkt inmiddels verder aan een
structurele oplossing in de vorm
van tourniquets, die alle metro
stations moeten afsluiten.
Alleen met een speciaal metro
kaartje krijg je toegang. Volgens
de plannen moet dit systeem, dat
miljoenen guldens kost, in 1997
klaar zijn.
Tot dan blijft het dweilen met de
kraan open en weet niemand
waar de verslaafden door deze
actie nu weer naar toe gaan.
„Het is net als een afgesloten
tube tandpasta waar je hard in
knijpt. Ergens moet de inhoud er
toch weer uitkomen," zegt Bou
ziza.
"REIZEN EN RECREATI
Elke zaterdag in deze krai
VTERSPORT
antie+opl.in mod.acc.jeugd opl.v.a.8jr.ANWB
derij RUFUS en
zeilzwerven organi-
tieve zeilvakanties.
38-12594/18673.
school
um-Fr.*ZT 05663-1392
meer. ANWB ZEIL-
L 't Garijp voor ge
in leerzame zeil- en
inties W.S.C. 't Ga-
38-9396 (fax 9452).
Te koop pol. KAJUITZ8
JACHT bj.'79, lengte a
met bb.motor 040-"'
De wekelijkse
vakantierubriek van:
Brabants Dagblad
Eindhovens Dagblad,
De Stem
De Gelderlander
Barneveldse krant
De Limburger
Dagblad voor Nrd. Limbo
Elke zaterdag in de krat)
Inl.: Tel.: 073-125225,
Fax:073-157283.
|3oor Berend Schilder
Rotterdam (anp) - De man met de
bevoet. De man die op 14 hoog
■tan een balkon hangt om een wan-
■aetaler te pakken. De man met
■Tienden én vijanden binnen het
Hopenbaar ministerie in Rotterdam.
■Ooit stond hij zelf voor de rechter,
■verdacht van het aannemen van
■steekpenningen. Gebrandmerkt
■oor de rest van zijn leven.
|Jjnnu liggen alle bazen die een veroor-
pelde zoeken aan zijn voeten, want hij
IJaalt de verloren gewaande schaapjes
"""stal boven water/ Deze dienst
eer puur natuur heeft er een boek
I11'0 geschreven, getiteld 'Dan bent u
r'Jgearresteerd'. Gerard Suijker (40) is
I te naam.
re®el is typerend voor zijn leven, dat
teken staat van vele aanvaringen
I et ójn justitiële chefs. Een klantje
Poest nog 370 gulden betalen en wilde
er vandoor. Suijker hield hem staande
maar werd zowat gewurgd door het
klantje. Later liet de rechter de zaak
gaan.
„Want," zo zegt Suijker nu koeltjes,
„sommige rechters komen echt van een
andere planeet. Deze ook, met zo'n
jeugdig blosje op zijn gezicht. Hij vond
dat ik duidelijker had moeten zeggen
dat het klantje was gearresteerd. Pas
dan had die figuur mij niet mogen
wurgen. Dat heb ik goed onthouden.
Voortaan zeg ik altijd: 'dan bent u nu
gearresteerd'. Zo is ook de titel van
mijn boek ontstaan."
Suijkers avonturen beginnen in 1976.
Sinds die tijd houdt hij een dagboek
bij waaruit het echte boek ontstond.
De vlotte pen verraadt de hulp van een
bevriende stilist die aardig thuis is in
de politieverhalen-met-een-knipoog
van Appie Baantjer en die van oud
commissaris Jan Blaauw.
Toch is het net of de lezer Suijker
hoort spreken. Niet zo verwonderlijk,
want de gevreesde parketwachter heeft
thuis ook een paar meter Baantjer en
Blaauw op de boekenplank staan.
De jacht op veroordeelden die de keus
hebben tussen 'zitten' of 'betalen', ver
loopt moeizaam. Uit de intercom naast
de deurbel komt meestal een irritante
stem. Suijker spitst zijn oortjes. Is dit
de man die hij zoekt? Veel valt er niet
op te maken uit kreten als 'huh, wat-
te?' of 'die woont hier niet'.
Suijker trekt plan twee uit de kast: de
deur forceren. Op bijna elke bladzijde
komt Suijker zo'n onwillige deur te
gen. Soms gaat-ie naar buiten toe
open. „Dan heeft het geen zin om er als
de bekende dolenthousiaste stier te
genaan te lopen," zo staat er te lezen.
Geen nood, 'na enig uitbundig gewroet
met de koevoet' stapt Suijker toch
binnen. Opvallend vaak staan er mooie
dames achter de deur.
De parketwachter heeft zo zijn ver
moedens over de activiteiten van de
gezochte klant. De dames maken een
hoop stampei terwijl de vogel weg
vliegt over het achterbalkon. Suijker
gaat er achteraan, zolang zijn fysieke
gesteldheid dat toelaat.
Hij kent ze wel, de collega's die op weg
naar huis of naar het werk nooit een
uniform dragen. Hij zegt: „Sommigen
zitten in de tram in burger en doen
niks als er wat aan de hand is. Onbe
grijpelijk. Ze houden van hun privacy,
ja, ja."
Zelf gaat hij bijna nooit de deur uit
zonder uniform. In zijn vrije tijd, mid
den in het stadsverkeer, herkent hij
dikwijls iemand met een openstaande
boete. Dan draait hij zijn auto en zet
de achtervolging in.
Natuurlijk gaat het wel eens fout. De
ongelukkige valt toevallig tegen een
deurkruk. En ook toevallig komt dat
niet door toedoen van Suijker, maar
door een collega die hem assisteert. Zo
zijn alle gebeurtenissen waar een
luchtje aan zit, toegeschreven aan ano
nieme collega's.
Want Suijker is niet gek. Hij heeft nu
eenmaal vijanden bij justitie die vin
den dat bromsnor soms te ver gaat.
Het boek is zorgvuldig nageplozen
door een jurist. Die wilde er wel wat in
veranderen. Suijker: „Je leest vaak dat
de celwagen snel optrekt en hard remt.
Ja, dat gebeurt in het echt ook. Je moet
klantjes die zich misdragen rustig hou
den. De jurist stelde voor om telkens
een hond of kat over te laten steken.
Maar ja, dan zouden er in Rotterdam
wel erg veel beesten over de weg lopen.
Uiteindelijk heeft de uitgever het boek
niet gewijzigd."
Zijn bespiegelingen zijn vooral be
doeld als erkenning van de naam Suij
ker. Want overal waar die naam valt,
gaan mensen rechtop zitten, zo beseft
de parketwachter terdege.
Ooit stond hij zelf voor de rechter,
verdacht van het aannemen van steek
penningen. Hij werd volledig onschul
dig verklaard. Suijker voelt zich echter
wel gebrandmerkt voor de rest van zijn
leven.
l i
- '-/A-1
ers.
sen
en.
een
of
62-
ilist.
uw.
eer-
-6p
en.
>ree
LAGE HUUR all-in prijzen
Campart Campers 2-6 pers
076-223075/01612-30251
Gloednieuwe 5p. Bürstner
CAMPER, tijd. aktiepr.
(15/5) 1190,-// 1575,- p.w
Corenco 04902-41574.
•""""""SHOW**"""""
15-23 april van 10-19.00 u.
Div. gebruikte kampeer
auto's z.g.a.n. Linders
kampeerauto's (Importeur
HEHN en MAESSS) Bent-
hem 11, Bakel 04924-2508.
CAMPERVERHUUR 2-5_p!
Mulders-Gendt. Tel. 08812-
4225 b.g.g. 085-213666
3or Carel Wiemers (anp)
JJBflt - Al zeven jaar is het
li? warm in Neder
ig «Sinds 1988 hebben we
po koude winter meer ge-
Y Zegf Harry Geürts van
J KNMI in De Bilt. De
popen wintermaanden
Cu' Januari en februari
Le, eken deze warme
TO niet.
tcb! ,vorige eeuw kwamen
iev ™ee winters, namelijk
lit j }g34 en 1846, voor waar-
teer danI?Pera,tUur °PlieP tot
Lr® 5 graden. De achttien-
telde eveneens niet meer
dan twee winters (1737 en 1796)
die warmer waren dan 5 graden.
De weersdeskundigen begonnen
pas in 1706 met het regelmatig
meten van de temperatuur. Het
is voor het meteorologisch insti
tuut daarom erg moeilijk een
vergelijking te maken met de
weerssituatie in de eeuwen daar
voor. Toch weet het KNMI iets
te zeggen over de winterse tem
peraturen in de zeventiende
eeuw.
De weersdeskundigen leiden de-
zè af uit de gegevens over de
trekvaart. De vervoersonderne
mingen noteerden van 1634 tot
1839 wanneer deze vaarten tus
sen Amsterdam, Haarlem en Lei
den door ijs vorming niet te ge
bruiken waren. Zo kon het
KNMI de temperatuurreeks tot
1634 reconstrueren.
Op grond daarvan stelt het insti
tuut vast dat het langjarig ge
middelde van de wintertempera-
tuur in de tweede helft van de
zeventiende eeuw ongeveer 1,6
of 1,7 graden was. Deze was
lager dan in de achttiende eeuw,
toen de gemiddelde-temperatuur
1,9 graden bedroeg. Over het
tijdvak 1901-1995 is de gemid
delde wintertemperatuur een
graad warmer dan in de zeven
tiende eeuw, namelijk 2,6 gra
den.
Uit de warmere winters van de
laatste periode mag volgens De
Bilt niet zonder meer worden
afgeleid dat we te maken hebben
met een algemene opwarming
van de aarde als gevolg van de
uitstoot van broeikasgassen.
„Onze verre voorouders hadden
ook verhalen over zacht winter
weer," zegt Geurts. Vooral de
twaalfde en dertiende eeuw, toen
wijnbouw waarschijlijk zelfs in
het noorden van ons land voor
kwam, kende warme winter
maanden.
Uit de periode waarin de ther
mometer nog niet bestond, ko
men verhalen van tijdgenoten
over rijpe aardbeien met kerst
mis, zoals dat in 1116 het geval
was. In 1172 bouwden vogels in
januari hun nestjes en kregen zij
jongen. In 1494 hoefde het vee
de hele winter niet de stal in, zo
warm was het. Februari 1430
tooide zich met 'meiweer'.
De serie warme jaren is volgens
het meteorologisch instituut
evenals de warmte in de maand
februari van dit jaar vooral het
gevolg van afwijkende patronen
in de grootschalige luchtstro
mingen. Deze winter overheerste
in Nederland langer dan gebrui
kelijk de westelijke stroming
waarmee zachte lucht van sub
tropische oorsprong werd aange
voerd.
Toch is er ook wereldwijd sprake
van een langzaam warmer wor
dend klimaat. Aan het begin van
deze eeuw steeg de gemiddelde
temperatuur over de gehele
aardbol met een halve graad.
Deze stijging schrijven meteoro
logen toe aan natuurlijke oorza
ken, zoals de afneming van het
aantal vulkaanuitbarstingen.
De laatste twintig jaar is er
sprake van een versterkt stijgen
de trend in de temperatuur, die
Van onze verslaggever
Maastricht - Vrouwen hebben na de overgang twee keer
zoveel kans op hart- en vaatziekten. Dat komt onder meer
omdat het lichaam dan geen oestrogenen, vrouwelijke
hormonen, meer maakt. Misschien kan toediening van
oestrogenen helpen het risico op hart en vaatziekten te
verminderen.
De vrouwenarts is er geen
voorstander van grootschalig
gebruik van hormonen, „Maar
het zou toch jammer zijn als je
een vrouw tussen de vijftig en
65 die nog volop in de maat
schappij staat, niet erop wijst
dat er mogelijk een remedie is
tegen de hart- en vaatklach-
ten. Wij proberen de groep die
echt een verhoogd risico heeft
eruit te lichten. En dan te
bekijken of toediening van
hormonen helpt, en hoelang
dat helpt. Dat doen we door
de elasticiteit van de grote
lichaamsslagader die door de
lies loopt met een echo te
meten."
Het onderzoek van de Maas
trichtse vrouwenkliniek ge
beurt in nauwe samenwerking
met de huisartsen. „Het is
Dat zegt de Maastrichtse
vrouwenarts dr. Henk Hoog
land. Hij begint binnenkort
met een onderzoek daarnaar.
Maar van te voren wil hij
kwijt dat hij geen onverdeeld
voorstander is van hormoon
behandeling om overgangs
klachten te behandelen.
„Daarvoor zitten er nog veel
te veel addertjes onder het
gras. Van de andere kant we
ten we dat hormonen in een
aantal gevallen best helpen.
Het gaat erom de risico's tegen
elkaar af te meten."
Dat vrouwen na de overgang,
zeg na hun vijftigste, een ver
hoogd risico op hart- en vaat
ziekten hebben blijkt uit een
groot Amerikaans onderzoek.
„Vrouwen onder de vijftig
hebben nauwelijks klachten
op het gebied van hart- en
vaatziekten. Mannen wel.
Vrouwen die de overgangs-
grens overschreden hebben,
halen die achterstand in snel
tempo in," zegt Hoogland.
geen pogmg om een nieuwe
groep patiënten naar het zie
kenhuis te trekken," zegt de
vrouwenarts. „Overgangs
klachten kunnen heel goed
door de huisarts behandeld
worden."
Door onze verslaggever
Utrecht - Het afsluiten van een fietsverzekering heeft soms
geen enkele zin. Bij enkele maatschappijen zijn de afschrijvin
gen en het eigen risico zo hoog, dat de vergoeding voor een
gestolen of vernielde fiets amper opweegt tegen de premie die
betaald moet worden.
Die conclusie trekt de Fietsers
bond ENFB uit een vergelijkend
onderzoek naar de kwaliteit van
fietsverzekeringen in Nederland.
Ieder jaar worden er in Neder
land bijna 900.000 fietsen gesto
len. „Een fietsverzekering is
daarom voor veel mensen een
belangrijke manier om risico's af
te dekken," zo stelt de ENFB.
Uit het onderzoek blijkt echter,
dat de meeste verzekeraars niet
zitten te springen om een fiets
verzekering af te sluiten. De
ENFB schreef 35 maatschappij
en aan. Slechts dertien boden
daadwerkelijk een polis aan,
maar van dit toch al geringe
aantal sloten enkele maatschap
pijen fietsverzekeringen uitslui
tend af voor vaste klanten.
Volgens de ENFB valt op de
handelwijze van de dertien
'fietsvriendelijke' maatschappij
en soms best wel wat aan te
merken. Zo krijgt een gedupeer
de bij Stad Rotterdam na twee
jaar nog maar 480 gulden terug
van een fiets die nieuw 1200
gulden waard was, terwijl de
premie voor de verzekering 249
gulden bedraagt.
Het zeer eigen risico dat de assu
radeur oplegt, is hier debet aan,
zo blijkt uit het vergelijkend
onderzoek van de ENFB. Maar
ook bij Interpolis betaalt de fiet
ser veel premie in verhouding tot
het bedrag dat bij schade of
diefstal eventueel wordt uitge
keerd.
De ENFB komt tot de conclusie,
dat iedereen die zijn fiets wil
verzekeren veel geld kan bespa
ren door zich goed te oriënteren
omtrent verschillen in risicore
gio's, dekking, uitkering, pre
mies en contractduur van de
verzekering. Zo kan de premie
voor een fiets met een waarde
van zeshonderd gulden variëren
van 95 tot 240 gulden, terwijl de
uitkering uiteen kan lopen van
360 tot 600 gulden.
Van de dertien maatschappijen
onderhouden sommige nauwe
contacten met de fietsbranche.
Zij sluiten de verzekering ook
via de fietshandel af. De vak-
handel heeft de folders dan
meestal op de toonbank staan.
De overige maatschappijen wer
ken met tussenpersonen (assu
rantiekantoren).
na de uitbarsting in 1991 van de
Filippijnse vulkaan Pinatubo tij
delijk werd onderbroken. De
enorme stofwolk uit deze vul
kaan zorgde voor een daling van
de temperatuur over de gehele
wereld met ongeveer een halve
graad. Nu deze wolk is verdwe
nen, nemen de weersdeskundi
gen opnieuw hogere temperatu
ren waar.
Deze waargenomen trend is vol
gens het KNMI echter nog te
klein om als doorslaggevend be
wijs te kunnen dienen voor een
door de mens veroorzaakte ver
andering van het klimaat. Wel is
het zo dat de opwarming van de
laatjte tientallen jaren een aan
wijzing vormt dat de berekenin
gen van de gevolgen van het
broeikaseffect juist kunnen zijn
en „we op weg zijn naar een
klimaat, waarin koude perioden
steeds zeldzamer worden en
warme tijden normaal," aldus
Geurts.
Door Carel Wiemers (anp)
Apeldoorn - Uit een oogpunt van milieubescherming zijn
de afgelopen tientallen jaren verschillende technieken
ontwikkeld voor de verbranding van steenkool, waarbij
de uitstoot van vervuilende stoffen in de lucht wordt
beperkt.
Deze schone technologieën
zijn echter over het algemeen
kostbaar. Een Europees con
sortium heeft nu een proces
ontwikkeld dat én zeer schoon
én betaalbaar is.
Ondanks het toenemend ge
bruik van schonere energie
bronnen is steenkool nog
steeds een belangrijke brand
stof voor de produktie van
elektriciteit in Europa.
Milieubeweging
Onder druk van de milieube
weging en de verantwoordelij
ke overheden zoekt men al
jaren naar nieuwe processen
die mens en milieu bescher
men tegen de vervuilende
dampen en reststoffen van de
verbranding van steenkool.
De techniek staat voor niets,
maar de gevonden oplossingen
vormen dikwijls een econo
misch probleem.
Elf elektriciteitsmaatschap
pijen en constructiebedrijven
in Spanje, Frankrijk, Portu
gal, Italië, het Verenigd Ko
ninkrijk en Duitsland staken
de koppen bij elkaar en vorm
den een consortium onder de
naam EIcogas.
Minder uitstoot
Het systeem, Integrated Gasi
fication Combine Cycle
(IGCC) genoemd, vermindert
de uitstoot van zwaveloxiden
met 80 procent, zo hebben de
ontwerpers berekend.
Hetzelfde geldt voor de emis
sie van koolstofdioxide. De
vervuiling van de lucht met
stikstofoxiden kan met het
nieuwe proces worden terug
gebracht tot een kwart van
deze stoffen die bij conventio
nele kolencentrales vrijkomen.
Er blijft vijftig keer minder as
over dan bij de gewone ver
branding van steenkool.
Niet duurder
In tegenstelling tot andere me
thoden van schone steenkool
verbranding is het nieuwe
proces niet veel duurder dan
conventionele kolencentrales.
De projectleider weet te mel
den dat het systeem minder
brandstof per geproduceerd
kilowattuur nodig heeft, min
der water verbruikt en prak
tisch geen vaste stofdeeltjes
uitstoot. EIcogas denkt daar
mee een hoop kosten te kun
nen besparen.
Een ander voordeel uit econo
misch oogpunt is de aanwezig
heid van een grote voorraad
steenkool in deze Spaanse
streek. De reserves bedragen
ongeveer 75 miljoen ton.
De elektriciteitcentrale met
een capaciteit van 335 mega
watt is, zo concludeert de pro
jectleider, zowel in technolo
gisch, economisch als in mi
lieu-opzicht een haalbare
kaart.
Het consortium wil met het
proces van de vergassing van
steenkool in juni 1996 gaan
proefdraaien.
y