:omercruiséT f blij yen Amsterdamse metro teisteren eurocruisés Stichtingen ageren tegen machtsmisbruik 'Sommige rechters komen echt van een andere planeet' Deze eeuw meer zachte winters dan ooit r MS DON JUAN Ije-italiE-frankrijk-tunesië-malloi Onderzoek naar relatie menopauze en hartkwalen 'Fietsverzekering heeft soms geen enkele zin' Schone en betaalbare steenkool geen illusie STEM RESERVE u EN AKTIEF BEACHCAMP/ BLANKENBERGE Pony- en Ruiterkampen Ruitersportcentrum Laar ki-,surfschoo! 'DE KAAG' 02524-433! dzeilvakanties! "Reizen en Recreatij Jjeengemiddelde temperatuur L, r.uim 5 graden celsius I(r;n ,®ze winter zich bij de »rm ste van de eeuw. Nog I) waren de winters van I975 (5 5)Sraden)' 1989 (5,6) en ZATERDAG 22 APRIL 1995 MIDDELLANDSE ZEE, INCl.VP EN pcd» ICaptain van de 'Don Juan' heeft een Be uitgestippeld naar de mooiste piekip^?,'9 l(rdam (anp) - In Nijme- 'jgtelt er inmiddels een en lusthuizen komt er bin- njrt een: stichtingen die joel hebben misbruik van ,tte bestrijden. Reijendam uit Nijmegen et zijn stichting Amicu - i van integriteit in het j(n" - de primeur. Binnen st een soortgelijk initia- unde Oosthuizer H. Rem. ^organiseerde kruistocht ten aantal burgers tegen [ptie binnen het ambtena- jparaat startte vorig jaar een aantal bezoeken van boekhouder Rem en een aantal geestverwanten uit het hele land aan de gerechtshoven in Arnhem en Leeuwarden. De groep wilde een onderzoek in stellen naar juristen die zich in hun uitspraken wellicht lieten beïnvloeden door familie- of vriendschapsrelaties. In februari stond een bezoek aan het gerechtshof in Amsterdam op het programma. De groep van Rem werd de toegang tot het gebouw echter ontzegd. De gedrevenheid van Rem komt voort uit zijn eigen conflict met de verzekeraar Ohra. Twaalf jaar lang vocht hij een juridische strijd uit met de maatschappij. De Hoge Raad stelde hem uitein delijk in het gelijk, maar Rem was door wat al te veel toevalli ge connecties tussen de advoca ten van Ohra en het gerechtshof - die hem in het ongelijk had gesteld - zeer aan het twijfelen gebracht over de onbevooroor deeldheid van de rechterlijke macht. Diezelfde twijfels koestert Van Reijendam, ex-directeur van het bedrijf Dombo Beheer. In een conflict met de voormalige Ne derlandse Middenstands Bank mocht directeur Van Reijendam als procespartij niet getuigen in zijn zaak. De filiaaldirecteur van de NMB mocht dat wel, omdat hij een ondergeschikte is. Zes weken na de voor Dombo negatieve uit spraak door de Hoge Raad trad het nieuwe bewijsrecht in wer king. Voortaan kon ook een pro cespartij getuige zijn. Van Reijendam liet het er niet bij zitten en kreeg uiteindelijk van het Europees Hof gelijk. Er is geen sprake geweest van een 'fair trial', een eerlijk proces. Helaas voor de directeur bestaat in Nederland, in tegenstelling tot een aantal andere landen, niet de mogelijkheid om een zaak te heropenen naar aanleiding van een arrest uit Straatsburg. Van Reijendam ving bot bij Jus titie en diende daarom enkele weken geleden een klacht we gens schending van de ambtseed in, tegen mr. Th. ten Cate, pro cureur-generaal bij de Hoge Raad. De doelstelling van Amicu en van de door Rem op te richten stichting komen overeen. Beide willen duidelijkheid over fami lie-, vriendschappelijke of 'Rota- ry'-relaties tussen leden van de rechterlijke macht, advocaten, het Openbaar Ministerie of an dere overheidsdienaren. Relaties die, aldus Rem en Van Reijendam, een objectieve beoor deling van feiten moeilijk of on mogelijk maken. Waarom niet samen ten strijde getrokken? Van Reijendam: „Ik ben al vanaf 1986 bezig, ik was er klaar voor." Rem: „Wij hebben er iets langer voor nodig. We willen de zaken weloverwogen voorberei den. Maar we werken wel dege lijk samen." [TREK ELKE ZAT. V.A. 27 MEI T/M OKT 'qs ;ng het zonnetje in huis en bel (ook op zat 't meer informatie en de kleurenfolder naar 043-25 08 08/25 19 99 JITENLAND ALGEMEEN' 'IGE AANBIEDING! ortoroz va. 399,- 21/5. Hotel direkt Winnemuller reizen 1655. vakantiegebied in EN RECREATIE rdag in deze krant! JNGERENREIZEN e jeugdvakanties ir). Met begeleiding ktiviteiten (ook lort). Reisgids? Bel Jeugdvakanties: 1-2300 (lid SGR). LEREN IN ENGE- 'oor jongeren en EST English Study Ioor info en bro- 04120-26425. EN RECREATIE" rdag in deze krant! iieHamar de la Brethonière sterdam (anp) - „U krijgt bekeuring, u veroorzaakt jjast" De twee politie- unen van het wijkteam jtrlooplein zijn resoluut, s jongeman staat rokend 439,- ZOMiSïf# trap, "aar het perr0n VAKANTIES Istrie ^ihet gelijknamige metro- voordelige 10/17 dgsflfon. Hij kijkt stuurs, en ^S/êpttiir ,bncv,l «ertzijn naam te zeggen- af'v a"3 I39'- 7sgr21 tö 11 een legitimatiebewÜs? chure? REKRO rei! 1,1 u ei§enliik een kaartje?" R'dam 010-41422331 [flhtieman vergeet het bijna igen. Hij weet het antwoord Us de agenten de jongen ien mee te nemen naar het FUNTIME, da's net even leuker en net even ara Prijs v.a. 198,- ml ingerichte tent, mount bike en reisleiding. Bel de gratis gids met bi vakantiespots voo., jongeren 01720-91414 au, geeft hij toch een naam NI DERVAKANTIES eil- en vaarschool Kerkdriel voor fijne Cursussen en Zeilen - surfen - en motorbootvaren 7 jr. 04183-2887. gelijks worden tientallen ;en naar het politiebureau jebracht, omdat ze geen ije hebben, overlast veroor- en zich niet kunnen legiti- n. „Deze jongen overtreedt iel 120b van de Algemene Een Lange Hete Zornj V® j0rdenbl§ (APV>: voor JONGEREN: bus 70 S^den. camping v.a./ 189,-. BIZ is'aa' spul te roken en dat 050-144255 ANVR/SGR. P overlast," zegt een van de to. Het tweetal loopt af en door het station, met name 30 jr-De BIRD ARDESPORT iionddolende verslaafden van ii [perron te plukken, voII. verz. en begeleidl g„ 0Dtreden Dast in de meest complete aktieÜ 's g °PlreQe" Pasa m Qe watersportvakantie v a i aanPak onl de metrosta- r v Rietstraat 13, 6003 PL Weert 04950-33671 ANWB bondsmanege - goedgekeurd FNtjj Fieeg, Friesland IM B en omgeving te ontdoen tel.05154-42844 fax 4330f lieden die er niet horen. In (speciale metroteam werken lie, Gemeentelijk Vervoerbe- jf(GVB) en de stadswachten sm. Het nieuwe beheersplan verzorgd, dag, pony-en paardrijden, sport spe 10 is het derde in vijf jaar 7 t/m 13-8. Kosten 290,- p.wk. Vraag de fo" "kerpunt van de 'schoonveeg- li is dit keer metrostation putstraat in Oost, dat het halfjaar hèt verzamel- m drugsverslaafden is ge- Hen, „Vanaf zuidelijke rich- is de Wibaut het eerste Kon onder de grond. Junks p hier hun drugs en zoeken beschut plekje", zegt GVB- iilichter H. van den Berg. pe ochtend is het toevallig Meestal zitten er meer is op banken of in hoekjes te liven: cocaïne, heroïne of bei- 1 tegelijk. De bouw van de pions - met veel hoekjes en pilaren - maakt het de {slaafden gemakkelijk zich te {stoppen. f ervaring leert dat rond 14.00 f MO uur de meeste drugs Het strenge optreden van de politie past in de nieuwe aanpak om de metrostations en omgeving 'te ontdoen van lieden die er niet.horen'. FOTO ANP 'ORTIEVE EVENEMENTEN -kanoën, oud-Holl. Jan-plezier, GRILL- thema feesten clubs en bedrijven JS 04183-2887. INUTE Praag, 3 dgs ;is,vertr.25/4 250 hotel, toegang. Jrs 070-3963888. ADVERTENTIES in de briek "Reizen en Recrei komen elke zaterdag 1 de ogen van zo'n 2 miljj geïnteresseerde lezers.J adviseren u graag over advertentiemogelijkhedei Int: Tel.: 073-125225 073-157283. EDENREIZEN CROWN HOTEL RPEN 2 nachten, uffet, zwembad en 119,- p.p. Kinderen gratis. Voor info REIZEN d SGR. 085- cursiereis WENEN/ EST al v.a. 499,- 'hotel/HP/excursies 077-548884 SGR. Vliegtickets, van Br naar Madrid mei 2e 50%.Wenen,reserve tu^ 20-04,31 mei 2e pers. f' Barcelona, v.a, Nlg 3551 Schiphol Las Palmas Nlg 449,-. Juli aug. A'dai Valencia rechtstr. 64 REISGIERIG 02505-2090. aangeleverd worden. Naar schatting 200 gebruikers komen dagelijks naar het Wibautsta- tion. „Gemiddeld gebruiken ze drie keer per dag, met uitschie ters naar zes keer," zegt I. Bou- ziza, ploegcoördinator van 24 stadswachten die ook 'onder gronds' de boel checken. Dat betekent een voortdurende loop van junks en dealers. Stads wachten, GVB-beveilingsmensen of politiemensen lopen achter de junks aan. Die lopen vervolgens weer door een andere ingang terug. Bouziza beaamt dat dit geen oplossing is: „We verzachten het leed alleen maar. We houden de boel lopende, zodat reizigers minder last hebben." Grootste obstakel vormen de dealers die de junks blijven aantrekken. Metrostations zijn voor dealers een uitstekend punt om de drugs 'te verspreiden. Via netwerken laten ze de drugs door anderen, zoals scholieren, verspreiden. Stadswachten Nico King en Zer Igbal Zafar lopen al twee jaar door de stations vanaf Wibaut tot CS en directe omgeving. Veel verslaafden kennen ze van ge zicht, of zelfs van naam. De dealers niet, die willen geen con tact. King: „Ze zijn ook moeilijker te herkennen, ze zijn goedgekleed. Ze reizen snel verder." Voornaamste taak van King en Zafar is het signaleren en rap porteren van overlast en vervui ling. Verder proberen ze de junks over te halen te vertrek ken. Met resultaat. Junks lopen weg als ze de fel blauwe uniformen in het vizier krijgen. „Soms halen we de poli tie erbij. Als ze net gebruikt hebben horen ze je niet meer en kunnen ze agressief zijn," zegt King. Als het aan het GVB ligt, moet de drugsoverlast op de Wibaut- straat snel voorbij zijn. Het sta tion wordt helemaal uitgekamd. Iemand die niet van plan is te reizen, komt er niet meer in. Bij de eerste actieweek zijn vier po litiemensen, acht stadswachten en dertig GVB'ers betrokken. De politie blijft daarna negen maanden lang intensief surveil leren om overlastgevenden te weren uit de stationsruimte. Voorafgaande aan de actie heeft het Wibautstation een grondige opknapbeurt ondergaan. Bosjes bij de uitgang zijn weggehaald, vensterbankjes zijn van een schuine metalen rand voorzien zodat junks daar geen drugs meer op kunnen leggen. Verder is het grijs op de muren vervangen door een crèmekleur, waardoor de ondergrondse ruim te veel lichter overkomt. „Een verzorgde omgeving is belang rijk voor het veiligheidsgevoel van mensen," zegt GVB-voor- lichter Van den Berg. „Het is vaak juist alleen het gevoel. De criminaliteit ondergronds is fei telijk stukken minder dan bo vengronds." Overigens is de overlast in de metrostations de laatste twee jaar verminderd, zo blijkt ook uit GVB-enquêtes onder reizi gers. De waardering voor de vei ligheid in stations is met 18 procent toegenomen tot 51 pro cent. In de metrowagens voelt men zich iets veiliger, dat is met 21 procent gestegen naar 65 pro cent. Dat is het gevolg van twee eer dere acties in 1991 en 1993. Die acties hadden succes, tot de aan dacht verslapte. En totdat dui delijk werd dat de problematiek zich met elke schoonveegactie verplaatste naar metrostations in de Bijlmer en naar de beruch te Nieuwmarkt of Waterlooplein. Enkele probleemstations zijn nét als de Wibaut onlangs ook ge verfd en opgeknapt en ook daar wordt de komende tijd intensie ver gesurveilleerd. Overlastge venden worden weggestuurd of op de bon geslingerd. Het GVB werkt inmiddels verder aan een structurele oplossing in de vorm van tourniquets, die alle metro stations moeten afsluiten. Alleen met een speciaal metro kaartje krijg je toegang. Volgens de plannen moet dit systeem, dat miljoenen guldens kost, in 1997 klaar zijn. Tot dan blijft het dweilen met de kraan open en weet niemand waar de verslaafden door deze actie nu weer naar toe gaan. „Het is net als een afgesloten tube tandpasta waar je hard in knijpt. Ergens moet de inhoud er toch weer uitkomen," zegt Bou ziza. "REIZEN EN RECREATI Elke zaterdag in deze krai VTERSPORT antie+opl.in mod.acc.jeugd opl.v.a.8jr.ANWB derij RUFUS en zeilzwerven organi- tieve zeilvakanties. 38-12594/18673. school um-Fr.*ZT 05663-1392 meer. ANWB ZEIL- L 't Garijp voor ge in leerzame zeil- en inties W.S.C. 't Ga- 38-9396 (fax 9452). Te koop pol. KAJUITZ8 JACHT bj.'79, lengte a met bb.motor 040-"' De wekelijkse vakantierubriek van: Brabants Dagblad Eindhovens Dagblad, De Stem De Gelderlander Barneveldse krant De Limburger Dagblad voor Nrd. Limbo Elke zaterdag in de krat) Inl.: Tel.: 073-125225, Fax:073-157283. |3oor Berend Schilder Rotterdam (anp) - De man met de bevoet. De man die op 14 hoog ■tan een balkon hangt om een wan- ■aetaler te pakken. De man met ■Tienden én vijanden binnen het Hopenbaar ministerie in Rotterdam. ■Ooit stond hij zelf voor de rechter, ■verdacht van het aannemen van ■steekpenningen. Gebrandmerkt ■oor de rest van zijn leven. |Jjnnu liggen alle bazen die een veroor- pelde zoeken aan zijn voeten, want hij IJaalt de verloren gewaande schaapjes """stal boven water/ Deze dienst eer puur natuur heeft er een boek I11'0 geschreven, getiteld 'Dan bent u r'Jgearresteerd'. Gerard Suijker (40) is I te naam. re®el is typerend voor zijn leven, dat teken staat van vele aanvaringen I et ójn justitiële chefs. Een klantje Poest nog 370 gulden betalen en wilde er vandoor. Suijker hield hem staande maar werd zowat gewurgd door het klantje. Later liet de rechter de zaak gaan. „Want," zo zegt Suijker nu koeltjes, „sommige rechters komen echt van een andere planeet. Deze ook, met zo'n jeugdig blosje op zijn gezicht. Hij vond dat ik duidelijker had moeten zeggen dat het klantje was gearresteerd. Pas dan had die figuur mij niet mogen wurgen. Dat heb ik goed onthouden. Voortaan zeg ik altijd: 'dan bent u nu gearresteerd'. Zo is ook de titel van mijn boek ontstaan." Suijkers avonturen beginnen in 1976. Sinds die tijd houdt hij een dagboek bij waaruit het echte boek ontstond. De vlotte pen verraadt de hulp van een bevriende stilist die aardig thuis is in de politieverhalen-met-een-knipoog van Appie Baantjer en die van oud commissaris Jan Blaauw. Toch is het net of de lezer Suijker hoort spreken. Niet zo verwonderlijk, want de gevreesde parketwachter heeft thuis ook een paar meter Baantjer en Blaauw op de boekenplank staan. De jacht op veroordeelden die de keus hebben tussen 'zitten' of 'betalen', ver loopt moeizaam. Uit de intercom naast de deurbel komt meestal een irritante stem. Suijker spitst zijn oortjes. Is dit de man die hij zoekt? Veel valt er niet op te maken uit kreten als 'huh, wat- te?' of 'die woont hier niet'. Suijker trekt plan twee uit de kast: de deur forceren. Op bijna elke bladzijde komt Suijker zo'n onwillige deur te gen. Soms gaat-ie naar buiten toe open. „Dan heeft het geen zin om er als de bekende dolenthousiaste stier te genaan te lopen," zo staat er te lezen. Geen nood, 'na enig uitbundig gewroet met de koevoet' stapt Suijker toch binnen. Opvallend vaak staan er mooie dames achter de deur. De parketwachter heeft zo zijn ver moedens over de activiteiten van de gezochte klant. De dames maken een hoop stampei terwijl de vogel weg vliegt over het achterbalkon. Suijker gaat er achteraan, zolang zijn fysieke gesteldheid dat toelaat. Hij kent ze wel, de collega's die op weg naar huis of naar het werk nooit een uniform dragen. Hij zegt: „Sommigen zitten in de tram in burger en doen niks als er wat aan de hand is. Onbe grijpelijk. Ze houden van hun privacy, ja, ja." Zelf gaat hij bijna nooit de deur uit zonder uniform. In zijn vrije tijd, mid den in het stadsverkeer, herkent hij dikwijls iemand met een openstaande boete. Dan draait hij zijn auto en zet de achtervolging in. Natuurlijk gaat het wel eens fout. De ongelukkige valt toevallig tegen een deurkruk. En ook toevallig komt dat niet door toedoen van Suijker, maar door een collega die hem assisteert. Zo zijn alle gebeurtenissen waar een luchtje aan zit, toegeschreven aan ano nieme collega's. Want Suijker is niet gek. Hij heeft nu eenmaal vijanden bij justitie die vin den dat bromsnor soms te ver gaat. Het boek is zorgvuldig nageplozen door een jurist. Die wilde er wel wat in veranderen. Suijker: „Je leest vaak dat de celwagen snel optrekt en hard remt. Ja, dat gebeurt in het echt ook. Je moet klantjes die zich misdragen rustig hou den. De jurist stelde voor om telkens een hond of kat over te laten steken. Maar ja, dan zouden er in Rotterdam wel erg veel beesten over de weg lopen. Uiteindelijk heeft de uitgever het boek niet gewijzigd." Zijn bespiegelingen zijn vooral be doeld als erkenning van de naam Suij ker. Want overal waar die naam valt, gaan mensen rechtop zitten, zo beseft de parketwachter terdege. Ooit stond hij zelf voor de rechter, verdacht van het aannemen van steek penningen. Hij werd volledig onschul dig verklaard. Suijker voelt zich echter wel gebrandmerkt voor de rest van zijn leven. l i - '-/A-1 ers. sen en. een of 62- ilist. uw. eer- -6p en. >ree LAGE HUUR all-in prijzen Campart Campers 2-6 pers 076-223075/01612-30251 Gloednieuwe 5p. Bürstner CAMPER, tijd. aktiepr. (15/5) 1190,-// 1575,- p.w Corenco 04902-41574. •""""""SHOW**""""" 15-23 april van 10-19.00 u. Div. gebruikte kampeer auto's z.g.a.n. Linders kampeerauto's (Importeur HEHN en MAESSS) Bent- hem 11, Bakel 04924-2508. CAMPERVERHUUR 2-5_p! Mulders-Gendt. Tel. 08812- 4225 b.g.g. 085-213666 3or Carel Wiemers (anp) JJBflt - Al zeven jaar is het li? warm in Neder ig «Sinds 1988 hebben we po koude winter meer ge- Y Zegf Harry Geürts van J KNMI in De Bilt. De popen wintermaanden Cu' Januari en februari Le, eken deze warme TO niet. tcb! ,vorige eeuw kwamen iev ™ee winters, namelijk lit j }g34 en 1846, voor waar- teer danI?Pera,tUur °PlieP tot Lr® 5 graden. De achttien- telde eveneens niet meer dan twee winters (1737 en 1796) die warmer waren dan 5 graden. De weersdeskundigen begonnen pas in 1706 met het regelmatig meten van de temperatuur. Het is voor het meteorologisch insti tuut daarom erg moeilijk een vergelijking te maken met de weerssituatie in de eeuwen daar voor. Toch weet het KNMI iets te zeggen over de winterse tem peraturen in de zeventiende eeuw. De weersdeskundigen leiden de- zè af uit de gegevens over de trekvaart. De vervoersonderne mingen noteerden van 1634 tot 1839 wanneer deze vaarten tus sen Amsterdam, Haarlem en Lei den door ijs vorming niet te ge bruiken waren. Zo kon het KNMI de temperatuurreeks tot 1634 reconstrueren. Op grond daarvan stelt het insti tuut vast dat het langjarig ge middelde van de wintertempera- tuur in de tweede helft van de zeventiende eeuw ongeveer 1,6 of 1,7 graden was. Deze was lager dan in de achttiende eeuw, toen de gemiddelde-temperatuur 1,9 graden bedroeg. Over het tijdvak 1901-1995 is de gemid delde wintertemperatuur een graad warmer dan in de zeven tiende eeuw, namelijk 2,6 gra den. Uit de warmere winters van de laatste periode mag volgens De Bilt niet zonder meer worden afgeleid dat we te maken hebben met een algemene opwarming van de aarde als gevolg van de uitstoot van broeikasgassen. „Onze verre voorouders hadden ook verhalen over zacht winter weer," zegt Geurts. Vooral de twaalfde en dertiende eeuw, toen wijnbouw waarschijlijk zelfs in het noorden van ons land voor kwam, kende warme winter maanden. Uit de periode waarin de ther mometer nog niet bestond, ko men verhalen van tijdgenoten over rijpe aardbeien met kerst mis, zoals dat in 1116 het geval was. In 1172 bouwden vogels in januari hun nestjes en kregen zij jongen. In 1494 hoefde het vee de hele winter niet de stal in, zo warm was het. Februari 1430 tooide zich met 'meiweer'. De serie warme jaren is volgens het meteorologisch instituut evenals de warmte in de maand februari van dit jaar vooral het gevolg van afwijkende patronen in de grootschalige luchtstro mingen. Deze winter overheerste in Nederland langer dan gebrui kelijk de westelijke stroming waarmee zachte lucht van sub tropische oorsprong werd aange voerd. Toch is er ook wereldwijd sprake van een langzaam warmer wor dend klimaat. Aan het begin van deze eeuw steeg de gemiddelde temperatuur over de gehele aardbol met een halve graad. Deze stijging schrijven meteoro logen toe aan natuurlijke oorza ken, zoals de afneming van het aantal vulkaanuitbarstingen. De laatste twintig jaar is er sprake van een versterkt stijgen de trend in de temperatuur, die Van onze verslaggever Maastricht - Vrouwen hebben na de overgang twee keer zoveel kans op hart- en vaatziekten. Dat komt onder meer omdat het lichaam dan geen oestrogenen, vrouwelijke hormonen, meer maakt. Misschien kan toediening van oestrogenen helpen het risico op hart en vaatziekten te verminderen. De vrouwenarts is er geen voorstander van grootschalig gebruik van hormonen, „Maar het zou toch jammer zijn als je een vrouw tussen de vijftig en 65 die nog volop in de maat schappij staat, niet erop wijst dat er mogelijk een remedie is tegen de hart- en vaatklach- ten. Wij proberen de groep die echt een verhoogd risico heeft eruit te lichten. En dan te bekijken of toediening van hormonen helpt, en hoelang dat helpt. Dat doen we door de elasticiteit van de grote lichaamsslagader die door de lies loopt met een echo te meten." Het onderzoek van de Maas trichtse vrouwenkliniek ge beurt in nauwe samenwerking met de huisartsen. „Het is Dat zegt de Maastrichtse vrouwenarts dr. Henk Hoog land. Hij begint binnenkort met een onderzoek daarnaar. Maar van te voren wil hij kwijt dat hij geen onverdeeld voorstander is van hormoon behandeling om overgangs klachten te behandelen. „Daarvoor zitten er nog veel te veel addertjes onder het gras. Van de andere kant we ten we dat hormonen in een aantal gevallen best helpen. Het gaat erom de risico's tegen elkaar af te meten." Dat vrouwen na de overgang, zeg na hun vijftigste, een ver hoogd risico op hart- en vaat ziekten hebben blijkt uit een groot Amerikaans onderzoek. „Vrouwen onder de vijftig hebben nauwelijks klachten op het gebied van hart- en vaatziekten. Mannen wel. Vrouwen die de overgangs- grens overschreden hebben, halen die achterstand in snel tempo in," zegt Hoogland. geen pogmg om een nieuwe groep patiënten naar het zie kenhuis te trekken," zegt de vrouwenarts. „Overgangs klachten kunnen heel goed door de huisarts behandeld worden." Door onze verslaggever Utrecht - Het afsluiten van een fietsverzekering heeft soms geen enkele zin. Bij enkele maatschappijen zijn de afschrijvin gen en het eigen risico zo hoog, dat de vergoeding voor een gestolen of vernielde fiets amper opweegt tegen de premie die betaald moet worden. Die conclusie trekt de Fietsers bond ENFB uit een vergelijkend onderzoek naar de kwaliteit van fietsverzekeringen in Nederland. Ieder jaar worden er in Neder land bijna 900.000 fietsen gesto len. „Een fietsverzekering is daarom voor veel mensen een belangrijke manier om risico's af te dekken," zo stelt de ENFB. Uit het onderzoek blijkt echter, dat de meeste verzekeraars niet zitten te springen om een fiets verzekering af te sluiten. De ENFB schreef 35 maatschappij en aan. Slechts dertien boden daadwerkelijk een polis aan, maar van dit toch al geringe aantal sloten enkele maatschap pijen fietsverzekeringen uitslui tend af voor vaste klanten. Volgens de ENFB valt op de handelwijze van de dertien 'fietsvriendelijke' maatschappij en soms best wel wat aan te merken. Zo krijgt een gedupeer de bij Stad Rotterdam na twee jaar nog maar 480 gulden terug van een fiets die nieuw 1200 gulden waard was, terwijl de premie voor de verzekering 249 gulden bedraagt. Het zeer eigen risico dat de assu radeur oplegt, is hier debet aan, zo blijkt uit het vergelijkend onderzoek van de ENFB. Maar ook bij Interpolis betaalt de fiet ser veel premie in verhouding tot het bedrag dat bij schade of diefstal eventueel wordt uitge keerd. De ENFB komt tot de conclusie, dat iedereen die zijn fiets wil verzekeren veel geld kan bespa ren door zich goed te oriënteren omtrent verschillen in risicore gio's, dekking, uitkering, pre mies en contractduur van de verzekering. Zo kan de premie voor een fiets met een waarde van zeshonderd gulden variëren van 95 tot 240 gulden, terwijl de uitkering uiteen kan lopen van 360 tot 600 gulden. Van de dertien maatschappijen onderhouden sommige nauwe contacten met de fietsbranche. Zij sluiten de verzekering ook via de fietshandel af. De vak- handel heeft de folders dan meestal op de toonbank staan. De overige maatschappijen wer ken met tussenpersonen (assu rantiekantoren). na de uitbarsting in 1991 van de Filippijnse vulkaan Pinatubo tij delijk werd onderbroken. De enorme stofwolk uit deze vul kaan zorgde voor een daling van de temperatuur over de gehele wereld met ongeveer een halve graad. Nu deze wolk is verdwe nen, nemen de weersdeskundi gen opnieuw hogere temperatu ren waar. Deze waargenomen trend is vol gens het KNMI echter nog te klein om als doorslaggevend be wijs te kunnen dienen voor een door de mens veroorzaakte ver andering van het klimaat. Wel is het zo dat de opwarming van de laatjte tientallen jaren een aan wijzing vormt dat de berekenin gen van de gevolgen van het broeikaseffect juist kunnen zijn en „we op weg zijn naar een klimaat, waarin koude perioden steeds zeldzamer worden en warme tijden normaal," aldus Geurts. Door Carel Wiemers (anp) Apeldoorn - Uit een oogpunt van milieubescherming zijn de afgelopen tientallen jaren verschillende technieken ontwikkeld voor de verbranding van steenkool, waarbij de uitstoot van vervuilende stoffen in de lucht wordt beperkt. Deze schone technologieën zijn echter over het algemeen kostbaar. Een Europees con sortium heeft nu een proces ontwikkeld dat én zeer schoon én betaalbaar is. Ondanks het toenemend ge bruik van schonere energie bronnen is steenkool nog steeds een belangrijke brand stof voor de produktie van elektriciteit in Europa. Milieubeweging Onder druk van de milieube weging en de verantwoordelij ke overheden zoekt men al jaren naar nieuwe processen die mens en milieu bescher men tegen de vervuilende dampen en reststoffen van de verbranding van steenkool. De techniek staat voor niets, maar de gevonden oplossingen vormen dikwijls een econo misch probleem. Elf elektriciteitsmaatschap pijen en constructiebedrijven in Spanje, Frankrijk, Portu gal, Italië, het Verenigd Ko ninkrijk en Duitsland staken de koppen bij elkaar en vorm den een consortium onder de naam EIcogas. Minder uitstoot Het systeem, Integrated Gasi fication Combine Cycle (IGCC) genoemd, vermindert de uitstoot van zwaveloxiden met 80 procent, zo hebben de ontwerpers berekend. Hetzelfde geldt voor de emis sie van koolstofdioxide. De vervuiling van de lucht met stikstofoxiden kan met het nieuwe proces worden terug gebracht tot een kwart van deze stoffen die bij conventio nele kolencentrales vrijkomen. Er blijft vijftig keer minder as over dan bij de gewone ver branding van steenkool. Niet duurder In tegenstelling tot andere me thoden van schone steenkool verbranding is het nieuwe proces niet veel duurder dan conventionele kolencentrales. De projectleider weet te mel den dat het systeem minder brandstof per geproduceerd kilowattuur nodig heeft, min der water verbruikt en prak tisch geen vaste stofdeeltjes uitstoot. EIcogas denkt daar mee een hoop kosten te kun nen besparen. Een ander voordeel uit econo misch oogpunt is de aanwezig heid van een grote voorraad steenkool in deze Spaanse streek. De reserves bedragen ongeveer 75 miljoen ton. De elektriciteitcentrale met een capaciteit van 335 mega watt is, zo concludeert de pro jectleider, zowel in technolo gisch, economisch als in mi lieu-opzicht een haalbare kaart. Het consortium wil met het proces van de vergassing van steenkool in juni 1996 gaan proefdraaien. y

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 27