DE STEM B Echt helemaal bekeerd tot country' lang geleden haatte ik die duinen9 nu heb ik ze lief arma Disfri Grant Forsyth kijken verder dan hun Nederlandse theatertoernee Kruispunt over verzet van kardinaal De Jong Panel: xzelfvertrouwen uitstralen' Postema verbindende factor tijdens RTL4-actie voor N atuurmonumenten Paul de Leeuw 'serieuze' commentator Songfestival Mahlerfeest in zijn geheel op Radio 4 Ischa Meijer te zien in Tien voor Taal I» APRIL 1995 X 84 ZIE RAGAZZI OP ACHTERPAGINA - D4 Gids ZATERDAG 22 APRIL 1995 DEEL D norgen.. 52710 iende organisatie in de transport- Idkantoor in Enschede. «parate Business Groepen; en Carma Fresh. Voor onze vestiging in net spoed op zoek naar: in het bezit van groot rijbewijs en CCV-B diploma. Spreekt deze functie u aan? Stuur dan binnen 14 dagen uw sollicitatiebrief met c.v. naar: Carma Distri B.V. T.a.v. de heer R.M. Scheurwater Meerpaal 14d 4904 SK OOSTERHOUT geld. ja Frans Pasma Solenthousiast zijn Domi- (C Grant en Julie Forsyth iter hun theatertoernee [ountry Love Night. Be grijpelijk, praktisch alle iptredens zijn uitverkocht ■a dankzij het enorme «ces van hun cd's met (ountiy-covers konden ze i flink uitpakken met achtmans-orkest en lijf door Barrie Stevens ((instrueerde 'Good Time jtorlijk, we leven ons hele- aaaluit", vertelt Dominic Grant op het Hilversumse kan tor van manager Cees van touwen. „Het is wel ver meiend, maar de mensen vin- den het prachtig en daar doen whet voor." Dominie Grant (45) en Julie Forsyth (36) ontmoetten elkaar begin jaren zeventig bij de audi ta voor The Guys and Dolls. dien zijn ze zowel muzi- Saalals privé onafscheidelijk, lie was toen pas vijftien, maar Mal meegezongen met hippie tal Donovan. Met twee andere es van haar Fame-achtige school, deed ze de hoge achter- pndkoortjes op de lp Cosmic Wheels. Be negen jaar oudere Dominic Grant was na een paar jaar lan- jerfanten in Rome naar Enge- iand teruggekeerd om op uitno diging van Beatles-producer George Martin een plaat te ma len. Op zijn achttiende was hij uit Engeland vertrokken omdat de platenmaatschappij failliet ging fflzijn manager, die van hem «n soort Engelse Elvis wilde naken, opeens overleed. Toen kij werd aangenomen als 'Guy' fa hij George Martins aanbod iopen. Er volgde een periode vol ffote hits als You're My World en You Don't Have to Say You Love Me. Toen het begin jaren tachtig ge daan was met The Guys Dolls besloten Grant Forsyth samen verder te gaan. De eerste jaren hielen ze zich bij romantisch re pertoire, zonder al te veel suc ces. Maar sinds ze vanuit Nederland opereren - ze pendelen met hun twee kinderen tussen hun hui zen in Canterburry en Het Gooi - en zich op de country hebben gestort zijn de gouden en plati na cd's niet meer aan te slepen. Kóelewijn Ruim zevenhonderdduizend platen verkocht het Engelse duo de laatste jaren in Nederland. Concept-albums naar recept van producer Peter Kóelewijn. Ze hebben fantasieloze titels als Country Love Songs (volume 1, 2, of 3) of More Country Love Songs en zijn voornamelijk ge vuld met covers van overbeken de country-nummers. „Als het tijd is voor een nieuwe cd komt Kóelewijn naar ons huis met plastic tassen vol mu ziek. Hij lijkt dan net een zwer ver", vertelt Dominic. „We beginnen met zeshonderd nummers, beluisteren die, niet allemaal uiteraard, en bij de volgende bespreking zitten we op tweehonderd. Dat brengen we terug tot vijftig en daaruit selecteren we de uiteindelijke plaat. Daar komen dan meestal nog twee a drie eigen nummers van Julie bij." „Het hoeven niet uitsluitend countrynummers te zijn", vult Julie aan. „We hebben She's out of my Life van Michael Jackson gedaan, maar dan wel met een steelgitaar." Dominic: „Er zijn een heleboel dingen country waarvan mensen zich het niet realiseren. Veel hits van Tom Jones waren coun- try-liedjes. Delilah was country, Green, Green Grass of Home was country." „Ook Dancing in the Dark is van oorsprong een heel oud countryliedje. Ik dacht eerst dat Bruce Springsteen het geschre ven had, maar het is een oud countiy-liedje, ongeveer vijftig jaar oud. Niet te geloven." Zachtjes begint Julie het liedje te zingen. „Bruce Springsteen heeft het prachtig gedaan, natuurlijk. Het is alleen curieus dat zo ontzet tend veel liedjes die je dagelijks hoort hun oorsprong vinden in country." Oprecht „En hèt klassieke voorbeeld is natuurlijk Dolly Partons liedje dat Whitney Houston zong in The Bodyguard", valt Dominic enthousiast bij. „Country-songs zijn voor mij de beste populaire liedjes ter we reld. De teksten zijn zo oprecht. Maar het begint allemaal met de muziek. Mensen als Willie Nels on en Kris Kristofferson hebben zulke ongelooflijke melodieën geschreven. De beste liedjes die er zijn, de basis van alle popu laire muziek. Je realiseert je dat trouwens pas als je in het verle den gaat graven. Ook in de mu ziek van Elvis zat trouwens een enorme country-invloed." „Country-liedjes zijn zo eerlijk, zo zonder pretentie. Dat spreekt me aan. Je houdt ervan of je haat het. Maar één ding is zeker: je word bij country nooit op het verkeerde been gezet. Countiy- liedjes zijn recht-toe recht-aan en emotioneel. Behoorlijk heftig materiaal dus. (lacht) Nee, we zijn echt helemaal bekeerd tot country." Verraad En zolang ze er zelf lol in hou den zien Grant Forsyth geen enkele reden om van hun suc cesvolle country-pad af te wij ken. Ze willen best eens wat an ders maar volgens Dominic Grant zou dat een zekere vorm van verraad tegenover het pu bliek zijn. „Afgezien van het feit dat we graag country doen. Je Dominic Grant en Julie Forsyth: „We kunnen met deze show beslist naar Amerika. FOTO HISAMA kunt niet 700.000 country-pla ten verkopen en dan opeens zeg gen: oké, nu gaan we nummers van West side Story zingen." „Of een Italiaanse plaat doen", vult Julie aan. „In Engeland hebben ze ons ge vraagd voor een album met lief desliedjes. No way, zeiden we. Want na al die jaren in dit vak hebben we wel geleerd dat je moet doen waar je in gelooft." Ze zijn ervan overtuigd dat er ook in Engeland een groot, nog niet aangeboord, publiek voor country is. „Maar de Engelse platenmaat schappijen hebben er nog een enorme weerstand tegen", weet Julie. Mekka „Langzamerhand komt er ver andering in, door mensen als Garth Brooks", aldus Dominic. „Er is nu een country-radiosta- tion in Engeland en ook CMT (Country Music Television) is er sinds kort te ontvangen. Het be gint echt te komen." Op 13 mei, een week na afloop van de theatertournee, vertrek ken Grant Forsyth naar Nas hville om eens af te tasten of ze ook in het mekka van de coun try iets kunnen betekenen. Ze hopen een volgende plaat daar te kunnen opnemen en dromen al stilletjes van een op treden in The Grand Ole Opry. „We gaan het gewoon probe ren", aldus Dominic. „Niemand kent ons in Amerika, dus het is weer een nieuw begin. Als je het niet probeert weet je zeker dat het niet lukt. En we kunnen met deze show beslist naar Amerika. We zullen ze plat spelen, echt waar." Hij vertelt over de enthousiaste reactie van het Amerikaanse ka belkanaal CMT op de videoclip bij Ladybird, waarvoor de op namen in Utah werden ge maakt. CMT begon de clip on- middelijk uit te zenden, zo'n vier keer per dag, voor Dominic het bewijs dat ze als 'Neder landse' act goed bezig zijn en het Amerikaanse country-gevoel dicht benaderen. Julie: „Toen we in Utah rondlie pen, helemaal uitgedost voor de clip, kwamen er ook allerlei mensen op ons af. Ze vroegen: 'wie zijn jullie?', 'hoe komen jul lie aan deze leren jasjes?', 'kun nen we een plaat kopen?'. Zo grappig om zulke reacties te krijgen op kleren en dingetjes die je zelf ontworpen hebt." „Ongelooflijk toch", lacht Do minic. „Die kleren hebben we in Nederland laten maken." Julie: „Serieus, we hadden al onze kleren daar kunnen verkopen. Erg grappig." ■»8-- aeze bon. Jji'Anjavan den Akker e RTL4-sterren zijn dit «einde opgetrommeld om 'v-actie voor Natuurmonu- ®ten luister bij te zetten. v®den we dit maar vaker *nverzucht programma der René Oosterman. „Als loensen als Caroline Ten- P> Henny Huisman, Ron Ins- teder, Koos Postema en pe van Duin in één pro- tama kunt onderbrengen, A's: kan het nog sterker?" ^monumenten bestaat 90 was voor RTL4 reden de 500 medewerkers van het l. ut een ledenwerfactie aan wen. Amusement op tv ge- ïi j ,met informatie en volop de Nederlanders, wende factor in het geheel Is Postema. Hij presenteert tori' .^ken van vier minuten *2i (net een bekende Ne- eer uit iedere provincie op Wat in 'hun' natuur. ussendoor een liedjesspe- Oei Henny Huisman, een showprogramma van Ron ef, een speciale afleve- ie eBen ik, extra edities j Jhctijd en Bij Van Duin e Mini-sterrenplayback- show waarin kinderen van be kende Nederlanders optreden. Met Nelli Cooman stapt Postema door Zeeland, met Rintje Ritsma door Friesland. Ook Arnold Van- derlijde, Relus ter Beek, Vonhoff, Simone Kleinsma en Jules Deel- der duiken in het naburig groen. Aan die laatste tocht heeft Poste ma leuke herinneringen overge- Natuurmonumenten klinkt veel te statisch voor een levendige or ganisatie. Ten tweede: de natuur is dichterbij dan we denken. „In Hoogland, waar ik woon, blijken bijvoorbeeld twee authentieke natuurgebieden te zijn. Ik kom er nota bene dagelijks doorheen. Er zijn liefst 250 van die plekken. Wat ik ook niet wist is dat boeren houden. „Deelder had zich geheel in het zwart gekleed met lakschoenen aan. En maar kankeren over de kou. 'Natuur is het gebied dat je ziet als je van de ene stad naar de andere reist', veel verder kwam hij niet. Nu moet ik je zeggen dat ik als Rotterdamse stadsjongen ook niet veel van de natuur weet. Gisteren zag ik voor het eerst een gele kwikstaart. Da's heel wat voor een Rotterdammer." Statisch Postema is op zijn tochten door het land tot twee conclusies ge komen. Ten eerste: de benaming die met hun bedrijf ophouden, hun land teruggeven aan de na tuur. Natuurmonumenten be schermt niet alleen, maar koopt ook grond. Nooit geweten." Voor Postema betekenden de op namen soms volop jeugdherinne ringen. „Ik stond laatst aan de Vlaar- dingse Vlietlanden. Daar heb ik zwemmen geleerd, terwijl mijn moeder dat niet wist. Als.je dood op weer in het riet stond, was je een grote jongen van elf." „Aan de Loonse en Drunense Duinen heb ik minder goede her inneringen. Ik ben er acht maan den infanterist geweest in een tijd dat we nog dachten dat de Russen zouden komen. We heb ben er als soldaat veel moeten lo pen. Dan sta je daar ineens met mgr. Muskens die je vertelt hoe ze zijn ontstaan. Midden jaren vijf tig haatte jk die duinen, nu heb ik zè lief." Postema heeft de afgelopen we ken veel onder paraplu's gestaan. „Veel gehoord en veel geleerd", vat hij samen. Verwachtingen Bij Natuurmonumenten liggen de verwachtingen over het aantal nieuwe leden tamelijk hoog ge spannen, geeft voorzitter Pieter Winsemius toe. „Hèt doel is natuurlijk natuurbe heer, maar hoe meer leden, hoe meer draagvlak er bestaat voor een mentaliteitsverandering ten aanzien van het milieu." Aan het eind van de actie, na de afrondende talkshow die Koos Postema op zondagavond presen teert, komt een voorlopige eind stand van de nieuw geworven na tuurvrienden in beeld. Kijkers kunnen zich onder meer aanmelden via een honderd man sterk telefoonpanel, dat onder leiding staat van Vivian Boelen. Ongeveer de helft daarvan zijn bekende Nederlanders. Van onze rtv-redactie Paul de Leeuw gaat op zaterdag 13 mei het officiële com mentaar verzorgen bij het 40e Eurovisie Songfestival dat in Dublin wordt gehouden. Hij neemt deze taak over van NPS-directeur Willem van Beusekom, die dit jaren achter een voor zijn rekening nam. Het contract is inmiddels gete kend. Paul de Leeuw, die naar eigen zeggen iets met het fenomeen Songfestival heeft, was de afgelopen twee jaar ook al nauw bij het liedjesfestijn betrokken. Twee jaar geleden presenteerde hij het 38e Songfestival vanuit Nederland, als aanvulling op Van Beuse kom, die ter plekke commentaar leverde. Vorig jaar hanteerde De Leeuw dezelfde formule, zij het dat hij bovendien als Bob de Rooij opnamen maakte in Dublin van de Nederlandse vertegenwoordigster Willeke Alberti. Omdat die in de onderste regionen eindigde, mag Nederland dit jaar niet mee doen aan het festival. De NOS benadrukt dat De Leeuw opdracht heeft 'serieus comm- mentaar' te leveren. „Hij is gewend de hoofdpersoon te zijn. Dat kan nu niet. Hij moet de nummers aan- en afkondigen. Er zijn niet veel mogelijkheden om het anders te doen", aldus een woordvoer der. „We krijgen een zeer serieuze Paul de Leeuw te zien." Van onze verslaggever Hilversum - Het Mahlerfeest, dat in mei in Amsterdam wordt gevierd ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van het Mahlerfeest 1920, zal in zijn geheel op Radio 4 zijn te beluisteren. Van 1 tot en met 17 mei wordt er dagelijks tussen 19.00 en 20.00 uur een Mahler-journaal gepre senteerd vanuit de tent op het Museumplein. In die tent vinden activiteiten rond het feest plaats. De concerten die iedere avond in de grote zaal van het Concertge bouw plaatsvinden worden aan sluitend aan het Mahler-journaal rechtstreeks uitgezonden vanaf 20.00 uur. Het Mahlerfeest op Radio 4 is een samenwerkings project van de publieke omroe pen. Veel buitenlandse radiozen ders nemen de concerten over. Tijdens het Mahlerfeest zal het complete werk van Mahler wor den uitgevoerd. Er wordt aan meegewerkt door o.a. het Ko ninklijk Concertgebouworkest, het-Radio Filharmonisch Orkest, de Wiener Philharmoniker, het Berliner Philharmonisches Or- chester en het BBC National Or chestra of Wales. Dirigenten 'zijn Edo de Waart, Riccardo Chailly, Bernard Haitink, Riccardo Muti, Claudio Abbado, Simon Rattle en 'Mark Wigglesworth. Aan de uitvoering van Mahlers Achtste Symfonie, de Sinfonie der Tausend, tijdens het slotcon- cert op 17 mei, wordt medege werkt door het jongenskoor van het Sacramentskoor uit Breda, onder leiding van Walther Cant- rijn. Kardinaal De Jong FOTO CINETEX Charlotte, de dochter van Caroline Tensen, imiteert Ruth Jacott in de 'Mini sterren playbackshow' die zondag wordt uitgezonden in het kader van het Natuurmonumenten-weekend. FOTO HENNY MILTENBURG Van onze rtv-redactie Tijdens de oorlog protesteerde kardinaal De Jong tegen de vervolging van joden. Hij was een uitzondering; paus Pius XII hulde zich in stilzwijgen. De KRO/RKK-rubriek Kruis punt tracht te achterhalen waarom De Jong zo fel stel ling nam. Ook vragen programmamakers Wil van Neerven en Sylvia Blan ken zich af of de kardinaal ge bukt ging onder de gevolgen van zijn houding. Volgens sommin- gen heeft zijn protest er immers toe geleid dat de Duitse repressie' nog erger werd, vooral tegenover de katholiek gedoopte joden. Van Neerven en Blanken praten met mensen die De Jong voor, tij- dens^pn na de oorlog goed hebben gekend. Vara-voorzitter Marcel van Dam komt ook aan het woord. De Jong verklaarde in 1942 dat het voor ambtenaren in geweten ongeoorloofd was mee te werken aan jodendeportaties. Zes politie-agenten gaven gehoor aan deze oproep, met alle gevol gen van dien. Onder hen de vader van Marcel van Dam. Hij licht de rol van zijn vader uitvoerig toe. Verder spreekt onder anderen pater Smulders. Hij fungeerde als koerier tussen het Vaticaan en De Jong. Pastor Snelders was de tussenpersoon tussen kardinaal en priesters. Dominee Snoek maakte een studie van de hou ding van de kerken tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij komt tot de conclusie dat de top van de katholieke kerk zich duidelijker uitsprak tegen de vervolging en deportatie van joden dan de lei ding van de protestantse kerken. Kardinaal de Jong werd in 1885 op Ameland geboren. Op zijn twaalfde vertrok hij naar het vasteland. Hij ging naar semina rie Rijsenburg en studeerde ook in Rome. Later werd hij hoogle raar in Rijsenburg. In 1938 werd hij benoemd tot aartsbisschop, in 1946 verheven tot kardinaal. De Jong overleed in 1955. 'Kruispunt', zondag, Nederland 1,22.18 uur Van onze rtv-redactie De op 14 februari overleden co lumnist/schrijver/presentator Ischa Meijer duikt vanavond op in het taalspelletje Tien voor Taal, waar hij het samen met col lega-columnisten Hanneke Save- nije en Stephan Sanders opneemt tegen de Vlaamse ploeg, bestaan de uit Johan Anthierens, Luc de Vos en Louis Verbeeck. De opnamen voor Tien voor Taal waren in december vorig jaar. Na overleg met de nabestaanden van Meijer heeft de Vara alsnog tot uitzending besloten. „De familie leden wilden absoluut dat deze aflevering zou doorgaan", aldus een woordvoerster. 'Tien voor taal', Nederland 3, 21.10 uur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 25