Amerikaanse toestanden' in Europese pretparken' Wildwest in motorland Lixer Nederlandse attractieparken ebben veel nieuws te bieden parfum goedkoop Goed uitkijken en lastige vragen stellen bij aankoop en inruil tóTEM SURPLUS E3 ONDER DE KU Lerend wezen R Peling Hellendoorn Slagharen Walibi Archeon Duinrell Land van Ooit Safaripark Keukenhof Dolfinarium Madurodam Madame Tussaud Autotron Noorder Dierenpark Burgers' Zoo Drievliet RUBRIEK Groeipijn Optimistish Waarschuwing VRIJDAG 21 APRIL 1995 Éj VRIJDAG 21 APRIL 1995 en I te in en iet :ze ?an ort ent tel, ar kent het |een een Buit ten! de bort fich- dels Joe i êe" zen, hens poet 3 die I een jnlij- loals oe is de Irdse yend er- ei- |e die niet ■eurig Jt ge il snel ie le- dat uit- |t een nade, IU en dat lig be- ■ij wij- ïrieus perste Be ge- pn de rijp i pers- ht gis- Ijn het Ite be- Deer Hein Sluijter treden. Daar is ie weer. Ja maar, is wijn dan doodt I Als een pier. Aan twee bass- voorwaarden die de biologen meedogenloos hanteren alvo rens te kunnen spreken over een levend wezen, voldoet wijn in geen geval. Hij p|am zich niet voort en hij neemt geen voedsel op. Wijn kent geen seksleven en hij is niet hongerig. Bij mijn weten deelt eén fles wijn zich nooit vanzelf in tweeën (was het maar waar) en niet hij consumeert maar ik. Zover gekomen, moet het mij van het hart dat er nog drie an dere grondkenmerken zijn die levende schepselen onder scheiden van dode. Eerlijk is eerlijk. Drie: stofwisseling waarneming met daaraan ver bonden het reageren op prik- kels en tenslotte groei, ont wikkeling. Het lijkt erop. dat mijn betoog nu dood is. Want in rijpende wijn doet zich inderdaad een stofwisseling voor als gevolg van chemische reacties, hij reageert ook op prikkels zoals van licht, op temperatuur schommelingen of trillingen en tijdens zijn ontwikkeling kan de kwaliteit wel degelijk groeien. Dus zou ik een ge baar moeten maken naar de onzinnige lyriek en de levende wijn het voordeel van de twij fel moeten gunnen. Dat ik dat niet doe, heeft alles te maken met een logische ei genwijsheid. Omdat je die drie vóórpleiters net zo goed volli dig weg kunt praten. Stofwi: seling? Wijn gaat niet naar het toilet. Prikkels? Wijn voelt niks. Groei? Jammer genoe; niet in omvang. Zo. Kunnen we de wijn nu ten grave dragen? Om de dooii dood niet. Wijn moge dan geen leveni wezen en dus dood zijn. ik houd hem in volle ere. Omdat wijn vaak zo schitterend dood kan zijn. Leve de wijn. jfjohan van Grinsven ;l( attractieparken vormen alleen in Nederland een lijfstak van jewelste. We- ^ivijd investeren de parken 1995 ruim negen miljard ij® aan verbeteringen en jive attracties. Dat is zo'n Je procent meer dan in De helft daarvan wordt sleed aan attracties, van jvoudige botsautootjes tot «snelle achtbanen. Hoe- jsommigen anders denken, jjt maar drie procent van il geld daadwerkelijk be- ,jj aan nog snellere en ho- je achtbanen." ,1stelt Eindhovenaar J. Bertus, jcteur van de Club van Elf, de jng van grote dagattrac- ïtdrijven in Nederland. Hij is ^secretaris van Europarks, de jmpese Federatie van Attrac- «arken en ambassadeur van de limationale vereniging van at- jtieparken IAAPA. Ijens Bertus is er aan de inves- jgen in attractieparken nog ■i geen einde gekomen. Hij prijst daarvoor naar de Vere- <je Staten, de bakermat van de jjaparken. Daar wordt dit jaar 70 procent meer geïnves teerd in attractieparken dan vo rig jaar. „Maar ook Europa laat zich niet onbetuigd: Warner Bros. steekt 300 miljoen gulden in de bouw van het nieuwe park Movieworld in Duitsland. In Spanje gaat over enkele dagen Port Aventura open, kosten 600 miljoen gulden, Disneyland Parijs opent op 31 mei de attractie Space Mountain, die 170 miljoen gulden kost en in België moet Metrosportis komen (a raison van 80 miljoen gulden." Volgens het onderzoek van IAAPA hebben zes Nederlandse parken die aan de enquête deel namen samen voor 45 miljoen gulden geïnvesteerd in 1995. Ber tus is er van overtuigd dat de gro te investeringen nodig zijn om 'bij te blijven' en de bezoeker nog beter en aangenamer te amuse ren. De attractieparken zouden daarbij steun van de overheid kunnen gebruiken. „Wij vragen al jaren om verlaging van het BTW-tarief op de toegangsprijs van 17,5 procent naar 6 procent, zoals in EU-lidstaat Frankrijk het geval is." De Nederlandse parken kunnen volgens Bertus met een lager tarief de concur rentie met de Europese tegenvoe ters beter aan. Verder zou die verlaging werkgelegenheid creë ren. Volgens Bertus hangt er enige rampspoed boven de Nederland se themaparken: de toeristenbe lasting die iedere gemeente voor taan zelf kan opleggen. Voor sommige complexen gaat die gro tere eigen verantwoordelijkheid van de gemeente gepaard met ta riefsverhogingen. Bijvoorbeeld Duinrell in Wassenaar gaat 82 procent meer toeristenbelasting betalen, wat volgens de directie raditiegetrouw zijn de ledewerkers van de Ne- erlandse attractie- en icmaparken in de win dmaanden druk doende eweest met bouwen, dimmeren, opschilde- en, afstoffen en herin- ichten. In de hoop op igmeer bezoekers. Het -uit-seizoen is weer jonnen; een overzicht de noviteiten. inrJohan van Grinsven Ier Etos (drogisterijen) gaat de prijzen 1 verlagen met vijftien tot zestig pro- •es van de Bond van detaillisten in dé .pa) vreest voor 'afbraak' van de bran- van drogisterijketen Kruidvat zet Etos al- voort die al een aantal jaren wordt gevoif fcherp kunnen worden gesteld, wordt vi nogelijk gemaakt door de lage dollarki |rraden in de internationale handel. 1 artikelen in te kopen via de zogenaai 1 opkopers actief die gebruik maken van pn. Op die markt wordt afgerekend in di i momenteel ongeveer twintig procent laf een op de nieuwe prijsacties gaan reagei Jet imago van de Nederlandse petieparken is verbeterd en |St hebben we te danken aan keyland Parijs." Dat conclu- Ikrt graaf H. van Zuylen van Sjevelt, directeur-eigenaar van Étractiepark Duinrell in Was- maar. Hij kreeg onlangs, tijdens a bijeenkomst van vakgenoten ïpers, bijval van zijn collega's, ^gedoodverfde concurrent Dis- 'jïand heeft zich ontpopt als zegen voor de Nederlandse lunaparken. En wel om een bij- Klere reden. ifflZuylen: „In het verleden gin- fn mensen weliswaar naar dit oort parken, maar ze praatten er iet over, geneerden zich er soms a beetje voor. Sinds de komst sn Disney is het meer dan ac- sptabel geworden om naar een ittractiepark te gaan. De mond- it-mondreclame is daardoor henomen en ons imago is «ffln verbeterd. Je mag het als lavassenen ineens weer leuk lilden." |!t Nederlandse attractieparken Sibben fors geïnvesteerd in nieu- «attracties, die inmiddels al ge- zijn of dit seizoen nog in -- i---jo - .■.uiuüjji ui qji seizoen nog 111 .armes met. Meegaan met de prijzen lijK ak men worden Een fw-rtlj-rtrt KTA /Irt nwrr/tn mrvtf 1 TOW1OT- OT dB.. breken we de marges nog verder af. r En hoe bevalt hij? Joop Braakhekke, au- •nde kookboeken en presentator van een |iet uit over de handigheid van de staaf- n dit keukenapparaat was zo overtuigend I n er een voor mij te kopen, niet meer dan een wat aarzelende verhou- veten op te bouwen. Als ik iets mix, heb ik aan te zetten voordat ik deze onderin de lant. Herhaaldelijk is het eten me al om de nlangs heb ik een heerlijk (vegetarisch) raan de mixer goede diensten verleende zonder). tijd: 5 minuten luten oflookpoeder nalen komijn ïalen koriander le kerry (type Cross and Blackwell) •1de tomaten linzen olie onblokjes arpone (Italiaanse dikke room) tjes en fruit deze glazig in de olie. Voeg dan deze een half minuutje mee fruiten. »t in de pan, alsmede 1 liter water en de grotere stukken. i de pan. Laat de soep aan de kook kom chtjes pruttelen. Haal dan de pan van n room in de soep glijden en plant de staaf' xer door de soep totdat hij glad en romig likt over het geprezen apparaat kun je ijgen met een garde (maar het resultaa kt). Lekker als maaltijdsoep met knapp ■anse stokbroodjes) belegd met hele jo ■'verzicht van enige noviteiten. Ijirktleider De Efteling in lüatsheuvel moet het dit seizoen Ittt hebben van nieuwe en spec- IMaire attracties. Het sprook- |ispark krijgt een nieuwe entree, van 43 meter hoog. Door de 'hg in de bouw is die ingang 5 Maar dan gepland, vermoe dt pas in juni. De entree krijgt Pnvijfpuntig rieten dak en gaat van dit park een extra 'schade post' van enkele tonnen betekent. Bertus: „En als het geld nu maar gebruikt zou worden om het toe risme te bevorderen, maar deze belasting vloeit naar de algemene middelen van een gemeente." De themaparkenkenner voorspelt dat in de komende jaren grote multimedia-conglomeraten (zo als bijvoorbeeld Warner Bros.) een nog grotere invloed op de at tractieparken krijgen. „Dat is te danken aan het feit dat zij het ta lent en de middelen hebben om de forse investeringen en de high tech innovatie te betalen." De Eindhovenaar is er verder van overtuigd dat de groei van de Europese attractieparkenmarkt nog maar net gestart is. „Gigan ten als Disney, Warner, Anheuser Busch zijn hier maar juist begon nen. We zien hier dan ook nog geen Amerikaanse toestanden, over dekte winkelcentra vol attrac ties." „Als je kijkt naar de Amerikaan se bezoekersaantallen, dan moet in Europa het aantal bezoekers van attractieparken nog zeker kunnen verdubbelen. En als we kijken naar de investeringen die gedaan worden, dan geloven de ondernemers daar ook in." Bertus gelooft dat attractiepar ken uit gaan groeien tot complete 'vrijetijdscomplexen' waar je da gen in kunt doorbrengen. Niet al leen met achtbanen, maar ook met theater, film en winkelgale rijen, de hele dag en het hele jaar geopend. Want dat is nodig van wege de grote investeringen. het Huis van de Vijf Zintuigen heten. De honderdste geboortedag van grondlegger Anton Pieck wordt met een speciale tentoonstelling 'gevierd'. Tussen 16 april en 7 mei wordt met een nostalgische ker mis de sfeer van vroeger terugge haald en trekt een Anton Pieck Parade over het plein. Ter gele genheid van een andere honderd jarige - de stoomcarrousel - wordt een boekje uitgegeven: 'Mam, ik wil het paard'. Bij het Verandarestaurant zijn nieuwe attracties voor de kleinste bezoe kers aangebracht. In de zomer hoopt De Efteling het Golfpark te openen. Avonturenpark Hellendoorn in Hellendoorn presenteert twee nieuwe grote attracties: het Gal joen en Convoy. Het eerste is een schipschommel die plaats biedt aan vijftig 'zeelui'. Convoy be staat uit Amerikaanse mini- trucks. Verder is de afgelopen wintermaanden gebouwd aan een nieuwe accommodatie voor de papegaaienshow. Het grotendeels overdekte speel- paradijs van Ponypark Slagharen is uitgebreid met twee nieuwe at tracties: 'Oldtimer cars' en de Houtvesterspeelplaats. Vanaf pasen is er een nieuwe show te zien in het westernthea ter 'OK Corral City' bij de Crazy Horse Saloon, waar cowboys, in dianen, muildieren en runderen drie dagelijks voor een Wild West-sfeer zorgen. Het nog jonge Walibi Flevo aan het Veluwemeer heeft ook geen winterslaap gekend. In een nieuw theater, waar 1.200 mensen in kunnen, wordt vanaf eind april dagelijks de 'Movie Stunt Spec tacular' opgevoerd. Hier kunnen bezoekers zien hoe stunts voor te levisie en films worden uitge voerd. Als uitgangspunt geldt het filmscript voor 'King Solomon's Mines'. Amerikaanse stuntmannen zul len hier zes maanden lang hun halsbrekende capriolen uithalen. Walibi Flevo komt verder met de 'Tristar', een hogesnelheidsat- De Efteling krijgt een nieuwe entree van 43 meter hoog. Door de staking in de bouw is die ingang later klaar dan geplandvermoede lijk pas in juni. Het wordt een vijf puntig rieten dak en gaat het Huis van de Vijf Zintuigen heten. foto de stem dick de boer Themaparken blij met 'Disney-effect' tractie in Afrikaanse sfeer, spe ciaal voor bezoekers boven de zestien jaar. In de 'Waikiki Wave' kan het publiek ervaren hoe het is om op de metershoge golven van de oceaan te verkeren. Het archeologisch themapark Ar cheon in Alphen aan de Rijn heeft in het tweede jaar gekozen voor het thema 'muziek'. Er komt een expositie over de oorsprong en ontwikkeling van muziekinstru menten. Het entreegebouw en de route naar de Tijdmachine zijn verbe terd en op de vierde verdieping komt een plek waar kinderen ar cheologische vondsten kunnen dateren. Verder nieuws: in de middeleeuwen komt een kamp- veld waar dagelijks wordt opge treden door een valkenier en op hoogtijdagen voert een gezel schap een middeleeuwse klucht op. De prehistorie krijgt er een lokatie bij: de bronstijdboerderij van Bovenkarspel. In het Wassenaarse Duinrell zijn na het vorig jaar enorm uitge breide Tikibad de vernieuwingen dit, jaar van bescheidener (en minder kostbare) aard. Nieuw zijn de futuristische 3D-film 'The fascinating world of materials', de radiografische bestuurbare vrachtwagens in het uitgebreide Funworld en de Poppenkast in Wonderland. Verder is de capaci teit van breid. de rodelbanen uitge- Het Land van Ooit in Drunen staat dit seizoen in het teken van Ridders. Vanaf 28 april zijn Franse ridders dagelijks te be wonderen in een spectaculair tournooi. Verder in het park de bekende bonte collectie van men sen, dieren, fabels, liederen, voorstellingen en verhalen. In het Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is hard gewerkt aan een nieuwe neushoornstal. Van 19 juli tot en met 31 augustus organiseren Novib en Safaripark allerlei 'Afrikaanse' activiteiten, zoals maskers maken en Afri kaans koken en is de tentoonstel ling 'Into Africa' te zien. Een nieuwe 'verwilderingstuin' is te zien in de Keukenhof in Lisse. Deze tuin is zo'n 7.000 m2 groot en bevat bloembollen die verwil deren in een natuurlijke omge ving. De honderd beste cartoons van een internationale wedstrijd zijn te zien in de Tulip Cartoon Parade in het Koningin Juliana Paviljoen. In het Dolfinarium in Harderwijk is dit seizoen een nieuwe dolfij nenshow te zien. Deze show be nadrukt de vriendschap die tus sen mens en dier kan groeien. In het Haase Madurodam is Hotel De Wereld in Wageningen ge plaatst. Verder wordt de zestigja rige 'collega' Duinrell in Wassen aar in het zonnetje gezet, want het vernieuwde Tikibad krijgt een plaatsje in de miniatuurstad. Onlangs is het ING-gebouw in Madurodam geplaatst. In Madame Tussaud Scenerama in Amsterdam komen dit seizoen vijftien nieuwe wassen beelden te staan. Het gaat om bekende Ne derlanders en beroemde buiten landers. Enkele voorbeelden: de acteur Anthony Hopkins, pop zanger Jon Bon Jovi en Freddy Heineken. Verder is aan de hand van (voor)beelden te zien hoe een wassen beeld wordt gemaakt. Be roemde hoofden van weleer krij gen een plaatsje in een vitrine kast. Autotron heeft anderhalf miljoen gulden gestoken in herindeling van het park en nieuwe attrac ties. Het Autotron Carting Cir cuit is nieuw, net zoals het Esso- tankstation van architect Dudok dat in Autotron tot ijssalon is omgetoverd. De trein in het Ros- malense attractiepark heeft een nieuw traject gekregen, de 4x4- jeepbaan is ruiger gemaakt en de verkeerstuin is aangepast. In het Noorder Dierenpark in Emmen worden het Zuid-Ameri- kahuis en een belangrijk deel van het vernieuwde Biochron ge opend. Bovendien wordt een aan tal speelse educatiemiddelen in gebruik genomen. De meest in het oog springende daarvan is de 'Afrikakar' een handkar vol in formatie over Afrikaanse dieren. Vorig jaar ging in Burgers' Zoo in Arnhem de 'Desert' open. Dat be tekende een toenbame van het bezoekersaantal met 33%. Dit seizoen is de entree van het park verbeterd en wordt afscheid ge nomen van het Safaritreintje. De bezoekers hebben dit treintje vanaf de zomer niet meer nodig, want zij kunnen dan wandelend vanaf een verhoogd en groten deels overdekt pad de savanne bekijken. In Familiepark Drievliet in Rijs wijk, vlakbij Den Haag, kan dit nieuwe seizoen de wereld van bo ven bekeken worden, in het Luchtballonnenrad. Filmliefheb bers kunnen de sensatie 'voelen' van de nieuwe Iwerks-Omnipro- duktie 'Interstate 180'. Deze film wordt geprojecteerd op een 180 graden scherm in het koepelthea ter CineMagic. Verder zijn er tachtig dagen ge pland met live optredens in het park. Toen Neal Armstrong vijfentwintig jaar ge leden de eerste men senvoet op de maan zette, was het eerste typische Nederland se commentaar dat de tech niek wel een raket naar de maan kon sturen, maar niet in staat was om een betrouwbaar achterlichtje te maken. In de geneeskunde barst het van de achterlichtjes. Groei pijn bij kinderen bijvoorbeeld. Het komt heel veel voor, het is bij kinderen de meest voorko mende oorzaak van steeds te rugkomende pijnklachten in armen en vooral benen, en we weten er eigenlijk niets van af. Sla je er medische leerboeken er op na dan zul je groeipijn niet tegenkomen. In het ge neeskundig woordenboek tref je het woord 'groeipijn' niet aan. Toch zien huisartsen heel vaak op hun spreekuur kinde ren die klagen over pijn in ar men en benen. Het kan op elke leeftijd toe slaan, maar de piek ligt tussen het achtste en twaalfde jaar, en tien tot vijftig procent van alle kinderen - meisjes va ker dan jongens - krijgt er ooit last van. De pijn zit nooit in de gewrichten (in dat geval gaat het om een andere ziekte), is dubbelzijdig en kruipt nogal eens van arm naar been en omgekeerd. De klachten treden meestal op aan het eind van de dag, 's avonds of 's nachts en gaat dan gepaard met slaapstoornissen. Meestal luwt de pijn na een paar minuten en verdwijnt binnen een paar uur. De vol gende ochtend zijn de klach ten meestal geheel verdwenen en schoolverzuim door de aan doening komt zelden voor. De kwaal kan soms dagen, weken of zelfs maanden wegblijven. Een pijnperiode kan maanden duren, soms enkele jaren, en verdwijnt op een goed mo ment voorgoed. De oorzaak? Tja. J.G. Streef kerk, als huisarts verbonden aan de vakgroep Huisartsen- geneeskunde van de Universi teit van Leiden, nam de moei te om alles wat in de loop van jaren over groeipijn was ge schreven bij elkaar te zoeken. De oogst was niet overweldi gend, want groeipijn wordt, zoals al vermeld, nauwelijks in de medische literatuur opge merkt. Maar goed. De oorzaak dus. Een Franse arts meende al in 1822 dat die pijnen en pijntjes veroorzaakt worden door de groei. Dat heeft men een dik ke honderd jaar gedacht maar dit blijkt niet waar te zijn. Groeipijn heeft niets te maken met groeien! Als dat wel het geval zou zijn, dan zou je mo gen verwachten dat groeipijn ontstaat als het kinderlichaam snel gaat groeien. Blijkt niet het geval te zijn. Ook komt groeipijn in perioden van snel le groei niet vaker voor. Groeipijn is dus een volstrekt verkeerde naam. Wat is het dan wel? Niemand die het met zekerheid weet, en als men in de geneeskunde van iets niet het fijne weet, dan sterft het van de theo rieën. Zo ook hier. Groeipijn is het gevolg van vermoeidheid, aldus ene dr P. Bennie honderd jaar geleden in 1894. De afvalprodukten die bij inspanning ontstaan of anders wel een ontstekings reactie zouden de pijn veroor zaken. De waarneming dat groeipijn ontstaat en verhevigt bij zware inspanning spoort aardig met deze 'vermoeid heidstheorie'. Dan is er de 'anatomische theorie' die uit 1938 dateert. Niet vermoeid heid, maar een verkeerde lichaamshouding zoals bij platvoeten, x-benen, o-benen, u Door Jan Paalman een kromme rug of beenleng teverschil, is de oorzaak van groeipijn. Tegen deze theorie pleit dat kinderen die deze afwijkingen vertonen vaak géén groeipijn hebben. Tamelijk nieuw is de 'emotionele theorie'. Groei pijn zou een psychische reactie kunnen zijn, een ziekte die vooral tussen de oren zit. Daarnaast zijn als oorzaken genoemd: restless legs ofwel dansbenen, een zwakke ge zondheidstoestand, vochtige leef- en weersomstandighe den, inadequate slaappatro- nen, rachitis, voedselallergie, sociale status enzovoort enzo- verder. Geen enkele veron derstelling is ooit onderbouwd laat staan bewezen. Er is pijn, maar verder kan de dokter eigenlijk niets vinden: geen koorts, geen zwelling, geen roodheid, geen manklo- pen, geen ochtendstijfheid en in het bloed wordt niets aan getroffen dat op een ontste king zou kunnen wijzen. ECG, röntgenfoto, alles normaal. De diagnose gebeurt dan ook per exclusionem, bij uitslui ting. Eerst moet uitgesloten worden dat een andere ziek ten in het spel is, zoals bijvoor beeld acuut reuma of oste omyelitis, voordat men uitein delijk tot de diagnose groei pijn komt. Wat nu? „Het be langrijkste is de ouders en het kind gerust te stellen door dui delijk te maken dat het om een goedaardige klacht gaat, die niet wijst op een ernstige ziek te en evenmin hierin ontaard." aldus Streefkerk. En ook al is de oorzaak niet bekend, het bestaan van pijn klachten wordt door de medi sche professie wel degelijk er kend en als klacht serieus ge nomen. Zo wordt bij hevige pijn ondersteunende maatre gelen uit de hoek van de fysio therapie geadviseerd zoals lichte massage, spierstrekoefe- ningen, warme baden, lokale warmte met daarbij een kleine pijnstiller als paracetamol. Dat bevordert de doorbloe ding van de spieren en laat de afvalprodukten eerder ver dwijnen. Het merkwaardige is dat de werkzaamheid van dergelijke therapie (en het gunstige ef fect van strekoefeningen staat nu vast) het beste spoort met de oudste theorie over groei pijn, de honderd jaar oude vermoeidheidstheorie. Spor ters gebruiken strekoefenin gen voor de warming-up, maar kinderen beginnen hun dage lijks gehol en gespring altijd met een koude start. De dage lijkse oefeningen zouden voor kinderen heel goed een gun stig effect kunnen hebben op dezelfde manier als bij spor ters. Bovendien hebben ze ook een psychologisch effect: de kinderen krijgen het gevoel dat ze zelf iets aan hun kwaal kunnen doen. Dat wil niet zeggn dat groei pijn een 'tussen de oren ziek te' is. Inderdaad komen psy chische klachten bij kinderen met groeipijn wat vaker voor. Maar wat was er eerst? De chargrijnige pijn of die psychi sche klachten? -vanGinneken et- Motorseizoen '95 is van ltart gegaan. Alle aanleiding eens wat tips te geven over 'e koop van een motorfiets. "®t net als bij de auto doen daar ware Wildwest-toe voor. Vooral bij de in- ®van een motor... Meeste potentiële kopers zich natuurlijk naar de Jrzaak wanneer het seizoen 1 en de zon aan de hemel «int z'c'1 'og'schi maar tocft 1 zo slim. Juist in de wat rusti- Perioden heeft een dealer im- ts meer tijd en als de bel van ""ikeideur een tijdje stil is Leest: za' hij trouwens ook kelijk inschikkelijker Zit ^et in motorland met de lin» en en de inruil? Om te be- lai«en 1S ^et nnttig om de adver- (jj. eP?g'na's in motorbladen w ie te volgen, want daarin regelmatig uiterst aan- Olówt aanbiedingen aan. 'orin UWe restpartijen uit een ta.f Jaargang of machines ini,. P de importeur zich bij de Vat heeft verkeken. Heb dezelfde advertentiekolommen van de motorbladen een indicatie van de reële waarde van de in- ruilmotor. En dat komt goed uit, want de eerste vraag die gesteld wordt is steevast „Wat had je zelf in je hoofd?" Vermomd als koper trokken we bij wijze van proef met een vier jaar oude 550 cc machine op pad om een Suzuki Bandit 600 te ko pen. Met 'in ons hoofd' een wat Vooral de grotere bedrijven wil den absoluut niet in die redene ring meegaan. Ze moesten, zo werd gezegd, ook op de inruiler nog marge overhouden. De wat kleinere zaken, waar je vaak met de eigenaar zelf te maken hebt, waren aanzienlijk meegaander. Vooral als het erop leek dat we inderdaad zouden vertrekken. Ook de vraag of het bedrijf al dan niet dealer van het merk is, was merkbaar van invloed op de on derhandelingen. Achteraf gezien f wat m te ruilen, dan leveren optimistisch hoog inruilbedrag van acht mille. Het resultaat was prijsschieten in Wildwest-stijl. De inruilaanbiedingen varieer den meer dan 25 procent, van een uiterst magere zes tot ruim zeven een half mille. „Ik neem ge noegen met de winst op de nieu we motor en bied op een inruiler een bedrag dat ik vrij snel terug moet kunnen pakken met de ver koop van de gebruikte motor," zo meldde de winnaar achteraf. logisch, want zo'n motorzaakje zal de beoogde machine toch via een officiële dealer moeten be trekken en zal daar zonder twij fel een paar procent moeten 'la ten'. Bij een koop zonder inruil zal het altijd wei mogelijk blijken om de rijklaarkosten weg te laten strepen en bijvoorbeeld wat kor ting op de kleding te bedingen. Maar meer dan een paar procent, maximaal vijf procent, van de koopsom zal er zelden inzitten. Een nieuwe of een gebruikte motorfiets kopen is een zaak van goede voorbereiding. Anders kan de exercitie op een heel dure vergissing uitlopen. foto archief de stem Overigens bleken de meeste mo torzaken verbluffend veel be langstelling te hebben voor het financieren van de motor. Daar kunnen ze namelijk provisie over vangen. Ga daar niet op in. Om te beginnen is het uiterst pijnlijk om je financiële hebben en hou den bij een dealer op tafel te moe ten gooien en het is vrijwel altijd veel goedkoper om gewoon zelf een krediet bij de bank te regelen. En dan de motorkeuze. Ervaren motorrijders weten natuurlijk wat ze willen, maar nieuwkomers zullen verbijsterd uitkijken over een bonte verzameling van tien tallen verschillende modellen. En het merendeel kiest in de praktijk feilloos de verkeerde uit. Van ie mand die een dubbelgespierde sportmotor of bijvoorbeeld een dikke toermastodont koopt, mag je hopen dat hij weet wat hij wil. Anders wordt het wellicht de duurste vergissing van zijn leven. Maar ook tussen die twee uiter sten in is de keuze riant. Motorhandelaar Nico van de Kuinder draait al tientallen jaren in de motorwereld mee en heeft er een duidelijke visie op. „Het is logisch dat je vooraf nadenkt hoeveel geld er beschikbaar is. Maar vergeet vooral ook niet stil te staan bij de vraag wat je eigen lijk met zo'n motor wilt doen. Nu en dan een kort ritje rond de kroeg om even uit te waaien? Dan kan een Custom-model bijvoor beeld een aardige keuze zijn. Maar heb je ook plannen voor langere ritten? Met een passagier op pad? Of moet de motor regel matig worden gebruikt voor woon-werkverkeer? Dan kun je dat soort fietsen gevoeglijk ver geten en kom je automatisch bij veelzijdiger fietsen uit. Motoren met een fatsoenlijke zitpositie en meer bagagemogelijkheden. Ik zou dat sowieso aanraden. Ze zijn er in vele soorten. Van wat klas sieker ogende machines tot semi- sportfietsen en de motoren die er gens tussen een off-road en een toerfiets in zweven. En het hoeft echt geen 750 of 900 te zijn. Een 600 is tegenwoordig al meer dan zat. Veel minder zou ik trouwens ook niet doen." Tot slot een waarschuwing. In de afgelopen jaren zijn de motor zaakjes als paddestoelen uit de grond gejast. Op zich geen pro bleem, maar niet zelden verkopen ze in het buitenland - Amerika meestal - opgekochte gebruikte motoren en speciale partijen. Doorgaans makkelijk te herken nen aan hun mijlenteller. Het is zeer de vraag of je van zul ke modellen later nog onderdelen kunt krijgen. En ook de service kan een probleem worden. Om na een paar jaar nog maar te zwijgen over het verkoop van zo'n incou rant model. Hou het dus bij voor keur bij een gevestigd bedrijf of een erkende dealer. Wat trou wens niet wegneemt dat ook die heel veel van dat soort 'grijze' im portmachines verkopen. Ook daar is lastig doorvragen dus ge boden. De officiële importeur zal garantieaanvragen immers te recht als een geslaagde wiets be handelen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 25