Amerikaanse toestanden' in Europese pretparken'
Wildwest in motorland
Lixer
Nederlandse attractieparken
ebben veel nieuws te bieden
parfum goedkoop
Goed uitkijken en lastige vragen
stellen bij aankoop en inruil
tóTEM
SURPLUS
E3
ONDER DE KU
Lerend wezen
R
Peling
Hellendoorn
Slagharen
Walibi
Archeon
Duinrell
Land van Ooit
Safaripark
Keukenhof
Dolfinarium
Madurodam
Madame Tussaud
Autotron
Noorder Dierenpark
Burgers' Zoo
Drievliet
RUBRIEK
Groeipijn
Optimistish
Waarschuwing
VRIJDAG 21 APRIL 1995 Éj
VRIJDAG 21 APRIL 1995
en
I te
in
en
iet
:ze
?an
ort
ent
tel,
ar
kent
het
|een
een
Buit
ten!
de
bort
fich-
dels
Joe
i êe"
zen,
hens
poet
3 die
I een
jnlij-
loals
oe is
de
Irdse
yend
er-
ei-
|e die
niet
■eurig
Jt ge
il snel
ie le-
dat
uit-
|t een
nade,
IU en
dat
lig be-
■ij wij-
ïrieus
perste
Be ge-
pn de
rijp
i pers-
ht gis-
Ijn het
Ite be-
Deer Hein Sluijter
treden. Daar is ie weer.
Ja maar, is wijn dan doodt I
Als een pier. Aan twee bass-
voorwaarden die de biologen
meedogenloos hanteren alvo
rens te kunnen spreken over
een levend wezen, voldoet
wijn in geen geval. Hij p|am
zich niet voort en hij neemt
geen voedsel op. Wijn kent
geen seksleven en hij is niet
hongerig. Bij mijn weten deelt
eén fles wijn zich nooit vanzelf
in tweeën (was het maar waar)
en niet hij consumeert maar
ik.
Zover gekomen, moet het mij
van het hart dat er nog drie an
dere grondkenmerken zijn die
levende schepselen onder
scheiden van dode. Eerlijk is
eerlijk. Drie: stofwisseling
waarneming met daaraan ver
bonden het reageren op prik-
kels en tenslotte groei, ont
wikkeling.
Het lijkt erop. dat mijn betoog
nu dood is. Want in rijpende
wijn doet zich inderdaad een
stofwisseling voor als gevolg
van chemische reacties, hij
reageert ook op prikkels zoals
van licht, op temperatuur
schommelingen of trillingen
en tijdens zijn ontwikkeling
kan de kwaliteit wel degelijk
groeien. Dus zou ik een ge
baar moeten maken naar de
onzinnige lyriek en de levende
wijn het voordeel van de twij
fel moeten gunnen.
Dat ik dat niet doe, heeft alles
te maken met een logische ei
genwijsheid. Omdat je die drie
vóórpleiters net zo goed volli
dig weg kunt praten. Stofwi:
seling? Wijn gaat niet naar het
toilet. Prikkels? Wijn voelt
niks. Groei? Jammer genoe;
niet in omvang.
Zo. Kunnen we de wijn nu ten
grave dragen? Om de dooii
dood niet.
Wijn moge dan geen leveni
wezen en dus dood zijn. ik
houd hem in volle ere. Omdat
wijn vaak zo schitterend dood
kan zijn. Leve de wijn.
jfjohan van Grinsven
;l( attractieparken vormen
alleen in Nederland een
lijfstak van jewelste. We-
^ivijd investeren de parken
1995 ruim negen miljard
ij® aan verbeteringen en
jive attracties. Dat is zo'n
Je procent meer dan in
De helft daarvan wordt
sleed aan attracties, van
jvoudige botsautootjes tot
«snelle achtbanen. Hoe-
jsommigen anders denken,
jjt maar drie procent van
il geld daadwerkelijk be-
,jj aan nog snellere en ho-
je achtbanen."
,1stelt Eindhovenaar J. Bertus,
jcteur van de Club van Elf, de
jng van grote dagattrac-
ïtdrijven in Nederland. Hij is
^secretaris van Europarks, de
jmpese Federatie van Attrac-
«arken en ambassadeur van de
limationale vereniging van at-
jtieparken IAAPA.
Ijens Bertus is er aan de inves-
jgen in attractieparken nog
■i geen einde gekomen. Hij
prijst daarvoor naar de Vere-
<je Staten, de bakermat van de
jjaparken. Daar wordt dit
jaar 70 procent meer geïnves
teerd in attractieparken dan vo
rig jaar.
„Maar ook Europa laat zich niet
onbetuigd: Warner Bros. steekt
300 miljoen gulden in de bouw
van het nieuwe park Movieworld
in Duitsland. In Spanje gaat over
enkele dagen Port Aventura
open, kosten 600 miljoen gulden,
Disneyland Parijs opent op 31
mei de attractie Space Mountain,
die 170 miljoen gulden kost en in
België moet Metrosportis komen
(a raison van 80 miljoen gulden."
Volgens het onderzoek van
IAAPA hebben zes Nederlandse
parken die aan de enquête deel
namen samen voor 45 miljoen
gulden geïnvesteerd in 1995. Ber
tus is er van overtuigd dat de gro
te investeringen nodig zijn om
'bij te blijven' en de bezoeker nog
beter en aangenamer te amuse
ren. De attractieparken zouden
daarbij steun van de overheid
kunnen gebruiken. „Wij vragen
al jaren om verlaging van het
BTW-tarief op de toegangsprijs
van 17,5 procent naar 6 procent,
zoals in EU-lidstaat Frankrijk
het geval is." De Nederlandse
parken kunnen volgens Bertus
met een lager tarief de concur
rentie met de Europese tegenvoe
ters beter aan. Verder zou die
verlaging werkgelegenheid creë
ren.
Volgens Bertus hangt er enige
rampspoed boven de Nederland
se themaparken: de toeristenbe
lasting die iedere gemeente voor
taan zelf kan opleggen. Voor
sommige complexen gaat die gro
tere eigen verantwoordelijkheid
van de gemeente gepaard met ta
riefsverhogingen. Bijvoorbeeld
Duinrell in Wassenaar gaat 82
procent meer toeristenbelasting
betalen, wat volgens de directie
raditiegetrouw zijn de
ledewerkers van de Ne-
erlandse attractie- en
icmaparken in de win
dmaanden druk doende
eweest met bouwen,
dimmeren, opschilde-
en, afstoffen en herin-
ichten. In de hoop op
igmeer bezoekers. Het
-uit-seizoen is weer
jonnen; een overzicht
de noviteiten.
inrJohan van Grinsven
Ier Etos (drogisterijen) gaat de prijzen
1 verlagen met vijftien tot zestig pro-
•es van de Bond van detaillisten in dé
.pa) vreest voor 'afbraak' van de bran-
van drogisterijketen Kruidvat zet Etos al-
voort die al een aantal jaren wordt gevoif
fcherp kunnen worden gesteld, wordt vi
nogelijk gemaakt door de lage dollarki
|rraden in de internationale handel.
1 artikelen in te kopen via de zogenaai
1 opkopers actief die gebruik maken van
pn. Op die markt wordt afgerekend in di
i momenteel ongeveer twintig procent laf
een op de nieuwe prijsacties gaan reagei
Jet imago van de Nederlandse
petieparken is verbeterd en
|St hebben we te danken aan
keyland Parijs." Dat conclu-
Ikrt graaf H. van Zuylen van
Sjevelt, directeur-eigenaar van
Étractiepark Duinrell in Was-
maar. Hij kreeg onlangs, tijdens
a bijeenkomst van vakgenoten
ïpers, bijval van zijn collega's,
^gedoodverfde concurrent Dis-
'jïand heeft zich ontpopt als
zegen voor de Nederlandse
lunaparken. En wel om een bij-
Klere reden.
ifflZuylen: „In het verleden gin-
fn mensen weliswaar naar dit
oort parken, maar ze praatten er
iet over, geneerden zich er soms
a beetje voor. Sinds de komst
sn Disney is het meer dan ac-
sptabel geworden om naar een
ittractiepark te gaan. De mond-
it-mondreclame is daardoor
henomen en ons imago is
«ffln verbeterd. Je mag het als
lavassenen ineens weer leuk
lilden."
|!t Nederlandse attractieparken
Sibben fors geïnvesteerd in nieu-
«attracties, die inmiddels al ge-
zijn of dit seizoen nog in
-- i---jo - .■.uiuüjji ui qji seizoen nog 111
.armes met. Meegaan met de prijzen lijK ak men worden Een
fw-rtlj-rtrt KTA /Irt nwrr/tn mrvtf 1 TOW1OT- OT dB..
breken we de marges nog verder af.
r En hoe bevalt hij? Joop Braakhekke, au-
•nde kookboeken en presentator van een
|iet uit over de handigheid van de staaf-
n dit keukenapparaat was zo overtuigend I
n er een voor mij te kopen,
niet meer dan een wat aarzelende verhou-
veten op te bouwen. Als ik iets mix, heb ik
aan te zetten voordat ik deze onderin de
lant. Herhaaldelijk is het eten me al om de
nlangs heb ik een heerlijk (vegetarisch)
raan de mixer goede diensten verleende
zonder).
tijd: 5 minuten
luten
oflookpoeder
nalen komijn
ïalen koriander
le kerry (type Cross and Blackwell)
•1de tomaten
linzen
olie
onblokjes
arpone (Italiaanse dikke room)
tjes en fruit deze glazig in de olie. Voeg dan
deze een half minuutje mee fruiten. »t
in de pan, alsmede 1 liter water en
de
grotere stukken.
i de pan. Laat de soep aan de kook kom
chtjes pruttelen. Haal dan de pan van n
room in de soep glijden en plant de staaf'
xer door de soep totdat hij glad en romig
likt over het geprezen apparaat kun je
ijgen met een garde (maar het resultaa
kt). Lekker als maaltijdsoep met knapp
■anse stokbroodjes) belegd met hele jo
■'verzicht van enige noviteiten.
Ijirktleider De Efteling in
lüatsheuvel moet het dit seizoen
Ittt hebben van nieuwe en spec-
IMaire attracties. Het sprook-
|ispark krijgt een nieuwe entree,
van 43 meter hoog. Door de
'hg in de bouw is die ingang
5 Maar dan gepland, vermoe
dt pas in juni. De entree krijgt
Pnvijfpuntig rieten dak en gaat
van dit park een extra 'schade
post' van enkele tonnen betekent.
Bertus: „En als het geld nu maar
gebruikt zou worden om het toe
risme te bevorderen, maar deze
belasting vloeit naar de algemene
middelen van een gemeente."
De themaparkenkenner voorspelt
dat in de komende jaren grote
multimedia-conglomeraten (zo
als bijvoorbeeld Warner Bros.)
een nog grotere invloed op de at
tractieparken krijgen. „Dat is te
danken aan het feit dat zij het ta
lent en de middelen hebben om
de forse investeringen en de high
tech innovatie te betalen."
De Eindhovenaar is er verder van
overtuigd dat de groei van de
Europese attractieparkenmarkt
nog maar net gestart is. „Gigan
ten als Disney, Warner, Anheuser
Busch zijn hier maar juist begon
nen.
We zien hier dan ook nog geen
Amerikaanse toestanden, over
dekte winkelcentra vol attrac
ties."
„Als je kijkt naar de Amerikaan
se bezoekersaantallen, dan moet
in Europa het aantal bezoekers
van attractieparken nog zeker
kunnen verdubbelen. En als we
kijken naar de investeringen die
gedaan worden, dan geloven de
ondernemers daar ook in."
Bertus gelooft dat attractiepar
ken uit gaan groeien tot complete
'vrijetijdscomplexen' waar je da
gen in kunt doorbrengen. Niet al
leen met achtbanen, maar ook
met theater, film en winkelgale
rijen, de hele dag en het hele jaar
geopend. Want dat is nodig van
wege de grote investeringen.
het Huis van de Vijf Zintuigen
heten.
De honderdste geboortedag van
grondlegger Anton Pieck wordt
met een speciale tentoonstelling
'gevierd'. Tussen 16 april en 7 mei
wordt met een nostalgische ker
mis de sfeer van vroeger terugge
haald en trekt een Anton Pieck
Parade over het plein. Ter gele
genheid van een andere honderd
jarige - de stoomcarrousel -
wordt een boekje uitgegeven:
'Mam, ik wil het paard'. Bij het
Verandarestaurant zijn nieuwe
attracties voor de kleinste bezoe
kers aangebracht. In de zomer
hoopt De Efteling het Golfpark te
openen.
Avonturenpark Hellendoorn in
Hellendoorn presenteert twee
nieuwe grote attracties: het Gal
joen en Convoy. Het eerste is een
schipschommel die plaats biedt
aan vijftig 'zeelui'. Convoy be
staat uit Amerikaanse mini-
trucks. Verder is de afgelopen
wintermaanden gebouwd aan een
nieuwe accommodatie voor de
papegaaienshow.
Het grotendeels overdekte speel-
paradijs van Ponypark Slagharen
is uitgebreid met twee nieuwe at
tracties: 'Oldtimer cars' en de
Houtvesterspeelplaats.
Vanaf pasen is er een nieuwe
show te zien in het westernthea
ter 'OK Corral City' bij de Crazy
Horse Saloon, waar cowboys, in
dianen, muildieren en runderen
drie dagelijks voor een Wild
West-sfeer zorgen.
Het nog jonge Walibi Flevo aan
het Veluwemeer heeft ook geen
winterslaap gekend. In een nieuw
theater, waar 1.200 mensen in
kunnen, wordt vanaf eind april
dagelijks de 'Movie Stunt Spec
tacular' opgevoerd. Hier kunnen
bezoekers zien hoe stunts voor te
levisie en films worden uitge
voerd. Als uitgangspunt geldt het
filmscript voor 'King Solomon's
Mines'.
Amerikaanse stuntmannen zul
len hier zes maanden lang hun
halsbrekende capriolen uithalen.
Walibi Flevo komt verder met de
'Tristar', een hogesnelheidsat-
De Efteling krijgt een nieuwe entree van 43 meter hoog. Door de staking in de bouw is die ingang later klaar dan geplandvermoede
lijk pas in juni. Het wordt een vijf puntig rieten dak en gaat het Huis van de Vijf Zintuigen heten. foto de stem dick de boer
Themaparken blij
met 'Disney-effect'
tractie in Afrikaanse sfeer, spe
ciaal voor bezoekers boven de
zestien jaar. In de 'Waikiki Wave'
kan het publiek ervaren hoe het
is om op de metershoge golven
van de oceaan te verkeren.
Het archeologisch themapark Ar
cheon in Alphen aan de Rijn heeft
in het tweede jaar gekozen voor
het thema 'muziek'. Er komt een
expositie over de oorsprong en
ontwikkeling van muziekinstru
menten.
Het entreegebouw en de route
naar de Tijdmachine zijn verbe
terd en op de vierde verdieping
komt een plek waar kinderen ar
cheologische vondsten kunnen
dateren. Verder nieuws: in de
middeleeuwen komt een kamp-
veld waar dagelijks wordt opge
treden door een valkenier en op
hoogtijdagen voert een gezel
schap een middeleeuwse klucht
op. De prehistorie krijgt er een
lokatie bij: de bronstijdboerderij
van Bovenkarspel.
In het Wassenaarse Duinrell zijn
na het vorig jaar enorm uitge
breide Tikibad de vernieuwingen
dit, jaar van bescheidener (en
minder kostbare) aard. Nieuw
zijn de futuristische 3D-film 'The
fascinating world of materials',
de radiografische bestuurbare
vrachtwagens in het uitgebreide
Funworld en de Poppenkast in
Wonderland. Verder is de capaci
teit van
breid.
de rodelbanen uitge-
Het Land van Ooit in Drunen
staat dit seizoen in het teken van
Ridders. Vanaf 28 april zijn
Franse ridders dagelijks te be
wonderen in een spectaculair
tournooi. Verder in het park de
bekende bonte collectie van men
sen, dieren, fabels, liederen,
voorstellingen en verhalen.
In het Safaripark Beekse Bergen
in Hilvarenbeek is hard gewerkt
aan een nieuwe neushoornstal.
Van 19 juli tot en met 31 augustus
organiseren Novib en Safaripark
allerlei 'Afrikaanse' activiteiten,
zoals maskers maken en Afri
kaans koken en is de tentoonstel
ling 'Into Africa' te zien.
Een nieuwe 'verwilderingstuin' is
te zien in de Keukenhof in Lisse.
Deze tuin is zo'n 7.000 m2 groot
en bevat bloembollen die verwil
deren in een natuurlijke omge
ving. De honderd beste cartoons
van een internationale wedstrijd
zijn te zien in de Tulip Cartoon
Parade in het Koningin Juliana
Paviljoen.
In het Dolfinarium in Harderwijk
is dit seizoen een nieuwe dolfij
nenshow te zien. Deze show be
nadrukt de vriendschap die tus
sen mens en dier kan groeien.
In het Haase Madurodam is Hotel
De Wereld in Wageningen ge
plaatst. Verder wordt de zestigja
rige 'collega' Duinrell in Wassen
aar in het zonnetje gezet, want
het vernieuwde Tikibad krijgt
een plaatsje in de miniatuurstad.
Onlangs is het ING-gebouw in
Madurodam geplaatst.
In Madame Tussaud Scenerama
in Amsterdam komen dit seizoen
vijftien nieuwe wassen beelden te
staan. Het gaat om bekende Ne
derlanders en beroemde buiten
landers. Enkele voorbeelden: de
acteur Anthony Hopkins, pop
zanger Jon Bon Jovi en Freddy
Heineken. Verder is aan de hand
van (voor)beelden te zien hoe een
wassen beeld wordt gemaakt. Be
roemde hoofden van weleer krij
gen een plaatsje in een vitrine
kast.
Autotron heeft anderhalf miljoen
gulden gestoken in herindeling
van het park en nieuwe attrac
ties. Het Autotron Carting Cir
cuit is nieuw, net zoals het Esso-
tankstation van architect Dudok
dat in Autotron tot ijssalon is
omgetoverd. De trein in het Ros-
malense attractiepark heeft een
nieuw traject gekregen, de 4x4-
jeepbaan is ruiger gemaakt en de
verkeerstuin is aangepast.
In het Noorder Dierenpark in
Emmen worden het Zuid-Ameri-
kahuis en een belangrijk deel van
het vernieuwde Biochron ge
opend. Bovendien wordt een aan
tal speelse educatiemiddelen in
gebruik genomen. De meest in
het oog springende daarvan is de
'Afrikakar' een handkar vol in
formatie over Afrikaanse dieren.
Vorig jaar ging in Burgers' Zoo in
Arnhem de 'Desert' open. Dat be
tekende een toenbame van het
bezoekersaantal met 33%. Dit
seizoen is de entree van het park
verbeterd en wordt afscheid ge
nomen van het Safaritreintje. De
bezoekers hebben dit treintje
vanaf de zomer niet meer nodig,
want zij kunnen dan wandelend
vanaf een verhoogd en groten
deels overdekt pad de savanne
bekijken.
In Familiepark Drievliet in Rijs
wijk, vlakbij Den Haag, kan dit
nieuwe seizoen de wereld van bo
ven bekeken worden, in het
Luchtballonnenrad. Filmliefheb
bers kunnen de sensatie 'voelen'
van de nieuwe Iwerks-Omnipro-
duktie 'Interstate 180'. Deze film
wordt geprojecteerd op een 180
graden scherm in het koepelthea
ter CineMagic.
Verder zijn er tachtig dagen ge
pland met live optredens in het
park.
Toen Neal Armstrong
vijfentwintig jaar ge
leden de eerste men
senvoet op de maan zette, was
het eerste typische Nederland
se commentaar dat de tech
niek wel een raket naar de
maan kon sturen, maar niet in
staat was om een betrouwbaar
achterlichtje te maken.
In de geneeskunde barst het
van de achterlichtjes. Groei
pijn bij kinderen bijvoorbeeld.
Het komt heel veel voor, het is
bij kinderen de meest voorko
mende oorzaak van steeds te
rugkomende pijnklachten in
armen en vooral benen, en we
weten er eigenlijk niets van af.
Sla je er medische leerboeken
er op na dan zul je groeipijn
niet tegenkomen. In het ge
neeskundig woordenboek tref
je het woord 'groeipijn' niet
aan. Toch zien huisartsen heel
vaak op hun spreekuur kinde
ren die klagen over pijn in ar
men en benen.
Het kan op elke leeftijd toe
slaan, maar de piek ligt tussen
het achtste en twaalfde jaar,
en tien tot vijftig procent
van alle kinderen - meisjes va
ker dan jongens - krijgt er ooit
last van. De pijn zit nooit in de
gewrichten (in dat geval gaat
het om een andere ziekte), is
dubbelzijdig en kruipt nogal
eens van arm naar been en
omgekeerd.
De klachten treden meestal op
aan het eind van de dag, 's
avonds of 's nachts en gaat dan
gepaard met slaapstoornissen.
Meestal luwt de pijn na een
paar minuten en verdwijnt
binnen een paar uur. De vol
gende ochtend zijn de klach
ten meestal geheel verdwenen
en schoolverzuim door de aan
doening komt zelden voor. De
kwaal kan soms dagen, weken
of zelfs maanden wegblijven.
Een pijnperiode kan maanden
duren, soms enkele jaren, en
verdwijnt op een goed mo
ment voorgoed.
De oorzaak? Tja. J.G. Streef
kerk, als huisarts verbonden
aan de vakgroep Huisartsen-
geneeskunde van de Universi
teit van Leiden, nam de moei
te om alles wat in de loop van
jaren over groeipijn was ge
schreven bij elkaar te zoeken.
De oogst was niet overweldi
gend, want groeipijn wordt,
zoals al vermeld, nauwelijks in
de medische literatuur opge
merkt.
Maar goed. De oorzaak dus.
Een Franse arts meende al in
1822 dat die pijnen en pijntjes
veroorzaakt worden door de
groei. Dat heeft men een dik
ke honderd jaar gedacht maar
dit blijkt niet waar te zijn.
Groeipijn heeft niets te maken
met groeien! Als dat wel het
geval zou zijn, dan zou je mo
gen verwachten dat groeipijn
ontstaat als het kinderlichaam
snel gaat groeien. Blijkt niet
het geval te zijn. Ook komt
groeipijn in perioden van snel
le groei niet vaker voor.
Groeipijn is dus een volstrekt
verkeerde naam.
Wat is het dan wel? Niemand
die het met zekerheid weet, en
als men in de geneeskunde
van iets niet het fijne weet,
dan sterft het van de theo
rieën. Zo ook hier.
Groeipijn is het gevolg van
vermoeidheid, aldus ene dr P.
Bennie honderd jaar geleden
in 1894. De afvalprodukten
die bij inspanning ontstaan of
anders wel een ontstekings
reactie zouden de pijn veroor
zaken. De waarneming dat
groeipijn ontstaat en verhevigt
bij zware inspanning spoort
aardig met deze 'vermoeid
heidstheorie'. Dan is er de
'anatomische theorie' die uit
1938 dateert. Niet vermoeid
heid, maar een verkeerde
lichaamshouding zoals bij
platvoeten, x-benen, o-benen,
u
Door Jan Paalman
een kromme rug of beenleng
teverschil, is de oorzaak van
groeipijn.
Tegen deze theorie pleit dat
kinderen die deze afwijkingen
vertonen vaak géén groeipijn
hebben. Tamelijk nieuw is de
'emotionele theorie'. Groei
pijn zou een psychische reactie
kunnen zijn, een ziekte die
vooral tussen de oren zit.
Daarnaast zijn als oorzaken
genoemd: restless legs ofwel
dansbenen, een zwakke ge
zondheidstoestand, vochtige
leef- en weersomstandighe
den, inadequate slaappatro-
nen, rachitis, voedselallergie,
sociale status enzovoort enzo-
verder. Geen enkele veron
derstelling is ooit onderbouwd
laat staan bewezen.
Er is pijn, maar verder kan de
dokter eigenlijk niets vinden:
geen koorts, geen zwelling,
geen roodheid, geen manklo-
pen, geen ochtendstijfheid en
in het bloed wordt niets aan
getroffen dat op een ontste
king zou kunnen wijzen. ECG,
röntgenfoto, alles normaal.
De diagnose gebeurt dan ook
per exclusionem, bij uitslui
ting. Eerst moet uitgesloten
worden dat een andere ziek
ten in het spel is, zoals bijvoor
beeld acuut reuma of oste
omyelitis, voordat men uitein
delijk tot de diagnose groei
pijn komt. Wat nu? „Het be
langrijkste is de ouders en het
kind gerust te stellen door dui
delijk te maken dat het om een
goedaardige klacht gaat, die
niet wijst op een ernstige ziek
te en evenmin hierin ontaard."
aldus Streefkerk.
En ook al is de oorzaak niet
bekend, het bestaan van pijn
klachten wordt door de medi
sche professie wel degelijk er
kend en als klacht serieus ge
nomen. Zo wordt bij hevige
pijn ondersteunende maatre
gelen uit de hoek van de fysio
therapie geadviseerd zoals
lichte massage, spierstrekoefe-
ningen, warme baden, lokale
warmte met daarbij een kleine
pijnstiller als paracetamol.
Dat bevordert de doorbloe
ding van de spieren en laat de
afvalprodukten eerder ver
dwijnen.
Het merkwaardige is dat de
werkzaamheid van dergelijke
therapie (en het gunstige ef
fect van strekoefeningen staat
nu vast) het beste spoort met
de oudste theorie over groei
pijn, de honderd jaar oude
vermoeidheidstheorie. Spor
ters gebruiken strekoefenin
gen voor de warming-up, maar
kinderen beginnen hun dage
lijks gehol en gespring altijd
met een koude start. De dage
lijkse oefeningen zouden voor
kinderen heel goed een gun
stig effect kunnen hebben op
dezelfde manier als bij spor
ters. Bovendien hebben ze
ook een psychologisch effect:
de kinderen krijgen het gevoel
dat ze zelf iets aan hun kwaal
kunnen doen.
Dat wil niet zeggn dat groei
pijn een 'tussen de oren ziek
te' is. Inderdaad komen psy
chische klachten bij kinderen
met groeipijn wat vaker voor.
Maar wat was er eerst? De
chargrijnige pijn of die psychi
sche klachten?
-vanGinneken
et- Motorseizoen '95 is van
ltart gegaan. Alle aanleiding
eens wat tips te geven over
'e koop van een motorfiets.
"®t net als bij de auto doen
daar ware Wildwest-toe
voor. Vooral bij de in-
®van een motor...
Meeste potentiële kopers
zich natuurlijk naar de
Jrzaak wanneer het seizoen
1 en de zon aan de hemel
«int z'c'1 'og'schi maar tocft
1 zo slim. Juist in de wat rusti-
Perioden heeft een dealer im-
ts meer tijd en als de bel van
""ikeideur een tijdje stil is
Leest: za' hij trouwens ook
kelijk inschikkelijker
Zit ^et in motorland met de
lin» en en de inruil? Om te be-
lai«en 1S ^et nnttig om de adver-
(jj. eP?g'na's in motorbladen
w ie te volgen, want daarin
regelmatig uiterst aan-
Olówt aanbiedingen aan.
'orin UWe restpartijen uit een
ta.f Jaargang of machines
ini,. P de importeur zich bij de
Vat heeft verkeken. Heb
dezelfde advertentiekolommen
van de motorbladen een indicatie
van de reële waarde van de in-
ruilmotor. En dat komt goed uit,
want de eerste vraag die gesteld
wordt is steevast „Wat had je
zelf in je hoofd?"
Vermomd als koper trokken we
bij wijze van proef met een vier
jaar oude 550 cc machine op pad
om een Suzuki Bandit 600 te ko
pen. Met 'in ons hoofd' een wat
Vooral de grotere bedrijven wil
den absoluut niet in die redene
ring meegaan. Ze moesten, zo
werd gezegd, ook op de inruiler
nog marge overhouden. De wat
kleinere zaken, waar je vaak met
de eigenaar zelf te maken hebt,
waren aanzienlijk meegaander.
Vooral als het erop leek dat we
inderdaad zouden vertrekken.
Ook de vraag of het bedrijf al dan
niet dealer van het merk is, was
merkbaar van invloed op de on
derhandelingen. Achteraf gezien
f wat
m te ruilen, dan leveren
optimistisch hoog inruilbedrag
van acht mille. Het resultaat was
prijsschieten in Wildwest-stijl.
De inruilaanbiedingen varieer
den meer dan 25 procent, van
een uiterst magere zes tot ruim
zeven een half mille. „Ik neem ge
noegen met de winst op de nieu
we motor en bied op een inruiler
een bedrag dat ik vrij snel terug
moet kunnen pakken met de ver
koop van de gebruikte motor," zo
meldde de winnaar achteraf.
logisch, want zo'n motorzaakje
zal de beoogde machine toch via
een officiële dealer moeten be
trekken en zal daar zonder twij
fel een paar procent moeten 'la
ten'. Bij een koop zonder inruil
zal het altijd wei mogelijk blijken
om de rijklaarkosten weg te laten
strepen en bijvoorbeeld wat kor
ting op de kleding te bedingen.
Maar meer dan een paar procent,
maximaal vijf procent, van de
koopsom zal er zelden inzitten.
Een nieuwe of een gebruikte motorfiets kopen is een zaak van goede voorbereiding. Anders kan de
exercitie op een heel dure vergissing uitlopen. foto archief de stem
Overigens bleken de meeste mo
torzaken verbluffend veel be
langstelling te hebben voor het
financieren van de motor. Daar
kunnen ze namelijk provisie over
vangen. Ga daar niet op in. Om te
beginnen is het uiterst pijnlijk
om je financiële hebben en hou
den bij een dealer op tafel te moe
ten gooien en het is vrijwel altijd
veel goedkoper om gewoon zelf
een krediet bij de bank te regelen.
En dan de motorkeuze. Ervaren
motorrijders weten natuurlijk
wat ze willen, maar nieuwkomers
zullen verbijsterd uitkijken over
een bonte verzameling van tien
tallen verschillende modellen. En
het merendeel kiest in de praktijk
feilloos de verkeerde uit. Van ie
mand die een dubbelgespierde
sportmotor of bijvoorbeeld een
dikke toermastodont koopt, mag
je hopen dat hij weet wat hij wil.
Anders wordt het wellicht de
duurste vergissing van zijn leven.
Maar ook tussen die twee uiter
sten in is de keuze riant.
Motorhandelaar Nico van de
Kuinder draait al tientallen jaren
in de motorwereld mee en heeft
er een duidelijke visie op. „Het is
logisch dat je vooraf nadenkt
hoeveel geld er beschikbaar is.
Maar vergeet vooral ook niet stil
te staan bij de vraag wat je eigen
lijk met zo'n motor wilt doen. Nu
en dan een kort ritje rond de
kroeg om even uit te waaien? Dan
kan een Custom-model bijvoor
beeld een aardige keuze zijn.
Maar heb je ook plannen voor
langere ritten? Met een passagier
op pad? Of moet de motor regel
matig worden gebruikt voor
woon-werkverkeer? Dan kun je
dat soort fietsen gevoeglijk ver
geten en kom je automatisch bij
veelzijdiger fietsen uit. Motoren
met een fatsoenlijke zitpositie en
meer bagagemogelijkheden. Ik
zou dat sowieso aanraden. Ze zijn
er in vele soorten. Van wat klas
sieker ogende machines tot semi-
sportfietsen en de motoren die er
gens tussen een off-road en een
toerfiets in zweven. En het hoeft
echt geen 750 of 900 te zijn. Een
600 is tegenwoordig al meer dan
zat. Veel minder zou ik trouwens
ook niet doen."
Tot slot een waarschuwing. In de
afgelopen jaren zijn de motor
zaakjes als paddestoelen uit de
grond gejast. Op zich geen pro
bleem, maar niet zelden verkopen
ze in het buitenland - Amerika
meestal - opgekochte gebruikte
motoren en speciale partijen.
Doorgaans makkelijk te herken
nen aan hun mijlenteller.
Het is zeer de vraag of je van zul
ke modellen later nog onderdelen
kunt krijgen. En ook de service
kan een probleem worden. Om na
een paar jaar nog maar te zwijgen
over het verkoop van zo'n incou
rant model. Hou het dus bij voor
keur bij een gevestigd bedrijf of
een erkende dealer. Wat trou
wens niet wegneemt dat ook die
heel veel van dat soort 'grijze' im
portmachines verkopen. Ook
daar is lastig doorvragen dus ge
boden. De officiële importeur zal
garantieaanvragen immers te
recht als een geslaagde wiets be
handelen.