Nieuw leven gloort voor de encyclopedie Trouw Magazine zet feiten en kosten op een rijtje Ameri Wildw 'Bouwmarkten zelden milieuvriendelijk' 5 Elektronica lonkt; uitgevers kijken kat nog uit de boom Nederlandse hebben veel EET wijzer De staafmixer DE STEM SURPLUS Onderzoek van de Consumentenbond toont aan: De laatste? Als een trein Prijs te hoog Onoverzichtelijk Voor trouwlustigen die door bomen het bos niet meer zien Zaterdag Gratis Advertenties ONDER DE KURK K Dollar maakt parfum goedkoop VRIJDAG 21 APRIL 1995 Wie écht milieuvriendelijk wil klussen, kan de meeste grote bouwmarktketens maar beter links laten liggen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Con sumentenbond, waarvan de resultaten zijn gepubliceerd in de Consumentengids van april. Volgens de bond is de groene golf grotendeels aan de doe-het-zelf-sector voorbij gegaan. Vooral met de informatie is het triest gesteld. Dat begint al bij de medewerkers. Die kunnen de consument maar zelden goed in formeren over milieuvriendelijke aspecten. Alleen Gamma zegt hieraan extra aandacht te beste den tijdens cursussen voor het personeel. Zoeken naar alternatieven voor milieu-onvriendelijke produkten is bij de meeste bouwmarkten een heidens karwei. Op de meeste produkten ontbreekt duidelijke informatie. Ook de bouwmarkten zelf blijken nauwelijks in staat de consument hier duidelijk de weg te wijzen. Alleen Karwei en Gamma wijzen de klant op alter natieven voor tropisch hardhout. Gamma, Bouwvaria en DHZ ver strekken eveneens informatie over chemisch afval. Vorig jaar concludeerde de Consumenten bond dat er inmiddels genoeg al ternatieven op de markt zijn voor milieu-onvriendelijke verf en dat de verkoop van 'ouderwetse' verf mag worden afgebouwd. Uit de recente test blijkt dit vooralsnog niet te gebeuren. Houtverf op wa terbasis is wel overal verkrijg baar, maar staat nog steeds in de schappen naast minder milieu vriendelijke soorten. Uit het onderzoek blijkt tevens dat lang niet alle consumenten waarde hechten aan milieuvrien delijke produkten. De onderzoe kers tekenden uitspraken op als 'de consument kiest voor gif als dat goedkoop is' en 'de consu ment denkt niet aan het milieu bij het klussen'. Uit een eerder onderzoek van de Consumentbond blijkt echter dat de consument wel aan het milieu wil denken, maar dat daarvoor dan wel alternatieven en goede informatie aanwezig moeten zijn. Gamma, Karwei en Praxis krij gen van de Consumentbond het predikaat 'redelijk milieube wust'. Bouwvaria, DHZ, Formi- do, Marktkauf en Nijhof zijn 'minder milieubewust'. De Boe renbond en Wickes zijn het 'minst milieubewust'. Door Albert Eikenaar Hans Fast houdt er, ver stopt in een fraai pand aan de Gestelsestraat in Eindhoven, een unieke handel op na. Hij drijft een winkel als een De Slegte voor uitsluitend en alleen 'tweedehands' encyclopedieën. Vrijwel allemaal zijn ze als nieuw, onbevlekt en on- bevingerd. Zuiderzee- en Deltawerken hklKeat upó* twtjikt. wc <St Gouden De occasions komen voor het merendeel uit de res tanten van uitgevers of van boekhandels. Een klein aantal partijen koopt hij via andere cir cuits. Over de wegen die hij bewandelt, blijft hij gesloten als een boek. Fast biedt complete ency clopedieën aan met kor-- tingen tot tachtig procent. Het betreft in zo'n geval exemplaren uit de jaren vijftig. „Toch heel gang baar bij studenten". Maar de actuele negende druk van de Grote Winkler Prins, het laatste complete naslagwerk dat sinds 1990 in Nederland verschijnt, doet hij van de hand met twintig procent reductie. „Ik reken geen forse mar ges maar draai op een ho ge omzet en een lage over head. Afgezien van een opslagruimte, een bestel auto en een kantoor, heb ik verder niets nodig. Mijn klanten werf ik via kleine advertenties in landelijke media zoals Elsevier en NRC." Omdat potentiële afnemers doorgaans via een catalogus al een 'koopbe slissing' hebben genomen, hoeft hij geen mooie praatjes te hou den. Intussen sterft de encyclopedie in zijn huidige vorm uit. Bonaven tura, de enige Nederlandse uitge ver die recent aan een nieuwe op lage van de GWP begon, kondig de aan dat er geen tiende herzie ne versie van zal verschijnen. Concurrenten als Oosthoek en Spectrum hielden het al eerder voor gezien. Fast vermoedt echter dat het met de huidige laatste GWP absoluut niet gedaan is. „De uitgevers la ten niet het achterste van hun tong zien. Er staan op dit moment andere grote commerciële belan gen op het spel." Feit is dat er door elektronica- huik Mftlkknop tka-e W*.' w*t k v->" ik jewtóiifc ttpxtne k Hasrir«M*«nwff HW8 ISJD One om pwxxkr .iouoigjmafc» dc>kr kcj *<rt ««n«ir ï»s Iwwki tocgliwuter ruif 1*0 nntaw iJ-kM arak* k .1 in vervul, di Ixft M>bm. Ie. IS>4 volgde.iwlc< <Jv«t*T Hei ik «and fco.nlcn v ja de vit polder «-*• Nnxiljxd, ik Vim A'*un (O tui vttwwrk'/liïi. dw r»« iktpAta, rxi'MW tmdei tctmwvk .cinip VCMtCw! 8t* AKntfffik. .'O k «KMNtit tackle /uMcTlccxlkut yiwuk^ici^ Hei turk'M (foekfcr. dut vcili^lunl. ptiiw-iii Je. ici bCjMi vox k tóe «j* «yriko daif /v en >iumttijkf mvfcmnp ma iMtget ai» u» Je wrjivjm u*vk»a geplukt; Jv i»m>j> gn>iW>jKV»k>t«tiii tuinier. inrtfr ralj^e crfcnlt van wr«.t.iFk>oV.k Jykc« lam», ttiwtadka wokk otwwt ijJjhhhb» nu %tiAk. tui groic ovcncKxc'inyei Of wik dtvKigi.'i.giag1«1 «n Jvci v an dv Ivtkwx dtprtf iv&cn Irrt »sr>i weer ktad**( zo vetfürtvMWiM. wvhm.il. j<*v«i»pS ia fcmvi jexunwi, »«i jeiekl «kvr J< ««-ij c* Jiaidoof Mi kunhav. Au 4* O. Iran*: 15%! ii.nl tnriuvr k luien* Ir fjuuv wamt vow pWIKUhci «vr»a.i.'d.T, gwhjjv»' vk cvlifHif Vikialicl' f» alWcr. Avt ie ifcui pnir-ijftl cvmuiuI fcetf <0 afv, lalHug k tonden «.vdov ItrftfcAc rochleu JjfMaUa werden an Hoed» in k 1 Te «vndtii fx'**»» .1:1:1 |n<">i«\iaU ripdingfo en imivd ,.sik /.imten** ienuf loetwiit irrtd ftknJtiij» vervfhoi»!. pen. m ilr l'k oa» ivix*aaiden IX fnCMUfiCk KeiuM# tvwtcuivfiltert xt»*MM* kei pUduvri W«ia uit Ie .>p uvileoCb x.'lat J vil" »J4>»vi «v.rtipi I*. nvrJ <vn vïitoig*^ opg,- wS vzk nvt ilvM-KgeiKast n iutv; as» eist (ivlif lid licondowj van alle iw*uukbf en iiftClK gemalen m We rak» p"Htr dan üimrwirle kwiaetwcnlicv. len .a« k duur Xiri<4l(Oi dfAimd.pen lieve mux? kex pokuete vw wittdjnjva duwde hf. W» ItOl v<x>ed« dc Inktset, vu m* 1.1 1*1» voordat !w ujnertjuarnhvikii need »U¥Wd«ip<),iiiin»r> •li»; O.-0UWV. y. ja l« It» ««iK r»oeil./tlKvka. HI vlmsl e»« <l>. «nviwuuca nusetun wwuov Bij k lv»w va» ile A.diHilvt kon mcti i» plunl. vsé dv i0ix de d.jk piplun,k tkibv tledtuf (tAeuil mdteH »i»s Meem, m rui x.Jic k» ik Kvnkteee aaaiwwid, l-.r x 11H i»4 ks.nvHsei:: Ik* fijihoW im de ;i*Svv,*twii nenj Jour (ud«i«m oaiipv HUI en mwl k"' I'ertcu ««fdiïi tuséil **n. In WW t»« bji ljt«tsu- Mrowng» «of den HediKiu. de Zuiderzee »nt Uneiir-ecf gewnrdr» ItvnvWel» *x. wA .k Wit (in termevr tucfd gefcömeo. imvf vvJjukn d« Nwfdw'Mpuldcr (PMIl. On»K*iA I kvo :tind llUJnl ZaïJciijt l lv'iobinil tl'kiXi- Mei <le ;f|>U.vde .«puldifiOf van <k Mal tcrwoaiil wil K-i «ml l«r» «el ziehl. Milieu*uer»e*i<nts* divu ik W*» i»»«n „„lei en Ifvl vreeJ. meer nnav tir «zier tanl" ov«vl*J»< llanolopeH '<x«»ur dar*. lii-vor.Kokxnl in gealimvteard aelie-gnwjK'». hevskn in nkritiKende male retcmitg mei wvèogvwHe f»i<wv«. DcKuivcrhcn De UiSvJeaat w» de /ee«m«fe« *t bel ;.ii:iWcviei> vsm Mbderlahd ic vemntetc». «ii» nul» lang <v» iWingendc wat fk g»me «.iiiiimwdiamii v.»> itfv*a<» WiJ maukve Je wuvwn»» vnwHt Ik- sautukkA kjt »a de tamp mpcuvlilo IWliav-aH»ini.i« «Kwti .mdcr-MK-ljH iv el te .awn**» geilolVcn vkoodtn ie «orden, waaekj »c (iri.il hou van hel «art van *ütv •AiUeruaw K» <*e iwvn rlcrti^ en testuc. De eümuitiv haJ Of keVM uM ifiauill gut: kt* evivivwndc ..pUgen van de be .taande (aed|tcn of l.u gekxl afsluiten va., de ««armen in l>ïl Heh*iebieJ, Urko evn wen) 1 de Ii.hIMï *W4elijtl.c«l l>e«i bkvit ixdifdkinl ex* aznHl tviWifc.y la vauvdfke. vuulol cat. giutrrc vevlial-iid davrdai k ku»ilün wori* «rtori. «aailiy di lw.uae.de vl.jtcH leagrrm alt iwrede «aü-Ateieg. MvH b*d men viliiir iv*uo>iRik> besel' ran dv mpftunk iHvl.H'd v.« ikie wetten op dal»*' v* rWiiu. Zo i. .W .w*kt «oci*a tergeiokfxkliu v<m de K>fd*>v «HHiaWt vi-rliwi» gegwit Miaimaie her ptajecl s«t derde, pisgwiaf dan O.H- n«vlv imer IKv» 'Mi dv belailgrjitke zeearm, de Gudeiteltttde (vuil op<* !e UK'*, z.vlai de unkte Inztwawjllor.v e.n fznna bier K - Iwwdea e<»nSsit Wijven, tki kWdv in IvK- S3? 101 bei brda.l <mi. ven pijliTdam da Oi*. K-rtelwWr ie Ixmwi'n. vtnardomr de e«u' w dcnbe»igi»g (Zij het enipvrKiSie gewin IfX,™ tKniiMMmlmWijn. ftra«- voluut ka.>£Wpvim zun ia óv g. .'tin dv »a»wbvm«. I>. k'ni* za* vpkonrt. De encyclopedie sterft in zijn huidige vorm uit. Bonaventura is aan zijn laatste editie van de Grote Winkler en Spectrum hielden het al eerder voor gezien. Prins bezig. Concurrenten als Oosthoek foto archief de stem producenten en mediabedrijven hard wordt gewerkt en onder handeld om het fenomeen 'ency clopedie' grootschalig op cd-i uit te brengen om daarmee de sukke lende verkoop van de afspeelap paratuur te kunnen bevorderen. Een omvangrijk naslagwerk met geluid, bewegende beelden en tekst op het tv-scherm lijkt voor gezinnen aantrekkelijk. Philips Media Benelux kondigde onlangs aan dat er met uitgeverij De Standaard in Antwerpen overeenstemming werd bereikt over het ontwikkelen van een ei gen cd-i-encyclopedie. De sa menwerking kwam volgens Phi lips tot stand na onderzoek van de bestaande produkten. Hans Fast moet er om glimla chen: „Als basis voor deze opera tie gebruiken ze het Verschue- ren's Groot Geïllustreerd Woor denboek. Ik heb dat niet eens in mijn assortiment. Het betreft een simpele dictionaire van minimale kwaliteit, verluchtigd met wat plaatjes. Ik vraag me af of je dat hoogwaardige informatie mag noemen." Philips echter gelooft helemaal in deze keus. In het persbericht laat Philips Media Benelux-directeur Buddy Naeyaert extra weten dat het 'de meest uitgebreide multi media encyclopedie ter wereld' wordt. Het concern noemt als voorbeeld de geslaagde identieke voorgangers in Duitsland en Frankrijk. Met behulp van uitge versgiganten als respectiVelijk Bertelsmann en Hachette zette Philips daar de electronische en cyclopedie in de markt die, zo be vestigen de buitenlandse part ners, 'lopen als een trein'. Het Financieele Dagblad meldde dat twee Nederlandse uitgeeffir- ma's in dit commerciële machts spel om de rechten van encyclo pedieën achter het net visten. Philips deed een poging om de Grote Winkler Prins op cd-i uit te brengen. Bonaventura (onderdeel van de gigant Reed Elsevier) ging - naar verluidt - niet met de Eindhoven- aren in zee omdat er geen over eenstemming kon worden bereikt over de wederzijdse aandeel in het project en over de conti nuïteit daarvan. De andere gesprekspartner was 'Het Spectrum' in Utrecht, de enige onafhankelijke algemene uitgeverij in ons land. In het haussetijdperk van de verkoop van de gedrukte encyclopedie (eind jaren zeventig, begin jaren tachtig) was deze onderneming marktleider in deze specifieke sector. Philips probeerde inderdaad ook dit materiaal te verwerven voor hergebruik op cd. Directeur Joost Bloemsma ging op de toenade ring niet in. Hij ontkent evenwel met klem dat Het Spectrum het nakijken had. „Op de condities die Philips bood, wensten wij ge woon om zakelijke redenen niet te reageren. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat onze prijs te hoog werd bevonden." De Spectrum-topman, die de crea tieve belangen van zijn bedrijf behartigt, ver wijst naar de zeer hoge investeringen, die in het verleden in research, re dactie en uitvoering wer den gedaan. Weliswaar verdiende Het Spectrum al dat geld dubbel en dwars terug, maar dat betekent volgens hen niet dat de gegevens (op data base) voor een appel en een ei 'zomaar voor der den' beschikbaar zijn. Hij wil de tijd nemen om rustig na te denken, rond te kijken en zich op de ontwikkelingen oriënte ren. Druk van buitenaf past daar niet bij. Er be staat zoveel onduidelijk heid dat hij zich niet door geldbuidels van derden tot een overhaaste beslis sing laat verleiden. Bo vendien acht hij het van belang dat er een verant woord produkt ver schijnt waar het publiek ook werkelijk praktisch wat aan heeft. Het past niet bij Het Spectrum om in hoog tempo iets in el kaar te flansen, zegt hij. Bloemsma: „De techniek is niet uitgekristalli seerd. Er hangen nieuwe systemen in de lucht. De verkoopkanalen vind ik onoverzichtelijk, al lij ken de boekhandels nu eindelijk wel in multime dia te gaan. Ik zou me la ter de haren uit het hoofd rukken als ik in deze situatie de bestaan de infrastructuur en kennis te snel van de hand doe." Met die woorden wekt De Spec trum-directeur wellicht ongewild de indruk andere plannen te heb ben en op eigen kracht met een cd-i-encyclopedie te komen. Die suggestie wijst hij onverbiddelijk naar de prullebak. „Weet je wat het bijwerken van een encyclopedie kost? Dan praat je over miljoenen, niet eens inbe grepen de rechten van foto's, films, geluidsfragmenten die je voor een levende cd-i wereldwijd moet zien te verkrijgen. Zoiets kunnen we uit eigen zak niet fi nancieren." Blijft de mogelijkheid dat Het Spectrum op de een of andere wijze in zijn totaal aan een inter nationale multimediaproducent wordt gekoppeld. Bloemsma: „We doen ons uiterste best geheel zelfstandig te blijven." Voordat jong geliefden elkaar in het stadhuis het eeuwige ja-woord geven, moet er heel wat worden geregeld. Feestadres, rin gen, uitnodigingen, bruidstaart, trouwjurk, orkestje, diner, receptie, fotograaf en ga maar door. Om het de verloof den wat eenvoudiger te maken ligt in verschil lende gemeentehuizen sinds kort een geheugen steuntje: het Trouw Ma gazine. Door Henk den Ridder In de editie West-Brabant van het Trouw Magazine - uitgegeven door Holland Advertising bv uit Den Helder- hebben tien ge meenten de mogelijkheden en on mogelijkheden van de wettelijke huwelijksvoltrekking op een rij tje gezet. Wat daarbij vooral in het oog springt, zijn de verschil len in de kosten van een huwelijk. Een aantal gemeenten heeft een onderscheid gemaakt tussen vol trekkingen in het begin van de week en eind van de week. Zo kost trouwen in Oud en Nieuw Gastel van maandag tot en met donderdag 120, terwijl op vrij dag tot 12.00 uur 240 en na 13.00 uur 360 moet worden be taald. Roosendaal past dezelfde tactiek toe. Trouwlustigen kunnen in Roosendaal bovendien kiezen tussen de trouwzaal in het Stads kantoor en de twee keer zo dure burgerzaal in het oude Raadhuis aan de Markt. Wie op een van de eerste drie da gen van de week trouwt, betaalt voor het stadskantoor 195. Op donderdag en vrijdag kost die lo- katie 390. Het trouwboekje wordt kosteloos verstrekt. Als de ceremonie op zaterdag in het ou de Raadhuis plaatsvindt, dan hebben de feestvarkens 988 be taald. Hebben betaald, want overal gaan de kosten voor de baat. Trouwen op zaterdag, zondag of op een algemeen erkende feest dag is volgens de gids het duurst in Etten-Leur. Er moeten dan maar liefst 1.119,50 Hollandse guldens worden neergeteld. Daar staat tegenover dat het bekende Trouwkerkje aan het Van Ber- genplein bijzonder sfeervol en rustiek is. Op doordeweekse dagen moet het jonge echtpaar 202,75 mee brengen. Wordt buiten kantoor uren getrouwd, dan kost de plechtigheid 661. Wie na de voltrekking wil dat het carillon de Bruidsmars speelt, moet twee tientjes extra meenemen. Ook Baarle-Nassau kent het on derscheid tussen tijdens en bui ten kantooruren. Scheelt best wel, want de bijbehorende bedra gen zijn 152 en 457. Trouwen op zaterdag is in Baarle-Nassau relatief gezien goedkoop, name lijk/650. Teteringen maakt het helemaal bont. Voor vrijwel elke uur in de week geldt een ander tarief; va riërend van 47,15 op maandag morgen tot 240,85 op vrijdag middag. Iedere gemeente is voorts wette lijk verplicht om aanstaande bruidsparen de gelegenheid te geven gratis te trouwen. In de meeste plaatsen bestaat die mo gelijkheid op uren, dat de mees ten niet in een feeststemming verkeren. Bijvoorbeeld in Baarle- Nassau op maandag van 08.30 tot 09.30 uur of in Rucphen op maandag- en woensdagochtend. Trouwboekjes zijn er ook in alle soorten en maten. Roosendaal verschaft het in de regel gratis en in Breda kost het 18,85. Rucp hen spant de kroon. Wie daar een trouwboekje in luxe lederen uit voering wil hebben, betaalt daar 50 voor. Teteringen geeft de trouwboekjes bijna weg: 9,70. De ruimten waarin 'de huwelijken kunnen worden gesloten, zijn zeer verschillend. De mooiste zijn ongetwijfeld in Bergen op Zoom te vinden. Daar kan het stelletje kiezen uit het stadhuis aan de Grote Markt, dat uit de Middel eeuwen stamt en enkele eeuwen oude zalen in het mogelijk nog stijlvollere Markiezenhof. Oos terhout heeft daarentegen een zeer moderne, ietwat steriele trouwzaal met aan de wanden in reliëf teksten over het huwelijk uit het Burgerlijk Wetboek. Vanzelfsprekend staat het Trouw Magazine bol van de adverten ties. Anders zou het voor de uit gever niet echt interessant zijn het vlugschrift op de markt te- brengen. Maar ze bevatten ook waardevolle informatie over de trouwwagen, fotografen, trouw ringen, feestzalen en natuurlijk trouwmodehuizen. Het is de eerste keer dat Holland Advertising het Trouw Magazine in West-Brabant uitgeeft. Dat kan volgens woordvoerder M. van der Linden ook een reden zijn waarom niet alle gemeenten meedoen. Sommige stadsbestu ren kijken liever de kat uit de boom. Het heeft de deelnemende gemeenten geen geld gekost om hun informatie in het magazine te slijten. Te lyrisch over wijn doen, is gelijk een overdreven persoons verheerlijking. Wijn, ook de betere, is geen geheimzinnige goeroe, waarvoor je vol eer bied en met ontzag in je be geesterde blik, wegzwijmèlend voor op je knieën zou moeten vallen. Dat gaat gewoon te ver. Wijn is ook geen magie waar dorstige uitverkorenen in trance hun rituelen omheen weven als dansers rond het heilige vuur. Noch is deze drank het warme bloed van moeder aarde. Geloof ze niet die in dit soort bewoordingen de consument toespreken. Valse profeten. Wijn is vruchtesap. Maar wel, dat geef ik toe, niet zo maar een. Ik las het weer. In een recent gepubliceerd artikel stond het weer geschreven: wijn is een levend wezen. En dan geen punt erachter maar een uit roepteken. Een uitroepteken! Nee, hè. Ik dacht, dat we in de wijnjournalistiek dit soort overmoedige en ondoordach te scheppingsdaden inmiddels te boven waren gekomen. Hoe goed bedoeld ook. Je heft toch niet het glas, ge vuld met een levend wezen, om het arme ding vervolgens rauw tot je te nemen. Dat doet maar denken aan vampiers die zich een weg banen naar een verse slok uit een onfortuinlij ke hals-ader. Precies zoals wijn geen verheven goeroe is of een produkt is uit de bloedsomloop van een aardse moeder, is wijn geen levend wezen. Maar het kan nog er ger. Vroeger bijvoorbeeld. In ei gentijdse literatuur kom je die verschrikkingen gelukkig niet meer tegen. In een willekeurig oud boek over wijn, in dit ge val uit 1972, vond ik het al snel voorin. 'Wijn is het enige le vende op deze wereld, dat twee levens heeft'. Het uit roepteken ontbreekt, wat een opluchting is. Goeie genade, de wijn nog levender dan U en ik, de cavia of de bomen. De krasse uitspraak in dat boek is helaas niet grappig be doeld en ook niet geuit bij wij ze van spreken. Nee, serieus wordt uitgelegd dat het eerste leven zich voordoet in de ge daante van druiven aan de struik, die volwassen en rijp eerst overlijden in de pers- kuip, waarna het sap gaat gis ten om uiteindelijk als wijn het land der levenden weer te be- Jver loet Deer Hei» Sluijter treden. Daar is ie weer. Ja maar, is wijn dan doodt Als een pier. Aan twee ba» voorwaarden die de biolo» meedogenloos hanteren alv« rens te kunnen spreken over een levend wezen, void wijn in geen geval. Hij pia zich niet voort en hij neei geen voedsel op. Wijn ként geen seksleven en hij is „jet hongerig. Bij mijn weten deeh één fles wijn zich nooit vanztf in tweeën (was het maar waar) en niet hij consumeert maar ik. Levend wezen Zover gekomen, moet het mg van het hart dat er nog drie an dere grondkenmerken zijn die levende schepselen onder scheiden van dode. Eerlijk is eerlijk. Drie: stofwisselin waarneming met daaraan ve bonden het reageren op pril kels en tenslotte groei, on wikkeling. Het lijkt erop. dat mijn betod nu dood is. Want in rijpend wijn doet zich inderdaad ee stofwisseling voor als gevol van chemische reacties, h reageert ook op prikkels zoa van licht, op temperatuu schommelingen of trillinge en tijdens zijn ontwikkelin kan de kwaliteit wel degelij groeien. Dus zou ik een ga baar moeten maken naar dc onzinnige lyriek en de levend wijn het voordeel van de twi fel moeten gunnen. Dat ik dat niet doe, heeft allet te maken met een logische e; genwijsheid. Omdat je die drie vóórpleiters net zo goed volle dig weg kunt pralen. Stofwi: seling? Wijn gaat niet naar he toilet.- Prikkels? Wijn voel niks. Groei? Jammer genoe; niet in omvang. Zo. Kunnen we de wijn nu ten grave dragen? Om de dooie dood niet. Wijn moge dan geen leveni wezen en dus dood zijn. ik houd hem in volle ere. Omd: wijn vaak zo schitterend doo kan zijn. Leve de wijn. BESTEM of johan van Grinsven V attractieparken vorm 'iet alleen in Nederland e rLjrijfstak van jewelste. IA Idwijd investeren de park v 1995 ruim negen milja Ljden aan verbeteringen Luwe attracties. Dat is z< Le procent meer dan ,j94. De helft daarvan wo: besteed aan attracties, v enVoudige botsautootjes supersnelle achtbanen. Hd J sommigen anders denk wordt maar drie procent dat geld daadwerkelijk 1 jleed aan nog snellere en 1 gere achtbanen." Dat stelt Eindhovenaar J. Ber: directeur van de Club van Elf vereniging van grote dagattr liebedrijven in Nederland. H: wk secretaris van Europarks juropese Federatie van Atti tjeparken en ambassadeur var jjternationale vereniging van jractieparken IAAPA. Volgens Bertus is er aan de im teringen in attractieparken [jug geen einde gekomen, verwijst daarvoor naar de V' jigde Staten, de bakermat vaJ themaparken. Daar wordt Traditiegetrouw zijn cl medewerkers van de N derlandse attractie- en themaparken in de wii termaanden druk doen geweest met bouwen, vertimmeren, opschild ren, afstoffen en herin richten. In de hoop op nóg meer bezoekers. H dagje-uit-seizoen is wij begonnen; een overzie" van de noviteiten. Door Johan van Grinsven Zaandam - Ahold-dochter Etos (drogisterijen) gaat de prijzen van 'topgeuren' blijvend verlagen met vijftien tot zestig pin cent. Secretaris E Harmes van de Bond van detaillisten in ct parfumeriehandel (Bodepa) vreest voor 'afbraak' van de bran che. Volgens een woordvoerder van drogisterijketen Kruidvat zet Etos jl- leen maar de prijspolitiek voort die al een aantal jaren wordt gevolf Dat de parfumprijzen zo scherp kunnen worden gesteld, wordt1 gens deze zegsman vooral mogelijk gemaakt door de lage dollars en de momenteel grote voorraden in de internationale handel. De prijsbrekers plegen hun artikelen in te kopen via de zogenaaml parallelhandel. Daarin zijn opkopers actief die gebruik maken van in ternationale prijsverschillen. Op die markt wordt afgerekend in di lars en de koers daarvan is momenteel ongeveer twintig procent lag dan een jaar geleden. Hoe de parfumspeciaalzaken op de nieuwe prijsacties gaan reageri weet Bodepa-secretaris Harmes niet. Meegaan met de prijzen lij hem niet verstandig. „Dan breken we de marges nog verder af." Een trouwboekje kost in Breda f 18,85. In Roosendaal is het in de regel gratis. In de gemeente Rucp hen daarentegen kost het maar liefst vijftig gulden. foto archief de stem Het Trouw Magazine is gratis af te halen in de gemeentehuizen van genoemde plaatsen. De uit gever uit Den Helder is niet de enige in dit marktsegment. Er zijn zelfs uitgevers van trouwgid- sen die gemeenten geld toe geven voor elk exemplaar dat ze aan de man (of vrouw) brengt. Door Marijke Prins Heeft U een staafmixer? En hoe bevalt hij? Joop Braakhekke.au- teur van twee bestsellende kookboeken en presentator van een kookprogramma, kan niet uit over de handigheid van de staaf mixer. Zijn promotie van dit keukenapparaat was zo overtuigen» dat mijn man besloot om er een voor mij te kopen. Maar tot dusver heb ik niet meer dan een wat aarzelende ver'1°1'' ding met het apparaat weten op te bouwen. Als ik iets mix, heb» de neiging om de mixer aan te zetten voordat ik deze onderin» te mixen massa heb geplant. Herhaaldelijk is het eten me alom® oren gevlogen. Maar onlangs heb ik een heerlijk (vegetarisch) soepje gebrouwen waaraan de mixer goede diensten verle"" (het kan natuurlijk ook zonder). Voor vier personen Voorbereidingstijd: 5 minuten kooktijd: 45 minuten 1 grote ui l'/i theelepel knoflookpoeder l'A theelepel gemalen komijn 2 theelepels gemalen koriander 2 theelepels milde kerry (type Cross and Blackwell) 5 wortelen literblik gepelde tomaten 250 gram rode linzen 2 eetlepels olijfolie 2 kruidenbouillonblokjes 2 eetlepels mascarpone (Italiaanse dikke room) Snij de ui in kleine stukjes en fruit deze glazig in de olie Voeg®- de kruiden toe en laat deze een half minuutje mee fruiten, a dan linzen en tomaten in de pan, alsmede 1 liter water en bouillonblokjes. Schrap de wortelen en snij deze in grotere stukken. Doe ook deze groente in de pan. Laat de soep aan de kook ko en zo'n 40 minuten zachtjes pruttelen. Haal dan de pan van vuur. romig iJ. kun jn r.aat ae twee eetlepels room in de soep glijden en pianv mixer erin. Roer de mixer door de soep totdat hij glad en Wanneer je niet beschikt over het geprezen apparaat 1 soep glad en romig krijgen met een garde (maar het rei- natuurlijk niet zo gelikt). Lekker als maaltijdsoep met kna^P ge pistolets (kleine Franse stokbroodjes) belegd met hele J kaas en wat tuinkers. „Het imago van de Nederla attractieparken is verbeter^ dat hebben we te danken Disneyland Parijs." Dat cor deert graaf H. van Zuylen Nijevelt, directeur-eigenaar attractiepark Duinrell in senaar. Hij kreeg onlangs, ti; een bijeenkomst van vakge: en pers, bijval van zijn colle; De gedoodverfde concurrentl neyland heeft zich ontpopj een zegen voor de Nederl: themaparken. En wel om ee: zondere reden. Van Zuylen: „In het verlede: gen mensen weliswaar naa soort parken, maar ze praatt niet over, geneerden zich er een beetje voor. Sinds de van Disney is het meer da: ceptabel geworden om naa attractiepark te gaan. De n tot-mondreclame is daa toegenomen en ons ima; enorm verbeterd. Je mag h volwassenen ineens weer vinden." De Nederlandse attractiep hebben fors geïnvesteerd in we attracties, die inmiddels opend zijn of dit seizoen gebruik genomen worden overzicht van enige noviteit Efteling Marktleider De Eftelin Kaatsheuvel moet het dit si "iet hebben van nieuwe en taculaire attracties. Het sp jespark krijgt een nieuwe een van 43 meter hoog. Di staking in de bouw is die i later klaar dan gepland, ve helijk pas in juni. De entree een vijfpuntig rieten dak e: Door Rob van Ginneken motorseizoen '95 i start gegaan. Alle aan! Dffl eens wat tips te geve koop van een moto Want net als bij de autc zjch daar ware Wildwes banden voor. Vooral bij tnl van een motor... meeste potentiële Poeden zich natuurlijk 1 motorzaak wanneer het egint en de zon aan de aat. Op zich logisch, ma 20 s'ini. Juist in de wa 8r Perioden heeft een deé mere meer tijd en als de winkeldeur een tijdje w<*st, zal hij trouwe finierkelijk inschik] zijn. fcait het in motorland «Jttingen en de inruil? Or Kronen Is het nutüg om df p. '^Pagina's in moto» tref ie *-e v°lgen, want trekkoi- iegelmatig uiteR GloT?l3k aanbiedinger vori we restpartijen Was?! jaargang of m inkn importeur zie ie ii,°? ^at vérkek at in te ruilen, dan

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 24