CLDE 5 lofs E STEM Het rokertje is het meest toegankelijke mode-accessoire DRUM all-round idewerkstei ezichtigen op: -16.00 uur -16.00 uur X 56 Aannemingsbedrijf Gebrs. van der Poel b.i psommen bedragen voor- )EKAPPARTEMENTEN TYPE A: ƒ249.700,- 5SENAPPARTEMENTEN TYPE A: ƒ246.700,- SSENAPPARTEMENTEN TYPE B: ƒ219.400,- ARAGEBOXEN VANAF: 22.500,- per stuk rijzen zijn vrij op naam en inci. 17,5% BTW. D ïedewerkers heten harte welkom een bezoek op raak is mogelijk Gevraagd Part-time 3 Eendracht sweg 8 B Hulst Tel. 01140-1312S 1 i ïaballero filter |kel (filters) DOMim iDunhill Golden Fiction Tïvoli Peter Stuyvesant Caballero Cartier Lucky Strike Gauloises Belinda Zware Van Nelle Javaanse Jongens Drum 'RIL 1995 lys 31 Terneuzen '0-77500 50-21161 Terneuzen, 2I april 1995. Burgemeester en wethouders va Terneuzen, secretaris, burgemeester, h I Ha Rraiiu/ai" rlrc D T C Derh^ i -%iii-ft: llfOei--" Ijavontuur op zijn tijd, daar heeft de lallero filter-roker niets op tegen, tar dan wel samen met andere men- awant de roker van Caballero filter lidaal ingesteld en houdt van gezel- Keid. Een behoorlijke kans dus dat er Teen in uw vriendenkring bevindt, jjleld althans dat u rokers onder uw inden heeft. Kamel-roker is net een tikje ruiger lade Marlboro-roker. Maar wat wil je lil: met het voorbeeld van die onge- lnoren Camel-man die al jarenlang op peentje door de jungle doolt? Met zo'n moet de volgende typering n de Camel-roker door sigarettenf a- lïiant Reynolds wel kloppen: avon- liirlijk ingesteld, individualistisch, laimelijk en vol zelfvertrouwen. iten en in werking hebben van een loonbedrijf! :t perceel plaatselijk bekend Van Wijck- iweg I te Hoek, kadastraal bekend gemeentel uzen, sectie K, nummers 672, 673, 934 en n voornemens de vergunning ingevolge del milieubeheer te verlenen, onder het stellen j ïorschriften ter bescherming van het milieu. pnvraag, de ontwerp-beschikking en andere e zijnde stukken liggen met ingang van heden een ieder ter inzage in het gebouw van de 1 Stadsontwikkeling en -beheer (sectie Milieu), gracht 7 te Terneuzen en wel tot 20 mei elke werkdag van 09.00 tot 12.00 uur en van tot 16.30 uur en elke donderdag van 19.00 .00 uur. len die de stukken wensen in te zien op don- van 19.00 tot 22.00 uur worden verzocht an vooraf mededeling te doen (tel. 01150- wenst kan tijdens de kantooruren een monde [toelichting op de stukken worden verkregen. 0 mei 1995 kunnen gemotiveerde bedenkin- I ihriftelijk bij het college van burgemeester en >uders worden ingediend, lie die een bedenking indient, kan verzoeken ersoonlijke gegevens niet bekend te maken. daarom wordt verzocht (tel. 01150-75458). tot 20 mei 1995 voorts gelegenheid gegeven ondeling bedenkingen in te brengen en over nvraag van gedachten te wisselen met he ursorgaan, de aanvrager en eventuele overige Bzigen. indacht wordt er tenslotte op gevestigd, dat degenen die bedenkingen hebben ingebrac bovenomschreven wijze en de belangheD- benden, die aantonen dat zij daartoe re y, delijkerwijs niet in staat zijn gewee naar aanleiding van de beschikking beroep kunnen instellen bij e afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. KingSize Ijffl stropdas is niet verplicht. Maar an- l'ïsdan bij Camel en Marlboro dient de ■nannelijke roker van Dunhill eigenlijk l'el met een paar gladgeschoren kaken Ito het leven te gaan. Zijn vrouwelijke T'genhanger mag een spijkerbroek aan, paar dan een van een écht merk. Want P Dunhill-roker is sophisticated en ■selt prijs op kwaliteit, weet sigaretten- porikant Rothmans. VRIJDAG 21 APRIL 1995 DEEL De psychologie van de verslaafde Golden Fiction (vrij vertaald 'Gouden Droom') heeft van oudsher het imago van een ambtenarensigaret en wordt nog steeds overwegend gerookt in Den Haag en omstreken. Het schuifdoosje en het zilverpapier geven aan deze sigaret iets gedistingeerds. Reclame wordt er al tientallen jaren niè't meer voor gemaakt. Maar nog steeds heeft het merk zijn trouwe rokers, al groeit het aantal ge pensioneerden onder hen gestaag. Door Wilbert Schreurs Voor de niet-roker is het allemaal één pot nat. Sigaretten stinken en zijn slecht voor je gezondheid. De sigaretten- en shagro- ker kijkt er anders tegenaan. Die kiest het merk waar hij of zij zich bij thuis voelt. Die keuze is niet alleen een kwestie van de smaak en het teer- en nicotinegehalte. Het imago van de sigaret is minstens zo belang rijk. Want het onbezorgde verbond tussen si garet en glamour mag dan door de anti-rook- lobby verbroken zijn, rokers lijken nog steeds ontvankelijk voor de dromen die de sigaret ten- en shagfabrikanten hen voortoveren. Want waarom zouden diezelfde fabrikanten anders miljoenen spenderen aan reclamecam pagnes die de roker even wegtillen uit de alle daagse sleur? Het Engelstalige mannenblad GQ - wat staat voor Gentlemen's Quarterly - noemt de siga ret het meest toegankelijke mode-accessoire ter wereld: „Voor minder dan de prijs van het goedkoopste paar manchetknopen kun je je laten meenemen naar een wereld van verfij ning en zelfvertrouwen. Je houdt ervan of niet, maar sigaretten hebben glamour. Ze vor men een wereld op zich. Voor James Bond geen pakje met twintig Bensons. Nee, de siga retten van 007 worden speciaal voor hem sa mengesteld door een mannetje in Bond Street dat-ie kent; hij gebruikt daarvoor een meng sel van Balkan en Turkse tabak. Dit is een kenner die het beste van het beste wil, knik ken wij wijs. Iemand die zoiets sinisters als een sigarettenhouder bij zich heeft, haalt de aftiteling niet. De tabaksindustrie is overal op de terugtocht, maar de filmbonzen laten zo'n sterk wapen niet zo gemakkelijk vallen. In augustus toonde een onderzoek van de Health Education Authority aan dat er in acht van de tien kaskrakers positieve beelden van roken voorkwamen." In de reclame-campagnes tekent zich haar scherp het verschil tussen de merken af. Het ruige leventje van de Camel-man is mijlenver verwijderd van de luxueuze lifestyle die bij een merk als Cartier hoort. En het winderige zeemansleven dat de reclame voor Zware Van Nelle omgeeft, heeft weinig gemeen met de veeleer intellectuele omgeving waarin het merk Javaanse Jongens zich beweegt. Met het pakje dat hij uit de sigarettenauto maat trekt, laat de roker ook zien bij welke wereld hij wil horen. Wat je rookt, zo weten de tabaksfabrikanten, zegt veel over wie je bent. Vandaar, ook voor niet-rokers, deze kleine les in de psychologie van de nicotine- verslaafde. Ze leest van tijd tot tijd de Viva en de Cosmopolitan, maar ook Opzij schuwt ze niet. De Tivoli-rookster is eigentijds en zelfbewust en laat zich niets aanpra ten. Ze is minder huisje-boompje-beest je dan de liefhebster van die andere da- mes-sigaret, Belinda. Wie weet wordt het nog weieens iets met de Camel-man. 'De wereld van Peter Stuyvesant' heeft van oudsher een hoog Martini- en air- portgehalte. Maar is de roker/rookster van de oudste filtersigaret die we in Ne derland kennen, ook kind aan huis op de vliegvelden van Londen en New York? Het zou weieens kunnen dat er heel wat dames tussen zitten die op op de Bene lux en Duitsland na nog niet zo heel van de aardbol gezien hebben, en toch liever de Libelle lezen dan de Viva. Ooit vooral geliefd bij studenten en ar tiesten. Met zijn houtnerf-pakje en de slogan 'Anders dan andere' gold het als een eigenzinnige sigaret. Dat imago be lette Caballero plain niet om het groot ste merk van Nederland te worden. In 1966 was een op de drie sigaretten die werd opgestoken een Caballero zonder. Die tijd is voorbij en zo jong is de Cabal lero plain-roker ook niet meer. Hij wordt al grijs aan de slapen. Maar trouw is-ie wel. Want al wordt er voor deze sigaret al jaren geen enkele recla megulden meer uitgegeven, toch was Caballero-plain in 1993 nog nummer vier op de ranglijst van de meest ver kochte sigaretten van Nederland. De ro ker van Caballero mag dan ook gerust de ruggegraat van rokend Nederland mag worden genoemd. De een heeft een horloge om te kijken hoe laat het is, de ander draagt een Car tier. Want Cartier is een merk waar je graag mee gezien wordt. Ook als het om sigaretten gaat. Wat eleganter, dunner en ook een tikje prijziger dan de rest. En de rookster (want het is bij uitstek een damessigaret) laat Opzij links liggen. Ze leest liever Elegance en Nouveau. En de Camel-man? Daar moet ze al helemaal niets van hebben. Deze volbloed Amerikaan is een klassie ker onder de sigarettten. Maar Lucky Strike mag dan al vanaf 1945 bij de va derlandse tabakboer te krijgen zijn, toch heeft het merk geen last van ver grijzing. Een paar jaar terug werd Luc ky nieuw leven ingeblazen met een re clamecampagne die in vakkringen 'hu moristisch, intelligent en brutaal' wordt genoemd. Of die kwalificaties ook voor de roker van dit merk gelden, is de vraag. Sigarettenfabrikant B.A.T. Ne derland wil hierover niets naar buiten brengen. 's Avonds laat was hij vaak te vinden in rokerige jazz-clubs, en thuis had-ie wel iets van Sartre en De Beauvoir in de boekenkast staan. De door-en-door Franse Gauloises is altijd populair ge weest bij intellectuelen met een Franco- fiele inslag. En al heeft deze behoorlijke zware sigaret net als de andere plain-si- garetten te lijden gehad van de opmars van de filters, toch kleeft er tot op de dag van vandaag nog steeds iets bohe- miènerigs aan de roker van dit licht blauwe pakje. Overigens hield Sartre het op twee pakjes per dag van het merk Boyards. Al zo'n dertig jaar trekken de cowboys van Marlboro te paard door het recla melandschap. Dat heeft het merk geen windeieren gelegd. Al jarenlang is Mar lboro de meest verkochte sigaret van Nederland. En al heeft het vlakke en van strak afgemeten weilanden door trokken Nederland weinig met het Wil de Westen gemeen, daar stoort de typi sche Marlboro-roker zich niet aan. Inte gendeel, de Marlboro-roker heeft onte genzeggelijk iets van een cowboy weg. Hij/zij is de meeste weekends op zoek naar het avontuur, in bar of discotheek. En net als de cowboys in de campagne eet ook de Marlboro-roker regelmatig buitenshuis, zo wijst onderzoek van si garettenfabrikant Philip Morris uit. Naar welke man haar voorkeur uitgaat, is moeilijk te zeggen. Want afgaande op de advertenties is de Belinda-rookster niet zo bijster geïnteresseerd in manne lijk gezelschap. Nee, liever brengt ze haar tijd in het gezelschap van haar vriendinnen, met wie ze koffie drinkt en een 'sigaretje' rookt. Ze zou weieens een gretig lezeres van Privé en Story kunnen zijn. EBBÜKl»..' hal»*war« a*»®9 discotheek voelt de typische Samson-roker/rookster toata'20 °P zijn gemak. Dat heeft met verlegenheid niets te want de iiefhebber van deze shag is extrovert en weet at ie wil. Maar in een disco zijn nu eenmaal teveel 'foute' ty- js'om over de muziek nog maar te zwijgen. Liever gaat de ^^Moker/rookster naar een popfestival, waar de leeu- P vaak aan te treffen is, want Samson sponsort per jaar n twintig popfestivals. Als er één shagmerk is met gevoel voor traditie, is het wel de Zware van Nelle. Meer dan een eeuw geleden was het merk bijzonder geliefd bij Engelse matrozen. En nog steeds is de zee niet weg uit te denken uit de reclame voor de Zware. Zoveel stoere zeebonken zitten er waarschijnlijk niet meer onder de rokers, want die zijn nu eenmaal dunner gezaaid dan'vroeger. Maar de roker van de Zware van de Weduwe heeft er vast wel eens van gedroomd, van dat vrijgevochten leven op zee. Van house, hip-hop en al dat andere moderne gedoe moet ie niet zoveel hebben. Geef hem maar wat stevige rock roll uit de sixties. De roker van Javaanse Jongens neemt vaker een boek ter hand dan de rokers van andere shagmerken. Dat hoort er nu een maal bij als je student of nog niet zo lang afgestudeerd bent. Maar een saaie boekenwurm is ie niet, daar is de Javaanse Jongens-roker te tegendraads voor. Waarom kies je anders een merk met zo'n eigenaardige naam? En wat de muziek betreft: behalve pop draait de roker van Javaanse Jongens ook af en toe jazz. Maar in geen geval dixieland! Met de slogan 'Draai een Drum voor elkaar' was Drum heel Lang de shag voor stelletjes. Gaandeweg is het merk wat meer op de stoere toer gegaan, met .bioscoopcommercials vol vrachtwagenchauffeurs, roadies en schippers. De Drum-roker is dan ook wat robuuster dan de Samson-roker. Hij/zij is niet wars van popmuziek, maar vindt' een stevig levenslied op z'n tijd ook best te pruimen. FOTO'S JAN STADS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1995 | | pagina 23